Wij werden echt doodgegooid met fluor, vuurwerk en broodzoutquote:Op donderdag 29 maart 2012 22:05 schreef H-D het volgende:
Van Staats en Bestuurs ken ik er geen 1 meernja Meerenberg maar die kent iedereen.
Ditquote:Op donderdag 29 maart 2012 22:06 schreef Yreal het volgende:
[..]
Wij werden echt doodgegooid met fluor, vuurwerk en broodzout
Ik vond denk ik die kerel van goederenrecht en verbintenissenrecht het allerbest tot nu toe.quote:Op donderdag 29 maart 2012 22:12 schreef Yreal het volgende:
ik vond constitutioneel leuk![]()
Goede docenten, goede club mensen en veel geleerd in een relaxt sfeertje
Nu ook heel vaak bijna lege collegezalen hr :Squote:Op donderdag 29 maart 2012 22:17 schreef Yreal het volgende:
Ergens mis ik het avondonderwijs wel. Bijna lege collegezalen tijdens hoorcollege en altijd dezelfde mensen in de werkgroepen, geen gezeik om huiswerk en afwezigheid
geen idee, heb al 4 maanden geen hoorcollege gevolgdquote:Op donderdag 29 maart 2012 22:17 schreef H-D het volgende:
[..]
Nu ook heel vaak bijna lege collegezalen hr :S
Naughty naughtyquote:Op donderdag 29 maart 2012 22:18 schreef Yreal het volgende:
[..]
geen idee, heb al 4 maanden geen hoorcollege gevolgd![]()
Orientatie wordt volgend jaar samen gegooid met inkomstenbelasting, dus als je dit jaar nog belastingrecht haalt val je onder de overgangsregeling voor volgend, waardoor inkomstenbelasting nog een apart vak is. Handelsrecht in de herkansing maken kan je doen, ik had het tentamen gisteren en ik vond het een onwijs moeilijk tentamen, weet niet of het haalbaar is zonder onderwijs of dat ik zo retarded benquote:Op donderdag 29 maart 2012 20:33 schreef eightythree het volgende:
Hey! Ik heb hier nog nooit eerder gepost, maar ben tweedejaars Rechtsgeleerdheid aan de UvA. Ik zag dat er meerdere mensen op de UvA zitten dus ik had even een vraag en hoop dat jullie mij er mee kunnen helpen
Zoals gezegd zit ik in het tweede jaar van de bachelor Rechtsgeleerdheid. De laatste tijd zit ik echter sterk te twijfelen of ik toch niet fiscaal had moeten doen.. Nu ben ik lekker laat want de vakken voor fiscaal (fiscaal bestuursrecht, belastingrecht oriëntatie en handelsrecht) werden in het eerste semester en tweede semester, eerste blok gegeven.
Echter, Belastingrecht oriëntatie wordt komend blok ook gegeven en Handelsrecht zou ik de tweede kans (in juni) mee kunnen pakken. Rest dus alleen nog Fiscaal bestuursrecht. Probleem is dat ik het even niet meer snap met die nieuwe curriculums (curricula?) van volgend jaar. Kan ik Fiscaal bestuursrecht volgend jaar gewoon inhalen? Ik neem eigenlijk aan van wel, want er zou toch wel een regeling zijn voor de mensen die het dit jaar niet hebben gehad? En daarnaast, zie ik misschien iets over het hoofd? Stomme is dat vanaf volgend jaar de eerste twee (in plaats van alleen het eerste) jaren van Rechtsgeleerdheid en Fiscaal recht gelijk zijn, dus dan had dit niet zo'n probleem geweest, maarja.
Ik ga volgende week sowieso even langs bij de studieadviseur maar wilde even peilen!
Woon je zo ver weg dan?quote:Op donderdag 29 maart 2012 22:30 schreef Yreal het volgende:
Nouwja, ik volg alles wel maar ik ga nooit heen. Ik heb meer te doen en ga dus niet voor hoorcolleges 4 uur reizen
Precies wat ik doequote:Op donderdag 29 maart 2012 22:30 schreef Yreal het volgende:
Nouwja, ik volg alles wel maar ik ga nooit heen. Ik heb meer te doen en ga dus niet voor hoorcolleges 4 uur reizen
Met de motor is het minder dan de helft van die tijd, maarja, benzine is niet gratisquote:
scheelt wel echt een heleboel vind ik persoonlijk. Als ik het vak niet volg faal ik hopeloosquote:Op donderdag 29 maart 2012 23:38 schreef Tchock het volgende:
[..]
Precies wat ik doeAlleen ik volg ze ook niet on-line
En dat heb ik gemerkt dit blok
Daar noem je 3 exen en 3 studiegenoten die geen baan kunnen krijgenquote:Op donderdag 29 maart 2012 21:49 schreef Yreal het volgende:
[..]
Nog steeds better dan communicatiewetenschappen, kunstgeschiedenis of wijsbegeerte. VEEEEEL beter. Zolang je maar niet in het strafrecht wil afstuderen![]()
of wat dacht je van portugees? Of duits !quote:Op donderdag 29 maart 2012 23:58 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
Daar noem je 3 exen en 3 studiegenoten die geen baan kunnen krijgen
Afhankelijk van je universiteit bestaan die straks niet meerquote:Op vrijdag 30 maart 2012 00:05 schreef Yreal het volgende:
[..]
of wat dacht je van portugees? Of duits !Frans? Spaans?
Of wat is deze dan? Future Planet Studies
Dit vooral. Het verbaast mij hoe weinig sommige mensen weten een paar maanden na het halen van het tentamen. Dan wordt er in vak A een keer verwezen naar een begrip dat langs is gekomen bij vak B en kijkt 80% van de studenten de leraar aan alsof hij Chinees praat.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 00:48 schreef Ryon het volgende:
Wat betreft rechten en over dat artikel dat het landelijk gezien algemeen zuigt qua onderwijs:
Klopt. Rechtsgeleerdheid is gewoon studie die een aantal grote makkes heeft. De 1100 jaars bij een universiteit zijn daar een van, het gebrek aan docenten en werkgroepen is daar ook een van en het geforceerd een wetenschappelijk element willen inbrengen waar 95% van de studenten stiekem niet op zit te wachten is er ook een van. Studenten worden gemiddeld gezien gewoon slecht opgeleid. Niet iedereen kan met de gegeven vrijheid en mogelijkheden omgaan, wat tot veel studievertraging en uitval leidt. Ik ben zelf wel een groot voorstander van deze vrijheid, maar moet ook bekennen dat dit iets van vroeger is.
Wat mij betreft vindt er intensievere samenwerking plaats met het hbo recht. Maar dan wel in de zin van dat jaarsch actief aangeraden wordt om daar hun heil te zoeken. Tentamens die te halen zijn op het stampen van samenvattingen en oude tentamens de dag voor het tentamen i.p.v het testen van opgedane kennis en vaardigheden over de langere termijn zijn geen beste tentamens, meer een methode of te zien of iemand de moeite genomen heeft een lijstje arresten uit zijn kop te stampen. Sowieso is het onbegrijpelijk dat vakken afgesloten kunnen worden gebaseerd op 1 cijfer (een tentamen).
Binnen veel studies is het gebruik dat een vak bestaat uit verscheidene componenten. De combinatie participatie (10%), presentatie (10%), essay (30%) en tentamen I + II (25% + 25%) - met als verplichting dat alles boven de 5 moet zijn - geeft de mogelijkheid om een student op veel meer gebieden te toetsen. Het wordt hierdoor lastiger om een hoger gemiddelde te halen omdat je vaker moet pieken en een negen nog geen zomer maakt. Maar het dwingt de student wel om door het blok heen op een hoger niveau te presenteren.
Volgend jaar gaat het nieuwe systeem in bij rechten op de UvA. Ik ben erg benieuwd wat dat voor een vernieuwingen met zich mee gaat brengen. Ik heb er goede hoop op dat de boel een stuk strenger gaat worden.
Meerkeuze tentamens slaan imo nergens op, dat is alleen testen of je het weet en niet of je je vaardigheden kan toepassen en beargumenteren in een casus. Daarboven op ben ik ook nog eens tering slecht in MC terwijl ik het me bij de open vragen altijd goed luktquote:Op vrijdag 30 maart 2012 06:49 schreef Klonker het volgende:
[..]
Dit vooral. Het verbaast mij hoe weinig sommige mensen weten een paar maanden na het halen van het tentamen. Dan wordt er in vak A een keer verwezen naar een begrip dat langs is gekomen bij vak B en kijkt 80% van de studenten de leraar aan alsof hij Chinees praat.
Een tentamen is zo makkelijk te leren door puur te stampen op de korte termijn zonder het zelfs nog volledig te snappen. Meerkeuze tentamens helpen daar ook niet aan mee.
Eens. Bij MC tentamens denk ik nog al eens te ver door over dingen die van toepassing kunnen zijn en dan ga ik toch weer twijfelen. Antwoorden zijn ook niet per se fout of goed in dat geval, maar je kunt er wel punten op missen.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 09:05 schreef Yreal het volgende:
mc is wel relaxter als je niks weet, kan je gokken.
Zodra je het wel weet is mc juist klote. Als je je dan niet in een antwoord kan vinden moet je alsnog gaan gokken, terwijl je bij een open vraag een onwijs lulverhaal kan ophangen om punten te sprokkelen
Respect hoor. Moet een pittige opgave zijn.quote:
Dank je wel. Aan de andere kant is het ook wel weer een vorm van ontspanning om met heel andere zaken bezig te zijnquote:Op vrijdag 30 maart 2012 10:10 schreef eriksd het volgende:
[..]
Respect hoor. Moet een pittige opgave zijn.
Dat is wel veelquote:Op donderdag 29 maart 2012 23:54 schreef Yreal het volgende:
[..]
Met de motor is het minder dan de helft van die tijd, maarja, benzine is niet gratis![]()
Hoofdzakelijk gewoon een waardeloze ov aansluiting
[..]
scheelt wel echt een heleboel vind ik persoonlijk. Als ik het vak niet volg faal ik hopeloos
Ik zit persoonlijk echt niet te wachten op meer werkcolleges hr, integendeel. Vind het wel prima zo. Kan je tenminste zelf je studie inrichten en ook nog genoeg tijd hebben voor dingen naast je studie enzo.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 00:48 schreef Ryon het volgende:
Wat betreft rechten en over dat artikel dat het landelijk gezien algemeen zuigt qua onderwijs:
Klopt. Rechtsgeleerdheid is gewoon studie die een aantal grote makkes heeft. De 1100 jaars bij een universiteit zijn daar een van, het gebrek aan docenten en werkgroepen is daar ook een van en het geforceerd een wetenschappelijk element willen inbrengen waar 95% van de studenten stiekem niet op zit te wachten is er ook een van. Studenten worden gemiddeld gezien gewoon slecht opgeleid. Niet iedereen kan met de gegeven vrijheid en mogelijkheden omgaan, wat tot veel studievertraging en uitval leidt. Ik ben zelf wel een groot voorstander van deze vrijheid, maar moet ook bekennen dat dit iets van vroeger is.
Wat mij betreft vindt er intensievere samenwerking plaats met het hbo recht. Maar dan wel in de zin van dat jaarsch actief aangeraden wordt om daar hun heil te zoeken. Tentamens die te halen zijn op het stampen van samenvattingen en oude tentamens de dag voor het tentamen i.p.v het testen van opgedane kennis en vaardigheden over de langere termijn zijn geen beste tentamens, meer een methode of te zien of iemand de moeite genomen heeft een lijstje arresten uit zijn kop te stampen. Sowieso is het onbegrijpelijk dat vakken afgesloten kunnen worden gebaseerd op 1 cijfer (een tentamen).
Binnen veel studies is het gebruik dat een vak bestaat uit verscheidene componenten. De combinatie participatie (10%), presentatie (10%), essay (30%) en tentamen I + II (25% + 25%) - met als verplichting dat alles boven de 5 moet zijn - geeft de mogelijkheid om een student op veel meer gebieden te toetsen. Het wordt hierdoor lastiger om een hoger gemiddelde te halen omdat je vaker moet pieken en een negen nog geen zomer maakt. Maar het dwingt de student wel om door het blok heen op een hoger niveau te presenteren.
Volgend jaar gaat het nieuwe systeem in bij rechten op de UvA. Ik ben erg benieuwd wat dat voor een vernieuwingen met zich mee gaat brengen. Ik heb er goede hoop op dat de boel een stuk strenger gaat worden.
Helemaal waar wat jij zegt. Dit kan ik goed terugzien bij mijn medestudenten. Met de ene medestudente kan ik heel goed praten over dingen die we al gehad hebben bij andere vakken, maar met een andere medestudent loopt het gesprek dood als ik zeg dat we een bepaald arrest hebben gehad bij een vorig vak.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 06:49 schreef Klonker het volgende:
Dit vooral. Het verbaast mij hoe weinig sommige mensen weten een paar maanden na het halen van het tentamen. Dan wordt er in vak A een keer verwezen naar een begrip dat langs is gekomen bij vak B en kijkt 80% van de studenten de leraar aan alsof hij Chinees praat.
Een tentamen is zo makkelijk te leren door puur te stampen op de korte termijn zonder het zelfs nog volledig te snappen. Meerkeuze tentamens helpen daar ook niet aan mee.
Goed om te horenquote:Op vrijdag 30 maart 2012 22:36 schreef Yreal het volgende:
Ging wel goed opzich, sowieso wel gehaald![]()
1 vraag nog heel interessant wat aan toegevoegd. Priesters werden vervolgd voor sr249, 18 jaar na datum. De vraag was of het verweer omtrent functioneel daderschap slaagt. Wel even het gewenste antwoord gegeven natuurlijk.
Maar dat het eigenlijk niet tot dat verweer komt, ovj is immers niet ontvankelijk
Zou dan denk je niet het gewenste antwoord sowieso zijn dat de ovj niet ontvankelijk is en het gewoon een strikvraag was?quote:Op vrijdag 30 maart 2012 22:36 schreef Yreal het volgende:
Ging wel goed opzich, sowieso wel gehaald![]()
1 vraag nog heel interessant wat aan toegevoegd. Priesters werden vervolgd voor sr249, 18 jaar na datum. De vraag was of het verweer omtrent functioneel daderschap slaagt. Wel even het gewenste antwoord gegeven natuurlijk.
Maar dat het eigenlijk niet tot dat verweer komt, ovj is immers niet ontvankelijk
Waarschijnlijk wel. UvA heeft wel vaker van die geintjes.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 10:54 schreef H-D het volgende:
[..]
Zou dan denk je niet het gewenste antwoord sowieso zijn dat de ovj niet ontvankelijk is en het gewoon een strikvraag was?
Succes!quote:Op vrijdag 30 maart 2012 23:17 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
Goed om te horenIk heb vanavond de boeken maar dichtgelaten. Volgens mij ben ik er wel klaar voor.
Slachtoffer was 16, het was 18 jaar geleden. Art 71 lid3 geld alleen bij genitale verminkingquote:Op zaterdag 31 maart 2012 10:57 schreef H-D het volgende:
Heb je trouwens wel rekening gehouden met 71 lid 3 Sr dat de verjaringstermijn pas begint te lopen op de dag nadat slachtoffer 18 is geworden?
Echt?? Maar daar hebben we het nog niet over gehad?quote:Op zaterdag 31 maart 2012 10:57 schreef eriksd het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel. UvA heeft wel vaker van die geintjes.
[..]
Zeg niet dat het zo is, maar in ieder geval hebben ze bij fiscaal er een handje van om een enorme opgave op te tuigen waarbij iedereen een soort "aha erlebnis" krijgt en driftig begint te schrijven, terwijl je bij wijze van spreke geeneens een bron van inkomen hebt.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 11:13 schreef Yreal het volgende:
[..]
Slachtoffer was 16, het was 18 jaar geleden. Art 71 lid3 geld alleen bij genitale verminking
[..]
Echt?? Maar daar hebben we het nog niet over gehad?
quote:Op zaterdag 31 maart 2012 11:20 schreef SpotlessMind00 het volgende:
Net terug van tentamen strafrecht. Voorlopige uitslag een 8
Goed gedaan!quote:Op zaterdag 31 maart 2012 11:20 schreef SpotlessMind00 het volgende:
Kolere man. Dat staat lekker in verhouding dan.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 14:27 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Staatsrecht.
10 opdrachten maken die 2 uur kosten per stuk, voor een vrijstelling van 1 vraag.
Ik kan je er alles over vertellen. Vorig jaar heb ik dit vak gevolgd en met een zesje afgesloten omdat ik niet door het boek kwam. Geloof me, beter maak je die opdrachten gewoon. Die opdrachten hebben ervoor gezorgd dat ik Staatsrecht kon halen. Volgens mij komt 70% van het tentamen uit de opdrachten voor de credit.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 14:27 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Staatsrecht.
10 opdrachten maken die 2 uur kosten per stuk, voor een vrijstelling van 1 vraag.
Ik ga ze ook wel doen, maar het is wel verdomd veel werk.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 14:37 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Ik kan je er alles over vertellen. Vorig jaar heb ik dit vak gevolgd en met een zesje afgesloten omdat ik niet door het boek kwam. Geloof me, beter maak je die opdrachten gewoon. Die opdrachten hebben ervoor gezorgd dat ik Staatsrecht kon halen. Volgens mij komt 70% van het tentamen uit de opdrachten voor de credit.
Een tip: Bestel Slimstuderen of de verslagen van JoHo, want dat boek van Staatsrecht is hopeloos net als de colleges die overdag worden gegeven.
Ik kan mij heugen van het tentamen van vorig jaar dat ze in hun vraagstelling diep ingingen op de details van het boek. Die verslagen kun je zeker goed gebruiken als een soort van vertaling van wat er in het boek wordt geschreven. In het boek wordt erg veel gestrooid met moeilijke formuleringen/woorden.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 14:42 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Ik ga ze ook wel doen, maar het is wel verdomd veel werk.
Verslagen van slimstuderen lijkt me ook wel handig, maar ik ga toch proberen door het boek heen te komen, al is het maar een gedeelte ervan.
Oh laatmaar dan, dacht dat dat artikel gewijzigd was.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 11:13 schreef Yreal het volgende:
[..]
Slachtoffer was 16, het was 18 jaar geleden. Art 71 lid3 geld alleen bij genitale verminking
[..]
Echt?? Maar daar hebben we het nog niet over gehad?
Netjes!quote:Op zaterdag 31 maart 2012 11:20 schreef SpotlessMind00 het volgende:
Van der Pot.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 14:57 schreef SpotlessMind00 het volgende:
Welk boek hebben jullie voor staatsrecht ?
Hier schrijven ze Kortmann voor.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 14:57 schreef SpotlessMind00 het volgende:
Welk boek hebben jullie voor staatsrecht ?
Was er kennismakingsdag op de RU vandaag dan?quote:Op zaterdag 31 maart 2012 15:40 schreef LDS het volgende:
Lol, vandaag op de RU werd een noodkreet geslagen naar alle mannen in de zaal of we alsjeblieft Rechten wilden gaan studeren want er waren zo weinig mannen in Nijmegen. In dit topic in ieder geval alleen maar mannen hahah.
Maar ik ben er denk ik nu al in 5VWO uit, het gaat de Plusstudie Rechten en Management worden, gewoon normaal recht icm met 5 vakken Bedrijfskunde verspreid over 4 jaar. Iemand die dat nog meer doet hier aan de RU?
Jep, Bachelor Voorlichtingsdagquote:Op zaterdag 31 maart 2012 16:00 schreef H-D het volgende:
[..]
Was er kennismakingsdag op de RU vandaag dan?
Owja ik zag ergens een papiertje hangen nu je het zegtquote:
Jep, moet zeggen, was zeer interessant. Ehm, ik geloof dat de beste man Paul heette, maar dat weet ik niet meer zeker. In ieder geval een grijze man met een bril, die het niet kon laten om een aantal sneren te maken naar Vitesse (toen had ie mequote:Op zaterdag 31 maart 2012 16:08 schreef H-D het volgende:
[..]
Owja ik zag ergens een papiertje hangen nu je het zegt![]()
Was het leuk? Wie gaf dat voor rechten?
Paul Bovend'Eert? Hoogleraar staatsrecht hieroquote:Op zaterdag 31 maart 2012 16:12 schreef LDS het volgende:
[..]
Jep, moet zeggen, was zeer interessant. Ehm, ik geloof dat de beste man Paul heette, maar dat weet ik niet meer zeker. In ieder geval een grijze man met een bril, die het niet kon laten om een aantal sneren te maken naar Vitesse (toen had ie me) en het kabinet Rutte haha. Maar het heeft bij mij in ieder geval effect gehad, ben nu eigenlijk zeer zeker van mijn keuze.
Jep, nu je het zegt, hij was inderdaad hoogleraar staatsrecht. Nee was gewoon prima presentatie. Daarna nog even langs Bedrijfskunde geweest, weet ik ook meteen dat ik dat het beste als die plusstudie kan doen, zo'n dubbelstudie wat ik eerst in overweging had lijkt me echt killingquote:Op zaterdag 31 maart 2012 16:15 schreef H-D het volgende:
[..]
Paul Bovend'Eert? Hoogleraar staatsrecht hierogeeft wel toffe colleges. Was voor mij de enige reden om in het 1e jaar naar colleges staatsrecht te gaan
. Daarnaa nooit meer staatsrecht gehad want doe Notarieel.
Dan doet ie het daar blijkbaar ook goed als ie jou overtuigd heeft haha
Hij is ook de decaan van de faculteit btwquote:Op zaterdag 31 maart 2012 16:21 schreef LDS het volgende:
[..]
Jep, nu je het zegt, hij was inderdaad hoogleraar staatsrecht. Nee was gewoon prima presentatie. Daarna nog even langs Bedrijfskunde geweest, weet ik ook meteen dat ik dat het beste als die plusstudie kan doen, zo'n dubbelstudie wat ik eerst in overweging had lijkt me echt killing
Wat houdt zo'n plusstudie precies in? Klinkt nml erg interessant (ook die combi).quote:Op zaterdag 31 maart 2012 16:21 schreef LDS het volgende:
[..]
Jep, nu je het zegt, hij was inderdaad hoogleraar staatsrecht. Nee was gewoon prima presentatie. Daarna nog even langs Bedrijfskunde geweest, weet ik ook meteen dat ik dat het beste als die plusstudie kan doen, zo'n dubbelstudie wat ik eerst in overweging had lijkt me echt killing
Ik doe recht & management, dus het programma met de dubbele master. Dit is met bijhouden gewoon prima te doen, dus dat lijkt me zeker het geval met de plusstudie.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 15:40 schreef LDS het volgende:
Lol, vandaag op de RU werd een noodkreet geslagen naar alle mannen in de zaal of we alsjeblieft Rechten wilden gaan studeren want er waren zo weinig mannen in Nijmegen. In dit topic in ieder geval alleen maar mannen hahah.
Maar ik ben er denk ik nu al in 5VWO uit, het gaat de Plusstudie Rechten en Management worden, gewoon normaal recht icm met 5 vakken Bedrijfskunde verspreid over 4 jaar. Iemand die dat nog meer doet hier aan de RU?
In de plusstudie volg je het gewone programma Recht, maar heb je 5 extra vakken Bedrijfskunde (één extra in het 1e, 3e en 4e jaar, twee extra in het 2e jaar). Je bent gewoon in 4 jaar klaar, en krijg een certificaat Bedrijfskunde (en bent natuurlijk gewoon meester in het Recht).quote:Op zaterdag 31 maart 2012 17:47 schreef Nailpolish het volgende:
[..]
Wat houdt zo'n plusstudie precies in? Klinkt nml erg interessant (ook die combi).
Is het niet mogelijk om gewoon losse vakken extra te volgen? Heb je geen officieel certificaat maar het idee blijft hetzelfde. Als ik werkgever was zou ik ook eerder iemand aannemen die uit zichzelf allerlei extra vakken gevolgd heeft dan iemand die dat vanuit een programma deed.quote:Op zondag 1 april 2012 16:31 schreef Ryon het volgende:
Klinkt als een logische combinatie. Ik heb mij altijd al afgevraagd waarom dat soort plusstudies niet meer werden aangeboden. Moet toch wel veel vraag naar zijn.
Dit is natuurlijk een rare redenering.quote:Op zondag 1 april 2012 17:28 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Is het niet mogelijk om gewoon losse vakken extra te volgen? Heb je geen officieel certificaat maar het idee blijft hetzelfde. Als ik werkgever was zou ik ook eerder iemand aannemen die uit zichzelf allerlei extra vakken gevolgd heeft dan iemand die dat vanuit een programma deed.
Ik zelf wil de komende jaren ook wat extra vakken volgen. (Mathematische) Logica, filosofie, statistiek. Lijkt me gewoon leuk om daar meer van te weten.Dan is het trouwens ook wel jammer dat de UvT zo'n kleine, gespecialiseerde universiteit is. Ik kan niet aanschuiven bij bijvoorbeeld een college Frans of kunstgeschiedenis. We hebben wel theologie in die hoek, maar dat is toch net wat anders.
Zat ik van de week toevallig ook over te denken. Kies je nog steeds vrijwillig voor vakken als je een extra programma kiest maar daarvoor vakken moet doen? Kies je dan even vrijwillig als je direct die vakken kiest? Ik ben van mening dat je bij het tweede voorbeeld een vrijere keus gemaakt hebt, omdat je hierbij direct voor de vakken hebt gekozen, en niet via een programma bij de daartoe behorende vakken terecht bent gekomen. Maar goed, het is uiteindelijk de vraag of je een iemand prefereert die van alles kiest dat hij leuk vindt, of iemand die voor een programma kiest en alle aspecten daarvan voor lief neemt en gewoon afrondt. Voor zowel de 'vrije geest' als de 'harde werker/doorzetter' valt natuurlijk een hoop te zeggen.quote:Op zondag 1 april 2012 17:59 schreef Klonker het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk een rare redenering.
Iemand die vrijwillig voor een zwaarder programma kiest, is minder dan iemand die vrijwillig voor een minder programma kiest en dan vrijwillig extra vakken volgt?
Ik denk eigenlijk dat een werkgever het geen zak uitmaaktquote:Op zondag 1 april 2012 18:31 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Zat ik van de week toevallig ook over te denken. Kies je nog steeds vrijwillig voor vakken als je een extra programma kiest maar daarvoor vakken moet doen? Kies je dan even vrijwillig als je direct die vakken kiest? Ik ben van mening dat je bij het tweede voorbeeld een vrijere keus gemaakt hebt, omdat je hierbij direct voor de vakken hebt gekozen, en niet via een programma bij de daartoe behorende vakken terecht bent gekomen. Maar goed, het is uiteindelijk de vraag of je een iemand prefereert die van alles kiest dat hij leuk vindt, of iemand die voor een programma kiest en alle aspecten daarvan voor lief neemt en gewoon afrondt. Voor zowel de 'vrije geest' als de 'harde werker/doorzetter' valt natuurlijk een hoop te zeggen.
Er van uitgaande dat je allebei hetzelfde basisprogramma en dezelfde extra vakken volgt en alles even goed afrondt.
Wat jammer joh ! Je was toch al een aardig stukje onderweg ?quote:Op zondag 1 april 2012 18:44 schreef RobertoCarlos het volgende:
Sommige van jullie wisten het waarschijnlijk al via PM, maar ik heb na lang wikken en wegen (toch) besloten om met Rechten te stoppen. Het lukt me maar niet om dit te combineren met mijn andere studie, met mijn bijbaan en met andere bezigheden. Klote, maar aan de andere kant is het ook wel weer een raar soort opluchting... Ik blijf nog wel lurken aan dit draadje hoor, als dat mag....
Mwaoh, ik denk dat je bij een bank of iets dergelijks eerder wordt aangenomen als je ook verplichte dingen goed afrondt, terwijl als je verder de wetenschap in wil het op prijs wordt gesteld dat jij gewoon je eigen ding doet. Maar goed, feit blijft natuurlijk dat je het gedaan hebt, en als je het leuk kunt verkopen zullen er niet veel mensen moeilijk gaan doen over alternatieve beweegredenen nee.quote:Op zondag 1 april 2012 18:37 schreef Klonker het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat een werkgever het geen zak uitmaakt
Klopt.quote:Ik kan er een totale andere draai aan geven: de persoon die het lichte programma koos was onzeker van zichzelf en moest zich eerst bewijzen voordat hij extra vakken durfden te doen.
Zo kan je nog een x aantal redenen verzinnen.
Wat zonde! Hoe ver was je al?quote:Op zondag 1 april 2012 18:44 schreef RobertoCarlos het volgende:
Sommige van jullie wisten het waarschijnlijk al via PM, maar ik heb na lang wikken en wegen (toch) besloten om met Rechten te stoppen. Het lukt me maar niet om dit te combineren met mijn andere studie, met mijn bijbaan en met andere bezigheden. Klote, maar aan de andere kant is het ook wel weer een raar soort opluchting... Ik blijf nog wel lurken aan dit draadje hoor, als dat mag....
Idd balenquote:Op zondag 1 april 2012 18:55 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
Wat jammer joh ! Je was toch al een aardig stukje onderweg ?
Je volgt niet twee hele programma's. Het komt er op neer dat je als hoofdstudie rechten doet en daarnaast (in 4 jaar) 72 studiepunten van bedrijfskunde volgt. Als je alle voorgeschreven bedrijfskunde vakken hebt gevolgd krijg je (alleen aan de RU) toegang totnde master bedrijfswetenschappen.quote:Op zondag 1 april 2012 16:23 schreef LDS het volgende:
[..]
Daarnaast is er op de RU nog wat laares heeft, recht & management, hier doe je 5 jaar over, en volg je zowel het programma Rechtsgeleerdheid én Bedrijfskunde, maar na 5 jaar ben je dan meester in het Recht en drs in de Bedrijfskunde.
Dus, als ik het goed begrijp doe je in vier jaar je bachelor en master Recht en volg je ondertussen die vakken bedrijfskunde, en heb je in het vijfde jaar uitsluitend nog maar je master bedrijfskunde?quote:Op zondag 1 april 2012 19:46 schreef laares het volgende:
[..]
Je volgt niet twee hele programma's. Het komt er op neer dat je als hoofdstudie rechten doet en daarnaast (in 4 jaar) 72 studiepunten van bedrijfskunde volgt. Als je alle voorgeschreven bedrijfskunde vakken hebt gevolgd krijg je (alleen aan de RU) toegang totnde master bedrijfswetenschappen.
Het zijn dus wel 2 masters, maar alleen van rechten krijg je ook een volwaardig bachelordiploma.
Een dergelijk programma bestaat trouwens ook i.c.m. Economie.
Klopt, dit is de route die bedacht is. In de praktijk wordt er echter ook genoeg van afgeweken, de meeste mensen willen namelijk eindigen met een master rechten en schuiven dus het een en ander.quote:Op zondag 1 april 2012 19:47 schreef LDS het volgende:
[..]
Dus, als ik het goed begrijp doe je in vier jaar je bachelor en master Recht en volg je ondertussen die vakken bedrijfskunde, en heb je in het vijfde jaar uitsluitend nog maar je master bedrijfskunde?
Oké, dit klinkt eigenlijk wel goed, ook wat minder zwaar dan ik gedacht had. Nog maar eens goed nadenken hahaquote:Op zondag 1 april 2012 20:13 schreef laares het volgende:
[..]
Klopt, dit is de route die bedacht is. In de praktijk wordt er echter ook genoeg van afgeweken, de meeste mensen willen namelijk eindigen met een master rechten en schuiven dus het een en ander.
Overigens krijg je als je die vakken bedrijfskunde volgt, voor 3 vakken (18 studiepunten) van rechtsgeleerdheid vrijstelling, dus de extra hoeveelheid punten die je moet halen blijft wordt effectief nog wat minder.
Cinnamongirl! Nog een oudgediende! Mooi dat alles is goedgekomen....er staat me nog iets van bij dat het allemaal wat lastig was met je scriptie toentertijd? Er dreigde iets mis te gaan? Of ben ik nou helemaal in de warquote:Op zondag 1 april 2012 19:05 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Wat zonde! Hoe ver was je al?
Ik merk dat ik niet meer in het lijstje sta.
Ik ben inmiddels afgestudeerd aan de Universiteit Leiden, Master Staats- en bestuursrecht
en nog wat vragen over hoe nu verder met scriptie en had op aanraden van de secretaresse mijn al afgeronde hoofdstukken bijgevoegd.quote:Ik zou graag een gesprek met u hebben om kennis te maken en om te bepalen hoe ik mijn scriptie verder het beste kan afronden
Net alsof ze dat zelf bedacht heeftquote:Het lijkt me in het kader van het overnemen van de scriptiebegeleiding verstandig dat we elkaar een keer spreken.
Als je gaat voor de zes op het tentamen is het mogelijk. Maar het voornaamste probleem zit hem erin dat je voor deze vakken algemene juridische basis kennis en vaardigheden nodig hebt die niet behandeld worden tijdens die vakken, maar wel noodzakelijk zijn om tot een volledig begrip te komen.quote:Op maandag 2 april 2012 11:13 schreef Klonker het volgende:
Mijn plan is om zelfstandig de vakken inleiding goederenrecht, vennootschapsrecht, contractrecht, verbintenissenrecht en belastingrecht te voltooien. Ik dacht eraan om gewoon de boeken te kopen en deze door te werken. Is dit slim? Hebben jullie advies?
Achtergrond: Ik heb bijna nul rechtenvakken gevolgd.
Zoiets wilde ik ook zeggenquote:Op maandag 2 april 2012 11:42 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als je gaat voor de zes op het tentamen is het mogelijk. Maar het voornaamste probleem zit hem erin dat je voor deze vakken algemene juridische basis kennis en vaardigheden nodig hebt die niet behandeld worden tijdens die vakken, maar wel noodzakelijk zijn om tot een volledig begrip te komen.
Je hobbelt achter de feiten aan. Waardoor simpele dingen extra veel tijd kosten en interessante bijzonderheden niet opgemerkt worden. Niet omdat je dom bent, maar omdat je het juridische referentiekader mist waartegen je de nieuwe gekregen informatie moet afzetten. Het vak stijgt gigantisch in waarde als je gelijktijdig of daarvoor de inleidende juridische vakken volgt.
Het is mogelijk. Maar omdat je geen juridische basiskennis hebt zal het wel extra zwaar zijn. Plus dat je waarschijnlijk de finesses van dat soort vakken en de dwarsverbanden met andere disciplines van het recht niet of niet snel opmerkt. En dat is wel jammer.quote:Op maandag 2 april 2012 11:13 schreef Klonker het volgende:
Mijn plan is om zelfstandig de vakken inleiding goederenrecht, vennootschapsrecht, contractrecht, verbintenissenrecht en belastingrecht te voltooien. Ik dacht eraan om gewoon de boeken te kopen en deze door te werken. Is dit slim? Hebben jullie advies?
Achtergrond: Ik heb bijna nul rechtenvakken gevolgd.
Ik ga er geen tentamens voor maken.quote:Op maandag 2 april 2012 11:42 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als je gaat voor de zes op het tentamen is het mogelijk. Maar het voornaamste probleem zit hem erin dat je voor deze vakken algemene juridische basis kennis en vaardigheden nodig hebt die niet behandeld worden tijdens die vakken, maar wel noodzakelijk zijn om tot een volledig begrip te komen.
Je hobbelt achter de feiten aan. Waardoor simpele dingen extra veel tijd kosten en interessante bijzonderheden niet opgemerkt worden. Niet omdat je dom bent, maar omdat je het juridische referentiekader mist waartegen je de nieuwe gekregen informatie moet afzetten. Het vak stijgt gigantisch in waarde als je gelijktijdig of daarvoor de inleidende juridische vakken volgt.
Als je alleen deze vakken/boeken leest mis je nog steeds een algemeen juridisch referentiekader en basiskennis. In die boeken worden allerlei juridische termen/redeneringen/vaardigheden bekend verondersteld. Beter lees je dan eerst een boek over de grondslagen van het recht, bijvoorbeeld het boek van Verheugt(Inleiding in het Nederlandse recht).quote:Op maandag 2 april 2012 13:30 schreef Klonker het volgende:
[..]
Ik ga er geen tentamens voor maken.
Het hele verhaal is dat ik de master fiscaal recht aan de VU ga doen (ik voldoe aan de toelatingseisen), echter vrees ik dat ik het door jou genoemde juridisch referentiekader mis.
Ik ga dus zelfstandig mijn kennis bijspijkeren om zodoende niet te falen tijdens de master.
Deze vakken leken mij vakken die enigszins verband hebben met fiscaal recht.
Hebben jullie een beter idee?
Daar zit wat in. Zijn er nog meer van dit soort boeken die jij hebt gebruikt waar je veel aan had?quote:Op maandag 2 april 2012 13:51 schreef H-D het volgende:
[..]
Als je alleen deze vakken/boeken leest mis je nog steeds een algemeen juridisch referentiekader en basiskennis. In die boeken worden allerlei juridische termen/redeneringen/vaardigheden bekend verondersteld. Beter lees je dan eerst een boek over de grondslagen van het recht, bijvoorbeeld het boek van Verheugt(Inleiding in het Nederlandse recht).
Ja Verheugt dus. En dan misschien een eenvoudig boek over vermogensrecht ofzo ( Compendium van Hijma/Olthof) zodat je een beetje aan de taal, schrijfwijze en manier van redeneren kan wennen voordat je je echt op een handboek gaat storten.quote:Op maandag 2 april 2012 14:08 schreef Klonker het volgende:
[..]
Daar zit wat in. Zijn er nog meer van dit soort boeken die jij hebt gebruikt waar je veel aan had?
Ik ben eigenlijk een beetje op zoek naar een stappenplan waardoor ik inderdaad de juridische teksten beter begrijp.
Ik zal beginnen met het boek van Verheugt.
@tchock. Een uitdaging ga ik niet uit de weg
Ja, dat je van een uitdaging houdt snap ik. Maar wat heb je aan de master als je die met bloed, zweet en tranen haalt en dan nóg geen goede juridische basis hebt? (Parate kennis, noemde mijn scheikundeleraar dat altijd. PARATE KENNIS!)quote:Op maandag 2 april 2012 14:08 schreef Klonker het volgende:
[..]
Daar zit wat in. Zijn er nog meer van dit soort boeken die jij hebt gebruikt waar je veel aan had?
Ik ben eigenlijk een beetje op zoek naar een stappenplan waardoor ik inderdaad de juridische teksten beter begrijp.
Dat is waar. Echter vind ik belastingrecht erg leuk en zal ik er later spijt van hebben als ik het niet heb geprobeerdquote:Op maandag 2 april 2012 14:13 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ja, dat je van een uitdaging houdt snap ik. Maar wat heb je aan de master als je die met bloed, zweet en tranen haalt en dan nóg geen goede juridische basis hebt? (Parate kennis, noemde mijn scheikundeleraar dat altijd. PARATE KENNIS!)
Wellicht is Hoofdstukken vermogensrecht van Nieuwenhuis ook aardig om te lezen, redelijk dun en die dan gebruiken i.c.m. het Compendium wat H-D noemt. Deze 2 boeken worden ook voorgeschreven voor het propedeusevak Privaatrecht in Nijmegen.quote:Op maandag 2 april 2012 14:08 schreef Klonker het volgende:
[..]
daar was het ook om te doenquote:Op maandag 2 april 2012 14:32 schreef Tchock het volgende:
Nou wil ik dat TT-arrest lezen ook
edit: oh, het leukste was toch wel de titel.
Wetsvoorstel rechtsbijstand en politieverhoor, nu al achterhaald?quote:Op maandag 2 april 2012 18:00 schreef avaz het volgende:
Onderwerp bedenken voor bacheloressayWil het in de richting doen van de verdachte op 't gebied van strafrecht. Iemand nog ideeën? Zit zelf te denken aan iets met de waarde die je kan hechten aan een bekentenis, of iets met het artikel 27 Sv criterium...
Wij gebruiken hier in Leiden beide boeken ten behoeve van inleiding burgerlijk recht. Ik ben zeer te spreken over het boek van Nieuwenhuis: alles wordt helder uitgelegd en met die oefenvragen kun je jezelf enigszins beoordelen of je de stof behoorlijk hebt begrepen. Het andere boek daarentegen bestaat vrijwel alleen uit opsommingen van vereisten voor de toepassing van een bepaald artikel. Het dient wel goed als naslagwerk, maar het boek op zichzelf is een drama. Het zou altijd in combinatie met een ander boek moeten worden gegeven.quote:Op maandag 2 april 2012 15:21 schreef laares het volgende:
[..]
Wellicht is Hoofdstukken vermogensrecht van Nieuwenhuis ook aardig om te lezen, redelijk dun en die dan gebruiken i.c.m. het Compendium wat H-D noemt. Deze 2 boeken worden ook voorgeschreven voor het propedeusevak Privaatrecht in Nijmegen.
Edit: ik blader nu net even door dat boek van Nieuwenhuis heen en zie dat er ook zo'n 200 oefenvragen in de tekst zijn verwerkt (met antwoorden achterin), misschien dat dit ook helpt.
Nou en, de titel is cool.quote:Op maandag 2 april 2012 19:40 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ja maar het is helemaal geen boeiend arrest
Kan me niet zo veel schelen, eigenlijk. Ik weet mijn antwoorden toch nooit exact genoeg om er iets nuttigs over te zeggen en als ik die normantwoorden ga lezen ga ik overal aan twijfelenquote:Op maandag 2 april 2012 19:50 schreef Yreal het volgende:
[..]
Nou en, de titel is cool.
Vind het wel stom dat er nog geen enkel normantwoord online staat..
Boek van Nieuwenhuis is imo echt niks. Je kan ook een tè inleidend en beknopt boek maken...quote:Op maandag 2 april 2012 15:21 schreef laares het volgende:
[..]
Wellicht is Hoofdstukken vermogensrecht van Nieuwenhuis ook aardig om te lezen, redelijk dun en die dan gebruiken i.c.m. het Compendium wat H-D noemt. Deze 2 boeken worden ook voorgeschreven voor het propedeusevak Privaatrecht in Nijmegen.
Edit: ik blader nu net even door dat boek van Nieuwenhuis heen en zie dat er ook zo'n 200 oefenvragen in de tekst zijn verwerkt (met antwoorden achterin), misschien dat dit ook helpt.
Nieuwenhuis is echt te oppervlakkig vind ik. Zo krijg je te weinig een beeld/context van de bepalingen.quote:Op maandag 2 april 2012 19:43 schreef Alejandro1989 het volgende:
[..]
Wij gebruiken hier in Leiden beide boeken ten behoeve van inleiding burgerlijk recht. Ik ben zeer te spreken over het boek van Nieuwenhuis: alles wordt helder uitgelegd en met die oefenvragen kun je jezelf enigszins beoordelen of je de stof behoorlijk hebt begrepen. Het andere boek daarentegen bestaat vrijwel alleen uit opsommingen van vereisten voor de toepassing van een bepaald artikel. Het dient wel goed als naslagwerk, maar het boek op zichzelf is een drama. Het zou altijd in combinatie met een ander boek moeten worden gegeven.
Ik moet wel zeggen dat beide boeken in combinatie met elkaar wel goed hun werk doen
Salduz jurisprudentie was ook al omhoog gekomen hier. Denk dat ik maar verder ga in die richting. Veel over te vinden.quote:Op maandag 2 april 2012 19:43 schreef Gauner het volgende:
[..]
Wetsvoorstel rechtsbijstand en politieverhoor, nu al achterhaald?
quote:Op maandag 2 april 2012 10:12 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Cinnamongirl! Nog een oudgediende! Mooi dat alles is goedgekomen....er staat me nog iets van bij dat het allemaal wat lastig was met je scriptie toentertijd? Er dreigde iets mis te gaan? Of ben ik nou helemaal in de war
Mooi dat het allemaal uiteindelijk toch goed is gekomen. Ik weet dat je toen nog best aan het stressen was! En dankjewel, jij ook gefeliciteerdquote:Op maandag 2 april 2012 22:11 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]![]()
Klopt. Ik had het even moeilijk met de scriptie. Maar uiteindelijk heb ik er 8 maanden over gedaan. Dat valt me achteraf nog best wel mee. In mei vorig jaar alweer was het afstuderen een feit. Time flies!
Ik zie dat jij inmiddels ook klaar bent. Gefeliciteerd!!!!
Dat is waar! Het is meer een boek dat in combinatie met een ander boek moet worden voorgeschreven. Sluit naar mijn inziens niet uit dat het een goed inleidend boek isquote:Op maandag 2 april 2012 21:00 schreef H-D het volgende:
[..]
Nieuwenhuis is echt te oppervlakkig vind ik. Zo krijg je te weinig een beeld/context van de bepalingen.
YW!quote:Op maandag 2 april 2012 22:18 schreef Klonker het volgende:
Bedankt H-D, Alejandro1989 en laares. Ik heb het boek van Nieuwenhuizs al liggen zelfs, dus dat is makkelijk. Morgen ga ik de andere twee boeken aanschaffen en dan lezen als een malle!
Oh nja als je 'm al hebt dan kun je 'm net zo goed maar even doornemenquote:Op maandag 2 april 2012 22:18 schreef Klonker het volgende:
Bedankt H-D, Alejandro1989 en laares. Ik heb het boek van Nieuwenhuizs al liggen zelfs, dus dat is makkelijk. Morgen ga ik de andere twee boeken aanschaffen en dan lezen als een malle!
Hmm nja die oefeningetjes zijn wel handig, ok je hebt een puntquote:Op maandag 2 april 2012 22:36 schreef Alejandro1989 het volgende:
[..]
Dat is waar! Het is meer een boek dat in combinatie met een ander boek moet worden voorgeschreven. Sluit naar mijn inziens niet uit dat het een goed inleidend boek is
True that!quote:Op maandag 2 april 2012 22:42 schreef H-D het volgende:
[..]
Hmm nja die oefeningetjes zijn wel handig, ok je hebt een punt. En het is enorm simpel geschreven
.
Maar voor de finesses moet je echt minimaal het compendium erbij nemen. Maar misschien beter iets uit de Pitlo of Asser serie. Brunner/ De Jong vind ik erg slecht dus die zou ik niet aanraden.
Ik hoop voor je dat het niet het enige boek is?quote:Op maandag 2 april 2012 22:55 schreef Alejandro1989 het volgende:
[..]
True that!Shit, ik zie zojuist in de studiegids dat o.a. Brunner/de Jong in het tweede jaar voorgeschreven is ten behoeve van het vak verbintenissenrecht. Dat wordt zweten geblazen
Nee, dat gelukkig niet. Ik zie alleen Asser er helaas niet bij zittenquote:Op maandag 2 april 2012 22:59 schreef H-D het volgende:
[..]
Ik hoop voor je dat het niet het enige boek is?
Bij ons was het naast de Asser voorgeschreven. Heb praktisch alles uit de Asser geleerd
Brunner/De Jong voegt echt niks toe.
Die drie werken. In dezelfde reeks, en in mijn ogen vrij waardeloos.quote:Jac. Hijma e.a., Rechtshandeling en Overeenkomst, Deventer: Kluwer.
J. Spier e.a., Verbintenissen uit de wet en schadevergoeding, Deventer: Kluwer.
C.J.H. Brunner & G.T. de Jong, Verbintenissenrecht algemeen, Deventer: Kluwer.
Ik zou de SBR ook niet zomaar paken idd. Persoonlijk heb ik het liefst de Asser.quote:Op maandag 2 april 2012 23:02 schreef Tchock het volgende:
[..]
Awesome, ik heb alleen BrunnerEn uit dezelfde reeks Spier en Hijma over verbintenissen en schadevergoeding en rechtshandeling en overeenkomst. Wat een kutboeken
Dat is ook bijna allemaal uit de SBR .:Pquote:Op maandag 2 april 2012 23:05 schreef Alejandro1989 het volgende:
[..]
Nee, dat gelukkig niet. Ik zie alleen Asser er helaas niet bij zitten
Literatuur, de nieuwste druk van:
Jac. Hijma e.a., Rechtshandeling en Overeenkomst, Deventer: Kluwer.
J. Spier e.a., Verbintenissen uit de wet en schadevergoeding, Deventer: Kluwer.
C.J.H. Brunner & G.T. de Jong, Verbintenissenrecht algemeen, Deventer: Kluwer.
Jac. Hijma & M.M. Olthof, Compendium Vermogensrecht, Deventer: Kluwer.
J.H. Nieuwenhuis, Onrechtmatige daden. Délits, Unerlaubte Handlungen, Torts. Buitencontractueel aansprakelijkheidsrecht in Europees perspectief, Deventer: Kluwer.
Aanvullende literatuur en rechtspraak zoals vermeld in het studiepakket
Goederenrecht:quote:Op maandag 2 april 2012 23:09 schreef H-D het volgende:
[..]
Dat is ook bijna allemaal uit de SBR .:P
Misschien als sommige dingen in Brunner/De Jong niet helder zijn gewoon zelf de Asser of de Pitlo erbij pakken
Pitlo voor goederenrecht is zwaar fijn btwal is nog steeds Asser-Mijnssen-Van Velten & Bartels fijner
Wat heb je daarvoor dan? Snijders/Rank-Berenschot? Is ook SBR
Snijders/Rank-Berenschot is wel een gezaghebbend boek btwquote:Op maandag 2 april 2012 23:14 schreef Alejandro1989 het volgende:
[..]
Goederenrecht:
H.J. Snijders & E.B. Rank-Berenschot, Goederenrecht, Deventer: Kluwer ( nieuwste druk).
Jac. Hijma & M.M. Olthof, Compendium van het Nederlands vermogensrecht, Deventer: Kluwer ( nieuwste druk).
Aanvullende verplichte literatuur en verplichte rechtspraak zoals vermeld in het werkboek.
Ok, ik word gek:P
Asser kopen is freakin duur. Leen 'm of lees 'm digitaal als ie niet verplicht isquote:Op maandag 2 april 2012 23:14 schreef Alejandro1989 het volgende:
[..]
Goederenrecht:
H.J. Snijders & E.B. Rank-Berenschot, Goederenrecht, Deventer: Kluwer ( nieuwste druk).
Jac. Hijma & M.M. Olthof, Compendium van het Nederlands vermogensrecht, Deventer: Kluwer ( nieuwste druk).
Aanvullende verplichte literatuur en verplichte rechtspraak zoals vermeld in het werkboek.
Ok, ik word gek:P
EDIT: Ik koop wellicht wel Asser of Pitlo ter vergelijking en opheldering erbij![]()
Goed plan! Thanks. Ik had werkelijk geen idee dat die reeks zo duur is.quote:Op maandag 2 april 2012 23:18 schreef H-D het volgende:
[..]
Asser kopen is freakin duur. Leen 'm of lees 'm digitaal als ie niet verplicht is
Moest dit jaar Asser/Snijders hebben voor Agrarisch recht...¤75 ofzo voor een dun boek xD
Maar dan heb je wel wat
Strak design! But, way too expensivequote:Op maandag 2 april 2012 23:31 schreef Tchock het volgende:
[ afbeelding ]
Nu maar 811 euro digitaal per jaar of op papier voor 490 euro per jaar!
Helaas welquote:Op maandag 2 april 2012 23:43 schreef Alejandro1989 het volgende:
[..]
Goed plan! Thanks. Ik had werkelijk geen idee dat die reeks zo duur is.
Papier is goedkoperquote:Op maandag 2 april 2012 23:31 schreef Tchock het volgende:
[ afbeelding ]
Nu maar 811 euro digitaal per jaar of op papier voor 490 euro per jaar!
studeersnel.nl geprobeerd?quote:Op dinsdag 3 april 2012 23:53 schreef tonyfaileronie het volgende:
Iemand een adres voor tentamenbundels voor burgerlijk recht 1 en strafrecht 1 , bachelor rechtsgeleerdheid RUG?
Een digitaal abonnement wordt gedeeld door een heel kantoor of universiteit. Daar verdien je per gebruiker minder aan dan aan een papieren variant.quote:
Jupquote:
Da's nog erg lang weg hoor , en gefeliquote:Op woensdag 4 april 2012 23:03 schreef SpotlessMind00 het volgende:
Zo mijn 8 voor strafrecht is definitief geworden.
Gelijk weer aan de bak: 11-06 recht en samenleving, 12-06 bestuursrecht en 13-06 academische vaardigheden
Gefeliciteerdquote:Op woensdag 4 april 2012 23:03 schreef SpotlessMind00 het volgende:
Gelijk weer aan de bak: 11-06 recht en samenleving, 12-06 bestuursrecht en 13-06 academische vaardigheden
Gefeli! Recht en samenleving, heb je daar dat boek van Nick Huls voor? Ik had vorig jaar rechtssociologie als keuzevak en volgens mij heette dat boek ook zo.quote:Op woensdag 4 april 2012 23:03 schreef SpotlessMind00 het volgende:
Ik heb Recht en samenleving in verandering van Schwitters e.a.quote:Op donderdag 5 april 2012 09:10 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Gefeli! Recht en samenleving, heb je daar dat boek van Nick Huls voor? Ik had vorig jaar rechtssociologie als keuzevak en volgens mij heette dat boek ook zo.
Ah ok, da's nie dezelfdequote:Op donderdag 5 april 2012 09:36 schreef SpotlessMind00 het volgende:
Ik heb Recht en samenleving in verandering van Schwitters e.a.
Best een aardig boek moet ik zeggen.
Nog steeds lijkt Rechtssociologie mij echt afgrijselijk...heb het ook nooit gekozen. Heb toen voor Rechtsgolosofie gekozen. Was toen een onwijs interessante cursus over Recht & Literatuur met het boek van Richard Posner (Law and Literature).quote:Op donderdag 5 april 2012 09:36 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
Ik heb Recht en samenleving in verandering van Schwitters e.a.
Best een aardig boek moet ik zeggen.
Zie je wel dat het meevaltquote:Op donderdag 5 april 2012 10:57 schreef Yashaaaaa het volgende:
Nieuwe begeleidster is wel tofZe heeft wel wat opmerkingen over mijn eerste hoofdstukken maar laat het aan mij om dat te veranderen of niet, omdat ze zegt wie ben ik om een al goedgekeurd hoofdstuk te wijzigen.
Ze is niet zo thuis in het sociale-zekerheidsrecht, voordeel is hiervan dat dat de uitleg van mij dan dus goed moet overkomen (en dat doet het tot nu toe zei ze) nadeel is dat er wel wat dingen zijn die mijn oude begeleidster wel heel essentieel vond omdat het kenmerkend is voor het rechtsgebied, maar waarvan de nieuwe begeleidster ze overbodig vond.
Volgens haar was ik behoorlijk ver met mijn scriptie en het meest ver van de mensen die zij begeleidt.
Nu afspraak staan om het maandagavond in te leveren, zodat zij het dinsdagochtend kan lezen, en dan hebben we donderdag weer een afspraak staan![]()
Dus daar zit nu wel vaart achter
Succesquote:Op donderdag 5 april 2012 11:13 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ja, maar dat staat dan weer niet erbij op dr personeelspagina..
Naja ik ga maar aan de slag, moet nog 3 paragrafen! Als ik er nu 1 per dag doe moet het helemaal goed komen en kan ik het maandag finetunen
Ohquote:Op donderdag 5 april 2012 17:56 schreef eriksd het volgende:
Dan komt de inhaalslag wel bij het eindtentamen.
Tussentoets telt voor 1/6 meequote:Op donderdag 5 april 2012 18:08 schreef eriksd het volgende:
Wat is de norm dan? Die is er niet. Ergo: de man met de hamer komt langs.
Of ze zijn in een goede bui. Voor hoeveel % telt die TT mee?
Dat hoop ik dat je een leuke begeleider krijgt dan ik nu heb.....quote:Op donderdag 5 april 2012 19:05 schreef Rucebo het volgende:
Tentamenweek ook weer voorbij. Nog 2 vakken en een scriptie, het einde begint in zicht te komen.
Fiscale winstbepaling en concerns.quote:Op vrijdag 6 april 2012 12:15 schreef Yreal het volgende:
Even aan alle UvA fiscalisten.
Welke vak is nou vennootschapsbelasting? Ik neem aan Belastingheffing van concerns?
Jawohl. Maargoed, dat sluit weer aan bij belastingheffing van ondernemingen.quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:03 schreef Yreal het volgende:
http://studiegids.uva.nl/web/uva/sgs/nl/c/7043.html deze dus?
Soort vanquote:Op vrijdag 6 april 2012 14:03 schreef eriksd het volgende:
[..]
Jawohl. Maargoed, dat sluit weer aan bij belastingheffing van ondernemingen.
Ook het Porta-mailtje gehad?
Concerns zou verplicht moeten zijn voor beide masters.quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:08 schreef Yreal het volgende:
[..]
Soort van![]()
Maar hoorde al vaker mensen over het belang van dat vak, dus ging toch maar eens kijken
Say wut? VPB normaal niet verplicht?quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:09 schreef eriksd het volgende:
[..]
Concerns zou verplicht moeten zijn voor beide masters.
Voor kantoorbezoek Houthoff?quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:03 schreef eriksd het volgende:
[..]
Jawohl. Maargoed, dat sluit weer aan bij belastingheffing van ondernemingen.
Ook het Porta-mailtje gehad?
Dat zeg ik nergens.quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:58 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Say wut? VPB normaal niet verplicht?
Erg leuk kantoor.quote:
quote:Op vrijdag 6 april 2012 12:37 schreef Yreal het volgende:
Of goverment public policyBussinus valua administration
![]()
effijn, hbo
Je hebt gemiddeld acht tot twaalf contacturen, bestaande uit colleges van 2 uur. Of dat in één dag zit, of verspreid over vijf dagen, verschilt helemaal per geval en per uni.quote:Op vrijdag 6 april 2012 21:19 schreef Paxcon het volgende:
Heeft iemand trouwens een indicatie over hoeveel dagen je per week naar school moet in je eerste jaar? Of verschilt dit per uni?
P de UvA 2 5 puntsvakkenquote:Op vrijdag 6 april 2012 21:24 schreef DanielBackward het volgende:
Moet je na fiscaal recht nog veel extra's doen om advocaat te kunnen worden?
Ik moet minstens vier dagen naar de universiteit, maar meestal gewoon vijf. Heb zo'n 16 klokuren college per week.quote:Op vrijdag 6 april 2012 21:19 schreef Paxcon het volgende:
Heeft iemand trouwens een indicatie over hoeveel dagen je per week naar school moet in je eerste jaar? Of verschilt dit per uni?
ik ga op vrijdag van 9-3. Je weet wel, gewoon 6 dagen weekendquote:Op vrijdag 6 april 2012 21:19 schreef Paxcon het volgende:
Verschilt per periode hoeveel dagen per week. Nu bijvoorbeeld 4 dagen, 2 uur (2x hoorcollege, 2x werkgroep)quote:Op vrijdag 6 april 2012 21:19 schreef Paxcon het volgende:
Dan ga je in de UB zitten studeren, heb je dat ook meteen gehad. Werkt ook nog eens beter dan thuis studeren.quote:Op zaterdag 7 april 2012 00:29 schreef Paxcon het volgende:
Oh.. Wel kut als ik volgend jaar 2 uur (retour) per dag voor 2 uur moet reizen.. nouja.
Ik vind de rechtenbibbliotheek zelf nog wel fijn. Ben er ook niet vaak hr maar wel paar keer wat gedaan. Maar het Studeon danquote:Op zaterdag 7 april 2012 11:02 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ik zit noooooooooooit in de UB/rechtenbibliotheek, ik denk dat de keren dat ik daar ben geweest tijdens mijn studie om daar te studeren op 1 a 2 handen te tellen zijn.
Ik ben juist enorm afgeleid daar, kijk iedere keer wie er binnenkomt enzo.. Nee niet mijn plaats om te studerenMijn bed! dat was mijn tentamenstudieplek
en als ik veel moest acceren en alles mijn eettafel/bureau
Sorry maar dat vind ik echt onzin. Alsof de UB of die andere bibliotheken een 'must' zijn omdat je er in de buurt bent. Als je gewoon je studie haalt met die x-aantal colleges volgen en that's it en de hele UB of een andere bibliotheek nooit van binnen ziet. Who cares. Wie weet haal je je studie wel zonder die reader ooit door te werken.quote:Op zaterdag 7 april 2012 11:24 schreef Ryon het volgende:
O ja, die discussie.
Natuurlijk maakt het niet uit waar je leert (desnoods in het park met een biertje erbij). Maar de UB (en andere bibliotheken) zijn er natuurlijk niet voor niets. Als je in de buurt bent en je moet toch nog een paar readers doorwerken is het zonde om daar geen gebruik van te maken. De universiteit heeft veel meer te bieden dan alleen een college op een dag.
In de UB/wat voor werkplek op de uni dan ook, ben ik vele malen productiever dan thuis. Ligt misschien aan mijn barre concentratie, maar thuis ga ik allemaal van deze interessante posts op FOK! plaatsen na een alinea gelezen te hebben. Of stofzuigen ofzo.quote:Op zaterdag 7 april 2012 11:24 schreef Ryon het volgende:
O ja, die discussie.
Natuurlijk maakt het niet uit waar je leert (desnoods in het park met een biertje erbij). Maar de UB (en andere bibliotheken) zijn er natuurlijk niet voor niets. Als je in de buurt bent en je moet toch nog een paar readers doorwerken is het zonde om daar geen gebruik van te maken. De universiteit heeft veel meer te bieden dan alleen een college op een dag.
Wel alleen in de zomer lekkerquote:Op zaterdag 7 april 2012 16:54 schreef Yreal het volgende:
Toen ik avondwerkgroepen volgende heb ik een paar keer in de bieb gezeten om voor te bereiden als ik vroeg was, maar dat was toch ook niet mijn ding.
Aan de overkant van de straat schonken ze grolsch weizen
Een echte fanquote:Op zaterdag 7 april 2012 16:58 schreef Yreal het volgende:
[..]
Weizen / weizner / dunkel weizen / korenwolf
Altijd, overal![]()
![]()
opzich wel, maar niet als het warm weer isquote:Op zaterdag 7 april 2012 16:59 schreef H-D het volgende:
[..]
Een echte fan![]()
Ik drink het alleen als het beetje lekker weer is eigenlijk.
Scotch, altijd & overal![]()
Ja dan ook. Altijd & overalquote:Op zaterdag 7 april 2012 17:07 schreef Yreal het volgende:
[..]
opzich wel, maar niet als het warm weer is
Dat ding in de kelder? Vind het reuze meevallen, afgezien van dat het veel te klein isquote:Op zaterdag 7 april 2012 17:40 schreef Yreal het volgende:
Ik vind die van de UvA ook bijzonder verpauperd overkomen trouwens
Niet in de FdR, dat is allemaal prima. Ik bedoel de UBquote:Op zaterdag 7 april 2012 17:43 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat ding in de kelder? Vind het reuze meevallen, afgezien van dat het veel te klein is
Oh daar ben ik nog nooit geweestquote:Op zaterdag 7 april 2012 17:49 schreef Yreal het volgende:
[..]
Niet in de FdR, dat is allemaal prima. Ik bedoel de UB
Ik ook niet. Ik zou daar erg snel afgeleid zijn. Ik zit liever in het G-gebouw als ik mijn tijd nuttig moet besteden. Voor de rest leer ik veel thuis en ik leer ook weleens in de tram of bus op de terugweg naar huis. Ik ben toch bijna een uur onderweg.quote:
Ik ook niet, maar bij mij thuis is het ideaal rustig, ben alleen overdag. Kan alle nodige artikelen ook thuis vinden door de inlogcodes van de uni te gebruiken in Legal Intelligence enzo. Kopje thee, een pc die wel snel werkt, ideaal.quote:
Maar nog steeds. Dat is gewoon jouw mening, verder prima en niks mis mee.quote:Op zondag 8 april 2012 09:49 schreef Ryon het volgende:
De UB (en dan niet die op Singel. tenzij je nieuwe shirt gekocht hebt om te showen) is door de jaren heen praktisch mijn tweede thuis geworden. Het is er al druk zat, dus ik wil ook niet teveel promotenmaar toch.
Het is gewoon fijn om van bijv. 12.00 tot 20.00 uur alleen maar bezig te zijn met studie en even een reader door te werken of een artikel te schrijven. Dat zijn ook de momenten dat je echt stappen voorwaarts maakt in je begrip. De studiezalen zijn daar, althans voor mij, een ideale ruimte voor. Geen afleiding, geconcentreerde sfeer en je studiegenoten kijken je boos aan als je een laffe hond bent en eerder wil aftaaien. Kwestie van even je focus behouden en verder gaan.
Ik produceer het meest als ik even in 'de flow' terecht kom, dan zuig je plotseling ook kennis en andere informatie op als een spons. Thuis - ik woon in een druk studentenhuis, dat wel - lukt dat per definitie niet. Sowieso is het veel relaxter om als je thuis komt meteen aan te kunnen schuiven bij het eten, aan het bier te kunnen gaan en niet nog even half geconcentreerd en vluchtig een artikel door te moeten lezen.
Wat betreft boeken überhaupt openslaan:
Zeker bachelorvakken zijn vaak alleen al te halen op basis van een samenvatting (2 euro bij JoHo), printen van de collegesheets en het oefenen van oude tentamens. Dit komt door een fout in de wijze waarop er - zeker in Amsterdam - bij rechten getentamineerd wordt. Te massaal en te kernachtig. Studenten die braaf de modelantwoorden leren en het boek niet aanschaffen kunnen betere cijfers halen dan de studenten die het boek wel leren en daardoor op het tentamen teveel informatie willen neerpennen of 'te moeilijk' beginnen te denken. De casussen zijn in de basis vaak zaken die de jaren daarvoor ook behandeld zijn. Praktisch zijn ze altijd terug te herleiden tot een bepaalde kern.
Hierdoor is het relatief eenvoudig om een groot deel van de bachelorvakken met relatief weinig inspanning te halen. Ik heb dat zelf altijd erg handig gevonden, omdat ik sommige vakken echt niet heel erg spannend vond en ik bier drinken wel erg spannend vond. Jammer genoeg studeer je dan niet voor jezelf, maar voor de studiepunten en het bijbehorende papiertje.
Binnen de sociale wetenschappen, die minder studenten hebben, zijn werkgroepen altijd verplicht. Hierdoor is het tentamen soms maar 50% van je cijfer en wordt van een student verwacht dat hij elke week tijd steekt om een deel van zijn cijfer op te bouwen. Samenvattingen tijdens tentamens zijn er maar beperkt. Dit is ook allemaal niet perfect - verre van zelfs, studenten leren daardoor niet kernachtig genoeg - maar zorgt er wel voor dat er meer tijd ingestoken moet worden. Hoewel het is dusdanig algemeen blijft dan je niet snel uitgedaagd wordt het diepe in te gaan en het juist erg schools begint aan te voelen.
Pas in de masterfase ben ik de ideale combinatie van de twee methodes tegengekomen en ik merk ook nu dat ik elke week ook echt heel veel meer leer. Colleges zijn veranderd in werkcolleges, er moeten continu opdrachten, essays en casussen ingeleverd worden en op hoog tempo wordt de stof behandeld. Het is relatief eenvoudig om de zes te halen (haal je een onvoldoende, word je echter wel het vak uitgetrapt) maar als je voor de acht wil gaan moet je knokken.
Me too, maar ik zie bij sommige vakken, vooral die waar de stof al jaren hetzelfde is zoals Rechtsfilosofie of Romeins Recht wel degelijk de toegevoegde waarde in van JoHo/SILverslagen of samenvattingen. Ik gebruikte in de bachelor ook veeeeeel oude tentamens als de stof het toeliet.quote:Op zondag 8 april 2012 12:06 schreef H-D het volgende:
Over die boeken; ik leer voor tentamens juist de boeken eigenlijk en echt nooit meer de blueboard samenvattingen(teveel spelfouten/waardeloos) en de readers eigenlijk ook nooit.
Idd erg waar, dit had ik pas nog. Zit ik dagenlang een dik boek te leren voor een tentamen, maar lukt het me vanwege de dikte en de taaiheid van het boek slechts om 3/4 van het boek te leren. Het resultaat is: een laag cijfer voor het tentamen.quote:Op zondag 8 april 2012 09:49 schreef Ryon het volgende:
Zeker bachelorvakken zijn vaak alleen al te halen op basis van een samenvatting (2 euro bij JoHo), printen van de collegesheets en het oefenen van oude tentamens. Dit komt door een fout in de wijze waarop er - zeker in Amsterdam - bij rechten getentamineerd wordt. Te massaal en te kernachtig. Studenten die braaf de modelantwoorden leren en het boek niet aanschaffen kunnen betere cijfers halen dan de studenten die het boek wel leren en daardoor op het tentamen teveel informatie willen neerpennen of 'te moeilijk' beginnen te denken.
Eigenlijk een schande dat zoiets kan op de universiteit, vind je niet?quote:Op zondag 8 april 2012 13:56 schreef RobertoCarlos het volgende:
Idd erg waar, dit had ik pas nog. Zit ik dagenlang een dik boek te leren voor een tentamen, maar lukt het me vanwege de dikte en de taaiheid van het boek slechts om 3/4 van het boek te leren. Het resultaat is: een laag cijfer voor het tentamen.
Haalt een vriendin het tentamen met een vrij hoog cijfer terwijl ze alleen maar 4 uurtjes voor het tentamen de samenvatting van het boek heeft geleerdEn ik had haar nota bene nog verteld dat er ook een samenvatting van het vak is....
Dus de volgende keer....
https://zoek.officielebek(...)rttype=1&sortorder=4quote:Op zondag 8 april 2012 15:24 schreef kort het volgende:
Waar zou ik terug kunnen vinden waarom Artikel 1:377f BW vervallen is? Van google word ik niet veel wijzer
Zo zou het bij elk vak, ook bij de studie Rechten moeten zijn. Deze werkwijze zou een beter onderscheid maken tussen de studenten die alleen samenvattingen leren en de studenten die écht met de stof bezig zijn. In Leiden komen de schriftelijke vaardigheden nauwelijks aan bod in de bachelor, ik vind dat eigenlijk wel een gemis.quote:Op zondag 8 april 2012 09:49 schreef Ryon het volgende:
Binnen de sociale wetenschappen, die minder studenten hebben, zijn werkgroepen altijd verplicht. Hierdoor is het tentamen soms maar 50% van je cijfer en wordt van een student verwacht dat hij elke week tijd steekt om een deel van zijn cijfer op te bouwen. Samenvattingen tijdens tentamens zijn er maar beperkt. Dit is ook allemaal niet perfect - verre van zelfs, studenten leren daardoor niet kernachtig genoeg - maar zorgt er wel voor dat er meer tijd ingestoken moet worden. Hoewel het is dusdanig algemeen blijft dan je niet snel uitgedaagd wordt het diepe in te gaan en het juist erg schools begint aan te voelen.
In de master is het dan opeens schrijven en deelnemen geblazen, want dan zijn er geen samenvattingen meer verkrijgbaar. Dan val je door de mand als je nog nooit een boek hebt opengeslagen, althans dat lijkt mij.quote:Op zondag 8 april 2012 16:06 schreef Kimochi het volgende:
Zo zou het bij elk vak, ook bij de studie Rechten moeten zijn. Deze werkwijze zou een beter onderscheid maken tussen de studenten die alleen samenvattingen leren en de studenten die écht met de stof bezig zijn. In Leiden komen de schriftelijke vaardigheden nauwelijks aan bod in de bachelor, ik vind dat eigenlijk wel een gemis.
@Trinity: Dit jaar hebben ze bij Rechtsfilosofie Stuart Mill vervangen door Alexis de Tocqueville, dus de JoHo's voldoen niet meer helemaal
Juist welquote:Op zondag 8 april 2012 12:06 schreef H-D het volgende:
[..]
Maar nog steeds. Dat is gewoon jouw mening, verder prima en niks mis mee.
Maar presenteer het dan ook niet als dat je echt in de UB moet gaan studeren ofzo omdat beter is
Mijn punt is is dat in je eerdere posts het net leek alsof je bijna een strafbaar feit begaat als je niet in de UB oid gaat studeren. En dat vond ik een beetje ver gaan;). Sowieso vind ik het onzin om te stellen dat de UB een betere studieplek is in het algemeen. Misschien is dat voor jou zo. Maar voor een ander hoeft dat niet zo te zijn. Een studieklimaat/omgeving is m.i. zo persoonlijk dat je daar niet echt over kan gaan oordelen.quote:Op zondag 8 april 2012 16:47 schreef Ryon het volgende:
[..]
Juist welMijn mening is inderdaad dat de UB (en gelijksoortige locaties) een betere omgeving biedt om in te studeren dan andere plekken en daarom 'presenteer' ik het ook als de beste plek om te gaan studeren. Dat is in overeenstemming met wat ik daadwerkelijk vind. Zou ik net doen alsof het een plek is waar iedereen maar ver weg van moest blijven, dan had je mij kunnen betichten van hypocriet of opportunistisch gedrag. Wellicht met het motief dat het er dan minder druk wordt
In beide gevallen hangt het natuurlijk af van de overtuigingskracht van mijn argumenten en het vertrouwen in mijn 'expertise' op dit gebied of mensen er zich überhaupt door laten leiden. Een mening valt of staat bij de onderbouwing.
Je bedoelt ditquote:Op zondag 8 april 2012 16:47 schreef Ryon het volgende:
[..]
Juist welMijn mening is inderdaad dat de UB (en gelijksoortige locaties) een betere omgeving biedt om in te studeren voor mij dan andere plekken en daarom 'presenteer' ik het ook als de beste plek om te gaan studeren. Dat is in overeenstemming met wat ik daadwerkelijk vind. Zou ik net doen alsof het een plek is waar iedereen maar ver weg van moest blijven, dan had je mij kunnen betichten van hypocriet of opportunistisch gedrag. Wellicht met het motief dat het er dan minder druk wordt
In beide gevallen hangt het natuurlijk af van de overtuigingskracht van mijn argumenten en het vertrouwen in mijn 'expertise' op dit gebied of mensen er zich überhaupt door laten leiden. Een mening valt of staat bij de onderbouwing.
Tijdens het laatste college van keuzevak dat ik heb gevolgd vroeg een medestudent (derdejaars!) aan de docent hoe hij dit vak moest leren, omdat er geen SILverslagen beschikbaar waren. Hoe kan je jezelf nog meer voor schut zetten? Jammergenoeg ging de docent hier nog serieus op in ook.quote:Op zondag 8 april 2012 16:34 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
In de master is het dan opeens schrijven en deelnemen geblazen, want dan zijn er geen samenvattingen meer verkrijgbaar. Dan val je door de mand als je nog nooit een boek hebt opengeslagen, althans dat lijkt mij.
Ah, maar de rest van de stof is waarschijnlijk hetzelfde gebleven, want ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het verhaakl over Plato en Thomas van Aquino sowieso al circa 4 jaar exact hetzelfde is. Heb je het tentamen al gehad? Anders heb ik nog wel wat oefenvragen met antwoorden voor je.
Valt ook wel weer mee. Als je een paper moet maken, selecteer je de relevante stukken uit een boek/artikel. Die stukken tekst verwerk je dan in je verhaal, dat meestal een casestudy oid is en waarbij je dus voor de rest specifieke artikelen over dat onderwerpen zoekt en (deels) leest. Op deze manier kun je ook redelijke cijfers halen met papers.quote:Op zondag 8 april 2012 16:34 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
In de master is het dan opeens schrijven en deelnemen geblazen, want dan zijn er geen samenvattingen meer verkrijgbaar. Dan val je door de mand als je nog nooit een boek hebt opengeslagen, althans dat lijkt mij.
Iemand?quote:Janneke van der Molen is caissière bij Tuincentrum “de Groene Vingers”. Zij is één van de zes caissières in vaste dienst. Daarnaast werken er nog 12 caissières op oproepbasis. Zij werkt er al jaren naar volle tevredenheid. Twee jaar geleden heeft ze bij haar beoordeling een eenmalige beloning van ¤1000,- gekregen vanwege haar punctualiteit en inzet. Toen een jaar geleden de hoofdcaissière Chantal Leurling wegens zwangerschap vertrok lag er voor Janneke ineens een prachtige kans. Zonder een enkel probleem werd zij hoofdcaissière met een redelijke loonsverhoging. Zij lag zowel goed bij Berend Versloot, de bedrijfsleider, als bij de andere caissières. Niets lag een zonnige toekomst voor Janneke in de weg.
Echter een half jaar geleden pakten zich donkere wolken boven Janneke samen. Sjoerd van der Meer, haar echtgenoot, was op staande voet ontslagen bij Koelbedrijf Vriezo BV, omdat hij materialen en gereedschappen zonder toestemming uit het magazijn had meegenomen. Sjoerd was zijn baan en inkomen kwijt en hij kreeg geen uitkering omdat hij verwijtbaar werkloos was. Daarnaast bleek het voor Sjoerd toch veel moeilijker dan gedacht om een nieuwe baan te vinden. Sjoerd en Janneke raakten in de financiële problemen, mede omdat Sjoerd zijn op afbetaling aangeschafte BMW M3 niet wilde verkopen. Sjoerd begon druk op Janneke uit te oefenen om wat geld via het Tuincentrum te “regelen”. Aanvankelijk wilde Janneke dit niet, maar uiteindelijk, toen de financiële druk steeds hoger werd, ging zij overstag. Janneke wist precies hoe zij van de geldstromen binnen het Tuincentrum ongemerkt een gedeelte kon aftappen. Zij deed dat gedurende de maanden oktober, november en december 2011. Toen ze ¤2.500,- achterover had gedrukt hield ze er mee op.
Op maandag 9 april 2012 moest zij bij Berend Versloot komen en werd haar verteld dat een andere caissière, Leontien de Moor, op een wat minder geraffineerde wijze geld achterover drukte. Naar aanleiding daarvan waren, met instemming van de ondernemingsraad, observatiecamera’s geplaatst om Leontien in de gaten te houden. Op basis van de opnames werd verduistering aangetoond en werd Leontien op staande voet ontslagen. Toen eind maart de videobanden nog eens werden bekeken bleek bij toeval Janneke er soms ook op te staan. Bij nadere bestudering zag Berend ineens hoe geraffineerd Janneke ook geld verduisterde. Toen was het voor hem ineens duidelijk waarom de laatste maanden de omzet zoveel lager was.
Mocht dat een echte zaak zijn; wat een paupers die Janneke/Leontien/Sjoerdquote:Op zondag 8 april 2012 19:08 schreef Panic. het volgende:
Ik zit momenteel in eerstejaar van HBO-Rechten en heb binnenkort een tentamen van een vak dat heet juridische methoden. Nu is de helft van de casus al online zodat jij voor het tentamen relevante jurisprudentie en literatuur kan verzamelen. Aangezien ze er op de opleiding nog wel eens een handje van hebben om casussen op bestaande jurisprudentie te baseren ben ik erg benieuwd of iemand mij uit de brand kan helpen en misschien wel de exacte zaak weet. Dit is de casus:
[..]
Iemand?
Wat is de vraag?quote:Op zondag 8 april 2012 19:08 schreef Panic. het volgende:
Ik zit momenteel in eerstejaar van HBO-Rechten en heb binnenkort een tentamen van een vak dat heet juridische methoden. Nu is de helft van de casus al online zodat jij voor het tentamen relevante jurisprudentie en literatuur kan verzamelen. Aangezien ze er op de opleiding nog wel eens een handje van hebben om casussen op bestaande jurisprudentie te baseren ben ik erg benieuwd of iemand mij uit de brand kan helpen en misschien wel de exacte zaak weet. Dit is de casus:
[..]
Iemand?
Alle vakken waar geen samenvattingen van waren heb ik meestal niet in één keer gehaaldquote:Op zondag 8 april 2012 12:33 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Me too, maar ik zie bij sommige vakken, vooral die waar de stof al jaren hetzelfde is zoals Rechtsfilosofie of Romeins Recht wel degelijk de toegevoegde waarde in van JoHo/SILverslagen of samenvattingen. Ik gebruikte in de bachelor ook veeeeeel oude tentamens als de stof het toeliet.
Mijn mastervakken dan weer wel, omdat ik me daar echt voor interesseerdequote:Op zondag 8 april 2012 19:15 schreef Yashaaaaa het volgende:
[..]
Alle vakken waar geen samenvattingen van waren heb ik meestal niet in één keer gehaald![]()
![]()
Of iemand de casus herkent van bestaande jurisprudentie. De geschiedenis heeft mij geleerd dat ze veelal een bestaande zaak nemen en wat gekke namen toevoegen en zo.quote:
Zoek eens op verduistering op rechtspraak.nlquote:Op zondag 8 april 2012 19:19 schreef Panic. het volgende:
[..]
Of iemand de casus herkent van bestaande jurisprudentie. De geschiedenis heeft mij geleerd dat ze veelal een bestaande zaak nemen en wat gekke namen toevoegen en zo.
Een man naar mijn hart! :pquote:Op zaterdag 7 april 2012 16:59 schreef H-D het volgende:
[..]
Een echte fan![]()
Ik drink het alleen als het beetje lekker weer is eigenlijk.
Scotch, altijd & overal![]()
Waar heeft dat betrekking op?quote:Op zondag 8 april 2012 20:09 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ik ben echt nog steeds verbaast dat er maar zo weinig arresten over het onderwerp nieuw bedongen arbeid zijn
Op dat soort momenten geneer ik me kapot en kruip ik gauw onder de stoel of bank van de collegezaal. Ik heb ook eens gehad dat een studente bij een nabespreking klaagde dat het antwoord op die ene vraag niet goed in de Joho-samenvatting stondquote:Op zondag 8 april 2012 18:17 schreef Kimochi het volgende:
[..]
Tijdens het laatste college van keuzevak dat ik heb gevolgd vroeg een medestudent (derdejaars!) aan de docent hoe hij dit vak moest leren, omdat er geen SILverslagen beschikbaar waren. Hoe kan je jezelf nog meer voor schut zetten? Jammergenoeg ging de docent hier nog serieus op in ook.
In tegenstelling tot de meesten studeer ik vrijwel dagelijks de te bestuderen stof voor elk vak in de faculteitsbibliotheek. Mijn klasgenoten verklaren mij zo nu en dan ook voor gek als ik hen weer vertel dat ik naar de bieb ga. Zij lezen daarentegen nooit de wekelijkse stof en zitten dus vaak in de werkgroep te tekenen en hebben vaak geen benul wat er allemaal tijdens die werkgroep is behandeld. Sommigen studeren de wekelijkse stof wel netjes thuis, maar ik kan dat helaas niet even effectief als in de bieb. Voor mij is twee uur biebwerk (bieb werk?) gelijk aan 4 uur thuiswerk. Bovendien vind ik het helemaal niet erg om in de bieb te zitten. Integendeel, ik ga zelfs op mijn vrije dagen naar de bieb en krijg altijd veel zelfvoldoening als ik 's avonds de bieb uitloop. Misschien motiveert dat gevoel mij om toch elke keer weer een paar uur in de bieb te spenderen!quote:Op zondag 8 april 2012 09:49 schreef Ryon het volgende:
De UB (en dan niet die op Singel. tenzij je nieuwe shirt gekocht hebt om te showen) is door de jaren heen praktisch mijn tweede thuis geworden. Het is er al druk zat, dus ik wil ook niet teveel promotenmaar toch.
Het is gewoon fijn om van bijv. 12.00 tot 20.00 uur alleen maar bezig te zijn met studie en even een reader door te werken of een artikel te schrijven. Dat zijn ook de momenten dat je echt stappen voorwaarts maakt in je begrip. De studiezalen zijn daar, althans voor mij, een ideale ruimte voor. Geen afleiding, geconcentreerde sfeer en je studiegenoten kijken je boos aan als je een laffe hond bent en eerder wil aftaaien. Kwestie van even je focus behouden en verder gaan.
Ik produceer het meest als ik even in 'de flow' terecht kom, dan zuig je plotseling ook kennis en andere informatie op als een spons. Thuis - ik woon in een druk studentenhuis, dat wel - lukt dat per definitie niet. Sowieso is het veel relaxter om als je thuis komt meteen aan te kunnen schuiven bij het eten, aan het bier te kunnen gaan en niet nog even half geconcentreerd en vluchtig een artikel door te moeten lezen.
Wat betreft boeken überhaupt openslaan:
Zeker bachelorvakken zijn vaak alleen al te halen op basis van een samenvatting (2 euro bij JoHo), printen van de collegesheets en het oefenen van oude tentamens. Dit komt door een fout in de wijze waarop er - zeker in Amsterdam - bij rechten getentamineerd wordt. Te massaal en te kernachtig. Studenten die braaf de modelantwoorden leren en het boek niet aanschaffen kunnen betere cijfers halen dan de studenten die het boek wel leren en daardoor op het tentamen teveel informatie willen neerpennen of 'te moeilijk' beginnen te denken. De casussen zijn in de basis vaak zaken die de jaren daarvoor ook behandeld zijn. Praktisch zijn ze altijd terug te herleiden tot een bepaalde kern.
Hierdoor is het relatief eenvoudig om een groot deel van de bachelorvakken met relatief weinig inspanning te halen. Ik heb dat zelf altijd erg handig gevonden, omdat ik sommige vakken echt niet heel erg spannend vond en ik bier drinken wel erg spannend vond. Jammer genoeg studeer je dan niet voor jezelf, maar voor de studiepunten en het bijbehorende papiertje.
Pas in de masterfase ben ik de ideale combinatie van de twee methodes tegengekomen en ik merk ook nu dat ik elke week ook echt heel veel meer leer. Colleges zijn veranderd in werkcolleges, er moeten continu opdrachten, essays en casussen ingeleverd worden en op hoog tempo wordt de stof behandeld. Het is relatief eenvoudig om de zes te halen (haal je een onvoldoende, word je echter wel het vak uitgetrapt) maar als je voor de acht wil gaan moet je knokken.
Inderdaad, ja sorry was niet al te duidelijk maar wil eik liever ook niet al te veel details plaatsen, stond vorige keer al een keer bovenaan op google toen ik op mijn onderwerp googeldequote:Op zondag 8 april 2012 20:13 schreef TvhN het volgende:
[..]
Waar heeft dat betrekking op?
Edit: passende arbeid ivm arbeidsongeschiktheid?
Als de rechtsvraag is of je iemand niet direct mag ontslaan op staande voet omdat je nog bewijsmateriaal wil verzamelen dan lijkt mij het arrest Wennekes/Lederwaren van toepassing. Dit is nogal een arrest die nogal veel discussie opriep omdat je als werkgever niet direct iemand op staande voet hoeft te ontslaan omdat je bewijs wil verzamelen of dat diegene die bevoegd is om iemand te ontslaan op staande voet er niet is (hier mag je vijf dagen wachten).quote:Op zondag 8 april 2012 19:08 schreef Panic. het volgende:
[..]
Iemand?
Hmm, da's wel moeilijk. Ik heb er niet veel verstand van, maar Ballantines staat wel hoog op mijn lijstje. Niet al te duur, en toch goed te doen.quote:
Die gewone Ballantines? Die is in die prijsklasse zo ongeveer het lekkerst wat je kunt krijgen iddquote:Op zondag 8 april 2012 21:03 schreef Alejandro1989 het volgende:
[..]
Hmm, da's wel moeilijk. Ik heb er niet veel verstand van, maar Ballantines staat wel hoog op mijn lijstje. Niet al te duur, en toch goed te doen.
Jij nog enige tips?
Oké, interessant! Je wilt na de studie ook iets gaan doen met het arbeidsrecht?quote:Op zondag 8 april 2012 20:35 schreef Yashaaaaa het volgende:
[..]
Inderdaad, ja sorry was niet al te duidelijk maar wil eik liever ook niet al te veel details plaatsen, stond vorige keer al een keer bovenaan op google toen ik op mijn onderwerp googelde
Passende arbeid is niet het onderwerp maar wel deel van het onderwerp
Thanks voor de moeite! Ik ga binnenkort eens Dimple 15 jaar proberen. Als ik meer geld heb zal ik naar die andere namen kijken. Misschien wel wat voor wanneer ik mijn propedeuse dit jaar haalquote:Op zondag 8 april 2012 21:22 schreef H-D het volgende:
[..]
Die gewone Ballantines? Die is in die prijsklasse zo ongeveer het lekkerst wat je kunt krijgen iddRed Label is echt te goor voor woorden
Verder is als je ietsjes meer uit wilt geven Black Label wel ok. Of Famous Grouse 12yrs. Of Dimple 15yrs.
Wil je nog meer geld uitgeven dan zou ik The Balvenie Double Wood, Glenmorangie Nectar d'Or, Glenmorangie Port Wood Finish (Quinta Lasanta ofzo) of misschien ook wel JW Gold/Green Label nemen
Of een meer premium Bushmills( dus niet de standaard) als je van Iers houdt.
Yw!quote:Op zondag 8 april 2012 21:45 schreef Alejandro1989 het volgende:
[..]
Thanks voor de moeite! Ik ga binnenkort eens Dimple 15 jaar proberen. Als ik meer geld heb zal ik naar die andere namen kijken. Misschien wel wat voor wanneer ik mijn propedeuse dit jaar haal
Check je PM! Heb een site gevonden waar die voor 44 euro te koop wordt aangebodenquote:Op zondag 8 april 2012 21:49 schreef H-D het volgende:
[..]
Yw!sowieso verdien je wel iets speciaals als je je P haalt
Al geef ik tegenwoordig ook meestal max ¤30-35 uit per fles. Die Nectar d'Or bijv. kost iets van ¤60-65 .....toch wel erg veel geld![]()
Oh thanks! Das echt goedkoopquote:Op zondag 8 april 2012 21:59 schreef Alejandro1989 het volgende:
[..]
Check je PM! Heb een site gevonden waar die voor 44 Euro te koop wordt aangeboden
Owja voor ¤30 wel xD ik dacht dat je het over ¤60 hadquote:Op zondag 8 april 2012 23:32 schreef Yreal het volgende:
[..]
voor die 30 euro? Dat vind ik hem dubbel en dwars waard
Wel het boek lezen he!quote:Op maandag 9 april 2012 13:24 schreef Kimochi het volgende:
Via deze weg wil ik Trinity bedanken voor haar samenvatting.
Wees blij dat conflictbeslechting afgeschaft is.quote:Op maandag 9 april 2012 15:37 schreef Tchock het volgende:
Contractenrecht in Perspectief is het allergrootste kutvak dat ik ooit heb gehad. En dan tel ik wiskunde D, Duits en Inleiding in de Rechtswetenschap mee.
quote:Op maandag 9 april 2012 15:33 schreef H-D het volgende:
Over 1.5 week tentamen, het schiet niet op met leren
Valt mee, beetje gebrabbel over verschillende perspectieven. Algemene Rechtsleer ga je het nog leuker mee hebben.quote:Op maandag 9 april 2012 15:37 schreef Tchock het volgende:
Contractenrecht in Perspectief is het allergrootste kutvak dat ik ooit heb gehad. En dan tel ik wiskunde D, Duits en Inleiding in de Rechtswetenschap mee.
Onze docent lijkt de stof voor geen meter te begrijpen, haar uitleg zit vol tegenstrijdigheden en het bord wordt volgekalkt met schema's waar met de meeste fantasie geen kaas van te maken is. Ik kreeg bijna een hersenbloeding uit vervelingquote:Op maandag 9 april 2012 15:52 schreef dreamzk het volgende:
[..]
Valt mee, beetje gebrabbel over verschillende perspectieven. Algemene Rechtsleer ga je het nog leuker mee hebben.
Wordt het nog steeds gegeven door studenten?quote:Op maandag 9 april 2012 15:59 schreef Tchock het volgende:
[..]
Onze docent lijkt de stof voor geen meter te begrijpen, haar uitleg zit vol tegenstrijdigheden en het bord wordt volgekalkt met schema's waar met de meeste fantasie geen kaas van te maken is. Ik kreeg bijna een hersenbloeding uit verveling
Onze docent vertelt ongeveer 8 keer per uur dat toen zij nog les had, Friesland en Brabant nog heel ander recht hadden en dat ze allemaal Latijn moesten kunnen. Dus ik denk het niet.quote:Op maandag 9 april 2012 16:03 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wordt het nog steeds gegeven door studenten?
Dan moet ze een soort medisch wonder zijnquote:Op maandag 9 april 2012 16:10 schreef Tchock het volgende:
[..]
Onze docent vertelt ongeveer 8 keer per uur dat toen zij nog les had, Friesland en Brabant nog heel ander recht hadden en dat ze allemaal Latijn moesten kunnen. Dus ik denk het niet.
Dat je allemaal Latijn moest kennen is volgens mij nog niet eens zo heel lang geledenquote:Op maandag 9 april 2012 16:37 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dan moet ze een soort medisch wonder zijn
Ik laat het altijd oplezen door een slaaf.quote:Op maandag 9 april 2012 17:01 schreef DanielBackward het volgende:
Ik vroeg mij af of sommige mensen hier wel eens bewust iets doen/hebben gedaan aan hun lees-snelheid? Aangezien jullie (erg) veel stof moeten doorwerken?
Same here, ik lees ongeveer 45 pagina's per uur, dus ben meestal redelijk snel door de stof heen.quote:Op maandag 9 april 2012 17:05 schreef H-D het volgende:
Nop ik niet. Kon altijd al behoorlijk snel stof doorwerken/lezen, dus was niet echt nodig.
Misschien ook wel een van de redenen dat ik rechten ben gaan studeren.
Ja momenteel havo 5, ga bewust volgend jaar nog mijn Atheneum halen, heb van al mijn docenten positief advies gekregen en voldoe aan alle eisen (7.0 gemiddeld etc.)quote:Op maandag 9 april 2012 17:31 schreef H-D het volgende:
Weet je nu al zeker dat je rechten wilt gaan doen dan?
Ah op die manier...wel tof dat je echt nu al weet je dat je WO rechten wilt gaan doenquote:Op maandag 9 april 2012 17:33 schreef DanielBackward het volgende:
[..]
Ja momenteel havo 5, ga bewust volgend jaar nog mijn Atheneum halen, heb van al mijn docenten positief advies gekregen en voldoe aan alle eisen (7.0 gemiddeld etc.)
Kijk er echt ontzettend naar uit, (mijn pa is jurist) maar heb ook veel info van Ryon gekregen via PM etc. maarja nog 2 jaartjes doorbijten en heerlijk dit topic lezenquote:Op maandag 9 april 2012 17:35 schreef H-D het volgende:
[..]
Ah op die manier...wel tof dat je echt nu al weet je dat je WO rechten wilt gaan doen![]()
scheelt een hoop gedoe in V6![]()
Been there, done that
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |