abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115509428
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 13:24 schreef msigamer12 het volgende:
Ze blijven overal van af

Laat maar lekker mensen de tieves krijgen maar ik sta niks af
Ach, het trieste is dat in 30% van de gevallen waarbij iemand heeft aangegeven donor te zijn, de nabestaanden dit tegenhouden als de persoon hersendood op de intensive care ligt.

Niet meer donoren werven helpt maar die 30% naar beneden halen helpt

En wat doe jij als jij een orgaan nodig hebt, dat sla je af neem ik aan?
pi_115509434
Heb me n.a.v. dit topic ook maar eens aangemeld als donor, dacht er eigenlijk nooit aan

1
2
3
4
5
UW KEUZE
---------------------------------------------------
Keuze 1: Ja, ik geef toestemming

U stelt alle hieronder genoemde organen en weefsels beschikbaar voor transplantatie.
٩๏̯͡๏)۶
  maandag 13 augustus 2012 @ 13:28:09 #103
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_115509450
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 13:27 schreef boyv het volgende:

[..]

We spreken je wel weer als je een nieuwe nier nodig hebt.
Wel ja?
pi_115509459
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 13:23 schreef Murdera het volgende:

[..]

Exact, en mensen lijken steeds meer te denken dat de dood te stoppen is.
Mensen lijken steeds minder te accepteren dat de dood een onderdeel van het leven is, en dat zonder dood, het leven eigenlijk weinig waard is.
Als je 85 bent hoef je ook niets meer te krijgen. Ik heb 2 oma's van 85 en die vinden het allemaal wel best. Die hebben allebei een niet reanimeren verklaring getekend en die zitten er verder ook niet mee. Dat gezeur over dat iemand van 85 je organen zou krijgen vind ik belachelijk omdat ze net zo goed naar iemand van 20 kunnen gaan die ze wel goed kan gebruiken.

Ik accepteer de dood en ben er verder ook niet erg bang over want het is toch niets anders dan de tijd voor je geboorte (daar weet je ook niets van). Maar betekent dat, dat ik andere mensen geen lang leven gun? Natuurlijk niet, ieder mens zou een gelukkig leven moeten leiden, en als ik daarbij kan helpen dan ben ik daar blij over.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  maandag 13 augustus 2012 @ 13:28:24 #105
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_115509460
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 13:25 schreef MrMathieus het volgende:
Weet je wie ook dit soort denkbeelden had? Een hele aardige man genaamd Adolf Hitler. Hij vond ook dat bepaalde in zijn ogen minderwaardige mensen niet zouden mogen voortplanten. Ik hoop dat jij het met me eens bent dat het maar goed is dat we tegenwoordig beter weten. En aan de andere kant, als jij op sterven ligt en je enige opties zijn a. doodgaan of b. een orgaan van een in jouw ogen slecht/minderwaardig mens ontvangen. Zou je dan ook stoer genoeg zijn om dat te weigeren...?
Je begeeft je op glad ijs en dat weet je hoop ik?
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_115509478
onterechte klacht lekker zelf weten wat je met je lichaam doet.
enige wat ze van mij krijgen is mijn middelvinger
  maandag 13 augustus 2012 @ 13:28:59 #107
335452 cricket
cricket from space
pi_115509480
Ik ben geen donor en ga dat ook zeker niet worden om diverse redenen. De belangrijkste daarvan is je het niet aan kunt geven aan wie wel en aan wie niet gedoneerd gaat worden (beter gesteld: in welke situaties wel en in welke niet). Ik zie in het topic meerdere malen langskomen 'met een donororgaan kun je het leven van iemand redden'. Dat is een illusie, het grootste deel van de mensen die op de transplantatielijst staat, staat daarop omdat een donororgaan niet levensreddend is, maar levensverlengend (al is dat ook vaak onder het mom van kwaliteit van leven verbeteren). Over het algemeen gaat het daarbij om 5 a 10 jaar. Het punt is daarbij niet of die 5-10 jaar wel of niet de moeite waard is, maar waar je de grens moet trekken met alles maar doen wat in theorie medisch gezien mogelijk is.

Voor wat betreft het argument 'wat als je het zelf nodig hebt'... de beslissing om al dan niet een donororgaan te accepteren is er ook niet zomaar een, en verre van vanzelfsprekend, en een detail of je zelf wel of geen donor bent is te triviaal om rekening mee te houden bij eventuele beschikbaarheid.

Overigens is een paar jaar geleden vriendin overleden als gevolg van een mislukte transplantatie, dus ik ben meer dan voldoende bekend met alle argumenten voor en tegen. Zolang het besluit om wel of geen donor te zijn weloverwogen is, is die beslissing nooit de verkeerde of je het nu wel bent of niet.
  maandag 13 augustus 2012 @ 13:29:22 #108
279726 Robijn48
Music was my first love
pi_115509496
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 13:27 schreef Ronaldsen het volgende:
Heb me n.a.v. dit topic ook maar eens aangemeld als donor, dacht er eigenlijk nooit aan
[ code verwijderd ]

Hee tof, FOK! is ergens goed voor ^O^
Leef en Laten Leven
pi_115509498
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 13:25 schreef MrMathieus het volgende:

[..]

Weet je wie ook dit soort denkbeelden had? Een hele aardige man genaamd Adolf Hitler. Hij vond ook dat bepaalde in zijn ogen minderwaardige mensen niet zouden mogen voortplanten. Ik hoop dat jij het met me eens bent dat het maar goed is dat we tegenwoordig beter weten. En aan de andere kant, als jij op sterven ligt en je enige opties zijn a. doodgaan of b. een orgaan van een in jouw ogen slecht/minderwaardig mens ontvangen. Zou je dan ook stoer genoeg zijn om dat te weigeren...?
Deed je nu echt een Godwin? Serieus? :{
  maandag 13 augustus 2012 @ 13:30:17 #110
342627 tja77
pi_115509531
Ik zou er niet mee kunnen leven (garpje) als mijn organen zouden gebruikt worden om een pedo, of seriemoordenaar in leven te houden, zodat diegene nog meer slachtoffers kan maken.
pi_115509554
quote:
17s.gif Op maandag 13 augustus 2012 13:28 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Als je 85 bent hoef je ook niets meer te krijgen. Ik heb 2 oma's van 85 en die vinden het allemaal wel best. Die hebben allebei een niet reanimeren verklaring getekend en die zitten er verder ook niet mee. Dat gezeur over dat iemand van 85 je organen zou krijgen vind ik belachelijk omdat ze net zo goed naar iemand van 20 kunnen gaan die ze wel goed kan gebruiken.

Ik accepteer de dood en ben er verder ook niet erg bang over want het is toch niets anders dan de tijd voor je geboorte (daar weet je ook niets van). Maar betekent dat, dat ik andere mensen geen lang leven gun? Natuurlijk niet, ieder mens zou een gelukkig leven moeten leiden, en als ik daarbij kan helpen dan ben ik daar blij over.
Het voorbeeld van de ouderen was gekozen om dat het simpel uit te leggen was. Mijn hersenkronkels zijn niet allemaal goed uit te schrijven, een combinatie van gevoelens en denkbeelden.
Ik nam dat voorbeeld ook omdat het wat genuanceerder is dan "mensen die horen te sterven moeten ook sterven. " Want daar zijn ook weer talloze voorbeelden en grenzen van waar ik nog niet over uit ben.
  maandag 13 augustus 2012 @ 13:31:04 #112
279726 Robijn48
Music was my first love
pi_115509557
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 13:30 schreef tja77 het volgende:
Ik zou er niet mee kunnen leven (garpje) als mijn organen zouden gebruikt worden om een pedo, of seriemoordenaar in leven te houden, zodat diegene nog meer slachtoffers kan maken.
De meeste mensen zijn geen pedo of moordenaar hoor :')
Leef en Laten Leven
pi_115509562
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 13:30 schreef tja77 het volgende:
Daar weet je toch niets van als je dood bent.
pi_115509575
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 13:28 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Je begeeft je op glad ijs en dat weet je hoop ik?
Nee, ben nieuw op dit forum. Ik geef gewoon mijn mening hier. Dus als ik iets doe wat niet hoort, sorry. Maar ik heb geen idee wat.
  maandag 13 augustus 2012 @ 13:32:23 #115
342627 tja77
pi_115509596
quote:
17s.gif Op maandag 13 augustus 2012 13:31 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Daar weet je toch niets van als je dood bent.
Maar mijn zoon misschien wel, en als hij slachtoffer wordt....Kijken of je dan nog steeds trots bent op donor te zijn geweest voor de dader.
pi_115509608
quote:
17s.gif Op maandag 13 augustus 2012 13:29 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Deed je nu echt een Godwin? Serieus? :{
Ik vond hem eigenlijk wel erg leuk. :)
pi_115509623
Het is toch niet zo vreemd om donor te zijn als je je bedenkt dat je verzekerd bent tegen al die transplantaties indien jij dat nodig hebt. Dat spul groeit nog niet aan de bomen he.
  maandag 13 augustus 2012 @ 13:33:35 #118
33954 ElisaB
pi_115509626
quote:
17s.gif Op maandag 13 augustus 2012 13:28 schreef DutchErrorist het volgende:
Als je 85 bent hoef je ook niets meer te krijgen.
Ik gok dat je het hier over organen hebt, maar je raakt hier anders onbedoeld wel een van mijn gevoelige punten. Mensen van die leeftijd horen imho namelijk juist heel veel te krijgen. Zij kunnen hun leven niet meer aanpassen aan hun beperking en ik vind het godsgeklaagd dat we zo weinig zuinig met de oudere generaties omspringen.

Maar goed; da's een heel andere discussie :@
pi_115509627
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 13:31 schreef Murdera het volgende:

[..]

Het voorbeeld van de ouderen was gekozen om dat het simpel uit te leggen was. Mijn hersenkronkels zijn niet allemaal goed uit te schrijven, een combinatie van gevoelens en denkbeelden.
Ik nam dat voorbeeld ook omdat het wat genuanceerder is dan "mensen die horen te sterven moeten ook sterven. " Want daar zijn ook weer talloze voorbeelden en grenzen van waar ik nog niet over uit ben.
Ja, maar je gunt het toch geen normaal levend persoon dat ze sterven omdat 1 deel van hun lichaam niet werkt. Als ik een kind blij kan maken omdat zijn vader 5 of 10 jaar langer kan leven, dan doe ik het er wel voor.
  maandag 13 augustus 2012 @ 13:33:56 #120
279726 Robijn48
Music was my first love
pi_115509645
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 13:32 schreef tja77 het volgende:

[..]

Maar mijn zoon misschien wel, en als hij slachtoffer wordt....Kijken of je dan nog steeds trots bent op donor te zijn geweest voor de dader.
Man, dan ben je DOOD.
Leef en Laten Leven
  maandag 13 augustus 2012 @ 13:34:23 #121
33954 ElisaB
pi_115509660
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 13:31 schreef MrMathieus het volgende:

[..]

Nee, ben nieuw op dit forum. Ik geef gewoon mijn mening hier. Dus als ik iets doe wat niet hoort, sorry. Maar ik heb geen idee wat.
Zomaar een willekeurige voorbijganger vergelijken met Hitler is imho overal not done.
pi_115509667
quote:
17s.gif Op maandag 13 augustus 2012 13:33 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Ja, maar je gunt het toch geen normaal levend persoon dat ze sterven omdat 1 deel van hun lichaam niet werkt. Als ik een kind blij kan maken omdat zijn vader 5 of 10 jaar langer kan leven, dan doe ik het er wel voor.
Eigenlijk draai je het nu om he.
Het is niet dat ik ze wil zien sterven, maar ik vind het niet nodig om aan hun overleving mee te werken. :)
  maandag 13 augustus 2012 @ 13:35:01 #123
33954 ElisaB
pi_115509674
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 13:33 schreef boyv het volgende:
Het is toch niet zo vreemd om donor te zijn als je je bedenkt dat je verzekerd bent tegen al die transplantaties indien jij dat nodig hebt. Dat spul groeit nog niet aan de bomen he.
Laten we dat vooral zo houden _O-
pi_115509679
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 13:32 schreef tja77 het volgende:

[..]

Kan je niet weten, want je bent dan dood. Overigens is de kans dat een pedo of moordenaar op die lijst staat nihil. Ik denk dat de meeste mensen op die lijst wel wat anders aan hun hoofd hebben. Ik vind het dan ook onzin om die reden geen donor te worden.
pi_115509682
Lastige discussie, eigenlijk weet ik niet wat ik wil en daarom vul ik het maar niet in. Eigenlijk vind ik dat ik wel donor kan worden, maar stel je ligt in het ziekenhuis en je bent donor, dan kunnen ze van jouw lichaam meerdere personen redden en dus geven ze je misschien wel sneller op. Alhoewel ik ook wel weet dat dit de arts/dokter/chirurg dit een moordenaar maakt (mij expres laten overlijden). Lastig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')