Eenhoorns.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 21:15 schreef sientelo het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze juist allerlei regeltjes om juist verantwoording te nemen voor je gedrag. Ieder geloof weer op zijn eigen manier.
Waar geloof jij in?
nog nooit van karma/ de wet van oorzaak en gevolg gehoord in het buddhisme?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 19:59 schreef -Datdus- het volgende:
Religie: als je zelf maar geen verantwoording hoeft af te leggen.
Ja, dat kan de mind doen idd, maar als je werkelijk honger lijdt, gemarteld wordt, misbruikt wordt, ect.. wat doe je dan?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 18:32 schreef valandil25 het volgende:
[..]
de pijn van al deze gebeurtenissen die jij aan haalt die komt van identificatie met deze gebeurtenissen, als jij denkt ow wat verschrikkelijk, dan wordt het dat ook, jij wordt dan de gedachte en angst wordt jou deel.
als je je blijft focussen in je lichaam, en je niet laat beheersen door je gedachtes zul je het kunnen loslaten.
dit wat jij net zei is allemaal een uitwerking van het feit dat wij niet in het nu leven(dus vaak in (ego) gedachten zitten). traumas die iemand hiervan over zou kunnen houden zijn gewoon de gedachtes van die gebeurtenis, die als een grammafoonplaat keer op keer in je hoofd worden afgespeeld, met de bijbehorende pijn, jij wordt dus op het moment die gedachte, het neemt je over en die gedachten wat kleine entiteiten zijn, blijven in je lichaam zitten en zo blijf je pijn ervaren..
Waarom denk je dit? En hoe bedoel je dit? Stel dat je lichamelijk gemarteld wordt, wat doe je dan? Voel je dan pijn? Wat voel je als je ziet dat een ander gemarteld wordt?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 18:40 schreef valandil25 het volgende:
de dualiteit bestaat alleen in je gedachten in de lagere dimensies, daarna wordt je verlicht en leef je niet meer in je hoofd er zijn dan dus geen gedachtes die ergens een oordeel van goed of slecht aangeven, alles is dan slechts een gebeurtenis zonder oordeel.
quote:Op zaterdag 14 juli 2012 22:16 schreef sientelo het volgende:
[..]
Ja, dat kan de mind doen idd, maar als je werkelijk honger lijdt, gemarteld wordt, misbruikt wordt, ect.. wat doe je dan?
[..]door de illusie van dualiteit te door zien, de aanname dat dit vreselijk is zegt al dat jij de dualiteit van goed/ slecht belichaamt.maar als ik jou vertel dat alles in het universum 1 is is er dus ook geen goed of slecht, het is alleen slechts jou bewustzijn van dat moment die het in dat perspectief slecht vind. in de praktijk van dat moment betekent dat dus dat je je focus in je lichaam houd, dit verankerd je in het NU en dus in het ZIJN het geen wat geen oordeel heeft en geen gedachtes..
en als er geen gedachtes zijn is er dus ook geen goed of slecht, en dan ben je de dualiteit overstegen..dit geld ook voor PIJN je gaat dan met al je aandacht naar die pijn toe, en dan moet je kijken wat er van die pijn over is..wat betreft verdrinken enzo dat onderga je en zal onaangenaam zijn, maar is ook gewoon een gebeurtenis/ervaring. blijf je langgenoeg in het nu, dan ga je mee in de levensstroom/de chi en zullen er oplossingen komen, in het begin kleine en daarna zullen er grote veranderingen komen.
Waarom denk je dit? En hoe bedoel je dit? Stel dat je lichamelijk gemarteld wordt, wat doe je dan? Voel je dan pijn? Wat voel je als je ziet dat een ander gemarteld wordt?
I
toen boeddha dus verleid werd door deze wezens bleef hij met zijn aandacht in zichzelf, en zo werd hij verlicht..quote:Op zaterdag 14 juli 2012 22:42 schreef sientelo het volgende:
In het boek wat ik aan het lezen ben over boeddhisme in dagelijks leven staat:
Op een avond zit Siddharta zoals gewoonlijk te mediteren onder een boom. Plots wordt zijn geest bestormd door een demon die mara heet. De demon heeft drie dochters die de opdracht hebben hem te verleiden en van zijn Weg af te leiden. Hij vecht de hele nacht tegen de verleidingen en komt als de boeddha uit de strijd.Mara en zijn drie dochters verdwijnen, een sluier scheurt open en zijn geest wordt verlicht.
De boeddha weet dat zijn ervaring alleen zin heeft, als ze ten dienste staat van anderen. Twijfel overvalt hem: hoe kan hij mensen overtuigen die zelf in verwarring leven? Daardoor werd hij verleid tot niets doen. Een legende verteld dat de god brahma hem te hulp kwam: "Als jij erin geslaagd bent om tot Ontwaken te komen, "zo verduidelijkte de god, "dan zullen anderen dat ook kunnen." Die woorden verdreven boeddha's twijfel, en hij besloot zijn inzichten aan anderen te onderwijzen.
De boeddha onderwees zijn leven lang. Zijn laatste woorden zijn opgetekend door Ananda, zijn neef en leerling.
Net zoals Jezus, Socrates en Confucius heeft boeddha nooit zelf iets opgeschreven. Zijn woorden zijn verzameld in sutra's. Daarna werden ze van commentaar voorzien.
ik raad je aan is te kijken op waarheid.com gaat over non dualiteit..quote:Op zaterdag 14 juli 2012 22:42 schreef sientelo het volgende:
In het boek wat ik aan het lezen ben over boeddhisme in dagelijks leven staat:
Op een avond zit Siddharta zoals gewoonlijk te mediteren onder een boom. Plots wordt zijn geest bestormd door een demon die mara heet. De demon heeft drie dochters die de opdracht hebben hem te verleiden en van zijn Weg af te leiden. Hij vecht de hele nacht tegen de verleidingen en komt als de boeddha uit de strijd.Mara en zijn drie dochters verdwijnen, een sluier scheurt open en zijn geest wordt verlicht.
De boeddha weet dat zijn ervaring alleen zin heeft, als ze ten dienste staat van anderen. Twijfel overvalt hem: hoe kan hij mensen overtuigen die zelf in verwarring leven? Daardoor werd hij verleid tot niets doen. Een legende verteld dat de god brahma hem te hulp kwam: "Als jij erin geslaagd bent om tot Ontwaken te komen, "zo verduidelijkte de god, "dan zullen anderen dat ook kunnen." Die woorden verdreven boeddha's twijfel, en hij besloot zijn inzichten aan anderen te onderwijzen.
De boeddha onderwees zijn leven lang. Zijn laatste woorden zijn opgetekend door Ananda, zijn neef en leerling.
Net zoals Jezus, Socrates en Confucius heeft boeddha nooit zelf iets opgeschreven. Zijn woorden zijn verzameld in sutra's. Daarna werden ze van commentaar voorzien.
Thanks, ook voor de links. Die ga ik morgen bekijken.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 22:58 schreef valandil25 het volgende:
[..]
toen boeddha dus verleid werd door deze wezens bleef hij met zijn aandacht in zichzelf, en zo werd hij verlicht..
check dit filmpje anders ff http://www.a-dvaita.nl/film4.htmquote:Op zondag 15 juli 2012 01:24 schreef sientelo het volgende:
[..]
Thanks, ook voor de links. Die ga ik morgen ff bekijken.
Heb het filmpje gekeken. Heb er gemixte gevoelens bij.quote:Op zondag 15 juli 2012 01:33 schreef valandil25 het volgende:
[..]
check dit filmpje anders ff http://www.a-dvaita.nl/film4.htm
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.- "De mens ervaart zichzelf, zijn gedachten en gevoelens als iets wat van de rest is afgescheiden, een soort optisch bedrog van zijn bewustzijn."
Albert Einstein
(we staan in wisselwerking met de omgeving)
- "De grootste obstakel voor verlichting is je geloof dat je niet verlicht bent."
Ramana Maharshi
(Daarbij kan je misschien ook toevoegen het geloof dat je het wel bent. Want dat is dan weer een identificatie.
Denken dat je iets anders moet zijn dan je bent, is vechten en hoe kan je ooit iets anders zijn dan je bent?)
[ Bericht 0% gewijzigd door sientelo op 15-07-2012 16:57:16 ]Als je niet graag doet wat je doet en niet doet wat je wél graag doet, dan heb je wanklank boven muziek verkozen.
Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen
Ja, gedachten kunnen je idd in illusies gevangen houden; angsten, schuld, boosheid, irritatie, verontwaardiging, ect..quote:Op zaterdag 14 juli 2012 23:14 schreef valandil25 het volgende:
hiermee wil ik zeggen dat je gedachten de droomwereld zijn,, en de momenten dat je in het Nu bent bijvoorbeeld als je helemaal in een muzieknummer zit en je geniet gewoon/ zonder gedachten, dat is de realiteit..
zoek maar ff een paar filmpjes op van paul smit..
wat geloof jij eigenlijk?quote:Op donderdag 12 juli 2012 10:57 schreef Dance99Vv het volgende:
Ik kwam nog iets tegen dat best interresant is, het gaat over de "tijd"
De natuurlijke kalender 13 maan(d)en kalender en de ingestelde tijd door de kerk.
En wat dat voor invloed heeft op de mens.
Alle bijbelvoorspellingen die uitgekomen zijn op een rijtje en daar staat ook de tijd bij.
Regel:quote:Op zaterdag 14 juli 2012 16:03 schreef sientelo het volgende:
[..]
Ik snap dat je het goed bedoeld. Wat ik al zei vind ik het vaak verhelderend omdat ik soms de neiging heb om mezelf klem te zetten met bepaalde gedachtes en dan is een andere visie zeer welkom.
Als ik het idee heb dat iemand denkt het beter te weten zonder te weten waar die over praat, daar kan ik beetje moeite mee hebben. Een open houding tot zaken die je niet weet, lijkt me meer op zn plaats.
Als iemand zaken claimt als reïncarnatie, daar kan je terechte twijfels bij hebben. Maar als iemand claimt dat er niks is, daar kan je net zo goed terechte twijfels bij hebben. Dat bedoelde ik eigenlijk.
Reincarnatie is een vaag onderwerp natuurlijk, want dat is niet wat je Nu ervaart. (als het bestaat)quote:Op zondag 15 juli 2012 17:56 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Regel:
Alleen iemand die ervaring heeft met reincarnatie mag er iets over zeggen.
Logische consequenties:
Degenen die iets over reincarnatie mogen zeggen, zullen zeggen dat het bestaat.
(Want als je er ervaring mee hebt, dan moet het wel bestaan.)
Alle manieren op de aannemelijkheid van reincarnatie in twijfel te trekken, is arrogant gedrag.
(Want het berust niet op ervaring met reincarnatie.)
Bij het voorbeeld heb ik zoiets, welke aanwijzingen dan? Stel dat je die aanwijzingen vind (waar je uiterst voorzichtig mee moet zijn denk ik, wetenschap is toch de aanname van een theorie totdat er een theorie gevonden wordt die deze weer weerlegd of uitbreidt?), dan is de aanname van onwaarschijnlijk wel redelijk (ipv van de aanname bestaat niet)quote:Voorbeeld:
Reincarnatie is onwaarschijnlijk omdat er veel aanwijzingen zijn dat de geest op het lichaam gebaseerd is.
Vraag:
Is het gegeven voorbeeld een gebrek aan een open houding?
Ervaring alleen, is sowieso te beperkt. Er is teveel dat je niet direct kunt ervaren, maar dat zeker bestaat. Neem als voorbeeld het aardmagnetisch veld.quote:Op zondag 15 juli 2012 18:17 schreef sientelo het volgende:
[..]
Reincarnatie is een vaag onderwerp natuurlijk, want dat is niet wat je Nu ervaart. (als het bestaat)
Je eigen ervaringen zijn de jouwe, en daar kan niemand iets aan afdoen. Zodra je daarop een verhaal over de (gedeelde) wereld gaat houden, heb je het niet meer alleen voor het zeggen. Daarom bestaat het begrip objectiviteit.quote:Ik had het meer over mijn zoektocht naar antwoorden en mn ervaringen, die door anderen ingekleurd kunnen worden vanuit hun ervaring/referentiekader.
Aanwijzingen:quote:Bij het voorbeeld heb ik zoiets, welke aanwijzingen dan? Stel dat je die aanwijzingen vind (waar je uiterst voorzichtig mee moet zijn denk ik, wetenschap is toch de aanname van een theorie totdat er een theorie gevonden wordt die deze weer weerlegd of uitbreidt?), dan is de aanname van onwaarschijnlijk wel redelijk (ipv van de aanname bestaat niet)
Zeker. En daar sta ik open in. Daarom heb ik gekeken naar de wetenschap, de filosofie en de grote wereldreligies. Mijn punt is eerder of je ook kritisch mag zijn, of dat je alles als zoete koek moet slikken?quote:Een open houding is dat je dingen die je niet kent voor mogelijk houdt. Als je idd veel aanwijzingen vind dat iets in een bepaalde richting wijst, kun je die richting als waarschijnlijker achten denk ik. Hoewel je daar ook weer voorzichtig mee moet zijn, hoeveel mensen hebben niet allerlei bewijzen voor zaken, die door anderen als onvoldoende bewijs worden gezien. Sommige zien de bijbel als bewijs van het woord van God. Andere zien paranormale ervaringen als bewijs van hun wereldbeeld. Toen men dacht dat de aarde plat was, waren er maar een paar mensen die dat in twijfel trokken. enzovoort.
Daar hou ik ook niet van. In het OP van het topic staat het volgende:quote:Op zondag 15 juli 2012 19:24 schreef sientelo het volgende:
Ik kan soms beetje fel zijn en niet goed bij stilstaan bij wat ik communiceer, dus feedback is welkom. Aan de andere kant vind ik het niet fijn als ervaringen die ik heb niet begrepen worden.
Anyway, feedback is altijd goed, daar leer je van.
De enige ervaring die eraan te pas komt is dat je een folder vond en las. Je bedoeld wss andere ervaringen.quote:Op donderdag 12 juli 2012 06:05 schreef sientelo het volgende:
Was laatst in de trein en toen zag ik een folder liggen met het volgende verhaal:
Ja. Toch is je begrip ervan een ervaring denk ik.quote:Op zondag 15 juli 2012 19:27 schreef deelnemer het volgende:
Ervaring alleen, is sowieso te beperkt. Er is teveel dat je niet direct kunt ervaren, maar dat zeker bestaat. Neem als voorbeeld het aardmagnetisch veld.
Ja, maar wie is er objectief?quote:Je eigen ervaringen zijn de jouwe, en daar kan niemand iets aan afdoen. Zodra je daarop een verhaal over de (gedeelde) wereld gaat houden, heb je het niet meer alleen voor het zeggen. Daarom bestaat het begrip objectiviteit.
Een koppeling sluit het functioneren van je geest zonder lichaam niet uit toch? Magneten kunnen elkaar aantrekken of afstoten (er gebeurd iets met een magnetisch veld, er is een wisselwerking) maar ze kunnen ook los van elkaar bestaan.quote:Dat zijn aanwijzingen dat er een sterke koppeling tussen beide bestaat. Welke aanwijzingen heb jij dat geest een lichaam los van elkaar bestaan?
Zoete koek slikken nee, dus kritisch ja, alleen altijd oppassen als je denkt zelf objectief te zijn/de waarheid te kennen denk ik.quote:Zeker. En daar sta ik open in. Daarom heb ik gekeken naar de wetenschap, de filosofie en de grote wereldreligies. Mijn punt is eerder of je ook kritisch mag zijn, of dat je alles als zoete koek moet slikken?
Ja op was weer eens niet over nagedacht. Ervaring heeft daar wel mee te maken.quote:Daar hou ik ook niet van. In het OP van het topic staat het volgende:
De enige ervaring die eraan te pas komt is dat je een folder vond en las. Je bedoeld wss andere ervaringen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |