Ik kan je niet vertellen hoe de kansen op de arbeidsmarkt zijn, maar ik heb wel geleerd dat de mensen die vooraan staan om het een 'pretstudie' te noemen niet de mensen zijn die daadwerkelijk de studie genoten hebben.quote:Op donderdag 23 februari 2012 00:46 schreef Fruscayerdrix het volgende:
Hoe zit het nu precies met rechten. Ik wil het volgend jaar de switch maken naar Rechten aan de UvA. De geluiden zijn wat verschillend. Ik heb altijd het idee gehad dat rechten een 'echte' studie is waarin je wordt opgeleid tot een serieuze kandidaat voor de arbeidsmarkt. Anderen beweren weer dat het een pret studie is die door o.a. het brede (en massale) karakter niet van erg grote waarde is.
Natuurlijk is de studie zo waardevol als je die zelf maakt door extra activiteiten, maar wat is de kwaliteit en waarde gemiddeld genomen?
Rechten heeft (naast geschiedenis) al lang mijn interesse en ik ben niet echt bezig met het werk dat ik wil gaan doen, maar een beetje een gunstig vooruitzicht is wel zo lekker voor de motivatie.
In Leiden komt het allesbehalve neer op louter toepassen.quote:Op donderdag 23 februari 2012 10:26 schreef wimjongil het volgende:
@ Ryon over dat het een academische beroepsopleiding is: is het overigens niet zo dat de RUG en de UvT wat academischer (als in: theoretischer, filosofischer) zijn dan de EUR, de RU en de UM? Heb namelijk ooit iets gelezen dat ze op de RUG en de UvT meer kijken naar het waarom dan het louter toepassen zoals het op die andere universiteiten zou gebeuren. En hoe zit het daarmee in Leiden, Amsterdam en Utrecht?
In Rotterdam hebben we wel vakken als Rechtsfilosofie. Je kan in plaats daarvan ook Rechtsmethodologie doen.quote:Op donderdag 23 februari 2012 10:26 schreef wimjongil het volgende:
@ Fruscayerdrix: wat doe je nu en waarom wil je naar de UvA? Ik ben het verder eens met Ryons stuk. Overigens, als je al geen serieuze kandidaat voor de arbeidsmarkt bent geworden, ben je dat in ieder geval wel voor de maatschappij. Ik merk dat ik na een paar maanden al meer begrijp van het hoe en waarom in Nederland, en dat is ook wat waard imho.
@ Ryon over dat het een academische beroepsopleiding is: is het overigens niet zo dat de RUG en de UvT wat academischer (als in: theoretischer, filosofischer) zijn dan de EUR, de RU en de UM? Heb namelijk ooit iets gelezen dat ze op de RUG en de UvT meer kijken naar het waarom dan het louter toepassen zoals het op die andere universiteiten zou gebeuren. En hoe zit het daarmee in Leiden, Amsterdam en Utrecht?
'Precies' weet ik het niet. Ik weet wel dat ik het leuk vind om uit te vogelen hoe de maatschappij werkt. Dus politiek, economisch, juridisch, sociologisch etc. Gewoon hoe alles om je heen werkt en waar het vandaan komt. Vandaar ook mijn eerste keuze voor geschiedenisquote:Op donderdag 23 februari 2012 11:11 schreef H-D het volgende:
Anders kan je altijd nog rechtshistoricus worden![]()
Maar wat zou je precies met rechten willen doen eigenlijk?
True. Een goede timmerman word je ook door je eigen huis te bouwen, maar tegenwoordig wordt er gewoon veel waarde gehecht aan een papiertje.quote:Op donderdag 23 februari 2012 12:17 schreef eriksd het volgende:
Uitvogelen hoe de maatschappij werkt doe je door ouder te worden.
OK.quote:Op donderdag 23 februari 2012 11:43 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
In Leiden komt het allesbehalve neer op louter toepassen.
Natuurlijk. Een docent van mij vertelde dat hij in Nijmegen bij een arrest gewoon de regel leerde, maar dat er hier (UvT) meer wordt ingegaan op waarom de rechter zo oordeelde, de achterliggende gedachtes etc. En ik las ergens dat Nijmegen en Rotterdam allebei een wat praktischer insteek kennen, vandaar.quote:Op donderdag 23 februari 2012 11:57 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
In Rotterdam hebben we wel vakken als Rechtsfilosofie. Je kan in plaats daarvan ook Rechtsmethodologie doen.
In Leiden is rechtsfilosofie verplicht, in rechtsgeleerdheid 10 ECTS en in de combinatiestudies of fiscaal/notarieel 5. Verder nog veel vakken als ideeëngeschiedenis, capita, rechtsvinding, rechtshandhaving, rechtssociologie (keuzevak) etceteraaaa etceteraaaa. Maar ook vakken met praktische insteek en toepassenquote:Op donderdag 23 februari 2012 11:57 schreef Phaelanx_NL het volgende:
In Rotterdam hebben we wel vakken als Rechtsfilosofie. Je kan in plaats daarvan ook Rechtsmethodologie doen.
Aah op die manierquote:Op donderdag 23 februari 2012 12:11 schreef Fruscayerdrix het volgende:
[..]
'Precies' weet ik het niet. Ik weet wel dat ik het leuk vind om uit te vogelen hoe de maatschappij werkt. Dus politiek, economisch, juridisch, sociologisch etc. Gewoon hoe alles om je heen werkt en waar het vandaan komt. Vandaar ook mijn eerste keuze voor geschiedenis. Natuurkunde was ook interessant geweest (andere invalshoek van hoe alles om je heen werkt), maar van natuurkunde raakt mijn alpha/gamma brein van slag
Natuur-/ wiskunde leidt tot:
[ afbeelding ]
Ik studeer zelf in Nijmegen en ook hier is rechtsfilosofie(inleiding iig) verplicht. Verdieping daarin is facultatief maar je hebt àltijd wel wat meta juridische vakken als rechtssociologie/filosofie. De insteek is inderdaad wat meer praktisch dan op een aantal andere universiteiten. Maar dat wil zeker niet zeggen dat je alleen maar regels uit je hoofd hoeft te leren ofzoquote:Op donderdag 23 februari 2012 12:55 schreef wimjongil het volgende:
@Fuscayerdrix: ah, duidelijk
[..]
OK.
[..]
Natuurlijk. Een docent van mij vertelde dat hij in Nijmegen bij een arrest gewoon de regel leerde, maar dat er hier (UvT) meer wordt ingegaan op waarom de rechter zo oordeelde, de achterliggende gedachtes etc. En ik las ergens dat Nijmegen en Rotterdam allebei een wat praktischer insteek kennen, vandaar.
Of komt deze uitspraak over verschillen tussen universiteiten helemaal niemand bekend voor?
Rechtssociologie en Rechtsgeschiedenis zijn hier eerstejaars vakken, toch vrij abstract.quote:Op donderdag 23 februari 2012 13:32 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
In Leiden is rechtsfilosofie verplicht, in rechtsgeleerdheid 10 ECTS en in de combinatiestudies of fiscaal/notarieel 5. Verder nog veel vakken als ideeëngeschiedenis, capita, rechtsvinding, rechtshandhaving, rechtssociologie (keuzevak) etceteraaaa etceteraaaa. Maar ook vakken met praktische insteek en toepassen.
Wat ik vertelde over die docent was bij personen- en vermogensrecht trouwens, niet bij rechtsfilosofie of iets dergelijks. Ik krijg de komende jaren ook nog 2 filosofische vakken, maar ik doelde meer op het onderwijs in het algemeen, niet specifieke vakken.quote:Op donderdag 23 februari 2012 13:38 schreef H-D het volgende:
[..]
Ik studeer zelf in Nijmegen en ook hier is rechtsfilosofie(inleiding iig) verplicht. Verdieping daarin is facultatief maar je hebt àltijd wel wat meta juridische vakken als rechtssociologie/filosofie. De insteek is inderdaad wat meer praktisch dan op een aantal andere universiteiten. Maar dat wil zeker niet zeggen dat je alleen maar regels uit je hoofd hoeft te leren ofzokritisch denken en reflecteren op arresten komt nog steeds wel aan de orde.
Personen-en familierecht ( ik denk dat je dat bedoeld?) is een keuzevak ook voor Nederlands rechtstudenten en verplicht voor Notariële studenten zoals ik. Verder was dat eigenlijk helemaal niet zo'n arrestgericht vak eigenlijk. Hoefde niet veel arresten te bestuderen ervoor. Geen Ondernemingsrecht ofzoquote:Op donderdag 23 februari 2012 14:32 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Wat ik vertelde over die docent was bij personen- en vermogensrecht trouwens, niet bij rechtsfilosofie of iets dergelijks. Ik krijg de komende jaren ook nog 2 filosofische vakken, maar ik doelde meer op het onderwijs in het algemeen, niet specifieke vakken.
We zien wel weer dat ik alle info in één keer moet gevenDaar gaat het ook op tentamens wel eens mee mis...
Nja, ik blijf erbij dat de hele opleiding bestaat uit een soort leesvaardigheid en interpretatiekunst.quote:Op donderdag 23 februari 2012 12:27 schreef Fruscayerdrix het volgende:
[..]
True. Een goede timmerman word je ook door je eigen huis te bouwen, maar tegenwoordig wordt er gewoon veel waarde gehecht aan een papiertje.
Bovendien zal je huis alleen maar beter worden als je een paar lessen volgt van een ervaren timmerman
Maar dat is toch onze ambacht danquote:Op donderdag 23 februari 2012 14:52 schreef eriksd het volgende:
[..]
Nja, ik blijf erbij dat de hele opleiding bestaat uit een soort leesvaardigheid en interpretatiekunst.
https://studiegids.uvt.nl(...)mbb=1&vakcode=650209quote:Op donderdag 23 februari 2012 14:38 schreef H-D het volgende:
[..]
Personen-en familierecht ( ik denk dat je dat bedoeld?) is een keuzevak ook voor Nederlands rechtstudenten en verplicht voor Notariële studenten zoals ik. Verder was dat eigenlijk helemaal niet zo'n arrestgericht vak eigenlijk. Hoefde niet veel arresten te bestuderen ervoor. Geen Ondernemingsrecht ofzo
Ik dacht dat je het over een vak in Nijmegen had, vandaar. Hier bestaat dat vak namelijk niet met die naam.quote:Op donderdag 23 februari 2012 15:05 schreef wimjongil het volgende:
[..]
https://studiegids.uvt.nl(...)mbb=1&vakcode=650209
Nee hoor, dat bedoel ik nietTot nu toe hebben wij bij alle vakken minus staatsrecht wel arresten moeten kennen voor het tentamen.
Dat klopt, maar als je graag "de maatschappij wil doorgronden" heb je er weinig aan.quote:
Oh op die manier. Naja je krijgt wel wat meer inzicht in staatsinrichting enzo. Maar ben het verder wel met je eens dan inderdaad.quote:Op donderdag 23 februari 2012 15:26 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat klopt, maar als je graag "de maatschappij wil doorgronden" heb je er weinig aan.
Eerstejaar in Tilburg heeft dat inderdaad op het momentquote:Op maandag 27 februari 2012 14:21 schreef H-D het volgende:
[..]
Inl. Straf(proces)recht aan het volgens ofzo?
Ik haatte dat zo ergquote:Op maandag 27 februari 2012 14:39 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Eerstejaar in Tilburg heeft dat inderdaad op het moment
Ik denk dat je beter even langs de studieadviseur kan gaan, die weten dat meestal wel. En anders even een e-mail naar de vakgroep/sectie?quote:Op maandag 27 februari 2012 15:27 schreef Rosa_blanca het volgende:
Ik heb in mijn Notarieel Recht-tijd het vak personen/familierecht gehaald.. Ben toen weer geswitched naar bachelor nederlands recht.. Nu is dit vak in de Master NL recht ook verplicht, maar dan met een extra onderdeel "relatievermogensrecht" . Dat kregen wij destijds niet omdat je daarvan een apart vak hebt, die ik overigens nooit meer heb gemaakt.. Nu vraag ik me eigenlijk af of dat zomaar kan? Het vak weer opnieuw volgen (plus dat deeltje erbij) en dan in de Master , aangezien ik hem ook al in mijn keuzeruimte van de Bachelor had ingedeeld... wat denken jullie?
Keep us (me) updated! Ik dacht dat zelfbeheersing een van de meest basale deugden was according to himquote:Op maandag 27 februari 2012 19:05 schreef Kimochi het volgende:
Oh geniaal, even kijken hoe het perfecte vierkant Castricum gaat vloeren.
Edit: Ik zie net het nieuwsbericht. Ik ben benieuwd of hij er tijdens het college iets over gaat zeggen.
Denk het niet. Ik zag hem een keer tijdens een interview. Rare, hoekige man...quote:Op maandag 27 februari 2012 19:05 schreef Kimochi het volgende:
Oh geniaal, even kijken hoe het perfecte vierkant Castricum gaat vloeren.
Edit: Ik zie net het nieuwsbericht. Ik ben benieuwd of hij er tijdens het college iets over gaat zeggen.
http://nos.nl/artikel/345798-aangifte-powned-tegen-kinneging.htmlquote:Aangifte PowNed tegen Kinneging
Rutger Castricum (l) en Dominique Weesie (r) van PowNed Rutger Castricum (l) en Dominique Weesie (r) van PowNed ANP
Toegevoegd: maandag 27 feb 2012, 19:37
Rutger Castricum van PowNews doet aangifte tegen professor Andreas Kinneging van de Rijksuniversiteit Leiden. Volgens Castricum heeft de professor hem bedreigd en fysiek aangevallen.
Kinneging is de partner van columniste Naema Tahir. Die betoogde gisteren in het tv-programma Buitenhof dat journalisten als Castricum geweerd zouden moeten worden uit de Tweede Kamer. Volgens de hoofdredacteur van PowNed, Dominique Weesie, wilde Castricum vanmiddag verhaal gaan halen bij Tahir. "Toen hij bij het huis aankwam deed haar partner, Andreas Kinneging, open. Hij zei dat Tahir, die zwanger is, aan het rusten was."
"Binnen tien seconden sloeg de vlam in de pan", zegt Weesie. "Kinneging bedreigde Rutger en onze cameraman. Vervolgens greep hij Rutger tot twee keer toe bij de keel."
Geaaid
Kinneging heeft tegen nu.nl gezegd dat Castricum inderdaad bij zijn huis was. "Ik deed vanmiddag de deur van mijn huis open en trof Rutger Castricum met draaiende camera aan. Ik heb meerdere malen verzocht de camera uit te doen", zegt Kinneging. "Toen dit niet gebeurde heb ik hem twee keer vriendelijk over zijn shawl geaaid."
De professor zegt dat er niets was gebeurd als Castricum vooraf even had gebeld. "Dit is overvaljournalistiek, bedoeld om mij en mijn vrouw belachelijk te maken."
PowNed doet vanavond aangifte tegen Kinneging. "Wij zijn geen doetjes en er wordt wel aan onze mensen getrokken of er wordt een duw uitgedeeld maar dit gaat veel te ver. Voor iemand die de persvrijheid hoog in het vaandel heeft staan, is het wel typisch dat ze dan een journalist aanvallen."
Ben eerstejaars in Tilburg inderdaad, maar wel op HBO Rechten. Strafrechtdossier'tje maken over zaak Maja Bradaric.quote:Op maandag 27 februari 2012 14:39 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Eerstejaar in Tilburg heeft dat inderdaad op het moment
"Over zijn shawl geaaid"quote:
Is het leuk?quote:Op maandag 27 februari 2012 23:57 schreef Donnis het volgende:
[..]
Ben eerstejaars in Tilburg inderdaad, maar wel op HBO Rechten. Strafrechtdossier'tje maken over zaak Maja Bradaric.
Van wat ik heb gehoord houden ze hem al aan een redelijk kort lijntje. Uiteraard zijn er zat roddels over kinniging, waaronder 1 waar de Faculteit hem een spreekverbod oplegde over vrouwen bij interviews met studentenbladen.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 09:34 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
"Over zijn shawl geaaid"![]()
. Prachtig eufemisme. Vraag me af of de uni hier iets mee gaat doen of niet. Van wat er te zien is op de beelden stelt Rutger zich enorm aan, maar Kinneging had hem en de apparatuur natuurlijk beter niet vast moeten pakken.
Roddels genoeg inderdaad. Ik had gehoord dat dat korte lijntje ook maar beperkt werkt, het is een vrij dominante man, wat enige uitwerking heeft op zijn afdeling én daarbuiten en op de mensen die er werken.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 10:10 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Van wat ik heb gehoord houden ze hem al aan een redelijk kort lijntje. Uiteraard zijn er zat roddels over kinniging, waaronder 1 waar de Faculteit hem een spreekverbod oplegde over vrouwen bij interviews met studentenbladen.
Algemene Rechtsleer?quote:Op dinsdag 28 februari 2012 13:55 schreef dreamzk het volgende:
Vorige week ziek geweest en tijdig afgemeld bij de werkgroepdocent, komt de docent er vandaag mee dat ik een samenvatting van 1600 woorden moet schrijven van de stof van vorige week
Sterkte en succes de komende 10 wekenquote:
Vind het redelijk streng dat de mensen die een geldige reden hebben om afwezig te zijn en zich op tijd af melden bij hetzelfde kliekje worden geschaard als de mensen die altijd onvoorbereid komen opdagen.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 14:46 schreef eriksd het volgende:
[..]
Sterkte en succes de komende 10 weken
Hierrrrr te zien (rechts het fragment selecteren vanaf 7:50)quote:Op dinsdag 28 februari 2012 09:34 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
"Over zijn shawl geaaid"![]()
. Prachtig eufemisme. Vraag me af of de uni hier iets mee gaat doen of niet. Van wat er te zien is op de beelden stelt Rutger zich enorm aan, maar Kinneging had hem en de apparatuur natuurlijk beter niet vast moeten pakken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |