Altijd de gedachte van propaganda voortgebracht door de (katholieke) kerk.quote:Weersta goddeloze geesten
(ingekort)
De onzichtbare goddeloze wezens zijn vastbesloten de gehele mensheid te misleiden.
Zo zal soms een goddeloze geest door de stem van iemand die gestorven is na te doen, tot de levende verwanten of vrienden van die persoon spreken, hetzij door bemiddeling van een medium of door middel van een "stem" uit het onzichtbare rijk. ( er wordt gezegd dat deze stem een demon is)
Spiritisme: waarzeggerij, geestenmedium of doden ondervragen.
Spiritisme brengt je onder invloed van demonen:
- kijken in kristallen bollen
- het gebruik van ouijaborden
- buitenzintuigelijke waarneming ( is maar net wat er mee bedoeld wordt natuurlijk)
- handlijnkunde
- astrologie
Demonen hebben ook geluiden en andere fysische verschijnselen veroorzaakt in huizen die zij tot hun gebied hadden gemaakt.
Bovendien maken goddeloze geesten misbruik van de zondige neigingen van mensen door lectuur, films en televisieprogramma's te propageren waarin immoreel en onnatuurlijk seksueel gedrag wordt gepresenteerd. De demonen weten dat verkeerde gedachten, indien ze niet uit de geest gebannen worden, sterke indrukken achterlaten en mensen ertoe zullen bewegen, net als de demonen zelf, aan immoreel gedrag over te geven.
Als ik dit lees dan weet ik al dit eigenlijk naar ONZ moet. ONZ van ONZIN.quote:De bijbel noemt de duivel : de god van dit samenspel der dingen (2 korintiers 4:4)
Degene die satan werd, was een door God geschapen engel, maar hij werd afgunstig op Gods positie.
Het is veelzeggend dat satan zijn heerschappij over de aarde niet alleen uitoefent. Hij is erin geslaagd ook heel wat andere engelen te overreden zich bij hem in zijn opstand tegen God aan te sluiten. Dat werden de demonen, zijn geestenhandlangers.
Onze strijd is niet tegen bloed en vlees, maar..tegen de wereldheersers van deze duisternis, tegen de goddeloze geestenkrachten in de hemelse gewesten Efeziers 6:11, 12
Kan je iets meer vertellen over je eigen ervaringen dan? Of zijn ze te persoonlijk?quote:Op donderdag 12 juli 2012 06:05 schreef sientelo het volgende:
Ik kan me aardig vinden in het verhaal, naar aanleiding van eigen ervaringen. Maar ook in het verhaal van boeddha. Ik ben nu een boek aan het lezen over het boeddhisme.
Klein stukje uit het boek:
Op een avond zit Siddharta zoals gewoonlijk te mediteren onder een boom. Plots wordt zijn geest bestormd door een demon die mara heet. De demon heeft drie dochters die de opdracht hebben hem te verleiden en van zijn Weg af te leiden. Hij vecht de hele nacht tegen de verleidingen en komt als de boeddha uit de strijd.Mara en zijn drie dochters verdwijnen, een sluier scheurt open en zijn geest wordt verlicht.
Ja, het is een mening/visie en de folder was niet van de katholieke kerk trouwens.quote:Op donderdag 12 juli 2012 09:48 schreef Bastard het volgende:
Ik vind het een mooi onderwerp.
Maar ik heb bij dit soort teksten:
[..]
Altijd de gedachte van propaganda voortgebracht door de (katholieke) kerk.
Je mag geen enkel vorm van spiritisme bedrijven want dat is tegen de kerk, alle vergiffenis hiervoor kun je ook krijgen bij de kerk. Die kerk stelt zichzelf heel centraal op als spreekbuis van God en beter doe je wat ze zeggen want anders kom je in de hel, ja en wie wil daar nou heen.
Nee, als je een verlichte ervaring wil hebben, of als je in contact wil komen met God(delijke) dan kun je dat alleen via de veilige kerk.
Want stel je toch eens voor dat men daar buiten ook God(delijke) aan zou treffen, dan zou niemand meer naar de kerk komen, dan raken ze hun inkomsten kwijt!!
Gelukkig zijn de mensen wat meer zelf gaan nadenken, dat hoeft de kerk niet meer voor hun te doen, en zijn dit soort praatjes allang achterhaald.
Wil ik er wel direct bij zetten dat er zeker een gevaar in spiritisme schuilt hoor, maar ik vind het kul om te zeggen dat je automatisch onder invloed van demonen staat, dat is bangmakerij en zieltjeswinnerij.
Boeddhisme in het dagelijks leven- Nathalie Chasseriau. Ben er nog maar net in begonnen eigenlijk.quote:Op donderdag 12 juli 2012 09:58 schreef Bastard het volgende:
Welk boek lees je eigenlijk over Boeddhisme Sientelo?
Ik heb van Deepack Chopra - Boeddha gelezen, ook mooi om te lezen.
quote:
quote:
Ja, dat ligt er maar net aan wat je bedoeld met het woord. Ik neem de tekst niet al te letterlijk, maar kan me in gedeeltes wel vinden met betrekking tot mijn ervaringen.quote:Op donderdag 12 juli 2012 19:06 schreef Coca_Cola het volgende:
In de middeleeuwen zou men zeggen dat de paus en/of de koning de heerser was.
In de oudheid was dat de keizer.
Nu tegenwoordig is er niet echt meer iemand oppermachtig.
Ja de overheid misschien want die hebben politie en het leger e.d.
Geen idee, ik weet daar niks van, ik weet alleen iets van eigen ervaringen.quote:Op donderdag 12 juli 2012 11:46 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Als ik dit lees dan weet ik al dit eigenlijk naar ONZ moet. ONZ van ONZIN.
Satan is een medewerkert van God, en niet een zelfstandige entiteit. Het gevecht van satan met michael is een mythe die is gebaseerd op de goedgelovige mensen die dachten dat de hemel boven de Aarde is. Vandaar dat men dacht dat hij uit de hemel op Aarde gegooid werd.
De hele mythe is een natuurkundig feit en het gaat om vallende sterren. Dat de leken dit letterlijk gingen nemen is niet de schuld van de mythe bedenkers.
Hahaquote:Op donderdag 12 juli 2012 11:46 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Als ik dit lees dan weet ik al dit eigenlijk naar ONZ moet. ONZ van ONZIN.
Satan is een medewerkert van God, en niet een zelfstandige entiteit. Het gevecht van satan met michael is een mythe die is gebaseerd op de goedgelovige mensen die dachten dat de hemel boven de Aarde is. Vandaar dat men dacht dat hij uit de hemel op Aarde gegooid werd.
De hele mythe is een natuurkundig feit en het gaat om vallende sterren. Dat de leken dit letterlijk gingen nemen is niet de schuld van de mythe bedenkers.
Jawel. Vanaf mn 15e ofzo was ik op zoek naar me echte zelf/de waarheid. Dat vertaalde zich toen in het lezen van boeken, voornamelijk new age. Ik geloofde in spiritualiteit en in Jezus en Boeddha als voorbeeld. Ik geloofde niet in de duivel en demonen, dacht dat het bangmakerij van de kerk was. Ik kan me herinneren dat ik een boek las van een new age schrijfster die schreef dat er hele donkere zielen op aarde rond liepen waar niks licht te vinden was. Ik deed dat af als onzin. Ik geloofde dat we allemaal van het licht zijn, en allemaal die vonk in ons dragen. Ik dacht dat mensen die heel negatief zijn, dat geworden zijn door ervaringen. Ik geloofde ook in de onschuld van kinderen. Wel geloofde ik in reïncarnatie, maar meer als lessen, en dat we als we niet op aarde waren, we allemaal gewoon vrienden in de hemel waren eigenlijk. Dus ook de "slechte"mensen, zij kwamen immers ook van het licht.quote:Op donderdag 12 juli 2012 15:37 schreef Kroketvulling het volgende:
[..]
Kan je iets meer vertellen over je eigen ervaringen dan? Of zijn ze te persoonlijk?
Je denkt nog volledig mythisch, zoals de mensheid toen men van de wereld nog niet veel begreep (Mythologie).quote:Op donderdag 12 juli 2012 20:17 schreef sientelo het volgende:
[..]
Jawel. Vanaf mn 15e ofzo was ik op zoek naar me echte zelf/de waarheid. Dat vertaalde zich toen in het lezen van boeken, voornamelijk new age. Ik geloofde in spiritualiteit en in Jezus en Boeddha als voorbeeld. Ik geloofde niet in de duivel en demonen, dacht dat het bangmakerij van de kerk was. Ik kan me herinneren dat ik een boek las van een new age schrijfster die schreef dat er hele donkere zielen op aarde rond liepen waar niks licht te vinden was. Ik deed dat af als onzin. Ik geloofde dat we allemaal van het licht zijn, en allemaal die vonk in ons dragen. Ik dacht dat mensen die heel negatief zijn, dat geworden zijn door ervaringen. Ik geloofde ook in de onschuld van kinderen. Wel geloofde ik in reïncarnatie, maar meer als lessen, en dat we als we niet op aarde waren, we allemaal gewoon vrienden in de hemel waren eigenlijk. Dus ook de "slechte"mensen, zij kwamen immers ook van het licht.
Ook dacht ik dat negatieve mensen niet veel spirituele krachten hadden. Ik wist van negatieve goeroes, maar dacht dat zij meer een psychologisch spelletje speelden (bewust of onbewust).
Ik wist niks van uittreden (wat we doen als we slapen schijnt), maar toen ik er een keer een jongen over hoorde spreken op een forum wist ik dat het bestond. Maar daar hield het bij op. Hoe je dat doet en vooral ook dat anderen bij jou langs kunnen komen, daar wist ik niks over.
Dat stelletje dwazen heeft je maar wat wijs gemaakt. Misschien om zichzelf belangrijker te voelen. Kun je meer vertellen over wat zich toen heeft afgespeeld, want daar moet je vanaf geholpen worden. Zo jammer als je jezelf blijft pesten met deze nare zienwijzen. Hier geldt: "You have nothing to fear but fear itself."quote:Ik ben dus erg geschrokken toen ik te maken kreeg met een groep zielen die de duivel aanhangen en waarvan een aantal demonen zijn (geen enkel licht, zoals die vrouw in het boek beschreef maar wat ik niet geloofde toen). Ook dat ze allerlei spirituele krachten hadden en dat ik weinig kennis had en nog steeds weinig kennis heb, maakte dat ik ook erg beïnvloedbaar was.
Ja, begeerte en verleiding. Geen hogere machten en andere hokus spokus.quote:Nu voel ik me een beetje zoals boeddha onder de boom:
Plots wordt zijn geest bestormd door een demon die mara heet. De demon heeft drie dochters die de opdracht hebben hem te verleiden en van zijn Weg af te leiden. Hij vecht de hele nacht tegen de verleidingen
Alleen iets heftiger en langer dan een nacht. Ook omdat ik me niet zo sterk voel, zoals ik me kan voorstellen dat Boeddha zich wel gevoeld heeft.
Wat ook logisch is, omdat twee uitersten moeten bestaan om daartussen alle mogelijkheden mogelijk te maken.quote:Op donderdag 12 juli 2012 20:25 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Jij gelooft dus in een absoluut goed en kwaad en in een strijd tussen die twee, die hier op aarde uitgevochten wordt..
Goed en kwaad zijn geen dingen met een zelfstandig bestaan. Het zijn kwalificaties van toestanden / situaties die meer of minder goed bevallen.quote:Op donderdag 12 juli 2012 23:39 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Wat ook logisch is, omdat twee uitersten moeten bestaan om daartussen alle mogelijkheden mogelijk te maken.
Klopt, het zijn waarde-oordelen die ons in staat stellen dingen te beoordelen en er zo mee om te kunnen gaan.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 00:03 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Goed en kwaad zijn geen dingen met een zelfstandig bestaan. Het zijn kwalificaties van toestanden / situaties die meer of minder goed bevallen.
Ik zou het eerder uitleggen als liefde en haat (goed en kwaad zijn meer meningen). Strijd is als je je ergens tegen verzet denk ik. Je kunt strijden uit zelfverdediging of ook als aanval (bv een land binnen vallen).quote:Op donderdag 12 juli 2012 20:25 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Jij gelooft dus in een absoluut goed en kwaad en in een strijd tussen die twee, die hier op aarde uitgevochten wordt..
Ik geloofde niet in mythologie hoor. Die verhalen kregen we op school en geloofde ik verder niet in. Wel was ik op zoek naar mezelf en de reden van het bestaan zeg maar. Dus zocht ik kennis en de denkbeelden die me aanspraken nam ik aan, zoals verlichting, reïncarnatie, de aarde als leerschool, eeuwige ziel, ect.quote:Op donderdag 12 juli 2012 23:00 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je denkt nog volledig mythisch, zoals de mensheid toen men van de wereld nog niet veel begreep (Mythologie).
Oke. Ja, tis net hoe je bedoeld en kijkt denk ik. Je kunt zeggen er is liefde en haat. Licht en donker. Maar zijn ook weer abstracte begrippen idd.quote:De strijd tussen goed en kwaad als twee bestaande machten. Dat alles bestaat niet. Het goed en kwaad vloeit voort uit de strijd om het bestaan, hierarchievorming, partnerselectie, begeerte, de verdeling van macht, aanzien en rijkdom en bijbehorende emoties van schaamte en trots, de onwetenheid en misconcepties.
In een relatie tussen man en vrouw zijn er al vaak ruzies en eindigd het in een echtscheiding. In een kleine gemeenschap zijn er allerlei conflicten, en in de mensheid als geheel zijn er nog veel grotere conflicten.
Ja, idd, het is moeilijk voor me om erover te praten, maar wel belangrijk om ervan af te komen idd. Die laatste zin is mooiquote:Dat stelletje dwazen heeft je maar wat wijs gemaakt. Misschien om zichzelf belangrijker te voelen. Kun je meer vertellen over wat zich toen heeft afgespeeld, want daar moet je vanaf geholpen worden. Zo jammer als je jezelf blijft pesten met deze nare zienwijzen. Hier geldt: "You have nothing to fear but fear itself."
Ja, angst vooral ook.quote:Ja, begeerte en verleiding. Geen hogere machten en andere hokus spokus.
Waarom zijn we op aarde?quote:Op vrijdag 13 juli 2012 01:01 schreef sientelo het volgende:
[..]
Ik geloofde niet in mythologie hoor. Die verhalen kregen we op school en geloofde ik verder niet in. Wel was ik op zoek naar mezelf en de reden van het bestaan zeg maar. Dus zocht ik kennis en de denkbeelden die me aanspraken nam ik aan, zoals verlichting, reïncarnatie, de aarde als leerschool, eeuwige ziel, ect.
Nu begrijp ik nog steeds veel niet en wie wel? Waarom we op aarde zijn? Waar me vandaan komen? Waar we na de dood zijn? Je kunt eigenlijk niet weten wat de mensen met die mythologieën bedoelde als je niet in hun schoenen stond denk ik. Ik weet van mezelf dat mijn wereldbeelden heel erg veranderd zijn, en dat er in je eigen ervaring het idee kan onststaan op een bepaald moment zo zit het, en dat dat later dus weer kan veranderen.
Liefde en haat zijn menselijke gevoelens en geen kosmische principes.quote:Oke. Ja, tis net hoe je bedoeld en kijkt denk ik. Je kunt zeggen er is liefde en haat. Licht en donker. Maar zijn ook weer abstracte begrippen idd.
Je kunt oorzaken zoeken voor je angstgevoelens buiten de normale redenen, net zoals je verkaringen kunt zoeken voor je bestaan buiten de nomale gronden. Dat brengt je alleen maar verder van huis. Een karig geestelijk dieet, dat beperkt blijft tot het alledaagse, lijkt mij beter. Dan ben je in één klap van alles verlost, behalve ongewenste gevoelens. Als je je tevens houdt aan het gezonde levenstijl (voldoende en gezond eten, voldoende slapen, voldoende lichaamsbeweging) kom je tot rust en word je sterker. Verder kun je je bezighouden met alles wat mooi, goed en interessant is in dit leven.quote:Ja, idd, het is moeilijk voor me om erover te praten, maar wel belangrijk om ervan af te komen idd. Die laatste zin is mooi
Ja, angst vooral ook.
Interessant.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 02:03 schreef deelnemer het volgende:
Liefde en haat zijn menselijke gevoelens en geen kosmische principes.
Causaliteit en behoudswetten zijn fundamentele uitgangspunten, maar ook daar mag je kritisch naar kijken. Deze berusten op menselijke ervaring.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 12:35 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Interessant.
Wat zijn dan wel kosmische principes, en hoe ben je daarachter gekomen?
Hoe ben je daarachter gekomen?quote:Op vrijdag 13 juli 2012 12:47 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Causaliteit en behoudswetten zijn fundamentele uitgangspunten, maar ook daar mag je kritisch naar kijken. Deze berusten op menselijke ervaring.
Draait de aarde om de zon uit liefde of uit haat? Jij bent misschien gelovig en in bijbel wordt het anders voorgesteld: alles is Godswil en berust op zijn liefde. Maar ik zie geen reden waarom het specifiek menselijke tevens de grond van het universum is.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 12:48 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Hoe ben je daarachter gekomen?
En hoe weet je dat liefde geen kosmische kracht is?
Geen reden om je uit te leven in alles wat je je kunt voorstellen en het als een waarheid neer te zetten. Voor Sientelo lijkt het mij goed om ook eens te kijken naar gewone natuurlijke verklaringen. Nuchterheid is niet altijd slecht, ook al klinkt spiritualiteit veel mooier.quote:Op donderdag 12 juli 2012 06:05 schreef sientelo het volgende:
Demonen hebben ook geluiden en andere fysische verschijnselen veroorzaakt in huizen die zij tot hun gebied hadden gemaakt.
Bovendien maken goddeloze geesten misbruik van de zondige neigingen van mensen door lectuur, films en televisieprogramma's te propageren waarin immoreel en onnatuurlijk seksueel gedrag wordt gepresenteerd. De demonen weten dat verkeerde gedachten, indien ze niet uit de geest gebannen worden, sterke indrukken achterlaten en mensen ertoe zullen bewegen, net als de demonen zelf, aan immoreel gedrag over te geven.
Zeker vele zullen de spot drijven met de gedachte dat deze wereld door goddeloze geesten wordt geregeerd.
Kijk je niet te beperkt als je het draaien van de aarde om de zon als maat der dingen neemt?quote:Op vrijdag 13 juli 2012 13:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Draait de aarde om de zon uit liefde of uit haat?
Hoe weet je dat het specifiek menselijk is?quote:Maar ik zie geen reden waarom het specifiek menselijke tevens de grond van het universum is.
Jij neemt het menselijke als de maat der dingen.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 13:08 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Kijk je niet te beperkt als je het draaien van de aarde om de zon als maat der dingen neemt?
[..]
Hoe weet je dat het specifiek menselijk is?
quote:Heks
Geloof in het bovennatuurlijke is een bijna universeel verschijnsel. De manier waarop volken met het bovennatuurlijke in interactie treden verloopt op verschillende manieren, onder meer door gebed, muziek, offers en symboliek.[9] Bij magie geldt dat ervan wordt uitgegaan dat het bovennatuurlijke kan worden gemanipuleerd. Daar waar bij het gebed 'gevraagd' wordt, tracht magie te dwingen. Deze magische manipulaties kunnen zowel een goed als een slecht doel beogen. Toverij en hekserij als vormen van magie worden meestal beschouwd als pogingen om met behulp van geesten andere mensen kwaad te berokkenen. Het verschil tussen een tovenaar en een heks, dat soms wordt gemaakt, komt erop neer dat een tovenaar gebruikmaakt van voorwerpen en medicijnen om kwaadaardige krachten op te roepen, terwijl de heks hetzelfde zou kunnen bereiken door de kracht van de eigen wil.
Het feit dat in de westerse beschaving een rationalistisch wereldbeeld ontstond dat op termijn het religieuze verklaringsmodel verdrong, is een unieke ontwikkeling in de menselijke geschiedenis. Te vaak wordt deze ontwikkeling als onvermijdelijk voorgesteld.
De vaststelling dat religie, in welke vorm ook, een vrijwel universeel fenomeen is bracht onderzoekers ertoe hiervoor verklaringen te zoeken. De meeste van deze theorieën kunnen in drie groepen worden ondergebracht: psychologische, sociologische en een combinatie van deze twee.
Maar hoe weet je nu dat heksen niet bestaan?quote:Verzet tegen heksenvervolging
In de tweede helft van de 16e eeuw begon de Nederlandse, katholieke arts Johannes Wier tegen heksenvervolgingen te publiceren. In 1563 verscheen zijn De praestigiis demonum en in 1577 De Lamiis Liber. Wier betoogde dat vrouwen die van hekserij werden verdacht niet schuldig waren, maar zich dingen hadden laten aanpraten. De duivel had hen, maar ook hun rechters en de mensenmenigten, zinsbegoochelingen voorgespiegeld. Vooral arme, oude vrouwen werden slachtoffer van beschuldigingen van hekserij, zo was hem opgevallen. Dit boek was slechts één uitgave in een eeuwenlang voortdurende polemiek tussen voor- en tegenstanders van heksenvervolging.
Ik lees hierin geen antwoord op de vraag waarom liefde 'specifiek menselijk' zou zijn.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 13:19 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Jij neemt het menselijke als de maat der dingen.
Er is een lange geschiedenis van projecties van menselijke ervaringen en gevoelens op het universum. In het polytheisme verklaarde men tal van natuurlijke fenomenen dmv van verzonnen goden met allerlei menselijke emoties. Het is een mogelijkheid, maar het heeft de mensheid nooit een steek verder gebracht. Sterker nog, men heeft tal van mensen geofferd om deze goden gunstig te stemmen. Wat je denkt is niet onschadelijk, ook al bestaat uit verzinsels. Een goede reden om kritisch te zijn.
Geen idee? Waarom is het relevant voor de vraag naar kosmische krachten? En hoe leren we er uit dat liefde geen kosmische kracht zou zijn?quote:Maar hoe weet je nu dat heksen niet bestaan?
De leer dat liefde een haat twee universele krachten is o.a. naar voren gebracht door Empedocles:quote:Op vrijdag 13 juli 2012 13:54 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Ik lees hierin geen antwoord op de vraag waarom liefde 'specifiek menselijk' zou zijn.
Ook niet waarom het draaien van de zon om de aarde als maat der dingen of uitputtende beschrijving van kosmisch werkzame krachten gezien moet worden.
Met andere worden: je antwoord dwaalt af, en brengt twijfel over je eerdere uitspraken.
Deze theorie heeft het niet gered. Niet alleen zijn de vier elementen uit de oudheid inmiddels vervangen door het periodiek systeem van Mendeljev, maar hoe weet je nu dat de waarneembare aantrekking liefde is? Kun je dat bewijzen / weerleggen? Nee, dat is onmogelijk.quote:Empedocles: de vier elementen
Hij nam waarschijnlijk aan dat de grondstoffen voorkwamen als onwaarneembaar kleine deeltjes. De dingen veranderen door het samenkomen en weer uiteengaan van deze deeltjes, onder invloed van de krachten liefde (Grieks: φιλία) en haat (Grieks: νεῖκος). Dit spel van aantrekkende en afstotende krachten gebeurt bij toeval en noodzakelijk, en in een kringloop.
Is hij de enige die er iets over gezegd heeft?quote:Op vrijdag 13 juli 2012 14:20 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De leer dat liefde een haat twee universele krachten is o.a. naar voren gebracht door Empedocles:
En is met het niet houdbaar blijken van die ene theorie het bestaan van liefde ontkracht?quote:Deze theorie heeft het niet gered.
Je kan ook aangeven dat je dingen niet weet. Jij meende echter expliciet het bestaan van liefde als kosmische kracht te kunnen ontkennen. Op basis van bovenstaande 'systeem' moet je een dergelijke stelling dan ook op een logisch houdbare manier onderbouwen. Iets wat je overigens nog steeds niet gelukt is.quote:Daarom kan iedereen die zich wil uitleven in mogelijkheden kan zijn gang gaan. Je kunt iedere dag beginnen met het opstellen van je lijstje van mogelijke verklaringen. Dit moet je ook allemaal serieus nemen totdat je ze kunt weerleggen. Dat lukt natuurlijk niet. Die lijst zal met het verstrijken van de dagen groeien. Je kunt in de lijst van mogelijke verklaringen ook hele enge gedachten opnemen en daarover gaan tobben. Zo zul je wereld steeds enger gaan vinden. Iedereen die twijfelt aan de zin van dit project dien je te vragen of hij dat ook kan bewijzen.
Er is geen bron van de ABSOLUTE WAARHEID.
Dat is de reden dat mensen deze manier om tot kennis te komen hebben verworpen. Iets poneren dat niet te toetsen is, leidt tot een zee van verzinsels, met soms rampzalige gevolgen, zoals heksen vervolgingen. Het is daarom nodig om anders te werk te gaan. Men zoekt naar de toetsbare verbanden tussen dingen. Wat blijkt? Het lijdt tot een constructieve kennis opbouw, waarin steeds duidelijker wordt hoe de wereld werkt. Er is steeds minder reden of ruimte voor allerlei speculaties. Dit project van collectieve kennis opbouw is van grote culturele waarde gebleken.
Er stond o.a. (= onder anderen)quote:Op vrijdag 13 juli 2012 14:27 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Is hij de enige die er iets over gezegd heeft?
Zoals ik aangaf is een kosmische principe van haat en liefde onweerlegbaar. Wat ik ook probeerde duidelijk te maken is dat dit weinig zegt.quote:En is met het niet houdbaar blijken van die ene theorie het bestaan van liefde ontkracht?
Net zomin als jij kunt onderbouwen dat heksen niet bestaan. Stel, je bent in een Afrikaans dorp. Men heeft te maken met grote problemen, zoals droogte, mislukte oogsten en andere misere. Iemand beweerd dat dit het gevolg is van de activiteiten van heksen die zich onder hen bevinden. Iemand heeft paranormale gaven en kan ze aanwijzen. Een klein kind wordt aangewezen zo'n heks te zijn. De ouders zetten het kind met zijn blote kont op een gloeiende kachel om het kind te laten bekennen. Jij staat daarbij, maar het is te walgelijk om naar te kijken. Je zou willen roepen: "Heksen bestaan niet !!!" Maar hoe zou je dat kunnen bewijzen?quote:Je kan ook aangeven dat je dingen niet weet. Jij meende echter expliciet het bestaan van liefde als kosmische kracht te kunnen ontkennen. Op basis van bovenstaande 'systeem' moet je een dergelijke stelling dan ook op een logisch houdbare manier onderbouwen. Iets wat je overigens nog steeds niet gelukt is.
Hoe meer verwantschap er is tussen mensen en deze dieren hoe groter de kans daarop. Maar zelfs als je het hebt over mensen, verwijst het woord 'liefde' naar een fenomeen, dat met het woord 'liefde' nog niet is verklaard. De neiging om alles te verklaren met een daarvoor gekozen woord is al twijfelachtig. Het hangt samen met het geloof in 'het wezen der dingen'. Iets verklaren is dan slecht het benoemen van het wezen ervan. Uit de menselijke geschiedenis blijkt ook dat dit nergens toe te leidt. Toen mensen verklaringen gingen beperken tot een toetsbare samenhang der dingen, ging de kennis met sprongen vooruit.quote:Daarnaast wist je te melden dat liefde specifiek menselijk zou zijn. Welke logica licht aan die uitspraak ten grondslag? En hoe weet je dat het niet voorkomt bij bijvoorbeeld dieren?
Toch probeerde je volgens mij - heel flauw - op basis van die ene theorie het concept in zijn geheel af te schrijven, terwijl je logisch gezien enkel de genoemde theorie kunt afschrijven.quote:
quote:Zoals ik aangaf is een kosmische principe van haat en liefde onweerlegbaar. Wat ik ook probeerde duidelijk te maken is dat dit weinig zegt.
Het bovenstaande maakt je eerdere uitspraak des te interessanter (vandaar dat ik er al naar vroeg):quote:Je zou willen roepen: "Maar heksen bestaan niet." Maar hoe zou je dat kunnen bewijzen?
Is zo'n uitspraak dan wel houdbaar?quote:Op vrijdag 13 juli 2012 02:03 schreef deelnemer het volgende:
Liefde en haat zijn menselijke gevoelens en geen kosmische principes.
De genoemde theorie is exemplarisch voor al deze theorieen. Ze zijn onweerlegbaar. Het idee dat liefde en haat kosmische principes zijn, is onweerlegbaar. Maar daarmee is het niet waar. Sterker nog, het is nietszeggend, want onweerlegbaar betekent eigenlijk dat het niets verklaard.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 15:09 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Toch probeerde je volgens mij - heel flauw - op basis van die ene theorie het concept in zijn geheel af te schrijven, terwijl je logisch gezien enkel de genoemde theorie kunt afschrijven.
Uit de bovenstaande toelichting zou je kunnen concluderen dat het een verstandige uitspraak is.quote:Is zo'n uitspraak dan wel houdbaar?
Dat is een (inductieve) stelling niet me niet zonder meer bewezen lijkt.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 15:20 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De genoemde theorie is exemplarisch voor al deze theorieen.
Ik heb eerder het idee dat je een volgens jezelf 'onweerlegbare' theorie probeert te weerleggen...quote:Op vrijdag 13 juli 2012 15:20 schreef deelnemer het volgende:
Uit de bovenstaande toelichting zou je kunnen concluderen dat het een verstandige uitspraak is.
Misschien wordt het duidelijker als ik aan jou vraag om te bewijzen dat liefde en haat kosmische principes zijn.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 15:34 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Dat is een (inductieve) stelling niet me niet zonder meer bewezen lijkt.
Nee, ik geef je de standaard redenen waarmee men al eeuwen probeert om bijgeloof te bestrijden.quote:Ik heb eerder het idee dat je een volgens jezelf 'onweerlegbare' theorie probeert te weerleggen...
Ik weet niet of ik dat kan bewijzen. Ik weet niet eens hoe ik zou kunnen bewijzen dat een principe 'kosmisch' is.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 15:47 schreef deelnemer het volgende:
Misschien wordt het duidelijker als ik aan jou vraag om te bewijzen dat liefde en haat kosmische principes zijn.
Je stelt dat haat en liefde geen kosmische principes zijn?. Eerder zeg je - als ik je goed begrijp - dat het idee dat liefde en haat kosmische principes zijn 'onweerlegbaar' is. Is je eerder stelling (geen kosmisch principe) iets anders dan een weerlegging?quote:Nee, ik geef je de standaard redenen waarmee men al eeuwen probeert om bijgeloof te bestrijden.
Ook dit is lastig te bewijzen (zoals dat voor alle ontkenningen geld).quote:Op donderdag 12 juli 2012 23:00 schreef deelnemer het volgende:
De strijd tussen goed en kwaad als twee bestaande machten. Dat alles bestaat niet.
Hoe kan je dat bewijzen? Het zo schrijven is niet overtuigender dan het verhaal van sientolo dat je als 'mythisch' afdoet.quote:Het goed en kwaad vloeit voort uit de strijd om het bestaan, hierarchievorming, partnerselectie, begeerte, de verdeling van macht, aanzien en rijkdom en bijbehorende emoties van schaamte en trots, de onwetenheid en misconcepties.
Veel mensen vinden een verklaring of theorie pas interessant als het voldoet aan de volgende criteria:quote:Op vrijdag 13 juli 2012 16:02 schreef GoedeVraag het volgende:
Hoe kan je dat bewijzen? Het zo schrijven is niet overtuigender dan het verhaal van sientolo dat je als 'mythisch' afdoet.
Ik heb eigenlijk het idee dat je je wereldbeeld ernstig hebt laten beperken. Waarom zou enkel hetgene dat je in boeken kunt vinden bestaan?
Het is geen weerlegging, maar een uitleg dat deze verklaringen een tekortkoming hebben. Het leidt niet tot toestbare verbanden. Het is daarom nooit meer dan een geloof. Iets wat je erbij kunt denken: een bijgeloof.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 15:58 schreef GoedeVraag het volgende:
Je stelt dat haat en liefde geen kosmische principes zijn?. Eerder zeg je - als ik je goed begrijp - dat het idee dat liefde en haat kosmische principes zijn 'onweerlegbaar' is. Is je eerder stelling (geen kosmisch principe) iets anders dan een weerlegging?
Is het voor de logica relevant wat veel mensen denken of willen?quote:Op vrijdag 13 juli 2012 16:09 schreef deelnemer het volgende:
Veel mensen vinden een verklaring of theorie pas interessant als het voldoet aan de volgende criteria:
Kortom, het moet spectaculair zijn.
Dat hoort nou eenmaal bij de universiteit. Maar zijn dingen dan enkel mogelijk als de universiteiten er op focussen?quote:Mensen die gaan studeren op een universiteit zullen genoodzaakt zijn juist de saaie delen van de boekhandel te bezoeken en deze droge kost tot zich te nemen.
Ja, zo zijn er ook dogmatische denkers die zich enkel veilig voelen binnen een beperkt wereldbeeld en dingen pas willen aannemen nadat anderen er een 'wetenschappelijk stempel' voor ze opgezet hebben.quote:Maar de wijzen weten beter. Dat universiteit de ware kennis links laten liggen, berust op een complot en daar zit de duivel achter. Zo zit dat.
Ik denk dat als je stelt dat <x is niet y> je een harde uitspraak doet en daarmee een weerlegging (van <x = y>).quote:Op vrijdag 13 juli 2012 16:19 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het is geen weerlegging, maar een uitleg dat deze verklaringen een tekortkoming hebben. Het leidt niet tot toestbare verbanden. Het is daarom nooit meer dan een geloof. Iets wat je erbij kunt denken: een bijgeloof.
Als iets onweerlegbaar is, heeft het ook geen enkele consequentie is daarom irrelevant. Tevens draai je de bewijslast om als je zaken aanneemt die onweerlegbaar zijn. Als je slechts aanneemt wat toetsbaar is, en de geloofwaardigheid laat afhangen van de mate van toetsing en het doorstaan daarvan, dan ben je van al die onweerlegbare zaken af.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 16:24 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Ik denk dat als je stelt dat <x is niet y> je een harde uitspraak doet en daarmee een weerlegging (van <x = y>).
Als iets niet toetsbaar is, kan je het toch ook niet ontkennen?
Toch is dat wat je volgens mij doet als je zegt dat 'liefde en haat geen kosmische krachten zijn'.
Niet bewezen, is iets anders dan onbewijsbaar.quote:Blijkbaar geldt voor jou dat iets wat niet bewezen is, ook niet kan bestaan. Logisch gezien is het netter om het er bij te houden dat het niet bewezen is.
Ik kwam niet met een uitspraak of aanname, maar stelde een vraag. Ik heb dan ook geen bewijslast lijkt me, maar degene die de uitspraak deed.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 16:49 schreef deelnemer het volgende:
Als iets onweerlegbaar is, heeft het ook geen enkele consequentie is daarom irrelevant. Tevens draai je de bewijslast om als je zaken aanneemt die onweerlegbaar zijn.
Ja, en je leeft in een beperkt wereldbeeld, hoe veilig je dat ook kan lijken.quote:Als je slechts aanneemt wat toetsbaar is, en de geloofwaardigheid laat afhangen van de mate van toetsing en het doorstaan daarvan, dan ben je van al die onweerlegbare zaken af.
Onbewijsbaar (voor zover waar) betekent nog steeds niet dat afwezigheid bewezen is (zoals jij wel stelde). Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat je logisch zuiver zat met je uitspraak.quote:Niet bewezen, is iets anders dan onbewijsbaar.
Als iets onbewijsbaar is, heeft het geen enkele consequentie. Want hoe wordt iets bewezen? Door de consequenties eruit al te leiden en daar op te toetsen. Als iets geen enkele consequentie heeft, is het irrelevant. Of niet?quote:Op vrijdag 13 juli 2012 16:51 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Ik kwam niet met een uitspraak, maar stelde een vraag. Ik heb dan ook geen bewijslast lijkt me, maar degene die de uitspraak deed.
[..]
Ja, en je leeft in een beperkt wereldbeeld, hoe veilig je dat ook kan lijken.
Onbewijsbaar (voor zover waar) betekent nog steeds niet dat afwezigheid bewezen is (zoals jij wel stelde). Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat je logisch zuiver zat met je uitspraak.
Dit wereldbeeld staat open voor alles dat aantoonbaar is. Het is een open wereldbeeld.quote:Ockham's scheermes
Het 'scheermes' — een term die Ockham zelf niet gebruikte — symboliseert het wegscheren van alle onnodige ingewikkeldheden om bij de eenvoudigste verklaring uit te komen.
Ockham gebruikte dit principe om speculatieve begrippen in de filosofie af te wijzen.
Boeken lezenquote:Op donderdag 12 juli 2012 19:24 schreef sientelo het volgende:
[..]
Geen idee, ik weet daar niks van, ik weet alleen iets van eigen ervaringen.
Maarre jou theorie kan toch net zo goed onzin zijn? Hoe kom je erbij dat het zo zit?
Dit zijn aannames.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 02:03 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Waarom zijn we op aarde?
Wij mensen denken in termen van doelen. Veel van wat wij doen heeft een bedoeling. Maar het is een vergissing om te denken dat mensen weer poppetjes zijn in een groter verhaal dat in dezelfde termen begrepen kan worden. Als wij een bedoeling hebben, wie is daarvan dan de bedenker? Hooguit paste het in het plan van je ouders.
Het lichaam groeide in de buik van een vrouw die je moeder kan noemen. Ik bedoel waar ik vandaan kom?quote:Waar komen we vandaan?
Jij komt uit de buik van je moeder, en jouw moeder komt uit de buik van haar moeder, etc.
Dit kun je niet weten. Aannames. Ik geloof zeker dat je los van je lichamelijke lichaam bestaat.quote:Waar was je voor je conceptie en waar ben je na je dood?
Nergens.
Misschien vind je dat geen aantrekkelijke antwoorden. Toch is dit eigenlijk heel duidelijk. Tenzij je gelooft dat je geestelijke vermogen een zelfstandig bestaan hebben, los van je lichaam. Dat is dan het punt dat je kritisch moet onderzoeken.
Dat kun je ook niet weten. Want wat weet je over de kosmos?quote:Liefde en haat zijn menselijke gevoelens en geen kosmische principes.
Thanks. Ik denk inderdaad niet zozeer naar buiten, maar eerder naar binnen. Meditatie. Ik heb alleen zoveel angsten. Het is gewoon moeilijk uit te leggen. Om te begrijpen in welke situatie ik zit. Ik vind jou antwoorden vaak erg verhelderend, maar niet als dingen af worden gedaan als onzin, want je kunt dat niet weten. Als je in mijn schoenen stond en mijn wereldbeeld had, dan zou je anders denken.quote:Je kunt oorzaken zoeken voor je angstgevoelens buiten de normale redenen, net zoals je verkaringen kunt zoeken voor je bestaan buiten de nomale gronden. Dat brengt je alleen maar verder van huis. Een karig geestelijk dieet, dat beperkt blijft tot het alledaagse, lijkt mij beter. Dan ben je in één klap van alles verlost, behalve ongewenste gevoelens. Als je je tevens houdt aan het gezonde levenstijl (voldoende en gezond eten, voldoende slapen, voldoende lichaamsbeweging) kom je tot rust en word je sterker. Verder kun je je bezighouden met alles wat mooi, goed en interessant is in dit leven.
Heb je goede redenen om daarbuiten te treden? Het mag wel, maar alleen als je er gelukkiger van wordt.
Ja, wel mooi gezegt. Over die regen idd, maar er gebeuren ook minder neutrale zaken dan regen. Mensen die omkomen van de honger, gemarteld, misbruikt enzo worden. Dan maak je je niet meer druk over regen iniedergeval.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 02:29 schreef valandil25 het volgende:
goed en kwaad net als andere dualiteiten, zijn denk ik de illusie van je gedachten, dat is de les die we moeten leren in deze 3d wereld, dat is wat de buddha ons geleerd heeft en zo is hij ook verlicht geraakt.
een voorbeeld:
regen is slechts water dat uit de lucht valt, alleen je gedachten maken er een fijne of niet fijne gebeurtenis van. zonder het verstand en dus gedachten, is het gewoon een gebeurtenis als zovelen, zonder oordeel van het verstand..het is dus de kunst de gedachtes los te zien van jezelf, je bent niet je gedachtes.. die komen namelijk van het verstand en het verstand is een instrument/voertuig wat je tijdelijk gebruikt in je levens/dimensies.
wat jij bent, is je bewustzijn wat die gedachtes mogelijk maken meestal door middel van je zintuigen die signalen doorgeven aan het verstand, wat er vervolgens een oordeel en perceptie aan geeft door middel van gedachtes.. want als er geen gedachtes in je opkomen, dan ben je er nog steeds en neem je nog steeds alles om je heen waar..
moet erbij toevoegen dat je verstand wanneer getraind een heel mooi instrument kan zijn wat mooie dingen te weeg kan brengen, en elke gedachte heeft een bepaalde kracht heeft die net zoals je daden, gevolgen hebben voor alles karma/oorzaak en gevolg, omdat elke afzonderlijke en gezamelijke gedachte kleine en soms grote entiteiten zijn die door het energieveld van heel het universum gaan.
maargoed, dit weerspiegeld mijn waarheid, op dit moment
Misschien is dit dus wel juist een illusie, om de dualiteit in stand te houden. Vooral ook alle concepten die je erom heen kan maken, om het leed in de wereld te rechtvaardigen. Wat als leed nu geen enkel doel dient?quote:Op vrijdag 13 juli 2012 03:30 schreef valandil25 het volgende:
de reden van ons bestaan is denk ik, dat we de bron van alles bewuster maken, doordat we de les leren van afgescheiden zijn, van die zelfde bron. want als je alleen maar liefde kent en geen tegenstellingen hebt geleerd. hoe kun je dan bewuster worden? ik denk daarom dat angst(wat uiteindelijk de illusie is) daarom bewust is gecreeerd om ervan te leren. en de aarde waar we nu leven is daarom een prima leerschool omdat we vrije wil kennen, en er daarom zelf uiteindelijk voor kunnen kiezen(als je een bepaald bewustzijn hebt bereikt) om angst als de illusie te zien en dus als een leerschool..waardoor we na een aantal dimensies bewuster terug te kunnen keren naar prime creator/ de bron van alles dat is. zonder dit in een denk concept te stoppen van het verstand zoals dat bij de naam god vaak het geval is.
nogmaals mijn waarheid..
En hoe weet je dat behalve uit de boeken? Wie zegt je dat die boeken het weten?quote:Op vrijdag 13 juli 2012 21:36 schreef BerjanII het volgende:
Maar dat satan een gevallen engel is, dat is uit te sluiten.
Een quote uit de pagina van wiki.quote:Er bestaat een god weg van het goede(Ahura Mazda) en een god van het kwade (Angra Mainyu). De mens is ingeklemd tussen de twee en moet trachten voor het goede te kiezen
Ik wil twee dingen onderscheiden: de feiten (je situatie, je gezichtspunt, je ervaringen) en de interpretatie daarvan. Het eerste is nooit onzin en het tweede staat ter discussie. Je zult nooit de vraag op een antwoord kennen, zonder het tegenovergestelde antwoord te ontkennen. De dingen die je ontkent doe je dan af als onzin. Dat is onvermijdelijk.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 23:54 schreef sientelo het volgende:
[..]
Dit zijn aannames.
[..]
Het lichaam groeide in de buik van een vrouw die je moeder kan noemen. Ik bedoel waar ik vandaan kom?
[..]
Dit kun je niet weten. Aannames. Ik geloof zeker dat je los van je lichamelijke lichaam bestaat.
[..]
Dat kun je ook niet weten. Want wat weet je over de kosmos?
[..]
Thanks. Ik denk inderdaad niet zozeer naar buiten, maar eerder naar binnen. Meditatie. Ik heb alleen zoveel angsten. Het is gewoon moeilijk uit te leggen. Om te begrijpen in welke situatie ik zit. Ik vind jou antwoorden vaak erg verhelderend, maar niet als dingen af worden gedaan als onzin, want je kunt dat niet weten. Als je in mijn schoenen stond en mijn wereldbeeld had, dan zou je anders denken.
Die boeken niet, maar de mensen die dit geschreven hebben wel. Het komt zelfs van geleerde Joodse rabbi's. Vergeet trouwens ook niet dat de Joden naast het geschreven woord ook het woord hebben dat van leraar op leerling gesproken is. Dat vergeten veel christenen overigens ook.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 00:21 schreef sientelo het volgende:
[..]
En hoe weet je dat behalve uit de boeken? Wie zegt je dat die boeken het weten?
Oke. Maar waarom zouden zij alle antwoorden weten? Zij zijn toch ook gebonden aan eigen projecties en conditioneringen?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 09:03 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Die boeken niet, maar de mensen die dit geschreven hebben wel. Het komt zelfs van geleerde Joodse rabbi's. Vergeet trouwens ook niet dat de Joden naast het geschreven woord ook het woord hebben dat van leraar op leerling gesproken is. Dat vergeten veel christenen overigens ook.
Ik snap dat je het goed bedoeld. Wat ik al zei vind ik het vaak verhelderend omdat ik soms de neiging heb om mezelf klem te zetten met bepaalde gedachtes en dan is een andere visie zeer welkom.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 03:20 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik wil twee dingen onderscheiden: de feiten (je situatie, je gezichtspunt, je ervaringen) en de interpretatie daarvan. Het eerste is nooit onzin en het tweede staat ter discussie. Je zult nooit de vraag op een antwoord kennen, zonder het tegenovergestelde antwoord te ontkennen. De dingen die je ontkent doe je dan af als onzin. Dat is onvermijdelijk.
Ik heb hierboven mijn standpunt gegeven. Als ik ze zou onderbouwen, kan ik wel honderden pagina's volschrijven. Dat heb achterwege gelaten. Kort gezegd, berust het vooral op hele gewone ervaringen die iedereen kent, en dan stug logisch door blijven redeneren. Hetgeen ik hierboven gesteld hebt, is niet lichtzinnig ingetypt (en jouw standpunten zijn voor mij niet nieuw).
Bij meditatie kan je baat hebben. Ik benieuw wat het je brengt.
Soms weten we niet of het consquenties heeft gehad? Of nog zal hebben?quote:Op vrijdag 13 juli 2012 17:02 schreef deelnemer het volgende:
Als iets onbewijsbaar is, heeft het geen enkele consequentie. Want hoe wordt iets bewezen? Door de consequenties eruit al te leiden en daar op te toetsen. Als iets geen enkele consequentie heeft, is het irrelevant. Of niet?
Daar ben ik het niet mee eens. Het eerste klopt, maar het tweede ook. Want de interpretatie van de werkelijkheid is de enige die we ervaren.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 03:20 schreef deelnemer het volgende:
Ik wil twee dingen onderscheiden: de feiten (je situatie, je gezichtspunt, je ervaringen) en de interpretatie daarvan. Het eerste is nooit onzin en het tweede staat ter discussie.
Maar dan ga je uit van een antwoord in een van die twee extremen, terwijl het volgens mij in het scala daar tussenin ligt.quote:Je zult nooit de vraag op een antwoord kennen, zonder het tegenovergestelde antwoord te ontkennen. De dingen die je ontkent doe je dan af als onzin. Dat is onvermijdelijk.
Dat is zo.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 16:53 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Soms weten we niet of het consquenties heeft gehad? Of nog zal hebben?
Mits je alle factoren die erbij horen ook kunt toetsen. Zo hebben we electriciteit waarvan we nog steeds niet precies weten hoe het werkt, maar wat op zich prima aan onze wensen voldoet. Misschien geen goed voorbeeld.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 17:38 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is zo.
Mijn punt was logisch ipv praktisch bedoeld. Toestbaarheid veronderstelt dat je denkt in termen van de samenhang tussen dingen (in dit geval samenhang tussen opeenvolgende gebeurtenissen). Denken in termen van de aard van iets (Wat is iets?) is niet toetsbaar. Als dat onderscheid duidelijk is, dan heb ik niets gezegd. Als dat onderscheid niet duidelijk is, dan mis je iets belangrijks.
Dan sluit je het idee van objectiviteit geheel uit, en leven allemaal in onze eigen individuele ervaringswereld, die toevallig meer of minder overlapt.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 16:56 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Het eerste klopt, maar het tweede ook. Want de interpretatie van de werkelijkheid is de enige die we ervaren.
Sommige kwesties zijn gradueel en andere niet. Of je geest los van je lichaam bestaat, en dus verder gaat nadat je lichaam uiteen gevallen is, is vrij zwart-wit.quote:Maar dan ga je uit van een antwoord in een van die twee extremen, terwijl het volgens mij in het scala daar tussenin ligt.
Ziedaar de valkuil van de objectiviteit door een menselijke interpretatie.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 17:45 schreef deelnemer het volgende:
Dan sluit je het idee van objectiviteit geheel uit, en leven allemaal in onze eigen individuele ervaringswereld, toevallig meer of minder overlapt.
Volgens onze definitie wel. Terwijl het ook gezien kan worden als iets "dat is", zonder er een oordeel aan te hangen.quote:Sommige kwesties zijn gradueel en andere niet. Of je geestelijke zelf los van je lichaam bestaat, en dus verder gaat nadat je lichaam uiteen gevallen is, is vrij zwart-wit.
de pijn van al deze gebeurtenissen die jij aan haalt die komt van identificatie met deze gebeurtenissen, als jij denkt ow wat verschrikkelijk, dan wordt het dat ook, jij wordt dan de gedachte en angst wordt jou deel.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 00:06 schreef sientelo het volgende:
[..]
Ja, wel mooi gezegt. Over die regen idd, maar er gebeuren ook minder neutrale zaken dan regen. Mensen die omkomen van de honger, gemarteld, misbruikt enzo worden. Dan maak je je niet meer druk over regen iniedergeval.
de dualiteit bestaat alleen in je gedachten in de lagere dimensies, daarna wordt je verlicht en leef je niet meer in je hoofd er zijn dan dus geen gedachtes die ergens een oordeel van goed of slecht aangeven, alles is dan slechts een gebeurtenis zonder oordeel.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 00:15 schreef sientelo het volgende:
[..]
Misschien is dit dus wel juist een illusie, om de dualiteit in stand te houden. Vooral ook alle concepten die je erom heen kan maken, om het leed in de wereld te rechtvaardigen. Wat als leed nu geen enkel doel dient?
Heb je dat filmpje gezien, wat in de eerste post staat?
Ik heb het over satan en god. Dan moet je bij de bedenkers van de termen zijn en niet bij mensen die pas later komen en dingen verdraaien in eigen voordeel. Als ik nu naar Moslims ga en ik vraag ze wie Jezus precies was, dan zullen zij zeggen dat hij een profeet was. Ga je naar de bedenkers van Jezus, dan is hij een mensgod.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 15:55 schreef sientelo het volgende:
[..]
Oke. Maar waarom zouden zij alle antwoorden weten? Zij zijn toch ook gebonden aan eigen projecties en conditioneringen?
Op school deden we vroeger een spelletje dat je in een rij moest zitten en dan aan elkaar een kort verhaaltje doorvertellen. Na ongeveer 10/15 mensen was het verhaal compleet veranderd.
Ozo ik dacht dat je het zelf geloofde.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 20:18 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Ik heb het over satan en god. Dan moet je bij de bedenkers van de termen zijn en niet bij mensen die pas later komen en dingen verdraaien in eigen voordeel. Als ik nu naar Moslims ga en ik vraag ze wie Jezus precies was, dan zullen zij zeggen dat hij een profeet was. Ga je naar de bedenkers van Jezus, dan is hij een mensgod.
Als ik naar moslims ga om te vragen wat christenen zijn, dan zeggen zij dat christenen bedrogen zijn door de Roomse kerk. Zo zeggen de christenen over de Joden dat de Joden verblind zijn en daarom niet inzien dat jezus eigenlijk god was. De partij die veel van een andere partij over neemt zal zich altijd afzetten tegen de partij die het eigenlijk verzonnen heeft. Waarom zou je iets van een ander overnemen en tegelijk zeggen dat die partij het goed ziet?
Zo hebben de Joden overigens ook delen overgenomen van andere volkeren en vervolgens die andere volkeren voor heidenen uitgemaakt. Dat gebeurt dus overal en altijd.
Volgens mij hebben ze juist allerlei regeltjes om juist verantwoording te nemen voor je gedrag. Ieder geloof weer op zijn eigen manier.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 19:59 schreef -Datdus- het volgende:
Religie: als je zelf maar geen verantwoording hoeft af te leggen.
Eenhoorns.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 21:15 schreef sientelo het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze juist allerlei regeltjes om juist verantwoording te nemen voor je gedrag. Ieder geloof weer op zijn eigen manier.
Waar geloof jij in?
nog nooit van karma/ de wet van oorzaak en gevolg gehoord in het buddhisme?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 19:59 schreef -Datdus- het volgende:
Religie: als je zelf maar geen verantwoording hoeft af te leggen.
Ja, dat kan de mind doen idd, maar als je werkelijk honger lijdt, gemarteld wordt, misbruikt wordt, ect.. wat doe je dan?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 18:32 schreef valandil25 het volgende:
[..]
de pijn van al deze gebeurtenissen die jij aan haalt die komt van identificatie met deze gebeurtenissen, als jij denkt ow wat verschrikkelijk, dan wordt het dat ook, jij wordt dan de gedachte en angst wordt jou deel.
als je je blijft focussen in je lichaam, en je niet laat beheersen door je gedachtes zul je het kunnen loslaten.
dit wat jij net zei is allemaal een uitwerking van het feit dat wij niet in het nu leven(dus vaak in (ego) gedachten zitten). traumas die iemand hiervan over zou kunnen houden zijn gewoon de gedachtes van die gebeurtenis, die als een grammafoonplaat keer op keer in je hoofd worden afgespeeld, met de bijbehorende pijn, jij wordt dus op het moment die gedachte, het neemt je over en die gedachten wat kleine entiteiten zijn, blijven in je lichaam zitten en zo blijf je pijn ervaren..
Waarom denk je dit? En hoe bedoel je dit? Stel dat je lichamelijk gemarteld wordt, wat doe je dan? Voel je dan pijn? Wat voel je als je ziet dat een ander gemarteld wordt?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 18:40 schreef valandil25 het volgende:
de dualiteit bestaat alleen in je gedachten in de lagere dimensies, daarna wordt je verlicht en leef je niet meer in je hoofd er zijn dan dus geen gedachtes die ergens een oordeel van goed of slecht aangeven, alles is dan slechts een gebeurtenis zonder oordeel.
quote:Op zaterdag 14 juli 2012 22:16 schreef sientelo het volgende:
[..]
Ja, dat kan de mind doen idd, maar als je werkelijk honger lijdt, gemarteld wordt, misbruikt wordt, ect.. wat doe je dan?
[..]door de illusie van dualiteit te door zien, de aanname dat dit vreselijk is zegt al dat jij de dualiteit van goed/ slecht belichaamt.maar als ik jou vertel dat alles in het universum 1 is is er dus ook geen goed of slecht, het is alleen slechts jou bewustzijn van dat moment die het in dat perspectief slecht vind. in de praktijk van dat moment betekent dat dus dat je je focus in je lichaam houd, dit verankerd je in het NU en dus in het ZIJN het geen wat geen oordeel heeft en geen gedachtes..
en als er geen gedachtes zijn is er dus ook geen goed of slecht, en dan ben je de dualiteit overstegen..dit geld ook voor PIJN je gaat dan met al je aandacht naar die pijn toe, en dan moet je kijken wat er van die pijn over is..wat betreft verdrinken enzo dat onderga je en zal onaangenaam zijn, maar is ook gewoon een gebeurtenis/ervaring. blijf je langgenoeg in het nu, dan ga je mee in de levensstroom/de chi en zullen er oplossingen komen, in het begin kleine en daarna zullen er grote veranderingen komen.
Waarom denk je dit? En hoe bedoel je dit? Stel dat je lichamelijk gemarteld wordt, wat doe je dan? Voel je dan pijn? Wat voel je als je ziet dat een ander gemarteld wordt?
I
toen boeddha dus verleid werd door deze wezens bleef hij met zijn aandacht in zichzelf, en zo werd hij verlicht..quote:Op zaterdag 14 juli 2012 22:42 schreef sientelo het volgende:
In het boek wat ik aan het lezen ben over boeddhisme in dagelijks leven staat:
Op een avond zit Siddharta zoals gewoonlijk te mediteren onder een boom. Plots wordt zijn geest bestormd door een demon die mara heet. De demon heeft drie dochters die de opdracht hebben hem te verleiden en van zijn Weg af te leiden. Hij vecht de hele nacht tegen de verleidingen en komt als de boeddha uit de strijd.Mara en zijn drie dochters verdwijnen, een sluier scheurt open en zijn geest wordt verlicht.
De boeddha weet dat zijn ervaring alleen zin heeft, als ze ten dienste staat van anderen. Twijfel overvalt hem: hoe kan hij mensen overtuigen die zelf in verwarring leven? Daardoor werd hij verleid tot niets doen. Een legende verteld dat de god brahma hem te hulp kwam: "Als jij erin geslaagd bent om tot Ontwaken te komen, "zo verduidelijkte de god, "dan zullen anderen dat ook kunnen." Die woorden verdreven boeddha's twijfel, en hij besloot zijn inzichten aan anderen te onderwijzen.
De boeddha onderwees zijn leven lang. Zijn laatste woorden zijn opgetekend door Ananda, zijn neef en leerling.
Net zoals Jezus, Socrates en Confucius heeft boeddha nooit zelf iets opgeschreven. Zijn woorden zijn verzameld in sutra's. Daarna werden ze van commentaar voorzien.
ik raad je aan is te kijken op waarheid.com gaat over non dualiteit..quote:Op zaterdag 14 juli 2012 22:42 schreef sientelo het volgende:
In het boek wat ik aan het lezen ben over boeddhisme in dagelijks leven staat:
De boeddha weet dat zijn ervaring alleen zin heeft, als ze ten dienste staat van anderen. Twijfel overvalt hem: hoe kan hij mensen overtuigen die zelf in verwarring leven? Daardoor werd hij verleid tot niets doen. Een legende verteld dat de god brahma hem te hulp kwam: "Als jij erin geslaagd bent om tot Ontwaken te komen, "zo verduidelijkte de god, "dan zullen anderen dat ook kunnen." Die woorden verdreven boeddha's twijfel, en hij besloot zijn inzichten aan anderen te onderwijzen.
De boeddha onderwees zijn leven lang. Zijn laatste woorden zijn opgetekend door Ananda, zijn neef en leerling.
Net zoals Jezus, Socrates en Confucius heeft boeddha nooit zelf iets opgeschreven. Zijn woorden zijn verzameld in sutra's. Daarna werden ze van commentaar voorzien.
Thanks, ook voor de links. Die ga ik morgen bekijken.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 22:58 schreef valandil25 het volgende:
[..]
toen boeddha dus verleid werd door deze wezens bleef hij met zijn aandacht in zichzelf, en zo werd hij verlicht..
check dit filmpje anders ff http://www.a-dvaita.nl/film4.htmquote:Op zondag 15 juli 2012 01:24 schreef sientelo het volgende:
[..]
Thanks, ook voor de links. Die ga ik morgen ff bekijken.
Heb het filmpje gekeken. Heb er gemixte gevoelens bij.quote:Op zondag 15 juli 2012 01:33 schreef valandil25 het volgende:
[..]
check dit filmpje anders ff http://www.a-dvaita.nl/film4.htm
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.- "De mens ervaart zichzelf, zijn gedachten en gevoelens als iets wat van de rest is afgescheiden, een soort optisch bedrog van zijn bewustzijn."
Albert Einstein
(we staan in wisselwerking met de omgeving)
- "De grootste obstakel voor verlichting is je geloof dat je niet verlicht bent."
Ramana Maharshi
(Daarbij kan je misschien ook toevoegen het geloof dat je het wel bent. Want dat is dan weer een identificatie.
Denken dat je iets anders moet zijn dan je bent, is vechten en hoe kan je ooit iets anders zijn dan je bent?)
[ Bericht 0% gewijzigd door sientelo op 15-07-2012 16:57:16 ]Als je niet graag doet wat je doet en niet doet wat je wél graag doet, dan heb je wanklank boven muziek verkozen.
Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen
Ja, gedachten kunnen je idd in illusies gevangen houden; angsten, schuld, boosheid, irritatie, verontwaardiging, ect..quote:Op zaterdag 14 juli 2012 23:14 schreef valandil25 het volgende:
hiermee wil ik zeggen dat je gedachten de droomwereld zijn,, en de momenten dat je in het Nu bent bijvoorbeeld als je helemaal in een muzieknummer zit en je geniet gewoon/ zonder gedachten, dat is de realiteit..
zoek maar ff een paar filmpjes op van paul smit..
wat geloof jij eigenlijk?quote:Op donderdag 12 juli 2012 10:57 schreef Dance99Vv het volgende:
Ik kwam nog iets tegen dat best interresant is, het gaat over de "tijd"
De natuurlijke kalender 13 maan(d)en kalender en de ingestelde tijd door de kerk.
En wat dat voor invloed heeft op de mens.
Alle bijbelvoorspellingen die uitgekomen zijn op een rijtje en daar staat ook de tijd bij.
Regel:quote:Op zaterdag 14 juli 2012 16:03 schreef sientelo het volgende:
[..]
Ik snap dat je het goed bedoeld. Wat ik al zei vind ik het vaak verhelderend omdat ik soms de neiging heb om mezelf klem te zetten met bepaalde gedachtes en dan is een andere visie zeer welkom.
Als ik het idee heb dat iemand denkt het beter te weten zonder te weten waar die over praat, daar kan ik beetje moeite mee hebben. Een open houding tot zaken die je niet weet, lijkt me meer op zn plaats.
Als iemand zaken claimt als reïncarnatie, daar kan je terechte twijfels bij hebben. Maar als iemand claimt dat er niks is, daar kan je net zo goed terechte twijfels bij hebben. Dat bedoelde ik eigenlijk.
Reincarnatie is een vaag onderwerp natuurlijk, want dat is niet wat je Nu ervaart. (als het bestaat)quote:Op zondag 15 juli 2012 17:56 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Regel:
Alleen iemand die ervaring heeft met reincarnatie mag er iets over zeggen.
Logische consequenties:
Degenen die iets over reincarnatie mogen zeggen, zullen zeggen dat het bestaat.
(Want als je er ervaring mee hebt, dan moet het wel bestaan.)
Alle manieren op de aannemelijkheid van reincarnatie in twijfel te trekken, is arrogant gedrag.
(Want het berust niet op ervaring met reincarnatie.)
Bij het voorbeeld heb ik zoiets, welke aanwijzingen dan? Stel dat je die aanwijzingen vind (waar je uiterst voorzichtig mee moet zijn denk ik, wetenschap is toch de aanname van een theorie totdat er een theorie gevonden wordt die deze weer weerlegd of uitbreidt?), dan is de aanname van onwaarschijnlijk wel redelijk (ipv van de aanname bestaat niet)quote:Voorbeeld:
Reincarnatie is onwaarschijnlijk omdat er veel aanwijzingen zijn dat de geest op het lichaam gebaseerd is.
Vraag:
Is het gegeven voorbeeld een gebrek aan een open houding?
Ervaring alleen, is sowieso te beperkt. Er is teveel dat je niet direct kunt ervaren, maar dat zeker bestaat. Neem als voorbeeld het aardmagnetisch veld.quote:Op zondag 15 juli 2012 18:17 schreef sientelo het volgende:
[..]
Reincarnatie is een vaag onderwerp natuurlijk, want dat is niet wat je Nu ervaart. (als het bestaat)
Je eigen ervaringen zijn de jouwe, en daar kan niemand iets aan afdoen. Zodra je daarop een verhaal over de (gedeelde) wereld gaat houden, heb je het niet meer alleen voor het zeggen. Daarom bestaat het begrip objectiviteit.quote:Ik had het meer over mijn zoektocht naar antwoorden en mn ervaringen, die door anderen ingekleurd kunnen worden vanuit hun ervaring/referentiekader.
Aanwijzingen:quote:Bij het voorbeeld heb ik zoiets, welke aanwijzingen dan? Stel dat je die aanwijzingen vind (waar je uiterst voorzichtig mee moet zijn denk ik, wetenschap is toch de aanname van een theorie totdat er een theorie gevonden wordt die deze weer weerlegd of uitbreidt?), dan is de aanname van onwaarschijnlijk wel redelijk (ipv van de aanname bestaat niet)
Zeker. En daar sta ik open in. Daarom heb ik gekeken naar de wetenschap, de filosofie en de grote wereldreligies. Mijn punt is eerder of je ook kritisch mag zijn, of dat je alles als zoete koek moet slikken?quote:Een open houding is dat je dingen die je niet kent voor mogelijk houdt. Als je idd veel aanwijzingen vind dat iets in een bepaalde richting wijst, kun je die richting als waarschijnlijker achten denk ik. Hoewel je daar ook weer voorzichtig mee moet zijn, hoeveel mensen hebben niet allerlei bewijzen voor zaken, die door anderen als onvoldoende bewijs worden gezien. Sommige zien de bijbel als bewijs van het woord van God. Andere zien paranormale ervaringen als bewijs van hun wereldbeeld. Toen men dacht dat de aarde plat was, waren er maar een paar mensen die dat in twijfel trokken. enzovoort.
Daar hou ik ook niet van. In het OP van het topic staat het volgende:quote:Op zondag 15 juli 2012 19:24 schreef sientelo het volgende:
Ik kan soms beetje fel zijn en niet goed bij stilstaan bij wat ik communiceer, dus feedback is welkom. Aan de andere kant vind ik het niet fijn als ervaringen die ik heb niet begrepen worden.
Anyway, feedback is altijd goed, daar leer je van.
De enige ervaring die eraan te pas komt is dat je een folder vond en las. Je bedoeld wss andere ervaringen.quote:Op donderdag 12 juli 2012 06:05 schreef sientelo het volgende:
Was laatst in de trein en toen zag ik een folder liggen met het volgende verhaal:
Ja. Toch is je begrip ervan een ervaring denk ik.quote:Op zondag 15 juli 2012 19:27 schreef deelnemer het volgende:
Ervaring alleen, is sowieso te beperkt. Er is teveel dat je niet direct kunt ervaren, maar dat zeker bestaat. Neem als voorbeeld het aardmagnetisch veld.
Ja, maar wie is er objectief?quote:Je eigen ervaringen zijn de jouwe, en daar kan niemand iets aan afdoen. Zodra je daarop een verhaal over de (gedeelde) wereld gaat houden, heb je het niet meer alleen voor het zeggen. Daarom bestaat het begrip objectiviteit.
Een koppeling sluit het functioneren van je geest zonder lichaam niet uit toch? Magneten kunnen elkaar aantrekken of afstoten (er gebeurd iets met een magnetisch veld, er is een wisselwerking) maar ze kunnen ook los van elkaar bestaan.quote:Dat zijn aanwijzingen dat er een sterke koppeling tussen beide bestaat. Welke aanwijzingen heb jij dat geest een lichaam los van elkaar bestaan?
Zoete koek slikken nee, dus kritisch ja, alleen altijd oppassen als je denkt zelf objectief te zijn/de waarheid te kennen denk ik.quote:Zeker. En daar sta ik open in. Daarom heb ik gekeken naar de wetenschap, de filosofie en de grote wereldreligies. Mijn punt is eerder of je ook kritisch mag zijn, of dat je alles als zoete koek moet slikken?
Ja op was weer eens niet over nagedacht. Ervaring heeft daar wel mee te maken.quote:Daar hou ik ook niet van. In het OP van het topic staat het volgende:
De enige ervaring die eraan te pas komt is dat je een folder vond en las. Je bedoeld wss andere ervaringen.
quote:Op zondag 15 juli 2012 20:53 schreef valandil25 het volgende:
http://www.a-dvaita.nl/fi(...)raatmetpaulsmit1.mp3
een mooi geluidsfragment, van patrick kicken en paul smit
op www. waarheid.com staan heel veel van dit soort geluidsfragmenten, waar we wat aan zouden kunnen hebben..ze staan aan de rechterkant van de pagina..quote:Op zondag 15 juli 2012 21:19 schreef sientelo het volgende:
[..]Fijne conversatie. Zit veel in.
Het verstand en controle, verwachtingen idd
spychologie willem de ridder
Taal heeft er ook wel mee te maken denk ik ja.
(die vrije wil en intuïtie vind ik wel beetje vaag, ik denk zelf dat de mensen in india die hij noemt het anders zien dan dat hij denkt)
ps dit is weer analyseren van mij, sorry
De mens heeft geen zintuigen voor magnetische velden, dus is de ervaring indirect. Iets dat volledig buiten het bereik van de menselijke ervaring ligt (direct en indirect) is onkenbaar. Dus alles berust op uiteindelijk ervaring. Theorie is alleen nodig om de samenhang in deze ervaringen te formuleren. Als je dat allemaal op één hoop wilt gooien en ervaring wilt noemen, dan is alles ervaring.quote:Op zondag 15 juli 2012 20:58 schreef sientelo het volgende:
[..]
Ja. Toch is je begrip ervan een ervaring denk ik.
Objectiviteit berust op gemeenschappelijke toegankelijkheid. De aanwezigheid van een boom is objectief omdat iedereen hem kan zien en aanraken.quote:Ja, maar wie is er objectief?
Doe iets met het lichaam en je geest functioneert anders (drugs), of je bewustzijn verdwijn helemaal (narcose). Het zijn aanwijzingen, geen bewijs. Maar wel objectief (iedereen kan desgewenst zelf een narcose ondergaan). Mensen die weten dat je geest los je van je lichaam bestaat, baseren dat op ervaringen die niet gemeenschappelijk toegankelijk zijn (niet objectief). Ze kunnen gelijk hebben, maar anderen kunnen het niet controleren.quote:Een koppeling sluit het functioneren van je geest zonder lichaam niet uit toch? Magneten kunnen elkaar aantrekken of afstoten (er gebeurd iets met een magnetisch veld, er is een wisselwerking) maar ze kunnen ook los van elkaar bestaan.
Er is veel ervaring met kennis opbouw. Het is zeker geen individuele aangelegenheid. Het is dus niet zomaar het woord van de één tov het woord van de ander.quote:Zoete koek slikken nee, dus kritisch ja, alleen altijd oppassen als je denkt zelf objectief te zijn/de waarheid te kennen denk ik.
Ik begrijp dat je er allerlei ervaringen van jezelf bij gebruikt. Maar dat kan ik niet weten. laat staan meewegen.quote:Ja op was weer eens niet over nagedacht. Ervaring heeft daar wel mee te maken.
Om je vraag te beantwoorden, al ben ik ook een zoekende, Ik herken je openingspost als een jehova blaadje(ben ik op geabboneerd) waarin oprechte vragen geponeerd worden en dan de antwoorden uit bijbelteksten haalt. Die over het algemeen veelzeggend zijn.(maar ook heel vaak veel weglaten)quote:
je hebt daar helemaal gelijk in,, we worden een beetje heel veel onder de duim gehouden door autoriteiten, belangrijke levenslessen worden niet aan ons geleerd in de schoolbanken, en geld is te belangrijk als middel..quote:Op maandag 16 juli 2012 17:03 schreef Mxx het volgende:
Mijn visie (ik heb niet alle reacties gelezen voor het geval er een soortgelijke tussen zit)
Denk eens na over je leven; wat doe je?
Je werkt, en werkt, en werkt. Je hebt een klein beetje vrije tijd, die besteedt wordt (in de meeste gevallen) achter vermaak. Denk aan televisie, laptop of telefoon.
Waarvoor werk je? Om geld te verdienen. Waarom verdien je geld? Om te overleven.
Je geeft daarentegen heel veel geld weg. Aan de regering. Waarom geven we zoveel geld weg? Je betaalt voor anderen die op dat moment zorg nodig hebben en daar is geld voor nodig.
Dat is het excuus.
Want waar gaat het geld werkelijk heen? We zitten in een crisis, dat is duidelijk. Maar zitten we wel echt in een crisis? Op deze manier kan de regering de rekeningen verhogen, dat we allemaal een bijdrage voeren voor een beter leven. Zeggen ze. Want eigenlijk gaat het geld gewoon terug naar hun.
En is het werkelijk een beter leven om driekwart van je inkomsten te verliezen? Je altijd afhankelijk te moeten zijn van geld? We leren dingen op school al op een belachelijk vroege leeftijd en moeten eigenlijk al vroeg beginnen met werken willen we 'leuke' dingen doen. Waarop we meestal op 15 jarige leeftijd al geld inleveren aan de maatschappij.
Zou je ergens anders kunnen wonen ZONDER geld te betalen? ZONDER identiteit? Zou je voor jezelf kunnen zorgen, helemaal alleen? Sinds wanneer is dit niet meer mogelijk? Sinds wanneer mogen we niet zelf beslissen wat we willen doen met ons leven maar geven ze ons minimale keuzes?
Je kiest een opleiding; dat is zo. Maar had je een andere gekozen als je opleidings 'niveau' hoger was geweest? Wie beslist je niveau? En waarom moet je dat niveau hebben? Is het niet beter om te leren hoe je voor jezelf kunt zorgen zodat je niet afhankelijk bent van een baan of uitkering?
Ze hebben ons in hun macht en ze kunnen doen wat ze willen... Ze bedachten medicijnen omdat het geld opbrengt; terwijl natuurlijke middelen ook helpen. Ze bedachten internet, die stralingen bevatten om ons opzettelijk ziek te maken (denk aan kanker dmv stralingen) met als excuus vermaak; waardoor we als we ons niet lekker voelen medicijnen gebruiken; en hun meer geld geven. In het ergste geval gaan we eraan dood. Ook heeft tv een slechte invloed; daar zijn we allang achter. De makeup, het schoonheidsideaal. De producten die ze laten zien die we niet eens nodig hebben. De kinderprogramma's waarin scheldwoorden worden gebruikt en slechte dingen onbewust worden doorgegeven. We gaan alleen maar meer geld uitgeven aan materialistische dingen. Terwijl we juist de basisdingen moeten kennen; waarom verbouwt bijna niemand meer hun eigen eten? Waarom verpakt en vantevoren bereid? Wie weet wat ze er voor chemische troep instoppen. Boeren gaan weg, de natuurlijke producten ook. Waarom blijven die niet? Soms maakt het eten ons alleen maar zieker. We zijn totaal afhankelijk van de regering en dat zal altijd zo blijven. We zitten er zo diep in dat we er nooit meer uitkomen.
Dus zeg maar vaarwel tegen je vrijheid! (Of je moet multimiljonair zijn...)
Oke thanks ik ga hem nu ook kijken, ben benieuwd wat er daar naar voren komt, had er nog niet van gehoord! Zelf kwam ik hierachter door een docu genaamd Thrive. Daar leggen ze precies uit hoe geld is ontstaan en waarom geld is gekomen en wie er nu eigenlijk de macht heeft over het geld. Er komt zoveel aan bod in die docu dat ik niet alles hier kon plaatsen maar het komt er idd op neer dat we onder de duim worden gehouden!quote:[..]
je hebt daar helemaal gelijk in,, we worden een beetje heel veel onder de duim gehouden door autoriteiten, belangrijke levenslessen worden niet aan ons geleerd in de schoolbanken, en geld is te belangrijk als middel..
zit trouwens nu zeitgeist te kijken op youtube, ,,,echt rete intreassant!!
Had hem al gevonden, toevallig kijk ik nu precies de film die je hebt uitgekozen om te plaatsen!quote:Op maandag 16 juli 2012 18:49 schreef valandil25 het volgende:
hier een linkje van zeitgeist met nl ondertiteling
ja dit was ook het eerste zoek resultaat op youtube geloof ik,,maar ik dacht voor de luie mensen onder ons haha die dan denken van ja dat komt wel een keer,,ook prima, maar ik zet er ff n vaartje achter hahaquote:Op maandag 16 juli 2012 18:55 schreef Mxx het volgende:
[..]
Had hem al gevonden, toevallig kijk ik nu precies de film die je hebt uitgekozen om te plaatsen!
Ik heb hem helemaal afgekeken en er kwam veel in voor wat ik al wist, maar nu nog uitgebreider uitgelegd en het geeft ook kijk weer op andere zaken. Ik besefte me aan het eind van deze docu dat ik op de middelbare school een keer een brief moest schrijven waarom ik altijd zo opstandig was. Eigenlijk was die brief een lange opstand over het 'moeten' van iets waar ik dus een grote hekel aan heb. Al vanaf jongs af aan. Dus heb ik ook de brief (ze waren werkelijk in schok dat ik ze robotten van de overheid had genoemd) nooit meer terug mogen zien en ik heb geen idee waar hij gebleven is. Ook kende ik deze theorie toen nog niet, wat erg veel op mijn kritiek van meerdere pagina's leek.quote:[..]
ja dit was ook het eerste zoek resultaat op youtube geloof ik,,maar ik dacht voor de luie mensen onder ons haha die dan denken van ja dat komt wel een keer,,ook prima, maar ik zet er ff n vaartje achter haha
Dat is het denk ik. We zitten in dit systeem en weten niet beter, en we willen in feite ook niets van onze verworvenheden inleveren. Neem nu de computer, zou men daar makkelijk afstand van doen? Denk het niet.quote:Op maandag 16 juli 2012 21:54 schreef Dance99Vv het volgende:
Zeitgeist is een goede eyeopener.
Maar waar ikzelf geregeld aan moet denken is dat ik dat systeem linksom of rechtsom mede instant houdt of er belang bij heb om het in stand te houden, uit lijfsbehoud om het zo maar te formuleren.
I am trapped....
Ik heb een biologieboek uit begin1900, waar de natuur (en wat er eetbaar is) tot in details uitgelegd wordt met kleurijke plaatjes erbij (echt handwerk en vakmanschap in tekenen en boekdrukkunst)quote:Op maandag 16 juli 2012 22:03 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat is het denk ik. We zitten in dit systeem en weten niet beter, en we willen in feite ook niets van onze verworvenheden inleveren. Neem nu de computer, zou men daar makkelijk afstand van doen? Denk het niet.
Dus in feite doen we allemaal vrolijk mee en genieten ook van al deze dingen en de mogelijkheden die het leven ons biedt.
Dus ja, eens met je. We houden het zelf in stand. Uit lijfsbehoud of omdat men dingen niet meer kan missen.
Van de dingen die jij beschrijft weten we idd steeds minder. Alles ligt kant en klaar voor ons in de supermarkten.quote:Op maandag 16 juli 2012 22:16 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Ik heb een biologieboek uit begin1900, waar de natuur (en wat er eetbaar is) tot in details uitgelegd wordt met kleurijke plaatjes erbij (echt handwerk en vakmanschap in tekenen en boekdrukkunst)
Ik heb een kookboek (van mijn oma die het weer had van haar moeder ) van ongeveer 1930.
Daar staat precies in hoe dingen gemaakt worden die we tegenwoordig echt niet zelf meer maken maar in een supermarkt kopen, zelfs de/het slachten van een varken of koe of schaap,kip enzovoort staat tot in detail beschreven.
Ook heb ik een kookboek van de huishoudschool te 's gravenhaegen van net na de oorlog met de meest basic info.
Het huidige kookboek is hoe je instant maaltijden bereid in de microwave.(sorry grapje)
De mens weet steeds minder.
Verleden ,heden..........quote:Op maandag 16 juli 2012 22:24 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Van de dingen die jij beschrijft weten we idd steeds minder. Alles ligt kant en klaar voor ons in de supermarkten.
Ik bepaal zelf wat ik eet. Zo gezond mogelijk met af en toe een uitstapje naar fastfood en dat bevalt me prima. Voel me gezond.quote:Op maandag 16 juli 2012 22:28 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Verleden ,heden..........
Toekomst , terug naar af of laten we overheden bepalen wat we eten, drinken en welke genotmiddelen we mogen nuttigen.
Denk aan belasten junkfood/frituur, model mens (dik zijn is en ziekte?) (denkt aan ideaalbeeld duitser,arier)
Zie het in de picture , niet persoonlijk.quote:Op maandag 16 juli 2012 22:33 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik bepaal zelf wat ik eet. Zo gezond mogelijk met af en toe een uitstapje naar fastfood en dat bevalt me prima. Voel me gezond.
En ideaalbeeld, ariër? Hoe bedoel je?
Okee. Al begrijp ik het niet helemaal , maar geeft niet, het is al laat en ben een beetje moe.quote:Op maandag 16 juli 2012 22:38 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Zie het in de picture , niet persoonlijk.
mooi gezegd allemaal! deze film is wel een eyeopener idd, maar ook allemaal deel van de grotere film waar zelfs de rockefellertjes van dit universum een rol in hebben..quote:Op maandag 16 juli 2012 21:14 schreef Mxx het volgende:
[..]
Ik heb hem helemaal afgekeken en er kwam veel in voor wat ik al wist, maar nu nog uitgebreider uitgelegd en het geeft ook kijk weer op andere zaken. Ik besefte me aan het eind van deze docu dat ik op de middelbare school een keer een brief moest schrijven waarom ik altijd zo opstandig was. Eigenlijk was die brief een lange opstand over het 'moeten' van iets waar ik dus een grote hekel aan heb. Al vanaf jongs af aan. Dus heb ik ook de brief (ze waren werkelijk in schok dat ik ze robotten van de overheid had genoemd) nooit meer terug mogen zien en ik heb geen idee waar hij gebleven is. Ook kende ik deze theorie toen nog niet, wat erg veel op mijn kritiek van meerdere pagina's leek.
Nu besef ik pas goed dat ik al die tijd geweten heb wat er speelde, en dat ik wel degelijk opstand heb geboden. Ik heb nooit geleerd voor school (en toch altijd overgegaan vreemd genoeg), ik koop bijna nooit iets alleen als het echt nodig is en dat omtrent kleding, gadgets, eten, drinken, prullaria en belangrijker nog ik behandel ieder mens als een gelijke tot ze me het tegendeel bewijzen. En dit deed ik allemaal al voor ik de stukjes bij elkaar kon leggen dmv zo'n documentaire's.
Ik hoop dat hier ooit een einde aan komt en ik zal er ook zeker bewust van blijven.
Maar wanneer is een goede vraag want die chip wil ik dus echt niet.. Daar zou ik nooit achter staan!!
Mooie postquote:Op maandag 16 juli 2012 23:12 schreef Tayu het volgende:
De heerser van jouw wereld, dat zou jij zelf moeten zijn.
Met alle dualisme die je ervaart in die wereld, en ook in jezelf. Want het maakt deel uit van jou. We zijn niet alleen maar goed, of alleen maar slecht. Maar je zou met het goede in jezelf, het kwade in jou kunnen dragen, of omarmen, verzorgen... hoe je dat ook wilt noemen. Geef het een hand, en neem het mee op je pad. Door er bewust van te zijn. Zodat het een plekje krijgt en mag bestaan. Het negeren of ontkennen van die gevoelens en gedachten, verwijdert je van wie je werkelijk bent, en daarmee doe je jezelf en ook degenen van wie je houdt tekort. Die mensen zouden jou toch immers in al je zijn moeten kunnen ervaren, zoals jij ook degenen die je dierbaar zijn zou willen kunnen ervaren. In het nu. Niet in een dramatisch verleden, en ook niet in mooie verhalen voor de toekomst. Maar gewoon zoals je nu bent, met de dingen die je nu ervaart en beleeft.
En dat is hetzelfde met openstaan. Het is goed om open te staan voor andere mensen, en andere visies. Maar soms kan dat een orkaan en chaos veroorzaken in je diepste zelf. Op zo'n moment moet je op zoek gaan naar de rust in jezelf. Dan doe je alle ramen en deuren dicht, en de kachel aan. Totdat de rust is wedergekeerd, de wind is gaan liggen en de zon weer schijnt, en je alle ramen en deuren weer wijd open zet.
Take care!
Voor jezelf én voor een ander.
zeker,,verzet tegen alles wat opkomt in het nu, is volstrekt zinloos, als je dat doorhebt, dan volgt er rust..quote:
laat het er zijn, en als er actie nodig is onderneem actie..quote:Op dinsdag 17 juli 2012 06:39 schreef valandil25 het volgende:
[..]
zeker,,verzet tegen alles wat opkomt in het nu, is volstrekt zinloos, als je dat doorhebt, dan volgt er rust..
Goed mogelijk dat Zeitgeist door 'de elite' is gemaakt, denk je niet?quote:Op maandag 16 juli 2012 18:49 schreef valandil25 het volgende:
hier een linkje van zeitgeist met nl ondertiteling
Dat gevaar zit er idd in.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 12:41 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Goed mogelijk dat Zeitgeist door 'de elite' is gemaakt, denk je niet?
Er wordt eerst een stukje 'waarheid' verteld, en vervolgens zetten ze godsdienst en Jezus 'in een ander daglicht', zodat we allemaal ons ego kunnen boosten en denken dat we zelf god zijn.
Nou hoeft niemand zichzelf tekort te doen, maar we maken wel deel uit van een groter geheel.
Als het al waar is wat er in de video staat dan is het iig iets wat te groot is om aan te kunnen pakken, maw te ver van je bed om je er echt druk om te kunnen maken.quote:Op maandag 16 juli 2012 21:54 schreef Dance99Vv het volgende:
Zeitgeist is een goede eyeopener.
Maar waar ikzelf geregeld aan moet denken is dat ik dat systeem linksom of rechtsom mede instant houdt of er belang bij heb om het in stand te houden, uit lijfsbehoud om het zo maar te formuleren.
I am trapped....
Dat het niet helemaal klopt dat is waar. Maar daarom is het nog niet meteen door kwaadwillende mensen gemaakt. De elite, laat me niet lachen. De een gelooft in de paus als antichrist, de ander in de elite die de mensheid dom houdt.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 12:41 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Er wordt eerst een stukje 'waarheid' verteld, en vervolgens zetten ze godsdienst en Jezus 'in een ander daglicht', zodat we allemaal ons ego kunnen boosten en denken dat we zelf god zijn.
Nou hoeft niemand zichzelf tekort te doen, maar we maken wel deel uit van een groter geheel.
Het hoofdthema van de film is volgens mij: "Wat is de echte realiteit?". Er is zeker meer tussen hemel en aarde dan het oog ziet. Daarom zijn er zijn speculatieve filosofieen over wat zich aan de andere gene zijde bevindt (dat wat je niet ziet). Er zijn verschillende mogelijkheden:quote:Op maandag 16 juli 2012 00:55 schreef sientelo het volgende:
De matrix staat er ook mee in verband
nou ja gedeeltes
nee dat denk ik niet, want de bewjzen lijken mij wel voor de hand liggend, en ook het diepere verhaal van de illuminatie en waar ze vandaan komen ken ik.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 12:41 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Wat is het doel van deze reactie?quote:Op dinsdag 17 juli 2012 14:35 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Dat het niet helemaal klopt dat is waar. Maar daarom is het nog niet meteen door kwaadwillende mensen gemaakt. De elite, laat me niet lachen. De een gelooft in de paus als antichrist, de ander in de elite die de mensheid dom houdt.
Op Zelzate is nog wel plek voor iemand zoals jij
Mensen wakker schudden, verlichten..quote:Op woensdag 18 juli 2012 07:27 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Wat is het doel van deze reactie?
Bedoel je dat we moeten geloven wat de kranten en het journaal vertellen?quote:Op woensdag 18 juli 2012 09:13 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Mensen wakker schudden, verlichten..
Als mensen minder in sprookjes geloven en in complottheorieen zou de wereld er een stuk beter uitzien. Denk je niet?
Ik bedoel dat je niks moet geloven. Maak jezelf niet belangrijker dan je bent. Gewoon een klein radartje die niet onmisbaar is. Het ego staat aan de grond van vele complot theorieeen. En de hang naar sensatie natuurlijk. Stel je voor dat er niks gebeurt, dan zal het leven maar saai zijn.quote:Op woensdag 18 juli 2012 09:14 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Bedoel je dat we moeten geloven wat de kranten en het journaal vertellen?
En op basis van dat ego lach jij mensen uit die een bepaalde theorie een kans geven en verwijs je ze naar Zelzate?quote:Op woensdag 18 juli 2012 09:24 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Ik bedoel dat je niks moet geloven. Maak jezelf niet belangrijker dan je bent. Gewoon een klein radartje die niet onmisbaar is. Het ego staat aan de grond van vele complot theorieeen. En de hang naar sensatie natuurlijk. Stel je voor dat er niks gebeurt, dan zal het leven maar saai zijn.
Ik denk wel dat zodra mensen zich eenmaal in dit soort zaken gaan verdiepen dat ze zichzelf helemaal gek kunnen maken, zeker wanneer er theorieen voorbij komen die gaan over mind control technieken door hogere, onzichtbare machten. Het gevaar bestaat dan dat je je blindelings op die zijde focust en er daardoor inderdaad niet gelukkiger van word. Ik heb dit zelf ook ervaren. Toch denk ik zeker dat er niks mis mee is om er regelmatig bij stil te staan wat nu de werkelijkheid echt inhoudt in plaats van maar je kop in het zand te blijven steken en je alleen maar bezig te houden met aardse zaken.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 02:03 schreef deelnemer het volgende:
Je kunt oorzaken zoeken voor je angstgevoelens buiten de normale redenen, net zoals je verkaringen kunt zoeken voor je bestaan buiten de nomale gronden. Dat brengt je alleen maar verder van huis. Een karig geestelijk dieet, dat beperkt blijft tot het alledaagse, lijkt mij beter. Dan ben je in één klap van alles verlost, behalve ongewenste gevoelens. Als je je tevens houdt aan het gezonde levenstijl (voldoende en gezond eten, voldoende slapen, voldoende lichaamsbeweging) kom je tot rust en word je sterker. Verder kun je je bezighouden met alles wat mooi, goed en interessant is in dit leven.
Heb je goede redenen om daarbuiten te treden? Het mag wel, maar alleen als je er gelukkiger van wordt.
Toch denk ik dat dat juist een leugen is. Dat we die tegenstelling nodig hebben. Negativiteit hoeft helemaal niet te leiden tot "verbetering" of tot groei, het kan ook juist littekens achterlaten waar mensen de rest van hun leven onder gebukt gaan. Ik denk dat dat juist datgene is wat met de mensheid eeuwenlang is gebeurd. Net als ieder ander heb ik ook mijn portie pijn en verdriet gekend, maar als ik het vergelijk met wat sommige mensen hebben meegemaakt valt het dan wel weer mee. En nee, ik hoef echt niet een marteling of het zien van een moord te hebben ervaren om van een mooie zonsondergang of een goede maaltijd te kunnen genieten.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 03:30 schreef valandil25 het volgende:
[b]de reden van ons bestaan is denk ik, dat we de bron van alles bewuster maken, doordat we de les leren van afgescheiden zijn, van die zelfde bron. want als je alleen maar liefde kent en geen tegenstellingen hebt geleerd. hoe kun je dan bewuster worden?
dus je gelooft in verdeeldheid,,ja dat zal het zijn...quote:Op woensdag 18 juli 2012 20:47 schreef Kroketvulling het volgende:
[..]
Toch denk ik dat dat juist een leugen is. Dat we die tegenstelling nodig hebben. Negativiteit hoeft helemaal niet te leiden tot "verbetering" of tot groei, het kan ook juist littekens achterlaten waar mensen de rest van hun leven onder gebukt gaan. Ik denk dat dat juist datgene is wat met de mensheid eeuwenlang is gebeurd. Net als ieder ander heb ik ook mijn portie pijn en verdriet gekend, maar als ik het vergelijk met wat sommige mensen hebben meegemaakt valt het dan wel weer mee. En nee, ik hoef echt niet een marteling of het zien van een moord te hebben ervaren om van een mooie zonsondergang of een goede maaltijd te kunnen genieten.
Het enige positieve wat ik kan bedenken van nare ervaringen is dat je met andere mensen kan klikken omdat zij hetzelfde ervaren en we allemaal in hetzelfde schuitje zitten.
Dezelfde soort moleculen en atomen volgens mij.quote:Op woensdag 18 juli 2012 21:07 schreef valandil25 het volgende:
[..]
dus je gelooft in verdeeldheid,,ja dat zal het zijn...
we zijn allemaal gemaakt van de zelfde moleculen en atomen weet je nog?
omdat de mohelijkheden van creatie en dna eindeloos zijnquote:Op woensdag 18 juli 2012 21:35 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Dezelfde soort moleculen en atomen volgens mij.
Als alles hetzelfde en één is, hoe kunnen er dan verschillende entiteiten zijn?
Ik zou dat gewoon zo zeggen, daar heb je volgens mij geen atomen of moleculen voor nodig.quote:Op woensdag 18 juli 2012 21:49 schreef valandil25 het volgende:
LIEFDE=EENHEID liefde is de connectie die je maakt met een ander wezen, op het moment dat je liefde voelt voel je eenheid en connectie, het gaat het denken te boven..
liefde bestaat dus niet voor niets..
dat klopt idd,, en om dat te beseffen zitten we nu in deze wereld van dualiteitenquote:Op woensdag 18 juli 2012 22:09 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Ik zou dat gewoon zo zeggen, daar heb je volgens mij geen atomen of moleculen voor nodig.
je doet je naam wel eer aan trouwens,,je hebt goede vragenquote:Op woensdag 18 juli 2012 22:19 schreef valandil25 het volgende:
[..]
dat klopt idd,, en om dat te beseffen zitten we nu in deze wereld van dualiteiten
Andere ordening / structuur.quote:Op woensdag 18 juli 2012 21:35 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Dezelfde soort moleculen en atomen volgens mij.
Als alles hetzelfde en één is, hoe kunnen er dan verschillende entiteiten zijn?
Als je ervan uitgaat dat het materiele het enige is wat er is wel ja. Ik ken het beeld van as above, so below, en dat we allemaal van dezelfde soort deeltjes gemaakt zijn, zij het op grote of juist miniscule schaal. Maar wat is daarbuiten dan? Wat is datgene wat het materiele het materiele maakt? Ze zeggen dat alles energie is, maar is dat dan niet te gelimiteerd? Is er ook nog iets buiten die energie? Ik geloof zelf dat er zeker iets buiten de cyclus is waarbinnen wij leven. Alles beweegt zich voort in een cyclus, maar misschien is die cyclus zelf wel een soort van gevangenis.quote:Op woensdag 18 juli 2012 21:07 schreef valandil25 het volgende:
dus je gelooft in verdeeldheid,,ja dat zal het zijn...
we zijn allemaal gemaakt van de zelfde moleculen en atomen weet je nog?
het is energie/bewustzijn wat zich uitbeeld in materie omdat de trillingsfreqeuntie van deze planeet laag ligt in vergelijking met andere planetenquote:Op vrijdag 20 juli 2012 15:21 schreef Kroketvulling het volgende:
[..]
Als je ervan uitgaat dat het materiele het enige is wat er is wel ja. Ik ken het beeld van as above, so below, en dat we allemaal van dezelfde soort deeltjes gemaakt zijn, zij het op grote of juist miniscule schaal. Maar wat is daarbuiten dan? Wat is datgene wat het materiele het materiele maakt? Ze zeggen dat alles energie is, maar is dat dan niet te gelimiteerd? Is er ook nog iets buiten die energie? Ik geloof zelf dat er zeker iets buiten de cyclus is waarbinnen wij leven. Alles beweegt zich voort in een cyclus, maar misschien is die cyclus zelf wel een soort van gevangenis.
Nou ja, in elk geval geloof ik zeker wel dat alles in de kern 1 is, maar de vraag is of die gedachte wel toepasbaar is in onze realiteit. Op het niveau waarin wij leven geloof ik zeker in verdeeldheid, al bestaat die niet meer als je veel dieper gaat. Ik denk dat veel van die slogans die je vaak hoort zoals alles is liefde, alles is 1, en jij bent de ander en vice versa op 1 niveau wel waar is, maar waar wij op ons niveau niet veel aan hebben, omdat het veel stappen overslaat om alles echt te kunnen doorzien.
Als er al een laatste oordeel geveld zal worden, ga ik ervan uit dat je zelf diegene zal zijn die in alle eerlijkheid dat oordeel zal vellen.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 18:23 schreef sientelo het volgende:
zag net deze tekst staan als commentaar bij een filmpje:
"Should the day come where I MIGHT meet God and his judgment, I won't judge him for whatever he says or feels about me. He is forgiven for all his judgment and transgressions against me.
Do you see what I'm saying?"
vegetarian musicquote:Op dinsdag 24 juli 2012 15:27 schreef valandil25 het volgende:
Quote of the day
Enlightment has nothing
to do with slow talking
and listening to
vegetarian music.
(Tony Parsons)
je moet die reactie niet al te letterlijk nemenquote:Op dinsdag 24 juli 2012 15:36 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
vegetarian music![]()
oh wacht, zoiets?
http://www.youtube.com/us(...)feature=results_main
Die persoon lijkt zichzelf op de een of andere manier gelijk- of zelfs meerwaardig te willen maken aan god, en doet net alsof hij over god kan oordelen.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 18:23 schreef sientelo het volgende:
"Should the day come where I MIGHT meet God and his judgment, I won't judge him for whatever he says or feels about me. He is forgiven for all his judgment and transgressions against me.
Waarom is dit de 'quote of the day'?quote:Op dinsdag 24 juli 2012 15:27 schreef valandil25 het volgende:
Quote of the day
Enlightment has nothing
to do with slow talking
and listening to
vegetarian music.
(Tony Parsons)
Hemel, aarde en ik leven samen, en alle dingen en ik vormen een ondeelbare eenheidquote:Op woensdag 18 juli 2012 21:49 schreef valandil25 het volgende:
LIEFDE=EENHEID liefde is de connectie die je maakt met een ander wezen, op het moment dat je liefde voelt voel je eenheid en connectie, het gaat het denken te boven..
liefde bestaat dus niet voor niets..
Precies.quote:Maar de wijzen weten beter. Dat universiteit de ware kennis links laten liggen, berust op een complot en daar zit de duivel achter. Zo zit dat.
En wat mag dat dan wel betekenen? Ik kan ook zeggen 'je bent al een aardbei, alleen noem ik het bewustzijn'. Net zo betekenisloos.quote:en je bent al god (alleen noem ik het bewustzijn)
Net zo'n betekenisloze kreet. "Alles is energie". Wat betekent dat, concreet gezien?quote:Ze zeggen dat alles energie is
had m van een andere site afgehaald en daar was die de qoute van de dag.quote:Op woensdag 25 juli 2012 11:12 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Waarom is dit de 'quote of the day'?
wij zijn energie(materie,langzaam vibrerend) en alles om ons heen is energie(is bewezen)quote:Op woensdag 25 juli 2012 14:28 schreef PontifexMaximus het volgende:
[..]
Net zo'n betekenisloze kreet. "Alles is energie". Wat betekent dat, concreet gezien?
daarmee wil ik zeggen dat je een stukje bewustzijn/energie bent,,sommige zeggen dat je al god bent, dat is ook zo maar ik geef het zelf de naam bewustzijn, omdat ik dat makkelijker vind.quote:Op woensdag 25 juli 2012 14:21 schreef PontifexMaximus het volgende:
[..]
En wat mag dat dan wel betekenen? Ik kan ook zeggen 'je bent al een aardbei, alleen noem ik het bewustzijn'. Net zo betekenisloos.
OK, ik denk bij 'god' meer aan een bovennatuurlijk wezen dat kan ingrijpen in de natuurwetten. En ik ben meer dan alleen bewustzijn, ik besta gewoon uit aardse materie.quote:Op woensdag 25 juli 2012 20:39 schreef valandil25 het volgende:
[..]
daarmee wil ik zeggen dat je een stukje bewustzijn/energie bent,,sommige zeggen dat je al god bent, dat is ook zo maar ik geef het zelf de naam bewustzijn, omdat ik dat makkelijker vind.
En merken we ook iets van deze verbinding? Of moet je daarvoor verlichting bereikt hebben?quote:Op woensdag 25 juli 2012 20:33 schreef valandil25 het volgende:
[..]
wij zijn energie(materie,langzaam vibrerend) en alles om ons heen is energie(is bewezen)
dat betekent dat alles 1 is, alles staat met elkaar in verbinding.
is ook zo, maar je bent er ook een onderdeel van..quote:Op woensdag 25 juli 2012 21:56 schreef PontifexMaximus het volgende:
[..]
OK, ik denk bij 'god' meer aan een bovennatuurlijk wezen dat kan ingrijpen in de natuurwetten. En ik ben meer dan alleen bewustzijn, ik besta gewoon uit aardse materie.
haha ja en ook dat is prima..quote:Op woensdag 25 juli 2012 22:01 schreef PontifexMaximus het volgende:
Overigens ben ik een "dark soul" met een zeer laag vibratieniveau
je bent al verlicht, je bent namelijk perfect zoals je bent, alleen moet die realisatie bij velen nog komenquote:Op woensdag 25 juli 2012 22:11 schreef PontifexMaximus het volgende:
[..]
En merken we ook iets van deze verbinding? Of moet je daarvoor verlichting bereikt hebben?
Overigens zijn in de fysica energie en materie 2 verschillende begrippen. De '=' in E=mc2 staat voor 'is equivalent aan', niet voor 'is hetzelfde als'. Einstein had het wel grappig gevonden, deze verwarring.
Ik had het laatst wel, een paar uur van extase waarin ik van alle mensen hield (kort moment van verlichting? Ik had iig. geen drugs of alcohol gebruikt) ... dus misschien zit er toch wel iets in.quote:Op woensdag 25 juli 2012 22:30 schreef valandil25 het volgende:
[..]
je bent al verlicht, je bent namelijk perfect zoals je bent, alleen moet die realisatie bij velen nog komen
ja einstein heeft het helemaal begrepen idd..
de verbinding is liefde..
de verbinding is ook dat niets kan bestaan zonder het ander omdat alles 1 is.
ja het NU is de verlichting..quote:Op woensdag 25 juli 2012 22:42 schreef PontifexMaximus het volgende:
[..]
Ik had het laatst wel, een paar uur van extase waarin ik van alle mensen hield (kort moment van verlichting? Ik had iig. geen drugs of alcohol gebruikt) ... dus misschien zit er toch wel iets in.
Mwah, als je er al overtuigd van bent dat je perfect ben zal dat gemakzucht inde hand werken. Het kan nooit kwaad om aan jezelf te blijven werken lijkt mij.quote:Op woensdag 25 juli 2012 22:30 schreef valandil25 het volgende:
[..]
je bent al verlicht, je bent namelijk perfect zoals je bent, alleen moet die realisatie bij velen nog komen
ja einstein heeft het helemaal begrepen idd..
de verbinding is liefde..
de verbinding is ook dat niets kan bestaan zonder het ander omdat alles 1 is.
dat is ook gemakkelijk, en dat is ook de bedoeling..gemakzucht heeft bij jou blijkbaar een negatieve lading, en dat is ook prima..quote:Op woensdag 25 juli 2012 22:55 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Mwah, als je er al overtuigd van bent dat je perfect ben zal dat gemakzucht inde hand werken. Het kan nooit kwaad om aan jezelf te blijven werken lijkt mij.
Bij jou niet dan? Zelfvoldaanheid ben ik niet zo'n fan van eigenlijk.quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:01 schreef valandil25 het volgende:
[..]
dat is ook gemakkelijk, en dat is ook de bedoeling..gemakzucht heeft bij jou blijkbaar een negatieve lading, en dat is ook prima..
en als de inpuls in je opkomt om je te ontwikkelen is dat ook prima en is dat de evolutie van het bewustzijn..
ook prima, als je denkt dat je niet compleet bent en blijft zoeken naar een soort denkbeeldig concept van verlossing in de toekomst , die bestaat namelijk niet..quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:02 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Bij jou niet dan? Zelfvoldaanheid ben ik niet zo'n fan van eigenlijk.
Nou, ik denk dus wél dat er een ik is. Dat hebben we namelijk allemaal. Of je het nu leuk vindt of niet.quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:09 schreef valandil25 het volgende:
[..]
ook prima, als je denkt dat je niet compleet bent en blijft zoeken naar een soort denkbeeldig concept van verlossing in de toekomst , die bestaat namelijk niet..
de verlossing is NU op dit moment het enigste wat er ooit zal zijn.
er is geen ik in mijn optiek,,dus ook niets wat zich zelfvoldaan zou voelen aangezien er geen zelf is...
ja ons denken houdt dat ik idee hardnekkig vast idd en dat is ook de reden dat je het zo ervaart, omdat je je met je gedachtes identificeertquote:Op woensdag 25 juli 2012 23:12 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, ik denk dus wél dat er een ik is. Dat hebben we namelijk allemaal. Of je het nu leuk vindt of niet.
Logisch toch?quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:25 schreef valandil25 het volgende:
[..]
ja ons denken houdt dat ik idee hardnekkig vast idd en dat is ook de reden dat je het zo ervaart, omdat je je met je gedachtes identificeert
ja dat is idd logisch ja..quote:
omdat deze tekst me erg raakte en er echt een verschuiving in me bewustzijn plaatsvond toen ik het las. wat ik erin las was vrijheid van de onderdrukking. waarin je beoordeelt wordt en waarin er tegen je gezondigd wordt. de angst voor fouten en de schuld, die van "boven" naar je toe gezonden wordt. dus vrijheid en vooral ook dat deze persoon alles vergeven heeft en dus in vrijheid leeft en deze donkere machten met oordelen en schuld geen enkele invloed meer op hem hebben. hij vergeeft ze en ziet ze dus als gelijkwaardig en hij investeert niet langer in woede of angst erover.quote:Op woensdag 25 juli 2012 11:10 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Die persoon lijkt zichzelf op de een of andere manier gelijk- of zelfs meerwaardig te willen maken aan god, en doet net alsof hij over god kan oordelen.
Dat moet de betreffende persoon zelf weten, maar waarom haal je de quote aan?
God and his judgementquote:Op zaterdag 21 juli 2012 18:23 schreef sientelo het volgende:
onderdrukking, zonde, angst , fout, schuld ... die van boven naar je gezonden wordt ???quote:omdat deze tekst me erg raakte en er echt een verschuiving in me bewustzijn plaatsvond toen ik het las. wat ik erin las was vrijheid van de onderdrukking. waarin je beoordeelt wordt en waarin er tegen je gezondigd wordt. de angst voor fouten en de schuld, die van "boven" naar je toe gezonden wordt.
Vergeving is idd de kortste weg om karma te verwerken maar niet altijd de eenvoudigste.quote:dus vrijheid en vooral ook dat deze persoon alles vergeven heeft en dus in vrijheid leeft en deze donkere machten met oordelen en schuld geen enkele invloed meer op hem hebben. hij vergeeft ze en ziet ze dus als gelijkwaardig en hij investeert niet langer in woede of angst erover
Ik had de indruk dat de tekst aan god gericht was... God is volgens mij geen donkere machten.quote:Op donderdag 26 juli 2012 02:31 schreef sientelo het volgende:
[..]
omdat deze tekst me erg raakte en er echt een verschuiving in me bewustzijn plaatsvond toen ik het las. wat ik erin las was vrijheid van de onderdrukking. waarin je beoordeelt wordt en waarin er tegen je gezondigd wordt. de angst voor fouten en de schuld, die van "boven" naar je toe gezonden wordt. dus vrijheid en vooral ook dat deze persoon alles vergeven heeft en dus in vrijheid leeft en deze donkere machten met oordelen en schuld geen enkele invloed meer op hem hebben. hij vergeeft ze en ziet ze dus als gelijkwaardig en hij investeert niet langer in woede of angst erover.
En de kerk, dit zich als verlengstuk van god probeert neer te zetten (wat hij misschien in sommige gevallen ook wel is, maar zeker niet altijd).quote:Op donderdag 26 juli 2012 08:53 schreef UncleScorp het volgende:
God and his judgement![]()
"God" oordeelt niet ... enkel jijzelf oordeelt
Dat lijkt me ook, volgens mij zijn het vooral andere mensen die zich er mee bezig houden.quote:onderdrukking, zonde, angst , fout, schuld ... die van boven naar je gezonden wordt ???
Dit klinkt zo onlogisch![]()
Volgens mij ging het over oordelen na de dood.quote:Op donderdag 26 juli 2012 13:11 schreef GoedeVraag het volgende:
En de kerk, dit zich als verlengstuk van god probeert neer te zetten (wat hij misschien in sommige gevallen ook wel is, maar zeker niet altijd).
De kerk probeert dat al vast bij dit leven te doen cq waarschuwt er vast voor.quote:Op donderdag 26 juli 2012 13:14 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Volgens mij ging het over oordelen na de dood.
Dan komt de kerk er niet meer aan te pas
Dat is dus de macht die religie uitoefent/uit kan oefenen op mensen.quote:Op donderdag 26 juli 2012 13:15 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
De kerk probeert dat al vast bij dit leven te doen cq waarschuwt er vast voor.
Even aangepast voor je.quote:Op donderdag 26 juli 2012 13:49 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat is dus de macht die religie de kerk uitoefent/uit kan oefenen op mensen.
Onder de duim houden door ze de hel voor te spiegelen als men zich niet gedraagt.
Een mens heeft zelf normbesef, heeft daar geen instituut voor nodig lijkt mij.
Nou nee, dat hoef je niet aan te passen. Ik heb het over religie in de ruimste zin van het woord.quote:
Dus ook Zionisme.quote:Op donderdag 26 juli 2012 13:51 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou nee, dat hoef je niet aan te passen. Ik heb het over religie in de ruimste zin van het woord.
Elke religie dus.
Dat kan je altijd zeggen als er een uitgepikt wordt. Misschien ligt het wel bij jou dat je dat zo apart vindt.quote:
Toch is er alleen een kerk of een moskee de enige plek waar dat gepredikt word vlgs mij.quote:Op donderdag 26 juli 2012 13:51 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou nee, dat hoef je niet aan te passen. Ik heb het over religie in de ruimste zin van het woord.
Elke religie dus.
Leuk leesvoer voor Atheisten, wat ik ergens ook weer schaar onder een religie.quote:Op donderdag 26 juli 2012 14:20 schreef Lavenderr het volgende:
En volgens Freud:
http://www.atheistischebe(...)ek-met-sigmund-freud
Leuk artikel.
Ik ook. Je ziet hetzelfde fanatisme als bij religie.quote:Op donderdag 26 juli 2012 14:39 schreef Bastard het volgende:
[..]
Leuk leesvoer voor Atheisten, wat ik ergens ook weer schaar onder een religie.
nou ik heb nog steeds een pieker verstand dus in dat opzicht niet,, maar ik weet dat het NU zelf de verlichting is en dat je al compleet bent..quote:
Er zijn genoeg religies die de mens alle vrijheid laten, er zijn ook religies op rationele grondslag zonder doctrines ...quote:Op donderdag 26 juli 2012 14:09 schreef Lavenderr het volgende:
Ik denk dat elke religie doctrines heeft.
Heb je een voorbeeld van een religie zonder doctrine?quote:Op donderdag 26 juli 2012 15:12 schreef PontifexMaximus het volgende:
[..]
Er zijn genoeg religies die de mens alle vrijheid laten, er zijn ook religies op rationele grondslag zonder doctrines ...
Als er geen ik/ego is, waarom dan die moeite om van datzelfde ego af te komen ?quote:Op donderdag 26 juli 2012 14:59 schreef valandil25 het volgende:
[..]
nou ik heb nog steeds een pieker verstand dus in dat opzicht niet,, maar ik weet dat het NU zelf de verlichting is en dat je al compleet bent..
met andere woorden ,alles is precies goed zoals het is..
er hoeft zich dus geen magisch proces te voltrekken zoals dat bijvoorbeeld bij eckhart tolle plaats heeft gevonden..
als je dus nog steeds zoekende bent zul je het nooit vinden,,want het is in het hier en nu,,niet op een zeker moment in de toekomst..
er is zoiezo geen IK, en dus ook niet iets dat verlicht moet worden,, er is alleen bewustzijn/energie wat zich onwetend en bewust wil ervaren.
ze zeggen wel eens; het grootste obstakel op weg naar verlichting is de gedachte dat je nog niet verlicht bent..
jij hebt m door!quote:Op donderdag 26 juli 2012 15:16 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Als er geen ik/ego is, waarom dan die moeite om van datzelfde ego af te komen ?
Boeddhisme heeft volgens mij geen echte doctrines, net als paganisme/wicca. Verder kom je uit bij mysteriereligies, occultisme, esoterie ... het kenmerk daarvan is weer dat ze niet openbaar zijn. Zoals mijn religie.quote:Op donderdag 26 juli 2012 15:14 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Heb je een voorbeeld van een religie zonder doctrine?
Ligt ook weer aan welke stroming er gevolgd word in het boeddhisme, mij spreekt daarom juist de diamantweg het meeste aan.quote:Op donderdag 26 juli 2012 15:22 schreef PontifexMaximus het volgende:
[..]
Boeddhisme heeft volgens mij geen echte doctrines, net als paganisme/wicca.
De Rastafaribeweging kent geen officiële centrale leiding en heeft wereldwijd ongeveer een miljoen aanhangers (gekend als Rastafari's, Rastafara's, Rastas, Natty Dread´s of Rasta Rebels).quote:Op donderdag 26 juli 2012 15:22 schreef PontifexMaximus het volgende:
[..]
Boeddhisme heeft volgens mij geen echte doctrines, net als paganisme/wicca. Verder kom je uit bij mysteriereligies, occultisme, esoterie ... het kenmerk daarvan is weer dat ze niet openbaar zijn. Zoals mijn religie.
In het kort: ook als je niet verlicht bent ben je eigenlijk al verlicht...quote:Op donderdag 26 juli 2012 15:19 schreef valandil25 het volgende:
[..]
jij hebt m door!
want dat hoeft niet, het ego mag er gewoon zijn..zoals alles er mag zijn.
Er hoort nog hele hoop uitleg bij maar in het kort is dat wel waar het om gaat;quote:Op donderdag 26 juli 2012 15:47 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
In het kort: ook als je niet verlicht bent ben je eigenlijk al verlicht...
(Dat is ten minste de tendens die ik opmaak uit wat je schrijft..)
ja zo zou je het kunnen omschrijven..quote:Op donderdag 26 juli 2012 15:47 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
In het kort: ook als je niet verlicht bent ben je eigenlijk al verlicht...
(Dat is ten minste de tendens die ik opmaak uit wat je schrijft..)
Je bent het al, maar het vergt wel veel van je het te 'herinneren'...?quote:Op donderdag 26 juli 2012 15:53 schreef Bastard het volgende:
[..]
Er hoort nog hele hoop uitleg bij maar in het kort is dat wel waar het om gaat;
Verlichting is niet iets onbereikbaars weggelegd voor die ene boeddha, boeddha onderwees juist dat iedereen die verlichting kan vinden.
Men maakt echter de vergissing dat het iets is wat buiten onze mogelijkheden ligt, dat iets is wat buiten ons staat maar iedereen word al verlicht geboren. Het 'enige' wat je nog behoeft te doen is stoppen met zoeken maar naar binnen keren. Stop met dromen, wakker worden uit de illussie waar je leven is opgebouwd en dan langzaamaan zou je een verlichtingservaring kunnen krijgen, al is het maar voor een split second. Die ervaringen kun je, hoe langer je er meer bezig bent, meer opdoen, maar het vergt wel veel van je, zoals de opvattingen die nu deel uitmaken van je leven, alles wat je denkt dat echt is, gaan doorzien.
Maar het is, om kort te zeggen, wel waar dat je dus al verlicht bent, je bent het alleen vergeten.
Even aangevuld met eerdere woorden.quote:Op donderdag 26 juli 2012 15:58 schreef valandil25 het volgende:
[..]
ja zo zou je het kunnen omschrijven..
je voelt je niet verlicht, omdat je denkt dat je niet verlicht bent..
of tewel je ego houdt de zoektocht naar verlichting in leven omdat het zelf wil overleven
Maar dat is helemaal prima.
dat is idd ook prima..en precies zoals het moet zijn..quote:Op donderdag 26 juli 2012 15:58 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Even aangevuld met eerdere woorden.
dus je niet bestaande ego houdt je ego in leven?quote:Op donderdag 26 juli 2012 15:58 schreef valandil25 het volgende:
[..]
ja zo zou je het kunnen omschrijven..
je voelt je niet verlicht, omdat je denkt dat je niet verlicht bent..
of tewel je ego houdt de zoektocht naar verlichting in leven omdat het zelf wil overleven
Om alles wat je dacht dat je opgebouwd hebt en bent gaan zien als echt en waardevol maar eigenlijk een uiting is van verkeerd denken en verrijking. Bijvoorbeeld acties voortkomende uit begeren wat leidt naar hebzucht wat leidt naar lijden.quote:Op donderdag 26 juli 2012 15:58 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Je bent het al, maar het vergt wel veel van je het te 'herinneren'...?
ja het houdt zichzelf in stand ja..quote:Op donderdag 26 juli 2012 16:06 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
dus je niet bestaande ego houdt je ego in leven?
you've lost me
Dan is het toch mooi in balans?quote:Op donderdag 26 juli 2012 16:14 schreef valandil25 het volgende:
[..]
ja het houdt zichzelf in stand ja..
het kan levens echt lijken omdat je je identificeert met je ik gedachtes..
maar uiteindelijk als je uitzoemt is het ik een illusie ja..
ja het bewustzijn wil ook de ik ervaring ervaren, en in de evolutie van bewustzijn is dat dus ook precies zoals het moet zijn..quote:Op donderdag 26 juli 2012 16:19 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dan is het toch mooi in balans?
soort yin en yang?
De god uit de bijbel oordeelt. Bij allerlei andere religies offerden ze om de goden/geesten tevreden te stellen.quote:Op donderdag 26 juli 2012 08:53 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
God and his judgement![]()
"God" oordeelt niet ... enkel jijzelf oordeelt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Juist ja, door de goden of god. In zovele religies in vele tijden.quote:onderdrukking, zonde, angst , fout, schuld ... die van boven naar je gezonden wordt ???
Dit klinkt zo onlogisch
Daar geloof ik niet in. Iets wat boven jou staat is niet liefdevol. Liefde is je kern en kan in gelijkwaardigheid gedeeld worden. Iets wat zegt meer kennis dan jou te hebben is niet je vriend. Een ware "engel" herinnert je alleen aan het licht in jezelf en staat naast je niet boven je.quote:"Hierboven" heerst de allesomvattende liefde waarvan wij hier beneden enkel maar kunnen dromen ... waarom zouden "zij" zulke negatieve dingen naar beneden zenden ?Nee, het is geen leerschool en ook geen eigen keuze. Het leven is onrechtvaardig en oneerlijk. De simpelste mensen weten dit. Alleen dogma's spreken dit tegen. Je maakt keuzes in je leven, maar bent zeker niet verantwoordelijk voor alles wat er gebeurd. Verder sta je in wisselwerking met je omgeving, en bepaalt die ook voor een groot deel je leven. Als je in een arm land in afrika bent geboren, kan je dagen honger lijden en misschien wel omkomen van de honger. Dat noem ik geen keuze. Het is wel een keuze van ons, het westen, om deze toestand voort te laten duren. Een persoon kan niet alle hongeren voeden. Wel fair trade kopen en een project steunen. Of iets opzetten.quote:Ga er vanuit dat je je leven zelf gekozen hebt, hoe positief of negatief je het ook aanvoelt. Het is een leerschool van eigen keuze, met lessen die jij jezelf opgelegd hebt.Mwa, vrije wil niet echt. Je hebt in een beperkt veld bepaalde keuzes. Geen echte vrije wil. Daarbij is er een systeem die ook nog eens verblindend werkt, zodat je ook de keuzes die je hebt vaak niet eens doorziet. De ene persoon heeft meer keuzevrijheid dan de ander. Omgeving speelt een belangrijke rol. Hoeveel vrijheid hadden de joden in een concentratie kamp?quote:Hier op Aarde hebben we vrije wil waardoor we idd soms "verkeerde" keuzes maken die ons afleiden van het pad dat we oorspronkelijk voor ogen hadden.Karma in die zin is een geloof en volgens mij niet waar. Ik geloof er niet in. Ik geloof wel dat we in de kern "verlicht" zijn en dat er allerlei ruis en andere narigheid overheen/doorheen zit, zodat je iets anders ervaart en communiceert.quote:Vergeving is idd de kortste weg om karma te verwerken maar niet altijd de eenvoudigste.
[ Bericht 2% gewijzigd door sientelo op 27-07-2012 04:05:00 ]Als je niet graag doet wat je doet en niet doet wat je wél graag doet, dan heb je wanklank boven muziek verkozen.
Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen
De "goden" die offers vragen, waaronder mensenoffers, zijn wel donkere machten. Buiten, boven, ect daar zijn donkere machten. Alleen binnenin je kern (en dat geldt voor vele zielen) is licht te vinden. Zo zie ik het op dit moment.quote:Op donderdag 26 juli 2012 13:09 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Ik had de indruk dat de tekst aan god gericht was... God is volgens mij geen donkere machten.
Misschien is goed en kwaad wel bijna overal, misschien zelfs binnenin je kern.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 04:24 schreef sientelo het volgende:
[..]
De "goden" die offers vragen, waaronder mensenoffers, zijn wel donkere machten. Buiten, boven, ect daar zijn donkere machten. Alleen binnenin je kern (en dat geldt voor vele zielen) is licht te vinden. Zo zie ik het op dit moment.
er zijn slechts gebeurtenissen,, het label goed en kwaad wordt er op geplakt door het verstand dat er over oordeelt.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 10:59 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Misschien is goed en kwaad wel bijna overal, misschien zelfs binnenin je kern.
God zelf lijkt me daar een uitzondering op. De goden die jij bedoeld zijn volgens mij ook niet god.
1. Hoe kan je weten dat er geen scheiding tussen goed en kwaad zou zijn?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 16:05 schreef valandil25 het volgende:
[..]
er zijn slechts gebeurtenissen,, het label goed en kwaad wordt er op geplakt door het verstand dat er over oordeelt.
je zou hoogstens kunnen zeggen dat er zoiets is als bewustzijn dat zich als onbewust en bewust manifesteert..
1. goed en kwaad kan alleen bestaan onder de gratie van het verstand..quote:Op vrijdag 27 juli 2012 17:04 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
1. Hoe kan je weten dat er geen scheiding tussen goed en kwaad zou zijn?
2. Waarin verschilt jouw opvatting van nihilisme?
Kan 'het gevoel' of 'de ziel' geen oordeel vellen? Of god? Hoe weet je dat het enkel via het verstand kan lopen?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 17:32 schreef valandil25 het volgende:
[..]
1. goed en kwaad kan alleen bestaan onder de gratie van het verstand..
Dat je zelf vertraagd tot een oordeel komt, zegt toch niet dat het niet daarvoor al goed of kwaad kon zijn?quote:je zintuigen nemen dingen waar en je bent daarom de waarnemer,, pas een halve seconde later komt het denken er achter aan met een oordeel. dit oordeel bestaat alleen in je gedachten.
buiten die gedachten is het gewoon een gebeurtenis.
een oordeel is puur iets van het verstand.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 17:35 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Kan 'het gevoel' of 'de ziel' geen oordeel vellen? Of god? Hoe weet je dat het enkel via het verstand kan lopen?
[..]
Dat je zelf vertraagd tot een oordeel komt, zegt toch niet dat het niet daarvoor al goed of kwaad kon zijn?
Iets kan toch ook gebeuren voordat je het waarneemt?
Waarom zouden we ons dan niet overgeven aan begeerte, diefstal, moord etc?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 17:46 schreef valandil25 het volgende:
[..]
een oordeel is puur iets van het verstand.
wel is er de universele wet van oorzaak en gevolg ook wel karma genoemd wat van brahman/god/energie in ruste,prime creator/bewustzijn af komt maar dat is geen oordeel maar meer een natuurlijk iets..wat ge zaait zult ge oogsten..
je verstand komt tot een oordeel jij niet,,jij bent het bewustzijn wat zich met dat verstand identificeert als je oordeelt.
je kan namelijk ook iets aanschouwen zonder te oordelen, dan ben je de waarnemer van de gebeurtenis/situatie.
dit gebeurt ook op grote schaal in de wereld,,en dat is bewustzijn wat zich onbewust manifesteert.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 17:51 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Waarom zouden we ons dan niet overgeven aan begeerte, diefstal, moord etc?
En waarin verschilt je verhaal van nihilisme?
Andere vraag: als goed en kwaad niet bestaan, op basis waarvan handel jij dan?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 17:53 schreef valandil25 het volgende:
ik heb het nihilisme even gegoogled, maar dat gaat meer uit van het individu heb ik het idee..
ook verwerpt het universele wetten, en daar ben ik het ook niet mee eens..
Jij stelt veel vragen valt me op.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 21:32 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Andere vraag: als goed en kwaad niet bestaan, op basis waarvan handel jij dan?
Op basis van aangeleerd gedrag en instincten?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 21:32 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
mooie vraagquote:Op vrijdag 27 juli 2012 21:32 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Onze gedachten bestaan toch ook?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 21:49 schreef valandil25 het volgende:
niet dat er een ik en een jij bestaan, die bestaan alleen in onze gedachten.
ja en ze mogen er ook zijn..quote:
Of het mag of niet, daar ga ik niet over. Waar het me om ging is dat onze gedachtes bestaan, en daarmee dan ook de ik die in die gedachtes bestaat. Toch zeg je tegelijkertijd dat het ik niet bestaat. Ik vind dat apart.quote:
het ik idee is iets van het verstand idd,,maar de realiteit van de ik ervaring is onderhevig aan welke mate jij je met je ik gedachtes identificeert.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 22:13 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Of het mag of niet, daar ga ik niet over. Waar het me om ging is dat onze gedachtes bestaan, en daarmee dan ook de ik die in die gedachtes bestaat. Toch zeg je tegelijkertijd dat het ik niet bestaat.
Geen gemakkelijke kwestie lijkt me.
Ben jij nu altijd bezig met elke gedachte te ontrafelen die in je opkomt~Lijkt me zo vermoeiendquote:Op vrijdag 27 juli 2012 22:56 schreef valandil25 het volgende:
om minder in je gedachtes verstrikt te raken kan het hulpvol zijn om de waarnemer van je gedachtes te worden..
bij gedachtes die er dan in je opkomen zeg je dan "hey, daar is het verstand"
met deze methode verlies je langzaam aan de identificatie met je gedachtes en wordt je bewustzijn sterker en komt er daardoor ook meer rust..
je hoeft het niet te begrijpen, en je mag het niets vinden, ook prima..quote:Op vrijdag 27 juli 2012 23:17 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ben jij nu altijd bezig met elke gedachte te ontrafelen die in je opkomt~Lijkt me zo vermoeiend![]()
Moet eerlijk zeggen dat ik vaak niet begrijp wat je wilt bereiken of wat je duidelijk wilt maken .
Daar heb je helemaal gelijk inquote:Op vrijdag 27 juli 2012 23:36 schreef valandil25 het volgende:
[..]
je hoeft het niet te begrijpen, en je mag het niets vinden, ook prima..
ik vertel wat ik zelf handig vind om te weten, en truth is een mooi medium om je opgedane kennis te delen met anderen..
of je er wat mee doet, moet je natuurlijk zelf weten
Weet je wat het is met een forum, je weet niet wat een ander bedoeld met de woorden. Misschien lees ik wel iets totaal anders dan dat jij geschreven hebt.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 10:59 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Misschien is goed en kwaad wel bijna overal, misschien zelfs binnenin je kern.
God zelf lijkt me daar een uitzondering op. De goden die jij bedoeld zijn volgens mij ook niet god.
Het terugvoeren van de ethiek tot de feiten, brengt de feitelijke ervaringen van de individuele deelnemers aan het licht. Ervaringen van ontspanning, uitdaging, plezier en groei, waarin het goede aanwezig is en ervaringen van stress, frustratie, pijn en schade, waarin het kwade aanwezig is. De ethiek vloeit voort uit deze persoonlijke ervaringen, die de afstandelijkheid van de beschouwer omzet in de betrokkenheid van de deelnemer.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 17:32 schreef valandil25 het volgende:
[..]
1. goed en kwaad kan alleen bestaan onder de gratie van het verstand..
je zintuigen nemen dingen waar en je bent daarom de waarnemer,, pas een halve seconde later komt het denken er achter aan met een oordeel. dit oordeel bestaat alleen in je gedachten.
buiten die gedachten is het gewoon een gebeurtenis.
het blijft natuurlijk mijn visie die je als non dualistisch of boeddhistisch zou kunnen beschouwen.
de wetenschap komt er steeds meer achter dat alles met elkaar in verbinding staat en dat alles 1 is.(boson deeltje,,kwantum fysica.
we zijn bewustzijn wat zich afgescheiden wil ervaren, en wat is er filmischer dan de illusie van goed en kwaad, die door ons verstand gecreëerd wordt,, en omdat veel mensen zich met hun gedachten identificeren lijken goed en kwaad echt te bestaan(voor de gene bij wie de identificatie met de gedachten sterk is)
wat ik wil benadrukken is,,je bent niet je gedachten..
Door alles te zien als 1 bewustijn (of als energie) reduceer je alles tot een-en-hetzelfde. Dat alles deel uitmaakt van een allesomvattende kringloop geloof ik wel. Dit kun je gebruiken als de grote gelijkmaker, waardoor het niet meer uitmaakt wat er gebeurd. Geen enkele situatie is beter dan de andere. Maar mensen zijn ook individuen, met voorkeuren en belangen. Dat doorbreekt deze volmaakte symmetrie, en is er iets te winnen en te verliezen.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 16:06 schreef valandil25 het volgende:
@deelnemer ik ga je post niet qouten want hij is een beetje lang.
mijn filosofie,,die ik uiteraard niet zelf verzonnen heb..vertelt, dat alles 1 bewustzijn is wat zich afgescheiden wil ervaren en het doet dat in de vorm van mensen, dieren, planten etc.
dus ja ik moet af en toe een beetje uit zoemen, anders kun je het idd niet meer overzien.
heel veel van wat jij zegt klopt maar is vooral gezien vanuit een zelfstandig wezen en vooral vanuit het intellect.
ja zoals ik al eerder zei,,wanneer bewustzijn de identificatie met de gedachtes aangaat,, dan lijd het idd..en maakt het in die zienswijze wel uit wat er allemaal gebeurt..quote:Op zaterdag 28 juli 2012 19:13 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Door alles te zien als 1 bewustijn (of als energie) reduceer je alles tot een-en-hetzelfde. Dat alles deel uitmaakt van een allesomvattende kringloop geloof ik wel. Dit kun je gebruiken als de grote gelijkmaker, waardoor het niet meer uitmaakt wat er gebeurd. Geen enkele situatie is beter dan de andere. Maar mensen zijn ook individuen, met voorkeuren en belangen. Dat doorbreekt deze volmaakte symmetrie, en is er iets te winnen en te verliezen.
Niet alleen pijn, maar ook plezier en geluk.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 19:21 schreef valandil25 het volgende:
[..]
ja zoals ik al eerder zei,,wanneer bewustzijn de identificatie met de gedachtes aangaat,, dan lijd het idd..en maakt het in die zienswijze wel uit wat er allemaal gebeurt..
dus het draait allemaal om perspectief..
en aangezien we tijdelijk afgescheiden stukjes bewustzijn zijn die een soort van evolutie doorlopen, maken we allemaal pijn mee ja,,dat ben ik helemaal met je eens
idd ik heb hier niets aan toe te voegen, behalve dit:quote:Op zaterdag 28 juli 2012 19:36 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Niet alleen pijn, maar ook plezier en geluk.
Het draait zeker om perspectieven. Beide perspectieven (het overstijgende perspectief en het identificerende deelnemersperspectief) zijn noodzakelijk. Het overstijgende perspectief is nodig voor inzicht in de samenhang. Het identificerende deelnemersperspectief is nodig voor belangenbehartiging. Volgens mij heeft het daarom geen zin om te kiezen tussen deze twee perspectieven. Je moet juist voortdurend switchen.
Als ik slaap ben ik mij nergens meer van bewust en ondertussen gaan de ontwikkelingen in de wereld rustig verder. Daarom denk ik dat mijn bewustzijn niet het meest fundamenteel is. Niet dat het uitmaakt. Iets is niet belangrijker naarmate het fundamenteler is.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 19:47 schreef valandil25 het volgende:
[..]
idd ik heb hier niets aan toe te voegen, behalve dit:
bewustzijn doet en stuurt aan en ervaart alles wat er is,, en het verstand verzint er hele verhalen omheen..
maar ja die verhalen kunnen ook prachtig zijn..
ja maar als je slaapt dan is je lichtlichaam/je bewustzijn er nog steeds of er vind een uittreding van dat bewustzijn uit het lichaam plaats.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 20:36 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als ik slaap ben ik mij nergens meer van bewust en ondertussen gaan de ontwikkelingen in de wereld rustig verder. Daarom denk ik dat mijn bewustzijn niet het meest fundamenteel is. Niet dat het uitmaakt. Iets is niet belangrijker naarmate het fundamenteler is.
Maar denk jij dat het bewustzijn de wereld voortbrengt ipv andersom?
Volgens mij maakt het niet uit hoe je het alomvattende noemt (bewustzijn, energie of materie), want alles dat voldoende vorm heeft om wat voor te stellen, bestaat bij de gratie van samenhang. De samenhang is het wezen der dingen.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 21:01 schreef valandil25 het volgende:
[..]
ja maar als je slaapt dan is je lichtlichaam/je bewustzijn er nog steeds of er vind een uittreding van dat bewustzijn uit het lichaam plaats.
nou ja het 1 is er dankzij het ander,,dankzij bewustzijn kunnen er gedachtes ontstaan.
en dankzij de ego gedachtes die er komen kan bewustzijn ook helemaal ervaren hoe het is om afgescheiden te zijn.
sterker nog wij zijn geboren uit een gedachte die weer voort komt uit bewustzijn.
het bewustzijn is de film en tegelijkertijd het filmdoek waarop alles geprojecteerd wordt.
en niet te vergeten ook de regisseur haha
idd ben het helemaal met je eens..quote:Op zaterdag 28 juli 2012 21:18 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Volgens mij maakt het niet uit hoe je het alomvattende noemt (bewustzijn, energie of materie), want alles dat voldoende vorm heeft om wat voor te stellen, bestaat bij de gratie van samenhang. De samenhang is het wezen der dingen.
Was materie niet bewustzijn of energie dat op lage frequenties was geraakt/gecondenseerd?quote:Op zaterdag 28 juli 2012 21:26 schreef valandil25 het volgende:
alleen materie vergaat maar bewustzijn/energie gaat dan weer verder.
ja klopt..quote:Op zaterdag 28 juli 2012 21:29 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Was materie niet bewustzijn of energie dat op lage frequenties was geraakt/gecondenseerd?
Iedere samenstelling vergaat. Alleen het niet samengestelde / structuurloze / identiteitsloze is blijvend.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 21:26 schreef valandil25 het volgende:
[..]
idd ben het helemaal met je eens..
alleen materie vergaat maar bewustzijn/energie gaat dan weer verder.
Deze zienswijze leidt naar een solipsistisch standpunt (zie ook: Solipsisme, levensgevaarlijk).quote:what de bleep do we know aan het kijken, en daar zeggen ze dat alle materie wat je ziet gewoon een projectie is van je waarneming en dat het er anders niet is..
dit schijnt een bewezen te zijn, stellen ze.
best boeiend om te kijken
1. mooi gezegd..quote:Op zaterdag 28 juli 2012 21:37 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Iedere samenstelling vergaat. Alleen het niet samengestelde / structuurloze / identiteitsloze is blijvend.
[..]
Deze zienswijze leidt naar een solipsistisch standpunt (zie ook: Solipsisme, levensgevaarlijk).
Dat is volgens mij noch bewezen, noch aannemelijk. Het is een zelfgecentreerde zienswijze. Vanuit jezelf gezien lijkt dat zo. Maar vanuit iemand anders gezien niet. Zodra die ander niet naar jou kijkt, ben je er niet meer.
Welke andere dimensies ken jij, behalve de drie ruimtelijke en tijd?quote:Op zaterdag 28 juli 2012 21:43 schreef valandil25 het volgende:
[..]
1. mooi gezegd..
2. ja weet niet, er zijn ook meerdere dimensies ook waar wij nu gaan en staan en die zien we ook niet..
dus misschien is dat afhankelijk van in welke staat de waarnemende partij zich verkeerd
ik ken ze niet,,maar er zijn voor ons menselijke wezens 12 dimensies,,maar dit zijn bewustzijnswerkelijkheden.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 22:39 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Welke andere dimensies ken jij, behalve de drie ruimtelijke en tijd?
Toch maar weer vragen: hoe kom je daarbij?quote:Op zaterdag 28 juli 2012 22:54 schreef valandil25 het volgende:
[..]
ik ken ze niet,,maar er zijn voor ons menselijke wezens 12 dimensies,,maar dit zijn bewustzijnswerkelijkheden.
van verschillende bronnen gehoord en gelezen.quote:Op zondag 29 juli 2012 20:20 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Toch maar weer vragen: hoe kom je daarbij?
(Ik begrijp dat je niet uit ervaring spreekt?)
Die bron heeft het over kryon. Het zou me niet verbazen als dat de enige bron is van veel new age gedachtes over bewustzijn die iedereen gewoon overneemt zonder een ervaring te hebben ermee...quote:Op zondag 29 juli 2012 20:25 schreef valandil25 het volgende:
[..]
van verschillende bronnen gehoord en gelezen.
ik google gewoon veel en als het goed voelt(intuitie) dan spit ik het verder uit.
dit is zon bron: http://www.wanttoknow.nl/(...)ert-van-erkelens.pdf
zou allemaal kunnen wat je zegt,,lees het en oordeel zelf, geloof je het niet, ook prima..quote:Op zondag 29 juli 2012 20:33 schreef sientelo het volgende:
[..]
Die bron heeft het over kryon. Het zou me niet verbazen als dat de enige bron is van veel new age gedachtes over bewustzijn die iedereen gewoon overneemt zonder een ervaring te hebben ermee...
[..]
ik heb gelezen dat het van kryon komt. ik ken de materie van kryon. en volgens mij is het hersenspoeling. en is het schadelijk om je daarin te verdiepen. omdat het je wegleidt van je eigen objectiviteit.quote:Op zondag 29 juli 2012 20:42 schreef valandil25 het volgende:
[..]
zou allemaal kunnen wat je zegt,,lees het en oordeel zelf, geloof je het niet, ook prima..
was eigenlijk meer in het algemeen bedoeld, ik wist dat jij die theorie kon.quote:Op zondag 29 juli 2012 20:47 schreef sientelo het volgende:
[..]
ik heb gelezen dat het van kryon komt. ik ken de materie van kryon. en volgens mij is het hersenspoeling. en is het schadelijk om je daarin te verdiepen. omdat het je wegleidt van je eigen objectiviteit.
welk ascentie verhaal dan?quote:Op zondag 29 juli 2012 20:52 schreef valandil25 het volgende:
[..]
was eigenlijk meer in het algemeen bedoeld, ik wist dat jij die theorie kon.
ja daar verschillen we dan van mening over..zoals ook het ascentie verhaal..
nogmaals,, verschillend besef inzichten..
Ozo, het geloof van kryon. Die we dus niet kennen. Alleen via een medium die zegt te channelen met een engel.quote:Op zondag 29 juli 2012 20:55 schreef valandil25 het volgende:
nou dat staat daar mee in verbinding, zoals kryon zegt.
ja maar als mensen ascenderen moet er het 1 en ander veranderen in het dna zoals dat nu is.quote:Op zondag 29 juli 2012 20:58 schreef sientelo het volgende:
[..]
Ozo, het geloof van kryon. Die we dus niet kennen. Alleen via een medium die zegt te channelen met een engel.
Maar ascentie is iets van alle tijden volgens mij.
dat zegt (alleen) kryon. dus of dat wel zo is, is maar de vraag natuurlijk. dat we veel meer mogelijkheden hebben dan we ons nu bewust zijn is wel zo volgens mij... maar het verhaal van de dna is maar een verhaal van een iemand. misschien is dat bewust worden van andere dimensies en werkelijkheden wel iets heel anders dan de 12 layers of dnaquote:Op zondag 29 juli 2012 21:01 schreef valandil25 het volgende:
[..]
ja maar als mensen ascenderen moet er het 1 en ander veranderen in het dna zoals dat nu is.
quote:Op zondag 29 juli 2012 21:04 schreef sientelo het volgende:
[..]
dat zegt (alleen) kryon. dus of dat wel zo is, is maar de vraag natuurlijk. dat we veel meer mogelijkheden hebben dan we ons nu bewust zijn is wel zo volgens mij... maar het verhaal van de dna is maar een verhaal van een iemand. misschien is dat bewust worden van andere dimensies en werkelijkheden wel iets heel anders dan de 12 layers of dna
Oke. die eerste bron heeft het over die 12 dna, maar waar heeft hij dat vandaan? van kryon?quote:
ik weet zijn bronnen niet, maar kryon is niet de enige, ze zeggen dat in de hogere dimensies dna bewerkt worden.quote:Op zondag 29 juli 2012 21:22 schreef sientelo het volgende:
[..]
Oke. die eerste bron heeft het over die 12 dna, maar waar heeft hij dat vandaan? van kryon?
de tweede is volgens mij een ander verhaal?
oke ben nu het tweede filmpje aan het kijken ging idd even over 12 maar verder geen uitleg.quote:Op zondag 29 juli 2012 21:28 schreef valandil25 het volgende:
[..]
ik weet zijn bronnen niet, maar kryon is niet de enige, ze zeggen dat in de hogere dimensies dna bewerkt worden.
nee in de tweede daarin wordt het ook vertelt.
jawel men zegt dat het in de tijd van atlantis of daarvoor er ook al twaalf waren..quote:Op zondag 29 juli 2012 21:34 schreef sientelo het volgende:
[..]
oke. maar dan hoeft het niet die 12 te zijn bijvoorbeeld. Ben nu het tweede filmpje aan het kijken. gaat wel over dna maar niet de 12. een aantal dingen die ze zeggen zouden kunnen kloppen. tenminste sommige dingen lijken op mijn ervaring. maar ben nog verder aan het luisteren wat ze precies zeggen.
ja er zijn wel meer mensen die channelen idd. sommige komen misschien alleen van kryon andere van meerdere channelers.quote:Op zondag 29 juli 2012 21:36 schreef valandil25 het volgende:
[..]
jawel men zegt dat het in de tijd van atlantis of daarvoor er ook al twaalf waren..
ja weet je wat het is met dit soort dingen, je moet wel een hele grote duim hebben om het allemaal te verzinnen..quote:Op zondag 29 juli 2012 21:39 schreef sientelo het volgende:
[..]
ja er zijn wel meer mensen die channelen idd. sommige komen misschien alleen van kryon andere van meerdere channelers.
ja atlantis spreekt tot de verbeelding, hoe het kan zijn als je je eigen kracht terug hebt, en alles helder kan zien...
ow ik geloof wel dat ze hun informatie "doorkrijgen". we krijgen zelf ook steeds info. alleen op verschillende manieren. waar komen gedachtes vandaan? en waar komt de informatie vandaan? waar halen muzikanten hun muziek vandaan? waar komt de informatie die we ervaren in dromen? ect...quote:Op zondag 29 juli 2012 21:48 schreef valandil25 het volgende:
[..]
ja weet je wat het is met dit soort dingen, je moet wel een hele grote duim hebben om het allemaal te verzinnen..
maar nog even over die channeling van kryon,, ik merkte dat dit niet gespeeld was, want aan zijn manier van praten kon je horen dat hij vol emotie praat. en die manier van praten herken ik terug uit eigen ervaring als je een piek momentje vol energie ervaart.
daarnaast heb ik ook bevestiging gekregen dat we idd richting ascentie gaan van gidsen.
maargoed dit blijft voor een ieder natuurlijk subjectief.
daarom roep ik altijd het is allemaal bewustzijn die het stuurt.quote:Op zondag 29 juli 2012 21:52 schreef sientelo het volgende:
[..]
ow ik geloof wel dat ze hun informatie "doorkrijgen". we krijgen zelf ook steeds info. alleen op verschillende manieren. waar komen gedachtes vandaan? en waar komt de informatie vandaan? waar halen muzikanten hun muziek vandaan? waar komt de informatie die we ervaren in dromen? ect...
oke. ik denk alleen niet dat alles uit dezelfde bron komt. dus allemaal bewustzijn klinkt dan verwarrend voor mij. omdat je dan niet kan onderscheiden wat uit een goede bron komt en wat uit een slechte.quote:Op zondag 29 juli 2012 22:15 schreef valandil25 het volgende:
[..]
daarom roep ik altijd het is allemaal bewustzijn die het stuurt.
door wie of wat wordt bewustzijn bestuurd?quote:Op zondag 29 juli 2012 22:15 schreef valandil25 het volgende:
[..]
daarom roep ik altijd het is allemaal bewustzijn die het stuurt.
ja in mijn optiek is er dus wel 1 bewustzijn en gescheiden kan zich dat soms bewust en onbewust manifesteren, zonder verder oordeel van goed of slecht, dat is meer een oordeel voortkomend uit gedachtes.quote:Op zondag 29 juli 2012 22:30 schreef sientelo het volgende:
[..]
oke. ik denk alleen niet dat alles uit dezelfde bron komt. dus allemaal bewustzijn klinkt dan verwarrend voor mij. omdat je dan niet kan onderscheiden wat uit een goede bron komt en wat uit een slechte.
het bestuurd zichzelf omdat het alles is, in mijn optiek.quote:Op zondag 29 juli 2012 22:33 schreef badabingie het volgende:
[..]
door wie of wat wordt bewustzijn bestuurd?
Iedere uitspraak over 'alles' is inhoudsloos. Dat alles bewustzijn is, betekent niets.quote:Op zondag 29 juli 2012 22:39 schreef valandil25 het volgende:
[..]
het bestuurd zichzelf omdat het alles is, in mijn optiek.
nee is ook zo, maarja ik moet het beestje nou eenmaal een naam geven anders is het lastig praten.quote:Op maandag 30 juli 2012 01:13 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Iedere uitspraak over alles is inhoudsloos. Dat alles bewustzijn is, betekent niets.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |