abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114095749
Was laatst in de trein en toen zag ik een folder liggen met het volgende verhaal:

Wie is de werkelijk heerser van de wereld?

Veel mensen zouden bovenstaande vraag met een enkel woord beantwoorden>God. Maar het is veelbetekenend dat de bijbel nergens zegt dat Jezus Christus of zijn Vader de werkelijke heersers van deze wereld zijn. Integendeel, Jezus zei:

De heerser van deze wereld zal worden buitengeworpen En hij voegde eraan toe:

De heerser van deze wereld is op komst. En hij heeft geen vat op mij. Johannes 12:31 14:30 16:11

De heerser van deze wereld is dus een tegenstander van Jezus. Wie zou dit kunnen zijn?

De wereldtoestanden vormen een aanwijzing

Ondanks de inspanningen van welmenende mensen heeft de wereld door de hele geschiedenis heen verschrikkelijk geleden. Dit brengt nadenkende mensen ertoe zich af te vragen, zoals de inmiddels overleden redactionele schrijver David Lawrence deed:

Vrede op aarde> dat wil bijna iedereen. In de mensen een welbehagen> bijna alle mensen op aarde hebben dat gevoel voor elkaar. Wat is er dan mis? Waarom dreigt er oorlog, ondanks de aangeboren verlangens van mensen?

Dat lijkt een paradox, nietwaar? Terwijl mensen van nature het verlangen hebben in vrede te leven, gebeurt het maar al te vaak dat zij elkaar haten en doden> en dan nog met zoveel
boosaardigheid. Sta eens even stil bij de koelbloedige uitwassen van monsterachtige wreedheid. Mensen hebben gebruik gemaakt van gaskamers, concentratiekampen, vlammenwerpers, napalmbommen en andere gruwelijke methoden om elkaar meedogenloos te martelen of af te slachten.
Geloof je dat mensen die naar vrede en geluk verlangen uit zichzelf tot zulke grove goddeloosheid jegens elkaar in staat zijn? Welke krachten drijven mensen tot zulke weerzinwekkende daden of manoeuvreren hen in situaties waarin zij zich genoopt voelen gruweldaden te bedrijven? Heb je je misschien ooit afgevraagd of misschien een goddeloze, onzichtbare macht mensen door zijn invloed tot zulke gewelddaden aanzet?

De heersers van de wereld geïdentificeerd
(ingekort)

In de bijbel staat:

De gehele wereld ligt in de macht van het goddeloze
en
die duivel en satan wordt genoemd, ... de gehele bewoonde aarde misleid

1Johannes 5:19 en Openbaring 12:9

Toen Jezus verzocht werd door de duivel, nam de duivel hem mee naar een ongewoon hoge berg, en hij toonde hem alle koninkrijken der wereld en hun heerlijkheid, en hij zei tot hem: Al deze dingen zal ik u geven indien gij neervalt en een daad van aanbidding jegens mij verricht. Toen zei Jezus: Ga weg, Satan!

Mattheus 4:1 8-10

De bijbel noemt de duivel : de god van dit samenspel der dingen (2 korintiers 4:4)

Degene die satan werd, was een door God geschapen engel, maar hij werd afgunstig op Gods positie.

Het is veelzeggend dat satan zijn heerschappij over de aarde niet alleen uitoefent. Hij is erin geslaagd ook heel wat andere engelen te overreden zich bij hem in zijn opstand tegen God aan te sluiten. Dat werden de demonen, zijn geestenhandlangers.

Onze strijd is niet tegen bloed en vlees, maar..tegen de wereldheersers van deze duisternis, tegen de goddeloze geestenkrachten in de hemelse gewesten Efeziers 6:11, 12

Weersta goddeloze geesten
(ingekort)

De onzichtbare goddeloze wezens zijn vastbesloten de gehele mensheid te misleiden.

Zo zal soms een goddeloze geest door de stem van iemand die gestorven is na te doen, tot de levende verwanten of vrienden van die persoon spreken, hetzij door bemiddeling van een medium of door middel van een "stem" uit het onzichtbare rijk. ( er wordt gezegd dat deze stem een demon is)

Spiritisme: waarzeggerij, geestenmedium of doden ondervragen.

Spiritisme brengt je onder invloed van demonen:

- kijken in kristallen bollen
- het gebruik van ouijaborden
- buitenzintuigelijke waarneming ( is maar net wat er mee bedoeld wordt natuurlijk)
- handlijnkunde
- astrologie

Demonen hebben ook geluiden en andere fysische verschijnselen veroorzaakt in huizen die zij tot hun gebied hadden gemaakt.

Bovendien maken goddeloze geesten misbruik van de zondige neigingen van mensen door lectuur, films en televisieprogramma's te propageren waarin immoreel en onnatuurlijk seksueel gedrag wordt gepresenteerd. De demonen weten dat verkeerde gedachten, indien ze niet uit de geest gebannen worden, sterke indrukken achterlaten en mensen ertoe zullen bewegen, net als de demonen zelf, aan immoreel gedrag over te geven.

Zeker vele zullen de spot drijven met de gedachte dat deze wereld door goddeloze geesten wordt geregeerd. Maar hun ongeloof is niet verbazingwekkend, in de bijbel staat:

Satan zelf blijft zich veranderen in een engel des lichts ( 2 korintiers 11:14)

Zijn sluwste staaltje bedrog is dat hij velen heeft verblind voor het feit dat hij en zijn demonen werkelijk bestaan. Maar laat je niet bedriegen. De duivel en zijn demonen bestaan echt, en je moet hen voortdurend weerstaan (1 petrus 5:8, 9)

Gelukkig is de tijd nabij dat satan en zijn horden er niet meer zullen zijn. De wereld (met inbegrip van haar demonenheersers) gaat voorbij, maar wie de wil van God doet blijft in eeuwigheid. (1 Johannes 2:17) *

Wat een opluchting zal het zijn als die kwaadaardige invloed verwijderd is! Mogen wij daarom tot degenen horen die Gods wil doen, en eeuwig leven genieten in Gods rechtvaardige nieuwe wereld.

(psalm 37:9-11 2 petrus 3:13 openbaring 21:3,4)

* Wie de wil van God doet blijft in eeuwigheid kan je uitleggen als: Je volgt het goede, de vrede van je ziel. In het boeddhisme noemen ze dat verlichting of nirvana.

Ik kan me aardig vinden in het verhaal, naar aanleiding van eigen ervaringen. Maar ook in het verhaal van boeddha. Ik ben nu een boek aan het lezen over het boeddhisme.

Klein stukje uit het boek:

Op een avond zit Siddharta zoals gewoonlijk te mediteren onder een boom. Plots wordt zijn geest bestormd door een demon die mara heet. De demon heeft drie dochters die de opdracht hebben hem te verleiden en van zijn Weg af te leiden. Hij vecht de hele nacht tegen de verleidingen en komt als de boeddha uit de strijd.Mara en zijn drie dochters verdwijnen, een sluier scheurt open en zijn geest wordt verlicht.

[ Bericht 0% gewijzigd door sientelo op 12-07-2012 06:37:27 ]
Als je niet graag doet wat je doet en niet doet wat je wél graag doet, dan heb je wanklank boven muziek verkozen.
Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen
pi_114095824
het topic van kroketvulling sluit hier ook op aan

vooral ook het filmpje (de bronnen heb ik niet allemaal gelezen)

Als je niet graag doet wat je doet en niet doet wat je wél graag doet, dan heb je wanklank boven muziek verkozen.
  donderdag 12 juli 2012 @ 09:33:20 #3
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_114097777
Dit filmpje liet mij de anti-christ zien, het beest ,het nummer 666 en hoe en wat dat betekende.
Begreep toen ook waarom jehova's geen sinterklaas en kerstmis vieren.
Ooit was er een paus sixtus III, .....

There is only one religion
  donderdag 12 juli 2012 @ 09:48:08 #4
8372 Bastard
Persona non grata
pi_114098105
Ik vind het een mooi onderwerp.
Maar ik heb bij dit soort teksten:

quote:
Weersta goddeloze geesten
(ingekort)

De onzichtbare goddeloze wezens zijn vastbesloten de gehele mensheid te misleiden.

Zo zal soms een goddeloze geest door de stem van iemand die gestorven is na te doen, tot de levende verwanten of vrienden van die persoon spreken, hetzij door bemiddeling van een medium of door middel van een "stem" uit het onzichtbare rijk. ( er wordt gezegd dat deze stem een demon is)

Spiritisme: waarzeggerij, geestenmedium of doden ondervragen.

Spiritisme brengt je onder invloed van demonen:

- kijken in kristallen bollen
- het gebruik van ouijaborden
- buitenzintuigelijke waarneming ( is maar net wat er mee bedoeld wordt natuurlijk)
- handlijnkunde
- astrologie

Demonen hebben ook geluiden en andere fysische verschijnselen veroorzaakt in huizen die zij tot hun gebied hadden gemaakt.

Bovendien maken goddeloze geesten misbruik van de zondige neigingen van mensen door lectuur, films en televisieprogramma's te propageren waarin immoreel en onnatuurlijk seksueel gedrag wordt gepresenteerd. De demonen weten dat verkeerde gedachten, indien ze niet uit de geest gebannen worden, sterke indrukken achterlaten en mensen ertoe zullen bewegen, net als de demonen zelf, aan immoreel gedrag over te geven.
Altijd de gedachte van propaganda voortgebracht door de (katholieke) kerk.
Je mag geen enkel vorm van spiritisme bedrijven want dat is tegen de kerk, alle vergiffenis hiervoor kun je ook krijgen bij de kerk. Die kerk stelt zichzelf heel centraal op als spreekbuis van God en beter doe je wat ze zeggen want anders kom je in de hel, ja en wie wil daar nou heen.
Nee, als je een verlichte ervaring wil hebben, of als je in contact wil komen met God(delijke) dan kun je dat alleen via de veilige kerk.
Want stel je toch eens voor dat men daar buiten ook God(delijke) aan zou treffen, dan zou niemand meer naar de kerk komen, dan raken ze hun inkomsten kwijt!!

Gelukkig zijn de mensen wat meer zelf gaan nadenken, dat hoeft de kerk niet meer voor hun te doen, en zijn dit soort praatjes allang achterhaald.
Wil ik er wel direct bij zetten dat er zeker een gevaar in spiritisme schuilt hoor, maar ik vind het kul om te zeggen dat je automatisch onder invloed van demonen staat, dat is bangmakerij en zieltjeswinnerij.
The truth was in here.
pi_114098159
Er is geen heerser.
  donderdag 12 juli 2012 @ 09:58:38 #6
8372 Bastard
Persona non grata
pi_114098362
Welk boek lees je eigenlijk over Boeddhisme Sientelo? :)
Ik heb van Deepack Chopra - Boeddha gelezen, ook mooi om te lezen.
The truth was in here.
  donderdag 12 juli 2012 @ 10:57:11 #7
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_114099963
Ik kwam nog iets tegen dat best interresant is, het gaat over de "tijd"
De natuurlijke kalender 13 maan(d)en kalender en de ingestelde tijd door de kerk.
En wat dat voor invloed heeft op de mens.
Alle bijbelvoorspellingen die uitgekomen zijn op een rijtje en daar staat ook de tijd bij.

There is only one religion
pi_114101485
quote:
De bijbel noemt de duivel : de god van dit samenspel der dingen (2 korintiers 4:4)

Degene die satan werd, was een door God geschapen engel, maar hij werd afgunstig op Gods positie.

Het is veelzeggend dat satan zijn heerschappij over de aarde niet alleen uitoefent. Hij is erin geslaagd ook heel wat andere engelen te overreden zich bij hem in zijn opstand tegen God aan te sluiten. Dat werden de demonen, zijn geestenhandlangers.

Onze strijd is niet tegen bloed en vlees, maar..tegen de wereldheersers van deze duisternis, tegen de goddeloze geestenkrachten in de hemelse gewesten Efeziers 6:11, 12
Als ik dit lees dan weet ik al dit eigenlijk naar ONZ moet. ONZ van ONZIN.

Satan is een medewerkert van God, en niet een zelfstandige entiteit. Het gevecht van satan met michael is een mythe die is gebaseerd op de goedgelovige mensen die dachten dat de hemel boven de Aarde is. Vandaar dat men dacht dat hij uit de hemel op Aarde gegooid werd.
De hele mythe is een natuurkundig feit en het gaat om vallende sterren. Dat de leken dit letterlijk gingen nemen is niet de schuld van de mythe bedenkers.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_114108370
De heerser, dat ben je zelf.
pi_114111231
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 06:05 schreef sientelo het volgende:
Ik kan me aardig vinden in het verhaal, naar aanleiding van eigen ervaringen. Maar ook in het verhaal van boeddha. Ik ben nu een boek aan het lezen over het boeddhisme.

Klein stukje uit het boek:

Op een avond zit Siddharta zoals gewoonlijk te mediteren onder een boom. Plots wordt zijn geest bestormd door een demon die mara heet. De demon heeft drie dochters die de opdracht hebben hem te verleiden en van zijn Weg af te leiden. Hij vecht de hele nacht tegen de verleidingen en komt als de boeddha uit de strijd.Mara en zijn drie dochters verdwijnen, een sluier scheurt open en zijn geest wordt verlicht.
Kan je iets meer vertellen over je eigen ervaringen dan? Of zijn ze te persoonlijk?
pi_114120233
In de middeleeuwen zou men zeggen dat de paus en/of de koning de heerser was.
In de oudheid was dat de keizer.
Nu tegenwoordig is er niet echt meer iemand oppermachtig.
Ja de overheid misschien want die hebben politie en het leger e.d.
pi_114120258
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 09:48 schreef Bastard het volgende:
Ik vind het een mooi onderwerp.
Maar ik heb bij dit soort teksten:

[..]

Altijd de gedachte van propaganda voortgebracht door de (katholieke) kerk.
Je mag geen enkel vorm van spiritisme bedrijven want dat is tegen de kerk, alle vergiffenis hiervoor kun je ook krijgen bij de kerk. Die kerk stelt zichzelf heel centraal op als spreekbuis van God en beter doe je wat ze zeggen want anders kom je in de hel, ja en wie wil daar nou heen.
Nee, als je een verlichte ervaring wil hebben, of als je in contact wil komen met God(delijke) dan kun je dat alleen via de veilige kerk.
Want stel je toch eens voor dat men daar buiten ook God(delijke) aan zou treffen, dan zou niemand meer naar de kerk komen, dan raken ze hun inkomsten kwijt!!

Gelukkig zijn de mensen wat meer zelf gaan nadenken, dat hoeft de kerk niet meer voor hun te doen, en zijn dit soort praatjes allang achterhaald.
Wil ik er wel direct bij zetten dat er zeker een gevaar in spiritisme schuilt hoor, maar ik vind het kul om te zeggen dat je automatisch onder invloed van demonen staat, dat is bangmakerij en zieltjeswinnerij.
Ja, het is een mening/visie en de folder was niet van de katholieke kerk trouwens.

Ik denk idd dat er twee dingen spelen. Aan de ene kant werd je eigen spiritualiteit/kracht/heling onderdrukt en aan de andere kant stamt het ook voort uit oprechte waarschuwing voor zulke zaken. Jezus (of iniedergeval de verhalen van Jezus) heef het er ook over.

quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 09:58 schreef Bastard het volgende:
Welk boek lees je eigenlijk over Boeddhisme Sientelo? :)
Ik heb van Deepack Chopra - Boeddha gelezen, ook mooi om te lezen.
Boeddhisme in het dagelijks leven- Nathalie Chasseriau. Ben er nog maar net in begonnen eigenlijk.

[ Bericht 16% gewijzigd door sientelo op 12-07-2012 19:13:57 ]
pi_114120351
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 09:50 schreef Cockwhale het volgende:
Er is geen heerser.
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 14:34 schreef Agorias het volgende:
De heerser, dat ben je zelf.
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 19:06 schreef Coca_Cola het volgende:
In de middeleeuwen zou men zeggen dat de paus en/of de koning de heerser was.
In de oudheid was dat de keizer.
Nu tegenwoordig is er niet echt meer iemand oppermachtig.
Ja de overheid misschien want die hebben politie en het leger e.d.
Ja, dat ligt er maar net aan wat je bedoeld met het woord. Ik neem de tekst niet al te letterlijk, maar kan me in gedeeltes wel vinden met betrekking tot mijn ervaringen.
pi_114120924
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 11:46 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Satan is een medewerkert van God, en niet een zelfstandige entiteit. Het gevecht van satan met michael is een mythe die is gebaseerd op de goedgelovige mensen die dachten dat de hemel boven de Aarde is. Vandaar dat men dacht dat hij uit de hemel op Aarde gegooid werd.
De hele mythe is een natuurkundig feit en het gaat om vallende sterren. Dat de leken dit letterlijk gingen nemen is niet de schuld van de mythe bedenkers.
Geen idee, ik weet daar niks van, ik weet alleen iets van eigen ervaringen.

Maarre jou theorie kan toch net zo goed onzin zijn? Hoe kom je erbij dat het zo zit?
pi_114121686
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 11:46 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Haha

Stiekem is Satan gewoon een zolderautist die de hele dag zit te FOK!ken of iets dergelijks en vanuit zijn zolderkamer de wereld heerst ;).
pi_114123574
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 15:37 schreef Kroketvulling het volgende:

[..]

Kan je iets meer vertellen over je eigen ervaringen dan? Of zijn ze te persoonlijk?
Jawel. Vanaf mn 15e ofzo was ik op zoek naar me echte zelf/de waarheid. Dat vertaalde zich toen in het lezen van boeken, voornamelijk new age. Ik geloofde in spiritualiteit en in Jezus en Boeddha als voorbeeld. Ik geloofde niet in de duivel en demonen, dacht dat het bangmakerij van de kerk was. Ik kan me herinneren dat ik een boek las van een new age schrijfster die schreef dat er hele donkere zielen op aarde rond liepen waar niks licht te vinden was. Ik deed dat af als onzin. Ik geloofde dat we allemaal van het licht zijn, en allemaal die vonk in ons dragen. Ik dacht dat mensen die heel negatief zijn, dat geworden zijn door ervaringen. Ik geloofde ook in de onschuld van kinderen. Wel geloofde ik in reïncarnatie, maar meer als lessen, en dat we als we niet op aarde waren, we allemaal gewoon vrienden in de hemel waren eigenlijk. Dus ook de "slechte"mensen, zij kwamen immers ook van het licht.

Ook dacht ik dat negatieve mensen niet veel spirituele krachten hadden. Ik wist van negatieve goeroes, maar dacht dat zij meer een psychologisch spelletje speelden (bewust of onbewust).

Ik wist niks van uittreden (wat we doen als we slapen schijnt), maar toen ik er een keer een jongen over hoorde spreken op een forum wist ik dat het bestond. Maar daar hield het bij op. Hoe je dat doet en vooral ook dat anderen bij jou langs kunnen komen, daar wist ik niks over.

Ik ben dus erg geschrokken toen ik te maken kreeg met een groep zielen die de duivel aanhangen en waarvan een aantal demonen zijn (geen enkel licht, zoals die vrouw in het boek beschreef maar wat ik niet geloofde toen). Ook dat ze allerlei spirituele krachten hadden en dat ik weinig kennis had en nog steeds weinig kennis heb, maakte dat ik ook erg beïnvloedbaar was.

Nu voel ik me een beetje zoals boeddha onder de boom:

Plots wordt zijn geest bestormd door een demon die mara heet. De demon heeft drie dochters die de opdracht hebben hem te verleiden en van zijn Weg af te leiden. Hij vecht de hele nacht tegen de verleidingen

Alleen iets heftiger en langer dan een nacht. Ook omdat ik me niet zo sterk voel, zoals ik me kan voorstellen dat Boeddha zich wel gevoeld heeft.
pi_114124007
Jij gelooft dus in een absoluut goed en kwaad en in een strijd tussen die twee, die hier op aarde uitgevochten wordt..
  donderdag 12 juli 2012 @ 23:00:19 #18
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_114132427
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 20:17 schreef sientelo het volgende:

[..]

Jawel. Vanaf mn 15e ofzo was ik op zoek naar me echte zelf/de waarheid. Dat vertaalde zich toen in het lezen van boeken, voornamelijk new age. Ik geloofde in spiritualiteit en in Jezus en Boeddha als voorbeeld. Ik geloofde niet in de duivel en demonen, dacht dat het bangmakerij van de kerk was. Ik kan me herinneren dat ik een boek las van een new age schrijfster die schreef dat er hele donkere zielen op aarde rond liepen waar niks licht te vinden was. Ik deed dat af als onzin. Ik geloofde dat we allemaal van het licht zijn, en allemaal die vonk in ons dragen. Ik dacht dat mensen die heel negatief zijn, dat geworden zijn door ervaringen. Ik geloofde ook in de onschuld van kinderen. Wel geloofde ik in reïncarnatie, maar meer als lessen, en dat we als we niet op aarde waren, we allemaal gewoon vrienden in de hemel waren eigenlijk. Dus ook de "slechte"mensen, zij kwamen immers ook van het licht.

Ook dacht ik dat negatieve mensen niet veel spirituele krachten hadden. Ik wist van negatieve goeroes, maar dacht dat zij meer een psychologisch spelletje speelden (bewust of onbewust).

Ik wist niks van uittreden (wat we doen als we slapen schijnt), maar toen ik er een keer een jongen over hoorde spreken op een forum wist ik dat het bestond. Maar daar hield het bij op. Hoe je dat doet en vooral ook dat anderen bij jou langs kunnen komen, daar wist ik niks over.
Je denkt nog volledig mythisch, zoals de mensheid toen men van de wereld nog niet veel begreep (Mythologie).

De strijd tussen goed en kwaad als twee bestaande machten. Dat alles bestaat niet. Het goed en kwaad vloeit voort uit de strijd om het bestaan, hierarchievorming, partnerselectie, begeerte, de verdeling van macht, aanzien en rijkdom en bijbehorende emoties van schaamte en trots, de onwetenheid en misconcepties.

In een relatie tussen man en vrouw zijn er al vaak ruzies en eindigd het in een echtscheiding. In een kleine gemeenschap zijn er allerlei conflicten, en in de mensheid als geheel zijn er nog veel grotere conflicten.

quote:
Ik ben dus erg geschrokken toen ik te maken kreeg met een groep zielen die de duivel aanhangen en waarvan een aantal demonen zijn (geen enkel licht, zoals die vrouw in het boek beschreef maar wat ik niet geloofde toen). Ook dat ze allerlei spirituele krachten hadden en dat ik weinig kennis had en nog steeds weinig kennis heb, maakte dat ik ook erg beïnvloedbaar was.
Dat stelletje dwazen heeft je maar wat wijs gemaakt. Misschien om zichzelf belangrijker te voelen. Kun je meer vertellen over wat zich toen heeft afgespeeld, want daar moet je vanaf geholpen worden. Zo jammer als je jezelf blijft pesten met deze nare zienwijzen. Hier geldt: "You have nothing to fear but fear itself."

quote:
Nu voel ik me een beetje zoals boeddha onder de boom:

Plots wordt zijn geest bestormd door een demon die mara heet. De demon heeft drie dochters die de opdracht hebben hem te verleiden en van zijn Weg af te leiden. Hij vecht de hele nacht tegen de verleidingen

Alleen iets heftiger en langer dan een nacht. Ook omdat ik me niet zo sterk voel, zoals ik me kan voorstellen dat Boeddha zich wel gevoeld heeft.
Ja, begeerte en verleiding. Geen hogere machten en andere hokus spokus.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 13-07-2012 00:03:53 ]
The view from nowhere.
pi_114134490
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 20:25 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Jij gelooft dus in een absoluut goed en kwaad en in een strijd tussen die twee, die hier op aarde uitgevochten wordt..
Wat ook logisch is, omdat twee uitersten moeten bestaan om daartussen alle mogelijkheden mogelijk te maken.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 00:03:07 #20
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_114135784
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 23:39 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Wat ook logisch is, omdat twee uitersten moeten bestaan om daartussen alle mogelijkheden mogelijk te maken.
Goed en kwaad zijn geen dingen met een zelfstandig bestaan. Het zijn kwalificaties van toestanden / situaties die meer of minder goed bevallen.
The view from nowhere.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 00:04:37 #21
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_114135877
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 00:03 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Goed en kwaad zijn geen dingen met een zelfstandig bestaan. Het zijn kwalificaties van toestanden / situaties die meer of minder goed bevallen.
Klopt, het zijn waarde-oordelen die ons in staat stellen dingen te beoordelen en er zo mee om te kunnen gaan.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_114137382
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 20:25 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik zou het eerder uitleggen als liefde en haat (goed en kwaad zijn meer meningen). Strijd is als je je ergens tegen verzet denk ik. Je kunt strijden uit zelfverdediging of ook als aanval (bv een land binnen vallen).
pi_114137994
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 23:00 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je denkt nog volledig mythisch, zoals de mensheid toen men van de wereld nog niet veel begreep (Mythologie).
Ik geloofde niet in mythologie hoor. Die verhalen kregen we op school en geloofde ik verder niet in. Wel was ik op zoek naar mezelf en de reden van het bestaan zeg maar. Dus zocht ik kennis en de denkbeelden die me aanspraken nam ik aan, zoals verlichting, reïncarnatie, de aarde als leerschool, eeuwige ziel, ect.

Nu begrijp ik nog steeds veel niet en wie wel? Waarom we op aarde zijn? Waar me vandaan komen? Waar we na de dood zijn? Je kunt eigenlijk niet weten wat de mensen met die mythologieën bedoelde als je niet in hun schoenen stond denk ik. Ik weet van mezelf dat mijn wereldbeelden heel erg veranderd zijn, en dat er in je eigen ervaring het idee kan onststaan op een bepaald moment zo zit het, en dat dat later dus weer kan veranderen.
quote:
De strijd tussen goed en kwaad als twee bestaande machten. Dat alles bestaat niet. Het goed en kwaad vloeit voort uit de strijd om het bestaan, hierarchievorming, partnerselectie, begeerte, de verdeling van macht, aanzien en rijkdom en bijbehorende emoties van schaamte en trots, de onwetenheid en misconcepties.

In een relatie tussen man en vrouw zijn er al vaak ruzies en eindigd het in een echtscheiding. In een kleine gemeenschap zijn er allerlei conflicten, en in de mensheid als geheel zijn er nog veel grotere conflicten.
Oke. Ja, tis net hoe je bedoeld en kijkt denk ik. Je kunt zeggen er is liefde en haat. Licht en donker. Maar zijn ook weer abstracte begrippen idd.

quote:
Dat stelletje dwazen heeft je maar wat wijs gemaakt. Misschien om zichzelf belangrijker te voelen. Kun je meer vertellen over wat zich toen heeft afgespeeld, want daar moet je vanaf geholpen worden. Zo jammer als je jezelf blijft pesten met deze nare zienwijzen. Hier geldt: "You have nothing to fear but fear itself."
Ja, idd, het is moeilijk voor me om erover te praten, maar wel belangrijk om ervan af te komen idd. Die laatste zin is mooi :)

quote:
Ja, begeerte en verleiding. Geen hogere machten en andere hokus spokus.
Ja, angst vooral ook.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 02:03:08 #24
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_114139647
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 01:01 schreef sientelo het volgende:

[..]

Ik geloofde niet in mythologie hoor. Die verhalen kregen we op school en geloofde ik verder niet in. Wel was ik op zoek naar mezelf en de reden van het bestaan zeg maar. Dus zocht ik kennis en de denkbeelden die me aanspraken nam ik aan, zoals verlichting, reïncarnatie, de aarde als leerschool, eeuwige ziel, ect.

Nu begrijp ik nog steeds veel niet en wie wel? Waarom we op aarde zijn? Waar me vandaan komen? Waar we na de dood zijn? Je kunt eigenlijk niet weten wat de mensen met die mythologieën bedoelde als je niet in hun schoenen stond denk ik. Ik weet van mezelf dat mijn wereldbeelden heel erg veranderd zijn, en dat er in je eigen ervaring het idee kan onststaan op een bepaald moment zo zit het, en dat dat later dus weer kan veranderen.
Waarom zijn we op aarde?

Wij mensen denken in termen van doelen. Veel van wat wij doen heeft een bedoeling. Maar het is een vergissing om te denken dat mensen weer poppetjes zijn in een groter verhaal dat in dezelfde termen begrepen kan worden. Als wij een bedoeling hebben, wie is daarvan dan de bedenker? Hooguit paste het in het plan van je ouders.

Waar komen we vandaan?

Jij komt uit de buik van je moeder, en jouw moeder komt uit de buik van haar moeder, etc.

Waar was je voor je conceptie en waar ben je na je dood?

Nergens.

Misschien vind je dat geen aantrekkelijke antwoorden. Toch is dit eigenlijk heel duidelijk. Tenzij je gelooft dat je geestelijke vermogen een zelfstandig bestaan hebben, los van je lichaam. Dat is dan het punt dat je kritisch moet onderzoeken.

quote:
Oke. Ja, tis net hoe je bedoeld en kijkt denk ik. Je kunt zeggen er is liefde en haat. Licht en donker. Maar zijn ook weer abstracte begrippen idd.
Liefde en haat zijn menselijke gevoelens en geen kosmische principes.

quote:
Ja, idd, het is moeilijk voor me om erover te praten, maar wel belangrijk om ervan af te komen idd. Die laatste zin is mooi :)

Ja, angst vooral ook.
Je kunt oorzaken zoeken voor je angstgevoelens buiten de normale redenen, net zoals je verkaringen kunt zoeken voor je bestaan buiten de nomale gronden. Dat brengt je alleen maar verder van huis. Een karig geestelijk dieet, dat beperkt blijft tot het alledaagse, lijkt mij beter. Dan ben je in één klap van alles verlost, behalve ongewenste gevoelens. Als je je tevens houdt aan het gezonde levenstijl (voldoende en gezond eten, voldoende slapen, voldoende lichaamsbeweging) kom je tot rust en word je sterker. Verder kun je je bezighouden met alles wat mooi, goed en interessant is in dit leven.

Heb je goede redenen om daarbuiten te treden? Het mag wel, maar alleen als je er gelukkiger van wordt.
The view from nowhere.
pi_114140082
goed en kwaad net als andere dualiteiten, zijn denk ik de illusie van je gedachten, dat is de les die we moeten leren in deze 3d wereld, dat is wat de buddha ons geleerd heeft en zo is hij ook verlicht geraakt.

een voorbeeld:
regen is slechts water dat uit de lucht valt, alleen je gedachten maken er een fijne of niet fijne gebeurtenis van. zonder het verstand en dus gedachten, is het gewoon een gebeurtenis als zovelen, zonder oordeel van het verstand..het is dus de kunst de gedachtes los te zien van jezelf, je bent niet je gedachtes.. die komen namelijk van het verstand en het verstand is een instrument/voertuig wat je tijdelijk gebruikt in je levens/dimensies.
wat jij bent, is je bewustzijn wat die gedachtes mogelijk maken meestal door middel van je zintuigen die signalen doorgeven aan het verstand, wat er vervolgens een oordeel en perceptie aan geeft door middel van gedachtes.. want als er geen gedachtes in je opkomen, dan ben je er nog steeds en neem je nog steeds alles om je heen waar..

moet erbij toevoegen dat je verstand wanneer getraind een heel mooi instrument kan zijn wat mooie dingen te weeg kan brengen, en elke gedachte heeft een bepaalde kracht heeft die net zoals je daden, gevolgen hebben voor alles karma/oorzaak en gevolg, omdat elke afzonderlijke en gezamelijke gedachte kleine en soms grote entiteiten zijn die door het energieveld van heel het universum gaan.

maargoed, dit weerspiegeld mijn waarheid, op dit moment

[ Bericht 12% gewijzigd door valandil25 op 13-07-2012 03:41:29 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')