Gert | woensdag 5 juni 2013 @ 10:40 |
De Fyra verkeert in zwaar weer, en da's niet best want een sneeuwbui is al levensgevaarlijk. Discussier hier over het Fyra/HSL-debacle.![]() Relevante artikelen 26 cruciale fouten. Dit is er volgens de Belgen allemaal mis met de Fyra (NRC) Tweede Kamer houdt parlementaire enquete naar debacle Fyra (NRC) Fyra-dossier (De Volkskrant) Het Fyra-dossier: van bestelling tot problematische levering (treinreiziger.nl) [ Bericht 55% gewijzigd door Gert op 05-06-2013 11:06:49 ] | |
Pietverdriet | woensdag 5 juni 2013 @ 10:46 |
Nieuwe ronde, nieuwe klachten, gaat de staatssecretaresse terug treden, hoe gaat de staking bij AB aflopen, wordt het Highspeed personeel van de NS op de tocht gezet? Is het salaris van de NS topman te laag? Wat vind de telegraaf lezer? Wie wordt de voorzitter van de parlementaire enquete commissie? Gaat de politiek ooit wat leren van deze verkwanseling van belastingmiljarden? U hoort het hier en nog veel meer. | |
Aether | woensdag 5 juni 2013 @ 10:49 |
Kan de OP iets aangepast worden? Zijn nu nieuwsartikelen van december 2012 ![]()
| |
Perrin | woensdag 5 juni 2013 @ 10:55 |
Ik wil gewoon een werkende snelle trein ![]() | |
Gert | woensdag 5 juni 2013 @ 10:57 |
| |
kurk_droog | woensdag 5 juni 2013 @ 14:35 |
Het is jammer dat die bonden de schuld op Nederland gaan schuiven. Zien ze daar die foto's niet of is het omdat ze in Amsterdam naar de hoeren gaan ipv de Fyra te bekijken..? Misschien wat voorbarig. Ik zou een onderzoek willen zien van hoe de treinen er op dit moment voorstaan. [ Bericht 26% gewijzigd door kurk_droog op 05-06-2013 15:54:57 ] | |
Aether | woensdag 5 juni 2013 @ 18:01 |
![]() | |
gebrokenglas | woensdag 5 juni 2013 @ 19:21 |
Triest voor die mensen die mogelijk hun baan verliezen. Echter, 't is ook triest dat het voortbestaan van een bedrijf zo direct van zo'n, tsja, op zich kleine order uit Nederland, afhangt. AB maakt toch veel meer spul? Ander type treinen, trams, trolleys ... | |
#ANONIEM | woensdag 5 juni 2013 @ 19:23 |
Al jaren verliesgevend, dit kan het laatste zetje zijn... | |
Pietverdriet | woensdag 5 juni 2013 @ 19:31 |
Als zij die treinen beter in elkaar hadden gezet, en de boel niet met ducktape en tiewraps aan elkaar hadden gezet waren er veel minder issues geweest | |
remlof | woensdag 5 juni 2013 @ 19:31 |
Ze maken in ieder geval zo ongeveer alles wat in Italië op rails rijdt. En ook nog de meeste autobussen die daar rondrijden. | |
kurk_droog | woensdag 5 juni 2013 @ 19:44 |
Prima ritjes met hun treinen gemaakt vanaf Milaan naar Rome. ![]() | |
Synthercell | woensdag 5 juni 2013 @ 19:46 |
(vraag) Waarom kan dit land niets meer zelf ontwikkelen en voorheen wel? (Fokker, DAF, Philips, Hoogovens, Stork) Een veilige snelle trein die beter is dan al die anderen die rondrijden is te bedenken (knappe koppen genoeg in dit land, (antwoord) maar die mogen blijkpaar pas weer iets geniaals bedenken als er het juiste politieke moment is, dat is als een partij ineens heel veel zetels nodig heeft) Wubbo Ockels lukte het niet zijn elektrische superbus hier rond te laten rijden. Waarom zoekt men dus altijd in thet buitenland naar een oplossing (antwoord: het heeft weer politieke gevolgen, dus voordeel macht) Lokaal bouwen en ontwikkelen, innovatie zorgt voor verbetering economie en schept banen en er ontstaan nieuwe technologieen. | |
gebrokenglas | woensdag 5 juni 2013 @ 19:48 |
Achja. Als het waar is van die onverantwoorde ritjes van NS dan zit ook daar een probleem. Hetzelfde als, tegen de aanwijzingen van de handleiding in, volgas met een auto met koude motor gaan scheuren en vervolgens - als het blok kapot gegaan is - het ding boos terugbrengen naar de garage en te stampvoeten om garantie. | |
gebrokenglas | woensdag 5 juni 2013 @ 19:50 |
Er komt een parlementaire enquete dus mogelijk komt dan de onderste steen boven. maar dit was toch puur een europese aanbestedings- en geldkwestie? Men kon daardoor niet anders. Anders had het ding best hier in NL gemaakt kunnen worden. Vast wel. | |
kurk_droog | woensdag 5 juni 2013 @ 19:58 |
Wat was er onverantwoord dan? Die sneeuw veroorzaakte echt niet de grootste problemen en sneeuw mag bodemplaten niet losrukken aangezien door steenslag onder de trein dan helemaal alles kapot gaat. Die treinen hadden gewoon mankementen. Nu weet ik niet wat er in die maanden allemaal verbeterd is maar ik neem aan dat er vooruitgang is geboekt. Die stop op testritten vind ik dan ook een beetje onzinnig, helemaal als het op die foto's uit dat onderzoek is wat van treinen begin januari is. Grootste punt zal het onderhoud wel worden en hoe elke trein anders is... Even afwachten wat er allemaal gaat gebeuren en wat AB morgen gaat melden. | |
Aether | woensdag 5 juni 2013 @ 20:02 |
Alle andere TGVs hebben ze altijd in samenwerking met anderen gemaakt. | |
Fer | woensdag 5 juni 2013 @ 20:32 |
Nou dat van die assen is wel zorgwekkend, daarvan kun je verwachten dat die dagelijks belast worden met steenslag, flink hard ook bij 250km/u. Als na enkele weken al de verf eraf is geslagen en onderliggend metaal begint te roesten lijkt me toch dat die assen van verkeerd staal zijn gefabriceerd en dat los je niet op met een likje verf. Verder begrijp ik dat deze treinen een ramp worden om te onderhouden, zelfs als alle fouten eruit zijn gehaald. Je houdt teveel zwakke plekken over die je iedere servicebeurt moet nalopen. Misschien het verschil tussen een Porsche en Ferrari's. Waarbij de Duitser perfect is voor dagelijks gebruik op de autobahn, kun je met de Italiaan alleen maar flaneren op de boulevard. | |
Ireyon | woensdag 5 juni 2013 @ 20:39 |
"Hun" treinen zijn voor het grootste deel door Alstom en Bombardier ontworpen. Die Italianen zijn gewoon zo chauvinistisch dat AnsaldoBreda de meeste credit moet krijgen omdat ze ooit eens een moertje hebben aangedraaid. | |
remlof | woensdag 5 juni 2013 @ 21:12 |
Italianen zijn helemaal niet chauvinistisch, ze zijn juist esterofiel. Je verwart ze vast met Fransen. | |
Ireyon | woensdag 5 juni 2013 @ 21:19 |
Ik probeerde te zoeken wat dat betekent, maar de grootste hits zijn andere posts van jou waarin je dat woord gebruikt ![]() | |
kurk_droog | woensdag 5 juni 2013 @ 22:07 |
Wat esterofiel is moet je even uitleggen maar Italianen zijn niet chauvinistisch inderdaad. Die ETR500 en V300 zijn inderdaad door Bombardier ontworpen en ook de controle erop werd onder toezien van Bombardier gedaan. Onbegrijpelijk dat ze dan niet even wat 'stelen' van die ontwerpen qua techniek. Mensen die de V250 lelijk vinden rijden waarschijnlijk ook een volkswagen.. ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 5 juni 2013 @ 22:10 |
Ik dacht dat ik de enige was die de V250 een mooie trein vond. Alleen het interieur kan veel beter. Echt veel beter. | |
Pietverdriet | woensdag 5 juni 2013 @ 22:18 |
Mooier | |
Stroekie | woensdag 5 juni 2013 @ 22:22 |
en een genot om ermee door het land van onze oosterburen te reizen | |
#ANONIEM | woensdag 5 juni 2013 @ 22:23 |
De fyra is wel een leuke variant op de oude hondekoptrein. Als je een nieuw treinstel ontwerpt past een eigen smoel ook best wel ![]() | |
Pietverdriet | woensdag 5 juni 2013 @ 22:25 |
Interieur is om werelden beter dan dat van de TGV | |
Q. | donderdag 6 juni 2013 @ 07:53 |
Er was blijkbaar goed toezicht op de bouw: http://www.nieuwsblad.be/(...)DMF20130605_00612540 | |
Pietverdriet | donderdag 6 juni 2013 @ 08:41 |
Laat maar weer zien hoe idioot het is alles maar te twitteren | |
remlof | donderdag 6 juni 2013 @ 08:57 |
Is dat zo? ![]() Ik bedoel "gek op alles wat uit het buitenland komt". | |
Basp1 | donderdag 6 juni 2013 @ 08:59 |
Nee hoor hierdoor kan het publiek zelf ook zien dat vele managers ook niets meer dan faalhazen zijn die graag hoog van de toren blazen maar door zulk gedrag ook hard van die toren kunnen vallen. De fouten die nu door een extern onderzoeksbureau ontdekt zijn hadden voor een gedeelte ook al in de ontwikkeling geconstateerd kunnen zijn. Vooral het anders zijn van de trienen in de montage zou allang opgevallen moeten zijn bij competente project managers. | |
Reya | donderdag 6 juni 2013 @ 08:59 |
Zijn twittergebruik indiceert an sich al zijn ongeschiktheid. | |
Gert | donderdag 6 juni 2013 @ 09:27 |
Feitelijk zegt-ie weinig, behalve dat hij een beetje dik doet met zijn reisje. Kijk mij het eens goed voor elkaar hebben. Niet handig dus. Bij zulke grote projecten hoor je van tevoren te bedenken dat het a) mis kan gaan, en b) dat ijverige stagiairs op nieuwsredacties dan achteraf alle tweets van alle betrokkenen gaan doorpluizen en buiten proportie opblazen. | |
Ferdo | donderdag 6 juni 2013 @ 09:31 |
Als het nou zoiets is als "Lekker naar Italië geweest #koffer #jackpot" kun je er nog wat mee, maar dit is te vaag. | |
waht | donderdag 6 juni 2013 @ 09:35 |
Hahaha, daar ga je. | |
Gert | donderdag 6 juni 2013 @ 09:38 |
Ik was toch effe benieuwd, en jawel hoor: ook de Krant van Wakker Nederland gaat aan de haal met de paar tweets van een gozer die net iets te trots doet over misschien wel z'n eerste buitenlandse dienstreisje: NS controleur Fyra twittert over luxueus leventje -edit- en het AD vermeldt het "nieuws" ook. Al doende leert men zullen we maar zeggen, Richard de Leeuw. ![]() | |
Aether | donderdag 6 juni 2013 @ 09:45 |
Kan ik die grafiek met gebreken nog eens zien? ![]() Ik las ergens dat er verschillende opvattingen/ideeën waren zodat bijvoorbeeld kabels naar eigen inzicht werden gelegd. | |
kurk_droog | donderdag 6 juni 2013 @ 10:50 |
Om de verschillende geassembleerde treinen kunnen we niet heen maar op welke treinstellen is die grafiek gebaseerd? Die gozer op dat andere forum zegt dus dat er sinds januari genoeg werk verricht is... | |
Basp1 | donderdag 6 juni 2013 @ 11:13 |
Welke gozer op welk ander forum? En over lelijkheid ik vind de fyra wat weg hebben van de fiat multipla. En dat is tot lelijkste auto ooit verkozen. ![]() ![]() | |
Aether | donderdag 6 juni 2013 @ 11:46 |
Vind de Fyra niet echt lelijk. De Spaanse AVE dan: ![]() | |
Basp1 | donderdag 6 juni 2013 @ 11:49 |
Die is idd ook niet zo mooi. Waarom heeft de fyra eigenlijk een open kop dat is toch totaal niet goed voor de CW waarde van die trein, die ice die we ook hier ergens zien staan heeft zo te zien een gedeelte wat open kan klappen wilt men toch treinen koppelen. | |
kurk_droog | donderdag 6 juni 2013 @ 12:38 |
Ik ken wel lelijkere auto's dan deze. Ik kan de Multipla en het lef van FIAT wel waarderen ![]() ![]() ![]() Op Somda dat trein forum of zo.
Wat hij hier zegt lijkt mij ook wel voor de hand liggen. Die Fyra die 31mei nog op Amsterdam Centraal gespot werd zal echt wel goed gecontroleerd en al aanpassingen gehad hebben om überhaupt het spoor op te mogen... 31-05-2013: ![]() | |
Mint_Clansell | donderdag 6 juni 2013 @ 12:49 |
Richard de Leeuw heeft snel zijn Twitter en LinkedIn verwijderd, de lafaard. Te laat, Richard!! | |
Basp1 | donderdag 6 juni 2013 @ 12:54 |
103.000 KM met 1 trein gereden waarom komen dan pas in het daadwerkelijk gebruik pas de echte problemen naar voren. Die dakplaat die los kwam zou normaliter wel met proefritten gebeurd moeten zijn of zijn die proefritten alleen op de rollerbank of maximaal met 50km/u gemaakt, waarbij er ook geen praktijk testen zoals deuren openen en sluiten getest werden. | |
Aether | donderdag 6 juni 2013 @ 12:58 |
![]() ![]() | |
Elan | donderdag 6 juni 2013 @ 13:05 |
Niet alleen mooier maar ook degelijker. Wat is de fabrikant van die rijtuigen weet jij dat? | |
Aether | donderdag 6 juni 2013 @ 13:06 |
Siemens/Bombardier: http://nl.wikipedia.org/wiki/ICE_3 http://en.wikipedia.org/wiki/Siemens_Velaro | |
kurk_droog | donderdag 6 juni 2013 @ 13:08 |
Dat zou dus het grote kwaliteitsverschil tussen verschillende treinen zijn neem ik aan. Maar het gaat mij meer om het stukje dat er tussen januari en nu dus blijkbaar wel genoeg aan de treinen is gedaan..wat dat ook mag zijn dan. | |
Elan | donderdag 6 juni 2013 @ 13:09 |
Duits dus. Daarom altijd kiezen voor Duitse degelijkheid. De metro's die hier rijden zijn ook ruim 40 jaar van Siemens en de treinen volgens mij ook. Build to last. | |
#ANONIEM | donderdag 6 juni 2013 @ 13:12 |
Waar is hier? | |
Elan | donderdag 6 juni 2013 @ 13:15 |
Rotterdam ![]() | |
Pietverdriet | donderdag 6 juni 2013 @ 13:16 |
Naaa, de siemens trams waren best wel een erg | |
kurk_droog | donderdag 6 juni 2013 @ 13:28 |
Die nieuwe sprinter is ook van Siemens en had aan het begin ook veel mankementen hoor. | |
Elan | donderdag 6 juni 2013 @ 13:54 |
Treinen van tegenwoordig zijn dusdanig geavanceerd dat ze altijd wel mankementen hebben. Zelfde met die Dreamliner van Boeing je voorkomt dat niet. Miljarden in research en toch allerlei problems. Daarom snap ik niet dat ze kappen met die Fyra in plaats van de technische problemen aanpakken. | |
Pietverdriet | donderdag 6 juni 2013 @ 14:01 |
Dat ligt denk ik meer aan jou | |
Elan | donderdag 6 juni 2013 @ 14:02 |
Nee, dan ermee stoppen om een politiek statement te maken. Alsof dat geloofwaardig is. Geld kan je naar fluiten op deze manier. | |
Pietverdriet | donderdag 6 juni 2013 @ 14:03 |
Nee, ermee stoppen omdat er geen enkel vertrouwen is dat het wordt opgelost. | |
Aether | donderdag 6 juni 2013 @ 14:03 |
| |
Basp1 | donderdag 6 juni 2013 @ 14:10 |
Geld blijven steken in een product wat nooit naar volle tevredenheid zal gaan functioneren is nog onzinniger. Soms kun je beter je verlies nemen dan blijven doormodderen met de rotzooi die je hebt. | |
Elan | donderdag 6 juni 2013 @ 14:14 |
Dat is toch enorm verwend gedrag dan. Als jij iets koopt en het is niet helemaal wat je verwacht breng je het of terug of je doet het er maar mee toch? Of ga jij een nieuwe auto kopen en zet je hem vervolgens aan de kant en koop je een andere. Overheid kan fluiten naar de centen en er moet weer geld komen voor alsnog een andere trein. | |
Kowloon | donderdag 6 juni 2013 @ 14:14 |
Nou als ik de berichten zo'n beetje lees kan het nog wel eens lastig worden om het contract te verscheuren en daarmee het aankoopbedrag terug te krijgen. Ja er zijn veel problemen, maar de treinen hebben al gereden (eentje al meer dan 100000 km lees ik hierboven), zijn zelfs goedgekeurd door de betreffende autoriteiten, AB werkt aan oplossingen voor de mankementen en naar wat ik begrepen heb heeft NS gedurende het traject ineens de ontwerpeisen veranderd. Ik weet niet hoe rechters hier in het algemeen over oordelen, maar het lijkt mij geen uitgemaakte zaak dat het contract even ongedaan gemaakt kan worden. | |
kurk_droog | donderdag 6 juni 2013 @ 14:19 |
Daarom zou ik graag willen weten hoe die treinen er op dit moment voor staan. Die foto's en rapporten zijn gebaseerd op januari. Het grootste probleem blijft wel dat elke trein anders in elkaar gezet is. | |
Basp1 | donderdag 6 juni 2013 @ 14:19 |
Ooit al eens een cursus bedrijfseconomie gevolgd? ![]() Het hoeft geen verwend gedrag te zijn maar juist veel verstandiger om nu je verlies hierop te nemen en dan maar iets aan te gaan schaffen wat wel aan de technische eisen voldoet. Reken maar eens hoeveel extra onderhoudskosten er kunnen gaan komen, de extra ingediende vergoedingen vanwege uitgevallen treinen, de imago schade, en zo zijn er nog wel een stapel extra kosten te vinden als we door zouden gaan met deze trein. | |
Elan | donderdag 6 juni 2013 @ 14:21 |
Precies. Het is niet zo dat ze in de aanbestedingsfase zitten er is voor getekend en de treinen rijden al geruime tijd rond. Er is geen weg meer terug nu. Behalve een weg die zoveel geld gaat kosten dat het onacceptabel is. | |
Basp1 | donderdag 6 juni 2013 @ 14:21 |
Nou een ander heel groot probleem is natuurlijk ook het snelle roesten wat veroorzaakt kan worden door de verkeerde ontwerpen van de accucompartimenten en de lekstromen die hierdoor ontstaan. Remmen die maar tot 220 km/u zouden gaan terwijl de trein 250 km/u zou moeten gaan. | |
kurk_droog | donderdag 6 juni 2013 @ 14:23 |
Even vergeten inderdaad ![]() | |
Elan | donderdag 6 juni 2013 @ 14:23 |
Nee en eerlijk gezegd redeneer ik puur als boere lul heb wel wat van het dossier gelezen maar het komt op mij toch een beetje over als een klein kind die zijn zin niet krijgt. Ze eisen dingen waar de fabrikant niet aan tegemoet kan komen DUS trekken ze de stekker er maar uit. Snap de frustraties dat het materieel nog niet op orde is na al die tijd 100% maar of dit nu de juiste weg is??? | |
Kowloon | donderdag 6 juni 2013 @ 14:24 |
In hoeverre is dat niet vaker het geval bij dit soort producten? De Koplopertreinen zijn ook niet allemaal hetzelfde volgens mij. Ja, je hebt 3 en 4-baks modellen, maar binnen die modellijnen zijn er ook nog wel verschillen aanwezig is mij wel eens opgevallen. Een stoelindeling die net iets verschilt bijvoorbeeld. Juist bij dit soort producten worden ervaringen opgedaan bij de bouw van de eerste trein in een serie gebruikt in de volgende treinen in de serie. | |
Basp1 | donderdag 6 juni 2013 @ 14:28 |
Als je vaker treinen maakt wat AB zegt te doen kun je ook 1 prototype bouwen en daarna de fouten / onmogelijkheden eruit halen en dus alle andere treinen wel hetzelfde in elkaar zetten ipv de monteurs zelf maar te laten bepalen hoe ze een draadje willen aansluiten en een blokje hier of daar lassen naar eigen goeddunken. De indeling van een trein zal ook niet de factor zijn waarop je onderhoud valt maar juist de kabelbomen die anders in elkaar zitten, de bevestigingspunten van sommige delen. Slijtage delen die bij de ene monteur nog wel makkelijk te vervangen zijn en bij de andere niet. | |
kurk_droog | donderdag 6 juni 2013 @ 16:11 |
Die persconferentie was dus ook nutteloos | |
kingmob | donderdag 6 juni 2013 @ 16:42 |
Hoe durft hij te genieten van z'n baan. Als ik naar het buitenland moet doe ik ook altijd zo nors mogelijk. | |
Arjan4all | donderdag 6 juni 2013 @ 18:29 |
Drie voordelen van dit Zwitserse model: 1 Bij sneeuw en ijs geen aangepaste dienstregeling, gewoon doorrijden 2 Ze rijden altijd 3 Ze rijden altijd stipt op tijd ![]() De hele NS plus spooronderhoud outsourcen naar Zwitserland stel ik voor | |
kurk_droog | donderdag 6 juni 2013 @ 18:33 |
Het spoor in NL is wel wat ingewikkelder dan 3 km rails in Zwitserland he | |
Ireyon | donderdag 6 juni 2013 @ 18:54 |
Zwitserland heeft het drukst bereden spoorwegennetwerk ter wereld. Probeer het nog eens. | |
xzaz | donderdag 6 juni 2013 @ 18:58 |
Krijg je al snel met die 3km aan spoor ![]() Waarom bouwen we trouwens onze treinen niet gewoon zelf? | |
Kowloon | donderdag 6 juni 2013 @ 19:22 |
En heeft volgens mij veel minder wissels. | |
Fer | donderdag 6 juni 2013 @ 19:23 |
Werkspoor Mat64 zeker, krijgen we weer van die werkpaarden, waar we bijna niet vanaf komen omdat ze het altijd blijven doen. Net zoals onze CSA bussen die nog steeds in Midden Amerika rondrijden met bordjes Centraal Station erop. | |
kurk_droog | donderdag 6 juni 2013 @ 19:39 |
Wie moet dat gaan doen dan? ![]() | |
xzaz | donderdag 6 juni 2013 @ 19:50 |
De zelfde mensen die vanuit Italie naar Nederland komen omdat daar geen werk is ![]() | |
skrn | donderdag 6 juni 2013 @ 20:24 |
Allereerst snap ik zijn Twitter-gedrag niet van die kerel, tamelijk onprofessioneel. Maar dit zegt natuurlijk niets. Ik heb ook met onderaannemers te maken in de praktijk, en de moeilijkste zijn altijd de bedrijven of mensen die de wil hebben maar niet de kunde die je wel had verwacht. Kwaliteitscontrole is vaak toch wel de leverancier te wijzen op de specificaties en je wensen en verwachtingen. En soms wordt er gesmokkeld om geld te besparen en moet je daar als klant ingrijpen. Maar het is ondoenlijk alle technische details door te nemen en ik denk ook niet dat je dat kan voorkomen als zo'n bedrijf simpelweg de kunde niet heeft. Vind het stukje een beetje tendentieus. [ Bericht 0% gewijzigd door skrn op 06-06-2013 21:38:34 ] | |
kurk_droog | donderdag 6 juni 2013 @ 20:42 |
Daarnaast zijn die treinen al 3 jaar in Nederland voor testritten. | |
Matamalam | donderdag 6 juni 2013 @ 20:47 |
Komt het plaatsen van remmen geschikt voor max 160 km/u op een trein met een maximale snelheid van 250 km/u ook door bijzondere weeromstandigheden, verkeerd rijden en slecht onderhoud? En hoe zit het met dat cruciale kabelwerk onderaan het treinstel dat bij elkaar wordt gehouden met ducktape? Of weerspreekt AnsaldoBreda deze presentatie van bevindingen door de Belgen? | |
Perrin | donderdag 6 juni 2013 @ 20:51 |
Of dat elk treinstel een eigen unieke bekabelingsoplossing heeft ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 6 juni 2013 @ 20:57 |
Naar mijn weten zijn die metrostellen van Bombardier (ook een degelijke treinenbouwer) en worden ze ook als dusdanig gepresenteerd. Edit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Metrotype_R_(5600-serie) [ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 06-06-2013 20:58:03 ] | |
Aether | donderdag 6 juni 2013 @ 21:04 |
Echt een unieke trein ![]() Snap niet dat na drie jaar testen en onderhoud veel van dit soort zaken niet naar buiten zouden zijn gekomen? | |
Perrin | donderdag 6 juni 2013 @ 21:13 |
Wat zal er gaan gebeuren? Gaat Ansaldo de Fyra's herzien? Komt er een alternatieve trein voor de Fyra? Geeft de NS haar hogesnelheidsambities op en gaan buitenlandse spoorbedrijven hier een hogesnelheidsdienst aanbieden? | |
skrn | donderdag 6 juni 2013 @ 21:37 |
[ Bericht 100% gewijzigd door skrn op 06-06-2013 21:38:50 ] | |
capuchon_jongen | donderdag 6 juni 2013 @ 22:23 |
Ondertussen is er hevig ruzie tussen de NMBS (Belgische spoorwegen) en de bedrijf dat fyra heeft gemaakt | |
kurk_droog | donderdag 6 juni 2013 @ 23:09 |
Mooi, NS blijft even buiten beschouwing. AB komt ons tegemoet en eind dit jaar rijdt de Fyra V250 volgas ![]() | |
PowerLoungen | donderdag 6 juni 2013 @ 23:32 |
Lekker met hele hoge prijzen voor de reizigers . Wat een feest | |
eight | vrijdag 7 juni 2013 @ 00:18 |
en vervolgens de reactie van Lloyd:
| |
skrn | vrijdag 7 juni 2013 @ 00:30 |
Wat zijn keuringsinstanties toch zo grappig altijd. Kosten veel geld op dat stempeltje te krijgen, doen eigenlijk geen reet, schrijven een standaard rapportje en zijn feitelijk makkelijk om te lullen. Maar ze schijten in hun broek als ze toch troep hebben goedgekeurd. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 7 juni 2013 @ 00:37 |
Over 100 jaar zijn er mensen die ergens in een archief het nodige lezen over de soapserie die Fyra heet. Die zullen zich ongetwijfeld de ballen uit de broek lachen. | |
Ferdo | vrijdag 7 juni 2013 @ 00:46 |
En kunnen we een rechtszaak tegemoet zien. Uiteraard van de laatstgenoemde. ![]() Maar ja, kat in het nauw... | |
eight | vrijdag 7 juni 2013 @ 00:49 |
Daar lullen ze zich wel weer uit. Doet me een beetje denken aan die Amerikaanse ratingbureaus die de bankencrisis grotendeels hebben veroorzaakt. Toen bekend werd dat hun beoordelingen niet juist waren riepen ze plotseling dat het slechts een mening was. | |
Peunage | vrijdag 7 juni 2013 @ 01:10 |
wat? ![]() | |
Ferdo | vrijdag 7 juni 2013 @ 01:18 |
Ik zou kunnen zeggen dat je niet goed leest. Dat zou voor alle partijen het beste zijn. ![]() Maar ja, ik mag niet jokken. ![]() Daarom vraag ik me ook af of de ontwerpers al vast zitten, en zo niet, waarom niet? | |
Bram_van_Loon | vrijdag 7 juni 2013 @ 01:31 |
Klein vraagje. Werd de Fyra via een verplichte aanbestedingsprocedure uitgekozen? In dat geval is het onderliggende probleem weer eens die aanbestedingsprocedure en wel te verstaan het verschil tussen de papieren werkelijkheid en de echte werkelijkheid. Op papier zag het er allemaal goed uit, in de praktijk blijkt de trein niet degelijk gebouwd te zijn en blijken er nog andere gebreken te zijn. Dan toch maar liever niet werken met zo'n papieren werkelijkheid en zaken doen met bedrijven die keer op keer bewezen een goed product te leveren. Je kan natuurlijk een nieuwkomer eens een kans geven maar toch niet wanneer het om zo'n grote investering gaat? De aanbestedingsprocedure is op zichzelf ook een kostbaar proces, denk aan de 'gratis' schoolboeken waarbij er enorm veel geld is verspild door die aanbestedingsprocedure terwijl er geen mogelijkheden waren voor buitenlandse bedrijven om mee te dingen (taal!). | |
kurk_droog | vrijdag 7 juni 2013 @ 01:32 |
Eens, maar ik blijf erbij dat ik graag zou willen weten hoe de status van die trein op 31 mei was welke gewoon getest werd. Na alle problemen lijkt mij dat ze nooit goedkeuring kregen als er niet aan gesleuteld was en daarna goed gecontroleerd. Verplicht dacht ik hoewel je onervaren bouwers of iets natuurlijk kan uitsluiten. Het probleem lag al bij de aanbesteding van de HSL zelf waarbij het ministerie de NS veel te veel heeft laten betalen. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 7 juni 2013 @ 02:11 |
Ik ben nu even naar Kn en vdB aan het kijken (uitzending van vrijdag). Volgens een parlementariër heeft deze grap ons honderden miljoenen Euro's gekost, dat is enkele tientjes per Nederander. Denk maar niet dat het geld wordt geregeld door te bezuinigen op topsalarissen, de gewone Nederlander gaat het weer merken met een slechtere service of nog duurdere treinkaartje. Deze trein had nog een veiligheidskaart terwijl nu blijkt dat er enorm veel gebreken waren. Dank je wel NS. | |
stavromulabeta | vrijdag 7 juni 2013 @ 06:54 |
Het enige wat vereist is, is dat de selectiecriteria helder en transparant geformuleerd zijn. Niets verbiedt je om ook bij een Europese aanbesteding kwaliteit en ervaring zwaar te laten meetellen en de prijs minder belangrijk te vinden. Als dan nog steeds vooral naar de prijs gekeken wordt, is dat vooral de schuld van de aanbestedende partij zelf. | |
Perrin | vrijdag 7 juni 2013 @ 07:24 |
Kortom, dat ding is zo goed als ongekeurd op het Nederlandse spoor terecht gekomen. Dat hier maar flink wat koppen voor mogen rollen, wat een farce. | |
Basp1 | vrijdag 7 juni 2013 @ 08:28 |
Op papier was deze gekeurd. Net zoals de meeste bedrijven in NL iso 9001 hebben, maar gewoon nog troep kunnen maken. Want die iso norm is niets meer dan een papieren tijger en wordt door de meeste organisaties niet toegepast zoals het eigenlijk bedoelt was. ![]() Loyds zal we gecontroleerd hebben of de dingen die op papier gebruik zouden worden ook daadwerkelijk gebruikt zijn. Ik verwacht niet dat ze functionele testen uitgevoerd hebben bij sommige belangrijke onderdelen. | |
Aether | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:19 |
| |
Aether | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:23 |
| |
Mint_Clansell | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:41 |
Het kan bijna niet anders of er is gesjoemeld met prijzen en afspraken. Of AB of NS daarvoor verantwoordelijk is zal denk ik in de doofpot verdwijnen, want als kamerleden geen moeite hebben om het volk voor te liegen zullen ze dat ook niet hebben wanneer ze onder ede staan. Zo'n parlementaire enquete is gewoon een showtje voor het voetvolk. | |
Aether | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:45 |
Als ze toch ‘prototypen’ kopen: | |
Pietverdriet | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:50 |
Volgens mij heb je geen idee waar iso 9001 voor staat. Het wil alleen maar zeggen dan je je processen beschreven hebt, dat de documentatie aanwezig is en dat men er zich aan houdt, in grote lijnen Als jij belabberde worst maakt en iso 9001 certificatie hebt wil dat zeggen dat jij altijd dezelfde precies dezelfde belabberde worst maakt. | |
Basp1 | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:55 |
En als je beter ermee omgaat zou je ook je processen ermee verbeteren waardoor wel altijd dezelfde belabberde worst gemaakt wordt. ![]() Dus niet zoals AB nu treinstellen kan maken waarbij elk treinstel uniek is want ik durf te wedden dat het niet gedocumenteerd is wat ze nu precies per treinstel gedaan hebben bij de assemblage. | |
Pietverdriet | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:01 |
Je zal aan dat spoor wonen, dan heb je geen herrie meer van de trein, maar een schokgolf ![]() | |
Supertolll | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:06 |
![]() ![]() | |
Pietverdriet | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:09 |
Het leren en verbeteren van processen, defect preventie, klantfocus, etc zit in iso 9004. Maar je maakt een terecht punt, AB faalt op iso 9001. Zou trouwens graag een audit doen op dit hele fyra verhaal, zou daar een satanisch genoegen in scheppen en meer naar boven halen als een parlementaire enquete. Zo werd in de hele bijlmerramp enquete oeveloos over de vermeende radioactiviteit van verarmd uranium geneuzeld, maar niet over de toxiciteit. Heb me daar destijds nogal boos over gemaakt. | |
Pietverdriet | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:10 |
Wow. | |
Aether | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:21 |
| |
kurk_droog | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:45 |
Die is pas lelijk ![]() ![]() Ze rijden wel, dat dan weer wel..
| |
Basp1 | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:56 |
De meeste audits (zowel interne afgenomen als wel externe afgenomen) zijn vaak ook net zo'n wassen neus als een parlementaire enquete. De meeste interne auditors zitten vaak al te vast in hun denkpatronen waardoor de lancunes in je systeem er vaak niet meer uitgehaald worden. Dan krijg je van het externe bureau wat verbeterpunten waaraan de kwaliteitsmanager pas 1 week voor de volgende externe audit gaat werken. ![]() | |
Gert | vrijdag 7 juni 2013 @ 11:19 |
De Fiat Multipla onder de treinen. ![]() | |
Matamalam | vrijdag 7 juni 2013 @ 13:13 |
Ik vond het reizen met de shinkansen best vet, je bent echt snel van punt a naar punt b. Als je in tegengestelde richting loopt door het gangpad krijg je het gevoel alsof je opstijgt. | |
Pietverdriet | vrijdag 7 juni 2013 @ 13:19 |
Ik heb audits gedaan en meegemaakt in oa telecomland, de luchtvaart, pharma, maar herken dat totaal niet. Wellicht bij Hennys staalbedrijf of bij johans koekenbakkerij. | |
Basp1 | vrijdag 7 juni 2013 @ 13:48 |
Het zal idd wel sector en misschien ook grote van het bedrijf afhankelijk zijn. Ik heb alleen ervaring in MKB bedrijven in de metaalsector, daar heb ik bij alle 3 de bedrijven waar ik werkzaam ben geweest altijd het zo meegemaakt. | |
Eyjafjallajoekull | vrijdag 7 juni 2013 @ 13:58 |
Niet alleen rijden ze, dat lelijke ding kan bijna 600 km/u halen. En dan komen wij met treinen die 250 km/u niet eens halen ![]() | |
kurk_droog | vrijdag 7 juni 2013 @ 14:06 |
Nja, de Fyra haalde bij testritten 300.Maar dat gezeik hier altijd over het milieu en geluid enzo ![]() | |
Basp1 | vrijdag 7 juni 2013 @ 14:10 |
Heb je daar een bron voor, het lijkt me nog gevaarlijk om met een trein die remmen heeft die maar tot 220 goed functioneren, 300 te gaan rijden. Verder is dat dan ook in de optiek van AB natuurlijk onverantwoord testen waardoor de mankementen ontstaan zijn. ![]() | |
Pietverdriet | vrijdag 7 juni 2013 @ 14:12 |
Geen HSL maar een BWST | |
Basp1 | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:14 |
Whoops and it's gone. Dus volgens AB zou de NS dagelijks alle boutjes moeten aandraaien zodat de platen niet los komen te zitten of intrepeteer ik het verkeerd. ![]() | |
Aether | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:34 |
![]() | |
Peter | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:40 |
En men zou voor 20 juni met een alternatief komen.. nu mag het tot 1 oktober.. EN de NS wordt beloond voor falen doordat ze de concessie houden waaraan ze al jaren niet voldoen? Achterlijke beslissing. | |
Basp1 | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:42 |
De overheid als grootaandeelhouder zeikt hun eigen bedrijf natuurlijk niet af, dat het heel erg stinkt en er niet naar de gevolgen voor de reizigers gekeken wordt is wel te triest voor woorden. | |
Pietverdriet | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:44 |
NS als staatsbedrijf krijgt fijn steun. | |
Peter | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:50 |
Ik mag hopen dat BeterOV bij de NMA(of hoe heet de opvolger?) / EC gaat klagen. | |
Kowloon | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:54 |
Huuu, wat slecht weer. NS maakt het hele spoorvervoer in Nederland kapot met hun monopolistengedrag. | |
Aether | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:58 |
Blijft wel apart: - te late dienstregeling - te weinig treinen zoals 10 jaar eerder afgesproken - behoorlijke vertragingen - na 1½ maand uit de dienstregeling - na 5 maanden volledig stopgezet Concessie blijft bij NS... | |
Aether | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:01 |
PTA / Treinentopic #593: Fyravrij topic. | |
Aether | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:05 |
NS: Voorstel voor alternatief aanbod voor de reiziger (PDF) | |
remlof | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:04 |
De NS gaat zelf een aantal bestaande hogesnelheidstreinen aanschaffen. Het gaat dan om treinen die 'zich reeds in commerciële dienst bewezen hebben'. Duh. | |
Matamalam | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:04 |
Waar is de facepalm emoticon? | |
Ireyon | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:06 |
![]() | |
Dvm86 | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:22 |
Bij de NS werken echt debielen. | |
Pietverdriet | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:25 |
De NS zet idioten in | |
Fred_B | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:37 |
Het is echt ongelofelijk ![]() Merk overigens ook op dat in de plannen die de NS voor de komende jaar heeft voorgesteld, er een volledig onrealistisch aantal treinen is ingetekend, en tegelijkertijd de frequentie van de Beneluxtrein (waar wél reizigersvraag naar is) over 2 jaar al weer wordt gehalveerd. ![]() | |
Arjan4all | vrijdag 7 juni 2013 @ 19:20 |
Niet helemaal waar, wij hebben Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven en Maastricht. Zij hebben Geneve, Lausanne, Bern, Zurich, Basel, en St Gallen. Net zo ingewikkeld, ga maar eens in Geneve kijken hoeveel wissels daar zijn naar Frankrijk en landinwaards In de winter overspoelt een stroom toeristen Zwitserland voor Wintersport, in Nederland is er niet een jaarlijkse stroom toeristen voor de Elfstedentocht waar te nemen. Geen probleem voor de Zwitserse treinen, geen bevroren wissels, gewoon tjoek-tjoek rijden en op tijd. Als ik naar de verbinding Amsterdam Rotterdam kijk: 1 spoor heen en 1 spoor terug, net zoals Zwitserland 1 spoor heen en 1 terug. Wij hebben een Thalys naar Parijs, zij hebben een TGV naar Parijs. Verder hebben ze als extra's: - Ze rijden altijd, ook met sneeuw en op tijd - Je kaartje wordt iedere rit om de 50 kilometer gecontroleerd, soms heb ik wel 3 stempels op een treinkaartje staan en overal camera's dus alles is veilig. Geen geldig vervoersbewijs: geen 20 euro boete of begrip, nee zwaar dokken, neem een credit card mee - Als de treinen in de nacht niet rijden zetten de Zwitsers de trein op een plek met een hek erom heen en iets wat beveiliging heet. Treinen worden nooit beschilderd of besmeurd in Zwitserland. In Nederland kan iedereen zich met een gravity spuitbus op treinen uitleven of binnen in treinen dingen slopen - In Zwitserland haal je het niet in je hoofd om koper te gaan stelen bij het spoor, zoiets komt niet in je op en als ze je pakken ben je echt zwaar de lul Nou, dat was het wel zo'n beetje [ Bericht 0% gewijzigd door Arjan4all op 07-06-2013 20:05:17 ] | |
kurk_droog | vrijdag 7 juni 2013 @ 23:04 |
Ik las het dacht ik op Somda waar iemand dichter bij de NS staat of bij die ritten aanwezig was maar kan het niet 1,2,3 meer vinden. De Fyra haalde daar in ieder geval bijna de 300. | |
Gebraden_Wombat | vrijdag 7 juni 2013 @ 23:11 |
Dan moet je beter kijken. | |
Peter | vrijdag 7 juni 2013 @ 23:18 |
Als een trein wordt toegelaten voor 250 km/u dan wordt bij de toelatings/testritten altijd een hogere snelheid gereden om de trein te testen. Daar is niets raars aan, maar wil niet zeggen dat de trein continu die snelheid kan rijden ![]() | |
kurk_droog | vrijdag 7 juni 2013 @ 23:45 |
Ja klopt, tot zo'n 278 dacht ik wat normaal is dan. Ik heb het hier over 300. Ik zeg alleen dat hij het haalde, dat het niet de bedoeling is begrijp ik ook wel. Dit trouwens uit het treintopic: ![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 11% gewijzigd door kurk_droog op 07-06-2013 23:50:34 ] | |
gebrokenglas | zaterdag 8 juni 2013 @ 08:05 |
Gewoon, net als bij hun auto's, op z'n Italiaans afgewerkt: slordig. Maar deze mankementen zijn fixable. Simpel gezegd: laat iemand met een doos ty-raps die trein van naar achter helemaal langslopen en de boel herschikken / vastzetten, dan is dat toch niet zo'n punt meer? Wat me opvalt, over die softwareproblemen, daar hoor je niets over. Is dat inmiddels dan gefixt? | |
SuperHarregarre | zaterdag 8 juni 2013 @ 08:11 |
Toch is het ongelofelijk hoeveel faal je in een project kunt stoppen. Ik zou gewoon overstappen op Duitse kwaliteit anders kun je nog wel 40-45 jaar wachten op goede treinen. | |
Perrin | zaterdag 8 juni 2013 @ 09:55 |
![]() | |
gebrokenglas | zaterdag 8 juni 2013 @ 10:06 |
Eigenwijze managers... breek me de bek niet open. | |
kurk_droog | zaterdag 8 juni 2013 @ 10:12 |
En ik in volle treinen maar altijd tegen die deuren leunen ![]() Heeft AB auto's dan? Want je hebt het niet over Fiat,Alfa,Lancia, Maserati ,Ferrari.... In het AD staat een kort stukje dat AB eventueel de NS tegemoet zou willen komen wat ik ook zeker zou overwegen. Je hebt hoe dan ook de komende tijd geen treinen rijden maar dat geld ga je niet terugkrijgen denk ik, dan maar herstellen die zooi. De software lijkt mij ook opgelost inderdaad, je hoorde de afgelopen maanden niks meer over stilgevallen Fyra's tijdens testritten wat voorheen wel was. | |
gebrokenglas | zaterdag 8 juni 2013 @ 10:15 |
Oh, dat durf ik nooit. Die honderkoppen of de vroegere wadlopers kunnen rijden met open deuren? Heb het wel eens gezien dacht ik, toen het een keer superwarm was, dat ze gewoon reden met de deuren open, voor een fris windje?!? | |
Aether | zaterdag 8 juni 2013 @ 10:17 |
Niet alleen een probleem bij NS. In veel sectoren heeft de top/manager weinig inhoudelijke kennis van een product of dienst (meer). | |
kurk_droog | zaterdag 8 juni 2013 @ 10:17 |
Nja die rijden nu niet meer maar doe het in Virm, SLT en die Koplopers... Alleen bij het passeren van een andere trein let ik altijd even op door die zuiging ![]() Mja, ze kunnen er gewoon uitpleuren ineens dus. | |
Perrin | zaterdag 8 juni 2013 @ 10:20 |
In theorie hoeft dat geen probleem te zijn, zo lang die bestuurder zich dat maar beseft en goede technisch bekwame adviseurs en analisten inschakelt. Maar in de praktijk hebben topmanagers vaak zo'n groot ego dat ze het allemaal zelf wel even regelen en omringen ze zich ook nog met andere managers en ja-knikkers. [ Bericht 0% gewijzigd door Perrin op 08-06-2013 10:26:12 ] | |
gebrokenglas | zaterdag 8 juni 2013 @ 10:36 |
Juist, en als het niet gaat zoals gewenst, ligt het aan de onbekwame werknemer... | |
#ANONIEM | zaterdag 8 juni 2013 @ 10:40 |
Ik neem aan dat ze het intussen wel aangepast hebben. ![]() Maar sinds dat bericht (jaren geleden alweer) in de krant stond durf ik ook nooit meer in een rijdende trein tegen de deur te leunen. | |
Ireyon | zaterdag 8 juni 2013 @ 12:49 |
Dat komt meer omdat er op de HSL niet getest mocht worden. Juist bij de grensovergang viel-tie regelmatig stil door brakke software. | |
Flitskikker | zaterdag 8 juni 2013 @ 12:51 |
Ik zie het probleem niet. Werkspoor heroprichten en weer kwaliteit maken, onder leiding van de experts toentertijd. ![]() | |
HetKlusKonijn | zaterdag 8 juni 2013 @ 12:56 |
"Managers". Vooral NIET luisteren naar mensen met echte kennis van zaken. ![]() Straks na de parlementaire enquete lekker een bonusje vangen van 7 cijfertjes en daarna weer leuk ergens anders managertje spelen! ![]() | |
Pietverdriet | zaterdag 8 juni 2013 @ 13:00 |
Onzin, er zijn zat kundige managers, maar die bevestigen de vooroordelen niet. Zo over managers denken is net alsof je roept dat alle marokkanen stelen. | |
HetKlusKonijn | zaterdag 8 juni 2013 @ 13:02 |
Die hondekoppen heb ik als kind nog meegemaakt! Van die superstoere donkergroene ijzeren bakken. Niet stuk te krijgen, wat een monsters. ![]() En ja, de deuren moest je zelf dichtdoen. Dus bleven ze weleens open staan. Niemand die zich daar destijds druk om maakte. ![]() | |
Perrin | zaterdag 8 juni 2013 @ 13:03 |
Idd. Ook al heb je er ontzettend vaak nare ervaringen mee, er zijn heus ook goede.. | |
HetKlusKonijn | zaterdag 8 juni 2013 @ 13:06 |
Bij zowat alle (technische) bedrijven wordt er door de technici geklaagd over het management dat tegenwoordig inhoudelijk van niks meer hoeft te weten. Ik heb vrienden (elektrotechnici, natuurkundigen, programmeurs) bij de NS, maar ook bij diverse software-bedrijven, en je moet ze eens horen klagen. ![]() Natuurlijk, het is een gekleurde mening. Daar ben ik mij van bewust. Zal wellicht te maken hebben met een kennissenkring die voor 90% uit bèta's bestaat. ![]() | |
Pietverdriet | zaterdag 8 juni 2013 @ 13:07 |
Ik moet zeggen dat de meest onaangename managers die ik ken allemaal beta zijn. | |
Perrin | zaterdag 8 juni 2013 @ 13:20 |
Waarom houden we die parlementaire enquêtes eigenlijk als er toch niks met de conclusies wordt gedaan? | |
Pietverdriet | zaterdag 8 juni 2013 @ 13:22 |
Omdat politici zich dan lekker belangrijk voelen en het goed doet in de Media, net als "kamervragen" en een "spoeddebat" | |
HetKlusKonijn | zaterdag 8 juni 2013 @ 13:27 |
De bèta's die ik ken doen waar ze goed in zijn. En dat is doorgaans niet 'managen'. ![]() | |
HetKlusKonijn | zaterdag 8 juni 2013 @ 13:28 |
Ik vrees dat je gelijk hebt. ![]() En natuurlijk de "het kalf en de put"-factor. | |
Pietverdriet | zaterdag 8 juni 2013 @ 13:30 |
Managen van mensen en een bedrijf is een vak | |
gebrokenglas | zaterdag 8 juni 2013 @ 14:28 |
Dan heb je voornamelijk last van hun communicatieve vaardigheden (of juist het gebrek daaraan). Een goede manager heeft gewoon vertrouwen in zijn mensen en de vakkennis die die mensen hebben. Een manager die 1. te weinig inhoudelijke kennis heeft 2. denkt voldoende kennis te hebben en daardoor 3. zich geen reet aantrekt van de mening van de techneut dat levert pas ellende op. En het leuke altijd is dat de techneut vervolgens van de manager de opdracht krijgt de shit te fixen. ![]() Ik heb al heel wat soorten managers meegemaakt, goede en ook hele slechte. Maar da's buiten dit topic. ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door gebrokenglas op 08-06-2013 19:55:25 ] | |
Pietverdriet | zaterdag 8 juni 2013 @ 14:41 |
Vergeet sociale en menselijke vaardigheden niet | |
Sparqq | zaterdag 8 juni 2013 @ 14:44 |
Als je carte blanche krijgt is dat best leuk, kan het lekker op je eigen manier en mag iedereen naar jou pijpen dansen. Moet je natuurlijk wel echt de shit oplossen in de tijd die je hebt opgeven om het succesvol af te ronden. | |
Sparqq | zaterdag 8 juni 2013 @ 14:49 |
Inderdaad, een goede manager zit er niet voor zijn eigen glorie, maar wil zijn team beter maken, laten ontwikkelen en natuurlijk goede resultaten neerzetten. Een uitstekende techneut of verkoper zal nooit een hele goede manager zijn, om de simpele rede dat ze drive niet uit het beter maken van het team halen maar gemotiveerd worden door een technisch probleem of een verkoop deal. | |
Bram_van_Loon | zaterdag 8 juni 2013 @ 19:44 |
Dit is dus het zoveelste probleem wat veroorzaakt wordt door die aanbestedingsprocedure. Eerder bijv. die hierdoor veel duurder geworden schoolboeken terwijl van meet af aan duidelijk was dat enkel een Nederlands bedrijf kon worden gekozen. Heel die aanbestedingsprocedure zou volgens mij beter worden afgeschaft. Een bedrijf kiest toch wel voor een buitenlands aanbod als dat substantieel beter is, daar heb je geen aanbestedingsprocedure voor nodig. | |
Pietverdriet | zaterdag 8 juni 2013 @ 20:05 |
Denk niet dat hier sprake is van een probleem dat veroorzaakt is door aanbesteding. | |
#ANONIEM | zaterdag 8 juni 2013 @ 20:28 |
Correct, hooguit met hoe men de aanbesteding heeft aangepakt maar dat ligt niet aan het principe van aanbesteden... | |
Fred_B | zaterdag 8 juni 2013 @ 20:32 |
Er ontbrak eigenlijk maar één (bij)zin aan het hele aanbestedingsrapport, namelijk dat "het inschrijvende bedrijf al ervaring had opgedaan met het produceren van goed functionerende hogesnelheidstreinen." Ook zonder aanbesteding had de NS nog de eis gehad dat het een nieuw te ontwikkelen type trein zou moeten worden. En vanwege het beperkte aantal treinen dat ze gingen bestellen, zou dit voor de grotere partijen financieel toch niet aantrekkelijk zijn geworden, en was je waarschijnlijk toch bij AnsaldoBreda uitgekomen. | |
gebrokenglas | zaterdag 8 juni 2013 @ 20:40 |
Op papier was AB blijkbaar ook in orde. En de goedkoopste. De Managers wreven zich de handen warm: voor een koopje een op maat gemaakte flitstrein... Als dat niet de kers op hun taart was (pardon, op hun Curriculum Vitae)... En dat het de reiziger geen bal interesseert of de trein nu maatwerk is, geel, rood, groen, dubbeldeks of enkeldeks, nee als het ding maar enigszins redelijk zit, op tijd rijdt en niet al te duur is, is het allang best. [ Bericht 11% gewijzigd door gebrokenglas op 08-06-2013 20:53:12 ] | |
Aether | zaterdag 8 juni 2013 @ 21:00 |
Voorstellen uit document: ![]() | |
zakjapannertje | zaterdag 8 juni 2013 @ 21:24 |
Spookthalys als alternatief voor Fyra? (met video) | |
Cherna | zaterdag 8 juni 2013 @ 23:06 |
Tja en weet jij welk budget de overheid NS gaf voor die hoge snelheidstrein FYRA. Misschien was dat zo laag dat er niemand anders aangeboden heeft dan AnsaldoBreda. Mogelijk dat dat dus de enige aanbieders waren. | |
gebrokenglas | zaterdag 8 juni 2013 @ 23:25 |
Hmm, er is wel keus dus qua frequenties en routes. Wat nu het beste is, tsja. What about the return of the Benelux train? Dus even terug zoals het was? Of is dat geen optie? EDIT: Ah, het staat zelfs in dat document, pagina 3. ![]() | |
gebrokenglas | zaterdag 8 juni 2013 @ 23:33 |
Dit soort dingen zo lezend bekruipt me toch vaak het gevoel dat de reiziger eigenlijk maar bijzaak is. Lastig hoor, die reizigers. Waren ze er maar niet. Klagen alleen maar. | |
Ferdo | zaterdag 8 juni 2013 @ 23:52 |
Van de andere kant: wie zouden ze een pot uit kunnen draaien als er geen reizigers zouden zijn.? | |
Bram_van_Loon | zondag 9 juni 2013 @ 02:43 |
Misschien maar die eerste alinea toont maar weer eens fraai een groot probleem aan m.b.t. beleid van politici (en veel gamma-onderzoek), je kan simpelweg onmogelijk alles voorzien. Niet proberen dus en wa vrijheidsgraden intact houden. | |
Bram_van_Loon | zondag 9 juni 2013 @ 02:46 |
Een onderschat nadeel van veel managers die voor topsalarissen werken? Dat zijn alfamannetjes die een erg grote scoringsdrift hebben, dat kan positieve effecten hebben maar het kan ook negatieve effecten hebben. Bij een spoorwegbedrijf is het wellicht beter om juist niet een alfamannetje met een grote scoringsdrift aan het roer te hebben maar een wat conservatiever iemand die op zeker speelt? Bij andere bedrijven is het misschien juist wel weer handig om zo'n alfamannetje met een grote scoringsdrift aan het roer te hebben. | |
Papierversnipperaar | maandag 10 juni 2013 @ 13:02 |
| |
Basp1 | maandag 10 juni 2013 @ 13:06 |
Je kunt best wel een alfamannetje daar hebben, maar de totale invulling in de directie zou het beste een betere afspiegeling moeten zijn met een gedegen kennis van de primaire processen wat de organisatie voornamelijk doet. | |
Pietverdriet | maandag 10 juni 2013 @ 13:15 |
Edit, was elfjes aan het natspuiten | |
Weltschmerz | maandag 10 juni 2013 @ 13:16 |
Ik begreep wel dat de NS geen bankgarantie had gevraagd en de Belgische spoordienst wel, en Nederland dus een groter probleem heeft om het geld terug te krijgen. | |
Pietverdriet | maandag 10 juni 2013 @ 13:17 |
Begrijp jij dat? Ik niet | |
videonatic | maandag 10 juni 2013 @ 15:17 |
De hoge snelheids tussen amsterdam en breda blijft?![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Aether | maandag 10 juni 2013 @ 16:10 |
Die is nooit weggeweest sinds januari ![]() Het gaat alleen om de internationale Fyra. | |
Bram_van_Loon | maandag 10 juni 2013 @ 17:34 |
Misschien. Dat laatste is natuurlijk sowieso essentiëel, een bestuur met vrijwel allemaal commissarissen van buiten dat schiet niet op. Natuurlijk mag een jurist en een econoom tussen zitten maar minstens de helft van commissarissen moet het bedrijf van binnen en buiten kennen en al lang voor dat bedrijf werkzaam zijn. | |
#ANONIEM | maandag 10 juni 2013 @ 18:15 |
Ja, en in het jaar 3184 moet de baan tussen Tokio en Osaka af zijn. Als er in Japan alweer drie aardbevingen, zes tsunami's en vier wereldoorlogen de vervoersbehoefte alweer totaal veranderd hebben. ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 10-06-2013 18:15:35 ] | |
pagadder | woensdag 12 juni 2013 @ 08:58 |
| |
Perrin | woensdag 12 juni 2013 @ 09:04 |
Drie dagen is niks natuurlijk in de ambtenarij. Dat bericht zat vast nog ergens in de molen. | |
gebrokenglas | woensdag 12 juni 2013 @ 10:38 |
Ook bijzonder ja. Nederland een hak zetten? Terwijl dat het 3 maanden termijn allang was verstreken. Het heeft te maken met doorpakken en gewoon besluiten nemen. Beetje kinderachtig dit. | |
Pietverdriet | woensdag 12 juni 2013 @ 10:51 |
Nederlands openbaar bestuur neemt geen besluiten, ze zijn als de dood een verkeerde te nemen. Ze benoemen commissies | |
Basp1 | woensdag 12 juni 2013 @ 11:02 |
Die weer andere commissies benoemen en zodoende is er niemand verantwoordelijk te houden. Helaas werkt het ook zo binnen veel bedrijven. ![]() | |
Bram_van_Loon | woensdag 12 juni 2013 @ 12:58 |
Laten we maar blij zijn dat ze in België wat opener waren dan in Nederland en dat de Belgische collega's zo verstandig waren om direct de stekker er uit te willen trekken. Jammer van de miskoop. Proberen het geld terug te krijgen van het bedrijf aangezien het niet heeft geleverd wat het moest leveren en de ambassadeur hierbij betrekken. | |
Aether | vrijdag 14 juni 2013 @ 10:43 |
Topman AnsaldoBreda komt Kamer uitleg geven over Fyra De topman van de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda, Maurizio Manfellotto, komt volgende week naar Nederland om in de Tweede Kamer zijn visie op de perikelen rond de Fyra-hogesnelheidstrein te geven. Manfellotto zei dat donderdag tijdens een persconferentie in Pistoia, waar de fabriek staat. De topman is uitgenodigd door de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur die op dinsdag 18 juni een hoorzitting houdt over de omstreden trein. De Kamerleden hebben verder ook vertegenwoordigers van NS, de Belgische spoorwegen NMBS, ProRail en de Belgische Kamer uitgenodigd. Tijdens zo'n zitting mogen de genodigden hun kant van het verhaal toelichten en kunnen Kamerleden hen daarover aan de tand voelen. Het parlement houdt bij complexe kwesties soms eerst een hoorzitting om zich beter voor te bereiden op een debat met de verantwoordelijke bewindspersonen. Manfellotto zei verder tegen het ANP dat hij het contract met NS over de Fyra V250 kan overleggen als hem dat gevraagd wordt. Volgens hem zijn in Italië contracten van openbare aanbestedingen openbaar, dus heeft hij er geen moeite mee om de overeenkomst te laten zien. | |
Aether | vrijdag 14 juni 2013 @ 15:37 |
ING voor rechter gedaagd vanwege bankgarantie Fyra De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS wil ruim 37 miljoen euro terughalen die ze aan Fyra-bouwer AnsaldoBreda heeft betaald, omdat de spoorwegmaatschappij de Fyra heeft geannuleeerd. Omdat de ING Bank een deel van de garanties voor de 37.245.600 euro heeft afgegeven, dient maandag een kort geding hierover in Nederland. Dit kortgeding vindt plaats bij de rechtbank in Utrecht. ING heeft de garanties niet aan de Belgen kunnen uitkeren, omdat een Italiaanse rechter op verzoek van AnsaldoBreda die uitbetaling voorlopig heeft verboden. In totaal staan meer dan 10 banken garant voor het miljoenenbedrag. ING neemt daarin met 23 procent het grootste deel voor haar rekening. Een woordvoerster van de bank zegt dat ING weliswaar is gedagvaard, maar eigenlijk een neutrale partij is in de kwestie. Mocht een rechter uiteindelijk bepalen dat NMBS recht heeft op het geld, dan zullen de banken uitbetalen. De banken moeten dat geld dan vervolgens zien terug te halen bij AnsaldoBreda. Een Italiaanse rechter bepaalde dus dat ING en de andere banken voorlopig niet mogen uitbetalen. Voor 4 juli is een hoorzitting in Milaan gepland, waar de rechter zich weer over de zaak buigt. Aan de Nederlandse rechter zal ING vragen om geen oordeel te vellen totdat de Italiaanse rechter zich heeft uitgesproken. Doet de Nederlandse rechter dat niet, dan hopen de banken dat ze het geld bijvoorbeeld op een geblokkeerde rekening mogen storten. Het zou dan bijvoorbeeld gaan om een rekening onder supervisie van een notaris of accountant. | |
gebrokenglas | vrijdag 14 juni 2013 @ 17:38 |
Ow, dus een bankgarantie zegt nog steeds niet alles. Nouja, het contract is toch leidend/bindend? Die 3 maanden repairtime is inmiddels verstreken, dus gaat de volgende clausule in het contract in werking: de mogelijkheid tot annulering van de order. | |
Eyjafjallajoekull | vrijdag 14 juni 2013 @ 18:30 |
De titel suggereert dat we eerst eerste divisie waren? Japan heeft al decennia lang treinen waar wij alleen maar van kunnen dromen. Artikel zelf is trouwens ook behoorlijk mager. Het gaat hier om een Maglev-trein, oftewel zweeftrein (volgens mij de derde in de wereld). Die dingen hebben geeneens wielen dus ook geen last van blaadjes in de herfst ![]() | |
Perrin | vrijdag 14 juni 2013 @ 18:33 |
| |
bibizalm | zaterdag 15 juni 2013 @ 05:35 |
wat goed is valt te beoordelen op prestatie, wat mooi is is voor een ieder een gevoel, persoonlijk. het is wel zo dat iets wat goed is er goed uitziet. de fyra is naar mijn smaak wanstaltig, een soort cavia op wieltjes, of een op hol geslagen zuurstok, zuur is het zeker! | |
Gert | zaterdag 15 juni 2013 @ 12:28 |
| |
HiZ | zaterdag 15 juni 2013 @ 12:37 |
Cavia op wielen; dat is zo'n treffende beeldspraak ![]() | |
Aether | zaterdag 15 juni 2013 @ 12:56 |
Ondertussen:
| |
gebrokenglas | zaterdag 15 juni 2013 @ 14:08 |
Altijd leuk, mensen/bedrijven die bang zijn klanten te verliezen. Je verliest alleen klanten als je te duur bent voor de geleverde service. Als je goed bent, goed werk aflevert en niet heel veel duurder dan de concurrent, gaan klanten heus niet weg. | |
Fred_B | zaterdag 15 juni 2013 @ 18:33 |
Dat is precies waar Franse (overheids)bedrijven meestal niet in uitblinken. | |
Matamalam | maandag 17 juni 2013 @ 20:24 |
In het acht uur nieuws van vandaag, de Denen zitten al 13 jaar lang met AnsaldoBreda treinen in hun maag. Ze zitten stof te happen in de Deense hangars. Ze proberen de treinstellen zelf rijdbaar te maken, maar volgens mij is het veel goedkoper om je verlies te nemen ![]() | |
BoxeurDesRues | maandag 17 juni 2013 @ 20:30 |
Berlusconi had zelfs zo'n treinstel geschonken aan Ghadaffi ![]() ![]() | |
Mylene | maandag 17 juni 2013 @ 20:33 |
bron [ Bericht 11% gewijzigd door Mylene op 18-06-2013 09:24:07 ] | |
Aether | maandag 17 juni 2013 @ 20:38 |
Rol Lloyds Register in Fyra dossier ter discussie Lloyd's Register, die de trein namens de Inspectie Leefomgeving en Milieu keurde, heeft een dubieuze rol gespeeld in het Fyra-drama, zo meldt De Telegraaf maandag. Volgens De Telegraaf ontving de voormalige NS-dochter NedTrain Consulting miljoenen euro's van NS en NMBS om de bouw te begeleiden. Tegelijkertijd ontving het bedrijf geld van de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda om de Fyra te keuren. Tijdens de bouw van de trein ging al veel mis. NS kocht de Fyra via haar Ierse dochter NS Financial Service Company (NSFSC), het leasebedrijf van NS. "Het was een zooitje", zegt een ingewijde tegen de krant. De Italianen kwamen geen enkele afspraak na. Reizigersorganisatie Voor Beter OV reageert geschrokken op het bericht. "De mening van Lloyds Register Rail heeft zwaar meegewogen bij de toelating van de V250-treinen tot het Nederlandse spoorwegnet. Die toelating wordt afgegeven door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), op basis van gegevens die een zogeheten Notified Body aan ILT levert. Lloyds Register Rail is zo’n Notified Body. Maar als dit bericht klopt dan dient de status Notified Body heroverwogen te woorden" zegt woordvoerder Rikus Spithorst. Lloyd's Register kon maandag nog niet inhoudelijk reageren op het bericht, maar komt later op de dag met een verklaring. | |
Matamalam | maandag 17 juni 2013 @ 20:44 |
De dag is bijna voorbij, zijn ze al met een verklaring naar buiten gekomen? Zijn er wel genoeg waarborgen getroffen om de onafhankelijkheid van zo'n keuringsinstantie te bewaken vraag ik mij af. | |
Bram_van_Loon | dinsdag 18 juni 2013 @ 02:17 |
Raar toch hè, eventjes informeren bij de Denen en ze hadden geweten er beter niet aan te beginnen. Hoe kan het toch in godsnaam dat van al die mensen die betrokken waren bij de beslissing om deze waardeloze producten te komen niemand hier aan dacht? Het is de meest logische eerste stap: even nagaan wie nog meer treinen van hetzelfde bedrijf heeft gekocht en bij hen informeren hoe het beviel. Ik sta sceptisch tegenover dat parlementaire onderzoek. Ze moeten niet kijken naar dit incident op zichzelf, ze moeten kijken naar het probleem dat grote projecten steeds weer mislukken en ze moeten kijken naar het probleem van de aanbestedingsprocedure zelf. | |
Perrin | dinsdag 18 juni 2013 @ 08:23 |
En iedereen die smeergeld van Ansaldo heeft gevangen de grond in procederen. ![]() | |
Basp1 | dinsdag 18 juni 2013 @ 08:36 |
Wat zijn smeergelden? Die etentjes en hoeren tellen die ook mee. ![]() | |
Aether | dinsdag 18 juni 2013 @ 09:06 |
Stadler kan hogesnelheidstrein in twee jaar maken De ervaren Zwitserse treinfabrikant Stadler kan binnen twee jaar treinen bouwen, die snelheden kunnen behalen van 200 kilometer per uur. De fabrikant heeft ook een trein op de tekentafel die 249 kilometer per uur kan, praktisch net zo snel als de Fyra V250. Dat zegt Erik van der Staak - adviseur van Stadler in Nederland - tegenover Treinreiziger.nl. Hij merkt daarbij wel op dat de fabrik geen garantie kan geven dat de trein ook binnen twee jaar toegelaten zal worden op het Nederlandse spoor. "Voor de homologatie binnen die periode willen ze niet alleen verantwoording dragen. NS en NMBS zouden dan eveneens commitment moeten nemen" aldus Van der Staak. NS gaat er vanuit dat nieuwe treinen voor de hogesnelheidslijn pas vanaf 2020 geleverd kunnen worden. -40 graden Stadler heeft voor de Noorse spoorwegen (NSB) al vijftig treinen gemaakt die 200 kilometer per uur kunnen (speciale versie van de populaire FLIRT-treinen). Als NS ook dergelijke treinen bestelt, hoeft het spoorbedrijf niet meer bang te zijn voor problemen met winterweer. De treinen kunnen namelijk tegen temperaturen van min 40 graden Celsius. Snelle levering De Noorse treinen rolden 2,5 jaar na besteling uit de fabriek. Een jaar later werden de treinen ook daadwerkelijk in reizigersdienst ingezet. Ter vergelijking: bij de Fyra V250 heeft dat proces 8 jaar geduurd. Ook andere fabrikanten halen vaak niet de 2,5 jaar van Stadler. Zo zullen de Siemens-treinen voor Eurostar waarschijnlijk medio 2015 in dienst komen, terwijl deze in 2010 besteld werden. Goedkoper Met de order was zo'n 640 miljoen Zwitserse frank gemoeid, ofwel zo'n 10 miljoen euro per treinstel. Dat is veel goedkoper dan de Fyra (ca 20 miljoen per stuk). Daar staat tegenover dat een Noors treinstel maximaal 235 reizigers kan vervoeren, amper de helft van de V250. Dubbeldekkers De Noren zijn tevreden met Stadler: ze hebben inmiddels een vervolgserie besteld. Ook op de Oostenrijkse Westbahn rijden treinen van Stadler met een snelheid tot 200 kilometer per uur. Het gaat hier om zesdelige dubbeldekkers van het type Kiss, die een capaciteit bieden van 500 zitplaatsen. Dat is iets minder dan de Fyra. 249 kilometer per uur Voor de Zwitserse spoorwegen is Stadler in de race met treinstellen die 249 kilometer per uur kunnen. "Als de trein 250 km/h zou rijden, dan zou hij in een ander toelatingsregime vallen. Daar heeft Stadler nu geen belangstelling voor" vertelt Van der Staak. Mocht SBB deze treinen bestellen bij Stadler, dan zullen de treinen grensoverschrijdend worden ingezet in Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland en Italië. Abellio NS-dochter Abellio heeft al eens eerder treinen besteld bij Stadler. Deze worden ingezet in Duitsland. Vorige week werd bekend dat Stadler opnieuw treinen gaat maken voor Abellio. Deze moeten vanaf 2017 ingezet worden tussen Arnhem en Düsseldorf. Hogesnelheidslijn Voor de hogesnelheidslijn hoopt NS tweedehands hogesnelheidstreinen te kunnen kopen. Als dat niet lukt, kan de ervaring van de Zwitsers interessant worden. NS gaat er zelf vanuit dat nieuwe hogesnelheidstreinen pas vanaf 2020 kunnen gaan instromen in de reizigersdienst. Binnen Nederland wil het bedrijf op de hogesnelheidslijn nieuw intercity-materieel inzetten, met snelheden tot 200 kilometer per uur. Dat nieuwe materieel zou per 2022 kunnen instromen, aldus NS. | |
Q. | dinsdag 18 juni 2013 @ 09:12 |
Stadler. ![]() Zwitsers. ![]() | |
remcoP | dinsdag 18 juni 2013 @ 09:22 |
Van een fabrikant als Stadler wil ik dit nog geloven ook. Stadler ![]() | |
kurk_droog | dinsdag 18 juni 2013 @ 09:41 |
Zo erg om te huilen dat ik moet lachen. Die beelden ook van die trein in Libie, deur gaat niet open ![]() ![]() Die denen zitten er z4o diep in nu dat ze wel moeten met reviseren. Goed dat de NS daar dus niet voor kiest. | |
Aether | dinsdag 18 juni 2013 @ 09:45 |
Ik zie het de NS nog wel doen. Straks heb je 20 treinen staan die 20 miljoen per stuk hebben gekost en helemaal niet meer zijn in te zetten. | |
kurk_droog | dinsdag 18 juni 2013 @ 09:49 |
Moet het anders zeggen, in eerste instantie niet voor kiest. Uiteindelijk zal het daar wel op uitdraaien. En er schijnt toch 1 redelijke Fyra V250 tussen te staan. Dadelijk met dfe stoptrein in de Albatros ![]() | |
Basp1 | dinsdag 18 juni 2013 @ 09:49 |
Hier staat de verklaring Wat vaag gelul waarbij men duidelijk zegt dat men meerdere petten op kan hebben maar niet inhoudelijk ergens op in gaat. | |
Basp1 | dinsdag 18 juni 2013 @ 09:54 |
Geloven die slapers in denhaag nu echt dat in oktober wel iets boven de 200 km/u gereden gaat worden door de NS en NMBS? Ik durf te wedden dat in oktober niets rijdt en mansveld weer met anders smoesjes komt om maar de NS door te laten rotzooien en de reizigers het nakijken te geven. | |
kurk_droog | dinsdag 18 juni 2013 @ 10:07 |
Ik vind het eigenlijk verder dan de NS gaan ook. De overheid heeft zelf ook zwaar gefaald dus om nou alles op de NS te schuiven? Snel die Stadlers bestellen. | |
Aether | dinsdag 18 juni 2013 @ 10:20 |
Heeft de NS niet al jaren plannen om sneller Amsterdam-Utrecht-en verder te rijden (±200 km/h). Zouden die Fyra daar niet (in theorie) ingezet kunnen worden? | |
Fer | dinsdag 18 juni 2013 @ 10:21 |
Hln.be | |
macca728 | dinsdag 18 juni 2013 @ 10:22 |
Tuurlijk denken ze dat. In Denemarken wachten ze toch ook al 10 jaar. Alles om maar niet te zeggen dat je gefaal hebt. | |
Basp1 | dinsdag 18 juni 2013 @ 10:24 |
In theorie kan men ook met oude stoomlocomotieven zulke snelheden halen. ![]() Dan zal eerst de fyra flink betrouwbaarder moeten worden deuren die niet open gaan, tijdens de rit wel open gaan, open bekabeling, dakplaten die tijdens het rijden gedeeeltelijk los komen, enz, zie het rapport van de NMBS. | |
kurk_droog | dinsdag 18 juni 2013 @ 10:29 |
Ja, hoewel ik een rapport wil zien van de treinen waarmee 31 mei nog getest werd. Ik neem aan dat die er anders voorstaan. | |
Pietverdriet | dinsdag 18 juni 2013 @ 11:01 |
Staatsbedrijven | |
niels0 | dinsdag 18 juni 2013 @ 11:31 |
Rijdt dat ding weer? Deze verbinding is een hele tijd uit bedrijf geweest in verband met noodzakelijk onderhoud in combinatie met een tekort aan materieel. Bovenstaand verhaal gaat dus niet helemaal op. | |
remcoP | dinsdag 18 juni 2013 @ 12:05 |
Nee, te weinig capaciteit. Er worden nu al dubbeldekkers ingezet die langer zijn dan een fyra. Ter vergelijking: 1 V250: 546 zitplaatsen 1 VIRM (6 bakken): 600 zitplaatsen en naar schatting 276 staanplaatsen. | |
gebrokenglas | dinsdag 18 juni 2013 @ 13:30 |
Het kan dus wel. Dankzij de Belgen. Anders waren we toch mooi doorgegaan - dankzij Dijsselbloem en Mansveld. [ Bericht 16% gewijzigd door gebrokenglas op 18-06-2013 13:46:46 ] | |
Peter | dinsdag 18 juni 2013 @ 13:33 |
Ik vind het vooral schokkend dat Mansveld zegt dat de gemeente Den Haag eerst naar NS/NMBS MOET kijken.. Waar staat dat in de EU regels voor grensoverschrijdend vervoer? | |
Aether | dinsdag 18 juni 2013 @ 13:45 |
OK; vond nog wel dit uit 2010.
| |
gebrokenglas | dinsdag 18 juni 2013 @ 13:48 |
Wat een kostbaar gedoe weer. En wat is de tijdwinst nou dan op dat stukkie? Ah ik zie het: 4 minuten. Nounou, zozo, dat is schokkend? | |
Aether | dinsdag 18 juni 2013 @ 14:07 |
4 minuten op 27 minuten. De capaciteit wordt waarschijnlijk wel beter doordat er meer treinen kunnen rijden. | |
Basp1 | dinsdag 18 juni 2013 @ 14:12 |
15% sneller op de plaats van bestemming, dat is toch een flinke verbetering ipv de Vmax bij autos die van 120 naar 130 mocht, dat is maar maximaal 8% tijdwinst. | |
ACT-F | dinsdag 18 juni 2013 @ 15:44 |
Kunnen ze niet de oude dubbeldekkers inzetten met een multicourante loc ervoor? | |
Aether | dinsdag 18 juni 2013 @ 16:12 |
http://www.treinreiziger.(...)snelheidslijn-145134 | |
Bram_van_Loon | dinsdag 18 juni 2013 @ 16:23 |
Volgens mij hebben we dat meer aan de Belgische collega's te danken dan aan de NS die totaal niet handelde. ![]() Niet zo diep? Mwah, 9 treinen is toch al een vrij kostbare grap. De logica dicteert dat Fyra ofwel alsnog goede treinen moet leveren ofwel het geld terug moet betalen en de treinen terugkrijgt. Zie het echter maar eens te regelen met de Italiaanse rechters. Een Italiaanse advocaat sprak bij Eenvandaag of Nieuwsuur het vermoeden uit dat er uiteindelijk een schikking zal komen. Zonde van het geld!. Dit had gemakkelijk voorkomen kunnen worden als de NS-top minder arrogant zou zijn en wel eventjes had geïnformeerd bij buitenlandse collega's. De schade had zeer sterk beperkt kunnen worden door eerst 1 proeftrein te bestellen en pas daarna tot een grotere aankoop over te gaan. De schade had sterk beperkt kunnen worden door technici eerst de trein te laten inspecteren en pas dan die trein te kopen. De NS handelde alsof het op goed geluk van een nieuw merk een zak chips kocht, of een brood wat het nog niet eerder had geprobeerd. ![]() | |
Bram_van_Loon | dinsdag 18 juni 2013 @ 16:25 |
Kan de overheid er voor zorgen dat iedereen van de NS-top die bij dit incident betrokken was wordt ontslagen zonder oprotpremie wegens een wanprestatie? De overheid geeft nog steeds wat subsidie dus de overheid zou dat kunnen inzetten om druk uit te oefenen. Als je absurd veel geld int voor dat bestuurswerk omdat je zo veel verantwoordelijkheid hebt en omdat je zogenaamd zo goed bent dan mag ook je hoofd rollen wanneer je het slecht doet. | |
Basp1 | dinsdag 18 juni 2013 @ 16:26 |
Loyds heeft ze toch op papier geinspecteerd, dat er een verschil tussen theorie en praktijk zit is vele managers alleen tegenwoordig ontgaan. | |
Bram_van_Loon | dinsdag 18 juni 2013 @ 16:27 |
Dat dus. Ik begrijp werkelijk waar niet waarom. Mensen die uit de dienstensector komen en die geen enkele affiniteit hebben met de techniek? In dat geval weet ik wel een oplossing, meer ingenieurs in de top van het bedrijf. ![]() De grote baas van de NS is trouwens een ingenieur (bouwkunde, type projectingenieur), dat maakt het nog wranger. | |
ACT-F | dinsdag 18 juni 2013 @ 16:39 |
Dat artikel gaat over de ombouw van de nieuwe dubbeldekkers. Ik heb het over de oude dubbeldekkers die met een loc getrokken worden. Met een multicourante loc kunnen ze toch bij wijze van spreken morgen al rijden. Of niet? | |
Matamalam | dinsdag 18 juni 2013 @ 16:41 |
Wat een big fail organisatie zeg. Onafhankelijkheid is compleet zoek. Als het waar is dat de regels binnen die sector dit allemaal toestaan dan stellen die regels ook niet veel voor.. | |
Bram_van_Loon | dinsdag 18 juni 2013 @ 16:50 |
Het lijkt mij van niet gezien alle gevaarlijke defecten. Stuk metaal wat ineens tegen de hoogspanningslijn aan komt, kabels die met plakband worden samengehouden, vloerplaten die loslaten. Beter van niet om met die rotzooi te rijden. Het best dat bedrijf sommeren om ofwel alsnog een degelijk product te leveren ofwel de koop ongedaan maken. | |
Aether | dinsdag 18 juni 2013 @ 16:53 |
Je bedoelt die net zijn omgebouwd? ![]() | |
Basp1 | dinsdag 18 juni 2013 @ 16:55 |
Station Spaarnwoude/ Haarlemmerliede? | |
Pietverdriet | dinsdag 18 juni 2013 @ 17:14 |
Bij de ICE van DB vallen de airco's weer eens uit http://www.handelsblatt.c(...)anlagen/8369926.html | |
ACT-F | dinsdag 18 juni 2013 @ 18:06 |
Allemaal? | |
gebrokenglas | dinsdag 18 juni 2013 @ 19:09 |
pffft, dan ben je mooi klaar als passagier. langzaam gekookt. | |
Kowloon | dinsdag 18 juni 2013 @ 19:35 |
Je doet alsof NS tegenover de Nederlandse overheid staat. Zo steekt het natuurlijk niet in elkaar, de Nederlandse overheid is de enige aandeelhouder van NS, en je ziet dan ook juist dat de overheid echt onderdeel is van het probleem. Kijk naar hoe het ging toen NS de concessie verwierf met een volstrekt onrealistisch bod, kijk hoe het ging toen de overheid NS tegemoet kwam toen bleek dat NS haast ten onder zou gaan aan het onrealistische bod en kijk naar hoe het nu weer gaat door nog steeds NS de hand boven het hoofd te houden ten nadele van concurrenten die nu toch eindelijk eens een kans verdienen. | |
Matamalam | dinsdag 18 juni 2013 @ 20:27 |
Zijn de treinen van Hitachi en Kawasaki Heavy Industries trouwens duur? Hebben ze een beetje een goede track record, niet alleen qua eindresultaat maar ook qua snelheid van bouwen? Misschien anders bij hun uitbesteden en in ruil daarvoor een paar hoogwaardige infrastructurele projecten voor Nederlandse bouwbedrijven. Wat internationale handel kan geen kwaad. Krijgen we een goede trein en stimuleert de Nederlandse bouwsector die in de slop zit. | |
Pleun2011 | dinsdag 18 juni 2013 @ 20:41 |
Alleen al als je slechts de basisschool succesvol hebt afgerond kan je zien dat hier een luchtje aan zit.. Als je als overheid / NS weet dat de firma met wie je in zee gaat een zeer slechte reputatie heeft (aan Denemarken geleverde treinen bijvoorbeeld), dan kan het niet anders of er is sprake van smeergeld, corruptie o.i.d. Hoeveel zou AnsaldoBeda onder de tafel hebben betaald en aan wie.. benieuwd of dat boven water komt. | |
Perrin | dinsdag 18 juni 2013 @ 20:58 |
AnsaldoBreda-topman geeft NS ervan langs: 'De competentie is afwezig' | |
Mint_Clansell | dinsdag 18 juni 2013 @ 21:00 |
Tja, gezien het dubieuze verleden van AnsaldoBreda heeft de NS flink over haar eigen schoenen heengepist. Hopelijk gaan er nog meer koppen rollen, want deze faal hadden ze al van mijlenver aan kunnen zien komen. Hadden ze maar niet zulke centenschrapers moeten zijn. Zo'n parlementaire enquete is ook totaal nutteloos en verspilling van belastinggeld, want mensen die steekpenningen aannemen (en dat is hier zeker gebeurd!) hebben er doorgaans ook geen moeite mee om onder ede te liegen. | |
Pleun2011 | dinsdag 18 juni 2013 @ 21:01 |
Ze hebben inderdaad keihard tegen de wind in gepist.. niet alleen hun schoenen, hun hele jas en broek zit onder ![]() | |
Bram_van_Loon | woensdag 19 juni 2013 @ 05:41 |
Het zou inderdaad verklaren hoe het mogelijk is dat zulke mensen zulke domme beslissingen nemen. Niet, ze hebben zo gehandeld omdat ze smeergeld kregen. De meeste logische verklaring. Ik weet nu niet wat ik erger moet vinden, zulke groteske incompetentie of corrupt. And the plot thickens. De NS wilde doorgaan met de aankoop ondanks dat het begin bepaald geen succes was. Had de NMBS op dat moment niet al uitgesproken dat er niet met de Fyra moet worden gereden? | |
Gebraden_Wombat | woensdag 19 juni 2013 @ 08:22 |
Hier beginnen altijd de sterkste redeneringen mee ![]() Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity. | |
Pleun2011 | woensdag 19 juni 2013 @ 08:44 |
Ik ga ervan uit dat degenen die over die trein hebben beslist niet dom zijn en hebben gestudeerd. Tevens is volgens mij vaak gebleken in het verleden dat bij aanbestedingen er wordt gerotzooid met smeergeld.. er hangt vaak een luchtje van corruptie omheen. Tel daarbij op dat het gaat om een Italiaans bedrijf en dan is het niet zo vreemd dat ik denk dat het hele zaakje stinkt.. | |
Aether | woensdag 19 juni 2013 @ 15:11 |
Ja (Haarlem Spaarnwoude). Geen idee, maar dacht dat dat wel de bedoeling was. | |
Aether | woensdag 19 juni 2013 @ 15:11 |
| |
Aether | woensdag 19 juni 2013 @ 15:30 |
| |
Bram_van_Loon | woensdag 19 juni 2013 @ 17:38 |
Kinderziektes zoals geëlectrocuteerd worden of op de grond vallen omdat een bodemplaats afbreekt? ![]() Mwah, apart begrip van kinderziektes. Ligt het nu aan mij of wordt het hoe langer hoe meer duidelijk dat de NMBS eenzijdig de stekker er uit heeft getrokken (waarvoor dank, zuiderburen) terwijl de NS graag door wilde gaan? | |
gebrokenglas | woensdag 19 juni 2013 @ 17:42 |
Ja Nederland maakte niet echt aanstalten om ermee te kappen. Toen NMBS half januari de Fyra een rijverbod oplegde, toen zei NS dat ze 'om veiligheidsredenen' maar niet meer gingen rijden. Maar dat was gelul, ze mochten Belgie niet meer in met die Fyra. ![]() Misschien dat Nederland gewoon niet anders meer kan dan afnemen. Als je ziet wat voor gekut de Belgen al hebben wat geld terug te krijgen, ondanks de bankgaranties... En NS zal het vast niet zo slim aan de steel gestoken hebben.... Mogelijk dat NS er gewoon aan vastzit. | |
gebrokenglas | woensdag 19 juni 2013 @ 17:45 |
Wilma is wel erg content met NS. Met die consessie. Laat Arriva maar eens een poging wagen. | |
#ANONIEM | woensdag 19 juni 2013 @ 17:48 |
@Bram: Dat is al wat langer duidelijk, nadat die bodemolaat eraf was gevallen liet de NMBS al doorschemeren dat ze AnsaldoBreda alleen voor de juridische vorm nog drie maanden moesten geven, maar dat ze eigenlijk zsm. van die treinen afwilden. In Nederland is dat anders, Mansveld wil dat gat op haar begroting niet, dus als je de boel nog wat uitstelt en nog wat langer doormoddert dan wordt er weliswaar geen euro meer aan de HSL verdiens, maar de tegenvaller komt dan bijvoorbeeld als tegenvallende dividend bij een volgende minister op het bord. Maar goed dat we de NMBS hebben, wat dat betreft. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-06-2013 17:48:24 ] | |
gebrokenglas | woensdag 19 juni 2013 @ 18:03 |
Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) wil niet dat er andere vervoerders in aanmerking komen om de hogesnelheidslijn te exploiteren. Dat zo'n tante dat allemaal maar even beslist zeg. Of zit er toch een heel team van adviseurs achter? [ Bericht 0% gewijzigd door gebrokenglas op 19-06-2013 19:03:46 ] | |
Pietverdriet | woensdag 19 juni 2013 @ 18:05 |
Tja, politiek en staatsbedrijven. Je zou verwachten dat ze verstandiger waren geworden, maar zie hier waarom overheden zo fout zijn als ze gaan ondernemen | |
Aether | donderdag 20 juni 2013 @ 12:11 |
ChristenUnie presenteert eigen HSL-plan Volgens de ChristenUnie moet de toeslag op de binnenlandse Fyra verdwijnen. De partij wijst erop dat de grootste reistijdwinst wordt geboekt door het kortere traject, en niet door de hoge snelheid. Dat stelt de partij woensdag in een ambitieus HSL plan. Als het aan de ChristenUnie ligt kunnen er veel meer treinen via de hogesnelheidslijn gaan rijden. De partij pleit naast de Thalys en de Eurostar voor uurlijks drie andere treinen naar België. De partij wil namelijk niet alleen vanuit Amsterdam een uurlijkse HSL naar de Belgische hoofdstad, maar ook vanuit Den Haag. Daarnaast moet er tussen Eindhoven en Antwerpen een uurlijkse trein komen. De partij wil verder dat er een hogesnelheidstrein Den Haag - Düsseldorf komt. De partij wijst op de plannen voor een intercity Den Haag - Eindhoven via de HSL. Die zou dan gecombineerd kunnen worden met een toekomstige hogesnelheidstrein Eindhoven - Düsseldorf. Tot slot wil de ChristenUnie dat treinen ook op veel andere trajecten veel sneller gaan rijden, tot 200 kilometer per uur. De partij erkent dat dit niet overal kan. Aan ambitie is er in het plan geen gebrek. Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat het plan in de nabije jaren volledig wordt doorgevoerd. Bron: HSL manifest — Een nieuwe start voor de HSL Zuid | |
Kowloon | donderdag 20 juni 2013 @ 12:35 |
Zeer interessant, ook omdat het op papier staat, dit gaat zeker gevolgen hebben voor een eventuele rechtszaak waarbij de kans dat NS de door haar bestelde Fyra-treinen volledig moet betalen toeneemt. Precies wat ik een tijdje geleden al vermoedde, het doorscheuren van het contract tussen NS en AnsaldoBreda is geen uitgemaakte zaak, waar politici en NS dit wel lijken te denken. | |
kurk_droog | donderdag 20 juni 2013 @ 12:39 |
En het kost je weer wat jaar terwijl het nu ook gewoon in het herstellen van die treinen kan gaan zitten. | |
Kowloon | donderdag 20 juni 2013 @ 12:40 |
Wel treurig eigenlijk. Het ene staatsbedrijf moet zijn falende activiteiten voortzetten omdat diezelfde staat anders een verlies gaat leiden op de exploitatie van het spoor. Zo zien we maar weer dat het reizigersvervoer niet in goede handen is bij de Nederlandse overheid. Er zijn te veel dubbele petten en NS weet daar handig op in te spelen. | |
Basp1 | donderdag 20 juni 2013 @ 12:42 |
Dat zou dan AB moeten doen de NS zou gewoon de duimschroeven fatsoenlijk moeten aandraaien. Maar dat lukt ze blijkbaar niet zeker als ze idd nog een intentie gestuurd hebben om de rest af te bouwen terwijl en toen ook al veel problemen waren, de grootste nog niet want die kwamen pas bij wat sneeuw 1 week later opduiken. | |
Kowloon | donderdag 20 juni 2013 @ 12:49 |
Ik kan mij best voorstellen dat je van die treinen af wilt, dat rapport met gebreken van NMBS was niet misselijk. Maar ook dat is iets wat juist vanuit de NMBS kwam volgens mij. NS lijkt gewoon een andere koers te varen van de NMBS, en was best tevreden met de treinen en heeft verzuimd zelf gewoon goed technisch onderzoek te doen naar de treinen die zij kochten (in de NRC las ik van het weekend dat NS daar het personeel ook niet meer voor heeft ![]() | |
gebrokenglas | donderdag 20 juni 2013 @ 12:49 |
Misschien gaan ze gewoon door met het fixen van de treinen... In Italie bouwen ze toch ook gewoon door? | |
kurk_droog | donderdag 20 juni 2013 @ 12:53 |
Nja, door testritten te verbieden schiet het niet op terwijl die laatste treinen vast al wat verbeteringen hadden die eind mei nog rondreden. | |
gebrokenglas | donderdag 20 juni 2013 @ 13:05 |
Ow dat is me ontgaan. Geen testritten meer? Da's toch ook wat overdreven. | |
Aether | donderdag 20 juni 2013 @ 13:07 |
| |
Aether | donderdag 20 juni 2013 @ 14:42 |
Arriva vanaf 2015 met Haagse trein naar Brussel De aanbesteding van de Lage Landen Lijn (Den Haag - Brussel) is gewonnen door Arriva, de dochter van Deutsche Bahn. De nieuwe permanente trein moet gaan rijden per december 2015 of zoveel eerder als mogelijk. Dat heeft de Gemeente Den Haag donderdag bekend gemaakt, die de aanbesteding in maart uitschreef. De partijen hebben donderdag een samenwerkingsovereenkomst getekend. De permanente trein gaat ieder uur rijden vanuit Den Haag Centraal via Delft, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Breda Nationaal Airport naar Brussel Centraal en Brussel Zuid. Voor de trein zal geen reserveringsplicht gelden. Arriva zal op de trein met eigen tarieven komen, die vergelijkbaar zullen zijn met die van de huidige tijdelijke intercity. De capaciteit voor de treindienst wordt voor Arriva aangevraagd door de The Hague Trains Holding (THTH), een door de Gemeente Den Haag opgericht bedrijf. Of die ruimte ook wordt toegewezen, is voorlopig nog afwachten. De NS heeft ook aardig wat treinpaden gereserveerd bij ProRail om de vervangende intercity te laten rijden. De NS trein naar Bussel start te Den Haag HS en stopt niet te Delft en Brussel Nationaal Airport. Bij de aanbesteding van de lijn hoopte de Gemeente Den Haag nog op een uurlijkse trein per december. | |
Aether | donderdag 20 juni 2013 @ 14:48 |
Gepubliceerd namens gemeente Den Haag Treinverbinding Den Haag - Brussel Met de komst van de hogesnelheidsverbinding tussen Amsterdam en Brussel is de Beneluxtrein opgeheven. Hierdoor beschikt Den Haag niet meer over een directe treinaansluiting met Brussel. Dit is nadelig voor grote groepen reizigers. Ook heeft dit negatieve economische gevolgen voor Den Haag en de regio. Den Haag wil daarom de directe verbinding (genaamd de Lage LandenLijn) tussen de beide steden herstellen en is hierover in gesprek met marktpartijen. Geen alternatief voor opgeheven Beneluxtrein Den Haag is niet alleen de regeringshoofdstad, maar ook de internationale stad van vrede en recht. In de stad zijn veel internationale organisaties en grote bedrijven gevestigd en hun medewerkers reizen vaak naar Brussel. Het college van B en W vindt daarom dat Den Haag aangesloten hoort te zijn op het internationale treinennetwerk. Er zijn in 2005 duidelijke afspraken gemaakt over het behoud van een directe treinverbinding tussen Den Haag en Brussel. Deze trein zou 8 keer per dag moeten rijden. Het kabinet komt deze afspraken niet na. Reizigers vanuit Den Haag naar Brussel moeten nu dus overstappen op de Fyra in Rotterdam. Met deze trein kan niet flexibel gereisd worden. Ook is een kaartje veel duurder. Hierdoor is dit voor veel reizigers geen aantrekkelijk alternatief. Met het uitvallen van de Fyra zijn de mogelijkheden om per trein te reizen tussen Brussel en Den Haag veranderd. De intercityverbinding tussen Den Haag en Brussel is hersteld, om het uitvallen van de treinen op te vangen. Maar met slechts 8 keer per dag een trein en de wetenschap dat het hier om een tijdelijke maatregel gaat, beschikt Den Haag nog steeds niet over een fatsoenlijke aansluiting op het internationale treinnetwerk. Lage LandenLijn Den Haag - Brussel Om de reizigers een goede verbinding te bieden, heeft de gemeente het initiatief genomen voor het herstel van de directe intercitylijn tussen Den Haag en Brussel. Het plan is om eind 2013 een trein via Delft, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen en Mechelen te laten rijden. Ook zal de trein stoppen bij de luchthaven Zaventem (Brussels Airport). Voordelen voor de reiziger De Lage LandenLijn is direct, flexibel en betaalbaar. Daarom is deze voor veel zakelijke reizigers, studenten en toeristen een uitkomst. Een dagje Antwerpen of Den Haag of een vlucht via de luchthaven Zaventem wordt immers veel eenvoudiger. Marktonderzoek De gemeente Den Haag heeft alvast een treinpad tussen Den Haag en Brussel gereserveerd. Ook heeft de gemeente onderzocht of er wel vraag is naar een intercity tussen Den Haag en Brussel. Uit dit onderzoek blijkt dat treinbedrijven een markt zien voor een intercityverbinding naast een HSL-verbinding naar Brussel. Met deze kennis is Den Haag in januari op zoek gegaan naar een bedrijf dat de nieuwe treinverbinding wil en kan exploiteren. De uitkomst hiervan wordt eind juni bekend gemaakt. Partners In november 2012 bood reizigersorganisatie Rover samen met de gemeente Den Haag ruim 15.000 handtekeningen aan tegen het afschaffen van de Beneluxtrein. Hiermee werd de Tweede Kamer dringend gevraagd treinreizigers tussen Nederland en België een goed alternatief te bieden voor de Fyra. Een alternatief bleef echter uit en Den Haag startte met het uitwerken van het idee voor de Lage Landenlijn. Sindsdien hebben allerlei partners en medestanders zich gemeld. Ook in Leiden, Zoetermeer, Delft, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal, Mechelen, Antwerpen en Brussel wordt een directe intercityverbinding gemist. De luchthaven Zaventem wil direct aangesloten zijn op een treinverbinding tussen Nederland en België. Reizigersorganisaties in Nederland en België, net als de ANWB en de Touring Club Belgium spreken zich uit voor herstel van de intercityverbinding tussen Den Haag en Brussel. Vele internationale organisaties en politieke instanties gevestigd in Den Haag en Brussel hebben de Beneluxtrein met lede ogen zien gaan. Tijdens een bijeenkomst op 1 februari 2013 in Dordrecht kwamen vertegenwoordigers van een groot aantal van deze steden en organisaties bij elkaar. Wethouder Peter Smit praatte hen bij over het marktonderzoek voor de Lage Landenlijn. In verschillende brieven aan de Tweede Kamer maakte de gemeente Den Haag duidelijk waarom een intercity tussen Nederland en België zo gewenst is. | |
Aether | donderdag 20 juni 2013 @ 16:32 |
| |
gebrokenglas | donderdag 20 juni 2013 @ 18:50 |
Dat snap ik niet. Waarom pas in december 2015? Nog 2.5 jaar!!!! Kan dat echt niet sneller? | |
Gert | donderdag 20 juni 2013 @ 18:51 |
Ik word steeds benieuwder naar het "onderzoek" van de NS, waaruit zou blijken dat zo'n lijn niet rendabel is. Is de NS dan zo duur? Of klopt het dat ze geen onnodige concurrentie voor hun HSL wilden en kwamen de resultaten van het onderzoek ze erg gelegen? Arriva / DB zal toch niet gek zijn, om te bieden op deze lijn? | |
remcoP | donderdag 20 juni 2013 @ 19:15 |
Arriva gaat met nieuwe treinen rijden en die moeten nog gebouwd en toegelaten worden. In Nederland gaat dat toelaten vrij snel. (paar maanden), maar de Belgen doen soms enorm moeilijk. Daarnaast wil arriva eerder rijden als dat mogelijk is, er is dus een grote ambitie daar. | |
Aether | donderdag 20 juni 2013 @ 19:27 |
Dit is geen HSL-lijn. Voor Arriva is het in ieder geval een mooie manier om op deze manier toegang te krijgen tot het hoofdnet. Enige nadeel is dat er waarschijnlijk aparte tickets gekocht moeten worden voor de dienst. | |
Gert | donderdag 20 juni 2013 @ 21:06 |
De NS had de Betuwelijn geheel geschrapt. Ook geen HSL-lijn. Arriva ziet er wèl brood in, ook als de NS weer met een Fyra-alternatief op de HSL gaan rijden. Vandaar dat ik benieuwd ben naar dat onderzoek. | |
Ireyon | donderdag 20 juni 2013 @ 21:27 |
Dat onderzoek is 5 jaar geleden al volledig onderuit gehaald http://www.sp.nl/nieuwsbe(...)etigend_voor_ns.html | |
Matamalam | donderdag 20 juni 2013 @ 22:19 |
Interessant stukje uit een interview door BNR met de directeur van de Dutch & Japanese Trade Federation. Misschien was het al langsgekomen.Hij heeft vanuit zijn functie natuurlijk wel een zeker belang bij deze uitlatingen, maar ik vraag me af of het afserveren van aanbieders ten tijde van de Betuwelijn goed is onderzocht tijdens het parlementair onderzoek destijds en of er wat van geleerd is.. Het is natuurlijk wel de vraag welk Japans bedrijf destijds een aanbieding heeft gedaan om de lijn aan te leggen, misschien was het niet dezelfde als die de tunnel in Tokio Bay heeft aangelegd. Bron Conclusies parlementair onderzoek infrastructuurprojecten (2003-2004): Aanbevelingen destijds gedaan door de commissie die het onderzoek heeft uitgevoerd: Bron Ik vraag me af wat het aankomende parlementair onderzoek naar het Fyra debacle gaat opleveren ten aanzien van conclusies en aanbevelingen. Zal het een copy-paste actie worden? | |
zakjapannertje | zondag 23 juni 2013 @ 23:10 |
de NOS heeft ook de Thalys Oostende-Parijs ontdekt, in Wallonië hebben ze die dus ook, met zelfs nog meer kosten Spook-Thalys' in Vlaanderen | |
Aether | zondag 23 juni 2013 @ 23:35 |
Oostende-Parijs rijdt totaal in beide richtingen 3× per dag IIRC. Die vanuit Luik begint in Essen of Keulen. Benieuwd hoe de bezetting op dat stuk is. | |
Ireyon | zondag 23 juni 2013 @ 23:38 |
De wafelijzerpolitiek is natuurlijk van de zotte. Natuurlijk is een Thalys tussen Brussel en Keulen vele malen levensvatbaarder dan fucking Oostende. | |
Aether | zondag 23 juni 2013 @ 23:51 |
Er rijdt ook viermaal per dag een ICE op dat stuk, dus bezetting lijkt me geen probleem? | |
Ireyon | maandag 24 juni 2013 @ 00:01 |
Ik heb zelf 4x met de ICE gereist op dat traject, tussen Luik en Aachen/Keulen zat-ie telkens goed vol. Tussen Luik / Brussel wat minder, maar daar moet dan ook extra toeslag voor worden betaald. Niet zo gek dat men dan voor de gewone intercity kiest (die overigens ook een krappe 200 km/h rijdt tussen Brussel en Luik). | |
zakjapannertje | maandag 24 juni 2013 @ 07:50 |
dat is een andere lijn dan de NOS in dat bericht over heeft, zij hebben het over een lijn die vertrekt vanuit Luik, uitsluitend verder door Wallonië gaat naar Frankrijk en Brussel dus overslaat |