man1986 | donderdag 20 juni 2013 @ 01:35 |
Naar aanleiding van een gesprek tussen forumleden ben ik benieuwd naar jullie kijk op de Bijbelse God. Mijn vraag aan jullie is dus: Als de Bijbelse God bestaat, hoe valt dan het bestaan van het kwaad samen met Gods Karakter? | |
vosss | donderdag 20 juni 2013 @ 01:37 |
=edit= Ow, laat dit dat alles, ik dacht dat het in ONZ stond. Nevermind. Still, dat wijf had van die appel af moeten blijven ![]() | |
naomi123 | donderdag 20 juni 2013 @ 01:42 |
Niet | |
man1986 | donderdag 20 juni 2013 @ 01:43 |
@vosss De man was uiteindelijk de eindverantwoordelijke voor de zondeval en niet de vrouw. Maar dat is een ander onderwerp. | |
SpecialK | donderdag 20 juni 2013 @ 01:51 |
Ik ben van mening dat je mbv het oude en nieuwe testament niet een betrouwbare conclusie kan trekken dat god "the good guy" is. Ik zou ook claimen dat ik het goede was als ik mensen wilde manipuleren. De vraag is dan. Is iets goed omdat god het zo heeft gedefinieerd of is iets goed ook buiten god om? Volgens de TS dan natuurlijk want 2 miljard christenen, 2 miljard definities van god. | |
bas-beest | donderdag 20 juni 2013 @ 03:03 |
Nee dus. | |
HFdude | donderdag 20 juni 2013 @ 08:51 |
God is zowel goed als het kwaad. God omvat alles, god is de creërende energie die het leven in dualiteit mogelijk maakt. Daarom moeten we ook dankbaar zijn voor het kwaad, als het kwaad er niet was zou het "Goede" ook niet bestaan en kunnen wij als menselijke zielen niet zelf onze keuzes hierin maken. En dit is precies de bedoeling van de evolutie van onze (menselijke)ziel. | |
HFdude | donderdag 20 juni 2013 @ 08:55 |
Oja, de "bijbelse" God bestaat niet. De bijbel is een nogal gecensureerde interpetatie waarbij de universele waarheid ver te zoeken is. Daarnaast is het nogal discriminerend, de echte goddelijke energie maakt geen onderscheid tussen geloven, levensovertuigingen of goede en slechte mensen. De universele goddelijke energie is op iedereen van toepassing of je nu christen, moslim of eskimo bent.... | |
Brabke | donderdag 20 juni 2013 @ 09:30 |
-Iemand de energie geven om in naam van 'god' of 'Allah' een ander mens de keel af te snijden, noem ik geen goddelijke energie . -Neen de god van de bijbel of de koran is onbevoegd om almachtig, al-goed of oneindig te zijn ; terwijl het 'absolute en logische' wel moeten bestaan zonder daar verdere definities of praedikaten aan toe te kennen . -En dat wat het best in die logische evolutie past kan men dan ook 'goed' noemen, en wat daar vreemd in gaat 'kwaad' . [ Bericht 4% gewijzigd door Brabke op 20-06-2013 09:36:09 ] | |
hoatzin | donderdag 20 juni 2013 @ 09:32 |
Volgens mij zijn er geen goede definities van goed en kwaad. In de bijbel staat meermaals dat het Goede en het Kwade van God komt. Dat moet ook wel als je gelooft dat God alles geschapen heeft. Dan valt het kwade daar ook onder. Regelmatig is het goede voor de een kwaad voor de ander. Er is geen helder onderscheid en dus ook geen eensluidende conclusie. | |
HFdude | donderdag 20 juni 2013 @ 09:44 |
Exact, een mooi voorbeeld van dualiteit. Mensen die de dualiteit ontstegen zijn (verlicht) zullen dit beamen. De 1 zijn vrijheidsstrijder is de ander zijn terrorist, en andersom.... | |
UltraR | donderdag 20 juni 2013 @ 09:59 |
Als een almachtig iemand/iets mensen dwingt hem/het te aanbidden met de belofte van een beloning of anders de dreiging van een straf, dan is dat een uiting van het ultieme kwaad mijns inziens. | |
HFdude | donderdag 20 juni 2013 @ 10:10 |
Helemaal waar, alleen heeft dit niets met de werkelijke goddelijke energie te maken maar met menselijke interpetaties gevoed door angst | |
UltraR | donderdag 20 juni 2013 @ 10:11 |
Het gaat in de OP specifiek over de bijbelse god. | |
HFdude | donderdag 20 juni 2013 @ 10:19 |
Waar staat dit in de bijbel dan? volgens mij is het grondbeginsel van de bijbel nog steeds "heb uw naasten lief als uzelf" de bijbel en koran zetten niet aan tot geweld. Dit zijn wederom de menselijke interpetaties gedreven door angst. En om op de OP terug te komen. Dit is niet goed, en niet slecht. Het IS. | |
hoatzin | donderdag 20 juni 2013 @ 10:36 |
Dat is een grondbeginsel uit het NT. Het OT is meer van de vreze des Heeren. De dreiging van/met straf is zowel in het OT als het NT aan de orde. Deuteronomium bijvoorbeeld. Taaie kost overigens. [ Bericht 11% gewijzigd door hoatzin op 20-06-2013 10:42:38 ] | |
HFdude | donderdag 20 juni 2013 @ 10:47 |
Je hebt helemaal gelijk, maar mi heeft dit (ondank sdat het in de Bijbel staat) niets te maken met God. Dit is na vele overleveringen van generatie op generatie pas op schrift gesteld. Menselijke interpetatie en censuur tgv verschillende politieke invloeden zijn hier diep in verweven. | |
UltraR | donderdag 20 juni 2013 @ 11:25 |
Het blijft een feit dat de god uit het oude testament een uiterst jaloerse, egocentrische en wraakzuchtige god is. Als het Christendom het hele OT zou schrappen zou ik een stuk minder problemen ermee hebben. Maar dat doen er toch buitengewoon weinig. | |
Skillsy | donderdag 20 juni 2013 @ 12:22 |
Je strooit wel leugens rond Je naaste liefhebben is de eerste poort die leidt naar Gods Paleis. Je naaste liefhebben is God liefhebben. In Deuteronomium 14:1 staat dat u kinderen van de Eeuwige bent. Iemand die de Vader liefheeft heeft de kinderen lief. De naaste liefhebben komt overeen met God liefhebben (Deuteronomium 6:5). De naaste is een deel van God. Lees ook eens Leviticus 19 Ontopic: De zoveelste vraag of G'd goed of kwaad is De vraag an sich die nergens op slaat. G'd is ECHAD , er is niks buiten hem om. | |
hoatzin | donderdag 20 juni 2013 @ 12:36 |
Leugens? Ik zeg alleen dat het meer iets is van het NT. In het OT wordt het een paar keer aangestipt maar een heikel punt is het nauwelijks. Wel heel veel bloedvergieten in opdracht van de schepper. Apart dat jij God en G'd door elkaar gebruikt. | |
Skillsy | donderdag 20 juni 2013 @ 14:29 |
Ik heb je bericht verkeerd gelezen mijn exusses Ik weet het, ernstige zaak haha Kun je meteen zien wanneer ik mobiel ben en wanneer niet ![]() | |
Natural-Cool | donderdag 20 juni 2013 @ 15:24 |
Het bewust plaatsen van de eigen voorkeur ( kernoorzaak ) boven de alwetendheid van God heeft verstrekkende ( leerzame ) gevolgen. Alleen God heeft het overzicht van het geheel en kan daarmee effectief ingrijpen zonder een kwaad belang na te streven. Vanuit menselijk oogpunt bekeken kan iedere interventie waarmee beperkingen welke opgelegd worden door een ander ondergeschikt beredeneerd worden aan de eigen voorkeur(en) en zodoende onterecht als kwaad worden afgeschilderd. Dit probleem wordt gevormd door ons lage zelf ( driften ) welke in "gehaastheid" een keuze maakt en daarin volhard. Komt deze gelijkenis overeen met de Bijbelse leer over God. [ Bericht 0% gewijzigd door Natural-Cool op 20-06-2013 18:02:27 ] | |
Ser_Ciappelletto | donderdag 20 juni 2013 @ 15:32 |
God is een mooie afspiegeling van z'n scheppers. Net als een mens is hij jaloers, kleinzerig, snel op de teentjes getrapt, machtsgeil, maar soms ook liefdevol, zorgzaam en vriendelijk. | |
hoatzin | donderdag 20 juni 2013 @ 16:01 |
Een alwetende almachtige God wordt niet boos of jaloers. Die heeft alles voorzien en verbaast zich nergens meer over. | |
Skillsy | donderdag 20 juni 2013 @ 16:19 |
Zij die willen prijzen - laten zij de Schepper prijzen.En zij die willen veroordelen - laten zij zichzelf veroordelen. Wanneer je geliefd wil zijn - heb dan anderen lief. | |
UltraR | donderdag 20 juni 2013 @ 16:22 |
Ik wil goedhartige mensen prijzen. Ik wil enkel hen veroordelen die anderen bewust kwaad doen. Ik tracht zoveel mogelijk anderen lief te hebben. | |
Skillsy | donderdag 20 juni 2013 @ 16:26 |
![]() vraag aan de rabbi :"Ons is geboden: Heb je naaste lief als jezelf. Hoe kan ik dat volbrengen als mijn naaste mij kwaad berokkent?" De rabbi antwoordde:"Je moet dat woord goed verstaan: Heb je naaste lief als iets dat je zelf bent. Want alle zielen zijn één. Ieder is immers een vonk uit de oerziel, en zij is geheel in hen allen, zoals je ziel in alle ledematen van je lichaam is. Het kan gebeuren dat je hand zich vergist en jouzelf slaat. Zul jij dan een stok nemen en je hand tuchtigen, omdat ze geen inzicht had, en je pijn nog vergroten? Zo is het ook wanneer je naaste, die één ziel met je is, je door gebrekkig inzicht kwaad berokkent: vergeld je het hem, dan doe je jezelf pijn." | |
UltraR | donderdag 20 juni 2013 @ 16:30 |
Maar mijn veroordelen van mensen die anderen kwaad berokkenen heeft geen wraak als doel. Nee, het dient twee doelen: 1. voorbeeld stellen dat dit soort gedrag in de maatschappij niet getolereerd wordt, 2. indien grote kans op herhaling; verwijdering uit de maatschappij ter bescherming van onschuldigen. Verder gaat jouw reactie niet in op de vraag waarom god geprezen zou moeten worden ipv de mensen die goed doen. | |
Skillsy | donderdag 20 juni 2013 @ 16:45 |
Niet van toepassing. Je geloof niet. Is toch tegenstrijdig? Je wilt mensen die goed doen prijzen , maar andere mensen die bewust kwaad doen veroordelen. Typische redenering. Dus je bent exact DIE persoon die je zelf veroordeeld. Er zit een spiegel voor je neus. Het is geen naaste liefde om mensen die goedhartig te zijn ook goed te behandelen. Het is pas naaste liefde als je ook je grootste vijand liefhebt, dan ben je pas geslaagd. En dat kan niemand | |
UltraR | donderdag 20 juni 2013 @ 17:07 |
Mij lijkt dat het er hier om gaat wie er is begonnen. Ik oordeel pas wanneer een diegene een ander kwaad heeft gedaan. Mijn enige 'vijanden' zijn dus zij die anderen slecht behandelen. Uit mijn 'liefde' voor de rest van de samenleving dient diegene veroordeeld te worden en uit de maatschappij te worden verwijderd, zodat hij niet nog meer mensen kwaad kan doen. | |
Ser_Ciappelletto | donderdag 20 juni 2013 @ 17:15 |
Bullshit. Jij en jouw religie bepalen niet wat naastenliefde is. Zo'n slavenmoraal als die jij propageert is precies de achterlijke opium van het volk waar Marx (terecht) zo tegen ageerde. "Nee mensen, niet opstand komen tegen onze misdaden, dat vind God niet oké. God vind je pas écht tof als je je door ons laat naaien, en ons dan nog steeds liefhebt! Heus waar!" ![]() Daarnaast, als naastenliefde ook het liefhebben van je grootste vijanden is, en dat godje van jou heeft wel échte naastenliefde, waarom stuurt hij dan mensen (en engelen) in de hel? Zou hij die niet moeten liefhebben en gewoon naar de hemel moeten sturen? | |
Grouch | donderdag 20 juni 2013 @ 17:21 |
Vanuit wiens oogpunt gezien? De man die een wespennest bij een kinderspeelplein vernietigt is goed volgens onze normen, maar verachtelijk vanuit de ogen der wespen. Vanuit menselijk standpunt is de God uit de Bijbel pretty much pure slechtheid. Sadistisch, haatzaaiend, moordend, onderdrukkend etc. Vanuit zijn eigen oogpunt ? Geen idee. Maar hem als "de vijand" zien is wel verstandig ![]() | |
Skillsy | donderdag 20 juni 2013 @ 17:23 |
Dat is geen liefde van jou voor de rest van de samenleving, dat is angst, veroordelend gedrag. Naasten liefde is als je deze persoon kunt vergeven en hem helpt bij zijn wandaden. We moeten wel beetje onderscheid maken want ik heb het idee dat jij nu specifiek spreekt over extreme gevallen (seriemoordenaars noem maar op) maar ook deze mensen moeten we helpen en hen ook vergeven. Als je dat kan.... Verder eens met je. We moeten henzelf en de rest van de samenleving beschermen voor hun schadelijk gedrag | |
kleinduimpje3 | donderdag 20 juni 2013 @ 17:25 |
Wijze rabbi ![]() | |
Skillsy | donderdag 20 juni 2013 @ 17:47 |
Inderdaad | |
Ser_Ciappelletto | donderdag 20 juni 2013 @ 17:48 |
Waarom post je het dan? | |
Skillsy | donderdag 20 juni 2013 @ 18:13 |
Snap je het niet?Wat jij typte is inderdaad grote stierenpoep | |
Ser_Ciappelletto | donderdag 20 juni 2013 @ 18:18 |
Heb je daar ook argumenten voor? Echte argumenten, welteverstaan, niet 'dat staat in mijn boekje'. | |
Skillsy | donderdag 20 juni 2013 @ 18:26 |
Het staat niet in het boekje het is MIJN mening. Ik vind het pas naastenliefde als je je ergste vijand die je zoveel pijn heeft gedaan kunt vergeven. DAN ben je geslaagd in je taak in liefde voor je naaste. Iemand die alleen mensen lief heeft omdat anderen (hem) ook lief heeft is geen naasten liefde. Immers, wat heb je dan gewonnen? Het wordt pas moeilijk om iemand lief te hebben die je bespuugd, en vernederd heeft. Probeer dan maar eens die persoon liefde te geven en hem te vergeven. Dat je goden erbij haalt vind ik jammer. Dat je mijn mening bullshit vind , prima, ik had het anders verwoord. Het zegt meer over jou denk ik maar. Maar het is offtopic waar ik mee begonnen ben. Ga verder met het OP | |
#ANONIEM | donderdag 20 juni 2013 @ 18:46 |
Goed en kwaad zijn de meest subjectieve begrippen die maar denkbaar zijn. Volgens de Bijbel is God een extreem moordlustige, gewelddadige, perverse god. Christenen noemen dat goed, ik zou dat eerder intens kwaadaardig noemen. Dus laten we het er maar op houden dat goed en kwaad als vaststaande begrippen niet bestaan. | |
Molurus | donderdag 20 juni 2013 @ 19:20 |
"The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully." - Richard Dawkins in 'The God Delusion'. Tikje gechargeerd, maar wat mij betreft niet ver van de waarheid. Zoals Christopher Hitchens zei: "I am very much relieved there is no evidence for such a horrible proposition". | |
Joeri. | donderdag 20 juni 2013 @ 20:49 |
Iedereen creëert zijn eigen God, dus ligt aan de persoon (dan wel massa) zelf. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 10:55 |
Als goed en slecht niet bestaat, dan is de claim van deze twee heren dat God kwaadaardig zou zijn onterecht. Volgens Jigzoz en anderen is God niet slecht, want goed en slecht bestaan niet, dus hebben Dawkins en Hitchens ongelijk wanneer ze God als zodanig afschilderen. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 11:00 |
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat het puur subjectieve begrippen zijn. Net als vies en lekker. Als ik spruitjes vies vind en jij vindt ze lekker, ga je dan ook constateren dat lekker en vies dus niet bestaan? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 11:07 |
We kunnen het oneens zijn of spruitjes nou lekker of vies zijn, maar dat verandert niets aan het zintuig 'smaak' als fundament voor de eigenschap 'lekker of vies'. | |
Molurus | vrijdag 21 juni 2013 @ 11:10 |
Dat beweert Dawkins dan ook niet. ![]() Dat absoluut goed en kwaad niet bestaan, dat zou zelfs Dawkins nog wel beamen, betekent nog niet dat goed en kwaad niet bestaan. Je trekt dit tever door. Je kunt de bijbelse god wel degelijk langs de hedendaagse morele meetlat leggen. En dan is de beschrijving van Dawkins vrij treffend. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 11:11 |
Als goed en slecht objectief gezien niet bestaan, dan is goed en slecht niets anders dan een 'smaakverschil', niets anders dan spruitjes. | |
Molurus | vrijdag 21 juni 2013 @ 11:12 |
Correct. Maar dat betekent nog steeds niet dat 'lekker' en 'vies' niet bestaan. Ze zijn slechts relatief. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 11:13 |
Dat is het dan ook. Met als verschil dat goed en slecht vaak over wat belangrijkere zaken gaan dan vies en lekker. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 11:14 |
De beschrijving van Dawkins heeft dan net zoveel waarde als iemand die spruitjes vies vindt. Bestaat goed en slecht in de werkelijkheid? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 11:17 |
Waarom is goed en slecht belangrijker dan spruitjes? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 11:19 |
Dat zeg ik niet. Ik zeg: goed en slecht gaan vaak over belangrijkere zaken dan vies en lekker. Eigenlijk wel ja. [ Bericht 32% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2013 11:20:22 ] | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 11:20 |
Wie heeft dat bepaald? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 11:20 |
Als jij spruitjes net zo belangrijk vindt als massamoord, dan gaat dat verschil inderdaad niet op. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 11:22 |
Subjectief gezien is er geen reden om massamoord belangrijker te vinden dan spruitjes. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 11:22 |
Klopt. Als dat je opvatting is, dan zul je vreemd aangekeken worden over het algemeen, maar dat maakt het niet minder waar. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 11:23 |
Het is niet mijn opvatting, maar het logische gevolg van subjectivisme. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 11:25 |
Volgens mij zijn we het wel eens. Maar om terug te komen op de OP: ja, ik vind de god zoals die in de Bijbel beschreven wordt extreem kwaadaardig. Jij vindt van niet. En inderdaad: feitelijk zijn beide opvattingen net zoveel waard. | |
bas-beest | vrijdag 21 juni 2013 @ 11:28 |
Omdat spruitjes lekker zijn. ![]() | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 11:31 |
Als beide net zoveel waard zijn, wat voor nut heeft het dan om een aanval te doen op Gods Karakter? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 11:36 |
Wacht even, dus eerst stel je in de OP een vraag, maar als daar een antwoord op komt dat je niet bevalt, dan heeft ineens de vraag geen zin meer? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 11:39 |
Het antwoord is dus een kwestie van 'smaakverschil'. Klopt? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 11:42 |
Blijkbaar. Ik vind de Bijbelse massamoorden kwaadaardig, jij vindt ze goed, dus blijkbaar is er sprake van een 'smaakverschil'. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 11:47 |
Waarom is 'massamoord = slecht' goed en 'massamoord = goed' slecht? Als het toch een kwestie is van 'smaakverschil', dan verdient de ene optie geen voorkeur boven de ander. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 11:50 |
Dat zei ik dus ook al eerder:
| |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 11:54 |
Massamoord is net zoveel waard als geen massamoord? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 11:59 |
Nee, dat zei ik niet. Ik zei dat het goed of slecht vinden van massamoord feitelijk net zoveel waard is. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 12:14 |
Is dat dan ergens op gebaseerd? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 12:15 |
Wat is ergens op gebaseerd? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 12:18 |
Hoe kom je tot de conclusie dat het net zoveel waard is? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 12:20 |
Vind jij van niet dan? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 12:25 |
Jouw moraliteit is dus in feite net zoveel waard als die van een ander? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 12:26 |
Vind jij van niet dan? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 12:29 |
Wat ik vind is kennelijk subjectief, wat jij vindt dus ook. Wat blijft er dan over van moraliteit als beide net zoveel waard zijn? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 12:30 |
Gewoon wat het is: een persoonlijke opvatting. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 12:31 |
Onverschilligheid dus. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 12:31 |
Nee. Onverschilligheid is totaal iets anders dan een persoonlijke opvatting. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 12:37 |
Als beide opvattingen net zoveel waard zijn, dan verdient de ene opvatting geen voorkeur boven de andere opvatting. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 12:41 |
En wat heeft dat met onverschilligheid te maken? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 12:45 |
Buiten onze persoonlijke opvattingen om, is massamoord goed of slecht of geen van beide? | |
Molurus | vrijdag 21 juni 2013 @ 12:47 |
Wat een houding ten aanzien van menselijke moraliteit. ![]() Jazeker. Jouw valkuil is om te denken dat die waarden absoluut en onafhankelijk van elk standpunt zijn. Het leven is niet zo zwart-wit als jij graag denkt. | |
Molurus | vrijdag 21 juni 2013 @ 12:48 |
Buiten menselijke moraliteit is er geen menselijke moraliteit. ![]() | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 12:51 |
Wat een houding ten aanzien van menselijke moraliteit. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 12:51 |
Die vraag begrijp ik niet. | |
Molurus | vrijdag 21 juni 2013 @ 12:52 |
Hoezo? Als je denkt dat dit analoog is aan mijn kritiek op jouw eerdere uitspraak zit je er goed naast. Zonder X bestaat X niet... lijkt me vrij triviaal. | |
Molurus | vrijdag 21 juni 2013 @ 12:56 |
Hij probeert te vragen of dat goed of slecht is, onafhankelijk van wat mensen daarvan vinden. Het antwoord daarop lijkt me evident 'nee'. Hij wil dit vervolgens doortrekken tot de conclusie 'ha, dan bestaan goed en slecht niet!' Maar dat slaat natuurlijk als een tang op een varken. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 12:58 |
Ah, op die manier. Dus stel dat mensen geen enkele mening zouden hebben, is er dan een mening? Nee, als er geen mening is, dan is er geen mening. Wat een rare vraag. | |
Molurus | vrijdag 21 juni 2013 @ 12:59 |
Het is inderdaad een idiote vraag. Het is alsof je vraagt 'zijn spruitjes lekker of vies onafhankelijk van iets of iemand die ze eet?'. Om daar vervolgens uit te concluderen dat 'lekker' en 'vies' niet bestaan. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 12:59 |
Is massamoord goed of slecht, onafhankelijk van de persoonlijke opvattingen van mensen? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:00 |
Nou, als objectieve begrippen bestaan 'lekker' en ' vies' dan ook niet. Wat dat betreft heeft hij gewoon gelijk. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:01 |
Als niemand er iets van vindt, dan wordt het dus ook niet goed of slecht gevonden. Lijkt me meer dan duidelijk. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:01 |
Een betere vraag is: Hebben spruitjes een bepaalde eigenschap waarbij ze een smaak zoals lekker en vies kunnen induceren? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:02 |
Ja. Bitterheid. Sommige mensen vinden dat lekker, anderen vinden dat vies. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:02 |
Dus er bestaat een objectieve basis voor smaak in de werkelijkheid? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:03 |
Nee natuurlijk niet. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:05 |
Smaak als zintuig bedoel ik, niet als lekker of vies. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:06 |
Ah, ja dan wel. | |
Interloper | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:08 |
Een almachtige schepper is niet goed of slecht, omdat letterlijk al zijn verrichtingen volledig arbitrair zijn. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:18 |
Valt God daar ook onder? | |
Molurus | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:19 |
Zonder datgene waarop spruitjes dat effect mogelijk hebben, nee. Met datgene waarop spruitjes mogelijk dat effect hebben, ja. Maar daarmee zijn ze dan nog steeds niet absoluut vies of lekker. Dat spruitjes op verschillende mensen verschillende effecten kunnen hebben gaat er bij jou kennelijk maar moeilijk in. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:19 |
En wat is een objectieve basis voor smaak als zintuig? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:19 |
Valt een eenhoorn daar ook onder? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:19 |
Die vraag begrijp ik niet. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:19 |
Heeft een eenhoorn verklarende eigenschappen? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:19 |
Vraag het 'm. | |
Molurus | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:20 |
Hij neem daar even aan dat alle tongen hetzelfde zijn.. of zoiets. ![]() | |
Molurus | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:20 |
Precies net zoveel als die god van je. ![]() | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:24 |
Is er een link tussen onze smaakzintuig en de buitenwereld? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:24 |
Sorry, maar ik begrijp je vraag echt nog steeds niet. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:28 |
Als het precies net zoveel is, dan geef je in feite een andere benaming voor God, namelijk 'eenhoorn'. Als ik zeg dat X = Y, dan zeg ik in feite dat X een andere benaming is voor Y. Maar mijn vraag is dus: Valt God daar ook onder? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:31 |
Onder de categorie 'eenhoorn'? Ja. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:31 |
Is de bittere smaak van spruitjes een gevolg van zijn chemische eigenschappen? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:31 |
Ah, zo. Ja, ik denk het wel. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:34 |
Kunnen we dan zeggen dat de chemische eigenschappen van spruitjes de (materiële) oorzaak zijn voor de smaak 'lekker of vies'? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:36 |
Nee. Ze zijn de oorzaak van de bittere smaak. Wat iemand van die smaak vindt is een tweede. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:37 |
Juist ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:38 |
Oké. En waar sloeg dit gesprek nou eigenlijk op? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:39 |
Zo kunnen we dus ook zeggen dat God de bron is van moraliteit en wat wij ervan vinden is een tweede. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:40 |
Dan kunnen we ook zeggen dat de eenhoorn de bron is van moraliteit en wat wij ervan vinden is een tweede. | |
vaarsuvius | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:40 |
waarom schrijf je ' als je o bedoeld? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:41 |
Als 'eenhoorn' een andere benaming is voor God, prima. X=Y, dus geen probleem. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:42 |
O wauw. Zijn we het er nu over eens dat 'god' en 'eenhoorn' in dezelfde categorie thuishoren? Dat ik dat nog mag meemaken! | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:44 |
Lees maar nog een keer:
| |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:44 |
Ja, ik zie het. Waanzinnig zeg. Dat had ik niet verwacht. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:45 |
Dan zijn we het met elkaar eens. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:46 |
Het lijkt er wel op. Nou, die had ik niet aan zien komen. Ik ben er stil van. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:48 |
Leven zit vol met verassingen. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:51 |
Je gelooft niet toevallig in eenhoorns hè? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:54 |
Ik geloof niet in toeval. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:55 |
Herstel: je gelooft niet in eenhoorns toch? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:56 |
Definieer 'eenhoorn'. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:57 |
![]() | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:58 |
Ik geloof prima dat dat schilderij bestaat. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 13:59 |
En het dier? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:00 |
Wat eenhoorns betreft ben ik een agnost. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:02 |
Komt ie: 'God' is 'eenhoorn' is 'bestaat waarschijnlijk niet'. Jouw woorden. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:04 |
Op voorwaarde dat 'God' gelijk is aan 'het dier' dat op de schilderij is afgebeeld, klopt. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:05 |
Mooi. Kunnen we nu weer terug naar het onderwerp. Waarom zouden we rekening houden met de mening van iets wat zeer waarschijnlijk helemaal niet bestaat? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:09 |
Je hebt een vrije keuze om wel of geen rekening te houden met God. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:10 |
Ja, dat snap ik zelf ook wel. Maar waarom zou je daar voor kiezen als we het erover eens zijn dat hij zeer waarschijnlijk helemaal niet bestaat? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:11 |
Hoe zijn we tot de conclusie gekomen dat Hij waarschijnlijk helemaal niet bestaat? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:15 |
Toen we constateerden dat God en eenhoorns in dezelfde categorie vallen en jij zei dat je het hoogst onwaarschijnlijk acht dat er eenhoorns bestaan. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:17 |
Ik heb niet gezegd dat God en eenhoorns in dezelfde categorie vallen, maar jij. | |
Molurus | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:18 |
Dat X en Y voldoen aan hetzelfde criterium betekent niet dat ze equivalent zijn. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:21 |
Nou niet terugkrabbelen hè! | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:22 |
In dat geval hebben God en eenhoorns verschillende verklarende eigenschappen. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:23 |
Ik zou niet durven. | |
Molurus | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:26 |
Ehh, nee. Ze hebben geen van beide verklarende eigenschappen. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:27 |
Nou ja, het mag wel, maar ik zou dat een beetje flauw vinden. Maar waar wil je nu eigenlijk naartoe met dit topic? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:33 |
Hoe kom je tot die conclusie? Ik zei: 1) X = Y. 2) X bestaat niet 3) Dus Y bestaat ook niet. Jij zei: 1) X = X. 2) Y = Y. 3) Dus X en Y bestaan niet. Met X = God en Y = eenhoorn. Welke conclusie is juist, denk je? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:37 |
Ik wou weten of de Bijbelse God goed of slecht is. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:40 |
Precies! En nu even ingevuld: 1) Eenhoorn = God. 2) Eenhoorn bestaat niet 3) Dus God bestaat ook niet. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:40 |
Ah, nou, wat mij betreft is hij puur kwaadaardig. | |
Molurus | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:42 |
Er wordt, op dit moment, feitelijk niets mee verklaard. Als jij denkt met 1 van beide iets te kunnen verklaren... prima. Maar het is dan aan jou om dat te demonstreren. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:47 |
Klopt, op voorwaarde dat de definitie van God en 'eenhoorn' aan elkaar gelijk zijn. En buiten onze persoonlijke opvattingen om, is God dan nog steeds kwaadaardig? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:49 |
Van wie zullen we dan de opvatting eens gebruiken? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:49 |
Uiteraard, maar dan moet ik eerst weten wat je verstaat onder 'verklaring'. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:51 |
Zullen we afspreken dat we vanaf nu de definities van Van Dale hanteren? Dat scheelt een hoop tijd. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:51 |
Dat wil ik dus van jou weten. | |
Ser_Ciappelletto | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:51 |
Volgens Powerpuff-slechteriken is God best een toffe kerel: ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 14:51 |
Eh... Laten we die van Molurus gebruiken. Help eens. Is de God zoals die in de Bijbel wordt beschreven naar jouw mening goed- of kwaadaardig? [ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2013 14:54:18 ] | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:10 |
Wat jij in feite aan Molurus vraagt is of hij spruitjes lekker of vies vindt. Ik ben benieuwd naar zijn antwoord. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:11 |
Hij reageert niet echt. Wie zullen we nu eens vragen? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:12 |
Een objectief persoon misschien? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:12 |
Mooi plan. Wie vinden we allebei objectief? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:13 |
Iemand die buiten de menselijke opvattingen staat en dus niet afhankelijk is door onze mening. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:13 |
Dat gaat niet hè... Maar goed, zeg het maar. Wie moet dat dan zijn? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:14 |
Is 1 + 1 nog steeds 2 ook als er geen mensen bestaan? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:15 |
Ja. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:17 |
Dus 1 + 1 is gelijk aan 2 ook buiten onze persoonlijke opvattingen om? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:17 |
Ja. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:18 |
Hoe weet je dat? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:18 |
Als dat niet zo was, dan had er voor de mensheid maar een ding tegelijkertijd bestaan. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:21 |
Dus we kunnen concluderen dat er weldegelijk zaken bestaan die onafhankelijk zijn van onze persoonlijke opvattingen. Net als 1 + 1 = 2. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:22 |
Ja, daar waren we het een paar uur geleden al over eens. Maar welke objectieve partij gaan we nou vragen of de Bijbelse God goed- of kwaadaardig is? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:24 |
Aan wie heb jij gevraagd of 1 + 1 gelijk is aan 2 buiten onze persoonlijke opvattingen om? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:28 |
Aan niemand. Ik heb het logisch beredeneerd. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:29 |
Maar jouw redenatie is je eigen persoonlijke opvatting, toch? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:29 |
Nee, niet als het om logica gaat. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:29 |
Is logica absoluut? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:29 |
Ja. Daarom heet het logica. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:30 |
Hoe weten we dat logica absoluut is? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:31 |
Omdat het controleerbaar is. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:35 |
Hoe is logica te controleren? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:37 |
Door het honderdduizendmiljoenmiljard keer te herhalen. Hé, maak je punt nou maar, want dat gedraai om niks is nu wel weer genoeg geweest. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:43 |
Kun je met behulp van logisch redeneren zeggen dat logica niet absoluut is? Waarom wel/niet? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:45 |
Nee, ik denk het niet. Maar maak je punt even. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:47 |
Prima. Zou je dan even willen aannemen dat de Bijbelse God bestaat? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:47 |
Nee natuurlijk niet. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:48 |
Ik vraag je niet om te geloven dat Hij bestaat. For the sake of argument laten we ervan uit gaan dat Hij bestaat. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:48 |
Ik hoef het alleen maar aan te nemen. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:49 |
Nou, vooruit dan maar. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:49 |
Dus als God bestaat, bestaat Hij ook buiten onze persoonlijke opvattingen, ja of nee? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:49 |
Ja, dan wel. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:52 |
In dat opzicht is God objectief te noemen, aangezien Hij niet onder invloed is van onze persoonlijke opvattingen? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:53 |
Nee. Dan zou mijn kat ook objectief zijn. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 15:57 |
Dus jouw kat is goed of slecht, ongeacht jouw persoonlijke opvatting? En is God goed of slecht, ongeacht jouw persoonlijke opvatting? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 16:00 |
Nee, mijn kat is kat. Ik vind 'm wel lief. Nou... Heel eerlijk gezegd moest ik huilen toen hij een keer heel ziek was, dus misschien is 'wel lief' een beetje te zwak uitgedrukt. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 16:01 |
Nee, God is God, ongeacht mijn persoonlijke opvattingen. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2013 16:01:49 ] | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 16:07 |
Dus als God Goed blijkt te zijn, dan is Hij Goed ongeacht jouw persoonlijke opvattingen. En als God slecht blijkt te zijn, dan is Hij slecht ongeacht jouw persoonlijke opvattingen. Klopt? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 16:11 |
Zo ver waren we nog niet. We waren nu bij: god is god ongeacht mijn persoonlijke opvattingen. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 16:33 |
Is het mogelijk voor de Bijbelse God om Goed te zijn? Is het mogelijk voor de Bijbelse God om slecht te zijn? Is het mogelijk voor de Bijbelse God om allebei te zijn? Is het mogelijk voor de Bijbelse God om geen van beide te zijn? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 16:36 |
Afgaand op de Bijbel is het voor de Bijbelse God heel goed mogelijk om puur kwaadaardig te zijn. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 16:38 |
Is dat volgens jouw persoonlijke opvatting of is dat iets wat daadwerkelijk in de Bijbel aangegeven wordt? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 16:39 |
Dat is mijn persoonlijke opvatting. Ik vind massamoord, verkrachting, slavernij en dat soort dingen namelijk kwaadaardig. Maar inderdaad: het staat je vrij om daar anders over te denken. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 16:42 |
God kan dus in essentie Goed blijken te zijn, maar jouw persoonlijke opvatting is dat Hij puur kwaadaardig is. Daarom:
| |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 16:42 |
Dan moet je me eerst even uitleggen hoe massamoord en dergelijke goed kunnen zijn. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 16:53 |
'Massamoord is goed' heeft net zoveel waarde als 'massamoord is slecht'. De ene optie heeft geen voorkeur boven de andere. Mijn vraag aan jouw dus: Kun je dan wel zeggen dat massamoord slecht is als er buiten onze opvattingen geen God zou bestaan? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 16:54 |
Dat het slecht IS? Nee. Ik kan wel zeggen dat ik het slecht vind. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 17:01 |
En als de Bijbelse God wel zou bestaan, dan dient Hij als een objectieve maatstaf voor goed en slecht ongeacht onze persoonlijke opvattingen. Mee eens? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 17:01 |
Nee. Absoluut niet zelfs. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 17:02 |
Waarom? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 17:04 |
Omdat hij volgens de Bijbel de meest verschrikkelijke dingen op zijn geweten heeft. Dus als hij echt zou bestaan, dan gaat het niet meer om een kwaadaardig boekpersonage, maar om de allergrootste misdadiger ooit. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 17:07 |
Volgens de Bijbel of volgens jouw persoonlijke opvattingen? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 17:08 |
In de Bijbel staat wat hij gedaan zou hebben en dat ik dat intens verwerpelijk vind is mijn eigen opvatting. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 17:11 |
Wordt er in de Bijbel ook de daden van de mensen genoemd die zich tegen God keren? En vind jij de daden van deze mensen ook intens verwerpelijk? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 17:12 |
Wat, homoseksueel zijn bijvoorbeeld? Nee, dat vind ik niet verwerpelijk. Vind jij homoseksueel zijn dan wel een reden om gedood te worden? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 17:16 |
Wat is volgens jouw een goede reden om gedood te worden? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 17:18 |
Hoho. Eerst jij. Vind jij homoseksueel zijn een goede reden om gedood te worden? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 17:30 |
Nou, da's toch niet zo'n heel moeilijke vraag? | |
Skillsy | vrijdag 21 juni 2013 @ 17:48 |
De daad is een gruwel. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 17:50 |
Dood is onontkoombaar. Ons lichaam is tijdelijk. Als wij naar ons lichaam kijken, dan komen we oog in oog met de realiteit van de dood. Elke seconde gaan er duizenden cellen dood totdat de dag aanbreekt waarin het lichaam het zelf opgeeft. Dus de vraag hierbij is niet óf en hoe mensen zullen sterven, maar wanneer. De klok tikt door. Belangrijker dan het lichaam is de ziel. Het lichaam kan sterven, maar de ziel heeft de mogelijkheid om eeuwig te leven. Deze mogelijkheid is een werkelijkheid geworden in het leven van Jezus. En iedereen kan de dood overwinnen als zij ervoor kiezen om Zijn offer te omarmen. Wat vind ik van homoseksuelen? Die gaan ook dood, net als iedereen. Maar zij, net als iedereen, hebben de mogelijkheid om eeuwig leven te bezitten. Dat is de boodschap van vergeving, dat ongeacht je zonden die je hebt begaan in het leven je in Jezus' naam vergeven zult worden. Met als een leuk extraatje eeuwig leven bezitten in Gods Koninkrijk. Wat kost dit ons nou allemaal? Het kost ons helemaal niets, want Jezus heeft de toegang tot Gods Koninkrijk al voor ons betaald. Het ticket is helemaal gratis, maar zonder dit ticket heb je geen toegang tot het Koninkrijk. Het ticket is je goedkeuring, je validatie. Dat ticket is Jezus. Ik heb mijn ticket en ik wens jullie dat ook van harte. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:07 |
Ja, mooi verhaal, maar dat vroeg ik niet. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:07 |
Maar is het een goede reden om gedood te worden? | |
Skillsy | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:13 |
Je vergeet 1 ding. Het staat in de Tora , en het gebod is gericht aan het joodse volk, het is voor de joden dus verboden om seks te hebben met een man en met dieren. De Tora geeft een heldere uitspraak dat homoseksualiteit geen aanvaardbare levensstijl of een werkelijke identiteit is wat dit gedrag streng verbiedt. Bovendien waarschuwt de Tora ons (joden ), met vooruitziende blik naar negatieve seculiere invloeden,Leviticus 20:23: “Volg niet de tradities van de landen die Ik voor jouw verschijning heen zendt'' | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:15 |
Maar is homoseksualiteit een goede reden om gedood te worden? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:15 |
De gevolgen van zonde is de dood, ongeacht of je homoseksueel bent of niet. Zonde leidt dus altijd tot de dood, of dat een natuurlijke dood is of dood door steniging is niet relevant. Dood is dood. Je kunt eventueel een bepaalde voorkeur hebben op de manier van doodgaan, maar meestal heb je dat niet in de hand. Feit is en blijft dat wij allen sterven, zowel homoseksuelen als heteroseksuelen. Nu jij:
| |
Skillsy | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:17 |
Je vraagt om mijn persoonlijke mening neem ik aan? Neen, absoluut niet | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:17 |
Volgens de Bijbel is zondigen onlosmakelijk verbonden met de dood. Of dat een natuurlijke dood is of niet is niet relevant. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:18 |
Nee, nu ben ik nog helemaal niet. Is homoseksualiteit een goede reden om gedood te worden of niet? Gewoon ja of nee. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:19 |
Dus jij en God verschillen wat dat betreft van mening. Dat is op zich wel interessant. Zijn er nog meer zaken waarin dat het geval is? | |
Skillsy | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:26 |
Zo zie ik het niet. Er is geen verschil, ik houd me aan de mitswot | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:28 |
Nu weet ik niet waarin het Oude Testament en de Torah precies van elkaar verschillen, maar uit het OT blijkt heel duidelijk dat homoseksualiteit volgens God een reden is om gedood te worden. Niet figuurlijk, maar echt letterlijk ter plekke afgemaakt. Maar als er in de Torah iets anders staat, dan zul je ongetwijfeld gelijk hebben. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:32 |
Ben je nou diep aan het nadenken of durf je het niet eens te zijn met de Bijbelse God? | |
Skillsy | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:35 |
Er staat in de OT ook de doodstraf op homoseksualiteit van mannen Maar deze tekst is gericht naar de joodse volk, dat wilde ik zeggen Volgens de Talmoed gaat het over anale seks. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:35 |
Als er geen God zou bestaan, dan zou het uiteindelijk toch niets uitmaken of er homoseksuelen gedood worden. We zijn niets anders dan organismen in de strijd om te overleven. Zij die niet overleven, zullen hun genen niet kunnen doorgeven aan de volgende generatie. Daar is niets goeds of slechts aan te merken, het is gewoon zo. Het maakt dus niets uit als homoseksuelen gedood worden. Evolutie is keihard, geen ontkomen aan. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:38 |
En volgens de Talmoed is dat dus reden voor het doden van zo iemand en daar ben je het niet mee eens. Zo goed? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:38 |
Waarom geef je niet gewoon antwoord? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:39 |
Duidelijker kan ik het niet verwoorden. Er is niets mis met het doden van homoseksuelen als er geen God zou bestaan. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:41 |
Leuk dit. Jij komt met de veronderstelling dat God wel zou bestaan, maar wanneer het je niet uitkomt, dan bestaat God ineens weer niet. Nog een keer: vind jij homoseksualiteit (ja, de daad dus) een goede reden om iemand te doden? [ ] Ja [ ] Nee Skillsy geeft tenminste eerlijk aan dat hij het met dat deel van het OT niet eens is. Prima toch? [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2013 18:45:22 ] | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:45 |
Ja, ik vind homoseksualiteit een goede reden om iemand te doden.* Nee, ik vind homoseksualiteit geen goede reden om iemand te doden.* *beide opties zijn subjectief gezien even veel waard. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:46 |
En wat vind jij? Objectief en subjectief gezien? Of een van beide. Ook best. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:46 |
Wat Skillsy vindt is zijn mening uiteraard. En dat geeft hij ook eerlijk toe:
| |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:47 |
Precies. Ik heb daar respect voor. En nu jij. Wat vind jij? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:48 |
Ik vind dat elke overtreding een straf moet hebben. Zonder straf zou het ook geen overtreding genoemd kunnen worden. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:49 |
Is homoseksualiteit een goede reden om iemand te doden? | |
Skillsy | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:50 |
Heb geen mannelijke geslachtsverkeer (sodomie) met een man (Lev. 18:22) (CCN 116) Als het een gruwel in de ogen van de Eeuwige is dan dient deze persoon ,die van anale seks is beschuldigd, veroordeeld worden inderdaad. Vergelijk het maar met onze wet. Ook wij mogen niet doden. In Amerika worden mensen zelf ook gedood omdat ze anderen hebben gedood Binnen het (Orthodoxe) Jodendom geldt het levensmotto: Hoe kan ik de Eeuwige zo goed mogelijk dienen en hoe kan ik het beste Zijn Tora onderhouden? Om even het verschil aan te duiden met het christendom: Daar is het belangrijkste levensmotto: Hoe kan ik gered/behouden worden (van de hel). Het verschil tussen Joods en Christelijk denken zit er in het beginsel niet dat er verschil van mening is over de identiteit van de messias maar het verschil zit in deze verschillende levensmotto's Binnen het Joods denken gaat het er dus meer om wat je doet dan om wat je geloofd | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:52 |
En nu moet zo iemand ineens wel weer dood? Wat is het nou? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:54 |
Nu hebben we eindelijk een punt te pakken waarom je OP draait en nu weiger je er serieus op in te gaan. Beetje jammer. Het lijkt wel alsof je je schaamt voor het Woord van God. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:54 |
Wat niet leeft, kan ook niet gedood worden. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:55 |
Geef nou gewoon antwoord man. Of zeg iets als: dat durf ik niet te zeggen. Ook goed. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:57 |
Wie niet in Christus is, is al dood. Wie leeft, hoeft niet bang te zijn voor de dood. | |
Skillsy | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:58 |
Het gebeurd hedendagen helemaal niet meer Jigzoz. En dat over dat 'doden' is niet dat jij en ik dan maar een zwaard moet pakken maar er werd destijds wel hele proces aan vooraf gegaan. Het zijn wetten/regels die G'd geven heeft aan het joodse volk en je mag geen seks hebben met een andere man punt. We kunnen dan wel gaan jammeren maar het is een opdracht. Maar ik ga geen homo's doden. Ik keur zelfs hun gedrag niet af, teminste ik zeg het niet hardop. Ik vind niet dat ik mag oordelen over anderen, want immers wie ben ik?? Ik probeer zelf goed te leven. Snap je? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:58 |
Man1986 schaamt zich voor de Bijbel. Begrijpelijk. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:59 |
Zijn homoseksuelen bang voor de dood? Ja of nee? | |
Skillsy | vrijdag 21 juni 2013 @ 18:59 |
Leg eens uit? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:00 |
Moses' wet veroordeelt ons tot de dood. Jezus' woord brengt ons tot leven. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:01 |
Ja, dat geldt ook voor de holocaust. Ja hoor. Ik zie alleen een stapel religies die oprechte liefde tot doodzonde verklaren. Ik vind dat nogal kwaadaardig. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:01 |
Geen idee. Ik heb het ze nog nooit gevraagd. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:02 |
Wie bang is voor de dood, heeft leven niet gekend. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:02 |
Oké. Mag ik dan ook stellen dat ik het leven wel ken omdat ik niet bang ben voor de dood? | |
Skillsy | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:03 |
Hoe bedoel je? Het maakt niet uit wat je ervan vindt want jij hebt deze opdracht(en) niet gekregen ![]() | |
Skillsy | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:03 |
Waar staat dat? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:04 |
Daar is ook een heel proces aan vooraf gegaan. Dat praat het absoluut niet goed. Dat is mijn punt. En al had ik 'm wel gehad, ik zou 'm lachend naast me neerleggen. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:05 |
Lees je de Bijbel? | |
Skillsy | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:06 |
Hu? Ik begrijp je niet Vrije wil Jigzoz | |
CornflakesXL | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:07 |
God liet toch iedereen verdrinken? Maar we kregen er wel een kleurrijk regenboogje voor terug.. | |
Skillsy | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:07 |
Ja | |
Molurus | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:07 |
Als de god van het oude testament bestaat en door het oude testament nauwkeurig wordt beschreven dan kun je wat mij betreft gerust stellen dat die god - afgezet tegen moderne menselijke moraliteit - behoorlijk kwaadaardig is. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:07 |
Wie niet bang is voor de dood, is niet vijandig tegenover God. God is de bron van leven en derhalve is iemand die van het leven houdt, houdt ook van God. | |
Skillsy | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:07 |
Igen, en telkens als we die regenboog zien denken we aan het verbond die de Eeuwige heeft gesloten | |
Molurus | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:08 |
Welja, laten we er een semantische discussie van maken. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:09 |
Dat is gek. Ik haat God en toch hou ik van het leven. Wat nu? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:11 |
Homo's afslachten omdat ze homoseks hadden is net zo slecht als joden afslachten omdat ze joods zijn. Wat voor proces daar dan ook vooraf is gegaan. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:14 |
Als jij van het leven houdt, dan zou je open moeten staan voor de mogelijkheid van eeuwig leven. Verwerp je het eeuwig leven, dan verwerp je het tijdelijk leven. Verwerp je het tijdelijk leven, dan kies je logischerwijs voor de dood. Kies je voor de dood, dan houd je niet van het leven. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:15 |
Jood zijn is geen zonde. Homo zijn wel. En als het iets uitmaakt: sommige joden zijn homos ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:16 |
Ho even. Net stelde je nog dat niet bang zijn voor de dood een voorwaarde is voor genieten van het leven. Ik verwerp het tijdelijke leven niet. Ik vind dit leven prachtig. Het eeuwige leven vind ik een belachelijk concept. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:17 |
Jij hebt je niet over zonden uit te spreken, want dat durf je als puntje bij paaltje komt niet. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:17 |
A leid tot B. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:17 |
Wat leidt tot wat? | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:18 |
God verwerpen leidt tot eeuwig leven verwerpen. Jouw keuze. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:18 |
Hahahaha! Prima. Doen we dat. Homo's doodmaken leidt tot gevangenisstraf. Gods woord negeren leidt tot de hel. Wat nu? | |
Skillsy | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:18 |
Neen want de joden hebben geen proces gehad. Beetje rare vergelijking ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:19 |
Wel hoor. Dat jij en ik het met de vorm van het proces niet eens zijn doet er niet toe. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:19 |
In dat geval: God is een verklaring voor de wonderen van Jezus. Ga nou niet zeuren om een definitie van wonderen etc. want ik heb geen zin in een semantische discussie ![]() | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:21 |
Geef aan Ceasar... | |
Skillsy | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:21 |
Hebben joden tijdens de sjoa een proces gehad? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:21 |
Die is dood. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:22 |
Niet minder dan de inwoners van Sodom en Gomorra. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:22 |
nee hoor. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:23 |
O, ja. Elvis ook niet. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:23 |
Telt een gewaarschuwd mens niet voor twee? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:23 |
Als ik je twee keer waarschuw, mag ik je dan doodmaken? | |
Skillsy | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:24 |
Die werden gewaarschuwd, en dan nog de vergelijking met de vernietiging Sodom en Gomorra en de vernietiging joden vind ik vreemd. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:25 |
Soms is 1x waarschuwen al voldoende. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:25 |
Wat is daar vreemd aan dan? Een overheersende macht vindt dat er een groep mensen dood moet. Zo gezegd, zo gedaan. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:25 |
Oké. Als ik je een keer waarschuw, mag je ik je dan doodmaken? | |
Skillsy | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:27 |
die stad was berucht vanwege tal van misdaden en vuiligheid. Dus jij vergelijkt joden met misdaden en vuiligheid? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:27 |
Nee hoor. Ik vergelijk het afslachten van onschuldigen met het afslachten van onschuldigen. | |
man1986 | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:28 |
Ceasar kan ook duiden op een titel. Titels leven niet, dus kunnen ook niet doodgaan. | |
Skillsy | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:29 |
Misdadigers zijn onschuldig? Even offtopic, ken jij het boek The exodus case van Dr. Lennart Moller? |