Bronquote:De Spaanse krant El Mundo meldt dat er bij een treinongeluk woensdagavond minstens 15 doden en 50 gewonden zijn gevallen.
De trein reed met ongeveer 240 passagiers van Madrid naar Ferrol en ontspoorde nabij het station van Santiago de Compostela.
Een vlug aangemaakte Wikipediapagina meldt op basis van twee Spaanse krantenartikelen dat het incident rond 20:45 plaatsvond.
Het betreft een hogesnelheidstrein die volgens ooggetuigen 'zeer snel' door een scherpe bocht kwam. Eén van de wagons ontspoorde in de bocht, waarna op basis van beschikbare foto's te concluderen valt dat de rest van de trein volgde.[....lees verder in bron...]
Update 01.50 uur
Het aantal gewonden ligt inmiddels op 126, stelt El Mundo. Zes specialisten zijn door de nationale politie van Madrid naar Santiago gestuurd om te helpen bij het identificeren van de lichamen.
De trein reed op een gedeelte waar het Europese beveiligingssysteem ERTMS-niveau 1 nét niet meer van kracht was. In plaats daarvan werd de beveiliging van de treinen geregeld met het oudere ASFA-systeem. FOK!user remcoP legt desgevraagd uit:
"Spanje heeft verschillende systemen die zorgen voor de veiligheid op het spoor. Deze systemen kunnen bijvoorbeeld treinen automatisch laten afremmen als ze door rood rijden."
"ASFA is een oud systeem en stamt uit de jaren '70. Een van de dingen die ASFA niet doet is het remmen als de trein te snel gaat.
ERTMS is een nieuw veiligheidssysteem, wat uiteindelijk in heel Europa ingevoerd gaat worden. Dit systeem laat treinen wel remmen als ze te snel gaan."
Spoorwegmaatschappij Renfe heeft inmiddels een alternatieve route bedacht wegens het uitvallen van de lijn Madrid-Santiago.
Update 02.17 uur
Afgevaardigde van de regering Samuel Juarez bevestigt dat er inmiddels 60 doden te betreuren zijn. Nog steeds zijn hulpverleners niet in staat om de laatste wagons te bereiken. Hij geeft ook aan dat 15 tot 20 gewonden er dermate aan toe zijn, dat ze nog niet zijn geïdentificeerd.
Paus Franciscus is inmiddels geïnformeerd en deelt het verdriet van de getroffenen. Hij noemt het een trieste gebeurtenis voor de hele wereldwijde kerk.
Ziekenhuizen in de omgeving hebben ondertussen aangegeven dat de toestroom van donateurs zó overweldigend is dat ze niet genoeg faciliteiten en mankracht hebben om iedereen te laten doneren.
Ja dank. Google vertaalt het als volgt:quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:10 schreef Strani het volgende:
[..]
Klopt. Het antwoord op het verzoek van de autoriteiten om bloed te komen doneren is zo hevig dat het de ziekenhuizen heeft doen.. tja.. collapse.
Precies.. 13 wagons waren ontspoord, zo'n 240 mensen aan boord dus ongeveer 20 per wagon. Als dat gemiddelde zo'n beetje klopt voor die ene wagon, gaan we de 80 nog halen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:13 schreef SillyWalks het volgende:
60 doden zeggen ze nu, maar er is ook nog 1 wagon waar ze nu nog niet bij kunnen, en die is compleet verwrongen en uitgebrand...
Ah!, Ja dan zeker het tweedequote:Op donderdag 25 juli 2013 02:14 schreef superworm het volgende:
[..]
Ja dank. Google vertaalt het als volgt:
The public response to the call of the health authorities to come to donate blood has collapsed to hospital services.
Vandaar de verwarring - collapst nou de public response of de hospital services?
Nee, 218 + personeelquote:Op donderdag 25 juli 2013 02:15 schreef Strani het volgende:
[..]
Precies.. 13 wagons waren ontspoord, zo'n 240 mensen aan boord dus ongeveer 20 per wagon. Als dat gemiddelde zo'n beetje klopt voor die ene wagon, gaan we de 80 nog halen.
Dankquote:Op donderdag 25 juli 2013 02:17 schreef superworm het volgende:
Update 02.17 uur
Afgevaardigde van de regering Samuel Juarez bevestigt dat er inmiddels 60 doden te betreuren zijn. Nog steeds zijn hulpverleners niet in staat om de laatste wagons te bereiken. Hij geeft ook aan dat 15 tot 20 gewonden er dermate aan toe zijn, dat ze nog niet zijn geïdentificeerd.
Paus Franciscus is inmiddels geïnformeerd en deelt het verdriet van de getroffenen. Hij noemt het een trieste gebeurtenis voor de hele wereldwijde kerk.
Ziekenhuizen in de omgeving hebben ondertussen aangegeven dat de toestroom van donateurs zó overweldigend is dat ze niet genoeg faciliteiten en mankracht hebben om iedereen te laten doneren.
Zit een hoop personeel op die treinen. Er wordt ook eten geserveerd en zo. Reken maar op zeker nog 10 man alleen voor service.quote:
Prima, maar dan nog geen 240quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:18 schreef Strani het volgende:
[..]
Zit een hoop personeel op die treinen. Er wordt ook eten geserveerd en zo. Reken maar op zeker nog 10 man alleen voor service.
Van de machinist lijkt nuquote:Op donderdag 25 juli 2013 02:19 schreef Fir3fly het volgende:
Dan nu de hamvraag: wiens schuld is het?
De kortzichtige die het wel een goed idee vond om vlak voor een scherpe bocht een treinbeveiligingssysteem te installeren dat geen remmingen uitvoert bij snelheidsoverschrijdingen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:19 schreef Fir3fly het volgende:
Dan nu de hamvraag: wiens schuld is het?
Knoop hem op aan de hoogste boom!quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:24 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
De kortzichtige die het wel een goed idee vond om vlak voor een scherpe bocht een treinbeveiligingssysteem te installeren dat geen remmingen uitvoert bij snelheidsoverschrijdingen.
quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:26 schreef Elan het volgende:
Je weet nu al dat dit zo'n Seconds from Disaster item gaat worden op Nat Geo.
Misschien dat ze het alleen niet doen als gewoon direct duidelijk is dat men veel te hard rijdt. Dan valt er weinig aan te bestuderen. Geen interessante animaties van een moertje dat loskwam en zo de hele trein liet crashen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:30 schreef practics het volgende:
[..]![]()
Dat word zo'n beetje elke ramp. Al is dat ook deels wel nuttig, geeft toch een redelijke kijk achter de schermen. Al hebben ze in het verleden de wat recentere rampen wel te vroeg uit gezonden zonder dat er werkelijk alles al boven water was. Andere kant zijn er ook heel stuk oudere rampen wat zeer gebrekkig is aan informatie/beeld materiaal.
quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:30 schreef practics het volgende:
[..]![]()
Dat word zo'n beetje elke ramp. Al is dat ook deels wel nuttig, geeft toch een redelijke kijk achter de schermen. Al hebben ze in het verleden de wat recentere rampen wel te vroeg uit gezonden zonder dat er werkelijk alles al boven water was. Andere kant zijn er ook heel stuk oudere rampen wat zeer gebrekkig is aan informatie/beeld materiaal.
Zo is dat. Pas interessant indien complexquote:Op donderdag 25 juli 2013 02:36 schreef Strani het volgende:
[..]
Misschien dat ze het alleen niet doen als gewoon direct duidelijk is dat men veel te hard rijdt. Dan valt er weinig aan te bestuderen. Geen interessante animaties van een moertje dat loskwam en zo de hele trein liet crashen.
A chain of events zeggen toch?quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:36 schreef Strani het volgende:
[..]
Misschien dat ze het alleen niet doen als gewoon direct duidelijk is dat men veel te hard rijdt. Dan valt er weinig aan te bestuderen. Geen interessante animaties van een moertje dat loskwam en zo de hele trein liet crashen.
Dus NIET.. ASAF oidquote:Op donderdag 25 juli 2013 02:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Dit was ook een trein/metro die ontspoorde in een bocht. Zaten niet eens veiligheidsrestricties op aangaande snelheid mag aannemen bij dit ongeval wel aangezien het hypermoderne treinen zijn.
"At THIS moment, the train is still hurtling down the tracks at 220 km/h, while the upcoming bend has a maximum speed of 80 km/h. As the train switches to the older security system, NO AUTOMATIC BRAKING is undertaken by the train's internal safety systems. We are now 10 seconds from disaster".quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:36 schreef Strani het volgende:
[..]
Misschien dat ze het alleen niet doen als gewoon direct duidelijk is dat men veel te hard rijdt. Dan valt er weinig aan te bestuderen. Geen interessante animaties van een moertje dat loskwam en zo de hele trein liet crashen.
Op zich wel, maar te hard is te hard. Daar kan je gewoon niet zo veel mee.quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:38 schreef Elan het volgende:
[..]
A chain of events zeggen toch?
Zullen wel verschillende zaken zijn die op dat moment samenkwamen en tot deze catastrofe hebben geleid.
Haha.. okay misschien hebben jullie gelijk.quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:39 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
"At THIS moment, the train is still hurtling down the tracks at 220 km/h, while the upcoming bend has a maximum speed of 80 km/h. As the train switches to the older security system, NO AUTOMATIC BRAKING is undertaken by the train's internal safety systems. We are now 10 seconds from disaster".
In andere woorden: ik zie het ze wel doen.
Dan ontspoort de treinquote:Op donderdag 25 juli 2013 02:40 schreef Elan het volgende:
Zitten er meerdere bestuurders op dan?
Wat als zo'n machinist onwel raakt en niet remt voor de bocht.
ja 2 machinisten en ze leven beide nogquote:Op donderdag 25 juli 2013 02:40 schreef Elan het volgende:
Zitten er meerdere bestuurders op dan?
Wat als zo'n machinist onwel raakt en niet remt voor de bocht.
Treinen hebben doorgaans een 'dodemansknop', en de beveiligingssystemen doen doorgaans automatische remmingen als een trein harder gaat dan hij mag op een stuk.quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:40 schreef Elan het volgende:
Zitten er meerdere bestuurders op dan?
Wat als zo'n machinist onwel raakt en niet remt voor de bocht.
quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:44 schreef Strani het volgende:
Ik las een klein uurtje geleden overigens dat de vereniging van hotels van Santiago kamers beschikbaar stellen voor familieleden van betrokkenen.
Hier niet toch?quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:44 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
Treinen hebben doorgaans een 'dodemansknop', en de beveiligingssystemen doen doorgaans automatische remmingen als een trein harder gaat dan hij mag op een stuk.
Conducteurs dacht ik?quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:43 schreef SanAnt het volgende:
Omwonenden melden dat de treinen net voor die bocht vol in de remmen gaan , en dat ze dit al tijden zagen aankomen .
Deze trein is met minimaal 160km erin gegaan(80 km toegestaan) zeggen onderzoekers ter plaatse
[..]
ja 2 machinisten en ze leven beide nog
Damn, heftige foto inderdaad....quote:Op donderdag 25 juli 2013 03:00 schreef superworm het volgende:
Jezus, die voorpagina van El Mundo: http://www.elmundo.es/elmundo/
"El tren circulaba a 220 km/h en un tramo limitado a 80 km/h"quote:Op donderdag 25 juli 2013 03:00 schreef superworm het volgende:
Jezus, die voorpagina van El Mundo: http://www.elmundo.es/elmundo/
Niks te zien, wel duidelijk overleden mensenquote:Op donderdag 25 juli 2013 03:00 schreef superworm het volgende:
Jezus, die voorpagina van El Mundo: http://www.elmundo.es/elmundo/
Dat ding gaat steeds harder.. 160, 180, 220quote:Op donderdag 25 juli 2013 03:06 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
"El tren circulaba a 220 km/h en un tramo limitado a 80 km/h"
Het is inderdaad een beetje verwarrend. Die 160 km/u komt omdat de eerste berichten waren "hij reed zeker 2 keer harden dan hij mocht", en hij mocht maar 80 km/u.quote:Op donderdag 25 juli 2013 03:07 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat ding gaat steeds harder.. 160, 180, 220
Ja, bizarquote:Op donderdag 25 juli 2013 03:11 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
Het is inderdaad een beetje verwarrend. Die 160 km/u komt omdat de eerste berichten waren "hij reed zeker 2 keer harden dan hij mocht", en hij mocht maar 80 km/u.
Daarna zeiden andere bronnen dat hij 100 kilometer te hard ging, dus 180 km/u.
Nu zeggen ze in Spanje dat hij 220 km/u ging, maar dat is ook vreemd omdat op het HSL stuk ervoor hij maar 200 km/u kan. Dat zou betekenen dat de trein na uitschakeling van ERTMS niet zachter maar HARDER is gaan rijden. Lijkt me erg vreemd.
Truste, en nogmaals dank voor je inzetquote:Op donderdag 25 juli 2013 03:13 schreef superworm het volgende:
http://rt.com/news/spain-train-derailed-killed-546/ Russia Today zegt 65 doden. Waar ze het vandaan halen, geen idee, want Spaanse media melden het niet. Slapen. Tschüss allemaal!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |