Wat ik zie is dat het al mis ging in feite voor de bocht, hetgeen de vraag opwerpt of dit ongeluk alleen te wijten valt aan te hoge snelheid.quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:51 schreef RAVW het volgende:
[..]
het lijkt wel als of de voorste gedeelte remt en het achterste gedeelte gewoon zijn snelheid behoud waardoor die 2 de of 3de wagon in elkaar gedrukt word en dus van het spoor geduwd wordt
of alleen het voorste gedeelte remde en de achterste gedeelte dus niet dan heb je ook ene groot probleem
quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:04 schreef Loekie1 het volgende:
Dįt is makkelijk terroristje spelen, je wordt machinist en je laat je trein gigantisch uit de bocht vliegen.
dat denk ik ookquote:Op donderdag 25 juli 2013 16:13 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Wat ik zie is dat het al mis ging in feite voor de bocht, hetgeen de vraag opwerpt of dit ongeluk alleen te wijten valt aan te hoge snelheid.
Dat spoor waar het mis ging was toch ook geen spoorlijn specifiek voor hogesnelheidstreinen, maar ook voor gewoon treinverkeer? Misschien dat dat eraan bij heeft gedragen....quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:13 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Wat ik zie is dat het al mis ging in feite voor de bocht, hetgeen de vraag opwerpt of dit ongeluk alleen te wijten valt aan te hoge snelheid.
Ojee, internetten tijdens je werk.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:18 schreef Alentejana het volgende:
Die Facebook foto is van vorigjaar, maar het verhaal dat er bij hoort, geeft wel aan dat hij best van hoge snelheid hield.
(En aan het internetten is terwijl hij werkt, dat bedoel ik maar...)
Vlak voordat de trein ontspoort zie je iets bewegen bij die betonnen wand. Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?quote:
Ik vind het een wonder dat er 'maar' 80 doden zijn.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:18 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Lijkt meer een spelletje, om het cru te zeggen. Wat een knal.
Dat moment dat de trein nog nķet is gecrasht maar je wel een seconde of twee merkt dat-ie van de rails is geschoten, lijkt me werkelijk doodeng.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:35 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik vind het een wonder dat er 'maar' 80 doden zijn.
Reflectie van de lampen van de trein..?quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:34 schreef YazooW het volgende:
[..]
Vlak voordat de trein ontspoort zie je iets bewegen bij die betonnen wand. Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?
Inderdaad. Verschrikkelijk filmpje.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:36 schreef superworm het volgende:
[..]
Dat moment dat de trein nog nķet is gecrasht maar je wel een seconde of twee merkt dat-ie van de rails is geschoten, lijkt me werkelijk doodeng.
Niet alleen dat, je hebt de verantwoording over honderden mensen. Het gaat niet om wat jij leuk vindt om te doen, maar om die mensen veilig van A naar B te brengen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:35 schreef remcoP het volgende:
[..]
Euh, als bestuurder van een voertuig lijkt mij dat niet echt veilig.
Ik zit op de limiet, als ik harder ga, bekeuren ze me.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:26 schreef superworm het volgende:
Zijn bijschrift bij de foto was:
'Estoy en el lķmite, no puedo correr mįs, si no me multan.'
wat betekent dat?
Bedankt, aangepast in de updatequote:Op donderdag 25 juli 2013 16:50 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Ik zit op de limiet, als ik harder ga, bekeuren ze me.
Dank, heb vakantie dus dan kom je nog eens aan dit soort zaken toe.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:42 schreef Strani het volgende:
[..]
Inderdaad. Verschrikkelijk filmpje.
Goed werk Superworm, met de FP-updates.
Het kloptquote:Op donderdag 25 juli 2013 16:52 schreef Alentejana het volgende:
Als het klopt met portugees Estou no limite, nćo posso correr mais, se nćo me multam, en daar lijkt het wel op.
Die talen lijken dus veel meer op elkaar dan je puur aan de klank ervan zou verwachten.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:52 schreef Alentejana het volgende:
Als het klopt met portugees Estou no limite, nćo posso correr mais, se nćo me multam, en daar lijkt het wel op.
Pijnlijk waar gebleken comment.quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:15 schreef Strani het volgende:
[..]
Precies.. 13 wagons waren ontspoord, zo'n 240 mensen aan boord dus ongeveer 20 per wagon. Als dat gemiddelde zo'n beetje klopt voor die ene wagon, gaan we de 80 nog halen.
Zo te zien veel wissels daar, op dat soort plaatsen hebben ze vaker camera's hangen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:58 schreef superworm het volgende:
Trouwens bizar eigenlijk dat er een filmpje van is. Wat is de kans dat er juist op dat honderden kilometers lange traject in dķe bocht een camera hangt? Of hing die daar om een reden?
Dat hele traject staat vol met camera's, net na de tunnel voor de bocht staat ook een camera. Goed te zien op 31:30quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:58 schreef superworm het volgende:
Trouwens bizar eigenlijk dat er een filmpje van is. Wat is de kans dat er juist op dat honderden kilometers lange traject in dķe bocht een camera hangt? Of hing die daar om een reden?
quote:Op donderdag 25 juli 2013 17:01 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Zo te zien veel wissels daar, op dat soort plaatsen hebben ze vaker camera's hangen.
Ah ik zie het ja, bedankt.quote:Op donderdag 25 juli 2013 17:02 schreef MicDis het volgende:
[..]
Dat hele traject staat vol met camera's, net na de tunnel voor de bocht staat ook een camera. Goed te zien op 31:30
Niet zo vreemd gezien het feit dat daar mensen op het spoor kunnen komen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 17:05 schreef MicDis het volgende:
Als ik even snel tel staan er in die bocht maarliefst 4 camera's.
Inderdaad..er komen nou tenminste geen nieuwe slachtoffers van de plaats des onheils zelf, maar uit ziekenhuizen, geen idee..quote:
Zitten er met zijn tweeėn hč. Dat kon best op moment zijn gebeurd dat hij niet bestuurder wasquote:Op donderdag 25 juli 2013 17:34 schreef Alentejana het volgende:
Tja, en volgens kowloon moet internetten op z´n werk kunnen, he.
Je hebt de levens van honderden mensen in je handen (per keer), je raast met 200 km per uur over een spoor waar ook gewoon een koe op kan komen om maar wat te noemen en waar dus ook bochten in zitten, en dan ga je rustig foto´s nemen en op Facebook zetten. Allemaal heel normaal.
Ik wil die machinist niet aanvallen, ik weet niet wat hij voor het moment van het ongeluk aan het doen was, maar ik vind internetten op dat soort werk ongepast, sorry.
Aan de posts die op dat moment gaande waren was het duidelijk dat hij het wel was.quote:Op donderdag 25 juli 2013 17:45 schreef franklop het volgende:
[..]
Zitten er met zijn tweeėn hč. Dat kon best op moment zijn gebeurd dat hij niet bestuurder was
Nou eerder op de erop volgende posts op Facebook. Niet de foto op zich.quote:Op donderdag 25 juli 2013 17:39 schreef opgebaarde het volgende:
Niemand hier weet hoe het bestaan er van een machinist uitziet noch kunnen we iets oordelen over een gemaakte foto van hem.
quote:"Joder si vas a 200", pero el conductor vuelve a matizar: "El velocķmetro no estį trucado". En ese momento, se une otro usuario que le alerta de su conducta: "Como te pille la Guardia Civil te quedas sin puntos".
El śltimo comentario a la fotografķa es del propio Garzón Amo que explica su deseo: "Qué gozada serķa ir en paralelo con la Guardķa Civil y pasarles haciendo saltar el rįdar". "Je je, menuda multa para Renfe", sentencia.
Kut zeg.quote:Op donderdag 25 juli 2013 18:02 schreef Strani het volgende:
Dat meisje waar ik het vannacht over had, dat op zoek was naar haar zus; dat is niet goed afgelopen want die zus heeft het niet overleefd, ondanks dat ze in de minder getroffen zesde wagon zou moeten hebben gezeten.
Het is populistisch gehuil van je. Er is op zich niks mis met internetten op het werk en het plaatsen van een foto van je werk op Facebook (wat nog niet eens internetgebruik tijdens het werk impliceert). Jij suggereert dat de machinist daardoor niet oplettend zou zijn geweest, maar daar heb je geen enkel bewijs voor. Hoe denk je dat het bij piloten gaat? Die begeven zich op een snelheid waarbij een trein in het niet valt maar eten ook gewoon maaltijden tussendoor, maken een praatje en genieten van het uitzicht. De suggestie dat je vanwege de hoge snelheid en de verantwoordelijkheid over passagiers 100 % van de tijd intensief met de baan bezig dient te zijn is onzin, er zijn tal van momenten van relatieve rust waarbij je even iets anders kunt doen. Dat lijkt mij zelfs wenselijk want dat verhoogt de concentratie op de momenten waarop dat wel nodig is.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:48 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Niet alleen dat, je hebt de verantwoording over honderden mensen. Het gaat niet om wat jij leuk vindt om te doen, maar om die mensen veilig van A naar B te brengen.
Als je je op hoge snelheid begeeft, moet je niet andere dingen gaan doen, punt.
Een koe daar merkt een trein van honderden tonnen echt helemaal niks van, afgezien van schade aan de carrosserie. Maar je doet het hier weer, jij meent te weten hoe de job van een machinist er in de dagelijkse praktijk uit ziet en velt daar als een volleerd Telegraaflezer even snel een oordeel over.quote:Op donderdag 25 juli 2013 17:34 schreef Alentejana het volgende:
Je hebt de levens van honderden mensen in je handen (per keer), je raast met 200 km per uur over een spoor waar ook gewoon een koe op kan komen om maar wat te noemen en waar dus ook bochten in zitten, en dan ga je rustig foto´s nemen en op Facebook zetten. Allemaal heel normaal.
Volgens mij is de trein al aan het ontsporen bij seconde 3 of 4...quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:34 schreef YazooW het volgende:
[..]
Vlak voordat de trein ontspoort zie je iets bewegen bij die betonnen wand. Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?
Ik heb het over de Nederlandse intercity in een HSL is dat wellicht weer anders geregeld.quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:30 schreef Alentejana het volgende:
[..]
En weet je wel hoeveel afstand je aflegt in 1 minuut over de 200 km per uur gaat? Zelfs met 80 km per uur is een minuut al een hele afstand hoor!
Een paar seconden ergens anders mee bezig zijn kan al fataal zijn...
Ja, voor de bocht idd...quote:Op donderdag 25 juli 2013 18:16 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Volgens mij is de trein al aan het ontsporen bij seconde 3 of 4...
Update hierover: De vrouw was inderdaad gevonden, maar al direct na het ongeluk gisteren. Dus er is sowieso één slachtoffer die niet in de trein zat. De hond kwam overigens wél uit de trein.quote:Op donderdag 25 juli 2013 17:57 schreef Strani het volgende:
Op TVE nu toch nog een melding dat er wellicht nog een dode vrouw met (tevens dode) hond zijn gevonden in het parkje net naast die bocht. Die zou dan dus geraakt zijn door een onderdeel van de trein, neem ik aan.
Ik zeg er wel bij dat het vooralsnog vrij vaag klinkt.
Ze zeggen er ook bij dat er eigenlijk een feest(je) gepland stond in dat park maar omdat het licht regende waren er op dat moment weinig mensen.
dat lijkt me een vreemde conclusie... maar is het een recht stuk of een doordraaiende bocht?quote:Op donderdag 25 juli 2013 18:46 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, voor de bocht idd...
Dus misschien was hij ook gaan ontsporen met 80km/u.
Voordat hij de bocht ingaat, ongeveer bij/in 0:04 zie je de eerste wagon (wrs, dus de wagon na de loc) al omhoog komen, volgens mij.quote:Op donderdag 25 juli 2013 19:01 schreef Re het volgende:
[..]
dat lijkt me een vreemde conclusie... maar is het een recht stuk of een doordraaiende bocht?
http://maps.google.com/ma(...)27778&hl=en&t=m&z=13quote:Op donderdag 25 juli 2013 19:04 schreef Re het volgende:
komt hij vanaf een recht stuk was meer de vraag, lijkt me al dat de bocht veel eerder begint... iemand een luchtfoto?
Volgens mij wel, zie hier een filmpje dat ergens staat, hij komt uit een tunnel en gaat dan recht vooruit naar die bocht toe.quote:Op donderdag 25 juli 2013 19:04 schreef Re het volgende:
komt hij vanaf een recht stuk was meer de vraag, lijkt me al dat de bocht veel eerder begint... iemand een luchtfoto?
Nee, ik zie geen flinke doordraai.Het is te begrijpen dat-ie zo'n draai (bijna een haakse bocht en daarna nog één) met 80km/u moet doen ook. Dus snelheid is wel wrs de grootste boosdoener hier.quote:Op donderdag 25 juli 2013 19:13 schreef Re het volgende:
flinke doordraai bocht dus (begint al voor de autostrada die je op de achtergrond ziet?)
Toch gek dat-ie die snelheid nog had, komen even later (en 190 km/u is 52 m/s) drie bijna haakse bochten...quote:Op donderdag 25 juli 2013 19:26 schreef CafeRoker het volgende:
Als je het zo ziet is het best een wonder dat hij het met deze snelheid in ieder geval nog bijna kon halen zonder uit de bocht te vliegen.
Ik lees geen Telegraaf en het kan me niet schelen of die koe aan stukken gaat en hoe de baan van de machinist er uit ziet. Als je de verantwoording hebt over mensen is het niet logish dat je gaat zitten opscheppen over hoe hard je wel niet kan etc.quote:Op donderdag 25 juli 2013 18:15 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Een koe daar merkt een trein van honderden tonnen echt helemaal niks van, afgezien van schade aan de carrosserie. Maar je doet het hier weer, jij meent te weten hoe de job van een machinist er in de dagelijkse praktijk uit ziet en velt daar als een volleerd Telegraaflezer even snel een oordeel over.
Met die snelheid makkelijk.quote:Op donderdag 25 juli 2013 19:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Als dat wissel niet goed staat kun je dan ontsporen?
Als dat zo is, kan dat eventueel een bijdragende factor zijn.quote:
Van het viaduct tot de brug waar de voorkant tegen crasht is ongeveer 250 meter. Het duurt ook ongeveer vijf seconden voor de trein het heeft afgelegd. 180-190 km/u is dus een vrij juiste inschatting.quote:Op donderdag 25 juli 2013 19:44 schreef superworm het volgende:
Kunnen we a.d.h.v. het filmpje en Google Maps niet ruwweg de snelheid berekenen? 50 meter per seconde bij 190 kilometer per uur.
Ik suggereer niets ivm dit ongeluk, want ik heb geen idee waarom hij te hard reed.Ik heb het puur en alleen over het feit dat internetten in dit soort werk gewoon niet hoort en op het moment dat hij foto´s neemt van zijn snelheidsmeter en minuten lang in gesprek is via posts daarover op Facebook (en iets roept over remmen, wat ik niet gequote heb dus hij was wel degelijk aan het werk, ik ga ook op het gesprek af, niet de foto), is hij met iets anders bezig dan zijn werk. Dįt vind ik niet kunnen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 18:07 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het is populistisch gehuil van je. Er is op zich niks mis met internetten op het werk en het plaatsen van een foto van je werk op Facebook (wat nog niet eens internetgebruik tijdens het werk impliceert). Jij suggereert dat de machinist daardoor niet oplettend zou zijn geweest, maar daar heb je geen enkel bewijs voor.
Dat staat toch wel aangegeven? Met seinen? Er komt ook een wissel aan nl.quote:Op donderdag 25 juli 2013 19:47 schreef superworm het volgende:
[..]
Van het viaduct tot de brug waar de voorkant tegen crasht is ongeveer 250 meter. Het duurt ook ongeveer vijf seconden voor de trein het heeft afgelegd. 180-190 km/u is dus een vrij juiste inschatting.
Mijn theorie: het traject is de laatste paar kilometer vrijwel helemaal recht en heeft werkelijk tķentallen tunnels waarvan één slechts honderd meter van de rampplek eindigt. De man zal zich vergist hebben nabij welke tunnel hij normaal gesproken moet afremmen.
Neem aan van wel, maar punt is dat je bij een open landschap als in NL simpel van kilometers afstand een bocht aan kunt zien komen. Hier is er een erg scherpe bocht aangebracht meteen na een tunnel. Ik speculeer verder ook maarquote:Op donderdag 25 juli 2013 19:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat staat toch wel aangegeven? Met seinen? Er komt ook een wissel aan nl.
Ook weer zo. Toch ingedut? Bezig met plaatjes posten op Facebook? We zullen het binnenkort wel horen...quote:Op donderdag 25 juli 2013 19:55 schreef Alentejana het volgende:
Hij reed ook al een jaar op dat traject. Dan ken je de omgeving toch ook wel ?
Volgens mij was het (adhv dat filmpje hier) ook wel wat verder dan vlak na die tunnel hoor... Nu draaide dat filmpje heel langzaam op 480p, maar toch...quote:Op donderdag 25 juli 2013 19:55 schreef superworm het volgende:
[..]
Neem aan van wel, maar punt is dat je bij een open landschap als in NL simpel van kilometers afstand een bocht aan kunt zien komen. Hier is er een erg scherpe bocht aangebracht meteen na een tunnel. Ik speculeer verder ook maar
Of kijken of-tie het houdt met deze snelheid, ook vanwege de opgelopen vertraging? Anders baas boos?quote:Op donderdag 25 juli 2013 19:56 schreef superworm het volgende:
[..]
Ook weer zo. Toch ingedut? Bezig met plaatjes posten op Facebook? We zullen het binnenkort wel horen...
Ja, voor de echte bocht idd, wrs op de wissel...quote:Op donderdag 25 juli 2013 20:09 schreef Fred0w het volgende:
Echt ongelofelijk; de machinist zat al jaren in het vak en wist dus dat dit een gevaarlijke bocht was.
Het ging mis precies op het punt van het landelijke naar het lokale noodsysteem.
Zo triest dit, ben benieuwd wat de machinist te zeggen heeft.
http://www.publico.pt/mun(...)te-era-de-80-1601268quote:Echter, El Paķs merkt op dat de bocht bekend is bij degenen die de reis tussen Madrid en Ferrol regelmatig maken, aangezien bij de inhuldiging van de nieuwe route (10 december 2011), juist in die bocht, de trein schudde.
''ASFA is een oud systeem en stamt uit de jaren '70. Een van de dingen die ASFA niet doet is het remmen als de trein te snel gaat.quote:Op donderdag 25 juli 2013 20:11 schreef Marcoss het volgende:
Maar er moet toch een systeem te bedenken zijn waarbij een trein automatisch afremt tot 120 km per uur ofzo voor zo'n bocht?
Ah oké, zul je altijd zien..quote:Op donderdag 25 juli 2013 20:16 schreef Fred0w het volgende:
[..]
''ASFA is een oud systeem en stamt uit de jaren '70. Een van de dingen die ASFA niet doet is het remmen als de trein te snel gaat.
ERTMS is een nieuw veiligheidssysteem, wat uiteindelijk in heel Europa ingevoerd gaat worden. Dit systeem laat treinen wel remmen als ze te snel gaan."
De trein reed op het oude systeem ASFA (lokaal) en sprong net op ERTMS (nationaal)
quote:Op donderdag 25 juli 2013 19:13 schreef Re het volgende:
flinke doordraai bocht dus (begint al voor de autostrada die je op de achtergrond ziet?)
Betere luchtfoto's op Bing Maps: http://binged.it/12mOenxquote:Op donderdag 25 juli 2013 19:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, ik zie geen flinke doordraai.Het is te begrijpen dat-ie zo'n draai (bijna een haakse bocht en daarna nog één) met 80km/u moet doen ook. Dus snelheid is wel wrs de grootste boosdoener hier.
Overigens zie ik dat er op die plaats ongeveer ook een wissel moet zijn, ook andere treinen maken daar gebruik van hetzelfde spoor, zoals iemand al aangaf in dit topic.
Als dat wissel niet goed staat kun je dan ontsporen?
Ah, okee, tunnel idd er vlak voor dus... en geen wissel, zo te zien... gewoon lokaal spoor naast tgv-spoor, toch (tot aan groot viaduct)?quote:Op donderdag 25 juli 2013 20:23 schreef Jump het volgende:
[..]
[..]
Betere luchtfoto's op Bing Maps: http://binged.it/12mOenx
Uit http://economico.sapo.pt/(...)7-mortes_174214.htmlquote:Dit is het eerste ongeval in een hoge snelheids lijn met dodelijke slachtoffers in Spanje en is de ergste rail ramp in 40 jaar. Hoewel de lijn werd vernieuwd, en aangepast aan hoge snelheid, is hetzelfde niet gebeurd met het signaleringssyteem aldus El Pais
...
De krant citeert ook een ingenieur van Adif, die verklaarde dat een trein lastig ontspoord alleen door te hard rijden en hoewel dat feit het ongeval verergerd kan hebben, moet er een andere oorzaak zijn geweest.
Het fascineert mij ook bovengemiddeld.quote:
Klopt, dit is een Alvia en die kan 250 km/u.quote:Op donderdag 25 juli 2013 19:24 schreef DDDDDaaf het volgende:
Afgelopen oktober heb ik nog met de AVE van Zaragoza naar Madrid gereisd en die wist op de rechte stukken snelheden van 300 km/u te halen. Als ik de foto van de snelheidsmeter zie, die in dit topic gepost is, lijkt me dit een langzamer type AVE.
Wil je dat ik hier nog wat lieve kitten foto's voor je plaats? Die zijn ook prachtig.quote:Op donderdag 25 juli 2013 22:08 schreef superworm het volgende:
[Video] 97-jarige schildert in MS Paint
Iedereen die net als ik toch even ondersteboven was van het vreselijke Spaanse nieuws móet even dit filmpje kijken. Zo hartverwarmend dat je de rest van de gruwelen in de wereld zou vergetenGeen linkdump, echt gemeend. Hielp mij de beelden van de HSL even vergeten! Prachtig dit.
Tssk. Ik bedoel het heus niet denigrerend, respectloos of wat ook. Echter is het zoals ik zeg fijn om iets hartverwarmends te kijken na iets vreselijks gezien te hebben. Zelfs John Stewart opende de eerste Daily Show na 9/11/01 met, jawel, een kitten.quote:Op donderdag 25 juli 2013 22:29 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Wil je dat ik hier nog wat lieve kitten foto's voor je plaats? Die zijn ook prachtig.
Van de website van El Paķs: "Toen we de bocht ingingen begonnen de mensen naar rechts te bewegen. Toen kwam het geschreeuw. De wagon werd opgetild en sloeg om. Ik raakte bewusteloos maar wist later op eigen kracht naar buiten te komen."quote:Cristóbal iba en el Alvia: "Notamos cuando entramos en la curva que toda la gente se desplazaba a la derecha. Luego empezaron los gritos. Se levantó el vagón y volcó. Perdķ el conocimiento, pero luego salķ por mi propio pie". Tiene un brazo en cabestrillo y cortes en la cabeza.
Nou... 190km in een bocht waar je 80km mag is toch wel iets meer dan iets uitproberen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 22:48 schreef Loekie1 het volgende:
Je bent twintig jaar machinist en dan wil je wel eens wat uitproberen. Ik denk dat dat het geweest is.
Zeer waarschijnlijk heeft hij veel vaker veel te hard gereden en ging het altijd goed.quote:Op donderdag 25 juli 2013 22:51 schreef Strani het volgende:
[..]
Nou... 190km in een bocht waar je 80km mag is toch wel iets meer dan iets uitproberen.
Niet zo hard als dit in elk geval. Maar laten we eerst de rapporten maar eens afwachten. Hij schijnt ook al vóór het ongeluk aan te hebben gegeven dat het fout ging aflopen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 22:53 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Zeer waarschijnlijk heeft hij veel vaker veel te hard gereden en ging het altijd goed.
Kom maar op met die bron.quote:Op donderdag 25 juli 2013 22:56 schreef Loekie1 het volgende:
En waarschijnlijk gebruikte hij antidepressiva.
Hij speelde ook Train Simulator 2013, dan krijg je dit soort dingen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 22:56 schreef Loekie1 het volgende:
En waarschijnlijk gebruikte hij antidepressiva.
Alle spellen met voertuigen verbieden!!11!11quote:Op donderdag 25 juli 2013 23:39 schreef KoningStoma het volgende:
[..]
Hij speelde ook Train Simulator 2013, dan krijg je dit soort dingen.
Heb het een aantal keer bekeken en het lijkt alsof die wagon al wankel was op het moment dat dat filmpje begint. Ben dus ergens wel benieuwd wat er aangetroffen wordt op de eerste 5km rails voor het ongeval.quote:Op donderdag 25 juli 2013 19:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Voordat hij de bocht ingaat, ongeveer bij/in 0:04 zie je de eerste wagon (wrs, dus de wagon na de loc) al omhoog komen, volgens mij.
Dat jij je nog amicaal een collega durft te noemen. Hij is met 180 een 80 gebied ingedoken. Zelfmoord gone wrong? Maakt ook niet uit. Hij zal, gelukkig en terecht, levenslang gaan.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 01:02 schreef Cherna het volgende:
Oh boy, ik zou echt niet in zijn schoenen willen staan. Als collega heb ik zwaar met hem te doen. Hij had het beter niet kunnen overleven. Echt. bizar.
Als je al een station voorbij raast waar je had moeten stoppen dan zit je al niet lekker in je vel.
Als de trein op zijn kont gaat zitten voel je de maag al opkomen als je het rode sein op je af zit komen.
Enfin mooie baan. Maar zoals je ziet een hoop verantwoording waar je bewust van dient te zijn.
Hij heeft volgens de pers een fout gemaakt. Maar hoe dat is nog onduidelijk. En ja ik kom voor mijn collega's op zolang het geen opzet en of nalatigheid door opzet is en dat is vooralsnog niet bewezen. Neemt niet weg dat het zeer treurig(een drama) is voor de reizigers, nabestaanden en hulpverlening.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 01:59 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Dat jij je nog amicaal een collega durft te noemen. Hij is met 180 een 80 gebied ingedoken. Zelfmoord gone wrong? Maakt ook niet uit. Hij zal, gelukkig en terecht, levenslang gaan.
Hoe kan je rood passeren en onschuldig zijn?quote:Op vrijdag 26 juli 2013 02:06 schreef Cherna het volgende:
[..]
Hij heeft volgens de pers een fout gemaakt. Maar hoe dat is nog onduidelijk. En ja ik kom voor mijn collega's op zolang het geen opzet en of nalatigheid door opzet is en dat is vooralsnog niet bewezen. Neemt niet weg dat het zeer treurig(een drama) is voor de reizigers, nabestaanden en hulpverlening.
Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat de machinist de schuld kreeg(passeren rood) en nadat de banden waren getrokken hij onschuldig bleek te zijn.
Als een trdl het sein snel terug neemt op het tijdstip dat je het groene net wil passeren, of een sein valt af.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 02:10 schreef TheThirdMark het volgende:
Hoe kan je rood passeren en onschuldig zijn?
Tja dan is het dus toegestaan. Iets met baanvaksnelheid en of plaatselijke snelheid.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 02:10 schreef TheThirdMark het volgende:
En ja, ook in NL rijden de treinen vaak veel te hard lang perrons. Hier komen ze gedurig langs met een gangetje van 120 en harder. Erg prettig als je rustig op een perron zit....
Politie doet er, in het zicht in ieder geval, geen donder aan. (geen idee eigenlijk bij wie je moet zijn voor die ongein).
Ah jij hebt dus duidelijk geen werk in het spoorwezen. Perrons mag je met een maximum snelheid van 95, waar 80 de standaard is, passeren.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 02:17 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja dan is het dus toegestaan. Iets met baanvaksnelheid en of plaatselijke snelheid.
Doh, Ik mag de perrons van bijvoorbeeld Echt met 130 passeren als ik er geen stop hoef te maken. Of we begrijpen elkander niet of je weet niet waar je het over hebt. Sorryquote:Op vrijdag 26 juli 2013 02:18 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Ah jij hebt dus duidelijk geen werk in het spoorwezen. Perrons mag je met een maximum snelheid van 95, waar 80 de standaard is, passeren.
Emplacement niet voorzien van directe beveiliging waar de trein op voorbereid is. Daar mag je harder (en ja, zelfs tot 160).quote:Op vrijdag 26 juli 2013 02:20 schreef Cherna het volgende:
[..]
Doh, Ik mag de perrons van bijvoorbeeld echt met 130 passeren als ik er geen stop hoef te maken. Of we begrijpen elkander niet of je weet niet waar je het over hebt. Sorry
En waar is 80 de standaard? Ik heb er nog nooit van gehoord.
Roermond is ook een beveiligd emplacement maar als ik veilig door heb staan en hoef er niet te stoppen mag ik met 100 langs het perron. Niet alle sporen maar de plaatselijke snelheid is dan maatgevend.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 02:23 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Emplacement niet voorzien van directe beveiliging waar de trein op voorbereid is. Daar mag je harder (en ja, zelfs tot 160).
Zijn er niet zo heel veel van.
Dit. Dan zou een reis wel heel erg lang duren.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 02:24 schreef Strani het volgende:
Ik kan me niet herinneren dat intercity-treinen voor elk station waar ze niet stoppen, met 50km minder snelheid gaan rijden.
Inderdaad. Maar ik denk dat vooral dat van depressie en trainsimulator gewoon getroll was.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 02:30 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dit. Dan zou een reis wel heel erg lang duren.
Sorry, maar ik heb te doen met de machinist. Ik beleef het mogelijk anders dan jullie. Begrijp me niet verkeerd. Het is een drama voor alle betrokkenen. Maar ik pas op om nu maar Trainsimulator, depressief, facebook etc te gebruiken. Dat gaat in mijn beleving iets te ver.
Mocht het zo zijn dat het opzet is of zware nalatigheid dan kan de straf niet hoog genoeg zijn. Maar die is nu al hoog. Geloof mij maar.
Nee, gewoon een luchtig grapje.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 02:32 schreef Strani het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar ik denk dat vooral dat van depressie en trainsimulator gewoon getroll was.
Dus je mag er dan ook gewoon rustig met 200 langs? Of met 300? Immers, geen sein is onbeperkt en opzettelijk onbenullig? Fijn dat jij daar werkt. Mag ik je dienstnummer? Eens even navragen wat ze bij de NS en ProRail daarover te zeggen hebben. Of als dat te veel is, je lijnen.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 02:27 schreef Cherna het volgende:
[..]
Roermond is ook een beveiligd emplacement maar als ik veilig door heb staan en hoef er niet te stoppen mag ik met 100 langs het perron. Niet alle sporen maar de plaatselijke snelheid is dan maatgevend.
Sterker nog er zijn heel veel stations waar de doosrijsnelheden hoger zijn.
Maar goed, dit heeft geen zin.
Dat snap ik. Ook geen probleem. Maar ik haalde omdat het me ff goed uitkwam om mijn statement te maken. Maar ik snap wel dat velen deze machinist kunnen schieten. Ook daar heb ik wel begrip voor.quote:
Daar heb je wel een punt btw. Maar als je bedenkt dat 99% van de Nederlandse Spoorwegen ook niet voorzien is van wat voor een beveiliging dan ook, waarom dat dan wel verwachten van een buitenlandse organisatie?quote:Op vrijdag 26 juli 2013 02:43 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat snap ik. Ook geen probleem. Maar ik haalde omdat het me ff goed uitkwam om mijn statement te maken. Maar ik snap wel dat velen deze machinist kunnen schieten. Ook daar heb ik wel begrip voor.
Maar nogmaals ik snap niet dat er geen deugdelijk beveiligingssysteem voor handen was. Dat had veel ellende kunnen voorkomen.
O ja hoor maar niet op het forum.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 02:40 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Dus je mag er dan ook gewoon rustig met 200 langs? Of met 300? Immers, geen sein is onbeperkt en opzettelijk onbenullig? Fijn dat jij daar werkt. Mag ik je dienstnummer? Eens even navragen wat ze bij de NS en ProRail daarover te zeggen hebben. Of als dat te veel is, je lijnen.
Volgens jou is het standaard om opzettelijk alle veiligheid overboord te gooien zolang je geen bord tegenkomt.
Nee niet echt. Wat ik zeg is dat in het merendeel van Nederland het emplacement stelsel van orde is. Daar waar je slechts met 80kmu voorbij mag. Ja, er zijn een paar plaatsen (ja, grote / drukke plaatsen maar op het aantal plaatsen in Nederland waar de trein langs komt miniem) waar je harder langs mag, maar dat is op het aantal km perron vrij minimaal.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 02:47 schreef Cherna het volgende:
[..]
O ja hoor maar niet op het forum.
Je gaat mij op mijn punten wijzen terwijl ik gewoon wat wil uitleggen zodat sommige die er behoefte aan hebben iets op steken. Je hoeft het niet te lezen.
Maar nogmaals baanvaksnelheid, plaatselijke snelheid en seinen geven de snelheid aan. Ik ga dus niet over de snelheid heen. Je snapt iets niet of je bent nu ook aan het trollen.
Als ik alle veiligheid over boord zou gooien had ik er al lang niet meer gewerkt. Dat is gewoonweg onmogelijk.
Met dit soort snelheden worden de spoorstaven vervormd door het motorrijtuig. En dat alvorens de bocht goed en wel begonnen is. De krachten zijn enorm. De rijtuigen daarachter hebben dus al geen spoor meer omdat de Loc(motorrijtuig deze al vervormd en compleet vernield heeft).quote:Op donderdag 25 juli 2013 19:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Voordat hij de bocht ingaat, ongeveer bij/in 0:04 zie je de eerste wagon (wrs, dus de wagon na de loc) al omhoog komen, volgens mij.
Het komt op mij zelfs een beetje oostblok-achtig over; als prestigeproject net zo'n hypermodern transportmiddel als de westerse wereld willen hebben, maar vanwege geldgebrek allerlei essentiėle (veiligheids)voorzieningen achterwege laten. Dat had ik, eerlijk gezegd, niet van Spanje verwacht...quote:Op vrijdag 26 juli 2013 02:11 schreef Cherna het volgende:
Sowieso hoe idioot is daar dan het beveiligingssysteem. Dat je zonder een deugdelijke beveiliging van een HSL naar een regulier traject in kunt duiken. Dat snap ik dus echt niet.
Lijkt me technisch erg lastig en duur om te maken, een rails die zo sterk ligt en zo stevig verankerd zit in de grond dat die zulke torsie- en trekkrachten kan weerstaan. En zelfs dan zullen er altijd ongelukken plaatsvinden door allerlei andere oorzaken dan te hard rijden van de machinist.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 06:14 schreef Synthercell het volgende:
Hoe kan het dat hogesnelheidstreinen gewoon los op de rails staan? Had er niet een speciale rails en wielen voor moeten ontwikkelt, zodat hele trein aan de rails blijft hangen, en niet zomaar kan ontsporen? Of een rijsysteem zoals in een achtbaan, wielen die om rails heengrijpen.
Was wel mijn reactie toen ik het filmpje bij het nieuws zag...quote:Op donderdag 25 juli 2013 21:38 schreef Strani het volgende:
[..]
Lijkt me niet de juiste term in dezen, 'cool'.
quote:Machinist ramptrein pochte op Facebook over hoge snelheden
Hoe kon de treinramp bij het Spaanse Santiago de Compostela gebeuren? De beschuldigende vinger wijst naar de machinist, die zou veel te hard hebben gereden. Pikant: op zijn Facebookpagina stonden berichten die erop wezen dat hij dit vaker deed en er over opschepte.
De Spaanse justitie wil vooral van machinist Francisco José Garzón - die in het ziekenhuis ligt - persoonlijk weten of hij verantwoordelijk is geweest voor het ontsporen van de hogesnelheidstrein met dertien wagons.
Aanleiding is zijn bekentenis, vlak na een van de ergste treinrampen uit de Spaanse geschiedenis, dat hij ongeveer 190 kilometer per uur heeft gereden, terwijl op die plek maximaal 80 kilometer is toegestaan.
De machinist had vanuit zijn cabine, waar hij een tijdje na het ongeluk vastzat, telefonisch contact met het station van Santiago de Compostela. 'Wij zijn mensen. Wij zijn mensen', jammerde Garzón, toen nog onwetend dat er slachtoffers waren gevallen. 'Ik hoop dat er geen doden zijn, want als ze sterven, heb ik dat op mijn geweten.'
Meegeholpen
Vlak daarna zou de machinist, die honderd kilometer eerder, in Ourense, de besturing van zijn collega-machinist had overgenomen, zich bewust zijn geworden van de omvang van de tragedie.
Ontredderd zou Garzón hebben meegeholpen met de reddingswerkzaamheden. Hij zou enkele passagiers uit de uiteengereten treinwagons hebben geholpen. Volgens omstanders zou de machinist lopend tussen de wrakstukken en de lijken op het spoor hebben geroepen: 'Ik heb hem laten ontsporen. Wat kan ik eraan doen? Wat kan ik doen?'
Niet gedronken
Waarom de machinist zo snel reed, kon hij tot nu toe niet verduidelijken. Garzón had niet gedronken, bleek uit de alcoholtest. Een eerste onderzoek zou hebben uitgewezen dat de trein technisch in orde was. Het voertuig was woensdagochtend nog gecontroleerd.
Intussen wordt in de Spaanse media en op sociale media als Facebook en Twitter volop gespeculeerd waarom Garzón, die al dertig jaar voor de Spaanse spoormaatschappij Renfe werkt, zich in de bewuste bocht niet aan de snelheidbeperking van 80 kilometer per uur heeft gehouden. Volgens een van de theorieėn zou de machinist te hard hebben gereden omdat hij de vijf minuten vertraging op het schema wilde inlopen.
Pikant
Pikanter zijn de berichten dat de machinist, die sinds juni 2012 op het traject tussen de Spaanse hoofdstad en Ferrol, de geboortestad van de voormalige Spaanse dictator Franco, zich geregeld op het spoor zou hebben misdragen. Op de Facebookpagina van de machinist - die donderdagochtend plotseling was gewist - schepte Garzón vorig jaar diverse keren op dat hij ervan hield veel te hard met de trein te rijden. Zo was op zijn Facebook een foto van een snelheidmeter te zien waarop een snelheid van ruim 200 kilometer te lezen was.
In een reactie op een Facebook-vriend die hem waarschuwde dat de Spaanse politie minder blij zou zijn, antwoordde de machinist vrolijk: 'Wat zou het toch heerlijk zijn om langs de Guardia Civil te zoeven en de radar te laten springen. Ha,ha. Wat een boete voor Renfe (de Spaanse spoormaatschappij, red.)! Ha,ha.'
De Spaanse premier Mariano Rajoy, die afkomstig is uit Santiago de Compostela, wilde donderdag niet reageren op de berichten over de machinist.
Dan nog. Een beveiligingssysteem is voor onvoorziene omstandigheden, niet om de baan van de machinist te vergemakkelijken of over te nemen.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 02:43 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat snap ik. Ook geen probleem. Maar ik haalde omdat het me ff goed uitkwam om mijn statement te maken. Maar ik snap wel dat velen deze machinist kunnen schieten. Ook daar heb ik wel begrip voor.
Maar nogmaals ik snap niet dat er geen deugdelijk beveiligingssysteem voor handen was. Dat had veel ellende kunnen voorkomen.
Wacht even. Er zitten wel degelijk veiligheidssystemen en een heleboel zijn vernieuwd naar de modernste, alleen op dat stuk dat in 2011 open is gegaan, is nog niet het modernste aanwezig, maar een ander systeem dat geen trein kan remmen.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 05:44 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Het komt op mij zelfs een beetje oostblok-achtig over; als prestigeproject net zo'n hypermodern transportmiddel als de westerse wereld willen hebben, maar vanwege geldgebrek allerlei essentiėle (veiligheids)voorzieningen achterwege laten. Dat had ik, eerlijk gezegd, niet van Spanje verwacht...
Idd, die vent lijkt me toch niet geheel fris in den bovenkamer, of op zijn minst niet geschikt een hogesnelheidstrein te besturen.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 09:31 schreef Loekie1 het volgende:
Wat vinden jullie hier dan van:
Direct na het ongeval zocht de machinist radiocontact met de spoorleiding. De treinbestuurder zat op dat moment bekneld in de cabine. Hij zei dat hij met 190 kilometer per uur de bocht was ingegaan waar de trein uitvloog. Even had hij het zelfs over 200 kilometer per uur, maar dat zwakte hij later weer af naar 190.
Volgens een regeringsfunctionaris van de regio Galiciė reed de trein overigens zelfs 220 kilometer per uur op het moment van het ongeluk.
Op het moment van radiocontact was nog niet duidelijk of er slachtoffers waren gevallen in de treinstellen achter de machinist. Hij meldde over de radio: 'Ik hoop niet dat er doden zijn gevallen, want dan heb ik die op mijn geweten.' Hij was duidelijk in paniek, en bleef maar herhalen: 'We zijn maar mensen, we zijn maar mensen'. Ook klaagde hij over pijn in zijn rug en ribben.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)km-de-bocht-in.dhtml
Worden machinisten om de zoveel jaar psychisch onderzocht of gebeurt dat helemaal niet?
quote:Machinist ramptrein pochte op Facebook over hoge snelheden
Intussen wordt in de Spaanse media en op sociale media als Facebook en Twitter volop gespeculeerd waarom Garzón, die al dertig jaar voor de Spaanse spoormaatschappij Renfe werkt, zich in de bewuste bocht niet aan de snelheidbeperking van 80 kilometer per uur heeft gehouden. Volgens een van de theorieėn zou de machinist te hard hebben gereden omdat hij de vijf minuten vertraging op het schema wilde inlopen.
Pikant
Pikanter zijn de berichten dat de machinist, die sinds juni 2012 op het traject tussen de Spaanse hoofdstad en Ferrol, de geboortestad van de voormalige Spaanse dictator Franco, zich geregeld op het spoor zou hebben misdragen. Op de Facebookpagina van de machinist - die donderdagochtend plotseling was gewist - schepte Garzón vorig jaar diverse keren op dat hij ervan hield veel te hard met de trein te rijden. Zo was op zijn Facebook een foto van een snelheidmeter te zien waarop een snelheid van ruim 200 kilometer te lezen was.
In een reactie op een Facebook-vriend die hem waarschuwde dat de Spaanse politie minder blij zou zijn, antwoordde de machinist vrolijk: 'Wat zou het toch heerlijk zijn om langs de Guardia Civil te zoeven en de radar te laten springen. Ha,ha. Wat een boete voor Renfe (de Spaanse spoormaatschappij, red.)! Ha,ha.'
De Spaanse premier Mariano Rajoy, die afkomstig is uit Santiago de Compostela, wilde donderdag niet reageren op de berichten over de machinist
"Daar pikten de waarschuwingssystemen van de spoorweg Francisco Jose Garzón Amo op dat hij 190 kilometer per uur ging, waar hij niet meer dan 80 mocht.quote:Ahķ, los sistemas de alerta de la vķa férrea saltaron al detectar que Francisco José Garzón Amo circulaba a 190 kilómetros por hora, cuando no debķa superar los 80.La alarma, segśn el maquinista, se activó en el cuadro de mando y él intentó frenar, pero no pudo evitar la tragedia
Hubris begets Nemesis...quote:Op vrijdag 26 juli 2013 09:29 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)hoge-snelheden.dhtml
[..]
Op het nieuws werd gisteren gezegd dat alle wagons waren uitgekamt, en dat er geen lijken meer waren.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 10:51 schreef Alentejana het volgende:
In de nieuwste verklaring wordt gezegd dat het normale veiligheidssysteem dat op dat stuk aanwezig is, alleen treinen remt die harder gaan dan 200 km per uur. Daaronder wordt het aan de machinist overgelaten.
Op zich ook niet zo idioot als je het hebt over een stuk met haakse bochten... Met enige
Er wordt gevreesd dat er in de wagon die tot pakketje schroot is gedrukt, nog een lijk kan zitten.
het stuk voor het korte rechte stuk is dat ook bochtig.... aangezien je op het filmpje kan zien dat de tweede wagon al aardig ontspoort is voordat ze die bocht inrijdenquote:
quote:Op vrijdag 26 juli 2013 11:39 schreef Re het volgende:
[..]
het stuk voor het korte rechte stuk is dat ook bochtig.... aangezien je op het filmpje kan zien dat de tweede wagon al aardig ontspoort is voordat ze die bocht inrijden
en doe machinist lijkt me, met de beperkte info, niet helemaal jofel
het eerste plaatje komt niet overeen met het tweede dan... want op het tweede zie je een extra track die dus waarschijnlijk alleen voor de HSL is, dan is het wel duidelijk dat er vanuit een flink recht stuk vanuit een tunnel de bocht ingeknald isquote:
Omdat ze anders over een stad heenrijden.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 12:36 schreef Loekie1 het volgende:
Waarom leggen ze zo'n scherpe bocht in een spoorlijn, vlak na een lang recht stuk waar ruim 200 wordt gereden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |