quote:Op dinsdag 14 februari 2012 13:36 schreef Fascination het volgende:
[..]
Ik denk dat je gewoon de stof niet goed genoeg beheerste. Bij een tentamen wordt getest of je binnen een bepaalde tijdseenheid casus kunt oplossen. Je moet snel de kern van een casus kunnen ontdekken en de relevante wetsartikelen/jurisprudentie daarbij selecteren. Lukt dit niet, dan schort er of iets aan je voorbereiding, of je doorziet bepaalde casus gewoon niet goed.
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 13:43 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Voor het deeltentamen had ik wel 19 van de 30 punten. Ik denk niet dat het aan mijn voorbereiding lag. Ik denk zelf dat ik niet snel genoeg een casus kan doorzien. Het kwartje valt meestal in zo'n tentamen erg laat bij mij waardoor ik heel snel het tentamen moet afmaken zonder dat ik kan controleren of ik alles goed heb ingevuld. Zelf werk ik erg onrustig in een tentamen. Ik ga kris kras door het tentamen heen waardoor ik domme fouten maak.
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 13:46 schreef soklos het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Je vraagt waar ik werk. Indien ik dat zou prijsgeven dan zou ik meteen uit de anonimiteit komen omdat het een klein kantoor is. Ik geef er dus geen antwoord op. Verder is het m.i. ook totaal niet relevant.
Ik heb de oude OP overgenomen, dus het stond er al of een mod zit je te pesten:pquote:Op dinsdag 14 februari 2012 17:14 schreef Yreal het volgende:
hoezo staat er in de op dat ik jeroen heet?
Tuurlijk is het relevant, juist! Als je uitlegt hoe het werkende leven echt in elkaar zit, moeten we wel kunnen inschatten van wie deze tips vandaan komen. Anders hebben ze geen enkele waarde natuurlijk. Dus je kunt prima zeggen in welk vakgebied je werkt en bij wat voor soort bureauquote:Op dinsdag 14 februari 2012 13:46 schreef soklos het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Je vraagt waar ik werk. Indien ik dat zou prijsgeven dan zou ik meteen uit de anonimiteit komen omdat het een klein kantoor is. Ik geef er dus geen antwoord op. Verder is het m.i. ook totaal niet relevant.
Dat heb je wel goed gezien, dit is het volledige programma. Alleen op het eind (bachelorthesis en oefenrechtbak) zit wat keuze, en voor het vaardighedentraject kun je zelf de vakken kiezen waarbij je een werkstuk/referaat houdt. In de master heb je wel veel meer keuze.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 14:40 schreef Patrickk het volgende:
Beste rechtenstudenten,
Ik ben van plan om volgend jaar rechten te gaan studeren in Tilburg, nu is het me alleen opgevallen dat vergeleken met andere universiteiten, Tilburg relatief weinig keuzevakken heeft. Veel universiteiten, zoals Erasmus en Utrecht hebben na ongeveer het eerste anderhalf jaar een "profileringsruimte" of een verplichte minor. Het vakkenpakket in Tilburg komt op mij over alsof er weinig ruimte is voor bijvoorbeeld zo´n minor. Kan iemand me hier misschien iets meer over vertellen?
Discussiëren heet dat en dat mondt uiteindelijk uit in jurisprudentie, waarbij de hoogste rechtsinstantie na een tijdje aangeeft welke criteria gelden. Die criteria worden een paar jaar gehanteerd tot er een zaak of situatie komt waardoor mensen over deze criteria gaan discussieren en dat mondt dan uiteindelijk uit in.................quote:Op vrijdag 17 februari 2012 22:11 schreef Paxcon het volgende:
De vraag was of de ''verdachte'' kon inschatten dat er een ongeluk kon gebeuren t.o.v. een ander persoon. Er staat niet per mogelijk situatie beschreven wat verwacht mag worden, dus wordt het dan niet een beetje welles-nietes?
En vergelijkbare vraag zat nog op mijn tentamen laatst. En die kan je zelfs op 2 manieren beantwoorden volgens de norm antwoorden , afhankelijk van welke jurisprudentie je pakte.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 22:11 schreef Paxcon het volgende:
Ik heb vandaag een open dag gehad waarbij ik o.a. rechten gevolgd heb. Dit sprak me (het meest) aan, dus ik denk dat ik dit ga studeren. Klopt het trouwens dat zaken aan eigen interpretatie onderhevig zijn? Er werd bijvoorbeeld een case behandeld over een tenniswedstrijd. De vraag was of de ''verdachte'' kon inschatten dat er een ongeluk kon gebeuren t.o.v. een ander persoon. Er staat niet per mogelijk situatie beschreven wat verwacht mag worden, dus wordt het dan niet een beetje welles-nietes?
Soort Tennisbal-arrestquote:Op vrijdag 17 februari 2012 22:11 schreef Paxcon het volgende:
Ik heb vandaag een open dag gehad waarbij ik o.a. rechten gevolgd heb. Dit sprak me (het meest) aan, dus ik denk dat ik dit ga studeren. Klopt het trouwens dat zaken aan eigen interpretatie onderhevig zijn? Er werd bijvoorbeeld een case behandeld over een tenniswedstrijd. De vraag was of de ''verdachte'' kon inschatten dat er een ongeluk kon gebeuren t.o.v. een ander persoon. Er staat niet per mogelijk situatie beschreven wat verwacht mag worden, dus wordt het dan niet een beetje welles-nietes?
Waarom denk je dat er juridische geschillen bestaan? Omdat iedereen het met elkaar eens is?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 22:11 schreef Paxcon het volgende:
quote:Op zaterdag 18 februari 2012 10:18 schreef eriksd het volgende:
[..]
Waarom denk je dat er juridische geschillen bestaan? Omdat iedereen het met elkaar eens is?
Haha aanwezig geweest bij de Open dag Groningen met dat Tennisbal-arrest? Die heb ik toevallig ook gevolgdquote:Op vrijdag 17 februari 2012 22:11 schreef Paxcon het volgende:
Jepquote:Op zaterdag 18 februari 2012 11:07 schreef AppleBite het volgende:
[..]
Haha aanwezig geweest bij de Open dag Groningen met dat Tennisbal-arrest? Die heb ik toevallig ook gevolgd
Waar ben je nog meer geweest dan haha? En hoe laat had je rechtsgeleerdheid?quote:
Van 13.45 tot 15:00 volgens mij. Ik ben ook nog bij fiscaal recht geweest en bij sociale geografie en planologie.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 11:20 schreef AppleBite het volgende:
[..]
Waar ben je nog meer geweest dan haha? En hoe laat had je rechtsgeleerdheid?
Jaaa, op dat moment had ik ook rechtsgeleerdheid, van die vrouw (geen idee meer wat haar naam was), verder ben ik ook naar Fiscaal Recht geweest en naar Recht en Bestuur. Die laatste trok mij niet zo, maar wat vond jij van Fiscaal Recht?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 11:28 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Van 13.45 tot 15:00 volgens mij. Ik ben ook nog bij fiscaal recht geweest en bij sociale geografie en planologie.
Jep, die met een Franse achternaam. Ik had me ook voor Recht en bestuur ingeschreven maar toen hadden we geen zin meerquote:Op zaterdag 18 februari 2012 11:52 schreef AppleBite het volgende:
[..]
Jaaa, op dat moment had ik ook rechtsgeleerdheid, van die vrouw (geen idee meer wat haar naam was), verder ben ik ook naar Fiscaal Recht geweest en naar Recht en Bestuur. Die laatste trok mij niet zo, maar wat vond jij van Fiscaal Recht?
Haha is een goede keuze geweest, naar mijn inziens dan, het was enorm broeierig in het lokaal, de gene die de voorlichting gaf wou een interactieve les doen maar ze kreeg nauwelijks respons waardoor dat een beetje in het water viel. Het was naar mijn idee iets teveel gericht op het bestuurlijke deel.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 11:56 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Jep, die met een Franse achternaam. Ik had me ook voor Recht en bestuur ingeschreven maar toen hadden we geen zin meer(was de laatste, die tot vijf uur) en ik dacht toch al niet dat dat iets voor me zou zijn. Hoe laat was je bij fiscaal? Ik weet niet echt wat ik er van vond. Het leek me eigenlijk toch niet echt leuk..
Dan heb ik met jou in dat lokaaltje gezetenquote:Op zaterdag 18 februari 2012 12:05 schreef AppleBite het volgende:
[..]
Haha is een goede keuze geweest, naar mijn inziens dan, het was enorm broeierig in het lokaal, de gene die de voorlichting gaf wou een interactieve les doen maar ze kreeg nauwelijks respons waardoor dat een beetje in het water viel. Het was naar mijn idee iets teveel gericht op het bestuurlijke deel.
Euhm, ik had als eerste (dat was volgens mij van 9:30 tot 10:30/45) Fiscaal recht, persoonlijk leek het mij leuker dan verwacht. Ik had de studie wat saaier ingeschat met meer van die zogeheten belastingpapieren en boekhouding, dus zeker iets wat ik nog overweeg.
Haha okeee net zo toevallig! Jaaa inderdaad die vent met de snor, en dat meisje, sylvana o.i.d..quote:Op zaterdag 18 februari 2012 12:09 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Dan heb ik met jou in dat lokaaltje gezetenDie man met die snor hè? Als ik dit zo lees ben ik toch wel blij dat ik niet naar recht en bestuur gegaan ben. Ik stelde me daarbij ook van die studiegenoten voor die voorzitter zijn van allerlei clubjes en dat trekt mij eigenlijk totaal niet. Dat past gewoon niet echt bij mij.
Haha ja, was echt heel gênantquote:Op zaterdag 18 februari 2012 12:11 schreef AppleBite het volgende:
[..]
Haha okeee net zo toevallig! Jaaa inderdaad die vent met de snor, en dat meisje, sylvana o.i.d..
En dan had je die moeder die ging vragen: Jaaa, mijn dochter durft het niet te vragen, dus daarom vraag ik het maar haha.
Euhm, hoe leg je dat uit, ik kwam 2 minuten later (de trein kwam pas aan om 9:15 dus dat was even haasten) En ik zat nja in het midden van dat vierkant als het ware, aan het tafeltje die iets meer naar achter was geschoven, als je snapt wat ik bedoel hahaquote:Op zaterdag 18 februari 2012 12:13 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Haha ja, was echt geel gênantWaar zat je?
Ja oke, beetje rechts dus. Ik kan me je niet meer herrineren, maar goed. Ik zat helemaal in de achterste rij samen met een klasgenote. Naast ons zaten zo'n moeder en zoon. Die moeder met die twee dochters had trouwens dat hele papier helemaal vol met aantekeningen en pijlen enzoquote:Op zaterdag 18 februari 2012 12:17 schreef AppleBite het volgende:
[..]
Euhm, hoe leg je dat uit, ik kwam 2 minuten later (de trein kwam pas aan om 9:15 dus dat was even haasten) En ik zat nja in het midden van dat vierkant als het ware, aan het tafeltje die iets meer naar achter was geschoven, als je snapt wat ik bedoel haha
Oh wacht, volgens mij weet ik wel waar je zat, zat je als het ware met je rug tegen het raam gekeerd? En een blonde klasgenote?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 12:19 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ja oke, beetje rechts dus. Ik kan me je niet meer herrineren, maar goed. Ik zat helemaal in de achterste rij samen met een klasgenote. Naast ons zaten zo'n moeder en zoon. Die moeder met die twee dochters had trouwens dat hele papier helemaal vol met aantekeningen en pijlen enzo
Nee, die zaten links van ons. Klasgenote had bruin/zwart haar. Wij zaten laat maar zeggen recht tegenover het beamerscherm.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 12:22 schreef AppleBite het volgende:
[..]
Oh wacht, volgens mij weet ik wel waar je zat, zat je als het ware met je rug tegen het raam gekeerd? En een blonde klasgenote?
Ja, maar dat ging allemaal nergens over, de klasgenoot waarmee ik was(zat naast mij, en schuin achter die moeder als het ware) kon dus op dat blaadje kijken, maar volgens hem ging het helemaal nergens over. Sommige dingen als: Dagobert duck staat te ver uit de powerpoint, of zoiets, voornamelijk onzin en verveling haha
Ah okee, nee dat was niet echt in mijn blikveld, een beetje het lokaal doorkijken doe ik nog wel, maar ik draai me niet helemaal om tijdens een presentatie haha, vandaar dat ik je waarschijnlijk niet meer herinner. Ze deden trouwens wel heel tof met al die zogenaamde '' reisjes'' . Dat viel me wel op hahaquote:Op zaterdag 18 februari 2012 12:24 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Nee, die zaten links van ons. Klasgenote had bruin/zwart haar. Wij zaten laat maar zeggen recht tegenover het beamerscherm.
Ja klopt. Bij soc. geografie en planologie probeerden ze je ook al met reisjes te lokkenquote:Op zaterdag 18 februari 2012 12:26 schreef AppleBite het volgende:
[..]
Ah okee, nee dat was niet echt in mijn blikveld, een beetje het lokaal doorkijken doe ik nog wel, maar ik draai me niet helemaal om tijdens een presentatie haha, vandaar dat ik je waarschijnlijk niet meer herinner. Ze deden trouwens wel heel tof met al die zogenaamde '' reisjes'' . Dat viel me wel op haha
Tennisbal-arrest is wel een spannend arrest. Over sport en spelsituaties en aansprakelijkheid enzoquote:
Viel me ook op bij de open dag gisteren. Ik heb niet eens zin om m'n ouders mee te nemen. Zij zeggen toch constant dat ik zelf een keuze moet maken. Waarschijnlijk hebben zij ook niet veel zin om mee te gaan. Ik denk dat dat ouders zijn die hun eigen wil willen doordrukken of zo.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 16:05 schreef Kimochi het volgende:
Ik blijf me erover verbazen hoeveel ouders mee gaan naar open dagen. Je ziet ze zelfs bij de mastervoorlichtingen.
Ik vind het niet zo raar als ouders meegaan naar een open dag eigenlijk. M'n ouders zijn ook mee geweest toen ik naar de open dag van de ru ging, waar ik nu studeer. Je moet natuurlijk zelf je studiekeuze maken, maar je ouders kennen je sinds je geboorte, dus die kunnen ook wel goed inschatten of een bepaalde studie iets voor je is. En zeker met de langstudeerboete nu is het handig om meteen een studie te kiezen die geschikt voor je is.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 16:05 schreef Kimochi het volgende:
Ik blijf me erover verbazen hoeveel ouders mee gaan naar open dagen. Je ziet ze zelfs bij de mastervoorlichtingen.
Precies. Bovendien hebben je ouders meestal een nuchtere kijk op de voorlichting/de studie: jij wordt bijvoorbeeld getrokken door leuke reisjes maar je ouders trappen daar een beetje op de remquote:Op zaterdag 18 februari 2012 16:17 schreef Fascination het volgende:
[..]
Ik vind het niet zo raar als ouders meegaan naar een open dag eigenlijk. M'n ouders zijn ook mee geweest toen ik naar de open dag van de ru ging, waar ik nu studeer. Je moet natuurlijk zelf je studiekeuze maken, maar je ouders kennen je sinds je geboorte, dus die kunnen ook wel goed inschatten of een bepaalde studie iets voor je is. En zeker met de langstudeerboete nu is het handig om meteen een studie te kiezen die geschikt voor je is.
Ik denk dat iedereen die naar de universiteit gaat wel door de mooie verhalen heen kan kijken en zien of het echt wat voor hem/haar is.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 16:48 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Precies. Bovendien hebben je ouders meestal een nuchtere kijk op de voorlichting/de studie: jij wordt bijvoorbeeld getrokken door leuke reisjes maar je ouders trappen daar een beetje op de rem
If onlyquote:Op zaterdag 18 februari 2012 16:59 schreef DanielBackward het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen die naar de universiteit gaat wel door de mooie verhalen heen kan kijken en zien of het echt wat voor hem/haar is.
Ja maar voetbal is weer zo standaard tochquote:Op zaterdag 18 februari 2012 15:10 schreef RobertoCarlos het volgende:
Kunnen ze beter het Hoekman-arrest nemen, dan vergroot je de doelgroep nog meer (alhoewel het natuurlijk weer niet bij het elitaire karakter van Rechten past).
Hmmmm think again.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 16:59 schreef DanielBackward het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen die naar de universiteit gaat wel door de mooie verhalen heen kan kijken en zien of het echt wat voor hem/haar is.
Nou ja oke, misschien zit ik er naast. Toch vind ik dat je kritisch moet zijn en niet al die propaganda moet gelovenquote:
Toen dacht ik nog dat rechten heel spannend was!quote:Op zondag 19 februari 2012 17:25 schreef Fascination het volgende:
Als ik nu terug kijk naar hoe ik was toen ik 18 was, denk ik:. Ik was nog erg naïef en onwetend op allerlei gebieden. En ik vermoed dat ik daar niet de enige in was.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Inderdaad. Persoonlijk vind ik ook dat het definitie keuze moment voor een specifieke opleiding een jaartje te vroeg komt.quote:Op zondag 19 februari 2012 17:25 schreef Fascination het volgende:
Als ik nu terug kijk naar hoe ik was toen ik 18 was, denk ik:. Ik was nog erg naïef en onwetend op allerlei gebieden. En ik vermoed dat ik daar niet de enige in was.
Herkenbaar.quote:Op zondag 19 februari 2012 18:53 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als je in de twintig bent, weet je opeens 20x meer.. maar alleen om te leren hoe ongelooflijk veel je nog niet weet.
Ik kan je niet vertellen hoe de kansen op de arbeidsmarkt zijn, maar ik heb wel geleerd dat de mensen die vooraan staan om het een 'pretstudie' te noemen niet de mensen zijn die daadwerkelijk de studie genoten hebben.quote:Op donderdag 23 februari 2012 00:46 schreef Fruscayerdrix het volgende:
Hoe zit het nu precies met rechten. Ik wil het volgend jaar de switch maken naar Rechten aan de UvA. De geluiden zijn wat verschillend. Ik heb altijd het idee gehad dat rechten een 'echte' studie is waarin je wordt opgeleid tot een serieuze kandidaat voor de arbeidsmarkt. Anderen beweren weer dat het een pret studie is die door o.a. het brede (en massale) karakter niet van erg grote waarde is.
Natuurlijk is de studie zo waardevol als je die zelf maakt door extra activiteiten, maar wat is de kwaliteit en waarde gemiddeld genomen?
Rechten heeft (naast geschiedenis) al lang mijn interesse en ik ben niet echt bezig met het werk dat ik wil gaan doen, maar een beetje een gunstig vooruitzicht is wel zo lekker voor de motivatie.
In Leiden komt het allesbehalve neer op louter toepassen.quote:Op donderdag 23 februari 2012 10:26 schreef wimjongil het volgende:
@ Ryon over dat het een academische beroepsopleiding is: is het overigens niet zo dat de RUG en de UvT wat academischer (als in: theoretischer, filosofischer) zijn dan de EUR, de RU en de UM? Heb namelijk ooit iets gelezen dat ze op de RUG en de UvT meer kijken naar het waarom dan het louter toepassen zoals het op die andere universiteiten zou gebeuren. En hoe zit het daarmee in Leiden, Amsterdam en Utrecht?
In Rotterdam hebben we wel vakken als Rechtsfilosofie. Je kan in plaats daarvan ook Rechtsmethodologie doen.quote:Op donderdag 23 februari 2012 10:26 schreef wimjongil het volgende:
@ Fruscayerdrix: wat doe je nu en waarom wil je naar de UvA? Ik ben het verder eens met Ryons stuk. Overigens, als je al geen serieuze kandidaat voor de arbeidsmarkt bent geworden, ben je dat in ieder geval wel voor de maatschappij. Ik merk dat ik na een paar maanden al meer begrijp van het hoe en waarom in Nederland, en dat is ook wat waard imho.
@ Ryon over dat het een academische beroepsopleiding is: is het overigens niet zo dat de RUG en de UvT wat academischer (als in: theoretischer, filosofischer) zijn dan de EUR, de RU en de UM? Heb namelijk ooit iets gelezen dat ze op de RUG en de UvT meer kijken naar het waarom dan het louter toepassen zoals het op die andere universiteiten zou gebeuren. En hoe zit het daarmee in Leiden, Amsterdam en Utrecht?
'Precies' weet ik het niet. Ik weet wel dat ik het leuk vind om uit te vogelen hoe de maatschappij werkt. Dus politiek, economisch, juridisch, sociologisch etc. Gewoon hoe alles om je heen werkt en waar het vandaan komt. Vandaar ook mijn eerste keuze voor geschiedenisquote:Op donderdag 23 februari 2012 11:11 schreef H-D het volgende:
Anders kan je altijd nog rechtshistoricus worden![]()
Maar wat zou je precies met rechten willen doen eigenlijk?
True. Een goede timmerman word je ook door je eigen huis te bouwen, maar tegenwoordig wordt er gewoon veel waarde gehecht aan een papiertje.quote:Op donderdag 23 februari 2012 12:17 schreef eriksd het volgende:
Uitvogelen hoe de maatschappij werkt doe je door ouder te worden.
OK.quote:Op donderdag 23 februari 2012 11:43 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
In Leiden komt het allesbehalve neer op louter toepassen.
Natuurlijk. Een docent van mij vertelde dat hij in Nijmegen bij een arrest gewoon de regel leerde, maar dat er hier (UvT) meer wordt ingegaan op waarom de rechter zo oordeelde, de achterliggende gedachtes etc. En ik las ergens dat Nijmegen en Rotterdam allebei een wat praktischer insteek kennen, vandaar.quote:Op donderdag 23 februari 2012 11:57 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
In Rotterdam hebben we wel vakken als Rechtsfilosofie. Je kan in plaats daarvan ook Rechtsmethodologie doen.
In Leiden is rechtsfilosofie verplicht, in rechtsgeleerdheid 10 ECTS en in de combinatiestudies of fiscaal/notarieel 5. Verder nog veel vakken als ideeëngeschiedenis, capita, rechtsvinding, rechtshandhaving, rechtssociologie (keuzevak) etceteraaaa etceteraaaa. Maar ook vakken met praktische insteek en toepassenquote:Op donderdag 23 februari 2012 11:57 schreef Phaelanx_NL het volgende:
In Rotterdam hebben we wel vakken als Rechtsfilosofie. Je kan in plaats daarvan ook Rechtsmethodologie doen.
Aah op die manierquote:Op donderdag 23 februari 2012 12:11 schreef Fruscayerdrix het volgende:
[..]
'Precies' weet ik het niet. Ik weet wel dat ik het leuk vind om uit te vogelen hoe de maatschappij werkt. Dus politiek, economisch, juridisch, sociologisch etc. Gewoon hoe alles om je heen werkt en waar het vandaan komt. Vandaar ook mijn eerste keuze voor geschiedenis. Natuurkunde was ook interessant geweest (andere invalshoek van hoe alles om je heen werkt), maar van natuurkunde raakt mijn alpha/gamma brein van slag
Natuur-/ wiskunde leidt tot:
[ afbeelding ]
Ik studeer zelf in Nijmegen en ook hier is rechtsfilosofie(inleiding iig) verplicht. Verdieping daarin is facultatief maar je hebt àltijd wel wat meta juridische vakken als rechtssociologie/filosofie. De insteek is inderdaad wat meer praktisch dan op een aantal andere universiteiten. Maar dat wil zeker niet zeggen dat je alleen maar regels uit je hoofd hoeft te leren ofzoquote:Op donderdag 23 februari 2012 12:55 schreef wimjongil het volgende:
@Fuscayerdrix: ah, duidelijk
[..]
OK.
[..]
Natuurlijk. Een docent van mij vertelde dat hij in Nijmegen bij een arrest gewoon de regel leerde, maar dat er hier (UvT) meer wordt ingegaan op waarom de rechter zo oordeelde, de achterliggende gedachtes etc. En ik las ergens dat Nijmegen en Rotterdam allebei een wat praktischer insteek kennen, vandaar.
Of komt deze uitspraak over verschillen tussen universiteiten helemaal niemand bekend voor?
Rechtssociologie en Rechtsgeschiedenis zijn hier eerstejaars vakken, toch vrij abstract.quote:Op donderdag 23 februari 2012 13:32 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
In Leiden is rechtsfilosofie verplicht, in rechtsgeleerdheid 10 ECTS en in de combinatiestudies of fiscaal/notarieel 5. Verder nog veel vakken als ideeëngeschiedenis, capita, rechtsvinding, rechtshandhaving, rechtssociologie (keuzevak) etceteraaaa etceteraaaa. Maar ook vakken met praktische insteek en toepassen.
Wat ik vertelde over die docent was bij personen- en vermogensrecht trouwens, niet bij rechtsfilosofie of iets dergelijks. Ik krijg de komende jaren ook nog 2 filosofische vakken, maar ik doelde meer op het onderwijs in het algemeen, niet specifieke vakken.quote:Op donderdag 23 februari 2012 13:38 schreef H-D het volgende:
[..]
Ik studeer zelf in Nijmegen en ook hier is rechtsfilosofie(inleiding iig) verplicht. Verdieping daarin is facultatief maar je hebt àltijd wel wat meta juridische vakken als rechtssociologie/filosofie. De insteek is inderdaad wat meer praktisch dan op een aantal andere universiteiten. Maar dat wil zeker niet zeggen dat je alleen maar regels uit je hoofd hoeft te leren ofzokritisch denken en reflecteren op arresten komt nog steeds wel aan de orde.
Personen-en familierecht ( ik denk dat je dat bedoeld?) is een keuzevak ook voor Nederlands rechtstudenten en verplicht voor Notariële studenten zoals ik. Verder was dat eigenlijk helemaal niet zo'n arrestgericht vak eigenlijk. Hoefde niet veel arresten te bestuderen ervoor. Geen Ondernemingsrecht ofzoquote:Op donderdag 23 februari 2012 14:32 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Wat ik vertelde over die docent was bij personen- en vermogensrecht trouwens, niet bij rechtsfilosofie of iets dergelijks. Ik krijg de komende jaren ook nog 2 filosofische vakken, maar ik doelde meer op het onderwijs in het algemeen, niet specifieke vakken.
We zien wel weer dat ik alle info in één keer moet gevenDaar gaat het ook op tentamens wel eens mee mis...
Nja, ik blijf erbij dat de hele opleiding bestaat uit een soort leesvaardigheid en interpretatiekunst.quote:Op donderdag 23 februari 2012 12:27 schreef Fruscayerdrix het volgende:
[..]
True. Een goede timmerman word je ook door je eigen huis te bouwen, maar tegenwoordig wordt er gewoon veel waarde gehecht aan een papiertje.
Bovendien zal je huis alleen maar beter worden als je een paar lessen volgt van een ervaren timmerman
Maar dat is toch onze ambacht danquote:Op donderdag 23 februari 2012 14:52 schreef eriksd het volgende:
[..]
Nja, ik blijf erbij dat de hele opleiding bestaat uit een soort leesvaardigheid en interpretatiekunst.
https://studiegids.uvt.nl(...)mbb=1&vakcode=650209quote:Op donderdag 23 februari 2012 14:38 schreef H-D het volgende:
[..]
Personen-en familierecht ( ik denk dat je dat bedoeld?) is een keuzevak ook voor Nederlands rechtstudenten en verplicht voor Notariële studenten zoals ik. Verder was dat eigenlijk helemaal niet zo'n arrestgericht vak eigenlijk. Hoefde niet veel arresten te bestuderen ervoor. Geen Ondernemingsrecht ofzo
Ik dacht dat je het over een vak in Nijmegen had, vandaar. Hier bestaat dat vak namelijk niet met die naam.quote:Op donderdag 23 februari 2012 15:05 schreef wimjongil het volgende:
[..]
https://studiegids.uvt.nl(...)mbb=1&vakcode=650209
Nee hoor, dat bedoel ik nietTot nu toe hebben wij bij alle vakken minus staatsrecht wel arresten moeten kennen voor het tentamen.
Dat klopt, maar als je graag "de maatschappij wil doorgronden" heb je er weinig aan.quote:
Oh op die manier. Naja je krijgt wel wat meer inzicht in staatsinrichting enzo. Maar ben het verder wel met je eens dan inderdaad.quote:Op donderdag 23 februari 2012 15:26 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat klopt, maar als je graag "de maatschappij wil doorgronden" heb je er weinig aan.
Eerstejaar in Tilburg heeft dat inderdaad op het momentquote:Op maandag 27 februari 2012 14:21 schreef H-D het volgende:
[..]
Inl. Straf(proces)recht aan het volgens ofzo?
Ik haatte dat zo ergquote:Op maandag 27 februari 2012 14:39 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Eerstejaar in Tilburg heeft dat inderdaad op het moment
Ik denk dat je beter even langs de studieadviseur kan gaan, die weten dat meestal wel. En anders even een e-mail naar de vakgroep/sectie?quote:Op maandag 27 februari 2012 15:27 schreef Rosa_blanca het volgende:
Ik heb in mijn Notarieel Recht-tijd het vak personen/familierecht gehaald.. Ben toen weer geswitched naar bachelor nederlands recht.. Nu is dit vak in de Master NL recht ook verplicht, maar dan met een extra onderdeel "relatievermogensrecht" . Dat kregen wij destijds niet omdat je daarvan een apart vak hebt, die ik overigens nooit meer heb gemaakt.. Nu vraag ik me eigenlijk af of dat zomaar kan? Het vak weer opnieuw volgen (plus dat deeltje erbij) en dan in de Master , aangezien ik hem ook al in mijn keuzeruimte van de Bachelor had ingedeeld... wat denken jullie?
Keep us (me) updated! Ik dacht dat zelfbeheersing een van de meest basale deugden was according to himquote:Op maandag 27 februari 2012 19:05 schreef Kimochi het volgende:
Oh geniaal, even kijken hoe het perfecte vierkant Castricum gaat vloeren.
Edit: Ik zie net het nieuwsbericht. Ik ben benieuwd of hij er tijdens het college iets over gaat zeggen.
Denk het niet. Ik zag hem een keer tijdens een interview. Rare, hoekige man...quote:Op maandag 27 februari 2012 19:05 schreef Kimochi het volgende:
Oh geniaal, even kijken hoe het perfecte vierkant Castricum gaat vloeren.
Edit: Ik zie net het nieuwsbericht. Ik ben benieuwd of hij er tijdens het college iets over gaat zeggen.
http://nos.nl/artikel/345798-aangifte-powned-tegen-kinneging.htmlquote:Aangifte PowNed tegen Kinneging
Rutger Castricum (l) en Dominique Weesie (r) van PowNed Rutger Castricum (l) en Dominique Weesie (r) van PowNed ANP
Toegevoegd: maandag 27 feb 2012, 19:37
Rutger Castricum van PowNews doet aangifte tegen professor Andreas Kinneging van de Rijksuniversiteit Leiden. Volgens Castricum heeft de professor hem bedreigd en fysiek aangevallen.
Kinneging is de partner van columniste Naema Tahir. Die betoogde gisteren in het tv-programma Buitenhof dat journalisten als Castricum geweerd zouden moeten worden uit de Tweede Kamer. Volgens de hoofdredacteur van PowNed, Dominique Weesie, wilde Castricum vanmiddag verhaal gaan halen bij Tahir. "Toen hij bij het huis aankwam deed haar partner, Andreas Kinneging, open. Hij zei dat Tahir, die zwanger is, aan het rusten was."
"Binnen tien seconden sloeg de vlam in de pan", zegt Weesie. "Kinneging bedreigde Rutger en onze cameraman. Vervolgens greep hij Rutger tot twee keer toe bij de keel."
Geaaid
Kinneging heeft tegen nu.nl gezegd dat Castricum inderdaad bij zijn huis was. "Ik deed vanmiddag de deur van mijn huis open en trof Rutger Castricum met draaiende camera aan. Ik heb meerdere malen verzocht de camera uit te doen", zegt Kinneging. "Toen dit niet gebeurde heb ik hem twee keer vriendelijk over zijn shawl geaaid."
De professor zegt dat er niets was gebeurd als Castricum vooraf even had gebeld. "Dit is overvaljournalistiek, bedoeld om mij en mijn vrouw belachelijk te maken."
PowNed doet vanavond aangifte tegen Kinneging. "Wij zijn geen doetjes en er wordt wel aan onze mensen getrokken of er wordt een duw uitgedeeld maar dit gaat veel te ver. Voor iemand die de persvrijheid hoog in het vaandel heeft staan, is het wel typisch dat ze dan een journalist aanvallen."
Ben eerstejaars in Tilburg inderdaad, maar wel op HBO Rechten. Strafrechtdossier'tje maken over zaak Maja Bradaric.quote:Op maandag 27 februari 2012 14:39 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Eerstejaar in Tilburg heeft dat inderdaad op het moment
"Over zijn shawl geaaid"quote:
Is het leuk?quote:Op maandag 27 februari 2012 23:57 schreef Donnis het volgende:
[..]
Ben eerstejaars in Tilburg inderdaad, maar wel op HBO Rechten. Strafrechtdossier'tje maken over zaak Maja Bradaric.
Van wat ik heb gehoord houden ze hem al aan een redelijk kort lijntje. Uiteraard zijn er zat roddels over kinniging, waaronder 1 waar de Faculteit hem een spreekverbod oplegde over vrouwen bij interviews met studentenbladen.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 09:34 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
"Over zijn shawl geaaid"![]()
. Prachtig eufemisme. Vraag me af of de uni hier iets mee gaat doen of niet. Van wat er te zien is op de beelden stelt Rutger zich enorm aan, maar Kinneging had hem en de apparatuur natuurlijk beter niet vast moeten pakken.
Roddels genoeg inderdaad. Ik had gehoord dat dat korte lijntje ook maar beperkt werkt, het is een vrij dominante man, wat enige uitwerking heeft op zijn afdeling én daarbuiten en op de mensen die er werken.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 10:10 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Van wat ik heb gehoord houden ze hem al aan een redelijk kort lijntje. Uiteraard zijn er zat roddels over kinniging, waaronder 1 waar de Faculteit hem een spreekverbod oplegde over vrouwen bij interviews met studentenbladen.
Algemene Rechtsleer?quote:Op dinsdag 28 februari 2012 13:55 schreef dreamzk het volgende:
Vorige week ziek geweest en tijdig afgemeld bij de werkgroepdocent, komt de docent er vandaag mee dat ik een samenvatting van 1600 woorden moet schrijven van de stof van vorige week
Sterkte en succes de komende 10 wekenquote:
Vind het redelijk streng dat de mensen die een geldige reden hebben om afwezig te zijn en zich op tijd af melden bij hetzelfde kliekje worden geschaard als de mensen die altijd onvoorbereid komen opdagen.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 14:46 schreef eriksd het volgende:
[..]
Sterkte en succes de komende 10 weken
Hierrrrr te zien (rechts het fragment selecteren vanaf 7:50)quote:Op dinsdag 28 februari 2012 09:34 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
"Over zijn shawl geaaid"![]()
. Prachtig eufemisme. Vraag me af of de uni hier iets mee gaat doen of niet. Van wat er te zien is op de beelden stelt Rutger zich enorm aan, maar Kinneging had hem en de apparatuur natuurlijk beter niet vast moeten pakken.
Strafprocesrecht van Corstens, Wegwijs in de vennootschapsbelasting en dat boek voor algemene rechtsleer.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 18:23 schreef Fruscayerdrix het volgende:
Voor de UvA studenten: morgen duik ik ff de bieb in om me alvast wat te verdiepen in de stof zodat ik een beetje een beeld kan vormen van wat me te wachten staat (mocht ik kiezen voor rechten). Iemand tips voor boeken die ik echt even moet inzien?
Rechtsvinding en de Grondslagen van het Rechtquote:Op dinsdag 28 februari 2012 18:28 schreef eriksd het volgende:
[..]
Strafprocesrecht van Corstens, Wegwijs in de vennootschapsbelasting en dat boek voor algemene rechtsleer.
Ik begin mijn draai wel te vinden ja, heb eerst IEMES (International Event Music & Entertainment Studies) gedaan dus dat was echt een enorme switch in het begin haha. Maar ja hbo rechten is van veel hoger niveau, en heb nu echt het gevoel dat ik iets leer itt dat IEMES. HBO Rechten in Tilburg komt ook als een van de beste uit de bus van alle hbo-opleidingen dus dat is ook mooi.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 09:48 schreef H-D het volgende:
[..]
Is het leuk?
Wat vind je van de opleiding tot nu toe dan?
quote:Op dinsdag 28 februari 2012 18:28 schreef eriksd het volgende:
[..]
Strafprocesrecht van Corstens, Wegwijs in de vennootschapsbelasting en dat boek voor algemene rechtsleer.
Thxquote:Op dinsdag 28 februari 2012 19:08 schreef dreamzk het volgende:
[..]
Rechtsvinding en de Grondslagen van het Recht
Dan heb je meteen wel de zware jongens te pakken hé. Maar dan weet je waar je je na een paar jaar rekening mee moet houden.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 20:02 schreef Fruscayerdrix het volgende:
[..]
[..]
ThxZal ze morgen eens bekijken.
Ah ik ben een lyrical wordsmith yo, geen boek te moeilijkquote:Op dinsdag 28 februari 2012 20:04 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dan heb je meteen wel de zware jongens te pakken hé. Maar dan weet je waar je je na een paar jaar rekening mee moet houden.
Is een eerlijker beeld dan dat PR gelul.
Ik zou ook Asser-Hartkamp-Sieburgh 6-III Algemeen Overeenkomstenrecht, Asser-Maeijer-Van Solinge & Nieuwe Weme 2-II De naamloze en besloten vennootschap en iets als Van der Pot/Donner Handboek Van het Nederlandse staatsrecht pakken.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 18:28 schreef eriksd het volgende:
[..]
Okee wat een switch idd hahaquote:Op dinsdag 28 februari 2012 19:09 schreef Donnis het volgende:
[..]
Ik begin mijn draai wel te vinden ja, heb eerst IEMES (International Event Music & Entertainment Studies) gedaan dus dat was echt een enorme switch in het begin haha. Maar ja hbo rechten is van veel hoger niveau, en heb nu echt het gevoel dat ik iets leer itt dat IEMES. HBO Rechten in Tilburg komt ook als een van de beste uit de bus van alle hbo-opleidingen dus dat is ook mooi.
Grondslagen is van IRW toch? Dat is wel echt een geweldig boek jaquote:Op dinsdag 28 februari 2012 19:08 schreef dreamzk het volgende:
[..]
Rechtsvinding en de Grondslagen van het Recht
Kinneging brutaal noemen?quote:Op dinsdag 28 februari 2012 23:14 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Kinneging NU bij Pauw & Witteman![]()
![]()
Inderdaad. Het is best mogelijk om je docent met een beetje respect te benaderen.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 23:33 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Ik vind het altijd wat vreemd als Kinneging over fatsoen praat. Ik heb van dichtbij mogen meemaken hoe hij een vriendin stond uit te kafferen omdat hij hoorde dat zij hem omschreef als leraar. Dat vond ik behoorlijk onfatsoenlijk
Het is in vergelijking met andere studies minder gebruikelijk omdat de directe aansluiting mist. Maar het wordt alsnog veel gedaan. Een (half) jaartje Berkeley is een mooie toevoeging aan je curriculum en een mooi moment om het flink op het zuipen te zetten aan de overkant van de grote oceaan. Stukje extra vorming. Altijd handig.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 13:55 schreef wimjongil het volgende:
Naar aanleiding van dit topic: Prestigieuze universiteiten
Hoe gebruikelijk is het voor rechtenstudenten om in het buitenland te gaan studeren? Ik kan me voorstellen dat het voor Internationaal recht logischer is, en dat er voor mensen die de rechtsfilosofische kant op gaan ook een meerwaarde aan hangt, maar voor 'gewone' Nederlands Recht-studenten lijkt me het een rare optie. En wat zijn de prestigieuze Rechten-universiteiten? Bij mij komen dan Yale, Harvard, Cambridge en Oxford op, maar er zijn er vast nog meer.
Nee Algemene Rechtsleer, IRW 2.0quote:Op dinsdag 28 februari 2012 21:01 schreef Yreal het volgende:
[..]
Grondslagen is van IRW toch? Dat is wel echt een geweldig boek ja
Was leuke discussie, alleen die vrouw van hem zegt wel dat ze een aantal journalisten bedoelt maar eigenlijk gaat het alleen om het feit dat Rutger vaak Job Cohen in de zeik nam.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 23:14 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Kinneging NU bij Pauw & Witteman![]()
![]()
Ik vermoed nog steeds dat ie gewoon homo is.... Met zijn bodybuilden om een zo goddelijk mogelijk lichaam te krijgenquote:Op woensdag 29 februari 2012 10:47 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Ja, maar veel daarvan is in de afgelopen dagen wel bevestigd.
As expected dus!quote:Op woensdag 29 februari 2012 18:08 schreef Kimochi het volgende:
Voor het college heeft hij wat aandacht aan de gebeurtenissen besteed. Hij vroeg of iedereen P&W had gezien en gaf toe dat hij niet zo had moeten handelen zoals hij deed, dat hij zich liet leiden door zijn emoties. Geen woord over wat er nu precies is gebeurd, helaas
Ik denk dat je deze kant uitmoet;quote:Op donderdag 1 maart 2012 09:40 schreef borisz het volgende:
Ik volg als niet rechtenstudent (accounting & Control hier) ondernemingsrecht.
Een vraagje waar ik niet helemaal uitkom
De Advocaat BV, Peremptoir en Conclusie beiden 50% vd aandelen. En dan gebeurd het volgende.
Peremptoir en Conclusie groeien na het overlijden van Wim Lex – die niet als commissaris wordt vervangen – uit elkaar. Ze zijn het over allerlei zaken oneens, van besluitvorming is nauwelijks sprake meer. Zo is de laatste twee jaar geen jaarrekening vastgesteld. Peremptoir vindt dat de oorzaak bij Conclusie ligt: hij maakt veel minder declarabele uren dan Peremptoir. Peremptoir zou De Advocaat BV wel willen opheffen, maar dat wil Conclusie niet.
7. Wat zou u Peremptoir adviseren?
Iemand die een duwtje in de goede richting kan geven?
quote:Op dinsdag 28 februari 2012 14:50 schreef emzor1994 het volgende:
Ik had even een vraagje, paar vragen,
Ik zit in het eerste jaar rechtsgeleerdheid aan de Radboud. Alle info die ik heb gekregen voordat ik aan de opleiding begon ging vooral over het eerste jaar.
Misschien krijgen we er nog wel info over, maar ik ben nu gewoon benieuwd naar het volgende: kies je al na het eerste jaar voor Nederlands recht, Int/Eur recht of notarieel recht (of nog andere richtingen?) En is er dan al in het 2e jaar verschil in vakken? Krijg je bijvoorbeeld als je Nederlands recht kiest geen Int/Eur meer? Als je Int/Eur kiest krijg je dan nog wel alle 'Nederlands recht' vakken, of valt daar iets van weg, waar je dan meer int/eur recht voor in de plaats krijgt? Zijn er nog meer fundamentele verschillen?
Heeuy ik studeer ook aan de RU. Je weet dat we een studiegids hebben?quote:
RUG? Juridische Vaardigheden C?quote:Op donderdag 1 maart 2012 20:09 schreef Ties02 het volgende:
Net een juridisch advies geschreven voor JVC, wat een tering werk zeg, al die formele eisen, taalgebruik, bronvermelding
Toen ik mij een "aantal" jaar geleden (quote:Op donderdag 1 maart 2012 12:00 schreef H-D het volgende:
[..]
Heeuy ik studeer ook aan de RU. Je weet dat we een studiegids hebben?staat in principe alles in wat je vraagt... http://www.studiegids.science.ru.nl/2011/law/
Maar je krijgt dus wel wezenlijk andere vakken bij die richtingen ja. Ik doe bijvoorbeeld Notarieel en mijn 2e jaar zag er heeeel anders uit dan 2e jaar NL recht of IER. Dat leek meer op het 3e jaar NL recht. En mijn 3e jaar nu is weer totaal anders dan 3e jaar voor NL recht. Nu zijn het eigenlijk alleen maar notariële vakken. Maar weet je al beetje welke richting jij uit wilt dan?
Burgerlijk IIquote:Op donderdag 1 maart 2012 21:10 schreef Yashaaaaa het volgende:
[..]
Toen ik mij een "aantal" jaar geleden () inschreef op de RU moest je al een keus maken voor IER of gewoon NL recht. Ook al is het eerstejaar hetzelde en kan je dus aan het eind van het eerste jaar makkelijk switchen. Zelf heb ik mijn bacelor in IER en ben ik bezig met mijn master Nederlands recht. Het verschil toen (ik volg geen bachelor vakken meer sinds dit jaar dus weet niet of er veel veranderd is) was dat je in principe de meeste Nederlands recht vakken volgt, maar soms niet in gaat op bepaalde delen, zo heb je als IER student geen personen en familierecht als aanvullend deel van burgerlijk recht I of II (weet ff niet meer welke) en bij strafrecht heb je als IER student niet het bijzonder strafrecht gedeelte. En een aantal vakken en rota's heb je niet als IER student, zoals geschiedenis privaat en publiekrecht, belastingrecht of sociaalrecht, en vast nog wel meer..
Beide richtingen is het wel zo dat het tweede jaar vooral publiekrecht is en het derde jaar vooral privaatrecht qua Nederlands recht. De IER vakken zijn er volgens mij een stuk of 5 a 6 en zitten er een beetje tussendoorgeflansd en vond ik nu ook niet echt een goede uitwerking hebben, maar mijn interesse ligt dan ook meer bij het burgerlijke en sociale recht![]()
Zoals H-D dus zegt even de studiegids erop na pluizen
Is dat nieuw, die blokken van 5 weken?quote:Op vrijdag 2 maart 2012 15:44 schreef Patrickk het volgende:
Aaargh, ik ben zo ontzettend aan het twijfelen tussen rechtsgeleerdheid in Rotterdam of in Tilburg. Tilburg is kwalitatief zeer goed, maar Erasmus werkt weer met blokken van 5 weken i.p.v semesters (lijkt me persoonlijk fijner). Bovendien heeft Erasmus in het 3e jaar een Minor, zodat ik eventueel stage kan lopen. Waarvoor zouden jullie kiezen? Zijn er echte belangrijke verschillen tussen deze universiteiten die de doorslag kunnen geven?
http://www.esl.eur.nl/inf(...)eid/#studieprogrammaquote:Is dat nieuw, die blokken van 5 weken?
Ik zit zelf in het derde jaar, en heb gewoon 4 blokken per jaar.
Bedankt voor de info! Ik neig zelf heel erg naar Nederlands recht. Europees recht vind ik tot nu toe wel oke, maar internationaal echt verschrikkelijk. Dat komt voornamelijk door de hoorcollege docent die we nu hebben (niet eens een vaste docent, maar ingehuurd door docententekort) waarbij er geen woord te volgen is. Ik ben nu het boek van Nollkaemper aan het doorpluizen, en daar zitten toch ook wel weer interessante onderwerpen in. Notarieel spreekt me niet echt aan, maar is moeilijk wat over te zeggen omdat we daar in het 1e jaar geen echt vak van hebben, dus moet ik mijn oordeel baseren op Privaatrecht.quote:Op donderdag 1 maart 2012 12:00 schreef H-D het volgende:
[..]
Heeuy ik studeer ook aan de RU. Je weet dat we een studiegids hebben?staat in principe alles in wat je vraagt... http://www.studiegids.science.ru.nl/2011/law/
Maar je krijgt dus wel wezenlijk andere vakken bij die richtingen ja. Ik doe bijvoorbeeld Notarieel en mijn 2e jaar zag er heeeel anders uit dan 2e jaar NL recht of IER. Dat leek meer op het 3e jaar NL recht. En mijn 3e jaar nu is weer totaal anders dan 3e jaar voor NL recht. Nu zijn het eigenlijk alleen maar notariële vakken. Maar weet je al beetje welke richting jij uit wilt dan?
Bedankt voor de extra infoquote:Op donderdag 1 maart 2012 21:10 schreef Yashaaaaa het volgende:
[..]
Toen ik mij een "aantal" jaar geleden () inschreef op de RU moest je al een keus maken voor IER of gewoon NL recht. Ook al is het eerstejaar hetzelde en kan je dus aan het eind van het eerste jaar makkelijk switchen. Zelf heb ik mijn bacelor in IER en ben ik bezig met mijn master Nederlands recht. Het verschil toen (ik volg geen bachelor vakken meer sinds dit jaar dus weet niet of er veel veranderd is) was dat je in principe de meeste Nederlands recht vakken volgt, maar soms niet in gaat op bepaalde delen, zo heb je als IER student geen personen en familierecht als aanvullend deel van burgerlijk recht I of II (weet ff niet meer welke) en bij strafrecht heb je als IER student niet het bijzonder strafrecht gedeelte. En een aantal vakken en rota's heb je niet als IER student, zoals geschiedenis privaat en publiekrecht, belastingrecht of sociaalrecht, en vast nog wel meer..
Beide richtingen is het wel zo dat het tweede jaar vooral publiekrecht is en het derde jaar vooral privaatrecht qua Nederlands recht. De IER vakken zijn er volgens mij een stuk of 5 a 6 en zitten er een beetje tussendoorgeflansd en vond ik nu ook niet echt een goede uitwerking hebben, maar mijn interesse ligt dan ook meer bij het burgerlijke en sociale recht![]()
Zoals H-D dus zegt even de studiegids erop na pluizen
Nollkaemper...bah.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 20:37 schreef emzor1994 het volgende:
[..]
Bedankt voor de info! Ik neig zelf heel erg naar Nederlands recht. Europees recht vind ik tot nu toe wel oke, maar internationaal echt verschrikkelijk. Dat komt voornamelijk door de hoorcollege docent die we nu hebben (niet eens een vaste docent, maar ingehuurd door docententekort) waarbij er geen woord te volgen is. Ik ben nu het boek van Nollkaemper aan het doorpluizen, en daar zitten toch ook wel weer interessante onderwerpen in. Notarieel spreekt me niet echt aan, maar is moeilijk wat over te zeggen omdat we daar in het 1e jaar geen echt vak van hebben, dus moet ik mijn oordeel baseren op Privaatrecht.
[..]
Bedankt voor de extra info
Nee die is met emeritaat. Wist je dat nietquote:Op zaterdag 3 maart 2012 20:52 schreef Yashaaaaa het volgende:
Geeft de Belg Professor Wellens dan geen Internationaal recht meer? Ik kom even niet meer op zijn naam
Die Trifunovska ken ik niet..doe ook geen IER dus heb alleen Wellens voor volkenrecht gehad en that's it.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 20:58 schreef Yashaaaaa het volgende:
Neewist wel dat hij al aan de oudere kant was, maar blijkbaar studeer ik al te lang
![]()
Hij was mijn rota begeleider, (het was Wellens of Trifunovska, nou die is helemaal eng dus Wellens was sowieso beter!!) en het is inderdaad echt een hele lieve en rustige maar ook intelligente man!
Alleen dat accenthoe hij de nigeragua case en de corfu channel case uitsprak
En natuurlijk die ganze wereld
Heerlijk..
Kortmann nooit gehadquote:Op zaterdag 3 maart 2012 21:04 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ten eerste natuurlijk professor Kortmann van staatsrecht! Bovendeert is daarin een goede tweede. Bartels was ook echtEn dat is het denk ik wel zo'n beetje
Janssen..van die historische ontwikkeling vakken?quote:Op zaterdag 3 maart 2012 21:15 schreef Yashaaaaa het volgende:
Janssen en Roes zeggen mij dan weer niets
Jaa die inderdaad! Echt een baasquote:Op zaterdag 3 maart 2012 21:30 schreef Yashaaaaa het volgende:
Oww, die van historische ontwikkeling van het privaatrecht (die heb ik moeten volgen om toegelaten te worden voor de Nederlands recht master) die is inderdaad ook briljant
Heb je niet stiekem een crush op hem?quote:
Wtf, heeft ie dat gedaan?quote:Op zaterdag 3 maart 2012 21:39 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ik zou op iedereen die als bonusvraag van tentamen vraagt wat zijn de kleuren van de regenboog en dit dan ook nog tijdens college vermeldt een crush hebben
Hoezo stiekem?quote:Op zaterdag 3 maart 2012 21:38 schreef Fascination het volgende:
[..]
Heb je niet stiekem een crush op hem?
Hij heeft het toen wel in de hoorcolleges aangehaald maar ik heb het tentamen pas voor het eerst in augustus gemaakt en toen zat hij er niet in, maar in het jaar ervoor welquote:Op zaterdag 3 maart 2012 21:41 schreef Fascination het volgende:
[..]
Wtf, heeft ie dat gedaan?![]()
Hoe gaat het overigens met de scriptie?
Wauw, dat klinkt goed, zeg! Hartstikke fijn dat het zo goed gaat.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 22:18 schreef Yashaaaaa het volgende:
[..]
Hij heeft het toen wel in de hoorcolleges aangehaald maar ik heb het tentamen pas voor het eerst in augustus gemaakt en toen zat hij er niet in, maar in het jaar ervoor wel
Verder gaat het met de scriptie zijn gangetje, hoofdstuk 1 en 2 zijn ingeleverd, nagekeken, aangepast en goedgekeurdNu bezig/beginnen met hoofdstuk 3, en daarna nog 1 hoofdstuk en een conclusie..
Begeleidster is echt heel fijn en denkt goed mee, alhoewel ze niet teveel zegt en je er vooral zelf achter moet komen, maar dat is eik alleen maar goed omdat ik natuurlijk degene ben die het moet schrijven, maar soms is dat wel frustrerend.. Zo was het de basis voor hoofdstuk 2 goed maar moest het wat pittiger, nou dat heeft een hoop frustratie gekost. Want echt duidelijk commentaar is dat nietKom ik daar afgelopen woensdag om het te bespreken en zegt ze dat ze het nu helemaal goed en helder en duidelijk vond enzo
terwijl ik daar al helemaal zo zat van ja en als ze het niet goed vind moet ze maar duidelijk zeggen wat ze dan wel wilt
Niet nodig geweest dus
Verder gaf ze me ook een mooi compliment, blijkbaar vraagt een tijdschrift altijd om scripties die omgebouwd kunnen worden tot een artikel van max 5000 a 7000 woorden en ze zei dus iedere keer van niet om op de zaken vooruit te lopen maar dat mijn scriptie en vooral mijn onderwerp daar wel voor in aanmerking zouden kunnen komen. Het onderwerp was sowieso heel interessant daarvoor omdat er niet veel over geschreven wordt maar het wel heel actueel isen ze had het over dat we dan alleen moesten kijken hoe we het tekstueel gingen aanpakken, dus op wat voor een manier je het op gaat schrijven, maar daar waren wel richtlijnen voor enzo.. Ze ging er dus best wel diep op in. Maar ik zat daar met een halfziek hoofd dus ben de verdere details een beetje vergeten en vraag me nu ook af hoe goed ik het me nog herinner
Dus ben benieuwd of dat iets gaat worden, lijkt me wel erg tof namelijkweet alleen niet hoe serieus ik het nu moet nemen maar dat zien we op het einde van de rit wel
Sowieso krijg ik iedere keer complimenten over een heldere en duidelijke schrijfstijl dus dat is wel erg fijn.. Want ik vind het echt een hel af en toe
En jouw scriptie?
Jeetje, wat kun jij typen, zeg.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 22:49 schreef Yashaaaaa het volgende:
Hmm dat is wel balen.. Naja ik heb ook zoiets van al is het maar een 6 dan ben ik er tenminste vanaf, alhoewel ze me wel het idee geeft dat het beter is, dus dan zou ik wel teleurgesteld zijn als het ineens een laag cijfer zou zijn.. Vind dat sowieso een beetje raar, ze begeleiden je tot verbeteringen, maar zo'n hoofdstuk zal dan natuurlijk nog steeds geen 10 waard zijn, maar ergens is dat krom want ze halen er uit wat niet goed is
Maar hel op aarde zo zou ik het inderdaad ook af en toe kunnen omschrijven
Toen ik helemaal enthousiast na dat compliment tegen mijn vriend zei van misschien ga ik wel promoveren ofzo, kaatste hij ook keihard terug; ECHT NIET ik ga dit niet nog een keer met jou doormakenDus dan kan je ook wel een beetje nagaan hoe het scriptieproces er hier aan toegaat
Maar wel balen van begeleidster, alhoewel ik wel hoor dat ze het allemaal ontzettend druk hebben qua scripties en andere taken. Ik vraag me ook af of mijn begeleidster het pas voor het eerst doet omdat ze soms spreekt van ja ik hoor dat de andere begeleiders het zo doen en dan wil ze dat met mij ineens ook doen (we spraken iedere keer vaste inleverdata af omdat dat voor mij gewoon beter werkt en andere docenten zeggen blijkbaar gewoon van lever het maar een keer in, en nu wilde ze voor hoofdstuk 3 ook ineens zeggen van lever maar in wanneer je kan, maar uiteindelijk heeft ze zelf toch een voorlopige datum in dr agenda gezet)
Maar ze verteld ook verhalen over mensen die ze al heel lang begeleidt dus zal toch wel niet..
Maar ik heb gelukkig wel een klik met mijn begeleidster, al was het niet de begeleidster van eerste keus maar ze stelt me gewoon heel erg op mijn gemak en vind mij volgens mij wel leuk dus dat scheelt al een hele hoop..
Wat wel apart is dat ik int begin een onderwerp had gekozen (wat nu ook het uiteindelijke onderwerp is) maar misschien wilde switchen, en toen zei ze dat dat andere onderwerp te moeilijk zou zijn.. En nu zit ze iedere keer dat ik zo'n moeilijk onderwerp heb en dat ze het zo knap vind enzoDenk nou zo moeilijk vind ik het tot nu toe nog niet hoor
maar af en toe heb ik ook geen flauw idee waar ik mee bezig ben, maar zolang zij het goed vind, zal het wel goed zijn en vind ik het ook prima
Hoofdstuk 3 wordt echt een juridisch hoofdstuk met veel jurisprudentie enzo dus ik ben benieuwden in hoofdstuk 4 zal ik veel moeten gaan improviseren en dat haat ik
En dit is weer een wall of tekst geworden
quote:Op zaterdag 3 maart 2012 23:14 schreef Yashaaaaa het volgende:
Scriptie maakt gewoon een hoop in mij los dan moeten al die emoties eruit getypt worden
En ik ben al het hele weekend alleen thuis dus mijn behoefte om te kletsen uit ik nu blijkbaar hier![]()
Het komt heus wel allemaal goed met ons!!
Ik werk btw ook gewoon met inleverdata, maar ze wilde het nu ineens ff niet doen en toen toch weer wel.. Als ik geen datum heb lever ik het ook niet in uit mezelflekker schools
Nee.. ik weet niet eens de naam van onze prof nuquote:Op zaterdag 3 maart 2012 20:52 schreef Yashaaaaa het volgende:
Geeft de Belg Professor Wellens dan geen Internationaal recht meer? Ik kom even niet meer op zijn naam
Privaat is wel ok ja. Helaas nu een andere werkgroep docent, maar kan ermee leven. Staats- en Bestuurs was idd bagger. Bots moet echt wat aan haar stem laten doen, gaat door merg en been. Bovend'Eert kon ik vaak ook geen touw aan vast knopen, maar was wel een aardige man. Sackers is wel een held, en strafrecht vind ik ook wel leuk tot nu toe (maar heb het pas 5 weken ofzo).quote:Op zaterdag 3 maart 2012 20:55 schreef H-D het volgende:
[..]
Nollkaemper...bah.
Privaatrecht is wel leuk toch?Vond Staats-en bestuursrecht echt een grafvak. Sowieso Bots
. Bovend'Eert was wel ok. En Straf(proces)recht is echt niet mijn ding. Hoewel Sackers wel goeie prof is
Al vond ik wel dat de colleges van Sackers niet het meest productief waren qua informatieoverdracht zegmaar. Het was meer gewoon leuk om te volgen en achtergrondinfo enzo. Maar bij straf haalde je gewoon de meeste relevante tentamenzaken uit de WG's.quote:Op zondag 4 maart 2012 12:53 schreef emzor1994 het volgende:
[..]
Nee.. ik weet niet eens de naam van onze prof nufaal, maar dit is iig zijn 1e jaar.
[..]
Privaat is wel ok ja. Helaas nu een andere werkgroep docent, maar kan ermee leven. Staats- en Bestuurs was idd bagger. Bots moet echt wat aan haar stem laten doen, gaat door merg en been. Bovend'Eert kon ik vaak ook geen touw aan vast knopen, maar was wel een aardige man. Sackers is wel een held, en strafrecht vind ik ook wel leuk tot nu toe (maar heb het pas 5 weken ofzo).
Ja, hetzelfde met Buruma. Kon hartstikke leuke verhalen vertellen, maar relevant voor het tentamen was het allerminst.quote:Op zondag 4 maart 2012 13:18 schreef H-D het volgende:
[..]
Al vond ik wel dat de colleges van Sackers niet het meest productief waren qua informatieoverdracht zegmaar. Het was meer gewoon leuk om te volgen en achtergrondinfo enzo. Maar bij straf haalde je gewoon de meeste relevante tentamenzaken uit de WG's.
Ik heb nooit echt college van hem gehad ( Notarieel) maar heb weleens lezing van hem bijgwoond maar ik vind het echt een arrogante kwalquote:Op zondag 4 maart 2012 13:21 schreef Fascination het volgende:
[..]
Ja, hetzelfde met Buruma. Kon hartstikke leuke verhalen vertellen, maar relevant voor het tentamen was het allerminst.
Ik noemde het ook altijd de memoires van Buruma ipv hoorcollege strafrechtquote:Op zondag 4 maart 2012 13:21 schreef Fascination het volgende:
[..]
Ja, hetzelfde met Buruma. Kon hartstikke leuke verhalen vertellen, maar relevant voor het tentamen was het allerminst.
Vind ik wel meevallen eigenlijk.quote:Op zondag 4 maart 2012 13:23 schreef H-D het volgende:
[..]
Ik heb nooit echt college van hem gehad ( Notarieel) maar heb weleens lezing van hem bijgwoond maar ik vind het echt een arrogante kwal
Haha, treffende benaming.quote:Op zondag 4 maart 2012 14:37 schreef Yashaaaaa het volgende:
[..]
Ik noemde het ook altijd de memoires van Buruma ipv hoorcollege strafrecht
Ja het is ook persoonlijk natuurlijk. Die man had gewoon iets wat me altijd een beetje tegenstondquote:Op zondag 4 maart 2012 14:42 schreef Fascination het volgende:
[..]
Vind ik wel meevallen eigenlijk.
[..]
Haha, treffende benaming.
Strafrecht.quote:Op zondag 4 maart 2012 21:32 schreef H-D het volgende:
Wat vinden jullie dan een afgrijselijk rechtsgebied?
contractenrecht.quote:Op zondag 4 maart 2012 21:32 schreef H-D het volgende:
Wat vinden jullie dan een afgrijselijk rechtsgebied?
Contractenrecht is juist leukquote:Op maandag 5 maart 2012 09:51 schreef Yreal het volgende:
[..]
contractenrecht.
`ja ik zei dat ik dit wide, maar dat wilde ik eigenlijk helemaal niet`
het valt ook wel mee, maar evenals arbeidsrecht draait het dan altijd weer uit op de manier waarop iemand iets gezegd heeft, daar word ik zo moe van.quote:
Ik vind dat juist wel wat hebben.quote:Op maandag 5 maart 2012 09:55 schreef Yreal het volgende:
[..]
het valt ook wel mee, maar evenals arbeidsrecht draait het dan altijd weer uit op de manier waarop iemand iets gezegd heeft, daar word ik zo moe van.
heb rechtszaken bijgewoond dat ze 2 uur aan het hakken waren over de smsjes van de ene partij aan zijn moeder. Hopeloos was dat. De rechter zat ook een beetje met een kop van
Bij publiekrecht kan ik juist lekker de autist uithangenquote:Op maandag 5 maart 2012 09:56 schreef H-D het volgende:
[..]
Ik vind dat juist wel wat hebben.
Maar ik heb ook gewoon een hekel aan alles wat publiekrecht is
Hoeveelste jaar zit je dan?quote:Op maandag 5 maart 2012 10:05 schreef Yreal het volgende:
[..]
Bij publiekrecht kan ik juist lekker de autist uithangen![]()
![]()
Alles dat daar gebeurd ligt veel vaster, heeft voor mijn persoonlijk wel wat. Maar het is absoluut niet dat ik op het moment ergens überhaupt echt een hekel aan heb. Rechtsgeschiedenis, maar dat telt niet.
1ste jaars, maar al wel hbo gedaan.quote:Op maandag 5 maart 2012 10:15 schreef H-D het volgende:
[..]
Hoeveelste jaar zit je dan?![]()
Ik vind vaak die publiekrechtelijke wetten echt een hel om door te komenmaar buiten dat om vind ik de onderwerpen die ze regelen ook totaal niet boeiend.
Awb is echt draak van een wet. Wabo? idem. Al die organieke wettenquote:Op maandag 5 maart 2012 10:22 schreef Yreal het volgende:
[..]
1ste jaars, maar al wel hbo gedaan.
AWB behoort wel tot de taaiste shit ooit geschreven, maar verder vind ik het allemaal wel meevallen eigenlijk.
Dat er dan in een wet staat `Awb artikel 7:1b is niet van toepassing" oid.quote:Op maandag 5 maart 2012 10:24 schreef H-D het volgende:
[..]
Awb is echt draak van een wet. Wabo? idem. Al die organieke wettenen dat gedoe van dat in principe altijd van de Awb afgeweken kan worden in bijzondere wetten etc etc...nah niks voor mij
doe mij maar erfrecht of goederenrecht ofzo
Ik ken ook niks uit de Awb uit m'n hoofdquote:Op maandag 5 maart 2012 10:28 schreef Yreal het volgende:
[..]
Dat er dan in een wet staat `Awb artikel 7:1b is niet van toepassing" oid.![]()
![]()
Maar ik ben de afgelopen weken steeds meer en meer aan het twijfelen geraakt over wat ik nou precies wil gaan doen. Ik dacht belastinginspecteur maar advocaat trekt nu toch ook wel weer..
ik noem ook gewoon even een willekeurig artikelquote:Op maandag 5 maart 2012 10:29 schreef H-D het volgende:
[..]
Ik ken ook niks uit de Awb uit m'n hoofdmja werk er ook erg weinig mee dus dat scheelt
![]()
Wil je dan ook echt..advocaat met een overheidspraktijk worden ofoz?
Ow ik dacht; 'die kent de hele Awb al uit z'n hoofd'quote:Op maandag 5 maart 2012 10:30 schreef Yreal het volgende:
[..]
ik noem ook gewoon even een willekeurig artikel![]()
Werkelijk waar geen enkel idee
Belastinginspecteur? Is dat je ambitie? Dat hoor je niet vaak. Ze schijnen over een paar jaar naarstig op zoek te gaan.quote:Op maandag 5 maart 2012 10:28 schreef Yreal het volgende:
[..]
Dat er dan in een wet staat `Awb artikel 7:1b is niet van toepassing" oid.![]()
![]()
Maar ik ben de afgelopen weken steeds meer en meer aan het twijfelen geraakt over wat ik nou precies wil gaan doen. Ik dacht belastinginspecteur maar advocaat trekt nu toch ook wel weer..
De Awb is juist een schitterende wet en nog steeds volop in ontwikkeling. Je moet alleen even in het achterhoofd houden dat in het geval van besluiten politieke en bestuurlijke overwegingen belangrijker zijn dan juridische. Daarom zijn er veel uitzonderingen mogelijk en is er veel beleidsvrijheid wat verwarrend kan werken. Maar daar zit hem dan ook de uitdaging in.quote:Op maandag 5 maart 2012 10:22 schreef Yreal het volgende:
[..]
1ste jaars, maar al wel hbo gedaan.
AWB behoort wel tot de taaiste shit ooit geschreven, maar verder vind ik het allemaal wel meevallen eigenlijk.
Daar kan je over van mening verschillen. Ik vind de Awb nog steeds een draak van een wet.quote:Op maandag 5 maart 2012 11:27 schreef Ryon het volgende:
[..]
De Awb is juist een schitterende wet en nog steeds volop in ontwikkeling. Je moet alleen even in het achterhoofd houden dat in het geval van besluiten politieke en bestuurlijke overwegingen belangrijker zijn dan juridische. Daarom zijn er veel uitzonderingen mogelijk en is er veel beleidsvrijheid wat verwarrend kan werken. Maar daar zit hem dan ook de uitdaging in.
Lijkt me meer een vooroordeel dan een goed onderbouwd standpunt....quote:Op maandag 5 maart 2012 11:35 schreef H-D het volgende:
[..]
Daar kan je over van mening verschillen. Ik vind de Awb nog steeds een draak van een wet.
Het zijn gewoon mijn ervaringen met de Awb. En het blijft toch altijd subjectief. Want wat jij als mooi en een uitdaging ziet kan ik als gruwelijk en vermoeiend zien toch?quote:Op maandag 5 maart 2012 11:44 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Lijkt me meer een vooroordeel dan een goed onderbouwd standpunt....
Vergeten hierop te reageren. Na wat gezocht te hebben kwam ik bij dit lijstje uit. Als ik naar data over Europese/mondiale universiteiten zoek, valt het mij op dat de anglosaksische universiteiten de top uitmaken, en dat uit Nederland Utrecht, Leiden en de UvA goed beoordeeld worden. Dit laatste staat toch eigenlijk haaks op wat er in Nederland over die universiteiten gedacht wordt? Dat het grootschalig is, je een nummertje bent en er geen aandacht voor je is?quote:Op woensdag 29 februari 2012 09:25 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het is in vergelijking met andere studies minder gebruikelijk omdat de directe aansluiting mist. Maar het wordt alsnog veel gedaan. Een (half) jaartje Berkeley is een mooie toevoeging aan je curriculum en een mooi moment om het flink op het zuipen te zetten aan de overkant van de grote oceaan. Stukje extra vorming. Altijd handig.
Universiteiten vergelijken is iets wat mensen graag doen - ambitieuze studenten willen voor het beste gaan - maar in de praktijk heel erg moeilijk, zeker als de verschillen in niveau klein zijn maar de verschillen in stijl, type student en methode juist erg groot zijn.quote:Op maandag 5 maart 2012 11:50 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Vergeten hierop te reageren. Na wat gezocht te hebben kwam ik bij dit lijstje uit. Als ik naar data over Europese/mondiale universiteiten zoek, valt het mij op dat de anglosaksische universiteiten de top uitmaken, en dat uit Nederland Utrecht, Leiden en de UvA goed beoordeeld worden. Dit laatste staat toch eigenlijk haaks op wat er in Nederland over die universiteiten gedacht wordt? Dat het grootschalig is, je een nummertje bent en er geen aandacht voor je is?
Maar welke worden nou internationaal als de 'topuniversiteiten voor rechten' gezien? Het rijtje dat ik eerder noemde natuurlijk, maar spelen bijvoorbeeld de Italiaanse klassieke universiteiten nog een significante rol?
Dat komt omdat Nederlandse werkgevers niet zozeer kijken naar welke master je hebt gedaan en waar, maar wel naar of je ergens stage hebt gelopen en waar. Je studeert vaak immers om ergens binnen te komen, niet omdat je alleen maar de studie zo tof vindt. Die kun je niet de rest van je leven blijven doen.quote:Op maandag 5 maart 2012 16:22 schreef Ryon het volgende:
Onderscheid zou dan gemaakt kunnen worden op basis van de master. Hoewel in Nederland rechtenstudenten dan de stage ('welk kantoor?') belangrijker vinden dan welke master of aan welke instelling zij deze volgen. Best wel jammer.
Ook de uni's zelf doen aan dat spelletje mee. Ik word inmiddels iig behoorlijk moe van de Leidse drang om 'excellente' studenten te trekken via Honours class, Honours colleges, Honours programmes en andere excellenten programma's terwijl de uni aan de andere kant bezuinigt op het 'gewone' onderwijs. Alles om maar in die lijstjes te komen....quote:Op maandag 5 maart 2012 16:22 schreef Ryon het volgende:
[..]
Universiteiten vergelijken is iets wat mensen graag doen - ambitieuse studenten willen voor het beste gaan - maar in de praktijk heel erg moeilijk, zeker als de verschillen in niveau klein zijn maar de verschillen in stijl, type student en methode juist erg groot zijn.
UvA is ook rommelig en chaotisch. Zeker i.v.m Leiden. Maar dat heeft meer effect op de sfeer ('doe maar wat je zelf wilt') die door sommige als aangenaam bestempeld wordt. Je hebt heel veel vrijheid om te leren wat je zelf wilt. Weinig sturing en ook relatief weinig begeleiding, wat ook wel weer een nadeel kan zijn als je daar juist op zoek naar bent.quote:Op maandag 5 maart 2012 16:37 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Dat komt omdat Nederlandse werkgevers niet zozeer kijken naar welke master je hebt gedaan en waar, maar wel naar of je ergens stage hebt gelopen en waar. Je studeert vaak immers om ergens binnen te komen, niet omdat je alleen maar de studie zo tof vindt. Die kun je niet de rest van je leven blijven doen.
Kan best zijn dat de UvA hoog aangeschreven staat, maar ik hoor zelf alleen maar verhalen over lesuitval, drukte, rommeligheid en slechte begeleiding.
je bent nooit te oud om te lerenquote:Op dinsdag 6 maart 2012 16:15 schreef Ryon het volgende:
[..]
UvA is ook rommelig en chaotisch. Zeker i.v.m Leiden. Maar dat heeft meer effect op de sfeer ('doe maar wat je zelf wilt') die door sommige als aangenaam bestempeld wordt. Je hebt heel veel vrijheid om te leren wat je zelf wilt. Weinig sturing en ook relatief weinig begeleiding, wat ook wel weer een nadeel kan zijn als je daar juist op zoek naar bent.
Moet wel zeggen dat de UvA mijn alma mater is en ik er al een aantal jaar rondloop. Dus mijn beeld is wel een beetje vertekend. Hoewel ik eigenlijk de UvA om praktische redenen heb uitgekozen ben ik door de jaren heen de gang van zaken daar wel steeds meer gaan waarderen. Mijn ervaringen met Leiden en Utrecht zijn trouwens ook heel erg positief, mijns inziens kan je dan ook niet echt verkeerd kiezen als je daar tussen twijfelt.
Wat betreft de stage klopt helaas wel. Ik ben bang dat ik komend jaar - na het afronden van al mijn scripties - ook stage moet gaan lopen om kans te maken op de functie (gecombineerd met een post-master) die ik wil. Doodzonde eigenlijk, de kostbare studiejaren had ik liever besteed aan puur theoretische kennis op doen. Stage lopen en praktijkervaring op doen kan de komende 45 jaar nog wel, terug gaan naar de Universiteit om weer colleges te volgen ziet er naar alle waarschijnlijkheid niet in.
Ik moet dan meteen denken aan:quote:Op dinsdag 6 maart 2012 17:48 schreef Yreal het volgende:
[..]
je bent nooit te oud om te lerenIk zat vorige week bij contractenrecht tegenover een man die denk ik 60+ was
Heerlijk, die discussies van haar op BB. Voeg mij speciaal toe aan die vakken om dat mee te kunnen lezen.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 17:52 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik moet dan meteen denken aan:
[ afbeelding ]
Die nu ook colleges volgt.
Niet een heel ideaal toekomstbeeld.
In het geval van Ryon gaat dat niet op tenzij hij een rijke werkgever vindt of zelf veel geld heeft.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 17:48 schreef Yreal het volgende:
[..]
je bent nooit te oud om te lerenIk zat vorige week bij contractenrecht tegenover een man die denk ik 60+ was
Here Jezusquote:Op dinsdag 6 maart 2012 17:56 schreef eriksd het volgende:
[..]
Heerlijk, die discussies van haar op BB. Voeg mij speciaal toe aan die vakken om dat mee te kunnen lezen.
Oef. Niet eens aan gedacht, maar dat speelt inderdaad ook mee. Niet alleen qua tijd, maar ook financieel gaat het praktisch onmogelijk worden om nog een extra verdiepingsmaster op latere leeftijd te volgen.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 18:00 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
In het geval van Ryon gaat dat niet op tenzij hij een rijke werkgever vindt of zelf veel geld heeft.
Een tweede studie gaat binnenkort duizenden euri per jaar aan collegegeld kosten, een master rechten kan dan bijv. zo 14.000 euri kosten.
Echt genieten is dat. Een grote bashpartij.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 18:01 schreef Ryon het volgende:
[..]
Here Jezus! Dat mens en een discussieforum. Dat kan inderdaad niet anders dan goed fout gaan.
Sorry dat ik je het slechte nieuws moest brengen. Het is wel zo dat de UvA (en andere uni's) nu nog overgangsregelingen hebben voor UvA studenten die binnenkort aan de UvA afstuderen. Dan betaal je nog het lage tarief. Maar ja, dan moet je op korte termijn toch nog doorgaan en dat wil je dacht ik niet.... Klote dus allemaal....quote:Op dinsdag 6 maart 2012 18:02 schreef Ryon het volgende:
[..]
Oef. Niet eens aan gedacht, maar dat speelt inderdaad ook mee. Niet alleen qua tijd, maar ook financieel gaat het praktisch onmogelijk worden om nog een extra verdiepingsmaster op latere leeftijd te volgen.
Van die regeling maak ik as we speak al van gebruik. En heel veel van mijn medestudenten. Grappig hoe hard iedereen opeens gaat studeren als blijkt dat het daarna niet meer mogelijk isquote:Op dinsdag 6 maart 2012 18:11 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Sorry dat ik je het slechte nieuws moest brengen. Het is wel zo dat de UvA (en andere uni's) nu nog overgangsregelingen hebben voor UvA studenten die binnenkort aan de UvA afstuderen. Dan betaal je nog het lage tarief. Maar ja, dan moet je op korte termijn toch nog doorgaan en dat wil je dacht ik niet.... Klote dus allemaal....
Nee, al kun je je scriptie bij een bedrijf schrijven.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:47 schreef wimjongil het volgende:
Is het een vast onderdeel van het curriculum om een stage te doen? Hier in Tilburg heb ik daar (nog?) niks van meegekregen...
Dat was juist het heerlijke aan LPF kamerleden: die konden dat niet. Zij was daar het schoolvoorbeeld van.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:47 schreef wimjongil het volgende:
Over die vrouw: ik kende haar niet, even gegoogle'd, blijkt het een politiek activiste te zijnDie zal leuke discussies kunnen voeren ja
Ah, op die fiets. Je kunt natuurlijk ook parttime gaan werken bij een bedrijf/rechtbank? Of zijn die niet zo happig op parttime rechtenstudenten?quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:55 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Nee, al kun je je scriptie bij een bedrijf schrijven.
Dat was ik eigenlijk sowieso al van plan. Niet alleen omdat het net wat extra rust creëert "om net dat ene tentamen nog op tijd te halen", maar inderdaad ook omdat je dan een hoop extracurriculaire dingen kunt doen ((half)jaar naar het buitenland, stage).quote:Op dinsdag 6 maart 2012 20:05 schreef eriksd het volgende:
Je hoeft natuurlijk ook niet binnen 4 jaar klaar te zijn hé. Je gooit je leven op slot als je begint met werken, dus ik zou toch een half jaartje minstens uittrekken om wat stages te lopen en zo te kijken welke tak van sport je ligt.
Hier moet ik wel bij aantekenen dat je, als je dat doet, niks gaat meekrijgen van het bedrijf. Als je dat gaat doen bij een bedrijf waarvan je wilt weten hoe het is om er te werken, kan je het het beste combineren met een meeloopstage ervoor of erna. Een scriptiestage komt eigenlijk neer op het neerzetten in de bibliotheek van kantoor met een computer en veel succes.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:55 schreef GlowMouse het volgende:
Nee, al kun je je scriptie bij een bedrijf schrijven.
Je kunt studentmedewerker worden voor twee dagen in de week bij veel kantoren. Die plekken zijn enorm populair, vaak worden ze gegeven aan mensen die eerst al een tijdje fulltime stage hebben gelopen tussen de studie door en blijven plakken terwijl ze hun studie afronden. Je kan als buitengriffier terecht bij de rechtbank, maar ook dat baantje is erg populair. Het beste is denk ik wel om een tijdsperiode uit te trekken om echt fulltime stage te lopen, omdat het bedrijf dan het meeste aan jou heeft en jij het beste meekrijgt hoe het daar werkt. Dan heb je dus ook meer kans op een plaatsje ergens.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 20:02 schreef wimjongil het volgende:
Ah, op die fiets. Je kunt natuurlijk ook parttime gaan werken bij een bedrijf/rechtbank? Of zijn die niet zo happig op parttime rechtenstudenten?
Gewoon vrijstelling van de stage aanvragen op basis van werkervaring. Kans is heel groot dat het lukt. Bij welke uni zit je ook alweer?quote:Op woensdag 7 maart 2012 13:38 schreef Nailpolish het volgende:
Ik studeer nu rechten, voltijd. Maar ben een student op leeftijd zeg maar ;-)
Nou werk ik 20 uur in de week voor de rijksoverheid en heb ik al een aardig c.v. opgebouwd met 10 jaar werkervaring, ook in de advocatuur. Ben heel erg aan het twijfelen om stage te gaan lopen (omdat ik ook al 20 uur in de week werk), zou ik met mijn c.v. en diploma straks ook nog stage moeten lopen? Weet iemand dat?
het je geen studiegids oid waarin staat of een stage deel van je studie is?quote:Op woensdag 7 maart 2012 15:25 schreef Nailpolish het volgende:
Okay, kan ik proberen idd. Is stage verplicht dan, daar je het over vrijstelling hebt? Ik dacht dat het geen verplichting was, maar eigenlijk wel een 'must'. Ik studeer in Leiden.
Of op de site ofzo..bij ons staat daar alles omtrent stages e.d.quote:Op woensdag 7 maart 2012 15:31 schreef Yreal het volgende:
[..]
het je geen studiegids oid waarin staat of een stage deel van je studie is?
Het is in Leiden inderdaad niet verplicht, met uitzondering van de master Ondernemingsrecht en het Honours College traject.quote:Op woensdag 7 maart 2012 15:25 schreef Nailpolish het volgende:
Okay, kan ik proberen idd. Is stage verplicht dan, daar je het over vrijstelling hebt? Ik dacht dat het geen verplichting was, maar eigenlijk wel een 'must'. Ik studeer in Leiden.
Alleen ben je niet de enige met die planning dus is het dringen geblazen.quote:Op woensdag 7 maart 2012 20:22 schreef Kimochi het volgende:
Klopt, maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om in de collegevrije maanden (lees: zomervakantie) een fulltime stage te lopen.
Je kunt natuurlijk in de zomer stage lopenquote:Op woensdag 7 maart 2012 20:20 schreef Patrickk het volgende:
Maar stel dat een stage geen onderdeel is van de bachelor, dus dat er geen ruimte voor is vrijgemaakt in het studieprogramma. Dan loop je toch een aantal maanden studievertraging op? Een fulltime stage is niet te combineren met het volgen van werkcollege's lijkt me?
Mits ik geen herkansingen heb ben ik klaar begin juni en heb ik vakantie tot 2e week september ongeveer. 3 maandenquote:Op woensdag 7 maart 2012 21:11 schreef Patrickk het volgende:
tja dan zal die zomervakantie maar opgeofferd moeten worden:) Hoelang is jullie zomervakantie feitelijk? 2 maanden precies?
Ik mag hopen dat jij de enige bent met zo'n vmbo mentaliteit daar?quote:Op woensdag 7 maart 2012 21:21 schreef dreamzk het volgende:
[..]
Mits ik geen herkansingen heb ben ik klaar begin juni en heb ik vakantie tot 2e week september ongeveer. 3 maanden
Hoeveel last ga jij krijgen van dat nieuwe programma?quote:Op woensdag 7 maart 2012 21:21 schreef dreamzk het volgende:
[..]
Mits ik geen herkansingen heb ben ik klaar begin juni en heb ik vakantie tot 2e week september ongeveer. 3 maanden
Alleen vmbo'ers hebben vakantie?quote:Op woensdag 7 maart 2012 21:24 schreef Debenijde het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat jij de enige bent met zo'n vmbo mentaliteit daar?
Alsof je nooit meer vakantie mag hebben als je studeert en 24/7 bezig moet zijnquote:Op woensdag 7 maart 2012 21:24 schreef Debenijde het volgende:
[..]
Waar slaat dit nou weer op?quote:Op woensdag 7 maart 2012 21:24 schreef Debenijde het volgende:
[..]
Het feit dat hij geen herkansingen heeft, doet niet vermoeden dat hij een vmbo mentaliteit heeft.quote:Op woensdag 7 maart 2012 21:24 schreef Debenijde het volgende:
[..]
Wist niet dat je in Leiden zat, daar zit stage idd niet in het studieprogramma. Maar wat is dan (in hemelsnaamquote:Op woensdag 7 maart 2012 15:25 schreef Nailpolish het volgende:
Ja, meer omdat er steeds tegen me wordt gezegd (door andere studenten) dat een stage echt wel een 'must' is wil je bij een leuk advocatenkantoor terecht willen komen. Maar idd, dacht zelf wel dat met mijn ervaring en contacten het niet zo'n probleem zal worden :-)quote:Op donderdag 8 maart 2012 08:24 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Wist niet dat je in Leiden zat, daar zit stage idd niet in het studieprogramma. Maar wat is dan (in hemelsnaam) het probleem? Als je in de juridische wereld werkt/ gewerkt hebt weet je zelf toch hoe werkgevers zijn en wat ze willen? Dan heb je toch juist de contacten om te checken of dat zin heeft en weet je (als geen andere student) wat het is om stage te doen? En als je het prettig vindt om toch nog (ondanks die werkervaring) een 'stage' te gaan doen, dan doe je dat toch?
En een beoordeling van 7,5 of hoger.quote:Op donderdag 8 maart 2012 09:48 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Wat ik heb meegekregen van de grote advocatenkantoren in de private sector, is dat stage toch wel een must is.
Beoordeling van een stage? Het is bij ons geheel aan jezelf om dat te doen, en voor zover ik weet krijg je geen beoordeling.quote:Op donderdag 8 maart 2012 11:38 schreef eriksd het volgende:
[..]
En een beoordeling van 7,5 of hoger.
Bijzonder is dat, want ze hebben verkapt een vacaturestop voor inspecteurs. Rare mensen daar, want ze hebben inderdaad een chronisch tekort.quote:Op maandag 5 maart 2012 10:41 schreef eriksd het volgende:
[..]
Belastinginspecteur? Is dat je ambitie? Dat hoor je niet vaak. Ze schijnen over een paar jaar naarstig op zoek te gaan.
Dat is niet mijn ervaring als werkende.quote:Op maandag 5 maart 2012 16:37 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Dat komt omdat Nederlandse werkgevers niet zozeer kijken naar welke master je hebt gedaan en waar, maar wel naar of je ergens stage hebt gelopen en waar. Je studeert vaak immers om ergens binnen te komen, niet omdat je alleen maar de studie zo tof vindt. Die kun je niet de rest van je leven blijven doen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ja, het is leukquote:Op dinsdag 6 maart 2012 22:08 schreef H-D het volgende:
Zit er trouwens aan te denken om volgend jaar mn master Notarieel te combineren met Fiscale master. Nog even langs studieadviseur over hoe het er dan precies uitziet maar zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?.
Ik heb uiteindelijk fiscaal eerder afgemaakt dan notarieel en ben daar verder in gegaan.
O, en voor topic. Ik heb vorige week mijn tweede masterscriptie ingeleverd. Ik moet nu slechts een paar kleine dingen aanpassen, maar hij is al goedgekeurd en het wordt in ieder geval geen onvoldoende. Eindelijk klaar (die aanpassingen zijn met een uur klaar, godzijdank). Dubbele master binnen \o/.In de fiscale in ieder geval niet. Althans, het is een groot voordeel. Als je het niet hebt gedaan moet je het compenseren met een goed CV.quote:Op donderdag 8 maart 2012 09:48 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Wat ik heb meegekregen van de grote advocatenkantoren in de private sector, is dat stage toch wel een must is.
[ Bericht 19% gewijzigd door Maharbal op 08-03-2012 12:09:07 ]
Ik had het erover met een inspecteur, en die uitstroom vanwege de vergrijzing is fors. Maar door de bezuinigingen zijn er nu geen vacatures. Dat wordt dus nog leuk.quote:Op donderdag 8 maart 2012 12:01 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Bijzonder is dat, want ze hebben verkapt een vacaturestop voor inspecteurs. Rare mensen daar, want ze hebben inderdaad een chronisch tekort.
quote:Op donderdag 8 maart 2012 12:03 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Dat is niet mijn ervaring als werkende.
Ik heb voor fiscaal overigens geen stage gelopen bij een prestigeus topkantoor.Okee...en heb je er ook wat aan in de zin van arbeidsperspectieven?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Ja, het is leuk.
Ik heb uiteindelijk fiscaal eerder afgemaakt dan notarieel en ben daar verder in gegaan.
O, en voor topic. Ik heb vorige week mijn tweede masterscriptie ingeleverd. Ik moet nu slechts een paar kleine dingen aanpassen, maar hij is al goedgekeurd en het wordt in ieder geval geen onvoldoende. Eindelijk klaar (die aanpassingen zijn met een uur klaar, godzijdank). Dubbele master binnen \o/.
[..]
In de fiscale in ieder geval niet. Althans, het is een groot voordeel. Als je het niet hebt gedaan moet je het compenseren met een goed CV.![]()
Ik ga niet weer een relaas houden over de arbeidsperspectieven van een fiscaal jurist. Laten we het erop houden dat die buitengewoon goed zijn, en gemiddeld het beste van eigenlijk alle vakgebieden binnen rechten.quote:Op donderdag 8 maart 2012 12:10 schreef H-D het volgende:
[..]
Okee...en heb je er ook wat aan in de zin van arbeidsperspectieven?
Ja daarom zat ik er ook aan te denken inderdaad. En aangezien de twee vrij makkelijk te combineren zijn...iig hier.quote:Op donderdag 8 maart 2012 12:11 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik ga niet weer een relaas houden over de arbeidsperspectieven van een fiscaal jurist. Laten we het erop houden dat die buitengewoon goed zijn, en gemiddelde het beste van eigenlijk alle vakgebieden binnen rechten.
Tevens is het hebben van twee masters op je CV altijd een erg groot pluspunt.
Wel een tip: doe fiscaal niet omdat dat de enige reden is. Je moet het echt wel enigszins leuk vinden, anders is er geen doorkomen aan.quote:Op donderdag 8 maart 2012 12:12 schreef H-D het volgende:
[..]
Ja daarom zat ik er ook aan te denken inderdaad. En aangezien de twee vrij makkelijk te combineren zijn...iig hier.
Maar de studieadviseur heeft geen spreekuur vandaagxD iig geen inloop
Ja snap ik. Vond eerst die fiscale vakken ook niet heel denderend maar begin het nu wel interessant/leuk te vindenquote:Op donderdag 8 maart 2012 12:13 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Wel een tip: doe fiscaal niet omdat dat de enige reden is. Je moet het echt wel enigszins leuk vinden, anders is er geen doorkomen aan.
Wees gerust. De eerste 2/3 jaar vond ik fiscaal ook niks aan, was te saai, niks voor mij. Tot ik er tijdens een stage (voor notarieel) veel mee in aanraking kwam en het toch wel erg interessant vond. Toen heb ik besloten het erbij te doen (en heb het uiteindelijk eerder afgerond dan notarieel, maar die lijdensweg zou ik je niet aanraden. 120EC in een jaar is niet goed voor je sociale levenquote:Op donderdag 8 maart 2012 12:15 schreef H-D het volgende:
[..]
Ja snap ik. Vond eerst die fiscale vakken ook niet heel denderend maar begin het nu wel interessant/leuk te vindendaarom dat ik ook dacht van Hé ..kan ook fiscale master doen erbij.
quote:
Vind je notarieel wel leuk dan echt ? Of vind je er niet zoveel meer aan ondertussen?quote:Op donderdag 8 maart 2012 12:18 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Wees gerust. De eerste 2/3 jaar vond ik fiscaal ook niks aan, was te saai, niks voor mij. Tot ik er tijdens een stage (voor notarieel) veel mee in aanraking kwam en het toch wel erg interessant vond. Toen heb ik besloten het erbij te doen (en heb het uiteindelijk eerder afgerond dan notarieel, maar die lijdensweg zou ik je niet aanraden. 120EC in een jaar is niet goed voor je sociale leven)
[..]![]()
Hoe ver ben jij eigenlijk?
Infokap! infokap!quote:Op donderdag 8 maart 2012 12:15 schreef H-D het volgende:
[..]
Ja snap ik. Vond eerst die fiscale vakken ook niet heel denderend maar begin het nu wel interessant/leuk te vindendaarom dat ik ook dacht van Hé ..kan ook fiscale master doen erbij.
Halverwege mijn master.quote:
Notarieel (vooral corporate / ondernemingsrecht en vastgoed etc) vind ik nog steeds erg interessant. Dat komt ook heel goed van pas bij fiscaal!quote:Op donderdag 8 maart 2012 12:19 schreef H-D het volgende:
[..]
Vind je notarieel wel leuk dan echt ? Of vind je er niet zoveel meer aan ondertussen?
Bezig / orienterend op een stage/baan?quote:Op donderdag 8 maart 2012 12:19 schreef eriksd het volgende:
[..]
Infokap! infokap!
[..]
Halverwege mijn master.
Wat is daarmee?quote:Op donderdag 8 maart 2012 12:19 schreef eriksd het volgende:
[..]
Infokap! infokap!
[..]
Halverwege mijn master.
Okeequote:Op donderdag 8 maart 2012 12:23 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Notarieel (vooral corporate / ondernemingsrecht en vastgoed etc) vind ik nog steeds erg interessant. Dat komt ook heel goed van pas bij fiscaal!
Maar mijn focus ligt nu volledig op fiscaal. Daar werk ik in en daar blijf ik in werken.
O, Estate Planning vind ik persoonlijk ook nog erg interessant. En dat ligt ook erg op het grensgebied van fiscaal en notarieel.
[..]
Bezig / orienterend op een stage/baan?
Heb jij toevallig ervaring met mensen die de master Fiscaal Recht volgen aan de VU? Je kan daar een master Fiscaal Recht volgen zonder een bachelor rechten te hebben gevolgd.quote:Op donderdag 8 maart 2012 12:23 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Notarieel (vooral corporate / ondernemingsrecht en vastgoed etc) vind ik nog steeds erg interessant. Dat komt ook heel goed van pas bij fiscaal!
Maar mijn focus ligt nu volledig op fiscaal. Daar werk ik in en daar blijf ik in werken.
O, Estate Planning vind ik persoonlijk ook nog erg interessant. En dat ligt ook erg op het grensgebied van fiscaal en notarieel.
[..]
Nop, helaas niet.quote:Op donderdag 8 maart 2012 14:41 schreef Klonker het volgende:
[..]
Heb jij toevallig ervaring met mensen die de master Fiscaal Recht volgen aan de VU? Je kan daar een master Fiscaal Recht volgen zonder een bachelor rechten te hebben gevolgd.
Nee, het is behoorlijk vreemd. Enige toelatingseis is 6 ECT aan belastingrecht en 9 ECT aan ondernemersrecht en een bachelor in de richting van economie. (natuurlijk voldoet een bachelor rechten ook)quote:Op donderdag 8 maart 2012 14:55 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Nop, helaas niet.
Dat is trouwens wel erg raar. Een master in het recht zonder een bachelor in het recht? Of zit er een gigantisch schakelprogramma aan vast?
Ah, ik schrok al. Dacht dat het met elke bachelor kon. Maar het kan in principe dus alleen als je economie (bedrijfseconomie) of rechtsgeleerdheid/notarieel etc hebt gedaan.quote:Op donderdag 8 maart 2012 15:56 schreef Klonker het volgende:
[..]
Nee, het is behoorlijk vreemd. Enige toelatingseis is 6 ECT aan belastingrecht en 9 ECT aan ondernemersrecht en een bachelor in de richting van economie. (natuurlijk voldoet een bachelor rechten ook)
http://www.rechten.vu.nl/(...)-aanmelden/index.asp
Het blijft vreemd. Als econoom word je in een jaar mr., en totaal heb je maar 66 fiscale studiepunten gehaald (6 in de vooropleiding en 60 in de master). In Tilburg zijn dat er 46 meer. Ben benieuwd hoe de praktijk daar tegenaan kijkt.quote:Op donderdag 8 maart 2012 16:33 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ah, ik schrok al. Dacht dat het met elke bachelor kon. Maar het kan in principe dus alleen als je economie (bedrijfseconomie) of rechtsgeleerdheid/notarieel etc hebt gedaan.
Gewoon rechtsgeleerdheid?quote:Op donderdag 8 maart 2012 16:15 schreef Paxcon het volgende:
Zojuist maar ingeschreven voor rechten vanaf september. Nouja, kan altijd nog wijzigen...
Het ging om Strafrecht van vorig jaar en Inleiding.quote:
Van de stageplaats zelf toch wel? Ik weet dat het clubje op de zuidas allemaal beoordelen en ook een soort uniforme norm hebben. M.u.v. Nauta.quote:Op donderdag 8 maart 2012 11:58 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Beoordeling van een stage? Het is bij ons geheel aan jezelf om dat te doen, en voor zover ik weet krijg je geen beoordeling.
Nog een paar stages of als het even kan parttime meeklussen.quote:Op donderdag 8 maart 2012 12:23 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik heb het laatst geprobeerd uit te leggen aan iemand die zich gespecialiseerd had in arbeidsrecht. Het ging er maar niet in. Dus als je die materie in de vingers hebt, ben je al een beetje op weg.quote:
Aah op die manier. Snap je puntquote:Op donderdag 8 maart 2012 17:03 schreef eriksd het volgende:
[..]
Het ging om Strafrecht van vorig jaar en Inleiding.
[..]
Van de stageplaats zelf toch wel? Ik weet dat het clubje op de zuidas allemaal beoordelen en ook een soort uniforme norm hebben. M.u.v. Nauta.
[..]
Nog een paar stages of als het even kan parttime meeklussen.
[..]
Ik heb het laatst geprobeerd uit te leggen aan iemand die zich gespecialiseerd had in arbeidsrecht. Het ging er maar niet in. Dus als je die materie in de vingers hebt, ben je al een beetje op weg.
Eindelijk klaar (die aanpassingen zijn met een uur klaar, godzijdank). Dubbele master binnen \o/.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
dusquote:Op donderdag 8 maart 2012 16:15 schreef Paxcon het volgende:
Zojuist maar ingeschreven voor rechten vanaf september. Nouja, kan altijd nog wijzigen...
quote:Op donderdag 8 maart 2012 18:42 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
ThanksSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Dat is niet mijn ervaring als werkende.
Ik heb voor fiscaal overigens geen stage gelopen bij een prestigeus topkantoor.Dat komt waarschijnlijk omdat de vraag naar fiscale juristen (veel) hoger is dan die naar naar de in rechtsgeleerdheid afgestudeerden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.O, en voor topic. Ik heb vorige week mijn tweede masterscriptie ingeleverd. Ik moet nu slechts een paar kleine dingen aanpassen, maar hij is al goedgekeurd en het wordt in ieder geval geen onvoldoende. Eindelijk klaar (die aanpassingen zijn met een uur klaar, godzijdank). Dubbele master binnen \o/.
[..]
In de fiscale in ieder geval niet. Althans, het is een groot voordeel. Als je het niet hebt gedaan moet je het compenseren met een goed CV.
Gefeliciteerd met je tweede master! Ik denk dat ik het maar bij eentje hou, tenzij ik echt niet aan de bak kom na mijn afstuderen.
Lol whut?quote:Op woensdag 7 maart 2012 21:24 schreef Debenijde het volgende:
[..]
quote:
precies. Mijn omgeving verklaart me nog altijd voor gek dat ik erin door wil. Op het HBO vond iedereen dat het moeilijkste vakquote:Op donderdag 8 maart 2012 12:13 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Wel een tip: doe fiscaal niet omdat dat de enige reden is. Je moet het echt wel enigszins leuk vinden, anders is er geen doorkomen aan.
Gefeliciteerd met slagen trouwensquote:Op donderdag 8 maart 2012 14:55 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Nop, helaas niet.
Dat is trouwens wel erg raar. Een master in het recht zonder een bachelor in het recht? Of zit er een gigantisch schakelprogramma aan vast?
quote:Op vrijdag 9 maart 2012 10:49 schreef Kimochi het volgende:
Komt lekker spontaan over nu, maar gefeliciteerd Maharbal!
Dat dusquote:Op donderdag 8 maart 2012 19:30 schreef GlowMouse het volgende:
ik had de vorige pagina niet gezien, gefeli Maharbal
Daarom gok ik ook dat hij een scriptie in estate planning oid heeft gedaanquote:Op vrijdag 9 maart 2012 10:59 schreef Yashaaaaa het volgende:
[..]
Dat dusgefeliciteerd!! Netjes hoor twee masters..
![]()
Twee scripties wat een hel
quote:Op donderdag 8 maart 2012 18:42 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
je hebt gelijkSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Gefeliciteerd!!!
Hoelang heb je eigenlijk HBO gedaan? En vind je het eigenlijk lastige overstap? Want ken ook iemand die geswitched is van HBO rechten naar WO rechten en hij vondt het opzich wel een groot verschil.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 10:38 schreef Yreal het volgende:
[..]![]()
[..]
precies. Mijn omgeving verklaart me nog altijd voor gek dat ik erin door wil. Op het HBO vond iedereen dat het moeilijkste vak
Zit nu in het 3de jaar van het HBO (MER) en het bevalt eigenlijk prima zo. Het plan was om in deeltijd een beetje aan te modderen en kijken hoever ik kwam, maar het is best te doen. Ik ben dan ook gewoon het voltijd programma gaan doen.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 11:10 schreef H-D het volgende:
[..]
Hoelang heb je eigenlijk HBO gedaan? En vind je het eigenlijk lastige overstap? Want ken ook iemand die geswitched is van HBO rechten naar WO rechten en hij vondt het opzich wel een groot verschil.
Hmm ja ik vind soms die rechtstheoretishe thema's wel leuk. Maar dan wel als ze civielrechtelijk van aard zijnquote:Op vrijdag 9 maart 2012 12:02 schreef Yreal het volgende:
[..]
Zit nu in het 3de jaar van het HBO (MER) en het bevalt eigenlijk prima zo. Het plan was om in deeltijd een beetje aan te modderen en kijken hoever ik kwam, maar het is best te doen. Ik ben dan ook gewoon het voltijd programma gaan doen.
Het is wel anders ja, en ergens weet ik ook wel dat ik geen academicus ben. Als we bij strafrecht zitten en het 1.5 uur over iemands intenties gaat, maar door zijn handelen rekken we de begrippen op, ect. ect. denk ik wel : Ik kan de motivatie van de rechter volgen, ik kan er wat van vinden. Hoelang gaan we hier in godsnaam op door.
Hoe nu verder? Ik wil in ieder geval het schakelprogramma klaar hebben voordat ik het hbo afrond. Het liefste ook nog alle andere vakken van de bachelor die niet terugkomen in de master Nederlands belastingrecht.
Ik hoop binnen 2 jaar toch wel een dubbele bachelor en in 3 jaar een dubbele master te hebben. 4 jaar is wel echt de max hoor.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 12:15 schreef H-D het volgende:
[..]
Hmm ja ik vind soms die rechtstheoretishe thema's wel leuk. Maar dan wel als ze civielrechtelijk van aard zijnen af een toe een rechtsfilosofische discussie kan ook wel
![]()
Ja dat zou wel handig zijn dan. Heb je in ieder geval je bachelor af danHoelang moet je dan dus nog studeren? 4jr gewoon?
Ja, je hebt gelijk. Het is een wereld van verschil!quote:Op vrijdag 9 maart 2012 07:18 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Dat komt waarschijnlijk omdat de vraag naar fiscale juristen (veel) hoger is dan die naar naar de in rechtsgeleerdheid afgestudeerden.
Gefeliciteerd met je tweede master! Ik denk dat ik het maar bij eentje hou, tenzij ik echt niet aan de bak kom na mijn afstuderen.
Ik heb gewoon twee volledige scripties gemaaktquote:Op vrijdag 9 maart 2012 11:06 schreef Yreal het volgende:
[..]
Daarom gok ik ook dat hij een scriptie in estate planning oid heeft gedaan
Bij ons zijn er zo weinig notariële studenten. Heb nooit meer colleges met zoveel mensen tegelijkquote:Op vrijdag 9 maart 2012 12:17 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ik hoop binnen 2 jaar toch wel een dubbele bachelor en in 3 jaar een dubbele master te hebben. 4 jaar is wel echt de max hoor.
rechtsfilosofie is just heel leuk ! Maar niet in een werkgroep met 25 man.
Ik heb IRW werkgroepen altijd 's avonds gevolgd. Ik had ze van JJCM wirken oid. Wat een geweldig man was dat zeg. Echt heel inspirerend en door hem ben ik me er zeker in gaan interesseren![]()
Edit :Even voor de duidelijkheid, de avondwerkgroepen waren altijd 8-15 man groot. Dat was echt top ivm 25 of meer.
Dat was bij ons bij notarieel ook zo. Fiscaal nog minderquote:Op vrijdag 9 maart 2012 15:22 schreef H-D het volgende:
[..]
Bij ons zijn er zo weinig notariële studenten. Heb nooit meer colleges met zoveel mensen tegelijk
Haha ik hoorde dat mijn vriend jou net op facebook had toegevoegd (Irishbastard) zelfs Fok is een kleine wereldquote:Op vrijdag 9 maart 2012 15:22 schreef H-D het volgende:
[..]
Bij ons zijn er zo weinig notariële studenten. Heb nooit meer colleges met zoveel mensen tegelijk
Ik vind het wel relax. Wist nog uit het 1e jaar als je dan Inleiding Rechtswetenschap hadquote:Op vrijdag 9 maart 2012 15:24 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Dat was bij ons bij notarieel ook zo. Fiscaal nog minder
whahaha lol zelfs Fok al..ik auwehoerde praatte met hem altijd in PTA. Vandaarquote:Op vrijdag 9 maart 2012 15:25 schreef Yashaaaaa het volgende:
[..]
Haha ik hoorde dat mijn vriend jou net op facebook had toegevoegd (Irishbastard) zelfs Fok is een kleine wereld
Ik hoop dat dit een grap is...quote:Op vrijdag 9 maart 2012 15:26 schreef H-D het volgende:
[..]
whahaha lol zelfs Fok al..ik auwehoerde met hem altijd in PTA. Vandaar
Eerste jaar, ja dat was dramatisch. 2/3 volle bioscoopzalen in Groningen!quote:Op vrijdag 9 maart 2012 15:26 schreef H-D het volgende:
[..]
Ik vind het wel relax. Wist nog uit het 1e jaar als je dan Inleiding Rechtswetenschap hadte massaal gewoon.
Edit: damn wat zijn sommige mensen in WGR toch irritant
Ik probeer zoveel mogelijk juridische vragen te beantwoorden. Er wordt een hoop onzin verkondigd, en ik verbeter dat graagquote:Op vrijdag 9 maart 2012 16:12 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ik lurk er wel veel maar post haast zelden iets, of omdat jullie het al gezegd hebben of omdat ik denk laat maar hier ga ik niet eens op reageren
Een hoogleraar die ik vandaag sprak zei dat de master Fiscaal recht aan de VU voornamelijk gericht is op ondernemingen en het hierdoor mogelijk is het als één jarige master aan te bieden. Er wordt dus bijvoorbeeld vrij weinig aandacht geschonken aan successiebelasting.quote:Op donderdag 8 maart 2012 16:44 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Het blijft vreemd. Als econoom word je in een jaar mr., en totaal heb je maar 66 fiscale studiepunten gehaald (6 in de vooropleiding en 60 in de master). In Tilburg zijn dat er 46 meer. Ben benieuwd hoe de praktijk daar tegenaan kijkt.
Ja hier ook. Verdeeld over 2 zalen. Video doorkoppeling en shit.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 16:11 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Eerste jaar, ja dat was dramatisch. 2/3 volle bioscoopzalen in Groningen!
O, en ja. Ik heb na al die jaren posten in WGR geleerd dat je het soms beter kunt opgeven
Ja ik ben ook altijd bang dat ik toch niet genoeg over het onderwerp weetquote:Op vrijdag 9 maart 2012 16:14 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik probeer zoveel mogelijk juridische vragen te beantwoorden. Er wordt een hoop onzin verkondigd, en ik verbeter dat graag.
Daarbij vind ik het altijd wel erg leuk om mensen dingen van het recht uit te leggen en te helpen. Het houdt je ook bezig met het recht, en het dwingt je om er nog eens extra over na te denken omdat je het enigszins begrijpelijk moet formuleren. Vond het altijd wel handig en leuk naast m'n studie, en ook nu blijf ik het doen...ook al heb ik iets minder tijd
Maar was jij niet al heel ver in je studie?quote:Op vrijdag 9 maart 2012 16:23 schreef Yashaaaaa het volgende:
[..]
Ja ik ben ook altijd bang dat ik toch niet genoeg over het onderwerp weet
Ik vind juist dat opzoeken dan wel weer leuk. Houdt m'n kennis een beetje actief op zo'n manierquote:Op vrijdag 9 maart 2012 16:29 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ik ben in de afrondende fase jaMaar dat betekend ook dat alle stof waar ik niet meer mee gewerkt heb sinds mijn master behoorlijk is weggezakt. En al weet ik er nog iets vanaf dan is het dus of vaak al gezegd of ik ben niet helemaal zeker en dan heb ik ook geen zin om het helemaal uitgebreid op te gaan zoeken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |