Fokkers die donor wordenquote:Meerderheid voor actieve donorregistratie
(Novum) - Iedereen moet gevraagd worden donor te worden en bij geen antwoord automatisch als donor worden geregistreerd. Dat vindt een meerderheid (57 procent) van de Nederlanders. Dat blijkt uit een onderzoek van EénVandaag.
Ook de meerderheid van de meeste politieke partijen is daar voorstander van. Alleen aanhangers van PVV, ChristenUnie en SGP zijn tegen. De CDA in de Tweede Kamer en CDA-minister van Volksgezondheid zijn momenteel tegen invoering van de zogeheten actieve donorregistratie.
Uit het onderzoek blijkt dat ook een groeiende meerderheid bereid is organen af te staan. Zes op de tien mensen wil wel organen afstaan. In juni 2007 was dat nog 54 procent. De reden dat veel mensen dat toch niet hebben gedaan is dat ze er nog niet aan toe zijn gekomen.
Een hele krappe meerderheid van 51 procent vindt dat iedereen recht heeft op een orgaan van een ander. Groepen die volgens sommige van de achttienduizend deelnemers aan het onderzoek minder recht hebben op een orgaan zijn criminelen, drugsgebruikers en zware drinkers. Er is minder weerstand voor 75-plussers en dikke mensen als orgaanontvanger.
quote:
quote:Op woensdag 2 september 2009 19:42 schreef Henno het volgende:
[..]
Die had ik al lang moeten invullen.... Inmiddels heb ik ook zo'n geile DigID, en sta ik er bij deze geregistreerd als object om helemaal leeg te graven als anderen er blij van worden
quote:Op donderdag 15 april 2010 09:41 schreef Garisson72 het volgende:
Ik heb 'm ingevuld, de heren doctorici mogen per heden en wel nu met hun vuige maar toch ontsmette handen mijn wellustige torso leegroven, naar believen.
quote:Op donderdag 15 april 2010 12:16 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
Door dit topic ben ik er weer even over na gaan denken. Heb mijn keuze veranderd van "nabestaanden kiezen" naar gewoon volledig donor.
Donor infoquote:Op donderdag 15 april 2010 13:10 schreef flexoo het volgende:
ben net maar donor geworden omdat het hypocriet is om wel te nemen en niet te geven.
wel vind ik dat mensen die donor zijn korting moeten krijgen op bijvoorbeeld hun zorgverzekering! dan hebben we pas veel donor geregistreerden
mensen doen veel voor geld
quote:Op donderdag 15 april 2010 09:17 schreef Garisson72 het volgende:
Welke site is dat ook weer? Zet dat ook ff in die OP.
Dan is ie maar wat blij dat er mensen zijn die wel donor zijn...quote:Op donderdag 15 april 2010 09:18 schreef Chai het volgende:
[..]
En als je het ooit zelf nodig hebt, sla je het ook af?
Hehe trollquote:Op donderdag 15 april 2010 09:25 schreef wise het volgende:
Zoals ik al zei;
Geen donor, maar als ik wat nodig heb, verwacht ik wel dat ik het krijg
Zeg maar eerlijk: dat zeg je alleen maar om je superieur te voelen boven mensen die geen donor willen zijn.quote:Op donderdag 15 april 2010 09:18 schreef Chai het volgende:
[..]
En als je het ooit zelf nodig hebt, sla je het ook af?
Waarom niet?quote:Op donderdag 15 april 2010 09:27 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Zeg maar eerlijk: dat zeg je alleen maar om je superieur te voelen boven mensen die geen donor willen zijn.
Zulke uitspraken zijn gewoon niet serieus te nemen.
eh neequote:
quote:
Omdat die anderen ze zelf beschikbaar hebben gesteld. Dat was hun keuze toch? Dan neem je ze inderdaad aan en zeg je dank je wel.quote:Op donderdag 15 april 2010 09:27 schreef Chai het volgende:
Ja maar als het er op aan komt nemen jullie zeker wel organen van anderen aan?
Ik verwacht er niets voor terug, maar ik vind het nog steeds hypocriet.quote:Op donderdag 15 april 2010 09:33 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Omdat die anderen ze zelf beschikbaar hebben gesteld. Dat was hun keuze toch? Dan neem je ze inderdaad aan en zeg je dank je wel.
Niets hypocriets aan. Mensen stellen hun organen beschikbaar, jij neemt ze aan. Wat jij ervan maakt is dat iemand verplicht is om ook maar donor te worden met het idee "als je iets krijgt moet je ook iets teruggeven". Maar zo werkt het niet. Als jij iets geeft dan moet je er niet per sé iets voor terugverwachten. Je geeft uit je eigen "goede wil" zeg maar, en om dan anderen de druk op te leggen om hetzelfde te doen is gewoon fout.
qftquote:Op donderdag 15 april 2010 09:33 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Omdat die anderen ze zelf beschikbaar hebben gesteld. Dat was hun keuze toch? Dan neem je ze inderdaad aan en zeg je dank je wel.
Niets hypocriets aan. Mensen stellen hun organen beschikbaar, jij neemt ze aan. Wat jij ervan maakt is dat iemand verplicht is om ook maar donor te worden met het idee "als je iets krijgt moet je ook iets teruggeven". Maar zo werkt het niet. Als jij iets geeft dan moet je er niet per sé iets voor terugverwachten. Je geeft uit je eigen "goede wil" zeg maar, en om dan anderen de druk op te leggen om hetzelfde te doen is gewoon fout.
Dankzij mensen zoals jij worden niet-donoren steeds meer aangekeken al zouden ze minderwaardig zijn. Alsof het donor zijn "hoort" en "normaal" is. Ze kunnen het om 176 redenen niet willen, maar er wordt hun wel hypocrisie ten laste gelegd als ze zeggen wel een orgaan van iemand anders aan te nemenquote:Op donderdag 15 april 2010 09:35 schreef Chai het volgende:
[..]
Ik verwacht er niets voor terug, maar ik vind het nog steeds hypocriet.
En druk? Daar heb ik inderdaad geen problemen mee. Er is al jaren een tekort. Mensen mogen best een beetje onder druk worden gezet ja.
Dat het aardig is en je anderen helpt als donor ben ik met je eens.quote:Op donderdag 15 april 2010 09:14 schreef Paul het volgende:
het denk ik alleen maar goed vinden als je zo aardig bent de andere mensen te helpen na je dood.
Je staat in de OPquote:Op donderdag 15 april 2010 09:41 schreef Garisson72 het volgende:
Ik heb 'm ingevuld, de heren doctorici mogen per heden en wel nu met hun vuige maar toch ontsmette handen mijn wellustige torso leegroven, naar believen.
Dan lopen er een hoop schijnheiligerds rond in Nederland. En wel voor anderen bepalen dat ze donor moeten worden zeker...quote:Iedereen moet gevraagd worden donor te worden en bij geen antwoord automatisch als donor worden geregistreerd. Dat vindt een meerderheid (57 procent) van de Nederlanders.
Ik schroom niet te bekennen dat ik het jarenlang wel wilde zijn, maar er nooit aan dacht om het in te vullen. Kennelijk was ik er niet zó hard mee bezig. Vanmorgen, toen ik dit topic zag, dacht ik weer: oja, dat moet ook nog een keer. En dan nóg te lui zijn om die link te zoeken, tot die hier aan de OP was toegevoegd, en pas tóen heb ik hem ingevuld!quote:Op donderdag 15 april 2010 09:56 schreef BasEnAad het volgende:
Dan lopen er een hoop schijnheiligerds rond in Nederland. En wel voor anderen bepalen dat ze donor moeten worden zeker...
God zal je niet straffen, er staat nergens in de bijbel dat je donor moet worden hoorquote:Op donderdag 15 april 2010 09:58 schreef Pieter-utd het volgende:
Begint een beetje op een geloof te lijken. Het donorschap opdringen want als je het niet doet ben je een slecht mens en zul je gestraft worden in je laatste dagen
Klopt, de meeste gelovigen willen geen donor zijn omdat "Gods wil", "artificieel ingrijpen in het leven" etc blabla...quote:Op donderdag 15 april 2010 10:00 schreef Paul het volgende:
[..]
God zal je niet straffen, er staat nergens in de bijbel dat je donor moet worden hoor
Ik geloof wel, maar ben wel donor.quote:Op donderdag 15 april 2010 10:10 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Klopt, de meeste gelovigen willen geen donor zijn omdat "Gods wil", "artificieel ingrijpen in het leven" etc blabla...
Maar de vergelijking "als je het niet doet ben je slecht" gaat wel op, op een andere manier. Gelovigen zien niet- of andersgelovigen over het algemeen als minderwaardig. Hier gaat het ook op maar dan gelovigen = donoren en andersgelovigen = niet-donoren.
En ik heb niets tegen donoren natuurlijk, want ik vind het aardig wat ze willen doen. Alleen ik heb wel iets tegen de mensen die zeggen dat niet-donoren maar asociaal zijn.
quote:Op donderdag 15 april 2010 10:00 schreef Paul het volgende:
[..]
God zal je niet straffen, er staat nergens in de bijbel dat je donor moet worden hoor
Dit dusquote:Op donderdag 15 april 2010 10:10 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Klopt, de meeste gelovigen willen geen donor zijn omdat "Gods wil", "artificieel ingrijpen in het leven" etc blabla...
Maar de vergelijking "als je het niet doet ben je slecht" gaat wel op, op een andere manier. Gelovigen zien niet- of andersgelovigen over het algemeen als minderwaardig. Hier gaat het ook op maar dan gelovigen = donoren en andersgelovigen = niet-donoren.
En ik heb niets tegen donoren natuurlijk, want ik vind het aardig wat ze willen doen. Alleen ik heb wel iets tegen de mensen die zeggen dat niet-donoren maar asociaal zijn.
Wie ben jij op te bepalen dat dat voor iemand geen goede reden is. Dus je moet donor zijn tenzij je een hele goede reden, die door jou goedgekeurd moet worden. Waarom zou iemand zich tegenover jou moeten verantwoorden over een privé keuze?quote:Op donderdag 15 april 2010 10:12 schreef Paul het volgende:
[..]
Ik geloof wel, maar ben wel donor.
En mensen die geen donor zijn, wil ik gewoon goede redenen van horen dan van " ja ik weet niet hoor, het lijkt me zo raar".
Omdat er zoveel mogelijk mensen donor moeten worden, dus je moet wel een hele goede reden hebben wat mij betreft om het niet te wordenquote:Op donderdag 15 april 2010 10:15 schreef Pieter-utd het volgende:
[..]
Wie ben jij op te bepalen dat dat voor iemand geen goede reden is. Dus je moet donor zijn tenzij je een hele goede reden, die door jou goedgekeurd moet worden. Waarom zou iemand zich tegenover jou moeten verantwoorden over een privé keuze?
Waarom zet je je er zo voor in? Om, zoals eerder al beetje ter sprake kwam, over te komen als een goed iemand?quote:Op donderdag 15 april 2010 10:16 schreef Paul het volgende:
[..]
Omdat er zoveel mogelijk mensen donor moeten worden, dus je moet wel een hele goede reden hebben wat mij betreft om het niet te worden
Gewoon omdat het belangrijk is.quote:Op donderdag 15 april 2010 10:19 schreef Pieter-utd het volgende:
[..]
Waarom zet je je er zo voor in? Om, zoals eerder al beetje ter sprake kwam, over te komen als een goed iemand?
Laat mensen zelf bepalen wat ze doen. Redenen doen er niet toe.quote:Op donderdag 15 april 2010 10:00 schreef Paul het volgende:
[..]
We benne op de wereld om elkaar om elkaar te hellupen niet waar!?quote:Op donderdag 15 april 2010 10:24 schreef Pieter-utd het volgende:
[..]
Net zo goede reden als 'nee ik vind het raar'
Dat vraag ik me dus ook nog steeds afquote:Op donderdag 15 april 2010 10:28 schreef moewhahaha het volgende:
Ik vraag me nu nog steeds af waarom mensen geen donor willen zijn. Ik begreep dat de_logica er een enge ubermensch theorie op nahoudt, maar dat geldt niet voor iedereen lijkt me. Van gelovigen die er omwille van religeuze motieven vanaf zien begrijp ik het ook nog wel, maar van de doorsnee reguliere Nederlander heb ik eigenlijk nog geen argumenten gehoord waarom zij geen donor zouden willen zijn. Wat beweegt hen geen donor te worden? En dan doel ik dus niet op de mensen die het op luiheid gooien en dus in principe wel willen maar op diegenen die er over nagedacht hebben en er bewust voor kiezen geen donor te worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |