abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109802849
Ik denk ook dat het heel lastig is. Als je via de normale weg je master haalt heb je een hele tijd om te 'acclimatiseren' aan de juridische taal en werkwijze, en als je meteen met je master in het diepe gegooid wordt betwijfel ik of je het haalt. En als dat wel het geval is, hoeveel je er daadwerkelijk van opsteekt :)
pi_109803213
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2012 13:51 schreef H-D het volgende:

[..]

Als je alleen deze vakken/boeken leest mis je nog steeds een algemeen juridisch referentiekader en basiskennis. In die boeken worden allerlei juridische termen/redeneringen/vaardigheden bekend verondersteld. Beter lees je dan eerst een boek over de grondslagen van het recht, bijvoorbeeld het boek van Verheugt(Inleiding in het Nederlandse recht).
Daar zit wat in. Zijn er nog meer van dit soort boeken die jij hebt gebruikt waar je veel aan had?
Ik ben eigenlijk een beetje op zoek naar een stappenplan waardoor ik inderdaad de juridische teksten beter begrijp.
Ik zal beginnen met het boek van Verheugt.

@tchock. Een uitdaging ga ik niet uit de weg :)
pi_109803309
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 14:08 schreef Klonker het volgende:

[..]

Daar zit wat in. Zijn er nog meer van dit soort boeken die jij hebt gebruikt waar je veel aan had?
Ik ben eigenlijk een beetje op zoek naar een stappenplan waardoor ik inderdaad de juridische teksten beter begrijp.

Ja Verheugt dus. En dan misschien een eenvoudig boek over vermogensrecht ofzo ( Compendium van Hijma/Olthof) zodat je een beetje aan de taal, schrijfwijze en manier van redeneren kan wennen voordat je je echt op een handboek gaat storten.
pi_109803404
quote:

[..]

Ja, dat je van een uitdaging houdt snap ik. Maar wat heb je aan de master als je die met bloed, zweet en tranen haalt en dan nóg geen goede juridische basis hebt? (Parate kennis, noemde mijn scheikundeleraar dat altijd. PARATE KENNIS!)
pi_109803926
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 14:13 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ja, dat je van een uitdaging houdt snap ik. Maar wat heb je aan de master als je die met bloed, zweet en tranen haalt en dan nóg geen goede juridische basis hebt? (Parate kennis, noemde mijn scheikundeleraar dat altijd. PARATE KENNIS!)
Dat is waar. Echter vind ik belastingrecht erg leuk en zal ik er later spijt van hebben als ik het niet heb geprobeerd :P
In een paar maanden zelfstudie moet het toch mogelijk zijn om ieder geval een paar basisvaardigheden eigen te maken?
pi_109804089
Nou wil ik dat TT-arrest lezen ook :(

edit: oh, het leukste was toch wel de titel.

[ Bericht 17% gewijzigd door Tchock op 02-04-2012 14:38:13 ]
pi_109805980
quote:

[..]

Wellicht is Hoofdstukken vermogensrecht van Nieuwenhuis ook aardig om te lezen, redelijk dun en die dan gebruiken i.c.m. het Compendium wat H-D noemt. Deze 2 boeken worden ook voorgeschreven voor het propedeusevak Privaatrecht in Nijmegen.

Edit: ik blader nu net even door dat boek van Nieuwenhuis heen en zie dat er ook zo'n 200 oefenvragen in de tekst zijn verwerkt (met antwoorden achterin), misschien dat dit ook helpt.
pi_109812546
Onderwerp bedenken voor bacheloressay :') Wil het in de richting doen van de verdachte op 't gebied van strafrecht. Iemand nog ideeën? Zit zelf te denken aan iets met de waarde die je kan hechten aan een bekentenis, of iets met het artikel 27 Sv criterium...
  maandag 2 april 2012 @ 19:32:07 #109
258802 Yreal
henk..!
pi_109816362
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 14:32 schreef Tchock het volgende:
Nou wil ik dat TT-arrest lezen ook :(

edit: oh, het leukste was toch wel de titel.
daar was het ook om te doen ^O^
pi_109816824
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 19:32 schreef Yreal het volgende:

[..]

daar was het ook om te doen ^O^
Ja maar het is helemaal geen boeiend arrest :P
pi_109816960
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 18:00 schreef avaz het volgende:
Onderwerp bedenken voor bacheloressay :') Wil het in de richting doen van de verdachte op 't gebied van strafrecht. Iemand nog ideeën? Zit zelf te denken aan iets met de waarde die je kan hechten aan een bekentenis, of iets met het artikel 27 Sv criterium...
Wetsvoorstel rechtsbijstand en politieverhoor, nu al achterhaald?
pi_109816992
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 15:21 schreef laares het volgende:

[..]

Wellicht is Hoofdstukken vermogensrecht van Nieuwenhuis ook aardig om te lezen, redelijk dun en die dan gebruiken i.c.m. het Compendium wat H-D noemt. Deze 2 boeken worden ook voorgeschreven voor het propedeusevak Privaatrecht in Nijmegen.

Edit: ik blader nu net even door dat boek van Nieuwenhuis heen en zie dat er ook zo'n 200 oefenvragen in de tekst zijn verwerkt (met antwoorden achterin), misschien dat dit ook helpt.
Wij gebruiken hier in Leiden beide boeken ten behoeve van inleiding burgerlijk recht. Ik ben zeer te spreken over het boek van Nieuwenhuis: alles wordt helder uitgelegd en met die oefenvragen kun je jezelf enigszins beoordelen of je de stof behoorlijk hebt begrepen. Het andere boek daarentegen bestaat vrijwel alleen uit opsommingen van vereisten voor de toepassing van een bepaald artikel. Het dient wel goed als naslagwerk, maar het boek op zichzelf is een drama. Het zou altijd in combinatie met een ander boek moeten worden gegeven.

Ik moet wel zeggen dat beide boeken in combinatie met elkaar wel goed hun werk doen :)
  maandag 2 april 2012 @ 19:50:16 #113
258802 Yreal
henk..!
pi_109817374
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 19:40 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ja maar het is helemaal geen boeiend arrest :P
Nou en, de titel is cool.

Vind het wel stom dat er nog geen enkel normantwoord online staat..
pi_109817524
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 19:50 schreef Yreal het volgende:

[..]

Nou en, de titel is cool.

Vind het wel stom dat er nog geen enkel normantwoord online staat..
Kan me niet zo veel schelen, eigenlijk. Ik weet mijn antwoorden toch nooit exact genoeg om er iets nuttigs over te zeggen en als ik die normantwoorden ga lezen ga ik overal aan twijfelen :')
pi_109821919
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 15:21 schreef laares het volgende:

[..]

Boek van Nieuwenhuis is imo echt niks. Je kan ook een tè inleidend en beknopt boek maken...
pi_109822044
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 19:43 schreef Alejandro1989 het volgende:

[..]

Wij gebruiken hier in Leiden beide boeken ten behoeve van inleiding burgerlijk recht. Ik ben zeer te spreken over het boek van Nieuwenhuis: alles wordt helder uitgelegd en met die oefenvragen kun je jezelf enigszins beoordelen of je de stof behoorlijk hebt begrepen. Het andere boek daarentegen bestaat vrijwel alleen uit opsommingen van vereisten voor de toepassing van een bepaald artikel. Het dient wel goed als naslagwerk, maar het boek op zichzelf is een drama. Het zou altijd in combinatie met een ander boek moeten worden gegeven.

Ik moet wel zeggen dat beide boeken in combinatie met elkaar wel goed hun werk doen :)
Nieuwenhuis is echt te oppervlakkig vind ik. Zo krijg je te weinig een beeld/context van de bepalingen.
pi_109826119
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 19:43 schreef Gauner het volgende:

[..]

Wetsvoorstel rechtsbijstand en politieverhoor, nu al achterhaald?
Salduz jurisprudentie was ook al omhoog gekomen hier. Denk dat ik maar verder ga in die richting. Veel over te vinden.
pi_109827432
quote:
14s.gif Op maandag 2 april 2012 10:12 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Cinnamongirl! Nog een oudgediende! Mooi dat alles is goedgekomen....er staat me nog iets van bij dat het allemaal wat lastig was met je scriptie toentertijd? Er dreigde iets mis te gaan? Of ben ik nou helemaal in de war :)
:W
Klopt. Ik had het even moeilijk met de scriptie. Maar uiteindelijk heb ik er 8 maanden over gedaan. Dat valt me achteraf nog best wel mee. In mei vorig jaar alweer was het afstuderen een feit. Time flies!
Ik zie dat jij inmiddels ook klaar bent. Gefeliciteerd!!!!
pi_109827915
Bedankt H-D, Alejandro1989 en laares. Ik heb het boek van Nieuwenhuizs al liggen zelfs, dus dat is makkelijk. Morgen ga ik de andere twee boeken aanschaffen en dan lezen als een malle! :)
pi_109829152
quote:
14s.gif Op maandag 2 april 2012 22:11 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

:W
Klopt. Ik had het even moeilijk met de scriptie. Maar uiteindelijk heb ik er 8 maanden over gedaan. Dat valt me achteraf nog best wel mee. In mei vorig jaar alweer was het afstuderen een feit. Time flies!
Ik zie dat jij inmiddels ook klaar bent. Gefeliciteerd!!!!
Mooi dat het allemaal uiteindelijk toch goed is gekomen. Ik weet dat je toen nog best aan het stressen was! En dankjewel, jij ook gefeliciteerd *O*
pi_109829220
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2012 21:00 schreef H-D het volgende:

[..]

Nieuwenhuis is echt te oppervlakkig vind ik. Zo krijg je te weinig een beeld/context van de bepalingen.
Dat is waar! Het is meer een boek dat in combinatie met een ander boek moet worden voorgeschreven. Sluit naar mijn inziens niet uit dat het een goed inleidend boek is :P
pi_109829248
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 22:18 schreef Klonker het volgende:
Bedankt H-D, Alejandro1989 en laares. Ik heb het boek van Nieuwenhuizs al liggen zelfs, dus dat is makkelijk. Morgen ga ik de andere twee boeken aanschaffen en dan lezen als een malle! :)
YW! :D
pi_109829377
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 22:18 schreef Klonker het volgende:
Oh nja als je 'm al hebt dan kun je 'm net zo goed maar even doornemen :P
Als je trouwens iets over ondernemingsrecht wilt lezen ook is het Compendium Ondernemingsrecht van Slagter best goed :). Het is uitgebreider dan Van Schilfgaarde wat alleen over de NV/BV gaat, actueler dan Van der Grinten en veel makkelijker te lezen dan Asser-Maeijer-Van Solinge & Nieuwe Weme.

Als je tijd (over) hebt is een rechtsfilosofisch boekje misschien ook wel leuk. Dan kun je beter een mening vormen over de functie en de plek van het recht in de maatschappij en ook de rechtvaardiging van het bestaan van het recht en de verschillende visies daarop.
pi_109829565
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 22:36 schreef Alejandro1989 het volgende:

[..]

Dat is waar! Het is meer een boek dat in combinatie met een ander boek moet worden voorgeschreven. Sluit naar mijn inziens niet uit dat het een goed inleidend boek is :P
Hmm nja die oefeningetjes zijn wel handig, ok je hebt een punt :P. En het is enorm simpel geschreven :P.

Maar voor de finesses moet je echt minimaal het compendium erbij nemen. Maar misschien beter iets uit de Pitlo of Asser serie. Brunner/ De Jong vind ik erg slecht dus die zou ik niet aanraden.
pi_109830345
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2012 22:42 schreef H-D het volgende:

[..]

Hmm nja die oefeningetjes zijn wel handig, ok je hebt een punt :P. En het is enorm simpel geschreven :P.

Maar voor de finesses moet je echt minimaal het compendium erbij nemen. Maar misschien beter iets uit de Pitlo of Asser serie. Brunner/ De Jong vind ik erg slecht dus die zou ik niet aanraden.
True that! :D Shit, ik zie zojuist in de studiegids dat o.a. Brunner/de Jong in het tweede jaar voorgeschreven is ten behoeve van het vak verbintenissenrecht. Dat wordt zweten geblazen :P
pi_109830558
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 22:55 schreef Alejandro1989 het volgende:

[..]

True that! :D Shit, ik zie zojuist in de studiegids dat o.a. Brunner/de Jong in het tweede jaar voorgeschreven is ten behoeve van het vak verbintenissenrecht. Dat wordt zweten geblazen :P
Ik hoop voor je dat het niet het enige boek is?
Bij ons was het naast de Asser voorgeschreven. Heb praktisch alles uit de Asser geleerd :')
Brunner/De Jong voegt echt niks toe.
pi_109830707
Zie mijn volgende post voor duidelijkere uitleg.
pi_109830875
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2012 22:59 schreef H-D het volgende:

[..]

Ik hoop voor je dat het niet het enige boek is?
Bij ons was het naast de Asser voorgeschreven. Heb praktisch alles uit de Asser geleerd :')
Brunner/De Jong voegt echt niks toe.
Nee, dat gelukkig niet. Ik zie alleen Asser er helaas niet bij zitten :(

Literatuur, de nieuwste druk van:

Jac. Hijma e.a., Rechtshandeling en Overeenkomst, Deventer: Kluwer.
J. Spier e.a., Verbintenissen uit de wet en schadevergoeding, Deventer: Kluwer.
C.J.H. Brunner & G.T. de Jong, Verbintenissenrecht algemeen, Deventer: Kluwer.
Jac. Hijma & M.M. Olthof, Compendium Vermogensrecht, Deventer: Kluwer.
J.H. Nieuwenhuis, Onrechtmatige daden. Délits, Unerlaubte Handlungen, Torts. Buitencontractueel aansprakelijkheidsrecht in Europees perspectief, Deventer: Kluwer.
Aanvullende literatuur en rechtspraak zoals vermeld in het studiepakket
pi_109830929
Ah, dat is helderder. Wij gebruiken dus voor Contractenrecht en Aansprakelijkheidsrecht

quote:
Die drie werken. In dezelfde reeks, en in mijn ogen vrij waardeloos.
pi_109830931
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 23:02 schreef Tchock het volgende:

[..]

Awesome, ik heb alleen Brunner _O_ En uit dezelfde reeks Spier en Hijma over verbintenissen en schadevergoeding en rechtshandeling en overeenkomst. Wat een kutboeken :')
Ik zou de SBR ook niet zomaar paken idd. Persoonlijk heb ik het liefst de Asser.
pi_109831048
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 23:05 schreef Alejandro1989 het volgende:

[..]

Nee, dat gelukkig niet. Ik zie alleen Asser er helaas niet bij zitten :(

Literatuur, de nieuwste druk van:

Jac. Hijma & M.M. Olthof, Compendium Vermogensrecht, Deventer: Kluwer.
J.H. Nieuwenhuis, Onrechtmatige daden. Délits, Unerlaubte Handlungen, Torts. Buitencontractueel aansprakelijkheidsrecht in Europees perspectief, Deventer: Kluwer.
Aanvullende literatuur en rechtspraak zoals vermeld in het studiepakket
Dat is ook bijna allemaal uit de SBR .:P
Misschien als sommige dingen in Brunner/De Jong niet helder zijn gewoon zelf de Asser of de Pitlo erbij pakken :P

Pitlo voor goederenrecht is zwaar fijn btw :o al is nog steeds Asser-Mijnssen-Van Velten & Bartels fijner :P

Wat heb je daarvoor dan? Snijders/Rank-Berenschot? Is ook SBR :P
pi_109831228
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2012 23:09 schreef H-D het volgende:

[..]

Dat is ook bijna allemaal uit de SBR .:P
Misschien als sommige dingen in Brunner/De Jong niet helder zijn gewoon zelf de Asser of de Pitlo erbij pakken :P

Pitlo voor goederenrecht is zwaar fijn btw :o al is nog steeds Asser-Mijnssen-Van Velten & Bartels fijner :P

Wat heb je daarvoor dan? Snijders/Rank-Berenschot? Is ook SBR :P
Goederenrecht:

H.J. Snijders & E.B. Rank-Berenschot, Goederenrecht, Deventer: Kluwer ( nieuwste druk).
Jac. Hijma & M.M. Olthof, Compendium van het Nederlands vermogensrecht, Deventer: Kluwer ( nieuwste druk).
Aanvullende verplichte literatuur en verplichte rechtspraak zoals vermeld in het werkboek.

Ok, ik word gek :P:P

EDIT: Ik koop wellicht wel Asser of Pitlo ter vergelijking en opheldering erbij :P
pi_109831335
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 23:14 schreef Alejandro1989 het volgende:

[..]

Goederenrecht:

H.J. Snijders & E.B. Rank-Berenschot, Goederenrecht, Deventer: Kluwer ( nieuwste druk).
Jac. Hijma & M.M. Olthof, Compendium van het Nederlands vermogensrecht, Deventer: Kluwer ( nieuwste druk).
Aanvullende verplichte literatuur en verplichte rechtspraak zoals vermeld in het werkboek.

Snijders/Rank-Berenschot is wel een gezaghebbend boek btw :P
Snap echt niet dat ze voor gevorderde vakken ook het Compendium van Hijma/Olthof voorschrijven :S ^^
bij ons is dat een propedeuse boek :S
pi_109831389
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 23:14 schreef Alejandro1989 het volgende:

[..]

Goederenrecht:

EDIT: Ik koop wellicht wel Asser of Pitlo ter vergelijking en opheldering erbij :P
Asser kopen is freakin duur. Leen 'm of lees 'm digitaal als ie niet verplicht is :P

Moest dit jaar Asser/Snijders hebben voor Agrarisch recht...¤75 ofzo voor een dun boek xD
Maar dan heb je wel wat :D
pi_109831800
Blijven mooie boeken. Ook om te zien :P
pi_109831921

Nu maar 811 euro digitaal per jaar of op papier voor 490 euro per jaar!
pi_109832388
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2012 23:18 schreef H-D het volgende:

[..]

Asser kopen is freakin duur. Leen 'm of lees 'm digitaal als ie niet verplicht is :P

Moest dit jaar Asser/Snijders hebben voor Agrarisch recht...¤75 ofzo voor een dun boek xD
Maar dan heb je wel wat :D
Goed plan! Thanks. Ik had werkelijk geen idee dat die reeks zo duur is.
pi_109832468
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 23:31 schreef Tchock het volgende:
[ afbeelding ]
Strak design! But, way too expensive :P
pi_109832807
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 23:43 schreef Alejandro1989 het volgende:

[..]

Goed plan! Thanks. Ik had werkelijk geen idee dat die reeks zo duur is.
Helaas wel :P
Maar imo het beste wat er is op civiel recht gebied :P
pi_109877999
Iemand een adres voor tentamenbundels voor burgerlijk recht 1 en strafrecht 1 , bachelor rechtsgeleerdheid RUG?
pi_109878543
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 23:31 schreef Tchock het volgende:
[ afbeelding ]
Papier is goedkoper :')?
Geen referral hier.
pi_109879166
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:53 schreef tonyfaileronie het volgende:
Iemand een adres voor tentamenbundels voor burgerlijk recht 1 en strafrecht 1 , bachelor rechtsgeleerdheid RUG?
studeersnel.nl geprobeerd?
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
We should fuck each others mothers
  woensdag 4 april 2012 @ 00:26:10 #144
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_109879254
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 00:04 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Papier is goedkoper :')?
Een digitaal abonnement wordt gedeeld door een heel kantoor of universiteit. Daar verdien je per gebruiker minder aan dan aan een papieren variant.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_109879598
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 00:23 schreef dreamzk het volgende:

[..]

studeersnel.nl geprobeerd?
Jup
Ik heb inmiddels een tentamenbundel burgerlijk recht 1 gevonden bij de jfv winkel. Nu nog strafrecht 1
pi_109919892
Zo mijn 8 voor strafrecht is definitief geworden.

Gelijk weer aan de bak: 11-06 recht en samenleving, 12-06 bestuursrecht en 13-06 academische vaardigheden :P
pi_109920047
Congratz^^ :D

Alledrie klinken echt doodsaai :X
  woensdag 4 april 2012 @ 23:08:43 #148
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_109920175
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 23:03 schreef SpotlessMind00 het volgende:

Gelijk weer aan de bak: 11-06 recht en samenleving, 12-06 bestuursrecht en 13-06 academische vaardigheden :P
Da's nog erg lang weg hoor , en gefeli :)
Cookin’ like a chef I’m a 5 star Michelin
pi_109920603
Thanks :) Het zijn inderdaad niet de meest aantrekkelijke vakken maar wat moet dat moet :P
pi_109928115
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 23:03 schreef SpotlessMind00 het volgende:

Gefeliciteerd :)

Respect voor mensen zoals jij die op latere leeftijd, en naast een baan, alsnog deze stap durven te nemen! _O_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')