Volgende week Nederland-Duitsland op het werk kijken.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 11:12 schreef Bosbeetle het volgende:
Szlie opende geen nieuwe.... dan doe ik het maar.vanmiddag EK openingsborrel
![]()
Ben je de enige Nederlander?quote:Op vrijdag 8 juni 2012 11:34 schreef Felagund het volgende:
[..]
Volgende week Nederland-Duitsland op het werk kijken.
Dat is voor jou een win-win situatie natuurlijk.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 11:34 schreef Felagund het volgende:
[..]
Volgende week Nederland-Duitsland op het werk kijken.
Ja, we kijken alleen met de promovendi, ik hoop nog wel buitenlanders te charteren.quote:
Ik weet het ook alleen maar omdat ik het nu toevallig in een promovenditopic op een of ander forum lees.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 11:16 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Gaaf! Ik geloof dat de helft van mijn directe collegas niet weet dat het vandaag begint (en een paar niet eens waar het voor staat)
quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:27 schreef SuperWeber het volgende:
En mijn proefschrift is onderweg naar de leescommissie. De grap is dat ik niet op goedkeuring hoef te wachten om een datum aan te vragen. Dat mag ik dinsdag waarschijnlijk doen...
Ik geloof dat ik zelfs de enige ben die het uberhaupt een klap interesseertquote:Op vrijdag 8 juni 2012 11:16 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Gaaf! Ik geloof dat de helft van mijn directe collegas niet weet dat het vandaag begint (en een paar niet eens waar het voor staat)
Ja in Utrecht is het altijd al driekwart jaar van tevoren volgeboekt. Officieel mag je hem volgens mij ook pas aanvragen als ie naar de leescommissie is ofzo, maar dat is niet te doen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:29 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]bij ons vragen we de datum aan voordat je begint met schrijven
(vandaar dat ik ook 3 keer een datum aan heb moeten vragen
) SM heeft hem trouwens deze week ook ingeleverd.
quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:38 schreef SuperWeber het volgende:
Hehe, hier wordt het september, valt wel mee dus. Probleem is alleen dat de agenda van mijn baas nokje vol zit...
Op het randje, eind augustus.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:40 schreef SuperWeber het volgende:
Doen ze promoties bij jullie in augustus? Dan is het academisch jaar nog niet begonnen...
Het verbaasde mij ook een beetje hoorquote:
quote:Op vrijdag 8 juni 2012 14:32 schreef Szlie het volgende:
Hier pas aanvragen als het bij de leescommissie ligt...
Sorry! Ik had deel 8 volgeplempt en geen nieuwe geopend...gelukkig is daar Bosbeetle, die opent wel een nieuwe![]()
.
Uhm, hangt er vanaf hoeveel illustraties je hebt. Ik heb denk ik in totaal iets van 3 a 4 dagen over de layout en kaft gedaan. Maar ik ga altijd gelijk in de layout schrijven, om een of andere manier is dat beter voor m'n gemoedsrust, dat ik niet na afloop nog hoef te klooien.quote:Op maandag 11 juni 2012 12:05 schreef Szlie het volgende:
Even een vraagje. Ik ben nu bezig met de illustraties en lay-out van mijn boekje. Hoe lang zijn jullie hiermee zoet geweest? Een collega van mij was een half jaar aan het pimpen. Alle tekeningen maak ik zelf. Vind ik leuk om mee te priegelen. Wat is een beetje redelijk voor zoiets?
Ja dan heb je toch maar twee of drie opties.quote:Op maandag 11 juni 2012 12:06 schreef De_Kardinaal het volgende:
Als je LaTex hebt gebruikt maar even.
quote:Op maandag 11 juni 2012 12:05 schreef Szlie het volgende:
Even een vraagje. Ik ben nu bezig met de illustraties en lay-out van mijn boekje. Hoe lang zijn jullie hiermee zoet geweest? Een collega van mij was een half jaar aan het pimpen. Alle tekeningen maak ik zelf. Vind ik leuk om mee te priegelen. Wat is een beetje redelijk voor zoiets?
quote:Op maandag 11 juni 2012 14:21 schreef Szlie het volgende:
Mensen, wat zijn jullie snel klaar! Ik moet tot oktober de tijd vol zien te krijgen. Bij ons hebben gebruiken ze Word hiervoor?! Ik ken de door jullie genoemde programma's alleen van dit forum
...ik zal er maar eens achteraan gaan. Ik ga niet verklappen in welk programma ik de illustraties maak, want dan sta ik enorm voor lul
.
Ik heb ook gewoon Word gebruikt. Alle hoofdstukken/secties apart en dan in een master-document alles bij elkaar plakken. Word heeft uiteraard zijn nadelen en ik heb regelmatig lopen vloeken, maar uiteindelijk ging dat allemaal prima.quote:Op maandag 11 juni 2012 14:21 schreef Szlie het volgende:
Mensen, wat zijn jullie snel klaar! Ik moet tot oktober de tijd vol zien te krijgen. Bij ons hebben gebruiken ze Word hiervoor?! Ik ken de door jullie genoemde programma's alleen van dit forum
...ik zal er maar eens achteraan gaan. Ik ga niet verklappen in welk programma ik de illustraties maak, want dan sta ik enorm voor lul
.
quote:Op maandag 11 juni 2012 14:27 schreef speknek het volgende:
Same, Word + Illustrator + Photoshop.
InDesign werkte bij mij klote omdat ik allemaal bestaande losse hoofdstukken aan elkaar wilde plakken en hij daar niet mee om leek te kunnen gaan, en voor de kaft ging hij z'n (in PS en IL opgemaakte) eigen plaatjes raar comprimeren, maar kan ook heel goed zijn dat ik er niet mee overweg kan.
jonguh ik heb informatica gestudeerd, ik weet toch niks van computers en shitquote:Op maandag 11 juni 2012 14:32 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]ik heb het dan ook als 1 document gemaakt. Ik heb alles wel getypt in word, maar met gemak in indesign geplakt
En dat comprimeren is denk ik alleen optisch omdat indesign lage resolutie plaatjes weergeeft in edit modus
(één keertje op w drukken en je had gezien hoe het er echt uit zou komen te zien)
quote:Op maandag 11 juni 2012 14:36 schreef thabit het volgende:
Vroeger leverde je het allemaal handgeschreven bij je secretaresse in, en die typte het dan voor je uit.
Goede oude tijdquote:Op maandag 11 juni 2012 14:36 schreef thabit het volgende:
Vroeger leverde je het allemaal handgeschreven bij je secretaresse in, en die typte het dan voor je uit.
Tja dan code je toch even zelf een layout programmaquote:Op maandag 11 juni 2012 14:37 schreef speknek het volgende:
[..]
jonguh ik heb informatica gestudeerd, ik weet toch niks van computers en shit
Mijn prof is daar ook nog niet vanaf maar ik vind illustrator fijner... maarja ik ben dan ook van de adobe generatiequote:Op maandag 11 juni 2012 22:48 schreef SuperWeber het volgende:
Figuren maak ik altijd braaf in Coreldraw...
In vergelijking met een half jaar pimpen, dan inderdaad:quote:Op maandag 11 juni 2012 12:05 schreef Szlie het volgende:
`Even' was bij mij in totaal een paar dagen tot een week fulltime (gespreid) om alles precies zo te krijgen als ik wilde. Qua figuren in LaTeX isquote:Op maandag 11 juni 2012 12:06 schreef De_Kardinaal het volgende:
Als je LaTex hebt gebruikt maar even.
pertinent onwaar; je kan vanalles importeren in LaTeX. Persoonlijk heb ik alleen vectortekeningen gebruikt, daar mijn vroegste drafts en papers die dezelfde illustraties zouden gebruiken in een ander formaat zaten dan het boekje, en ik wilde me geen zorgen maken over het effect van schalen. Gebruikte software was Matlab (+Illustrator), XFig, en Indesign (zeker aan te raden voor de cover).quote:Op maandag 11 juni 2012 12:15 schreef speknek het volgende:
...
Ja dan heb je toch maar twee of drie opties.
Oh, sorry, fout geinterpreteerd. Maar da's ook niet echt waar; het aantal opties in die richting neigt juist naar oneindig ;Pquote:Op dinsdag 12 juni 2012 09:22 schreef speknek het volgende:
twee of drie layoutopties was wat ik bedoelde.
Dan ben je in de juiste positie beland, nu kun je ze tegen elkaar uitspelenquote:Op dinsdag 12 juni 2012 11:46 schreef Quoi het volgende:
Heb nou zoiets stoms. Ik ben dus ergens aan de slag gegaan voor slechts parttime en tijdelijk. Ik zag dit als een investering en inderdaad: vorige week kreeg ik de vraag of ik er nog een projectklus bij wilde doen. Graag dus, wat mij betreft! Nu stribbelt alleen de projectleider van de eerste klus tegen, want die wilde mij onofficieel al wat meer uren gaan inzetten (hoeveel is onduidelijk en tijdplan ontbrak) en is bang dat ik geen tijd meer heb voor zijn/haar project. M.i. is het prima te combineren en hey: ik wil graag hard werken en centjes verdienen!!
Ik heb even iedereen aan elkaar gekoppeld en at the moment zijn dus 2 projectleiders en hun baas over mijn effort en de verdeling ervan aan het overleggen. Ik heb aangegeven dat het haalbaar is en dat ik het zie zitten.
Dubbel gevoel: fijn dat er een vraag naar me is. Maar gek hoe dit loopt.
Ik zou gewoon duidelijk aangeven wat hij wilt en wat jij verwacht! Dus of beide projecten of 1 van de 2 fulltime... dat kun je best eisen... zij willen jou graag hebben dus!quote:Op dinsdag 12 juni 2012 11:51 schreef Quoi het volgende:
Idd maar ik voel me aan de goden overgeleverd ipv dat ik ze nu actief kan uitspelen tegen elkaar. Ofwel: had ik niet bij dat overleg moeten zijn? Ik ben alleen maar bang dat ik de andere klus straks niet mag doen en parttime aan moet blijven modderen.
Tof! gefeliciteerdquote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:57 schreef Quoi het volgende:
OK nieuws van het front. Aanstelling uitgebreid![]()
Voorlopig weer even geen zorgen over werk
quote:Op donderdag 28 juni 2012 14:17 schreef Grumpey het volgende:
ook weer goed nieuws van dit front: paper geaccepteerd in het nr. 1 tijdschrift binnen de kindergeneeskunde, pediatrics
Wat goed!quote:Op donderdag 28 juni 2012 14:17 schreef Grumpey het volgende:
ook weer goed nieuws van dit front: paper geaccepteerd in het nr. 1 tijdschrift binnen de kindergeneeskunde, pediatrics
En daarna? Is er in dat onderwerp nog een beetje te post-doccen?quote:Op donderdag 28 juni 2012 15:03 schreef motorbloempje het volgende:
Het heeft ook raakvlakken met velden als Antropologie en zulks. Zie er ook erg naar uit om (al dan niet vrijblijvend zonder tentamens) daar wat vakken te volgen.
Geen idee nog. Het is sowieso nu nog iets wat ik compleet zelf 'uit de losse pols' bedacht heb, maar wil in de gesprekken met m'n begeleider hierover uit gaan vissen hoe ik naar een eventueel post-doc kan sturen met deze ideeën.quote:Op donderdag 28 juni 2012 15:04 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
En daarna? Is er in dat onderwerp nog een beetje te post-doccen?
Nouja je hoeft natuurlijk niet helemaal in het zelfde veld te post-doccen maar het is wel slim om er iig een beetje over na te denken als je met je PhD begint ik heb dat niet gedaan en dat was niet zo slim van mij.quote:Op donderdag 28 juni 2012 15:05 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Geen idee nog. Het is sowieso nu nog iets wat ik compleet zelf 'uit de losse pols' bedacht heb, maar wil in de gesprekken met m'n begeleider hierover uit gaan vissen hoe ik naar een eventueel post-doc kan sturen met deze ideeën.
Inderdaad, dit topic over promoveren en wetenschapquote:
WP 5.1 met onderwaterschermquote:Op maandag 11 juni 2012 14:36 schreef thabit het volgende:
Over dat laatste, daar merk ik vrij weinig van. Maar mijn institituut is dan ook niet al te groot en de Koelsche (en Bonnse) mentaliteit is sowieso wat losser. De werksfeer is hier heel prettig, De DWD (Deutsche Wetterdienst) is wel heel berucht om zijn logheid/formaliteit, maar ik denk dat dit bij universiteiten wel meevalt. Het hangt ook van je professor af, maar dat is niet alleen in Duitsland zo.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 15:00 schreef Zind het volgende:
@Felagund:
Eigenlijk heb ik de officiële omschrijving van de baan dus nog niet gezien aangezien de vacature nog niet openbaar is, maar volgens mij ging het wel om 4 jaar (maar nu ga ik twijfelen ;-p). Het netto salaris dat werd genoemd voor dit project staat gelijk aan het bruto salaris op een aanbieding uit mn eigen uni (en het bruto jaarsalaris was genoeg om me sprakeloos te maken, maar je bent dan idd wel veel kwijt aan belasting).
De projecten waarvoor vacatures komen zijn beide Europees en ik ben al 'gewaarschuwd' dat ik minstens elke 3 maanden bij andere instituten/bedrijven in Europa langs zal moeten. Dat is juist het onderdeel wat me interessant lijkt, ook dat de onderzoeksgroep heel internationaal is. De voertaal op de uni is inderdaad wel voornamelijk Duits, maar blijkbaar wil deze professor 50% van zijn colleges in het Engels gaan geven, dus dat is geen probleem ;-).
Een bevriende promovendus aan mijn eigen uni vertelde me dat Duitsland veel formeler is dan Nederland, wat merk jij daarvan?
Doen!!quote:Op dinsdag 3 juli 2012 15:20 schreef Zind het volgende:
Ok, bedankt voor de snelle reacties :-).
Eigenlijk moet ik nu vooral nog even bedenken of ik wel naar Duitsland wil verhuizen... Maar het avontuur spreekt me echt wel aan ;-p
Ik heb hetzelfde gehoord van verschillende kanten, en ben werkzaam in wat in Duitsland doorgaans ook onder Computer Sciences wordt geschaard; echter het beschrijvende woord wat ik hoorde is 'hierarchischer', niet alleen formeler dus. Misschien is het mogelijk van te voren eens een weekje of korter op bezoek te gaan, om de sfeer te proeven? (Want zoals Felagund zegt kan het overal mee of tegen vallen.)quote:Op dinsdag 3 juli 2012 15:00 schreef Zind het volgende:
...
Een bevriende promovendus aan mijn eigen uni vertelde me dat Duitsland veel formeler is dan Nederland, wat merk jij daarvan?
Dat laatste zou ik me overigens geen zorgen om maken. De maandelijkse bijdrage die IB-groep (of DUO) stelt zet geen zoden aan dijk, en dan schelden ze je waarschijnlijk ook nog heel wat weg na een paar jaar. Compleet brak systeem is het, maar wel in ons voordeelquote:Op dinsdag 3 juli 2012 15:22 schreef Zind het volgende:
En voordat ik t vergeet, de belangrijkste reden dat ik interesse heb is toch vooral de richting van het onderzoek bij deze projecten ;-D. Als het alleen daarom zou gaan had ik nu al ja gezegd, maar huisvesting en het afbetalen van studieschulden zijn (helaas) ook belangrijk.
Dat is precies wat ik hoor over een duits centrum hier. Veel strikter, en een duidelijke hiarchie. Je zou niet zomaar even met een vakgroephoofd een biertje drinken, wat binnen het centrum waar ik werk prima kan.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 18:32 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Ik heb hetzelfde gehoord van verschillende kanten, en ben werkzaam in wat in Duitsland doorgaans ook onder Computer Sciences wordt geschaard; echter het beschrijvende woord wat ik hoorde is 'hierarchischer', niet alleen formeler dus. Misschien is het mogelijk van te voren eens een weekje of korter op bezoek te gaan, om de sfeer te proeven? (Want zoals Felagund zegt kan het overal mee of tegen vallen.)
Mooie datum! Lijkt wel een trouwdatum!quote:Op dinsdag 3 juli 2012 16:09 schreef Quoi het volgende:
I've got myself a date21-12-12
Dat was werkelijk het meest zenuwslopende proces van mijn hele promotietraject: de datum prikken... Ik moet hiervan bijkomen.... Ik kan iig rustigaan mijn boekje gaan drukken!
Dit is ook precies wat ik hoor (en doe m.b.t. dat biertjequote:Op dinsdag 3 juli 2012 19:16 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik hoor over een duits centrum hier. Veel strikter, en een duidelijke hiarchie. Je zou niet zomaar even met een vakgroephoofd een biertje drinken, wat binnen het centrum waar ik werk prima kan.
Nog net voor het einde van de Maya kalenderquote:Op dinsdag 3 juli 2012 16:09 schreef Quoi het volgende:
Dat was werkelijk het meest zenuwslopende proces van mijn hele promotietraject: de datum prikken... Ik moet hiervan bijkomen.... Ik kan iig rustigaan mijn boekje gaan drukken!
Ik had zelf ook al bedacht dat ik eerst even de sfeer wilde proeven, maar het nadeel is dat deze onderzoeksgroep op dit moment nog niet bestaat. Het klikte wel met de professor (wat me toch vooral belangrijk lijkt), maar verder weet ik dus nog niet met wie ik zal samenwerken. (Ik weet wel dat alle mensen die hij op het oog heeft internationaal zijn.)quote:Op dinsdag 3 juli 2012 18:32 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Ik heb hetzelfde gehoord van verschillende kanten, en ben werkzaam in wat in Duitsland doorgaans ook onder Computer Sciences wordt geschaard; echter het beschrijvende woord wat ik hoorde is 'hierarchischer', niet alleen formeler dus. Misschien is het mogelijk van te voren eens een weekje of korter op bezoek te gaan, om de sfeer te proeven? (Want zoals Felagund zegt kan het overal mee of tegen vallen.)
damn toffe datum!quote:Op dinsdag 3 juli 2012 16:09 schreef Quoi het volgende:
Ik ben al een aantal keer uit geweest met de persoon die de onderzoeksgroep aan t samenstellen is (met een groepje buitenlanders in India), dus volgens mij moet dat biertje drinken ook wel prima kunnen ;-)quote:Op dinsdag 3 juli 2012 19:16 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik hoor over een duits centrum hier. Veel strikter, en een duidelijke hiarchie. Je zou niet zomaar even met een vakgroephoofd een biertje drinken, wat binnen het centrum waar ik werk prima kan.
Verrekquote:Op woensdag 4 juli 2012 00:15 schreef Operc het volgende:
[..]
Nog net voor het einde van de Maya kalender
Tof!
Dat kan hier prima, a.s. donderdag hebben we een zomerfeest hier, al de professoren zijn er dan ook gewoon bij.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 19:16 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ik heb echt veel meer topicsquote:Op woensdag 4 juli 2012 10:02 schreef Norrage het volgende:
Ik word echt gek van die 2 topics door elkaar heen, ik hou het niet meer bij
Die PhD die krijg je toch wel uiteindelijk in NL, uiteindelijk gaat het gewoon om de kwaliteit en de kwantiteit van je werk (-houding) dat bepaald hoe waardevol een promotie uiteindelijk is.quote:Op donderdag 5 juli 2012 14:02 schreef Bosbeetle het volgende:
Geen gebruikelijke constructie maar het klinkt me eerder in de oren dat ze je de optie willen geven om het ook in 4 ipv 3 jaar te doen (las hierboven dat 3 jaar in duitsland normaal is) 80 20 is wel normaal...
Ik weet niet hoe het in het buitenland is maar in nederland moet je wel iets heel raars doen wil je niet met een PhD naar buiten komen (de enige die ik ken is er zelf mee gestopt)
Ik heb geen idee of er een algemeen quotum is, maar blijkbaar is er bij deze universiteit wel iets in die richting. Ik word binnenkort in contact gebracht met wat Duitse PhD studenten uit dezelfde groep (naja, de huidige groep van die prof), ik zal ze er dan eens naar vragenquote:Op donderdag 5 juli 2012 14:05 schreef Re het volgende:
internationaal gezien maakt het natuurlijk weinig uit of je je PhD in 3 danwel 4 jaar gedaan hebt, en is er een publicatieverplichtingsquotum in duitsland?
Het klinkt iig alsof je ze graag willen hebben dat is al een goed tekenquote:Op donderdag 5 juli 2012 14:21 schreef Zind het volgende:
[..]
Ik heb geen idee of er een algemeen quotum is, maar blijkbaar is er bij deze universiteit wel iets in die richting. Ik word binnenkort in contact gebracht met wat Duitse PhD studenten uit dezelfde groep (naja, de huidige groep van die prof), ik zal ze er dan eens naar vragen
Dat is een goede vraagquote:Op donderdag 5 juli 2012 14:23 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het klinkt iig alsof je ze graag willen hebben dat is al een goed teken(enige wat overblijft is dus of je het zelf wil)
Er is wel genoeg te doen dus? Dat is mooiquote:Op donderdag 5 juli 2012 14:36 schreef Grumpey het volgende:
Hamburg, best prima stad. Ok, niet zo lieflijk als sommige oude stadjes elders in Europa, maar zeker geen saaie stad.
Of er een publicatieverplichtingsquotum (klinkt bijna Duits) is, durf ik niet te zeggen, maar het meest bizarre proefschrift dat ik ooit gezien heb, was van een Duitser. Honderden pagina's A4, dubbelzijdig gedrukt, mooi ingebonden, met een dikte van een flink telefoonboek. Dus niet die van Ameland, maar die van Amsterdam.quote:Op donderdag 5 juli 2012 14:05 schreef Re het volgende:
internationaal gezien maakt het natuurlijk weinig uit of je je PhD in 3 danwel 4 jaar gedaan hebt, en is er een publicatieverplichtingsquotum in duitsland?
Zijn er nog specifieke plekken in Hamburg waar jij regelmatig komt?quote:Op donderdag 5 juli 2012 14:36 schreef Grumpey het volgende:
Hamburg, best prima stad. Ok, niet zo lieflijk als sommige oude stadjes elders in Europa, maar zeker geen saaie stad.
Met 20/80 heb je doorgaans echt wel 4 jaar de tijd nodig. Of het meetpunt na 2 jaar normaal is: welja, in Nederland kun je technisch gezien elk jaar ontslagen raken, het eerste jaar relatief gemakkelijk (soort go/no-go moment). Fundamenteel zit dat moment dus gewoon een jaar later. Ik zou er gewoon voor gaan, als ik het zo hoorquote:Op donderdag 5 juli 2012 14:00 schreef Zind het volgende:
Ondertussen iets meer duidelijkheid gekregen over de optie in Duitsland.
20% onderwijs en 80% onderzoek (en optioneel zelf extra vakken volgen voor presentatie/schrijf-skills en b.v. taalcursussen).
Daarnaast werd me verteld dat het in eerste instantie een contract zou zijn voor 2 jaar dat daarna verlengd wordt op basis van de tijd die ik nog nodig heb (dus of nog 1 jaar of 2 jaar extra). Dat zou aan mij liggen en aan een aantal eisen m.b.t. het aantal en de kwaliteit van publicaties.
Is dat een normale constructie? Want het lijkt me toch vervelend als er een daadwerkelijke kans is dat je de PhD niet af kan maken na 2 jaar onderzoek
Waarschijnlijk heb ik gewoon last van die standaard onzekerheid die veel mensen hebben als ze bijna klaar zijn met hun master. Nu 5 jaar studeren moet ik ineens weer beslissingen over mijn leven gaan maken... Waarbij mijn vrienden in het bedrijfsleven me vooral proberen te overtuigen dat ik ook bij een consultancy-firma moet gaan werken en vrienden die aan t promoveren zijn dat toch echt als de beste optie voor mij aanprijzen...quote:Op donderdag 5 juli 2012 20:50 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Ik zou er gewoon voor gaan, als ik het zo hoor
In dat geval lijkt me de overgang van studeren naar promoveren het kleinst, bij consultancy kom je direct in de echte wereld terechtquote:Op vrijdag 6 juli 2012 08:19 schreef Zind het volgende:
[..]
Op dit moment ben ik lichtelijk verward en zou ik liever de beslissing uitstellen en de wereld aan me voorbij laten gaan
Depending on who you're talking to ;-)quote:Op vrijdag 6 juli 2012 08:30 schreef speknek het volgende:
Tussen aio zijn en snelle consultant jongen is wel een beetje keuze tussen de light en de dark side of the force.
Met de opmerking dat ik het vermoeden heb dat het veel uitdagender is om zelf onderzoek te doen dan om een uitgekauwd truckje toe te passen in n organisatie waar je een nummertje bent.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 08:46 schreef Zind het volgende:
[..]
Maar ja... het zijn wel uitersten en het lijkt me allebei leuk.
Ben er 2x een lang weekend geweest, en dan krijg je net genoeg mee om te zien dat het best een bruisende stad is met een goed uitgaansleven (niet alleen reperbahn) en hippe plekken in bijv. de nieuwe haven, maar niet om het de status 'regelmatig komen' te gevenquote:Op donderdag 5 juli 2012 17:00 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Zijn er nog specifieke plekken in Hamburg waar jij regelmatig komt?
quote:Op vrijdag 6 juli 2012 08:30 schreef speknek het volgende:
Tussen aio zijn en snelle consultant jongen is wel een beetje keuze tussen de light en de dark side of the force.
Dan doe je allebei: in deeltijd promoveren en in deeltijd werken. Problem solvedquote:Op vrijdag 6 juli 2012 08:46 schreef Zind het volgende:
[..]
Depending on who you're talking to ;-)
Maar ja... het zijn wel uitersten en het lijkt me allebei leuk.
Daar heb ik dan even een iets ander gevoel bij... Persoonlijk denk ik dat het makkelijker is om je ofwel volledig op onderzoek te richten ofwel volledig op werken in n bedrijf.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 19:25 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dan doe je allebei: in deeltijd promoveren en in deeltijd werken. Problem solved
Ah je maakt zelf de keuze alquote:Op maandag 9 juli 2012 09:25 schreef Zind het volgende:
[..]
dan kan ik de komende 3 maanden gewoon rustig verder met analyse en schrijven zonder direct gezeur aan mijn hoofd vanuit dit bedrijf
Haha, tsja, ik denk dat ik al wel een keuze heb gemaaktquote:
Dat ziet er best ingewikkeld uit... duidelijk niet mijn vakgebiedquote:Op maandag 9 juli 2012 09:32 schreef Bosbeetle het volgende:
Mijn laaste stukje proefschrift is net gepubliceerd... http://www.intechopen.com(...)e-receptor-transport
Nu nog maar eens zien dat daar nog wat ander soortige publicaties bij gaan komen
Groot gelijk! Ondanks dat het niet hét belangrijkste is moet je er toch wel een groot deel van je tijd doorbrengen, zo'n stad!quote:Op maandag 9 juli 2012 11:10 schreef Zind het volgende:
[..]
Haha, tsja, ik denk dat ik al wel een keuze heb gemaakt![]()
(Maar eerst nog ff een bezoekje aan de stad brengen voordat ik echt de beslissing neem, het blijft toch wel een grote beslissing)
Inderdaadquote:Op maandag 9 juli 2012 11:16 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Groot gelijk! Ondanks dat het niet hét belangrijkste is moet je er toch wel een groot deel van je tijd doorbrengen, zo'n stad!
Yup. Dat hebben wij ook gedaan toen we naar Hull gingen. Ondanks dat ik er al wel 's geweest was even een weekendje die kant op, universiteit bekijken, stadscentrum bekijken en daarnaast wat woonwijken om te zien waar we absoluut wel en vooral waar we absoluut niet wilden wonen...quote:Op maandag 9 juli 2012 11:24 schreef Zind het volgende:
[..]
Inderdaad. Daarnaast is het in dit geval niet alleen maar verhuizen, maar ook daadwerkelijk emigreren (tot nu toe ben ik steeds als student naar t buitenland geweest, dus dan blijf je op papier gewoon in Nederland wonen
)
Maar kan je van 1 weekendje dan echt een idee krijgen van een stad? Veel dingen zullen toch pas duidelijk worden als je er eenmaal woont?quote:Op maandag 9 juli 2012 11:28 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Yup. Dat hebben wij ook gedaan toen we naar Hull gingen. Ondanks dat ik er al wel 's geweest was even een weekendje die kant op, universiteit bekijken, stadscentrum bekijken en daarnaast wat woonwijken om te zien waar we absoluut wel en vooral waar we absoluut niet wilden wonen...En dat grapje herhaalt zich weer volgend jaar.
Kun je dat niet via je toekomstige werk vinden, neem zoiets mee in je onderhandeling oidquote:Op maandag 9 juli 2012 11:47 schreef Zind het volgende:
[..]
Maar kan je van 1 weekendje dan echt een idee krijgen van een stad? Veel dingen zullen toch pas duidelijk worden als je er eenmaal woont?
Dat 'wonen' zit me trouwens nog wel dwars, want er is me verteld dat het best lastig kan worden om woonruimte te vinden...
Lastig in Duitsland is wat anders dan lastig in Nederland heb ik het idee. Hamburg is geen Berlijn of München. Hier in Bonn zeiden ze dat het ook lastig ging worden om een woning te vinden, maar eigenlijk ging het mij vrij makkelijk, er komen hier vrij veel appartementen vrij de hele tijd.quote:Op maandag 9 juli 2012 11:47 schreef Zind het volgende:
[..]
Maar kan je van 1 weekendje dan echt een idee krijgen van een stad? Veel dingen zullen toch pas duidelijk worden als je er eenmaal woont?
Dat 'wonen' zit me trouwens nog wel dwars, want er is me verteld dat het best lastig kan worden om woonruimte te vinden...
Hmm, ok, dat zou fijn zijnquote:Op maandag 9 juli 2012 12:05 schreef Felagund het volgende:
[..]
Lastig in Duitsland is wat anders dan lastig in Nederland heb ik het idee. Hamburg is geen Berlijn of München. Hier in Bonn zeiden ze dat het ook lastig ging worden om een woning te vinden, maar eigenlijk ging het mij vrij makkelijk, er komen hier vrij veel appartementen vrij de hele tijd.
Ik weet niet of het helpt, maar ik vond zelf de laatste maanden voor mijn afstuderen ook de meest chaotische van mn hele master. Als je straks vakantie hebt en alles gehaald hebt kijk je vast weer beter tegen het leven aan?quote:Op maandag 9 juli 2012 12:11 schreef Californium het volgende:
Ik zal hier ook maar eens postenik hoop in april klaar te zijn met mijn master en dan te gaan promoveren...tenminste dat wilde ik altijd totdat ik een paar weken geleden ging twijfelen
. Stapel correcties op mijn stageverslag tot 2 keer toe en nu zie ik geen hoop meer in mijn verslag, nu moet ik ook nog een korte scriptie schrijven die nu vertraging heeft opgelopen omdat dat stomme stageverslag nog niet goed genoeg is; ik moet m woensdag inleveren en dan volgende week nog een presentatie geven en naast dat moet ik ook nog ergens tijd vandaan halen om mijn tentamens te halen! En in september begin ik met mijn afstuderen... Is het me die stress wel allemaal waard? als promovendus wordt het nog erger, maar moet ik dat wel willen
Was het een keuze om maar 1 week vakantie te nemen? (Ik heb gewoon afentoe een vakantie nodig om te resettenquote:Op maandag 9 juli 2012 19:23 schreef Szlie het volgende:
Ach jongens, met het stressen vond ik het wel meevallen tijdens mijn promotietraject (bijna klaar). Ik ben redelijk gedisciplineerd en heb nooit deadlines gehad...ik heb wel 3 jaar gewerkt met welgeteld één week vakantie. Je hoeft niet eens beestachtig te werken, als je maar goed je best doet en dingen niet op het laatste moment laat aankomen. Heus, promoveren is niet eng.
Wel dient gezegd te worden dat ik fulltime onderzoek doe, dus geen baan of opleiding ernaast. Zo vind ik het goed te doen.
Heb hier precies hetzelfde. Heb gewoon hard doorgewerkt, en ik ben nu na 3,5 jaar eigenlijk helemaal klaar. Heb nu nog een half jaar 'over' eigenlijk. Gelukkig ook veel geld nog over in mijn congressenpot, dus naast dat ik de promotie net wat mooier afrond dan gemiddeld ga ik ook nog even genieten de komende maanden.quote:Op maandag 9 juli 2012 19:23 schreef Szlie het volgende:
Ach jongens, met het stressen vond ik het wel meevallen tijdens mijn promotietraject (bijna klaar). Ik ben redelijk gedisciplineerd en heb nooit deadlines gehad...ik heb wel 3 jaar gewerkt met welgeteld één week vakantie. Je hoeft niet eens beestachtig te werken, als je maar goed je best doet en dingen niet op het laatste moment laat aankomen. Heus, promoveren is niet eng.
Wel dient gezegd te worden dat ik fulltime onderzoek doe, dus geen baan of opleiding ernaast. Zo vind ik het goed te doen.
Succes!quote:Op maandag 9 juli 2012 21:33 schreef Spatzmann het volgende:
Ik hoop eindelijk nu mijn promotie weer op te pakken, dat is behoorlijk op losse schroeven komen te staan. Ik ben een extern promovendus, maar ik ben bijna een jaar ziek geweest. Ik ga in augustus weer ana het werk en dan maar kijken hoe het er voorstaat. Ik heb wel het idee dat de universiteit gewoon verder wil, maar mijn werkgever deed voor mij nziekte al moeilijk omdat het ze te lang duurde...
Ik heb wel een paar zeer goede publicaties in journals en in requirements engineering conferenties (REFSQ 2012 BIJVOORBEELD)..
Heavy verhaal succes verderquote:Op maandag 9 juli 2012 21:33 schreef Spatzmann het volgende:
Ik hoop eindelijk nu mijn promotie weer op te pakken, dat is behoorlijk op losse schroeven komen te staan. Ik ben een extern promovendus, maar ik ben bijna een jaar ziek geweest. Ik ga in augustus weer ana het werk en dan maar kijken hoe het er voorstaat. Ik heb wel het idee dat de universiteit gewoon verder wil, maar mijn werkgever deed voor mij nziekte al moeilijk omdat het ze te lang duurde...
Ik heb wel een paar zeer goede publicaties in journals en in requirements engineering conferenties (REFSQ 2012 BIJVOORBEELD)..
Pittig, ik heb het ook deels gedaan (en helaas gestopt met promoveren). Pas op dat je niet in de valkuil loopt dat beide 'projecten' op 1.0 fte komen te zitten. Tijdig aan de rem trekken en zorgen dat je aan beide kanten support blijft houden voor zowel je projecten als promotie onderzoek.quote:Op dinsdag 4 september 2012 11:27 schreef Zith het volgende:
Ik meld me ook als nieuweling. Moet het onderwerp nog precies bepalen (mag zelf kiezen) maar mijn MSc thesis mag al gelijk meetellen als eerste publicatie (en mag ik nu al gaan presenteren op een OECD conferentie, spannend..!).
Ik ga 'hem' alleen wel part-time doen, voor een instituut die mij voor 1.0 fte betaalt om voor 50% aan een project mee te helpen, en 50% mijn eigen onderzoek te schrijven.
Leuk! Succes!quote:Op dinsdag 4 september 2012 11:27 schreef Zith het volgende:
Ik meld me ook als nieuweling. Moet het onderwerp nog precies bepalen (mag zelf kiezen) maar mijn MSc thesis mag al gelijk meetellen als eerste publicatie (en mag ik nu al gaan presenteren op een OECD conferentie, spannend..!).
Gefeliciteerd!quote:Op dinsdag 4 september 2012 12:14 schreef SuperWeber het volgende:
Vandaag mijn proefschrift naar de drukker gestuurd
Super! Ik ga vandaag beginnen met de inleiding en de discussie van mijn proefschrift. Het einde is in zicht!quote:Op dinsdag 4 september 2012 12:14 schreef SuperWeber het volgende:
quote:Op dinsdag 4 september 2012 12:14 schreef SuperWeber het volgende:
Ach jongens, met het stressen vond ik het wel meevallen tijdens mijn promotietraject (een jaar geleden klaar). Ik ben redelijk chaotisch en heb nooit deadlines gehaald...ik heb wel 3 jaar vakantie gevierd met welgeteld één week heel hard werken. Als je een beetje talent voor je onderwerp hebt kun je ook alles op het laatste moment nog doen. Heus, promoveren is niet eng.quote:Op maandag 9 juli 2012 19:23 schreef Szlie het volgende:
Wat fijn en goed!quote:Op dinsdag 4 september 2012 12:14 schreef SuperWeber het volgende:
Ach jongens, met de hoeveelheid vrije tijd vond ik het wel meevallen tjidens mijn promotietraject (een jaar geleden klaar). Ik ben redelijk chaotisch maar haalde altijd de deadlines...ik heb wel 3 jaar lang heel hard gewerkt met welgeteld één vrije dag per maand. Beestachtig werken is prima te doen; gewoon vastbijten in alles wat langst komt en geen detail ongemoeid laten. Heus, promoveren is niet eng.quote:Op dinsdag 4 september 2012 14:32 schreef speknek het volgende:
[..]
Ach jongens, met het stressen vond ik het wel meevallen tijdens mijn promotietraject (een jaar geleden klaar). Ik ben redelijk chaotisch en heb nooit deadlines gehaald...ik heb wel 3 jaar vakantie gevierd met welgeteld één week heel hard werken. Als je een beetje talent voor je onderwerp hebt kun je ook alles op het laatste moment nog doen. Heus, promoveren is niet eng.
Wel dient gezegd te worden dat ik fulltime onderzoek doe, dus geen baan of opleiding ernaast. Zo vond ik het goed te doen.
Dat zeker, ik vond de originele reactie van Szlie dan al vreemd, en dacht eigenlijk dat je voor de grap met dat verhaal aan de gang ging. Om dat `your mileage may vary' te benadrukken deed ik hetzelfde maar dan omgekeerdquote:Op dinsdag 4 september 2012 22:29 schreef speknek het volgende:
Nu ik het teruglees kwam mijn reactie wel erg arrogant over.
...
YMMV blijkt wel.
Echte histologie... dat heb ik zelf dan weer nooit gedaan, wel tof.quote:Op woensdag 5 september 2012 11:11 schreef Re het volgende:
Moleculaire biologie is wel leuk ja, nog aardig wat hippocampi met de freezecoupeer lopen zagen, beetje isotoopwerk en MR of GR receptoren aankleuren... (BNRF iets ook geloof is, en stress, en geheugen en dus veel rattenexperimenten), maar dat was stagewerk.
ja en als je studeerd aan aardappels zit je al gauw aan een half jaarquote:Op woensdag 5 september 2012 11:16 schreef SuperWeber het volgende:
Tsssssssssssk, als je binnen de moleculaire biologie aan schimmels werkt, duur elke proef minimaal een week...
quote:Op woensdag 5 september 2012 11:20 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
ja en als je studeerdt aan aardappels zit je al gauw aan een half jaar
Aaaaaaai, slechte formulering, ik zie het. Excuus! Het was meer bedoeld als geruststelling dat het meevalt met hoe zwaar promoveren is. Staat er vervolgens dat ik in die jaar tijd 1 week vakantie heb gehad (wat ook klopt). Heulemaal niet zwaar, promoveren.quote:Op woensdag 5 september 2012 10:18 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Dat zeker, ik vond de originele reactie van Szlie dan al vreemd, en dacht eigenlijk dat je voor de grap met dat verhaal aan de gang ging. Om dat `your mileage may vary' te benadrukken deed ik hetzelfde maar dan omgekeerd
Dat heb ik wel als een nadeel ondervonden, dat wij eenmalig onze meetinstrumenten kiezen en het daarbij moeten houden. Er zijn tussentijds weinig tot geen mogelijkheden voor nieuwe ideeën en aanpassingen. Een ander nadeel van een longitudinale dataverzameling in de sociale wetenschappen is dat je met mensen werkt. Er gaat relatief veel tijd zitten in het enthousiast maken en houden van mensen (in ons geval directeuren, docenten en leerlingen) omdat je wilt dat ze volgend jaar ook nog deelnemen.quote:Op woensdag 5 september 2012 10:43 schreef Bosbeetle het volgende:
Gemiddeld 3 proeven per week die resultaten duiden en tegelijkertijd nieuwe proeven bedenken voor de week erna.
Heb je geen werk meer?quote:Op woensdag 5 september 2012 14:46 schreef Bosbeetle het volgende:
ik heb me weer ingeschreven bij het uitzendbureau, met een beetje geluk sta ik over een paar weekjes weer ladders in elkaar te zetten.
Hoezo kun je dat niet? Je hebt geen handen?quote:Op woensdag 5 september 2012 16:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heb je geen werk meer?
Ik ben ook zoekende, maar ik kan geen ladders in elkaar zetten, helaas.
quote:Op woensdag 5 september 2012 16:22 schreef Norrage het volgende:
Ladders in elkaar zetten?? Als in...ladders?
Ha komrad, leef je nogquote:Op woensdag 5 september 2012 11:21 schreef komrad het volgende:
ik promoveer niet maar wens jullie veel succes en kom vooral even een paar oude bekenden groeten
het lijkt er wel opquote:
Prima hoor, net een artikel afgewezen helaas (even on-topicquote:Op donderdag 6 september 2012 19:08 schreef komrad het volgende:
[..]
het lijkt er wel op. met mij gaat het erg goed. En hoe is het met jou?
En geaccepteerdquote:Op maandag 10 september 2012 14:48 schreef SuperWeber het volgende:
Ik kreeg het laatste paper voor de 2e keer terug afgelopen weekend. Prof. en ik beide erg chagrijnig omdat er 1 notoire zeikreferent bij zit, die wil dat we immunoblots gaan doen (eerst antibody maken etc., of tag eraan knopen en dan complementeren in die schimmel van ons is ook niet echt een snelle oplossing). Gelukkig gaf de editor aan dat hij het eigenlijk ook niet echt nodig vond, dus of we nog even de graphical abstract (wat sowieso een suf iets is) wilden verbeteren zodat de betreffende referent nog een beetje blij wordt...
Nice, gefeliciteerd! Andere trouwens ook met de publicaties. Ik ben nog steeds bezig met het opzetten van de multicenter studies. Het kost altijd veel meer tijd en papierwerk dan je verwacht. Maarja onderzoek bij kinderen, dan vraag je er ook wel een beetje omquote:Op dinsdag 11 september 2012 12:08 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
En geaccepteerd
Nu is alles wat ik van mijn PhD wilde publiceren ook daadwerkelijk gepubliceerd
graphical abstract? is dat net zo iets als die extra intro's die er bij cell bij zitten?quote:Op maandag 10 september 2012 14:48 schreef SuperWeber het volgende:
Ik kreeg het laatste paper voor de 2e keer terug afgelopen weekend. Prof. en ik beide erg chagrijnig omdat er 1 notoire zeikreferent bij zit, die wil dat we immunoblots gaan doen (eerst antibody maken etc., of tag eraan knopen en dan complementeren in die schimmel van ons is ook niet echt een snelle oplossing). Gelukkig gaf de editor aan dat hij het eigenlijk ook niet echt nodig vond, dus of we nog even de graphical abstract (wat sowieso een suf iets is) wilden verbeteren zodat de betreffende referent nog een beetje blij wordt...
Jepsquote:Op dinsdag 11 september 2012 12:43 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
graphical abstract? is dat net zo iets als die extra intro's die er bij cell bij zitten?
Een abstract met een plaatje dusquote:
quote:Op dinsdag 11 september 2012 13:03 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Een abstract met een plaatje dus
quote:
Heb kinderen van 8 jaar in een scanner gelegd en onderworpen aan een uitgebreide testbatterij. De METC keek er naar en vroeg alleen maar of ik enkele bewoordingen in de brief wilde aanpassen. Toen liep ik ineens 3 maanden voor op schemaquote:Op dinsdag 11 september 2012 12:42 schreef ssebass het volgende:
[..]
Nice, gefeliciteerd! Andere trouwens ook met de publicaties. Ik ben nog steeds bezig met het opzetten van de multicenter studies. Het kost altijd veel meer tijd en papierwerk dan je verwacht. Maarja onderzoek bij kinderen, dan vraag je er ook wel een beetje om
Dat klinkt goed. Hopen dat het bij mij ook zo gaatquote:Op maandag 17 september 2012 10:16 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Heb kinderen van 8 jaar in een scanner gelegd en onderworpen aan een uitgebreide testbatterij. De METC keek er naar en vroeg alleen maar of ik enkele bewoordingen in de brief wilde aanpassen. Toen liep ik ineens 3 maanden voor op schema![]()
Ik deed inderdaad MRI. Er is door de CCMO vastgelegd dat kinderen vanaf 8 jaar zelf kunnen beslissen of ze meedoen met het onderzoek ja/nee. We hebben inderdaad daarbij inderdaad ook gebruik gemaakt van een mock-scanner, die is namelijk aanwezig in het VUmc.quote:Op maandag 17 september 2012 11:35 schreef ssebass het volgende:
[..]
Dat klinkt goed. Hopen dat het bij mij ook zo gaatHeb jij een oefensessie gedaan? Als ik zo de CCMO dingen doorkijk is dat volgens mij verplicht voor kinderen tussen de 8 en 12 jr bij MRI onderzoek. Of deed jij geen MRI?
http://www.cursor.tue.nl/(...)a-door-auto-inbraak/quote:Promotie eindigt in drama
Wat een van de mooiste dagen van haar leven had moeten worden, eindigde voor TU/e-promovenda Maartje Bastings maandagnacht in mineur. Na de succesvolle verdediging van haar proefschrift over supramoleculaire materialen, gevolgd door 'n diner en feest in De Effenaar, bleek na middernacht dat al haar spullen –inclusief wetenschappelijke data– uit de auto waren gestolen.
Volgens een aangeslagen Bastings heeft de dader waarschijnlijk op de uitkijk gestaan. “Rond half twaalf hebben we alvast wat spullen naar de auto gebracht. Toen we een uur later, nadat we van de gasten afscheid hadden genomen, weer bij de auto kwamen, bleek er opeens wel heel veel ruimte om alle cadeaus op te bergen.”
De diefstal komt voor de kersverse doctor extra ongelegen. Alvorens ze aan de slag gaat aan Harvard University, vertrekt ze vrijdag voor een maand naar Nepal. Als geluk bij een ongeluk had ze haar paspoort en visum thuis gelaten, anders was die reis ook nog in gevaar gekomen. “Je hebt niet binnen een paar dagen een nieuw visum.”
Op de gestolen MacBook Pro staan data, grafieken en analyses die Bastings afgelopen maand thuis heeft uitgewerkt om het deel van haar promotieonderzoek klaar te maken voor publicatie. Extra bitter is dat de backup van deze gegevens – op een externe harde schijf – ook in de auto lag. “Die had ik mee voor het geval dat er iets met mijn presentatie mis zou gaan.”
Voor Bastings is het kwijtraken van die wetenschappelijke gegevens erger dan het verlies van haar laptop, portemonnee met pasjes en mobiele telefoon. “Die zijn voor mij vervangbaar. Aan de data heeft niemand iets, maar die krijg ik niet terug.” Onder de gestolen spullen waren ook een beamer en laptop van de TU/e.
Uiteindelijk bracht Bastings de nachtelijke uren op het politiebureau door om aangifte te doen en haar passen en telefoon te laten blokkeren. Daar werd meteen ook getest of de traceersoftware op haar MacBook al locatiegegevens had doorgestuurd. “Helaas had ik de WiFi uitgezet om pop-ups tijdens de presentatie te voorkomen. We moeten dus wachten tot de nieuwe eigenaar die functie weer inschakelt.”
De hoop is dat de dief haar laptoptas, een opvallend olijfgroen exemplaar van het merk Crumpler (zie foto), inclusief externe harde schijf, ergens in de bosjes heeft gedumpt. “Ik hoop dat iemand die vindt. Hopelijk draagt deze publiciteit daaraan bij.”
jezus wat triest zegquote:Op woensdag 26 september 2012 17:15 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
http://www.cursor.tue.nl/(...)a-door-auto-inbraak/
Triest, maar ook wel een beetje domquote:
Of je zo'n schijf nou wel of niet meesleept, als er thuis brand uitbreekt dan ben je die data ook kwijt.quote:Op woensdag 26 september 2012 18:20 schreef GoCanucksGo het volgende:
[..]
Triest, maar ook wel een beetje dom![]()
Wie heeft er aan het eind van zijn promotietraject nu alle uitgewerkte data alleen gebackupt op een externe harde schijf, die je dan ook nog eens onnodig meesleept samen met je laptop? Apple heeft toch uitstekende online storage mogelijkheden, en ze zal een groot deel van de data toch ook wel eens naar haar promotors hebben gemaild?
Ik kom, ruim drie jaar na mijn promotie, nog steeds overal versies tegen van artikelen en hoofdstukken die ik ergens heb opgeslagen, ik kan er met mijn hoofd echt niet bij dat iemand die een postdoc krijgt op Harvard zo naīef is...
quote:Op donderdag 27 september 2012 10:06 schreef SuperWeber het volgende:
Btw... Mijn proefschrift is inmiddels gedrukt![]()
![]()
Tof proefschrift hoor weberquote:Op donderdag 27 september 2012 10:06 schreef SuperWeber het volgende:
Btw... Mijn proefschrift is inmiddels gedrukt![]()
![]()
Ah, heb je hem al gelezenquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 15:53 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tof proefschrift hoor weberhet is wel een dikke
![]()
Het dankwoordquote:
Ik had dat ook, dus ik zo lang mogelijk rekken met versturen naar de drukker, maar het woord accepted kwam maar niet binnen. 3 dagen nadat ik het verstuurt had kwam het wel binnen...quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 12:38 schreef Quoi het volgende:
Maar eens een planning gemaakt voor mijn promotie. Offertes voor drukkerijen en feestlocatie weggestuurd, titelpagina is goedgekeurd![]()
Nog een laatste edit, schrijven cv en laatste deel dankwoord is nog nodig, en hoop eerlijk gezegd nog op de reactie "accepted" van een tijdschrift binnen 2 weken. Staat toch net wat leuker!
Oja, en ik heb inmiddels 2 voorkanten....moet nog kiezen
Damned!quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 12:40 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Ik had dat ook, dus ik zo lang mogelijk rekken met versturen naar de drukker, maar het woord accepted kwam maar niet binnen. 3 dagen nadat ik het verstuurt had kwam het wel binnen...
Ik had het eventueel nog wel aan kunnen passen, maar dat heb ik toch maar achterwege gelaten. Over een paar jaar kijkt niemand daar meer naar (denk ik)...quote:
Ben best trots op 5 van de 6 geaccepteerd, dus ik ga dan denk ik nog wel wat aanpassen. Maarrrr...als geaccepteerd.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 12:47 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Ik had het eventueel nog wel aan kunnen passen, maar dat heb ik toch maar achterwege gelaten. Over een paar jaar kijkt niemand daar meer naar (denk ik)...
Heuj, ik wist niet dat die dingen in NL ook gebruikt werden! Ik ben op m'n stage hier in Ozzieland (nog lang geen promovendus) degene die de mocks voor zo'n 3 studies moet gaan doen, dacht dat het best wel een novelty was. Wel beter trouwens dat ze het daar ook gebruiken, ik kan me herinneren dat ik als 9-jarige echt niet prettig voelde met mijn mri-scan omdat ik geen idee had wat er ging gebeuren.quote:Op maandag 17 september 2012 15:28 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Ik deed inderdaad MRI. Er is door de CCMO vastgelegd dat kinderen vanaf 8 jaar zelf kunnen beslissen of ze meedoen met het onderzoek ja/nee. We hebben inderdaad daarbij inderdaad ook gebruik gemaakt van een mock-scanner, die is namelijk aanwezig in het VUmc.
edit: sowieso moet je dat willen: door de mock-scanner is ons deelneempercentage minimaal verdubbeld, kinderen vinden het gewoon enorm fijn om eerst even te oefenen.
Novelty is het zeker niet, het is in Nederland wijdverspreid. Echter wel voornamelijk in academische centra, dus als je het vanuit dat perspectief ziet is er nog wel een slag te maken.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 05:31 schreef _Loki het volgende:
[..]
Heuj, ik wist niet dat die dingen in NL ook gebruikt werden! Ik ben op m'n stage hier in Ozzieland (nog lang geen promovendus) degene die de mocks voor zo'n 3 studies moet gaan doen, dacht dat het best wel een novelty was. Wel beter trouwens dat ze het daar ook gebruiken, ik kan me herinneren dat ik als 9-jarige echt niet prettig voelde met mijn mri-scan omdat ik geen idee had wat er ging gebeuren.
Decision is binnen voordat de boel naar de drukker gaat: acceptedquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 12:40 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Ik had dat ook, dus ik zo lang mogelijk rekken met versturen naar de drukker, maar het woord accepted kwam maar niet binnen. 3 dagen nadat ik het verstuurt had kwam het wel binnen...
Excellent; ik had het gevoel aan een masterscriptie te beginnen die veel uitgebreider was dan degene die net was afgerond, plus je krijgt opeens betaald en je hebt een kantoortje. De eerste paar weken ben je voornamelijk bezig met lezen om de state-of-the-art te kennen op jouw onderwerp.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 23:38 schreef Mishu het volgende:
Vraagje aan de mensen hier: hoe was de overgang van een master naar een Phd? Hoe heb je de eerste dagen/weken ervaren? Waar ben je dan vooral mee bezig? Was het niveau erg anders dan de MA? Oftewel, kon je makkelijk overstappen en je ontwikkelen vanuit de vaardigheden die je al tijdens je master had opgedaan?
In mijn geval niet snel, maar dat hangt van je vakgebied af. Over het algemeen presenteer je iets op conferenties wanneer je of al een artikel hebt, of er eentje bijna af hebt, en op dat punt beheers je de materie nagenoeg volledig; presenteren op technisch niveau volgt dan bijna automatisch, en wordt zelfs leuk (wanneer je je publiek niet verliest, tenminste).quote:Hoe is het om op congressen te presenteren? Hoe snel moet je zoiets doen en wordt je daarin begeleid?
Initiele filtering op de ingestuurde papieren (cv / motivering), daarna 2 rondes waar je telkens praat met 2 stafleden. Bachelor gemiddeld 7, master was cum laude. Klein beetje bestuurservaring, maar ik denk niet dat dat doorslaggevend is geweest. De 7 voor een bachelor is een nadeel.quote:Hoe was de sollicitatieperiode van je Phd? Was er veel concurrentie? Met welke cijfers/extra's ben je binnengekomen?
Jep, 15% van mijn tijd ging naar onderwijs, op papier; praktijk was iets als 20%; maar dit verschilt per faculteit (meer studenten tov de permanente staf betekent meer onderwijsdruk voor de tijdelijke staf, waaronder aio's).quote:Hebben jullie onderwijstaken erbij?
Gaat prima, makkelijk zelfs voor mij (uiteindelijk met koopwoning, met geluk), maar met auto zou het een stuk krapper zijn geworden. De ratio salaris/werk is minder goed; een phd doe je beter niet om het geld, ondanks dat je met een PhD bij sommige bedrijven wel erg goed betaald wordt.quote:Hoe bevalt het om met een salaris a la 2000 euro rond te komen? Staat het salaris in verhouding met de hoeveelheid werk?
In mijn vakgebied zijn ze (uiteindelijk) van gelijk niveau (Amerikaans, Zwitsers, Duits, Turks, Vlaams). `Uiteindelijk', omdat in sommige systemen het PhD-traject niet volgt op een master, maar geintegreerd is (dus eerst 2 jaar les, qualifier exams, en daarna het onderzoek voor een aantal jaar; dit is het Amerikaanse systeem). Ze krijgen ook niet echt betaald na de quals, dus over het algemeen ligt de motivatie/passie toch een stuk hoger.quote:Hoe ervaren jullie de kwaliteit van Nederlandse Phd studenten in vergelijking met het buitenland (bijv. Amerika)?
Ja; dit varieert van effectief 2 banen jugglen tot onbetaald doorbikkelen aan het proefschrift. Ze krijgen het dus of extreem druk of moeten relatief op een houtje bijten, maar over het algemeen wil je je PhD goed afronden. De druk is zeker aanwezig, in mijn geval werd die voelbaar in het 3e jaar.quote:Zijn jullie bekend met mensen die het niet gelukt is om binnen de afgesproken tijd te promoveren? Wat gebeurt er met deze mensen en hun onderzoek? Hoe ervaren jullie de druk van op tijd promoveren?
En wat antwoordenquote:Gewoon wat vraagjes![]()
Dat zou goed kunnen. Ook in NL zitten vrij grote verschillen in de eisen die voor een CL gelden.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 14:07 schreef Mishu het volgende:
Als ik trouwens de CV's bekijk van professoren in mijn vakgebied aan de UCLA dan zie ik dat zij allemaal hun bachelor summa cum laude hebben gehaald![]()
Misschien dat ze in Amerika minder maximumcijfers hanteren?
Vandaar dat ik er niet veel over kon vinden. Hier wordt het ook veel voor klinische doeleinden gebruikt. Zou wel tof zijn als ik er ook in NL iets mee kan doen na m'n stagequote:Op vrijdag 12 oktober 2012 10:10 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Novelty is het zeker niet, het is in Nederland wijdverspreid. Echter wel voornamelijk in academische centra, dus als je het vanuit dat perspectief ziet is er nog wel een slag te maken.
Het viel me op bij mijn onderzoek dat veel kinderen van 8-9 jaar oud inmiddels soms meer van MRI weten dan hun ouders, het lijkt inmiddels toch wel compleet ingeburgerd begrip te zijn. Zeker met een mock-scanner erbij zien de meeste kinderen het nu vooral leuk als uitje (ze waren in mijn geval vaak niet voor een medische vraag aanwezig, anders is het misschien wel iets minder 'leuk' allemaal)
Zeker, maar dat zie je dus niet 1-2-3 vanuit je papieren. Handigst is dus een PhD-positie te scoren aan je huidige instelling, en anders om twee of drie letters of recommendation te vragen en (ongevraagd) mee te sturen met sollicitaties eldersquote:Op zaterdag 20 oktober 2012 14:04 schreef Mishu het volgende:
...
Kijk in mijn situatie zal ik ook eindigen met een 7 voor mijn bachelor, met enige vertraging omdat ik destijds in de tussentijd 2 jaar HBO ben gaan doen omdat studeren aanvankelijk niet zo goed lukte.
Ik heb echter een enorme ontwikkelingssprong gemaakt en studeer nu succesvol met 6 vakken per blok die ik met een gemiddelde van 8 of hoger afrond. Ik vind het leuk, en bovendien krijg ik momenteel enorm positieve feedback van docenten en professoren die echt mijn enthousiasme en werkwil zien (die inmiddels opeens van nature aanwezig is).
...
Nieuwe concepten ideeen bedenken, concepten/metingen verbeteren e.d. I love it.
Ik heb een enorme sterke drang om dingen goed te doen en tot het maximaal hoogste resultaat, ook al weet ik dat ik niet zo veel kans maak op een Phd i.v.m. mijn puberjaren.
Is het dan een voordeel dat je uiteindelijk wel na je vervelende slechte jaren opeens in 2,5 jaar 2 bachelors heb afgerond?
Comes with the territory zou ik zeggen eigenlijk; mensen komen in de eerste plaats in die posities omdat ze goed zijn, niet zozeer omdat het aardige of gezellige mensen zijnquote:...
Ik kan het heel erg waarderen als professoren ondanks dat ze heel goed zijn toch heel sociaal blijven en altijd domme vragen willen uitleggen.![]()
Echt sommige (assistent)professoren hebben dit jaar echt mijn hart gestolen
En sommige moeten therapie gaan volgen omdat ze soms vervelend doen tegen andere studenten.
Hmm, dat is vaak een bijkomstigheid. De 1e rede dat ze op die plek komen is dat het politiek handig/gewenst/iig niet ongewenst was.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 09:16 schreef trancethrust het volgende:
Comes with the territory zou ik zeggen eigenlijk; mensen komen in de eerste plaats in die posities omdat ze goed zijn, niet zozeer omdat het aardige of gezellige mensen zijn
Geen grote overgang, maar ik ben niet direct na afstuderen gaan promoveren, maar eerst nog 2 jaar gewerkt. Heb tijdens mijn master (3 jarige master) ook al klinisch onderzoek gedaan e.d. dus verschil was er niet echt.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 23:38 schreef Mishu het volgende:
Vraagje aan de mensen hier: hoe was de overgang van een master naar een Phd? Hoe heb je de eerste dagen/weken ervaren? Waar ben je dan vooral mee bezig? Was het niveau erg anders dan de MA? Oftewel, kon je makkelijk overstappen en je ontwikkelen vanuit de vaardigheden die je al tijdens je master had opgedaan?
Nog niet gedaan. Wel andere presentaties. Meestal oefen je gewoon je presentatie in de onderzoeksgroep en krijg je wat commentaar. Op zich kun je dan goed voorbereid naar het congres. De congressen waar ik ben geweest was het vnl bij een poster staan en vragen beantwoorden.quote:Hoe is het om op congressen te presenteren? Hoe snel moet je zoiets doen en wordt je daarin begeleid?
Geen onderwijstaken, maar wel een portfolio waar je (geloof ik) 30 punten moet halen uit verschillende categorien, bijv congres bezoeken. Mijn salaris is anders. Sollicitatie was bij mij alleen cv indienen. Had nog meer opties en dat was alleen een kennismakingsgesprek en uitleg studie. Cijferlijst nog nooit in mijn leven naar gevraagd. Diploma trouwens ook niet...quote:Hoe was de sollicitatieperiode van je Phd? Was er veel concurrentie? Met welke cijfers/extra's ben je binnengekomen? Hebben jullie onderwijstaken erbij? Hoe bevalt het om met een salaris a la 2000 euro rond te komen? Staat het salaris in verhouding met de hoeveelheid werk?
Het grootste verschil in de VS vond ik de financiering. Het is daar echt een opleiding en de master is meestal geintegreerd. Staat ook meer jaar voor. Als je al een master hebt kan dit eruit. Maar het is daar meer studeren. Niveau van de latere jaren niet bijzonder verschillend van NL vind ik. Klein beetje andere insteek, maar dat is daar met studeren ook.quote:Hoe ervaren jullie de kwaliteit van Nederlandse Phd studenten in vergelijking met het buitenland (bijv. Amerika)?
Bijna niemand hier haalt het binnen 4 jaar, dat heb je met klinisch onderzoek. Soms krijgen mensen uitstel (contractverlening). Anderen nemen een andere baan en doen het laatste stukje promoveren ernaast.quote:Zijn jullie bekend met mensen die het niet gelukt is om binnen de afgesproken tijd te promoveren? Wat gebeurt er met deze mensen en hun onderzoek? Hoe ervaren jullie de druk van op tijd promoveren?
Gewoon wat vraagjes![]()
Haha ja dat klopt. Ik had voor mijn master thesis een 9,7quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 14:32 schreef Grumpey het volgende:
Alle amerikanen halen summa cum laude, dat komt omdat het daar geen ene drol voorstelt. Ze hebben daar een ander systeem. Wat we hier heel bijzonder vinden (cum laude of hoger), krijg je daar als mosterd bij je broodje kroket zo'n beetje. Ik zou ook niet zo te koop lopen met een evt. cum laude, aangezien het je daar hiet zoveel extra 'credits' op levert.
Maar studenten in de VS moeten aan een top uni toch zo ver-schrik-ke-lijk hard leren? Klopt dat?quote:Op woensdag 24 oktober 2012 11:16 schreef ssebass het volgende:
[..]
Haha ja dat klopt. Ik had voor mijn master thesis een 9,7. Gewoon op Amerikaanse top 10 uni. Lang leve de VS. Volgens mij moet je om onder een 9 te halen echt dingen fout doen.
Ze studeren wel hard, dat klopt. Mentaliteit is anders, maar ik vond dat ze vooral dingen in hun hoofd aan het stampen waren. Qua kennis is het niet veel anders dan hier, iets meer feitenkennis waar wij misschien meer op een analyserende manier bezig zijn. Ik vind het daar niet beter om eerlijk te zijn.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 13:20 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Maar studenten in de VS moeten aan een top uni toch zo ver-schrik-ke-lijk hard leren? Klopt dat?
Dat ligt ook wel aan het vakgebied, ik vond mijn bachelor Natuurkunde een stuk pittiger dan mijn master (meteorologie).quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 14:10 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dat zou goed kunnen. Ook in NL zitten vrij grote verschillen in de eisen die voor een CL gelden.
Zou ik me maar niet teveel op blind staren. Bovendien is een B wel meer dom stampen dan een master (in NL dan) dus wat toont een CL dan eigenlijk aan dan?
Ja een boekje bouwen is niet niets.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 15:37 schreef Quoi het volgende:
Heb helaas geen antwoord op je vraag MoBlo, succes![]()
Ik heb echt zo grof onderschat wat het opmaken van je proefschrift inhoudtVoor de 2e keer feedback terug op de "proefbestanden". Nu moet het goed zijn, maar is de deadline zo strak dat ik alleen tijd heb voor een digitale proefdruk ipv een offset proefdruk. Toch spannend, ineens een paar dozen met boekjes voor je deur die je alleen nog maar digitaal hebt gezien
![]()
Hij is wel mooi
quote:Op donderdag 25 oktober 2012 15:47 schreef Quoi het volgende:
22 december, dan heb ik een fijn gevoel is er even helemaal klaar mee
Ik zou gewoon de term Cum Laude toevoegen en niet over het cijfer beginnen. Om eerlijk te zijn: een 8 gemiddeld is namelijk ook niet overdreven hoog, dus laat ze daar maar lekker naar vragen als ze het echt willen weten...quote:Op donderdag 25 oktober 2012 17:47 schreef Operc het volgende:
Ik heb een vraag met betrekking tot wat hier eerder stond over cijfers.
Ik heb mijn master met gemiddeld een 8,0 afgesloten wat bij mijn opleiding ook een Cum Laude notering heeft opgeleverd. Nu wil ik graag in Engeland solliciteren op een PhD-plek, maar hoe kan ik dit het beste omschrijven in termen van het Engelse onderwijssysteem? Letterlijk cijfers omrekenen is raar omdat de Nederlandse '10' daar eigenlijk niet voor kan komen geloof ik.
Ik dacht 8 gemiddeld en geen enkel cijfer onder de 7, of iets dergelijks.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 17:59 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik zou gewoon de term Cum Laude toevoegen en niet over het cijfer beginnen. Om eerlijk te zijn: een 8 gemiddeld is namelijk ook niet overdreven hoog, dus laat ze daar maar lekker naar vragen als ze het echt willen weten...
(hoe kan het dat je met een 8 CL hebt gehaald? Dat is toch gemiddeld een 8,5 en je bent pas afgestudeerd? Even uit nieuwsgierigheid)
Is deze reactie aan mij gericht?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 18:09 schreef speknek het volgende:
Regels voor cum laude verschillen per studie.
Wat speknek al zegt, het verschilt per studie/universiteit. Bij mij gold dat mijn scriptie een 8 of hoger moest zijn, de overige vakken gemiddeld een 8 of hoger en geen vak lager dan een 7.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 17:59 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik zou gewoon de term Cum Laude toevoegen en niet over het cijfer beginnen. Om eerlijk te zijn: een 8 gemiddeld is namelijk ook niet overdreven hoog, dus laat ze daar maar lekker naar vragen als ze het echt willen weten...
(hoe kan het dat je met een 8 CL hebt gehaald? Dat is toch gemiddeld een 8,5 en je bent pas afgestudeerd? Even uit nieuwsgierigheid)
Ook hier geldt: cum laude-aanzien verschilt per land. En over het algemeen staat cum laude vooral in Nederland als 'uitmuntend hoog' aangeschreven, en is het veel minder bijzonder in het buitenland. Kijk hier mee uit!quote:Op donderdag 25 oktober 2012 17:59 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Je studeerde toch ook aan de UL?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 18:18 schreef Operc het volgende:
[..]
Wat speknek al zegt, het verschilt per studie/universiteit. Bij mij gold dat mijn scriptie een 8 of hoger moest zijn, de overige vakken gemiddeld een 8 of hoger en geen vak lager dan een 7.
Was dat bij jou anders RobertoCarlos?
Ja precies, dat was de reden dat ik het lastig vind om dit te omschrijven bij sollicitaties.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 18:37 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Ook hier geldt: cum laude-aanzien verschilt per land. En over het algemeen staat cum laude vooral in Nederland als 'uitmuntend hoog' aangeschreven, en is het veel minder bijzonder in het buitenland. Kijk hier mee uit!
Nope, de RU.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 18:47 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Je studeerde toch ook aan de UL?
Ok, dat verklaart het een en het ander. Aan de UL hebben ze dus namelijk sinds een paar jaar de CL-norm van 8,5 gewogen gemiddelde universiteitsbreed ingesteld. Daarvoor was dat 'slechts' een 8quote:Op donderdag 25 oktober 2012 19:03 schreef Operc het volgende:
Nope, de RU.
Wanneer studeerde jij af en wat waren bij jou de criteria?
In dat geval moet je dus gewoon uitzoeken wat die uni belangrijk vind qua cijfers en dat noemen bij je sollicitatie. En als dat niet goed te bepalen is zou ik het of neutraal houden, of zowel de 8 als het CL noemen.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 19:03 schreef Operc het volgende:
[..]
Ja precies, dat was de reden dat ik het lastig vind om dit te omschrijven bij sollicitaties.
2:1 is een B gemiddelde in Engeland, dat komt meer overeen met een 7 in NL.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 18:01 schreef motorbloempje het volgende:
Een 8 staat ongeveer gelijk aan een 2:1
En dan moet je ze straks gaan weggevenquote:
In welk vakgebied zit je? Ik herken de minachting niet.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 14:04 schreef Mishu het volgende:
Wat mij echter wel irriteert zijn sommige mensen binnen de wetenschap die neerkijken op andere onderzoekers. Deze mensen mogen van mij echt een weekje vakantie gaan nemen ofzo, we vinden allemaal wetenschap leuk, negativiteit en vervelend doen is daarbij niet nodig![]()
Oh wacht, ik las `proefschriften' -.-quote:
Als grap mag ik hopen?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:50 schreef peejdorie het volgende:
tvp, ook net begonnen aan mijn promotietraject aan de UvA.
Van collega's die (bijna) klaar zijn krijg ik allerlei waarschuwingen in de trant van 'run while you can'ben benieuwd..
Als je bijna klaar bent heb je vaak wel een andere blijk op dingen, maar als ze serieus zeggen dat je moet oppassen zou ik maar eens goed met ze van gedachte wisselen over jouw projectquote:
Ik kan niet zeggen wat gebruikelijk is maar ik heb nooit cijfers op mijn cv of in mijn brief gezet. Referenties heb ik er wel gelijk bij gezet... Als ze die cijfers zo belangrijk vinden kunnen ze er wel naar vragen in het gesprek.quote:Op vrijdag 16 november 2012 15:01 schreef Bbs29 het volgende:
Ik ben net afgestudeerd en wil het liefst gaan promoveren, dus ben druk op zoek. Ik zit nu een sollicitatiebrief/CV te schrijven, maar wat is gebruikelijk;
-noem je beoordelingen/cijfers die je tijdens je master heb behaald?
-ik ben net niet cum laude afgestudeerd (7,88), zet ik dan toch een 8 gemiddeld op mn CV (zonder cum laude)?
-Zet je meteen referenties op je CV of "referenties op aanvraag"?
Verder nog nuttige tips?
Vaak wordt er in een vacature expliciet om referenties gevraagd. In dat geval zet je ze erbij, anders niet. Cijfers ook alleen geven als erom gevraagd wordt.quote:Op vrijdag 16 november 2012 15:01 schreef Bbs29 het volgende:
Ik ben net afgestudeerd en wil het liefst gaan promoveren, dus ben druk op zoek. Ik zit nu een sollicitatiebrief/CV te schrijven, maar wat is gebruikelijk;
-noem je beoordelingen/cijfers die je tijdens je master heb behaald?
-ik ben net niet cum laude afgestudeerd (7,88), zet ik dan toch een 8 gemiddeld op mn CV (zonder cum laude)?
-Zet je meteen referenties op je CV of "referenties op aanvraag"?
Verder nog nuttige tips?
Dat laatste heb ik ook al vaker gehoord, maar het is een van mijn eerste "echte" sollicitatiebrieven, dus ik zie het ook meer als oefening en verwacht er niet te veel van. Volgens mij worden de meeste vacatures ook alleen geplaatst omdat het moet (bv op Academic Transfer) en hebben ze allang een idee wie ze voor de functie willen. Maar ik probeer het gewoon en dan zie ik wel wat de reactie is.quote:Op vrijdag 16 november 2012 15:20 schreef thabit het volgende:
[..]
Vaak wordt er in een vacature expliciet om referenties gevraagd. In dat geval zet je ze erbij, anders niet. Cijfers ook alleen geven als erom gevraagd wordt.
Meestal nemen ze voor dat soort banen iemand aan die ze al kennen. Zorg er dus voor dat ze je kennen. 't Is mij zelf nog nooit gelukt om een baan te krijgen door op een advertentie te reageren. En ik ben niet de enige hierin - ik geloof dat de user Lyrebird dit ook al meerdere malen gezegd heeft.
Dat geef ik ook altijd aan tips mee aan nieuwe aio's: wees niet te traag met je planning in het begin. Ga van start alsof je nog maar 1 jaar te gaan hebt, ik heb daar zoveel voordeel aan gehad!quote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:50 schreef peejdorie het volgende:
tvp, ook net begonnen aan mijn promotietraject aan de UvA.
Van collega's die (bijna) klaar zijn krijg ik allerlei waarschuwingen in de trant van 'run while you can'ben benieuwd..
Ja mijn aio plek kwam eigenlijk omdat ik vroeg daar een scriptie te schrijven toen gaven ze aan geen scriptie plaats te hebben maar wel te zoeken naar een aioquote:Op vrijdag 16 november 2012 15:20 schreef thabit het volgende:
[..]
Vaak wordt er in een vacature expliciet om referenties gevraagd. In dat geval zet je ze erbij, anders niet. Cijfers ook alleen geven als erom gevraagd wordt.
Meestal nemen ze voor dat soort banen iemand aan die ze al kennen. Zorg er dus voor dat ze je kennen. 't Is mij zelf nog nooit gelukt om een baan te krijgen door op een advertentie te reageren. En ik ben niet de enige hierin - ik geloof dat de user Lyrebird dit ook al meerdere malen gezegd heeft.
Dan zou ik al meteen gedemotiveerd zijn en in de stress geraakt zijn...quote:Op vrijdag 16 november 2012 15:36 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Dat geef ik ook altijd aan tips mee aan nieuwe aio's: wees niet te traag met je planning in het begin. Ga van start alsof je nog maar 1 jaar te gaan hebt, ik heb daar zoveel voordeel aan gehad!
Het is juist om dat te voorkomenquote:Op vrijdag 16 november 2012 15:47 schreef Norrage het volgende:
[..]
Dan zou ik al meteen gedemotiveerd zijn en in de stress geraakt zijn...
quote:Op vrijdag 16 november 2012 15:47 schreef Norrage het volgende:
[..]
Dan zou ik al meteen gedemotiveerd zijn en in de stress geraakt zijn...
Ik begon na 1 maand uit te rekenen dat ik op 2.5% moest zijn, dwz 10% van het eerste paper. Dat zette de druk er goed opquote:Op vrijdag 16 november 2012 15:36 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Dat geef ik ook altijd aan tips mee aan nieuwe aio's: wees niet te traag met je planning in het begin. Ga van start alsof je nog maar 1 jaar te gaan hebt, ik heb daar zoveel voordeel aan gehad!
Ik ga er zeker niet vanuit dat ik in een keer aangenomen zal wordenquote:Op vrijdag 16 november 2012 15:34 schreef Grumpey het volgende:
Raak niet teleurgesteld wanneer je het niet wordt. Bijna iedereen bij ons op de afdeling kende men al voordat ze solliciteerden op de positie. Er zijn een paar waarbij dat niet zo was, maar die zijn een sollicitatieprocedure met 300 brieven doorgekomen, dus er vanuit gaan dat dat gaat lukken lijkt me niet heel vruchtbaar.
Daarnaast: vaak zijn de leukste onderzoeken de onderzoeken die je zelf bedacht en opgezet hebt, of al vanaf de basis bij betrokken bent. vaak rol je er via een studentassistentschap in etc, en die mensen hebben meer het gevoel ook daadwerkelijk vat op het onderwerp te hebben dan mensen die van buitenaf opeens op een onderwerp gedropt worden.
Welk vakgebied zit je? Dat kan nog wel eens relevant zijn voor de manier waarop je solliciteertquote:Op vrijdag 16 november 2012 16:04 schreef Bbs29 het volgende:
[..]
Ik ga er zeker niet vanuit dat ik in een keer aangenomen zal wordenZoals ik al zei zie ik het meer als een oefening. Ondertussen ben ik ook nog aan het kijken wat de mogelijkheden zijn binnen de onderzoeksgroep waar ik aan mijn master thesis heb gewerkt, aangezien ze daar erg positief over me waren en ik eigenlijk verder wil gaan met dat onderwerp.
Psychologiequote:Op vrijdag 16 november 2012 16:45 schreef Norrage het volgende:
[..]
Welk vakgebied zit je? Dat kan nog wel eens relevant zijn voor de manier waarop je solliciteert
Nee, geen Research Master.quote:Op zaterdag 17 november 2012 15:54 schreef Operc het volgende:
[..]
Heb je een onderzoeksmaster gedaan?
Lekker breedquote:Op maandag 19 november 2012 17:19 schreef Bbs29 het volgende:
[..]
Nee, geen Research Master.
Mijn richting is Neuro/Cognitief/Biologische psychologie
Nouja ik heb ook eventueel gehint dat ik er, gezien het maatschappelijk belang, fondsen voor weet te krijgen. Een vriend van mij, die binnen hetzelfde werkveld actief is, kreeg namelijk van zijn werkgever de mogelijkheid om op dit onderwerp te promoveren. Dus blijkbaar is er bij deze organisatie de wens om iemand op dit onderwerp te laten promoveren...quote:Op vrijdag 23 november 2012 16:01 schreef Grumpey het volgende:
Sterkte! Normaal gesproken wordt dit heel erg gewaardeerd en is je timing (tijdens een vak van die persoon) ook prima. Je krijgt sowieso een mail terug, het hangt vaak vooral af van het feit of er iets in de pijplijn zit ja/nee. Zoja: verwacht een mail dat er niet 'per direct' iets is, maar dat er nog wel een of ander klusje (voorstel/review etc) gedaan kan worden. Hij/zij wil vaak toch eerst iemand testen en zien werken voordat hij/zij iemand blind aanneemt. Zo nee: neem het niet persoonlijk, het is in 99 procent van de gevallen puur een geld gebrek.
Wat voor onderwerp is dat?quote:Op vrijdag 23 november 2012 16:05 schreef Mishu het volgende:
[..]
Een vriend van mij, die binnen hetzelfde werkveld actief is, kreeg namelijk van zijn werkgever de mogelijkheid om op dit onderwerp te promoveren. Dus blijkbaar is er bij deze organisatie de wens om iemand op dit onderwerp te laten promoveren...
quote:Op zaterdag 24 november 2012 20:51 schreef Mishu het volgende:
[..]
Dat wil ik niet zeggen omdat het volgens mij een heel goed onderwerp is.
Eerlijk is eerlijk, werd laatst door een baas binnen mijn gebied gezegd dat ik mijn idee zo snel mogelijk moest claimen omdat anders iemand anders er mee vandoor zou kunnen gaan. Nooit verwacht dat zoiets echt zou kunnen gebeuren, maar tochj wel eventjes extra hard doorgeschrevenquote:
Hele late reactie want terug aan het lezen, maar hier op uPenn lijkt het wel het tegenovergestelde. Voor gradstudents is het normaal de hele week tot 8-9 uur en dan ook nog in het weekend allebei de dagen te werken. Tegelijkertijd vraag ik me soms af waar ze die tijd in godsnaam aan besteden omdat ze niet meer output lijken te hebben dan de goede gradstudents in mijn NL uni.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 17:11 schreef RobertoCarlos het volgende:
BedanktLekker ook om te zoiets relativerends te lezen over die zogenaamde topuni's
Ik vind dat wel inspirerend werken.quote:Op zondag 25 november 2012 01:08 schreef oompaloompa het volgende:
Vandaag en gisteren ook meerdere faculty tegen gekomen terwijl het een officiele feestdag is en alles op campus gesloten is. Dat is als eenzame Nederlandse kneus geen thanksgiving vier is een ding, maar dat Amerikaanse faculty werkt vond ik nogal opvalend.
Ik bedoelde het ook niet als iets negatiefs hoor, meer als een andere situatie als UCLA eerder op die pagina.quote:Op zondag 25 november 2012 07:12 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik vind dat wel inspirerend werken.
In 2004, toen ik in Boston mijn proefschrift aan het schrijven was, wonnen de Red Sox voor het eerst in jaren de World Series. Kan me nog goed herinneren hoe ik 's avonds en 's nachts aan het schrijven was, en tussen de paragrafen en grafieken door naar een TV-toestel op een andere verdieping liep om de wedstrijd te volgen, waar ik dan nog twee collega's tegenkwam. Maakte niet uit wanneer je er was; er waren altijd wel mensen aan het werk. Zondag nacht 4 uur? Twee uur 's nachts tijdens Oud en Nieuw? Er was altijd wel iemand aanwezig. Zelf vond ik het ook heerlijk om helemaal alleen in alle rust aan het werk te kunnen zijn, zonder dat er elke 10 minuten iemand iets vroeg.
Later, in Indiana, was het na vijf uur 's avonds over en sluiten. Vlak voor conferenties werd er wel wat steviger doorgewerkt, maar over het algemeen was het daar een stuk rustiger. Te rustig.
Hier in Japan wordt er wel veel harder gewerkt, maar is er bijna geen communicatie tussen de verschillende faculty. Dat heb ik zo onderhand ook wel weer gezien. Tijd om iets anders te zoeken.
Hmm, die docent die ik gemaild heb zal toch niet mijn idee gaan jatten he?quote:Op zondag 25 november 2012 01:08 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Eerlijk is eerlijk, werd laatst door een baas binnen mijn gebied gezegd dat ik mijn idee zo snel mogelijk moest claimen omdat anders iemand anders er mee vandoor zou kunnen gaan. Nooit verwacht dat zoiets echt zou kunnen gebeuren, maar tochj wel eventjes extra hard doorgeschreven
Maar ja de kans dat toevallig net iemand op fok! het idee leest en besluit dat, zelfs met een enorme achterstand, het een goed idee is dat te jatten en er onderzoek naar te doen is extreem klein. Tegelijkertijd is de feedback die je hier kunt krijgen, afhankelijk van het deelgebied, enorm waardevol als je probeert een aio-plek te vinden.
[..]
Hele late reactie want terug aan het lezen, maar hier op uPenn lijkt het wel het tegenovergestelde. Voor gradstudents is het normaal de hele week tot 8-9 uur en dan ook nog in het weekend allebei de dagen te werken. Tegelijkertijd vraag ik me soms af waar ze die tijd in godsnaam aan besteden omdat ze niet meer output lijken te hebben dan de goede gradstudents in mijn NL uni.
Vandaag en gisteren ook meerdere faculty tegen gekomen terwijl het een officiele feestdag is en alles op campus gesloten is. Dat is als eenzame Nederlandse kneus geen thanksgiving vier is een ding, maar dat Amerikaanse faculty werkt vond ik nogal opvalend.
Het is toch niet wat je in het spss topic hebt gepost?quote:Op maandag 26 november 2012 00:18 schreef Mishu het volgende:
[..]
Hmm, die docent die ik gemaild heb zal toch niet mijn idee gaan jatten he?![]()
![]()
Nee, heeft er op een hele andere manier wel mee te makenquote:Op maandag 26 november 2012 00:20 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Het is toch niet wat je in het spss topic hebt gepost?
Ik heb meestal wel aardige ideeën maar niet het doorzettingsvermogen ze dan ook netjes op te schrijven. Heb nu 4 papers in de kast liggen die allemaal af geschreven moeten worden maar zit ondertussen al weer aan ander onderzoek te denken -.-quote:Op maandag 26 november 2012 00:21 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ben altijd jaloers op mensen met briljante ideeën
Zo gaat het bij mij ook. Ik word helemaal gek van alle ideeën die ik nog heb om te onderzoekenquote:Op maandag 26 november 2012 00:23 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik heb meestal wel aardige ideeën maar niet het doorzettingsvermogen ze dan ook netjes op te schrijven. Heb nu 4 papers in de kast liggen die allemaal af geschreven moeten worden maar zit ondertussen al weer aan ander onderzoek te denken -.-
(niet dat mijn ideeën briljant zijn of zo, maar ik denk dat dat gedeelte bij mij beter ontwikkeld is dan het opschrijf&publiceer gedeelte)
Ik lijd aan hetzelfde euvel. Daarom lukt het ook prima om patenten gepubliceerd te krijgen (de teller staat op 11), omdat ik daar alleen het idee voor hoef aan te leveren, wat meestal niet meer dan 4 A4tjes is, en de patent lawyer het echte werk doet. Maar artikelen schrijven vraagt veel meer doorzettingsvermogen.quote:Op maandag 26 november 2012 00:23 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik heb meestal wel aardige ideeën maar niet het doorzettingsvermogen ze dan ook netjes op te schrijven. Heb nu 4 papers in de kast liggen die allemaal af geschreven moeten worden maar zit ondertussen al weer aan ander onderzoek te denken -.-
(niet dat mijn ideeën briljant zijn of zo, maar ik denk dat dat gedeelte bij mij beter ontwikkeld is dan het opschrijf&publiceer gedeelte)
Een aio plek is wel een baan voor 4 jaar hč dus als je die al binnen hebt is dat jaartje extra stufi ook wel terug te betalenquote:Op maandag 26 november 2012 14:21 schreef Mishu het volgende:
Hey, even een update. Mail terug gehad, ze is van mening dat ik zowel de capaciteiten als het doorzettingsvermogen heb. Positief dus. En of we een afspraak konden maken dat ik misschien mijn bachelorscriptie bij haar kan maken (zij heeft in hetzelfde gebied onderzoek gedaan). Ze zei echter wel dat ik dan de RM zou moeten doen, wat ik echt heel erg leuk vind, ware het niet dat mijn stufi op een gegeven moment ook op begint te raken en ik dus liever een 1-jarige master zou willen doen...
Ik twijfel dus nog heel erg wat voor mij het beste/slimste is. Aan de ene kant weet ik dat ik ver zou kunnen komen en dat ik 4 jaar promoveren wel leuk zou vinden. Aan de andere kant zie ik op tegen 2 jaar alleen maar research vakken hebben en financieel moeten bikkelen en in Amsterdam wonen terwijl ik terug wil naar mijn hometown.
Makkelijkste weg zou afstuderen aan 1-jarige master zijn en flink gaan verdienen bij de overheid. Ook dat zou ik denk ik leuk vinden, ik weet alleen dat ik best wel wat vaardigheden heb waarmee ik wat zou kunnen toevoegen aan de wetenschap. Maar als ik de cijfers zo bekijk, 30 studenten per jaar voor deze master, dan heb ik het idee dat er wel meer mensen zijn die wel wat toe kunnen voegen aan de wetenschap
Uhm ja die heb je nog niet binnen he met een RM, 30 mensen die wellicht wel dezelfde Phd willen doen...quote:Op maandag 26 november 2012 14:24 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Een aio plek is wel een baan voor 4 jaar hč dus als je die al binnen hebt is dat jaartje extra stufi ook wel terug te betalen
of een publicatie van je b-these, dan gaan ook veel wegen open hoorquote:Op maandag 26 november 2012 16:25 schreef oompaloompa het volgende:
Ik begrijp niet waarom, als je intrinsiek gemotiveeerd bent om onderzoek te doen, je niet de master kiest waarin je onderzoek doet. Ik weet niet hoe het in politicologie (?) zit maar binnen de psy als je geen rema hebt gedaan en toch wil promoveren moet je een heel erg goed verhaal hebben.
Dan nog, je wilt als uni gemotiveerde goede mensen, als iemand de mogelijkheid heeft een RM te doen, onderzoek te doen en over onderzoek te leren en er voor kiest dat niet te doen, dan zegt dat waarschijnlijk iets over iemands motivatie.quote:Op maandag 26 november 2012 16:36 schreef Grumpey het volgende:
[..]
of een publicatie van je b-these, dan gaan ook veel wegen open hoor![]()
Leuk zo'n RM, maar publicaties overrulen het braaf gevolgd hebben van onderzoekscolleges en tentamens wel enorm, een zelfstandige publicatie laat zien dat je in staat bent niet alleen over onderzoek te leren, maar dat in resultaten om te kunnen zetten.
edit: neemt niet weg dat het publiceren van je b-these ook gewoon erg lastig is. Of je moet een natuurtalent zijn (en dan ook idd geen RM nodig hebben), maar de meesten zullen dit niet voor elkaar krijgen, hoe goed de bedoeling vaak ook is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |