Novelty is het zeker niet, het is in Nederland wijdverspreid. Echter wel voornamelijk in academische centra, dus als je het vanuit dat perspectief ziet is er nog wel een slag te maken.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 05:31 schreef _Loki het volgende:
[..]
Heuj, ik wist niet dat die dingen in NL ook gebruikt werden! Ik ben op m'n stage hier in Ozzieland (nog lang geen promovendus) degene die de mocks voor zo'n 3 studies moet gaan doen, dacht dat het best wel een novelty was. Wel beter trouwens dat ze het daar ook gebruiken, ik kan me herinneren dat ik als 9-jarige echt niet prettig voelde met mijn mri-scan omdat ik geen idee had wat er ging gebeuren.
Decision is binnen voordat de boel naar de drukker gaat: acceptedquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 12:40 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Ik had dat ook, dus ik zo lang mogelijk rekken met versturen naar de drukker, maar het woord accepted kwam maar niet binnen. 3 dagen nadat ik het verstuurt had kwam het wel binnen...
Excellent; ik had het gevoel aan een masterscriptie te beginnen die veel uitgebreider was dan degene die net was afgerond, plus je krijgt opeens betaald en je hebt een kantoortje. De eerste paar weken ben je voornamelijk bezig met lezen om de state-of-the-art te kennen op jouw onderwerp.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 23:38 schreef Mishu het volgende:
Vraagje aan de mensen hier: hoe was de overgang van een master naar een Phd? Hoe heb je de eerste dagen/weken ervaren? Waar ben je dan vooral mee bezig? Was het niveau erg anders dan de MA? Oftewel, kon je makkelijk overstappen en je ontwikkelen vanuit de vaardigheden die je al tijdens je master had opgedaan?
In mijn geval niet snel, maar dat hangt van je vakgebied af. Over het algemeen presenteer je iets op conferenties wanneer je of al een artikel hebt, of er eentje bijna af hebt, en op dat punt beheers je de materie nagenoeg volledig; presenteren op technisch niveau volgt dan bijna automatisch, en wordt zelfs leuk (wanneer je je publiek niet verliest, tenminste).quote:Hoe is het om op congressen te presenteren? Hoe snel moet je zoiets doen en wordt je daarin begeleid?
Initiele filtering op de ingestuurde papieren (cv / motivering), daarna 2 rondes waar je telkens praat met 2 stafleden. Bachelor gemiddeld 7, master was cum laude. Klein beetje bestuurservaring, maar ik denk niet dat dat doorslaggevend is geweest. De 7 voor een bachelor is een nadeel.quote:Hoe was de sollicitatieperiode van je Phd? Was er veel concurrentie? Met welke cijfers/extra's ben je binnengekomen?
Jep, 15% van mijn tijd ging naar onderwijs, op papier; praktijk was iets als 20%; maar dit verschilt per faculteit (meer studenten tov de permanente staf betekent meer onderwijsdruk voor de tijdelijke staf, waaronder aio's).quote:Hebben jullie onderwijstaken erbij?
Gaat prima, makkelijk zelfs voor mij (uiteindelijk met koopwoning, met geluk), maar met auto zou het een stuk krapper zijn geworden. De ratio salaris/werk is minder goed; een phd doe je beter niet om het geld, ondanks dat je met een PhD bij sommige bedrijven wel erg goed betaald wordt.quote:Hoe bevalt het om met een salaris a la 2000 euro rond te komen? Staat het salaris in verhouding met de hoeveelheid werk?
In mijn vakgebied zijn ze (uiteindelijk) van gelijk niveau (Amerikaans, Zwitsers, Duits, Turks, Vlaams). `Uiteindelijk', omdat in sommige systemen het PhD-traject niet volgt op een master, maar geintegreerd is (dus eerst 2 jaar les, qualifier exams, en daarna het onderzoek voor een aantal jaar; dit is het Amerikaanse systeem). Ze krijgen ook niet echt betaald na de quals, dus over het algemeen ligt de motivatie/passie toch een stuk hoger.quote:Hoe ervaren jullie de kwaliteit van Nederlandse Phd studenten in vergelijking met het buitenland (bijv. Amerika)?
Ja; dit varieert van effectief 2 banen jugglen tot onbetaald doorbikkelen aan het proefschrift. Ze krijgen het dus of extreem druk of moeten relatief op een houtje bijten, maar over het algemeen wil je je PhD goed afronden. De druk is zeker aanwezig, in mijn geval werd die voelbaar in het 3e jaar.quote:Zijn jullie bekend met mensen die het niet gelukt is om binnen de afgesproken tijd te promoveren? Wat gebeurt er met deze mensen en hun onderzoek? Hoe ervaren jullie de druk van op tijd promoveren?
En wat antwoordenquote:Gewoon wat vraagjes![]()
Dat zou goed kunnen. Ook in NL zitten vrij grote verschillen in de eisen die voor een CL gelden.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 14:07 schreef Mishu het volgende:
Als ik trouwens de CV's bekijk van professoren in mijn vakgebied aan de UCLA dan zie ik dat zij allemaal hun bachelor summa cum laude hebben gehaald![]()
Misschien dat ze in Amerika minder maximumcijfers hanteren?
Vandaar dat ik er niet veel over kon vinden. Hier wordt het ook veel voor klinische doeleinden gebruikt. Zou wel tof zijn als ik er ook in NL iets mee kan doen na m'n stagequote:Op vrijdag 12 oktober 2012 10:10 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Novelty is het zeker niet, het is in Nederland wijdverspreid. Echter wel voornamelijk in academische centra, dus als je het vanuit dat perspectief ziet is er nog wel een slag te maken.
Het viel me op bij mijn onderzoek dat veel kinderen van 8-9 jaar oud inmiddels soms meer van MRI weten dan hun ouders, het lijkt inmiddels toch wel compleet ingeburgerd begrip te zijn. Zeker met een mock-scanner erbij zien de meeste kinderen het nu vooral leuk als uitje (ze waren in mijn geval vaak niet voor een medische vraag aanwezig, anders is het misschien wel iets minder 'leuk' allemaal)
Zeker, maar dat zie je dus niet 1-2-3 vanuit je papieren. Handigst is dus een PhD-positie te scoren aan je huidige instelling, en anders om twee of drie letters of recommendation te vragen en (ongevraagd) mee te sturen met sollicitaties eldersquote:Op zaterdag 20 oktober 2012 14:04 schreef Mishu het volgende:
...
Kijk in mijn situatie zal ik ook eindigen met een 7 voor mijn bachelor, met enige vertraging omdat ik destijds in de tussentijd 2 jaar HBO ben gaan doen omdat studeren aanvankelijk niet zo goed lukte.
Ik heb echter een enorme ontwikkelingssprong gemaakt en studeer nu succesvol met 6 vakken per blok die ik met een gemiddelde van 8 of hoger afrond. Ik vind het leuk, en bovendien krijg ik momenteel enorm positieve feedback van docenten en professoren die echt mijn enthousiasme en werkwil zien (die inmiddels opeens van nature aanwezig is).
...
Nieuwe concepten ideeen bedenken, concepten/metingen verbeteren e.d. I love it.
Ik heb een enorme sterke drang om dingen goed te doen en tot het maximaal hoogste resultaat, ook al weet ik dat ik niet zo veel kans maak op een Phd i.v.m. mijn puberjaren.
Is het dan een voordeel dat je uiteindelijk wel na je vervelende slechte jaren opeens in 2,5 jaar 2 bachelors heb afgerond?
Comes with the territory zou ik zeggen eigenlijk; mensen komen in de eerste plaats in die posities omdat ze goed zijn, niet zozeer omdat het aardige of gezellige mensen zijnquote:...
Ik kan het heel erg waarderen als professoren ondanks dat ze heel goed zijn toch heel sociaal blijven en altijd domme vragen willen uitleggen.![]()
Echt sommige (assistent)professoren hebben dit jaar echt mijn hart gestolen
En sommige moeten therapie gaan volgen omdat ze soms vervelend doen tegen andere studenten.
Hmm, dat is vaak een bijkomstigheid. De 1e rede dat ze op die plek komen is dat het politiek handig/gewenst/iig niet ongewenst was.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 09:16 schreef trancethrust het volgende:
Comes with the territory zou ik zeggen eigenlijk; mensen komen in de eerste plaats in die posities omdat ze goed zijn, niet zozeer omdat het aardige of gezellige mensen zijn
Geen grote overgang, maar ik ben niet direct na afstuderen gaan promoveren, maar eerst nog 2 jaar gewerkt. Heb tijdens mijn master (3 jarige master) ook al klinisch onderzoek gedaan e.d. dus verschil was er niet echt.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 23:38 schreef Mishu het volgende:
Vraagje aan de mensen hier: hoe was de overgang van een master naar een Phd? Hoe heb je de eerste dagen/weken ervaren? Waar ben je dan vooral mee bezig? Was het niveau erg anders dan de MA? Oftewel, kon je makkelijk overstappen en je ontwikkelen vanuit de vaardigheden die je al tijdens je master had opgedaan?
Nog niet gedaan. Wel andere presentaties. Meestal oefen je gewoon je presentatie in de onderzoeksgroep en krijg je wat commentaar. Op zich kun je dan goed voorbereid naar het congres. De congressen waar ik ben geweest was het vnl bij een poster staan en vragen beantwoorden.quote:Hoe is het om op congressen te presenteren? Hoe snel moet je zoiets doen en wordt je daarin begeleid?
Geen onderwijstaken, maar wel een portfolio waar je (geloof ik) 30 punten moet halen uit verschillende categorien, bijv congres bezoeken. Mijn salaris is anders. Sollicitatie was bij mij alleen cv indienen. Had nog meer opties en dat was alleen een kennismakingsgesprek en uitleg studie. Cijferlijst nog nooit in mijn leven naar gevraagd. Diploma trouwens ook niet...quote:Hoe was de sollicitatieperiode van je Phd? Was er veel concurrentie? Met welke cijfers/extra's ben je binnengekomen? Hebben jullie onderwijstaken erbij? Hoe bevalt het om met een salaris a la 2000 euro rond te komen? Staat het salaris in verhouding met de hoeveelheid werk?
Het grootste verschil in de VS vond ik de financiering. Het is daar echt een opleiding en de master is meestal geintegreerd. Staat ook meer jaar voor. Als je al een master hebt kan dit eruit. Maar het is daar meer studeren. Niveau van de latere jaren niet bijzonder verschillend van NL vind ik. Klein beetje andere insteek, maar dat is daar met studeren ook.quote:Hoe ervaren jullie de kwaliteit van Nederlandse Phd studenten in vergelijking met het buitenland (bijv. Amerika)?
Bijna niemand hier haalt het binnen 4 jaar, dat heb je met klinisch onderzoek. Soms krijgen mensen uitstel (contractverlening). Anderen nemen een andere baan en doen het laatste stukje promoveren ernaast.quote:Zijn jullie bekend met mensen die het niet gelukt is om binnen de afgesproken tijd te promoveren? Wat gebeurt er met deze mensen en hun onderzoek? Hoe ervaren jullie de druk van op tijd promoveren?
Gewoon wat vraagjes![]()
Haha ja dat klopt. Ik had voor mijn master thesis een 9,7quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 14:32 schreef Grumpey het volgende:
Alle amerikanen halen summa cum laude, dat komt omdat het daar geen ene drol voorstelt. Ze hebben daar een ander systeem. Wat we hier heel bijzonder vinden (cum laude of hoger), krijg je daar als mosterd bij je broodje kroket zo'n beetje. Ik zou ook niet zo te koop lopen met een evt. cum laude, aangezien het je daar hiet zoveel extra 'credits' op levert.
Maar studenten in de VS moeten aan een top uni toch zo ver-schrik-ke-lijk hard leren? Klopt dat?quote:Op woensdag 24 oktober 2012 11:16 schreef ssebass het volgende:
[..]
Haha ja dat klopt. Ik had voor mijn master thesis een 9,7. Gewoon op Amerikaanse top 10 uni. Lang leve de VS. Volgens mij moet je om onder een 9 te halen echt dingen fout doen.
Ze studeren wel hard, dat klopt. Mentaliteit is anders, maar ik vond dat ze vooral dingen in hun hoofd aan het stampen waren. Qua kennis is het niet veel anders dan hier, iets meer feitenkennis waar wij misschien meer op een analyserende manier bezig zijn. Ik vind het daar niet beter om eerlijk te zijn.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 13:20 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Maar studenten in de VS moeten aan een top uni toch zo ver-schrik-ke-lijk hard leren? Klopt dat?
Dat ligt ook wel aan het vakgebied, ik vond mijn bachelor Natuurkunde een stuk pittiger dan mijn master (meteorologie).quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 14:10 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dat zou goed kunnen. Ook in NL zitten vrij grote verschillen in de eisen die voor een CL gelden.
Zou ik me maar niet teveel op blind staren. Bovendien is een B wel meer dom stampen dan een master (in NL dan) dus wat toont een CL dan eigenlijk aan dan?
Ja een boekje bouwen is niet niets.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 15:37 schreef Quoi het volgende:
Heb helaas geen antwoord op je vraag MoBlo, succes![]()
Ik heb echt zo grof onderschat wat het opmaken van je proefschrift inhoudtVoor de 2e keer feedback terug op de "proefbestanden". Nu moet het goed zijn, maar is de deadline zo strak dat ik alleen tijd heb voor een digitale proefdruk ipv een offset proefdruk. Toch spannend, ineens een paar dozen met boekjes voor je deur die je alleen nog maar digitaal hebt gezien
![]()
Hij is wel mooi
quote:Op donderdag 25 oktober 2012 15:47 schreef Quoi het volgende:
22 december, dan heb ik een fijn gevoel is er even helemaal klaar mee
Ik zou gewoon de term Cum Laude toevoegen en niet over het cijfer beginnen. Om eerlijk te zijn: een 8 gemiddeld is namelijk ook niet overdreven hoog, dus laat ze daar maar lekker naar vragen als ze het echt willen weten...quote:Op donderdag 25 oktober 2012 17:47 schreef Operc het volgende:
Ik heb een vraag met betrekking tot wat hier eerder stond over cijfers.
Ik heb mijn master met gemiddeld een 8,0 afgesloten wat bij mijn opleiding ook een Cum Laude notering heeft opgeleverd. Nu wil ik graag in Engeland solliciteren op een PhD-plek, maar hoe kan ik dit het beste omschrijven in termen van het Engelse onderwijssysteem? Letterlijk cijfers omrekenen is raar omdat de Nederlandse '10' daar eigenlijk niet voor kan komen geloof ik.
Ik dacht 8 gemiddeld en geen enkel cijfer onder de 7, of iets dergelijks.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 17:59 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik zou gewoon de term Cum Laude toevoegen en niet over het cijfer beginnen. Om eerlijk te zijn: een 8 gemiddeld is namelijk ook niet overdreven hoog, dus laat ze daar maar lekker naar vragen als ze het echt willen weten...
(hoe kan het dat je met een 8 CL hebt gehaald? Dat is toch gemiddeld een 8,5 en je bent pas afgestudeerd? Even uit nieuwsgierigheid)
Is deze reactie aan mij gericht?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 18:09 schreef speknek het volgende:
Regels voor cum laude verschillen per studie.
Wat speknek al zegt, het verschilt per studie/universiteit. Bij mij gold dat mijn scriptie een 8 of hoger moest zijn, de overige vakken gemiddeld een 8 of hoger en geen vak lager dan een 7.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 17:59 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik zou gewoon de term Cum Laude toevoegen en niet over het cijfer beginnen. Om eerlijk te zijn: een 8 gemiddeld is namelijk ook niet overdreven hoog, dus laat ze daar maar lekker naar vragen als ze het echt willen weten...
(hoe kan het dat je met een 8 CL hebt gehaald? Dat is toch gemiddeld een 8,5 en je bent pas afgestudeerd? Even uit nieuwsgierigheid)
Ook hier geldt: cum laude-aanzien verschilt per land. En over het algemeen staat cum laude vooral in Nederland als 'uitmuntend hoog' aangeschreven, en is het veel minder bijzonder in het buitenland. Kijk hier mee uit!quote:Op donderdag 25 oktober 2012 17:59 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Je studeerde toch ook aan de UL?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 18:18 schreef Operc het volgende:
[..]
Wat speknek al zegt, het verschilt per studie/universiteit. Bij mij gold dat mijn scriptie een 8 of hoger moest zijn, de overige vakken gemiddeld een 8 of hoger en geen vak lager dan een 7.
Was dat bij jou anders RobertoCarlos?
Ja precies, dat was de reden dat ik het lastig vind om dit te omschrijven bij sollicitaties.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 18:37 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Ook hier geldt: cum laude-aanzien verschilt per land. En over het algemeen staat cum laude vooral in Nederland als 'uitmuntend hoog' aangeschreven, en is het veel minder bijzonder in het buitenland. Kijk hier mee uit!
Nope, de RU.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 18:47 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Je studeerde toch ook aan de UL?
Ok, dat verklaart het een en het ander. Aan de UL hebben ze dus namelijk sinds een paar jaar de CL-norm van 8,5 gewogen gemiddelde universiteitsbreed ingesteld. Daarvoor was dat 'slechts' een 8quote:Op donderdag 25 oktober 2012 19:03 schreef Operc het volgende:
Nope, de RU.
Wanneer studeerde jij af en wat waren bij jou de criteria?
In dat geval moet je dus gewoon uitzoeken wat die uni belangrijk vind qua cijfers en dat noemen bij je sollicitatie. En als dat niet goed te bepalen is zou ik het of neutraal houden, of zowel de 8 als het CL noemen.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 19:03 schreef Operc het volgende:
[..]
Ja precies, dat was de reden dat ik het lastig vind om dit te omschrijven bij sollicitaties.
2:1 is een B gemiddelde in Engeland, dat komt meer overeen met een 7 in NL.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 18:01 schreef motorbloempje het volgende:
Een 8 staat ongeveer gelijk aan een 2:1
En dan moet je ze straks gaan weggevenquote:
In welk vakgebied zit je? Ik herken de minachting niet.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 14:04 schreef Mishu het volgende:
Wat mij echter wel irriteert zijn sommige mensen binnen de wetenschap die neerkijken op andere onderzoekers. Deze mensen mogen van mij echt een weekje vakantie gaan nemen ofzo, we vinden allemaal wetenschap leuk, negativiteit en vervelend doen is daarbij niet nodig![]()
Oh wacht, ik las `proefschriften' -.-quote:
Als grap mag ik hopen?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:50 schreef peejdorie het volgende:
tvp, ook net begonnen aan mijn promotietraject aan de UvA.
Van collega's die (bijna) klaar zijn krijg ik allerlei waarschuwingen in de trant van 'run while you can'ben benieuwd..
Als je bijna klaar bent heb je vaak wel een andere blijk op dingen, maar als ze serieus zeggen dat je moet oppassen zou ik maar eens goed met ze van gedachte wisselen over jouw projectquote:
Ik kan niet zeggen wat gebruikelijk is maar ik heb nooit cijfers op mijn cv of in mijn brief gezet. Referenties heb ik er wel gelijk bij gezet... Als ze die cijfers zo belangrijk vinden kunnen ze er wel naar vragen in het gesprek.quote:Op vrijdag 16 november 2012 15:01 schreef Bbs29 het volgende:
Ik ben net afgestudeerd en wil het liefst gaan promoveren, dus ben druk op zoek. Ik zit nu een sollicitatiebrief/CV te schrijven, maar wat is gebruikelijk;
-noem je beoordelingen/cijfers die je tijdens je master heb behaald?
-ik ben net niet cum laude afgestudeerd (7,88), zet ik dan toch een 8 gemiddeld op mn CV (zonder cum laude)?
-Zet je meteen referenties op je CV of "referenties op aanvraag"?
Verder nog nuttige tips?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |