abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119277381
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 15:01 schreef Bbs29 het volgende:
Ik ben net afgestudeerd en wil het liefst gaan promoveren, dus ben druk op zoek. Ik zit nu een sollicitatiebrief/CV te schrijven, maar wat is gebruikelijk;
-noem je beoordelingen/cijfers die je tijdens je master heb behaald?
-ik ben net niet cum laude afgestudeerd (7,88), zet ik dan toch een 8 gemiddeld op mn CV (zonder cum laude)?
-Zet je meteen referenties op je CV of "referenties op aanvraag"?

Verder nog nuttige tips?
Vaak wordt er in een vacature expliciet om referenties gevraagd. In dat geval zet je ze erbij, anders niet. Cijfers ook alleen geven als erom gevraagd wordt.

Meestal nemen ze voor dat soort banen iemand aan die ze al kennen. Zorg er dus voor dat ze je kennen. 't Is mij zelf nog nooit gelukt om een baan te krijgen door op een advertentie te reageren. En ik ben niet de enige hierin - ik geloof dat de user Lyrebird dit ook al meerdere malen gezegd heeft.
pi_119277650
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 15:20 schreef thabit het volgende:

[..]

Vaak wordt er in een vacature expliciet om referenties gevraagd. In dat geval zet je ze erbij, anders niet. Cijfers ook alleen geven als erom gevraagd wordt.

Meestal nemen ze voor dat soort banen iemand aan die ze al kennen. Zorg er dus voor dat ze je kennen. 't Is mij zelf nog nooit gelukt om een baan te krijgen door op een advertentie te reageren. En ik ben niet de enige hierin - ik geloof dat de user Lyrebird dit ook al meerdere malen gezegd heeft.
Dat laatste heb ik ook al vaker gehoord, maar het is een van mijn eerste "echte" sollicitatiebrieven, dus ik zie het ook meer als oefening en verwacht er niet te veel van. Volgens mij worden de meeste vacatures ook alleen geplaatst omdat het moet (bv op Academic Transfer) en hebben ze allang een idee wie ze voor de functie willen. Maar ik probeer het gewoon en dan zie ik wel wat de reactie is.
  vrijdag 16 november 2012 @ 15:34:13 #258
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_119277903
Raak niet teleurgesteld wanneer je het niet wordt. Bijna iedereen bij ons op de afdeling kende men al voordat ze solliciteerden op de positie. Er zijn een paar waarbij dat niet zo was, maar die zijn een sollicitatieprocedure met 300 brieven doorgekomen, dus er vanuit gaan dat dat gaat lukken lijkt me niet heel vruchtbaar.

Daarnaast: vaak zijn de leukste onderzoeken de onderzoeken die je zelf bedacht en opgezet hebt, of al vanaf de basis bij betrokken bent. vaak rol je er via een studentassistentschap in etc, en die mensen hebben meer het gevoel ook daadwerkelijk vat op het onderwerp te hebben dan mensen die van buitenaf opeens op een onderwerp gedropt worden.
  vrijdag 16 november 2012 @ 15:36:33 #259
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_119277991
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 20:50 schreef peejdorie het volgende:
tvp, ook net begonnen aan mijn promotietraject aan de UvA.
Van collega's die (bijna) klaar zijn krijg ik allerlei waarschuwingen in de trant van 'run while you can' :P ben benieuwd..
Dat geef ik ook altijd aan tips mee aan nieuwe aio's: wees niet te traag met je planning in het begin. Ga van start alsof je nog maar 1 jaar te gaan hebt, ik heb daar zoveel voordeel aan gehad!
  Moderator vrijdag 16 november 2012 @ 15:45:49 #260
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_119278306
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 15:20 schreef thabit het volgende:

[..]

Ja mijn aio plek kwam eigenlijk omdat ik vroeg daar een scriptie te schrijven toen gaven ze aan geen scriptie plaats te hebben maar wel te zoeken naar een aio :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_119278360
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 15:36 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Dat geef ik ook altijd aan tips mee aan nieuwe aio's: wees niet te traag met je planning in het begin. Ga van start alsof je nog maar 1 jaar te gaan hebt, ik heb daar zoveel voordeel aan gehad!
Dan zou ik al meteen gedemotiveerd zijn en in de stress geraakt zijn...
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  vrijdag 16 november 2012 @ 15:47:57 #262
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_119278375
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 november 2012 15:47 schreef Norrage het volgende:

[..]

Het is juist om dat te voorkomen ;)
  Moderator vrijdag 16 november 2012 @ 15:48:13 #263
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_119278383
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 november 2012 15:47 schreef Norrage het volgende:

[..]

:D ja ik ook :D gelukkig ging dat bij ons anders :D
pi_119278407
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 15:36 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Ik begon na 1 maand uit te rekenen dat ik op 2.5% moest zijn, dwz 10% van het eerste paper. Dat zette de druk er goed op ;)
  Moderator vrijdag 16 november 2012 @ 15:52:04 #265
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_119278514
bij ons had een aio in zijn proefshrift uitgerekend hoeveel regels per dag zijn proefschrift was. Ik geloof dat hij op 2 uitkwam ... dus gewoon rustig aan :D
pi_119278944
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 15:34 schreef Grumpey het volgende:
Raak niet teleurgesteld wanneer je het niet wordt. Bijna iedereen bij ons op de afdeling kende men al voordat ze solliciteerden op de positie. Er zijn een paar waarbij dat niet zo was, maar die zijn een sollicitatieprocedure met 300 brieven doorgekomen, dus er vanuit gaan dat dat gaat lukken lijkt me niet heel vruchtbaar.

Daarnaast: vaak zijn de leukste onderzoeken de onderzoeken die je zelf bedacht en opgezet hebt, of al vanaf de basis bij betrokken bent. vaak rol je er via een studentassistentschap in etc, en die mensen hebben meer het gevoel ook daadwerkelijk vat op het onderwerp te hebben dan mensen die van buitenaf opeens op een onderwerp gedropt worden.
Ik ga er zeker niet vanuit dat ik in een keer aangenomen zal worden :) Zoals ik al zei zie ik het meer als een oefening. Ondertussen ben ik ook nog aan het kijken wat de mogelijkheden zijn binnen de onderzoeksgroep waar ik aan mijn master thesis heb gewerkt, aangezien ze daar erg positief over me waren en ik eigenlijk verder wil gaan met dat onderwerp.
pi_119280524
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 16:04 schreef Bbs29 het volgende:

[..]

Ik ga er zeker niet vanuit dat ik in een keer aangenomen zal worden :) Zoals ik al zei zie ik het meer als een oefening. Ondertussen ben ik ook nog aan het kijken wat de mogelijkheden zijn binnen de onderzoeksgroep waar ik aan mijn master thesis heb gewerkt, aangezien ze daar erg positief over me waren en ik eigenlijk verder wil gaan met dat onderwerp.
Welk vakgebied zit je? Dat kan nog wel eens relevant zijn voor de manier waarop je solliciteert ;)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_119280927
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 november 2012 16:45 schreef Norrage het volgende:

[..]

Welk vakgebied zit je? Dat kan nog wel eens relevant zijn voor de manier waarop je solliciteert ;)
Psychologie
pi_119299313
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 16:54 schreef Bbs29 het volgende:

[..]

Psychologie
Welke richting? Want dat kan nog wel eens een verschil maken :P
pi_119314131
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 16:54 schreef Bbs29 het volgende:

[..]

Psychologie
Heb je een onderzoeksmaster gedaan?
pi_119391178
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2012 15:54 schreef Operc het volgende:

[..]

Heb je een onderzoeksmaster gedaan?
Nee, geen Research Master.

Mijn richting is Neuro/Cognitief/Biologische psychologie
  maandag 19 november 2012 @ 20:21:13 #272
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_119400262
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 17:19 schreef Bbs29 het volgende:

[..]

Nee, geen Research Master.

Mijn richting is Neuro/Cognitief/Biologische psychologie
Lekker breed :Y
Cookin’ like a chef I’m a 5 star Michelin
  vrijdag 23 november 2012 @ 15:52:43 #273
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_119541207
O mijn god, ik heb net een mailtje gestuurd naar een docent (mijn lievelingsdocent) hoe het zit met de eventuele mogelijkheden tot promoveren... Ik ga dus echt helemaal dood hier. Ook omdat ik nog les van deze persoon heb, maar ik heb er voor gekozen om nu al contact te zoeken omdat ze mij nu nog vers in haar geheugen heeft zitten. Als een vak over is, verdwijnt de chemie soms ook een beetje...

Ik weet nou niet of ik hier goed aan gedaan heb of niet. Nouja.

Je stelt jezelf zo kwetsbaar op... :X

Wat het ook wordt het maakt me toch niet uit want ik heb in ieder geval een poging gewaagd om te vragen hoe een en ander zit. En misschien waardeert ze het initiatief wel. Voelt wel slap om een mail te sturen ipv in persoon te vragen, maar dat durf ik dus echt niet.
  vrijdag 23 november 2012 @ 16:01:07 #274
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_119541492
Sterkte! Normaal gesproken wordt dit heel erg gewaardeerd en is je timing (tijdens een vak van die persoon) ook prima. Je krijgt sowieso een mail terug, het hangt vaak vooral af van het feit of er iets in de pijplijn zit ja/nee. Zoja: verwacht een mail dat er niet 'per direct' iets is, maar dat er nog wel een of ander klusje (voorstel/review etc) gedaan kan worden. Hij/zij wil vaak toch eerst iemand testen en zien werken voordat hij/zij iemand blind aanneemt. Zo nee: neem het niet persoonlijk, het is in 99 procent van de gevallen puur een geld gebrek.
  vrijdag 23 november 2012 @ 16:05:09 #275
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_119541652
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 november 2012 16:01 schreef Grumpey het volgende:
Sterkte! Normaal gesproken wordt dit heel erg gewaardeerd en is je timing (tijdens een vak van die persoon) ook prima. Je krijgt sowieso een mail terug, het hangt vaak vooral af van het feit of er iets in de pijplijn zit ja/nee. Zoja: verwacht een mail dat er niet 'per direct' iets is, maar dat er nog wel een of ander klusje (voorstel/review etc) gedaan kan worden. Hij/zij wil vaak toch eerst iemand testen en zien werken voordat hij/zij iemand blind aanneemt. Zo nee: neem het niet persoonlijk, het is in 99 procent van de gevallen puur een geld gebrek.
Nouja ik heb ook eventueel gehint dat ik er, gezien het maatschappelijk belang, fondsen voor weet te krijgen. Een vriend van mij, die binnen hetzelfde werkveld actief is, kreeg namelijk van zijn werkgever de mogelijkheid om op dit onderwerp te promoveren. Dus blijkbaar is er bij deze organisatie de wens om iemand op dit onderwerp te laten promoveren...

Ach we zien wel :Y

Ik weet nog niet eens zeker of promoveren voor mij de juiste optie is gezien de onzekerheid. Maar misschien vertel ik mezelf dit wel om mezelf hier niet te afhankelijk van te maken ;)

Alle opties liggen nog open :)
  vrijdag 23 november 2012 @ 19:02:34 #276
124676 RobertoCarlos
pi_119547633
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2012 16:05 schreef Mishu het volgende:

[..]
Een vriend van mij, die binnen hetzelfde werkveld actief is, kreeg namelijk van zijn werkgever de mogelijkheid om op dit onderwerp te promoveren. Dus blijkbaar is er bij deze organisatie de wens om iemand op dit onderwerp te laten promoveren...
Wat voor onderwerp is dat?
pi_119572637
Was er een van de psy mensen hier nog afgelopen week in Minneapolis? Beetje dom om daar nu achteraf naar te vragen, maar misschien voor een biertje volgend jaar ;)
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  zaterdag 24 november 2012 @ 20:51:25 #278
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_119582261
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 november 2012 19:02 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Wat voor onderwerp is dat?
Dat wil ik niet zeggen omdat het volgens mij een heel goed onderwerp is. :P
pi_119582850
Je zou nog snel een aanvraag voor het NWO in elkaar kunnen proberen te flanzen, zeker als het maatschappelijk relevant is moet je daar een goede kans voor maken (als het onderwerp echt zo goed is als je zegt ^^)

edit: deadline is 1 december

[ Bericht 8% gewijzigd door oompaloompa op 24-11-2012 21:43:32 ]
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  zondag 25 november 2012 @ 01:00:44 #280
124676 RobertoCarlos
pi_119589306
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 20:51 schreef Mishu het volgende:

[..]

Dat wil ik niet zeggen omdat het volgens mij een heel goed onderwerp is. :P
:P :')
pi_119589447
quote:
2s.gif Op zondag 25 november 2012 01:00 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

:P :')
Eerlijk is eerlijk, werd laatst door een baas binnen mijn gebied gezegd dat ik mijn idee zo snel mogelijk moest claimen omdat anders iemand anders er mee vandoor zou kunnen gaan. Nooit verwacht dat zoiets echt zou kunnen gebeuren, maar tochj wel eventjes extra hard doorgeschreven :D

Maar ja de kans dat toevallig net iemand op fok! het idee leest en besluit dat, zelfs met een enorme achterstand, het een goed idee is dat te jatten en er onderzoek naar te doen is extreem klein. Tegelijkertijd is de feedback die je hier kunt krijgen, afhankelijk van het deelgebied, enorm waardevol als je probeert een aio-plek te vinden.

quote:
2s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 17:11 schreef RobertoCarlos het volgende:
Bedankt :) Lekker ook om te zoiets relativerends te lezen over die zogenaamde topuni's :Y
Hele late reactie want terug aan het lezen, maar hier op uPenn lijkt het wel het tegenovergestelde. Voor gradstudents is het normaal de hele week tot 8-9 uur en dan ook nog in het weekend allebei de dagen te werken. Tegelijkertijd vraag ik me soms af waar ze die tijd in godsnaam aan besteden omdat ze niet meer output lijken te hebben dan de goede gradstudents in mijn NL uni.
Vandaag en gisteren ook meerdere faculty tegen gekomen terwijl het een officiele feestdag is en alles op campus gesloten is. Dat is als eenzame Nederlandse kneus geen thanksgiving vier is een ding, maar dat Amerikaanse faculty werkt vond ik nogal opvalend.

[ Bericht 16% gewijzigd door oompaloompa op 25-11-2012 01:16:58 ]
pi_119591133
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 01:08 schreef oompaloompa het volgende:
Vandaag en gisteren ook meerdere faculty tegen gekomen terwijl het een officiele feestdag is en alles op campus gesloten is. Dat is als eenzame Nederlandse kneus geen thanksgiving vier is een ding, maar dat Amerikaanse faculty werkt vond ik nogal opvalend.
Ik vind dat wel inspirerend werken.

In 2004, toen ik in Boston mijn proefschrift aan het schrijven was, wonnen de Red Sox voor het eerst in jaren de World Series. Kan me nog goed herinneren hoe ik 's avonds en 's nachts aan het schrijven was, en tussen de paragrafen en grafieken door naar een TV-toestel op een andere verdieping liep om de wedstrijd te volgen, waar ik dan nog twee collega's tegenkwam. Maakte niet uit wanneer je er was; er waren altijd wel mensen aan het werk. Zondag nacht 4 uur? Twee uur 's nachts tijdens Oud en Nieuw? Er was altijd wel iemand aanwezig. Zelf vond ik het ook heerlijk om helemaal alleen in alle rust aan het werk te kunnen zijn, zonder dat er elke 10 minuten iemand iets vroeg.

Later, in Indiana, was het na vijf uur 's avonds over en sluiten. Vlak voor conferenties werd er wel wat steviger doorgewerkt, maar over het algemeen was het daar een stuk rustiger. Te rustig.

Hier in Japan wordt er wel veel harder gewerkt, maar is er bijna geen communicatie tussen de verschillende faculty. Dat heb ik zo onderhand ook wel weer gezien. Tijd om iets anders te zoeken. oO/
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 25 november 2012 @ 14:48:14 #283
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_119600063
Dat heb ik ook op mijn afdeling hoor, ik ben nu toevallig aan het werk, maar ik ben zeker niet de enige. Ok, er zijn meestal een man of 2/3 die alleen data in het weekend kunnen verzamelen aanwezig, maar dan nog. Altijd wel gezellig.
pi_119600371
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 07:12 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik vind dat wel inspirerend werken.

In 2004, toen ik in Boston mijn proefschrift aan het schrijven was, wonnen de Red Sox voor het eerst in jaren de World Series. Kan me nog goed herinneren hoe ik 's avonds en 's nachts aan het schrijven was, en tussen de paragrafen en grafieken door naar een TV-toestel op een andere verdieping liep om de wedstrijd te volgen, waar ik dan nog twee collega's tegenkwam. Maakte niet uit wanneer je er was; er waren altijd wel mensen aan het werk. Zondag nacht 4 uur? Twee uur 's nachts tijdens Oud en Nieuw? Er was altijd wel iemand aanwezig. Zelf vond ik het ook heerlijk om helemaal alleen in alle rust aan het werk te kunnen zijn, zonder dat er elke 10 minuten iemand iets vroeg.

Later, in Indiana, was het na vijf uur 's avonds over en sluiten. Vlak voor conferenties werd er wel wat steviger doorgewerkt, maar over het algemeen was het daar een stuk rustiger. Te rustig.

Hier in Japan wordt er wel veel harder gewerkt, maar is er bijna geen communicatie tussen de verschillende faculty. Dat heb ik zo onderhand ook wel weer gezien. Tijd om iets anders te zoeken. oO/
Ik bedoelde het ook niet als iets negatiefs hoor, meer als een andere situatie als UCLA eerder op die pagina.
Ik vind het deels inspirerend, de reden dat ik hier ben is om lekker door te werken, tegelijkertijd heb ik soms het gevoel dat de gradstudents dingen missen die misschien best functioneel zouden zijn. Ging ik bv met een faculty een biertje drinken, vaak zijn dat soort avonden enorm inspirerend omdat je toch al snel over onderzoek praat, gaat niemand mee omdat ze moeten werken. In dat soort gevallen lijkt het hard werken me misschien een verkeerde keuze.
  maandag 26 november 2012 @ 00:18:16 #285
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_119626504
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 01:08 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Eerlijk is eerlijk, werd laatst door een baas binnen mijn gebied gezegd dat ik mijn idee zo snel mogelijk moest claimen omdat anders iemand anders er mee vandoor zou kunnen gaan. Nooit verwacht dat zoiets echt zou kunnen gebeuren, maar tochj wel eventjes extra hard doorgeschreven :D

Maar ja de kans dat toevallig net iemand op fok! het idee leest en besluit dat, zelfs met een enorme achterstand, het een goed idee is dat te jatten en er onderzoek naar te doen is extreem klein. Tegelijkertijd is de feedback die je hier kunt krijgen, afhankelijk van het deelgebied, enorm waardevol als je probeert een aio-plek te vinden.

[..]

Hele late reactie want terug aan het lezen, maar hier op uPenn lijkt het wel het tegenovergestelde. Voor gradstudents is het normaal de hele week tot 8-9 uur en dan ook nog in het weekend allebei de dagen te werken. Tegelijkertijd vraag ik me soms af waar ze die tijd in godsnaam aan besteden omdat ze niet meer output lijken te hebben dan de goede gradstudents in mijn NL uni.
Hmm, die docent die ik gemaild heb zal toch niet mijn idee gaan jatten he? :P ~O> })
pi_119626554
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2012 00:18 schreef Mishu het volgende:

[..]

Hmm, die docent die ik gemaild heb zal toch niet mijn idee gaan jatten he? :P ~O> })
Het is toch niet wat je in het spss topic hebt gepost?
  maandag 26 november 2012 @ 00:21:15 #287
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_119626585
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2012 00:20 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Het is toch niet wat je in het spss topic hebt gepost?
Nee, heeft er op een hele andere manier wel mee te maken :)
  Moderator maandag 26 november 2012 @ 00:21:48 #288
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_119626603
Ik ben altijd jaloers op mensen met briljante ideeën
pi_119626646
quote:
2s.gif Op maandag 26 november 2012 00:21 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ben altijd jaloers op mensen met briljante ideeën
Ik heb meestal wel aardige ideeën maar niet het doorzettingsvermogen ze dan ook netjes op te schrijven. Heb nu 4 papers in de kast liggen die allemaal af geschreven moeten worden maar zit ondertussen al weer aan ander onderzoek te denken -.-

(niet dat mijn ideeën briljant zijn of zo, maar ik denk dat dat gedeelte bij mij beter ontwikkeld is dan het opschrijf&publiceer gedeelte)
  maandag 26 november 2012 @ 00:38:47 #290
124676 RobertoCarlos
pi_119626921
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2012 00:23 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ik heb meestal wel aardige ideeën maar niet het doorzettingsvermogen ze dan ook netjes op te schrijven. Heb nu 4 papers in de kast liggen die allemaal af geschreven moeten worden maar zit ondertussen al weer aan ander onderzoek te denken -.-

(niet dat mijn ideeën briljant zijn of zo, maar ik denk dat dat gedeelte bij mij beter ontwikkeld is dan het opschrijf&publiceer gedeelte)
Zo gaat het bij mij ook. Ik word helemaal gek van alle ideeën die ik nog heb om te onderzoeken :P
pi_119628282
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2012 00:23 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ik lijd aan hetzelfde euvel. Daarom lukt het ook prima om patenten gepubliceerd te krijgen (de teller staat op 11), omdat ik daar alleen het idee voor hoef aan te leveren, wat meestal niet meer dan 4 A4tjes is, en de patent lawyer het echte werk doet. Maar artikelen schrijven vraagt veel meer doorzettingsvermogen.

Daarnaast is het nu zo dat een idee volledig uitgewerkt moet zijn, en getest zijn op verschillende proefpersonen, voordat een artikel geaccepteerd wordt. Zo'n vijf a tien jaar geleden konden we nog een artikel gepubliceerd krijgen op een fantoom/model, of op 1 proefpersoon. De eisen liggen nu hoger. Op zich wel goed trouwens, maar het vraagt om nog meer inzet.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 26 november 2012 @ 14:21:18 #292
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_119637671
Hey, even een update. Mail terug gehad, ze is van mening dat ik zowel de capaciteiten als het doorzettingsvermogen heb. Positief dus. En of we een afspraak konden maken dat ik misschien mijn bachelorscriptie bij haar kan maken (zij heeft in hetzelfde gebied onderzoek gedaan). Ze zei echter wel dat ik dan de RM zou moeten doen (of dat dat in ieder geval de beste eerste stap is), wat ik echt heel erg leuk vind, ware het niet dat mijn stufi op een gegeven moment ook op begint te raken en ik dus liever een 1-jarige master zou willen doen...

Ik twijfel dus nog heel erg wat voor mij het beste/slimste is. Aan de ene kant weet ik dat ik ver zou kunnen komen en dat ik 4 jaar promoveren wel leuk zou vinden. Aan de andere kant zie ik op tegen 2 jaar alleen maar research vakken hebben en financieel moeten bikkelen en in Amsterdam wonen terwijl ik terug wil naar mijn hometown.

Makkelijkste weg zou afstuderen aan 1-jarige master zijn en flink gaan verdienen bij de overheid. Ook dat zou ik denk ik leuk vinden, ik weet alleen dat ik best wel wat vaardigheden heb waarmee ik wat zou kunnen toevoegen aan de wetenschap. Maar als ik de cijfers zo bekijk, 30 studenten per jaar voor deze master, dan heb ik het idee dat er wel meer mensen zijn die wel wat toe kunnen voegen aan de wetenschap :P

[ Bericht 1% gewijzigd door Mishu op 26-11-2012 15:02:32 ]
  Moderator maandag 26 november 2012 @ 14:24:23 #293
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_119637780
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2012 14:21 schreef Mishu het volgende:
Hey, even een update. Mail terug gehad, ze is van mening dat ik zowel de capaciteiten als het doorzettingsvermogen heb. Positief dus. En of we een afspraak konden maken dat ik misschien mijn bachelorscriptie bij haar kan maken (zij heeft in hetzelfde gebied onderzoek gedaan). Ze zei echter wel dat ik dan de RM zou moeten doen, wat ik echt heel erg leuk vind, ware het niet dat mijn stufi op een gegeven moment ook op begint te raken en ik dus liever een 1-jarige master zou willen doen...

Ik twijfel dus nog heel erg wat voor mij het beste/slimste is. Aan de ene kant weet ik dat ik ver zou kunnen komen en dat ik 4 jaar promoveren wel leuk zou vinden. Aan de andere kant zie ik op tegen 2 jaar alleen maar research vakken hebben en financieel moeten bikkelen en in Amsterdam wonen terwijl ik terug wil naar mijn hometown.

Makkelijkste weg zou afstuderen aan 1-jarige master zijn en flink gaan verdienen bij de overheid. Ook dat zou ik denk ik leuk vinden, ik weet alleen dat ik best wel wat vaardigheden heb waarmee ik wat zou kunnen toevoegen aan de wetenschap. Maar als ik de cijfers zo bekijk, 30 studenten per jaar voor deze master, dan heb ik het idee dat er wel meer mensen zijn die wel wat toe kunnen voegen aan de wetenschap :P
Een aio plek is wel een baan voor 4 jaar hè dus als je die al binnen hebt is dat jaartje extra stufi ook wel terug te betalen :Y
  maandag 26 november 2012 @ 14:25:21 #294
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_119637805
quote:
2s.gif Op maandag 26 november 2012 14:24 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Een aio plek is wel een baan voor 4 jaar hè dus als je die al binnen hebt is dat jaartje extra stufi ook wel terug te betalen :Y
Uhm ja die heb je nog niet binnen he met een RM, 30 mensen die wellicht wel dezelfde Phd willen doen...

RM is trouwens geen vereiste denk ik, ze zei dat het de eerste beste stap is maar als jij goed bent en al gepubliceerd hebt op een bepaald onderwerp en voor de rest ook je normale master met mooie cijfers hebt gehaald dan maak je alsnog kans denk ik.

[ Bericht 14% gewijzigd door Mishu op 26-11-2012 15:03:28 ]
  maandag 26 november 2012 @ 14:44:30 #295
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_119638367
Ik zou geld niet het overwicht laten spelen: geloof me, 1 jaar extra studieschuld is niet zo'n ramp als dat sommigen je willen doen laten geloven. Het gaat erom waar je enthousiast van wordt, iets waarvan je later ook blij wordt als je 50 plus bent en nog steeds 17 jaar dag in dag uit in hetzelfde vakgebied moet werken.

Als je een goede indruk maakt met je b-these, dan weet je gelijk ook of je het leuk vindt, dan zou ik me geen zorgen maken over die andere 30 studenten, je steekt er nu al boven uit. Persoonlijk iemand kennen is doorslaggevend.
pi_119640972
Dat ene jaartje stufi lenen is niet het einde van de wereld. En een jaar extra studeren lijkt me ook geen straf. Als je eenmaal aan het werk gaat is het vrije leventje voorbij...
Jesus saves but death prevails.
  maandag 26 november 2012 @ 16:23:37 #297
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_119641672
Ik heb besloten dat ik de 1-jarige master ga doen, ik een super b-scriptie ga schrijven wat ik hopelijk kan publiceren samen met mijn begeleider en dan zie ik wel. Bedankt toch voor de reacties :)
pi_119641744
Ik begrijp niet waarom, als je intrinsiek gemotiveeerd bent om onderzoek te doen, je niet de master kiest waarin je onderzoek doet. Ik weet niet hoe het in politicologie (?) zit maar binnen de psy als je geen rema hebt gedaan en toch wil promoveren moet je een heel erg goed verhaal hebben.
  maandag 26 november 2012 @ 16:36:46 #299
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_119642181
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2012 16:25 schreef oompaloompa het volgende:
Ik begrijp niet waarom, als je intrinsiek gemotiveeerd bent om onderzoek te doen, je niet de master kiest waarin je onderzoek doet. Ik weet niet hoe het in politicologie (?) zit maar binnen de psy als je geen rema hebt gedaan en toch wil promoveren moet je een heel erg goed verhaal hebben.
of een publicatie van je b-these, dan gaan ook veel wegen open hoor ;)
Leuk zo'n RM, maar publicaties overrulen het braaf gevolgd hebben van onderzoekscolleges en tentamens wel enorm, een zelfstandige publicatie laat zien dat je in staat bent niet alleen over onderzoek te leren, maar dat in resultaten om te kunnen zetten.

edit: neemt niet weg dat het publiceren van je b-these ook gewoon erg lastig is. Of je moet een natuurtalent zijn (en dan ook idd geen RM nodig hebben), maar de meesten zullen dit niet voor elkaar krijgen, hoe goed de bedoeling vaak ook is.
pi_119642510
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2012 16:36 schreef Grumpey het volgende:

[..]

of een publicatie van je b-these, dan gaan ook veel wegen open hoor ;)
Leuk zo'n RM, maar publicaties overrulen het braaf gevolgd hebben van onderzoekscolleges en tentamens wel enorm, een zelfstandige publicatie laat zien dat je in staat bent niet alleen over onderzoek te leren, maar dat in resultaten om te kunnen zetten.

edit: neemt niet weg dat het publiceren van je b-these ook gewoon erg lastig is. Of je moet een natuurtalent zijn (en dan ook idd geen RM nodig hebben), maar de meesten zullen dit niet voor elkaar krijgen, hoe goed de bedoeling vaak ook is.
Dan nog, je wilt als uni gemotiveerde goede mensen, als iemand de mogelijkheid heeft een RM te doen, onderzoek te doen en over onderzoek te leren en er voor kiest dat niet te doen, dan zegt dat waarschijnlijk iets over iemands motivatie.

Uiteindelijk telt het allemaal op dus misschien zonder rema maar met gepubliceerde thesis (dat hangt dan ook weer van eigen bijdrage en if van journal af natuurlijk) wordt je wel aangenomen, maar nog steeds zou je kans hoger zijn met ba-thesis en rema.

Ben het trouwens helemaal eens met wat je zegt over braaf colleges volgens etc. Mijn rema strategie was ook niet 9s en 10en halen, maar vakken voldoende haen en zo veel mogelijk tijd aan onderzoek besteden. Aan eind van mijn rema voor 3 papers aan eerste versies liggen (die vervolgens allemaal afgewezen werden :')) en dat heeft zeker meegeholpen met mijn aio-plek.

Bah laatste post; waar kan ik de op vinden om in nieuwe deel te pasten/ kan iemand het nieuwe deel openen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')