Fokkers die donor wordenquote:Meerderheid voor actieve donorregistratie
(Novum) - Iedereen moet gevraagd worden donor te worden en bij geen antwoord automatisch als donor worden geregistreerd. Dat vindt een meerderheid (57 procent) van de Nederlanders. Dat blijkt uit een onderzoek van EénVandaag.
Ook de meerderheid van de meeste politieke partijen is daar voorstander van. Alleen aanhangers van PVV, ChristenUnie en SGP zijn tegen. De CDA in de Tweede Kamer en CDA-minister van Volksgezondheid zijn momenteel tegen invoering van de zogeheten actieve donorregistratie.
Uit het onderzoek blijkt dat ook een groeiende meerderheid bereid is organen af te staan. Zes op de tien mensen wil wel organen afstaan. In juni 2007 was dat nog 54 procent. De reden dat veel mensen dat toch niet hebben gedaan is dat ze er nog niet aan toe zijn gekomen.
Een hele krappe meerderheid van 51 procent vindt dat iedereen recht heeft op een orgaan van een ander. Groepen die volgens sommige van de achttienduizend deelnemers aan het onderzoek minder recht hebben op een orgaan zijn criminelen, drugsgebruikers en zware drinkers. Er is minder weerstand voor 75-plussers en dikke mensen als orgaanontvanger.
quote:
quote:Op woensdag 2 september 2009 19:42 schreef Henno het volgende:
[..]
Die had ik al lang moeten invullen.... Inmiddels heb ik ook zo'n geile DigID, en sta ik er bij deze geregistreerd als object om helemaal leeg te graven als anderen er blij van worden
quote:Op donderdag 15 april 2010 09:41 schreef Garisson72 het volgende:
Ik heb 'm ingevuld, de heren doctorici mogen per heden en wel nu met hun vuige maar toch ontsmette handen mijn wellustige torso leegroven, naar believen.
quote:Op donderdag 15 april 2010 12:16 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
Door dit topic ben ik er weer even over na gaan denken. Heb mijn keuze veranderd van "nabestaanden kiezen" naar gewoon volledig donor.
quote:Op donderdag 15 april 2010 13:10 schreef flexoo het volgende:
ben net maar donor geworden omdat het hypocriet is om wel te nemen en niet te geven.
wel vind ik dat mensen die donor zijn korting moeten krijgen op bijvoorbeeld hun zorgverzekering! dan hebben we pas veel donor geregistreerden
mensen doen veel voor geld
quote:Op woensdag 9 mei 2012 20:24 schreef EnemyRock het volgende:
Formuliertje ff ingevuld, toch wel handig dat het allemaal zo gemakkelijk online kan.
quote:Op zondag 12 augustus 2012 12:37 schreef Dutchlike het volgende:
Naar aanleiding van dit topic even Döner geworden, omdat de link in de OP stond en ik het toch al van plan was om het ooit eens een keer te doen.
Donor infoquote:Op zondag 12 augustus 2012 20:25 schreef Krakimolo het volgende:
Ik heb me uiteindelijk toch ingeschreven als donor na het lezen van alle posts in de verschillende edities van dit topic. Ik hoop dat ik over een tijdje iemand blij kan maken met mijn organen. Bloeddonor was ik al.
quote:Tweede Kamerlid Pia Dijkstra (D66) dient volgende week een initiatiefwet in waardoor iedere burger automatisch orgaandonor zou worden. Dat zei de D66-woordvoerster voor Volksgezondheid zaterdagnacht in het programma De Overnachting op Radio 1.
Op dit moment moeten mensen die orgaandonor willen worden, zichzelf registreren. Met het initiatiefwetsvoorstel wil Dijkstra het huidige systeem vervangen door het zogeheten Actieve Donor Registratiesysteem (ADR). In dat systeem is iedere burger automatisch donor en moet zelf in actie komen als hij niet wil dat zijn organen na zijn dood worden gebruikt.
Hoe oud ben je? Volgens mij mag je dit vanaf 16 of zo zelf weten toch?quote:Op maandag 13 augustus 2012 12:29 schreef Era het volgende:
Ik wil zo graag donor worden! Ik mag me helaas niet registreren van mijn ouders, maar dat komt later wel goed.
Ik zou niet weten hoe een dokter in Nederland er rijker van moet worden. De keuze welke persoon lichaamsdelen krijgt van de donor gaat buiten die dokter om.quote:Op maandag 13 augustus 2012 12:32 schreef The_Avatar het volgende:
Patient A krijgt ongeluk, dokter ziet aha een iemand moet een orgaan, kunnen we mooi halen van patient A.
Dokter doet zijn best niet omdat patient B meer zwart geld heeft geboden (jaja) Patient A dood, degene met berg geld yay.
Ik ben ook al heel lang donor. Als je dood bent, maakt het niet meer uit, immers. En als je dan andermans leven met een orgaan (of meerdere) daarmee kan redden, dan is dat heel mooi.quote:Op maandag 13 augustus 2012 12:35 schreef minkuukel het volgende:
Ik ben donor, en als ze uit dit ouwe dikke lijf nog wat kunnen gebruiken om iemand te redden ga je gang
Het met religie vergelijken gaat wat ver. Misschien komt het meer vanuit ongeloof. Iemand die donor is doet dat vanuit de overtuiging dat hij/zij iemand anders niet dood wil laten gaan als zijn lichaamsdelen deze persoon kunnen helpen. Het feit dat iemand niet donor wil worden en daarmee de kans vergroten dat iemand komt te overleiden, is dan iets waarover je vol ongeloof achter blijft.quote:Op maandag 13 augustus 2012 12:40 schreef Bunnyfluff het volgende:
Ik krijg altijd een beetje de indruk dat donor-geregistreerde mensen zich altijd een beetje verheven voelen boven degene die dat niet doen. Het lijkt soms net een religie op dat gebied.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 13 augustus 2012 12:45 schreef AppelCake het volgende:
Mijn moeder is geen donor omdat ze denkt dat ze haar sneller laten doodgaan voor haar organen.Jammer. Is dus gebaseerd op angst, niet op werkelijkheid.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Leef en Laten Leven
Inderdaad!quote:Op maandag 13 augustus 2012 12:46 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Jammer. Is dus gebaseerd op angst, niet op werkelijkheid.
En hoe oud ben je nu? Ik weet niet meer vanaf welke leeftijd je donor kan wordenquote:Op maandag 13 augustus 2012 12:47 schreef AppelCake het volgende:
[..]
Inderdaad!![]()
Tot mijn 16e heeft ze mij verboden om donor te worden...
vanaf 12 jaar.quote:Op maandag 13 augustus 2012 12:48 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
En hoe oud ben je nu? Ik weet niet meer vanaf welke leeftijd je donor kan worden
Mijn vader is ook donor en hij verdient het meeste.quote:Op maandag 13 augustus 2012 12:50 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Mooi dat jij je moeders angst niet de jouwe hebt laten worden
quote:Op maandag 13 augustus 2012 12:40 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Ik ben ook al heel lang donor. Als je dood bent, maakt het niet meer uit, immers. En als je dan andermans leven met een orgaan (of meerdere) daarmee kan redden, dan is dat heel mooi.
Hoop dan ook dat het D66 voorstel erdoor komt. Dat brengt vast meer donoren op.
Je hebt zelf ook niet bepaald vooraan gestaan toen het IQ werd uitgedeeld, is het welquote:Op maandag 13 augustus 2012 12:51 schreef AppelCake het volgende:
[..]
Mijn vader is ook donor en hij verdient het meeste.
Mijn moeders is het niet en verdient bijna niets...
De keuze was dus makkelijk!
-edit niet dat het iets met geld te maken heeft maar mijn moeder is gewoon dom.
Waarom niet?quote:Op maandag 13 augustus 2012 12:54 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Je hebt zelf ook niet bepaald vooraan gestaan toen het IQ werd uitgedeeld, is het wel![]()
For the record: ik ben geen donor.
Mag ik vragen waarom niet?quote:Op maandag 13 augustus 2012 12:54 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Je hebt zelf ook niet bepaald vooraan gestaan toen het IQ werd uitgedeeld, is het wel![]()
For the record: ik ben geen donor.
Dat we genoeg donoren hebben dan, zou een hoop levens redden en de leefkwaliteit voor sommigen bevorden. Echter dient de keuze wel bij degene van het lichaam te liggen en niet bij de staat, vind ik.quote:Op maandag 13 augustus 2012 12:40 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Ik ben ook al heel lang donor. Als je dood bent, maakt het niet meer uit, immers. En als je dan andermans leven met een orgaan (of meerdere) daarmee kan redden, dan is dat heel mooi.
Hoop dan ook dat het D66 voorstel erdoor komt. Dat brengt vast meer donoren op.
Het blijft dan hoe dan ook je eigen keuze. Je moet dan enkel een formuliertje invullen dat je geen donor wil zijn.quote:Op maandag 13 augustus 2012 12:56 schreef HiddenResponse het volgende:
[..]
Dat we genoeg donoren hebben dan, zou een hoop levens redden en de leefkwaliteit voor sommigen bevorden. Echter dient de keuze wel bij degene van het lichaam te liggen en niet bij de staat, vind ik.
Ze moeten zorgen dat de twijfelaars donor worden door eigen keuze.
Je kan het beter niet vragenquote:
Dus je bent gelovig?quote:Op maandag 13 augustus 2012 12:57 schreef Frank_Drebin het volgende:
Ik ben ook donor, ik heb toch geen klote meer aan mijn organen als ik naar de eeuwige jachtvelden ga dus van mij mogen ze alles hebben.
Wat een slechte reden.quote:Op maandag 13 augustus 2012 12:58 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Je kan het beter niet vragen
Ik heb nogal een haat-liefdeverhouding met de medische vooruitgang. Ik ben er niet tegen, maar ik ben er ook niet helemaal vóór. Dus ondertussen doe ik maar even helemaal nix
''Eeuwige jachtvelden'' heeft wel iets met geloof te maken dacht ik..quote:Op maandag 13 augustus 2012 12:59 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Wat heeft dat met gelovig te maken dan?
Ah welnee, is gewoon een uitdrukking.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:00 schreef AppelCake het volgende:
[..]
''Eeuwige jachtvelden'' heeft wel iets met geloof te maken dacht ik..
Je bent niet voor medische vooruitgang? Watquote:Op maandag 13 augustus 2012 12:58 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Je kan het beter niet vragen
Ik heb nogal een haat-liefdeverhouding met de medische vooruitgang. Ik ben er niet tegen, maar ik ben er ook niet helemaal vóór. Dus ondertussen doe ik maar even helemaal nix
quote:Op dinsdag 8 mei 2012 15:29 schreef Desunoto het volgende:
Dat je nu kan aangeven op Facebook of je donor bent of niet, is te sneu voor woorden. Nog een reden om ver weg te blijven van dat soort social media onzin. Hiermee wordt gesuggereerd dat niet-donoren per definitie slechtere mensen zijn dan wel-donoren. Walgelijk.![]()
Uiteindelijk gaat het niet eens om het eventueel "redden" van iemands leven (de meesten boeit het toch geen flikker of een vreemde aan de andere kant van het land blijft leven of niet), maar om de bizarre drang van de mens om zichzelf als een goed persoon neer te zetten, het liefst nog ten koste van anderen.
Sterker nog, mensen die aan dit soort onzin meedoen zijn maar wat blij dat er nog niet-donoren rondlopen! Als de hele wereld donor zou zijn, verliezen ze weer een maatstaf die ze anders konden gebruiken om aan te geven dat ze zulke goede mensen zijn. Je krijgt immers geen erkenning voor iets dat als vanzelfsprekend of "gewoon" gevonden wordt.
Goed dat je donor bent hoor, maar ik verlies een hoop respect voor wie daarmee te koop gaat lopen en nog veel meer voor wie anderen gaat pushen ook donor te worden.
Dat is niet zo raar hoor, waar trek je de grens.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:04 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Je bent niet voor medische vooruitgang? Wat?
Moet je per se een post van een paar maanden geleden neerzetten, die vol met aannames zit?quote:
Dit is natuurlijk dikke onzin. Ik ben blij met iedereen die donor wordt, maar ik voel mij niet beter dan niet-donoren tenzij ze het niet worden om een of andere gare reden.quote:
Hangt er vanaf waar het over gaat neem ik aan. Maar tegen medische vooruitgang zijn lijkt me een heel slecht ding.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:04 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat is niet zo raar hoor, waar trek je de grens.
Jij blij, je familie blij (op 30% van de gevallen na waarbij de nabestaanden weigeren toestemming te verlenen, in protest gaan) de dokteren blij, de begunstigde blij, zijn/haar familie blij, werkgever blij. Iedereen blijquote:Op maandag 13 augustus 2012 13:06 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk dikke onzin. Ik ben blij met iedereen die donor wordt, maar ik voel mij niet beter dan niet-donoren tenzij ze het niet worden om een of andere gare reden.
Ik doe het ook niet om beter over mezelf te voelen ten opzichte van andere mensen, maar ik ben gewoon blij dat ik iemand zou kunnen helpen na mijn dood. (Daar voel ik me natuurlijk verder wel goed over, maar dat is logisch).
Dat is niet wat ik zeg. Maar ik zie een verband tussen medische vooruitgang enerzijds en de (niet meer op te brengen) kosten van de zorg. Ik ben niet tegen medische vooruitgang, maar ik ben zeker niet voor 'alles maar doen, omdat het kan'.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:04 schreef DutchErrorist het volgende:
Je bent niet voor medische vooruitgang? Wat?
ja, want die mening deel ikquote:Op maandag 13 augustus 2012 13:06 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Moet je per se een post van een paar maanden geleden neerzetten, die vol met aannames zit?
quote:Op dinsdag 13 april 2010 17:08 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ga toch weg, als ik geen donor wil zijn, dan ben ik dat niet. Wellicht heb ik daar wel een reden voor, en als die rede is "ik vind het geen prettig idee dat er na mijn dood vanalles uit getrokken wordt" is dat al voldoende om geen donor te zijn. Dat recht heb je.
Ik ben geen donor uit principe.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:06 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk dikke onzin. Ik ben blij met iedereen die donor wordt, maar ik voel mij niet beter dan niet-donoren tenzij ze het niet worden om een of andere gare reden.
Ik doe het ook niet om beter over mezelf te voelen ten opzichte van andere mensen, maar ik ben gewoon blij dat ik iemand zou kunnen helpen na mijn dood. (Daar voel ik me natuurlijk verder wel goed over, maar dat is logisch).
Nou, het spijt me wel. Maar erg sociaal is het niet, nee.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:09 schreef wise het volgende:
[..]
ja, want die mening deel ik
tevens
[..]![]()
als iemand geen donor wilt zijn, laat die persoon lekker. Alsof je opeens een minder persoon bent als je dat papiertje niet ingevuld hebt![]()
quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:09 schreef Murdera het volgende:
[..]
Ik ben geen donor uit principe.
Ik weet helemaal niet of ik wel wil dat de ontvanger blijft leven.
oh, en wie bepaald dat¿quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:09 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Nou, het spijt me wel. Maar erg sociaal is het niet, nee.
indd, geen pedo of moordenaar die iets krijgtquote:Op maandag 13 augustus 2012 13:09 schreef Murdera het volgende:
[..]
Je beoordeelt mensen toch op hun gedragingen en mening?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:09 schreef wise het volgende:
[..]
ja, want die mening deel ik
tevens
[..]![]()
als iemand geen donor wilt zijn, laat die persoon lekker. Alsof je opeens een minder persoon bent als je dat papiertje niet ingevuld hebt![]()
Die kosten kunnen we juist omlaag halen door medische vooruitgang. Die ziektes met pillen die onbetaalbaar zouden zijn, moeten uitgeroeid worden, en dat kan alleen met medische vooruitgang. Als je nu stil gaat staan kost het net zoveel.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:09 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik zeg. Maar ik zie een verband tussen medische vooruitgang enerzijds en de (niet meer op te brengen) kosten van de zorg. Ik ben niet tegen medische vooruitgang, maar ik ben zeker niet voor 'alles maar doen, omdat het kan'.
Lastig te begrijpen?quote:
dat is dan zeer kortzichtig van je. Maar gelukkig is ieder persoon andersquote:Op maandag 13 augustus 2012 13:11 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Iemand die geen donor wilt zijn, dat feit, gebruik ik om een oordeel te vormen van wat ik van die persoon vindt. Dus ja, in bijna alle gevallen vind ik dat een minder persoon
Ja, idd lastig te begrijpen dit.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:12 schreef Murdera het volgende:
[..]
Lastig te begrijpen?
We zijn natuurlijke selectie volledig voorbijgegaan. Een hele hoop mensen hoeven van mij niet zo nodig te blijven leven.
Je mag vragen stellen hoor.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:13 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Ja, idd lastig te begrijpen dit.
Wat triest om dingen uit principe niet de doen. Omdat iemand die jij het niet gunt een heeeeeeeel kleine kans heeft om jouw organen te krijgen gun jij het iemand anders niet die je ze wel gunt? Een arme vader, moeder of kind met een ernstige aandoening?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:09 schreef Murdera het volgende:
[..]
Dat is trouwens wel een punt waar ik eigenlijk nog niet zo bij stil gestaan heb ja. Ik zou ook niet willen dat mijn organen naar bepaalde figuren zouden gaan.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:09 schreef Murdera het volgende:
[..]
En al die anderen 99%? Fuck hun?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:09 schreef Murdera het volgende:
[..]
Of iemand die al lang afgeschreven zou moeten zijn toch een kans geven om zijn defecten door te geven door hem in leven te houden, en hem door te laten fokken?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:13 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Wat triest om dingen uit principe niet de doen. Omdat iemand die jij het niet gunt een heeeeeeeel kleine kans heeft om jouw organen te krijgen gun jij het iemand anders niet die je ze wel gunt? Een arme vader, moeder of kind met een ernstige aandoening?
Dit zijn dus redenen die ik heel triest vindt om geen donor te worden.
Ik heb het niet enkel over nare personen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:14 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
En al die anderen 99%? Fuck hun?
En je weet toch niet wat die persoon in de toekomst gaat doen?
Hoezo kortzichtig?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:12 schreef wise het volgende:
[..]
dat is dan zeer kortzichtig van je. Maar gelukkig is ieder persoon anders
Wat maakt je dat uit, je bent toch dood. Je zult er verder niets van merken, maar voor hetzelfde geld help je iemand die je wel heel dierbaar is.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:14 schreef Murdera het volgende:
[..]
Of iemand die al lang afgeschreven zou moeten zijn toch een kans geven om zijn defecten door te geven door hem in leven te houden, en hem door te laten fokken?
Vriend hier hebben we het al lang over gehad. Je bent te laat op dat feestje.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:15 schreef tja77 het volgende:
Ik vind het veel klachtwaardiger dat er mensen zijn die donor zijn, en die vinden dat ze om die reden iets meer zijn als een ander. Alsof ze wereldverbeteraars zijn, en die lopen te pochen dat ze donor zijn. En aan iedereen die geen donor is vragen "waarom niet?" Flikker toch op, ben jou geen verantwoording schuldig.
Volgens mij loopt hier niemand te pochen, en gaat dit over het onderwerp donor of niet. Hou je er dan buiten, als je daar niet tegen kan.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:15 schreef tja77 het volgende:
Ik vind het veel klachtwaardiger dat er mensen zijn die donor zijn, en die vinden dat ze om die reden iets meer zijn als een ander. Alsof ze wereldverbeteraars zijn, en die lopen te pochen dat ze donor zijn. En aan iedereen die geen donor is vragen "waarom niet?" Flikker toch op, ben jou geen verantwoording schuldig.
Eensquote:Op maandag 13 augustus 2012 13:15 schreef tja77 het volgende:
Och, een andere mening, ik zal wel een duivels persoon zijn he?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:14 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Nee, ben bang dat ik al genoeg van je weet.
Ik vind het eigenlijk al heel fout hoe het nu gaat, mensen die op hun 85e ziek worden kunstmatig in leven houden zodat ze toch nog de 100 kunnen halen. Het klinkt wellicht hard, maar sommige mensen dienen gewoon te sterven. Zo gaat het.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:15 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Wat maakt je dat uit, je bent toch dood. Je zult er verder niets van merken, maar voor hetzelfde geld help je iemand die je wel heel dierbaar is.
quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:15 schreef tja77 het volgende:
Ja, dat is dus de vraag. Uiteindelijk gaan we gewoon allemaal een keer dood en dat lijkt mij zeer gezondquote:Op maandag 13 augustus 2012 13:11 schreef DutchErrorist het volgende:
Die kosten kunnen we juist omlaag halen door medische vooruitgang. Die ziektes met pillen die onbetaalbaar zouden zijn, moeten uitgeroeid worden, en dat kan alleen met medische vooruitgang. Als je nu stil gaat staan kost het net zoveel.
Nee, heb je gelijk in en dat ben ik ook helemaal met je eens hoor. En hou me ten goede; ik gun iedereen een lang en gezond leven en bovendien mag iedereen (zo ongeveer) alles van me hebben.quote:Overigens lijkt het me ook niet handig als er straks een griep uitbreekt en we daar niets tegen kunnen doen, omdat de medische vooruitgang stil staat, maar dat is wat offtopic.
Denk je dat ik dat ook niet vind? Maar is dat een goede reden om geen donor te worden en er voor te zorgen dat iemand van 25 wellicht jouw organen krijgt?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:17 schreef Murdera het volgende:
[..]
Och, een andere mening, ik zal wel een duivels persoon zijn he?
[..]
Ik vind het eigenlijk al heel fout hoe het nu gaat, mensen die op hun 85e ziek worden kunstmatig in leven houden zodat ze toch nog de 100 kunnen halen. Het klinkt wellicht hard, maar sommige mensen dienen gewoon te sterven. Zo gaat het.
indd, dan ben je raar, vreemd en anders. Iets wat bij mening mens er tegenwoordig niet meer in kan. Alles moet volgens een bepaald concept/protocol, en wijk je daar vanaf dan ben je vreemd of heb je een vorm van autisme of iets anders met -isme erachterquote:Op maandag 13 augustus 2012 13:17 schreef Murdera het volgende:
[..]
Ja, ik vroeg het je ook omdat ik je normaal een heel sociaal mens vind, van wat ik zo zie van je hier. Daarom was ik benieuwdquote:Op maandag 13 augustus 2012 13:18 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ja, dat is dus de vraag. Uiteindelijk gaan we gewoon allemaal een keer dood en dat lijkt mij zeer gezond
[..]
Nee, heb je gelijk in en dat ben ik ook helemaal met je eens hoor. En hou me ten goede; ik gun iedereen een lang en gezond leven en bovendien mag iedereen (zo ongeveer) alles van me hebben.
Maar ergens is een keer bij mij het idee komen bovenborrelen dat we onszelf om zeep aan het helpen zijn, omdat we niet meer lijken te kunnen accepteren dat een lichaam beperkingen heeft. Iets minder bedreigend voor dit topic wellicht: zo ben ik bijvoorbeeld ook niet erg gepassioneerd vóór allerlei behandelingen om zwanger te worden.
Overigens: het is dat Robijn me erom vroeg, maar het is verder niet iets dat ik enthousiast uitdraag, of waar ik voor op de barricades zou gaan. Ik betaal met plezier mee aan de gezondheidszorg en dank [insert wie dan ook] op mijn blote knieen dat ik in een land woon waar het prettig geregeld is.
Het is geen exacte wetenschap en het lichaam heeft beperkingen. Dat iemand van 85 nog wel even gered kan worden is nihilquote:Op maandag 13 augustus 2012 13:17 schreef Murdera het volgende:
[..]
[..]
Ik vind het eigenlijk al heel fout hoe het nu gaat, mensen die op hun 85e ziek worden kunstmatig in leven houden zodat ze toch nog de 100 kunnen halen. Het klinkt wellicht hard, maar sommige mensen dienen gewoon te sterven. Zo gaat het.
Ik zou het wat charmanter omschrijven, maar je hebt hier imho wel een beetje een punt.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:14 schreef Murdera het volgende:
Of iemand die al lang afgeschreven zou moeten zijn toch een kans geven om zijn defecten door te geven door hem in leven te houden, en hem door te laten fokken?
Ja doh dat gebeurd toch sowieso wel. Het is opt-in of opt-out, maar je mag altijd zelf bepalen wat je bent.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:20 schreef White_Flower het volgende:
Iedereen moet zelf bepalen of hij donor of niet wil zijn.
Jij snapt wellicht een beetje wat ik in mijn posts bedoel.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:18 schreef ElisaB het volgende:
Maar ergens is een keer bij mij het idee komen bovenborrelen dat we onszelf om zeep aan het helpen zijn, omdat we niet meer lijken te kunnen accepteren dat een lichaam beperkingen heeft. Iets minder bedreigend voor dit topic wellicht: zo ben ik bijvoorbeeld ook niet erg gepassioneerd vóór allerlei behandelingen om zwanger te worden. .
Is dat een goede reden? Daar kan ik geen uitspraak over doen. Maar voor mij persoonlijk is dit de goede keuze.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:19 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Denk je dat ik dat ook niet vind? Maar is dat een goede reden om geen donor te worden en er voor te zorgen dat iemand van 25 wellicht jouw organen krijgt?
Van mij hoeven 85 jaar oude mensen ook geen nieuwe organen te krijgen, en volgens mij gebeurd dat ook niet erg vaak (geen bronnen hier).
Precies. En toch hoop ik dat dat D66 voorstel er door gaat komen. Dat het net zoals het in Belgie is gaat worden. En als ik zie dat de meerderheid daar voor is, dan stemt me dat hoopvol.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:20 schreef White_Flower het volgende:
Iedereen moet zelf bepalen of hij donor of niet wil zijn.
Exact, en mensen lijken steeds meer te denken dat de dood te stoppen is.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:20 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het is geen exacte wetenschap en het lichaam heeft beperkingen. Dat iemand van 85 nog wel even gered kan worden is nihil
Natuurlijk weet ik dat ons lichaam beperkingen heeft en ik ben er ook geen voorstander van dat oude bejaarden mensen organen krijgen. Maar betekent dat, dat een verder gezond persoon met een afwijking van een jaar of 30 geen kans mag krijgen om verder te leven, alleen omdat 1 orgaan niet goed werkt?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:21 schreef Murdera het volgende:
[..]
Jij snapt wellicht een beetje wat ik in mijn posts bedoel.
[..]
Is dat een goede reden? Daar kan ik geen uitspraak over doen. Maar voor mij persoonlijk is dit de goede keuze.
Dank je! Ik vind mezelf ook bovengemiddeld sociaal en vrijgevigquote:Op maandag 13 augustus 2012 13:20 schreef Robijn48 het volgende:
Ja, ik vroeg het je ook omdat ik je normaal een heel sociaal mens vind, van wat ik zo zie van je hier. Daarom was ik benieuwd
Weet je wie ook dit soort denkbeelden had? Een hele aardige man genaamd Adolf Hitler. Hij vond ook dat bepaalde in zijn ogen minderwaardige mensen niet zouden mogen voortplanten. Ik hoop dat jij het met me eens bent dat het maar goed is dat we tegenwoordig beter weten. En aan de andere kant, als jij op sterven ligt en je enige opties zijn a. doodgaan of b. een orgaan van een in jouw ogen slecht/minderwaardig mens ontvangen. Zou je dan ook stoer genoeg zijn om dat te weigeren...?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:14 schreef Murdera het volgende:
[..]
Ik kan er wel tegen hoor, maar om nou te klagen over mensen die geen donor zijn???quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:16 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Volgens mij loopt hier niemand te pochen, en gaat dit over het onderwerp donor of niet. Hou je er dan buiten, als je daar niet tegen kan.
Ik snap je heel goed zelfsquote:Op maandag 13 augustus 2012 13:21 schreef Murdera het volgende:
Jij snapt wellicht een beetje wat ik in mijn posts bedoel.
Dat is volslagen onzin.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:25 schreef msigamer12 het volgende:
En als je dood bent pakken ze het toch wel
Komt vast nog welquote:Op maandag 13 augustus 2012 13:24 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Dank je! Ik vind mezelf ook bovengemiddeld sociaal en vrijgevig
Het gaat er dan ook niet om dat ik niet wil geven. Je komt het maar halen; ik vind het prima. Als iemand na een ongeluk zonder armen overblijft en heel gelukkig zou worden van mijn linkerarm, zou ik serieus overwegen deze af te staan.
Ik denk er te weinig over na omdat het te weinig een issue voor me is en daarom ben ik er ook nog niet helemaal uit.
We spreken je wel weer als je een nieuwe nier nodig hebt.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:25 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ik kan er wel tegen hoor, maar om nou te klagen over mensen die geen donor zijn???
Je wilt niet weten hoeveel mensen er nog nooit bloed af hebben gestaan als bloeddonor. Maar het wel al te graag in hun lichaam willen hebben op het moment dat doodbloeden. Maak ik me daar druk om? Waarom zou ik?
Voor mij wel. Ik ben niet gelovig, ik geloof niet in "god heeft het zo bedoeld", maar ik vind dat we veel te ver van de werkelijkheid geraken. Er is niets natuurlijks meer aan hoe we leven en hoe we sterven. En als je bijna niet dood kon gaan, zou jouw leven dat even belangrijk zijn?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:23 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Natuurlijk weet ik dat ons lichaam beperkingen heeft en ik ben er ook geen voorstander van dat oude bejaarden mensen organen krijgen. Maar betekent dat, dat een verder gezond persoon met een afwijking van een jaar of 30 geen kans mag krijgen om verder te leven, alleen omdat 1 orgaan niet goed werkt?
Hilarisch, mijn beste.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:25 schreef MrMathieus het volgende:
[..]
Weet je wie ook dit soort denkbeelden had? Een hele aardige man genaamd Adolf Hitler. Hij vond ook dat bepaalde in zijn ogen minderwaardige mensen niet zouden mogen voortplanten. Ik hoop dat jij het met me eens bent dat het maar goed is dat we tegenwoordig beter weten. En aan de andere kant, als jij op sterven ligt en je enige opties zijn a. doodgaan of b. een orgaan van een in jouw ogen slecht/minderwaardig mens ontvangen. Zou je dan ook stoer genoeg zijn om dat te weigeren...?
En dat vind ik dan weer een klein beetje raar. Een leeftijdsgrens... Als ik een van mijn ouders nog 10 jaar bij me kon houden als we een nier van mij zouden overzetten, dan zou ik daar (naast de nier) toch verdomd veel voor over hebben...quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:23 schreef DutchErrorist het volgende:
Natuurlijk weet ik dat ons lichaam beperkingen heeft en ik ben er ook geen voorstander van dat oude bejaarden mensen organen krijgen. Maar betekent dat, dat een verder gezond persoon met een afwijking van een jaar of 30 geen kans mag krijgen om verder te leven, alleen omdat 1 orgaan niet goed werkt?
Ach, het trieste is dat in 30% van de gevallen waarbij iemand heeft aangegeven donor te zijn, de nabestaanden dit tegenhouden als de persoon hersendood op de intensive care ligt.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:24 schreef msigamer12 het volgende:
Ze blijven overal van af
Laat maar lekker mensen de tieves krijgen maar ik sta niks af
| 1 2 3 4 5 | UW KEUZE --------------------------------------------------- Keuze 1: Ja, ik geef toestemming U stelt alle hieronder genoemde organen en weefsels beschikbaar voor transplantatie. |
Wel ja?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:27 schreef boyv het volgende:
[..]
We spreken je wel weer als je een nieuwe nier nodig hebt.
Als je 85 bent hoef je ook niets meer te krijgen. Ik heb 2 oma's van 85 en die vinden het allemaal wel best. Die hebben allebei een niet reanimeren verklaring getekend en die zitten er verder ook niet mee. Dat gezeur over dat iemand van 85 je organen zou krijgen vind ik belachelijk omdat ze net zo goed naar iemand van 20 kunnen gaan die ze wel goed kan gebruiken.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:23 schreef Murdera het volgende:
[..]
Exact, en mensen lijken steeds meer te denken dat de dood te stoppen is.
Mensen lijken steeds minder te accepteren dat de dood een onderdeel van het leven is, en dat zonder dood, het leven eigenlijk weinig waard is.
Je begeeft je op glad ijs en dat weet je hoop ik?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:25 schreef MrMathieus het volgende:
Weet je wie ook dit soort denkbeelden had? Een hele aardige man genaamd Adolf Hitler. Hij vond ook dat bepaalde in zijn ogen minderwaardige mensen niet zouden mogen voortplanten. Ik hoop dat jij het met me eens bent dat het maar goed is dat we tegenwoordig beter weten. En aan de andere kant, als jij op sterven ligt en je enige opties zijn a. doodgaan of b. een orgaan van een in jouw ogen slecht/minderwaardig mens ontvangen. Zou je dan ook stoer genoeg zijn om dat te weigeren...?
Hee tof, FOK! is ergens goed voorquote:Op maandag 13 augustus 2012 13:27 schreef Ronaldsen het volgende:
Heb me n.a.v. dit topic ook maar eens aangemeld als donor, dacht er eigenlijk nooit aan
[ code verwijderd ]
Deed je nu echt een Godwin? Serieus?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:25 schreef MrMathieus het volgende:
[..]
Het voorbeeld van de ouderen was gekozen om dat het simpel uit te leggen was. Mijn hersenkronkels zijn niet allemaal goed uit te schrijven, een combinatie van gevoelens en denkbeelden.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:28 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Als je 85 bent hoef je ook niets meer te krijgen. Ik heb 2 oma's van 85 en die vinden het allemaal wel best. Die hebben allebei een niet reanimeren verklaring getekend en die zitten er verder ook niet mee. Dat gezeur over dat iemand van 85 je organen zou krijgen vind ik belachelijk omdat ze net zo goed naar iemand van 20 kunnen gaan die ze wel goed kan gebruiken.
Ik accepteer de dood en ben er verder ook niet erg bang over want het is toch niets anders dan de tijd voor je geboorte (daar weet je ook niets van). Maar betekent dat, dat ik andere mensen geen lang leven gun? Natuurlijk niet, ieder mens zou een gelukkig leven moeten leiden, en als ik daarbij kan helpen dan ben ik daar blij over.
De meeste mensen zijn geen pedo of moordenaar hoorquote:Op maandag 13 augustus 2012 13:30 schreef tja77 het volgende:
Ik zou er niet mee kunnen leven (garpje) als mijn organen zouden gebruikt worden om een pedo, of seriemoordenaar in leven te houden, zodat diegene nog meer slachtoffers kan maken.
Daar weet je toch niets van als je dood bent.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:30 schreef tja77 het volgende:
Ik zou er niet mee kunnen leven (garpje) als mijn organen zouden gebruikt worden om een pedo, of seriemoordenaar in leven te houden, zodat diegene nog meer slachtoffers kan maken.
Nee, ben nieuw op dit forum. Ik geef gewoon mijn mening hier. Dus als ik iets doe wat niet hoort, sorry. Maar ik heb geen idee wat.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:28 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Je begeeft je op glad ijs en dat weet je hoop ik?
Maar mijn zoon misschien wel, en als hij slachtoffer wordt....Kijken of je dan nog steeds trots bent op donor te zijn geweest voor de dader.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:31 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Daar weet je toch niets van als je dood bent.
Ik vond hem eigenlijk wel erg leuk.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:29 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Deed je nu echt een Godwin? Serieus?
Ik gok dat je het hier over organen hebt, maar je raakt hier anders onbedoeld wel een van mijn gevoelige punten. Mensen van die leeftijd horen imho namelijk juist heel veel te krijgen. Zij kunnen hun leven niet meer aanpassen aan hun beperking en ik vind het godsgeklaagd dat we zo weinig zuinig met de oudere generaties omspringen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:28 schreef DutchErrorist het volgende:
Als je 85 bent hoef je ook niets meer te krijgen.
Ja, maar je gunt het toch geen normaal levend persoon dat ze sterven omdat 1 deel van hun lichaam niet werkt. Als ik een kind blij kan maken omdat zijn vader 5 of 10 jaar langer kan leven, dan doe ik het er wel voor.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:31 schreef Murdera het volgende:
[..]
Het voorbeeld van de ouderen was gekozen om dat het simpel uit te leggen was. Mijn hersenkronkels zijn niet allemaal goed uit te schrijven, een combinatie van gevoelens en denkbeelden.
Ik nam dat voorbeeld ook omdat het wat genuanceerder is dan "mensen die horen te sterven moeten ook sterven. " Want daar zijn ook weer talloze voorbeelden en grenzen van waar ik nog niet over uit ben.
Man, dan ben je DOOD.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:32 schreef tja77 het volgende:
[..]
Maar mijn zoon misschien wel, en als hij slachtoffer wordt....Kijken of je dan nog steeds trots bent op donor te zijn geweest voor de dader.
Zomaar een willekeurige voorbijganger vergelijken met Hitler is imho overal not done.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:31 schreef MrMathieus het volgende:
[..]
Nee, ben nieuw op dit forum. Ik geef gewoon mijn mening hier. Dus als ik iets doe wat niet hoort, sorry. Maar ik heb geen idee wat.
Eigenlijk draai je het nu om he.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:33 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Ja, maar je gunt het toch geen normaal levend persoon dat ze sterven omdat 1 deel van hun lichaam niet werkt. Als ik een kind blij kan maken omdat zijn vader 5 of 10 jaar langer kan leven, dan doe ik het er wel voor.
Laten we dat vooral zo houdenquote:Op maandag 13 augustus 2012 13:33 schreef boyv het volgende:
Het is toch niet zo vreemd om donor te zijn als je je bedenkt dat je verzekerd bent tegen al die transplantaties indien jij dat nodig hebt. Dat spul groeit nog niet aan de bomen he.
Kan je niet weten, want je bent dan dood. Overigens is de kans dat een pedo of moordenaar op die lijst staat nihil. Ik denk dat de meeste mensen op die lijst wel wat anders aan hun hoofd hebben. Ik vind het dan ook onzin om die reden geen donor te worden.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:32 schreef tja77 het volgende:
[..]
Maar mijn zoon misschien wel, en als hij slachtoffer wordt....Kijken of je dan nog steeds trots bent op donor te zijn geweest voor de dader.
Als ik op sterven zou liggen, en jouw niet oid nodig had om te overleven. Zou je me dat gunnen?quote:
Dus moet ik het aanmoedigen dat iemand die in mijn ogen verkeerde dingen doet, dankzij mij door kan gaan met verkeerde dingen doen?quote:
Die kans is ook zo ontzettend grootquote:Op maandag 13 augustus 2012 13:30 schreef tja77 het volgende:
Wel op muizen, dus dan kan het nooit lang meer duren.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:33 schreef boyv het volgende:
Het is toch niet zo vreemd om donor te zijn als je je bedenkt dat je verzekerd bent tegen al die transplantaties indien jij dat nodig hebt. Dat spul groeit nog niet aan de bomen he.
En dat vind ik egoïstisch. Sorry dat ik het zeg, ik voel me verder niet beter dan jij, maar ik vind dat als je toch niets meer aan je organen hebt je ze net zo goed aan iemand kan geven die ze wel kan gebruiken.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:34 schreef Murdera het volgende:
[..]
Eigenlijk draai je het nu om he.
Het is niet dat ik ze wil zien sterven, maar ik vind het niet nodig om aan hun overleving mee te werken.
Ja.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:35 schreef Murdera het volgende:
[..]
Als ik op sterven zou liggen, en jouw niet oid nodig had om te overleven. Zou je me dat gunnen?
Nee dat doet niemand, maar ik laat mij daardoor niet tegenhouden om donor te worden. Want er is veel meer kans dat iemand die je het wel gunt je organen krijgt.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:36 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dus moet ik het aanmoedigen dat iemand die in mijn ogen verkeerde dingen doet, dankzij mij door kan gaan met verkeerde dingen doen?
Geven ze wel-donoren nu dan ook sneller op dan niet-donoren?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:35 schreef Onufriev het volgende:
Lastige discussie, eigenlijk weet ik niet wat ik wil en daarom vul ik het maar niet in. Eigenlijk vind ik dat ik wel donor kan worden, maar stel je ligt in het ziekenhuis en je bent donor, dan kunnen ze van jouw lichaam meerdere personen redden en dus geven ze je misschien wel sneller op. Alhoewel ik ook wel weet dat dit de arts/dokter/chirurg dit een moordenaar maakt (mij expres laten overlijden). Lastig.
Dat vind ik niet erg. Maar kan je mijn denkwijze begrijpen? (dan bedoel ik niet het er mee eens zijn, maar enkel begrijpen hoe ik er naar kijk?)quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:36 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
En dat vind ik egoïstisch. Sorry dat ik het zeg, ik voel me verder niet beter dan jij, maar ik vind dat als je toch niets meer aan je organen hebt je ze net zo goed aan iemand kan geven die ze wel kan gebruiken.
Dat riepen ze 30 jaar geleden ook al en veel verder dan een soort van oorschelp laten groeien op een muis zijn we nog niet... En dat is niks meer dan wat kraakbeen met huid erover, het simpelste van het simpelste.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:36 schreef Murdera het volgende:
[..]
Wel op muizen, dus dan kan het nooit lang meer duren.
[ afbeelding ]
Misschien moet je eens wat meer naar de werkelijkheid kijken, en niet enkel van negatieve dingen uitgaan. De kans dat het een moordenaar of pedo is is erg klein. Waarom zou je je daarmee bezig houden in deze? Niet te begrijpen. Tenzij je drogredenen zoekt natuurlijk.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:36 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dus moet ik het aanmoedigen dat iemand die in mijn ogen verkeerde dingen doet, dankzij mij door kan gaan met verkeerde dingen doen?
Kan best. Maar het is wel zo. Het is toch gewoon belachelijk om te zeggen dat mensen geen organen verdienen omdat ze eigenlijk "door een defect" al dood hadden moeten zijn. Zoals bij veel gehandicapten en chronisch zieken het geval zou zijn als ze geen medische hulp hadden. Als iemand een keer niet goed oplet en door een auto geschept word, laten we hem toch ook niet gewoon liggen.. Want ja, natuurlijke selectie heeft nou éénmaal bepaald dat hij dood moest.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:34 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Zomaar een willekeurige voorbijganger vergelijken met Hitler is imho overal not done.
Als het je leven zou verbeteren en verlengen zodat jij nog een paar jaar extra van je leven zou kunnen genieten (en ook je naasten), dan zou ik het je met harte gunnen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:35 schreef Murdera het volgende:
[..]
Als ik op sterven zou liggen, en jouw niet oid nodig had om te overleven. Zou je me dat gunnen?
Wie weet?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:37 schreef boyv het volgende:
[..]
Geven ze wel-donoren nu dan ook sneller op dan niet-donoren?
Nou ja begrijpen is een groot woord. Ik snap wel wat je zegt, maar ik begrijp het niet.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:37 schreef Murdera het volgende:
[..]
Dat vind ik niet erg. Maar kan je mijn denkwijze begrijpen? (dan bedoel ik niet het er mee eens zijn, maar enkel begrijpen hoe ik er naar kijk?)
Jij vindt het onzin, ik niet.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:35 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Kan je niet weten, want je bent dan dood. Overigens is de kans dat een pedo of moordenaar op die lijst staat nihil. Ik denk dat de meeste mensen op die lijst wel wat anders aan hun hoofd hebben. Ik vind het dan ook onzin om die reden geen donor te worden.
Oleeee, oleeeequote:Op maandag 13 augustus 2012 13:39 schreef Rummikub het volgende:
Heb me net geregistreerd doordat ik dit topic zag, ik vergat het eerst steeds te doen
Zullen we in dit topic maar focussen op doneren en net op Hitler en eugenetica?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:38 schreef MrMathieus het volgende:
[..]
Kan best. Maar het is wel zo. Het is toch gewoon belachelijk om te zeggen dat mensen geen organen verdienen omdat ze eigenlijk "door een defect" al dood hadden moeten zijn. Zoals bij veel gehandicapten en chronisch zieken het geval zou zijn als ze geen medische hulp hadden. Als iemand een keer niet goed oplet en door een auto geschept word, laten we hem toch ook niet gewoon liggen.. Want ja, natuurlijke selectie heeft nou éénmaal bepaald dat hij dood moest.
Je bent een beetje obsessief he?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:39 schreef tja77 het volgende:
[..]
Jij vindt het onzin, ik niet.
Als een moordenaar op de intensive care komt (om wat voor reden dan ook), is het in veel gevallen niet eens bekend dat hij een moordenaar is. Zelfde als met een pedo, verkrachter, of een andere crimineel. Het is lang niet altijd bekend.
En dat is maar goed ook. Dan komt het verplegend personeel niet in de verleiding om net iets minder hun best te doen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:39 schreef tja77 het volgende:
[..]
Als een moordenaar op de intensive care komt (om wat voor reden dan ook), is het in veel gevallen niet eens bekend dat hij een moordenaar is. Zelfde als met een pedo, verkrachter, of een andere crimineel. Het is lang niet altijd bekend.
Van jou verwacht ik niet anders, maar aangezien robijn al gelijk weigerde om nog te praten.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:38 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Als het je leven zou verbeteren en verlengen zodat jij nog een paar jaar extra van je leven zou kunnen genieten (en ook je naasten), dan zou ik het je met harte gunnen.
Ok, dus meer uitleg is niet nodig?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:39 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Nou ja begrijpen is een groot woord. Ik snap wel wat je zegt, maar ik begrijp het niet.
De kans is zooooooo klein, maar jij laat je er door weerhouden omdat het heel misschien gebeurd. Weet je al krijgt die moordenaar mijn longen, who cares? Dat betekent dat de volgende op de lijst weer een beurt sneller aan de beurt is.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:39 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ze zijn al aardig aan de weg aan het timmeren.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat riepen ze 30 jaar geleden ook al en veel verder dan een soort van oorschelp laten groeien op een muis zijn we nog niet... En dat is niks meer dan wat kraakbeen met huid erover, het simpelste van het simpelste.
Nee hoor ik snap wel wat je zegtquote:Op maandag 13 augustus 2012 13:41 schreef Murdera het volgende:
[..]
Van jou verwacht ik niet anders, maar aangezien robijn al gelijk weigerde om nog te praten.
[..]
Ok, dus meer uitleg is niet nodig?
Ik heb soms geen geduld, ben niet zo'n discussiefiguur denk ik. Je kan soms urennnnn lullen over iets, maar dat helpt nog geen bal.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:41 schreef Murdera het volgende:
[..]
Van jou verwacht ik niet anders, maar aangezien robijn al gelijk weigerde om nog te praten.
[..]
Ok, dus meer uitleg is niet nodig?
Nee, principieelquote:Op maandag 13 augustus 2012 13:40 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Je bent een beetje obsessief he?
Nouja, ik vond het heen en weer met errorist toch wel leuk, en hij heeft me toch weer wat nieuwe dingen gemeld waar ik over na kan denken.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:42 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Ik heb soms geen geduld, ben niet zo'n discussiefiguur denk ik. Je kan soms urennnnn lullen over iets, maar dat helpt nog geen bal.
Was ik ook niet van plan. Ik zie alleen dat iemand het feit dat sommige mensen in zijn ogen al dood hadden moeten zijn aanvoert als reden om geen donor te worden. Het enige wat ik wil zeggen is dat dat een wel heel extreem denkbeeld is, en in mijn ogen een bizar slechte reden om geen donor te zijn.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:40 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Zullen we in dit topic maar focussen op doneren en net op Hitler en eugenetica?
Het gaat niet om het 'wel of niet verdienen' van organen, en, het gaat niet eens om orgaandonatie op zich, dat is enkel een symptoom. De vraag is eerder: waar moet je de grens trekken met het eeuwig doorgaan met het maar zo lang mogelijk verlengen van leven. Het kwalitatief verbeteren van een korter leven is een groter goed dan het zo lang mogelijk maken van een leven op 'acceptabel' niveau.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:38 schreef MrMathieus het volgende:
[..]
Kan best. Maar het is wel zo. Het is toch gewoon belachelijk om te zeggen dat mensen geen organen verdienen omdat ze eigenlijk "door een defect" al dood hadden moeten zijn. Zoals bij veel gehandicapten en chronisch zieken het geval zou zijn als ze geen medische hulp hadden. Als iemand een keer niet goed oplet en door een auto geschept word, laten we hem toch ook niet gewoon liggen.. Want ja, natuurlijke selectie heeft nou éénmaal bepaald dat hij dood moest.
Voordat er geen behoefte meer is aan donorweefsels zijn we minstens een halve eeuw verder dus dat als excuus gebruiken om maar niet te doneren is erg zwak.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:42 schreef Murdera het volgende:
[..]
Ze zijn al aardig aan de weg aan het timmeren.
http://singularityhub.com/2009/06/08/growing-organs-in-the-lab/
quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:43 schreef Murdera het volgende:
[..]
Nouja, ik vond het heen en weer met errorist toch wel leuk, en hij heeft me toch weer wat nieuwe dingen gemeld waar ik over na kan denken.
Je geeft het de hele tijd aan als reden om geen donor te worden, en nu zeg je dat het niet je reden is?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:44 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ik gaf een voorbeeld, dat wil niet zeggen dat dat voor mij ook daadwerkelijk de reden is.
Okee dan, das waarquote:Op maandag 13 augustus 2012 13:43 schreef Murdera het volgende:
[..]
Nouja, ik vond het heen en weer met errorist toch wel leuk, en hij heeft me toch weer wat nieuwe dingen gemeld waar ik over na kan denken.
Waar lees je dat ik dit op enig andere manier dan enkel informatief post?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:44 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Voordat er geen behoefte meer is aan donorweefsels zijn we minstens een halve eeuw verder dus dat als excuus gebruiken om maar niet te doneren is erg zwak.
Ik heb gezegd dat ik niet met die gedachte zou kunnen leven....quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:45 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Je geeft het de hele tijd aan als reden om geen donor te worden, en nu zeg je dat het niet je reden is?
quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:44 schreef cricket het volgende:
[..]
Het gaat niet om het 'wel of niet verdienen' van organen, en, het gaat niet eens om orgaandonatie op zich, dat is enkel een symptoom. De vraag is eerder: waar moet je de grens trekken met het eeuwig doorgaan met het maar zo lang mogelijk verlengen van leven. Het kwalitatief verbeteren van een korter leven is een groter goed dan het zo lang mogelijk maken van een leven op 'acceptabel' niveau.
Inderdaad, zeer slap excuus.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:31 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
De meeste mensen zijn geen pedo of moordenaar hoor
Dat is zeker waar. Alleen weet je nooit waar jouw organen terecht zullen komen. Misschien gaat dat inderdaad naar die 85-jarige man die er misschien daardoor nog 3 slechte jaren bijkrijgt. Maar voor hetzelfde geld krijgt een 31-jarige vrouw die net moeder is geworden je orgaan, en kan ze daarmee de rest van haar leven, een kwalitatief goed leven leiden. Organen gaan niet alleen naar bejaarden en criminelen. Dat lijken veel mensen in dit topic wel te denken.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:44 schreef cricket het volgende:
[..]
Het gaat niet om het 'wel of niet verdienen' van organen, en, het gaat niet eens om orgaandonatie op zich, dat is enkel een symptoom. De vraag is eerder: waar moet je de grens trekken met het eeuwig doorgaan met het maar zo lang mogelijk verlengen van leven. Het kwalitatief verbeteren van een korter leven is een groter goed dan het zo lang mogelijk maken van een leven op 'acceptabel' niveau.
Het hoeft natuurlijk niet te gaan om het verlengen van een leven bij doneren, het kan ook gaan om de levensomstandigheden te verbeteren. Als iemand door mijn nieren niet constant aan de nierdialyse hoeft, dan is dat toch prachtig? Dan kost het de gezondheidszorg ook minder en heeft die beste man een beter leven. Win-win.quote:
Dat geloven ze zelf ook niet echt maar het is een 'goed' excuus om hun werkelijke veelal totaal irrationele redenen om geen donor te zijn te maskeren, niet zelden zelfs voor zichzelf...quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:47 schreef MrMathieus het volgende:
Organen gaan niet alleen naar bejaarden en criminelen. Dat lijken veel mensen in dit topic wel te denken.
Niet donors branden in de hel, althans, als er enige gerechtigheid is.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:49 schreef HostiMeister het volgende:
Doe ik sowieso niet, het feit dat mensen in mij zouden gaan lopen frunniken als ik dood ben en naar de hemel ga, staat me een beetje tegen.
Los van 'plotselinge' transplantaties als gevolg van een ongeluk oid (en dat aantal is bijzonder gering, en het aantal succesvolle nog veel kleiner) is de kans dat iemand die op een transplantatielijst staat en een nieuw orgaan krijgt en daarmee alsnog de gemiddelde leeftijd haalt minimaal.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:47 schreef MrMathieus het volgende:
Dat is zeker waar. Alleen weet je nooit waar jouw organen terecht zullen komen. Misschien gaat dat inderdaad naar die 85-jarige man die er misschien daardoor nog 3 slechte jaren bijkrijgt. Maar voor hetzelfde geld krijgt een 31-jarige vrouw die net moeder is geworden je orgaan, en kan ze daarmee de rest van haar leven, een kwalitatief goed leven leiden. Organen gaan niet alleen naar bejaarden en criminelen. Dat lijken veel mensen in dit topic wel te denken.
Jammer. Als er straks bij jou een autopsie wordt gedaan omdat dat op de een of andere manier nodig mocht zijn, wordt er ook in je gesneden en merk je er ook niks van.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:49 schreef HostiMeister het volgende:
Doe ik sowieso niet, het feit dat mensen in mij zouden gaan lopen frunniken als ik dood ben en naar de hemel ga, staat me een beetje tegen.
Afgezien van het feit dat Hostimeister een troll is help je hier ook niet echt het groter goed mee. Zo creëer je natuurlijk alleen maar weerstand.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:49 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Niet donors branden in de hel, althans, als er enige gerechtigheid is.
Jij bent de Tja77 van de donors.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:49 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:49 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat weet je niet.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:51 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Jammer. Als er straks bij jou een autopsie wordt gedaan omdat dat op de een of andere manier nodig mocht zijn, wordt er ook in je gesneden en merk je er ook niks van.
Dus? Geen donor worden omdat het niet efficiënt genoeg is?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:50 schreef cricket het volgende:
[..]
Los van 'plotselinge' transplantaties als gevolg van een ongeluk oid (en dat aantal is bijzonder gering, en het aantal succesvolle nog veel kleiner) is de kans dat iemand die op een transplantatielijst staat en een nieuw orgaan krijgt en daarmee alsnog de gemiddelde leeftijd haalt minimaal.
Ik ben niet altijd een trollquote:Op maandag 13 augustus 2012 13:51 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Afgezien van het feit dat Hostimeister een troll is help je hier ook niet echt het groter goed mee. Zo creëer je natuurlijk alleen maar weerstand.
Omdat je doet alsof jezelf beter bent dan de rest.
Geldt dat ook voor mensen die geestelijk niet in staat zijn om de keuze voor het donorschap te maken, of voor mensen die er nog nooit bij stilgestaan hebben?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:49 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Oke vooruit, maar goed dat tweede blijft natuurlijk staan.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:52 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Ik ben niet altijd een troll
Ow. Nou, dan zou ik nu maar vast beginnen te vrezen inderdaad, want dan heb je geen leven.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:51 schreef HostiMeister het volgende:
[..]Hoezo dat dan?
[..]
Dat weet je niet.
Toch weer het op een bizarre manier in leven houden van iemand wiens lichaam hem in de steek laat.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:47 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Het hoeft natuurlijk niet te gaan om het verlengen van een leven bij doneren, het kan ook gaan om de levensomstandigheden te verbeteren. Als iemand door mijn nieren niet constant aan de nierdialyse hoeft, dan is dat toch prachtig? Dan kost het de gezondheidszorg ook minder en heeft die beste man een beter leven. Win-win.
Sinds je 12e? Was je er zo vroeg mee bezig, of waren het je ouders die het stimuleerden?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:52 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Ben al sinds mijn twaalfde donor ondertussen, al 12 jaar dus
Omdat ik geloof dat er dergelijke dingen kunnen gebeuren als ik te overlijden kom? Hoezo zou ik dan geen leven hebben?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:52 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Ow. Nou, dan zou ik nu maar vast beginnen te vrezen inderdaad, want dan heb je geen leven.
Omdat ze zich vastklampen aan hun bezittingen die ze niet langer nodig hebben ipv er een medemens mee te helpen. Dat lijkt me regelrecht tegen de Christelijke gedachte ingaan.quote:
Er is iig geen enkele aanwijzing voor het feit dat je na je dood nog iets voelt.quote:Dat weet je niet.
Dat sowieso.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:52 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Oke vooruit, maar goed dat tweede blijft natuurlijk staan.
Vraagt het uw pastor!quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:52 schreef tja77 het volgende:
[..]
Geldt dat ook voor mensen die geestelijk niet in staat zijn om de keuze voor het donorschap te maken, of voor mensen die er nog nooit bij stilgestaan hebben?
Als jij nu al twijfelt of je niets voelt bij een eventuele autopsie, dan kan ik me voorstellen dat jij niet wil dat er na jouw dood in jou "gewroet" wordt voor donor gifte.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:53 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Omdat ik geloof dat er dergelijke dingen kunnen gebeuren als ik te overlijden kom? Hoezo zou ik dan geen leven hebben?
Nee helemaal niet, mensen die aan de nierdialyse zitten worden al in leven gehouden door machines, als we dat kunnen voorkomen door ze goede nieren te geven is dat toch heel mooi? Daar verbeteren we de levens mee van de nierpatiënt, omdat hij misschien een actiever beter leven kan hebben en teven is het goed voor de gezondheidszorg omdat nierdialyse ook wel niet erg goedkoop zal zijn.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:53 schreef Murdera het volgende:
[..]
Toch weer het op een bizarre manier in leven houden van iemand wiens lichaam hem in de steek laat.
Het lijkt zo erg deze kant op te gaan:
[ afbeelding ]
The man behind the 2045 Initiative, described as a nonprofit organization, is a Russian named Dmitry Itskov. The ambitious timeline he's laid out involves creating different avatars. First a robotic copy that's controlled remotely through a brain interface. Then one in which a human brain can be transplanted at the end of life. The next could house an artificial human brain, and finally we'd have holographic avatars containing our intelligence much like the movie "Surrogates."
The project's ultimate goal is to save people from suffering and death. While there are smart experts involved, that's no guarantee that human immortality is even a goal worth pursuing. Anyone caught up in the vampire mania that's punctured popular culture has pondered whether, given a choice, you'd actually want to live forever.
Omdat doel en methode niet met elkaar in overeenstemming zijn, en het doel op zich vrij discutabel is.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:52 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Dus? Geen donor worden omdat het niet efficiënt genoeg is?
Eigen keus, mijn tante is aan gebrek aan een donor-nier overleden. Toen de bewuste keus gemaakt dat ik niemand anders zo'n situatie gun.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:53 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Sinds je 12e? Was je er zo vroeg mee bezig, of waren het je ouders die het stimuleerden?
Wie heeft het over Christenen?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:54 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Omdat ze zich vastklampen aan hun bezittingen die ze niet langer nodig hebben ipv er een medemens mee te helpen. Dat lijkt me regelrecht tegen de Christelijke gedachte ingaan.
[..]
Net zoals er nooit een aanwijzing is gevonden voor het tegendeel, immers niemand weet wat er met je gebeurd als je dood gaat.quote:Er is iig geen enkele aanwijzing voor het feit dat je na je dood nog iets voelt.
zelfs het excuus "ik vind het eng" is al goed genoeg. De reden dat je niet wil omdat je organen mogelijk naar een crimineel gaan, is ook een goede reden.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:49 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat geloven ze zelf ook niet echt maar het is een 'goed' excuus om hun werkelijke veelal totaal irrationele redenen om geen donor te zijn te maskeren, niet zelden zelfs voor zichzelf...
Welnee, gisteren probeerde ik te pinnen, en toen werkte t weer eens niet, moest weer contant afrekenen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:53 schreef Murdera het volgende:
[..]
Toch weer het op een bizarre manier in leven houden van iemand wiens lichaam hem in de steek laat.
Het lijkt zo erg deze kant op te gaan:
[ afbeelding ]
The man behind the 2045 Initiative, described as a nonprofit organization, is a Russian named Dmitry Itskov. The ambitious timeline he's laid out involves creating different avatars. First a robotic copy that's controlled remotely through a brain interface. Then one in which a human brain can be transplanted at the end of life. The next could house an artificial human brain, and finally we'd have holographic avatars containing our intelligence much like the movie "Surrogates."
The project's ultimate goal is to save people from suffering and death. While there are smart experts involved, that's no guarantee that human immortality is even a goal worth pursuing. Anyone caught up in the vampire mania that's punctured popular culture has pondered whether, given a choice, you'd actually want to live forever.
Zo zie ik het neit helemaal, maar goed, wat zou dat met mijn eventuele 'geen leven' te maken hebben?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:55 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Als jij nu al twijfelt of je niets voelt bij een eventuele autopsie, dan kan ik me voorstellen dat jij niet wil dat er na jouw dood in jou "gewroet" wordt voor donor gifte.
Ah okee, dan staat het natuurlijk dichter bij je op die leeftijd.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:56 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Eigen keus, mijn tante is aan gebrek aan een donor-nier overleden. Toen de bewuste keus gemaakt dat ik niemand anders zo'n situatie gun.
Dan werd je er dus mee geconfronteert, had je diezelfde weloverwogen keuze ook gemaakt, als dat tragische voorval niet had plaatsgevonden?quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:56 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Eigen keus, mijn tante is aan gebrek aan een donor-nier overleden. Toen de bewuste keus gemaakt dat ik niemand anders zo'n situatie gun.
Jij maakt het er niet aannemelijker op dat ik je nog leuk ga vinden in de toekomstquote:Op maandag 13 augustus 2012 13:49 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Mensen die liever geen donor willen zijnquote:Op maandag 13 augustus 2012 13:57 schreef wise het volgende:
[..]
zelfs het excuus "ik vind het eng" is al goed genoeg. De reden dat je niet wil omdat je organen mogelijk naar een crimineel gaan, is ook een goede reden.![]()
Laat mensen lekker in hun waarde en zelf bepalen wat ze willen. Dat "neerkijken" op mensen die liever geen donor willen zijn
Hoe kan hij dat nou wetenquote:Op maandag 13 augustus 2012 14:00 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dan werd je er dus mee geconfronteert, had je diezelfde weloverwogen keuze ook gemaakt, als dat tragische voorval niet had plaatsgevonden?
Moeilijk om te zeggen, maar ik weet het wel zeker.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:00 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dan werd je er dus mee geconfronteert, had je diezelfde weloverwogen keuze ook gemaakt, als dat tragische voorval niet had plaatsgevonden?
Nierdialyse kost zo'n 80000-100000 euro per jaar. De kosten van een transplantatie zijn lastig aan te geven (en ook verschillend per orgaan en zelfs per situatie/ziekte) maar reken op zo'n 12 tot 15 jaar voordat je die kosten er weer uit hebt. En dat is als je er vanuit gaat dat er door de transplantatie geen verder kosten zullen zijn, want die zijn er wel degelijk, na een transplanatie moet je (over het algemeen ook vrij dure) medicijnen slikken.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:55 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Nee helemaal niet, mensen die aan de nierdialyse zitten worden al in leven gehouden door machines, als we dat kunnen voorkomen door ze goede nieren te geven is dat toch heel mooi? Daar verbeteren we de levens mee van de nierpatiënt, omdat hij misschien een actiever beter leven kan hebben en teven is het goed voor de gezondheidszorg omdat nierdialyse ook wel niet erg goedkoop zal zijn.
Hoezo voel je je zoveel beter?quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:00 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Mensen die liever geen donor willen zijn
Ik ben het niet met je eens dat de reden dat je niet wil omdat je organen mogelijk naar een crimineel gaan goed is. Maar ik kijk niet neer op mensen die geen donor zijn. Ik vind het wel jammerquote:Op maandag 13 augustus 2012 13:57 schreef wise het volgende:
[..]
zelfs het excuus "ik vind het eng" is al goed genoeg. De reden dat je niet wil omdat je organen mogelijk naar een crimineel gaan, is ook een goede reden.![]()
Laat mensen lekker in hun waarde en zelf bepalen wat ze willen. Dat "neerkijken" op mensen die liever geen donor willen zijn
Ik!quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:56 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Wie heeft het over Christenen?
Voor het tegendeel zijn enorm veel aanwijzingen, namelijk het totaal uitvallen van alle lichaamsfuncties, dus ook die van 'voelen'.quote:Net zoals er nooit een aanwijzing is gevonden voor het tegendeel, immers niemand weet wat er met je gebeurd als je dood gaat.
Kost een transplantatie meer dan 1 miljoen euro?quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:02 schreef cricket het volgende:
[..]
Nierdialyse kost zo'n 80000-100000 euro per jaar. De kosten van een transplantatie zijn lastig aan te geven (en ook verschillend per orgaan en zelfs per situatie/ziekte) maar reken op zo'n 12 tot 15 jaar voordat je die kosten er weer uit hebt. En dat is als je er vanuit gaat dat er door de transplantatie geen verder kosten zullen zijn, want die zijn er wel degelijk, na een transplanatie moet je (over het algemeen ook vrij dure) medicijnen slikken.
Maar de kosten moeten geen argument zijn.
Mensen die mensen veroordelen die geen donor willen zijn, das nog veel erger.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:00 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Mensen die liever geen donor willen zijn
Ga maar eens in op de dingen die gezegd worden tegen je.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:04 schreef tja77 het volgende:
[..]
Mensen die mensen veroordelen die geen donor willen zijn, is nog veel erger.
Dat is zeker niet altijd waar, en dat zouden ze ook zeker niet altijd moeten doen. Het in leven houden alleen maar om het in leven houden slaat nergens op.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:00 schreef MrMathieus het volgende:
Degenen die geen donor zijn omdat ze in 'natuurlijke selectie' geloven, hebben ook pech. Want ook hier gaan artsen niet in mee en zullen mensen zo lang als ze kunnen in leven houden.
Over het algemeen wel.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:04 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Kost een transplantatie meer dan 1 miljoen euro?
Ik heb het dan ook niet over voelen in de lichamelijke zin van het woord. Maar voor jou is het dus een totaal ondenkbaar principe dat er iets is na de dood? Er is immers nog nooit bewezen dat het niet het geval is.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:04 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik!
[..]
Voor het tegendeel zijn enorm veel aanwijzingen, namelijk het totaal uitvallen van alle lichaamsfuncties, dus ook die van 'voelen'.
Het zou wel een mooi universum zijn waarin mensen tot in de eeuwigheid hun lichaam zouden voelen, moet best pijn doen om in de loop van miljoenen/miljarden jaren steeds verder uit elkaar getrokken te worden
Ik vind het gewoon ontzettend triest als je zelfs na je dood nog geen afstand kan doen van je bezit terwijl je er anderen het meest waardevolle van alles kan schenken: het leven zelf.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:02 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Hoezo voel je je zoveel beter?
http://www.gezondheid.nl/nieuwsartikel.php?nieuwsartikelID=683quote:
Neequote:
http://kidneyinthenews.wo(...)ney-transplant-cost/quote:A number of people have asked me recently – how much does a transplant cost – the surgery – not the 1 year cost of medications. So I did a little research and this is what I’ve come up with, there is VERY little information out there published, printed or otherwise – so with roughly 4 sources, I took the average. I’ll ask you to comment and let me know what your surgery cost (Total, not what insurance paid, and I’ll update accordingly)
The cost of kidney dialysis averages about $44,000 per year per patient (Univ of Maryland, 1993 data)Kidney transplant procedure costs can range widely but most average from $25,000 to $150,000 (Emory)$38,000 for a kidney transplant (Health Care Technology)Random posts throughout the web ($50,000)The average of these four references is about :$54,875 – which covers the Hospital, Operating Room, Supplies, staff, nurse, surgeon and medications in hospital
Editor’s Note: What I consider as the total cost of surgery is the following: OR, Supplies, Staff, Nurse, Surgeon, Medications in OR, Anesthesia – not the hospital room or after patient care – what the hospital charges and not what insurance pays – hope that clarifies things.
Nou ja als je binnen een paar weken compleet wegrot lijkt het me niet dat je gevoelens kan hebben na de dood. Ik geloof niet in een ziel die wegvliegt. Alles wat je doet, ziet, voelt, weet komen door verbindingen in je hersenen. Naja zoietsquote:Op maandag 13 augustus 2012 14:06 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook niet over voelen in de lichamelijke zin van het woord. Maar voor jou is het dus een totaal ondenkbaar principe dat er iets is na de dood? Er is immers nog nooit bewezen dat het niet het geval is.
Mijn geloof dicteert dat ik met een intact lichaam de volgende fase in ga. Mijn lichaam is niet mijn bezit, maar een 'vervoersmiddel'. Wie ben jij om mij dan te veroordelen en/of te bepalen wat er met mij gebeurd?quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:06 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon ontzettend triest als je zelfs na je dood nog geen afstand kan doen van je bezit terwijl je er anderen het meest waardevolle van alles kan schenken: het leven zelf.
Als je bang bent voor het onbekende kan ik het me best voorstellen. Ik vind niet dat je doordat je anders denkt je beter moet voelen dan anderen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:06 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon ontzettend triest als je zelfs na je dood nog geen afstand kan doen van je bezit terwijl je er anderen het meest waardevolle van alles kan schenken: het leven zelf.
"Totaal ondenkbaar" vind ik in principe niks maar ik leef idd in de veronderstelling dat het leven eindig is in absolute zin.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:06 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook niet over voelen in de lichamelijke zin van het woord. Maar voor jou is het dus een totaal ondenkbaar principe dat er iets is na de dood? Er is immers nog nooit bewezen dat het niet het geval is.
En dáárom vind je dat je magquote:Op maandag 13 augustus 2012 14:06 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Mag je dan wel geopereerd worden?quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:08 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Mijn geloof dicteert dat ik met een intact lichaam de volgende fase in ga. Mijn lichaam is niet mijn bezit, maar een 'vervoersmiddel'. Wie ben jij om mij dan te veroordelen en/of te bepalen wat er met mij gebeurd?
Dat ben ik met je eens. Maar zolang de patient zelf nog wil leven, zullen de artsen dat proberen te verzorgen. En wat je zegt over transplantatie is de grootste onzin.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:05 schreef cricket het volgende:
[..]
Dat is zeker niet altijd waar, en dat zouden ze ook zeker niet altijd moeten doen. Het in leven houden alleen maar om het in leven houden slaat nergens op.
Er is nog nooit bewezen dat er WEL iets na het leven is. Nog nooit. Als jij vind dat er wel iets na is, mag je dat aantonenquote:Op maandag 13 augustus 2012 14:06 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Ieder zijn mening. En dat respecteer ik.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:09 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
"Totaal ondenkbaar" vind ik in principe niks maar ik leef idd in de veronderstelling dat het leven eindig is in absolute zin.
Let vooral even op de editors note. Daar zijn alleen alleen de kosten van de feitelijke operatie in meegenomen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:06 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Nee
[..]
http://kidneyinthenews.wo(...)ney-transplant-cost/
Waarom zou ik? Er is duidelijk een verschil van mening. Mensen hier denken precies te weten waarom ik wel of geen donor ben. Woorden worden in mijn mond gelegd, en dingen worden verkeerd geinterpreteerd, terwijl ik me juist in een ander probeer te verplaatsen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:04 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Ga maar eens in op de dingen die gezegd worden tegen je.
Ik zie maar een paar users die dat doen, het merendeel weet hier leuk te discussiëren.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:08 schreef IShotTheMaid. het volgende:
Ik ben geen orgaandonor, daar heb ik mijn persoonlijke reden voor, en die ben ik ook niemand verschuldigd.
Bloeddonor ben ik wel.
Het voorstel van D66 is oke, in mijn ogen. Mensen die geen donor willen zijn hebben nog steeds de eigen keus om het niet te doen, en ik zou dat formulier ook gewoon invullen.
Ik vind het wel misselijk hoe sommige users her die wel doneren reageren. Dingen als 'Mensen die niet doneren' en 'wat is dat voor een kutreden, kom eens met betere argumentatie
' slaan natuurlijk nergens op. Het is een leuk topic om te lezen waarom mensen wel of niet doneren, maar dan hoef je elkaar natuurlijk niet uit te kotsen waarom wel of waarom niet. Jammer dat dit soort topics wel vaak zo gaan
Nou, vertel eens, waarom doneer jij niet?quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:08 schreef IShotTheMaid. het volgende:
Ik ben geen orgaandonor, daar heb ik mijn persoonlijke reden voor, en die ben ik ook niemand verschuldigd.
Bloeddonor ben ik wel.
Het voorstel van D66 is oke, in mijn ogen. Mensen die geen donor willen zijn hebben nog steeds de eigen keus om het niet te doen, en ik zou dat formulier ook gewoon invullen.
Ik vind het wel misselijk hoe sommige users her die wel doneren reageren. Dingen als 'Mensen die niet doneren' en 'wat is dat voor een kutreden, kom eens met betere argumentatie
' slaan natuurlijk nergens op. Het is een leuk topic om te lezen waarom mensen wel of niet doneren, maar dan hoef je elkaar natuurlijk niet uit te kotsen waarom wel of waarom niet. Jammer dat dit soort topics wel vaak zo gaan
Dat kun je niet aantonen, net zoals je het omgedraaide niet kan aantonen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:09 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Er is nog nooit bewezen dat er WEL iets na het leven is. Nog nooit. Als jij vind dat er wel iets na is, mag je dat aantonen
Maar dat kan nooit een miljoen bij elkaar opgeteld zijnquote:Op maandag 13 augustus 2012 14:10 schreef cricket het volgende:
[..]
Let vooral even op de editors note. Daar zijn alleen alleen de kosten van de feitelijke operatie in meegenomen.
Daar heb ik dus een persoonlijke reden voor, die ik niet aan jou hoef te vertellen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:10 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Nou, vertel eens, waarom doneer jij niet?
Ik ben iemand met duidelijk heel andere morele en spirituele opvattingen en vanuit dat kader veroordeel ik de jouwe. Net zoals jij dat met die van mij doet ook al zeg je dat niet uit beleefdheid.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:08 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Mijn geloof dicteert dat ik met een intact lichaam de volgende fase in ga. Mijn lichaam is niet mijn bezit, maar een 'vervoersmiddel'. Wie ben jij om mij dan te veroordelen en/of te bepalen wat er met mij gebeurd?
Is ook zo, maar zo jammer dat er altijd van die users tussen zitten, ook bij diegenen die niet doneren trouwensquote:Op maandag 13 augustus 2012 14:10 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Ik zie maar een paar users die dat doen, het merendeel weet hier leuk te discussiëren.
Tja sorry hoor, maar dat heb je aan jezelf te danken, met je constante gehamer op: " ik moet er niet aan denken te doneren aan criminelen". Terwijl er toch al zo vaak gezegd is dat de mensheid niet voornamelijk niet uit moordenaars en pedo's bestaat.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:10 schreef tja77 het volgende:
[..]
Waarom zou ik? Er is duidelijk een verschil van mening. Mensen hier denken precies te weten waarom ik wel of geen donor ben. Woorden worden in mijn mond gelegd, en dingen worden verkeerd geinterpreteerd, terwijl ik me juist in een ander probeer te verplaatsen.
Laat ik dan dit vragen, als jij ooit in aanmerking komt voor een orgaan. Om welke reden dan ook. Zou je het dan weigeren? Het zou immers erg hypocriet zijn om wel te willen ontvangen, maar het niet terug willen geven.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:11 schreef IShotTheMaid. het volgende:
[..]
Daar heb ik dus een persoonlijke reden voor, die ik niet aan jou hoef te vertellen.
Jawel, je kan het omgekeerde wel aantonen. Er is namelijk nog nooit iemand teruggekomen uit de dood.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:10 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Dat kun je niet aantonen, net zoals je het omgedraaide niet kan aantonen.
Waarom is dat hypocriet? Ik zou het niet weigeren, en daar mag jij mij best om veroordelen. En ik kan het ook omdraaien. Doneer jij bloed?quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:12 schreef MrMathieus het volgende:
[..]
Laat ik dan dit vragen, als jij ooit in aanmerking komt voor een orgaan. Om welke reden dan ook. Zou je het dan weigeren? Het zou immers erg hypocriet zijn om wel te willen ontvangen, maar het niet terug willen geven.
Hoezo zou ik je veroordelen, ik ben van mening dat iedereen lekker moet doen waar die zin in heeft. Dat ik er hier en daar een debiel idee op nahou dat niet in de huidige census valt, prima, dan hou ik het lekker voor mezelf. Maar ik zal er nooit een ander op afrekenen. Heeft weinig met beleefdheid te maken.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik ben iemand met duidelijk heel andere morele en spirituele opvattingen en vanuit dat kader veroordeel ik de jouwe. Net zoals jij dat met die van mij doet ook al zeg je dat niet uit beleefdheid.
Nou ja het is wel wat anders om ze te ontvangen dan ze weg te geven. Je kan bang zijn voor iets na de dood en dat je daar je organen nog nodig hebt ofzo.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:12 schreef MrMathieus het volgende:
[..]
Laat ik dan dit vragen, als jij ooit in aanmerking komt voor een orgaan. Om welke reden dan ook. Zou je het dan weigeren? Het zou immers erg hypocriet zijn om wel te willen ontvangen, maar het niet terug willen geven.
Maar zelfs dat weet je niet 100% zekerquote:Op maandag 13 augustus 2012 14:13 schreef Robijn48 het volgende:
Jawel, je kan het omgekeerde wel aantonen. Er is namelijk nog nooit iemand teruggekomen uit de dood.
Tja, volgens jou is het topic zo leuk omdat er mensen vertellen waarom ze wel of niet doneren. Maar daar wil je zelf dus niet aan bijdragen?quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:11 schreef IShotTheMaid. het volgende:
[..]
Daar heb ik dus een persoonlijke reden voor, die ik niet aan jou hoef te vertellen.
Dat dacht ik ook, en dat is waarschijnlijk ook waar. Toch verbieden mijn ouders het.quote:Op maandag 13 augustus 2012 12:30 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Hoe oud ben je? Volgens mij mag je dit vanaf 16 of zo zelf weten toch?
Jawel, mag toch aannemen dat ik het op mijn 50ste nu wel weetquote:Op maandag 13 augustus 2012 14:14 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Maar zelfs dat weet je niet 100% zeker
We gaan het allemaal meemaken
Uhhhh Defibrillators?quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:13 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Jawel, je kan het omgekeerde wel aantonen. Er is namelijk nog nooit iemand teruggekomen uit de dood.
Nu kom je wel heel kortzichtig over. Hoe moet een dood lichaam een levende ziel bevatten (althans ik neem aan dat je zoiets bedoelt) of heb je het over geesten?quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:13 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Dat mag je best invullen, ga je gang, achter de eigenlijke reden zul je niet achter komen. En, ja dat maakt het topic leuker, moet ik nu maar mijn mond houden omdat ik jou niet wil zeggen waarom? Jij bent zo;n typisch geval waar ik op doelde.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:15 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Tja, volgens jou is het topic zo leuk omdat er mensen vertellen waarom ze wel of niet doneren. Maar daar wil je zelf dus niet aan bijdragen?
10 tegen 1 dat het overigens weer zo'n irrationele kutreden is als 'gevoel', 'eng' of een spirituele/religieuze reden...
dit, altijd die verplichtingen om het wel te vertellen..nergens voor nodig.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:11 schreef IShotTheMaid. het volgende:
[..]
logisch toch. Als je leven ermee geredt kan worden, waarom zou je dan geen orgaan krijgen¿ Alosf je voorrang krijgt als je wel donor bentquote:Op maandag 13 augustus 2012 14:12 schreef MrMathieus het volgende:
[..]
Dan zijn jouw ouders...niet echt..quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:15 schreef Era het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook, en dat is waarschijnlijk ook waar. Toch verbieden mijn ouders het.
Als je echt, maar dan ook echt helemaal dood bent dan helpt zo'n ding niet meer.quote:
Klopt, ik heb gezegd dat ik niet met die gedachte zou kunnen leven. Zeker omdat er ook nog nabestaanden zijn, die ik wel dierbaar ben. Ik hoef ook niet met die gedachte te leven want ik ben dan toch dood.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:12 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Tja sorry hoor, maar dat heb je aan jezelf te danken, met je constante gehamer op: " ik moet er niet aan denken te doneren aan criminelen". Terwijl er toch al zo vaak gezegd is dat de mensheid niet voornamelijk niet uit moordenaars en pedo's bestaat.
Geestenquote:Op maandag 13 augustus 2012 14:16 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Nu kom je wel heel kortzichtig over. Hoe moet een dood lichaam een levende ziel bevatten (althans ik neem aan dat je zoiets bedoelt) of heb je het over geesten?
Ik blijf bij mijn stelling dat jij niet weet wat er gebeurd als je doodgaat, laat staan dat iemand het kan bewijzen.
Ik doneer geen bloed op dit moment, maar denk dat ik het wel ga doen. Hoe gaat dat eigenlijk?quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:17 schreef IShotTheMaid. het volgende:
Trouwens, hier ben ik oprecht benieuwd naar.
Wie van de orgaandonoren doneert geen bloed, en draagt als argumentatie aan dat niet-donoren geen organen mogen ontvangen.
Is het in jullie ogen dan ook zo, dat wanneer jij als donor geen bloed doneert, jij ook geen bloed mag ontvangen?
"ja maar dat is anders"quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:17 schreef IShotTheMaid. het volgende:
Wie van de orgaandonoren doneert geen bloed, en draagt als argumentatie aan dat niet-donoren geen organen mogen ontvangen.
Is het in jullie ogen dan ook zo, dat wanneer jij als donor geen bloed doneert, jij ook geen bloed mag ontvangen?
Laten we elkaar wel in onze waarde houdenquote:Op maandag 13 augustus 2012 14:18 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Geesten![]()
![]()
Juist niet. Als je dood bent ben je dood. Niks geesten. Voordat je geboren werd was je er toch ook niet?
Je hoeft je mond niet te houden maar eerst zeggen dat het leuk is om te zien dat mensen vertellen waarom ze wel of niet doneren en dan vervolgens zelf te zeggen:"Maar ik vertel niet waarom ik geen donor ben haha!" komt een beetje kinderachtig over.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:16 schreef IShotTheMaid. het volgende:
[..]
Dat mag je best invullen, ga je gang, achter de eigenlijke reden zul je niet achter komen. En, ja dat maakt het topic leuker, moet ik nu maar mijn mond houden omdat ik jou niet wil zeggen waarom? Jij bent zo;n typisch geval waar ik op doelde.
Ja maar jee, we zitten hier toch niet in TRU?quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:19 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Laten we elkaar wel in onze waarde houden
http://www.sanquin.nl/ Kun je alle informatie erover vinden, en je eventueel aanmelden.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:18 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Ik doneer geen bloed op dit moment, maar denk dat ik het wel ga doen. Hoe gaat dat eigenlijk?
Ja maar een religie is wel wat anders dan wat Lambiekje en kornuiten aanhangen. Om dan iemand gelijk belachelijk te maken helpt ook niet.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:20 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Ja maar jee, we zitten hier toch niet in TRU?
Het probleem bij het berekenen (en dat is ook de reden waardoor exacte bedragen er nauwelijks zijn) is dat het lastig is om te bepalen wat je daarbij wel en niet mee moet rekenen. Als je alleen op persoonsniveau kijkt dan zijn de kosten inderdaad een stuk lager. Dat geldt net zo goed bij de discussie over de kosten van medicijnen voor mensen met hele zeldzame ziekten. Het produceren van 1 pilletje is relatief goedkoop, de gehele behandeling kost per jaar enorme bedragen per persoon (bijvoorbeeld wegens onderzoek) Wat is daarbij nu het ware bedrag? Op een realistisch bedrag kom je alleen als je kijkt naar de collectieve kosten van transplantaties.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:10 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Maar dat kan nooit een miljoen bij elkaar opgeteld zijn
Weet jij veel? De atomen waar je uit bestaat als je geboren bent, komen die uit het niets?quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:18 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Geesten![]()
![]()
Juist niet. Als je dood bent ben je dood. Niks geesten. Voordat je geboren werd was je er toch ook niet?
quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:19 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Je hoeft je mond niet te houden maar eerst zeggen dat het leuk is om te zien dat mensen vertellen waarom ze wel of niet doneren en dan vervolgens zelf te zeggen:"Maar ik vertel niet waarom ik geen donor ben haha!" komt een beetje kinderachtig over.
Tevens was ik ook maar een beetje aan het fucken hoor, ik ben gewoon donor. Ik geloof niet, ik redeneer alleen naar mijn beste kunnen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik ben iemand met duidelijk heel andere morele en spirituele opvattingen en vanuit dat kader veroordeel ik de jouwe. Net zoals jij dat met die van mij doet ook al zeg je dat niet uit beleefdheid.
Maargoed, vind jij dat ik geen recht zou hebben op een orgaan omdat ik geen organen doneer?quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:19 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Je hoeft je mond niet te houden maar eerst zeggen dat het leuk is om te zien dat mensen vertellen waarom ze wel of niet doneren en dan vervolgens zelf te zeggen:"Maar ik vertel niet waarom ik geen donor ben haha!" komt een beetje kinderachtig over.
Dat zou een heel puike regeling zijn ja. Het bloeddonorprobleem zou in één klap opgelost zijn . En met zo'n overvloed aan donoren zou je waarschijnlijk hoogstens eens in de 5 jaar opgeroepen worden.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:17 schreef IShotTheMaid. het volgende:
Euhm, ja. Ik wel.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:22 schreef IShotTheMaid. het volgende:
[..]
Maargoed, vind jij dat ik geen recht zou hebben op een orgaan omdat ik geen organen doneer?
Neenee het is niet mijn bedoeling iemand belachelijk te maken wat dit betreft.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:20 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Ja maar een religie is wel wat anders dan wat Lambiekje en kornuiten aanhangen. Om dan iemand gelijk belachelijk te maken helpt ook niet.
Nee ik doneer geen bloed. En nee wat je nu doet heeft geen zin. Het verschil tussen jou en mij is, jij wil wel een orgaan krijgen maar het niet zelf geven. Ik zou graag bloed krijgen als dat me kan redden. Net zo goed als ik wel gewoon bloed zou doneren als iemand me nu vraagt om bloed af te staan om iemand anders daarmee te redden. Het feit dat ik het nu niet doe, betekent niet dat ik het niet zou doen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:14 schreef IShotTheMaid. het volgende:
[..]
Waarom is dat hypocriet? Ik zou het niet weigeren, en daar mag jij mij best om veroordelen. En ik kan het ook omdraaien. Doneer jij bloed?
Mag ik vragen waarom? En is het dan zo dat ik er helemaal geen recht op heb, of dat donoren op dat moment voorgaan?quote:
Ik zei toch dat je een troll wasquote:Op maandag 13 augustus 2012 14:22 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Tevens was ik ook maar een beetje aan het fucken hoor, ik ben gewoon donor. Ik geloof niet, ik redeneer alleen naar mijn beste kunnen.
Misschien moet je dat nu nou net niet doen, dat fucken. Trouwens. Als je overal loopt te trollen neemt niemand je meer serieus op een moment. Als dat is wat je wilquote:Op maandag 13 augustus 2012 14:22 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Tevens was ik ook maar een beetje aan het fucken hoor, ik ben gewoon donor. Ik geloof niet, ik redeneer alleen naar mijn beste kunnen.
Waarom zou je recht hebben om iets te ontvangen wat je zelf niet bereid bent te geven?quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:23 schreef IShotTheMaid. het volgende:
[..]
Mag ik vragen waarom? En is het dan zo dat ik er helemaal geen recht op heb, of dat donoren op dat moment voorgaan?
Dan is er geen verschil. Ik ben nu 21, misschien verander ik ooit van mening en wordt ik wel donor. Jij doneert nu geen bloed, dus heb jij in jouw eigen zeggen nu ook geen recht op bloed, net als ik geen recht zou hebben op een orgaan. Ik doneer immers nog nietquote:Op maandag 13 augustus 2012 14:23 schreef MrMathieus het volgende:
[..]
Nee ik doneer geen bloed. En nee wat je nu doet heeft geen zin. Het verschil tussen jou en mij is, jij wil wel een orgaan krijgen maar het niet zelf geven. Ik zou graag bloed krijgen als dat me kan redden. Net zo goed als ik wel gewoon bloed zou doneren als iemand me nu vraagt om bloed af te staan om iemand anders daarmee te redden. Het feit dat ik het nu niet doe, betekent niet dat ik het niet zou doen.
Was mijn eerste avontuur in trollen op een postaantal van 35K denk dat eht wel meevalt. Neemt niet weg dat alles wat ik tegen jou heb gezegd, ik wel degelijk meen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:24 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Misschien moet je dat nu nou net niet doen, dat fucken. Trouwens. Als je overal loopt te trollen neemt niemand je meer serieus op een moment. Als dat is wat je wil
Ze zijn behoorlijk kortzichtig.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:17 schreef haan33 het volgende:
[..]
Dan zijn jouw ouders...niet echt..
Omdat het niet een oog om oog regeling is?quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:24 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Waarom zou je recht hebben om iets te ontvangen wat je zelf niet bereid bent te geven?
Maar daar kan mijn leven toch mee worden gered? Het maakt toch niet uit naar wie de organen gaan?quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:24 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Waarom zou je recht hebben om iets te ontvangen wat je zelf niet bereid bent te geven?
quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:24 schreef Piye het volgende:
Ik heb echt een hekel aan donorfanatici, ga je even lekker met jezelf bezig houden alsjeblieft.
Wie zegt dat het niet uitmaakt waar ze naartoe gaan. Jij vindt het dan niet verschrikkelijk hypocriet en onethisch?quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:25 schreef IShotTheMaid. het volgende:
[..]
Maar daar kan mijn leven toch mee worden gered? Het maakt toch niet uit naar wie de organen gaan?
Mijn punt is dat jij al aangeeft nooit organen te willen doneren. Als ik nu bloed zou moeten geven om iemand te redden, zou ik dat meteen doen. Jij zegt dat je het simpelweg niet wil. Dat zijn twee hele andere dingen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:24 schreef IShotTheMaid. het volgende:
[..]
Dan is er geen verschil. Ik ben nu 21, misschien verander ik ooit van mening en wordt ik wel donor. Jij doneert nu geen bloed, dus heb jij in jouw eigen zeggen nu ook geen recht op bloed, net als ik geen recht zou hebben op een orgaan. Ik doneer immers nog niet
Dat is wel jammer. Ik vind wel dat als je zelf wil gaan doneren, je die vrijheid moet krijgen, net zoals de mensen die niet willen doneren diezelfde vrijheid moeten hebbenquote:
Tja, jammer dat ik dat nu niet meer helemaal geloof.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:25 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Was mijn eerste avontuur in trollen op een postaantal van 35K denk dat eht wel meevalt. Neemt niet weg dat alles wat ik tegen jou heb gezegd, ik wel degelijk meen.
Klein beetje trollen tegen de extreme reacties van Grrrr moet kunnen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:23 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Ik zei toch dat je een troll wasSmiegterd
Ik zeg dat ik nu geen organen doneer om persoonlijke redenen, dat kan niet in de toekomst veranderen? Ik zeg niet dat ik simpelweg niet wil, ik geef hier gewoon niet mijn persoonlijke reden. Dat is heel wat andersquote:Op maandag 13 augustus 2012 14:26 schreef MrMathieus het volgende:
[..]
Mijn punt is dat jij al aangeeft nooit organen te willen doneren. Als ik nu bloed zou moeten geven om iemand te redden, zou ik dat meteen doen. Jij zegt dat je het simpelweg niet wil. Dat zijn twee hele andere dingen.
Is je goed recht. Maar is misschien ook een discussie die niet helemaal op zijn plaats is hier, neemt niet weg dat niemand hier zomaar zou moeten beweren dat ze weten wat er gebeurd als je komt te overlijden. Het is simpelweg niet te bewijzen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:27 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Tja, jammer dat ik dat nu niet meer helemaal geloof.
Ik houd niet van extreme reacties van beide kanten, want je helpt daar niemand mee. Vooral niet op dit onderwerp.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:27 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Klein beetje trollen tegen de extreme reacties van Grrrr moet kunnen.
Nee, dat vind ik niet. Doneren zou moeten zijn omdat je andermans leven wil redden, waar doe je het anders voor?quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:26 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Wie zegt dat het niet uitmaakt waar ze naartoe gaan. Jij vindt het dan niet verschrikkelijk hypocriet en onethisch?
Dan zou het in een ander subforum moeten staan.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:28 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Ik houd niet van extreme reacties van beide kanten, want je helpt daar niemand mee. Vooral niet op dit onderwerp.
Mee eens.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:28 schreef IShotTheMaid. het volgende:
[..]
Nee, dat vind ik niet. Doneren zou moeten zijn omdat je andermans leven wil redden, waar doe je het anders voor?
Omdat je nou eenmaal recht hebt op een levensreddende operatie indien mogelijk.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:24 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Het gaat hier anders al twee topics lang aardig goed.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:29 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Dan zou het in een ander subforum moeten staan.
Gemoedsrust. Het feit dat jij wil geven wat je anders maar al te graag wil nemen als het nodig is.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:28 schreef IShotTheMaid. het volgende:
[..]
Nee, dat vind ik niet. Doneren zou moeten zijn omdat je andermans leven wil redden, waar doe je het anders voor?
Valt mee he, voor een KLB topic?quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:29 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Het gaat hier anders al twee topics lang aardig goed.
Recht? Nee, het geluk dat het kan.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:29 schreef Piye het volgende:
[..]
Omdat je nou eenmaal recht hebt op een levensreddende operatie indien mogelijk.
Dit is wel heel makkelijk hè. Je wil ons niet vertellen waarom je geen donor bent. Het enige wat wij dus kunnen concluderen is dat je niet wil doneren. Als je van plan bent in de toekomst wel donor te worden, wat houd je dan tegen om het niet gewoon meteen te doen...? Een beetje rare redenatie dit.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:27 schreef IShotTheMaid. het volgende:
[..]
Ik zeg dat ik nu geen organen doneer om persoonlijke redenen, dat kan niet in de toekomst veranderen? Ik zeg niet dat ik simpelweg niet wil, ik geef hier gewoon niet mijn persoonlijke reden. Dat is heel wat anders
Omdat niet alles zwart wit is in deze wereld. Je kan twijfelen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:31 schreef MrMathieus het volgende:
[..]
Dit is wel heel makkelijk hè. Je wil ons niet vertellen waarom je geen donor bent. Het enige wat wij dus kunnen concluderen is dat je niet wil doneren. Als je van plan bent in de toekomst wel donor te worden, wat houd je dan tegen om het niet gewoon meteen te doen...? Een beetje rare redenatie dit.
Nee is gewoon een recht en een medische plicht om het uit te voeren.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:30 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Recht? Nee, het geluk dat het kan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |