quote:Belgische inspectie: Wij hebben geen fouten gemaakt
"Nee, we hebben geen fouten gemaakt. We hebben ons gebaseerd op een rapport van het Nederlandse expertisebureau Lloyd en daarna een voorlopige goedkeuring gegeven voor de Fyra." Dat is de reactie van Thierry Breyne, topman van DVIS, de Belgische inspectie die treinen toeliet.
De Belgische media wildde van de topman weten hoe het mogelijk is dat de V250 in België werd goedgekeurd. Die vraag blijft ook vandaag nog hangen. "Voor alle duidelijkheid: wij controleren de treinstellen niet zelf", zegt Breyne. "We hebben een rapport ontvangen van Lloyd, een erkend expertisebureau. Op dat rapport hebben we ons gebaseerd. Vergeet niet: AnsaldoBreda had alle vereiste certificaten van Europa om die trein te laten rijden."
Ook in Nederland ging de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) af op rapport van Lloyd. Op een aantal kleine punten voldeed de Fyra V250 niet aan de eisen van de spoorwegwet, maar daarop werd ontheffing gegeven. Daarbij werd aangemerkt dat die ontheffingen werden verleend omdat het geen invloed zou hebben op de veiligheid.
Het wordt stilaan een oorlogje België-Nederland. Volgens u is het dus het Nederlandse expertisebureau dat het mag komen uitleggen?
Thierry Breyne: Ik weet alleen dat we de Fyra een tijdelijk attest hebben gegeven, voor vierenhalve maand. Dat hebben we niet zomaar gedaan.
DVIS had dus wel degelijk nog twijfels?
"Ja, maar alleen over het zogenaamde GSM-Rail-systeem: dat staat in voor de radiocommunicatie tussen treinbestuurder en seinhuis. Over veiligheid en design waren er geen opmerkingen."
Dan moet u toch van uw stoel zijn gevallen als u de foto's zag van loshangende deuren en vastgesneeuwde noodsystemen?
"Ik benadruk dat we op 18 januari de Fyra een rijverbod hebben opgelegd. Dat zegt genoeg, denk ik."
Toch voelt het niet geruststellend aan dat de waakhond van het Belgische spoor zo'n trein laat rijden. Heeft u fouten gemaakt?
"Ik ben pas sinds 1 december vorig jaar directeur (acht dagen voor de eerste rit van de Fyra, red.). Het Fyra-dossier gaat al even mee. Maar nee, ik vind niet dat we fouten hebben gemaakt."
Ik wil gewoon een werkende snelle treinquote:Op woensdag 5 juni 2013 10:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Nieuwe ronde, nieuwe klachten, gaat de staatssecretaresse terug treden, hoe gaat de staking bij AB aflopen, wordt het Highspeed personeel van de NS op de tocht gezet? Is het salaris van de NS topman te laag? Wat vind de telegraaf lezer? Wie wordt de voorzitter van de parlementaire enquete commissie? Gaat de politiek ooit wat leren van deze verkwanseling van belastingmiljarden? U hoort het hier en nog veel meer.
quote:De medewerkers van 'Grote Zieke' AnsaldoBreda vrezen wat komen gaat
Door: Sarah Venema − 05/06/13, 07:21
Het ging al beroerd met de Italiaanse treinfabrikant AnsaldoBreda. Door het debacle met de Fyra kunnen veel werknemers nu hun baan verliezen.
Tijdens hun pauzes praten de fabrieksmedewerkers nog maar over één ding: wat gaat Nederland doen? De mannen die de roodwitte Fyra-trein in een Toscaanse fabriek in elkaar zetten, maken zich grote zorgen, vertelt medewerker Paolo Bruni. 'Voor ons staat er veel op het spel.'
Voor de meer dan vijfhonderd medewerkers van de fabriek in Pistoia betekent de Fyra geen vloeken of vertraging, maar brood en een salaris om je huur van te betalen. Zij wachten vol spanning af wat Nederland met hun trein van plan is.
Het ging al niet zo goed met treinfabrikant AnsaldoBreda. De fabrikant heeft de bijnaam 'Grote Zieke', verloor de afgelopen zes jaar meer dan een miljard euro en bleef alleen dankzij het geldinfuus van moederbedrijf Finmeccanica in leven. Hoe lang ze hun baan nog houden, weten de werknemers niet.
'We werken niet alleen aan de Fyra', vertelt Bruni. Er is net een opdracht binnengekomen voor een nationale trein en ze hebben nog een paar projecten lopen. 'Maar het zou een flinke klap zijn als Nederland het contract zou stopzetten.'
Banenverlies
Bruni werkt al 31 jaar in de fabriek en is daarnaast ook secretaris voor de Democratische Partij in Pistoia. Hij vreest banenverlies en flinke economische schade als de Nederlanders de Fyra lozen. 'Het is misschien nog net geen doodklap. Ik hoop dat we overeenstemming kunnen bereiken, ook met de Belgen.'
De leidinggevenden van AnsaldoBreda vernamen vorige week via de media dat de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS niet met ze verder wilde. De Fyra is volgens de Belgen onbetrouwbaar en resultaten uit de rapporten van externe onderzoeksbureaus trokken de professionaliteit van de treinbouwer in twijfel. Alleen al in één Fyra-trein zouden 2.019 problemen zijn gevonden. Niets van waar, betoogde de treinbouwer onmiddellijk middels een persbericht. Van technische problemen zou geen sprake zijn.(volkskrant)
Al jaren verliesgevend, dit kan het laatste zetje zijn...quote:Op woensdag 5 juni 2013 19:21 schreef gebrokenglas het volgende:
Triest voor die mensen die mogelijk hun baan verliezen. Echter, 't is ook triest dat het voortbestaan van een bedrijf zo direct van zo'n, tsja, op zich kleine order uit Nederland, afhangt.
AB maakt toch veel meer spul? Ander type treinen, trams, trolleys ...
Ze maken in ieder geval zo ongeveer alles wat in Italië op rails rijdt. En ook nog de meeste autobussen die daar rondrijden.quote:Op woensdag 5 juni 2013 19:21 schreef gebrokenglas het volgende:
Triest voor die mensen die mogelijk hun baan verliezen. Echter, 't is ook triest dat het voortbestaan van een bedrijf zo direct van zo'n, tsja, op zich kleine order uit Nederland, afhangt.
AB maakt toch veel meer spul? Ander type treinen, trams, trolleys ...
Prima ritjes met hun treinen gemaakt vanaf Milaan naar Rome.quote:Op woensdag 5 juni 2013 19:31 schreef remlof het volgende:
[..]
Ze maken in ieder geval zo ongeveer alles wat in Italië op rails rijdt. En ook nog de meeste autobussen die daar rondrijden.
Achja. Als het waar is van die onverantwoorde ritjes van NS dan zit ook daar een probleem.quote:Op woensdag 5 juni 2013 19:44 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Prima ritjes met hun treinen gemaakt vanaf Milaan naar Rome.
Er komt een parlementaire enquete dus mogelijk komt dan de onderste steen boven. maar dit was toch puur een europese aanbestedings- en geldkwestie? Men kon daardoor niet anders. Anders had het ding best hier in NL gemaakt kunnen worden. Vast wel.quote:Op woensdag 5 juni 2013 19:46 schreef Synthercell het volgende:
(vraag) Waarom kan dit land niets meer zelf ontwikkelen en voorheen wel? (Fokker, DAF, Philips, Hoogovens, Stork) Een veilige snelle trein die beter is dan al die anderen die rondrijden is te bedenken (knappe koppen genoeg in dit land, (antwoord) maar die mogen blijkpaar pas weer iets geniaals bedenken als er het juiste politieke moment is, dat is als een partij ineens heel veel zetels nodig heeft) Wubbo Ockels lukte het niet zijn elektrische superbus hier rond te laten rijden. Waarom zoekt men dus altijd in thet buitenland naar een oplossing (antwoord: het heeft weer politieke gevolgen, dus voordeel macht) Lokaal bouwen en ontwikkelen, innovatie zorgt voor verbetering economie en schept banen en er ontstaan nieuwe technologieen.
Wat was er onverantwoord dan? Die sneeuw veroorzaakte echt niet de grootste problemen en sneeuw mag bodemplaten niet losrukken aangezien door steenslag onder de trein dan helemaal alles kapot gaat. Die treinen hadden gewoon mankementen. Nu weet ik niet wat er in die maanden allemaal verbeterd is maar ik neem aan dat er vooruitgang is geboekt.quote:Op woensdag 5 juni 2013 19:48 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Achja. Als het waar is van die onverantwoorde ritjes van NS dan zit ook daar een probleem.
Hetzelfde als, tegen de aanwijzingen van de handleiding in, volgas met een auto met koude motor gaan scheuren en vervolgens - als het blok kapot gegaan is - het ding boos terugbrengen naar de garage en te stampvoeten om garantie.
Alle andere TGVs hebben ze altijd in samenwerking met anderen gemaakt.quote:Op woensdag 5 juni 2013 19:31 schreef remlof het volgende:
[..]
Ze maken in ieder geval zo ongeveer alles wat in Italië op rails rijdt. En ook nog de meeste autobussen die daar rondrijden.
"Hun" treinen zijn voor het grootste deel door Alstom en Bombardier ontworpen. Die Italianen zijn gewoon zo chauvinistisch dat AnsaldoBreda de meeste credit moet krijgen omdat ze ooit eens een moertje hebben aangedraaid.quote:Op woensdag 5 juni 2013 19:44 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Prima ritjes met hun treinen gemaakt vanaf Milaan naar Rome.
Italianen zijn helemaal niet chauvinistisch, ze zijn juist esterofiel. Je verwart ze vast met Fransen.quote:Op woensdag 5 juni 2013 20:39 schreef Ireyon het volgende:
[..]
"Hun" treinen zijn voor het grootste deel door Alstom en Bombardier ontworpen. Die Italianen zijn gewoon zo chauvinistisch dat AnsaldoBreda de meeste credit moet krijgen omdat ze ooit eens een moertje hebben aangedraaid.
Ik probeerde te zoeken wat dat betekent, maar de grootste hits zijn andere posts van jou waarin je dat woord gebruiktquote:Op woensdag 5 juni 2013 21:12 schreef remlof het volgende:
[..]
Italianen zijn helemaal niet chauvinistisch, ze zijn juist esterofiel. Je verwart ze vast met Fransen.
Wat esterofiel is moet je even uitleggen maar Italianen zijn niet chauvinistisch inderdaad. Die ETR500 en V300 zijn inderdaad door Bombardier ontworpen en ook de controle erop werd onder toezien van Bombardier gedaan. Onbegrijpelijk dat ze dan niet even wat 'stelen' van die ontwerpen qua techniek. Mensen die de V250 lelijk vinden rijden waarschijnlijk ook een volkswagen..quote:Op woensdag 5 juni 2013 21:12 schreef remlof het volgende:
[..]
Italianen zijn helemaal niet chauvinistisch, ze zijn juist esterofiel. Je verwart ze vast met Fransen.
Ik dacht dat ik de enige was die de V250 een mooie trein vond. Alleen het interieur kan veel beter. Echt veel beter.quote:Op woensdag 5 juni 2013 22:07 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Wat esterofiel is moet je even uitleggen maar Italianen zijn niet chauvinistisch inderdaad. Die ETR500 en V300 zijn inderdaad door Bombardier ontworpen en ook de controle erop werd onder toezien van Bombardier gedaan. Onbegrijpelijk dat ze dan niet even wat 'stelen' van die ontwerpen qua techniek. Mensen die de V250 lelijk vinden rijden waarschijnlijk ook een volkswagen..
[ afbeelding ]
Interieur is om werelden beter dan dat van de TGVquote:Op woensdag 5 juni 2013 22:22 schreef Stroekie het volgende:
[..]
en een genot om ermee door het land van onze oosterburen te reizen
Laat maar weer zien hoe idioot het is alles maar te twitterenquote:Op donderdag 6 juni 2013 07:53 schreef Q. het volgende:
Er was blijkbaar goed toezicht op de bouw:
http://www.nieuwsblad.be/(...)DMF20130605_00612540
Is dat zo?quote:Op woensdag 5 juni 2013 21:19 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Ik probeerde te zoeken wat dat betekent, maar de grootste hits zijn andere posts van jou waarin je dat woord gebruikt
Nee hoor hierdoor kan het publiek zelf ook zien dat vele managers ook niets meer dan faalhazen zijn die graag hoog van de toren blazen maar door zulk gedrag ook hard van die toren kunnen vallen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 08:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Laat maar weer zien hoe idioot het is alles maar te twitteren
Zijn twittergebruik indiceert an sich al zijn ongeschiktheid.quote:Op donderdag 6 juni 2013 08:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Laat maar weer zien hoe idioot het is alles maar te twitteren
Feitelijk zegt-ie weinig, behalve dat hij een beetje dik doet met zijn reisje. Kijk mij het eens goed voor elkaar hebben. Niet handig dus. Bij zulke grote projecten hoor je van tevoren te bedenken dat het a) mis kan gaan, en b) dat ijverige stagiairs op nieuwsredacties dan achteraf alle tweets van alle betrokkenen gaan doorpluizen en buiten proportie opblazen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 07:53 schreef Q. het volgende:
Er was blijkbaar goed toezicht op de bouw:
http://www.nieuwsblad.be/(...)DMF20130605_00612540
Hahaha, daar ga je.quote:Op donderdag 6 juni 2013 07:53 schreef Q. het volgende:
Er was blijkbaar goed toezicht op de bouw:
http://www.nieuwsblad.be/(...)DMF20130605_00612540
quote:Grote vakbond Italië wil Fyra V250 onderzoek
Een van de grootste vakbonden van Italië, de socialistische unie FIOM-CGIL, wil dat er een onderzoek komt naar de problemen bij de hogesnelheidstrein Fyra. Dat moet duidelijk maken wie verantwoordelijk is.
"Als de verantwoordelijkheid bij de spoorwegen in Nederland of België ligt, zullen die moeten betalen. Is de fabriek AnsaldoBreda echter verantwoordelijk, dan eisen we het ontslag van de voltallige directie'', zei vakbondscoördinator Massimo Masat woensdag tegen het ANP.
De vakbond wil met de Italiaanse regering overleggen. Masat betwijfelt of de problemen met de Fyra zo ernstig zijn als Nederland en België zeggen. "Ieder prototype trein heeft kinderziektes. Dat is normaal.''
De treinen hadden in 2007 geleverd moeten worden, maar arriveerden pas in 2009 in Nederland. Pas in de zomer van 2012 worden de treinstellen toegelaten op het Nederlandse spoor. Onafhankelijk onderzoek heeft inmiddels aangetoond dat de trein veel meer defecten heeft dan alleen kinderziektes.
De vakbondsman verdedigt de arbeiders van de fabriek in de Toscaanse plaats Pistoia, waar de Fyra wordt gemaakt. "Zij zijn technisch gezien echte vaklui, die hart voor hun vak hebben. Als er iets mis is binnen het bedrijf, zijn zij de eersten die protesteren.''
Waarom Nederland en België de contracten met AnsaldoBreda hebben opgezegd, weet Masat niet. "Dat kunnen strategische keuzes zijn.'' Masat vindt het wel opmerkelijk dat AnsaldoBreda het nieuws via de media moest vernemen.
Kan ik die grafiek met gebreken nog eens zien?quote:Masat betwijfelt of de problemen met de Fyra zo ernstig zijn als Nederland en België zeggen. "Ieder prototype trein heeft kinderziektes.
Ik las ergens dat er verschillende opvattingen/ideeën waren zodat bijvoorbeeld kabels naar eigen inzicht werden gelegd.quote:"Zij zijn technisch gezien echte vaklui, die hart voor hun vak hebben. Als er iets mis is binnen het bedrijf, zijn zij de eersten die protesteren.''
Welke gozer op welk ander forum?quote:Op donderdag 6 juni 2013 10:50 schreef kurk_droog het volgende:
Om de verschillende geassembleerde treinen kunnen we niet heen maar op welke treinstellen is die grafiek gebaseerd? Die gozer op dat andere forum zegt dus dat er sinds januari genoeg werk verricht is...
Vind de Fyra niet echt lelijk.quote:Op donderdag 6 juni 2013 11:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Welke gozer op welk ander forum?
En over lelijkheid ik vind de fyra wat weg hebben van de fiat multipla. En dat is tot lelijkste auto ooit verkozen.![]()
[ afbeelding ]
Die is idd ook niet zo mooi. Waarom heeft de fyra eigenlijk een open kop dat is toch totaal niet goed voor de CW waarde van die trein, die ice die we ook hier ergens zien staan heeft zo te zien een gedeelte wat open kan klappen wilt men toch treinen koppelen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 11:46 schreef Aether het volgende:
[..]
Vind de Fyra niet echt lelijk.
De Spaanse AVE dan:
[ afbeelding ]
Ik ken wel lelijkere auto's dan deze. Ik kan de Multipla en het lef van FIAT wel waarderenquote:Op donderdag 6 juni 2013 11:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Welke gozer op welk ander forum?
En over lelijkheid ik vind de fyra wat weg hebben van de fiat multipla. En dat is tot lelijkste auto ooit verkozen.![]()
[ afbeelding ]
quote:Jammer, fout gespeculeerd. Één V250 heeft al 103230 km gereden, 5 hebben meer gereden dan 50000 km en slechts één zit onder de 10000 km. Wat je verondersteld wat er zou kunnen gebeuren is speculatief en niet waarschijnlijk omdat de revisie termijn van de wielstellen 1000000 km is.
Dan nog het volgende: De huidige status van V250 is even wat anders als in Januari 2013. Voor dat nu een V250 een testrit mag gaan maken is er behoorlijk aan gesleuteld en is er een 100% controle uitgevoerd!! Een verbod op testritten gebaseerd op foto's van de toestand van januari lijkt me niet reeel.
Men gaat er klaarblijkelijk van uit dat er vanaf Januari met duimen gedraait is en dat is alles behalve correct.
Wat hij hier zegt lijkt mij ook wel voor de hand liggen. Die Fyra die 31mei nog op Amsterdam Centraal gespot werd zal echt wel goed gecontroleerd en al aanpassingen gehad hebben om überhaupt het spoor op te mogen...quote:Wat ik wil zeggen is dat ik er sterk aan twijfel of de motivatie om V250 niet meer te laten test rijden wel reëel is. Bedenk er bij dat er al test gereden werd en toen was het klaarblijkelijk wel veilig, en let wel de toestemming daarvoor is weloverwogen gegeven!
103.000 KM met 1 trein gereden waarom komen dan pas in het daadwerkelijk gebruik pas de echte problemen naar voren. Die dakplaat die los kwam zou normaliter wel met proefritten gebeurd moeten zijn of zijn die proefritten alleen op de rollerbank of maximaal met 50km/u gemaakt, waarbij er ook geen praktijk testen zoals deuren openen en sluiten getest werden.quote:
Niet alleen mooier maar ook degelijker.quote:
Siemens/Bombardier: http://nl.wikipedia.org/wiki/ICE_3quote:Op donderdag 6 juni 2013 13:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Niet alleen mooier maar ook degelijker.
Wat is de fabrikant van die rijtuigen weet jij dat?
Dat zou dus het grote kwaliteitsverschil tussen verschillende treinen zijn neem ik aan. Maar het gaat mij meer om het stukje dat er tussen januari en nu dus blijkbaar wel genoeg aan de treinen is gedaan..wat dat ook mag zijn dan.quote:Op donderdag 6 juni 2013 12:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
103.000 KM met 1 trein gereden waarom komen dan pas in het daadwerkelijk gebruik pas de echte problemen naar voren. Die dakplaat die los kwam zou normaliter wel met proefritten gebeurd moeten zijn of zijn die proefritten alleen op de rollerbank of maximaal met 50km/u gemaakt, waarbij er ook geen praktijk testen zoals deuren openen en sluiten getest werden.
Duits dus.quote:Op donderdag 6 juni 2013 13:06 schreef Aether het volgende:
[..]
Siemens/Bombardier: http://nl.wikipedia.org/wiki/ICE_3
http://en.wikipedia.org/wiki/Siemens_Velaro
Waar is hier?quote:Op donderdag 6 juni 2013 13:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Duits dus.
Daarom altijd kiezen voor Duitse degelijkheid. De metro's die hier rijden zijn ook ruim 40 jaar van Siemens en de treinen volgens mij ook. Build to last.
Rotterdamquote:
Naaa, de siemens trams waren best wel een ergquote:Op donderdag 6 juni 2013 13:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Duits dus.
Daarom altijd kiezen voor Duitse degelijkheid. De metro's die hier rijden zijn ook ruim 40 jaar van Siemens en de treinen volgens mij ook. Build to last.
Die nieuwe sprinter is ook van Siemens en had aan het begin ook veel mankementen hoor.quote:Op donderdag 6 juni 2013 13:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Duits dus.
Daarom altijd kiezen voor Duitse degelijkheid. De metro's die hier rijden zijn ook ruim 40 jaar van Siemens en de treinen volgens mij ook. Build to last.
Treinen van tegenwoordig zijn dusdanig geavanceerd dat ze altijd wel mankementen hebben. Zelfde met die Dreamliner van Boeing je voorkomt dat niet. Miljarden in research en toch allerlei problems.quote:Op donderdag 6 juni 2013 13:28 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Die nieuwe sprinter is ook van Siemens en had aan het begin ook veel mankementen hoor.
Dat ligt denk ik meer aan jouquote:Op donderdag 6 juni 2013 13:54 schreef Elan het volgende:
Daarom snap ik niet dat ze kappen met die Fyra in plaats van de technische problemen aanpakken.
Nee, dan ermee stoppen om een politiek statement te maken. Alsof dat geloofwaardig is.quote:
Nee, ermee stoppen omdat er geen enkel vertrouwen is dat het wordt opgelost.quote:Op donderdag 6 juni 2013 14:02 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee, dan ermee stoppen om een politiek statement te maken. Alsof dat geloofwaardig is.
Geld kan je naar fluiten op deze manier.
quote:'Prijs Fyra vlak voor verkoop opgekrikt'
De prijs per Fyra-trein is vlak voordat voor deze trein werd gekozen verhoogd van 18,9 miljoen euro in december 2003 naar 20,7 miljoen euro in februari 2004. Dat blijkt volgens de NOS uit een geheim rapport van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS.
Het rapport zou voor de Belgische justitie aanleiding zijn onderzoek te doen.
De NMBS liet accountantsbureau Ernst & Young de aanbestedingsprocedure onderzoeken. De prijsstijging wordt een onregelmatigheid genoemd, die erop kan wijzen dat Fyra-fabrikant AnsaldoBreda wist dat het de favoriet was van de selectiecommissie. Het staat echter nog niet vast dat sprake is van corruptie.
Het rapport is voor justitie wel aanleiding een vooronderzoek te beginnen. De NMBS besloot vorige week te stoppen met de Fyra, enkele dagen later volgde de NS.
Geld blijven steken in een product wat nooit naar volle tevredenheid zal gaan functioneren is nog onzinniger. Soms kun je beter je verlies nemen dan blijven doormodderen met de rotzooi die je hebt.quote:Op donderdag 6 juni 2013 14:02 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee, dan ermee stoppen om een politiek statement te maken. Alsof dat geloofwaardig is.
Geld kan je naar fluiten op deze manier.
Dat is toch enorm verwend gedrag dan. Als jij iets koopt en het is niet helemaal wat je verwacht breng je het of terug of je doet het er maar mee toch?quote:Op donderdag 6 juni 2013 14:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Geld blijven steken in een product wat nooit naar volle tevredenheid zal gaan functioneren is nog onzinniger. Soms kun je beter je verlies nemen dan blijven doormodderen met de rotzooi die je hebt.
Nou als ik de berichten zo'n beetje lees kan het nog wel eens lastig worden om het contract te verscheuren en daarmee het aankoopbedrag terug te krijgen. Ja er zijn veel problemen, maar de treinen hebben al gereden (eentje al meer dan 100000 km lees ik hierboven), zijn zelfs goedgekeurd door de betreffende autoriteiten, AB werkt aan oplossingen voor de mankementen en naar wat ik begrepen heb heeft NS gedurende het traject ineens de ontwerpeisen veranderd. Ik weet niet hoe rechters hier in het algemeen over oordelen, maar het lijkt mij geen uitgemaakte zaak dat het contract even ongedaan gemaakt kan worden.quote:Op donderdag 6 juni 2013 14:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Nee, ermee stoppen omdat er geen enkel vertrouwen is dat het wordt opgelost.
Daarom zou ik graag willen weten hoe die treinen er op dit moment voor staan. Die foto's en rapporten zijn gebaseerd op januari.quote:Op donderdag 6 juni 2013 13:54 schreef Elan het volgende:
http://i.fokzine.net/s/bonk.gif
[..]
Treinen van tegenwoordig zijn dusdanig geavanceerd dat ze altijd wel mankementen hebben. Zelfde met die Dreamliner van Boeing je voorkomt dat niet. Miljarden in research en toch allerlei problems.
Daarom snap ik niet dat ze kappen met die Fyra in plaats van de technische problemen aanpakken.
Ooit al eens een cursus bedrijfseconomie gevolgd?quote:Op donderdag 6 juni 2013 14:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is toch enorm verwend gedrag dan. Als jij iets koopt en het is niet helemaal wat je verwacht breng je het of terug of je doet het er maar mee toch?
Of ga jij een nieuwe auto kopen en zet je hem vervolgens aan de kant en koop je een andere. Overheid kan fluiten naar de centen en er moet weer geld komen voor alsnog een andere trein.
Precies.quote:Op donderdag 6 juni 2013 14:14 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Nou als ik de berichten zo'n beetje lees kan het nog wel eens lastig worden om het contract te verscheuren en daarmee het aankoopbedrag terug te krijgen. Ja er zijn veel problemen, maar de treinen hebben al gereden (eentje al meer dan 100000 km lees ik hierboven), zijn zelfs goedgekeurd door de betreffende autoriteiten, AB werkt aan oplossingen voor de mankementen en naar wat ik begrepen heb heeft NS gedurende het traject ineens de ontwerpeisen veranderd. Ik weet niet hoe rechters hier in het algemeen over oordelen, maar het lijkt mij geen uitgemaakte zaak dat het contract even ongedaan gemaakt kan worden.
Nou een ander heel groot probleem is natuurlijk ook het snelle roesten wat veroorzaakt kan worden door de verkeerde ontwerpen van de accucompartimenten en de lekstromen die hierdoor ontstaan.quote:Op donderdag 6 juni 2013 14:19 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Daarom zou ik graag willen weten hoe die treinen er op dit moment voor staan. Die foto's en rapporten zijn gebaseerd op januari.
Het grootste probleem blijft wel dat elke trein anders in elkaar gezet is.
Even vergeten inderdaadquote:Op donderdag 6 juni 2013 14:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou een ander heel groot probleem is natuurlijk ook het snelle roesten wat veroorzaakt kan worden door de verkeerde ontwerpen van de accucompartimenten en de lekstromen die hierdoor ontstaan.
Remmen die maar tot 220 km/u zouden gaan terwijl de trein 250 km/u zou moeten gaan.
Nee en eerlijk gezegd redeneer ik puur als boere lul heb wel wat van het dossier gelezen maar het komt op mij toch een beetje over als een klein kind die zijn zin niet krijgt.quote:Op donderdag 6 juni 2013 14:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ooit al eens een cursus bedrijfseconomie gevolgd?![]()
Het hoeft geen verwend gedrag te zijn maar juist veel verstandiger om nu je verlies hierop te nemen en dan maar iets aan te gaan schaffen wat wel aan de technische eisen voldoet.
Reken maar eens hoeveel extra onderhoudskosten er kunnen gaan komen, de extra ingediende vergoedingen vanwege uitgevallen treinen, de imago schade, en zo zijn er nog wel een stapel extra kosten te vinden als we door zouden gaan met deze trein.
In hoeverre is dat niet vaker het geval bij dit soort producten? De Koplopertreinen zijn ook niet allemaal hetzelfde volgens mij. Ja, je hebt 3 en 4-baks modellen, maar binnen die modellijnen zijn er ook nog wel verschillen aanwezig is mij wel eens opgevallen. Een stoelindeling die net iets verschilt bijvoorbeeld. Juist bij dit soort producten worden ervaringen opgedaan bij de bouw van de eerste trein in een serie gebruikt in de volgende treinen in de serie.quote:Op donderdag 6 juni 2013 14:19 schreef kurk_droog het volgende:
Het grootste probleem blijft wel dat elke trein anders in elkaar gezet is.
Als je vaker treinen maakt wat AB zegt te doen kun je ook 1 prototype bouwen en daarna de fouten / onmogelijkheden eruit halen en dus alle andere treinen wel hetzelfde in elkaar zetten ipv de monteurs zelf maar te laten bepalen hoe ze een draadje willen aansluiten en een blokje hier of daar lassen naar eigen goeddunken.quote:Op donderdag 6 juni 2013 14:24 schreef Kowloon het volgende:
[..]
In hoeverre is dat niet vaker het geval bij dit soort producten? De Koplopertreinen zijn ook niet allemaal hetzelfde volgens mij. Ja, je hebt 3 en 4-baks modellen, maar binnen die modellijnen zijn er ook nog wel verschillen aanwezig is mij wel eens opgevallen. Een stoelindeling die net iets verschilt bijvoorbeeld. Juist bij dit soort producten worden ervaringen opgedaan bij de bouw van de eerste trein in een serie gebruikt in de volgende treinen in de serie.
Hoe durft hij te genieten van z'n baan. Als ik naar het buitenland moet doe ik ook altijd zo nors mogelijk.quote:Op donderdag 6 juni 2013 12:49 schreef Mint_Clansell het volgende:
Richard de Leeuw heeft snel zijn Twitter en LinkedIn verwijderd, de lafaard. Te laat, Richard!!
Het spoor in NL is wel wat ingewikkelder dan 3 km rails in Zwitserland hequote:Op donderdag 6 juni 2013 18:29 schreef Arjan4all het volgende:
Drie voordelen van dit Zwitserse model:
1 Bij sneeuw en ijs geen aangepaste dienstregeling, gewoon doorrijden
2 Ze rijden altijd
3 Ze rijden altijd stipt op tijd
[ afbeelding ]
De hele NS plus spooronderhoud outsourcen naar Zwitserland stel ik voor
Zwitserland heeft het drukst bereden spoorwegennetwerk ter wereld. Probeer het nog eens.quote:Op donderdag 6 juni 2013 18:33 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Het spoor in NL is wel wat ingewikkelder dan 3 km rails in Zwitserland he
Krijg je al snel met die 3km aan spoorquote:Op donderdag 6 juni 2013 18:54 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Zwitserland heeft het drukst bereden spoorwegennetwerk ter wereld. Probeer het nog eens.
En heeft volgens mij veel minder wissels.quote:Op donderdag 6 juni 2013 18:54 schreef Ireyon het volgende:
Zwitserland heeft het drukst bereden spoorwegennetwerk ter wereld. Probeer het nog eens.
Werkspoor Mat64 zeker, krijgen we weer van die werkpaarden, waar we bijna niet vanaf komen omdat ze het altijd blijven doen. Net zoals onze CSA bussen die nog steeds in Midden Amerika rondrijden met bordjes Centraal Station erop.quote:Op donderdag 6 juni 2013 18:58 schreef xzaz het volgende:
Waarom bouwen we trouwens onze treinen niet gewoon zelf?
Wie moet dat gaan doen dan?quote:Op donderdag 6 juni 2013 18:58 schreef xzaz het volgende:
[..]
Krijg je al snel met die 3km aan spoor
Waarom bouwen we trouwens onze treinen niet gewoon zelf?
Allereerst snap ik zijn Twitter-gedrag niet van die kerel, tamelijk onprofessioneel.quote:Op donderdag 6 juni 2013 08:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee hoor hierdoor kan het publiek zelf ook zien dat vele managers ook niets meer dan faalhazen zijn die graag hoog van de toren blazen maar door zulk gedrag ook hard van die toren kunnen vallen.
De fouten die nu door een extern onderzoeksbureau ontdekt zijn hadden voor een gedeelte ook al in de ontwikkeling geconstateerd kunnen zijn. Vooral het anders zijn van de trienen in de montage zou allang opgevallen moeten zijn bij competente project managers.
Daarnaast zijn die treinen al 3 jaar in Nederland voor testritten.quote:Op donderdag 6 juni 2013 20:24 schreef skrn het volgende:
[..]
Allereerst snap ik zijn Twitter-gedrag niet van die kerel, tamelijk onprofessioneel.
Maar dit zegt natuurlijk niest. Ik heb ook met onderaannemers te maken in de praktijk, en de moeilijkste zijn altijd de bedrijven of mensen die de wil hebben maar niet de kunde die je wel had verwacht.
Kwaliteitscontrole is vaak toch wel de leverancier te wijzen op de specificaties en je wensen en verwachtingen. En soms wordt er gesmokkeld om geld te besparen en moet je daar als klant ingrijpen. Maar het is ondoenlijk alle technische details door te nemen en ik denk ook niet dat je dat kan voorkomen als zo'n bedrijf simpelweg de kunde niet heeft.
Vind het stukje een beetje tendentieus.
Of dat elk treinstel een eigen unieke bekabelingsoplossing heeftquote:Op donderdag 6 juni 2013 20:47 schreef Matamalam het volgende:
Komt het plaatsen van remmen geschikt voor max 160 km/u op een trein met een maximale snelheid van 250 km/u ook door bijzondere weeromstandigheden, verkeerd rijden en slecht onderhoud? En hoe zit het met dat cruciale kabelwerk onderaan het treinstel dat bij elkaar wordt gehouden met ducktape?
Of weerspreekt AnsaldoBreda deze presentatie van bevindingen door de Belgen?
Naar mijn weten zijn die metrostellen van Bombardier (ook een degelijke treinenbouwer) en worden ze ook als dusdanig gepresenteerd.quote:Op donderdag 6 juni 2013 13:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Rotterdam. Kijk maar in de metrostellen daar hangen van die metalen plaatjes waar Siemens op staat.
Echt een unieke treinquote:Op donderdag 6 juni 2013 20:51 schreef Perrin het volgende:
[..]
Of dat elk treinstel een eigen unieke bekabelingsoplossing heeft![]()
Mooi, NS blijft even buiten beschouwing. AB komt ons tegemoet en eind dit jaar rijdt de Fyra V250 volgasquote:Op donderdag 6 juni 2013 22:23 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ondertussen is er hevig ruzie tussen de NMBS (Belgische spoorwegen) en de bedrijf dat fyra heeft gemaakt
Lekker met hele hoge prijzen voor de reizigers . Wat een feestquote:Op donderdag 6 juni 2013 23:09 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Mooi, NS blijft even buiten beschouwing. AB komt ons tegemoet en eind dit jaar rijdt de Fyra V250 volgas
en vervolgens de reactie van Lloyd:quote:Op woensdag 5 juni 2013 10:49 schreef Aether het volgende:
Belgische inspectie: Wij hebben geen fouten gemaakt
"Nee, we hebben geen fouten gemaakt. We hebben ons gebaseerd op een rapport van het Nederlandse expertisebureau Lloyd en daarna een voorlopige goedkeuring gegeven voor de Fyra." Dat is de reactie van Thierry Breyne, topman van DVIS, de Belgische inspectie die treinen toeliet.
[..
quote:Keurder Fyra bang voor miljoenenstrop
Lloyd’s Register, de instantie die de Fyra goedkeurde, is hevig geschrokken van het debacle met de trein en vreest een schadeclaim van miljoenen euro’s. Dat meldt De Telegraaf.
Lloyd’s Register zou inmiddels 15 mensen op dit dossier hebben zitten. Van begin af aan zou Lloyd's er bij de NS op hebben aangedrongen niet te kiezen voor de Fyra, maar voor de Franse Thalys of de Duitse ICE, die zich al hadden bewezen.
Lloyd’s Register wil officieel niets zeggen, uit angst voor miljoenenclaims. Ingewijden zeggen dat Lloyd’s de Italiaanse flitstrein alleen op veiligheid controleerde. "Dat wil zeggen dat Lloyd’s bijvoorbeeld keek of de juiste deuren er inzaten, maar niet of ze er tijdens de rit zomaar uit kunnen vallen”, aldus de bronnen.
En kunnen we een rechtszaak tegemoet zien. Uiteraard van de laatstgenoemde.quote:Op donderdag 6 juni 2013 22:23 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ondertussen is er hevig ruzie tussen de NMBS (Belgische spoorwegen) en de bedrijf dat fyra heeft gemaakt
Daar lullen ze zich wel weer uit.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 00:30 schreef skrn het volgende:
Wat zijn keuringsinstanties toch zo grappig altijd. Kosten veel geld op dat stempeltje te krijgen, doen eigenlijk geen reet, schrijven een standaard rapportje en zijn feitelijk makkelijk om te lullen.
Maar ze schijten in hun broek als ze toch troep hebben goedgekeurd.
wat?quote:Op donderdag 6 juni 2013 20:47 schreef Matamalam het volgende:
Komt het plaatsen van remmen geschikt voor max 160 km/u op een trein met een maximale snelheid van 250 km/u ook door bijzondere weeromstandigheden, verkeerd rijden en slecht onderhoud? En hoe zit het met dat cruciale kabelwerk onderaan het treinstel dat bij elkaar wordt gehouden met ducktape?
Ik zou kunnen zeggen dat je niet goed leest. Dat zou voor alle partijen het beste zijn.quote:
Eens, maar ik blijf erbij dat ik graag zou willen weten hoe de status van die trein op 31 mei was welke gewoon getest werd. Na alle problemen lijkt mij dat ze nooit goedkeuring kregen als er niet aan gesleuteld was en daarna goed gecontroleerd.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 01:18 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ik zou kunnen zeggen dat je niet goed leest. Dat zou voor alle partijen het beste zijn.
Maar ja, ik mag niet jokken.
Daarom vraag ik me ook af of de ontwerpers al vast zitten, en zo niet, waarom niet?
Verplicht dacht ik hoewel je onervaren bouwers of iets natuurlijk kan uitsluiten. Het probleem lag al bij de aanbesteding van de HSL zelf waarbij het ministerie de NS veel te veel heeft laten betalen.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 01:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Klein vraagje. Werd de Fyra via een verplichte aanbestedingsprocedure uitgekozen?
In dat geval is het onderliggende probleem weer eens die aanbestedingsprocedure en wel te verstaan het verschil tussen de papieren werkelijkheid en de echte werkelijkheid. Op papier zag het er allemaal goed uit, in de praktijk blijkt de trein niet degelijk gebouwd te zijn en blijken er nog andere gebreken te zijn. De aanbestedingsprocedure is op zichzelf ook een kostbaar proces, denk aan de 'gratis' schoolboeken waarbij er enorm veel geld is verspild door die aanbestedingsprocedure terwijl er geen mogelijkheden waren voor buitenlandse bedrijven om mee te dingen (taal!).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |