abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114741301
om minder in je gedachtes verstrikt te raken kan het hulpvol zijn om de waarnemer van je gedachtes te worden..

bij gedachtes die er dan in je opkomen zeg je dan "hey, daar is het verstand"

met deze methode verlies je langzaam aan de identificatie met je gedachtes en wordt je bewustzijn sterker en komt er daardoor ook meer rust..
  Moderator vrijdag 27 juli 2012 @ 23:17:25 #252
249559 crew  Lavenderr
pi_114743185
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 22:56 schreef valandil25 het volgende:
om minder in je gedachtes verstrikt te raken kan het hulpvol zijn om de waarnemer van je gedachtes te worden..

bij gedachtes die er dan in je opkomen zeg je dan "hey, daar is het verstand"

met deze methode verlies je langzaam aan de identificatie met je gedachtes en wordt je bewustzijn sterker en komt er daardoor ook meer rust..
Ben jij nu altijd bezig met elke gedachte te ontrafelen die in je opkomt~Lijkt me zo vermoeiend :o
Moet eerlijk zeggen dat ik vaak niet begrijp wat je wilt bereiken of wat je duidelijk wilt maken .
pi_114744635
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 23:17 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ben jij nu altijd bezig met elke gedachte te ontrafelen die in je opkomt~Lijkt me zo vermoeiend :o
Moet eerlijk zeggen dat ik vaak niet begrijp wat je wilt bereiken of wat je duidelijk wilt maken .
je hoeft het niet te begrijpen, en je mag het niets vinden, ook prima..
ik vertel wat ik zelf handig vind om te weten, en truth is een mooi medium om je opgedane kennis te delen met anderen..

of je er wat mee doet, moet je natuurlijk zelf weten ;)
  Moderator vrijdag 27 juli 2012 @ 23:41:20 #254
249559 crew  Lavenderr
pi_114744948
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 23:36 schreef valandil25 het volgende:

[..]

je hoeft het niet te begrijpen, en je mag het niets vinden, ook prima..
ik vertel wat ik zelf handig vind om te weten, en truth is een mooi medium om je opgedane kennis te delen met anderen..

of je er wat mee doet, moet je natuurlijk zelf weten ;)
Daar heb je helemaal gelijk in ;)
pi_114750506
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 10:59 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Misschien is goed en kwaad wel bijna overal, misschien zelfs binnenin je kern.

God zelf lijkt me daar een uitzondering op. De goden die jij bedoeld zijn volgens mij ook niet god.
Weet je wat het is met een forum, je weet niet wat een ander bedoeld met de woorden. Misschien lees ik wel iets totaal anders dan dat jij geschreven hebt.

Ik geloof in een "verlichte" kern, de basis van bijna alle zielen. De ziel die liever liefde/vrede wil, heeft een verlichte kern. Althans zo zie ik dat nu. Een ziel die liever liefde wil, kan wel tijdelijk overgenomen worden door negatieve gedachten/daden.

De ziel die liefde wil verhinderen, is wat mij betreft een donkere ziel. Dit zijn zielen die zich niet verheugen als ze liefde zien, maar het willen stoppen. Volgens mij zijn ze gelukkig wel zeldzaam.

Als je God de liefdesbron noemt...ja dan is het niet de donkere machten...als het iets anders dan liefde wordt, dan wel denk ik...
Als je niet graag doet wat je doet en niet doet wat je wél graag doet, dan heb je wanklank boven muziek verkozen.
Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen
pi_114754582
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 23:41 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Daar heb je helemaal gelijk in ;)
;)
  zaterdag 28 juli 2012 @ 15:21:44 #257
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_114765572
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 17:32 schreef valandil25 het volgende:

[..]

1. goed en kwaad kan alleen bestaan onder de gratie van het verstand..
je zintuigen nemen dingen waar en je bent daarom de waarnemer,, pas een halve seconde later komt het denken er achter aan met een oordeel. dit oordeel bestaat alleen in je gedachten.
buiten die gedachten is het gewoon een gebeurtenis.

het blijft natuurlijk mijn visie die je als non dualistisch of boeddhistisch zou kunnen beschouwen.
de wetenschap komt er steeds meer achter dat alles met elkaar in verbinding staat en dat alles 1 is.(boson deeltje,,kwantum fysica.
we zijn bewustzijn wat zich afgescheiden wil ervaren, en wat is er filmischer dan de illusie van goed en kwaad, die door ons verstand gecreëerd wordt,, en omdat veel mensen zich met hun gedachten identificeren lijken goed en kwaad echt te bestaan(voor de gene bij wie de identificatie met de gedachten sterk is)

wat ik wil benadrukken is,,je bent niet je gedachten..
Het terugvoeren van de ethiek tot de feiten, brengt de feitelijke ervaringen van de individuele deelnemers aan het licht. Ervaringen van ontspanning, uitdaging, plezier en groei, waarin het goede aanwezig is en ervaringen van stress, frustratie, pijn en schade, waarin het kwade aanwezig is. De ethiek vloeit voort uit deze persoonlijke ervaringen, die de afstandelijkheid van de beschouwer omzet in de betrokkenheid van de deelnemer.

Als ik moedwillig met een hamer op jou duim ram, dan zul je het daar niet mee zijn. Waarom? Omdat je kwaad wordt aangedaan of omdat het goede je niet wordt gegeven. Ethiek kan worden teruggevoerd op feitelijke belangen van mensen en de samenhang tussen deze belangen, zoals deze in de wereld door een feitelijke wisselwerking is ontstaan. Het goede is alleen te begrijpen, door het te herleiden tot de behoeften en aard van het beestje, dat mens heet, zoals het objectief bestaat.

Als je jezelf helpt, bijvoorbeeld door een examen te halen, dan geeft dat een goed gevoel. Dit is de basis van het welbekende streven naar eigenbelang. Als je een ander belangeloos helpt, dan geeft dat ook een goed gevoel. Dit gevoel is de basis van het altruïsme. Het gevoel van behagen in een andermans welzijn, en onbehagen in een andermans lijden noemen we empathie of compassie. Zo willen mensen een pas pasgeboren vogeltje, dat uit het nest is gevallen, redden (of een vastgelopen walvis op het strand). Het behoort tot de natuur van intelligente sociale dieren.

Zoek je een absoluut bewijs voor de juistheid van je waarden, dan zul je die niet vinden. Want als je een absoluut bewijs zoekt, overstijg je het gezichtpunt van iedere deelnemer. Daarbuiten zijn er alleen onpersoonlijke feiten en verbanden. Maar dat je intern, in je eigen lichaam, persoonlijke belang ervaart bij zelfcontinuering in welbevinden, maakt ook deel uit van de feitelijke waarheid. Dat vormt de basis van de ethiek.

Iedere individuele deelnemer is gebonden aan een gezichtspunt. Daarom lezen we elkaar de les, over hoe het zit en hoe het hoort. Mensen zijn verschillend, levenspaden lopen uiteen en creëren op een subtiele wijze een afstand tussen mensen die zich niet gemakkelijk laat overbruggen. Wij zijn niet alleen onwetend in feitelijke zin, maar ook onwetend in afstandelijke zin. Je kunt het eigen gezichtspunt tot zekere hoogte overstijgen. Je kunt proberen om door Gods oog naar de wereld te kijken. Als het leidt tot enorme pretenties en in het teken staat van een verkapte vorm van belangenbehartiging, dan is er geen sprake van zelfoverstijging. Dat maakt oordelen tot een hachelijke zaak.

Sommige gewoonten zijn louter conventies en andere gewoonten hebben een diepere basis. Omdat wij behoren tot de zelfde diersoort, zijn er belangrijke overeenkomsten te ontdekken in de waarde toekenning van mensen. De belangrijkste waarden zijn:
1. Leven, het allemaal te mogen meemaken en beleven
2. Gezondheid, niet teveel gehinderd door gebreken en pijn
3. Een vruchtbare (sociale) omgeving, waarin het levensspel van de deelnemers kan opbloeien
4. Handelingsvrijheid, om je als mens te kunnen ontwikkelen
5. Handelingsbekwaamheid, om de eigen onafhankelijkheid te bewaren
6. Rechtvaardigheid, om niet door andere te worden onderdrukt of beschadigd
7. Waarachtigheid, om richting te kunnen bepalen op grond van een adequate voorstelling van zaken
8. Toekomstperspectief, de ruimte om ergens naar te kunnen streven.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 28-07-2012 19:26:54 ]
The view from nowhere.
pi_114767053
@deelnemer ik ga je post niet qouten want hij is een beetje lang.

mijn filosofie,,die ik uiteraard niet zelf verzonnen heb..vertelt, dat alles 1 bewustzijn is wat zich afgescheiden wil ervaren en het doet dat in de vorm van mensen, dieren, planten etc.

dus ja ik moet af en toe een beetje uit zoemen, anders kun je het idd niet meer overzien.

heel veel van wat jij zegt klopt maar is vooral gezien vanuit een zelfstandig wezen en vooral vanuit het intellect.
  zaterdag 28 juli 2012 @ 19:13:57 #259
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_114774085
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 16:06 schreef valandil25 het volgende:
@deelnemer ik ga je post niet qouten want hij is een beetje lang.

mijn filosofie,,die ik uiteraard niet zelf verzonnen heb..vertelt, dat alles 1 bewustzijn is wat zich afgescheiden wil ervaren en het doet dat in de vorm van mensen, dieren, planten etc.

dus ja ik moet af en toe een beetje uit zoemen, anders kun je het idd niet meer overzien.

heel veel van wat jij zegt klopt maar is vooral gezien vanuit een zelfstandig wezen en vooral vanuit het intellect.
Door alles te zien als 1 bewustijn (of als energie) reduceer je alles tot een-en-hetzelfde. Dat alles deel uitmaakt van een allesomvattende kringloop geloof ik wel. Dit kun je gebruiken als de grote gelijkmaker, waardoor het niet meer uitmaakt wat er gebeurd. Geen enkele situatie is beter dan de andere. Maar mensen zijn ook individuen, met voorkeuren en belangen. Dat doorbreekt deze volmaakte symmetrie, en is er iets te winnen en te verliezen.
The view from nowhere.
pi_114774299
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 19:13 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Door alles te zien als 1 bewustijn (of als energie) reduceer je alles tot een-en-hetzelfde. Dat alles deel uitmaakt van een allesomvattende kringloop geloof ik wel. Dit kun je gebruiken als de grote gelijkmaker, waardoor het niet meer uitmaakt wat er gebeurd. Geen enkele situatie is beter dan de andere. Maar mensen zijn ook individuen, met voorkeuren en belangen. Dat doorbreekt deze volmaakte symmetrie, en is er iets te winnen en te verliezen.
ja zoals ik al eerder zei,,wanneer bewustzijn de identificatie met de gedachtes aangaat,, dan lijd het idd..en maakt het in die zienswijze wel uit wat er allemaal gebeurt..

dus het draait allemaal om perspectief..

en aangezien we tijdelijk afgescheiden stukjes bewustzijn zijn die een soort van evolutie doorlopen, maken we allemaal pijn mee ja,,dat ben ik helemaal met je eens ;)
  zaterdag 28 juli 2012 @ 19:36:51 #261
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_114774705
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 19:21 schreef valandil25 het volgende:

[..]

ja zoals ik al eerder zei,,wanneer bewustzijn de identificatie met de gedachtes aangaat,, dan lijd het idd..en maakt het in die zienswijze wel uit wat er allemaal gebeurt..

dus het draait allemaal om perspectief..

en aangezien we tijdelijk afgescheiden stukjes bewustzijn zijn die een soort van evolutie doorlopen, maken we allemaal pijn mee ja,,dat ben ik helemaal met je eens ;)
Niet alleen pijn, maar ook plezier en geluk.

Het draait zeker om perspectieven. Beide perspectieven (het overstijgende perspectief en het identificerende deelnemersperspectief) zijn noodzakelijk. Het overstijgende perspectief is nodig voor inzicht in de samenhang. Het identificerende deelnemersperspectief is nodig voor belangenbehartiging. Volgens mij heeft het daarom geen zin om te kiezen tussen deze twee perspectieven. Je moet juist voortdurend switchen.
The view from nowhere.
pi_114774989
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 19:36 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Niet alleen pijn, maar ook plezier en geluk.

Het draait zeker om perspectieven. Beide perspectieven (het overstijgende perspectief en het identificerende deelnemersperspectief) zijn noodzakelijk. Het overstijgende perspectief is nodig voor inzicht in de samenhang. Het identificerende deelnemersperspectief is nodig voor belangenbehartiging. Volgens mij heeft het daarom geen zin om te kiezen tussen deze twee perspectieven. Je moet juist voortdurend switchen.
idd ik heb hier niets aan toe te voegen, behalve dit:

bewustzijn doet en stuurt aan en ervaart alles wat er is,, en het verstand verzint er hele verhalen omheen..

maar ja die verhalen kunnen ook prachtig zijn.. :)
  zaterdag 28 juli 2012 @ 20:36:50 #263
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_114776487
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 19:47 schreef valandil25 het volgende:

[..]

idd ik heb hier niets aan toe te voegen, behalve dit:

bewustzijn doet en stuurt aan en ervaart alles wat er is,, en het verstand verzint er hele verhalen omheen..

maar ja die verhalen kunnen ook prachtig zijn.. :)
Als ik slaap ben ik mij nergens meer van bewust en ondertussen gaan de ontwikkelingen in de wereld rustig verder. Daarom denk ik dat mijn bewustzijn niet het meest fundamenteel is. Niet dat het uitmaakt. Iets is niet belangrijker naarmate het fundamenteler is.

Maar denk jij dat het bewustzijn de wereld voortbrengt ipv andersom?
The view from nowhere.
pi_114777316
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 20:36 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Als ik slaap ben ik mij nergens meer van bewust en ondertussen gaan de ontwikkelingen in de wereld rustig verder. Daarom denk ik dat mijn bewustzijn niet het meest fundamenteel is. Niet dat het uitmaakt. Iets is niet belangrijker naarmate het fundamenteler is.

Maar denk jij dat het bewustzijn de wereld voortbrengt ipv andersom?
ja maar als je slaapt dan is je lichtlichaam/je bewustzijn er nog steeds of er vind een uittreding van dat bewustzijn uit het lichaam plaats.

nou ja het 1 is er dankzij het ander,,dankzij bewustzijn kunnen er gedachtes ontstaan.
en dankzij de ego gedachtes die er komen kan bewustzijn ook helemaal ervaren hoe het is om afgescheiden te zijn.

sterker nog wij zijn geboren uit een gedachte die weer voort komt uit bewustzijn.

het bewustzijn is de film en tegelijkertijd het filmdoek waarop alles geprojecteerd wordt.

en niet te vergeten ook de regisseur haha

[ Bericht 0% gewijzigd door valandil25 op 28-07-2012 21:11:49 ]
  zaterdag 28 juli 2012 @ 21:18:17 #265
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_114777868
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 21:01 schreef valandil25 het volgende:

[..]

ja maar als je slaapt dan is je lichtlichaam/je bewustzijn er nog steeds of er vind een uittreding van dat bewustzijn uit het lichaam plaats.

nou ja het 1 is er dankzij het ander,,dankzij bewustzijn kunnen er gedachtes ontstaan.
en dankzij de ego gedachtes die er komen kan bewustzijn ook helemaal ervaren hoe het is om afgescheiden te zijn.

sterker nog wij zijn geboren uit een gedachte die weer voort komt uit bewustzijn.

het bewustzijn is de film en tegelijkertijd het filmdoek waarop alles geprojecteerd wordt.

en niet te vergeten ook de regisseur haha
Volgens mij maakt het niet uit hoe je het alomvattende noemt (bewustzijn, energie of materie), want alles dat voldoende vorm heeft om wat voor te stellen, bestaat bij de gratie van samenhang. De samenhang is het wezen der dingen.
The view from nowhere.
pi_114778262
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 21:18 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Volgens mij maakt het niet uit hoe je het alomvattende noemt (bewustzijn, energie of materie), want alles dat voldoende vorm heeft om wat voor te stellen, bestaat bij de gratie van samenhang. De samenhang is het wezen der dingen.
idd ben het helemaal met je eens..

alleen materie vergaat maar bewustzijn/energie gaat dan weer verder.

what de bleep do we know aan het kijken, en daar zeggen ze dat alle materie wat je ziet gewoon een projectie is van je waarneming en dat het er anders niet is..
dit schijnt een bewezen te zijn, stellen ze.
best boeiend om te kijken ;)
  zaterdag 28 juli 2012 @ 21:29:46 #267
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_114778381
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 21:26 schreef valandil25 het volgende:

Was materie niet bewustzijn of energie dat op lage frequenties was geraakt/gecondenseerd?
pi_114778460
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 21:29 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Was materie niet bewustzijn of energie dat op lage frequenties was geraakt/gecondenseerd?
ja klopt..
  zaterdag 28 juli 2012 @ 21:37:32 #269
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_114778710
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 21:26 schreef valandil25 het volgende:

[..]

idd ben het helemaal met je eens..

Iedere samenstelling vergaat. Alleen het niet samengestelde / structuurloze / identiteitsloze is blijvend.

quote:
what de bleep do we know aan het kijken, en daar zeggen ze dat alle materie wat je ziet gewoon een projectie is van je waarneming en dat het er anders niet is..
dit schijnt een bewezen te zijn, stellen ze.
best boeiend om te kijken ;)
Deze zienswijze leidt naar een solipsistisch standpunt (zie ook: Solipsisme, levensgevaarlijk).

Dat is volgens mij noch bewezen, noch aannemelijk. Het is een zelfgecentreerde zienswijze. Vanuit jezelf gezien lijkt dat zo. Maar vanuit iemand anders gezien niet. Zodra die ander niet naar jou kijkt, ben je er niet meer.
The view from nowhere.
pi_114778943
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 21:37 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Iedere samenstelling vergaat. Alleen het niet samengestelde / structuurloze / identiteitsloze is blijvend.

[..]

Deze zienswijze leidt naar een solipsistisch standpunt (zie ook: Solipsisme, levensgevaarlijk).

Dat is volgens mij noch bewezen, noch aannemelijk. Het is een zelfgecentreerde zienswijze. Vanuit jezelf gezien lijkt dat zo. Maar vanuit iemand anders gezien niet. Zodra die ander niet naar jou kijkt, ben je er niet meer.
1. mooi gezegd..

2. ja weet niet, er zijn ook meerdere dimensies ook waar wij nu gaan en staan en die zien we ook niet..

dus misschien is dat afhankelijk van in welke staat de waarnemende partij zich verkeerd
  zaterdag 28 juli 2012 @ 22:39:08 #271
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_114781836
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 21:43 schreef valandil25 het volgende:

[..]

1. mooi gezegd..

2. ja weet niet, er zijn ook meerdere dimensies ook waar wij nu gaan en staan en die zien we ook niet..

dus misschien is dat afhankelijk van in welke staat de waarnemende partij zich verkeerd
Welke andere dimensies ken jij, behalve de drie ruimtelijke en tijd?
The view from nowhere.
pi_114782593
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 22:39 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Welke andere dimensies ken jij, behalve de drie ruimtelijke en tijd?
ik ken ze niet,,maar er zijn voor ons menselijke wezens 12 dimensies,,maar dit zijn bewustzijnswerkelijkheden.

dus tijd en ruimte verschuiven van begrip en functie als je daar bent aangekomen.
  zondag 29 juli 2012 @ 20:20:15 #273
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_114816835
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 22:54 schreef valandil25 het volgende:

[..]

ik ken ze niet,,maar er zijn voor ons menselijke wezens 12 dimensies,,maar dit zijn bewustzijnswerkelijkheden.
Toch maar weer vragen: hoe kom je daarbij?

(Ik begrijp dat je niet uit ervaring spreekt?)
pi_114817117
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 20:20 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Toch maar weer vragen: hoe kom je daarbij?

(Ik begrijp dat je niet uit ervaring spreekt?)
van verschillende bronnen gehoord en gelezen.

ik google gewoon veel en als het goed voelt(intuitie) dan spit ik het verder uit.

dit is zon bron: http://www.wanttoknow.nl/(...)ert-van-erkelens.pdf
pi_114817545
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 20:25 schreef valandil25 het volgende:

[..]

van verschillende bronnen gehoord en gelezen.

ik google gewoon veel en als het goed voelt(intuitie) dan spit ik het verder uit.

dit is zon bron: http://www.wanttoknow.nl/(...)ert-van-erkelens.pdf
Die bron heeft het over kryon. Het zou me niet verbazen als dat de enige bron is van veel new age gedachtes over bewustzijn die iedereen gewoon overneemt zonder een ervaring te hebben ermee...

[quote]Misschien is het gekkengetal 11 wel de
ontbrekende schakel die ik zoek om een nieuwe
wereld te vinden. De engel Kryon wiens naam
numerologisch tot het meestergetal 11 reduceert
is al enige tijd bezig de twaalf lagen van ons
DNA met Hebreeuwse godsnamen te
benoemen. Kryon geeft sinds 1989 zijn
boodschappen door via het medium Lee Carroll
samenwerkte[/quote]
Als je niet graag doet wat je doet en niet doet wat je wél graag doet, dan heb je wanklank boven muziek verkozen.
Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')