abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 juli 2013 @ 01:57:31 #251
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_129355026
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 19:02 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Voordat hij de bocht ingaat, ongeveer bij/in 0:04 zie je de eerste wagon (wrs, dus de wagon na de loc) al omhoog komen, volgens mij.
Heb het een aantal keer bekeken en het lijkt alsof die wagon al wankel was op het moment dat dat filmpje begint. Ben dus ergens wel benieuwd wat er aangetroffen wordt op de eerste 5km rails voor het ongeval.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 01:59:12 #252
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_129355060
quote:
12s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 01:02 schreef Cherna het volgende:
Oh boy, ik zou echt niet in zijn schoenen willen staan. Als collega heb ik zwaar met hem te doen. Hij had het beter niet kunnen overleven. Echt. bizar.
Als je al een station voorbij raast waar je had moeten stoppen dan zit je al niet lekker in je vel.
Als de trein op zijn kont gaat zitten voel je de maag al opkomen als je het rode sein op je af zit komen.
Enfin mooie baan. Maar zoals je ziet een hoop verantwoording waar je bewust van dient te zijn.

Dat jij je nog amicaal een collega durft te noemen. Hij is met 180 een 80 gebied ingedoken. Zelfmoord gone wrong? Maakt ook niet uit. Hij zal, gelukkig en terecht, levenslang gaan.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 02:06:15 #253
321876 Cherna
Fuck the System
pi_129355188
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 01:59 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Dat jij je nog amicaal een collega durft te noemen. Hij is met 180 een 80 gebied ingedoken. Zelfmoord gone wrong? Maakt ook niet uit. Hij zal, gelukkig en terecht, levenslang gaan.
Hij heeft volgens de pers een fout gemaakt. Maar hoe dat is nog onduidelijk. En ja ik kom voor mijn collega's op zolang het geen opzet en of nalatigheid door opzet is en dat is vooralsnog niet bewezen. Neemt niet weg dat het zeer treurig(een drama) is voor de reizigers, nabestaanden en hulpverlening.
Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat de machinist de schuld kreeg(passeren rood) en nadat de banden waren getrokken hij onschuldig bleek te zijn.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  vrijdag 26 juli 2013 @ 02:10:14 #254
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_129355258
quote:
12s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 02:06 schreef Cherna het volgende:

[..]

Hij heeft volgens de pers een fout gemaakt. Maar hoe dat is nog onduidelijk. En ja ik kom voor mijn collega's op zolang het geen opzet en of nalatigheid door opzet is en dat is vooralsnog niet bewezen. Neemt niet weg dat het zeer treurig(een drama) is voor de reizigers, nabestaanden en hulpverlening.
Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat de machinist de schuld kreeg(passeren rood) en nadat de banden waren getrokken hij onschuldig bleek te zijn.
Hoe kan je rood passeren en onschuldig zijn?
Maar buiten dat, kom op. Als je nu 100, 120 of zelfs 135 rijdt in een 80km gebied is 1 ding, als je het traject en je materieel kent (en ja, dat is ronduit hypocriet).
Met 180 langs vlammen? Allebei ervaren bestuurders van treinen op die route?

En ja, ook in NL rijden de treinen vaak veel te hard lang perrons. Hier komen ze gedurig langs met een gangetje van 120 en harder. Erg prettig als je rustig op een perron zit....
Politie doet er, in het zicht in ieder geval, geen donder aan. (geen idee eigenlijk bij wie je moet zijn voor die ongein).
  vrijdag 26 juli 2013 @ 02:11:31 #255
321876 Cherna
Fuck the System
pi_129355283
Sowieso hoe idioot is daar dan het beveiligingssysteem. Dat je zonder een deugdelijke beveiliging van een HSL naar een regulier traject in kunt duiken. Dat snap ik dus echt niet.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  vrijdag 26 juli 2013 @ 02:13:49 #256
321876 Cherna
Fuck the System
pi_129355333
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 02:10 schreef TheThirdMark het volgende:
Hoe kan je rood passeren en onschuldig zijn?
Als een trdl het sein snel terug neemt op het tijdstip dat je het groene net wil passeren, of een sein valt af.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  vrijdag 26 juli 2013 @ 02:17:20 #257
321876 Cherna
Fuck the System
pi_129355397
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 02:10 schreef TheThirdMark het volgende:
En ja, ook in NL rijden de treinen vaak veel te hard lang perrons. Hier komen ze gedurig langs met een gangetje van 120 en harder. Erg prettig als je rustig op een perron zit....
Politie doet er, in het zicht in ieder geval, geen donder aan. (geen idee eigenlijk bij wie je moet zijn voor die ongein).
Tja dan is het dus toegestaan. Iets met baanvaksnelheid en of plaatselijke snelheid.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  vrijdag 26 juli 2013 @ 02:18:08 #258
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_129355415
quote:
12s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 02:17 schreef Cherna het volgende:

[..]

Tja dan is het dus toegestaan. Iets met baanvaksnelheid en of plaatselijke snelheid.
Ah jij hebt dus duidelijk geen werk in het spoorwezen. Perrons mag je met een maximum snelheid van 95, waar 80 de standaard is, passeren.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 02:20:36 #259
321876 Cherna
Fuck the System
pi_129355483
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 02:18 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Ah jij hebt dus duidelijk geen werk in het spoorwezen. Perrons mag je met een maximum snelheid van 95, waar 80 de standaard is, passeren.
Doh, Ik mag de perrons van bijvoorbeeld Echt met 130 passeren als ik er geen stop hoef te maken. Of we begrijpen elkander niet of je weet niet waar je het over hebt. Sorry
En waar is 80 de standaard? Ik heb er nog nooit van gehoord.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  vrijdag 26 juli 2013 @ 02:23:59 #260
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_129355565
quote:
12s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 02:20 schreef Cherna het volgende:

[..]

Doh, Ik mag de perrons van bijvoorbeeld echt met 130 passeren als ik er geen stop hoef te maken. Of we begrijpen elkander niet of je weet niet waar je het over hebt. Sorry
En waar is 80 de standaard? Ik heb er nog nooit van gehoord.
Emplacement niet voorzien van directe beveiliging waar de trein op voorbereid is. Daar mag je harder (en ja, zelfs tot 160).
Zijn er niet zo heel veel van.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 02:24:27 #261
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_129355582
Ik kan me niet herinneren dat intercity-treinen voor elk station waar ze niet stoppen, met 50km minder snelheid gaan rijden.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  vrijdag 26 juli 2013 @ 02:27:22 #262
321876 Cherna
Fuck the System
pi_129355636
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 02:23 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Emplacement niet voorzien van directe beveiliging waar de trein op voorbereid is. Daar mag je harder (en ja, zelfs tot 160).
Zijn er niet zo heel veel van.
Roermond is ook een beveiligd emplacement maar als ik veilig door heb staan en hoef er niet te stoppen mag ik met 100 langs het perron. Niet alle sporen maar de plaatselijke snelheid is dan maatgevend.
Sterker nog er zijn heel veel stations waar de doosrijsnelheden hoger zijn.
Maar goed, dit heeft geen zin.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  vrijdag 26 juli 2013 @ 02:30:37 #263
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_129355676
Arme slachtoffers, maar ook de arme machinist die deze vreselijke fout gemaakt heeft... 'a blink of an eye', en KABAMMMM!!!! 78 doden. Wat vreselijk, je zou er maar mee moeten leren leven... :'(

Sterkte voor ALLE slachtoffers, nabestaanden en... ja, ook die machinist die die fatale fout maakte. -O-
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  vrijdag 26 juli 2013 @ 02:30:52 #264
321876 Cherna
Fuck the System
pi_129355685
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 02:24 schreef Strani het volgende:
Ik kan me niet herinneren dat intercity-treinen voor elk station waar ze niet stoppen, met 50km minder snelheid gaan rijden.
Dit. Dan zou een reis wel heel erg lang duren.
Sorry, maar ik heb te doen met de machinist. Ik beleef het mogelijk anders dan jullie. Begrijp me niet verkeerd. Het is een drama voor alle betrokkenen. Maar ik pas op om nu maar Trainsimulator, depressief, facebook etc te gebruiken. Dat gaat in mijn beleving iets te ver.
Mocht het zo zijn dat het opzet is of zware nalatigheid dan kan de straf niet hoog genoeg zijn. Maar die is nu al hoog. Geloof mij maar.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  vrijdag 26 juli 2013 @ 02:32:34 #265
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_129355707
quote:
12s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 02:30 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dit. Dan zou een reis wel heel erg lang duren.
Sorry, maar ik heb te doen met de machinist. Ik beleef het mogelijk anders dan jullie. Begrijp me niet verkeerd. Het is een drama voor alle betrokkenen. Maar ik pas op om nu maar Trainsimulator, depressief, facebook etc te gebruiken. Dat gaat in mijn beleving iets te ver.
Mocht het zo zijn dat het opzet is of zware nalatigheid dan kan de straf niet hoog genoeg zijn. Maar die is nu al hoog. Geloof mij maar.
Inderdaad. Maar ik denk dat vooral dat van depressie en trainsimulator gewoon getroll was.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_129355785
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 02:32 schreef Strani het volgende:

[..]

Inderdaad. Maar ik denk dat vooral dat van depressie en trainsimulator gewoon getroll was.
Nee, gewoon een luchtig grapje.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 02:40:06 #267
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_129355832
quote:
9s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 02:37 schreef KoningStoma het volgende:

[..]

Nee, gewoon een luchtig grapje.
Mja, dat zie ik zo'n beetje als hetzelfde in een topic als dit.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  vrijdag 26 juli 2013 @ 02:40:15 #268
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_129355835
quote:
12s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 02:27 schreef Cherna het volgende:

[..]

Roermond is ook een beveiligd emplacement maar als ik veilig door heb staan en hoef er niet te stoppen mag ik met 100 langs het perron. Niet alle sporen maar de plaatselijke snelheid is dan maatgevend.
Sterker nog er zijn heel veel stations waar de doosrijsnelheden hoger zijn.
Maar goed, dit heeft geen zin.
Dus je mag er dan ook gewoon rustig met 200 langs? Of met 300? Immers, geen sein is onbeperkt en opzettelijk onbenullig? Fijn dat jij daar werkt. Mag ik je dienstnummer? Eens even navragen wat ze bij de NS en ProRail daarover te zeggen hebben. Of als dat te veel is, je lijnen.
Volgens jou is het standaard om opzettelijk alle veiligheid overboord te gooien zolang je geen bord tegenkomt.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 02:43:19 #269
321876 Cherna
Fuck the System
pi_129355880
quote:
9s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 02:37 schreef KoningStoma het volgende:

[..]

Nee, gewoon een luchtig grapje.
Dat snap ik. Ook geen probleem. Maar ik haalde omdat het me ff goed uitkwam om mijn statement te maken. Maar ik snap wel dat velen deze machinist kunnen schieten. Ook daar heb ik wel begrip voor.
Maar nogmaals ik snap niet dat er geen deugdelijk beveiligingssysteem voor handen was. Dat had veel ellende kunnen voorkomen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  vrijdag 26 juli 2013 @ 02:47:33 #270
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_129355949
quote:
12s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 02:43 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat snap ik. Ook geen probleem. Maar ik haalde omdat het me ff goed uitkwam om mijn statement te maken. Maar ik snap wel dat velen deze machinist kunnen schieten. Ook daar heb ik wel begrip voor.
Maar nogmaals ik snap niet dat er geen deugdelijk beveiligingssysteem voor handen was. Dat had veel ellende kunnen voorkomen.
Daar heb je wel een punt btw. Maar als je bedenkt dat 99% van de Nederlandse Spoorwegen ook niet voorzien is van wat voor een beveiliging dan ook, waarom dat dan wel verwachten van een buitenlandse organisatie?

ProRail is voor minimaal 51% in handen van de overheid, geen idee hoe dat in Spanje zit. En zelfs hier heeft de overheid er geen cent voor over.

Ben ergens wel benieuwd hoe dat hele plaatje er uit zou zien.
Beveiliging aanschaffen, afschrijving en onderhoud tegen het aantal ongevallen (strikt financieel gezien om het plaatje ''schoon'' te houden) en financiele schade.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 02:47:47 #271
321876 Cherna
Fuck the System
pi_129355954
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 02:40 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Dus je mag er dan ook gewoon rustig met 200 langs? Of met 300? Immers, geen sein is onbeperkt en opzettelijk onbenullig? Fijn dat jij daar werkt. Mag ik je dienstnummer? Eens even navragen wat ze bij de NS en ProRail daarover te zeggen hebben. Of als dat te veel is, je lijnen.
Volgens jou is het standaard om opzettelijk alle veiligheid overboord te gooien zolang je geen bord tegenkomt.
O ja hoor maar niet op het forum.
Je gaat mij op mijn punten wijzen terwijl ik gewoon wat wil uitleggen zodat sommige die er behoefte aan hebben iets op steken. Je hoeft het niet te lezen.
Maar nogmaals baanvaksnelheid, plaatselijke snelheid en seinen geven de snelheid aan. Ik ga dus niet over de snelheid heen. Je snapt iets niet of je bent nu ook aan het trollen.

Als ik alle veiligheid over boord zou gooien had ik er al lang niet meer gewerkt. Dat is gewoonweg onmogelijk.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  vrijdag 26 juli 2013 @ 02:53:20 #272
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_129356043
quote:
12s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 02:47 schreef Cherna het volgende:

[..]

O ja hoor maar niet op het forum.
Je gaat mij op mijn punten wijzen terwijl ik gewoon wat wil uitleggen zodat sommige die er behoefte aan hebben iets op steken. Je hoeft het niet te lezen.
Maar nogmaals baanvaksnelheid, plaatselijke snelheid en seinen geven de snelheid aan. Ik ga dus niet over de snelheid heen. Je snapt iets niet of je bent nu ook aan het trollen.

Als ik alle veiligheid over boord zou gooien had ik er al lang niet meer gewerkt. Dat is gewoonweg onmogelijk.
Nee niet echt. Wat ik zeg is dat in het merendeel van Nederland het emplacement stelsel van orde is. Daar waar je slechts met 80kmu voorbij mag. Ja, er zijn een paar plaatsen (ja, grote / drukke plaatsen maar op het aantal plaatsen in Nederland waar de trein langs komt miniem) waar je harder langs mag, maar dat is op het aantal km perron vrij minimaal.
Wat jij echter zegt is dat wanneer een bord of signaal niet staat zoals het hoort te staan je alle maatregelen mag negeren en je gewoon het maximum mag aanhouden (wat in Nl zo'n beetje 160 is).

Kan zijn hoor. De klootviool van Westpark is ook vrijgesproken (wat civiel rechterlijk nog wel eens grappig kan gaan zijn), dus er kan wel een kern van waarheid in zitten.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 03:28:44 #273
321876 Cherna
Fuck the System
pi_129356452
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 19:02 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Voordat hij de bocht ingaat, ongeveer bij/in 0:04 zie je de eerste wagon (wrs, dus de wagon na de loc) al omhoog komen, volgens mij.
Met dit soort snelheden worden de spoorstaven vervormd door het motorrijtuig. En dat alvorens de bocht goed en wel begonnen is. De krachten zijn enorm. De rijtuigen daarachter hebben dus al geen spoor meer omdat de Loc(motorrijtuig deze al vervormd en compleet vernield heeft).

[ Bericht 8% gewijzigd door Cherna op 26-07-2013 03:46:50 ]
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_129356833
quote:
12s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 02:11 schreef Cherna het volgende:
Sowieso hoe idioot is daar dan het beveiligingssysteem. Dat je zonder een deugdelijke beveiliging van een HSL naar een regulier traject in kunt duiken. Dat snap ik dus echt niet.
Het komt op mij zelfs een beetje oostblok-achtig over; als prestigeproject net zo'n hypermodern transportmiddel als de westerse wereld willen hebben, maar vanwege geldgebrek allerlei essentiële (veiligheids)voorzieningen achterwege laten. Dat had ik, eerlijk gezegd, niet van Spanje verwacht...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_129356878
Hoe kan het dat hogesnelheidstreinen gewoon los op de rails staan? Had er niet een speciale rails en wielen voor moeten ontwikkelt, zodat hele trein aan de rails blijft hangen, en niet zomaar kan ontsporen? Of een rijsysteem zoals in een achtbaan, wielen die om rails heengrijpen. Na ongeluk Duitsland had er al iets moeten veranderen aan die HSL spoorlijnen. Dit gaat dus weer politieke gevolgen hebben, en is altijd in nadeel burger. Want na ongeluk Duitsland is er toch weer een ongeluk ontstaan, want het is dus bij politiek gebleven. Spanje zal dus herhaling Duitsland gaan worden, alleen politiek en niet geavanceerdere rails en wielen (of heel modern systeem, want de ongelukken laten zien dat die systemen nooit goed zijn doorontwikkelt, door geldgebrek en werkdruk en politieke redenen(?) (hele infrastructuur is heel snel uit de grond gestampt, lijkt meer op prestige dan op serieuze en veilige hogesnelheidslijnen, want de hele infrastructuur in Europa is enorm snel uit de grond gestampt, eigenlijk in maar een decennia tijd, niet alleen de HSL)
  vrijdag 26 juli 2013 @ 06:53:57 #276
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_129356976
quote:
5s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 06:14 schreef Synthercell het volgende:
Hoe kan het dat hogesnelheidstreinen gewoon los op de rails staan? Had er niet een speciale rails en wielen voor moeten ontwikkelt, zodat hele trein aan de rails blijft hangen, en niet zomaar kan ontsporen? Of een rijsysteem zoals in een achtbaan, wielen die om rails heengrijpen.
Lijkt me technisch erg lastig en duur om te maken, een rails die zo sterk ligt en zo stevig verankerd zit in de grond dat die zulke torsie- en trekkrachten kan weerstaan. En zelfs dan zullen er altijd ongelukken plaatsvinden door allerlei andere oorzaken dan te hard rijden van de machinist.

Kortom het kost een hoop geld voor een heel klein beetje schijnveiligheid. Klinkt als een plan dat het goed zou doen in deze tijden :P
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_129357096
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 21:38 schreef Strani het volgende:

[..]

Lijkt me niet de juiste term in dezen, 'cool'.
Was wel mijn reactie toen ik het filmpje bij het nieuws zag... :D
Wacht maar, over 2 jaar heb ik prachtig lang haar. (Hey dat rijmt!)
  vrijdag 26 juli 2013 @ 09:29:21 #278
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_129358565
http://www.volkskrant.nl/(...)hoge-snelheden.dhtml

quote:
Machinist ramptrein pochte op Facebook over hoge snelheden

Hoe kon de treinramp bij het Spaanse Santiago de Compostela gebeuren? De beschuldigende vinger wijst naar de machinist, die zou veel te hard hebben gereden. Pikant: op zijn Facebookpagina stonden berichten die erop wezen dat hij dit vaker deed en er over opschepte.

De Spaanse justitie wil vooral van machinist Francisco José Garzón - die in het ziekenhuis ligt - persoonlijk weten of hij verantwoordelijk is geweest voor het ontsporen van de hogesnelheidstrein met dertien wagons.

Aanleiding is zijn bekentenis, vlak na een van de ergste treinrampen uit de Spaanse geschiedenis, dat hij ongeveer 190 kilometer per uur heeft gereden, terwijl op die plek maximaal 80 kilometer is toegestaan.

De machinist had vanuit zijn cabine, waar hij een tijdje na het ongeluk vastzat, telefonisch contact met het station van Santiago de Compostela. 'Wij zijn mensen. Wij zijn mensen', jammerde Garzón, toen nog onwetend dat er slachtoffers waren gevallen. 'Ik hoop dat er geen doden zijn, want als ze sterven, heb ik dat op mijn geweten.'

Meegeholpen
Vlak daarna zou de machinist, die honderd kilometer eerder, in Ourense, de besturing van zijn collega-machinist had overgenomen, zich bewust zijn geworden van de omvang van de tragedie.

Ontredderd zou Garzón hebben meegeholpen met de reddingswerkzaamheden. Hij zou enkele passagiers uit de uiteengereten treinwagons hebben geholpen. Volgens omstanders zou de machinist lopend tussen de wrakstukken en de lijken op het spoor hebben geroepen: 'Ik heb hem laten ontsporen. Wat kan ik eraan doen? Wat kan ik doen?'

Niet gedronken
Waarom de machinist zo snel reed, kon hij tot nu toe niet verduidelijken. Garzón had niet gedronken, bleek uit de alcoholtest. Een eerste onderzoek zou hebben uitgewezen dat de trein technisch in orde was. Het voertuig was woensdagochtend nog gecontroleerd.

Intussen wordt in de Spaanse media en op sociale media als Facebook en Twitter volop gespeculeerd waarom Garzón, die al dertig jaar voor de Spaanse spoormaatschappij Renfe werkt, zich in de bewuste bocht niet aan de snelheidbeperking van 80 kilometer per uur heeft gehouden. Volgens een van de theorieën zou de machinist te hard hebben gereden omdat hij de vijf minuten vertraging op het schema wilde inlopen.

Pikant
Pikanter zijn de berichten dat de machinist, die sinds juni 2012 op het traject tussen de Spaanse hoofdstad en Ferrol, de geboortestad van de voormalige Spaanse dictator Franco, zich geregeld op het spoor zou hebben misdragen. Op de Facebookpagina van de machinist - die donderdagochtend plotseling was gewist - schepte Garzón vorig jaar diverse keren op dat hij ervan hield veel te hard met de trein te rijden. Zo was op zijn Facebook een foto van een snelheidmeter te zien waarop een snelheid van ruim 200 kilometer te lezen was.

In een reactie op een Facebook-vriend die hem waarschuwde dat de Spaanse politie minder blij zou zijn, antwoordde de machinist vrolijk: 'Wat zou het toch heerlijk zijn om langs de Guardia Civil te zoeven en de radar te laten springen. Ha,ha. Wat een boete voor Renfe (de Spaanse spoormaatschappij, red.)! Ha,ha.'

De Spaanse premier Mariano Rajoy, die afkomstig is uit Santiago de Compostela, wilde donderdag niet reageren op de berichten over de machinist.
pi_129358598
quote:
12s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 02:43 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat snap ik. Ook geen probleem. Maar ik haalde omdat het me ff goed uitkwam om mijn statement te maken. Maar ik snap wel dat velen deze machinist kunnen schieten. Ook daar heb ik wel begrip voor.
Maar nogmaals ik snap niet dat er geen deugdelijk beveiligingssysteem voor handen was. Dat had veel ellende kunnen voorkomen.
Dan nog. Een beveiligingssysteem is voor onvoorziene omstandigheden, niet om de baan van de machinist te vergemakkelijken of over te nemen.
Daarbij had die de trein wellicht geremd maar hoe moet ik me dat voorstellen met een trein die ZO hard gaat, hoe langzaam krijg je die dan, en hoe gaat dat er uit zien in een bocht? Kan iemand daar wat over zeggen?

Ik ga er voor het gemak van uit dat er meer factoren hebben meegespeeld, omdat de expert gezegd heeft dat zo´n trein niet zomaar ontpoort door te hoge snelheid alleen.

En het is bij mij niet zo dat ik die machinist wel kan schieten, maar het lijkt er wel op dat hij onverantwoordelijk is geweest. Je wordt niet zomaar in hechtenis genomen.

En ik heb ook al genoemd dat hij er verder mee moet leven, en dat is best heel zwaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Alentejana op 26-07-2013 10:02:01 ]
pi_129358618
Wat vinden jullie hier dan van:

Direct na het ongeval zocht de machinist radiocontact met de spoorleiding. De treinbestuurder zat op dat moment bekneld in de cabine. Hij zei dat hij met 190 kilometer per uur de bocht was ingegaan waar de trein uitvloog. Even had hij het zelfs over 200 kilometer per uur, maar dat zwakte hij later weer af naar 190.

Volgens een regeringsfunctionaris van de regio Galicië reed de trein overigens zelfs 220 kilometer per uur op het moment van het ongeluk.

Op het moment van radiocontact was nog niet duidelijk of er slachtoffers waren gevallen in de treinstellen achter de machinist. Hij meldde over de radio: 'Ik hoop niet dat er doden zijn gevallen, want dan heb ik die op mijn geweten.' Hij was duidelijk in paniek, en bleef maar herhalen: 'We zijn maar mensen, we zijn maar mensen'. Ook klaagde hij over pijn in zijn rug en ribben.

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)km-de-bocht-in.dhtml

Worden machinisten om de zoveel jaar psychisch onderzocht of gebeurt dat helemaal niet?
pi_129358866
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 05:44 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Het komt op mij zelfs een beetje oostblok-achtig over; als prestigeproject net zo'n hypermodern transportmiddel als de westerse wereld willen hebben, maar vanwege geldgebrek allerlei essentiële (veiligheids)voorzieningen achterwege laten. Dat had ik, eerlijk gezegd, niet van Spanje verwacht...
Wacht even. Er zitten wel degelijk veiligheidssystemen en een heleboel zijn vernieuwd naar de modernste, alleen op dat stuk dat in 2011 open is gegaan, is nog niet het modernste aanwezig, maar een ander systeem dat geen trein kan remmen.
(of, las ik in het spaans , geen tijd heeft om een heel snelle trein te remmen. Ik heb er geen verstand van, maar het is niet zo dat het onbeveiligd was!!!)
Overigens hebben ze al tien jaar hogesnelheidstreinen en dit is het eerste ongeluk ermee.

[ Bericht 0% gewijzigd door Alentejana op 26-07-2013 10:03:40 ]
pi_129359178
Als een trein heel hard gaat, werkt het remsysteem niet, heb ik gelezen.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 10:02:33 #283
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_129359327
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 09:31 schreef Loekie1 het volgende:
Wat vinden jullie hier dan van:

Direct na het ongeval zocht de machinist radiocontact met de spoorleiding. De treinbestuurder zat op dat moment bekneld in de cabine. Hij zei dat hij met 190 kilometer per uur de bocht was ingegaan waar de trein uitvloog. Even had hij het zelfs over 200 kilometer per uur, maar dat zwakte hij later weer af naar 190.

Volgens een regeringsfunctionaris van de regio Galicië reed de trein overigens zelfs 220 kilometer per uur op het moment van het ongeluk.

Op het moment van radiocontact was nog niet duidelijk of er slachtoffers waren gevallen in de treinstellen achter de machinist. Hij meldde over de radio: 'Ik hoop niet dat er doden zijn gevallen, want dan heb ik die op mijn geweten.' Hij was duidelijk in paniek, en bleef maar herhalen: 'We zijn maar mensen, we zijn maar mensen'. Ook klaagde hij over pijn in zijn rug en ribben.

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)km-de-bocht-in.dhtml

Worden machinisten om de zoveel jaar psychisch onderzocht of gebeurt dat helemaal niet?
Idd, die vent lijkt me toch niet geheel fris in den bovenkamer, of op zijn minst niet geschikt een hogesnelheidstrein te besturen.

quote:
Machinist ramptrein pochte op Facebook over hoge snelheden

Intussen wordt in de Spaanse media en op sociale media als Facebook en Twitter volop gespeculeerd waarom Garzón, die al dertig jaar voor de Spaanse spoormaatschappij Renfe werkt, zich in de bewuste bocht niet aan de snelheidbeperking van 80 kilometer per uur heeft gehouden. Volgens een van de theorieën zou de machinist te hard hebben gereden omdat hij de vijf minuten vertraging op het schema wilde inlopen.

Pikant
Pikanter zijn de berichten dat de machinist, die sinds juni 2012 op het traject tussen de Spaanse hoofdstad en Ferrol, de geboortestad van de voormalige Spaanse dictator Franco, zich geregeld op het spoor zou hebben misdragen. Op de Facebookpagina van de machinist - die donderdagochtend plotseling was gewist - schepte Garzón vorig jaar diverse keren op dat hij ervan hield veel te hard met de trein te rijden. Zo was op zijn Facebook een foto van een snelheidmeter te zien waarop een snelheid van ruim 200 kilometer te lezen was.

In een reactie op een Facebook-vriend die hem waarschuwde dat de Spaanse politie minder blij zou zijn, antwoordde de machinist vrolijk: 'Wat zou het toch heerlijk zijn om langs de Guardia Civil te zoeven en de radar te laten springen. Ha,ha. Wat een boete voor Renfe (de Spaanse spoormaatschappij, red.)! Ha,ha.'

De Spaanse premier Mariano Rajoy, die afkomstig is uit Santiago de Compostela, wilde donderdag niet reageren op de berichten over de machinist
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_129359594
(El País)


quote:
Ahí, los sistemas de alerta de la vía férrea saltaron al detectar que Francisco José Garzón Amo circulaba a 190 kilómetros por hora, cuando no debía superar los 80.La alarma, según el maquinista, se activó en el cuadro de mando y él intentó frenar, pero no pudo evitar la tragedia
"Daar pikten de waarschuwingssystemen van de spoorweg Francisco Jose Garzón Amo op dat hij 190 kilometer per uur ging, waar hij niet meer dan 80 mocht.
Het alarm werd, volgens de machinist, geactiveerd in het bedieningspaneel en ik probeerde hem te remmen, maar kon de tragedie niet voorkomen."

Er weer beperkt treinverkeer op dat stuk.

Eerder las ik dat er 7 dagen rouw waren afgekondigd, maar dat geldt alleen voor Galicië. Voor de rest van Spanje is 3 dagen rouw afgekondigd.
pi_129359712
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 10:20:16 #286
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_129359718
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_129359858
Helaas heeft niemand na die verklaring op Facebook aan de bel getrokken. Of wel, maar is er door de Spaanse spoorwegen geen actie op ondernomen.
De machinist heeft in feite gewaarschuwd voor zijn eigen gekte.
pi_129360506
In de nieuwste verklaring wordt gezegd dat het normale veiligheidssysteem dat op dat stuk aanwezig is, alleen treinen remt die harder gaan dan 200 km per uur. Daaronder wordt het aan de machinist overgelaten.
Op zich ook niet zo idioot als je het hebt over een stuk met haakse bochten... Met enige logica ga je daar niet als een idioot doorheen.

13 van de 80 doden zijn nog niet geïdentificeerd, dat moet via DNA.

83 gewonden nog in het ziekenhuis, 32 liggen nog kritiek.

Er wordt gevreesd dat er in de wagon die tot pakketje schroot is gedrukt, nog een lijk kan zitten.
pi_129361935
quote:
Hubris begets Nemesis...
I´m back.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 11:39:42 #290
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_129362139
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 10:51 schreef Alentejana het volgende:
In de nieuwste verklaring wordt gezegd dat het normale veiligheidssysteem dat op dat stuk aanwezig is, alleen treinen remt die harder gaan dan 200 km per uur. Daaronder wordt het aan de machinist overgelaten.
Op zich ook niet zo idioot als je het hebt over een stuk met haakse bochten... Met enige

Er wordt gevreesd dat er in de wagon die tot pakketje schroot is gedrukt, nog een lijk kan zitten.
Op het nieuws werd gisteren gezegd dat alle wagons waren uitgekamt, en dat er geen lijken meer waren.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 11:39:58 #291
262 Re
Kiss & Swallow
pi_129362147
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 10:19 schreef Aether het volgende:
[ afbeelding ]
het stuk voor het korte rechte stuk is dat ook bochtig.... aangezien je op het filmpje kan zien dat de tweede wagon al aardig ontspoort is voordat ze die bocht inrijden

en doe machinist lijkt me, met de beperkte info, niet helemaal jofel
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_129362834
quote:
3s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 11:39 schreef Re het volgende:

[..]

het stuk voor het korte rechte stuk is dat ook bochtig.... aangezien je op het filmpje kan zien dat de tweede wagon al aardig ontspoort is voordat ze die bocht inrijden

en doe machinist lijkt me, met de beperkte info, niet helemaal jofel
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 12:04:23 #293
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_129363136
Er staat een filmpje op mn facebook met uitleg zal eens kijken of ik hem hier geplaatst krijg
  vrijdag 26 juli 2013 @ 12:07:52 #294
262 Re
Kiss & Swallow
pi_129363290
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 11:56 schreef Aether het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
het eerste plaatje komt niet overeen met het tweede dan... want op het tweede zie je een extra track die dus waarschijnlijk alleen voor de HSL is, dan is het wel duidelijk dat er vanuit een flink recht stuk vanuit een tunnel de bocht ingeknald is
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 26 juli 2013 @ 12:09:57 #295
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_129363366
w.youtube.com/watch?v=TK3pFMsD_a0&feature=youtube_gdata_player
  vrijdag 26 juli 2013 @ 12:17:53 #296
262 Re
Kiss & Swallow
pi_129363700
paar www'tjes erbij
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_129364029
Of die w en punt weghalen

Maar belangrijker, je moet Spaans beheersen
pi_129364492
Waarom leggen ze zo'n scherpe bocht in een spoorlijn, vlak na een lang recht stuk waar ruim 200 wordt gereden?
  vrijdag 26 juli 2013 @ 12:37:54 #299
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_129364539
Samengevat@: het digitale remsysteem heeft gefaald. Reden: bezuinigijg op onderhoud.
De politiek zal de machijist, die ook kaar een mens is, zal door hen de zwarte piet toegespeeld krijgen.
pi_129364543
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 12:36 schreef Loekie1 het volgende:
Waarom leggen ze zo'n scherpe bocht in een spoorlijn, vlak na een lang recht stuk waar ruim 200 wordt gereden?
Omdat ze anders over een stad heenrijden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')