Daar zit wat in. Zijn er nog meer van dit soort boeken die jij hebt gebruikt waar je veel aan had?quote:Op maandag 2 april 2012 13:51 schreef H-D het volgende:
[..]
Als je alleen deze vakken/boeken leest mis je nog steeds een algemeen juridisch referentiekader en basiskennis. In die boeken worden allerlei juridische termen/redeneringen/vaardigheden bekend verondersteld. Beter lees je dan eerst een boek over de grondslagen van het recht, bijvoorbeeld het boek van Verheugt(Inleiding in het Nederlandse recht).
Ja Verheugt dus. En dan misschien een eenvoudig boek over vermogensrecht ofzo ( Compendium van Hijma/Olthof) zodat je een beetje aan de taal, schrijfwijze en manier van redeneren kan wennen voordat je je echt op een handboek gaat storten.quote:Op maandag 2 april 2012 14:08 schreef Klonker het volgende:
[..]
Daar zit wat in. Zijn er nog meer van dit soort boeken die jij hebt gebruikt waar je veel aan had?
Ik ben eigenlijk een beetje op zoek naar een stappenplan waardoor ik inderdaad de juridische teksten beter begrijp.
Ik zal beginnen met het boek van Verheugt.
@tchock. Een uitdaging ga ik niet uit de weg
Ja, dat je van een uitdaging houdt snap ik. Maar wat heb je aan de master als je die met bloed, zweet en tranen haalt en dan nóg geen goede juridische basis hebt? (Parate kennis, noemde mijn scheikundeleraar dat altijd. PARATE KENNIS!)quote:Op maandag 2 april 2012 14:08 schreef Klonker het volgende:
[..]
Daar zit wat in. Zijn er nog meer van dit soort boeken die jij hebt gebruikt waar je veel aan had?
Ik ben eigenlijk een beetje op zoek naar een stappenplan waardoor ik inderdaad de juridische teksten beter begrijp.
Dat is waar. Echter vind ik belastingrecht erg leuk en zal ik er later spijt van hebben als ik het niet heb geprobeerdquote:Op maandag 2 april 2012 14:13 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ja, dat je van een uitdaging houdt snap ik. Maar wat heb je aan de master als je die met bloed, zweet en tranen haalt en dan nóg geen goede juridische basis hebt? (Parate kennis, noemde mijn scheikundeleraar dat altijd. PARATE KENNIS!)
Wellicht is Hoofdstukken vermogensrecht van Nieuwenhuis ook aardig om te lezen, redelijk dun en die dan gebruiken i.c.m. het Compendium wat H-D noemt. Deze 2 boeken worden ook voorgeschreven voor het propedeusevak Privaatrecht in Nijmegen.quote:Op maandag 2 april 2012 14:08 schreef Klonker het volgende:
[..]
daar was het ook om te doenquote:Op maandag 2 april 2012 14:32 schreef Tchock het volgende:
Nou wil ik dat TT-arrest lezen ook
edit: oh, het leukste was toch wel de titel.
Wetsvoorstel rechtsbijstand en politieverhoor, nu al achterhaald?quote:Op maandag 2 april 2012 18:00 schreef avaz het volgende:
Onderwerp bedenken voor bacheloressayWil het in de richting doen van de verdachte op 't gebied van strafrecht. Iemand nog ideeën? Zit zelf te denken aan iets met de waarde die je kan hechten aan een bekentenis, of iets met het artikel 27 Sv criterium...
Wij gebruiken hier in Leiden beide boeken ten behoeve van inleiding burgerlijk recht. Ik ben zeer te spreken over het boek van Nieuwenhuis: alles wordt helder uitgelegd en met die oefenvragen kun je jezelf enigszins beoordelen of je de stof behoorlijk hebt begrepen. Het andere boek daarentegen bestaat vrijwel alleen uit opsommingen van vereisten voor de toepassing van een bepaald artikel. Het dient wel goed als naslagwerk, maar het boek op zichzelf is een drama. Het zou altijd in combinatie met een ander boek moeten worden gegeven.quote:Op maandag 2 april 2012 15:21 schreef laares het volgende:
[..]
Wellicht is Hoofdstukken vermogensrecht van Nieuwenhuis ook aardig om te lezen, redelijk dun en die dan gebruiken i.c.m. het Compendium wat H-D noemt. Deze 2 boeken worden ook voorgeschreven voor het propedeusevak Privaatrecht in Nijmegen.
Edit: ik blader nu net even door dat boek van Nieuwenhuis heen en zie dat er ook zo'n 200 oefenvragen in de tekst zijn verwerkt (met antwoorden achterin), misschien dat dit ook helpt.
Nou en, de titel is cool.quote:Op maandag 2 april 2012 19:40 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ja maar het is helemaal geen boeiend arrest
Kan me niet zo veel schelen, eigenlijk. Ik weet mijn antwoorden toch nooit exact genoeg om er iets nuttigs over te zeggen en als ik die normantwoorden ga lezen ga ik overal aan twijfelenquote:Op maandag 2 april 2012 19:50 schreef Yreal het volgende:
[..]
Nou en, de titel is cool.
Vind het wel stom dat er nog geen enkel normantwoord online staat..
Boek van Nieuwenhuis is imo echt niks. Je kan ook een tè inleidend en beknopt boek maken...quote:Op maandag 2 april 2012 15:21 schreef laares het volgende:
[..]
Wellicht is Hoofdstukken vermogensrecht van Nieuwenhuis ook aardig om te lezen, redelijk dun en die dan gebruiken i.c.m. het Compendium wat H-D noemt. Deze 2 boeken worden ook voorgeschreven voor het propedeusevak Privaatrecht in Nijmegen.
Edit: ik blader nu net even door dat boek van Nieuwenhuis heen en zie dat er ook zo'n 200 oefenvragen in de tekst zijn verwerkt (met antwoorden achterin), misschien dat dit ook helpt.
Nieuwenhuis is echt te oppervlakkig vind ik. Zo krijg je te weinig een beeld/context van de bepalingen.quote:Op maandag 2 april 2012 19:43 schreef Alejandro1989 het volgende:
[..]
Wij gebruiken hier in Leiden beide boeken ten behoeve van inleiding burgerlijk recht. Ik ben zeer te spreken over het boek van Nieuwenhuis: alles wordt helder uitgelegd en met die oefenvragen kun je jezelf enigszins beoordelen of je de stof behoorlijk hebt begrepen. Het andere boek daarentegen bestaat vrijwel alleen uit opsommingen van vereisten voor de toepassing van een bepaald artikel. Het dient wel goed als naslagwerk, maar het boek op zichzelf is een drama. Het zou altijd in combinatie met een ander boek moeten worden gegeven.
Ik moet wel zeggen dat beide boeken in combinatie met elkaar wel goed hun werk doen
Salduz jurisprudentie was ook al omhoog gekomen hier. Denk dat ik maar verder ga in die richting. Veel over te vinden.quote:Op maandag 2 april 2012 19:43 schreef Gauner het volgende:
[..]
Wetsvoorstel rechtsbijstand en politieverhoor, nu al achterhaald?
quote:Op maandag 2 april 2012 10:12 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Cinnamongirl! Nog een oudgediende! Mooi dat alles is goedgekomen....er staat me nog iets van bij dat het allemaal wat lastig was met je scriptie toentertijd? Er dreigde iets mis te gaan? Of ben ik nou helemaal in de war
Mooi dat het allemaal uiteindelijk toch goed is gekomen. Ik weet dat je toen nog best aan het stressen was! En dankjewel, jij ook gefeliciteerdquote:Op maandag 2 april 2012 22:11 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]![]()
Klopt. Ik had het even moeilijk met de scriptie. Maar uiteindelijk heb ik er 8 maanden over gedaan. Dat valt me achteraf nog best wel mee. In mei vorig jaar alweer was het afstuderen een feit. Time flies!
Ik zie dat jij inmiddels ook klaar bent. Gefeliciteerd!!!!
Dat is waar! Het is meer een boek dat in combinatie met een ander boek moet worden voorgeschreven. Sluit naar mijn inziens niet uit dat het een goed inleidend boek isquote:Op maandag 2 april 2012 21:00 schreef H-D het volgende:
[..]
Nieuwenhuis is echt te oppervlakkig vind ik. Zo krijg je te weinig een beeld/context van de bepalingen.
YW!quote:Op maandag 2 april 2012 22:18 schreef Klonker het volgende:
Bedankt H-D, Alejandro1989 en laares. Ik heb het boek van Nieuwenhuizs al liggen zelfs, dus dat is makkelijk. Morgen ga ik de andere twee boeken aanschaffen en dan lezen als een malle!
Oh nja als je 'm al hebt dan kun je 'm net zo goed maar even doornemenquote:Op maandag 2 april 2012 22:18 schreef Klonker het volgende:
Bedankt H-D, Alejandro1989 en laares. Ik heb het boek van Nieuwenhuizs al liggen zelfs, dus dat is makkelijk. Morgen ga ik de andere twee boeken aanschaffen en dan lezen als een malle!
Hmm nja die oefeningetjes zijn wel handig, ok je hebt een puntquote:Op maandag 2 april 2012 22:36 schreef Alejandro1989 het volgende:
[..]
Dat is waar! Het is meer een boek dat in combinatie met een ander boek moet worden voorgeschreven. Sluit naar mijn inziens niet uit dat het een goed inleidend boek is
True that!quote:Op maandag 2 april 2012 22:42 schreef H-D het volgende:
[..]
Hmm nja die oefeningetjes zijn wel handig, ok je hebt een punt. En het is enorm simpel geschreven
.
Maar voor de finesses moet je echt minimaal het compendium erbij nemen. Maar misschien beter iets uit de Pitlo of Asser serie. Brunner/ De Jong vind ik erg slecht dus die zou ik niet aanraden.
Ik hoop voor je dat het niet het enige boek is?quote:Op maandag 2 april 2012 22:55 schreef Alejandro1989 het volgende:
[..]
True that!Shit, ik zie zojuist in de studiegids dat o.a. Brunner/de Jong in het tweede jaar voorgeschreven is ten behoeve van het vak verbintenissenrecht. Dat wordt zweten geblazen
Nee, dat gelukkig niet. Ik zie alleen Asser er helaas niet bij zittenquote:Op maandag 2 april 2012 22:59 schreef H-D het volgende:
[..]
Ik hoop voor je dat het niet het enige boek is?
Bij ons was het naast de Asser voorgeschreven. Heb praktisch alles uit de Asser geleerd
Brunner/De Jong voegt echt niks toe.
Die drie werken. In dezelfde reeks, en in mijn ogen vrij waardeloos.quote:Jac. Hijma e.a., Rechtshandeling en Overeenkomst, Deventer: Kluwer.
J. Spier e.a., Verbintenissen uit de wet en schadevergoeding, Deventer: Kluwer.
C.J.H. Brunner & G.T. de Jong, Verbintenissenrecht algemeen, Deventer: Kluwer.
Ik zou de SBR ook niet zomaar paken idd. Persoonlijk heb ik het liefst de Asser.quote:Op maandag 2 april 2012 23:02 schreef Tchock het volgende:
[..]
Awesome, ik heb alleen BrunnerEn uit dezelfde reeks Spier en Hijma over verbintenissen en schadevergoeding en rechtshandeling en overeenkomst. Wat een kutboeken
Dat is ook bijna allemaal uit de SBR .:Pquote:Op maandag 2 april 2012 23:05 schreef Alejandro1989 het volgende:
[..]
Nee, dat gelukkig niet. Ik zie alleen Asser er helaas niet bij zitten
Literatuur, de nieuwste druk van:
Jac. Hijma e.a., Rechtshandeling en Overeenkomst, Deventer: Kluwer.
J. Spier e.a., Verbintenissen uit de wet en schadevergoeding, Deventer: Kluwer.
C.J.H. Brunner & G.T. de Jong, Verbintenissenrecht algemeen, Deventer: Kluwer.
Jac. Hijma & M.M. Olthof, Compendium Vermogensrecht, Deventer: Kluwer.
J.H. Nieuwenhuis, Onrechtmatige daden. Délits, Unerlaubte Handlungen, Torts. Buitencontractueel aansprakelijkheidsrecht in Europees perspectief, Deventer: Kluwer.
Aanvullende literatuur en rechtspraak zoals vermeld in het studiepakket
Goederenrecht:quote:Op maandag 2 april 2012 23:09 schreef H-D het volgende:
[..]
Dat is ook bijna allemaal uit de SBR .:P
Misschien als sommige dingen in Brunner/De Jong niet helder zijn gewoon zelf de Asser of de Pitlo erbij pakken
Pitlo voor goederenrecht is zwaar fijn btwal is nog steeds Asser-Mijnssen-Van Velten & Bartels fijner
Wat heb je daarvoor dan? Snijders/Rank-Berenschot? Is ook SBR
Snijders/Rank-Berenschot is wel een gezaghebbend boek btwquote:Op maandag 2 april 2012 23:14 schreef Alejandro1989 het volgende:
[..]
Goederenrecht:
H.J. Snijders & E.B. Rank-Berenschot, Goederenrecht, Deventer: Kluwer ( nieuwste druk).
Jac. Hijma & M.M. Olthof, Compendium van het Nederlands vermogensrecht, Deventer: Kluwer ( nieuwste druk).
Aanvullende verplichte literatuur en verplichte rechtspraak zoals vermeld in het werkboek.
Ok, ik word gek:P
Asser kopen is freakin duur. Leen 'm of lees 'm digitaal als ie niet verplicht isquote:Op maandag 2 april 2012 23:14 schreef Alejandro1989 het volgende:
[..]
Goederenrecht:
H.J. Snijders & E.B. Rank-Berenschot, Goederenrecht, Deventer: Kluwer ( nieuwste druk).
Jac. Hijma & M.M. Olthof, Compendium van het Nederlands vermogensrecht, Deventer: Kluwer ( nieuwste druk).
Aanvullende verplichte literatuur en verplichte rechtspraak zoals vermeld in het werkboek.
Ok, ik word gek:P
EDIT: Ik koop wellicht wel Asser of Pitlo ter vergelijking en opheldering erbij![]()
Goed plan! Thanks. Ik had werkelijk geen idee dat die reeks zo duur is.quote:Op maandag 2 april 2012 23:18 schreef H-D het volgende:
[..]
Asser kopen is freakin duur. Leen 'm of lees 'm digitaal als ie niet verplicht is
Moest dit jaar Asser/Snijders hebben voor Agrarisch recht...¤75 ofzo voor een dun boek xD
Maar dan heb je wel wat
Strak design! But, way too expensivequote:Op maandag 2 april 2012 23:31 schreef Tchock het volgende:
[ afbeelding ]
Nu maar 811 euro digitaal per jaar of op papier voor 490 euro per jaar!
Helaas welquote:Op maandag 2 april 2012 23:43 schreef Alejandro1989 het volgende:
[..]
Goed plan! Thanks. Ik had werkelijk geen idee dat die reeks zo duur is.
Papier is goedkoperquote:Op maandag 2 april 2012 23:31 schreef Tchock het volgende:
[ afbeelding ]
Nu maar 811 euro digitaal per jaar of op papier voor 490 euro per jaar!
studeersnel.nl geprobeerd?quote:Op dinsdag 3 april 2012 23:53 schreef tonyfaileronie het volgende:
Iemand een adres voor tentamenbundels voor burgerlijk recht 1 en strafrecht 1 , bachelor rechtsgeleerdheid RUG?
Een digitaal abonnement wordt gedeeld door een heel kantoor of universiteit. Daar verdien je per gebruiker minder aan dan aan een papieren variant.quote:
Jupquote:
Da's nog erg lang weg hoor , en gefeliquote:Op woensdag 4 april 2012 23:03 schreef SpotlessMind00 het volgende:
Zo mijn 8 voor strafrecht is definitief geworden.
Gelijk weer aan de bak: 11-06 recht en samenleving, 12-06 bestuursrecht en 13-06 academische vaardigheden
Gefeliciteerdquote:Op woensdag 4 april 2012 23:03 schreef SpotlessMind00 het volgende:
Zo mijn 8 voor strafrecht is definitief geworden.
Gelijk weer aan de bak: 11-06 recht en samenleving, 12-06 bestuursrecht en 13-06 academische vaardigheden
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |