Kan net zo goed PTSS zijn.quote:Op maandag 19 november 2012 16:34 schreef Re het volgende:
[..]
vooruitziende blik, gewoon doen alsof je MPS hebt, dan heb je alvast een alibi
Maar misschien 1 van zijn andere persoonlijkheden dus welquote:Op maandag 19 november 2012 16:34 schreef Zjakkie het volgende:
[..]
En hij was nog nooit met de politie in aanraking geweest zeiden ze vanmorgen
Pfff heb ik het voor niks vertaaldquote:Op maandag 19 november 2012 16:33 schreef freako het volgende:
[..]
Gelukkig zet Omrop Fryslân ook de Nederlandse vertaling op de website:
[..]
quote:Op maandag 19 november 2012 16:33 schreef freako het volgende:
[..]
Gelukkig zet Omrop Fryslân ook de Nederlandse vertaling op de website:
[..]
Mijn ouders hebben me (helaas) in het Fries opgevoed, maar ik kan het nog steeds nauwelijks lezen.. Schrijven gaat al helemaal nietquote:Op maandag 19 november 2012 16:28 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
[..]
Dit is toch geen Nederlands??niet te lezen.
Lees je anders eerst in.quote:Op maandag 19 november 2012 16:34 schreef Tayu het volgende:
[..]
Waarom vind je dat onzin? Het is exact de diagnose die door een psychiater is gesteld, volgens het bericht.
Jij ook alquote:Op maandag 19 november 2012 16:35 schreef Re het volgende:
[..]
hij niet maar zijn dissociatieve counterpart wel natuurlijk
Dat neemt niet weg dat een niet-uitgenodigd familielid van een weigerende genodigde wel vrijwillig kan gaan.quote:Op maandag 19 november 2012 16:31 schreef Re het volgende:
[..]
iedereen die aan het profiel voldeed kreeg een uitnodiging naar mijn weten
Je weet niet eens wat het inhoud, dus...quote:Op maandag 19 november 2012 16:37 schreef Tayu het volgende:
[..]
Of misschien moet je dat zelf maar even gaan doen?
Ja hoor, je hebt gelijkquote:Op maandag 19 november 2012 16:37 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Je weet niet eens wat het inhoud, dus...
hij heeft nadien wel een gezin gemaakt en onderhouden dus zoiets zal dan wel aan het licht komen dat er iets mis is met hem, en niet gezegd dat er niets mis is met hem, wat verder niets te maken heeft met de schuldvraagquote:
Dat lijkt me wel het voor de hand liggende verweer gaan worden.quote:Op maandag 19 november 2012 16:37 schreef Alleskids het volgende:
dan zal hij dit ook wel aanvoeren voor de sex/verkrachting van haar
Je weet niet waar je het over hebt.quote:Op maandag 19 november 2012 16:38 schreef Re het volgende:
[..]
hij heeft nadien wel een gezin gemaakt en onderhouden dus zoiets zal dan wel aan het licht komen dat er iets mis is met hem, en niet gezegd dat er niets mis is met hem, wat verder niets te maken heeft met de schuldvraag
Ja, zo blijkt maar weer dat de zaken die vanmorgen bekend waren wellicht niet compleet waren, wat vooral vervelend is voor iedereen die vanmorgen al alles onderzocht heeft en verder niets meer hoeft te weten van aanvullend onderzoek.quote:Op maandag 19 november 2012 16:34 schreef Zjakkie het volgende:
[..]
En hij was nog nooit met de politie in aanraking geweest zeiden ze vanmorgen
Wat een feest moet het zijn dat jij als enige alles wél weetquote:Op maandag 19 november 2012 16:39 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Je weet niet waar je het over hebt.
jawel hoorquote:Op maandag 19 november 2012 16:39 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Je weet niet waar je het over hebt.
Nee.quote:Op maandag 19 november 2012 16:39 schreef Re het volgende:
[..]
jawel hoor... ik weet prima waar ik het over heb
de beoordeling door de psychaiter was in 2009. wellicht had hij die stoornis stiekum al 10 jaar.quote:Op maandag 19 november 2012 16:34 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ai ai ai. Ik zie een advocaat die hiervan gaat smullen.
Volgens mij is een van de eisen voor een diagnose PTSS dat je leven in gevaar moet zijn geweest, met de dood bedreigd dus.quote:
I see where this is going...quote:Op maandag 19 november 2012 16:37 schreef Alleskids het volgende:
De fertochte dy't oanhâlden is yn de saak-Vaatstra is in pear jier ferlyn troch in psychiater űndersocht. Hy moast foarkomme, omdat er yn in auto fan in oar oan it joyriden wie yn de buert fan Aldwâld. Neffens de psychiater wie sprake fan in dissosiative stoarnis. Dat betsjut hannelings útfiere sűnder besef te hawwen of sicht op de gefolgen te hawwen.
De rjochter joech de Aldwâldster yn 2009 in boete fan 750 euro. Sels sei de fertochte doe dat er net wit węrom't er de auto stellen hat. "Dit past niet bij mij", sei er tsjin de rjochter[i][/i]
de verdachte die aan gehouden is, is een paar jaar terug door een psychiater onderzocht. Hij moest voorkomen omdat hij is gaan joyrijden in de buurt van zijn woonplaats. Volgens de psychiater is er sprake van dissosiatieve stoornis: handelingen uitvoeren zonder het besef te hebben of zicht te hebben op de gevolgen ervan. Hij is er destijds afgekomen met een boete van 750 euro, De verdachte wist toendertijdniet waarom hij de auto gestolen heeft en is gaan joy rijden. zo ben ik anders nooit zegt hij.
Omdat je niet eens weet wat dat inhoud en het geen steek zal houden in de rechtszaal.quote:Op maandag 19 november 2012 16:41 schreef Re het volgende:
[..]
waar zou ik het dan niet over weten te hebben?
Alles.quote:Op maandag 19 november 2012 16:41 schreef Re het volgende:
[..]
waar zou ik het dan niet over weten te hebben?
Nee hoor, de vereisten voor de diagnose PTSS zijn al enige tijd verruimd. Voldoende is dat door angst een trauma is ontstaan.quote:Op maandag 19 november 2012 16:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij is een van de eisen voor een diagnose PTSS dat je leven in gevaar moet zijn geweest, met de dood bedreigd dus.
ik weet prima wat het inhoud en weet niet hoe een rechter daar over zal oordelen... en mocht deze verdachte daadwerkelijk de dader zijn maar het door zijn stoornis niet meer herinneren dan gaat hij vooralsnog gewoon de kliniek in... de zaak zal daarmee opgelost zijnquote:Op maandag 19 november 2012 16:42 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Omdat je niet eens weet wat dat inhoud en het geen steek zal houden in de rechtszaal.
Nee, PTSS kan ontstaan wanneer goede opvang na een traumatische gebeurtenis ontbreekt. In veel gevallen betreft dat inderdaad een levensbedreigende situatie, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.quote:Op maandag 19 november 2012 16:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij is een van de eisen voor een diagnose PTSS dat je leven in gevaar moet zijn geweest, met de dood bedreigd dus.
Daarover is bij hem nog niets bekend, dus speculeren dat het PTSS zou zijn lijkt me behoorlijk voorbarig en vooral stigmatiserend voor mensen die werkdelijk een PTSS hebben.
Want in feite suggereer je dat ze zomaar iemand met grof geweld om zeep zouden kunnen helpen.
Nadien? Zijn zoon is ongeveer 21 jaar oud.... die was er dus al toen Marianne Vaatstra vermoord werd.quote:Op maandag 19 november 2012 16:38 schreef Re het volgende:
[..]
hij heeft nadien wel een gezin gemaakt en onderhouden dus zoiets zal dan wel aan het licht komen dat er iets mis is met hem, en niet gezegd dat er niets mis is met hem, wat verder niets te maken heeft met de schuldvraag
21 - 13 = ?quote:Op maandag 19 november 2012 16:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nadien? Zijn zoon is ongeveer 21 jaar oud.... die was er dus al toen Marianne Vaatstra vermoord werd.
onderhouden en opvoeden danquote:Op maandag 19 november 2012 16:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nadien? Zijn zoon is ongeveer 21 jaar oud.... die was er dus al toen Marianne Vaatstra vermoord werd.
Ja, want jij bent ook geheel representatief voor de andere mensen met dissociatie en hun gedachten.quote:Op maandag 19 november 2012 16:44 schreef Psy-freak het volgende:
Toen ik tijdelijk dissociatie had was een moord wel het LAATSTE waar ik aan dacht.
Echt, mond houden als je er niets van afweet.
Iemand met een eetstoornis is toch ook niet gelijk een oplichter?quote:Op maandag 19 november 2012 16:45 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ja, want jij bent ook geheel representatief voor de andere mensen met dissociatie en hun gedachten.
True story bro.
Jouw ervaring is geen draaiboek voor de rest.quote:Op maandag 19 november 2012 16:44 schreef Psy-freak het volgende:
Toen ik tijdelijk dissociatie had was een moord wel het LAATSTE waar ik aan dacht.
Echt, mond houden als je er niets van afweet.
Je gaat niet moorden door dissociatie, da's onzin.quote:Op maandag 19 november 2012 16:46 schreef Specularium het volgende:
[..]
Jouw ervaring is geen draaiboek voor de rest.
Hoeft niet, kan wel. Dat weet je niet.quote:Op maandag 19 november 2012 16:45 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Iemand met een eetstoornis is toch ook niet gelijk een oplichter?
je kan wel moorden met dissociatie, hoeft geen oorzaak gevolg te zijn natuurlijkquote:Op maandag 19 november 2012 16:46 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Je gaat niet moorden door dissociatie, da's onzin.
Zo brengt men het hier wel.quote:Op maandag 19 november 2012 16:47 schreef Re het volgende:
[..]
je kan wel moorden met dissociatie, hoeft geen oorzaak gevolg te zijn natuurlijk
ik denk het niet... het is gewoon apart dat ze een verdachte hebben opgepakt die waarschijnlijk eerder is opgepakt en gediagnosticeerd is met een dissociatieve stoornis...quote:
Er moet nog steeds sprake zijn van een behoorlijke fysieke dreiging bij het trauma.quote:Op maandag 19 november 2012 16:43 schreef Disana het volgende:
[..]
Nee hoor, de vereisten voor de diagnose PTSS zijn al enige tijd verruimd. Voldoende is dat door angst een trauma is ontstaan.
Bronquote:Feitelijke of dreigende dood of een ernstige verwonding, of bedreiging voor de fysieke integriteit van zichzelf of van anderen.
Iedereen heeft wel iets. Dissociatie valt nog wel mee.quote:Op maandag 19 november 2012 16:49 schreef Re het volgende:
[..]
ik denk het niet... het is gewoon apart dat ze een verdachte hebben opgepakt die waarschijnlijk eerder is opgepakt en gediagnosticeerd is met een dissociatieve stoornis...
Dat WEET je helemaal niet want a) je weet niet of het in een zaak aangedragen wordt als mogelijke oorzaak en b) je weet niet wat een rechter daarvan gaat vinden. Wie weet ziet ie wel een link ermee. Mag ie de kliniek in en klah. Weet jij veel.quote:Op maandag 19 november 2012 16:49 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Hij komt er daarmee niet mee weg bedoel ik.
dat kan zeker meevallen natuurlijk en het hoeft ook niet altijd aanwezig te zijn... het is gewoon een feit dat de verdachte eerder is opgepakt en veroordeeld... dat zegt verder weinig of hij ook in dit geval de dader is, dat zal moeten blijkenquote:Op maandag 19 november 2012 16:50 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Iedereen heeft wel iets. Dissociatie valt nog wel mee.
Dat kan geen oorzaak zijn, niks kliniek.quote:Op maandag 19 november 2012 16:51 schreef Qwea het volgende:
[..]
Dat WEET je helemaal niet ) want a) je weet niet of het in een zaak aangedragen wordt als mogelijke oorzaak en b) je weet niet wat een rechter daarvan gaat vinden. Wie weet ziet ie wel een link ermee. Mag ie de kliniek in en klah. Weet jij veel.
Adhd valt ook mee. Heb je ook in lichte vorm. Ook mensen met adhd moorden. Griepje valt ook mee. Ook mensen die een griepje hebben, moorden.quote:Op maandag 19 november 2012 16:50 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Begin er dan niet over als het niets te maken heeft met dit.quote:Op maandag 19 november 2012 16:51 schreef Qwea het volgende:
[..]
Adhd valt ook mee. Heb je ook in lichte vorm. Ook mensen met adhd moorden. Griepje valt ook mee. Ook mensen die een griepje hebben, moorden.
Van wiki. Geloof niet alles op wiki natuurlijk maar de bronvermelding lijkt in orde.quote:Een cruciale vraag daarbij is of er inderdaad sprake is van dissociatieve amnesie: dat men niets weet of zich herinnert van wat zich in de andere identiteit of persoonlijkheidstoestand heeft voorgedaan. [18] Deze laatste vraag lijkt eveneens van belang voor de forensische psychiatrie of voor een rechtbank die moet beslissen of een persoon verantwoordelijk moet worden gesteld voor het gepleegde misdrijf, of ontoerekeningsvatbaar moet worden verklaard.[19][20]
Dissociatie valt mee?quote:Op maandag 19 november 2012 16:50 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Ik ga af op de DSM IV.quote:Op maandag 19 november 2012 16:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Er moet nog steeds sprake zijn van een behoorlijke fysieke dreiging bij het trauma.
[..]
Bron
Ik vind dissociëren het meest nare wat er maar is. Het is verschrikkelijk om tijd kwijt te zijn en geen enkel besef te hebben hoe je die tijd hebt doorgebracht.quote:Op maandag 19 november 2012 16:57 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dissociatie valt mee?
Vind dat vrij heftig eigenlijk. Ligt er ook wel aan waar het door getriggerd wordt.
Stel dat dit het wordt: Dan is hij op zijn minst 65 jaar als hij ooit weer vrij gelaten wordt.quote:Op maandag 19 november 2012 16:43 schreef Breekfast het volgende:
Hij gaat dus gewoon ontoerekeningsvatbaar worden verklaart, 15 jaartjes cel + paar jaartjes TBS en klaar is ie
Klopt. 15 jaar is lang. Dat moet je niet onderschattenquote:Op maandag 19 november 2012 17:00 schreef Injetta het volgende:
[..]
Stel dat dit het wordt: Dan is hij op zijn minst 65 jaar als hij ooit weer vrij gelaten wordt.
Zijn leven zoals hij dat leidde is in ieder geval over. Waarschijnlijk is hij zijn vrouw kwijt, zijn kinderen zullen ook anders tegen hem aan kijken, zijn boerderij kwijt, terug naar zijn dorp en kerkgemeenschap zal er ook niet meer in zitten.
Als hij veroordeeld wordt, is zijn leven in ieder geval over.
Niet dat ik dat erg vind, als hij de dader is. Of hij nu 10 jaar, 15 jaar, levenslang krijgt en ook TBS, eigenlijk doet het er niet toe. Voor hem is de straf sowieso levenslang.
doet er wel toe, als hij weer vrij komt dan kan hij in herhaling vallenquote:Op maandag 19 november 2012 17:00 schreef Injetta het volgende:
[..]
Stel dat dit het wordt: Dan is hij op zijn minst 65 jaar als hij ooit weer vrij gelaten wordt.
Zijn leven zoals hij dat leidde is in ieder geval over. Waarschijnlijk is hij zijn vrouw kwijt, zijn kinderen zullen ook anders tegen hem aan kijken, zijn boerderij kwijt, terug naar zijn dorp en kerkgemeenschap zal er ook niet meer in zitten.
Als hij veroordeeld wordt, is zijn leven in ieder geval over.
Niet dat ik dat erg vind, als hij de dader is. Of hij nu 10 jaar, 15 jaar, levenslang krijgt en ook TBS, eigenlijk doet het er niet toe. Voor hem is de straf sowieso levenslang.
nou dit dusquote:Op maandag 19 november 2012 17:02 schreef Nielsch het volgende:
Als deze man echt daden pleegt omdat hij geen controle over zichzelf heeft dan lijkt me dat juist een reden om hem levenslang op te sluiten. Kans op herhaling lijkt me dan heel groot, aangezien hij blijkbaar ergens een zeer gewelddadige persoonlijkheid heeft.
Wat stel jij voor? De doodstraf?quote:Op maandag 19 november 2012 17:04 schreef Marrije het volgende:
[..]
doet er wel toe, als hij weer vrij komt dan kan hij in herhaling vallen
Met het verschil dat aan beide criteria uit het eerste punt voldaan moet worden.quote:Op maandag 19 november 2012 16:57 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik ga af op de DSM IV.
Daar vind je dit:
http://www.dwp.gov.uk/pub(...)er/dsm-iv-ptsd.shtml
Een lijst van voorwaarden, waaronder:
'The person’s response involved intense fear, helplessness, or horror'
Dus ook aan die eerste die ik al uit de vertaalde versie gequote had.quote:1. The person has been exposed to a traumatic event in which both of the following were present-:
• The person experienced, witnessed, or was confronted with an event or events that involved actual or threatened death or serious injury, or a threat to the physical integrity of self or others
• The person’s response involved intense fear, helplessness, or horror
Als hij zich na Marianne 13 jaar koest heeft gehouden (lees: als), dan zal die kans niet groot zijn. Komt nog bij dat hij tegen die tijd aardig op leeftijd zal zijn.quote:Op maandag 19 november 2012 17:04 schreef Marrije het volgende:
[..]
Je weet het natuurlijk nooit.quote:Op maandag 19 november 2012 17:04 schreef Marrije het volgende:
[..]
Het maakt niet uit, we weten nu dat de dader een dissociatieve stoornis heeft, welke dat precies betreft is niet genoemd. Maar er zijn meerdere mogelijkheden.quote:Op maandag 19 november 2012 17:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Met het verschil dat aan beide criteria uit het eerste punt voldaan moet worden.
[..]
Dus ook aan die eerste die ik al uit de vertaalde versie gequote had.
Hangt er vanaf wat de oorzaak was van die gebrekkige controle die hij op dat moment zou hebben gehad.quote:Op maandag 19 november 2012 17:02 schreef Nielsch het volgende:
Als deze man echt daden pleegt omdat hij geen controle over zichzelf heeft dan lijkt me dat juist een reden om hem levenslang op te sluiten. Kans op herhaling lijkt me dan heel groot, aangezien hij blijkbaar ergens een zeer gewelddadige persoonlijkheid heeft.
of hij heeft het geblokkeerd uit zijn geheugen (jaja mocht hij de dader zijn)quote:Op maandag 19 november 2012 17:07 schreef Qwea het volgende:
ik zat me net tijdens het aardappelen schillen te bedenken ( ja really) dat hij misschien zijn dna wel heeft afgestaan vanwege de dissociatie, omdat ie toch van niks weet
Heb ik even gemist, waar is dat precies genoemd? Linkje oid?quote:Op maandag 19 november 2012 17:07 schreef Tayu het volgende:
[..]
Het maakt niet uit, we weten nu dat de dader een dissociatieve stoornis heeft, welke dat precies betreft is niet genoemd. Maar er zijn meerdere mogelijkheden.
Als jij dan eens niet was begonnen met PTSS te roepen dan had dat een heel stuk discussie gescheeld.quote:Op maandag 19 november 2012 17:07 schreef Tayu het volgende:
[..]
Het maakt niet uit, we weten nu dat de dader een dissociatieve stoornis heeft, welke dat precies betreft is niet genoemd. Maar er zijn meerdere mogelijkheden.
Nou ja, het trieste is dat dat echt kanquote:Op maandag 19 november 2012 16:59 schreef Nielsch het volgende:
Je zou maar echt niet weten dat je het hebt gedaan. Dat lijkt me ook heel erg verschrikkelijk als dader. Dat je objectief niet meer kan ontkennen dat je iets hebt gedaan, maar dat je er echt niets meer van weet. Ik kan me echt niet voorstellen hoe dat is en dat het überhaupt kan, ik zou het zo bizar vinden.
Ik vind het al raar als dronken mensen uren van de afgelopen nacht kwijt zijn. Ik drink veel en kan heel lazarus worden, maar ik weet altijd nog wat ik heb gedaan.
Als hij dit idd tijdens een dissociatie zou hebben gedaan, dan zou dat tot de mogelijkheden behoren.quote:Op maandag 19 november 2012 17:07 schreef Qwea het volgende:
ik zat me net tijdens het aardappelen schillen te bedenken ( ja really) dat hij misschien zijn dna wel heeft afgestaan vanwege de dissociatie, omdat ie toch van niks weet
1 blz geledenquote:Op maandag 19 november 2012 17:08 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Heb ik even gemist, waar is dat precies genoemd? Linkje oid?
Het is al een aantal keren voorbij gekomen in verschillende Nederlands en Friestalige berichten in de pagina's hiervoor.quote:Op maandag 19 november 2012 17:08 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Heb ik even gemist, waar is dat precies genoemd? Linkje oid?
Ik reageerde op de post waarin je steldequote:Op maandag 19 november 2012 17:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Met het verschil dat aan beide criteria uit het eerste punt voldaan moet worden.
[..]
Dus ook aan die eerste die ik al uit de vertaalde versie gequote had.
Oh nee daar kan ik over meepraten. Geloof me, hele uren kunnen weg zijnquote:Op maandag 19 november 2012 16:59 schreef Nielsch het volgende:
Ik vind het al raar als dronken mensen uren van de afgelopen nacht kwijt zijn. Ik drink veel en kan heel lazarus worden, maar ik weet altijd nog wat ik heb gedaan.
Dankjewel.quote:Op maandag 19 november 2012 17:10 schreef Greys het volgende:
[..]
1 blz geleden
NWS / Doorbraak zaak Marianne Vaatstra #5 zo goed als opgelost
Haha ja, nu heb ik het ineens gedaan?quote:Op maandag 19 november 2012 17:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als jij dan eens niet was begonnen met PTSS te roepen dan had dat een heel stuk discussie gescheeld.
quote:Op maandag 19 november 2012 17:09 schreef Re het volgende:
laten we (ja net als in R&P) misschien niet gaan diagnoseren etc. dat heeft nu toch geen zin idd
Maar feit is wel dat we momenteel nog weinig weten van de gemoedstoestand van de verdachte, laat staan van zijn gemoedstoestand toen hij mogelijk het misdrijf pleegde.quote:Op maandag 19 november 2012 17:11 schreef Tayu het volgende:
[..]
Haha ja, nu heb ik het ineens gedaan?
Maar de persoon voor mij mocht wel meteen MPS roepen?
Dat zijn toch 2 heel andere psychiatrische ziektebeelden, die beide dissociatie kennen.
Ja dat weet ik ook uitervaring, maar kan me niet voorstellen dat ik in die verloren uren ooit iemand zou hebben vermoord.quote:Op maandag 19 november 2012 17:10 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Oh nee daar kan ik over meepraten. Geloof me, hele uren kunnen weg zijn
Voorwaarde voor het ontwikkelen van PTSS is altijd dat opvang ontbreekt na de traumatische gebeurtenis. Daarom was het aanvankelijk ook een diagnose die Vietnam veteranen kregen, nadat ze bij thuiskomst geen enkele steun kregen en daar ernstige psychische klachten door kregen.quote:Op maandag 19 november 2012 17:10 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik reageerde op de post waarin je stelde
'Volgens mij is een van de eisen voor een diagnose PTSS dat je leven in gevaar moet zijn geweest, met de dood bedreigd dus.'
Ik heb aangetoond dat je leven niet in gevaar hoeft te zijn geweest; getuige zijn van een ramp of misdrijf kan aanleiding tot PTSS zijn. Dan is je leven dus niet in gevaar geweest.
Wat ik me afvraag, hoe is dit naar voren gekomen? Psychiater heeft geheimhoudingsplicht, toch? Maar ik kan me voorstellen dat er misschien meerdere mensen waren die daarvan afwisten en dat het zo bekend is geworden.quote:
Maar als je dat omkeert, kun je dus geen PTSS oplopen als je wel bent opgevangen? Dat wil er bij mij niet in.quote:Op maandag 19 november 2012 17:15 schreef Tayu het volgende:
[..]
Voorwaarde voor het ontwikkelen van PTSS is altijd dat opvang ontbreekt na de traumatische gebeurtenis. Daarom was het aanvankelijk ook een diagnose die Vietnam veteranen kregen, nadat ze bij thuiskomst geen enkele steun kregen en daar ernstige psychische klachten door kregen.
Later, bleek deze diagnose ook bij andere mensen van toepassing te zijn, die tevens geen opvang kregen na een traumatische gebeurtenis.
Voor een dergelijke daad heb je volgens mij ook best wat kracht en motoriek nodig.quote:Op maandag 19 november 2012 17:14 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja dat weet ik ook uitervaring, maar kan me niet voorstellen dat ik in die verloren uren ooit iemand zou hebben vermoord.
Ik bedoel traumatische dingen blijven je wel bij, hoe lam je ook bent. En iemand omleggen lijkt mij ook nogal traumatisch.
Het is in de rechtzaak waarschijnlijk gebruikt om zijn verantwoordelijkheid te bepalen.quote:Op maandag 19 november 2012 17:15 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag, hoe is dit naar voren gekomen? Psychiater heeft geheimhoudingsplicht, toch? Maar ik kan me voorstellen dat er misschien meerdere mensen waren die daarvan afwisten en dat het zo bekend is geworden.
Als hij het 13 jaar terug ook al had dan zou dat het een en ander kunnen verklaren, ook wat betreft zijn medewerking aan het DNA onderzoek.
Ik moet het beter zeggen:quote:Op maandag 19 november 2012 17:17 schreef Disana het volgende:
[..]
Maar als je dat omkeert, kun je dus geen PTSS oplopen als je wel bent opgevangen? Dat wil er bij mij niet in.
staat toch gewoon in het rechtsoordeel in deze zaak, 750 Euro boete omdat bla bla blaquote:Op maandag 19 november 2012 17:15 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag, hoe is dit naar voren gekomen? Psychiater heeft geheimhoudingsplicht, toch? Maar ik kan me voorstellen dat er misschien meerdere mensen waren die daarvan afwisten en dat het zo bekend is geworden.
Als hij het 13 jaar terug ook al had dan zou dat het een en ander kunnen verklaren, ook wat betreft zijn medewerking aan het DNA onderzoek.
He?quote:Op maandag 19 november 2012 17:16 schreef Chooselife het volgende:
Deze man heeft zijn eigen geschiedenis op een dergelijke manier genegeerd, weggedrukt en verwerkt, dat hij volledig aan het feit voorbij is gelopen dat hij deze daad in het verleden gepleegd heeft.
In zekere zin zal hij echt niet meer realiseren dat het echt hij was die dit gedaan heeft. Voor hem zal het door een andere "hij" in een soort droom zijn gebeurd: schizofreen. Omhuld door vage herinneringen, omschrijft hij ws. in de derde persoon.
De keel doorgesneden kan ik wel plaatsen bij een jonge veehouder, die ongetwijfeld wel eens geslacht heeft.
Het zal hem zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |