abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 12 oktober 2012 @ 10:10:58 #205
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_117885533
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 05:31 schreef _Loki het volgende:

[..]

Heuj, ik wist niet dat die dingen in NL ook gebruikt werden! Ik ben op m'n stage hier in Ozzieland (nog lang geen promovendus) degene die de mocks voor zo'n 3 studies moet gaan doen, dacht dat het best wel een novelty was. Wel beter trouwens dat ze het daar ook gebruiken, ik kan me herinneren dat ik als 9-jarige echt niet prettig voelde met mijn mri-scan omdat ik geen idee had wat er ging gebeuren.
Novelty is het zeker niet, het is in Nederland wijdverspreid. Echter wel voornamelijk in academische centra, dus als je het vanuit dat perspectief ziet is er nog wel een slag te maken.

Het viel me op bij mijn onderzoek dat veel kinderen van 8-9 jaar oud inmiddels soms meer van MRI weten dan hun ouders, het lijkt inmiddels toch wel compleet ingeburgerd begrip te zijn. Zeker met een mock-scanner erbij zien de meeste kinderen het nu vooral leuk als uitje (ze waren in mijn geval vaak niet voor een medische vraag aanwezig, anders is het misschien wel iets minder 'leuk' allemaal)
  maandag 15 oktober 2012 @ 17:56:08 #206
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_118005531
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 12:40 schreef SuperWeber het volgende:

[..]

Ik had dat ook, dus ik zo lang mogelijk rekken met versturen naar de drukker, maar het woord accepted kwam maar niet binnen. 3 dagen nadat ik het verstuurt had kwam het wel binnen... :'(
Decision is binnen voordat de boel naar de drukker gaat: accepted :s) had er ff achteraan gemaild, hulpvaardige editor

Als ik trouwens wist hoeveel tijd het opmaken nog kostte.... Pff, dat was weer een ouderwets weekendje doorstomen en huidige werk ligt een beetje stil... :{ Ligt nu voor een 1e check bij de drukker.
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 23:38:21 #207
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_118194398
Vraagje aan de mensen hier: hoe was de overgang van een master naar een Phd? Hoe heb je de eerste dagen/weken ervaren? Waar ben je dan vooral mee bezig? Was het niveau erg anders dan de MA? Oftewel, kon je makkelijk overstappen en je ontwikkelen vanuit de vaardigheden die je al tijdens je master had opgedaan?

Hoe is het om op congressen te presenteren? Hoe snel moet je zoiets doen en wordt je daarin begeleid?

Hoe was de sollicitatieperiode van je Phd? Was er veel concurrentie? Met welke cijfers/extra's ben je binnengekomen? Hebben jullie onderwijstaken erbij? Hoe bevalt het om met een salaris a la 2000 euro rond te komen? Staat het salaris in verhouding met de hoeveelheid werk?

Hoe ervaren jullie de kwaliteit van Nederlandse Phd studenten in vergelijking met het buitenland (bijv. Amerika)?

Zijn jullie bekend met mensen die het niet gelukt is om binnen de afgesproken tijd te promoveren? Wat gebeurt er met deze mensen en hun onderzoek? Hoe ervaren jullie de druk van op tijd promoveren?

Gewoon wat vraagjes :) ;)
  Moderator zaterdag 20 oktober 2012 @ 00:09:58 #208
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_118195849
Overgang ging wel :)

Nog nooit op een congress gestaan :@

Sollicitatie was bij mij zonder concurentie eigenlijk. Rondkomen is makkelijker dan op een studiebeurs

Geen idee hoe het is om in het buitenland een phd te doen

De meeste van mijn collega AiOs hebben er wel langer over gedaan, vroeger kon je dan vaak wel verlenging krijgen. Ik heb er een jaar langer over gedaan maar ik had al een jaar verlenging (ik zou het eigenlijk in 3 jaar doen maar dat is 4 jaar praktisch geworden en 5 jaar in totaal).. ik heb dus in mijn eigen tijd geschreven.. met ww en spaargeld was dat krap maar wel te doen...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_118201859
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 23:38 schreef Mishu het volgende:
Vraagje aan de mensen hier: hoe was de overgang van een master naar een Phd? Hoe heb je de eerste dagen/weken ervaren? Waar ben je dan vooral mee bezig? Was het niveau erg anders dan de MA? Oftewel, kon je makkelijk overstappen en je ontwikkelen vanuit de vaardigheden die je al tijdens je master had opgedaan?
Excellent; ik had het gevoel aan een masterscriptie te beginnen die veel uitgebreider was dan degene die net was afgerond, plus je krijgt opeens betaald en je hebt een kantoortje. De eerste paar weken ben je voornamelijk bezig met lezen om de state-of-the-art te kennen op jouw onderwerp.
Of de boel goed aansluit hangt af van je begeleider natuurlijk; er zit nog een niveauverschil tussen jou en degenen die de artikels schrijven waar je uit leest, en dat verschil zou in het begin goedgemaakt moeten worden door je begeleider.

quote:
Hoe is het om op congressen te presenteren? Hoe snel moet je zoiets doen en wordt je daarin begeleid?
In mijn geval niet snel, maar dat hangt van je vakgebied af. Over het algemeen presenteer je iets op conferenties wanneer je of al een artikel hebt, of er eentje bijna af hebt, en op dat punt beheers je de materie nagenoeg volledig; presenteren op technisch niveau volgt dan bijna automatisch, en wordt zelfs leuk (wanneer je je publiek niet verliest, tenminste).

quote:
Hoe was de sollicitatieperiode van je Phd? Was er veel concurrentie? Met welke cijfers/extra's ben je binnengekomen?
Initiele filtering op de ingestuurde papieren (cv / motivering), daarna 2 rondes waar je telkens praat met 2 stafleden. Bachelor gemiddeld 7, master was cum laude. Klein beetje bestuurservaring, maar ik denk niet dat dat doorslaggevend is geweest. De 7 voor een bachelor is een nadeel.

quote:
Hebben jullie onderwijstaken erbij?
Jep, 15% van mijn tijd ging naar onderwijs, op papier; praktijk was iets als 20%; maar dit verschilt per faculteit (meer studenten tov de permanente staf betekent meer onderwijsdruk voor de tijdelijke staf, waaronder aio's).

quote:
Hoe bevalt het om met een salaris a la 2000 euro rond te komen? Staat het salaris in verhouding met de hoeveelheid werk?
Gaat prima, makkelijk zelfs voor mij (uiteindelijk met koopwoning, met geluk), maar met auto zou het een stuk krapper zijn geworden. De ratio salaris/werk is minder goed; een phd doe je beter niet om het geld, ondanks dat je met een PhD bij sommige bedrijven wel erg goed betaald wordt.
Maar met genoeg skills haal je hetzelfde niveau binnen dat bedrijf zonder het doen van een PhD, en wellicht in kortere tijd, terwijl je beter betaald bent in de tussentijd.

quote:
Hoe ervaren jullie de kwaliteit van Nederlandse Phd studenten in vergelijking met het buitenland (bijv. Amerika)?
In mijn vakgebied zijn ze (uiteindelijk) van gelijk niveau (Amerikaans, Zwitsers, Duits, Turks, Vlaams). `Uiteindelijk', omdat in sommige systemen het PhD-traject niet volgt op een master, maar geintegreerd is (dus eerst 2 jaar les, qualifier exams, en daarna het onderzoek voor een aantal jaar; dit is het Amerikaanse systeem). Ze krijgen ook niet echt betaald na de quals, dus over het algemeen ligt de motivatie/passie toch een stuk hoger.

quote:
Zijn jullie bekend met mensen die het niet gelukt is om binnen de afgesproken tijd te promoveren? Wat gebeurt er met deze mensen en hun onderzoek? Hoe ervaren jullie de druk van op tijd promoveren?
Ja; dit varieert van effectief 2 banen jugglen tot onbetaald doorbikkelen aan het proefschrift. Ze krijgen het dus of extreem druk of moeten relatief op een houtje bijten, maar over het algemeen wil je je PhD goed afronden. De druk is zeker aanwezig, in mijn geval werd die voelbaar in het 3e jaar.
Zeker in het huidige economische klimaat is het vervelend; vroeger werden trajecten wel een paar maanden verlengd als het nodig was, met het inzicht dat vertraging meestal niet te maken heeft met de inzet of intelligentie van de kandidaat; maar nu ontbreekt dat geld simpelweg.

quote:
En wat antwoorden :) Ik zat overigens aan een wiskundedepartement.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 14:04:09 #210
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_118206845
Ok, super! Echt goede informatie hier, chapeau ^O^

Kijk in mijn situatie zal ik ook eindigen met een 7 voor mijn bachelor, met enige vertraging omdat ik destijds in de tussentijd 2 jaar HBO ben gaan doen omdat studeren aanvankelijk niet zo goed lukte.

Ik heb echter een enorme ontwikkelingssprong gemaakt en studeer nu succesvol met 6 vakken per blok die ik met een gemiddelde van 8 of hoger afrond. Ik vind het leuk, en bovendien krijg ik momenteel enorm positieve feedback van docenten en professoren die echt mijn enthousiasme en werkwil zien (die inmiddels opeens van nature aanwezig is).

En bovendien onder de indruk zijn van mijn analysevaardigheden, statistische kennis en vaardigheden / gevoel en inzicht daarin, en mijn eigen ideeen/theorien die zeer interessant zijn soms. Bovendien sluit mijn intuitie goed aan bij waar de bestaande theorie heengaat momenteel, op basis van de literatuur die ik krijg formuleer ik vrijwel altijd ideeen die vrijwel precies aansluiten op hoe de andere wetenschappers dit ook interpreteren en er op verder gaan. Docenten vinden het leuk om met me te praten en te stoeien met dingen. Nieuwe concepten ideeen bedenken, concepten/metingen verbeteren e.d. I love it.

Ik heb een enorme sterke drang om dingen goed te doen en tot het maximaal hoogste resultaat, ook al weet ik dat ik niet zo veel kans maak op een Phd i.v.m. mijn puberjaren.

Is het dan een voordeel dat je uiteindelijk wel na je vervelende slechte jaren opeens in 2,5 jaar 2 bachelors heb afgerond?

Ik vind het combineren van bachelors en extra vakken niet echt moeilijk, red het redelijk en ik zit vaak in de midden- dan wel bovenmoot qua cijfers ondanks de werkdruk die ik heb. Ik hoop dat ik zo mijn initiele achterstand goed kan maken.

Vooral het enthousiasme van docenten maak dat ik misschien op een Phd later wil gaan solliciteren... Gewoon om het toch te proberen, misschien zien ze iets in me?

Volgend jaar ga ik misschien nog een bestuursjaar erbij doen, ik schrijf momenteel voor een populair-wetenschappelijk studentenblaadje waarin ik wat wetenschappelijke concepten gebruik om de hedendaagse politiek/samenleving te duiden. Dat ligt momenteel echter even stil omdat ik het nu zo druk heb, vakken halen is belangrijker. Volgend jaar ga ik daar echter officieel een bestuursfunctie doen en ik zit er over te denken om een bestuursjaar bij de studievereniging nog te doen, omdat ik volgend jaar nog maar heel weinig vakken hoef te halen (harde knip).

Mijn master denk ik met hoge cijfers te kunnen halen, omdat ik niet de last van een slecht eerste studiejaar heb.

Al met al dus voor- en nadelen maar wat bij mij blijft, ongeacht wat het wordt, is het enthousiasme voor leren, voor de wetenschap. Wat mij echter wel irriteert zijn sommige mensen binnen de wetenschap die neerkijken op andere onderzoekers. Deze mensen mogen van mij echt een weekje vakantie gaan nemen ofzo, we vinden allemaal wetenschap leuk, negativiteit en vervelend doen is daarbij niet nodig :{w

Ik kan het heel erg waarderen als professoren ondanks dat ze heel goed zijn toch heel sociaal blijven en altijd domme vragen willen uitleggen. O+ :* Echt sommige (assistent)professoren hebben dit jaar echt mijn hart gestolen :D En sommige moeten therapie gaan volgen omdat ze soms vervelend doen tegen andere studenten.
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 14:07:47 #211
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_118206952
Als ik trouwens de CV's bekijk van professoren in mijn vakgebied aan de UCLA dan zie ik dat zij allemaal hun bachelor summa cum laude hebben gehaald -O-

In Nederland is dat vanwege de cultuur en de instelling van zowel docenten als studenten bijna gewoon niet mogelijk. Soms weet iedereen dat een docent voor een vak maximaal een 8 geeft en dan bij uitzondering, zie dan maar je gemiddelde hoog te houden. 95% zit dan rond de 6 met uitschieters die een 7 halen.

Misschien dat ze in Amerika minder maximumcijfers hanteren?
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 14:10:04 #212
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_118207016
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 14:07 schreef Mishu het volgende:
Als ik trouwens de CV's bekijk van professoren in mijn vakgebied aan de UCLA dan zie ik dat zij allemaal hun bachelor summa cum laude hebben gehaald -O-
Misschien dat ze in Amerika minder maximumcijfers hanteren?
Dat zou goed kunnen. Ook in NL zitten vrij grote verschillen in de eisen die voor een CL gelden.
Zou ik me maar niet teveel op blind staren. Bovendien is een B wel meer dom stampen dan een master (in NL dan) dus wat toont een CL dan eigenlijk aan dan?

[ Bericht 3% gewijzigd door RobertoCarlos op 20-10-2012 15:23:12 ]
Cookin’ like a chef I’m a 5 star Michelin
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 14:32:30 #213
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_118207525
Alle amerikanen halen summa cum laude, dat komt omdat het daar geen ene drol voorstelt. Ze hebben daar een ander systeem. Wat we hier heel bijzonder vinden (cum laude of hoger), krijg je daar als mosterd bij je broodje kroket zo'n beetje. Ik zou ook niet zo te koop lopen met een evt. cum laude, aangezien het je daar hiet zoveel extra 'credits' op levert.
pi_118362256
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 10:10 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Novelty is het zeker niet, het is in Nederland wijdverspreid. Echter wel voornamelijk in academische centra, dus als je het vanuit dat perspectief ziet is er nog wel een slag te maken.

Het viel me op bij mijn onderzoek dat veel kinderen van 8-9 jaar oud inmiddels soms meer van MRI weten dan hun ouders, het lijkt inmiddels toch wel compleet ingeburgerd begrip te zijn. Zeker met een mock-scanner erbij zien de meeste kinderen het nu vooral leuk als uitje (ze waren in mijn geval vaak niet voor een medische vraag aanwezig, anders is het misschien wel iets minder 'leuk' allemaal)
Vandaar dat ik er niet veel over kon vinden. Hier wordt het ook veel voor klinische doeleinden gebruikt. Zou wel tof zijn als ik er ook in NL iets mee kan doen na m'n stage :) Merk inderdaad ook dat ze het heel interessant vinden allemaal, vooral de 'space helmet' is hilarisch voor ze.
pi_118363676
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 14:04 schreef Mishu het volgende:
...

Kijk in mijn situatie zal ik ook eindigen met een 7 voor mijn bachelor, met enige vertraging omdat ik destijds in de tussentijd 2 jaar HBO ben gaan doen omdat studeren aanvankelijk niet zo goed lukte.

Ik heb echter een enorme ontwikkelingssprong gemaakt en studeer nu succesvol met 6 vakken per blok die ik met een gemiddelde van 8 of hoger afrond. Ik vind het leuk, en bovendien krijg ik momenteel enorm positieve feedback van docenten en professoren die echt mijn enthousiasme en werkwil zien (die inmiddels opeens van nature aanwezig is).

...
Nieuwe concepten ideeen bedenken, concepten/metingen verbeteren e.d. I love it.

Ik heb een enorme sterke drang om dingen goed te doen en tot het maximaal hoogste resultaat, ook al weet ik dat ik niet zo veel kans maak op een Phd i.v.m. mijn puberjaren.

Is het dan een voordeel dat je uiteindelijk wel na je vervelende slechte jaren opeens in 2,5 jaar 2 bachelors heb afgerond?
Zeker, maar dat zie je dus niet 1-2-3 vanuit je papieren. Handigst is dus een PhD-positie te scoren aan je huidige instelling, en anders om twee of drie letters of recommendation te vragen en (ongevraagd) mee te sturen met sollicitaties elders ;)

quote:
...
Ik kan het heel erg waarderen als professoren ondanks dat ze heel goed zijn toch heel sociaal blijven en altijd domme vragen willen uitleggen. O+ :* Echt sommige (assistent)professoren hebben dit jaar echt mijn hart gestolen :D En sommige moeten therapie gaan volgen omdat ze soms vervelend doen tegen andere studenten.
Comes with the territory zou ik zeggen eigenlijk; mensen komen in de eerste plaats in die posities omdat ze goed zijn, niet zozeer omdat het aardige of gezellige mensen zijn ;)
  woensdag 24 oktober 2012 @ 10:24:47 #216
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_118365403
quote:
14s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 09:16 schreef trancethrust het volgende:

Comes with the territory zou ik zeggen eigenlijk; mensen komen in de eerste plaats in die posities omdat ze goed zijn, niet zozeer omdat het aardige of gezellige mensen zijn ;)
Hmm, dat is vaak een bijkomstigheid. De 1e rede dat ze op die plek komen is dat het politiek handig/gewenst/iig niet ongewenst was.
pi_118366967
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 23:38 schreef Mishu het volgende:
Geen grote overgang, maar ik ben niet direct na afstuderen gaan promoveren, maar eerst nog 2 jaar gewerkt. Heb tijdens mijn master (3 jarige master) ook al klinisch onderzoek gedaan e.d. dus verschil was er niet echt.

quote:
Nog niet gedaan. Wel andere presentaties. Meestal oefen je gewoon je presentatie in de onderzoeksgroep en krijg je wat commentaar. Op zich kun je dan goed voorbereid naar het congres. De congressen waar ik ben geweest was het vnl bij een poster staan en vragen beantwoorden.

quote:
Hoe was de sollicitatieperiode van je Phd? Was er veel concurrentie? Met welke cijfers/extra's ben je binnengekomen? Hebben jullie onderwijstaken erbij? Hoe bevalt het om met een salaris a la 2000 euro rond te komen? Staat het salaris in verhouding met de hoeveelheid werk?
Geen onderwijstaken, maar wel een portfolio waar je (geloof ik) 30 punten moet halen uit verschillende categorien, bijv congres bezoeken. Mijn salaris is anders. Sollicitatie was bij mij alleen cv indienen. Had nog meer opties en dat was alleen een kennismakingsgesprek en uitleg studie. Cijferlijst nog nooit in mijn leven naar gevraagd. Diploma trouwens ook niet...

quote:
Het grootste verschil in de VS vond ik de financiering. Het is daar echt een opleiding en de master is meestal geintegreerd. Staat ook meer jaar voor. Als je al een master hebt kan dit eruit. Maar het is daar meer studeren. Niveau van de latere jaren niet bijzonder verschillend van NL vind ik. Klein beetje andere insteek, maar dat is daar met studeren ook.

quote:

Bijna niemand hier haalt het binnen 4 jaar, dat heb je met klinisch onderzoek. Soms krijgen mensen uitstel (contractverlening). Anderen nemen een andere baan en doen het laatste stukje promoveren ernaast.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_118367085
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 14:32 schreef Grumpey het volgende:
Alle amerikanen halen summa cum laude, dat komt omdat het daar geen ene drol voorstelt. Ze hebben daar een ander systeem. Wat we hier heel bijzonder vinden (cum laude of hoger), krijg je daar als mosterd bij je broodje kroket zo'n beetje. Ik zou ook niet zo te koop lopen met een evt. cum laude, aangezien het je daar hiet zoveel extra 'credits' op levert.
Haha ja dat klopt. Ik had voor mijn master thesis een 9,7 :D. Gewoon op Amerikaanse top 10 uni. Lang leve de VS. Volgens mij moet je om onder een 9 te halen echt dingen fout doen.
  woensdag 24 oktober 2012 @ 13:20:02 #219
124676 RobertoCarlos
pi_118371433
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 11:16 schreef ssebass het volgende:

[..]

Haha ja dat klopt. Ik had voor mijn master thesis een 9,7 :D. Gewoon op Amerikaanse top 10 uni. Lang leve de VS. Volgens mij moet je om onder een 9 te halen echt dingen fout doen.
Maar studenten in de VS moeten aan een top uni toch zo ver-schrik-ke-lijk hard leren? Klopt dat?
pi_118373550
quote:
2s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 13:20 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Maar studenten in de VS moeten aan een top uni toch zo ver-schrik-ke-lijk hard leren? Klopt dat?
Ze studeren wel hard, dat klopt. Mentaliteit is anders, maar ik vond dat ze vooral dingen in hun hoofd aan het stampen waren. Qua kennis is het niet veel anders dan hier, iets meer feitenkennis waar wij misschien meer op een analyserende manier bezig zijn. Ik vind het daar niet beter om eerlijk te zijn.
Ze zijn ook erg gericht op statistieken, daarom scoren ze ook zo goed in de rankings. Dus aantal gepubliceerde artikelen (moest iemand uit het lab iedere maand gaan tellen), aantal internationale studenten, aantal prijzen, geld van alumni etc. Erg competitief dus.

Onderzoekers zijn wel vaak aan het fluimen. Laat op werk, vroeg weg, lange koffiepauze, lunch, tweede lunch etc. Tussen de middag in de stad ergens iets eten (sushi of mexicaans) zal je hier niet zo snel zien. (Kleine kanttekening, het was wel California, dus ook de mentaliteit chill and relax dude :P)

[ Bericht 17% gewijzigd door ssebass op 24-10-2012 14:34:20 ]
  woensdag 24 oktober 2012 @ 17:11:12 #221
124676 RobertoCarlos
pi_118379651
Bedankt :) Lekker ook om te zoiets relativerends te lezen over die zogenaamde topuni's :Y
pi_118379892
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 14:10 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dat zou goed kunnen. Ook in NL zitten vrij grote verschillen in de eisen die voor een CL gelden.
Zou ik me maar niet teveel op blind staren. Bovendien is een B wel meer dom stampen dan een master (in NL dan) dus wat toont een CL dan eigenlijk aan dan?
Dat ligt ook wel aan het vakgebied, ik vond mijn bachelor Natuurkunde een stuk pittiger dan mijn master (meteorologie).
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  woensdag 24 oktober 2012 @ 17:23:51 #223
8369 speknek
Another day another slay
pi_118380018
Ik heb zowel B als M informatica gedaan, en vond mijn B ook een stuk moeilijker dan mijn M. Komt natuurlijk ook omdat je dan iets gaat doen (meestal) dat je leuker vindt. Cum laude in je master is vooral belangrijker omdat je dan meer met onderzoek bezig bent, en dat is de belangrijkste graadmeter voor een Phd.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_118380221
Geweldig. Krijg advertentie mail voor een grote master en PhD-beurs in London... die zaterdag al is. Dat gaat dus helaas niet meer lukken.

Plan is nu om eerst m'n eerste paper te schrijven/af te ronden voor m'n masterthesis en dan daarna (half november) te gaan werken aan een uitgebreid onderzoeksplan voor de mogelijke PhD.

Weet iemand of er ergens fatsoenlijke voorbeeldopzetten (geaccepteerde formats) te vinden zijn die ik eventueel als leidraad kan gebruiken? Veel aanvragen/onderzoeksplannen zijn geïntegreerd met de aanvraag voor je funding hier en daar staat dan ook expliciet op vermeld dat ze geen appendixen accepteren en dat je ze over moet halen met dat wat je op het formulier hebt ingevuld, maar een leidraad voor een algemeen plan zou toch wel heel fijn zijn.
Ga sowieso m'n huidige begeleider vragen of hij kan helpen, en wellicht overweeg ik wel om (als ik de kans krijg en ik niet word aangenomen voor een plek aan de universiteit van mijn keuze) 'gewoon' in Hull te blijven, wat het proces op z'n minst voor het faculteitsdeel (los van funding) makkelijker zal maken, maar moet toch binnenkort gaan beginnen met het insturen van m'n spullen. :o
Ja doei.
  donderdag 25 oktober 2012 @ 15:37:33 #225
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_118419881
Heb helaas geen antwoord op je vraag MoBlo, succes :)

Ik heb echt zo grof onderschat wat het opmaken van je proefschrift inhoudt |:( Voor de 2e keer feedback terug op de "proefbestanden". Nu moet het goed zijn, maar is de deadline zo strak dat ik alleen tijd heb voor een digitale proefdruk ipv een offset proefdruk. Toch spannend, ineens een paar dozen met boekjes voor je deur die je alleen nog maar digitaal hebt gezien :{

Hij is wel mooi O+
  Moderator donderdag 25 oktober 2012 @ 15:42:39 #226
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_118420097
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 15:37 schreef Quoi het volgende:
Heb helaas geen antwoord op je vraag MoBlo, succes :)

Ik heb echt zo grof onderschat wat het opmaken van je proefschrift inhoudt |:( Voor de 2e keer feedback terug op de "proefbestanden". Nu moet het goed zijn, maar is de deadline zo strak dat ik alleen tijd heb voor een digitale proefdruk ipv een offset proefdruk. Toch spannend, ineens een paar dozen met boekjes voor je deur die je alleen nog maar digitaal hebt gezien :{

Hij is wel mooi O+
Ja een boekje bouwen is niet niets.

het is fijn gevoel hoor als die dozen er zijn :D
  donderdag 25 oktober 2012 @ 15:47:44 #227
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_118420313
22 december, dan heb ik een fijn gevoel is er even helemaal klaar mee
  Moderator donderdag 25 oktober 2012 @ 15:50:54 #228
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_118420471
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 15:47 schreef Quoi het volgende:
22 december, dan heb ik een fijn gevoel is er even helemaal klaar mee
:D ik vond de tijden tussen het krijgen van de boekjes en het promoveren eigenlijk het relaxte :D

maarja er klaar mee zijn hoort er ook bij :D
  donderdag 25 oktober 2012 @ 15:57:39 #229
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_118420765
Feestlocatie is overigens geregeld: superleuke kroeg! Vanavond maar es effe in A'dam een restaurant uittesten met mijn paranimfjes :) Dat is dan wel weer leuk :7
pi_118425266
Ik heb een vraag met betrekking tot wat hier eerder stond over cijfers.
Ik heb mijn master met gemiddeld een 8,0 afgesloten wat bij mijn opleiding ook een Cum Laude notering heeft opgeleverd. Nu wil ik graag in Engeland solliciteren op een PhD-plek, maar hoe kan ik dit het beste omschrijven in termen van het Engelse onderwijssysteem? Letterlijk cijfers omrekenen is raar omdat de Nederlandse '10' daar eigenlijk niet voor kan komen geloof ik.
  donderdag 25 oktober 2012 @ 17:59:26 #231
124676 RobertoCarlos
pi_118425690
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 17:47 schreef Operc het volgende:
Ik heb een vraag met betrekking tot wat hier eerder stond over cijfers.
Ik heb mijn master met gemiddeld een 8,0 afgesloten wat bij mijn opleiding ook een Cum Laude notering heeft opgeleverd. Nu wil ik graag in Engeland solliciteren op een PhD-plek, maar hoe kan ik dit het beste omschrijven in termen van het Engelse onderwijssysteem? Letterlijk cijfers omrekenen is raar omdat de Nederlandse '10' daar eigenlijk niet voor kan komen geloof ik.
Ik zou gewoon de term Cum Laude toevoegen en niet over het cijfer beginnen. Om eerlijk te zijn: een 8 gemiddeld is namelijk ook niet overdreven hoog, dus laat ze daar maar lekker naar vragen als ze het echt willen weten...

(hoe kan het dat je met een 8 CL hebt gehaald? Dat is toch gemiddeld een 8,5 en je bent pas afgestudeerd? Even uit nieuwsgierigheid :) )
pi_118425742
Een 8 staat ongeveer gelijk aan een 2:1 :)
Ja doei.
pi_118425881
quote:
2s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 17:59 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ik zou gewoon de term Cum Laude toevoegen en niet over het cijfer beginnen. Om eerlijk te zijn: een 8 gemiddeld is namelijk ook niet overdreven hoog, dus laat ze daar maar lekker naar vragen als ze het echt willen weten...

(hoe kan het dat je met een 8 CL hebt gehaald? Dat is toch gemiddeld een 8,5 en je bent pas afgestudeerd? Even uit nieuwsgierigheid :) )
Ik dacht 8 gemiddeld en geen enkel cijfer onder de 7, of iets dergelijks.
  donderdag 25 oktober 2012 @ 18:09:39 #234
8369 speknek
Another day another slay
pi_118425982
Regels voor cum laude verschillen per studie.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 25 oktober 2012 @ 18:10:31 #235
124676 RobertoCarlos
pi_118426010
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 18:09 schreef speknek het volgende:
Regels voor cum laude verschillen per studie.
Is deze reactie aan mij gericht?
  donderdag 25 oktober 2012 @ 18:12:28 #236
8369 speknek
Another day another slay
pi_118426078
Ja.
pi_118426162
Bij mij was het ook gemiddeld boven de 8, met voor de afstudeerscriptie minstens een 8,5.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_118426269
quote:

[..]

Wat speknek al zegt, het verschilt per studie/universiteit. Bij mij gold dat mijn scriptie een 8 of hoger moest zijn, de overige vakken gemiddeld een 8 of hoger en geen vak lager dan een 7.

Was dat bij jou anders RobertoCarlos?
  donderdag 25 oktober 2012 @ 18:37:35 #239
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_118426869
quote:

[..]

Ook hier geldt: cum laude-aanzien verschilt per land. En over het algemeen staat cum laude vooral in Nederland als 'uitmuntend hoog' aangeschreven, en is het veel minder bijzonder in het buitenland. Kijk hier mee uit!
  donderdag 25 oktober 2012 @ 18:47:53 #240
124676 RobertoCarlos
pi_118427213
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 18:18 schreef Operc het volgende:

[..]

Wat speknek al zegt, het verschilt per studie/universiteit. Bij mij gold dat mijn scriptie een 8 of hoger moest zijn, de overige vakken gemiddeld een 8 of hoger en geen vak lager dan een 7.

Was dat bij jou anders RobertoCarlos?
Je studeerde toch ook aan de UL?
pi_118427944
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 18:37 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Ook hier geldt: cum laude-aanzien verschilt per land. En over het algemeen staat cum laude vooral in Nederland als 'uitmuntend hoog' aangeschreven, en is het veel minder bijzonder in het buitenland. Kijk hier mee uit!
Ja precies, dat was de reden dat ik het lastig vind om dit te omschrijven bij sollicitaties.

quote:
2s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 18:47 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Je studeerde toch ook aan de UL?
Nope, de RU. ;)
Wanneer studeerde jij af en wat waren bij jou de criteria?
  donderdag 25 oktober 2012 @ 19:09:51 #242
124676 RobertoCarlos
pi_118428295
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 19:03 schreef Operc het volgende:

Nope, de RU. ;)
Wanneer studeerde jij af en wat waren bij jou de criteria?
Ok, dat verklaart het een en het ander. Aan de UL hebben ze dus namelijk sinds een paar jaar de CL-norm van 8,5 gewogen gemiddelde universiteitsbreed ingesteld. Daarvoor was dat 'slechts' een 8 ;)
  donderdag 25 oktober 2012 @ 19:11:09 #243
124676 RobertoCarlos
pi_118428356
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 19:03 schreef Operc het volgende:

[..]

Ja precies, dat was de reden dat ik het lastig vind om dit te omschrijven bij sollicitaties.
In dat geval moet je dus gewoon uitzoeken wat die uni belangrijk vind qua cijfers en dat noemen bij je sollicitatie. En als dat niet goed te bepalen is zou ik het of neutraal houden, of zowel de 8 als het CL noemen.
pi_118428862
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 18:01 schreef motorbloempje het volgende:
Een 8 staat ongeveer gelijk aan een 2:1 :)
2:1 is een B gemiddelde in Engeland, dat komt meer overeen met een 7 in NL.

http://www.nuffic.nl/best(...)enigd-koninkrijk.pdf
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 17:12:53 #245
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_118628084
Ik ben verliefd op mijn proefdrukken O+
pi_118636586
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 17:12 schreef Quoi het volgende:
En dan moet je ze straks gaan weggeven ;(
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 23:16:52 #247
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_118649052
Pff, vind de inleiding en discussie van het proefschrift nog meer werk dan ik dacht. Ik wil toch wel graag compleet zijn, en stiekem weet je dat het gros nooit verder komt dan de inleiding en discussie van je proefschrift, dus het is zo zonde om dit te laten verslonzen. Maar jemig wat een rotklusje. Heb je net bij alle artikelen al discussies geschreven, moet je het ineens weer dunnetjes over doen over al je artikelen heen, en even laten zien dat je ook een helikopter-view hebt. pfff...

En als nu ineens alle gesubmitte artikelen tegelijk terugkomen met een snelle revisie als oordeel voorzie ik een lichte eind-crisis in tijd aankomen :')
pi_118669522
Vervelend is het als oude klussen terugkomen, inderdaad. Maar ik vind het schrijven van de algemene inleiding en discussie juist het leukst. Eindelijk wat ruimte om je ideeën uit te leggen zonder je te hoeven bekommeren om tijdschriftpolitiek of een woordlimiet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_118669867
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 14:04 schreef Mishu het volgende:

Wat mij echter wel irriteert zijn sommige mensen binnen de wetenschap die neerkijken op andere onderzoekers. Deze mensen mogen van mij echt een weekje vakantie gaan nemen ofzo, we vinden allemaal wetenschap leuk, negativiteit en vervelend doen is daarbij niet nodig :{w
In welk vakgebied zit je? Ik herken de minachting niet.

Ga je een researchmaster doen? Dat helpt wel. Sterker nog, tegenwoordig worden bij ons alleen nog maar researchmasterstudenten aangenomen voor promotietrajecten. En ik heb de indruk dat de masterscriptie belangrijker gevonden wordt dan de cijfers die je tijdens je studie hebt gehaald. Ik zou er als je verder wilt in de wetenschap alles aan doen om je scriptie te schrijven in het vakgebied waar je je verder in wilt ontwikkelen, het liefst bij een docent die je als je toekomstige promotor ziet. En je scriptie moet je eerste publicatie worden. Idealiter probeer je dat al met je bachelorscriptie te doen.

Relevante bijbanen kunnen je ook verder helpen. Veel van de promovendi bij ons waren onderzoeksassistenten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 31 oktober 2012 @ 20:50:06 #250
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_118683539
tvp, ook net begonnen aan mijn promotietraject aan de UvA.
Van collega's die (bijna) klaar zijn krijg ik allerlei waarschuwingen in de trant van 'run while you can' :P ben benieuwd..
pi_118683709
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 17:12 schreef Quoi het volgende:
Oh wacht, ik las `proefschriften' -.-
pi_118683750
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 20:50 schreef peejdorie het volgende:
tvp, ook net begonnen aan mijn promotietraject aan de UvA.
Van collega's die (bijna) klaar zijn krijg ik allerlei waarschuwingen in de trant van 'run while you can' :P ben benieuwd..
Als grap mag ik hopen?
pi_119276773
Ik ben net afgestudeerd en wil het liefst gaan promoveren, dus ben druk op zoek. Ik zit nu een sollicitatiebrief/CV te schrijven, maar wat is gebruikelijk;
-noem je beoordelingen/cijfers die je tijdens je master heb behaald?
-ik ben net niet cum laude afgestudeerd (7,88), zet ik dan toch een 8 gemiddeld op mn CV (zonder cum laude)?
-Zet je meteen referenties op je CV of "referenties op aanvraag"?

Verder nog nuttige tips?
  Moderator vrijdag 16 november 2012 @ 15:04:18 #254
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_119276882
quote:
11s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 20:53 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Als grap mag ik hopen?
Als je bijna klaar bent heb je vaak wel een andere blijk op dingen, maar als ze serieus zeggen dat je moet oppassen zou ik maar eens goed met ze van gedachte wisselen over jouw project :D profs willen nog wel eens in het begin op iets heel riscovols mikken en dat is niet erg als ze maar wel wat achter de hand hebben... kortom als beginnende aio moet je er wel vol in gaan.. maar ook wel naar de haalbaarheid blijven kijken :D
  Moderator vrijdag 16 november 2012 @ 15:07:19 #255
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_119276977
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 15:01 schreef Bbs29 het volgende:
Ik ben net afgestudeerd en wil het liefst gaan promoveren, dus ben druk op zoek. Ik zit nu een sollicitatiebrief/CV te schrijven, maar wat is gebruikelijk;
-noem je beoordelingen/cijfers die je tijdens je master heb behaald?
-ik ben net niet cum laude afgestudeerd (7,88), zet ik dan toch een 8 gemiddeld op mn CV (zonder cum laude)?
-Zet je meteen referenties op je CV of "referenties op aanvraag"?

Verder nog nuttige tips?
Ik kan niet zeggen wat gebruikelijk is maar ik heb nooit cijfers op mijn cv of in mijn brief gezet. Referenties heb ik er wel gelijk bij gezet... Als ze die cijfers zo belangrijk vinden kunnen ze er wel naar vragen in het gesprek.

Wat denk ik het belangrijkste is om over te brengen in je brief is enhausiastme en motivatie... wil je echt 4 jaar van je leven bezig zijn met 1 onderwerp... zal vrijwel zeker een (indirecte) vraag zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')