abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126340915
Welkom in het enige echte Werkzoekend Topic.

In dit topic kun je terecht als je (binnenkort) werkzoekend bent. Een beetje mentale support en hulp bij vragen is de strekking van dit topic.

Mensen die zich heel geweldig voelen dat ze wel een baan hebben en daarover willen opscheppen, maak dan je eigen topic. We voelen ons al niet al te zelfverzekerd en hoeven dat gepoch er dus niet bij te hebben. Ook voor andere discussies over bijvoorbeeld uitkeringen en het recht daarop kunnen eigen topics geopend worden.

Het zou leuk zijn als we vermelden welke opleiding je gevolgd hebt, naar wat je op zoek bent en hoelang al.

De OP vind je hier.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_126340931
Ik zag dat 'ie niet heropend was door trigt013
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  zaterdag 11 mei 2013 @ 12:02:49 #3
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_126341505
Ik ben weer terug van vakantie; 3550 voor een software engineer met 6 jaar ervaring, dan ga ik opslag vragen :)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  zaterdag 11 mei 2013 @ 12:07:17 #4
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_126341632
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 11:42 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik zag dat 'ie niet heropend was door trigt013
ff paar notes geven dus
pi_126342943
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 10:07 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat percentage was van een paar jaar terug. Zal nu wel iets minder zijn aangezien veel studenten niet meer durven te werken naast hun studie bang voor vertraging.

Neemt niet weg dat als je geen beperking hebt het erg eenvoudig is om wat te vinden.
Nog steeds niet mee eens. Lees hier een paar topics mee en je merkt dat dat absoluut niet het geval is.
quote:
Dat je niet 'zomaar' wordt aangenomen is begrijpelijk, je zal toch eerst wel even moeten solliciteren of reageren. Iets ouder zijn dan de gemiddelde eerstejaarsstudent is eerder een voordeel dan een nadeel. Pas na je 21ste mag je sowieso de beter verdienende bijbaantjes doen.
Wat zijn die beter verdienende bijbaantjes volgens jou?
Mijn ervaring is dat ze ze voor de typische studentenbijbaantjes toch zo jong mogelijk willen hebben.
quote:
Zelfs al woon je in een achtergestelde regio daar waar men elke dag uit pure armoede bloembollen eet en daar waar alleen de boer arbeid verschaft, dan heb je als student dankzij je o.v kaart ook nog de mogelijkheid om naar de omringende grote steden te pendelen.

Natuurlijk wil elke student dat baantje hebben waarmee je 15¤ per uur verdient terwijl je ondertussen lekker kan studeren en facebooken, en ja, ook die baantjes bestaan. Maar voordat je dat doet zul je eerst even een tijdje helpdesk, magazijn of horeca moeten doen. Als je geen ervaring hebt in de horeca kan je naar een horeca uitzendbureau gaan waar je een training krijgt en die meerdere opdrachtgevers hebben zoals: http://www.uitzendbureauhoreca.nl/

Dan begin je als afwasser op oproepbasis en eindig je na een tijdje achter de bar.
Hier zitten ook zulke uitzendbureaus en normaal gesproken zorgen ze daar ook voor horecatrainingen. Maar nu niet meer. De reden: er zijn al genoeg mensen mét ervaring in tappen, bediening etc. Het loont dus niet om de afwassers 'op te leiden' tot volwaardig horecawerker.
Verder dan een enkele oproepdienst in de spoelkeuken kom ik dus niet.
  zaterdag 11 mei 2013 @ 13:01:37 #6
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_126343399
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 12:47 schreef TeleportingKing het volgende:

[..]

Nog steeds niet mee eens. Lees hier een paar topics mee en je merkt dat dat absoluut niet het geval is.
De mensen die hier posten zijn geen mensen die opzoek zijn naar een bijbaan voor 10 a 15 uur in de week naast de studie, maar mensen die opzoek zijn naar een fulltime baan ten tijde van een ruime arbeidsmarkt. Wereld van verschil en ja, het is nu buitengewoon lastig om binnen veel sectoren een (vast) contract te krijgen. Waarom? Men geeft vanwege de recessie sneller de voorkeur aan een flexwerker (op oproepbasis) zoals een student. Zeker als die maar een beperkt aantal uur per week hoef te werken.
quote:
Wat zijn die beter verdienende bijbaantjes volgens jou?
Mijn ervaring is dat ze ze voor de typische studentenbijbaantjes toch zo jong mogelijk willen hebben.
Dan vraag ik mij af hoeveel ervaring jij hebt met dergelijke baantjes. Jonge mensen (pubers) zijn met name interessant voor werk in de supermarkt, krantenbezorgen en dergelijke. Het bijbaantje dat je hebt als je op de middelbare school zit en wil sparen voor een nieuwe spelcomputer of vakantie.

Voor typisch studentenwerk moet je toch iets ouder zijn, in veel gevallen is dat zelfs bij wet of interne richtlijnen verplicht. Het arbeid dat ik gedaan heb (en ook heel veel studenten doen) op festivals, inde horeca, evenementen en in de beveiliging was echt bedoeld voor oudere studenten. Het salaris was er ook naar. Minimaal 10 euro per uur en vaak wel een stuk meer. Ook de klantenservice (de helpdesk waar ik eerder naar verwees) geeft de voorkeur aan iets oudere studenten, die zijn een stuk verantwoordelijker. Een te lage leeftijd is eerder een nadeel dan een voordeel.
quote:
Hier zitten ook zulke uitzendbureaus en normaal gesproken zorgen ze daar ook voor horecatrainingen. Maar nu niet meer. De reden: er zijn al genoeg mensen mét ervaring in tappen, bediening etc. Het loont dus niet om de afwassers 'op te leiden' tot volwaardig horecawerker.
Verder dan een enkele oproepdienst in de spoelkeuken kom ik dus niet.
Ben je alle uitzendbureaus die dat aanbieden langs geweest? Als je dan nog steeds niets hebt.. Is dat vrij bijzonder. Dat dan zou je zelfs met spoel- en bardiensten al vrij snel genoeg ervaring moeten hebben om bij het lokale pannenkoekenhuis aan de slag te kunnen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zaterdag 11 mei 2013 @ 14:49:48 #7
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_126347743
in een studentenstad als Grunn móet er wel bijna een groot tekort zijn aan vrijwilligers om mee te helpen met evenementen of party's etc, daar zou je dan ervaring op kunnen doen voor het echte werk.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_126348227
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 13:01 schreef Ryon het volgende:
De mensen die hier posten zijn geen mensen die opzoek zijn naar een bijbaan voor 10 a 15 uur in de week naast de studie, maar mensen die opzoek zijn naar een fulltime baan ten tijde van een ruime arbeidsmarkt.
Die mensen komen vooral in dit topic inderdaad, maar omdat er geen algemeen bijbanentopic is komen hier ook wel studenten die op zoek zijn naar een bijbaan. Overigens zit ik nu in een tussenjaar, waardoor ik fulltime beschikbaar ben. Zodra ik weer studeer wil ik uiteraard een bijbaan daarnaast.
quote:
Het arbeid dat ik gedaan heb (en ook heel veel studenten doen) op festivals, inde horeca, evenementen en in de beveiliging was echt bedoeld voor oudere studenten. Het salaris was er ook naar. Minimaal 10 euro per uur en vaak wel een stuk meer.
Ik zal dan wel weer in de verkeerde regio zitten. Ik kom hier nauwelijks vacatures bij evenementen tegen. Behalve voor horecapersoneel mét ervaring.
quote:
Ben je alle uitzendbureaus die dat aanbieden langs geweest? Als je dan nog steeds niets hebt.. Is dat vrij bijzonder. Dat dan zou je zelfs met spoel- en bardiensten al vrij snel genoeg ervaring moeten hebben om bij het lokale pannenkoekenhuis aan de slag te kunnen.
Ja, ik heb alle uzb's wel gehad, maar word niet in de poules geplaatst voor het echte horecawerk; waarom zouden ze dat ook doen als die al goed gevuld is met mensen mét voldoende ervaring?
  zaterdag 11 mei 2013 @ 15:07:33 #9
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_126348352
http://www.rapaljefestival.nl/info/vrijwilliger-vacatures/ hier kun je ervaring op doen, is in groningen ook nog.
Een gedicht over Maanvis
pi_126348617
Ik ben ook een student die een bijbaan zoekt, en het is behoorlijk lastig kan ik je vertellen. Punt is dat ik een studiegerelateerde bijbaan zoek, omdat ik anders straks als ik afgestudeerd ben helemaal geen baan kan vinden.

Verder worden er hier in de regio erg weinig bijbanen aangeboden, zeker voor studenten. Er is hier geen studentenstad in de buurt dus er is ook weinig werk waar ze specifiek studenten voor zoeken. Dan liever iemand op mbo niveau die gewoon full time kan werken.

Maar goed, ik heb volgende week een sollicitatiegesprek :) Ik hoop ontzettend dat het wat wordt, want ik kan het geld goed gebruiken! ;)
  zaterdag 11 mei 2013 @ 20:17:24 #11
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_126360644
Ik heb volgend week een gesprek O+
Hoe bereid ik het beste voor? Waar is die topic te vinden :p
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_126361342
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 15:15 schreef fh101 het volgende:
Ik ben ook een student die een bijbaan zoekt, en het is behoorlijk lastig kan ik je vertellen. Punt is dat ik een studiegerelateerde bijbaan zoek, omdat ik anders straks als ik afgestudeerd ben helemaal geen baan kan vinden.

Verder worden er hier in de regio erg weinig bijbanen aangeboden, zeker voor studenten. Er is hier geen studentenstad in de buurt dus er is ook weinig werk waar ze specifiek studenten voor zoeken. Dan liever iemand op mbo niveau die gewoon full time kan werken.

Maar goed, ik heb volgende week een sollicitatiegesprek :) Ik hoop ontzettend dat het wat wordt, want ik kan het geld goed gebruiken! ;)
Als je op dit moment helemaal geen baan hebt. Zou ik niet teveel eisen aan je bijbaan stellen. Prima als die studiegerelateerd is, maar zolang je helemaal niets hebt zou ik gewoon overal op reageren. Als je een baan hebt kun je natuurlijk altijd nog door blijven zoeken. Geen idee in welke richting je aan het leren bent, de ervaring in een bijbaan zal altijd goed staan. Maar laten zien dat je in ieder geval gewerkt hebt, ookal is het iets totaal anders staat ook altijd nog beter dan helemaal niet gewerkt hebben.

Ik werk nu bij de IKEA. Hoop daar intern de kleine stap te maken naar klantenservice. Heeft niets met mijn opleiding te maken (grafisch design) maar laat wel bepaalde werkethiek en sociale vaardigheden zien.

Overigens succes met je sollicitatie, hopelijk is het wat.

Welke richting studeer je eigenlijk en welke omgeving zoek je een baan?
pi_126363165
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 20:31 schreef Myraela het volgende:

[..]

Als je op dit moment helemaal geen baan hebt. Zou ik niet teveel eisen aan je bijbaan stellen. Prima als die studiegerelateerd is, maar zolang je helemaal niets hebt zou ik gewoon overal op reageren. Als je een baan hebt kun je natuurlijk altijd nog door blijven zoeken. Geen idee in welke richting je aan het leren bent, de ervaring in een bijbaan zal altijd goed staan. Maar laten zien dat je in ieder geval gewerkt hebt, ookal is het iets totaal anders staat ook altijd nog beter dan helemaal niet gewerkt hebben.

Ik werk nu bij de IKEA. Hoop daar intern de kleine stap te maken naar klantenservice. Heeft niets met mijn opleiding te maken (grafisch design) maar laat wel bepaalde werkethiek en sociale vaardigheden zien.

Overigens succes met je sollicitatie, hopelijk is het wat.

Welke richting studeer je eigenlijk en welke omgeving zoek je een baan?
Dankje! Als ik sneller meer geld nodig zou hebben zou ik dat ook absoluut doen inderdaad :Y Gelukkig zit ik in de luxe positie dat ik m'n vaste lasten kan betalen, en ik ben zuinig genoeg dat ik voorlopig ook niet meer nodig heb. Bovendien werk ik officieel al binnen mijn studierichting (orthopedagogiek), alleen is dat op oproepbasis en kan ik daar al een paar maanden niet de uren maken die ik wil. Vandaar mijn zoektocht naar iets anders, dat ook studiegerelateerd is.

Ik zoek nu vooral in de verstandelijk gehandicapten sector of iets van ambulante begeleiding oid, in de omgeving Goeree Overflakkee, desnoods richting Rotterdam.

Als ik nu geen extra studiegerelateerde baan vindt kom ik straks helemaal niet aan de bak. Ik ben nu ook op zoek naar een stage en krijg al regelmatig te horen dat andere studenten meer ervaring hebben, terwijl officieel gezien je stage daar pas voor bedoeld is. Nja, ik zoek vrolijk verder. En mocht ik alle instellingen ed. in mijn omgeving gehad hebben, dan ga ik inderdaad wel kijken naar iets wat niet studiegerelateerd is :)
  zaterdag 11 mei 2013 @ 21:57:20 #14
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_126365246
quote:
11s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 20:17 schreef corehype het volgende:
Ik heb volgend week een gesprek O+
Hoe bereid ik het beste voor? Waar is die topic te vinden :p
je kunt dat het beste hier vragen, tenzij je echt iets specifieks wilt weten, dan kun je kijken of er al een topique over loopt.
Een paar algemene dingen;
- zorg dat je van alle pakketten, methodieken etc die gevraagd worden weet wat het inhoudt.
- zorg dat je het bedrijf kent en weet wat het doet en hoe ze ervoor staan in de markt.
etc
Een gedicht over Maanvis
  PR/Manusje van alles zaterdag 11 mei 2013 @ 21:59:10 #15
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_126365353
lees eventueel beschikbare jaarverslagen.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_126367640
heel de website doorspitten, je sollicitatiebrief en cv nog even doorlezen en nadenken over je kledingkeuze :)
pi_126369387
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 21:57 schreef Maanvis het volgende:

[..]
en hoe ze ervoor staan in de markt.
etc
Dat hoef je echt niet te weten hoor. Vaak komt het bedrijf daar ook zelf mee bij het korte babbeltje van de manager/recruiter over het bedrijf en de afdeling waar je zou komen te zitten. Er is mij nog nooit naar gevraagd iig.
  zaterdag 11 mei 2013 @ 23:22:41 #18
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_126369506
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 23:20 schreef Mint_Clansell het volgende:

[..]

Dat hoef je echt niet te weten hoor. Vaak komt het bedrijf daar ook zelf mee bij het korte babbeltje van de manager/recruiter over het bedrijf en de afdeling waar je zou komen te zitten. Er is mij nog nooit naar gevraagd iig.
nee het hoeft idd niet, maar als je net boven de 2874872 anderen uit wilt steken dan is dat wel leuk om te weten :).
Een gedicht over Maanvis
pi_126369521
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 23:20 schreef Mint_Clansell het volgende:

[..]

Bitchfight!
pi_126369697
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 23:22 schreef Maanvis het volgende:

[..]

nee het hoeft idd niet, maar als je net boven de 2874872 anderen uit wilt steken dan is dat wel leuk om te weten :).
Ik stel meestal vragen aan de hand van wat degene die tegenover me zit vertelt over het bedrijf, de werkwijze, de afdeling, de collega's, de werkethiek etc. Het is iig belangrijk dat je geinteresseerd overkomt en dat je de dingen die in je cv staan ook echt hard kunt maken (bv door middel van voorbeelden).
  PR/Manusje van alles zaterdag 11 mei 2013 @ 23:27:06 #21
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_126369704
ze waren bij mij onder de indruk van het feit dat ik het ziekteverzuim tot op de procentpunt nauwkeurig kon vertellen. En dat dat zeker aangeeft dat het er prettig werken is. blablabla. Je kan een lullig feitje eenvoudig gebruiken in je motivatie.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_126374005
Ik wil alle werkelozen hier een hart onder de riem steken. Ik heb net weer een reorganisatie overleefd en heb dus nog werk. Hoewel het hebben van een baan ook niet het walhalla is ben ik toch een beetje opgelucht.

Ik hoop dat eenieder van jullie snel een baan zal vinden maar ik moet er meteen aan toevoegen dat het niet makkelijk zal worden. We moeten ons realiseren dat wij dit ook voor een deel aan onszelf te danken hebben. Ik begrijp dat mensen elk jaar hun procentuele salarisverhoging wil ontvangen maar begrijp wel dat wij daarmee onze internationale concurrentiepositie verslechteren.

Bedrijven kiezen vaker voor een ander (lees goedkoper) land omdat hier de kosten voor arbeid, in vergelijking met andere landen, te hoog worden. Het is gelukkig nu wat stiller maar er was een tijd dat er wel elke week een beroepsgroep aan het staken was voor meer geld (bijv. schoonmakers). Denk na en realiseer je dat elk voordeel ook zijn nadeel heb.
pi_126374014
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 23:27 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
ze waren bij mij onder de indruk van het feit dat ik het ziekteverzuim tot op de procentpunt nauwkeurig kon vertellen. En dat dat zeker aangeeft dat het er prettig werken is. blablabla. Je kan een lullig feitje eenvoudig gebruiken in je motivatie.
En heb je de baan gekregen?
pi_126378751
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 01:29 schreef Good_Luck het volgende:
Ik wil alle werkelozen hier een hart onder de riem steken. Ik heb net weer een reorganisatie overleefd en heb dus nog werk. Hoewel het hebben van een baan ook niet het walhalla is ben ik toch een beetje opgelucht.

Ik hoop dat eenieder van jullie snel een baan zal vinden maar ik moet er meteen aan toevoegen dat het niet makkelijk zal worden. We moeten ons realiseren dat wij dit ook voor een deel aan onszelf te danken hebben. Ik begrijp dat mensen elk jaar hun procentuele salarisverhoging wil ontvangen maar begrijp wel dat wij daarmee onze internationale concurrentiepositie verslechteren.

Bedrijven kiezen vaker voor een ander (lees goedkoper) land omdat hier de kosten voor arbeid, in vergelijking met andere landen, te hoog worden. Het is gelukkig nu wat stiller maar er was een tijd dat er wel elke week een beroepsgroep aan het staken was voor meer geld (bijv. schoonmakers). Denk na en realiseer je dat elk voordeel ook zijn nadeel heb.
Het probleem ligt natuurlijk niet echt bij de schoonmakers/zorgmedewerkers die demonstreren maar bij de dikverdienende managers e.d.
Verschillen zijn te groot, en de grootverdieners krijgen alleen nog maar meer meer meer.....

Maar idd werk vinden gaat niet makkelijk worden...
pi_126380811
Komende week weer twee sollicitatiegesprekken, in het buitenland. Ik blijf dat solliciteren toch lastig vinden, het voelt als een moeilijk examen. De functies zijn totaal niet boeiend, maar na 8 maanden werkloosheid is vrijwel ieder baantje meer dan welkom.

Overigens had ik vooraf een telefonisch interview van een uur. Mij werd gevraagd om drie zwakke eigenschappen van mezelf te noemen. Ik vind dat zo'n lastige vraag. Ik kwam uiteindelijk tot de volgende eigenschappen:

- Soms ongeduldig (dooddoener)
- Ik kan wat assertiever worden (is echt waar, maar natuurlijk niet tactisch om dit te noemen)
- Soms te perfectionistisch (niet waar en een echte dooddoener)

Wat kan ik hier voortaan het beste antwoorden?
Copthorne 2.0
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')