Mooi.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 14:49 schreef Eejit het volgende:
Mansveld dus opgestapt.
http://www.nu.nl/politiek(...)pt-fyra-rapport.html
Krijg je er nu Sharon Dijksma voor terugquote:Op woensdag 28 oktober 2015 15:03 schreef Confetti het volgende:
Incompetent wijf die er alleen zat omdat ze een vrouw was. Good riddance.
dat gebeurt wel verdomd vaak op V&WSquote:Op woensdag 28 oktober 2015 15:03 schreef Confetti het volgende:
Incompetent wijf die er alleen zat omdat ze een vrouw was. Good riddance.
quote:Gaat de Fyra V250 toch weer rijden?
De door NS afgedankte Fyra V250-treinen gaan misschien toch weer rijden. De Italiaanse spoorwegen willen de treinen mogelijk vanaf juni 2018 gaan inzetten tussen Rome en Bari. Dat meldt La Gazzetta del Mezzogiorno. Het inzetten van de oude Nederlandse treinen is overigens nog niet officieel. Als de Italiaanse spoorwegen de treinen kopen, krijgt NS mogelijk nog geld.
Naar verluidt gaan de Fyra-treinen de Italiaanse kantelbaktreinen van de serie ETR 485 vervangen. Die treinen hebben evenals de Fyra een maximumsnelheid van 250 kilometer per uur. Toch zal de Fyra langzamer zijn, omdat de Fyra op bochtige trajecten minder snel kan. Daardoor dreigt de reistijd voor de Italiaanse reiziger langer te worden.
[...]
quote:Tot 21 miljoen euro voor NS bij verkoop Fyra
De Italiaanse spoorwegen zijn serieus aan het onderzoeken of ze de Fyra V250 kunnen gaan inzetten op de route Rome – Bari – Lecce. Als de Italiaanse spoorwegen de treinen kopen, kan dat wel eens goed nieuws zijn voor NS.
NS en AnsaldoBreda hebben namelijk bij de afwikkeling van het Fyra-debacle afgesproken dat NS bij een eventuele verkoop van treinstellen tot 21 miljoen euro kan krijgen. Of de verkoop binnen een bepaalde periode moet plaatsvinden, wil een woordvoerder van NS niet zeggen.
Volgens het spoorbedrijf staat alle informatie in deze verklaring uit 2014. Juist op die informatie, die ook naar de Tweede Kamer is gestuurd, had de parlementaire Fyra-enquête kritiek. In de verklaring wordt namelijk niet genoemd dat NS pas geld gaat krijgen vanaf de zevende doorverkochte trein. “Deze onvolledigheid klemt des te meer daar hij (de minister van Financiën, red.) had toegezegd de Tweede Kamer uitvoerig te informeren over alle ins en outs van de afspraken die zijn gemaakt,” scheef de enquêtecommissie in haar eindrapport.
[...]
bronquote:De Fyra-treinen duiken weer op in Italië, ruim zes jaar nadat ze in België en Nederland van het spoor werden gehaald wegens gebreken. Vanaf 9 juni zullen de treinen, opgefrist en omgedoopt tot ETR 700, rijden tussen de Italiaanse steden Milaan en Ancona.
De Fyra-treinen, gebouwd door het Italiaanse AnsaldoBreda, moesten oorspronkelijk een hogesnelheidsverbinding verzorgen tussen Nederland en België. Ze begonnen in december 2012 te rijden, maar al snel doken er allerlei gebreken op en na enkele weken werden de treinen teruggestuurd. De overeenkomst werd opgezegd. Nu maken de treinen dus hun comeback, als ETR 700. Er is de voorbije jaren flink aan gesleuteld en verbouwd, aldus het Nederlandse RTL Nieuws. “We zijn ervan overtuigd dat deze treinen op het niveau zijn van onze andere hogesnelheidstreinen”, zegt directeur Marco Caposciutti van Trenitalia in een video op de website van RTL Nieuws.
Volgens de spoorwegmaatschappij zullen de voormalige Fyra-treinen vanaf 9 juni rijden tussen Milaan en Ancona, een rit van zowat vier uur. In eerste instantie gaat het om twee ritten in elke richting per dag. De dienstverlening zou naderhand uitgebreid worden.
Omdat de Fyra’s nog een nieuwe eigenaar vonden, krijgt de Nederlandse spoormaatschappij NS nog 21 miljoen euro, boven op een eerder overgemaakt bedrag van 125 miljoen euro.
De NMBS, de partner van NS in het Fyra-project, heeft de Fyra’s nooit gekocht. Voor de Belgische spoorwegmaatschappij is het debacle al langer afgehandeld. De bestelling werd geannuleerd. “Ons voorschot hebben we jaren geleden al terugbetaald gekregen”, zegt een woordvoerder.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |