Bron: http://www.nu.nl/binnenla(...)rianne-vaatstra.htmlquote:Verdachte aangehouden in zaak Marianne Vaatstra
Er is een verdachte aangehouden in de moordzaak van Marianne Vaatstra. Dat heeft het Openbaar Ministerie (OM) maandagochtend bevestigd.
Eerder meldde Peter R. de Vries al op Twitter dat er een '44-jarige blanke verdachte' gearresteerd was na een '100 procent DNA match'. Volgens RTL Nieuws gaat het om de 45-jarige Jasper S. uit Oudwoude. De verdachte is zondagavond gearresteerd.
De familie Vaatstra is zondagavond door de politie en het OM ingelicht.
Justitie wil nog geen details geven. Het OM en de politie Friesland geven maandag om 18.00 uur een persconferentie in Drachten. De persconferentie wordt gegeven door hoofdofficier van justitie Annet Bronsvoort en de Friese korpschef Nathalie Kramers.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.heitieh
Hoezo? Er zijn al 4 staafjes gecontroleerd. Wat ze nu doen is checken of die staafjes ook bij hem horen. Dat zijn naam op twitter bekend werd kan het OM helaas weinig aan doen denk ik. En anders heeft hij 1 dag vast gezeten en heeft hij inderdaad recht op een schadevergoeding.quote:Op maandag 19 november 2012 15:08 schreef karton2 het volgende:
[..]
Dat is wel te hopen anders kan meneer een mooie schadevergoeding tegenmoet zien.
ze hebben inderdaad sperma van Jasper S. gevonden. Dus als hij ook echt de dader is kunnen ze een goede zaak beginnen...quote:Op maandag 19 november 2012 15:11 schreef deedeetee het volgende:
Als ze alleen dna op de aansteker in haar tasje en en haartje van de man hebben gevonden ben ik niet zeker dat dit de dader is. Hebben ze sperma van hem op haar lichaam gevonden dan zou ik dat als beter bewijs beschouwen.
Dat is ook zo. Sperma en een haartje op de aansteker.quote:Op maandag 19 november 2012 15:11 schreef deedeetee het volgende:
Als ze alleen dna op de aansteker in haar tasje en en haartje van de man hebben gevonden ben ik niet zeker dat dit de dader is. Hebben ze sperma van hem op haar lichaam gevonden dan zou ik dat als beter bewijs beschouwen.
Ja, helemaal eens, ik reageerde dan ook meer met een soort van vraag op hoe vaak er hier voorbij komt dat het DNA nog eens opnieuw gecheckt moet worden omdat de tests altijd onder voorbehoud van fouten zijn.quote:Op maandag 19 november 2012 15:09 schreef Greys het volgende:
[..]
Dat lijkt me ookEn terecht.
[..]
Tuurlijk. En daarna nog eens.
Maar jij kunt ook DNA van mij op jou krijgen bij wijze van spreken en dan ben je nog geen dader. Of ik. In dit geval zal ie het voor 99.5 procent wel zeker zijn, maar puur en alleen dat DNA is niet genoeg.
Maar dat zit dan niet in sperma op die kinderen toch?quote:Maar als je DNA op de plaats-delict is gevonden wil dat niet direct zeggen dat je ook de moord hebt gepleegd. Als docent heb ik een lokaal vol kinderen voor me, die ook mijn DNA op zich krijgen
Ik ben ook heel benieuwd. Maar de kans is grootquote:Op maandag 19 november 2012 15:14 schreef Anonymousz het volgende:
[..]
tt klopt niet helemaal
om 6 uur weten we meer
Ik blijf lachenquote:Op maandag 19 november 2012 15:14 schreef Injetta het volgende:
[..]
Maar dat zit dan niet in sperma op die kinderen toch?
Dat sperma vind ik wel een sterke aanwijzing.quote:Op maandag 19 november 2012 15:12 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dat is ook zo. Sperma en een haartje op de aansteker.
Ik vraag me af of de zaak nu nog kritisch benaderd gaat worden bij P&W of dat alles de hemel in wordt geprezen aangezien dit in principe wordt gezien door de media als 'de doorbraak'. Ik ben benieuwd.quote:Op maandag 19 november 2012 15:13 schreef Xan21 het volgende:
Als vanavond iemand Peter maar eens vraagt waarom ze er zo van overtuigd zijn dat Marianne ooit op die fiets in de greppel heeft gereden (geen dna, originele locatie was niet Buitenpost station maar Landbouw Museum wat vlakbij ligt) Het had net zo goed de fiets van de dader kunnen zijn (aangezien het een herenfiets was). De beste vriendin van Marianne vroeg nog aan Spencer die ochtend: "Op wat voor fiets reed Marianne?” Spencer: “Dat weet ik niet, dan moet ik hem eerst zien.”
Lang niet zo groot als veel mensen denken, alleen als meneer heeft bekend. Anders kan het nog wel eens een heel moeilijk verhaal gaan worden om het na 13 jaar rond te krijgen.quote:Op maandag 19 november 2012 15:14 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ik ben ook heel benieuwd. Maar de kans is groot
Feit is ook dat jij over de dader spreekt terwijl het OM en de politie over een verdachte zullen spreken....quote:Op maandag 19 november 2012 15:01 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Prima. I don't freaking care.
Feit is dat er een DNA match is. Iets wat bar weinig mensen hier kunnen schelen.
Rare lui.
Ja, dat dachten ze hier ook ja:quote:Op maandag 19 november 2012 15:04 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Nee, het feit dat het DNA matcht was genoeg om hem te pakken. Klaar.
Dan ben ik toch benieuwd naar zijn verklaring voor zijn zaad op haar lichaam...quote:Op maandag 19 november 2012 15:15 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Lang niet zo groot als veel mensen denken, alleen als meneer heeft bekend. Anders kan het nog wel eens een heel moeilijk verhaal gaan worden om het na 13 jaar rond te krijgen.
De vader van Marianne Vaatstra is vannacht gebeld met de mededeling dat ze de dader hebben.quote:Op maandag 19 november 2012 15:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Feit is ook dat jij over de dader spreekt terwijl het OM en de politie over een verdachte zullen spreken....
Conclusie; jij weet het beter dan het OM en de politie?
Heb je je al aangemeld als spreker bij de persconferentie?
of te wel; arme Kritiek en Kritiek.quote:Op maandag 19 november 2012 15:18 schreef CherryLips het volgende:
Het zou je vader maar zijnDan is dit echt een hel, of hij nu de dader is of niet.
De vader spreekt in veel gevallen ook nog van een verdachte.quote:Op maandag 19 november 2012 15:18 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
De vader van Marianne Vaatstra is vannacht gebeld met de mededeling dat ze de dader hebben.
Denk je werkelijk, ben je zo hoogmoedig, dat jij het beter weet dan zij?
Ga toch weg mens.
Of ze hebben hem eerder gebeld voordat het uitlekte en hij 's ochtends om half 7 wakker gebeld zou worden door Q Music die om z'n reactie vroeg.quote:Op maandag 19 november 2012 15:18 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
De vader van Marianne Vaatstra is vannacht gebeld met de mededeling dat ze de dader hebben.
Ga toch weg mens.
Weet jij veel, er zijn duizenden mensen opgepakt in deze en Opa Bauke is daarover ook tien miljoen keer ingelicht.quote:Op maandag 19 november 2012 15:18 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Ga toch weg mens.
Sleeptheorie, anyone?quote:Op maandag 19 november 2012 15:17 schreef Zjakkie het volgende:
[..]
Dan ben ik toch benieuwd naar zijn verklaring voor zijn zaad op haar lichaam...
Er is ook een verschil tussen de feitelijke dader en de juridische dader.quote:Op maandag 19 november 2012 15:19 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
De vader spreekt in veel gevallen ook nog van een verdachte.
Was jij bij het gesprek? Hoe weet je dat ze niet hebben gezegd dat ze een verdachte hebben opgepakt?quote:Op maandag 19 november 2012 15:18 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Ga toch weg mens.
Dat heeft de vader in de media verteld. Liegen wij dan liegt hij.quote:Op maandag 19 november 2012 15:20 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Was jij bij het gesprek? Hoe weet je dat ze niet hebben gezegd dat ze een verdachte hebben opgepakt?
Ik heb simpelweg het nieuws gezien, en de vader horen praten.quote:Op maandag 19 november 2012 15:20 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Was jij bij het gesprek? Hoe weet je dat ze niet hebben gezegd dat ze een verdachte hebben opgepakt?
Beetje google zoeken. Adres weten te achterhalen met een foto van nu.nl. Vervolgens naam gevonden via de telefoongids.nl. Als je dan de volledige naam weet op facebook kijken en kijken wie de zus is.quote:
Nee, de vader van Marianne heeft dat aldus geinterpreteerd. En dat is ook volkomen logisch, van hem uit. Het OM spreekt echter over de aanhouding van een verdachte.quote:Op maandag 19 november 2012 15:18 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Ga toch weg mens.
http://www.om.nl/actueel-(...)799/aanhouding-zaak/quote:In verband met de recente aanhouding van een verdachte in de moordzaak van Marianne Vaatstra zal het Openbaar Ministerie Leeuwarden en politie Fryslân vandaag een persbijeenkomst organiseren.
Die zijn al vaker gebeld dat ze een verdachte hebben opgepakt. Maar waarop baseer jij dat het DNA op Vaatstra van de dader is?quote:Op maandag 19 november 2012 15:18 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Ga toch weg mens.
Erg frappant ja.quote:Op maandag 19 november 2012 15:20 schreef Coos het volgende:
De NWO gekkies zijn ook wakker.
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 19 november 2012 15:21 schreef houwert het volgende:
[..]
Beetje google zoeken. Adres weten te achterhalen met een foto van nu.nl. Vervolgens naam gevonden via de telefoongids.nl. Als je dan de volledige naam weet op facebook kijken en kijken wie de zus is.
Hij heeft iets verteld ja. Je mag ook aannemen dat hij het gesprek - vanwege de shock - niet geheel helder meer voor de geest heeft. Er gaat op zo'n moment allerlei emotie door je heen dat je sommige dingen misschien anders hebt onthouden.quote:Op maandag 19 november 2012 15:20 schreef Zjakkie het volgende:
[..]
Dat heeft de vader in de media verteld. Liegen wij dan liegt hij.
Nee, de vader van Marianne Vaatstra is vanacht gebeld hierover, wil je nou zeggen dat hij het verkeerd begrepen heeft?quote:Op maandag 19 november 2012 15:21 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Nee, de vader van Marianne heeft dat aldus geinterpreteerd. En dat is ook volkomen logisch, van hem uit. Het OM spreekt echter over de aanhouding van een verdachte.
[..]
http://www.om.nl/actueel-(...)799/aanhouding-zaak/
Dus je was er niet bij, je hebt geen opnames of transcript van het gesprek. Dan zijn het dus geen feiten maar aannames.quote:Op maandag 19 november 2012 15:20 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Ik heb simpelweg het nieuws gezien, en de vader horen praten.
Nee, dat verwacht ik niet, ik verwacht dat ze het aanwezige DNA wel grondig (en meermaals) gecontroleerd hebben, maar je zult ook een vers monster van de verdachte moeten controleren om zeker te weten dat er niets misgegaan is met de koppeling DNA en persoonsgegevens.quote:Op maandag 19 november 2012 15:07 schreef Brighteyes het volgende:
Nou ja, ik ben echt een Peter R hater, maar het zal ook vast niet zo zijn dat hij DWDD of P&W zelf gebeld heeft he... ik gok dat alle actualiteitenprogramma's in de rij stonden voor hem vandaag.
En over dat opnieuw controleren van het DNA, zouden ze dat niet al gedaan hebben voor ze tot aanhouding over gegaan zijn?
JOEHOEEEEEEEEEE je bent pas de dader als een rechter je schuldig heeft bevonden. Snap dat nou eens tot die tijd is het een VERDACHTE! Die pa is toch geen rechter maar kwa emotie kan ik me voorstellen dat hij spreekt van een dader zeker nadat ie opgejut is door Peter R. De kans is groot dat het de dader is maar hij is nog altijd een verdachte tot de uitspraak van de rechter (zucht....)quote:Op maandag 19 november 2012 15:18 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Dat is gewoon zo...quote:Op maandag 19 november 2012 15:21 schreef Me_Wesley het volgende:
Maar waarop baseer jij dat het DNA op Vaatstra van de dader is?
Als er meerdere mensen het eens zijn over ietsm oet er wel een kern in zittenquote:Op maandag 19 november 2012 15:22 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Nee, de vader van Marianne Vaatstra is vanacht gebeld hierover, wil je nou zeggen dat hij het verkeerd begrepen heeft?
Dat zijn in ieder geval uitspraken waar ik me op baseer. Het "liegen" waar ik het over had is misschien verkeerd uitgedrukt, maar je snapt mijn puntquote:Op maandag 19 november 2012 15:22 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Hij heeft iets verteld ja. Je mag ook aannemen dat hij het gesprek - vanwege de shock - niet geheel helder meer voor de geest heeft. Er gaat op zo'n moment allerlei emotie door je heen dat je sommige dingen misschien anders hebt onthouden.
En "we hebben een verdachte" kan dan al snel "we hebben hem" worden.
Peter met snorquote:Op maandag 19 november 2012 15:24 schreef Xan21 het volgende:
Interview met Marianne's moeder en Peter die een ander toontje zingt:
Hopelijk komt nu ook de waardheid over Wietse en Spencer (en anderen) aan het licht nu de 'dader' opgepakt is.
Welke waarheid?quote:Op maandag 19 november 2012 15:24 schreef Xan21 het volgende:
Hopelijk komt nu ook de waardheid over Wietse en Spencer (en anderen) aan het licht nu de 'dader' opgepakt is.
Het OM spreekt niet zomaar over daders, het OM spreekt over verdachten. Hij zal gebeld zijn dat er een DNA match is en zal dat zélf geinterpreteerd hebben als 'Yes! Ze hebben de dader!'. De kans is groot dat die vooronderstelling juist is. Omdat er echter ook de kans is dat deze vooronderstelling niet juist is, spreekt het OM over verdachten tot iemand door de strafrechter veroordeeld is.quote:Op maandag 19 november 2012 15:22 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Nee, de vader van Marianne Vaatstra is vanacht gebeld hierover, wil je nou zeggen dat hij het verkeerd begrepen heeft?
Echt, jullie sporen niet.
Dat ze Marianne nooit op een fiets weg hebben gestuurd en daar over liegen. Misschien moet je de video eerst kijken...quote:
Ja, dat is idd wel zo ja.quote:Op maandag 19 november 2012 15:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, dat verwacht ik niet, ik verwacht dat ze het aanwezige DNA wel grondig (en meermaals) gecontroleerd hebben, maar je zult ook een vers monster van de verdachte moeten controleren om zeker te weten dat er niets misgegaan is met de koppeling DNA en persoonsgegevens.
Akkoord.quote:Op maandag 19 november 2012 15:26 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Het OM spreekt niet zomaar over daders, het OM spreekt over verdachten. Hij zal gebeld zijn dat er een DNA match is en zal dat zélf geinterpreteerd hebben als 'Yes! Ze hebben de dader!'. De kans is groot dat die vooronderstelling juist is. Omdat er echter ook de kans is dat deze vooronderstelling niet juist is, spreekt het OM over verdachten tot iemand door de strafrechter veroordeeld is.
Gaat het nou eindelijk eens tot je doordringen dat een DNA match niet voldoende is voor een veroordeling tot moord?quote:Op maandag 19 november 2012 15:28 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Akkoord.
En dat zal ook gebeuren, aangezien ze een DNA match hebben.
Zodra de link tussen het sperma en de moord is aangetoond ja.quote:Op maandag 19 november 2012 15:28 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Akkoord.
En dat zal ook gebeuren, aangezien ze een DNA match hebben.
Nee. Dat dringt niet tot mij door.quote:Op maandag 19 november 2012 15:29 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Gaat het nou eindelijk eens tot je doordringen dat een DNA match niet voldoende is voor een veroordeling tot moord?
Wat houdt het precies in dan?quote:Op maandag 19 november 2012 15:30 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Nee. Dat dringt niet tot mij door.
Ik heb zoeven, als enige, doorgegeven wat DNA match inhoudt.
Als jij dat wil negeren, doe je dat maar.
Heb jij een plausibel en reëel scenario waarin de DNA wel overeen komt maar hij toch de dader niet is?quote:Op maandag 19 november 2012 15:29 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Gaat het nou eindelijk eens tot je doordringen dat een DNA match niet voldoende is voor een veroordeling tot moord?
Ik begrijp dat wel, maar dat is (terecht) niet voldoende bewijs om zo'n zaak rond te krijgen.quote:Op maandag 19 november 2012 15:30 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Nog steeds wil ze het niet begrijpen.quote:Op maandag 19 november 2012 15:30 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Ik begrijp dat wel, maar dat is (terecht) niet voldoende bewijs om zo'n zaak rond te krijgen.
DAT WETEN WE WEHELLLLLLL, wat een DNA match isquote:Op maandag 19 november 2012 15:30 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Hij heeft seks met haar gehad en daarna is ze door iemand verkracht in een bos.quote:Op maandag 19 november 2012 15:30 schreef Zjakkie het volgende:
[..]
Heb jij een plausibel en reëel scenario waarin de DNA wel overeen komt maar hij toch de dader niet is?
DNA match houdt in dat het sperma van hem is.quote:Op maandag 19 november 2012 15:30 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Even gefixt voor jequote:Op maandag 19 november 2012 15:18 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
De vader van Marianne Vaatstra is vannacht gebeld met de mededeling dat ze de VERDACHTE hebben.
Ga toch weg mens.
Dat heeft bijna niemand denk ik.quote:Op maandag 19 november 2012 15:30 schreef Zjakkie het volgende:
[..]
Heb jij een plausibel en reëel scenario waarin de DNA wel overeen komt maar hij toch de dader niet is?
Precies zoiets had ik ook al als scenario wat eventueel gebeurd zou kunnen zijn.quote:Op maandag 19 november 2012 15:32 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Hij heeft seks met haar gehad en daarna is ze door iemand verkracht in een bos.
Maargoed, het is aan OM om de link te bewijzen, niet aan de verdachte of ons om de link te ontkrachten.
Dan is hij een vitale getuige en heeft hij toch 13 jaar lang niks gezegd. Ik geloof daar niet zo in.quote:Op maandag 19 november 2012 15:32 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Hij heeft seks met haar gehad en daarna is ze door iemand verkracht in een bos.
Maargoed, het is aan OM om de link te bewijzen, niet aan de verdachte of ons om de link te ontkrachten.
De kans is tamelijk groot dat hij het wel is en dat weet iedereen. Dat betekend niet dat het OM per definitie een goede zaak heeft, want ze moeten het bewijsmateriaal wel helemaal rond krijgen.quote:Op maandag 19 november 2012 15:33 schreef Zjakkie het volgende:
[..]
Dan is hij een vitale getuige en heeft hij toch 13 jaar lang niks gezegd. Ik geloof daar niet zo in.
En zoals ik al eerder zei, er is een verschil tussen een feitelijke dader en een juridische dader.
Ik heb je ook een zaak gegeven waarin een verkrachter werd beschuldigd op basis van een 100% DNA match tijdens het eerste onderzoek. Verder - meer ontwikkeld - onderzoek naar het DNA wees echter uit dat er toch geen match was. Wat jou betreft was die man direct opgesloten. Gelukkig hoeft er niemand naar jou te luisteren.quote:Op maandag 19 november 2012 15:30 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Het zou toch kunnen dat ie bang was voor de gevolgen als ie zijn kop open zou trekken?quote:Op maandag 19 november 2012 15:33 schreef Zjakkie het volgende:
[..]
Dan is hij een vitale getuige en heeft hij toch 13 jaar lang niks gezegd. Ik geloof daar niet zo in.
En zoals ik al eerder zei, er is een verschil tussen een feitelijke dader en een juridische dader.
Misschien angst om voor dader aangezien te worden?quote:Op maandag 19 november 2012 15:33 schreef Zjakkie het volgende:
[..]
Juridisch gezien wel ja. Maar stel dat ze het bewijs niet hard krijgen, maar hij het wel gedaan heeft. Is hij dan de dader of niet?quote:Op maandag 19 november 2012 15:34 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
De kans is tamelijk groot dat hij het wel is en dat weet iedereen. Dat betekend niet dat het OM per definitie een goede zaak heeft, want ze moeten het bewijsmateriaal wel helemaal rond krijgen.
Nee? En dat terwijl er op de wereld minder dan 1 op de miljard een gelijkend DNA heeft?quote:Op maandag 19 november 2012 15:33 schreef Greys het volgende:
[..]
Dat heeft bijna niemand denk ik.
En volgens mij gelooft de ruime meerderheid ook gewoon dat het 'hem wel zal zijn'.
Dat het puur door die DNA al bewezen is, is echter gewoon niet zo.
Onschuldig tot het tegendeel bewezen.quote:Op maandag 19 november 2012 15:35 schreef Zjakkie het volgende:
[..]
Juridisch gezien wel ja. Maar stel dat ze het bewijs niet hard krijgen, maar hij het wel gedaan heeft. Is hij dan de dader of niet?
Meisje heeft onveilige sex met een jongen op de WC van de lokale dancing. Meisje gaat alleen naar huis op haar fiets. Meisje wordt vermoord door compleet andere man. Ik zeg niet dat het zo gegaan is bij Marianne, maar ik vind het een vrij plausibel scenario.quote:Op maandag 19 november 2012 15:30 schreef Zjakkie het volgende:
[..]
Dan wel, probleem is dat dat slechts een aanname is. Jij vindt hem dan een dader, een ander misschien niet.quote:Op maandag 19 november 2012 15:35 schreef Zjakkie het volgende:
[..]
Juridisch gezien wel ja. Maar stel dat ze het bewijs niet hard krijgen, maar hij het wel gedaan heeft. Is hij dan de dader of niet?
Ze zullen ongetwijfeld ook druk zijn met het verzamelen van meer aanwijzingen en eventueel bewijs.quote:Op maandag 19 november 2012 15:29 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Dan is het bewijs nog steeds niet 100% sluitend. Er mag echt geen greintje twijfel zijn als iemand veroordeeld wordt.quote:Op maandag 19 november 2012 15:35 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Nee? En dat terwijl er op de wereld minder dan 1 op de miljard een gelijkend DNA heeft?
We weten dat het sperma van hem is.quote:Op maandag 19 november 2012 15:35 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Nee? En dat terwijl er op de wereld minder dan 1 op de miljard een gelijkend DNA heeft?
Da's wel lekker makkelijk zo zeker, kop in het zand steken zodat jouw waarheid de waarheid is.quote:
In principe heeft niemand hetzelfde DNA(op een aantal eeneiige tweelingen na). Een DNA-profiel wordt gemaakt op basis van een beperkt aantal specifieke kenmerken in het DNA. De hoeveelheid/combinatie hiervan zo specifiek dat het idd bij 1 op de miljard gelijk kan zijn.quote:Op maandag 19 november 2012 15:35 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Nee want zoals ik (en vele anderen) al zei: Jij kunt ook DNA van mij op jou krijgen. Ik moet er niet aan denken, maar dat is een tweede.quote:Op maandag 19 november 2012 15:35 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Volgens de experts (dat woord begrijp je schijnbaar wel) is het zo dat een DNA match alleen nooit genoeg is om een verdachte schuldig te bevinden...quote:Op maandag 19 november 2012 15:35 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Niks kop in het zand steken, heb slechte ervaringen met die user.quote:Op maandag 19 november 2012 15:37 schreef Etcetera het volgende:
[..]
Da's wel lekker makkelijk zo zeker, kop in het zand steken zodat jouw waarheid de waarheid is.
DNA match betekend NIET automatisch dat hij de dader is. En dat is godverdomme maar goed ook
Die man heeft echt wel seks gehad met Marianne. Maar seks met iemand hebben bewijst nog niet dat hij haar ook heeft vermoord. Ja, die kans is heel heel heel groot maar het is geen 100% bewijs. Dat kun je gewoon niet zeggen. Klaar.quote:Op maandag 19 november 2012 15:35 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
En ook met iedereen die je verder negeert (maar waar je toch op reageert...)?quote:Op maandag 19 november 2012 15:38 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Niks kop in het zand steken, heb slechte ervaringen met die user.
We zullen het zien, straks.
Wat ik wel grappig vind aan het filmpje is dat hij op het eind terug komt op een dubbele moord in Amsterdam. Die moord is deze maand ook al opgelost door DNA-onderzoekquote:Op maandag 19 november 2012 15:24 schreef Xan21 het volgende:
Waarschijnlijk is hij het ook wel hoor. Zeer waarschijnlijk zelfs. Zou me verbazen als hij het niet is.quote:Op maandag 19 november 2012 15:38 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Niks kop in het zand steken, heb slechte ervaringen met die user.
We zullen het zien, straks.
Daar gaat het niet eens om. Tot nu toe is de verdachte nog niet de dader. Ook al zou ie bekennen maar door gebrek aan bewijs kunnen ze hem niet veroordelen, dan is ie niet de dader juridisch gezien... lijkt me.quote:Op maandag 19 november 2012 15:37 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En dan heeft de rechter hem veroordeeld en dan kan ze helemaal zeggen dat hij de dader is en dat zij toch gelijk had
Deze is ook leukquote:Op maandag 19 november 2012 15:20 schreef Coos het volgende:
De NWO gekkies zijn ook wakker.
[ afbeelding ]
quote:Onschuldige man vast inzake Vaatstra
http://www.klokkenluidero(...)vast-inzake-vaatstraquote:Andre Vergeer
19 november, 2012 at 13:05
Laten we maar even afwachten of deze man ook gaat bekennen. Jammer dat de media hem al hebben veroordeeld. En op Twitter wordt al geopperd dat hij een tweelingbroer zou hebben die overleden is..(iemand?)
Vrijwillig seksueel contact (wat natuurlijk niet uit mocht komen wegens 16-31) en daarna door iemand vermoord. Misschien zelfs iemand die de vrijpartij gade sloeg?quote:Op maandag 19 november 2012 15:30 schreef Zjakkie het volgende:
[..]
Zoon (naamgenoot dader) is 21 of 22.quote:Op maandag 19 november 2012 15:34 schreef gohan16 het volgende:
op http://nos.nl/artikel/442270-familie-verdachte-ook-getest.html staat dat zijn zoon ook mee heeft gedaan.
Die betekent dat de zoon in 1999 minimaal 16 was. En deze verdacht 44 - 13 = 31 jaar. Op zn 15de al vader dus. Valt mee als ik het zo bereken. Het kan dus wel..
Is het niet die zoon? Die was toen 16. Y-chromosoom is gelijk. Ik weet de verdere techniek van de Matching niet.
Ah, ik ben irritant omdat ik zeg dat DNA bewijs wel genoeg is.quote:
Die was er vroeg bij danquote:Op maandag 19 november 2012 15:44 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Zoon (naamgenoot dader) is 21 of 22.
Die heeft ook DNA afgestaan, maar was ten tijde van 1999 slechts 8 jaar oud?quote:Op maandag 19 november 2012 15:44 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Zoon (naamgenoot dader) is 21 of 22.
Verwantschap he.quote:Op maandag 19 november 2012 15:46 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Die heeft ook DNA afgestaan, maar was ten tijde van 1999 slechts 8 jaar oud?
waarom vertel je dan niet waarom de aanwezigheid van sperma van deze man aantoont dat hij haar heeft vermoord?quote:Op maandag 19 november 2012 15:45 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Ah, ik ben irritant omdat ik zeg dat DNA bewijs wel genoeg is.
Tja sorry hoor, dat dat blijkbaar velen hier de kriebels geeft.
We wachten het af.
Dat zou kunnen. Het is een verwantschapsonderzoek he, niet een onderzoek om de dader direct aan te kunnen tonen.quote:Op maandag 19 november 2012 15:46 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Die heeft ook DNA afgestaan, maar was ten tijde van 1999 slechts 8 jaar oud?
Doelgroepquote:
Je zou denken dat ze nu ook jongens van 16 hebben opgeroepen.quote:Op maandag 19 november 2012 15:48 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Doelgroep
Op 1 mei 1999 stonden 8080 mannen in de leeftijd tussen 16 en 60 jaar ingeschreven in het GBA van het gebied waar het verwantschapsonderzoek heeft plaatsgevonden. Van deze doelgroep is het 3D-team uitgegaan.
http://www.kollumerland.n(...)e-vaatstra_5223.html
tenzij de NOS wat staat te lullen.... klopt er iets niet.
Er was hier een user die 6 was toen het gebeurde (dus nu 19 is) en die is niet opgeroepen zegt hij zelf.quote:Op maandag 19 november 2012 15:49 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Je zou denken dat ze nu ook jongens van 16 hebben opgeroepen.
De zoon kan niet vrijwillig hebben meegedaan?quote:Op maandag 19 november 2012 15:34 schreef gohan16 het volgende:
op http://nos.nl/artikel/442270-familie-verdachte-ook-getest.html staat dat zijn zoon ook mee heeft gedaan.
Die betekent dat de zoon in 1999 minimaal 16 was. En deze verdacht 44 - 13 = 31 jaar. Op zn 15de al vader dus. Valt mee als ik het zo bereken. Het kan dus wel..
Is het niet die zoon? Die was toen 16. Y-chromosoom is gelijk. Ik weet de verdere techniek van de Matching niet.
Precies. Ik had ook begrepen dat ze mannen hebben opgeroepen die ten tijde van de moord minimaal 16 jaar waren. Dus hoe kan dan die zoon van 21-22 ook DNA hebben afgestaan?quote:Op maandag 19 november 2012 15:48 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Doelgroep
Op 1 mei 1999 stonden 8080 mannen in de leeftijd tussen 16 en 60 jaar ingeschreven in het GBA van het gebied waar het verwantschapsonderzoek heeft plaatsgevonden. Van deze doelgroep is het 3D-team uitgegaan.
http://www.kollumerland.n(...)e-vaatstra_5223.html
tenzij de NOS wat staat te lullen.... klopt er iets niet.
Veel mensen uit de regio die buiten de standaard scope vielen, hebben zich toch gemeld. Dus het kan maar zo zijn dat de zoon van niet was opgeroepen, maar wel is gegaan.quote:Op maandag 19 november 2012 15:50 schreef gohan16 het volgende:
Zal wel dan. misschien directe familieleden van die groep ook meegenomen. Dan snap ik t.
Wat een suggestieve foute titel zeg.quote:Op maandag 19 november 2012 15:52 schreef baaart het volgende:
http://www.zijonline.nl/2(...)p-marianne-vaatstra/
Ja.. dat zou kunnen verklaren waarom hij zelf ook is gegaan. Als zijn zoon zelf vrijwillig is gegaan terwijl hij niet bij de doelgroep behoorde. En ook zijn vader heeft DNA afgestaan. Hij kon denk ik niet veel anders...quote:Op maandag 19 november 2012 15:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Veel mensen uit de regio die buiten de standaard scope vielen, hebben zich toch gemeld. Dus het kan maar zo zijn dat de zoon van niet was opgeroepen, maar wel is gegaan.
En dat het pa het toen wel heel heet onder de voeten werd.
Daar gaat niemand naar luisteren. Want Robijn heeft het zelf in het nieuws gehoord van iemand die het gezien heeft.quote:Op maandag 19 november 2012 15:53 schreef Ajacied422 het volgende:
http://www.ad.nl/ad/nl/11(...)e-bewijsmiddel.dhtml
Doei doei robijntje
Dat lijkt idd een hele plausibele verklaring, want als hij wist dat zijn zoon zou gaan, dan wist hij ook dat er veel minder mogelijkheden tot een verwantschap waren dan wanneer zijn broers/neven en hun kinderen zouden gaan.quote:Op maandag 19 november 2012 15:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Veel mensen uit de regio die buiten de standaard scope vielen, hebben zich toch gemeld. Dus het kan maar zo zijn dat de zoon van niet was opgeroepen, maar wel is gegaan.
En dat het pa het toen wel heel heet onder de voeten werd.
Zul je zien dat die man de schoenen die hij toen aanhad nog in de schuur heeft staan ofzo....quote:Op maandag 19 november 2012 15:53 schreef Ajacied422 het volgende:
http://www.ad.nl/ad/nl/11(...)e-bewijsmiddel.dhtml
Doei doei robijntje
Waarom verspilt de politie mankracht? Er is al een DNA-match, dat is 100% bewijs.quote:Op maandag 19 november 2012 15:53 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Wat een suggestieve foute titel zeg.
Titel: ‘Jasper S. ontkent betrokkenheid bij moord op Marianne Vaatstra’
Artikel: "De verdachte lijkt overigens nog geen bekentenis te hebben afgelegd, want de politie is in zijn boerderij al uren op zoek naar aanvullend bewijs."
Ja, maar goed.......... Zijonline is sowieso als bron nog minder geloofwaardig dan de Telegraaf.quote:Op maandag 19 november 2012 15:53 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Artikel: "De verdachte lijkt overigens nog geen bekentenis te hebben afgelegd, want de politie is in zijn boerderij al uren op zoek naar aanvullend bewijs."
Daar gaat de discussie eigenlijk niet over. Ik denk dat de meesten hier het er wel over eens zijn dat Jasper S. veroordeeld zal gaan worden. Maar als dat zo is dan is dat niet op basis van alleen die match in DNA. Daarnaast is het zo, dat totdat iemand schuldig is bevonden door een rechtbank, die persoon niet als 'dader' gezien mag worden maar als 'verdachte'.quote:Op maandag 19 november 2012 15:56 schreef baaart het volgende:
Nou ja jongens, ik moet Robijn het er wel op na geven dat ik geen artikel kan vinden waarin een 100% DNA-match niet tot veroordeling heeft geleid. Heeft iemand hier voorbeelden van?
Ik vind het om eerlijk te zijn in zo'n kleine gemeenschap (verwantschap daar gelaten) bijna onmogelijk dat dit niet tot een veroordeling gaat komen.
Ik verwacht dat ze in de rechtzaak uiteindelijk de getuige zal blijken te zijn die het die nacht heeft zien gebeuren.quote:Op maandag 19 november 2012 15:55 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Daar gaat niemand naar luisteren. Want Robijn heeft het zelf in het nieuws gehoord van iemand die het gezien heeft.
Inwendig onderzoek?quote:Op maandag 19 november 2012 15:58 schreef RhytmicalRemedy het volgende:
Hoe weten ze eigenlijk dat ze verkracht is?
Meestal is dat af te leiden uit bepaalde schade aan de vagina/anus.quote:Op maandag 19 november 2012 15:58 schreef RhytmicalRemedy het volgende:
quote:Op maandag 19 november 2012 15:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik verwacht dat ze in de rechtzaak uiteindelijk de getuige zal blijken te zijn die het die nacht heeft zien gebeuren.
http://www.zijonline.nl/2(...)p-marianne-vaatstra/quote:De verdachte lijkt overigens nog geen bekentenis te hebben afgelegd, want de politie is in zijn boerderij al uren op zoek naar aanvullend bewijs.
Alleen op het matchende DNA is namelijk geen veroordeling mogelijk. Bronnen rond het onderzoeksteam bevestigen dat Jasper S. tot nu toe volhoudt niets van de verkrachting en moord op Vaatstra te weten. Het Openbaar Ministerie vergelijkt de DNA-match tussen het op Vaatstra aangetroffen celmateriaal vandaag met het DNA van Jasper S.
Misschien heeft ie het daarom gedaan. Hij wist dat ze anders toch wel bij hem waren uitgekomen.twitter:nosop3 twitterde op maandag 19-11-2012 om 16:00:03Familie Vaatstra-verdachte ook getest op dna. Dat en meer hoor je in ons radionieuws van 16 uur: http://t.co/9zu7Csx6 reageer retweet
Dat vraag ik me ook af. Ze heeft sex gehad, maar of dat een verkrachting was? Tenzij ze interne verwondingen hebben gevonden of ander soort wonden/tekenen?quote:Op maandag 19 november 2012 15:58 schreef RhytmicalRemedy het volgende:
quote:Op maandag 19 november 2012 16:01 schreef Me_Wesley het volgende:
Maar als een match niet genoeg is, waarom doen ze dan DNA-onderzoek?
http://www.erasmusmc.nl/c(...)t-alibi-controleren/quote:DNA-match
Prof. dr. Ate Kloosterman van de afdeling Humane Biologische Sporen van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI): “Als in een strafzaak een DNA-match wordt vastgesteld tussen de DNA-profielen van een spoor en een verdachte bestaat er meestal geen twijfel van wie het spoor is.
Ik las zelfs dat ze 2x verkracht is. Vraag me ook af hoe ze dat zien (hoeveelheid sperma?)quote:Op maandag 19 november 2012 16:01 schreef Injetta het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ook af. Ze heeft sex gehad, maar of dat een verkrachting was? Tenzij ze interne verwondingen hebben gevonden of ander soort wonden/tekenen?
Aan de andere kant: hoe ze haar hebben aangetroffen met sporen van geweld en sperma en losgesneden kleren. Dat duidt toch wel op een verkrachting....
Natte vingerwerk.quote:Op maandag 19 november 2012 16:03 schreef Markeerstift het volgende:
[..]
Ik las zelfs dat ze 2x verkracht is. Vraag me ook af hoe ze dat zien (hoeveelheid sperma?)
[..]
Ja sorry, ik kan niet rekenenquote:Op maandag 19 november 2012 15:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Valt mee, in de jaren 90 was het nog niet heel raar als je op je 23ste een kind kreeg.
Dat is inderdaad ook een verkrachting...quote:
oppas geweest?quote:Op maandag 19 november 2012 16:06 schreef Mula het volgende:
De vader van Marianne Vaatstra zegt net op rtlnieuws dat de kinderen van de verdachte ten tijde van de moord 3 en 6 waren.
vanaf 17:57 (ja echt) op rtlnieuws.nl en op RTL4quote:Op maandag 19 november 2012 16:07 schreef Re het volgende:
[..]
oppas geweest?
wanneer is die persco nou?
6 uurquote:Op maandag 19 november 2012 16:07 schreef Re het volgende:
[..]
oppas geweest?
6 uuurquote:Op maandag 19 november 2012 16:07 schreef Re het volgende:
[..]
oppas geweest?
lijkt mij dat ze dat daar ook niet gaan vindenquote:Op maandag 19 november 2012 15:53 schreef Doodloper het volgende:
[..]
of hij heeft alleen zijn fantasie gebotviert op het dode lichaam van Marianne toen ze net vermoord was door die vunzige asielzoeker in die caravanquote:Op maandag 19 november 2012 16:08 schreef Nielsch het volgende:
Marianne heeft vrijwillig seks gehad met de man die nu verdacht is en daarna is ze vermoord door een Islamitische asielzoeker die de daad gezien had en haar een goddeloze hond vond.
Uit angst om als dader aangewezen te worden heeft de man altijd zijn mond gehouden.
Je reageerde er niet op meen ik.quote:
Ok, sorryquote:Op maandag 19 november 2012 16:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, ik heb nog geen tig discussies met die vermeende edelsteen gehad.... lees even terug anders.
quote:Op maandag 19 november 2012 15:45 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Ah, ik ben irritant omdat ik zeg dat DNA bewijs wel genoeg is.
Tja sorry hoor, dat dat blijkbaar velen hier de kriebels geeft.
We wachten het af.
Dit probeer ik sinds circa 8u vanochtend duidelijk te maken.quote:Op maandag 19 november 2012 16:13 schreef 314 het volgende:
[..]
ja, het DNA bewijst dat hij contact heeft gehad met het slachtoffer, echter niet dat ie ook de moord gepleegd heeft. wellicht hebben ze in het tunneltje vrijwillige sex gehad en is ze 300 meter verder door iemand anders gewurgd.. en dáárom bewijst de DNA match niet automatisch dat de verdachte de daadwerkelijke dader is
Het kan. Dat soort dingen gebeuren. En dan zou ik me ook niet meldenquote:Op maandag 19 november 2012 16:10 schreef Re het volgende:
[..]
of hij heeft alleen zijn fantasie gebotviert op het dode lichaam van Marianne toen ze net vermoord was door die vunzige asielzoeker in die caravan
dan doe je iets niet goed duidelijker dan bovenstaand voorbeeld kan ik het helaas ook niet makenquote:Op maandag 19 november 2012 16:14 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Dit probeer ik sinds circa 8u vanochtend duidelijk te maken.
Wel meer mensen hoor, ook op twitter.quote:Op maandag 19 november 2012 16:17 schreef 314 het volgende:
[..]
dan doe je iets niet goed,duidelijker dan bovenstaand voorbeeld kan ik het helaas ook niet maken
tenzij peer pressure natuurlijkquote:Op maandag 19 november 2012 16:14 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Het kan. Dat soort dingen gebeuren. En dan zou ik me ook niet melden
Sperma in meerdere lichaamsopeningen.quote:Op maandag 19 november 2012 16:03 schreef Markeerstift het volgende:
[..]
Ik las zelfs dat ze 2x verkracht is. Vraag me ook af hoe ze dat zien (hoeveelheid sperma?)
No shit, Sherlock.quote:Op maandag 19 november 2012 16:18 schreef Qwea het volgende:
Ik ben erg benieuwd of die gast nou gaat bekennen. Dna betekend helaas nog geen echt bewijs. Volgens omroep fryslan.
Inmiddels heeft de Groot Moefti van KLOL ook gesproken.quote:Op maandag 19 november 2012 15:42 schreef lexgauw007 het volgende:
[..]
Deze is ook leuk
[..]
[..]
http://www.klokkenluidero(...)vast-inzake-vaatstra
Gaat het dan om de totale hoeveelheid sperma?quote:Op maandag 19 november 2012 16:19 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Sperma in meerdere lichaamsopeningen.
en ze moet nog in leven zijn denk ik, anders is het weer geen verkrachtingquote:Op maandag 19 november 2012 16:19 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Sperma in meerdere lichaamsopeningen.
Ja sorry hoor, ik lees net bijquote:
=Maar we moesten ontopic van RE zie ikquote:Op maandag 19 november 2012 16:19 schreef CherryLips het volgende:
[..]
En Robijn doet er nu al 8 uur over om dit te snappen
Hij is verdacht.quote:Op maandag 19 november 2012 16:24 schreef Qwea het volgende:
[..]
. Maar we moesten ontopic van RE zie ik
13 jaar, dat vreet toch aan je al die tijd?
die zoon was toch veel te jong dus lijkt me niet dat die hoefde?quote:Op maandag 19 november 2012 16:23 schreef Alleskids het volgende:
de zoon is ook DNA afgenomen, waarschijnlijk tegelijkertijd met zijn vader (een familie uitje waardoor de vader niet onder de test uit kon. Ben ik wel benieuwd welk van de 2 dna's het eerst is gecontroleerd. Zijn ze eerst op de 100% van de vader gestuit, of is die van de zoon eerder gedaan, hadden ze een gigantische EUREKA!! moment toen er 80-90% dna uit kwam. en toen gekeken of er meer familie leden in de groep gegadigden zitten?
Als je een lijk neukt is dat toch ook verkrachting?quote:Op maandag 19 november 2012 16:21 schreef Re het volgende:
[..]
en ze moet nog in leven zijn denk ik, anders is het weer geen verkrachting
http://www.omropfryslan.nl/nijs/fertochte-earder-undersochtquote:Fertochte earder ûndersocht
De fertochte dy't oanhâlden is yn de saak-Vaatstra is in pear jier ferlyn troch in psychiater ûndersocht. Hy moast foarkomme, omdat er yn in auto fan in oar oan it joyriden wie yn de buert fan Aldwâld. Neffens de psychiater wie sprake fan in dissosiative stoarnis. Dat betsjut hannelings útfiere sûnder besef te hawwen of sicht op de gefolgen te hawwen.
De rjochter joech de Aldwâldster yn 2009 in boete fan 750 euro. Sels sei de fertochte doe dat er net wit wêrom't er de auto stellen hat. "Dit past niet bij mij", sei er tsjin de rjochter.
Tactvolquote:Op maandag 19 november 2012 16:25 schreef Specularium het volgende:
[..]
Als je een lijk neukt is dat toch ook verkrachting?
Maar stel nou dat die vader niet wilde gaan, en die zoon zei "als jij niet gaat, dan ga ik wel"...quote:Op maandag 19 november 2012 16:25 schreef Re het volgende:
[..]
die zoon was toch veel te jong dus lijkt me niet dat die hoefde?
Speculatie: de zoon had een vermoeden en wilde daarom de test doen?quote:Op maandag 19 november 2012 16:25 schreef Re het volgende:
[..]
Dit is toch geen Nederlands??quote:Op maandag 19 november 2012 16:26 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
http://www.omropfryslan.nl/nijs/fertochte-earder-undersocht
Een veertiger die gaat joyriden? Er zat dus al een steekje los bij hem.
was toch op basis van persoonlijke oproep?quote:Op maandag 19 november 2012 16:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar stel nou dat die vader niet wilde gaan, en die zoon zei "als jij niet gaat, dan ga ik wel"...
Dan gok ik dat die vader genoeg van z'n eigen kind houdt om z'n kind niet door onnodig onderzoek te laten gaan na een match.
Het is gewoon ABFquote:Op maandag 19 november 2012 16:28 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
[..]
Dit is toch geen Nederlands??niet te lezen.
Het schijnt niet eens strafbaar te zijn http://www.goeievraag.nl/(...)ilie-strafbaar.52580quote:Op maandag 19 november 2012 16:25 schreef Specularium het volgende:
[..]
tof taaltjequote:Op maandag 19 november 2012 16:26 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Niceeeeequote:Op maandag 19 november 2012 16:29 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Het schijnt niet eens strafbaar te zijn http://www.goeievraag.nl/(...)ilie-strafbaar.52580
Ja, hij is idd verdacht. Maar goed, ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat hij het gedaan heeft.quote:
ja sorry, zijn vader.quote:Op maandag 19 november 2012 16:25 schreef Re het volgende:
[..]
Lekker is dat.quote:Op maandag 19 november 2012 16:30 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ja, hij is idd verdacht. Maar goed, ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat hij het gedaan heeft.
Dan zou 13 jaar aan mij vreten. Als een mofo.
iedereen die aan het profiel voldeed kreeg een uitnodiging naar mijn wetenquote:Op maandag 19 november 2012 16:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Iedereen wist toch dat het onderzoek zou plaatsvinden?
Dikke kans dat hij het nu dus op dit psychiatrisch rapport gaat gooien, waarin is vastgesteld dat hij een dissociatieve stoornis heeft, en zich dus van geen kwaad bewust is geweest?quote:Op maandag 19 november 2012 16:26 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
nee, het is wel lijkschenning maar van verkrachting is geen sprake meer bij een stoffelijk overschotquote:Op maandag 19 november 2012 16:25 schreef Specularium het volgende:
[..]
Onzin.quote:Op maandag 19 november 2012 16:32 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dikke kans dat hij het nu dus op dit psychiatrisch rapport gaat gooien, waarin is vastgesteld dat hij een dissociatieve stoornis heeft, en zich dus van geen kwaad bewust is geweest?
Dat is gewoon algemeen beschaafd Fryskquote:Op maandag 19 november 2012 16:28 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
[..]
Gelukkig zet Omrop Fryslân ook de Nederlandse vertaling op de website:quote:Op maandag 19 november 2012 16:29 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
[..]
Ja, dat begrijp ik wel, maar snap geen jota van de tekst.
quote:De verdachte die aangehouden is in de zaak-Vaatstra, is een aantal jaren geleden door een psychiater onderzocht. Hij moest voorkomen, omdat hij in de buurt van Oudwoude in iemand anders zijn auto aan het joyriden was. Volgens de psychiater was er sprake van een dissociatieve stoornis. Dat houdt in dat een persoon handelingen uitvoert, zonder besef of inzicht in de gevolgen daarvan te hebben.
De rechter gaf de Oudwoudster in 2009 een boete van 750 euro. Zelf zei de verdachte dat hij niet wist waarom hij de auto gestolen had. "Dit past niet bij mij", zei hij tegen de rechter.
quote:Op maandag 19 november 2012 16:32 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat is gewoon algemeen beschaafd Frysk
Kun je ook in je eigen auto joyriden?quote:Op maandag 19 november 2012 16:33 schreef freako het volgende:
[..]
Gelukkig zet Omrop Fryslân ook de Nederlandse vertaling op de website:
[..]
Waarom vind je dat onzin? Het is exact de diagnose die door een psychiater is gesteld, volgens het bericht.quote:
Ja, boeiend of jij het lekker vind of nietquote:
vooruitziende blik, gewoon doen alsof je MPS hebt, dan heb je alvast een alibiquote:Op maandag 19 november 2012 16:33 schreef freako het volgende:
[..]
[..]
Ai ai ai. Ik zie een advocaat die hiervan gaat smullen.quote:Op maandag 19 november 2012 16:33 schreef freako het volgende:
Volgens de psychiater was er sprake van een dissociatieve stoornis. Dat houdt in dat een persoon handelingen uitvoert, zonder besef of inzicht in de gevolgen daarvan te hebben
Nope.quote:Op maandag 19 november 2012 16:33 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Kun je ook in je eigen auto joyriden?
En hij was nog nooit met de politie in aanraking geweest zeiden ze vanmorgenquote:Op maandag 19 november 2012 16:33 schreef freako het volgende:
[..]
[..]
quote:Op maandag 19 november 2012 16:29 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
[..]
Ja, dat begrijp ik wel, maar snap geen jota van de tekst.
quote:Verdachte eerder onderzocht
De verdacht die is aangehouden in de zaak-Vaatstra is een paar jaar geleden door een psychiater onderzocht. Hij moest voorkomen, omdat hij in een auto van een ander aan het joyrijden was in de buurt van Oudwoude. Volgens de psychiater was er sprake van een dissociatieve stoornis. Dat betekent handelingen uitvoeren zonder besef of zicht te hebben op de gevolgen daarvan.
De rechter gaf de Oudwouder in 2009 een boete van 750 euro. Zelf zei de verdachte toen dat hij niet wist waarom hij de auto gestolen had. "Dit past niet bij mij", zei hij tegen de rechter.
hij niet maar zijn dissociatieve counterpart wel natuurlijkquote:Op maandag 19 november 2012 16:34 schreef Zjakkie het volgende:
[..]
En hij was nog nooit met de politie in aanraking geweest zeiden ze vanmorgen
Kan net zo goed PTSS zijn.quote:Op maandag 19 november 2012 16:34 schreef Re het volgende:
[..]
vooruitziende blik, gewoon doen alsof je MPS hebt, dan heb je alvast een alibi
Maar misschien 1 van zijn andere persoonlijkheden dus welquote:Op maandag 19 november 2012 16:34 schreef Zjakkie het volgende:
[..]
Pfff heb ik het voor niks vertaaldquote:Op maandag 19 november 2012 16:33 schreef freako het volgende:
[..]
[..]
quote:Op maandag 19 november 2012 16:33 schreef freako het volgende:
[..]
[..]
Mijn ouders hebben me (helaas) in het Fries opgevoed, maar ik kan het nog steeds nauwelijks lezen.. Schrijven gaat al helemaal nietquote:Op maandag 19 november 2012 16:28 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
[..]
Lees je anders eerst in.quote:Op maandag 19 november 2012 16:34 schreef Tayu het volgende:
[..]
Waarom vind je dat onzin? Het is exact de diagnose die door een psychiater is gesteld, volgens het bericht.
Jij ook alquote:Op maandag 19 november 2012 16:35 schreef Re het volgende:
[..]
hij niet maar zijn dissociatieve counterpart wel natuurlijk
Dat neemt niet weg dat een niet-uitgenodigd familielid van een weigerende genodigde wel vrijwillig kan gaan.quote:Op maandag 19 november 2012 16:31 schreef Re het volgende:
[..]
iedereen die aan het profiel voldeed kreeg een uitnodiging naar mijn weten
Je weet niet eens wat het inhoud, dus...quote:Op maandag 19 november 2012 16:37 schreef Tayu het volgende:
[..]
Of misschien moet je dat zelf maar even gaan doen?
Ja hoor, je hebt gelijkquote:Op maandag 19 november 2012 16:37 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Je weet niet eens wat het inhoud, dus...
hij heeft nadien wel een gezin gemaakt en onderhouden dus zoiets zal dan wel aan het licht komen dat er iets mis is met hem, en niet gezegd dat er niets mis is met hem, wat verder niets te maken heeft met de schuldvraagquote:
Dat lijkt me wel het voor de hand liggende verweer gaan worden.quote:Op maandag 19 november 2012 16:37 schreef Alleskids het volgende:
dan zal hij dit ook wel aanvoeren voor de sex/verkrachting van haar
Je weet niet waar je het over hebt.quote:Op maandag 19 november 2012 16:38 schreef Re het volgende:
[..]
hij heeft nadien wel een gezin gemaakt en onderhouden dus zoiets zal dan wel aan het licht komen dat er iets mis is met hem, en niet gezegd dat er niets mis is met hem, wat verder niets te maken heeft met de schuldvraag
Ja, zo blijkt maar weer dat de zaken die vanmorgen bekend waren wellicht niet compleet waren, wat vooral vervelend is voor iedereen die vanmorgen al alles onderzocht heeft en verder niets meer hoeft te weten van aanvullend onderzoek.quote:Op maandag 19 november 2012 16:34 schreef Zjakkie het volgende:
[..]
Wat een feest moet het zijn dat jij als enige alles wél weetquote:Op maandag 19 november 2012 16:39 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Je weet niet waar je het over hebt.
jawel hoorquote:Op maandag 19 november 2012 16:39 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Je weet niet waar je het over hebt.
Nee.quote:Op maandag 19 november 2012 16:39 schreef Re het volgende:
[..]
jawel hoor... ik weet prima waar ik het over heb
de beoordeling door de psychaiter was in 2009. wellicht had hij die stoornis stiekum al 10 jaar.quote:Op maandag 19 november 2012 16:34 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ai ai ai. Ik zie een advocaat die hiervan gaat smullen.
Volgens mij is een van de eisen voor een diagnose PTSS dat je leven in gevaar moet zijn geweest, met de dood bedreigd dus.quote:
I see where this is going...quote:Op maandag 19 november 2012 16:37 schreef Alleskids het volgende:
De fertochte dy't oanhâlden is yn de saak-Vaatstra is in pear jier ferlyn troch in psychiater ûndersocht. Hy moast foarkomme, omdat er yn in auto fan in oar oan it joyriden wie yn de buert fan Aldwâld. Neffens de psychiater wie sprake fan in dissosiative stoarnis. Dat betsjut hannelings útfiere sûnder besef te hawwen of sicht op de gefolgen te hawwen.
De rjochter joech de Aldwâldster yn 2009 in boete fan 750 euro. Sels sei de fertochte doe dat er net wit wêrom't er de auto stellen hat. "Dit past niet bij mij", sei er tsjin de rjochter[i][/i]
de verdachte die aan gehouden is, is een paar jaar terug door een psychiater onderzocht. Hij moest voorkomen omdat hij is gaan joyrijden in de buurt van zijn woonplaats. Volgens de psychiater is er sprake van dissosiatieve stoornis: handelingen uitvoeren zonder het besef te hebben of zicht te hebben op de gevolgen ervan. Hij is er destijds afgekomen met een boete van 750 euro, De verdachte wist toendertijdniet waarom hij de auto gestolen heeft en is gaan joy rijden. zo ben ik anders nooit zegt hij.
Omdat je niet eens weet wat dat inhoud en het geen steek zal houden in de rechtszaal.quote:Op maandag 19 november 2012 16:41 schreef Re het volgende:
[..]
waar zou ik het dan niet over weten te hebben?
Alles.quote:Op maandag 19 november 2012 16:41 schreef Re het volgende:
[..]
waar zou ik het dan niet over weten te hebben?
Nee hoor, de vereisten voor de diagnose PTSS zijn al enige tijd verruimd. Voldoende is dat door angst een trauma is ontstaan.quote:Op maandag 19 november 2012 16:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij is een van de eisen voor een diagnose PTSS dat je leven in gevaar moet zijn geweest, met de dood bedreigd dus.
ik weet prima wat het inhoud en weet niet hoe een rechter daar over zal oordelen... en mocht deze verdachte daadwerkelijk de dader zijn maar het door zijn stoornis niet meer herinneren dan gaat hij vooralsnog gewoon de kliniek in... de zaak zal daarmee opgelost zijnquote:Op maandag 19 november 2012 16:42 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Omdat je niet eens weet wat dat inhoud en het geen steek zal houden in de rechtszaal.
Nee, PTSS kan ontstaan wanneer goede opvang na een traumatische gebeurtenis ontbreekt. In veel gevallen betreft dat inderdaad een levensbedreigende situatie, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.quote:Op maandag 19 november 2012 16:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij is een van de eisen voor een diagnose PTSS dat je leven in gevaar moet zijn geweest, met de dood bedreigd dus.
Daarover is bij hem nog niets bekend, dus speculeren dat het PTSS zou zijn lijkt me behoorlijk voorbarig en vooral stigmatiserend voor mensen die werkdelijk een PTSS hebben.
Want in feite suggereer je dat ze zomaar iemand met grof geweld om zeep zouden kunnen helpen.
Nadien? Zijn zoon is ongeveer 21 jaar oud.... die was er dus al toen Marianne Vaatstra vermoord werd.quote:Op maandag 19 november 2012 16:38 schreef Re het volgende:
[..]
hij heeft nadien wel een gezin gemaakt en onderhouden dus zoiets zal dan wel aan het licht komen dat er iets mis is met hem, en niet gezegd dat er niets mis is met hem, wat verder niets te maken heeft met de schuldvraag
21 - 13 = ?quote:Op maandag 19 november 2012 16:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nadien? Zijn zoon is ongeveer 21 jaar oud.... die was er dus al toen Marianne Vaatstra vermoord werd.
onderhouden en opvoeden danquote:Op maandag 19 november 2012 16:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nadien? Zijn zoon is ongeveer 21 jaar oud.... die was er dus al toen Marianne Vaatstra vermoord werd.
Ja, want jij bent ook geheel representatief voor de andere mensen met dissociatie en hun gedachten.quote:Op maandag 19 november 2012 16:44 schreef Psy-freak het volgende:
Toen ik tijdelijk dissociatie had was een moord wel het LAATSTE waar ik aan dacht.
Echt, mond houden als je er niets van afweet.
Iemand met een eetstoornis is toch ook niet gelijk een oplichter?quote:Op maandag 19 november 2012 16:45 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ja, want jij bent ook geheel representatief voor de andere mensen met dissociatie en hun gedachten.
True story bro.
Jouw ervaring is geen draaiboek voor de rest.quote:Op maandag 19 november 2012 16:44 schreef Psy-freak het volgende:
Toen ik tijdelijk dissociatie had was een moord wel het LAATSTE waar ik aan dacht.
Echt, mond houden als je er niets van afweet.
Je gaat niet moorden door dissociatie, da's onzin.quote:Op maandag 19 november 2012 16:46 schreef Specularium het volgende:
[..]
Jouw ervaring is geen draaiboek voor de rest.
Hoeft niet, kan wel. Dat weet je niet.quote:Op maandag 19 november 2012 16:45 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Iemand met een eetstoornis is toch ook niet gelijk een oplichter?
je kan wel moorden met dissociatie, hoeft geen oorzaak gevolg te zijn natuurlijkquote:Op maandag 19 november 2012 16:46 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Je gaat niet moorden door dissociatie, da's onzin.
Zo brengt men het hier wel.quote:Op maandag 19 november 2012 16:47 schreef Re het volgende:
[..]
je kan wel moorden met dissociatie, hoeft geen oorzaak gevolg te zijn natuurlijk
ik denk het niet... het is gewoon apart dat ze een verdachte hebben opgepakt die waarschijnlijk eerder is opgepakt en gediagnosticeerd is met een dissociatieve stoornis...quote:
Er moet nog steeds sprake zijn van een behoorlijke fysieke dreiging bij het trauma.quote:Op maandag 19 november 2012 16:43 schreef Disana het volgende:
[..]
Nee hoor, de vereisten voor de diagnose PTSS zijn al enige tijd verruimd. Voldoende is dat door angst een trauma is ontstaan.
Bronquote:Feitelijke of dreigende dood of een ernstige verwonding, of bedreiging voor de fysieke integriteit van zichzelf of van anderen.
Iedereen heeft wel iets. Dissociatie valt nog wel mee.quote:Op maandag 19 november 2012 16:49 schreef Re het volgende:
[..]
ik denk het niet... het is gewoon apart dat ze een verdachte hebben opgepakt die waarschijnlijk eerder is opgepakt en gediagnosticeerd is met een dissociatieve stoornis...
Dat WEET je helemaal niet want a) je weet niet of het in een zaak aangedragen wordt als mogelijke oorzaak en b) je weet niet wat een rechter daarvan gaat vinden. Wie weet ziet ie wel een link ermee. Mag ie de kliniek in en klah. Weet jij veel.quote:Op maandag 19 november 2012 16:49 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Hij komt er daarmee niet mee weg bedoel ik.
dat kan zeker meevallen natuurlijk en het hoeft ook niet altijd aanwezig te zijn... het is gewoon een feit dat de verdachte eerder is opgepakt en veroordeeld... dat zegt verder weinig of hij ook in dit geval de dader is, dat zal moeten blijkenquote:Op maandag 19 november 2012 16:50 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Iedereen heeft wel iets. Dissociatie valt nog wel mee.
Dat kan geen oorzaak zijn, niks kliniek.quote:Op maandag 19 november 2012 16:51 schreef Qwea het volgende:
[..]
Dat WEET je helemaal niet ) want a) je weet niet of het in een zaak aangedragen wordt als mogelijke oorzaak en b) je weet niet wat een rechter daarvan gaat vinden. Wie weet ziet ie wel een link ermee. Mag ie de kliniek in en klah. Weet jij veel.
Adhd valt ook mee. Heb je ook in lichte vorm. Ook mensen met adhd moorden. Griepje valt ook mee. Ook mensen die een griepje hebben, moorden.quote:Op maandag 19 november 2012 16:50 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Begin er dan niet over als het niets te maken heeft met dit.quote:Op maandag 19 november 2012 16:51 schreef Qwea het volgende:
[..]
Adhd valt ook mee. Heb je ook in lichte vorm. Ook mensen met adhd moorden. Griepje valt ook mee. Ook mensen die een griepje hebben, moorden.
Van wiki. Geloof niet alles op wiki natuurlijk maar de bronvermelding lijkt in orde.quote:Een cruciale vraag daarbij is of er inderdaad sprake is van dissociatieve amnesie: dat men niets weet of zich herinnert van wat zich in de andere identiteit of persoonlijkheidstoestand heeft voorgedaan. [18] Deze laatste vraag lijkt eveneens van belang voor de forensische psychiatrie of voor een rechtbank die moet beslissen of een persoon verantwoordelijk moet worden gesteld voor het gepleegde misdrijf, of ontoerekeningsvatbaar moet worden verklaard.[19][20]
Dissociatie valt mee?quote:Op maandag 19 november 2012 16:50 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Ik ga af op de DSM IV.quote:Op maandag 19 november 2012 16:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Er moet nog steeds sprake zijn van een behoorlijke fysieke dreiging bij het trauma.
[..]
Bron
Ik vind dissociëren het meest nare wat er maar is. Het is verschrikkelijk om tijd kwijt te zijn en geen enkel besef te hebben hoe je die tijd hebt doorgebracht.quote:Op maandag 19 november 2012 16:57 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dissociatie valt mee?
Vind dat vrij heftig eigenlijk. Ligt er ook wel aan waar het door getriggerd wordt.
Stel dat dit het wordt: Dan is hij op zijn minst 65 jaar als hij ooit weer vrij gelaten wordt.quote:Op maandag 19 november 2012 16:43 schreef Breekfast het volgende:
Hij gaat dus gewoon ontoerekeningsvatbaar worden verklaart, 15 jaartjes cel + paar jaartjes TBS en klaar is ie
Klopt. 15 jaar is lang. Dat moet je niet onderschattenquote:Op maandag 19 november 2012 17:00 schreef Injetta het volgende:
[..]
Stel dat dit het wordt: Dan is hij op zijn minst 65 jaar als hij ooit weer vrij gelaten wordt.
Zijn leven zoals hij dat leidde is in ieder geval over. Waarschijnlijk is hij zijn vrouw kwijt, zijn kinderen zullen ook anders tegen hem aan kijken, zijn boerderij kwijt, terug naar zijn dorp en kerkgemeenschap zal er ook niet meer in zitten.
Als hij veroordeeld wordt, is zijn leven in ieder geval over.
Niet dat ik dat erg vind, als hij de dader is. Of hij nu 10 jaar, 15 jaar, levenslang krijgt en ook TBS, eigenlijk doet het er niet toe. Voor hem is de straf sowieso levenslang.
doet er wel toe, als hij weer vrij komt dan kan hij in herhaling vallenquote:Op maandag 19 november 2012 17:00 schreef Injetta het volgende:
[..]
Stel dat dit het wordt: Dan is hij op zijn minst 65 jaar als hij ooit weer vrij gelaten wordt.
Zijn leven zoals hij dat leidde is in ieder geval over. Waarschijnlijk is hij zijn vrouw kwijt, zijn kinderen zullen ook anders tegen hem aan kijken, zijn boerderij kwijt, terug naar zijn dorp en kerkgemeenschap zal er ook niet meer in zitten.
Als hij veroordeeld wordt, is zijn leven in ieder geval over.
Niet dat ik dat erg vind, als hij de dader is. Of hij nu 10 jaar, 15 jaar, levenslang krijgt en ook TBS, eigenlijk doet het er niet toe. Voor hem is de straf sowieso levenslang.
nou dit dusquote:Op maandag 19 november 2012 17:02 schreef Nielsch het volgende:
Als deze man echt daden pleegt omdat hij geen controle over zichzelf heeft dan lijkt me dat juist een reden om hem levenslang op te sluiten. Kans op herhaling lijkt me dan heel groot, aangezien hij blijkbaar ergens een zeer gewelddadige persoonlijkheid heeft.
Wat stel jij voor? De doodstraf?quote:Op maandag 19 november 2012 17:04 schreef Marrije het volgende:
[..]
doet er wel toe, als hij weer vrij komt dan kan hij in herhaling vallen
Met het verschil dat aan beide criteria uit het eerste punt voldaan moet worden.quote:Op maandag 19 november 2012 16:57 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik ga af op de DSM IV.
Daar vind je dit:
http://www.dwp.gov.uk/pub(...)er/dsm-iv-ptsd.shtml
Een lijst van voorwaarden, waaronder:
'The person’s response involved intense fear, helplessness, or horror'
Dus ook aan die eerste die ik al uit de vertaalde versie gequote had.quote:1. The person has been exposed to a traumatic event in which both of the following were present-:
• The person experienced, witnessed, or was confronted with an event or events that involved actual or threatened death or serious injury, or a threat to the physical integrity of self or others
• The person’s response involved intense fear, helplessness, or horror
Als hij zich na Marianne 13 jaar koest heeft gehouden (lees: als), dan zal die kans niet groot zijn. Komt nog bij dat hij tegen die tijd aardig op leeftijd zal zijn.quote:Op maandag 19 november 2012 17:04 schreef Marrije het volgende:
[..]
Je weet het natuurlijk nooit.quote:Op maandag 19 november 2012 17:04 schreef Marrije het volgende:
[..]
Het maakt niet uit, we weten nu dat de dader een dissociatieve stoornis heeft, welke dat precies betreft is niet genoemd. Maar er zijn meerdere mogelijkheden.quote:Op maandag 19 november 2012 17:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Met het verschil dat aan beide criteria uit het eerste punt voldaan moet worden.
[..]
Dus ook aan die eerste die ik al uit de vertaalde versie gequote had.
Hangt er vanaf wat de oorzaak was van die gebrekkige controle die hij op dat moment zou hebben gehad.quote:Op maandag 19 november 2012 17:02 schreef Nielsch het volgende:
Als deze man echt daden pleegt omdat hij geen controle over zichzelf heeft dan lijkt me dat juist een reden om hem levenslang op te sluiten. Kans op herhaling lijkt me dan heel groot, aangezien hij blijkbaar ergens een zeer gewelddadige persoonlijkheid heeft.
of hij heeft het geblokkeerd uit zijn geheugen (jaja mocht hij de dader zijn)quote:Op maandag 19 november 2012 17:07 schreef Qwea het volgende:
ik zat me net tijdens het aardappelen schillen te bedenken ( ja really) dat hij misschien zijn dna wel heeft afgestaan vanwege de dissociatie, omdat ie toch van niks weet
Heb ik even gemist, waar is dat precies genoemd? Linkje oid?quote:Op maandag 19 november 2012 17:07 schreef Tayu het volgende:
[..]
Het maakt niet uit, we weten nu dat de dader een dissociatieve stoornis heeft, welke dat precies betreft is niet genoemd. Maar er zijn meerdere mogelijkheden.
Als jij dan eens niet was begonnen met PTSS te roepen dan had dat een heel stuk discussie gescheeld.quote:Op maandag 19 november 2012 17:07 schreef Tayu het volgende:
[..]
Het maakt niet uit, we weten nu dat de dader een dissociatieve stoornis heeft, welke dat precies betreft is niet genoemd. Maar er zijn meerdere mogelijkheden.
Nou ja, het trieste is dat dat echt kanquote:Op maandag 19 november 2012 16:59 schreef Nielsch het volgende:
Je zou maar echt niet weten dat je het hebt gedaan. Dat lijkt me ook heel erg verschrikkelijk als dader. Dat je objectief niet meer kan ontkennen dat je iets hebt gedaan, maar dat je er echt niets meer van weet. Ik kan me echt niet voorstellen hoe dat is en dat het überhaupt kan, ik zou het zo bizar vinden.
Ik vind het al raar als dronken mensen uren van de afgelopen nacht kwijt zijn. Ik drink veel en kan heel lazarus worden, maar ik weet altijd nog wat ik heb gedaan.
Als hij dit idd tijdens een dissociatie zou hebben gedaan, dan zou dat tot de mogelijkheden behoren.quote:Op maandag 19 november 2012 17:07 schreef Qwea het volgende:
ik zat me net tijdens het aardappelen schillen te bedenken ( ja really) dat hij misschien zijn dna wel heeft afgestaan vanwege de dissociatie, omdat ie toch van niks weet
1 blz geledenquote:Op maandag 19 november 2012 17:08 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Heb ik even gemist, waar is dat precies genoemd? Linkje oid?
Het is al een aantal keren voorbij gekomen in verschillende Nederlands en Friestalige berichten in de pagina's hiervoor.quote:Op maandag 19 november 2012 17:08 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Heb ik even gemist, waar is dat precies genoemd? Linkje oid?
Ik reageerde op de post waarin je steldequote:Op maandag 19 november 2012 17:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Met het verschil dat aan beide criteria uit het eerste punt voldaan moet worden.
[..]
Dus ook aan die eerste die ik al uit de vertaalde versie gequote had.
Oh nee daar kan ik over meepraten. Geloof me, hele uren kunnen weg zijnquote:Op maandag 19 november 2012 16:59 schreef Nielsch het volgende:
Ik vind het al raar als dronken mensen uren van de afgelopen nacht kwijt zijn. Ik drink veel en kan heel lazarus worden, maar ik weet altijd nog wat ik heb gedaan.
Dankjewel.quote:Op maandag 19 november 2012 17:10 schreef Greys het volgende:
[..]
1 blz geleden
NWS / Doorbraak zaak Marianne Vaatstra #5 zo goed als opgelost
Haha ja, nu heb ik het ineens gedaan?quote:Op maandag 19 november 2012 17:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als jij dan eens niet was begonnen met PTSS te roepen dan had dat een heel stuk discussie gescheeld.
quote:Op maandag 19 november 2012 17:09 schreef Re het volgende:
laten we (ja net als in R&P) misschien niet gaan diagnoseren etc. dat heeft nu toch geen zin idd
Maar feit is wel dat we momenteel nog weinig weten van de gemoedstoestand van de verdachte, laat staan van zijn gemoedstoestand toen hij mogelijk het misdrijf pleegde.quote:Op maandag 19 november 2012 17:11 schreef Tayu het volgende:
[..]
Haha ja, nu heb ik het ineens gedaan?
Maar de persoon voor mij mocht wel meteen MPS roepen?
Dat zijn toch 2 heel andere psychiatrische ziektebeelden, die beide dissociatie kennen.
Ja dat weet ik ook uitervaring, maar kan me niet voorstellen dat ik in die verloren uren ooit iemand zou hebben vermoord.quote:Op maandag 19 november 2012 17:10 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Oh nee daar kan ik over meepraten. Geloof me, hele uren kunnen weg zijn
Voorwaarde voor het ontwikkelen van PTSS is altijd dat opvang ontbreekt na de traumatische gebeurtenis. Daarom was het aanvankelijk ook een diagnose die Vietnam veteranen kregen, nadat ze bij thuiskomst geen enkele steun kregen en daar ernstige psychische klachten door kregen.quote:Op maandag 19 november 2012 17:10 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik reageerde op de post waarin je stelde
'Volgens mij is een van de eisen voor een diagnose PTSS dat je leven in gevaar moet zijn geweest, met de dood bedreigd dus.'
Ik heb aangetoond dat je leven niet in gevaar hoeft te zijn geweest; getuige zijn van een ramp of misdrijf kan aanleiding tot PTSS zijn. Dan is je leven dus niet in gevaar geweest.
Wat ik me afvraag, hoe is dit naar voren gekomen? Psychiater heeft geheimhoudingsplicht, toch? Maar ik kan me voorstellen dat er misschien meerdere mensen waren die daarvan afwisten en dat het zo bekend is geworden.quote:
Maar als je dat omkeert, kun je dus geen PTSS oplopen als je wel bent opgevangen? Dat wil er bij mij niet in.quote:Op maandag 19 november 2012 17:15 schreef Tayu het volgende:
[..]
Voorwaarde voor het ontwikkelen van PTSS is altijd dat opvang ontbreekt na de traumatische gebeurtenis. Daarom was het aanvankelijk ook een diagnose die Vietnam veteranen kregen, nadat ze bij thuiskomst geen enkele steun kregen en daar ernstige psychische klachten door kregen.
Later, bleek deze diagnose ook bij andere mensen van toepassing te zijn, die tevens geen opvang kregen na een traumatische gebeurtenis.
Voor een dergelijke daad heb je volgens mij ook best wat kracht en motoriek nodig.quote:Op maandag 19 november 2012 17:14 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja dat weet ik ook uitervaring, maar kan me niet voorstellen dat ik in die verloren uren ooit iemand zou hebben vermoord.
Ik bedoel traumatische dingen blijven je wel bij, hoe lam je ook bent. En iemand omleggen lijkt mij ook nogal traumatisch.
Het is in de rechtzaak waarschijnlijk gebruikt om zijn verantwoordelijkheid te bepalen.quote:Op maandag 19 november 2012 17:15 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag, hoe is dit naar voren gekomen? Psychiater heeft geheimhoudingsplicht, toch? Maar ik kan me voorstellen dat er misschien meerdere mensen waren die daarvan afwisten en dat het zo bekend is geworden.
Als hij het 13 jaar terug ook al had dan zou dat het een en ander kunnen verklaren, ook wat betreft zijn medewerking aan het DNA onderzoek.
Ik moet het beter zeggen:quote:Op maandag 19 november 2012 17:17 schreef Disana het volgende:
[..]
Maar als je dat omkeert, kun je dus geen PTSS oplopen als je wel bent opgevangen? Dat wil er bij mij niet in.
staat toch gewoon in het rechtsoordeel in deze zaak, 750 Euro boete omdat bla bla blaquote:Op maandag 19 november 2012 17:15 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag, hoe is dit naar voren gekomen? Psychiater heeft geheimhoudingsplicht, toch? Maar ik kan me voorstellen dat er misschien meerdere mensen waren die daarvan afwisten en dat het zo bekend is geworden.
Als hij het 13 jaar terug ook al had dan zou dat het een en ander kunnen verklaren, ook wat betreft zijn medewerking aan het DNA onderzoek.
He?quote:Op maandag 19 november 2012 17:16 schreef Chooselife het volgende:
Deze man heeft zijn eigen geschiedenis op een dergelijke manier genegeerd, weggedrukt en verwerkt, dat hij volledig aan het feit voorbij is gelopen dat hij deze daad in het verleden gepleegd heeft.
In zekere zin zal hij echt niet meer realiseren dat het echt hij was die dit gedaan heeft. Voor hem zal het door een andere "hij" in een soort droom zijn gebeurd: schizofreen. Omhuld door vage herinneringen, omschrijft hij ws. in de derde persoon.
De keel doorgesneden kan ik wel plaatsen bij een jonge veehouder, die ongetwijfeld wel eens geslacht heeft.
Het zal hem zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |