ff paar notes geven dusquote:Op zaterdag 11 mei 2013 11:42 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik zag dat 'ie niet heropend was door trigt013
Nog steeds niet mee eens. Lees hier een paar topics mee en je merkt dat dat absoluut niet het geval is.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 10:07 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat percentage was van een paar jaar terug. Zal nu wel iets minder zijn aangezien veel studenten niet meer durven te werken naast hun studie bang voor vertraging.
Neemt niet weg dat als je geen beperking hebt het erg eenvoudig is om wat te vinden.
Wat zijn die beter verdienende bijbaantjes volgens jou?quote:Dat je niet 'zomaar' wordt aangenomen is begrijpelijk, je zal toch eerst wel even moeten solliciteren of reageren. Iets ouder zijn dan de gemiddelde eerstejaarsstudent is eerder een voordeel dan een nadeel. Pas na je 21ste mag je sowieso de beter verdienende bijbaantjes doen.
Hier zitten ook zulke uitzendbureaus en normaal gesproken zorgen ze daar ook voor horecatrainingen. Maar nu niet meer. De reden: er zijn al genoeg mensen mét ervaring in tappen, bediening etc. Het loont dus niet om de afwassers 'op te leiden' tot volwaardig horecawerker.quote:Zelfs al woon je in een achtergestelde regio daar waar men elke dag uit pure armoede bloembollen eet en daar waar alleen de boer arbeid verschaft, dan heb je als student dankzij je o.v kaart ook nog de mogelijkheid om naar de omringende grote steden te pendelen.
Natuurlijk wil elke student dat baantje hebben waarmee je 15¤ per uur verdient terwijl je ondertussen lekker kan studeren en facebooken, en ja, ook die baantjes bestaan. Maar voordat je dat doet zul je eerst even een tijdje helpdesk, magazijn of horeca moeten doen. Als je geen ervaring hebt in de horeca kan je naar een horeca uitzendbureau gaan waar je een training krijgt en die meerdere opdrachtgevers hebben zoals: http://www.uitzendbureauhoreca.nl/
Dan begin je als afwasser op oproepbasis en eindig je na een tijdje achter de bar.
De mensen die hier posten zijn geen mensen die opzoek zijn naar een bijbaan voor 10 a 15 uur in de week naast de studie, maar mensen die opzoek zijn naar een fulltime baan ten tijde van een ruime arbeidsmarkt. Wereld van verschil en ja, het is nu buitengewoon lastig om binnen veel sectoren een (vast) contract te krijgen. Waarom? Men geeft vanwege de recessie sneller de voorkeur aan een flexwerker (op oproepbasis) zoals een student. Zeker als die maar een beperkt aantal uur per week hoef te werken.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 12:47 schreef TeleportingKing het volgende:
[..]
Nog steeds niet mee eens. Lees hier een paar topics mee en je merkt dat dat absoluut niet het geval is.
Dan vraag ik mij af hoeveel ervaring jij hebt met dergelijke baantjes. Jonge mensen (pubers) zijn met name interessant voor werk in de supermarkt, krantenbezorgen en dergelijke. Het bijbaantje dat je hebt als je op de middelbare school zit en wil sparen voor een nieuwe spelcomputer of vakantie.quote:Wat zijn die beter verdienende bijbaantjes volgens jou?
Mijn ervaring is dat ze ze voor de typische studentenbijbaantjes toch zo jong mogelijk willen hebben.
Ben je alle uitzendbureaus die dat aanbieden langs geweest? Als je dan nog steeds niets hebt.. Is dat vrij bijzonder. Dat dan zou je zelfs met spoel- en bardiensten al vrij snel genoeg ervaring moeten hebben om bij het lokale pannenkoekenhuis aan de slag te kunnen.quote:Hier zitten ook zulke uitzendbureaus en normaal gesproken zorgen ze daar ook voor horecatrainingen. Maar nu niet meer. De reden: er zijn al genoeg mensen mét ervaring in tappen, bediening etc. Het loont dus niet om de afwassers 'op te leiden' tot volwaardig horecawerker.
Verder dan een enkele oproepdienst in de spoelkeuken kom ik dus niet.
Die mensen komen vooral in dit topic inderdaad, maar omdat er geen algemeen bijbanentopic is komen hier ook wel studenten die op zoek zijn naar een bijbaan. Overigens zit ik nu in een tussenjaar, waardoor ik fulltime beschikbaar ben. Zodra ik weer studeer wil ik uiteraard een bijbaan daarnaast.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 13:01 schreef Ryon het volgende:
De mensen die hier posten zijn geen mensen die opzoek zijn naar een bijbaan voor 10 a 15 uur in de week naast de studie, maar mensen die opzoek zijn naar een fulltime baan ten tijde van een ruime arbeidsmarkt.
Ik zal dan wel weer in de verkeerde regio zitten. Ik kom hier nauwelijks vacatures bij evenementen tegen. Behalve voor horecapersoneel mét ervaring.quote:Het arbeid dat ik gedaan heb (en ook heel veel studenten doen) op festivals, inde horeca, evenementen en in de beveiliging was echt bedoeld voor oudere studenten. Het salaris was er ook naar. Minimaal 10 euro per uur en vaak wel een stuk meer.
Ja, ik heb alle uzb's wel gehad, maar word niet in de poules geplaatst voor het echte horecawerk; waarom zouden ze dat ook doen als die al goed gevuld is met mensen mét voldoende ervaring?quote:Ben je alle uitzendbureaus die dat aanbieden langs geweest? Als je dan nog steeds niets hebt.. Is dat vrij bijzonder. Dat dan zou je zelfs met spoel- en bardiensten al vrij snel genoeg ervaring moeten hebben om bij het lokale pannenkoekenhuis aan de slag te kunnen.
Als je op dit moment helemaal geen baan hebt. Zou ik niet teveel eisen aan je bijbaan stellen. Prima als die studiegerelateerd is, maar zolang je helemaal niets hebt zou ik gewoon overal op reageren. Als je een baan hebt kun je natuurlijk altijd nog door blijven zoeken. Geen idee in welke richting je aan het leren bent, de ervaring in een bijbaan zal altijd goed staan. Maar laten zien dat je in ieder geval gewerkt hebt, ookal is het iets totaal anders staat ook altijd nog beter dan helemaal niet gewerkt hebben.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 15:15 schreef fh101 het volgende:
Ik ben ook een student die een bijbaan zoekt, en het is behoorlijk lastig kan ik je vertellen. Punt is dat ik een studiegerelateerde bijbaan zoek, omdat ik anders straks als ik afgestudeerd ben helemaal geen baan kan vinden.
Verder worden er hier in de regio erg weinig bijbanen aangeboden, zeker voor studenten. Er is hier geen studentenstad in de buurt dus er is ook weinig werk waar ze specifiek studenten voor zoeken. Dan liever iemand op mbo niveau die gewoon full time kan werken.
Maar goed, ik heb volgende week een sollicitatiegesprekIk hoop ontzettend dat het wat wordt, want ik kan het geld goed gebruiken!
Dankje! Als ik sneller meer geld nodig zou hebben zou ik dat ook absoluut doen inderdaadquote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:31 schreef Myraela het volgende:
[..]
Als je op dit moment helemaal geen baan hebt. Zou ik niet teveel eisen aan je bijbaan stellen. Prima als die studiegerelateerd is, maar zolang je helemaal niets hebt zou ik gewoon overal op reageren. Als je een baan hebt kun je natuurlijk altijd nog door blijven zoeken. Geen idee in welke richting je aan het leren bent, de ervaring in een bijbaan zal altijd goed staan. Maar laten zien dat je in ieder geval gewerkt hebt, ookal is het iets totaal anders staat ook altijd nog beter dan helemaal niet gewerkt hebben.
Ik werk nu bij de IKEA. Hoop daar intern de kleine stap te maken naar klantenservice. Heeft niets met mijn opleiding te maken (grafisch design) maar laat wel bepaalde werkethiek en sociale vaardigheden zien.
Overigens succes met je sollicitatie, hopelijk is het wat.
Welke richting studeer je eigenlijk en welke omgeving zoek je een baan?
je kunt dat het beste hier vragen, tenzij je echt iets specifieks wilt weten, dan kun je kijken of er al een topique over loopt.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:17 schreef corehype het volgende:
Ik heb volgend week een gesprek
Hoe bereid ik het beste voor? Waar is die topic te vinden :p
Dat hoef je echt niet te weten hoor. Vaak komt het bedrijf daar ook zelf mee bij het korte babbeltje van de manager/recruiter over het bedrijf en de afdeling waar je zou komen te zitten. Er is mij nog nooit naar gevraagd iig.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 21:57 schreef Maanvis het volgende:
[..]
en hoe ze ervoor staan in de markt.
etc
nee het hoeft idd niet, maar als je net boven de 2874872 anderen uit wilt steken dan is dat wel leuk om te wetenquote:Op zaterdag 11 mei 2013 23:20 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
Dat hoef je echt niet te weten hoor. Vaak komt het bedrijf daar ook zelf mee bij het korte babbeltje van de manager/recruiter over het bedrijf en de afdeling waar je zou komen te zitten. Er is mij nog nooit naar gevraagd iig.
Bitchfight!quote:Op zaterdag 11 mei 2013 23:20 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
Dat hoef je echt niet te weten hoor. Vaak komt het bedrijf daar ook zelf mee bij het korte babbeltje van de manager/recruiter over het bedrijf en de afdeling waar je zou komen te zitten. Er is mij nog nooit naar gevraagd iig.
Ik stel meestal vragen aan de hand van wat degene die tegenover me zit vertelt over het bedrijf, de werkwijze, de afdeling, de collega's, de werkethiek etc. Het is iig belangrijk dat je geinteresseerd overkomt en dat je de dingen die in je cv staan ook echt hard kunt maken (bv door middel van voorbeelden).quote:Op zaterdag 11 mei 2013 23:22 schreef Maanvis het volgende:
[..]
nee het hoeft idd niet, maar als je net boven de 2874872 anderen uit wilt steken dan is dat wel leuk om te weten.
En heb je de baan gekregen?quote:Op zaterdag 11 mei 2013 23:27 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
ze waren bij mij onder de indruk van het feit dat ik het ziekteverzuim tot op de procentpunt nauwkeurig kon vertellen. En dat dat zeker aangeeft dat het er prettig werken is. blablabla. Je kan een lullig feitje eenvoudig gebruiken in je motivatie.
Het probleem ligt natuurlijk niet echt bij de schoonmakers/zorgmedewerkers die demonstreren maar bij de dikverdienende managers e.d.quote:Op zondag 12 mei 2013 01:29 schreef Good_Luck het volgende:
Ik wil alle werkelozen hier een hart onder de riem steken. Ik heb net weer een reorganisatie overleefd en heb dus nog werk. Hoewel het hebben van een baan ook niet het walhalla is ben ik toch een beetje opgelucht.
Ik hoop dat eenieder van jullie snel een baan zal vinden maar ik moet er meteen aan toevoegen dat het niet makkelijk zal worden. We moeten ons realiseren dat wij dit ook voor een deel aan onszelf te danken hebben. Ik begrijp dat mensen elk jaar hun procentuele salarisverhoging wil ontvangen maar begrijp wel dat wij daarmee onze internationale concurrentiepositie verslechteren.
Bedrijven kiezen vaker voor een ander (lees goedkoper) land omdat hier de kosten voor arbeid, in vergelijking met andere landen, te hoog worden. Het is gelukkig nu wat stiller maar er was een tijd dat er wel elke week een beroepsgroep aan het staken was voor meer geld (bijv. schoonmakers). Denk na en realiseer je dat elk voordeel ook zijn nadeel heb.
jerpquote:
De kosten voor de gewone medewerkers maakt meestal een veel groter deel uit van de totale kosten dan de kosten voor de managers. Een bedrijf zal haar activiteiten naar het buitenland verplaatsen, niet omdat de kosten voor het management te hoog liggen maar omdat de kosten voor het "gewone" personeel te hoog liggen.quote:Op zondag 12 mei 2013 11:27 schreef LilDutchPrincess het volgende:
[..]
Het probleem ligt natuurlijk niet echt bij de schoonmakers/zorgmedewerkers die demonstreren maar bij de dikverdienende managers e.d.
Verschillen zijn te groot, en de grootverdieners krijgen alleen nog maar meer meer meer.....
Maar idd werk vinden gaat niet makkelijk worden...
Ik snap dat het niet zo hoort, maar zit in de URL niet iets van paginanr. of aantal records zodat je toch verder kunt kijken?quote:Op maandag 13 mei 2013 12:40 schreef alors het volgende:
Wat is dat werk.nl trouwens een ongelooflijke aidssiteIk kan niet verder dan 100 vacatures kijken terwijl er wel meer zijn. De 'volgende' knop verdwijnt gewoon na de 100ste vacature.
Nee die URL blijft altijd hetzelfde.quote:Op maandag 13 mei 2013 12:53 schreef Modus het volgende:
[..]
Ik snap dat het niet zo hoort, maar zit in de URL niet iets van paginanr. of aantal records zodat je toch verder kunt kijken?
Ik probeer altijd een zwakke eigenschap wat positiever te laten klinken. In een gesprek noem ik het ook geen zwakke eigenschap van mij, maar juist een eigenschap wat op dit moment een leerdoel voor mij is.quote:Op zondag 12 mei 2013 12:43 schreef Copthorne het volgende:
Komende week weer twee sollicitatiegesprekken, in het buitenland. Ik blijf dat solliciteren toch lastig vinden, het voelt als een moeilijk examen. De functies zijn totaal niet boeiend, maar na 8 maanden werkloosheid is vrijwel ieder baantje meer dan welkom.
Overigens had ik vooraf een telefonisch interview van een uur. Mij werd gevraagd om drie zwakke eigenschappen van mezelf te noemen. Ik vind dat zo'n lastige vraag. Ik kwam uiteindelijk tot de volgende eigenschappen:
- Soms ongeduldig (dooddoener)
- Ik kan wat assertiever worden (is echt waar, maar natuurlijk niet tactisch om dit te noemen)
- Soms te perfectionistisch (niet waar en een echte dooddoener)
Wat kan ik hier voortaan het beste antwoorden?
Shitsite loopt ook om de haverklap vast, waarna je een nietzeggende error in beeld krijgt waar je geen ruk mee kan.quote:Op maandag 13 mei 2013 12:40 schreef alors het volgende:
Wat is dat werk.nl trouwens een ongelooflijke aidssiteIk kan niet verder dan 100 vacatures kijken terwijl er wel meer zijn. De 'volgende' knop verdwijnt gewoon na de 100ste vacature.
Zeker ... ! Aanvankelijk bestond bij mij significante weerzin tegen het gegeven ruim 200 km per dag woonwerk-verkeer te moeten incasseren, maar met circa 900 euro reiskostenvergoeding p/m en sterk stijgende werkloosheidscijfers lijkt het niet onverstandig m'n visie hierop te herzienquote:
In de rose buurt daar zijn nog kamers te huur heb ik gezien.quote:Op maandag 13 mei 2013 19:43 schreef diginoob2 het volgende:
Als iemand nog simpel fysiek werk weet of waar ik mijn handen voor kan gebruiken in of rond Enschede, hoor ik het graag.
Enschede heeft geen rosse buurt.quote:Op maandag 13 mei 2013 19:59 schreef Good_Luck het volgende:
[..]
In de rose buurt daar zijn nog kamers te huur heb ik gezien.
En markt in het gatquote:
Bwahaha die grap wou ik ook al makenquote:Op maandag 13 mei 2013 20:55 schreef Dos37 het volgende:
[..]
Dat is er al wel.
http://www.tgatindemarkt.nl/
Niet ten nadele van jou maar ik snap bedrijven echt niet die zoveel geld aan reiskosten willen uitgeven.quote:Op maandag 13 mei 2013 19:14 schreef MissionPhailed het volgende:
[..]
Zeker ... ! Aanvankelijk bestond bij mij significante weerzin tegen het gegeven ruim 200 km per dag woonwerk-verkeer te moeten incasseren, maar met circa 900 euro reiskostenvergoeding p/m en sterk stijgende werkloosheidscijfers lijkt het niet onverstandig m'n visie hierop te herzien
In dit geval een uitzendbureau maar opvallend is het wel, ja. Hebben we het toch over ruim 10.000 euro op jaarbasis.quote:Op maandag 13 mei 2013 23:59 schreef Bombshell het volgende:
[..]
Niet ten nadele van jou maar ik snap bedrijven echt niet die zoveel geld aan reiskosten willen uitgeven.
Schoonmaken?quote:Op dinsdag 14 mei 2013 10:29 schreef Myraela het volgende:
Ik wil eigenlijk graag alleen voor de zondag nog een baantje erbij zoeken. Kan overigens maar niets verzinnen/vinden wat echt alleen voor de zondag is. Meeste is koopavond/weekend, maar ik dan werk ik al, alleen de zondag heb ik nog vrij.
Iemand een idee?
Horeca, vooral nu het weer zomer wordt gaan de terrassen weer vol zitten en is personeel welke zondag wil werken weer van harte welkom.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 10:29 schreef Myraela het volgende:
Ik wil eigenlijk graag alleen voor de zondag nog een baantje erbij zoeken. Kan overigens maar niets verzinnen/vinden wat echt alleen voor de zondag is. Meeste is koopavond/weekend, maar ik dan werk ik al, alleen de zondag heb ik nog vrij.
Iemand een idee?
Zie ik mezelf niet zo snel doen. Daarbij is dat vaak niet op zondag toch?quote:
Weinig relevante werkervaring in de horeca. Maar ik zal eens kijken/vragen of ze nog wat mensen voor alleen de zondag kunnen gebruiken.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 10:36 schreef DevilOfExcitement het volgende:
[..]
Horeca, vooral nu het weer zomer wordt gaan de terrassen weer vol zitten en is personeel welke zondag wil werken weer van harte welkom.
Afwassen.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 10:41 schreef Myraela het volgende:
[..]
Zie ik mezelf niet zo snel doen. Daarbij is dat vaak niet op zondag toch?
[..]
Weinig relevante werkervaring in de horeca. Maar ik zal eens kijken/vragen of ze nog wat mensen voor alleen de zondag kunnen gebruiken.
tankstationquote:Op dinsdag 14 mei 2013 10:29 schreef Myraela het volgende:
Iemand een idee?
wat vond je van de horecatip die ik gafquote:Op dinsdag 14 mei 2013 10:59 schreef TeleportingKing het volgende:
[..]
Want dat is in of rond Enschede?
Ik heb serieus nog zitten googlen maar niks geen kassen hier hoorquote:Op dinsdag 14 mei 2013 10:59 schreef TeleportingKing het volgende:
[..]
Want dat is in of rond Enschede?
In Denekamp zit Oosterik (heel grote kweker), die hebben ook nog wel eens mensen nodig voor plantjes poten e.d.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 12:27 schreef diginoob2 het volgende:
[..]
Ik heb serieus nog zitten googlen maar niks geen kassen hier hoor
http://www.oosterik.nl/over-oosterik/werken-bij-oosterik/quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:39 schreef MaLo het volgende:
[..]
In Denekamp zit Oosterik (heel grote kweker), die hebben ook nog wel eens mensen nodig voor plantjes poten e.d.
Daar kunnen ze ook wel iemand gebruiken die de winkel een keer opruimt. Wat een zooi zeg!quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:39 schreef MaLo het volgende:
[..]
In Denekamp zit Oosterik (heel grote kweker), die hebben ook nog wel eens mensen nodig voor plantjes poten e.d.
roergebied een optie?quote:Op dinsdag 14 mei 2013 14:08 schreef Dawnbreaker het volgende:
zuid limburg is gewoon dood qua werkgelegenheid
Okee. Dus. Ik heb weken geleden gereageerd op mn droombaan maar daar nooit meer wat van gehoord, tot op de dag dat ik net een goed sollicitatiegesprek heb gehad (vandaag dus)... Of ik binnen 3 dagen op gesprek kan komen. Moeilijk moeilijk moeilijk. Ik weet dat ik nog niet ben aangenomen maar toch... In de ideale wereld zou ik ze allebei aannemen.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 10:15 schreef fh101 het volgende:
Nou, ik heb net mn sollicitatiegesprek gehad en ik heb er een goed gevoel overVandaag of morgen hoor ik het, dus duimen maar!
Ik was met een kwartiertje weer weg, maar een van de managers zei dat het een goed gesprek was dus dat geeft hoop!
dat is ongeveer een uur rijden maar wel een optie ja, als je een tip hebt is die zeker welkomquote:
Wat is er moeilijk aan dan? Bij de andere ook gewoon op gesprek gaan en dan afwachten of ze je willen. Daarna begint het moeilijke gedeelte pas.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 16:33 schreef fh101 het volgende:
[..]
Okee. Dus. Ik heb weken geleden gereageerd op mn droombaan maar daar nooit meer wat van gehoord, tot op de dag dat ik net een goed sollicitatiegesprek heb gehad (vandaag dus)... Of ik binnen 3 dagen op gesprek kan komen. Moeilijk moeilijk moeilijk. Ik weet dat ik nog niet ben aangenomen maar toch... In de ideale wereld zou ik ze allebei aannemen.
Precies, dat dus. Waarom zou je op basis van een goed sollicitatiegesprek opeens niet meer op gesprek gaan voor je potentiële droombaan? Ik heb 17 goede gesprekken gehad en heb nog steeds geen fulltime baan.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 21:05 schreef Myraela het volgende:
[..]
Wat is er moeilijk aan dan? Bij de andere ook gewoon op gesprek gaan en dan afwachten of ze je willen. Daarna begint het moeilijke gedeelte pas.
ga ik doen, dankuquote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:42 schreef Maanvis het volgende:
[..]
http://www.oosterik.nl/over-oosterik/werken-bij-oosterik/
Dan weet je alvast waar je je open sollicitatie heen moet sturen
Bellen!quote:Op woensdag 15 mei 2013 14:12 schreef kipptje het volgende:
Mn zelfvertrouwens heeft hier ook weer een flinke deuk opgelopen.
Een prachtige vacature waarin ik aan alle eisen voldeed waar ze naar vroegen. promotieplek met onderwijstaken (wat ik zo graag wil, heb nota bene ook een didactische aantekening). Mn afstudeeronderzoek sloot perfect aan op het promotieonderzoek. Lector die ook nog mijn afstudeerbegeleider was toen ik nog op het hbo zat... Ik dacht dat dit niet meer mis kon gaan.
Paar dagen laten het gevreesde standaard mailtje binnen gekregen. Volgens het mailtje sloot het cv en motivaties van andere kandidaten meer aan dan de mijne.... Ik snap er echt helemaal niks van. Aan alle eisen voldeed ik. Maar even een mail schrijven om te vragen naar hun motivatie waarom ze denken dat ik niet geschikt ben voor de functie.... Ondertussen maar wee verder rondkijken naar vacatures die niet aansluiten op mn opleiding....
Ze hadden vermeld dat als ik extra informatie wilde hebben, ik naar een bepaald mailadres moest schrijven, dus dat doe ik dan maarquote:
Bepaald e-mail adres ???quote:Op woensdag 15 mei 2013 14:19 schreef kipptje het volgende:
[..]
Ze hadden vermeld dat als ik extra informatie wilde hebben, ik naar een bepaald mailadres moest schrijven, dus dat doe ik dan maar
Ze hebben ook geen nummer achtergelaten in de mail
Dan bel je het algemene nummer van de insteling en vraag je naar de contactpersoon. Een baan krijg je niet als je altijd braaf de regels volgt. Je hebt niets te verliezen.quote:Op woensdag 15 mei 2013 14:19 schreef kipptje het volgende:
[..]
Ze hadden vermeld dat als ik extra informatie wilde hebben, ik naar een bepaald mailadres moest schrijven, dus dat doe ik dan maar
Ze hebben ook geen nummer achtergelaten in de mail
Ik zal even kijken of ik het telefoonnummer kan vinden van de vestiging waar ik hoopte te zijnquote:Op woensdag 15 mei 2013 14:24 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Dan bel je het algemene nummer van de insteling en vraag je naar de contactpersoon. Een baan krijg je niet als je altijd braaf de regels volgt. Je hebt niets te verliezen.
Het kan soms wel dingen verduidelijken. Ik kreeg van de week ook een vage afwijzing. Een telefoontje later, was het me een stuk duidelijker.quote:Op woensdag 15 mei 2013 14:34 schreef Swetsenegger het volgende:
Mag, bellen na een afwijzing is natuurlijk ook compleet nutteloos. Wat denken de mensen hier wat er gaat gebeuren? "Ow we hebben een vergissing gemaakt komt tňch maar op gesprek!"
Right... Het is geen film he.
ja... Kan dus ook in een mail.quote:Op woensdag 15 mei 2013 14:46 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
[..]
Het kan soms wel dingen verduidelijken. Ik kreeg van de week ook een vage afwijzing. Een telefoontje later, was het me een stuk duidelijker.
Ik heb me weleens naar binnen gepraat terwijl ze op basis van brief en cv twijfeldenquote:Op woensdag 15 mei 2013 14:34 schreef Swetsenegger het volgende:
Mag, bellen na een afwijzing is natuurlijk ook compleet nutteloos. Wat denken de mensen hier wat er gaat gebeuren? "Ow we hebben een vergissing gemaakt komt tňch maar op gesprek!"
dan had je geen afwijzing gehad. En verder, dat is een kleinere kans dan de staatsloterij winnen. Kom nou toch. Bellen of mailen nav een afwijzing maakt simpelweg geen flikker uit.quote:Op woensdag 15 mei 2013 14:53 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ik heb me weleens naar binnen gepraat terwijl ze op basis van brief en cv twijfelden
Ben het niet met je eens, maar mogelijk heeft het er ook mee te maken dat ik een ander beroep heb (commerciele functie), waarbij assertiviteit, doorzettingsvermogen en een bord voor je kop een pre kunnen zijn.quote:Op woensdag 15 mei 2013 14:57 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
dan had je geen afwijzing gehad. En verder, dat is een kleinere kans dan de staatsloterij winnen. Kom nou toch. Bellen of mailen nav een afwijzing maakt simpelweg geen flikker uit.
Echt al die tips en trucs die zogezegd tot baangarantie zouden leiden. Nonsens. Je kennis en ervaring moet aansluiten en verder moet je maar net een klik hebben. De ene HR manager kan je brief verschrikkelijk vinden terwijl de ander hem geweldig vind.
Bellen VOORAF is een goede tip, maar bellen nav een afwijzing heeft geen enkele meerwaarde.
ja, kan ook in een mail.quote:Op woensdag 15 mei 2013 14:58 schreef Etcetera het volgende:
Bellen nav een afwijzing: verduidelijking waarom je bent afgewezen, in plaats van het standaard 'je voldoet niet aan het profiel'. Zeker als je wél aan het profiel voldoet wil je die verduidelijking hebben.
dan wordt een afwijzing nog steeds niet omgezet in een uitnodiging.quote:Op woensdag 15 mei 2013 14:59 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ben het niet met je eens, maar mogelijk heeft het er ook mee te maken dat ik een ander beroep heb (commerciele functie), waarbij assertiviteit, doorzettingsvermogen en een bord voor je kop een pre kunnen zijn.
Beller is snellerquote:
Oh? Zoals ik al zei, ik heb anders beleefd. Maar goed, het kan ook de grote uitzondering zijn.quote:Op woensdag 15 mei 2013 15:00 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
dan wordt een afwijzing nog steeds niet omgezet in een uitnodiging.
nee toen twijfelde ze. Als ik bericht krijg dat ze twijfelen aan m'n sollicitatie en daarom niet verder gaan bel ik ook.quote:Op woensdag 15 mei 2013 15:01 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Oh? Zoals ik al zei, ik heb anders beleefd. Maar goed, het kan ook de grote uitzondering zijn.
Aangenomen!quote:Op dinsdag 14 mei 2013 10:15 schreef fh101 het volgende:
Nou, ik heb net mn sollicitatiegesprek gehad en ik heb er een goed gevoel overVandaag of morgen hoor ik het, dus duimen maar!
Ik was met een kwartiertje weer weg, maar een van de managers zei dat het een goed gesprek was dus dat geeft hoop!
Nee, ze kunnen je daarna opnemen in hun bestand van mogelijk toch geschikte kandidaten bij een eventuele volgende vacature. Zelf een keer meegemaaktquote:Op woensdag 15 mei 2013 14:34 schreef Swetsenegger het volgende:
Dit is dan ook niet een ultieme poging om er alsnog in te komen (ga ik namelijk niet vanuit), maar puur om de vraagtekens boven mn hoofd weg te werken. Voornamelijk omdat ik er al zo goed als overtuigd van was dat ik minstens uitgenodigd zou worden voor een gesprek. Welke bewegingswetenschapper met didactische aantekening (was zelfs een pre) heeft tenslotte een afstudeerproject gedaan die naadloos aansluit op het promotietraject én heeft al vaker samengewerkt met de betreffende lector (was zeer goed liep)??? Juist....quote:Op woensdag 15 mei 2013 15:03 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
nee toen twijfelde ze. Als ik bericht krijg dat ze twijfelen aan m'n sollicitatie en daarom niet verder gaan bel ik ook.
Maar "andere kandidaten sloten beter aan op het geschetste profiel" wordt echt niet "kom maar langs op gesprek" nav een telefoontje. Stierenpoep.
nee hoor er staan er toch zat?quote:Op woensdag 15 mei 2013 13:40 schreef TeleportingKing het volgende:
Het aanbod is weer om te huilen trouwens.
[ afbeelding ]
Dat mag niet meer... privacy regels. Daarnaast ben ik al jaren in zoveel bestanden gezet en nooit meer wat van gehoord. Terwijl wanneer ik zelf solliciteerde gewoon een baan had. Zal best een keer voorkomen hoor, maar zijn allemaal marginale uitzonderingssituaties. Het sollicitatie equivalent van de staatsloterij winnen.quote:Op woensdag 15 mei 2013 15:41 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Nee, ze kunnen je daarna opnemen in hun bestand van mogelijk toch geschikte kandidaten bij een eventuele volgende vacature. Zelf een keer meegemaakt
Midden Limburg ook.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 14:08 schreef Dawnbreaker het volgende:
zuid limburg is gewoon dood qua werkgelegenheid
Zoals mijn vader zou zeggen: Tja jongen, had je maar een vak moeten leren.quote:Op woensdag 15 mei 2013 19:07 schreef TeleportingKing het volgende:
[..]
Ja, allemaal van die bouw- en technische vacatures waar ik niks mee kan.
ben je de laatste paar maanden nog wel ergens op gesprek geweest? jij werd ongeveer tegelijkertijd met mijn vader werkloos, maar hij is nog steeds nergens uitgenodigd voor ook maar een gesprek...quote:Op woensdag 15 mei 2013 19:50 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik zou vandaag uitsluitsel krijgen van een sollicitatie... uiteraard niets gehoord. Morgen maar eens bellen.
ook al een tijdje niet meer dus :-(quote:Op woensdag 15 mei 2013 20:17 schreef Swetsenegger het volgende:
Januari, februari en Maart heb ik gesprekken gehad.
Nee, maar ik heb de afgelopen 3 maanden ook een tandje terug geschakeld. Ik heb tenslotte nog 3 dagen werk.quote:
dat is waar. heb je al zicht op extra uren daar?quote:Op woensdag 15 mei 2013 21:32 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee, maar ik heb de afgelopen 3 maanden ook een tandje terug geschakeld. Ik heb tenslotte nog 3 dagen werk.
Er is altijd beweging op een Universiteit, maar nog niets concreets. Dus recent ben ik weer een tandje aan het bijschakelen mbt solliciteren.quote:Op woensdag 15 mei 2013 21:41 schreef fh101 het volgende:
[..]
dat is waar. heb je al zicht op extra uren daar?
Vreemde opmerking. Ik ben gewoon op zoek naar een bijbaan, en klaag erover dat ik bijna alleen maar vacatures voor technische vaklui tegenkom, waar ik (net als 99% van de studenten) niks aan heb. Ik heb genoeg vaardigheden, maar deze liggen op andere gebieden. Had ik dan maar een opleiding onder mijn niveau moeten doen (met alle respect) om nu als vakman aan de slag te kunnen?quote:Op woensdag 15 mei 2013 19:12 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Zoals mijn vader zou zeggen: Tja jongen, had je maar een vak moeten leren.
Hoe je praat en doet kom je echt over als een slimme jongen maar het is me nou niet helemaal duidelijk wat je nou eigenlijk WEL kan?
Je hebt in dit topique niet echt duidelijk kunnen maken waar je vaaridgheden dan wel liggenquote:Op donderdag 16 mei 2013 14:47 schreef TeleportingKing het volgende:
Gefeliciteerd MP!
[..]
Vreemde opmerking. Ik ben gewoon op zoek naar een bijbaan, en klaag erover dat ik bijna alleen maar vacatures voor technische vaklui tegenkom, waar ik (net als 99% van de studenten) niks aan heb. Ik heb genoeg vaardigheden, maar deze liggen op andere gebieden. Had ik dan maar een opleiding onder mijn niveau moeten doen (met alle respect) om nu als vakman aan de slag te kunnen?
Nu weet je hoe of wat, en als het gesprek prettig is verlopen is het natuurlijk beter dan mail.quote:Op donderdag 16 mei 2013 18:04 schreef kipptje het volgende:
Reactie gehadop mijn vraag waarom ik afgewezen was. Lectorkon zich goed inbeelden waarom ik verbaasd was dat ik was afgewezen, want ik voldeed aan alle eisen. Bleekdat er 72 sollicitaties waren en er mensen tussen zaten met 2 masters of publicaties! Tis kennelijk slecht gesteld als ze voor een 'startersfunctie' deze mensen uitnodigen. Een lichtpuntje: het lag niet aan mijn cv. Die was behoorlijk sterk. Andere mensen hadden alleen een sterker cv
.
Oftewel: moving on en ondertussen zoveel mogelijk ervaring opdoen bij mn huidige werk...
Klinkt als Brunelquote:Op vrijdag 17 mei 2013 13:00 schreef Swetsenegger het volgende:
Ah, we hebben weer een "Na 2 keer contact laten we gewoon niets meer van ons horen op telefoontjes en mailtjes en hopen dat het doodbloed" werkgever te pakken geloof ik. Ik ga er nog eenmaal moeite in steken dan kunnen ze de pleuris achter hun hartkleppen krijgen.
Geen brunel.quote:
Bedankt voor je reactie. Ik snap wat je bedoelt. Je moet in ieder geval geen character / personality flaws (die iedereen heeft) noemen, maar dingen die kunnen verbeteren in de loop der tijd. En inderdaad altijd positief blijven en positieve punten benadrukken (ook bij dingen die nog beter kunnen).quote:Op maandag 13 mei 2013 13:29 schreef Bienelientjee het volgende:
[..]
Ik probeer altijd een zwakke eigenschap wat positiever te laten klinken. In een gesprek noem ik het ook geen zwakke eigenschap van mij, maar juist een eigenschap wat op dit moment een leerdoel voor mij is.
Ik ben daar zelf een middag voor gaan zitten en heb het in een Word document omschreven voor mezelf. Misschien voor jou ook een idee? Even noteren wat jouw echte zwakke eigenschappen zijn (en niet zomaar iets verzinnen!)
Bv. ik heb zelf de zwakke eigenschap om in nieuwe omgevingen snel een "de kat uit de boom kijken" houding aan te nemen. Ik kom dan soms onzeker over (ook uit feedback van derden gehoord). Dat vertel ik dan ook eerlijk. En ik leg uit dat ik juist de situatie/werkwijze/omgeving in me aan het opnemen ben (ik observeer nu eenmaal veel = positief) om daar vervolgens mijn handelen op af te stemmen. En dat in dit geval mijn zwakke eigenschap/ leerdoel is om dat sneller in actie om te zetten. (Maar ik probeer zo'n uitleg altijd wel kort en krachtig te houden)
Hopelijk begrijp je een beetje hoe ik het bedoel?
Gefeliciteerd. Wat ga je doen?quote:Op zondag 19 mei 2013 16:10 schreef Copthorne het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie. Ik snap wat je bedoelt. Je moet in ieder geval geen character / personality flaws (die iedereen heeft) noemen, maar dingen die kunnen verbeteren in de loop der tijd. En inderdaad altijd positief blijven en positieve punten benadrukken (ook bij dingen die nog beter kunnen).
Ik heb overigens de baan aangeboden gekregen! Ik ben er enorm blij mee. Het is niet in de richting wat ik heb gestudeerd, maar het is leuk en afwisselend werk. Na 10 maanden werkloosheid kan ik eindelijk weer eens aan de slag!
nou.... Ik ben wel eens in een Chinese fabriek geweest. En dan nog 1 van de betere.... Je kan beter in de bijstand zittenquote:Op maandag 20 mei 2013 18:06 schreef Spezza19 het volgende:
Met de salarissen die bedrijven nu bieden kan je onderhand beter in een Chinese fabriek gaan werken....
haha niet werken is een dooddoener. Je moet dat echt niet willen in de bijstand.quote:Op maandag 20 mei 2013 18:13 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
nou.... Ik ben wel eens in een Chinese fabriek geweest. En dan nog 1 van de betere.... Je kan beter in de bijstand zitten
Ja, ga het serieus met werk vergelijken als we het over een fabriek in China hebbenquote:Op maandag 20 mei 2013 19:19 schreef QualityWorks het volgende:
[..]
haha niet werken is een dooddoener. Je moet dat echt niet willen in de bijstand.
Zoals?quote:Op maandag 20 mei 2013 20:23 schreef Mint_Clansell het volgende:
Je moet sowieso proberen te voorkomen dat je in de bijstand komt. Dan heb alleen nog maar plichten en geen rechten.
Bejaarden wassen en schoffelen. om je uitkering te mogen behouden.quote:
Het hangt af van de richting waarin je een baan zoekt. Nuwerk is voor mij als werkzoekende technicus bijvoorbeeld niet aantrekkelijk, terwijl anderen daar misschien wel vacatures van hun gading aantreffen. Je zult daarom zelf moeten uitvinden wat voor jou werkt (quote:Op maandag 20 mei 2013 21:15 schreef Landgeld het volgende:
Wat vinden jullie de sterkste sites om op banen te solliciteren? Nuwerk / Intermediar?
Op die manier ben ik aan m'n huidige baan gekomen.quote:Op maandag 20 mei 2013 22:35 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Er was laatst ook nog een user die beweerde dat nationalevacaturebank door recruiters veel wordt gebruikt om door cv's van kandidaten te bladeren.
same herequote:Op maandag 20 mei 2013 22:45 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
Op die manier ben ik aan m'n huidige baan gekomen.
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik mijn cv daar (nog) niet heb staan, maar mijn laatste sollicitatiebrief heeft mij in ieder geval een uitnodiging voor een gesprek opgeleverd. Woensdag is het zover.quote:Op maandag 20 mei 2013 22:45 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
Op die manier ben ik aan m'n huidige baan gekomen.
Uiteraard gisteren niets gehoord (immers, pinkesteren) Maar vandaag ook nog niet. Ik schrijf 'm maar vast af.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 15:18 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Geen brunel.
Kreeg zowaar antwoord. druk druk druk, wordt maandag.
Maar positief, een bedrijf waar ik vorig jaar (!) eens mee gesproken heb, heeft me nu uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek .
Join the club zou ik zeggen.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 11:28 schreef peleetje het volgende:
Ik heb inmiddels ook weer eens een paar gesprekken gehad bij een bedrijf. Na afhandeling van de formaliteiten ben ik in principe ook aagenomen. Toch heb ik heel veel twijfels. Heb 3 gesprekken gehad met verschillende mensen en met geen van die mensen had ik een klik. (Helaas moet ik juist met hen samenwerken). Maar ik vond ze niet aardig. Het bedrijf zelf kwam ook zeer onprofessioneel op mij over. Ga terecht komen op een hele rommelige afdeling.
Dus, twijfels over wat ik nu moet doen. Aan de ene kant, werk is werk. Kan altijjd zoeken naar iets beters.
Waarom zijn er nou geenn leuke banen te vinden!
Als je iets vast wil in die sector zul je wel moeten. alleen maar interne vacatures op het moment en die worden vervuld door mensen die er anders uitliggen.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 10:00 schreef Bienelientjee het volgende:
Erg herkenbaar Beetle!
Zelf heb ik nog altijd niets gehoord over een gesprek voor a.s. vrijdag. Ik geef ze tot morgen. Dan bel ik ze maar even op met de vraag of ik nog een uitnodiging mag verwachten!
Nu heb ik gelukkig ook weer een nieuwe vacature gevonden als oproepkracht in de KDV/BSO. Daar maar eens de brief voor in elkaar zetten en vandaag nog eruit sturen!
idd asociaal. Kun je misschien iets tegen doen; ga dreigen met onzindingen, bijv. dat je van je werkcoach na moest vragen waarom je nog niets gehoord had. En dat die werkcoach anders zelf wel even na zal bellen oidquote:Op dinsdag 21 mei 2013 22:03 schreef Swetsenegger het volgende:
Vandaag maar weer eens wat reminders de deur uitgedaan. Dat je van commerciële relatief kleine bedrijven geen reactie ontvangt kan ik nog enigszins inkomen, maar dat een organisatie als kennisnet he le maal niets laat horen vind ik echt asociaal.
BIzar is dat ik 2 sollicitaties als projectmanager heb uitstaan bij full service bureautjes.... geen enkele reactie in een maand... ga ik op de website kijken staat de vacature er nog pontificaal vermeld.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 22:03 schreef Spezza19 het volgende:
Geen enkel bedrijf laat van zich horen....
mja het is het asociale gedrag van een HR&O kutje. dat geeft niet zonder meer aan hoe het bedrijf is.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 22:07 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
BIzar is dat ik 2 sollicitaties als projectmanager heb uitstaan bij full service bureautjes.... geen enkele reactie in een maand... ga ik op de website kijken staat de vacature er nog pontificaal vermeld.
Hoe moeilijk is het om een afwijzing te sturen denk ik dan. Zeker als je mijn cv leest en wéét dat ik bij een zeer grote potentiële klant van dat soort bedrijven werk! Zolang ik daar zit komen deze bedrijven daar echt niet binnen door hun asociale gedrag.
We hebben het hier over bureau's met tussen de 5 en 15 medewerkers. Die hebben zelden een HR medewerkerquote:Op dinsdag 21 mei 2013 22:28 schreef Maanvis het volgende:
[..]
mja het is het asociale gedrag van een HR&O kutje. dat geeft niet zonder meer aan hoe het bedrijf is.
Hier ook. Vanavond weer een poging doen.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 22:03 schreef Spezza19 het volgende:
Geen enkel bedrijf laat van zich horen....
"ER IS WERK ZAT! ALS JE MAAR ECHT WIL.."quote:Op woensdag 22 mei 2013 12:13 schreef Swetsenegger het volgende:
Zojuist sollicitatie nummer 97 de deur uit gedaan... nog maar 3 tot de 100
Ik ben na 200 gestopt met tellen. Bleh.quote:Op woensdag 22 mei 2013 12:13 schreef Swetsenegger het volgende:
Wat ze doen? Mensen werven.... Ik heb echt een schurfthekel aan dat soort recruiters en vacatures....quote:Op woensdag 22 mei 2013 13:22 schreef taxibabe het volgende:
Pff, heb al mijn accounts bij de vacaturesites weer ge-update. Ben nu al 2x gebeld, of ik interesse had om zelfstandig ondernemer te worden.
'Onze werkwijze is wereldwijd bekend en hebben een groot internationaal netwerk! Je mag je eigen tijd indelen en je gaat veel verdienen!! Je kunt allerlei cursussen volgen om je te onwikkelen! Kijk maar op onze site voor de succesverhalen!'
'Maar wat doen jullie dan precies?' 'Eehm..'
Ja idd, t'is verschrikkelijk. Snel afkappen dat soort telefoongesprekken.quote:Op woensdag 22 mei 2013 13:23 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Wat ze doen? Mensen werven.... Ik heb echt een schurfthekel aan dat soort recruiters en vacatures....
Tja poep gebeurt. Zag vanmorgen dat ik vorige week een motivatie had verstuurd met in de aanhef de naam van een ander bedrijf. Ik verwacht niet uitgenodigd te wordenquote:Op woensdag 22 mei 2013 13:40 schreef Bienelientjee het volgende:
Het moment dat je op verzenden hebt gedrukt en ineens ziet dat je 2x hetzelfde woord in één zin hebt gebruikt. Geen immense fout, maar kreeg wel even zo'n hit yourself moment van:
Oops!quote:Op woensdag 22 mei 2013 14:02 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Tja poep gebeurt. Zag vanmorgen dat ik vorige week een motivatie had verstuurd met in de aanhef de naam van een ander bedrijf. Ik verwacht niet uitgenodigd te worden
Is mij ook een keer gelukt inderdaad.quote:Op woensdag 22 mei 2013 14:02 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Tja poep gebeurt. Zag vanmorgen dat ik vorige week een motivatie had verstuurd met in de aanhef de naam van een ander bedrijf. Ik verwacht niet uitgenodigd te worden
Sowieso gefeliciteerd en veel succes!quote:Op woensdag 22 mei 2013 15:00 schreef fh101 het volgende:
[..]
Is mij ook een keer gelukt inderdaad.
Of dat je inderdaad meerdere sollicitaties in een paar uur tijd doet en alles wel goed nakijkt, behalve het onderwerp van je email. Dat je op verzenden klikt en 'sollciatie' ziet staan
Ik ben trouwens op gesprek geweest bij mijn 'droombaan' nadat ik dus al was aangenomen voor een andere baan. Tijdens het gesprek kwam naar voren dat het voor mij echt niet praktisch zou zijn, dus dat gaf in ieder geval wel duidelijkheidNu kan ik zaterdag aan de slag bij waar ik ben aangenomen
Dankjewel!quote:Op woensdag 22 mei 2013 15:02 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Sowieso gefeliciteerd en veel succes!
quote:1. Degene die als eerste arriveert heeft de beste kans op succes
Sommige kansen zijn alleen beschikbaar voor de eerste concurrenten. Des te eerder je jouw sollicitatie instuurt, des te meer kans je hebt dat jouw CV gelezen wordt. Als je langzaam bent met het reageren op vacatures dan bestaat de mogelijkheid dat je al te laat bent. Zorg er dus voor dat je op de hoogte blijft van de nieuwste vacatures.
2. Probeer vacatures al vóór publicatie in handen te krijgen
Nog beter dan één van de eersten zijn die op een vacature reageert is een vacature al in handen krijgen voordat deze geplaatst is. Maak een lijstje van bedrijven waar jij in geďnteresseerd bent en waar je graag voor zou willen werken en benader deze bedrijven om te kijken of er binnenkort vacatures zullen verschijnen.
3. Maak jouw gegevens op maat
Sollicitanten worden al snel als nummers gezien wanneer bedrijven tientallen of zelfs honderden motivatiebrieven en CV’s ontvangen voor één vacature. Zodra je een vacature hebt gevonden waarbij jij perfect aan het profiel voldoet is het belangrijk om jezelf goed te profileren. Ook al wil je graag als één van de eersten solliciteren, reageer niet zo gehaast dat je geen tijd hebt om te laten zien dat jij de ideale kandidaat bent. Pas jouw CV en motivatiebrief dus aan op iedere functie waarop je solliciteert.
4. Geen reactie?
Soms voelt alsof je gegevens in een oneindig groot zwart gat belanden na het verzenden van een sollicitatie, maar er zijn toch echt mensen aan de andere kant. Als je binnen een paar dagen geen reactie hebt ontvangen, dan kun je prima een follow-up mail verzenden. In deze e-mail leg je uit dat je gereageerd hebt op een vacature bij het bedrijf, noem de betreffende functie en de datum waarop jij jouw CV en motivatiebrief hebt gestuurd, en vraag je of zij jouw CV en motivatiebrief in goede staat ontvangen hebben. Als er expliciet vermeld staat dat telefoontjes en mailtjes niet op prijs worden gesteld, doe dat dan ook niet.
Ook na een sollicitatiegesprek kun je een soortgelijke vervolg e-mail sturen. Stuur degenen met wie je het gesprek hebt gehad een mailtje om hen te bedanken voor het gesprek en benadruk jouw interesse in het bedrijf en de functie.
Ik heb Financial Economics gestudeerd, wat er in mijn geval op neer kwam dat het veel meer wiskunde/statistiek was dan de gewone Finance variant.quote:Op woensdag 22 mei 2013 15:08 schreef Maryn. het volgende:
Zijn hier ook mensen die in Finance (WO) een baan zoeken? Hoe vergaat het jullie?
Ga binnenkort ermee beginnnen..
Centerparcs? (en andere vakantieparking of campings)quote:Op woensdag 22 mei 2013 22:01 schreef koekjestrommel1 het volgende:
* koekjestrommel1 zoekt een zomerbaantje.
20 jaar oud, ervaring in toerisme en detailhandel, vloeiend in NL, D, en EN (echt vloeiend, niet steenkolen vloeiend..).
Zou het mogelijk zijn om wat leuks te vinden in het buitenland?
Disneyland Parijs.quote:Op woensdag 22 mei 2013 22:01 schreef koekjestrommel1 het volgende:
20 jaar oud, ervaring in toerisme en detailhandel, vloeiend in NL, D, en EN (echt vloeiend, niet steenkolen vloeiend..).
Naar hotels en campings ben ik ook al een beetje aan het kijken, maar heb maar tot halverwege augustus en de meeste mensen zoeken iemand tot oktober.quote:Op woensdag 22 mei 2013 22:03 schreef fh101 het volgende:
[..]
Centerparcs? (en andere vakantieparking of campings)
Mickey Mouse spelen trekt me niet zo. En Fransen ook nietquote:
Laat je dat vooral niet tegenhouden om te solliciteren... Vaak is dat geen harde eis en hebben ze net zo lief iemand tot augustusquote:Op woensdag 22 mei 2013 22:08 schreef koekjestrommel1 het volgende:
[..]
Naar hotels en campings ben ik ook al een beetje aan het kijken, maar heb maar tot halverwege augustus en de meeste mensen zoeken iemand tot oktober.
Ja, want daar hebben ze natuurlijk alleen maar functies in mickey mouse pakken. In internationale hotels hebben ze niemand nodig die z'n talen spreekt.quote:Op woensdag 22 mei 2013 22:08 schreef koekjestrommel1 het volgende:
[..]
Naar hotels en campings ben ik ook al een beetje aan het kijken, maar heb maar tot halverwege augustus en de meeste mensen zoeken iemand tot oktober.
[..]
Mickey Mouse spelen trekt me niet zo. En Fransen ook niet.
Bedankt! Het is niet een hele boeiende functie, maar ik ben blij dat ik wat heb. Het is administratief werk voor een bedrijf. Facturen opstellen, punt van contact voor hun klanten (andere bedrijven), oplossingen zoeken als er problemen zijn etc.quote:
Ze heeft wel een relevante hbo opleiding he :pquote:Op donderdag 23 mei 2013 18:29 schreef MCH het volgende:
Bekende van mij solliciteert voor hulpkracht bij een schoenenzaak. Ze hebben haar gezegd dat ze misschien zelfs een derde ronde gesprekken gaan inplannen als ze er nog niet uit zijn. Ik weet niet of ik moet lachen of moet huilen van deze treurigheid.
Ik zou echt vragen of ze gestoord zijn.quote:Op donderdag 23 mei 2013 18:29 schreef MCH het volgende:
Bekende van mij solliciteert voor hulpkracht bij een schoenenzaak. Ze hebben haar gezegd dat ze misschien zelfs een derde ronde gesprekken gaan inplannen als ze er nog niet uit zijn. Ik weet niet of ik moet lachen of moet huilen van deze treurigheid.
beetje heftruckchauffeur die in de rondte rijd bij Vrumona bijv. verdient toch al snel 2k netto in de dagdienst.quote:Op donderdag 23 mei 2013 21:26 schreef MissionPhailed het volgende:
Ik zie nog relatief veel vacatures voorbijkomen voor magazijnwerk waarin heftruck-certificaat wordt gevraagd. Resulteert het zelfstandigh behalen van een heftruckcertificaat ook daadwerkelijk in wat betere kansen op de (lagere) arbeidsmarkt -ook met nauwelijks ervaring qua magazijnwerk- of kan ik m'n geld net zo goed door de plee spoelen ... ?
Ze zochten mensen om in de zomer in belgie op festivals te werken. En dan niet barwerk. Leek mij wel puikquote:Op woensdag 22 mei 2013 22:01 schreef koekjestrommel1 het volgende:
boh, linkje please!quote:Op donderdag 23 mei 2013 23:12 schreef friekin_ het volgende:
[..]
Ze zochten mensen om in de zomer in belgie op festivals te werken. En dan niet barwerk. Leek mij wel puik
Balenquote:Op donderdag 23 mei 2013 23:15 schreef friekin_ het volgende:
[..]
Zie nu dat hij eraf gehaald is.![]()
http://www.indeed.nl/vacatures?q=festival&l=Weert
Dat is veel. Allemaal op maat gemaakt?quote:Op woensdag 22 mei 2013 12:13 schreef Swetsenegger het volgende:
Ja op maat, in zoverre dat ik op 2 a 3 functies solliciteer en dus al 3 redelijk standaard brieven heb waar ik wat in moet aanpassen en ze dan kan versturen.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 06:20 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Dat is veel. Allemaal op maat gemaakt?
Functioneel beheer Internet, Projectleider Internet, Webcoordinator/master, etcquote:Mag ik vragen in welke sector of op welke functie je solliciteert?
Richt je je dan niet op banen ver onder je niveau? Je zal zo'n papiertje best kunnen halen, maar als HBO- of universitair geschoolde ben je natuurlijk zwaar overgekwalificeerd voor werk waarbij een heftruck komt kijken.quote:Op donderdag 23 mei 2013 21:26 schreef MissionPhailed het volgende:
Ik zie nog relatief veel vacatures voorbijkomen voor magazijnwerk waarin heftruck-certificaat wordt gevraagd. Resulteert het zelfstandigh behalen van een heftruckcertificaat ook daadwerkelijk in wat betere kansen op de (lagere) arbeidsmarkt -ook met nauwelijks ervaring qua magazijnwerk- of kan ik m'n geld net zo goed door de plee spoelen ... ?
* TeleportingKing zoekt meequote:Op woensdag 22 mei 2013 22:01 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Ik ben niet HBO- of universitair geschoold, eerder MBO en dat met een rommelige CV. Door omstandigheden ben ik in een niche van de administratieve sector terechtgekomen alwaar nog altijd redelijk wat werkbetrekkingen voorbijkomen, maar deze zijn steeds tijdelijk van aard. Een wat langdurigere werkperiode zou beslist niet verkeerd uitkomen en daarbij kijk ik ook buiten de sector alwaar ik de afgelopen jaren werkzaam was. Ben nu op het punt gekomen dat ik een halfjaar palletsorteren tegen minimumloon als een royale luxe ziequote:Op vrijdag 24 mei 2013 12:09 schreef TeleportingKing het volgende:
[..]
Richt je je dan niet op banen ver onder je niveau? Je zal zo'n papiertje best kunnen halen, maar als HBO- of universitair geschoolde ben je natuurlijk zwaar overgekwalificeerd voor werk waarbij een heftruck komt kijken.
Valt wel mee, ik heb in de soepfabriek van unox gewerkt en het werk was heel leuk en verveelde absoluut niet.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 12:53 schreef Mint_Clansell het volgende:
Beter dan een uitkering, maar zoiets als orders picken ben je snel zat als je hoogopgeleid bent. Per dag 100x op en neer rijden in zo'n heftruck gaat heel erg snel vervelen.
soep makenquote:Op vrijdag 24 mei 2013 13:51 schreef Mint_Clansell het volgende:
Ligt natuurlijk ook aan wat je daar dan deed he?
Het is jammer, maar het is 'their loss', moet je maar denken.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 14:52 schreef Landgeld het volgende:
Hee gaan jullie om met afwijzingen? Vooral op het laatste moment is natuurlijk zuur. Als het tussen jou en een ander gaat.
En wat doet een projectleider/coordinator/master/beheerder Internet precies?quote:Op vrijdag 24 mei 2013 08:09 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja op maat, in zoverre dat ik op 2 a 3 functies solliciteer en dus al 3 redelijk standaard brieven heb waar ik wat in moet aanpassen en ze dan kan versturen.
Ondertussen 98 sollicitaties verstuurd sinds Eind Juli vorig jaar. Ik ben gelukkig maar 2 maanden volldig werkloos geweest, ik ben sinds November alweer parttime aan het werk.
[..]
Functioneel beheer Internet, Projectleider Internet, Webcoordinator/master, etc
Soms een uitstapje naar Product Manager.
Pas geleden werd ik zoals afgesproken in de ochtend gebeld of ik aangenomen was of niet. Maar... ik had tijdens het gesprek al een hele hese stem vanwege een verkoudheid, en de ochtend dat ik gebeld werd had ik dus echt he-le-maal geen stem meer... Ik kon hooguit wat geluiden maken. Kwam dus heel intelligent overquote:Op vrijdag 24 mei 2013 14:52 schreef Landgeld het volgende:
Hee gaan jullie om met afwijzingen? Vooral op het laatste moment is natuurlijk zuur. Als het tussen jou en een ander gaat.
Functioneel Beheer zorgt ervoor dat aan alle functionele eisen vanuit de business voldaan wordt. Eigenlijk de intermediair tussen aan de ene kant commercie en de andere kant techniek. Meestal ook een aansturende rol voor content beheerders.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 15:06 schreef Thrilled het volgende:
[..]
En wat doet een projectleider/coordinator/master/beheerder Internet precies?
Als je er genoeg krijgt wordt het vanzelf makkelijkerquote:Op vrijdag 24 mei 2013 14:52 schreef Landgeld het volgende:
Waarom niet gewoon de gesprekken met bedrijf 2 afgerond? Als je een aanbod krijgt van bedrijf 2 wordt het toch pas zaak om na te gaan denken welk van de twee je accepteert?quote:Op vrijdag 24 mei 2013 15:23 schreef Landgeld het volgende:
Vorig jaar dit meegemaakt:
Sollicitatie bij bedrijf 1
Sollicitatie bij bedrijf 2
Beide door naar 2e ronde met nog maar een paar kandidaten.
Bedrijf 1 (relatief klein): leuk gesprek, leuke mensen maar iets mindere functie (cv technisch) en meer reistijd.
Bedrijf 2 (relatief groot -log) : mindere "klik" in het gesprek maar betere functie (cv technisch) en leukere vestigingsplaats (o.a. minder reistijd).
Bedrijf 1 schakelt snel en krijg ik een aanbod.
Vanaf dat moment duurt het 2e gesprek met bedrijf 2 nog 2-3 weken.
Waarvoor kies je dan. Zekerheid is bedrijf 1, bedrijf 2 heeft een betere functie, meer salaris en leukere vestigingsplaats. Het is en blijft een gevoelskwestie, maar wel verdomde lastig.
Afzeggen is link. Wat heb ik gedaan: toegehapt op bedrijf 1, bedrijf 2 afgezegd maar twijfel nog steeds wel een beetje over wat ik had moeten doen....
Bedrijf 1 wilde natuurlijk snel een antwoord. Wilde niet 3-4 weken "wachten". En wie weet nog een tijd daarna tot een beslissing. Dat maakte het lastig. Een aanbod kan je m.i. ook weer geen kleine maand laten liggen als ze het liefst per direct iemand aannemen. Dan is er een risico dat ze toch iemand anders uitkiezen.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 16:03 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Als je er genoeg krijgt wordt het vanzelf makkelijker
[..]
Waarom niet gewoon de gesprekken met bedrijf 2 afgerond? Als je een aanbod krijgt van bedrijf 2 wordt het toch pas zaak om na te gaan denken welk van de twee je accepteert?
quote:Op vrijdag 24 mei 2013 16:18 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Bedrijf 1 wilde natuurlijk snel een antwoord. Wilde niet 3-4 weken "wachten". En wie weet nog een tijd daarna tot een beslissing. Dat maakte het lastig. Een aanbod kan je m.i. ook weer geen kleine maand laten liggen als ze het liefst per direct iemand aannemen. Dan is er een risico dat ze toch iemand anders uitkiezen.
Zo heb ik het recentelijkgedaan.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 16:25 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]Je zegt "Ja" tegen bedrijf 1 en blijft in gesprek met bedrijf "2". Je hebt proeftijd he.
Niet sjiek natuurlijkquote:Op vrijdag 24 mei 2013 16:25 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]Je zegt "Ja" tegen bedrijf 1 en blijft in gesprek met bedrijf "2". Je hebt proeftijd he.
Hoe ging dat?quote:
Want? Bedrijven hebben toch OOK meerdere kandidaten.quote:
Waarom moet bedrijf 1 uberhaupt details weten van eventuele andere sollicitaties?quote:Tegen "Bedrijf 1" zeg je dan dat je de aanbieding hebt afgeslagen.
quote:Dan lieg je. Daarbij zal je al na 4 weken -ondanks dat het wellicht leuk is- moeten opzeggen met een smoes.
Nou, je maakt het met name jezelf lastig.quote:Maakt het lastig.
Maar het was een optie geweest inderdaad.
[..]
Hoe ging dat?
Nou gewoon. Met bedrijf 1 was ik eruit en sprak verder met bedrijf 2. Toen het bod van 2 beter bleek ben ik naar 1 gegaan en heb ik aangegeven dat ik ergens anders een beter bod heb gekregen en dat ik daarom opzeg/niet in dienst treed.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 16:50 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Niet sjiek natuurlijkTegen "Bedrijf 1" zeg je dan dat je de aanbieding hebt afgeslagen. Dan lieg je. Daarbij zal je al na 4 weken -ondanks dat het wellicht leuk is- moeten opzeggen met een smoes. Maakt het lastig.
Maar het was een optie geweest inderdaad.
[..]
Hoe ging dat?
Dat zou ik nog wel trekken. Zag kort geleden nog een vacature voorbijkomen voor productiemedewerker waarbij "4000 kippen per persoon per dag worden behandeld", dat lijkt me écht geestdodend en alleen te overwegen in noodgevallenquote:Op vrijdag 24 mei 2013 12:53 schreef Mint_Clansell het volgende:
Beter dan een uitkering, maar zoiets als orders picken ben je snel zat als je hoogopgeleid bent. Per dag 100x op en neer rijden in zo'n heftruck gaat heel erg snel vervelen.
Interessant. Ik heb dat toen niet gedaan, misschien niet slim.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 17:18 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Nou gewoon. Met bedrijf 1 was ik eruit en sprak verder met bedrijf 2. Toen het bod van 2 beter bleek ben ik naar 1 gegaan en heb ik aangegeven dat ik ergens anders een beter bod heb gekregen en dat ik daarom opzeg/niet in dienst treed.
Nee, maar zij doen hetzelfde als ze een betere kandidaat tegenkomen.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 20:26 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Interessant. Ik heb dat toen niet gedaan, misschien niet slim.
Maar als je net 3-4 weken werkt, een bedrijf super is, dan is het lastig er direct weg te gaan omdat je een beter aanbod hebt. Daar worden ze niet blij van.
Dat denk ik niet. Ze kiezen iemand bewust en gaan daar dan ook niet meer zoeken naar betere kandidaten om diegene te vervangen natuurlijkquote:Op vrijdag 24 mei 2013 20:37 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Nee, maar zij doen hetzelfde als ze een betere kandidaat tegenkomen.
Het zou je verbazen.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 20:44 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Ze kiezen iemand bewust en gaan daar dan ook niet meer zoeken naar betere kandidaten om diegene te vervangen natuurlijk
Nice guys finish last.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 20:44 schreef Landgeld het volgende:
@Swetsenegger: ik heb ook nog bepaalde fantsoensnormen
Met het eerste zit je mis. En qua fatsoensnormen; ze hadden er begrip voor, maar vonden het vanzelfsprekend niet leuk. Over een tijdje gaan we nogeens een kopje koffie drinken, wie weet kunnen we nog zaken doen.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 20:44 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Ze kiezen iemand bewust en gaan daar dan ook niet meer zoeken naar betere kandidaten om diegene te vervangen natuurlijk
Ja, bedrijven hebben ook meerdere kandidaten, maar op een gegeven moment schud je elkaar de hand en heb je de keuze gemaakt. Wat zou jij vinden van een bedrijf dat jou tijdens je proeftijd wegstuurt omdat ze stiekem toch de sollicitatieprocedure zouden voortzetten? Dat doet niemand, en terecht.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 16:56 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]Waarom met een smoes? Je hebt proeftijd, dat mes snijdt aan 2 kanten. ZIJ kunnen JOU er elk moment uitgooien en JIJ kan elk moment opstappen zonder opgaaf van redenen. Daarnaast zou ik er niet eens over liegen "Ik kreeg een beter aanbod". Voor hetzelfde geld doet bedrijf 1 je OOK een beter aanbod.
Wie zegt dat een beter aanbod alleen om geld gaat? Zie mijn voorbeeld boven.uiteindelijk heb ik gekozen voor 10% minder geld, maar een bedrijf dat beter bij me past.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 22:13 schreef Mas het volgende:
[..]
Ja, bedrijven hebben ook meerdere kandidaten, maar op een gegeven moment schud je elkaar de hand en heb je de keuze gemaakt. Wat zou jij vinden van een bedrijf dat jou tijdens je proeftijd wegstuurt omdat ze stiekem toch de sollicitatieprocedure zouden voortzetten? Dat doet niemand, en terecht.
Ook een beetje naief dat je verwacht dat ze op basis van deze aanpak ("ik zit nog in mijn proeftijd, en ik kan zo weg, en ik heb bod X beter gehad") je salaris gaan verhogen. Hoezo een verneukte arbeidsrelatie. Je zegt hiermee dat je alleen voor het geld komt, en dat op je op een later tijdstip voor een paar euro zo weg bent. Drie keer raden wie geen cent meer in je gaat investeren.
quote:Op vrijdag 24 mei 2013 22:13 schreef Mas het volgende:
[..]
Ja, bedrijven hebben ook meerdere kandidaten, maar op een gegeven moment schud je elkaar de hand en heb je de keuze gemaakt. Wat zou jij vinden van een bedrijf dat jou tijdens je proeftijd wegstuurt omdat ze stiekem toch de sollicitatieprocedure zouden voortzetten? Dat doet niemand, en terecht.
Wie heeft het over geldquote:Ook een beetje naief dat je verwacht dat ze op basis van deze aanpak ("ik zit nog in mijn proeftijd, en ik kan zo weg, en ik heb bod X beter gehad") je salaris gaan verhogen. Hoezo een verneukte arbeidsrelatie. Je zegt hiermee dat je alleen voor het geld komt, en dat op je op een later tijdstip voor een paar euro zo weg bent. Die gaan geen cent meer in je investeren.
Je kan er natuurlijk ook gewoon eerlijk over zijn. Ik heb een parttime functie geaccepteerd en er direct bij gezegd dat ik een fulltime baan nodig heb en DUS door blijf solliciteren.quote:Bedenk je goed dat bepaalde wereldjes niet eens zo heel groot zijn, en dat je met dit soort fratsen echt schepen verbrandt.
Sinds bedrijven personeel als stront behandelen, ben ik die fatsoensnormen al een tijd geleden kwijtgeraakt...quote:Op vrijdag 24 mei 2013 20:44 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Als ik in de ww zit en ik heb twee procedures lopen waarbij 1 me een aanbod doet, zal ik dat ALTIJD accepteren. Als ik de andere partij eigenlijk interessanter vind zal ik op zeker de gesprekken door laten lopen.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 22:26 schreef Mas het volgende:
Van meet af aan eerlijk zijn is iets anders dan een baan accepteren, en het instrument proeftijd misbruiken om toch voor iets anders te gaan. Het idee van proeftijd is dat de baan toch niet is wat je er van verwacht had, bijvoorbeeld wanneer je verkeerd geinformeerd bent tijdens de sollicitatieprocedure.
"Zonder opgaaf van redenen" Er worden zat mensen in hun proeftijd ontslagen. Wil je zeggen dat je in alle gevallen denkt te weten wat de motivatie van de werkgever is?quote:Ik betwijfel of er bedrijven zijn die dit doen. Er bestaat zoiets als een 'employer brand', dat je op die manier HEEL hard de grond in jaagt.
Nu draai je zaken om. Ik heb nergens gezegd dat je de tweede mogelijkheid als argument moet gebruiken om je positie bij de eerste mogelijkheid te verbeteren. Ik heb gezegd dat je hooguit nog bij de eerste mogelijkheid kan aangeven waarom je weggaat en hen de kans geven te reageren. Uiteraard hoeft dat niet. Je kan ook om 09:01 bellen en zeggen dat je niet meer komt.quote:Ik zou zowieso afraden om in de eerste maanden van je dienstverband aan te komen met externe vacatures als argument om iets geregeld te krijgen.
Fijn.quote:Mijn bron is overigens mijn eigen werkervaring in de HR.
Netjes en moraal is voor veel mensen een luxe die ze zich niet meer kunnen permitteren.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 22:40 schreef Mas het volgende:
Vooruit, als je met je academische opleiding thuis in de WW zit, en je kunt kiezen tussen twee banen onder je niveau in een sector waar je niets om geeft, dan kan je dit inderdaad doen. Niet netjes en niet sportief, maar vooruit. Als je aan het kiezen bent tussen serieuze banen in je eigen sector blijf ik dit naast onsportief en niet netjes ook erg dom vinden. Kwestie van inschattingen en moraal, dus gaan we het verder niet over eens worden, dus doe lekker je ding.
Hoe bedoel je dat? Wat vindt je onsportief en niet netjes?quote:Op vrijdag 24 mei 2013 22:40 schreef Mas het volgende:
st onsportief en niet netjes ook erg dom vinden. Kwestie van inschattingen en moraal, dus gaan we het verder niet over eens worde
Zolang je handtekening nergens onder staat, zit je nergens aan vast. Los daarvan heb je nog je maand proeftijd en kan je nog steeds wegquote:Op vrijdag 24 mei 2013 22:53 schreef Tinkepink het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met een mondelinge toezegging, maar nog niets hebben getekend en nog niet begonnen? Kan je er dan nog wel met goed fatsoen onderuit?
Tenzij is overeengekomem dat dit niet kan. In beginsel is een jaar gewoon een jaar.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 10:44 schreef Landgeld het volgende:
Ook met een jaarcontract kan je opzeggen, al zit je dan aan een opzegtermijn vast...
Vind ik ook, maar anderen hadden het over fatsoen en moraal.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 09:47 schreef Thrilled het volgende:
[..]
Zolang je handtekening nergens onder staat, zit je nergens aan vast. Los daarvan heb je nog je maand proeftijd en kan je nog steeds weg
Een contract voor bepaalde tijd heeft heel vaak geen opzegtermijn.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 10:44 schreef Landgeld het volgende:
Ook met een jaarcontract kan je opzeggen, al zit je dan aan een opzegtermijn vast...
Moraalridder,... werkgevers halen ook meer dan genoeg streken uit. Af en toe valt het kwartje voor hun de verkeerde kant op.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 22:40 schreef Mas het volgende:
Vooruit, als je met je academische opleiding thuis in de WW zit, en je kunt kiezen tussen twee banen onder je niveau in een sector waar je niets om geeft, dan kan je dit inderdaad doen. Niet netjes en niet sportief, maar vooruit. Als je aan het kiezen bent tussen serieuze banen in je eigen sector blijf ik dit naast onsportief en niet netjes ook erg dom vinden. Kwestie van inschattingen en moraal, dus gaan we het verder niet over eens worden, dus doe lekker je ding.
Deze post keer 100 en dan met name dat vetgedrukte. En dan ook nog hoogdravend over 'employer brand' sprekenquote:Op zaterdag 25 mei 2013 15:39 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Moraalridder,... werkgevers halen ook meer dan genoeg streken uit. Af en toe valt het kwartje voor hun de verkeerde kant op.
HMR mensen hebben over het algemeen geen flauw idee trouwens van wat er werkelijk speelt op de werkvloer.
Nog nooit gehoord, 2 maanden is redelijk normaal, ook tijdens jaarcontract/vast contract.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 12:50 schreef Sandersson het volgende:
[..]
Tenzij is overeengekomem dat dit niet kan. In beginsel is een jaar gewoon een jaar.
Een mondelinge toezegging heeft zelfde status als je handtekening zetten, ik ben geen jurist maar volgens mij geld er zelfs omgekeerd bewijsrecht, maw jij moet het tegendeel bewijzen.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 22:53 schreef Tinkepink het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met een mondelinge toezegging, maar nog niets hebben getekend en nog niet begonnen? Kan je er dan nog wel met goed fatsoen onderuit?
Het is heel ongebruikelijk dat een jaarcontract een opzegtermijn heeft.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 16:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nog nooit gehoord, 2 maanden is redelijk normaal, ook tijdens jaarcontract/vast contract.
Wat een domme opmerking, als verkoper van arbeid ben jij degene die de prijs en voorwaarden bepaald, kortom als je gaat afgeven op de kopers van jouw product, dan heb je er dus niets van begrepen.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 17:26 schreef twi het volgende:
Ik zou het inmiddels ook wel weten als ik twee dingen zou hebben lopen. In deze markt wordt je nu eenmaal als een wegwerpproduct gebruikt als werknemer. Heb het al een keer meegemaakt dat ik voor bedrijf A (groter, veel opleidingsmogelijkheden) koos terwijl ik nog met bedrijf B (kleiner, minder kans op doorgroei maar waarschijnlijk wel leuker werk) in gesprek was. Nog steeds spijt dat ik niet alles gewoon door heb laten lopen, en dat zal ik in het vervolg dus ook blijven doen tot na de proeftijd.
Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken, maar ook de jaarcontracten die ik heb gehad hadden gewoon opzegtermijn van 2 maanden.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 16:37 schreef Domme_Gans het volgende:
[..]
Het is heel ongebruikelijk dat een jaarcontract een opzegtermijn heeft.
Nee hoor, mijn voormalige jaarcontracten hadden allemaal een maand opzegtermijn.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 16:37 schreef Domme_Gans het volgende:
[..]
Het is heel ongebruikelijk dat een jaarcontract een opzegtermijn heeft.
Bij ons in het hotel hebben we ook een tijdje zo'n doorgedraaide HMR-teef gehad. Die vond dat zij beter kon bepalen wat voor mensen er aan genomen moesten worden voor in de bediening dan ik en de eigenaar. Zij wist namelijk beter wat voor soort mensen met elkaar konden samen werken.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 16:29 schreef Domme_Gans het volgende:
[..]
Deze post keer 100 en dan met name dat vetgedrukte. En dan ook nog hoogdravend over 'employer brand' sprekenZonder enig besef dat er al 5 jaar crisis en er elke maand steeds meer werklozen bij komen. Denk je nou echt dat die een reet geven om 'employer brand'
?
Dat kan, maar bij een jaarcontract mag je dus op de laatste dag zeggen dat je er mee stopt, aangezien de overeenkomst automatisch eindigt.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 16:46 schreef Yuki het volgende:
[..]
Nee hoor, mijn voormalige jaarcontracten hadden allemaal een maand opzegtermijn.
quote:Op zaterdag 25 mei 2013 16:48 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Dat kan, maar bij een jaarcontract mag je dus op de laatste dag zeggen dat je er mee stopt, aangezien de overeenkomst automatisch eindigt.
quote:Op zaterdag 25 mei 2013 16:56 schreef Yuki het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Die maand opzegtermijn geldt natuurlijk niet als een contract van rechtswege eindigt.
Overigens vind ik dat niet echt loyaal naar je werkgever, maar dat terzijde.
Dat is een aanname. Je kan ook het aanbod gekregen hebben om te verlengen, dat contract nog niet getekend hebben en op je laatste dag zeggen dat je niet verder gaat.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 16:58 schreef Spezza19 het volgende:
[..]![]()
En loyaliteit? Kom op zeg, als je op je laatste dag nog niks van je werkgever gehoord hebt, waarom zou jij dan loyaal blijven?
Of je werk kunnen weg automatiseren of outsourcen naar een goedkoper land.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 17:06 schreef Spezza19 het volgende:
Ach, helaas maken veel werkgevers gebruik van de crisis en behandelen ze je als stront.... Dus voor mij is het heel simpel, als ik ergens werk zet ik mij 100% in voor het bedrijf, maar zodra ik een beter aanbod krijg ben ik weg. Zij doen immers precies hetzelfde als zij mij kunnen vervangen met een goedkoper iemand.
Employer branding heeft 3 doelstellingen waarvan mensen werven de directe doelstelling is. In tijden van crisis zullen ze zich daar minder mee bezig houden omdat er "genoeg keus" is. Zodra het beter gaat met het bedrijf en er juist minder mensen zijn dan heeft het bedrijf nog een goede reputatie, en een soort van streepje voor.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 16:29 schreef Domme_Gans het volgende:
[..]
Deze post keer 100 en dan met name dat vetgedrukte. En dan ook nog hoogdravend over 'employer brand' sprekenZonder enig besef dat er al 5 jaar crisis en er elke maand steeds meer werklozen bij komen. Denk je nou echt dat die een reet geven om 'employer brand'
?
Ik ben bang dat dat ook een beetje het probleem is. Veel mensen snappen weinig van HRM en denken dat het onzin is. Dat mag, maar een baan krijg je er niet mee en er is een reden waarom elke organisatie wel een grote HRM afdeling heeft.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 17:21 schreef Sway- het volgende:
[..]
Employer branding heeft 3 doelstellingen waarvan mensen werven de directe doelstelling is. In tijden van crisis zullen ze zich daar minder mee bezig houden omdat er "genoeg keus" is. Zodra het beter gaat met het bedrijf en er juist minder mensen zijn dan heeft het bedrijf nog een goede reputatie, en een soort van streepje voor.
Maargoed, dit is wat ik heb geleerd op school. Ik begrijp dat veel mensen het inderdaad niks interesseert op dit moment.
Tja, ik ben juist heel loyaal. Maar nu ik na 12 jaar op straat ben gezet als 42 jarige, mIdden in een crisis met een gezin van 5 te voeden, is loyaliteit bij mij ook een heel stuk gedaald op de eigenschappenladder.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 17:06 schreef Spezza19 het volgende:
Ach, helaas maken veel werkgevers gebruik van de crisis en behandelen ze je als stront.... Dus voor mij is het heel simpel, als ik ergens werk zet ik mij 100% in voor het bedrijf, maar zodra ik een beter aanbod krijg ben ik weg. Zij doen immers precies hetzelfde als zij mij kunnen vervangen met een goedkoper iemand.
Zoals dat alle bedrijven jong zijn en de functie uitdagend is in een dynamische werkomgeving?quote:Op zaterdag 25 mei 2013 17:31 schreef Ryon het volgende:
Juist als je moeite hebt met het vinden van passend werk of überhaupt werk helpt het door een beetje te verdiepen in de theorie achter HRM. Dan kom je er ook snel achter dat veel dingen die onzinnig lijken, eigenlijk wel een duidelijke functie hebt. En doordat je weet wat er verwacht en gezocht wordt, kan je daar weer op aanpassen.
Die zijn op sterven na dood.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 18:54 schreef Mint_Clansell het volgende:
En je hebt geen aanbieding gehad van je ex-werkgever?
Tegen een marktconform salaris bedoel je? Waarbij je geen 9 tot 5 mentaliteit moet hebben? Omdat ze een echte doorzetter zoeken?quote:Op zaterdag 25 mei 2013 18:59 schreef Modus het volgende:
[..]
Zoals dat alle bedrijven jong zijn en de functie uitdagend is in een dynamische werkomgeving?
Een echte organisator dus.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 19:14 schreef Mint_Clansell het volgende:
Het liefst met een helikopter view!
tegenwoordig ook vaak welquote:Op zaterdag 25 mei 2013 15:12 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Een contract voor bepaalde tijd heeft heel vaak geen opzegtermijn.
Daarom programmeer ik ook (gedeeltelijk) in het nederlands, moet ej van goede huize komen om dat te outsourcenquote:Op zaterdag 25 mei 2013 17:09 schreef Domme_Gans het volgende:
[..]
Of je werk kunnen weg automatiseren of outsourcen naar een goedkoper land.
mja als ze met chinezen in slechte arbeidsomstandigheden gaan werken gaat er bij mij ook een belletje rinkelen over de MVO van de werkgeverquote:Op zaterdag 25 mei 2013 18:31 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Tja, ik ben juist heel loyaal. Maar nu ik na 12 jaar op straat ben gezet als 42 jarige, mIdden in een crisis met een gezin van 5 te voeden, is loyaliteit bij mij ook een heel stuk gedaald op de eigenschappenladder.
Dat terwijl mijn functie die ik tot 6 maanden voor mijn ontslag vervulde was overgenomen door een 25 jarige Spanjaard met 2 universitaire studies, geen kinderen en dubbel inkomen... Die trouwens 2 maanden later zelf ontslag nam omdat hij incompetent was.
Prachtig staaltje loyaliteit en MVO van de werkgever zullen we maar zeggen.
Daarom zijn er nauwelijks bedrijven die aan outsourcen doen, dat gaat namelijk ten koste van werkgelegheid in eigen land. Verder wil niemand bekend staat als uitbuiter van lageloon landen want, er bestaat zoiets als een 'employer brand', dat je op die manier HEEL hard de grond in jaagtquote:Op zaterdag 25 mei 2013 20:26 schreef Maanvis het volgende:
[..]
mja als ze met chinezen in slechte arbeidsomstandigheden gaan werken gaat er bij mij ook een belletje rinkelen over de MVO van de werkgever.
Dat doe je goedquote:Op zaterdag 25 mei 2013 20:27 schreef innepin het volgende:
Ik mag op gesprek!![]()
![]()
Voor het eerst in lange tijd, én voor een geweldige functie, waarvoor ik al zo'n 3200 mensen achter me heb gelatenIk ben érg, erg blij. Er zijn nu nog 3 kandidaten per functie (er zijn verschillende functies te vervullen), als het goed is.
En nu eens kijken hoe dat gaat, op één dag op sollicitatiegesprek en op vakantie
Och veel bedrijven en hun werknemers doen aan crisisontkenning.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 20:35 schreef Domme_Gans het volgende:
[..]
Daarom zijn er nauwelijks bedrijven die aan outsourcen doen, dat gaat namelijk ten koste van werkgelegheid in eigen land. Verder wil niemand bekend staat als uitbuiter van lageloon landen want, er bestaat zoiets als een 'employer brand', dat je op die manier HEEL hard de grond in jaagt
Thxquote:
Werkgevers zijn verplicht (als ze een jaarcontract niet verlengen) dit tijdig aan je te melden zodat jij de tijd hebt om iets anders te zoeken.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 17:01 schreef Yuki het volgende:
[..]
Dat is een aanname. Je kan ook het aanbod gekregen hebben om te verlengen, dat contract nog niet getekend hebben en op je laatste dag zeggen dat je niet verder gaat.
Loyaliteit komt natuurlijk van beide kanten. Idealiter geven zowel werkgever als werknemer tijdig aan of ze verlenging willen of niet. Ook al hoeft dat volgens de wet pas op de laatste dag van het lopende contract.
je leert hier dagelijks nieuwe dingen, welke wet is dat dan?quote:Op zaterdag 25 mei 2013 20:51 schreef peleetje het volgende:
[..]
Werkgevers zijn verplicht (als ze een jaarcontract niet verlengen) dit tijdig aan je te melden zodat jij de tijd hebt om iets anders te zoeken.
Oh ja? Het is een contract voor bepaalde tijd... Je weet als werknemer wanneer ie eindigt...quote:Op zaterdag 25 mei 2013 20:51 schreef peleetje het volgende:
[..]
Werkgevers zijn verplicht (als ze een jaarcontract niet verlengen) dit tijdig aan je te melden zodat jij de tijd hebt om iets anders te zoeken.
pertinent onjuistquote:Op zaterdag 25 mei 2013 20:51 schreef peleetje het volgende:
[..]
Bij de semi-overheid zit je wat dat betreft goed. Ik dan.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 20:11 schreef Swetsenegger het volgende:
En dat alles tegen de goede secundaire voorwaarden van een mobieltje van de zaak!
Wat.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 21:00 schreef Maanvis het volgende:
Zo'n jaarcontract dat na een jaar omgezet werd in vast had ik ook. Zeiden ze 'dat is een foutje' dus ik kreeg weer een jaarcontract.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |