quote:Belgische inspectie: Wij hebben geen fouten gemaakt
"Nee, we hebben geen fouten gemaakt. We hebben ons gebaseerd op een rapport van het Nederlandse expertisebureau Lloyd en daarna een voorlopige goedkeuring gegeven voor de Fyra." Dat is de reactie van Thierry Breyne, topman van DVIS, de Belgische inspectie die treinen toeliet.
De Belgische media wildde van de topman weten hoe het mogelijk is dat de V250 in België werd goedgekeurd. Die vraag blijft ook vandaag nog hangen. "Voor alle duidelijkheid: wij controleren de treinstellen niet zelf", zegt Breyne. "We hebben een rapport ontvangen van Lloyd, een erkend expertisebureau. Op dat rapport hebben we ons gebaseerd. Vergeet niet: AnsaldoBreda had alle vereiste certificaten van Europa om die trein te laten rijden."
Ook in Nederland ging de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) af op rapport van Lloyd. Op een aantal kleine punten voldeed de Fyra V250 niet aan de eisen van de spoorwegwet, maar daarop werd ontheffing gegeven. Daarbij werd aangemerkt dat die ontheffingen werden verleend omdat het geen invloed zou hebben op de veiligheid.
Het wordt stilaan een oorlogje België-Nederland. Volgens u is het dus het Nederlandse expertisebureau dat het mag komen uitleggen?
Thierry Breyne: Ik weet alleen dat we de Fyra een tijdelijk attest hebben gegeven, voor vierenhalve maand. Dat hebben we niet zomaar gedaan.
DVIS had dus wel degelijk nog twijfels?
"Ja, maar alleen over het zogenaamde GSM-Rail-systeem: dat staat in voor de radiocommunicatie tussen treinbestuurder en seinhuis. Over veiligheid en design waren er geen opmerkingen."
Dan moet u toch van uw stoel zijn gevallen als u de foto's zag van loshangende deuren en vastgesneeuwde noodsystemen?
"Ik benadruk dat we op 18 januari de Fyra een rijverbod hebben opgelegd. Dat zegt genoeg, denk ik."
Toch voelt het niet geruststellend aan dat de waakhond van het Belgische spoor zo'n trein laat rijden. Heeft u fouten gemaakt?
"Ik ben pas sinds 1 december vorig jaar directeur (acht dagen voor de eerste rit van de Fyra, red.). Het Fyra-dossier gaat al even mee. Maar nee, ik vind niet dat we fouten hebben gemaakt."
Ik wil gewoon een werkende snelle treinquote:Op woensdag 5 juni 2013 10:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Nieuwe ronde, nieuwe klachten, gaat de staatssecretaresse terug treden, hoe gaat de staking bij AB aflopen, wordt het Highspeed personeel van de NS op de tocht gezet? Is het salaris van de NS topman te laag? Wat vind de telegraaf lezer? Wie wordt de voorzitter van de parlementaire enquete commissie? Gaat de politiek ooit wat leren van deze verkwanseling van belastingmiljarden? U hoort het hier en nog veel meer.
quote:De medewerkers van 'Grote Zieke' AnsaldoBreda vrezen wat komen gaat
Door: Sarah Venema − 05/06/13, 07:21
Het ging al beroerd met de Italiaanse treinfabrikant AnsaldoBreda. Door het debacle met de Fyra kunnen veel werknemers nu hun baan verliezen.
Tijdens hun pauzes praten de fabrieksmedewerkers nog maar over één ding: wat gaat Nederland doen? De mannen die de roodwitte Fyra-trein in een Toscaanse fabriek in elkaar zetten, maken zich grote zorgen, vertelt medewerker Paolo Bruni. 'Voor ons staat er veel op het spel.'
Voor de meer dan vijfhonderd medewerkers van de fabriek in Pistoia betekent de Fyra geen vloeken of vertraging, maar brood en een salaris om je huur van te betalen. Zij wachten vol spanning af wat Nederland met hun trein van plan is.
Het ging al niet zo goed met treinfabrikant AnsaldoBreda. De fabrikant heeft de bijnaam 'Grote Zieke', verloor de afgelopen zes jaar meer dan een miljard euro en bleef alleen dankzij het geldinfuus van moederbedrijf Finmeccanica in leven. Hoe lang ze hun baan nog houden, weten de werknemers niet.
'We werken niet alleen aan de Fyra', vertelt Bruni. Er is net een opdracht binnengekomen voor een nationale trein en ze hebben nog een paar projecten lopen. 'Maar het zou een flinke klap zijn als Nederland het contract zou stopzetten.'
Banenverlies
Bruni werkt al 31 jaar in de fabriek en is daarnaast ook secretaris voor de Democratische Partij in Pistoia. Hij vreest banenverlies en flinke economische schade als de Nederlanders de Fyra lozen. 'Het is misschien nog net geen doodklap. Ik hoop dat we overeenstemming kunnen bereiken, ook met de Belgen.'
De leidinggevenden van AnsaldoBreda vernamen vorige week via de media dat de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS niet met ze verder wilde. De Fyra is volgens de Belgen onbetrouwbaar en resultaten uit de rapporten van externe onderzoeksbureaus trokken de professionaliteit van de treinbouwer in twijfel. Alleen al in één Fyra-trein zouden 2.019 problemen zijn gevonden. Niets van waar, betoogde de treinbouwer onmiddellijk middels een persbericht. Van technische problemen zou geen sprake zijn.(volkskrant)
Al jaren verliesgevend, dit kan het laatste zetje zijn...quote:Op woensdag 5 juni 2013 19:21 schreef gebrokenglas het volgende:
Triest voor die mensen die mogelijk hun baan verliezen. Echter, 't is ook triest dat het voortbestaan van een bedrijf zo direct van zo'n, tsja, op zich kleine order uit Nederland, afhangt.
AB maakt toch veel meer spul? Ander type treinen, trams, trolleys ...
Ze maken in ieder geval zo ongeveer alles wat in Italië op rails rijdt. En ook nog de meeste autobussen die daar rondrijden.quote:Op woensdag 5 juni 2013 19:21 schreef gebrokenglas het volgende:
Triest voor die mensen die mogelijk hun baan verliezen. Echter, 't is ook triest dat het voortbestaan van een bedrijf zo direct van zo'n, tsja, op zich kleine order uit Nederland, afhangt.
AB maakt toch veel meer spul? Ander type treinen, trams, trolleys ...
Prima ritjes met hun treinen gemaakt vanaf Milaan naar Rome.quote:Op woensdag 5 juni 2013 19:31 schreef remlof het volgende:
[..]
Ze maken in ieder geval zo ongeveer alles wat in Italië op rails rijdt. En ook nog de meeste autobussen die daar rondrijden.
Achja. Als het waar is van die onverantwoorde ritjes van NS dan zit ook daar een probleem.quote:Op woensdag 5 juni 2013 19:44 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Prima ritjes met hun treinen gemaakt vanaf Milaan naar Rome.
Er komt een parlementaire enquete dus mogelijk komt dan de onderste steen boven. maar dit was toch puur een europese aanbestedings- en geldkwestie? Men kon daardoor niet anders. Anders had het ding best hier in NL gemaakt kunnen worden. Vast wel.quote:Op woensdag 5 juni 2013 19:46 schreef Synthercell het volgende:
(vraag) Waarom kan dit land niets meer zelf ontwikkelen en voorheen wel? (Fokker, DAF, Philips, Hoogovens, Stork) Een veilige snelle trein die beter is dan al die anderen die rondrijden is te bedenken (knappe koppen genoeg in dit land, (antwoord) maar die mogen blijkpaar pas weer iets geniaals bedenken als er het juiste politieke moment is, dat is als een partij ineens heel veel zetels nodig heeft) Wubbo Ockels lukte het niet zijn elektrische superbus hier rond te laten rijden. Waarom zoekt men dus altijd in thet buitenland naar een oplossing (antwoord: het heeft weer politieke gevolgen, dus voordeel macht) Lokaal bouwen en ontwikkelen, innovatie zorgt voor verbetering economie en schept banen en er ontstaan nieuwe technologieen.
Wat was er onverantwoord dan? Die sneeuw veroorzaakte echt niet de grootste problemen en sneeuw mag bodemplaten niet losrukken aangezien door steenslag onder de trein dan helemaal alles kapot gaat. Die treinen hadden gewoon mankementen. Nu weet ik niet wat er in die maanden allemaal verbeterd is maar ik neem aan dat er vooruitgang is geboekt.quote:Op woensdag 5 juni 2013 19:48 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Achja. Als het waar is van die onverantwoorde ritjes van NS dan zit ook daar een probleem.
Hetzelfde als, tegen de aanwijzingen van de handleiding in, volgas met een auto met koude motor gaan scheuren en vervolgens - als het blok kapot gegaan is - het ding boos terugbrengen naar de garage en te stampvoeten om garantie.
Alle andere TGVs hebben ze altijd in samenwerking met anderen gemaakt.quote:Op woensdag 5 juni 2013 19:31 schreef remlof het volgende:
[..]
Ze maken in ieder geval zo ongeveer alles wat in Italië op rails rijdt. En ook nog de meeste autobussen die daar rondrijden.
"Hun" treinen zijn voor het grootste deel door Alstom en Bombardier ontworpen. Die Italianen zijn gewoon zo chauvinistisch dat AnsaldoBreda de meeste credit moet krijgen omdat ze ooit eens een moertje hebben aangedraaid.quote:Op woensdag 5 juni 2013 19:44 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Prima ritjes met hun treinen gemaakt vanaf Milaan naar Rome.
Italianen zijn helemaal niet chauvinistisch, ze zijn juist esterofiel. Je verwart ze vast met Fransen.quote:Op woensdag 5 juni 2013 20:39 schreef Ireyon het volgende:
[..]
"Hun" treinen zijn voor het grootste deel door Alstom en Bombardier ontworpen. Die Italianen zijn gewoon zo chauvinistisch dat AnsaldoBreda de meeste credit moet krijgen omdat ze ooit eens een moertje hebben aangedraaid.
Ik probeerde te zoeken wat dat betekent, maar de grootste hits zijn andere posts van jou waarin je dat woord gebruiktquote:Op woensdag 5 juni 2013 21:12 schreef remlof het volgende:
[..]
Italianen zijn helemaal niet chauvinistisch, ze zijn juist esterofiel. Je verwart ze vast met Fransen.
Wat esterofiel is moet je even uitleggen maar Italianen zijn niet chauvinistisch inderdaad. Die ETR500 en V300 zijn inderdaad door Bombardier ontworpen en ook de controle erop werd onder toezien van Bombardier gedaan. Onbegrijpelijk dat ze dan niet even wat 'stelen' van die ontwerpen qua techniek. Mensen die de V250 lelijk vinden rijden waarschijnlijk ook een volkswagen..quote:Op woensdag 5 juni 2013 21:12 schreef remlof het volgende:
[..]
Italianen zijn helemaal niet chauvinistisch, ze zijn juist esterofiel. Je verwart ze vast met Fransen.
Ik dacht dat ik de enige was die de V250 een mooie trein vond. Alleen het interieur kan veel beter. Echt veel beter.quote:Op woensdag 5 juni 2013 22:07 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Wat esterofiel is moet je even uitleggen maar Italianen zijn niet chauvinistisch inderdaad. Die ETR500 en V300 zijn inderdaad door Bombardier ontworpen en ook de controle erop werd onder toezien van Bombardier gedaan. Onbegrijpelijk dat ze dan niet even wat 'stelen' van die ontwerpen qua techniek. Mensen die de V250 lelijk vinden rijden waarschijnlijk ook een volkswagen..
[ afbeelding ]
Interieur is om werelden beter dan dat van de TGVquote:Op woensdag 5 juni 2013 22:22 schreef Stroekie het volgende:
[..]
en een genot om ermee door het land van onze oosterburen te reizen
Laat maar weer zien hoe idioot het is alles maar te twitterenquote:Op donderdag 6 juni 2013 07:53 schreef Q. het volgende:
Er was blijkbaar goed toezicht op de bouw:
http://www.nieuwsblad.be/(...)DMF20130605_00612540
Is dat zo?quote:Op woensdag 5 juni 2013 21:19 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Ik probeerde te zoeken wat dat betekent, maar de grootste hits zijn andere posts van jou waarin je dat woord gebruikt
Nee hoor hierdoor kan het publiek zelf ook zien dat vele managers ook niets meer dan faalhazen zijn die graag hoog van de toren blazen maar door zulk gedrag ook hard van die toren kunnen vallen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 08:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Laat maar weer zien hoe idioot het is alles maar te twitteren
Zijn twittergebruik indiceert an sich al zijn ongeschiktheid.quote:Op donderdag 6 juni 2013 08:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Laat maar weer zien hoe idioot het is alles maar te twitteren
Feitelijk zegt-ie weinig, behalve dat hij een beetje dik doet met zijn reisje. Kijk mij het eens goed voor elkaar hebben. Niet handig dus. Bij zulke grote projecten hoor je van tevoren te bedenken dat het a) mis kan gaan, en b) dat ijverige stagiairs op nieuwsredacties dan achteraf alle tweets van alle betrokkenen gaan doorpluizen en buiten proportie opblazen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 07:53 schreef Q. het volgende:
Er was blijkbaar goed toezicht op de bouw:
http://www.nieuwsblad.be/(...)DMF20130605_00612540
Hahaha, daar ga je.quote:Op donderdag 6 juni 2013 07:53 schreef Q. het volgende:
Er was blijkbaar goed toezicht op de bouw:
http://www.nieuwsblad.be/(...)DMF20130605_00612540
quote:Grote vakbond Italië wil Fyra V250 onderzoek
Een van de grootste vakbonden van Italië, de socialistische unie FIOM-CGIL, wil dat er een onderzoek komt naar de problemen bij de hogesnelheidstrein Fyra. Dat moet duidelijk maken wie verantwoordelijk is.
"Als de verantwoordelijkheid bij de spoorwegen in Nederland of België ligt, zullen die moeten betalen. Is de fabriek AnsaldoBreda echter verantwoordelijk, dan eisen we het ontslag van de voltallige directie'', zei vakbondscoördinator Massimo Masat woensdag tegen het ANP.
De vakbond wil met de Italiaanse regering overleggen. Masat betwijfelt of de problemen met de Fyra zo ernstig zijn als Nederland en België zeggen. "Ieder prototype trein heeft kinderziektes. Dat is normaal.''
De treinen hadden in 2007 geleverd moeten worden, maar arriveerden pas in 2009 in Nederland. Pas in de zomer van 2012 worden de treinstellen toegelaten op het Nederlandse spoor. Onafhankelijk onderzoek heeft inmiddels aangetoond dat de trein veel meer defecten heeft dan alleen kinderziektes.
De vakbondsman verdedigt de arbeiders van de fabriek in de Toscaanse plaats Pistoia, waar de Fyra wordt gemaakt. "Zij zijn technisch gezien echte vaklui, die hart voor hun vak hebben. Als er iets mis is binnen het bedrijf, zijn zij de eersten die protesteren.''
Waarom Nederland en België de contracten met AnsaldoBreda hebben opgezegd, weet Masat niet. "Dat kunnen strategische keuzes zijn.'' Masat vindt het wel opmerkelijk dat AnsaldoBreda het nieuws via de media moest vernemen.
Kan ik die grafiek met gebreken nog eens zien?quote:Masat betwijfelt of de problemen met de Fyra zo ernstig zijn als Nederland en België zeggen. "Ieder prototype trein heeft kinderziektes.
Ik las ergens dat er verschillende opvattingen/ideeën waren zodat bijvoorbeeld kabels naar eigen inzicht werden gelegd.quote:"Zij zijn technisch gezien echte vaklui, die hart voor hun vak hebben. Als er iets mis is binnen het bedrijf, zijn zij de eersten die protesteren.''
Welke gozer op welk ander forum?quote:Op donderdag 6 juni 2013 10:50 schreef kurk_droog het volgende:
Om de verschillende geassembleerde treinen kunnen we niet heen maar op welke treinstellen is die grafiek gebaseerd? Die gozer op dat andere forum zegt dus dat er sinds januari genoeg werk verricht is...
Vind de Fyra niet echt lelijk.quote:Op donderdag 6 juni 2013 11:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Welke gozer op welk ander forum?
En over lelijkheid ik vind de fyra wat weg hebben van de fiat multipla. En dat is tot lelijkste auto ooit verkozen.![]()
[ afbeelding ]
Die is idd ook niet zo mooi. Waarom heeft de fyra eigenlijk een open kop dat is toch totaal niet goed voor de CW waarde van die trein, die ice die we ook hier ergens zien staan heeft zo te zien een gedeelte wat open kan klappen wilt men toch treinen koppelen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 11:46 schreef Aether het volgende:
[..]
Vind de Fyra niet echt lelijk.
De Spaanse AVE dan:
[ afbeelding ]
Ik ken wel lelijkere auto's dan deze. Ik kan de Multipla en het lef van FIAT wel waarderenquote:Op donderdag 6 juni 2013 11:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Welke gozer op welk ander forum?
En over lelijkheid ik vind de fyra wat weg hebben van de fiat multipla. En dat is tot lelijkste auto ooit verkozen.![]()
[ afbeelding ]
quote:Jammer, fout gespeculeerd. Één V250 heeft al 103230 km gereden, 5 hebben meer gereden dan 50000 km en slechts één zit onder de 10000 km. Wat je verondersteld wat er zou kunnen gebeuren is speculatief en niet waarschijnlijk omdat de revisie termijn van de wielstellen 1000000 km is.
Dan nog het volgende: De huidige status van V250 is even wat anders als in Januari 2013. Voor dat nu een V250 een testrit mag gaan maken is er behoorlijk aan gesleuteld en is er een 100% controle uitgevoerd!! Een verbod op testritten gebaseerd op foto's van de toestand van januari lijkt me niet reeel.
Men gaat er klaarblijkelijk van uit dat er vanaf Januari met duimen gedraait is en dat is alles behalve correct.
Wat hij hier zegt lijkt mij ook wel voor de hand liggen. Die Fyra die 31mei nog op Amsterdam Centraal gespot werd zal echt wel goed gecontroleerd en al aanpassingen gehad hebben om überhaupt het spoor op te mogen...quote:Wat ik wil zeggen is dat ik er sterk aan twijfel of de motivatie om V250 niet meer te laten test rijden wel reëel is. Bedenk er bij dat er al test gereden werd en toen was het klaarblijkelijk wel veilig, en let wel de toestemming daarvoor is weloverwogen gegeven!
103.000 KM met 1 trein gereden waarom komen dan pas in het daadwerkelijk gebruik pas de echte problemen naar voren. Die dakplaat die los kwam zou normaliter wel met proefritten gebeurd moeten zijn of zijn die proefritten alleen op de rollerbank of maximaal met 50km/u gemaakt, waarbij er ook geen praktijk testen zoals deuren openen en sluiten getest werden.quote:
Niet alleen mooier maar ook degelijker.quote:
Siemens/Bombardier: http://nl.wikipedia.org/wiki/ICE_3quote:Op donderdag 6 juni 2013 13:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Niet alleen mooier maar ook degelijker.
Wat is de fabrikant van die rijtuigen weet jij dat?
Dat zou dus het grote kwaliteitsverschil tussen verschillende treinen zijn neem ik aan. Maar het gaat mij meer om het stukje dat er tussen januari en nu dus blijkbaar wel genoeg aan de treinen is gedaan..wat dat ook mag zijn dan.quote:Op donderdag 6 juni 2013 12:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
103.000 KM met 1 trein gereden waarom komen dan pas in het daadwerkelijk gebruik pas de echte problemen naar voren. Die dakplaat die los kwam zou normaliter wel met proefritten gebeurd moeten zijn of zijn die proefritten alleen op de rollerbank of maximaal met 50km/u gemaakt, waarbij er ook geen praktijk testen zoals deuren openen en sluiten getest werden.
Duits dus.quote:Op donderdag 6 juni 2013 13:06 schreef Aether het volgende:
[..]
Siemens/Bombardier: http://nl.wikipedia.org/wiki/ICE_3
http://en.wikipedia.org/wiki/Siemens_Velaro
Waar is hier?quote:Op donderdag 6 juni 2013 13:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Duits dus.
Daarom altijd kiezen voor Duitse degelijkheid. De metro's die hier rijden zijn ook ruim 40 jaar van Siemens en de treinen volgens mij ook. Build to last.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |