Om alles wat je dacht dat je opgebouwd hebt en bent gaan zien als echt en waardevol maar eigenlijk een uiting is van verkeerd denken en verrijking. Bijvoorbeeld acties voortkomende uit begeren wat leidt naar hebzucht wat leidt naar lijden.quote:Op donderdag 26 juli 2012 15:58 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Je bent het al, maar het vergt wel veel van je het te 'herinneren'...?
ja het houdt zichzelf in stand ja..quote:Op donderdag 26 juli 2012 16:06 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
dus je niet bestaande ego houdt je ego in leven?
you've lost me
Dan is het toch mooi in balans?quote:Op donderdag 26 juli 2012 16:14 schreef valandil25 het volgende:
[..]
ja het houdt zichzelf in stand ja..
het kan levens echt lijken omdat je je identificeert met je ik gedachtes..
maar uiteindelijk als je uitzoemt is het ik een illusie ja..
ja het bewustzijn wil ook de ik ervaring ervaren, en in de evolutie van bewustzijn is dat dus ook precies zoals het moet zijn..quote:Op donderdag 26 juli 2012 16:19 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dan is het toch mooi in balans?
soort yin en yang?
De god uit de bijbel oordeelt. Bij allerlei andere religies offerden ze om de goden/geesten tevreden te stellen.quote:Op donderdag 26 juli 2012 08:53 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
God and his judgement![]()
"God" oordeelt niet ... enkel jijzelf oordeelt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Juist ja, door de goden of god. In zovele religies in vele tijden.quote:onderdrukking, zonde, angst , fout, schuld ... die van boven naar je gezonden wordt ???
Dit klinkt zo onlogisch
Daar geloof ik niet in. Iets wat boven jou staat is niet liefdevol. Liefde is je kern en kan in gelijkwaardigheid gedeeld worden. Iets wat zegt meer kennis dan jou te hebben is niet je vriend. Een ware "engel" herinnert je alleen aan het licht in jezelf en staat naast je niet boven je.quote:"Hierboven" heerst de allesomvattende liefde waarvan wij hier beneden enkel maar kunnen dromen ... waarom zouden "zij" zulke negatieve dingen naar beneden zenden ?Nee, het is geen leerschool en ook geen eigen keuze. Het leven is onrechtvaardig en oneerlijk. De simpelste mensen weten dit. Alleen dogma's spreken dit tegen. Je maakt keuzes in je leven, maar bent zeker niet verantwoordelijk voor alles wat er gebeurd. Verder sta je in wisselwerking met je omgeving, en bepaalt die ook voor een groot deel je leven. Als je in een arm land in afrika bent geboren, kan je dagen honger lijden en misschien wel omkomen van de honger. Dat noem ik geen keuze. Het is wel een keuze van ons, het westen, om deze toestand voort te laten duren. Een persoon kan niet alle hongeren voeden. Wel fair trade kopen en een project steunen. Of iets opzetten.quote:Ga er vanuit dat je je leven zelf gekozen hebt, hoe positief of negatief je het ook aanvoelt. Het is een leerschool van eigen keuze, met lessen die jij jezelf opgelegd hebt.Mwa, vrije wil niet echt. Je hebt in een beperkt veld bepaalde keuzes. Geen echte vrije wil. Daarbij is er een systeem die ook nog eens verblindend werkt, zodat je ook de keuzes die je hebt vaak niet eens doorziet. De ene persoon heeft meer keuzevrijheid dan de ander. Omgeving speelt een belangrijke rol. Hoeveel vrijheid hadden de joden in een concentratie kamp?quote:Hier op Aarde hebben we vrije wil waardoor we idd soms "verkeerde" keuzes maken die ons afleiden van het pad dat we oorspronkelijk voor ogen hadden.Karma in die zin is een geloof en volgens mij niet waar. Ik geloof er niet in. Ik geloof wel dat we in de kern "verlicht" zijn en dat er allerlei ruis en andere narigheid overheen/doorheen zit, zodat je iets anders ervaart en communiceert.quote:Vergeving is idd de kortste weg om karma te verwerken maar niet altijd de eenvoudigste.
[ Bericht 2% gewijzigd door sientelo op 27-07-2012 04:05:00 ]Als je niet graag doet wat je doet en niet doet wat je wél graag doet, dan heb je wanklank boven muziek verkozen.
Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen
De "goden" die offers vragen, waaronder mensenoffers, zijn wel donkere machten. Buiten, boven, ect daar zijn donkere machten. Alleen binnenin je kern (en dat geldt voor vele zielen) is licht te vinden. Zo zie ik het op dit moment.quote:Op donderdag 26 juli 2012 13:09 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Ik had de indruk dat de tekst aan god gericht was... God is volgens mij geen donkere machten.
Misschien is goed en kwaad wel bijna overal, misschien zelfs binnenin je kern.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 04:24 schreef sientelo het volgende:
[..]
De "goden" die offers vragen, waaronder mensenoffers, zijn wel donkere machten. Buiten, boven, ect daar zijn donkere machten. Alleen binnenin je kern (en dat geldt voor vele zielen) is licht te vinden. Zo zie ik het op dit moment.
er zijn slechts gebeurtenissen,, het label goed en kwaad wordt er op geplakt door het verstand dat er over oordeelt.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 10:59 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Misschien is goed en kwaad wel bijna overal, misschien zelfs binnenin je kern.
God zelf lijkt me daar een uitzondering op. De goden die jij bedoeld zijn volgens mij ook niet god.
1. Hoe kan je weten dat er geen scheiding tussen goed en kwaad zou zijn?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 16:05 schreef valandil25 het volgende:
[..]
er zijn slechts gebeurtenissen,, het label goed en kwaad wordt er op geplakt door het verstand dat er over oordeelt.
je zou hoogstens kunnen zeggen dat er zoiets is als bewustzijn dat zich als onbewust en bewust manifesteert..
1. goed en kwaad kan alleen bestaan onder de gratie van het verstand..quote:Op vrijdag 27 juli 2012 17:04 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
1. Hoe kan je weten dat er geen scheiding tussen goed en kwaad zou zijn?
2. Waarin verschilt jouw opvatting van nihilisme?
Kan 'het gevoel' of 'de ziel' geen oordeel vellen? Of god? Hoe weet je dat het enkel via het verstand kan lopen?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 17:32 schreef valandil25 het volgende:
[..]
1. goed en kwaad kan alleen bestaan onder de gratie van het verstand..
Dat je zelf vertraagd tot een oordeel komt, zegt toch niet dat het niet daarvoor al goed of kwaad kon zijn?quote:je zintuigen nemen dingen waar en je bent daarom de waarnemer,, pas een halve seconde later komt het denken er achter aan met een oordeel. dit oordeel bestaat alleen in je gedachten.
buiten die gedachten is het gewoon een gebeurtenis.
een oordeel is puur iets van het verstand.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 17:35 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Kan 'het gevoel' of 'de ziel' geen oordeel vellen? Of god? Hoe weet je dat het enkel via het verstand kan lopen?
[..]
Dat je zelf vertraagd tot een oordeel komt, zegt toch niet dat het niet daarvoor al goed of kwaad kon zijn?
Iets kan toch ook gebeuren voordat je het waarneemt?
Waarom zouden we ons dan niet overgeven aan begeerte, diefstal, moord etc?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 17:46 schreef valandil25 het volgende:
[..]
een oordeel is puur iets van het verstand.
wel is er de universele wet van oorzaak en gevolg ook wel karma genoemd wat van brahman/god/energie in ruste,prime creator/bewustzijn af komt maar dat is geen oordeel maar meer een natuurlijk iets..wat ge zaait zult ge oogsten..
je verstand komt tot een oordeel jij niet,,jij bent het bewustzijn wat zich met dat verstand identificeert als je oordeelt.
je kan namelijk ook iets aanschouwen zonder te oordelen, dan ben je de waarnemer van de gebeurtenis/situatie.
dit gebeurt ook op grote schaal in de wereld,,en dat is bewustzijn wat zich onbewust manifesteert.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 17:51 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Waarom zouden we ons dan niet overgeven aan begeerte, diefstal, moord etc?
En waarin verschilt je verhaal van nihilisme?
Andere vraag: als goed en kwaad niet bestaan, op basis waarvan handel jij dan?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 17:53 schreef valandil25 het volgende:
ik heb het nihilisme even gegoogled, maar dat gaat meer uit van het individu heb ik het idee..
ook verwerpt het universele wetten, en daar ben ik het ook niet mee eens..
Jij stelt veel vragen valt me op.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 21:32 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Andere vraag: als goed en kwaad niet bestaan, op basis waarvan handel jij dan?
Op basis van aangeleerd gedrag en instincten?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 21:32 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
mooie vraagquote:Op vrijdag 27 juli 2012 21:32 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Onze gedachten bestaan toch ook?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 21:49 schreef valandil25 het volgende:
niet dat er een ik en een jij bestaan, die bestaan alleen in onze gedachten.
ja en ze mogen er ook zijn..quote:
Of het mag of niet, daar ga ik niet over. Waar het me om ging is dat onze gedachtes bestaan, en daarmee dan ook de ik die in die gedachtes bestaat. Toch zeg je tegelijkertijd dat het ik niet bestaat. Ik vind dat apart.quote:
het ik idee is iets van het verstand idd,,maar de realiteit van de ik ervaring is onderhevig aan welke mate jij je met je ik gedachtes identificeert.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 22:13 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Of het mag of niet, daar ga ik niet over. Waar het me om ging is dat onze gedachtes bestaan, en daarmee dan ook de ik die in die gedachtes bestaat. Toch zeg je tegelijkertijd dat het ik niet bestaat.
Geen gemakkelijke kwestie lijkt me.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |