Of iemand de casus herkent van bestaande jurisprudentie. De geschiedenis heeft mij geleerd dat ze veelal een bestaande zaak nemen en wat gekke namen toevoegen en zo.quote:
Zoek eens op verduistering op rechtspraak.nlquote:Op zondag 8 april 2012 19:19 schreef Panic. het volgende:
[..]
Of iemand de casus herkent van bestaande jurisprudentie. De geschiedenis heeft mij geleerd dat ze veelal een bestaande zaak nemen en wat gekke namen toevoegen en zo.
Een man naar mijn hart! :pquote:Op zaterdag 7 april 2012 16:59 schreef H-D het volgende:
[..]
Een echte fan![]()
Ik drink het alleen als het beetje lekker weer is eigenlijk.
Scotch, altijd & overal![]()
Waar heeft dat betrekking op?quote:Op zondag 8 april 2012 20:09 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ik ben echt nog steeds verbaast dat er maar zo weinig arresten over het onderwerp nieuw bedongen arbeid zijn
Op dat soort momenten geneer ik me kapot en kruip ik gauw onder de stoel of bank van de collegezaal. Ik heb ook eens gehad dat een studente bij een nabespreking klaagde dat het antwoord op die ene vraag niet goed in de Joho-samenvatting stondquote:Op zondag 8 april 2012 18:17 schreef Kimochi het volgende:
[..]
Tijdens het laatste college van keuzevak dat ik heb gevolgd vroeg een medestudent (derdejaars!) aan de docent hoe hij dit vak moest leren, omdat er geen SILverslagen beschikbaar waren. Hoe kan je jezelf nog meer voor schut zetten? Jammergenoeg ging de docent hier nog serieus op in ook.
In tegenstelling tot de meesten studeer ik vrijwel dagelijks de te bestuderen stof voor elk vak in de faculteitsbibliotheek. Mijn klasgenoten verklaren mij zo nu en dan ook voor gek als ik hen weer vertel dat ik naar de bieb ga. Zij lezen daarentegen nooit de wekelijkse stof en zitten dus vaak in de werkgroep te tekenen en hebben vaak geen benul wat er allemaal tijdens die werkgroep is behandeld. Sommigen studeren de wekelijkse stof wel netjes thuis, maar ik kan dat helaas niet even effectief als in de bieb. Voor mij is twee uur biebwerk (bieb werk?) gelijk aan 4 uur thuiswerk. Bovendien vind ik het helemaal niet erg om in de bieb te zitten. Integendeel, ik ga zelfs op mijn vrije dagen naar de bieb en krijg altijd veel zelfvoldoening als ik 's avonds de bieb uitloop. Misschien motiveert dat gevoel mij om toch elke keer weer een paar uur in de bieb te spenderen!quote:Op zondag 8 april 2012 09:49 schreef Ryon het volgende:
De UB (en dan niet die op Singel. tenzij je nieuwe shirt gekocht hebt om te showen) is door de jaren heen praktisch mijn tweede thuis geworden. Het is er al druk zat, dus ik wil ook niet teveel promotenmaar toch.
Het is gewoon fijn om van bijv. 12.00 tot 20.00 uur alleen maar bezig te zijn met studie en even een reader door te werken of een artikel te schrijven. Dat zijn ook de momenten dat je echt stappen voorwaarts maakt in je begrip. De studiezalen zijn daar, althans voor mij, een ideale ruimte voor. Geen afleiding, geconcentreerde sfeer en je studiegenoten kijken je boos aan als je een laffe hond bent en eerder wil aftaaien. Kwestie van even je focus behouden en verder gaan.
Ik produceer het meest als ik even in 'de flow' terecht kom, dan zuig je plotseling ook kennis en andere informatie op als een spons. Thuis - ik woon in een druk studentenhuis, dat wel - lukt dat per definitie niet. Sowieso is het veel relaxter om als je thuis komt meteen aan te kunnen schuiven bij het eten, aan het bier te kunnen gaan en niet nog even half geconcentreerd en vluchtig een artikel door te moeten lezen.
Wat betreft boeken überhaupt openslaan:
Zeker bachelorvakken zijn vaak alleen al te halen op basis van een samenvatting (2 euro bij JoHo), printen van de collegesheets en het oefenen van oude tentamens. Dit komt door een fout in de wijze waarop er - zeker in Amsterdam - bij rechten getentamineerd wordt. Te massaal en te kernachtig. Studenten die braaf de modelantwoorden leren en het boek niet aanschaffen kunnen betere cijfers halen dan de studenten die het boek wel leren en daardoor op het tentamen teveel informatie willen neerpennen of 'te moeilijk' beginnen te denken. De casussen zijn in de basis vaak zaken die de jaren daarvoor ook behandeld zijn. Praktisch zijn ze altijd terug te herleiden tot een bepaalde kern.
Hierdoor is het relatief eenvoudig om een groot deel van de bachelorvakken met relatief weinig inspanning te halen. Ik heb dat zelf altijd erg handig gevonden, omdat ik sommige vakken echt niet heel erg spannend vond en ik bier drinken wel erg spannend vond. Jammer genoeg studeer je dan niet voor jezelf, maar voor de studiepunten en het bijbehorende papiertje.
Binnen de sociale wetenschappen, die minder studenten hebben, zijn werkgroepen altijd verplicht. Hierdoor is het tentamen soms maar 50% van je cijfer en wordt van een student verwacht dat hij elke week tijd steekt om een deel van zijn cijfer op te bouwen. Samenvattingen tijdens tentamens zijn er maar beperkt. Dit is ook allemaal niet perfect - verre van zelfs, studenten leren daardoor niet kernachtig genoeg - maar zorgt er wel voor dat er meer tijd ingestoken moet worden. Hoewel het is dusdanig algemeen blijft dan je niet snel uitgedaagd wordt het diepe in te gaan en het juist erg schools begint aan te voelen.
Pas in de masterfase ben ik de ideale combinatie van de twee methodes tegengekomen en ik merk ook nu dat ik elke week ook echt heel veel meer leer. Colleges zijn veranderd in werkcolleges, er moeten continu opdrachten, essays en casussen ingeleverd worden en op hoog tempo wordt de stof behandeld. Het is relatief eenvoudig om de zes te halen (haal je een onvoldoende, word je echter wel het vak uitgetrapt) maar als je voor de acht wil gaan moet je knokken.
Inderdaad, ja sorry was niet al te duidelijk maar wil eik liever ook niet al te veel details plaatsen, stond vorige keer al een keer bovenaan op google toen ik op mijn onderwerp googeldequote:Op zondag 8 april 2012 20:13 schreef TvhN het volgende:
[..]
Waar heeft dat betrekking op?
Edit: passende arbeid ivm arbeidsongeschiktheid?
Als de rechtsvraag is of je iemand niet direct mag ontslaan op staande voet omdat je nog bewijsmateriaal wil verzamelen dan lijkt mij het arrest Wennekes/Lederwaren van toepassing. Dit is nogal een arrest die nogal veel discussie opriep omdat je als werkgever niet direct iemand op staande voet hoeft te ontslaan omdat je bewijs wil verzamelen of dat diegene die bevoegd is om iemand te ontslaan op staande voet er niet is (hier mag je vijf dagen wachten).quote:Op zondag 8 april 2012 19:08 schreef Panic. het volgende:
Ik zit momenteel in eerstejaar van HBO-Rechten en heb binnenkort een tentamen van een vak dat heet juridische methoden. Nu is de helft van de casus al online zodat jij voor het tentamen relevante jurisprudentie en literatuur kan verzamelen. Aangezien ze er op de opleiding nog wel eens een handje van hebben om casussen op bestaande jurisprudentie te baseren ben ik erg benieuwd of iemand mij uit de brand kan helpen en misschien wel de exacte zaak weet. Dit is de casus:
[..]
Iemand?
Hmm, da's wel moeilijk. Ik heb er niet veel verstand van, maar Ballantines staat wel hoog op mijn lijstje. Niet al te duur, en toch goed te doen.quote:
Die gewone Ballantines? Die is in die prijsklasse zo ongeveer het lekkerst wat je kunt krijgen iddquote:Op zondag 8 april 2012 21:03 schreef Alejandro1989 het volgende:
[..]
Hmm, da's wel moeilijk. Ik heb er niet veel verstand van, maar Ballantines staat wel hoog op mijn lijstje. Niet al te duur, en toch goed te doen.
Jij nog enige tips?
Oké, interessant! Je wilt na de studie ook iets gaan doen met het arbeidsrecht?quote:Op zondag 8 april 2012 20:35 schreef Yashaaaaa het volgende:
[..]
Inderdaad, ja sorry was niet al te duidelijk maar wil eik liever ook niet al te veel details plaatsen, stond vorige keer al een keer bovenaan op google toen ik op mijn onderwerp googelde
Passende arbeid is niet het onderwerp maar wel deel van het onderwerp
Thanks voor de moeite! Ik ga binnenkort eens Dimple 15 jaar proberen. Als ik meer geld heb zal ik naar die andere namen kijken. Misschien wel wat voor wanneer ik mijn propedeuse dit jaar haalquote:Op zondag 8 april 2012 21:22 schreef H-D het volgende:
[..]
Die gewone Ballantines? Die is in die prijsklasse zo ongeveer het lekkerst wat je kunt krijgen iddRed Label is echt te goor voor woorden
Verder is als je ietsjes meer uit wilt geven Black Label wel ok. Of Famous Grouse 12yrs. Of Dimple 15yrs.
Wil je nog meer geld uitgeven dan zou ik The Balvenie Double Wood, Glenmorangie Nectar d'Or, Glenmorangie Port Wood Finish (Quinta Lasanta ofzo) of misschien ook wel JW Gold/Green Label nemen
Of een meer premium Bushmills( dus niet de standaard) als je van Iers houdt.
Yw!quote:Op zondag 8 april 2012 21:45 schreef Alejandro1989 het volgende:
[..]
Thanks voor de moeite! Ik ga binnenkort eens Dimple 15 jaar proberen. Als ik meer geld heb zal ik naar die andere namen kijken. Misschien wel wat voor wanneer ik mijn propedeuse dit jaar haal
Check je PM! Heb een site gevonden waar die voor 44 euro te koop wordt aangebodenquote:Op zondag 8 april 2012 21:49 schreef H-D het volgende:
[..]
Yw!sowieso verdien je wel iets speciaals als je je P haalt
Al geef ik tegenwoordig ook meestal max ¤30-35 uit per fles. Die Nectar d'Or bijv. kost iets van ¤60-65 .....toch wel erg veel geld![]()
Oh thanks! Das echt goedkoopquote:Op zondag 8 april 2012 21:59 schreef Alejandro1989 het volgende:
[..]
Check je PM! Heb een site gevonden waar die voor 44 Euro te koop wordt aangeboden
Owja voor ¤30 wel xD ik dacht dat je het over ¤60 hadquote:Op zondag 8 april 2012 23:32 schreef Yreal het volgende:
[..]
voor die 30 euro? Dat vind ik hem dubbel en dwars waard
Wel het boek lezen he!quote:Op maandag 9 april 2012 13:24 schreef Kimochi het volgende:
Via deze weg wil ik Trinity bedanken voor haar samenvatting.
Wees blij dat conflictbeslechting afgeschaft is.quote:Op maandag 9 april 2012 15:37 schreef Tchock het volgende:
Contractenrecht in Perspectief is het allergrootste kutvak dat ik ooit heb gehad. En dan tel ik wiskunde D, Duits en Inleiding in de Rechtswetenschap mee.
quote:Op maandag 9 april 2012 15:33 schreef H-D het volgende:
Over 1.5 week tentamen, het schiet niet op met leren
Valt mee, beetje gebrabbel over verschillende perspectieven. Algemene Rechtsleer ga je het nog leuker mee hebben.quote:Op maandag 9 april 2012 15:37 schreef Tchock het volgende:
Contractenrecht in Perspectief is het allergrootste kutvak dat ik ooit heb gehad. En dan tel ik wiskunde D, Duits en Inleiding in de Rechtswetenschap mee.
Onze docent lijkt de stof voor geen meter te begrijpen, haar uitleg zit vol tegenstrijdigheden en het bord wordt volgekalkt met schema's waar met de meeste fantasie geen kaas van te maken is. Ik kreeg bijna een hersenbloeding uit vervelingquote:Op maandag 9 april 2012 15:52 schreef dreamzk het volgende:
[..]
Valt mee, beetje gebrabbel over verschillende perspectieven. Algemene Rechtsleer ga je het nog leuker mee hebben.
Wordt het nog steeds gegeven door studenten?quote:Op maandag 9 april 2012 15:59 schreef Tchock het volgende:
[..]
Onze docent lijkt de stof voor geen meter te begrijpen, haar uitleg zit vol tegenstrijdigheden en het bord wordt volgekalkt met schema's waar met de meeste fantasie geen kaas van te maken is. Ik kreeg bijna een hersenbloeding uit verveling
Onze docent vertelt ongeveer 8 keer per uur dat toen zij nog les had, Friesland en Brabant nog heel ander recht hadden en dat ze allemaal Latijn moesten kunnen. Dus ik denk het niet.quote:Op maandag 9 april 2012 16:03 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wordt het nog steeds gegeven door studenten?
Dan moet ze een soort medisch wonder zijnquote:Op maandag 9 april 2012 16:10 schreef Tchock het volgende:
[..]
Onze docent vertelt ongeveer 8 keer per uur dat toen zij nog les had, Friesland en Brabant nog heel ander recht hadden en dat ze allemaal Latijn moesten kunnen. Dus ik denk het niet.
Dat je allemaal Latijn moest kennen is volgens mij nog niet eens zo heel lang geledenquote:Op maandag 9 april 2012 16:37 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dan moet ze een soort medisch wonder zijn
Ik laat het altijd oplezen door een slaaf.quote:Op maandag 9 april 2012 17:01 schreef DanielBackward het volgende:
Ik vroeg mij af of sommige mensen hier wel eens bewust iets doen/hebben gedaan aan hun lees-snelheid? Aangezien jullie (erg) veel stof moeten doorwerken?
Same here, ik lees ongeveer 45 pagina's per uur, dus ben meestal redelijk snel door de stof heen.quote:Op maandag 9 april 2012 17:05 schreef H-D het volgende:
Nop ik niet. Kon altijd al behoorlijk snel stof doorwerken/lezen, dus was niet echt nodig.
Misschien ook wel een van de redenen dat ik rechten ben gaan studeren.
Ja momenteel havo 5, ga bewust volgend jaar nog mijn Atheneum halen, heb van al mijn docenten positief advies gekregen en voldoe aan alle eisen (7.0 gemiddeld etc.)quote:Op maandag 9 april 2012 17:31 schreef H-D het volgende:
Weet je nu al zeker dat je rechten wilt gaan doen dan?
Ah op die manier...wel tof dat je echt nu al weet je dat je WO rechten wilt gaan doenquote:Op maandag 9 april 2012 17:33 schreef DanielBackward het volgende:
[..]
Ja momenteel havo 5, ga bewust volgend jaar nog mijn Atheneum halen, heb van al mijn docenten positief advies gekregen en voldoe aan alle eisen (7.0 gemiddeld etc.)
Kijk er echt ontzettend naar uit, (mijn pa is jurist) maar heb ook veel info van Ryon gekregen via PM etc. maarja nog 2 jaartjes doorbijten en heerlijk dit topic lezenquote:Op maandag 9 april 2012 17:35 schreef H-D het volgende:
[..]
Ah op die manier...wel tof dat je echt nu al weet je dat je WO rechten wilt gaan doen![]()
scheelt een hoop gedoe in V6![]()
Been there, done that
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |