abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107031722

In navolging van eerdere reeksen begint hier de aangiftereeks voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2011. Het aangifteprogramma 2011 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kan de rekenmachine weer uit de kast halen, de bankafschriften weer op tafel leggen en alle jaaropgaven weer verzamelen. Alles om het te betalen bedrag zo laag mogelijk te houden of het te ontvangen bedrag zo ver mogelijk te verhogen.

Dit is deel 1 van het Belastingaangifte 2011 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2011. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels? Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 april 2012 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2011 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2011 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op!
Om de elektronische aangifte te kunnen indienen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen.
Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen geen aangifte doen met het aangifteprogramma die hier te downloaden is. Die kunnen hun aangifte downloaden door op de beveiligde site in te loggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 april 2012 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2011 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2011 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 14 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2016 geld terugvragen.

Extra controle
De belastingdienst heeft aangegeven bij de aangifte 2011 extra te gaan controleren op NOG NADER IN TE VULLEN. [url=http://BRONVERMELDING]Bron[/url]

Vooraf ingevulde aangifte
Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Bij het downloaden van het aangifteprogramma krijg je de vraag of je van de service gebruik wilt maken. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillend gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten. Wil je gebruik maken van de vooraf ingevulde aangifte, moet je net als vorig jaar wachten tot 1 maart 2012. Pas na 1 maart 2012 kun je de vooraf ingevulde aangifte downloaden.

Wanneer krijg je bericht?
Als de aangifte vóór 1 april 2012 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2012 bericht. Op basis van je aangifte krijgt je dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terug krijgt. Meestal ontvang je eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over 2011 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna (dit kan wel een paar maanden duren) ontvang je de definitieve aanslag over 2011. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2012. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2012 ontvangen.

Houdt de belastingdienst rekening met rente?
Ja, je ontvangt rente over het bedrag dat je terug krijgt. Ook brengt de belastingdienst een bedrag aan rente in rekening als je aangifte in een betaling resulteert. De belastingdienst rekent met de zogenaamde heffings- en invorderingsrente. De startdatum voor de berekening is 1 januari 2012 en loopt tot de datum van de (voorlopige) aanslag. De percentages vanaf dat moment zijn tot op heden als volgt:
- vanaf 1 januari 2012: 2,85%
- vanaf 1 april 2012: nnb
Voor meer perioden en bijbehorende rentepercentages zie hier.

Aanslaggrens
Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14. Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 42 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.

Extra
Veranderingen 2011

Ook in 2011 zijn er weer wat dingen veranderd in de aangifte. Hier staan de meest belangrijke veranderingen al vermeld.
Extra aandacht verdient het vervallen van de mogelijkheid om te kiezen voor fiscaal partnerschap. Met ingang van 2011 ben je verplicht fiscaal partner als je aan één van de voorwaarden voldoet. Voldoe je niet aan de voorwaarden, ben je automatisch geen fiscaal partner.
Daarnaast is de grootste url=http://www.belastingdienst.nl/particulier/veranderingen2011/veranderingen2011-08.html#P59_4472]wijziging[/url] te vinden in de berekening van het belastbaar inkomen van box 3. Tot en met het jaar 2010 werden er twee peildata (1 januari en 31 december) gebruikt om het gemiddelde vermogen te berekenen. Vanaf 2011 geldt er maar één peildatum (1 januari) voor de bepaling van het vermogen.

Studiekosten
In navolging van vorig jaar heeft de belastingdienst het nog makkelijker gemaakt ten aanzien van het berekenen van de aftrekpost studiekosten. Door in het programma te kiezen tussen de onderstaande mogelijkheden, komt er een invulscherm tevoorschijn die van toepassing is.
- studie zonder studiefinanciering over 2011
- studie met studiefinanciering over 2011
- studie met studiefinanciering in vorige jaren
Ook zijn de normbedragen voor de verschillende periodes al ingevuld. Dat scheelt zoeken en rekenen. Meer info kun je hier vinden.
Nu alleen maar hopen dat je alle bonnetjes nog terug kunt vinden. ;)

Tip
Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken, door op het vraagteken te klikken voor de vraag of op de Help-knop onderin beeld te klikken.
Ook heeft de belastingdienst van een aantal onderwerpen toelichtingen die je hier kunt downloaden.

Als laatste willen we nog zeggen: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. :s)

Voorgaande delen
Voorgaande jaren is gebleken dat er veel vragen meerdere malen gesteld worden. Lees daarom ook de voorgaande topics eens door om te kijken of je niet een FAQ hebt. ;)
Hier staat deel 1: Het grote "aangifte inkomstenbelasting 2011 topic" #1 of klik op het pijltje links van de topictitel om naar het vorige topic te gaan.

Deze OP vind je hier.
Klik op bewerken, verwerk het vorige deel in de lijst hierboven, selecteer alles, kopieer en plak het in de OP op Fok!

[ Bericht 3% gewijzigd door Tha_Duck op 20-01-2012 16:42:08 ]
  vrijdag 20 januari 2012 @ 16:36:38 #2
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107033597
Kan de OP uit de wiki geplaatst worden?
Die is actueler en bijgewerkt ten opzichte van bovenstaande.
En misschien wil Sjeen of Five er een reeks van maken.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_107033802
Dat mag uiteraard, bij deze gedaan :)

Reeks zou het toch automatisch moeten worden als je een volgend deel opent, of werkt dat niet zo? En bij een reeks vermeld je toch niet meer de vorige topics of wel?
  vrijdag 20 januari 2012 @ 17:53:55 #4
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107036172
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 16:41 schreef Tha_Duck het volgende:
Dat mag uiteraard, bij deze gedaan :)
Thanks.
quote:
Reeks zou het toch automatisch moeten worden als je een volgend deel opent, of werkt dat niet zo? En bij een reeks vermeld je toch niet meer de vorige topics of wel?
Dacht ik ook. Maar ik zag dit deel niet in mijn AT. Vandaar de vraag,...
pi_107036776
Ach wat maakt het uit :)

Net even de ondernemers variant ingevuld van de aangifte IB en dat gaat me prima af. Alle cijfertjes heb ik netjes voorhanden vanuit mijn administratie pakket dus dat is geen probleem. Lastiger was het om de echte loongegevens van 2010 te zoeken, die waren al gearchiveerd en tussen 2011 en 2010 zat wel wat verschil met oa arbeidskorting. Maar goed, komt niet op een euro.

Zit alleen in de vof nu nog met een materiele activa die ik in 2011 opgevoerd heb, die had ik niet moeten doen maar de boekhouding is nu al gesloten :P Dus dan maar een balanstransactie in 2012 dat het apparaat afgeschreven is haha
pi_107038634
Even een hele naieve vraag, maar ik heb het nooit eerder bij de hand gehad: ik ben freelancer, en heb afgelopen jaar ineens een veelvoud verdiend van mijn inkomen de voorafgaande jaren. Moet ik hierover nu de volle mep belasting betalen, of wordt dat nog gemiddeld/verrekend met mijn sneue inkomentje van de jaren hiervoor?
pi_107038903
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 19:13 schreef Laureline het volgende:
Even een hele naieve vraag, maar ik heb het nooit eerder bij de hand gehad: ik ben freelancer, en heb afgelopen jaar ineens een veelvoud verdiend van mijn inkomen de voorafgaande jaren. Moet ik hierover nu de volle mep belasting betalen, of wordt dat nog gemiddeld/verrekend met mijn sneue inkomentje van de jaren hiervoor?
Je kan dit inderdaad middelen: http://www.belastingdiens(...)nde_inkomens-01.html
Deze reactie was waarschijnlijk bedoeld om mijn naamsbekendheid te vergroten.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 19:42:40 #8
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107039755
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 19:13 schreef Laureline het volgende:
Je moet inderdaad de volle mep betalen.
Binnen 36 maanden nadat de laatste aanslag definitief is vastgesteld kun je een middelingsverzoek indienen. Dit gaat niet automagisch. Dus moet je zelf even goed opletten.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 19:44:07 #9
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107039810
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 18:12 schreef Tha_Duck het volgende:
Ach wat maakt het uit :)

Net even de ondernemers variant ingevuld van de aangifte IB en dat gaat me prima af. Alle cijfertjes heb ik netjes voorhanden vanuit mijn administratie pakket dus dat is geen probleem. Lastiger was het om de echte loongegevens van 2010 te zoeken, die waren al gearchiveerd en tussen 2011 en 2010 zat wel wat verschil met oa arbeidskorting. Maar goed, komt niet op een euro.

Zit alleen in de vof nu nog met een materiele activa die ik in 2011 opgevoerd heb, die had ik niet moeten doen maar de boekhouding is nu al gesloten :P Dus dan maar een balanstransactie in 2012 dat het apparaat afgeschreven is haha
Voldoet het actief niet aan de voorwaarden voor activering dan?
Je kunt natuurlijk ook nog een fiscale correctie doen zodat je het actief in 2011 fiscaal niet op de balans hebt staan. Wel opletten dat je de afschrijving in 2012 dan weer fiscaal corrigeert,...
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 20 januari 2012 @ 21:37:20 #10
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_107045895
ook even ingevuld... toch weer een extra zakcentje voor de vakantie.... alleen nog geen zin om hem op te sturen ;)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  vrijdag 20 januari 2012 @ 23:25:26 #11
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107051458
quote:
6s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 21:37 schreef Nizno het volgende:
ook even ingevuld... toch weer een extra zakcentje voor de vakantie.... alleen nog geen zin om hem op te sturen ;)
Ik dacht dat je het ging gebruiken om je schuld bij mij in te lossen. :P
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 21 januari 2012 @ 00:43:17 #12
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_107055758
quote:
12s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 23:25 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ik dacht dat je het ging gebruiken om je schuld bij mij in te lossen. :P
echt niet.. ik krijg de helft van de woning die jij gaat kopen dit jaar :)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zaterdag 21 januari 2012 @ 07:56:41 #13
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107059344
quote:
6s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 00:43 schreef Nizno het volgende:

[..]

echt niet.. ik krijg de helft van de woning die jij gaat kopen dit jaar :)
Het ging om mijn huidige eigen woning, niet om mijn toekomstige eigen woning. :P
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 21 januari 2012 @ 10:34:49 #14
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_107060602
quote:
6s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 07:56 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Het ging om mijn huidige eigen woning, niet om mijn toekomstige eigen woning. :P
ik bezit al jouw woningen voor 50%... :)
pi_107104394
Ik heb in 2011 vermoedelijk te veel zorgtoeslag ontvangen. Voor dat jaar baseerde de belastingdienst zich namelijk nog op het oude jaarinkomen van 2010, dat lager was. Dus dat wordt een gedeelte terugbetalen. Als ik de aangifte 2011 invul (met het hogere inkomen dus) en daar komt uit dat ik teruggave krijg, wordt daar dan gelijk de te veel ontvangen zorgtoeslag van af getrokken, of moet ik dat zelf regelen via een ander kanaal?
  zondag 22 januari 2012 @ 17:30:17 #16
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107104589
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 17:25 schreef Ori het volgende:
Ik heb in 2011 vermoedelijk te veel zorgtoeslag ontvangen. Voor dat jaar baseerde de belastingdienst zich namelijk nog op het oude jaarinkomen van 2010, dat lager was. Dus dat wordt een gedeelte terugbetalen. Als ik de aangifte 2011 invul (met het hogere inkomen dus) en daar komt uit dat ik teruggave krijg, wordt daar dan gelijk de te veel ontvangen zorgtoeslag van af getrokken, of moet ik dat zelf regelen via een ander kanaal?
Nee, het teveel ontvangen bedrag aan zorgtoeslag wordt niet gelijk in mindering gebracht op je teruggave inkomstenbelasting.
Wel krijg je op basis van je ingediende aangifte inkomstenbelasting automatisch een (definitieve) aanslag voor de zorgtoeslag. Je hoeft dus niet nog ergens een aangifte of opgave te doen voor je zorgtoeslag.
pi_107104933
Ok, bedankt.
Werkt het dan ook gelijk door voor zorgtoeslag 2012?
Voor dit jaar is de toeslag voor mij dus ook vastgesteld op een te hoog bedrag. Maar straks na de aangifte weet de bd dus mijn nieuwe hogere inkomen 2011, dat vermoedelijk ook ongeveer hetzelfde zal uitkomen dit jaar. Wordt dan mijn toeslag voor de resterende maanden van dit jaar automatisch al verlaagd?
pi_107107420
Nee, zo werkt het niet. U kunt eenvoudig telefonisch via de Belastingtelefoon een wijziging inkomen doorgeven. Wijziging per 1 januari 2012 in laten gaan. Het verzamelinkomen telt.
  zondag 22 januari 2012 @ 18:46:05 #19
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107107602
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 17:39 schreef Ori het volgende:
Ok, bedankt.
Werkt het dan ook gelijk door voor zorgtoeslag 2012?
Voor dit jaar is de toeslag voor mij dus ook vastgesteld op een te hoog bedrag. Maar straks na de aangifte weet de bd dus mijn nieuwe hogere inkomen 2011, dat vermoedelijk ook ongeveer hetzelfde zal uitkomen dit jaar. Wordt dan mijn toeslag voor de resterende maanden van dit jaar automatisch al verlaagd?
Nee, het kan immers nog een paar maanden duren voor je aanslag definitief is vastgesteld en dan ook je toeslagen worden vastgesteld.
Als je weet dat je toeslagen voor 2012 te hoog zijn vastgesteld kun je dit door middel van het inloggen op MijnToeslagen zelf wijzigen. Binnen een week of zes ontvang je dan een gecorrigeerde voorlopige beschikking.
Link voor meer informatie: http://toeslagen.nl/parti(...)en_doorgeven-01.html
pi_107187935
Ik heb vandaag twee jaaropgaven gekregen van hetzelfde bedrijf. 1 over de periode dat ik er stage liep, 1 over de periode daarna toen ik er aan het werk ben gegaan. Moet ik deze bij elkaar optellen of los van elkaar invoeren, of maakt het niet uit?

En kan ik over 2011 nog gewoon huurtoeslag aanvragen nadat ik aangifte heb gedaan, of moet ik dat eerst doen? (ik weet dat het sowieso voor 1 april moet, maar maakt de volgorde nog uit?)
pi_107188754
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 18:40 schreef liefkleinmeisje het volgende:
Ik heb vandaag twee jaaropgaven gekregen van hetzelfde bedrijf. 1 over de periode dat ik er stage liep, 1 over de periode daarna toen ik er aan het werk ben gegaan. Moet ik deze bij elkaar optellen of los van elkaar invoeren, of maakt het niet uit?

En kan ik over 2011 nog gewoon huurtoeslag aanvragen nadat ik aangifte heb gedaan, of moet ik dat eerst doen? (ik weet dat het sowieso voor 1 april moet, maar maakt de volgorde nog uit?)
Ik zou ze voor het gemak apart invoeren.

En nee, de volgorde maakt niet uit.
pi_107193431
Oke, dankjewel. :)
  dinsdag 24 januari 2012 @ 21:41:30 #23
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_107196858

[ Bericht 100% gewijzigd door MyTiredFeet op 24-01-2012 21:41:56 ]
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  vrijdag 27 januari 2012 @ 17:41:12 #24
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_107301434
Weet iemand nog een goede belastingadviseur in de omgeving Amersfoort die voor mijn vriendin en mij de aangifte kan invullen? In een normale situatie kan ik het zelf, maar we hebben het afgelopen jaar een woning verkocht en een nieuwbouwhuis dat opgeleverd werd (dus gedoe met bouwdepot en rente betalen daaruit, etc.), dus dan wordt het even wat lastiger.
pi_107301766
Net even de jaaropgaven ingevuld in het programma van de belastingdienst, en ik moet 190 euro terugbetalen. Maar kan ik nog iets met die ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage? Ik heb 2558 afgestaan (2 banen) bij een totaal aan 26364 aan inkomsten uit loondienst.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  vrijdag 27 januari 2012 @ 19:04:58 #26
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107303780
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 17:53 schreef rene90 het volgende:
Net even de jaaropgaven ingevuld in het programma van de belastingdienst, en ik moet 190 euro terugbetalen. Maar kan ik nog iets met die ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage? Ik heb 2558 afgestaan (2 banen) bij een totaal aan 26364 aan inkomsten uit loondienst.
In je aangifte kun je er niets mee.
Als er teveel is ingehouden, betaalt de belastingdienst dit automatisch terug.
pi_107305699
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 19:04 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

In je aangifte kun je er niets mee.
Als er teveel is ingehouden, betaalt de belastingdienst dit automatisch terug.
Oke bedankt, is verzonden :') Gaat dat automatisch van je rekening af wat je moet betalen? Aangezien ik in het buitenland zit op dat moment.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 27 januari 2012 @ 19:59:21 #28
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_107305863
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 19:55 schreef rene90 het volgende:

[..]

Oke bedankt, is verzonden :') Gaat dat automatisch van je rekening af wat je moet betalen? Aangezien ik in het buitenland zit op dat moment.
nope, ze werken echt met acceptgirootjes.. die je binnen 6 weken mag voldoen.
pi_107317034
Ik heb mijn jaaropgave binnen.
Het is nog even wachten op alle banken met hun overzichten daarna ga ik er eens voor zitten :)

Dit jaar krijg ik (waarschijnlijk) nog veel terug.
Volgend jaar moet ik corrigeren (lees betalen)
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_107317980
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 19:20 schreef Strooper het volgende:

[..]

Je kan dit inderdaad middelen: http://www.belastingdiens(...)nde_inkomens-01.html

Afgelopen week ook gedaan voor mijn vrouw.
Maar het kan pas achteraf als de belastingaanslag definitief is. Maar leverde wel een mooi bedrag op. Nog geen bericht terug van de belastingdienst overigens.
pi_107321439
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 00:58 schreef HarryP het volgende:
Nog geen bericht terug van de belastingdienst overigens.
Daar kan wel een tijdje overheen gaan. Gisteren kregen wij brieven retour met teksten als "op 9 december 2011 hebben wij uw verzoek tot middeling ontvangen".
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_107321480
Ik heb een eigen huis en krijg uiteraard HRA. Zo heb ik ook recent een brief van de BD gekregen over mijn nieuwe HRA berekening voor 2012, dit krijg ik maandelijks terug. So fas so good.

Nu heb ik ook mijn jaaropgaven binnen en vul ik alles in, in het BD programma. Hierin moet ik ook wederom aangeven of ik een eigen huis heb en hoeveel rente ik heb betaald in 2011. Dit is uiteraard aftrekbaar. Ofwel, aan het einde van de rit in het programma, krijg ik volgens hetzelfde programma geld terug, aangezien de rente aftrekbaar is. Alleen heb ik in 2011 deze rente maandelijks al teruggekregen. Moet ik dan gewoon in het BD programma niet invullen dat ik een eigen heb? Of hoe werkt dat precies?
  zaterdag 28 januari 2012 @ 10:51:41 #33
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107322407
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 09:45 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Daar kan wel een tijdje overheen gaan. Gisteren kregen wij brieven retour met teksten als "op 9 december 2011 hebben wij uw verzoek tot middeling ontvangen".
Het kan ook heel snel. Voor mezelf en voor een paar klanten had ik binnen vier weken de beschikking al binnen.
  zaterdag 28 januari 2012 @ 10:53:26 #34
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107322441
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 09:49 schreef inXs het volgende:
Ik heb een eigen huis en krijg uiteraard HRA. Zo heb ik ook recent een brief van de BD gekregen over mijn nieuwe HRA berekening voor 2012, dit krijg ik maandelijks terug. So fas so good.

Nu heb ik ook mijn jaaropgaven binnen en vul ik alles in, in het BD programma. Hierin moet ik ook wederom aangeven of ik een eigen huis heb en hoeveel rente ik heb betaald in 2011. Dit is uiteraard aftrekbaar. Ofwel, aan het einde van de rit in het programma, krijg ik volgens hetzelfde programma geld terug, aangezien de rente aftrekbaar is. Alleen heb ik in 2011 deze rente maandelijks al teruggekregen. Moet ik dan gewoon in het BD programma niet invullen dat ik een eigen heb? Of hoe werkt dat precies?
Jawel. Je vult alles netjes in.
Vervolgens kun je ook aangeven dat je al een voorlopige teruggave hebt ontvangen. Dan zul je zien dat het bedrag dat je terug krijgt opeens een stuk minder is.
De voorlopige teruggave is niet meer of minder dan een voorschot op je aangifte.
pi_107323147
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 10:51 schreef ManAtWork het volgende:
Het kan ook heel snel. Voor mezelf en voor een paar klanten had ik binnen vier weken de beschikking al binnen.
Als je elk jaar 52% betaalt valt er niks te middelen. ;)
  zaterdag 28 januari 2012 @ 11:25:54 #36
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107323205
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 11:22 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Als je elk jaar 52% betaalt valt er niks te middelen. ;)
Klopt. Daarom creëer ik één keer in de drie jaar een reden om te middelen. ;)
  zaterdag 28 januari 2012 @ 15:46:21 #37
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_107329882
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 11:25 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Klopt. Daarom creëer ik één keer in de drie jaar een reden om te middelen. ;)
Hoe bedoel je dit? Spaar je aftrekposten op (kan dat?) heb je een andere creatieve methode? :)

Overigens vind ik het heel bijzonder dat zo weinig mensen het middelen kennen. Vooral beginnende werkenden kunnen hier aardig wat geld meepakken.
  zaterdag 28 januari 2012 @ 15:48:41 #38
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107329966
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 15:46 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dit? Spaar je aftrekposten op (kan dat?) heb je een andere creatieve methode? :)
Als ondernemer ben je iets flexibeler dan als loonslaaf. Als je begrijpt wat ik bedoel,...
pi_107331730
Ik begrijp het ..... :P
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  zaterdag 28 januari 2012 @ 17:05:24 #40
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_107331856
Even een kort vraagje over de voorlopige aanslag 2012 (omdat het niet de moeite is een apart topic te openen, en dat onderwerp hier ook wel eens voorbij komt):

Als ik nu de voorlopige aanslag invul een geen aftrekposten invul (dus niets ga ontvangen), om zo het bedrag aan hypotheekrenteaftrek in 1 maal te ontvangen bij de aangifte IB 2012, dan kan dit toch wel gewoon op elk gewenst moment gewijzigd worden mocht ik toch voorlopige teruggaaf willen ontvangen? Gewoon opnieuw invullen en insturen?

Ik zou zelf niet weten waarom het niet kan, maar zie het graag even bevestigd.

Edit: Betreft overigens een wijziging t.o.v. 2011, toen werd wel voorlopige teruggaaf ontvangen. Anders kon ik uiteraard gewoon helemaal niks doen tot begin 2013.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_107332049
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 17:05 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Als ik nu de voorlopige aanslag invul een geen aftrekposten invul (dus niets ga ontvangen), om zo het bedrag aan hypotheekrenteaftrek in 1 maal te ontvangen bij de aangifte IB 2012, dan kan dit toch wel gewoon op elk gewenst moment gewijzigd worden mocht ik toch voorlopige teruggaaf willen ontvangen? Gewoon opnieuw invullen en insturen?
Ja. Je kan een aantal maal per jaar een wijziging indienen. De eerste aanslag van 2012 is BSN.H.20.01 en dat kan oplopen (d.m.v. wijzigingen) tot BSN.H.20.05 aangezien BSN.H.20.06 de definitieve aanslag wordt.
  zaterdag 28 januari 2012 @ 17:13:55 #42
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_107332104
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 17:12 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Ja. Je kan een aantal maal per jaar een wijziging indienen. De eerste aanslag van 2012 is BSN.H.20.01 en dat kan oplopen (d.m.v. wijzigingen) tot BSN.H.20.05 aangezien BSN.H.20.06 de definitieve aanslag wordt.
Mooi, dank je!
  zaterdag 28 januari 2012 @ 17:48:04 #43
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107333126
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 17:00 schreef JumpingJacky het volgende:
Ik begrijp het ..... :P
Had ik van jou ook wel verwacht. ;)
  zaterdag 28 januari 2012 @ 17:50:29 #44
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107333202
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 17:12 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

H.26 is de definitieve aanslag. Maar dat is een detail.
pi_107349645
Zijn ergens de regels te vinden voor aftrek van een laptop die voor school wordt gebruikt (Niet verplicht) ? Heb vorig jaar wel een deel als kosten ingevult (aanschafprijs-10% restwaarde / 3jaar) alleen nu zie ik explisiet staan dat laptops meestal niet in aanmerking komen. Is dit gewijzigd of mocht dit vorig jaar eigenlijk ook niet ?
  zondag 29 januari 2012 @ 08:33:17 #46
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_107351700
Wij hebben in 2011 een nieuwbouwhuis in aanbouw gehad. Begin november is het opgeleverd. Tijdens de bouw hebben we de rente laten betalen uit het bouwdepot. We zijn er half december ingetrokken en hebben onze oude woning eind december verkocht.

Hoe geef ik dit allemaal op bij de aangifte?

Ik heb nu de twee woningen als eigen woning aangegeven met als einddatum 19 december voor de oude woning en 20 december als startdatum voor de nieuwe woning.
Bij betaalde rente heb ik alleen de rente van de oude hypotheek nog ingevuld. Ik vermoed dat ik hier ook de rente van nieuwe hypotheek minus de ontvangen bouwdepot rente bij moet optellen?
Verder moet ik dan nog ergens onze huidige hypotheekschuld kwijt, lijkt mij?
  zondag 29 januari 2012 @ 14:55:10 #47
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107362153
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 01:50 schreef copyfile het volgende:
Zijn ergens de regels te vinden voor aftrek van een laptop die voor school wordt gebruikt (Niet verplicht) ? Heb vorig jaar wel een deel als kosten ingevult (aanschafprijs-10% restwaarde / 3jaar) alleen nu zie ik explisiet staan dat laptops meestal niet in aanmerking komen. Is dit gewijzigd of mocht dit vorig jaar eigenlijk ook niet ?
Nee, dit is niet veranderd.
quote:
Let op!

Gaat het om een duurzaam goed dat ook door mensen die deze studie of opleiding niet volgen, wordt gekocht? Bijvoorbeeld een computer of bijbehorende apparatuur? Dan komt de afschrijving van deze duurzame goederen alleen voor aftrek in aanmerking als u deze speciaal nodig hebt voor uw studie of opleiding.

Gebruikte u het duurzame goed voor een deel ook privé? Dan mag u het deel voor privégebruik niet als kosten aftrekken. Voor computers en randapparatuur, zoals een scanner of een printer, geldt een levensduur van 3 jaar en een restwaarde van 10%.
Als je de zoekfunctie op de site van de belastingdienst had gebruikt, was dit je eerste link geweest.
  zondag 29 januari 2012 @ 14:57:27 #48
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107362257
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 08:33 schreef Chevalric het volgende:
Wij hebben in 2011 een nieuwbouwhuis in aanbouw gehad. Begin november is het opgeleverd. Tijdens de bouw hebben we de rente laten betalen uit het bouwdepot. We zijn er half december ingetrokken en hebben onze oude woning eind december verkocht.

Hoe geef ik dit allemaal op bij de aangifte?

Ik heb nu de twee woningen als eigen woning aangegeven met als einddatum 19 december voor de oude woning en 20 december als startdatum voor de nieuwe woning.
Bij betaalde rente heb ik alleen de rente van de oude hypotheek nog ingevuld. Ik vermoed dat ik hier ook de rente van nieuwe hypotheek minus de ontvangen bouwdepot rente bij moet optellen?
Verder moet ik dan nog ergens onze huidige hypotheekschuld kwijt, lijkt mij?
Je hebt de juiste antwoorden gegeven op 'gekochte woning' en 'verkochte woning'?
Dan komt er een rekenhulp tevoorschijn.

Je mag de rente van de hypotheek van de nieuwe woning inderdaad ook opnemen. Daar moet je dan het ontvangen bedrag van het bouwdepot op in mindering brengen.
Je eigenwoningschuld heb je als het goed is al uit kunnen rekenen met de rekenhulp die tevoorschijn is gekomen.
pi_107362760
Ik heb de saldo opgave gekregen van mijn hypotheek, waar oa bijstaat wat ik betaald heb aan rente.

Dat kan ik toch gewoon invullen bij aftrekbare rente en financieringskosten eigenwoning?
Ik zwaai naar dieren.
  zondag 29 januari 2012 @ 15:09:51 #50
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107362928
Als de gehele lening betrekking heeft op de eigenwoningschuld: ja.
pi_107363319
Ohw kak volgens mij is het niet helemaal goed gegaan :') naja ik hoor het vanzelf wel :P
Ik zwaai naar dieren.
  zondag 29 januari 2012 @ 15:19:48 #52
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107363444
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:17 schreef Geerd het volgende:
Ohw kak volgens mij is het niet helemaal goed gegaan :') naja ik hoor het vanzelf wel :P
Want? Een deel is een box 3 lening?
pi_107363689
quote:
5s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:19 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Want? Een deel is een box 3 lening?
Nee volgens mij wat vergeten bij het overzicht staat er niks bij, nee heb niks te maken met box 2 of 3 dus alleen in me eigen nadeel
Ik zwaai naar dieren.
  zondag 29 januari 2012 @ 15:30:15 #54
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107363972
Tsja, het blijft vaag. Maar aangezien je weet waar het fout zit, weet je ook waar je het moet corrigeren. :)
pi_107364453
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:30 schreef ManAtWork het volgende:
Tsja, het blijft vaag. Maar aangezien je weet waar het fout zit, weet je ook waar je het moet corrigeren. :)
Jup al even gekeken op internet hoe te wijzigen, gewoon opnieuw downloaden en invullen alleen lukt dat natuurlijk niet meer krijg dezelfde gegevens.

Ik dacht laat ik het dit jaar eens zelf proberen :P vorig jaar eerste jaar naar dat ik een huisje had gekocht gewoon laten doen.

En nu vroeg die idd of ik de gegevens van vorig jaar weer wou gebruiken etc.
Nou mooi toch hup even jaar opgaaf van werkgever invullen gegevens van hypotheek derbij hup weg ermee :P

Maja hun zien natuurlijk ook wel dat het niet klopt neem ik aan, het is in me eigen nadeel is toch niet strafbaar ofzo ? :P

Aah wacht eens even ik had op specificeer moeten drukken, daar kan je dus de naam en nummer van je hypotheek in vullen hehehe ik heb hem dus incompleet verzonden :P

[ Bericht 8% gewijzigd door Geerd op 29-01-2012 16:05:40 ]
Ik zwaai naar dieren.
pi_107431236
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:38 schreef Geerd het volgende:

[..]

Jup al even gekeken op internet hoe te wijzigen, gewoon opnieuw downloaden en invullen alleen lukt dat natuurlijk niet meer krijg dezelfde gegevens.

Ik dacht laat ik het dit jaar eens zelf proberen :P vorig jaar eerste jaar naar dat ik een huisje had gekocht gewoon laten doen.

En nu vroeg die idd of ik de gegevens van vorig jaar weer wou gebruiken etc.
Nou mooi toch hup even jaar opgaaf van werkgever invullen gegevens van hypotheek derbij hup weg ermee :P

Maja hun zien natuurlijk ook wel dat het niet klopt neem ik aan, het is in me eigen nadeel is toch niet strafbaar ofzo ? :P

Aah wacht eens even ik had op specificeer moeten drukken, daar kan je dus de naam en nummer van je hypotheek in vullen hehehe ik heb hem dus incompleet verzonden :P

Gewoon opnieuw invullen en verzenden.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 31 januari 2012 @ 09:29:22 #57
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_107431322
gereekst
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  dinsdag 31 januari 2012 @ 20:29:16 #58
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_107454375
Ik heb wat vragen
- Uitgaven voor levensonderhoud kinderen jonger dan 30 jaar? Wat houdt dat in?
- Man heeft een lijfrenteverzekering/ beleggingsverzekering als pensioenopbouw. Dat was spaarloon en gedeeltelijk zelf afdragen. Dat is blijkbaar aftrekbaar. Hoe?
- Wat moest nou eerst? De kinderopvangtoeslag en dan de 'grote aangifte' of andersom?
- We hebben verbouwd, extra hypotheek genomen, kosten gemaakt, die kan ik ook opvoeren onder woning?
- En.... en ik heb daar nog nooit iets mee gedaan, maar ik heb een studieschuld bij het IBG van pak 'm beet 19.000 euro. Ik las dat je daar iets mee kan. Hoe?
- Nog 1, ik heb tot september 4 uur per week ouderschapsverlof gehad. Dat is niet veel, je krijgt er toch alleen iets van terug als je in 2010 minder verdiende als in 2012.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 22:40:48 #59
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_107461018
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 20:29 schreef becky27 het volgende:
Ik heb wat vragen
- Uitgaven voor levensonderhoud kinderen jonger dan 30 jaar? Wat houdt dat in?
Lees dit maar eens door. In 2012 is de leeftijd overigens verlaagd naar 21 jaar.

quote:
- Man heeft een lijfrenteverzekering/ beleggingsverzekering als pensioenopbouw. Dat was spaarloon en gedeeltelijk zelf afdragen. Dat is blijkbaar aftrekbaar. Hoe?
Lees dit maar eens door.

quote:
- Wat moest nou eerst? De kinderopvangtoeslag en dan de 'grote aangifte' of andersom?
Wat jij wil. Dat maakt niks uit. Zolang het maar voor 1 april gebeurd.

quote:
- We hebben verbouwd, extra hypotheek genomen, kosten gemaakt, die kan ik ook opvoeren onder woning?
Wanneer die extra lening enkel is aangewend voor de verbouwing (en je dit eventueel later kunt onderbouwen met facturen richting de Belastingdienst bij een vragenbrief) zijn ook deze rentekosten aftrekbaar in box 1 bij de eigen woning. Eventuele afsluitprovisie, taxatiekosten en notariskosten m.b.t. de hypotheek zijn overigens ook aftrekbaar.

quote:
- En.... en ik heb daar nog nooit iets mee gedaan, maar ik heb een studieschuld bij het IBG van pak 'm beet 19.000 euro. Ik las dat je daar iets mee kan. Hoe?
Die kan je opvoeren als schuld in box 3 (sparen en beleggen).

quote:
- Nog 1, ik heb tot september 4 uur per week ouderschapsverlof gehad. Dat is niet veel, je krijgt er toch alleen iets van terug als je in 2010 minder verdiende als in 2012.
Hier staat hoe deze heffingskorting berekend dient te worden.
pi_107466837
Allemaal mee eens MyTiredFeet. Behalve de kinderopvangtoeslag. Boventaande informatie is verouderd. Voor de kinderopvangtoeslag is de aanvraagtermijn miv 1 januari 2012 gewijzigd. Voor deze toeslag geldt de 1-maandstermijn
De toeslag kan slechts met 1 maand teugwerkende kracht worden verkregen. Voor alle andere toeslagen 2012 is de aanvraagtermijn verruimd tot 1 september 2013. Deze verlengde termijn gold in voorgaande jaren al als er uitstel van aangifte was aangevraagd en verkregen.
quote:
Tot wanneer kan ik een toeslag over 2012 aanvragen?
Wilt u kinderopvangtoeslag aanvragen? Doe dat dan zo snel mogelijk. Als u deze toeslag aanvraagt wanneer uw kind al naar de kinderopvang gaat, dan kunt u alleen nog kinderopvangtoeslag krijgen voor de maand waarin u de toeslag aanvraagt en voor de maand ervoor.
Bron

[ Bericht 37% gewijzigd door belfis op 01-02-2012 01:27:30 ]
  woensdag 1 februari 2012 @ 09:57:39 #61
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_107470083
Thanx, alleen 1 ding snap ik nog niet, ik zal gekke henkie wel zijn.
Er staat nergens in box 3 dat je een bedrag moet invullen, dus waar voer ik die studieschuld op? Ik heb geen 41.000 euro op de spaar staan (dan had ik ook geen studieschuld meer).

Wat betreft de KOT, wij betalen ieder jaar te veel, vorig jaar kregen we ook wat terug. Nu moest ik de 'eindafrekening' eerder invullen als iets anders, maar ik weet niet meer wat.

Heeft allemaal geen haast hoor, moet nog wachten op WOZ waarde, ouderschapsverlofverklaring van werk, etc etc
pi_107470241
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 09:57 schreef becky27 het volgende:
Thanx, alleen 1 ding snap ik nog niet, ik zal gekke henkie wel zijn.
Er staat nergens in box 3 dat je een bedrag moet invullen, dus waar voer ik die studieschuld op? Ik heb geen 41.000 euro op de spaar staan (dan had ik ook geen studieschuld meer).
Bedrag moet je pas invullen als je boven dat bepaald bedrag komt.

De vragen zijn dus: 'heb je spaargeld, vermogen etc" -> Ja.

"Komt dit boven de drempel?" -> Nee.

MaW: ik dacht dat je zei dat het veranderd was? Maar als ik de IB 2011 open dan is het nog steeds als vanouds, de controlevraag of je vermogen/spaargeld had, met vervolgens de vraag of dat boven de drempel uitkwam.
pi_107470340
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:40 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Lees dit maar eens door. In 2012 is de leeftijd overigens verlaagd naar 21 jaar.
Begrijp er eerlijk gezegd weinig van. In dat stuk gaat het over kwartalen, moet je dan per kwartaal een aangifte doen vwb levensonderhoud kinderen jonger dan 30 jaar?
Verder zijn er vaste bedragen die je mag aftrekken, van 18 tot 30 jaar is dat
quote:
- van 18 tot 30 jaar minimaal ¤ 408 per kwartaal
- van 18 tot 30 jaar meer dan 50% bijdrage in de totale kosten én minimaal ¤ 700 per kwartaal
Stel: Als ik mijn zoon van 19 zijn opleiding, kost en inwoning betaal, zo'n 600 per maand. Kan ik dan 12*600 euro aftrekken?

Hoe toon ik kosten vwb huur, kost en inwoning aan?
pi_107470545
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 10:09 schreef Wokkel het volgende:

Stel: Als ik mijn zoon van 19 zijn opleiding, kost en inwoning betaal, zo'n 600 per maand. Kan ik dan 12*600 euro aftrekken?

Hoe toon ik kosten vwb huur, kost en inwoning aan?
De aftrek voor levensonderhoud gebruikt forfaitaire bedragen. Als jij een bepaald bedrag per kwartaal aan levensonderhoud voor je kind kwijt bent,dan mag je per kwartaal een forfaitair bedrag aftrekken, mits de zoon zelf niet in zijn levensonderhoud voorziet (dus geen bijbaan enzo).

Maar nu jij het hebt over een opleiding ga ik er vanuit dat je zoon studiefinanciering krijgt. In dat geval bestaat er geen recht op aftrek voor levensonderhoud.
pi_107470706
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 10:18 schreef Maharbal het volgende:

[..]

De aftrek voor levensonderhoud gebruikt forfaitaire bedragen. Als jij een bepaald bedrag per kwartaal aan levensonderhoud voor je kind kwijt bent,dan mag je per kwartaal een forfaitair bedrag aftrekken, mits de zoon zelf niet in zijn levensonderhoud voorziet (dus geen bijbaan enzo).
Die forfaitare bedragen zijn toch de bedragen die ik uit die tabel had gequote?

Omdat daar 'minimaal' stond had ik de indruk dat het dus ook meer moest kunnen zijn en hoe ik dat dan kan opgeven zonder bonnetjes enzo. Of begrijp ik jouw antwoord niet helemaal goed?

quote:
Maar nu jij het hebt over een opleiding ga ik er vanuit dat je zoon studiefinanciering krijgt. In dat geval bestaat er geen recht op aftrek voor levensonderhoud.
Nee, niet elk kind van 18+ die een opleiding/cursus volgt krijgt stufi. Het kan bijvoorbeeld ook om LOI curssussen etc gaan.
pi_107470758
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2012 10:25 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Die forfaitare bedragen zijn toch de bedragen die ik uit die tabel had gequote?

Omdat daar 'minimaal' stond had ik de indruk dat het dus ook meer moest kunnen zijn en hoe ik dat dan kan opgeven zonder bonnetjes enzo. Of begrijp ik jouw antwoord niet helemaal goed?

Het gaat inderdaad om die bedragen. Er staat minimaal omdat je minimaal zoveel aan je kind moet hebben uitgegeven. Als dat het geval is, DAN mag je de forfaitaire bedragen aftrekken.

quote:
Nee, niet elk kind van 18+ die een opleiding/cursus volgt krijgt stufi. Het kan bijvoorbeeld ook om LOI curssussen etc gaan.
Dat snap ik. Ik had alleen niet door dat je een hypothetische vraag stelde. Er is recht op aftrek als er inderdaad geen recht bestaat op studiefinanciering (en kinderbijslag en nog wat andere kleine regelingen in de wet op het hoger onderwijs).
pi_107470931
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 10:27 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Het gaat inderdaad om die bedragen. Er staat minimaal omdat je minimaal zoveel aan je kind moet hebben uitgegeven. Als dat het geval is, DAN mag je de forfaitaire bedragen aftrekken.
Hoewel ik al aardig wat koffie op heb ben ik toch nog traag van begrip vandaag, excuus daarvoor.

Dus als ik 600 per maand uitgeef aan kost, inwoning en opleiding voor een kind van 19 dan valt dat onder die twee rijen in de tabel. Daarmee kan ik dan ook de forfaitare bedragen aftrekken, die zijn in dit geval die 600 per maand (want meer dan 50% bijdrage in totale kosten en minimaal 700 per kwartaal).

Een aftrekpost van 1800 per kwartaal, 7200 per jaar.
Klopt dat zo? Als het niet klopt, wat zou het dan moeten zijn?

quote:
Dat snap ik. Ik had alleen niet door dat je een hypothetische vraag stelde. Er is recht op aftrek als er inderdaad geen recht bestaat op studiefinanciering (en kinderbijslag en nog wat andere kleine regelingen in de wet op het hoger onderwijs).
De vraag is in zoverre hypothetisch dat ik iemand ken die in zo'n situatie zit en het een mooie opsteker zou zijn als hierdoor een extra aftrekpost binnen het bereik zou liggen.
pi_107471002
Als je de aangifte vorige week digitaal hebt verstuurd, wanneer betaald de Belastingdienst meestal uit?
pi_107471111
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 10:35 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Hoewel ik al aardig wat koffie op heb ben ik toch nog traag van begrip vandaag, excuus daarvoor.

Dus als ik 600 per maand uitgeef aan kost, inwoning en opleiding voor een kind van 19 dan valt dat onder die twee rijen in de tabel. Daarmee kan ik dan ook de forfaitare bedragen aftrekken, die zijn in dit geval die 600 per maand (want meer dan 50% bijdrage in totale kosten en minimaal 700 per kwartaal).

Een aftrekpost van 1800 per kwartaal, 7200 per jaar.
Klopt dat zo? Als het niet klopt, wat zou het dan moeten zijn?

[..]

De vraag is in zoverre hypothetisch dat ik iemand ken die in zo'n situatie zit en het een mooie opsteker zou zijn als hierdoor een extra aftrekpost binnen het bereik zou liggen.
Bij mij in de tabel staat dat je onder de door jou gegeven omstandigheden ¤ 700 per kwartaal mag aftrekken. Let wel, de bedragen die je mag aftrekken zijn dus per kwartaal, niet per maand. Je kunt in jouw situatie dus in totaal ¤ 2.800 aftrekken.

Want nogmaals: als je aan de voorwaarden voldoet voor aftrekbaarheid, dan mag je een vast bedrag per kwartaal aftrekken. Het gaat er, als je eenmaal voldoet aan de voorwaarden voor aftrekbaarheid, dus niet meer om hoeveel je hebt betaald.

edit: dit is wellicht duidelijker dan de site die jij post: http://download.belasting(...)0_ib2731t12fdbui.pdf

quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 10:38 schreef Oliver23 het volgende:
Als je de aangifte vorige week digitaal hebt verstuurd, wanneer betaald de Belastingdienst meestal uit?
Geen peil op te trekken. Bij mij meestal in mei/juni.
  woensdag 1 februari 2012 @ 10:47:02 #70
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_107471209
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 10:05 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Bedrag moet je pas invullen als je boven dat bepaald bedrag komt.

De vragen zijn dus: 'heb je spaargeld, vermogen etc" -> Ja.

"Komt dit boven de drempel?" -> Nee.

MaW: ik dacht dat je zei dat het veranderd was? Maar als ik de IB 2011 open dan is het nog steeds als vanouds, de controlevraag of je vermogen/spaargeld had, met vervolgens de vraag of dat boven de drempel uitkwam.
ahaas, dacht ik al. Je kan het alleen aftrekken als je een bak spaargeld hebt. En dat is hier dus niet het geval.
pi_107471253
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 10:47 schreef becky27 het volgende:

[..]

ahaas, dacht ik al. Je kan het alleen aftrekken als je een bak spaargeld hebt. En dat is hier dus niet het geval.
Dat klopt. Je kunt dus boven die ¤ 41.000 het bedrag ter hoogte van je studieschuld extra sparen zonder belast te worden in box 3.
pi_107471816
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 10:42 schreef Maharbal het volgende:

edit: dit is wellicht duidelijker dan de site die jij post: http://download.belasting(...)0_ib2731t12fdbui.pdf
Inderdaad, daar bevat de tabel nog een extra kolom aan de rechterkant! Bizar dat dit niet zichtbaar is op de nieuwe site van de BD, slecht getest blijkbaar die migratie.
pi_107471875
Kan je ergens je belastingaangifte van voorgaande jaren opvragen? Die dingen krijg je altijd per post, dus als ze al niet een keer bij het oud papier gegaan zijn, liggen ze "ergens" in een doos, achterin een kast, ... Eigenlijk wil ik dat papiertje dus nogmaals ontvangen (of gewoon à la 2011, digitaal). Kan dat?

Ik heb in 2011 bijna 10x zoveel verdient als in 2009, dus ik wil kijken of er nog voordeel valt te halen uit dat middelen :P
pi_107472029
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 11:07 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Inderdaad, daar bevat de tabel nog een extra kolom aan de rechterkant! Bizar dat dit niet zichtbaar is op de nieuwe site van de BD, slecht getest blijkbaar die migratie.
Ja, ik kon 'm inderdaad ook al niet zien!
pi_107472082
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 11:09 schreef LoggedIn het volgende:
Kan je ergens je belastingaangifte van voorgaande jaren opvragen? Die dingen krijg je altijd per post, dus als ze al niet een keer bij het oud papier gegaan zijn, liggen ze "ergens" in een doos, achterin een kast, ... Eigenlijk wil ik dat papiertje dus nogmaals ontvangen (of gewoon à la 2011, digitaal). Kan dat?

Ik heb in 2011 bijna 10x zoveel verdient als in 2009, dus ik wil kijken of er nog voordeel valt te halen uit dat middelen :P
Zou je eventueel kunnen opvragen ja, of bellen bij de BD. Belastingadviseurs hebben een speciale inlogcode etc. waarmee ze alles zo kunnen opvragen (telefonisch), dus misschien ken je er een die je je BSN toevertrouwt?

En middelen kan pas als je over alle 3 de jaren een definitieve aanslag hebt gehad. Je zult dus moeten wachten op je definitieve H.26 aanslag moeten wachten.
pi_107497377
http://www.tbiljetje.nl/
Wij hebben met deze gegevens berekend dat er nog 785 euro betaald moet worden aan de belastingdienst!

http://www.ikwilbelastingterug.nl
Helaas, volgens onze berekening voor het jaar 2011 zou je belasting moeten betalen.
(te betalen: ¤2656)

:') uhm wtf!?

Klopt dit bovenstaande? en hoe komen ze hier op?
Ik heb 2 werkgevers gehad afgelopen jaar, sinds september geen student meer en fulltime werk.
Werkgever 1 (Stage) 6 maanden: loon 3555, loonheffing: 108, verrekende arbeidskorting 66.
Werkgever 2 (baan) loon 17538, loonheffing: 3380, verrekende arbeidskorting 855.

Benieuwd wat er uit de vooraf ingevulde aangifte gaat komen.......... :(
  woensdag 1 februari 2012 @ 21:53:05 #77
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_107497655
Download gewoon het aangifteprogramma en vul dat in. Net zoveel moeite als de relevante gegevens op een willekeurige website invullen.
pi_107498257
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 21:53 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Download gewoon het aangifteprogramma en vul dat in. Net zoveel moeite als de relevante gegevens op een willekeurige website invullen.
Daar kom ik op 131 terugbetalen uit, dan moet ik vast nog wel studiekosten etc af kunnen trekken hopelijk :D. iig stuk beter bedrag, al blijft het terugbetalen kut
pi_107514879
Even een korte vraag misschien heeft iemand daar antwoord op...

in 2010 55000 euro verdiend ongeveer, kreeg met verrekening van mijn voorlopige teruggaaf en hypotheekrenteaftrek nog 700 euro terug.

in 2011 66000 euro verdiend, zelfde bedrag gehad als in 2010 via voorlopige teruggaaf, jammer genoeg krijg ik nu geen 700 euro terug maar kom ik precies uit op 0....

Beetje vreemd aangezien je meer verdiend en normaal dus meer kan aftrekken en dit jaar nu niks terug krijgt, enigste wat ik ondervonden heb is dat ik veel meer premie volksverzekeringen betaald heb waardoor het verschil kleiner word wat je kan aftrekken...

ongemerkt toch de belastingen omhoog gegaan in 2011 waarschijnlijk?!

Greetz
pi_107516714
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 13:42 schreef klubikwapperdam het volgende:
Even een korte vraag misschien heeft iemand daar antwoord op...

in 2010 55000 euro verdiend ongeveer, kreeg met verrekening van mijn voorlopige teruggaaf en hypotheekrenteaftrek nog 700 euro terug.

in 2011 66000 euro verdiend, zelfde bedrag gehad als in 2010 via voorlopige teruggaaf, jammer genoeg krijg ik nu geen 700 euro terug maar kom ik precies uit op 0....

Beetje vreemd aangezien je meer verdiend en normaal dus meer kan aftrekken en dit jaar nu niks terug krijgt, enigste wat ik ondervonden heb is dat ik veel meer premie volksverzekeringen betaald heb waardoor het verschil kleiner word wat je kan aftrekken...

ongemerkt toch de belastingen omhoog gegaan in 2011 waarschijnlijk?!

Greetz
Waarschijnlijk doordat meer van je inkomen in 't 52% tarief valt, en je dus meer moet betalen (relatief).

Belastingen zijn niet omhoog gegaan, ZVW premie wel.
pi_107524070
Hoe werkt het met vakantiegeld. Ik had in 2010 via een uitzendbureau gewerkt. Begin 2011 hebben ze het vakantiegeld uitbetaald. Valt dit onder inkomen van 2010 omdat het toen is opgebouwd of in 2011 omdat het toen is uitgekeerd.
  donderdag 2 februari 2012 @ 18:22:05 #82
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_107524630
2011.
pi_107527743
Ik heb vorig jaar maar een half jaar gewerkt en nu heb ik ook maar 1/2 arbeidskorting gehad. Maar heb ik nu wel eigenlijk recht op de hele arbeidskorting? Dus met andere woorden ik zou dan nog terug moeten krijgen?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_107528729
Arbeidskorting wordt berekend o.b.v. de hoogte van het fiscaal loon. Zonder verdere gegevens (lees: jaaropgave) is daar niet direct een antwoord op te geven.
pi_107638088
ik zal wel helemaal blind zijn geworden :@
maar ik kan niet vinden waar ik mijn reeds uitbetaalde (gekregen) HRA moet opgeven :@

Vrouwen weten dondersgoed wanneer mannen buitenspel staan...
A kiss is a lovely trick, designed by nature, to stop words when speech becomes superfluous
  zondag 5 februari 2012 @ 17:51:33 #86
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_107638144
Vandaag even ingevuld en verstuurd en krijg in elk geval geld terug :9
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  zondag 5 februari 2012 @ 18:44:56 #87
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_107640225
quote:
10s.gif Op zondag 5 februari 2012 17:49 schreef Barretje80 het volgende:
maar ik kan niet vinden waar ik mijn reeds uitbetaalde (gekregen) HRA moet opgeven :@
Reeds ontvangen voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting (dat in jouw geval betrekking heeft op de aftrekpost i.v.m. eigen woning).
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 5 februari 2012 @ 20:24:23 #88
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_107644981
quote:
10s.gif Op zondag 5 februari 2012 17:49 schreef Barretje80 het volgende:
pi_107667192
Even een vraagje m.b.t. studiekosten. :) Mijn situatie is als volgt:

Ik heb een bijbaan en ik krijg studiefinanciering i.c.m. een aanvullende beurs. Mijn studiekosten bestaan uit schoolgeld en boekengeld. Deze kosten betalen mijn ouders en ik beide voor de helft. Heeft het voor mij voordeel als ik bij mijn aangifte mijn studiekosten etc. aangeef? Aangezien het wel wat moeite zal kosten om alle bonnetjes van boeken etc. bij elkaar te zoeken en ik mij afvraaf of ik hier wel iets mee win?
pi_107669263
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 11:50 schreef VulcanRaven het volgende:
Even een vraagje m.b.t. studiekosten. :) Mijn situatie is als volgt:

Ik heb een bijbaan en ik krijg studiefinanciering i.c.m. een aanvullende beurs. Mijn studiekosten bestaan uit schoolgeld en boekengeld. Deze kosten betalen mijn ouders en ik beide voor de helft. Heeft het voor mij voordeel als ik bij mijn aangifte mijn studiekosten etc. aangeef? Aangezien het wel wat moeite zal kosten om alle bonnetjes van boeken etc. bij elkaar te zoeken en ik mij afvraaf of ik hier wel iets mee win?
Je krijgt studiefinanciering, dus je zit vast aan de normbedragen. Wat weer gunstig is voor jou, aangezien je de daadwerkelijke kosten niet kan aftrekken omdat jij die niet hebt gemaakt.
pi_107672356
Ik heb twee vragen:

1. Kan ik te weinig ontvangen heffingskorting uit 2008 verrekenen met mijn aangifte over 2011? Ik heb twee jaar gestudeerd en heel weinig verdiend, dus nooit iets kunnen ontvangen.
2. Klopt het dat studiekosten uit voorgaande jaren afgetrokken kunnen worden als ik ben gestopt met de studie en ik de studieschuld bij de DUO volledig heb afgelost?
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
pi_107672463
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 14:13 schreef Hoplahopla het volgende:
Ik heb twee vragen:

1. Kan ik te weinig ontvangen heffingskorting uit 2008 verrekenen met mijn aangifte over 2011? Ik heb twee jaar gestudeerd en heel weinig verdiend, dus nooit iets kunnen ontvangen.
Nee, kan niet. Bovendien kan je niets ontvangen wat je niet hebt betaald.
quote:
2. Klopt het dat studiekosten uit voorgaande jaren afgetrokken kunnen worden als ik ben gestopt met de studie en ik de studieschuld bij de DUO volledig heb afgelost?
Als je geen studiekosten hebt gemaakt in 2011 kan je ze ook niet aftrekken in 2011.
pi_107672545
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 14:17 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nee, kan niet. Bovendien kan je niets ontvangen wat je niet hebt betaald.
Jammer. Dat dacht ik al.

quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 14:17 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als je geen studiekosten hebt gemaakt in 2011 kan je ze ook niet aftrekken in 2011.
Het gaat om voorgaande jaren waarin ik ze niet heb kunnen aftrekken door het ontbreken van een inkomen. Ik weet dat je ze dan kunt aftrekken in opvolgende jaren, maar ik vraag me even af hoe het zit wanneer je een studieschuld volledig hebt afgelost. Ik ben gestopt met de studie en had het geld wel om de schuld af te lossen.
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
pi_107677116
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 14:19 schreef Hoplahopla het volgende:
...
Het gaat om voorgaande jaren waarin ik ze niet heb kunnen aftrekken door het ontbreken van een inkomen. Ik weet dat je ze dan kunt aftrekken in opvolgende jaren...
Zo werkt het niet helemaal. Je had ze moeten aftrekken in het jaar waarin je ze had gemaakt. Je had geen inkomen in die jaren, dus geen profijt van die aftrekpost. ALS (en dat hoeft niet per sé) dit allemaal tot gevolg heeft dat je je persoonsgebonden aftrek niet kon gebruiken, mag je die wel meenemen naar een volgend jaar.
quote:
, maar ik vraag me even af hoe het zit wanneer je een studieschuld volledig hebt afgelost. Ik ben gestopt met de studie en had het geld wel om de schuld af te lossen.
Ik zie niet wat dat hiermee te maken heeft. Studiekosten zijn studiekosten, of je dat nou uit eigen zak betaalt, van een kwijtgescholden beurs of van de stufi-lening :?
pi_107713479
Ik heb 2 vragen over ROW:

1) Ik neem aan dat de kosten excl. btw meegenomen moeten worden? (Voor de btw val ik onder de KOR, dus geen aangifte).
2) Ik heb een telefoon aangeschaft, wat zijn hier de regels voor? Het bedrag gaat de 450,- te boven dus ik zal moeten activeren. Is deze werkwijze dan correct? 700 / 3 = 233 p/j aan kosten? Of dient rekening gehouden te worden met een prive element?

Bvd!
pi_107713562
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 14:42 schreef v0lt026 het volgende:
Ik heb 2 vragen over ROW:

1) Ik neem aan dat de kosten excl. btw meegenomen moeten worden? (Voor de btw val ik onder de KOR, dus geen aangifte).
2) Ik heb een telefoon aangeschaft, wat zijn hier de regels voor? Het bedrag gaat de 450,- te boven dus ik zal moeten activeren. Is deze werkwijze dan correct? 700 / 3 = 233 p/j aan kosten? Of dient rekening gehouden te worden met een prive element?

Bvd!
1. Ja, ongeacht of je onder KOR valt administreer je kosten excl. btw.
2. Afschrijvingstermijn moet sowieso 5 jaar zijn. Als je iets ook prive gebruikt moet je daar rekening mee houden.
pi_107714661
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 14:44 schreef Wokkel het volgende:

[..]

1. Ja, ongeacht of je onder KOR valt administreer je kosten excl. btw.
2. Afschrijvingstermijn moet sowieso 5 jaar zijn. Als je iets ook prive gebruikt moet je daar rekening mee houden.
Dank, met prive element bedoelde ik eigenlijk dat ik dacht dat er een speciale regeling was voor telefoons? Ik meende dat een computer bijv. voor 90% meegenomen mocht worden? Of is dit onzin..
  dinsdag 7 februari 2012 @ 16:24:52 #98
165633 eriksd
The grand facade...
pi_107717437
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 12:42 schreef DonJames het volgende:

[..]

Je krijgt studiefinanciering, dus je zit vast aan de normbedragen. Wat weer gunstig is voor jou, aangezien je de daadwerkelijke kosten niet kan aftrekken omdat jij die niet hebt gemaakt.
Dat een ander de kosten betaalt wil niet zeggen dat jij ze niet maakt of dat ze niet op jou drukken in de zin van de IB.

Maargoed, dat maakt hier verder weinig uit inderdaad.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_107718836
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 16:24 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat een ander de kosten betaalt wil niet zeggen dat jij ze niet maakt of dat ze niet op jou drukken in de zin van de IB.
...
Jawel, dat betekent dat wel.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 17:23:32 #100
165633 eriksd
The grand facade...
pi_107719576
http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=AH9400

quote:
Dit houdt ook in dat, indien ouders in enig jaar studiekosten betalen en het bedrag van die kosten - overeenkomstig een tussen de ouders en het kind/de belastingplichtige bestaande overeenkomst - door het kind/de belastingplichtige schuldig wordt gebleven, zodat op het moment van betaling door de ouders op het kind/de belastingplichtige een vordering ontstaat, het voor het kind/de belastingplichtige in beginsel mogelijk is de kosten als buitengewone lasten in aanmerking te nemen op het moment van betalen van die kosten door de ouders.
Als jij dus een overeenkomst opstelt waarin je deze vordering opstelt kan je die gewoon opvoeren. Vervolgens schenken je ouders het gewoon jaarlijks terug tot 0.

Ik meen dat de staatssecretaris dit ook heeft gezegd. Zal dat nog even opzoeken.

Edit:

quote:
5.4. Scholingsuitgaven door ouders voorgeschoten
Belastingplichtige volgt een opleiding en wil de kosten daarvan zelf betalen. De kosten van de opleiding worden door de ouders betaald terwijl hij het bedrag schuldig blijft. Bij wie zijn de uitgaven aftrekbaar en in welk jaar?
De scholingsuitgaven zijn aftrekbaar bij belastingplichtige in het jaar waarin de ouders de uitgaven doen. Op het moment van betaling door zijn ouders ontstaat immers een vordering op hem. Zie in dit verband het arrest van de Hoge Raad van 2 juni 2006, nr. 40 297, LJN: AX6372.

Nr. DGB2010/372M

[ Bericht 25% gewijzigd door eriksd op 07-02-2012 17:33:37 ]
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_107729126
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 16:24 schreef eriksd het volgende:

[..]

Maargoed, dat maakt hier verder weinig uit inderdaad.
Uiteraard geldt in de standaardsituatie dat degene die betaalt gewoon de kosten moet opvoeren. We kunnen allemaal kunstgrepen gaan bedenken om dat af te schuiven op anderen, maar dat was de vraag niet.

Ook al heb je wel gelijk. Maar het lijkt me in dit topic overbodig om dergelijke constructies te zien in simpele vragen van users :s)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Maharbal op 07-02-2012 21:25:19 ]
  dinsdag 7 februari 2012 @ 22:19:35 #102
182871 Telates
Heer van Thebe
pi_107732310
Ik snap geloof ik niet helemaal hoe die aftrekstudiekosten zit.

Situatie:

In 2011 studeerde ik, maar had geen recht meer op een prestatiebeurs maar had nog wel een studenten OV.

Mag ik nu het hele normbedrag opvoeren als aftrek, ongeacht of die kosten daadwerkelijk gemaakt zijn?
  dinsdag 7 februari 2012 @ 23:22:25 #103
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_107735548
Weet iemand de reden achter de nieuwe werkwijze voor box 3?

Tot en met het jaar 2010 werden er twee peildata (1 januari en 31 december) gebruikt om het gemiddelde vermogen te berekenen. Vanaf 2011 geldt er maar één peildatum (1 januari) voor de bepaling van het vermogen. [/edit]

Kan zowel positief- als negatief uitpakken voor mensen. Ik zie liever dat ze het gemiddelde over het hele jaar hanteren.
That's...Montgomery Clift, honey!
pi_107740749
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 22:19 schreef Telates het volgende:
Ik snap geloof ik niet helemaal hoe die aftrekstudiekosten zit.

Situatie:

In 2011 studeerde ik, maar had geen recht meer op een prestatiebeurs maar had nog wel een studenten OV.

Mag ik nu het hele normbedrag opvoeren als aftrek, ongeacht of die kosten daadwerkelijk gemaakt zijn?
Als je in heel 2011 studeerde en je kon nog lenen (en dat kun je als je je studenten OV hebt), dan mag je de normbedragen opvoeren ja.
pi_107740850
quote:
5s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 23:22 schreef Bismarck het volgende:

Weet iemand de reden achter de nieuwe werkwijze voor box 3?

Tot en met het jaar 2010 werden er twee peildata (1 januari en 31 december) gebruikt om het gemiddelde vermogen te berekenen. Vanaf 2011 geldt er maar één peildatum (1 januari) voor de bepaling van het vermogen. [/edit]

Kan zowel positief- als negatief uitpakken voor mensen. Ik zie liever dat ze het gemiddelde over het hele jaar hanteren.
quote:
Met ingang van 1 januari 2011 wordt het forfaitair rendement berekend op basis van het vermogen op het begin van het kalenderjaar (één peildatum). De belangrijkste reden voor deze wijziging is de invoering van de voorafingevulde aangifte. Door niet langer te werken met de einddatum van het jaar, is de relevante informatie voor het invullen van de aangifte ruim op tijd aanwezig, en kunnen de bestanden voor de vooringevulde aangifte tijdig worden gevuld zodat de belastingplichtigen tijdig een dergelijke aangifte kunnen doen.
Uitgebreid:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 8 februari 2012 @ 13:41:35 #106
182871 Telates
Heer van Thebe
pi_107748791
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 08:31 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Als je in heel 2011 studeerde en je kon nog lenen (en dat kun je als je je studenten OV hebt), dan mag je de normbedragen opvoeren ja.
Dank je! Dat is best vriendelijk van onze overheid.
pi_107769604
Voor de rekenwonders onder ons. Ik was inmiddels in 2011 het gehele jaar geen student meer, maar heb een beetje parttime nog gewerkt.

Ik woon nog keurig bij me ouders.

Mijn imkomsten waren: +/-12000. Mijn loonheffing was +/-1200. Mijn arbeidskorting was: +/-500.

Echter als ik dit invul in de belasting hulp, krijg ik op het eind voor het eerst in jaren 0euro terug.
Of doe ik iets fout?
pi_107781818
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 21:26 schreef lau84 het volgende:
Voor de rekenwonders onder ons. Ik was inmiddels in 2011 het gehele jaar geen student meer, maar heb een beetje parttime nog gewerkt.

Mijn imkomsten waren: +/-12000. Mijn loonheffing was +/-1200. Mijn arbeidskorting was: +/-500.

Echter als ik dit invul in de belasting hulp, krijg ik op het eind voor het eerst in jaren 0euro terug.
Of doe ik iets fout?
Lijkt me wel aardig kloppen. Is toch ook niet zo gek?
  donderdag 9 februari 2012 @ 09:57:46 #109
165633 eriksd
The grand facade...
pi_107782013
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 21:26 schreef lau84 het volgende:

Of doe ik iets fout?
4000 te betalen (grofweg), heffingskortingen a 2600, dan zit je al een heel eind. Ik snap je punt niet.
Bis bis bis
pi_107814374
Lau84: Met ¤ 500 arb.korting, ¤ 1200 loonbelasting en ¤ 12000 inkomsten moet je ¤ 273 bijbtalen!
pi_107831093
Edit: gevonden,
pi_107831547
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 12:42 schreef DonJames het volgende:

[..]

Begrijp ik dat ook als je de kosten niet zelf gemaakt hebt je aftrek studiekosten kunt benutten? Het lijkt mijzelf sterk maar heb hier verder geen verstand van. Ik studeer duaal dus mijn werkgever betaalt boeken en collegegeld. Verder heb ik nog een nullening (alleen ovkaart en 0 euro prestatiebeurs pm).

Anderzijds bedenk ik mij als ik een laptop koop tbv school ik die niet vergoed krijg van werkgever en dus wel zelf kosten maak, of werkt het niet zo :P?
  vrijdag 10 februari 2012 @ 17:39:22 #113
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107833631
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 16:34 schreef das_phantom het volgende:

[..]

Begrijp ik dat ook als je de kosten niet zelf gemaakt hebt je aftrek studiekosten kunt benutten?
Dat begrijp je goed: als er geen kosten zijn die op je drukken, valt er niets af te trekken in je aangifte.
quote:
Het lijkt mijzelf sterk maar heb hier verder geen verstand van.
Waarom lijkt het je sterk? Met jouw redenatie, zou ik jouw studiekosten dus kunnen aftrekken ook al heb ik die kosten zelf niet gemaakt.
quote:
Ik studeer duaal dus mijn werkgever betaalt boeken en collegegeld. Verder heb ik nog een nullening (alleen ovkaart en 0 euro prestatiebeurs pm).

Anderzijds bedenk ik mij als ik een laptop koop tbv school ik die niet vergoed krijg van werkgever en dus wel zelf kosten maak, of werkt het niet zo :P?
Of ik je situatie helemaal goed begrijp, weet ik niet, dus gok ik even. Je bent deels student met recht op OV en deels doe je een studie waarop de studiefinanciering niet van toepassing is en je werkgever betaalt deze studie (grotendeels)?
pi_107834385
Misschien niet handig geformuleerd. Opnieuw: Ik denk zelf dat ik kosten die ik niet zelf maak niet als studiekosten kan opgeven. Ik las hier echter dat bij iemand die kosten gemaakt had maar vergoed kreeg door de ouders wel studiekosten kan opgeven.

Mijn situatie:

Ik studeer en werk tegelijk bij een werkgever (duaal). Mijn werkgever betaalt mijn collegegeld, ik betaal in eerste instantie de boeken maar kan deze declareren bij de werkgever. Ik krijg via DUO een ov-kaart omdat ik nog drie jaar recht heb op een nullening. Voor de belasting ben ik dat geval een student die wel studiefinanciering krijgt en heb dus te maken met normbedragen begrijp ik.
  vrijdag 10 februari 2012 @ 18:14:07 #115
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107834710
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 18:02 schreef das_phantom het volgende:
Misschien niet handig geformuleerd. Opnieuw: Ik denk zelf dat ik kosten die ik niet zelf maak niet als studiekosten kan opgeven. Ik las hier echter dat bij iemand die kosten gemaakt had maar vergoed kreeg door de ouders wel studiekosten kan opgeven.
De 'truc' die daarbij beschreven wordt, is dat het kind de kosten wel maakt maar de ouders hetzelfde bedrag aan het kind schenken. Die twee staan los van elkaar zodat het kind wel studiekosten heeft die kan worden aangegeven.
quote:
Mijn situatie:

Ik studeer en werk tegelijk bij een werkgever (duaal). Mijn werkgever betaalt mijn collegegeld, ik betaal in eerste instantie de boeken maar kan deze declareren bij de werkgever. Ik krijg via DUO een ov-kaart omdat ik nog drie jaar recht heb op een nullening. Voor de belasting ben ik dat geval een student die wel studiefinanciering krijgt en heb dus te maken met normbedragen begrijp ik.
Dat begrijp je goed, inderdaad.
  zaterdag 11 februari 2012 @ 09:51:22 #116
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_107853948
als je spaarvermogen boven de 20k is moet je dit aangeven. Ik heb een spaarrekening en een betaalrekening. Ik vang alleen op de spaarrekening rente. Moet ik het bedrag dat ik op mijn betaalrekening per 1-1-2012 had staan ook opgeven? Hier vang ik geen rente over, maar moet ik anders wel over betalen.
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zaterdag 11 februari 2012 @ 10:17:44 #117
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107854218
quote:
5s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 09:51 schreef The_Hives het volgende:
als je spaarvermogen boven de 20k is moet je dit aangeven. Ik heb een spaarrekening en een betaalrekening. Ik vang alleen op de spaarrekening rente. Moet ik het bedrag dat ik op mijn betaalrekening per 1-1-2012 had staan ook opgeven? Hier vang ik geen rente over, maar moet ik anders wel over betalen.
Je moet alle bank- en spaartegoeden opgeven. Of je er rente op ontvangt is geen criterium. Zo ook contant geld (boven de ¤ 500,- (uit mijn hoofd)), vorderingen op derden enz.

Je kunt het ook andersom redeneren: de betaalrekening waar je geen rente op ontvangt, valt in de vrijstelling. Je betaalt er dan ook geen belasting over. ;)
  zaterdag 11 februari 2012 @ 10:24:44 #118
50936 The_Hives
pi_107854291
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 10:17 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je moet alle bank- en spaartegoeden opgeven. Of je er rente op ontvangt is geen criterium. Zo ook contant geld (boven de ¤ 500,- (uit mijn hoofd)), vorderingen op derden enz.

Je kunt het ook andersom redeneren: de betaalrekening waar je geen rente op ontvangt, valt in de vrijstelling. Je betaalt er dan ook geen belasting over. ;)
bedankt voor het antwoord :) maar bij vrijstellingen of ergens anders zie ik niet waar ik het bedrag van mijn betaalrekening kan invullen/vrijstellen
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zaterdag 11 februari 2012 @ 10:33:57 #119
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107854401
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 10:24 schreef The_Hives het volgende:

[..]

bedankt voor het antwoord :) maar bij vrijstellingen of ergens anders zie ik niet waar ik het bedrag van mijn betaalrekening kan invullen/vrijstellen
Die kunt je ook niet apart invullen. Dat zit gewoon in de 20k.
Jij piept dat je er belasting over moet betalen terwijl je geen rente krijgt. Ik zeg dan: je betaalt er geen betasting over want je hebt een vrijstelling (heffingsvrije som) van 20k waar de betaalrekening onder valt. ;)
(En die heffingsvrije som vult het programma vanzelf in.)
  zaterdag 11 februari 2012 @ 10:41:28 #120
50936 The_Hives
pi_107854533
okay, thnx :) Ik piep er niet over, vroeg het me gewoon af :) scheelt toch weer een paar biertjes minder die ik moet betalen ;)
Fok! Federatie
pi_107859960
Ik dacht dat ik moest wachten op de WOZ Waarde maar het dus om het overzicht dat je vorig jaar ontvangen hebt :d
pi_107860182
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 14:34 schreef happyme28 het volgende:
Ik dacht dat ik moest wachten op de WOZ Waarde maar het dus om het overzicht dat je vorig jaar ontvangen hebt :d
Voor de IB 2011 gaat het om de WOZ-waarde met peildatum 1 januari 2010. Normaal gesproken heb je vorig jaar je WOZ-overzicht gekregen voor IB 2010, met peildatum 1 januari 2009 dus.
pi_107860331
Nee, pijldatum 2010 heb ik begin 2011 gehad, dat staat ook hier:
http://www.belastingdiens(...)ngforfait/woz_waarde
pi_107860812
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 14:46 schreef happyme28 het volgende:
Nee, pijldatum 2010 heb ik begin 2011 gehad, dat staat ook hier:
http://www.belastingdiens(...)ngforfait/woz_waarde
Geen idee welke peildata gemeentes wanneer doorgeven. Wilde slechts aangeven dat je 't jaar van IB en peildatum niet door elkaar moet halen.
pi_107861797
Prima ook, ik wilde slechts aangeven dat ik dus onnodig op de woz beschikking aan het wachten ben :)
pi_107865615
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 14:19 schreef Hoplahopla het volgende:

Het gaat om voorgaande jaren waarin ik ze niet heb kunnen aftrekken door het ontbreken van een inkomen. Ik weet dat je ze dan kunt aftrekken in opvolgende jaren, maar ik vraag me even af hoe het zit wanneer je een studieschuld volledig hebt afgelost. Ik ben gestopt met de studie en had het geld wel om de schuld af te lossen.
Je moet ze aangeven in het jaar dat ze gemaakt zijn. Mocht je PGA niet volledig verrekend kunnen worden dan wordt dat op je aanslag vermeld als "De nog te verrekenen persoongebonden aftrek in volgende jaren is: ¤xxxx"

Dat bedrag mag je het jaar erop dan weer opnieuw opgeven, echter onder het kopje "Restant persoonsgebonden aftrek", en dus niet onder studiekosten!

Hou er rekening mee dat je dit elk jaar moet doen, ook als je geen inkomen had. Je mag namelijk alleen het restant persoongebonden aftrek opgeven dat op de aanslag van het jaar ervoor vermeldt staat.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_107877249
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 18:14 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

De 'truc' die daarbij beschreven wordt, is dat het kind de kosten wel maakt maar de ouders hetzelfde bedrag aan het kind schenken. Die twee staan los van elkaar zodat het kind wel studiekosten heeft die kan worden aangegeven.

[..]

Dat begrijp je goed, inderdaad.
Dank voor je toelichting :)
pi_107887132
Al vorige maand ingevuld. Helaas zit het er dik in dat het nog een half jaar wachten wordt op centen.
pi_107888212
Weet iemand misschien een goede maar niet al te dure adviseur in Rotterdam, die me kan helpen bij de aanvraag? Ik heb vorig jaar een huis gekocht en snap er de ballen van.
pi_107888818
quote:
5s.gif Op zondag 12 februari 2012 13:03 schreef clumsy_clown het volgende:
Weet iemand misschien een goede maar niet al te dure adviseur in Rotterdam, die me kan helpen bij de aanvraag? Ik heb vorig jaar een huis gekocht en snap er de ballen van.
Niet het antwoord dat je wilde, maar misschien kun je je vragen hier stellen en dan zien we wel hoe ver je komt.
pi_107889088
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 13:21 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Niet het antwoord dat je wilde, maar misschien kun je je vragen hier stellen en dan zien we wel hoe ver je komt.
Ja, ik heb net besloten vanavond eens een dappere poging te ondernemen. Meteen een goed excuus om de administratie op orde te brengen.
pi_107889545
quote:
6s.gif Op zondag 12 februari 2012 13:28 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Ja, ik heb net besloten vanavond eens een dappere poging te ondernemen. Meteen een goed excuus om de administratie op orde te brengen.
Het is uiteindelijk echt niet lastig als je weet wat je waar moet invullen!

En je je administratie enigszins op orde hebt.
  zondag 12 februari 2012 @ 13:42:07 #133
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107889644
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 13:39 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Het is uiteindelijk echt niet lastig als je weet wat je waar moet invullen!

En je je administratie enigszins op orde hebt.
En je begrijpend kunt lezen.
De vraagtekens voor de invulvelden en de help-file geven ook een toelichting.
  zondag 12 februari 2012 @ 17:18:30 #134
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_107897780
Ik snap iets niet... over 2010 kregen mijn vrouw en ik samen iets van 650 euro terug. Mijn vrouw 360 en ik de rest. Nu heb ik de belastingen ingevuld, ik heb wat minder inkomen gehad in 2011 (paar duizend, maar dat komt omdat ik in 2010 3 maanden werkloos ben geweest, maar wel een soort afscheidsbonus kreeg) en mijn vrrouw heeft iets meer inkomen gehad.

Maar meteen krijgen wij 500 euro minder terug, (sterker, ik moet iets bijbetalen, maar dat wordt nihil) en mijn vrouw krijgt 200 minder.

Is er iets drastisch veranderd in de arbeidskortingen en de algemene heffingskorting of zo?

Anderen ook veel minder terug op dat gebied?

(voor de rest hebben wij geen autos van de zaak of eigen woning of zo, gewoon loondienst en dat is het).

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 12 februari 2012 @ 18:27:25 #135
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107900051
Je hebt in 2010 over de drie maanden WW geen arbeidskorting verrekend gekregen. Dit is in de aangifte waarschijnlijk nog rechtgetrokken. Vandaar een teruggave in dat jaar.
Als je verder geen aftrekposten hebt, verbaast het me nog dat je geld terug krijgt. Normaal zou de loonheffing voor je vrouw ook gelijk zijn aan de eindheffing.
pi_107901214
Ik zit al in de knoop :').
Ben nu bezig met de aankoopkosten en financieringskosten van m'n huis te verdelen. Voor zover ik het begrijp vallen onder de aankoop:
- Koopsom huis
- Makelaarskosten
- Overdrachtsbelasting
- Taxatiekosten
- Notariskosten. Hierbij neem ik aan dat het gaat om het honorarium voor de akte van levering. Deze is op m'n rekening opgesplitst in: honorarium, kadastraal recht levering belast, kadastraal recht levering onbelast, en 19% BTW over de eerste twee bedragen. Welke bedragen moet ik hier nu overnemen?

Verder, kan ik de kosten van het bouwkundig rapport onder de aankoopkosten laten vallen?

En valt het honorarium voor de hypotheekakte onder de financieringskosten? Net als de NHG-kosten?
  zondag 12 februari 2012 @ 21:14:27 #137
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107907499
De notariskosten voor de hypotheekakte zijn aftrekbaar. De kosten voor akte van levering niet.
De kosten voor NHG vallen ook onder de kosten voor financiering en dus ook aftrekbaar.
pi_107947891
Clumsy clown: Je noemt oa de taxatiekosten. Taxatie uitgevoerd door een taxateur is meestal noodzakelijk omdat de geldverstrekker (de bank) er om vraagt. Zo kan de waarde van een woning worden vastgesteld. En weet de bank of er voldoende dekking is voor de financiering die wordt aangevraagd.

Taxatiekosten tbv de aanvraag hypotheek zijn aftrekbaar. Deze kosten zijn eenmalige hypothecaire kosten en aftrekbaar. Houd de aankoopkosten en de hypothecaire kosten goed uit elkaar. Je zal een spliting moeten maken in de verschillende soorten kosten. Dat vraagt een zekere deskundigheid. HET advies is hier: laat je eenmalig hierbij helpen. (vakbond, belastingkantoor oid)
  dinsdag 14 februari 2012 @ 15:53:05 #139
317039 Printerkabel
Hello darkness, my old friend
pi_107971150
Ik moet ook 47 euro betalen :(
  dinsdag 14 februari 2012 @ 19:36:59 #140
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107979581
quote:
7s.gif Op maandag 13 februari 2012 21:38 schreef belfis het volgende:
Houd de aankoopkosten en de hypothecaire kosten goed uit elkaar. Je zal een spliting moeten maken in de verschillende soorten kosten. Dat vraagt een zekere deskundigheid.
Dit vraag een zekere leesvaardigheid.
pi_107979606
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 19:36 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dit vraag een zekere leesvaardigheid.
Alles staat in de hulp stukjes inderdaad.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 19:44:28 #142
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107979919
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 19:37 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Alles staat in de hulp stukjes inderdaad.
Aan de andere kant,... ook bij ons moet de kachel roken. Dus ach, adviseren om professionele hulp in te schaken kan geen kwaad. ;)
pi_108015405
Tegenwoordig vullen steeds meer mensen hun aangifte zelf in. Stel nou dat je controle krijgt en dan blijkt dat je een fout hebt gemaakt. Krijg je dan gelijk een boete? En als je sommige bonnetjes niet meer hebt en de kosten toch aftrekt.. Wat doet de belastingdienst dan? Boete of mag je corrigeren?
  woensdag 15 februari 2012 @ 18:55:58 #144
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108016330
Het is natuurlijk aan te bevelen om de bonnetjes te bewaren voor het geval je een controle mocht krijgen. Tenzij je willens en wetens de boel hebt lopen te flessen, krijg je niet snel een boete. Als er posten gecorrigeerd worden, krijg je een naheffingsaanslag plus de rente. En natuurlijk heb je de mogelijkheid om de correctie te betwisten.
pi_108040367
Situatie:
- Getrouwd, man werkt, vrouw niet.
- Dus recht op algemene heffingskorting (~1700,-)

In 2011 is er van alles mis gegaan, dan ontvingen wij een deel, toen moest er weer betaald worden. Halverwege 2011 heb ik maar alles stop gezet, zodat ik achteraf niet weer terug hoef te betalen.

Volgens mij heeft mijn vrouw ook recht op zorgtoeslag?

Nu wil ik dus alles aangeven, echter moet je volgens mij ook direct aangeven wat je al hebt ontvangen, echter zijn deze cijfers mij onbekend.

Kan ik gewoon de formulier invullen, zonder in te vullen wat we al hebben ontvangen/betaald en dat de BD zelf kan zien waar we nog recht op hebben?
pi_108040929
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 11:58 schreef xaban06 het volgende:
Situatie:
- Getrouwd, man werkt, vrouw niet.
- Dus recht op algemene heffingskorting (~1700,-)

In 2011 is er van alles mis gegaan, dan ontvingen wij een deel, toen moest er weer betaald worden. Halverwege 2011 heb ik maar alles stop gezet, zodat ik achteraf niet weer terug hoef te betalen.

Volgens mij heeft mijn vrouw ook recht op zorgtoeslag?

Nu wil ik dus alles aangeven, echter moet je volgens mij ook direct aangeven wat je al hebt ontvangen, echter zijn deze cijfers mij onbekend.

Kan ik gewoon de formulier invullen, zonder in te vullen wat we al hebben ontvangen/betaald en dat de BD zelf kan zien waar we nog recht op hebben?
Bij zorgtoeslag hoef je niet in te vullen wat je reeds hebt ontvangen.

Voor de IB zou je de aangifte kunnen indienen zonder aan te geven wat je op de voorlopige aanslag/teruggaaf hebt betaald/ontvangen. Je kunt natuurlijk ook bellen met de belastingtelefoon om te vragen of zij jou aan een bedrag kunnen helpen.
pi_108042296
In 2011 heb ik een kleine vergoeding ontvangen voor werk op semi-vrijwillige basis. Vul ik dit in onder overig werk, ja toch?
  Licht Ontvlambaar donderdag 16 februari 2012 @ 13:07:50 #148
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_108042313
Bweeh, ik ben geheel willekeurig geselecteerd om mijn aftrekposten van 2010 te voorzien van bewijs :')
pi_108044084
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 13:06 schreef Daph_ het volgende:
In 2011 heb ik een kleine vergoeding ontvangen voor werk op semi-vrijwillige basis. Vul ik dit in onder overig werk, ja toch?
Valt het niet onder de vrijstelling voor vrijwilligersvergoeding?

quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 13:07 schreef Sjeen het volgende:
Bweeh, ik ben geheel willekeurig geselecteerd om mijn aftrekposten van 2010 te voorzien van bewijs :')
Ze hebben te weinig mankracht om alle bezwaarschriften af te handelen, maar ze maken wel tijd om jou te controleren? Nou, dan heb je het waarschijnlijk wel héél bont gemaakt! >:)
pi_108045087
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 14:08 schreef DonJames het volgende:

[..]

[..]

Ze hebben te weinig mankracht om alle bezwaarschriften af te handelen, maar ze maken wel tijd om jou te controleren? Nou, dan heb je het waarschijnlijk wel héél bont gemaakt! >:)
Ik heb het even opgezocht bij de Belastingdienst, maar ik voldoe niet aan de vier voorwaarden die zij stellen, dus in hun ogen ben ik geen vrijwilliger.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 17 februari 2012 @ 10:50:01 #151
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_108072583
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 14:08 schreef DonJames het volgende:

[..]

[..]

Ik heb het lef gehad om de hypotheekrente en premie lijfrente af te trekken... dat is natuurlijk ook wel verdacht :+
pi_108073515
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 12:17 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Voor de IB zou je de aangifte kunnen indienen zonder aan te geven wat je op de voorlopige aanslag/teruggaaf hebt betaald/ontvangen. Je kunt natuurlijk ook bellen met de belastingtelefoon om te vragen of zij jou aan een bedrag kunnen helpen.
Mag dat wel, zal geen probleem vormen?
pi_108082584
Okee, ik snap het even niet meer!
Ik heb via het programma van de belastingdienst mijn jaaropgaves ingevoerd.
Nu staat er bij 'verschuldigde inkomensbelasting en premie volksverzekeringen' een bedrag, terwijl ik volgens mij als student geen belasting hoef te betalen en er volgens mijn jaaropgave wel een bijdrage zorgverzekeringswet is ingehouden?

Iemand die dit kan uitleggen of weet of er iets fout is gegaan?
pi_108082923
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 16:05 schreef Dragonberry het volgende:
Okee, ik snap het even niet meer!
Ik heb via het programma van de belastingdienst mijn jaaropgaves ingevoerd.
Nu staat er bij 'verschuldigde inkomensbelasting en premie volksverzekeringen' een bedrag, terwijl ik volgens mij als student geen belasting hoef te betalen en er volgens mijn jaaropgave wel een bijdrage zorgverzekeringswet is ingehouden?

Iemand die dit kan uitleggen of weet of er iets fout is gegaan?
Dat zal niet gaan zonder de cijfertjes..
pi_108083488
verschuldigde inkomensbelasting... : 163
ingehouden loonbelasting ... : 872
inkomsten: 6.876

zo?
pi_108084132
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 16:22 schreef Dragonberry het volgende:
verschuldigde inkomensbelasting... : 163
ingehouden loonbelasting ... : 872
inkomsten: 6.876

[ afbeelding ]

zo?
Als er 163 euro verschuldigd is, en (maar die zie ik niet in je overzicht) 872 euro ingehouden, dan zou je toch 709 euro terug moeten krijgen?
pi_108084344
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 16:35 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als er 163 euro verschuldigd is, en (maar die zie ik niet in je overzicht) 872 euro ingehouden, dan zou je toch 709 euro terug moeten krijgen?
Ja klopt, ik klaag ook niet hoor maar snap gewoon niet waarom die 163? omdat er volgens mijn jaaropgave wel een bijdrage zorgverzekeringswet is ingehouden en ik als het goed is geen belasting hoef te betalen.
pi_108089602
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 16:39 schreef Dragonberry het volgende:

[..]

Ja klopt, ik klaag ook niet hoor maar snap gewoon niet waarom die 163? omdat er volgens mijn jaaropgave wel een bijdrage zorgverzekeringswet is ingehouden en ik als het goed is geen belasting hoef te betalen.
Zoals ik het zie hoef je dus ook niet te betalen, maar krijg je terug.
pi_108099019
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 18:39 schreef DonJames het volgende:

[..]

Zoals ik het zie hoef je dus ook niet te betalen, maar krijg je terug.
weet ik,omdat ik nog veel meer belasting terugkrijg van mijn loonheffing. maar hoe komen ze nou aan die 163? want als ik dat nou niet zou hoeven 'betalen' krijg ik toch weer meer geld :P
pi_108101486
De aangite is geheel juist ingevuld.
U moet over uw inkomen van ¤ 6876 / 33,0% belasting betalen (schijf 1). Dat is ¤ 2268.
De heffingskortingen: ¤ 1987 en arbeidskorting ¤ 118 worden in mindering gebracht op de te betalen belasting. Dus: ¤ 2268 minus ¤ 1987 minus ¤ 118 is ¤ 163.
  zaterdag 18 februari 2012 @ 08:55:35 #161
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108109190
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 21:58 schreef Dragonberry het volgende:

[..]

weet ik,omdat ik nog veel meer belasting terugkrijg van mijn loonheffing. maar hoe komen ze nou aan die 163? want als ik dat nou niet zou hoeven 'betalen' krijg ik toch weer meer geld :P
Er wordt gekeken hoeveel belasting je moet betalen over je inkomen. Dat is in jouw geval ¤ 163,-. Daarna worden de voorheffingen (waaronder de loonheffing) afgetrokken van dit verschuldigde bedrag. In jouw geval heeft je werkgever(s) teveel loonheffing ingehouden ten opzichten van hetgeen je verschuldigd bent.
Als je het overzicht rustig doorleest, kom je er wel achter dat het klopt. ;)
  zaterdag 18 februari 2012 @ 17:39:50 #162
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_108121516
Ruim 3 tientjes, jeuj. :')
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
  zaterdag 18 februari 2012 @ 18:12:17 #163
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108122328
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 17:39 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ruim 3 tientjes, jeuj. :')
Wie het kleine niet eert,...
pi_108122398
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 22:49 schreef belfis het volgende:
De aangite is geheel juist ingevuld.
Kijk, dat vind ik toch getuigen van grote klasse, als je op basis van een foto van een beeldscherm en 3 regels dit kan constateren. ^O^
pi_108123885
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 08:55 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Er wordt gekeken hoeveel belasting je moet betalen over je inkomen. Dat is in jouw geval ¤ 163,-. Daarna worden de voorheffingen (waaronder de loonheffing) afgetrokken van dit verschuldigde bedrag. In jouw geval heeft je werkgever(s) teveel loonheffing ingehouden ten opzichten van hetgeen je verschuldigd bent.
Als je het overzicht rustig doorleest, kom je er wel achter dat het klopt. ;)
maar als student hoef ik toch helemaal geen belasting te betalen? of dus toch wel?
  zaterdag 18 februari 2012 @ 19:32:25 #166
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_108124945
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 19:01 schreef Dragonberry het volgende:

[..]

maar als student hoef ik toch helemaal geen belasting te betalen? of dus toch wel?
Toch wel ja.
pi_108125372
quote:

[..]

Waarom niet?
  zaterdag 18 februari 2012 @ 20:11:38 #168
165633 eriksd
The grand facade...
pi_108126127
quote:

[..]

Je hebt gelijk hoor. In de wet is een uitzonderingscategorie opgenomen voor studenten. Artikel 007 wet Lulkoek.
Bis bis bis
  zaterdag 18 februari 2012 @ 20:16:34 #169
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108126291
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 18:14 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Kijk, dat vind ik toch getuigen van grote klasse, als je op basis van een foto van een beeldscherm en 3 regels dit kan constateren. ^O^
Dat verdient toch minstens een nominatie. :+
  zaterdag 18 februari 2012 @ 20:18:42 #170
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108126369
quote:

[..]

Iedereen betaalt vanaf iedere euro belasting.
Maar omdat er ook zoiets als heffingskortingen bestaat, hoef je een deel van die belasting niet te betalen.
Zoals hierboven al staat, is er geen uitzondering op basis van leeftijd, soort baan of studie.
(Tenzij jij me de toelichting in de vorm van een wettekst kan melden.)
pi_108127342
Je mag je studiekosten aftrekken, maar daar houdt het dan ook mee op.
'And I called your name,
pi_108130461
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 20:18 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Iedereen betaalt vanaf iedere euro belasting.
Maar omdat er ook zoiets als heffingskortingen bestaat, hoef je een deel van die belasting niet te betalen.
Zoals hierboven al staat, is er geen uitzondering op basis van leeftijd, soort baan of studie.
(Tenzij jij me de toelichting in de vorm van een wettekst kan melden.)
Nou, leeftijd....
  zaterdag 18 februari 2012 @ 23:53:49 #173
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108134735
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 22:04 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Nou, leeftijd....
Bij welke leeftijd betaal je geen belasting over je inkomen dan?
pi_108178154
Hallo. Ik heb ook een vraag mbt de Inkomstenbelasting 2011.
In november 2011 hebben wij een (nieuwbouw)huis gekocht, in november zijn we bij de notaris geweest voor het passeren van de hypotheek.
Uiteraard is de woning nog (lang) niet klaar en wonen we voorlopig nog in ons huur-appartementje.

Nou mijn vraag:
Ik weet dat de afsluitkosten aftrekposten zijn. Mijn vraag heeft betrekking tot het eigen woningforfait.
Er wordt gevraagd of wij de enige eigenaren waren van de woning die in 2011 het hoofdverblijf was. Wat moet ik daar antwoorden? Gaat dat over het huurappartement of over de nieuwbouw?
Daarna wordt er gevraagd naar de gegevens van de woning die in 2011 het hoofdverblijf was (huurappartement of nieuwbouw?), Er staat bij dat dat het adres moet zijn waar we op dat moment bij gemeente op ingeschreven stonden (dat is dus het huurappartement, maar die heeft niets te maken met het aankopen van een woning toch? En met de WOZ van het huurappartement hebben we toch ook niets van doen?)

Ik hoop dat ik mijn vraag enigzins helder heb kunnen uitleggen :)
pi_108178272
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 10:05 schreef Susem het volgende:
Hallo. Ik heb ook een vraag mbt de Inkomstenbelasting 2011.
In november 2011 hebben wij een (nieuwbouw)huis gekocht, in november zijn we bij de notaris geweest voor het passeren van de hypotheek.
Uiteraard is de woning nog (lang) niet klaar en wonen we voorlopig nog in ons huur-appartementje.

Nou mijn vraag:
Ik weet dat de afsluitkosten aftrekposten zijn. Mijn vraag heeft betrekking tot het eigen woningforfait.
Er wordt gevraagd of wij de enige eigenaren waren van de woning die in 2011 het hoofdverblijf was. Wat moet ik daar antwoorden? Gaat dat over het huurappartement of over de nieuwbouw?
Het hoofdverblijf is waar je woonde. Woonde je in een huurappartement of in een kartonnen doos op een bouwplaats?
quote:
Daarna wordt er gevraagd naar de gegevens van de woning die in 2011 het hoofdverblijf was (huurappartement of nieuwbouw?), Er staat bij dat dat het adres moet zijn waar we op dat moment bij gemeente op ingeschreven stonden (dat is dus het huurappartement, maar die heeft niets te maken met het aankopen van een woning toch? En met de WOZ van het huurappartement hebben we toch ook niets van doen?)

Ik hoop dat ik mijn vraag enigzins helder heb kunnen uitleggen :)
Dat klopt. Je moet even verder zoeken in het programma, want jouw speciale situatie ("woning in aanbouw") staat er wel ergens tussen sorry, heb dat programma even niet beschikbaar hier
pi_108178458
Dan denk ik dat ik het goed heb ingevuld..weer een meevallertje..
pi_108178575
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 10:18 schreef Susem het volgende:
Dan denk ik dat ik het goed heb ingevuld..weer een meevallertje..
Als het goed is heb je dus de (aftrekbare) kosten nu wel afgetrokken, en heb je geen bijtelling voor eigenwoningforfait.
pi_108178695
quote:

[..]

Wat is dit dan? :|W

Of vertel ons even het geheim.. :+
pi_108179233
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 10:28 schreef Yreal het volgende:

[..]

Wat is dit dan? :|W

Of vertel ons even het geheim.. :+
Gewoon niet werken ;)
pi_108180145
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 10:23 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als het goed is heb je dus de (aftrekbare) kosten nu wel afgetrokken, en heb je geen bijtelling voor eigenwoningforfait.
Inderdaad, eigenwoningforfait staat op ¤0,-
  maandag 20 februari 2012 @ 11:33:03 #181
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_108180386
Hmm ik dacht dat de ondernemersaangifte vanaf midden februari gedaan kon worden. Zie de software er nog niet bij staan. Anderen wel al? Vorige jaar wat moeite gehad om hem op mijn portaal te krijgen vandaar mijn nieuwsgierigheid.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  maandag 20 februari 2012 @ 13:01:48 #182
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108182998
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 11:33 schreef _Flash_ het volgende:
Hmm ik dacht dat de ondernemersaangifte vanaf midden februari gedaan kon worden. Zie de software er nog niet bij staan. Anderen wel al? Vorige jaar wat moeite gehad om hem op mijn portaal te krijgen vandaar mijn nieuwsgierigheid.
Is er inderdaad nog niet. Ik heb tenminste nog geen bericht gehad dat het op het ondernemersgedeelte beschikbaar is.
Heb vandaag een mail gekregen dat het aangifteprogramma voor ondernemers klaar staat in het beveiligde gedeelte.

[ Bericht 8% gewijzigd door ManAtWork op 20-02-2012 19:04:27 ]
  † In Memoriam † maandag 20 februari 2012 @ 20:08:08 #183
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_108199998
Verwarring, verwarring, verwarring.... heb ik nu wel of geen fiscale partner? We wonen jaren samen, zijn al jaren fiscale partners, wonen dus op hetzelfde adres.

We hebben geen huis samen, we hebben geen kinderen samen, we hebben geen samenlevingscontract, we hebben dus "niets" samen :)

Het heeft wel voordelen om fiscale partners te zijn ivm wat aftrekkosten.
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  maandag 20 februari 2012 @ 20:11:36 #184
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_108200175
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 20:08 schreef just me het volgende:
[heb ik nu wel of geen fiscale partner?
Je hebt in 2011 geen fiscale partner.

quote:
Het heeft wel voordelen om fiscale partners te zijn ivm wat aftrekkosten.
Neem een kind in 2012. ;)
pi_108200319
Is het beter om te wachten tot 2 maart? Dan kan ik het invullen als het al is ingevuld.
  maandag 20 februari 2012 @ 20:17:53 #186
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_108200491
quote:
2s.gif Op maandag 20 februari 2012 20:14 schreef KabulCuisine het volgende:
Is het beter om te wachten tot 2 maart? Dan kan ik het invullen als het al is ingevuld.
Het maakt niets uit wanneer je je aangifte indient. Dat kan op 2 januari of op 31 maart. Als het maar voor 1 april (uitstelregelingen daar gelaten) gebeurd. :)
  † In Memoriam † maandag 20 februari 2012 @ 20:46:12 #187
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_108201994
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 20:11 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

[..]

Neem een kind in 2012. ;)
Ben bijna 60 ;)
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  maandag 20 februari 2012 @ 20:50:42 #188
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_108202236
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 20:46 schreef just me het volgende:
Ben bijna 60 ;)
Koester dan het kind maar in je. Ehm.. ;)
  † In Memoriam † maandag 20 februari 2012 @ 20:53:08 #189
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_108202372
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 20:50 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Koester dan het kind maar in je. Ehm.. ;)
:Y dat is beter hè of zou ik de kosten van een wonderdokter in italië mogen aftrekken O-)
Godmother of Radio 49
How fragile we are
pi_108215759
quote:
Verwarring, verwarring, verwarring.... heb ik nu wel of geen fiscale partner?
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 20:11 schreef MyTiredFeet het volgende:
Dus de informatie in dit artikel, waaruit ik haal dat hun keuze voor fiscaal partnerschap in 2010 betekent dat ze ook in 2011 fiscale partners zijn, klopt niet? Ik dacht dat ik het net helemaal helder had, maar misschien dus niet :P
  † In Memoriam † dinsdag 21 februari 2012 @ 09:14:07 #191
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_108215850
Daarom vind ik het allemaal erg verwarrend, zit nu op mijn werk en kan niet uitgebreid lezen maar ik ga dat straks zeker doen :Y
Godmother of Radio 49
How fragile we are
pi_108215905
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 09:08 schreef Tochjo het volgende:
Dus de informatie in dit artikel, waaruit ik haal dat hun keuze voor fiscaal partnerschap in 2010 betekent dat ze ook in 2011 fiscale partners zijn, klopt niet? Ik dacht dat ik het net helemaal helder had, maar misschien dus niet :P
Nee, dat klopt niet.

Telegraaf :')
pi_108215907
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 09:08 schreef Tochjo het volgende:

[..]

[..]

Dat klopt inderdaad niet.

Verder voor de duidelijkheid:
http://www.belastingdiens(...)een_fiscale_partners

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 09:17 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nee, dat klopt niet.

Telegraaf :')
11 seconden! :+
pi_108216927
Oké, helder! Overigens stond de betreffende tekst op meerdere sites (vast gekopieerd van de Telegraaf). En wordt het hier weer tegengesproken ("in tegenstelling tot eerdere berichtgeving...").

Dat de informatie niet op de site van de Belastingdienst stond, was ook al een teken natuurlijk :P
  † In Memoriam † dinsdag 21 februari 2012 @ 10:10:43 #195
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_108217047
Ik heb wel vorige week de Belastingsdienst gebeld (ik was ziek en heb het niet goed onthouden) en volgens mij was haar laatste vraag c.q. opmerking, was u over 2010 fiscale partners dan ook over 2011.

Ik ga anders nog wel eens bellen en vragen waar het op papier staat. Niet dat het om vele honderden euro's gaat maar elke euro terugkrijgen is mooi meegenomen toch!
Godmother of Radio 49
How fragile we are
pi_108217195
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 10:10 schreef just me het volgende:
Ik heb wel vorige week de Belastingsdienst gebeld (ik was ziek en heb het niet goed onthouden) en volgens mij was haar laatste vraag c.q. opmerking, was u over 2010 fiscale partners dan ook over 2011.

Ik ga anders nog wel eens bellen en vragen waar het op papier staat. Niet dat het om vele honderden euro's gaat maar elke euro terugkrijgen is mooi meegenomen toch!
Ik blijf elke keer met afschuw luisteren/lezen naar de onzin die de helpdeskmedewerkers bij de BD verkondigen. Het is gewoon schrijnend.

De regel dat je het volgende aangiftejaar automatisch fiscaal partner bent indien je dat het jaar ervoor ook was (en er niks is veranderd), geldt pas vanaf 1 januari 2012. Dus als je als fiscaal partner wordt aangemerkt in 2011 (het is geen keuze meer: zie criteria hierboven ergens), DAN ben je dat ook in 2012. Dit geldt dus niet voor 2010 -> 2011.
  † In Memoriam † dinsdag 21 februari 2012 @ 11:28:00 #197
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_108219323
Dank je *)
Godmother of Radio 49
How fragile we are
pi_108235383
Waar kan ik dat programma downloaden?
pi_108235900
quote:
5s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 19:39 schreef Milou__ het volgende:
Waar kan ik dat programma downloaden?
En wij moeten raden wat 'dat programma' is?
pi_108236039
quote:
5s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 19:50 schreef Maharbal het volgende:

[..]

En wij moeten raden wat 'dat programma' is?
Ik bedoel dat programma waar je aangifte mee kan doen. Dit jaar kan ik hem niet vinden ;(
pi_108236312
quote:
8s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 19:53 schreef Milou__ het volgende:

[..]

Ik bedoel dat programma waar je aangifte mee kan doen. Dit jaar kan ik hem niet vinden ;(
Letterlijk op www.belastingdienst.nl

'Aangifte 2011'
pi_108256390
Even een klein vraagje tussendoor.

Als de belastindienst je een bepaald bedrag moet uitbetalen, staat het dan op dezelfde datum op je rekening als de dagtekening van het aanslagbiljet?
pi_108256501
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 11:39 schreef Oliver23 het volgende:
Even een klein vraagje tussendoor.

Als de belastindienst je een bepaald bedrag moet uitbetalen, staat het dan op dezelfde datum op je rekening als de dagtekening van het aanslagbiljet?
Nee, meestal niet. Kan een paar dagen duren, kan 2 weken duren.
pi_108256705
Het programma voor de ondernemers is beschikbaar!

Ben druk aan het invullen, maar het lijkt erop of de winst die ik maak geen enkele invloed op het terug te krijgen bedrag heeft (55 euro winst). Als ik daarentegen de 2e onderneming met 240 verlies (netto dus -190) euro er tegenaan gooi dan krijg ik wel opeens meer geld terug.

Nog maar eens rustig uitproberen :)
pi_108257336
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 11:49 schreef Tha_Duck het volgende:
Als ik daarentegen de 2e onderneming met 240 verlies (netto dus -190) euro er tegenaan gooi dan krijg ik wel opeens meer geld terug.
Doe ik ook, gewoon net zoveel verliesgevende ondernemingen invoeren totdat je een fatsoenlijk bedrag terugkrijgt :P
pi_108258186
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 12:07 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Doe ik ook, gewoon net zoveel verliesgevende ondernemingen invoeren totdat je een fatsoenlijk bedrag terugkrijgt :P
haha
Maar ik heb ze wel echt ;)
pi_108285854
Fiscaal partners en toeslagpartners 2011 – daarover zijn nogal wat misverstanden, niet in de laatste plaats vanwege de foutieve informatie in de Telegraaf.

Het misverstand dat hier speelt is de volgende: men heeft in 2010 gekozen voor fiscaal partnerschap voor de inkomstenbelasting. De consequentie is dat men bij ongewijzigde omstandigheden verplicht toeslagpartners is van elkaar in 2011.

Tav het fiscaal partnerschap inkomstenbelasting 2011 is er geen keus. Als men ongehuwd is en niet voldoet aan de 4 voorwaarden (gezamenlijke eigen woning, kind, pensioen, geregistreerd partnerschap) is men GEEN fiscaal partner van elkaar in het jaar 2011. Ook al woont men al 20 jaar en langer samen.
pi_108287249
quote:
7s.gif Op woensdag 22 februari 2012 23:15 schreef belfis het volgende:
Fiscaal partners en toeslagpartners 2011 – daarover zijn nogal wat misverstanden, niet in de laatste plaats vanwege de foutieve informatie in de Telegraaf.

Het misverstand dat hier speelt is de volgende: men heeft in 2010 gekozen voor fiscaal partnerschap voor de inkomstenbelasting. De consequentie is dat men bij ongewijzigde omstandigheden verplicht toeslagpartners is van elkaar in 2011.

Tav het fiscaal partnerschap inkomstenbelasting 2011 is er geen keus. Als men ongehuwd is en niet voldoet aan de 4 voorwaarden (gezamenlijke eigen woning, kind, pensioen, geregistreerd partnerschap) is men GEEN fiscaal partner van elkaar in het jaar 2011. Ook al woont men al 20 jaar en langer samen.
Natuurlijk komt dat ook omdat de regeling omtrent fiscaal partnershap is gewijzigd en sommige mensen die al jaren die regering hebben er ineens niet met voor in aanmerking komen. vind het persoonlijk ook jammer, maar helaas ;-)
pi_108290840
quote:
Als men ongehuwd is en niet voldoet aan de 4 voorwaarden (gezamenlijke eigen woning, kind, pensioen, geregistreerd partnerschap) is men GEEN fiscaal partner van elkaar in het jaar 2011. Ook al woont men al 20 jaar en langer samen.
Als ik jouw tekst zo lees, dan moet je voldoen aan alle 4 de voorwaarden. En dat klopt niet, lijkt me...
  donderdag 23 februari 2012 @ 07:50:21 #210
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108290855
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 07:47 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Als ik jouw tekst zo lees, dan moet je voldoen aan alle 4 de voorwaarden. En dat klopt niet, lijkt me...
Inderdaad, dat klopt niet. Plus dat de opsomming van voorwaarden niet compleet is (notarieel samenlevingscontract hoort in het rijtje).
The love you take is equal to the love you make.
pi_108290903
quote:
1s.gif Op donderdag 23 februari 2012 07:50 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Inderdaad, dat klopt niet. Plus dat de opsomming van voorwaarden niet compleet is (notarieel samenlevingscontract hoort in het rijtje).
En dat is grappig voor iemand die in zijn tekst aanhaalt dat de Telegraaf foutieve informatie geeft :P
pi_108290910
pi_108291488
quote:

Je vergeet de belangrijkste voorwaarde: samenwonen/op hetzelfde adres staan ingeschreven bij de GBA. Als je daar niet aan voldoet, kun je geen fiscaal partner zijn ook al voldoe je aan de andere voorwaarden (pensioen,kind, gezamenlijk eigen woning, samenlevingscontract, erkend kind), behoudens bij GP/huwelijk.
pi_108315913
Even een heel andere vraag, over mijn laese-auto.

Welke extra kosten die ik gemaakt hebt (of komend jaar ga maken) kan ik aftrekken?
-parkeergeld dat niet gedeclareerd is
-benzinekosten die niet gedeclareerd zijn (in het buitenland en in NL toen ik mijn tankpas kwijt was)
-kosten bij inleveren oude leaseauto (zat een krasje op waarvoor 150,- extra werd ingehouden)
-Wasstraat (wordt geacht in nette auto bij de klant te komen maar kan die kosten niet declareren)
-Navigatiesysteem bijvoorbeeld, chiptuning, soundsysteem, om maar wat te noemen.

Op de standaard belastingdiskette kun je dat soort kosten niet eens aangeven. Dien ik hiervoor bijvoorbeeld een belastingdiskette van een ander bedrijf aan te schaffen of zijn er andere mogelijkheden.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_108316200
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:06 schreef Adfundum het volgende:
Even een heel andere vraag, over mijn laese-auto.

Welke extra kosten die ik gemaakt hebt (of komend jaar ga maken) kan ik aftrekken?
-parkeergeld dat niet gedeclareerd is
-benzinekosten die niet gedeclareerd zijn (in het buitenland en in NL toen ik mijn tankpas kwijt was)
-kosten bij inleveren oude leaseauto (zat een krasje op waarvoor 150,- extra werd ingehouden)
-Wasstraat (wordt geacht in nette auto bij de klant te komen maar kan die kosten niet declareren)
-Navigatiesysteem bijvoorbeeld, chiptuning, soundsysteem, om maar wat te noemen.

Op de standaard belastingdiskette kun je dat soort kosten niet eens aangeven. Dien ik hiervoor bijvoorbeeld een belastingdiskette van een ander bedrijf aan te schaffen of zijn er andere mogelijkheden.
Geen.
pi_108316997
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:09 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Geen.
Parkeerkosten zijn sowieso aftrekbaar, dat weet ik zeker. Hoe zeker ben je over de rest?
pi_108320983
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:21 schreef Adfundum het volgende:

[..]

Parkeerkosten zijn sowieso aftrekbaar, dat weet ik zeker. Hoe zeker ben je over de rest?
En hoe weet je dat zo zeker?

Ik weet namelijk 100% zeker van niet ;). Ben je niet in de war met declareren bij je werkgever?

Dergelijke kosten zijn al jaren niet meer aftrekbaar.
pi_108329845
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 21:22 schreef Maharbal het volgende:

[..]

En hoe weet je dat zo zeker?

Ik weet namelijk 100% zeker van niet ;). Ben je niet in de war met declareren bij je werkgever?

Dergelijke kosten zijn al jaren niet meer aftrekbaar.
http://www.zuinigeleaseau(...)re-kosten-leaseauto/

ik ging uit van onder andere dit blijkbaar onvolledige bericht.
Ik kan proberen om de kosten alsnog te declareren bij mijn werkgever, die ze vervolgens weer bij mijn eigen bijdrage optelt waarna ze weer wel aftrekbaar zijn. Kost de werkgever dus niets en levert mij wel voordeel op.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 00:29:31 #219
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108331645
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 23:41 schreef Adfundum het volgende:

[..]

http://www.zuinigeleaseau(...)re-kosten-leaseauto/

ik ging uit van onder andere dit blijkbaar onvolledige bericht.
Ik kan proberen om de kosten alsnog te declareren bij mijn werkgever, die ze vervolgens weer bij mijn eigen bijdrage optelt waarna ze weer wel aftrekbaar zijn. Kost de werkgever dus niets en levert mij wel voordeel op.
De kosten aftrekken in je aangifte is, zoals Maharbal bedoelt, geen optie.
De enige manier om de pijn iets te verzachten is, zoals je aangeeft, het als eigen bijdrage te laten verwerken door je werkgever.
pi_108386027
Vraag 1a:
Wij hebben in oktober 2011 een nieuwbouwwoning gekocht, deze wordt eind 2012 opgeleverd.

Van 'De Hypotheker' heb ik in december 2011 een brief ontvangen: Aanvraag voorlopige aanslag 2012.

Hier in staat stap voor stap vermeld wat ik moet invullen, dat heb ik dus gedaan, sinds januari 2012 ontvang ik dan ook HRA.

Echter de brief heb ik in 2011 ontvangen, terwijl toen mijn jaaropgaaf nog niet binnen was. Nu mijn jaaropgaaf binnen is, blijkt dat ik EUR 3.502,- te weinig hebt ingevuld. Moet ik het dus opnieuw invullen of is het zo wel ok?

Vraag 1b:
Bij 'Aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning' hebt ik EUR 8.925,- ingevuld. Geen idee wat dit precies inhoud, volgens mij de hypotheek, NHG, taxatie kosten etc, of toch niet?

Programma welke ik gebruikt hebt is:
Verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2012.

Vraag 2:
Nu mijn opgaaf 2011 binnen is, moet ik de aangifte doen van inkomstenbelasting, of is dit allemaal al geregeld met de Verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2012, volgens mij niet? Kan ik nog iets aftrekken ivm gekochte woning?
pi_108386250
Nou, ik zit letterlijk klem :'(

Ik had gehoopt dat het allemaal iets meer voor zich zou spreken, zeker omdat ik maar een klein bedrijfje heb en het allemaal niet zoveel voorstelt. Ze krijgen het echter toch weer voor elkaar om het zo ingewikkeld te maken dat je zowat wel honderden euro's moet uitgeven voor een accountant oid.

De getallen:
Omzet ¤ 1110,27
Inkoop goederen ¤ 78,19
Brutowinst ¤ 1032,08

Kosten
Reiskosten/KM vergoeding ¤ 68
Overige kosten ¤ 908
Totale kosten ¤ 976

Netto winst: ¤ 57,48

Balans 2011 ¤ 93,68

Dat bedrag bij de balans is ook inderdaad het bedrag wat op mijn zakelijke rekening stond op 31-12-2011. Op die rekening stond op 1-1-2011 0 euro (nieuwe rekening).

Nu ben ik dus de belasting aan het invullen, en het stuk van omzet en kosten gaat prima. Vervolgens moet ik blijkbaar bij Activa - Liquide Middelen invullen dat er in het begin van het boekjaar 0 euro was en aan het einde 93. Bij de Passiva - Ondernemingsvermogen idem dito.

Als ik dat doe krijg ik de volgende getallen in mijn overzicht:
Saldo fiscalewinstberekening ¤ 93
Af: mkb winstvrijstelling ¤ 12
Belastbare winst uit onderneming ¤ 81 euro

Daarover betaal je natuurlijk iets, en dat komt neer op 35 euro. 35 euro van mijn magere 57,48 winst is ongeveer 61% belasting! Totaal absurd en dat kan nooit kloppen.

Kan iemand mij een duwtje de goede richting ingeven? Ik doe iets fout en ik begrijp blijkbaar iets niet, maar wat het precies is kom ik niet uit. Ik heb in 2011 geen privé stortingen of onttrekkingen gedaan.

En ik vraag me dus ook af hoe ik met 57,48 winst 93,68 op de rekening kan hebben. Waar komt die ¤ 35,20 opeens vandaan? Het is niet de 19% btw die ik terug heb gekregen (dat was ¤ 63).

WHAAA Belasting.. Leuker kunnen we het niet maken.................... ;)
pi_108386408
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 16:40 schreef Tha_Duck het volgende:
Nou, ik zit letterlijk klem :'(

Ik had gehoopt dat het allemaal iets meer voor zich zou spreken, zeker omdat ik maar een klein bedrijfje heb en het allemaal niet zoveel voorstelt. Ze krijgen het echter toch weer voor elkaar om het zo ingewikkeld te maken dat je zowat wel honderden euro's moet uitgeven voor een accountant oid.

De getallen:
Omzet ¤ 1110,27
Inkoop goederen ¤ 78,19
Brutowinst ¤ 1032,08

Kosten
Reiskosten/KM vergoeding ¤ 68
Overige kosten ¤ 908
Totale kosten ¤ 976

Netto winst: ¤ 57,48

Balans 2011 ¤ 93,68

Dat bedrag bij de balans is ook inderdaad het bedrag wat op mijn zakelijke rekening stond op 31-12-2011. Op die rekening stond op 1-1-2011 0 euro (nieuwe rekening).

Nu ben ik dus de belasting aan het invullen, en het stuk van omzet en kosten gaat prima. Vervolgens moet ik blijkbaar bij Activa - Liquide Middelen invullen dat er in het begin van het boekjaar 0 euro was en aan het einde 93. Bij de Passiva - Ondernemingsvermogen idem dito.

Als ik dat doe krijg ik de volgende getallen in mijn overzicht:
Saldo fiscalewinstberekening ¤ 93
Af: mkb winstvrijstelling ¤ 12
Belastbare winst uit onderneming ¤ 81 euro

Daarover betaal je natuurlijk iets, en dat komt neer op 35 euro. 35 euro van mijn magere 57,48 winst is ongeveer 61% belasting! Totaal absurd en dat kan nooit kloppen.

Kan iemand mij een duwtje de goede richting ingeven? Ik doe iets fout en ik begrijp blijkbaar iets niet, maar wat het precies is kom ik niet uit. Ik heb in 2011 geen privé stortingen of onttrekkingen gedaan.

En ik vraag me dus ook af hoe ik met 57,48 winst 93,68 op de rekening kan hebben. Waar komt die ¤ 35,20 opeens vandaan? Het is niet de 19% btw die ik terug heb gekregen (dat was ¤ 63).

WHAAA Belasting.. Leuker kunnen we het niet maken.................... ;)
Voor zover ik het zo snel kan beoordelen denkt het programma dat je beginvermogen 0 was, en je eindvermogen 93. Uit de vermogensvergelijking komt dan dat je 93 (afgezien van stortingen/onttrekkingen) winst hebt gehad, dus dat klopt. Wat was het beginvermogen? Dat zou namelijk die 35 moeten zijn.

Of: wat was het eindvermogen per 31/12/2010?
pi_108386500
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 16:31 schreef xaban06 het volgende:
Vraag 1a:
Wij hebben in oktober 2011 een nieuwbouwwoning gekocht, deze wordt eind 2012 opgeleverd.

Van 'De Hypotheker' heb ik in december 2011 een brief ontvangen: Aanvraag voorlopige aanslag 2012.

Hier in staat stap voor stap vermeld wat ik moet invullen, dat heb ik dus gedaan, sinds januari 2012 ontvang ik dan ook HRA.

Echter de brief heb ik in 2011 ontvangen, terwijl toen mijn jaaropgaaf nog niet binnen was. Nu mijn jaaropgaaf binnen is, blijkt dat ik EUR 3.502,- te weinig hebt ingevuld. Moet ik het dus opnieuw invullen of is het zo wel ok?

Vraag 1b:
Bij 'Aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning' hebt ik EUR 8.925,- ingevuld. Geen idee wat dit precies inhoud, volgens mij de hypotheek, NHG, taxatie kosten etc, of toch niet?
Het staat allemaal in de hulp-file. Maar dat zijn inderdaad globaal gezegd die kosten.

quote:
Vraag 2:
Nu mijn opgaaf 2011 binnen is, moet ik de aangifte doen van inkomstenbelasting, of is dit allemaal al geregeld met de Verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2012, volgens mij niet? Kan ik nog iets aftrekken ivm gekochte woning?
Nee, je zult gewoon IB 2011 moeten doen. Wat je kunt aftrekken voor je gekochte woning hangt af van de kosten die je hebt gemaakt in 2011.
pi_108386637
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 16:46 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Voor zover ik het zo snel kan beoordelen denkt het programma dat je beginvermogen 0 was, en je eindvermogen 93. Uit de vermogensvergelijking komt dan dat je 93 (afgezien van stortingen/onttrekkingen) winst hebt gehad, dus dat klopt. Wat was het beginvermogen? Dat zou namelijk die 35 moeten zijn.

Of: wat was het eindvermogen per 31/12/2010?
Volgens mij maar 0. Althans, de bankrekening was 0 op 1-1-2011. Het is een nieuwe bankrekening die toen gestart is. Ik kan wel 35 euro als beginvermogen invullen, maar ik zou niet weten waar dat vandaan gekomen is of gebleven is :(
pi_108386766
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 16:54 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Volgens mij maar 0. Althans, de bankrekening was 0 op 1-1-2011. Het is een nieuwe bankrekening die toen gestart is. Ik kan wel 35 euro als beginvermogen invullen, maar ik zou niet weten waar dat vandaan gekomen is of gebleven is :(
Wat was je eindvermogen per 31/12/2010? Dat moet, volgens jouw verhaal, wel die 35 zijn. Had je geen andere rekening waar geld op stond voordat je de nieuwe rekening opende?
pi_108386795
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 16:50 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Het staat allemaal in de hulp-file. Maar dat zijn inderdaad globaal gezegd die kosten.

[..]

Nee, je zult gewoon IB 2011 moeten doen. Wat je kunt aftrekken voor je gekochte woning hangt af van de kosten die je hebt gemaakt in 2011.
Maar dan heb ik de kosten twee maal afgetrokken?
Eerst bij voorlopige aanslag 2012
En dan bij IB 2011
  zaterdag 25 februari 2012 @ 17:04:34 #227
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108386957
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 16:54 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Je had aan het eind van het jaar geen voorraad debiteuren, crediteuren, te betalen of te vorderen omzetbelasting?
Met andere woorden: hoe ziet je gehele balans er uit?
  zaterdag 25 februari 2012 @ 17:08:17 #228
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108387092
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 16:59 schreef xaban06 het volgende:

[..]

En dan bij IB 2011
In de brief van de hypotheker stond dus welke kosten die je hebt gemaakt in 2011 in je voorlopige teruggave 2012 moest vermelden?
Dan lijkt het inderdaad dubbel op te gaan. En je zult (waarschijnlijk) een correctie voor je teruggave van 2012 moeten indienen.
pi_108387165
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 16:59 schreef xaban06 het volgende:

[..]

En dan bij IB 2011
Begrijp ik het nou goed dat de hypotheker heeft aangegeven dat je die kosten in 2012 hebt gemaakt?

Is dat bedrag van 8.xxx dat je daar hebt ingevuld niet gewoon je hypotheekrente (maandelijks bedrag x 12)?
pi_108387281
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:04 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je had aan het eind van het jaar geen voorraad debiteuren, crediteuren, te betalen of te vorderen omzetbelasting?
Met andere woorden: hoe ziet je gehele balans er uit?
Nee. Dat had ik allemaal niet. Het enige wat nog openstond was een teruggave omzetbelasting over het 4e kwartaal 2011 van 62 euro. Die is op 17-1-2012 gestort door de belastingdienst.

Mijn balans:

Ik heb net even uit het boekhoudprogramma alle transacties geexporteerd naar Excel en daar zie ik wel heel simpel dat het bedrag op de balans redelijk klopt, er is meer geld op de rekening bijgekomen dan afgegaan:
Totaal bij ¤ 1.341,50
Totaal af ¤ 1.248,82
Resultaat ¤ 92,68 (de euro die ik mis zal ik wel per ongeluk een transactie verwijderd hebben, maar dat is niet zo spannend :D)

Maar die winst van 57,48 matcht daar gewoon niet aan. Bizar. Zou er een bug in het boekhoudprogramma zitten en zou ik gewoon 93 euro winst hebben gemaakt?
  zaterdag 25 februari 2012 @ 17:15:21 #231
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108387355
En waarom staat die teruggave dan niet op je balans?
Het balanstotaal zou dan zelfs nog hoger zijn.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 17:17:24 #232
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108387430
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:10 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Begrijp ik het nou goed dat de hypotheker heeft aangegeven dat je die kosten in 2012 hebt gemaakt?

Is dat bedrag van 8.xxx dat je daar hebt ingevuld niet gewoon je hypotheekrente (maandelijks bedrag x 12)?
Gelukkig begrijpt er nog iemand hetzelfde als ik. :)
pi_108387532
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:10 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Dat staat er toch ook? :)

quote:
Vraag 1b:
En jij zegt dat dat de kosten zijn (NHG, taxatie, etc).
pi_108387677
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:15 schreef ManAtWork het volgende:
En waarom staat die teruggave dan niet op je balans?
Het balanstotaal zou dan zelfs nog hoger zijn.
Omdat het geen teruggave onder de KOR regeling is volgens mij. Het is een teruggave op teveel betaalde omzetbelasting. Dus het is niet zo dat ik 20 euro moest gaan betalen aan de belastingdient.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 17:24:15 #235
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108387682
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:20 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Dat staat er toch ook? :)

[..]

En jij zegt dat dat de kosten zijn (NHG, taxatie, etc).
Wat er nu precies staat is me nog niet helemaal duidelijk maar de kosten voor NHG, taxatie etc. horen thuis in 2011, niet in 2012. In 2012 heb je de incidentele kosten niet meer. In dat jaar heb je voor de teruggave alleen te maken met de rente.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 17:26:13 #236
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108387740
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:24 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Omdat het geen teruggave onder de KOR regeling is volgens mij. Het is een teruggave op teveel betaalde omzetbelasting. Dus het is niet zo dat ik 20 euro moest gaan betalen aan de belastingdienst.
KOR of niet, je hebt per balansdatum een vordering. Die hoort op je balans te staan.
pi_108387832
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:24 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Wat er nu precies staat is me nog niet helemaal duidelijk maar de kosten voor NHG, taxatie etc. horen thuis in 2011, niet in 2012. In 2012 heb je de incidentele kosten niet meer. In dat jaar heb je voor de teruggave alleen te maken met de rente.
Dit dus.

@ Tha_Duck.
Het komt erop neer dat je of ergens aan het begin een vermogen had van die 35, of dat je (en het bent vergeten ofzo?) een onttrekking hebt gedaan van die 35.
pi_108387870
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:28 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Dit dus.

@ Tha_Duck.
Het komt erop neer dat je of ergens aan het begin een vermogen had van die 35, of dat je (en het bent vergeten ofzo?) een onttrekking hebt gedaan van die 35.
Ik begin nog eerder te vermoeden dat het een bug is, ik ga eens een support call inschieten direct. Als ik al mijn boekingen pak en die optel/aftrek van elkaar dan komt er precies die 93,68 uit. Dus dat moet haast wel het goede bedrag zijn.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 17:32:58 #239
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108387987
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:29 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Ik begin nog eerder te vermoeden dat het een bug is, ik ga eens een support call inschieten direct. Als ik al mijn boekingen pak en die optel/aftrek van elkaar dan komt er precies die 93,68 uit. Dus dat moet haast wel het goede bedrag zijn.
Die vlieger gaat sowieso niet op omdat je te maken hebt met de omzetbelasting die niet in je resultaat naar voren komt.
Voor de zekerheid: je bent in 2011 begonnen? Dus geen balans per 31.12.2010?
pi_108388074
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:32 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Die vlieger gaat sowieso niet op omdat je te maken hebt met de omzetbelasting die niet in je resultaat naar voren komt.
Voor de zekerheid: je bent in 2011 begonnen? Dus geen balans per 31.12.2010?
Ik ben 1-1-11 begonnen en heb niks met 2010 van doen inderdaad.

Ik zie overigens de transacties naar de belastingdienst aangaande de omzetbelasting wel netjes in mijn transactieoverzicht staan maar niet in de winst/verlies rekening of de balans.

Maar het kan goed zijn dat BokBiz een beetje lijp is hoor :(

[ Bericht 1% gewijzigd door Tha_Duck op 25-02-2012 17:45:56 ]
  zaterdag 25 februari 2012 @ 17:36:26 #241
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108388117
En waar zijn de transacties met de belastingdienst geboekt?
  zaterdag 25 februari 2012 @ 17:38:14 #242
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108388181
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:35 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Ik ben 1-1-11 begonnen en heb niks met 2010 van doen inderdaad.

Ik zie overigens de transacties naar de belastingdienst aangaande de inkomstenbelasting wel netjes in mijn transactieoverzicht staan maar niet in de winst/verlies rekening of de balans.

Maar het kan goed zijn dat BokBiz een beetje lijp is hoor :(
Bedoel je niet omzetbelasting?
Of hebben we er nu nog een post bij die een oorzaak van de verschil kan zijn? :o
pi_108388407
Ja, ik bedoel de omzetbelasting. Sorry. Ik word helemaal knetter van de termen en getallen ;)

Even ge-edit ;)
pi_108388484
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:36 schreef ManAtWork het volgende:
En waar zijn de transacties met de belastingdienst geboekt?
Hoe bedoel je precies?
  zaterdag 25 februari 2012 @ 17:49:48 #245
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108388620
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:45 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Hoe bedoel je precies?
Ergens moet je de betalingen/ontvangsten van de belastingdienst, de af te dragen en de voorbelasting toch hebben geboekt?
pi_108388723
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:49 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ergens moet je de betalingen/ontvangsten van de belastingdienst, de af te dragen en de voorbelasting toch hebben geboekt?
Yep, die boekt het systeem automatisch aan de hand van de aangiftes. Die staan dus in de boekingen/transacties onder de noemer BTW Afrekening. Echter staan ze niet op de balans of in de winst/verlies rekening.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 17:54:55 #247
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108388793
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:52 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Yep, die boekt het systeem automatisch aan de hand van de aangiftes. Die staan dus in de boekingen/transacties onder de noemer BTW Afrekening. Echter staan ze niet op de balans of in de winst/verlies rekening.
Heel bijzonder,...
En waar heb je de betalingen/teruggaven volgens je aangifte dan geboekt? Laat me raden: die staan ook niet geboekt op een balansrekening?
pi_108389051
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:54 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Heel bijzonder,...
En waar heb je de betalingen/teruggaven volgens je aangifte dan geboekt? Laat me raden: die staan ook niet geboekt op een balansrekening?
Volgens BokBiz (heb even 2 recente van 2012 gepakt):

En dit is een normale boeking van bijvoorbeeld het aankopen van een domeinnaam:

Ofwel, ik denk dat het nergens op geboekt wordt. Maar ik heb 63 euro terug gehad, waarvan 1 euro in 2011 en 62 in 2012. Die bedragen komen niet terug in missende stukken voor mijn gevoel.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 18:07:31 #249
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108389187
Er staat dus 8,92 in de kosten maar waar staat de 1,42 aan voorbelasting?
(Ik ken het pakket verder niet maar als het net zo iets is al Yuki weet ik wel dat het erg moeilijk boeken is met zon pakket.)
  zaterdag 25 februari 2012 @ 18:09:24 #250
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108389234
Het topic begint wel af te dwalen van de IB. Het begint meer op 'hoe krijg ik de balans sluitend' te lijken. :o
pi_108462143
Ik ben het afgelopen jaar afgestudeerd, en heb toen via een uitzendbureau voor twee verschillende bedrijven gewerkt. Moet ik deze bedrijven uitzonderlijk noemen of moet ik alles opgeven via uitzendbureau?
pi_108464011
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 14:08 schreef shourisha het volgende:
Ik ben het afgelopen jaar afgestudeerd, en heb toen via een uitzendbureau voor twee verschillende bedrijven gewerkt. Moet ik deze bedrijven uitzonderlijk noemen of moet ik alles opgeven via uitzendbureau?
Zie je jaaropgaaf of jaaropgaven.
  Eindredactie Games maandag 27 februari 2012 @ 20:09:27 #253
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_108476225
Wat is nou het verschil tussen het verzamelinkomen en toetsingsinkomen?

In het begin van 2011 ons gezamenlijke bruto loon ingevuld wat aangegeven werd als toetsingsinkomen werd beschouwd. Dit was +-54.000 euro.
Nu hebben we dit jaar een huis gekocht. Nu zit ik naar het verzamelinkomen van ons 2en te kijken wat door de HRA een stuk lager uitvalt, namelijk +-46000 euro.
Nou lees ik dat het toetsingsinkomen een andere term voor het fiscale verzamelinkomen is? Dus als ik dit laat herberekenen zou ik nu meer zorgtoeslag krijgen over 2011 en ook over 2012.

Klopt mijn theorie of haal ik nu dingen door elkaar?
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  maandag 27 februari 2012 @ 20:23:33 #254
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108477117
Het verzamelinkomen is per persoon en heeft betrekking op het fiscale inkomen.
Het toetsingsinkomen heeft betrekking op toeslagen en heeft betrekking op de toeslagspartners.
Het toesingsinkomen wordt wel afgeleid van het verzamelinkomen en heeft dus wel verband met elkaar.
  Eindredactie Games maandag 27 februari 2012 @ 20:33:08 #255
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_108477691
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 20:23 schreef ManAtWork het volgende:
Het verzamelinkomen is per persoon en heeft betrekking op het fiscale inkomen.
Het toetsingsinkomen heeft betrekking op toeslagen en heeft betrekking op de toeslagspartners.
Het toesingsinkomen wordt wel afgeleid van het verzamelinkomen en heeft dus wel verband met elkaar.
maar kan ik het verzamelinkomen opgeven bij het aanvragen van toeslagen of niet?
  maandag 27 februari 2012 @ 20:34:59 #256
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108477822
quote:
4s.gif Op maandag 27 februari 2012 20:33 schreef donald_dick het volgende:

[..]

maar kan ik het verzamelinkomen opgeven bij het aanvragen van toeslagen of niet?
Yup.
pi_108477845
quote:
4s.gif Op maandag 27 februari 2012 20:33 schreef donald_dick het volgende:

[..]

Ja.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 27 februari 2012 @ 20:37:33 #258
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_108478016
Toetsingsinkomen is je schatting van wat je aankomend jaar gaat verdienen met aftrek van alle belastingvoordelen.
Je verzamelinkomen is wat je afgelopen jaar verdiend hebt met aftrek van alle belastingvoordelen..
  Eindredactie Games maandag 27 februari 2012 @ 20:37:35 #259
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_108478017
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 20:34 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Yup.
dat is mooi, het scheelt toch 20 euro per maand :)
  maandag 27 februari 2012 @ 22:44:11 #260
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_108485537
Ik ben er nog niet aan begonnen; waarschijnlijk loop ik er vanzelf tegenaan: maar alvast een vraag:

Vorig jaar tot en met oktober samengewoond. Alle jaren ervoor fiscaal partner geweest. "Klik" ik mezelf hier gewoon doorheen of moet ik straks verschillende dingen 10/12 gaan berekenen?
  maandag 27 februari 2012 @ 23:30:33 #261
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108487621
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 22:44 schreef BeamofLight het volgende:
Ik ben er nog niet aan begonnen; waarschijnlijk loop ik er vanzelf tegenaan: maar alvast een vraag:

Vorig jaar tot en met oktober samengewoond. Alle jaren ervoor fiscaal partner geweest. "Klik" ik mezelf hier gewoon doorheen of moet ik straks verschillende dingen 10/12 gaan berekenen?
Voldeden jullie ook aan de nieuwe eisen voor fiscaal partnerschap?
The love you take is equal to the love you make.
pi_108491812
Uhmzz ik kreeg nog een brief binnen van Reaal van een levensverzekering, verzekeringsdeel : kapitaalverzekering box 3.

Kan zo alleen niet vinden waar ik die gegevens kan onder brengen.
Polis nummer etc staat erbij, kan alleen even niet vinden waar in te vullen.

[ Bericht 17% gewijzigd door Geerd op 28-02-2012 02:39:13 ]
Ik zwaai naar dieren.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 10:42:57 #263
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108495168
Box 3 onder niet vrijgesteld deel kapitaalverzekeringen.
(Althans, daar stond het altijd. Heb het aangifteprogramma even niet bij de hand.)
  dinsdag 28 februari 2012 @ 16:15:40 #264
242666 BeamofLight
pi_108506305
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2012 23:30 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Voldeden jullie ook aan de nieuwe eisen voor fiscaal partnerschap?
? Samen huis, kinderen enzo
pi_108506689
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 16:15 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

? Samen huis, kinderen enzo
Getrouwd?
  dinsdag 28 februari 2012 @ 16:35:13 #266
242666 BeamofLight
pi_108506926
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 16:28 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Getrouwd?
Nee
pi_108506989
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 16:35 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

Nee
Je bent in dat jaar fiscaal partner (indien je voldeed aan de voorwaarden, maar daar lijkt het wel op sinds je samen een kind hebt) tot op het moment dat je jezelf uitschrijft uit die woning bij 't GBA (m.b.t. de woning waar jullie samen hebben gewoond).

Heb je je dus op 1 juni uitgeschreven, dan was je tot 1 juni fiscaal partner.

[ Bericht 2% gewijzigd door Maharbal op 28-02-2012 16:42:53 ]
  dinsdag 28 februari 2012 @ 17:40:30 #268
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_108509095
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 02:34 schreef Geerd het volgende:
Uhmzz ik kreeg nog een brief binnen van Reaal van een levensverzekering, verzekeringsdeel : kapitaalverzekering box 3.

Kan zo alleen niet vinden waar ik die gegevens kan onder brengen.
Polis nummer etc staat erbij, kan alleen even niet vinden waar in te vullen.
Wat is het voor verzekering? Op basis van de dekking en ingangsdatum (geldend belastingregime) zou de polis vrijgesteld kunnen zijn tot een bepaalde waarde. Als je uberhaupt al boven de vrijstelling komt in box 3.
pi_108527090
quote:
5s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 17:40 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Wat is het voor verzekering? Op basis van de dekking en ingangsdatum (geldend belastingregime) zou de polis vrijgesteld kunnen zijn tot een bepaalde waarde. Als je uberhaupt al boven de vrijstelling komt in box 3.
Spaarhypotheek verzekering? Kan dat?

[ Bericht 0% gewijzigd door Geerd op 29-02-2012 00:05:04 ]
Ik zwaai naar dieren.
  woensdag 29 februari 2012 @ 12:40:25 #270
242666 BeamofLight
pi_108540395
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 16:37 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Je bent in dat jaar fiscaal partner (indien je voldeed aan de voorwaarden, maar daar lijkt het wel op sinds je samen een kind hebt) tot op het moment dat je jezelf uitschrijft uit die woning bij 't GBA (m.b.t. de woning waar jullie samen hebben gewoond).

Heb je je dus op 1 juni uitgeschreven, dan was je tot 1 juni fiscaal partner.
Ja snap ik. In ons geval tot en met oktober dus. Hoe gaat het programma ermee om?
pi_108561835
Mensen ik heb een vraag over box 3 van de belasting aangifte van 2011. Ik ben mijn aangifte aan het invullen en zie dat er bij Box 3 iets veranderd is, normaal nam je altijd begin saldo 2011 spaarrekening en eind saldo, gedeeld door 2 en dit bedrag vulde je in. Nu zie ik dat je begin saldo 2011 dient op te geven, echt zou dit voor mij super nadelig zijn. Ik heb in heel 2010 hard gespaard en ben in 2011 op mezelf gaan wonen (huur woning) en heb van mijn spaargeld de hele inrichting aangeschaft. Als ik nu begin saldo van 2011 zou moeten opgeven zou het inhouden dat ik nog belasting zou moeten gaan betalen over dit spaargeld, echt heb ik dit geld al vanaf begin 2011 helemaal niet meer gehad... Wat moet ik nu doen? Oude manier gebruiken, of toch begin saldo 2011 opgeven wat oneerlijk zou zijn?
pi_108563307
Dat was al vrij lang bekend dat er nu als peildatum alleen 01-01 wordt genomen, dus had je daar rekening mee moeten houden en je bent nu dus ook gewoon verplicht die datum aan te houden.
Facts don't care about your feelings
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 29 februari 2012 @ 23:27:07 #273
862 Arcee
Look closer
pi_108569725
quote:
0s.gif Op woensdag 29 februari 2012 21:24 schreef Razer het volgende:
Wat moet ik nu doen? Oude manier gebruiken, of toch begin saldo 2011 opgeven wat oneerlijk zou zijn?
Nu hoop je dat je van iemand hier toestemming krijgt om het maar oneerlijk te gaan doen?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_108576709
quote:
0s.gif Op woensdag 29 februari 2012 23:27 schreef Arcee het volgende:

[..]

Nu hoop je dat je van iemand hier toestemming krijgt om het maar oneerlijk te gaan doen?
Nee maar misschien was er uitzondering op regel, maar goed die paar euro extra betalen zullen het hem niet gaan doen dus verstuurd met 01/01/2011 stand.

Wel mooi dat je denkt te kunnen denken voor me, heiligboontje :P
pi_108581829
hmmm... zo net ook de aangifte ingevuld. of beter gezegd, gechekt, alles was al ingevuld. toch 830 euro terug te krijgen, gaat lekker zo. en nu ongeduldig nagels bijten tot juli, zoals elk jaar hahaha
pi_108591636
Hoe groot is de kans dat de belastingdienst erachter komt of je wel of geen vergoeding van je werkgever hebt gekregen over je studiekosten?
pi_108591769
quote:
5s.gif Op donderdag 1 maart 2012 17:19 schreef frdanny het volgende:
Hoe groot is de kans dat de belastingdienst erachter komt of je wel of geen vergoeding van je werkgever hebt gekregen over je studiekosten?
Werkgevers geven best veel informatie door aan de BD. Frauderen is al niet slim, maar zeker niet met zulke gegevens.
'And I called your name,
  donderdag 1 maart 2012 @ 18:17:40 #278
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108593668
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 12:45 schreef chrisje013 het volgende:
hmmm... zo net ook de aangifte ingevuld. of beter gezegd, gechekt, alles was al ingevuld. toch 830 euro terug te krijgen, gaat lekker zo. en nu ongeduldig nagels bijten tot juli, zoals elk jaar hahaha
Nog even wachten,... het jaarlijkse wie-heeft-het-belastinggeld-al-terug-gekregen-topic zal binnenkort wel geopend worden. Kan er daar weer gespeculeerd worden over de volgorde van betaling.
  donderdag 1 maart 2012 @ 18:18:08 #279
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108593689
quote:
5s.gif Op donderdag 1 maart 2012 17:19 schreef frdanny het volgende:
Tussen de 0% en 100%.
pi_108595741
Hmm, net de vooraf ingevulde formulier gedownload, staat dat ik al via de voorlopige aanslag 2011, ~ EUR 1900,- heb ontvangen. Daar weet ik niks van af? Bezwaar aantekenen of gewoon weglaten?
  donderdag 1 maart 2012 @ 19:21:26 #281
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108596383
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 19:06 schreef xaban06 het volgende:
Hmm, net de vooraf ingevulde formulier gedownload, staat dat ik al via de voorlopige aanslag 2011, ~ EUR 1900,- heb ontvangen. Daar weet ik niks van af? Bezwaar aantekenen of gewoon weglaten?
Waar wil je bezwaar tegen maken dan?
Je hebt nog geen aanslag naar aanleiding van je aangifte en je zegt zelf dat je geen voorlopige aanslag hebt gehad. Blijft er weinig over om nu al bezwaar tegen te maken. :)
pi_108597254
Was er niet eens in het nieuws dat 1 op de 10 vooraf ingevulde aangiftes een fout bevatte? Tja, ik snap mensen ook niet. Hoe lui kun je zijn als je al niet eens een jaaropgaaf kan overtypen :')

Maar ik las nu ook dat sommige hypotheekgegevens vooraf ingevuld worden. Vraag me af hoe de Belastingdienst dat weet...
pi_108598628
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 19:21 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Waar wil je bezwaar tegen maken dan?
Je hebt nog geen aanslag naar aanleiding van je aangifte en je zegt zelf dat je geen voorlopige aanslag hebt gehad. Blijft er weinig over om nu al bezwaar tegen te maken. :)
Nou ja, als ik 'm onveranderd indien, moet ik EUR 1900,- betalen. Ik moet iets terug betalen wat ik niet heb ontvangen.
  donderdag 1 maart 2012 @ 20:09:51 #284
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108598795
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 20:07 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Nou ja, als ik 'm onveranderd indien, moet ik EUR 1900,- betalen. Ik moet iets terug betalen wat ik niet heb ontvangen.
Je kunt ook eerst even bellen en vragen hoe ze aan de voorlopige aanslag komen.
Of je haalt de voorlopige aanslag uit je aangifte, wacht tot ze een aanslag opleggen en maakt dan bezwaar tegen het feit dat er (in jouw ogen) ten onrecht een voorlopige aanslag is verrekend.
pi_108600064
Ik snap er helemaal niks van, het programma biedt mij helemaal niet aan om vooraf ingevulde gegevens te downloaden. handmatig openen werkt ook niet want het bestand is er niet. Weet iemand hier raad mee?
pi_108615437
Ben ik nou genaaid door de belastingdienst of wat?

In 2009 zat ik nog op school en had ik m.b.t. die studie aftrekposten á pakweg 600 euro. Nou heb ik in datzelfde jaar ook één bijverdienste á 700 euro gehad. Aangezien ik over 2011 nog aftrekruimte heb zat ik even terug te kijken naar mijn verdiensten over 2009, aangezien ik toen niets heb ontvangen (aanslag was nihil). Blijkbaar is die 600 euro afgetrokken van die 700 euro die ik verdiend had en vervolgens heb ik niks terug gehad. Aangezien die post al een keer is afgetrokken kan ik hem niet meer aftrekken als restant en ben ik dus eigenlijk genaaid.

Klopt dit of kan dit niet?
pi_108615703
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 08:36 schreef Aardappel2610 het volgende:
Ben ik nou genaaid door de belastingdienst of wat?

In 2009 zat ik nog op school en had ik m.b.t. die studie aftrekposten á pakweg 600 euro. Nou heb ik in datzelfde jaar ook één bijverdienste á 700 euro gehad.
Hoe bedoel je? Is er 700 euro loonheffing ingehouden, of heb je 700 euro verdiend (in dat geval zal er waarschijnlijk heel weinig/geen lonheffing zijn ingehouden).
quote:
Aangezien ik over 2011 nog aftrekruimte
Aftrekruimte? Hoe bedoel je?
quote:
heb zat ik even terug te kijken naar mijn verdiensten over 2009, aangezien ik toen niets heb ontvangen (aanslag was nihil). Blijkbaar is die 600 euro afgetrokken van die 700 euro die ik verdiend had en vervolgens heb ik niks terug gehad. Aangezien die post al een keer is afgetrokken kan ik hem niet meer aftrekken als restant en ben ik dus eigenlijk genaaid.

Klopt dit of kan dit niet?
Kosten die je in 2009 hebt gemaakt kan je sowieso niet opnemen in je aangifte over 2011. Ik snap dus niet helemaal wat je wil beter gezegd, waarschijnlijk snap jij het niet helemaal
pi_108615817
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 20:35 schreef maxmin het volgende:
Ik snap er helemaal niks van, het programma biedt mij helemaal niet aan om vooraf ingevulde gegevens te downloaden. handmatig openen werkt ook niet want het bestand is er niet. Weet iemand hier raad mee?
Daar zat ik ook mee te kutten net. Dan heb je waarschijnlijk vooraf al een keer wat ingevuld en opgeslagen (ik wel iig).

Hier kun je je gegevens downloaden:
https://webdiensten.belastingdienst.nl/VIADownload2012/index.html
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 2 maart 2012 @ 09:19:34 #289
862 Arcee
Look closer
pi_108616014
quote:
0s.gif Op woensdag 29 februari 2012 21:24 schreef Razer het volgende:
echt zou dit voor mij super nadelig zijn.
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 09:49 schreef Razer het volgende:
maar goed die paar euro extra betalen zullen het hem niet gaan doen
Nou dan. :+

quote:
Wel mooi dat je denkt te kunnen denken voor me, heiligboontje :P
Het was een vraag, zie vraagteken. :P
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_108621799
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 08:59 schreef DonJames het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Is er 700 euro loonheffing ingehouden, of heb je 700 euro verdiend (in dat geval zal er waarschijnlijk heel weinig/geen lonheffing zijn ingehouden).

[..]

Aftrekruimte? Hoe bedoel je?

[..]

Kosten die je in 2009 hebt gemaakt kan je sowieso niet opnemen in je aangifte over 2011. Ik snap dus niet helemaal wat je wil beter gezegd, waarschijnlijk snap jij het niet helemaal
Het is misschien wat simpel gezegd...

Ik kan geld terug krijgen mits ik aftrekposten heb over 2011. Nou dacht ik even dat ik nog studiekosten uit 2009 kon aftrekken, aangezien ik toen niks heb teruggekregen. Nou heb ik even gekeken naar mijn aangifte uit 2009 en viel mij op dat er nergens wordt gerept over een restant persoonsgebonden aftrek. Ik vermoed dat dat er niet is omdat ik een inkomen heb gehad in dat jaar. Ergens vind ik het onlogisch dat ik nu geen belasting terug kan vragen, terwijl ik toen dat wel zou hebben gehad als ik meer verdiend had.

[ Bericht 2% gewijzigd door Aardappel2610 op 02-03-2012 13:16:27 ]
pi_108622979
Trouwens iets wat ik onduidelijk vind in de vraagstelling van het programma:

Woonde u samen?

Dit is toch voor fiscaal partnerschap vast te stellen of niet?

Ik woonde in 2011 met mijn vader en moeder in huis. Ik ben geboren in 1983. Die beschrijving die erbij staat is behoorlijk onduidelijk vind ik. Ik heb nee ingevuld, want ik ben geen fiscale partner met een van beiden (dat zijn ze van elkaar lijkt me).
pi_108623346
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 13:10 schreef Aardappel2610 het volgende:

[..]

Ik kan geld terug krijgen mits ik aftrekposten heb over 2011. Nou dacht ik even dat ik nog studiekosten uit 2009 kon aftrekken, aangezien ik toen niks heb teruggekregen. Nou heb ik even gekeken naar mijn aangifte uit 2009 en viel mij op dat er nergens wordt gerept over een restant persoonsgebonden aftrek. Ik vermoed dat dat er niet is omdat ik een inkomen heb gehad in dat jaar. Ergens vind ik het onlogisch dat ik nu geen belasting terug kan vragen, terwijl ik toen dat wel zou hebben gehad als ik meer verdiend had.
Ik heb dat wel.. misschien dat het pas boven een bepaald bedrag meegenomen kan worden?

EDIT: Volgens mij niet. Je hebt aangifte gedaan over 2009 en daarbij die studiekosten opgegeven? En geen inkomen?

[ Bericht 5% gewijzigd door Me_Wesley op 02-03-2012 14:06:28 ]
'And I called your name,
pi_108624752
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 13:49 schreef _VoiD_ het volgende:

Woonde u samen?

Ik woonde in 2011 met mijn vader en moeder in huis. Ik ben geboren in 1983. Die beschrijving die erbij staat is behoorlijk onduidelijk vind ik. Ik heb nee ingevuld, want ik ben geen fiscale partner met een van beiden (dat zijn ze van elkaar lijkt me).
Dan ben je WEL fiscaal partner. Als kind zijnde ben je dat normaal niet, maar tot een bepaalde leeftijd. Aangezien jij geboren bent voor 1984 en alsnog bij je ouders woont zijn julie dus fiscale partners. MAAR omdat je vader en moeder natuurlijk al fiscaal partner van elkaar zijn, kunnen ze niet ook nog eens fiscaal partner met jou zijn :P dus dan lijkt het me dat je wel gewoon NEE in kunt vullen.
pi_108625414
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 13:10 schreef Aardappel2610 het volgende:

[..]

Dat is niet onlogisch. Je hebt toen geen belasting betaald. Als je toen (iets) meer zou hebben verdiend nog steeds niet. Je gaat er dus niet op achteruit, je had er alleen méér vooruit op kunnen gaan.
pi_108625608
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 13:49 schreef _VoiD_ het volgende:

Woonde u samen?

Woonde u samen in 2011? Ja (want je bent van voor 1984)
Stond u in 2011 op hetzelfde adres ingeschreven als uw huisgenoot? Ja

Daarna volgen een hele rits met vragen waar je volgens mij overal 'nee' op kan antwoorden. Dan staat er als het goed is onderaan 'U hebt geen fiscaal partner'.

Denk dat je hem zo moet invullen.
Deze reactie was waarschijnlijk bedoeld om mijn naamsbekendheid te vergroten.
pi_108625668
Oh ja je hebt gelijk. Ik kreeg die hele rits vragen niet te zien, vulde de datum niet goed in bij periode :)
  vrijdag 2 maart 2012 @ 15:27:47 #297
62913 Blik
The one and Only!
pi_108626491
Belasting doen is nog nooit zo makkelijk geweest. Alle data downloaden m.b.v. Digi-D, hypotheekoverzicht en studiekosten erbij en klaar is kees.

Al met al 10 minuten werk :)
pi_108628403
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 15:04 schreef Strooper het volgende:

[..]

Woonde u samen in 2011? Ja (want je bent van voor 1984)
Stond u in 2011 op hetzelfde adres ingeschreven als uw huisgenoot? Ja

Daarna volgen een hele rits met vragen waar je volgens mij overal 'nee' op kan antwoorden. Dan staat er als het goed is onderaan 'U hebt geen fiscaal partner'.

Denk dat je hem zo moet invullen.
Ja, inderdaad logischer.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 16:22:04 #299
62913 Blik
The one and Only!
pi_108628784
Vraag over studiekosten. Vriendin doet opleiding voor systeemtherapeut. Daarvoor moet ze ook supervisie doen (een ervaren systeemtherapeurt die haar "coacht"). Is dit ook aftrekbaar voor de belasting?
pi_108629377
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 16:22 schreef Blik het volgende:
Vraag over studiekosten. Vriendin doet opleiding voor systeemtherapeut. Daarvoor moet ze ook supervisie doen (een ervaren systeemtherapeurt die haar "coacht"). Is dit ook aftrekbaar voor de belasting?
Wat moet ze doen? Kost dat geld? Van wie moet het? Ik snap het niet..

ik heb ook geen idee wat een systeemtherapeut is, moet m'n computer daarheen als 'ie overspannen is?
  vrijdag 2 maart 2012 @ 16:37:47 #301
62913 Blik
The one and Only!
pi_108629441
vol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')