Thanks.quote:
Dacht ik ook. Maar ik zag dit deel niet in mijn AT. Vandaar de vraag,...quote:Reeks zou het toch automatisch moeten worden als je een volgend deel opent, of werkt dat niet zo? En bij een reeks vermeld je toch niet meer de vorige topics of wel?
Je kan dit inderdaad middelen: http://www.belastingdiens(...)nde_inkomens-01.htmlquote:Op vrijdag 20 januari 2012 19:13 schreef Laureline het volgende:
Even een hele naieve vraag, maar ik heb het nooit eerder bij de hand gehad: ik ben freelancer, en heb afgelopen jaar ineens een veelvoud verdiend van mijn inkomen de voorafgaande jaren. Moet ik hierover nu de volle mep belasting betalen, of wordt dat nog gemiddeld/verrekend met mijn sneue inkomentje van de jaren hiervoor?
Je moet inderdaad de volle mep betalen.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 19:13 schreef Laureline het volgende:
Even een hele naieve vraag, maar ik heb het nooit eerder bij de hand gehad: ik ben freelancer, en heb afgelopen jaar ineens een veelvoud verdiend van mijn inkomen de voorafgaande jaren. Moet ik hierover nu de volle mep belasting betalen, of wordt dat nog gemiddeld/verrekend met mijn sneue inkomentje van de jaren hiervoor?
Voldoet het actief niet aan de voorwaarden voor activering dan?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 18:12 schreef Tha_Duck het volgende:
Ach wat maakt het uit
Net even de ondernemers variant ingevuld van de aangifte IB en dat gaat me prima af. Alle cijfertjes heb ik netjes voorhanden vanuit mijn administratie pakket dus dat is geen probleem. Lastiger was het om de echte loongegevens van 2010 te zoeken, die waren al gearchiveerd en tussen 2011 en 2010 zat wel wat verschil met oa arbeidskorting. Maar goed, komt niet op een euro.
Zit alleen in de vof nu nog met een materiele activa die ik in 2011 opgevoerd heb, die had ik niet moeten doen maar de boekhouding is nu al geslotenDus dan maar een balanstransactie in 2012 dat het apparaat afgeschreven is haha
Ik dacht dat je het ging gebruiken om je schuld bij mij in te lossen.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:37 schreef Nizno het volgende:
ook even ingevuld... toch weer een extra zakcentje voor de vakantie.... alleen nog geen zin om hem op te sturen
echt niet.. ik krijg de helft van de woning die jij gaat kopen dit jaarquote:Op vrijdag 20 januari 2012 23:25 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik dacht dat je het ging gebruiken om je schuld bij mij in te lossen.
Het ging om mijn huidige eigen woning, niet om mijn toekomstige eigen woning.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 00:43 schreef Nizno het volgende:
[..]
echt niet.. ik krijg de helft van de woning die jij gaat kopen dit jaar
ik bezit al jouw woningen voor 50%...quote:Op zaterdag 21 januari 2012 07:56 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Het ging om mijn huidige eigen woning, niet om mijn toekomstige eigen woning.
Nee, het teveel ontvangen bedrag aan zorgtoeslag wordt niet gelijk in mindering gebracht op je teruggave inkomstenbelasting.quote:Op zondag 22 januari 2012 17:25 schreef Ori het volgende:
Ik heb in 2011 vermoedelijk te veel zorgtoeslag ontvangen. Voor dat jaar baseerde de belastingdienst zich namelijk nog op het oude jaarinkomen van 2010, dat lager was. Dus dat wordt een gedeelte terugbetalen. Als ik de aangifte 2011 invul (met het hogere inkomen dus) en daar komt uit dat ik teruggave krijg, wordt daar dan gelijk de te veel ontvangen zorgtoeslag van af getrokken, of moet ik dat zelf regelen via een ander kanaal?
Nee, het kan immers nog een paar maanden duren voor je aanslag definitief is vastgesteld en dan ook je toeslagen worden vastgesteld.quote:Op zondag 22 januari 2012 17:39 schreef Ori het volgende:
Ok, bedankt.
Werkt het dan ook gelijk door voor zorgtoeslag 2012?
Voor dit jaar is de toeslag voor mij dus ook vastgesteld op een te hoog bedrag. Maar straks na de aangifte weet de bd dus mijn nieuwe hogere inkomen 2011, dat vermoedelijk ook ongeveer hetzelfde zal uitkomen dit jaar. Wordt dan mijn toeslag voor de resterende maanden van dit jaar automatisch al verlaagd?
Ik zou ze voor het gemak apart invoeren.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:40 schreef liefkleinmeisje het volgende:
Ik heb vandaag twee jaaropgaven gekregen van hetzelfde bedrijf. 1 over de periode dat ik er stage liep, 1 over de periode daarna toen ik er aan het werk ben gegaan. Moet ik deze bij elkaar optellen of los van elkaar invoeren, of maakt het niet uit?
En kan ik over 2011 nog gewoon huurtoeslag aanvragen nadat ik aangifte heb gedaan, of moet ik dat eerst doen? (ik weet dat het sowieso voor 1 april moet, maar maakt de volgorde nog uit?)
In je aangifte kun je er niets mee.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 17:53 schreef rene90 het volgende:
Net even de jaaropgaven ingevuld in het programma van de belastingdienst, en ik moet 190 euro terugbetalen. Maar kan ik nog iets met die ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage? Ik heb 2558 afgestaan (2 banen) bij een totaal aan 26364 aan inkomsten uit loondienst.
Oke bedankt, is verzondenquote:Op vrijdag 27 januari 2012 19:04 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
In je aangifte kun je er niets mee.
Als er teveel is ingehouden, betaalt de belastingdienst dit automatisch terug.
nope, ze werken echt met acceptgirootjes.. die je binnen 6 weken mag voldoen.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 19:55 schreef rene90 het volgende:
[..]
Oke bedankt, is verzondenGaat dat automatisch van je rekening af wat je moet betalen? Aangezien ik in het buitenland zit op dat moment.
Afgelopen week ook gedaan voor mijn vrouw.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 19:20 schreef Strooper het volgende:
[..]
Je kan dit inderdaad middelen: http://www.belastingdiens(...)nde_inkomens-01.html
Daar kan wel een tijdje overheen gaan. Gisteren kregen wij brieven retour met teksten als "op 9 december 2011 hebben wij uw verzoek tot middeling ontvangen".quote:Op zaterdag 28 januari 2012 00:58 schreef HarryP het volgende:
Nog geen bericht terug van de belastingdienst overigens.
Het kan ook heel snel. Voor mezelf en voor een paar klanten had ik binnen vier weken de beschikking al binnen.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 09:45 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Daar kan wel een tijdje overheen gaan. Gisteren kregen wij brieven retour met teksten als "op 9 december 2011 hebben wij uw verzoek tot middeling ontvangen".
Jawel. Je vult alles netjes in.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 09:49 schreef inXs het volgende:
Ik heb een eigen huis en krijg uiteraard HRA. Zo heb ik ook recent een brief van de BD gekregen over mijn nieuwe HRA berekening voor 2012, dit krijg ik maandelijks terug. So fas so good.
Nu heb ik ook mijn jaaropgaven binnen en vul ik alles in, in het BD programma. Hierin moet ik ook wederom aangeven of ik een eigen huis heb en hoeveel rente ik heb betaald in 2011. Dit is uiteraard aftrekbaar. Ofwel, aan het einde van de rit in het programma, krijg ik volgens hetzelfde programma geld terug, aangezien de rente aftrekbaar is. Alleen heb ik in 2011 deze rente maandelijks al teruggekregen. Moet ik dan gewoon in het BD programma niet invullen dat ik een eigen heb? Of hoe werkt dat precies?
Als je elk jaar 52% betaalt valt er niks te middelen.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 10:51 schreef ManAtWork het volgende:
Het kan ook heel snel. Voor mezelf en voor een paar klanten had ik binnen vier weken de beschikking al binnen.
Klopt. Daarom creëer ik één keer in de drie jaar een reden om te middelen.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 11:22 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Als je elk jaar 52% betaalt valt er niks te middelen.
Hoe bedoel je dit? Spaar je aftrekposten op (kan dat?) heb je een andere creatieve methode?quote:Op zaterdag 28 januari 2012 11:25 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Klopt. Daarom creëer ik één keer in de drie jaar een reden om te middelen.
Als ondernemer ben je iets flexibeler dan als loonslaaf. Als je begrijpt wat ik bedoel,...quote:Op zaterdag 28 januari 2012 15:46 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit? Spaar je aftrekposten op (kan dat?) heb je een andere creatieve methode?
Ja. Je kan een aantal maal per jaar een wijziging indienen. De eerste aanslag van 2012 is BSN.H.20.01 en dat kan oplopen (d.m.v. wijzigingen) tot BSN.H.20.05 aangezien BSN.H.20.06 de definitieve aanslag wordt.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 17:05 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Als ik nu de voorlopige aanslag invul een geen aftrekposten invul (dus niets ga ontvangen), om zo het bedrag aan hypotheekrenteaftrek in 1 maal te ontvangen bij de aangifte IB 2012, dan kan dit toch wel gewoon op elk gewenst moment gewijzigd worden mocht ik toch voorlopige teruggaaf willen ontvangen? Gewoon opnieuw invullen en insturen?
Mooi, dank je!quote:Op zaterdag 28 januari 2012 17:12 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Ja. Je kan een aantal maal per jaar een wijziging indienen. De eerste aanslag van 2012 is BSN.H.20.01 en dat kan oplopen (d.m.v. wijzigingen) tot BSN.H.20.05 aangezien BSN.H.20.06 de definitieve aanslag wordt.
Had ik van jou ook wel verwacht.quote:
H.26 is de definitieve aanslag. Maar dat is een detail.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 17:12 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Ja. Je kan een aantal maal per jaar een wijziging indienen. De eerste aanslag van 2012 is BSN.H.20.01 en dat kan oplopen (d.m.v. wijzigingen) tot BSN.H.20.05 aangezien BSN.H.20.06 de definitieve aanslag wordt.
Nee, dit is niet veranderd.quote:Op zondag 29 januari 2012 01:50 schreef copyfile het volgende:
Zijn ergens de regels te vinden voor aftrek van een laptop die voor school wordt gebruikt (Niet verplicht) ? Heb vorig jaar wel een deel als kosten ingevult (aanschafprijs-10% restwaarde / 3jaar) alleen nu zie ik explisiet staan dat laptops meestal niet in aanmerking komen. Is dit gewijzigd of mocht dit vorig jaar eigenlijk ook niet ?
Als je de zoekfunctie op de site van de belastingdienst had gebruikt, was dit je eerste link geweest.quote:Let op!
Gaat het om een duurzaam goed dat ook door mensen die deze studie of opleiding niet volgen, wordt gekocht? Bijvoorbeeld een computer of bijbehorende apparatuur? Dan komt de afschrijving van deze duurzame goederen alleen voor aftrek in aanmerking als u deze speciaal nodig hebt voor uw studie of opleiding.
Gebruikte u het duurzame goed voor een deel ook privé? Dan mag u het deel voor privégebruik niet als kosten aftrekken. Voor computers en randapparatuur, zoals een scanner of een printer, geldt een levensduur van 3 jaar en een restwaarde van 10%.
Je hebt de juiste antwoorden gegeven op 'gekochte woning' en 'verkochte woning'?quote:Op zondag 29 januari 2012 08:33 schreef Chevalric het volgende:
Wij hebben in 2011 een nieuwbouwhuis in aanbouw gehad. Begin november is het opgeleverd. Tijdens de bouw hebben we de rente laten betalen uit het bouwdepot. We zijn er half december ingetrokken en hebben onze oude woning eind december verkocht.
Hoe geef ik dit allemaal op bij de aangifte?
Ik heb nu de twee woningen als eigen woning aangegeven met als einddatum 19 december voor de oude woning en 20 december als startdatum voor de nieuwe woning.
Bij betaalde rente heb ik alleen de rente van de oude hypotheek nog ingevuld. Ik vermoed dat ik hier ook de rente van nieuwe hypotheek minus de ontvangen bouwdepot rente bij moet optellen?
Verder moet ik dan nog ergens onze huidige hypotheekschuld kwijt, lijkt mij?
Want? Een deel is een box 3 lening?quote:Op zondag 29 januari 2012 15:17 schreef Geerd het volgende:
Ohw kak volgens mij is het niet helemaal goed gegaannaja ik hoor het vanzelf wel
Nee volgens mij wat vergeten bij het overzicht staat er niks bij, nee heb niks te maken met box 2 of 3 dus alleen in me eigen nadeelquote:Op zondag 29 januari 2012 15:19 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Want? Een deel is een box 3 lening?
Jup al even gekeken op internet hoe te wijzigen, gewoon opnieuw downloaden en invullen alleen lukt dat natuurlijk niet meer krijg dezelfde gegevens.quote:Op zondag 29 januari 2012 15:30 schreef ManAtWork het volgende:
Tsja, het blijft vaag. Maar aangezien je weet waar het fout zit, weet je ook waar je het moet corrigeren.
Gewoon opnieuw invullen en verzenden.quote:Op zondag 29 januari 2012 15:38 schreef Geerd het volgende:
[..]
Jup al even gekeken op internet hoe te wijzigen, gewoon opnieuw downloaden en invullen alleen lukt dat natuurlijk niet meer krijg dezelfde gegevens.
Ik dacht laat ik het dit jaar eens zelf proberenvorig jaar eerste jaar naar dat ik een huisje had gekocht gewoon laten doen.
En nu vroeg die idd of ik de gegevens van vorig jaar weer wou gebruiken etc.
Nou mooi toch hup even jaar opgaaf van werkgever invullen gegevens van hypotheek derbij hup weg ermee
Maja hun zien natuurlijk ook wel dat het niet klopt neem ik aan, het is in me eigen nadeel is toch niet strafbaar ofzo ?
Aah wacht eens even ik had op specificeer moeten drukken, daar kan je dus de naam en nummer van je hypotheek in vullen hehehe ik heb hem dus incompleet verzonden
Lees dit maar eens door. In 2012 is de leeftijd overigens verlaagd naar 21 jaar.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 20:29 schreef becky27 het volgende:
Ik heb wat vragen
- Uitgaven voor levensonderhoud kinderen jonger dan 30 jaar? Wat houdt dat in?
Lees dit maar eens door.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 20:29 schreef becky27 het volgende:
- Man heeft een lijfrenteverzekering/ beleggingsverzekering als pensioenopbouw. Dat was spaarloon en gedeeltelijk zelf afdragen. Dat is blijkbaar aftrekbaar. Hoe?
Wat jij wil. Dat maakt niks uit. Zolang het maar voor 1 april gebeurd.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 20:29 schreef becky27 het volgende:
- Wat moest nou eerst? De kinderopvangtoeslag en dan de 'grote aangifte' of andersom?
Wanneer die extra lening enkel is aangewend voor de verbouwing (en je dit eventueel later kunt onderbouwen met facturen richting de Belastingdienst bij een vragenbrief) zijn ook deze rentekosten aftrekbaar in box 1 bij de eigen woning. Eventuele afsluitprovisie, taxatiekosten en notariskosten m.b.t. de hypotheek zijn overigens ook aftrekbaar.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 20:29 schreef becky27 het volgende:
- We hebben verbouwd, extra hypotheek genomen, kosten gemaakt, die kan ik ook opvoeren onder woning?
Die kan je opvoeren als schuld in box 3 (sparen en beleggen).quote:Op dinsdag 31 januari 2012 20:29 schreef becky27 het volgende:
- En.... en ik heb daar nog nooit iets mee gedaan, maar ik heb een studieschuld bij het IBG van pak 'm beet 19.000 euro. Ik las dat je daar iets mee kan. Hoe?
Hier staat hoe deze heffingskorting berekend dient te worden.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 20:29 schreef becky27 het volgende:
- Nog 1, ik heb tot september 4 uur per week ouderschapsverlof gehad. Dat is niet veel, je krijgt er toch alleen iets van terug als je in 2010 minder verdiende als in 2012.
Bronquote:Tot wanneer kan ik een toeslag over 2012 aanvragen?
Wilt u kinderopvangtoeslag aanvragen? Doe dat dan zo snel mogelijk. Als u deze toeslag aanvraagt wanneer uw kind al naar de kinderopvang gaat, dan kunt u alleen nog kinderopvangtoeslag krijgen voor de maand waarin u de toeslag aanvraagt en voor de maand ervoor.
Bedrag moet je pas invullen als je boven dat bepaald bedrag komt.quote:Op woensdag 1 februari 2012 09:57 schreef becky27 het volgende:
Thanx, alleen 1 ding snap ik nog niet, ik zal gekke henkie wel zijn.
Er staat nergens in box 3 dat je een bedrag moet invullen, dus waar voer ik die studieschuld op? Ik heb geen 41.000 euro op de spaar staan (dan had ik ook geen studieschuld meer).
Begrijp er eerlijk gezegd weinig van. In dat stuk gaat het over kwartalen, moet je dan per kwartaal een aangifte doen vwb levensonderhoud kinderen jonger dan 30 jaar?quote:Op dinsdag 31 januari 2012 22:40 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Lees dit maar eens door. In 2012 is de leeftijd overigens verlaagd naar 21 jaar.
Stel: Als ik mijn zoon van 19 zijn opleiding, kost en inwoning betaal, zo'n 600 per maand. Kan ik dan 12*600 euro aftrekken?quote:- van 18 tot 30 jaar minimaal ¤ 408 per kwartaal
- van 18 tot 30 jaar meer dan 50% bijdrage in de totale kosten én minimaal ¤ 700 per kwartaal
De aftrek voor levensonderhoud gebruikt forfaitaire bedragen. Als jij een bepaald bedrag per kwartaal aan levensonderhoud voor je kind kwijt bent,dan mag je per kwartaal een forfaitair bedrag aftrekken, mits de zoon zelf niet in zijn levensonderhoud voorziet (dus geen bijbaan enzo).quote:Op woensdag 1 februari 2012 10:09 schreef Wokkel het volgende:
Stel: Als ik mijn zoon van 19 zijn opleiding, kost en inwoning betaal, zo'n 600 per maand. Kan ik dan 12*600 euro aftrekken?
Hoe toon ik kosten vwb huur, kost en inwoning aan?
Die forfaitare bedragen zijn toch de bedragen die ik uit die tabel had gequote?quote:Op woensdag 1 februari 2012 10:18 schreef Maharbal het volgende:
[..]
De aftrek voor levensonderhoud gebruikt forfaitaire bedragen. Als jij een bepaald bedrag per kwartaal aan levensonderhoud voor je kind kwijt bent,dan mag je per kwartaal een forfaitair bedrag aftrekken, mits de zoon zelf niet in zijn levensonderhoud voorziet (dus geen bijbaan enzo).
Nee, niet elk kind van 18+ die een opleiding/cursus volgt krijgt stufi. Het kan bijvoorbeeld ook om LOI curssussen etc gaan.quote:Maar nu jij het hebt over een opleiding ga ik er vanuit dat je zoon studiefinanciering krijgt. In dat geval bestaat er geen recht op aftrek voor levensonderhoud.
Het gaat inderdaad om die bedragen. Er staat minimaal omdat je minimaal zoveel aan je kind moet hebben uitgegeven. Als dat het geval is, DAN mag je de forfaitaire bedragen aftrekken.quote:Op woensdag 1 februari 2012 10:25 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Die forfaitare bedragen zijn toch de bedragen die ik uit die tabel had gequote?
Omdat daar 'minimaal' stond had ik de indruk dat het dus ook meer moest kunnen zijn en hoe ik dat dan kan opgeven zonder bonnetjes enzo. Of begrijp ik jouw antwoord niet helemaal goed?
Dat snap ik. Ik had alleen niet door dat je een hypothetische vraag stelde. Er is recht op aftrek als er inderdaad geen recht bestaat op studiefinanciering (en kinderbijslag en nog wat andere kleine regelingen in de wet op het hoger onderwijs).quote:Nee, niet elk kind van 18+ die een opleiding/cursus volgt krijgt stufi. Het kan bijvoorbeeld ook om LOI curssussen etc gaan.
Hoewel ik al aardig wat koffie op heb ben ik toch nog traag van begrip vandaag, excuus daarvoor.quote:Op woensdag 1 februari 2012 10:27 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Het gaat inderdaad om die bedragen. Er staat minimaal omdat je minimaal zoveel aan je kind moet hebben uitgegeven. Als dat het geval is, DAN mag je de forfaitaire bedragen aftrekken.
De vraag is in zoverre hypothetisch dat ik iemand ken die in zo'n situatie zit en het een mooie opsteker zou zijn als hierdoor een extra aftrekpost binnen het bereik zou liggen.quote:Dat snap ik. Ik had alleen niet door dat je een hypothetische vraag stelde. Er is recht op aftrek als er inderdaad geen recht bestaat op studiefinanciering (en kinderbijslag en nog wat andere kleine regelingen in de wet op het hoger onderwijs).
Bij mij in de tabel staat dat je onder de door jou gegeven omstandigheden ¤ 700 per kwartaal mag aftrekken. Let wel, de bedragen die je mag aftrekken zijn dus per kwartaal, niet per maand. Je kunt in jouw situatie dus in totaal ¤ 2.800 aftrekken.quote:Op woensdag 1 februari 2012 10:35 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Hoewel ik al aardig wat koffie op heb ben ik toch nog traag van begrip vandaag, excuus daarvoor.
Dus als ik 600 per maand uitgeef aan kost, inwoning en opleiding voor een kind van 19 dan valt dat onder die twee rijen in de tabel. Daarmee kan ik dan ook de forfaitare bedragen aftrekken, die zijn in dit geval die 600 per maand (want meer dan 50% bijdrage in totale kosten en minimaal 700 per kwartaal).
Een aftrekpost van 1800 per kwartaal, 7200 per jaar.
Klopt dat zo? Als het niet klopt, wat zou het dan moeten zijn?
[..]
De vraag is in zoverre hypothetisch dat ik iemand ken die in zo'n situatie zit en het een mooie opsteker zou zijn als hierdoor een extra aftrekpost binnen het bereik zou liggen.
Geen peil op te trekken. Bij mij meestal in mei/juni.quote:Op woensdag 1 februari 2012 10:38 schreef Oliver23 het volgende:
Als je de aangifte vorige week digitaal hebt verstuurd, wanneer betaald de Belastingdienst meestal uit?
ahaas, dacht ik al. Je kan het alleen aftrekken als je een bak spaargeld hebt. En dat is hier dus niet het geval.quote:Op woensdag 1 februari 2012 10:05 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Bedrag moet je pas invullen als je boven dat bepaald bedrag komt.
De vragen zijn dus: 'heb je spaargeld, vermogen etc" -> Ja.
"Komt dit boven de drempel?" -> Nee.
MaW: ik dacht dat je zei dat het veranderd was? Maar als ik de IB 2011 open dan is het nog steeds als vanouds, de controlevraag of je vermogen/spaargeld had, met vervolgens de vraag of dat boven de drempel uitkwam.
Dat klopt. Je kunt dus boven die ¤ 41.000 het bedrag ter hoogte van je studieschuld extra sparen zonder belast te worden in box 3.quote:Op woensdag 1 februari 2012 10:47 schreef becky27 het volgende:
[..]
ahaas, dacht ik al. Je kan het alleen aftrekken als je een bak spaargeld hebt. En dat is hier dus niet het geval.
Inderdaad, daar bevat de tabel nog een extra kolom aan de rechterkant! Bizar dat dit niet zichtbaar is op de nieuwe site van de BD, slecht getest blijkbaar die migratie.quote:Op woensdag 1 februari 2012 10:42 schreef Maharbal het volgende:
edit: dit is wellicht duidelijker dan de site die jij post: http://download.belasting(...)0_ib2731t12fdbui.pdf
Ja, ik kon 'm inderdaad ook al niet zien!quote:Op woensdag 1 februari 2012 11:07 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Inderdaad, daar bevat de tabel nog een extra kolom aan de rechterkant! Bizar dat dit niet zichtbaar is op de nieuwe site van de BD, slecht getest blijkbaar die migratie.
Zou je eventueel kunnen opvragen ja, of bellen bij de BD. Belastingadviseurs hebben een speciale inlogcode etc. waarmee ze alles zo kunnen opvragen (telefonisch), dus misschien ken je er een die je je BSN toevertrouwt?quote:Op woensdag 1 februari 2012 11:09 schreef LoggedIn het volgende:
Kan je ergens je belastingaangifte van voorgaande jaren opvragen? Die dingen krijg je altijd per post, dus als ze al niet een keer bij het oud papier gegaan zijn, liggen ze "ergens" in een doos, achterin een kast, ... Eigenlijk wil ik dat papiertje dus nogmaals ontvangen (of gewoon à la 2011, digitaal). Kan dat?
Ik heb in 2011 bijna 10x zoveel verdient als in 2009, dus ik wil kijken of er nog voordeel valt te halen uit dat middelen
Daar kom ik op 131 terugbetalen uit, dan moet ik vast nog wel studiekosten etc af kunnen trekken hopelijkquote:Op woensdag 1 februari 2012 21:53 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Download gewoon het aangifteprogramma en vul dat in. Net zoveel moeite als de relevante gegevens op een willekeurige website invullen.
Waarschijnlijk doordat meer van je inkomen in 't 52% tarief valt, en je dus meer moet betalen (relatief).quote:Op donderdag 2 februari 2012 13:42 schreef klubikwapperdam het volgende:
Even een korte vraag misschien heeft iemand daar antwoord op...
in 2010 55000 euro verdiend ongeveer, kreeg met verrekening van mijn voorlopige teruggaaf en hypotheekrenteaftrek nog 700 euro terug.
in 2011 66000 euro verdiend, zelfde bedrag gehad als in 2010 via voorlopige teruggaaf, jammer genoeg krijg ik nu geen 700 euro terug maar kom ik precies uit op 0....
Beetje vreemd aangezien je meer verdiend en normaal dus meer kan aftrekken en dit jaar nu niks terug krijgt, enigste wat ik ondervonden heb is dat ik veel meer premie volksverzekeringen betaald heb waardoor het verschil kleiner word wat je kan aftrekken...
ongemerkt toch de belastingen omhoog gegaan in 2011 waarschijnlijk?!
Greetz
Reeds ontvangen voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting (dat in jouw geval betrekking heeft op de aftrekpost i.v.m. eigen woning).quote:Op zondag 5 februari 2012 17:49 schreef Barretje80 het volgende:
ik zal wel helemaal blind zijn geworden![]()
maar ik kan niet vinden waar ik mijn reeds uitbetaalde (gekregen) HRA moet opgeven
quote:Op zondag 5 februari 2012 17:49 schreef Barretje80 het volgende:
ik zal wel helemaal blind zijn geworden![]()
maar ik kan niet vinden waar ik mijn reeds uitbetaalde (gekregen) HRA moet opgeven
Je krijgt studiefinanciering, dus je zit vast aan de normbedragen. Wat weer gunstig is voor jou, aangezien je de daadwerkelijke kosten niet kan aftrekken omdat jij die niet hebt gemaakt.quote:Op maandag 6 februari 2012 11:50 schreef VulcanRaven het volgende:
Even een vraagje m.b.t. studiekosten.Mijn situatie is als volgt:
Ik heb een bijbaan en ik krijg studiefinanciering i.c.m. een aanvullende beurs. Mijn studiekosten bestaan uit schoolgeld en boekengeld. Deze kosten betalen mijn ouders en ik beide voor de helft. Heeft het voor mij voordeel als ik bij mijn aangifte mijn studiekosten etc. aangeef? Aangezien het wel wat moeite zal kosten om alle bonnetjes van boeken etc. bij elkaar te zoeken en ik mij afvraaf of ik hier wel iets mee win?
Nee, kan niet. Bovendien kan je niets ontvangen wat je niet hebt betaald.quote:Op maandag 6 februari 2012 14:13 schreef Hoplahopla het volgende:
Ik heb twee vragen:
1. Kan ik te weinig ontvangen heffingskorting uit 2008 verrekenen met mijn aangifte over 2011? Ik heb twee jaar gestudeerd en heel weinig verdiend, dus nooit iets kunnen ontvangen.
Als je geen studiekosten hebt gemaakt in 2011 kan je ze ook niet aftrekken in 2011.quote:2. Klopt het dat studiekosten uit voorgaande jaren afgetrokken kunnen worden als ik ben gestopt met de studie en ik de studieschuld bij de DUO volledig heb afgelost?
Jammer. Dat dacht ik al.quote:Op maandag 6 februari 2012 14:17 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, kan niet. Bovendien kan je niets ontvangen wat je niet hebt betaald.
Het gaat om voorgaande jaren waarin ik ze niet heb kunnen aftrekken door het ontbreken van een inkomen. Ik weet dat je ze dan kunt aftrekken in opvolgende jaren, maar ik vraag me even af hoe het zit wanneer je een studieschuld volledig hebt afgelost. Ik ben gestopt met de studie en had het geld wel om de schuld af te lossen.quote:Op maandag 6 februari 2012 14:17 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als je geen studiekosten hebt gemaakt in 2011 kan je ze ook niet aftrekken in 2011.
Zo werkt het niet helemaal. Je had ze moeten aftrekken in het jaar waarin je ze had gemaakt. Je had geen inkomen in die jaren, dus geen profijt van die aftrekpost. ALS (en dat hoeft niet per sé) dit allemaal tot gevolg heeft dat je je persoonsgebonden aftrek niet kon gebruiken, mag je die wel meenemen naar een volgend jaar.quote:Op maandag 6 februari 2012 14:19 schreef Hoplahopla het volgende:
...
Het gaat om voorgaande jaren waarin ik ze niet heb kunnen aftrekken door het ontbreken van een inkomen. Ik weet dat je ze dan kunt aftrekken in opvolgende jaren...
Ik zie niet wat dat hiermee te maken heeft. Studiekosten zijn studiekosten, of je dat nou uit eigen zak betaalt, van een kwijtgescholden beurs of van de stufi-leningquote:, maar ik vraag me even af hoe het zit wanneer je een studieschuld volledig hebt afgelost. Ik ben gestopt met de studie en had het geld wel om de schuld af te lossen.
1. Ja, ongeacht of je onder KOR valt administreer je kosten excl. btw.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 14:42 schreef v0lt026 het volgende:
Ik heb 2 vragen over ROW:
1) Ik neem aan dat de kosten excl. btw meegenomen moeten worden? (Voor de btw val ik onder de KOR, dus geen aangifte).
2) Ik heb een telefoon aangeschaft, wat zijn hier de regels voor? Het bedrag gaat de 450,- te boven dus ik zal moeten activeren. Is deze werkwijze dan correct? 700 / 3 = 233 p/j aan kosten? Of dient rekening gehouden te worden met een prive element?
Bvd!
Dank, met prive element bedoelde ik eigenlijk dat ik dacht dat er een speciale regeling was voor telefoons? Ik meende dat een computer bijv. voor 90% meegenomen mocht worden? Of is dit onzin..quote:Op dinsdag 7 februari 2012 14:44 schreef Wokkel het volgende:
[..]
1. Ja, ongeacht of je onder KOR valt administreer je kosten excl. btw.
2. Afschrijvingstermijn moet sowieso 5 jaar zijn. Als je iets ook prive gebruikt moet je daar rekening mee houden.
Dat een ander de kosten betaalt wil niet zeggen dat jij ze niet maakt of dat ze niet op jou drukken in de zin van de IB.quote:Op maandag 6 februari 2012 12:42 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je krijgt studiefinanciering, dus je zit vast aan de normbedragen. Wat weer gunstig is voor jou, aangezien je de daadwerkelijke kosten niet kan aftrekken omdat jij die niet hebt gemaakt.
Jawel, dat betekent dat wel.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 16:24 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat een ander de kosten betaalt wil niet zeggen dat jij ze niet maakt of dat ze niet op jou drukken in de zin van de IB.
...
Als jij dus een overeenkomst opstelt waarin je deze vordering opstelt kan je die gewoon opvoeren. Vervolgens schenken je ouders het gewoon jaarlijks terug tot 0.quote:Dit houdt ook in dat, indien ouders in enig jaar studiekosten betalen en het bedrag van die kosten - overeenkomstig een tussen de ouders en het kind/de belastingplichtige bestaande overeenkomst - door het kind/de belastingplichtige schuldig wordt gebleven, zodat op het moment van betaling door de ouders op het kind/de belastingplichtige een vordering ontstaat, het voor het kind/de belastingplichtige in beginsel mogelijk is de kosten als buitengewone lasten in aanmerking te nemen op het moment van betalen van die kosten door de ouders.
quote:5.4. Scholingsuitgaven door ouders voorgeschoten
Belastingplichtige volgt een opleiding en wil de kosten daarvan zelf betalen. De kosten van de opleiding worden door de ouders betaald terwijl hij het bedrag schuldig blijft. Bij wie zijn de uitgaven aftrekbaar en in welk jaar?
De scholingsuitgaven zijn aftrekbaar bij belastingplichtige in het jaar waarin de ouders de uitgaven doen. Op het moment van betaling door zijn ouders ontstaat immers een vordering op hem. Zie in dit verband het arrest van de Hoge Raad van 2 juni 2006, nr. 40 297, LJN: AX6372.
Nr. DGB2010/372M
Uiteraard geldt in de standaardsituatie dat degene die betaalt gewoon de kosten moet opvoeren. We kunnen allemaal kunstgrepen gaan bedenken om dat af te schuiven op anderen, maar dat was de vraag niet.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 16:24 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat een ander de kosten betaalt wil niet zeggen dat jij ze niet maakt of dat ze niet op jou drukken in de zin van de IB.
Maargoed, dat maakt hier verder weinig uit inderdaad.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door Maharbal op 07-02-2012 21:25:19 ]
Als je in heel 2011 studeerde en je kon nog lenen (en dat kun je als je je studenten OV hebt), dan mag je de normbedragen opvoeren ja.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:19 schreef Telates het volgende:
Ik snap geloof ik niet helemaal hoe die aftrekstudiekosten zit.
Situatie:
In 2011 studeerde ik, maar had geen recht meer op een prestatiebeurs maar had nog wel een studenten OV.
Mag ik nu het hele normbedrag opvoeren als aftrek, ongeacht of die kosten daadwerkelijk gemaakt zijn?
quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:22 schreef Bismarck het volgende:
Weet iemand de reden achter de nieuwe werkwijze voor box 3?
Tot en met het jaar 2010 werden er twee peildata (1 januari en 31 december) gebruikt om het gemiddelde vermogen te berekenen. Vanaf 2011 geldt er maar één peildatum (1 januari) voor de bepaling van het vermogen. [/edit]
Kan zowel positief- als negatief uitpakken voor mensen. Ik zie liever dat ze het gemiddelde over het hele jaar hanteren.
Uitgebreid:quote:Met ingang van 1 januari 2011 wordt het forfaitair rendement berekend op basis van het vermogen op het begin van het kalenderjaar (één peildatum). De belangrijkste reden voor deze wijziging is de invoering van de voorafingevulde aangifte. Door niet langer te werken met de einddatum van het jaar, is de relevante informatie voor het invullen van de aangifte ruim op tijd aanwezig, en kunnen de bestanden voor de vooringevulde aangifte tijdig worden gevuld zodat de belastingplichtigen tijdig een dergelijke aangifte kunnen doen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank je! Dat is best vriendelijk van onze overheid.quote:Op woensdag 8 februari 2012 08:31 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Als je in heel 2011 studeerde en je kon nog lenen (en dat kun je als je je studenten OV hebt), dan mag je de normbedragen opvoeren ja.
Lijkt me wel aardig kloppen. Is toch ook niet zo gek?quote:Op woensdag 8 februari 2012 21:26 schreef lau84 het volgende:
Voor de rekenwonders onder ons. Ik was inmiddels in 2011 het gehele jaar geen student meer, maar heb een beetje parttime nog gewerkt.
Ik woon nog keurig bij me ouders.
Mijn imkomsten waren: +/-12000. Mijn loonheffing was +/-1200. Mijn arbeidskorting was: +/-500.
Echter als ik dit invul in de belasting hulp, krijg ik op het eind voor het eerst in jaren 0euro terug.
Of doe ik iets fout?
4000 te betalen (grofweg), heffingskortingen a 2600, dan zit je al een heel eind. Ik snap je punt niet.quote:Op woensdag 8 februari 2012 21:26 schreef lau84 het volgende:
Voor de rekenwonders onder ons. Ik was inmiddels in 2011 het gehele jaar geen student meer, maar heb een beetje parttime nog gewerkt.
Ik woon nog keurig bij me ouders.
Mijn imkomsten waren: +/-12000. Mijn loonheffing was +/-1200. Mijn arbeidskorting was: +/-500.
Echter als ik dit invul in de belasting hulp, krijg ik op het eind voor het eerst in jaren 0euro terug.
Of doe ik iets fout?
Begrijp ik dat ook als je de kosten niet zelf gemaakt hebt je aftrek studiekosten kunt benutten? Het lijkt mijzelf sterk maar heb hier verder geen verstand van. Ik studeer duaal dus mijn werkgever betaalt boeken en collegegeld. Verder heb ik nog een nullening (alleen ovkaart en 0 euro prestatiebeurs pm).quote:Op maandag 6 februari 2012 12:42 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je krijgt studiefinanciering, dus je zit vast aan de normbedragen. Wat weer gunstig is voor jou, aangezien je de daadwerkelijke kosten niet kan aftrekken omdat jij die niet hebt gemaakt.
Dat begrijp je goed: als er geen kosten zijn die op je drukken, valt er niets af te trekken in je aangifte.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 16:34 schreef das_phantom het volgende:
[..]
Begrijp ik dat ook als je de kosten niet zelf gemaakt hebt je aftrek studiekosten kunt benutten?
Waarom lijkt het je sterk? Met jouw redenatie, zou ik jouw studiekosten dus kunnen aftrekken ook al heb ik die kosten zelf niet gemaakt.quote:Het lijkt mijzelf sterk maar heb hier verder geen verstand van.
Of ik je situatie helemaal goed begrijp, weet ik niet, dus gok ik even. Je bent deels student met recht op OV en deels doe je een studie waarop de studiefinanciering niet van toepassing is en je werkgever betaalt deze studie (grotendeels)?quote:Ik studeer duaal dus mijn werkgever betaalt boeken en collegegeld. Verder heb ik nog een nullening (alleen ovkaart en 0 euro prestatiebeurs pm).
Anderzijds bedenk ik mij als ik een laptop koop tbv school ik die niet vergoed krijg van werkgever en dus wel zelf kosten maak, of werkt het niet zo?
De 'truc' die daarbij beschreven wordt, is dat het kind de kosten wel maakt maar de ouders hetzelfde bedrag aan het kind schenken. Die twee staan los van elkaar zodat het kind wel studiekosten heeft die kan worden aangegeven.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 18:02 schreef das_phantom het volgende:
Misschien niet handig geformuleerd. Opnieuw: Ik denk zelf dat ik kosten die ik niet zelf maak niet als studiekosten kan opgeven. Ik las hier echter dat bij iemand die kosten gemaakt had maar vergoed kreeg door de ouders wel studiekosten kan opgeven.
Dat begrijp je goed, inderdaad.quote:Mijn situatie:
Ik studeer en werk tegelijk bij een werkgever (duaal). Mijn werkgever betaalt mijn collegegeld, ik betaal in eerste instantie de boeken maar kan deze declareren bij de werkgever. Ik krijg via DUO een ov-kaart omdat ik nog drie jaar recht heb op een nullening. Voor de belasting ben ik dat geval een student die wel studiefinanciering krijgt en heb dus te maken met normbedragen begrijp ik.
Je moet alle bank- en spaartegoeden opgeven. Of je er rente op ontvangt is geen criterium. Zo ook contant geld (boven de ¤ 500,- (uit mijn hoofd)), vorderingen op derden enz.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 09:51 schreef The_Hives het volgende:
als je spaarvermogen boven de 20k is moet je dit aangeven. Ik heb een spaarrekening en een betaalrekening. Ik vang alleen op de spaarrekening rente. Moet ik het bedrag dat ik op mijn betaalrekening per 1-1-2012 had staan ook opgeven? Hier vang ik geen rente over, maar moet ik anders wel over betalen.
bedankt voor het antwoordquote:Op zaterdag 11 februari 2012 10:17 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je moet alle bank- en spaartegoeden opgeven. Of je er rente op ontvangt is geen criterium. Zo ook contant geld (boven de ¤ 500,- (uit mijn hoofd)), vorderingen op derden enz.
Je kunt het ook andersom redeneren: de betaalrekening waar je geen rente op ontvangt, valt in de vrijstelling. Je betaalt er dan ook geen belasting over.
Die kunt je ook niet apart invullen. Dat zit gewoon in de 20k.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 10:24 schreef The_Hives het volgende:
[..]
bedankt voor het antwoordmaar bij vrijstellingen of ergens anders zie ik niet waar ik het bedrag van mijn betaalrekening kan invullen/vrijstellen
Voor de IB 2011 gaat het om de WOZ-waarde met peildatum 1 januari 2010. Normaal gesproken heb je vorig jaar je WOZ-overzicht gekregen voor IB 2010, met peildatum 1 januari 2009 dus.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 14:34 schreef happyme28 het volgende:
Ik dacht dat ik moest wachten op de WOZ Waarde maar het dus om het overzicht dat je vorig jaar ontvangen hebt :d
Geen idee welke peildata gemeentes wanneer doorgeven. Wilde slechts aangeven dat je 't jaar van IB en peildatum niet door elkaar moet halen.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 14:46 schreef happyme28 het volgende:
Nee, pijldatum 2010 heb ik begin 2011 gehad, dat staat ook hier:
http://www.belastingdiens(...)ngforfait/woz_waarde
Je moet ze aangeven in het jaar dat ze gemaakt zijn. Mocht je PGA niet volledig verrekend kunnen worden dan wordt dat op je aanslag vermeld als "De nog te verrekenen persoongebonden aftrek in volgende jaren is: ¤xxxx"quote:Op maandag 6 februari 2012 14:19 schreef Hoplahopla het volgende:
Het gaat om voorgaande jaren waarin ik ze niet heb kunnen aftrekken door het ontbreken van een inkomen. Ik weet dat je ze dan kunt aftrekken in opvolgende jaren, maar ik vraag me even af hoe het zit wanneer je een studieschuld volledig hebt afgelost. Ik ben gestopt met de studie en had het geld wel om de schuld af te lossen.
Dank voor je toelichtingquote:Op vrijdag 10 februari 2012 18:14 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De 'truc' die daarbij beschreven wordt, is dat het kind de kosten wel maakt maar de ouders hetzelfde bedrag aan het kind schenken. Die twee staan los van elkaar zodat het kind wel studiekosten heeft die kan worden aangegeven.
[..]
Dat begrijp je goed, inderdaad.
Niet het antwoord dat je wilde, maar misschien kun je je vragen hier stellen en dan zien we wel hoe ver je komt.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:03 schreef clumsy_clown het volgende:
Weet iemand misschien een goede maar niet al te dure adviseur in Rotterdam, die me kan helpen bij de aanvraag? Ik heb vorig jaar een huis gekocht en snap er de ballen van.
Ja, ik heb net besloten vanavond eens een dappere poging te ondernemen. Meteen een goed excuus om de administratie op orde te brengen.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:21 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Niet het antwoord dat je wilde, maar misschien kun je je vragen hier stellen en dan zien we wel hoe ver je komt.
Het is uiteindelijk echt niet lastig als je weet wat je waar moet invullen!quote:Op zondag 12 februari 2012 13:28 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Ja, ik heb net besloten vanavond eens een dappere poging te ondernemen. Meteen een goed excuus om de administratie op orde te brengen.
En je begrijpend kunt lezen.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:39 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Het is uiteindelijk echt niet lastig als je weet wat je waar moet invullen!
En je je administratie enigszins op orde hebt.
Dit vraag een zekere leesvaardigheid.quote:Op maandag 13 februari 2012 21:38 schreef belfis het volgende:
Houd de aankoopkosten en de hypothecaire kosten goed uit elkaar. Je zal een spliting moeten maken in de verschillende soorten kosten. Dat vraagt een zekere deskundigheid.
Alles staat in de hulp stukjes inderdaad.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 19:36 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dit vraag een zekere leesvaardigheid.
Aan de andere kant,... ook bij ons moet de kachel roken. Dus ach, adviseren om professionele hulp in te schaken kan geen kwaad.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 19:37 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Alles staat in de hulp stukjes inderdaad.
Bij zorgtoeslag hoef je niet in te vullen wat je reeds hebt ontvangen.quote:Op donderdag 16 februari 2012 11:58 schreef xaban06 het volgende:
Situatie:
- Getrouwd, man werkt, vrouw niet.
- Dus recht op algemene heffingskorting (~1700,-)
In 2011 is er van alles mis gegaan, dan ontvingen wij een deel, toen moest er weer betaald worden. Halverwege 2011 heb ik maar alles stop gezet, zodat ik achteraf niet weer terug hoef te betalen.
Volgens mij heeft mijn vrouw ook recht op zorgtoeslag?
Nu wil ik dus alles aangeven, echter moet je volgens mij ook direct aangeven wat je al hebt ontvangen, echter zijn deze cijfers mij onbekend.
Kan ik gewoon de formulier invullen, zonder in te vullen wat we al hebben ontvangen/betaald en dat de BD zelf kan zien waar we nog recht op hebben?
Valt het niet onder de vrijstelling voor vrijwilligersvergoeding?quote:Op donderdag 16 februari 2012 13:06 schreef Daph_ het volgende:
In 2011 heb ik een kleine vergoeding ontvangen voor werk op semi-vrijwillige basis. Vul ik dit in onder overig werk, ja toch?
Ze hebben te weinig mankracht om alle bezwaarschriften af te handelen, maar ze maken wel tijd om jou te controleren? Nou, dan heb je het waarschijnlijk wel héél bont gemaakt!quote:Op donderdag 16 februari 2012 13:07 schreef Sjeen het volgende:
Bweeh, ik ben geheel willekeurig geselecteerd om mijn aftrekposten van 2010 te voorzien van bewijs
Ik heb het even opgezocht bij de Belastingdienst, maar ik voldoe niet aan de vier voorwaarden die zij stellen, dus in hun ogen ben ik geen vrijwilliger.quote:Op donderdag 16 februari 2012 14:08 schreef DonJames het volgende:
[..]
Valt het niet onder de vrijstelling voor vrijwilligersvergoeding?
[..]
Ze hebben te weinig mankracht om alle bezwaarschriften af te handelen, maar ze maken wel tijd om jou te controleren? Nou, dan heb je het waarschijnlijk wel héél bont gemaakt!
Ik heb het lef gehad om de hypotheekrente en premie lijfrente af te trekken... dat is natuurlijk ook wel verdachtquote:Op donderdag 16 februari 2012 14:08 schreef DonJames het volgende:
[..]
Valt het niet onder de vrijstelling voor vrijwilligersvergoeding?
[..]
Ze hebben te weinig mankracht om alle bezwaarschriften af te handelen, maar ze maken wel tijd om jou te controleren? Nou, dan heb je het waarschijnlijk wel héél bont gemaakt!
Mag dat wel, zal geen probleem vormen?quote:Op donderdag 16 februari 2012 12:17 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Voor de IB zou je de aangifte kunnen indienen zonder aan te geven wat je op de voorlopige aanslag/teruggaaf hebt betaald/ontvangen. Je kunt natuurlijk ook bellen met de belastingtelefoon om te vragen of zij jou aan een bedrag kunnen helpen.
Dat zal niet gaan zonder de cijfertjes..quote:Op vrijdag 17 februari 2012 16:05 schreef Dragonberry het volgende:
Okee, ik snap het even niet meer!
Ik heb via het programma van de belastingdienst mijn jaaropgaves ingevoerd.
Nu staat er bij 'verschuldigde inkomensbelasting en premie volksverzekeringen' een bedrag, terwijl ik volgens mij als student geen belasting hoef te betalen en er volgens mijn jaaropgave wel een bijdrage zorgverzekeringswet is ingehouden?
Iemand die dit kan uitleggen of weet of er iets fout is gegaan?
Als er 163 euro verschuldigd is, en (maar die zie ik niet in je overzicht) 872 euro ingehouden, dan zou je toch 709 euro terug moeten krijgen?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 16:22 schreef Dragonberry het volgende:
verschuldigde inkomensbelasting... : 163
ingehouden loonbelasting ... : 872
inkomsten: 6.876
[ afbeelding ]
zo?
Ja klopt, ik klaag ook niet hoor maar snap gewoon niet waarom die 163? omdat er volgens mijn jaaropgave wel een bijdrage zorgverzekeringswet is ingehouden en ik als het goed is geen belasting hoef te betalen.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 16:35 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als er 163 euro verschuldigd is, en (maar die zie ik niet in je overzicht) 872 euro ingehouden, dan zou je toch 709 euro terug moeten krijgen?
Zoals ik het zie hoef je dus ook niet te betalen, maar krijg je terug.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 16:39 schreef Dragonberry het volgende:
[..]
Ja klopt, ik klaag ook niet hoor maar snap gewoon niet waarom die 163? omdat er volgens mijn jaaropgave wel een bijdrage zorgverzekeringswet is ingehouden en ik als het goed is geen belasting hoef te betalen.
weet ik,omdat ik nog veel meer belasting terugkrijg van mijn loonheffing. maar hoe komen ze nou aan die 163? want als ik dat nou niet zou hoeven 'betalen' krijg ik toch weer meer geldquote:Op vrijdag 17 februari 2012 18:39 schreef DonJames het volgende:
[..]
Zoals ik het zie hoef je dus ook niet te betalen, maar krijg je terug.
Er wordt gekeken hoeveel belasting je moet betalen over je inkomen. Dat is in jouw geval ¤ 163,-. Daarna worden de voorheffingen (waaronder de loonheffing) afgetrokken van dit verschuldigde bedrag. In jouw geval heeft je werkgever(s) teveel loonheffing ingehouden ten opzichten van hetgeen je verschuldigd bent.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 21:58 schreef Dragonberry het volgende:
[..]
weet ik,omdat ik nog veel meer belasting terugkrijg van mijn loonheffing. maar hoe komen ze nou aan die 163? want als ik dat nou niet zou hoeven 'betalen' krijg ik toch weer meer geld
Wie het kleine niet eert,...quote:
Kijk, dat vind ik toch getuigen van grote klasse, als je op basis van een foto van een beeldscherm en 3 regels dit kan constateren.quote:
maar als student hoef ik toch helemaal geen belasting te betalen? of dus toch wel?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 08:55 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Er wordt gekeken hoeveel belasting je moet betalen over je inkomen. Dat is in jouw geval ¤ 163,-. Daarna worden de voorheffingen (waaronder de loonheffing) afgetrokken van dit verschuldigde bedrag. In jouw geval heeft je werkgever(s) teveel loonheffing ingehouden ten opzichten van hetgeen je verschuldigd bent.
Als je het overzicht rustig doorleest, kom je er wel achter dat het klopt.
Toch wel ja.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 19:01 schreef Dragonberry het volgende:
[..]
maar als student hoef ik toch helemaal geen belasting te betalen? of dus toch wel?
Waarom niet?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 19:01 schreef Dragonberry het volgende:
[..]
maar als student hoef ik toch helemaal geen belasting te betalen? of dus toch wel?
Je hebt gelijk hoor. In de wet is een uitzonderingscategorie opgenomen voor studenten. Artikel 007 wet Lulkoek.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 19:01 schreef Dragonberry het volgende:
[..]
Dat verdient toch minstens een nominatie.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 18:14 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Kijk, dat vind ik toch getuigen van grote klasse, als je op basis van een foto van een beeldscherm en 3 regels dit kan constateren.
Iedereen betaalt vanaf iedere euro belasting.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 19:01 schreef Dragonberry het volgende:
[..]
Nou, leeftijd....quote:Op zaterdag 18 februari 2012 20:18 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Iedereen betaalt vanaf iedere euro belasting.
Maar omdat er ook zoiets als heffingskortingen bestaat, hoef je een deel van die belasting niet te betalen.
Zoals hierboven al staat, is er geen uitzondering op basis van leeftijd, soort baan of studie.
(Tenzij jij me de toelichting in de vorm van een wettekst kan melden.)
Bij welke leeftijd betaal je geen belasting over je inkomen dan?quote:
Het hoofdverblijf is waar je woonde. Woonde je in een huurappartement of in een kartonnen doos op een bouwplaats?quote:Op maandag 20 februari 2012 10:05 schreef Susem het volgende:
Hallo. Ik heb ook een vraag mbt de Inkomstenbelasting 2011.
In november 2011 hebben wij een (nieuwbouw)huis gekocht, in november zijn we bij de notaris geweest voor het passeren van de hypotheek.
Uiteraard is de woning nog (lang) niet klaar en wonen we voorlopig nog in ons huur-appartementje.
Nou mijn vraag:
Ik weet dat de afsluitkosten aftrekposten zijn. Mijn vraag heeft betrekking tot het eigen woningforfait.
Er wordt gevraagd of wij de enige eigenaren waren van de woning die in 2011 het hoofdverblijf was. Wat moet ik daar antwoorden? Gaat dat over het huurappartement of over de nieuwbouw?
Dat klopt. Je moet even verder zoeken in het programma, want jouw speciale situatie ("woning in aanbouw") staat er wel ergens tussen sorry, heb dat programma even niet beschikbaar hierquote:Daarna wordt er gevraagd naar de gegevens van de woning die in 2011 het hoofdverblijf was (huurappartement of nieuwbouw?), Er staat bij dat dat het adres moet zijn waar we op dat moment bij gemeente op ingeschreven stonden (dat is dus het huurappartement, maar die heeft niets te maken met het aankopen van een woning toch? En met de WOZ van het huurappartement hebben we toch ook niets van doen?)
Ik hoop dat ik mijn vraag enigzins helder heb kunnen uitleggen
Als het goed is heb je dus de (aftrekbare) kosten nu wel afgetrokken, en heb je geen bijtelling voor eigenwoningforfait.quote:Op maandag 20 februari 2012 10:18 schreef Susem het volgende:
Dan denk ik dat ik het goed heb ingevuld..weer een meevallertje..
Wat is dit dan?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 19:01 schreef Dragonberry het volgende:
[..]
Gewoon niet werkenquote:Op maandag 20 februari 2012 10:28 schreef Yreal het volgende:
[..]
Wat is dit dan?![]()
Of vertel ons even het geheim..
Inderdaad, eigenwoningforfait staat op ¤0,-quote:Op maandag 20 februari 2012 10:23 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als het goed is heb je dus de (aftrekbare) kosten nu wel afgetrokken, en heb je geen bijtelling voor eigenwoningforfait.
Is er inderdaad nog niet. Ik heb tenminste nog geen bericht gehad dat het op het ondernemersgedeelte beschikbaar is.quote:Op maandag 20 februari 2012 11:33 schreef _Flash_ het volgende:
Hmm ik dacht dat de ondernemersaangifte vanaf midden februari gedaan kon worden. Zie de software er nog niet bij staan. Anderen wel al? Vorige jaar wat moeite gehad om hem op mijn portaal te krijgen vandaar mijn nieuwsgierigheid.
Je hebt in 2011 geen fiscale partner.quote:Op maandag 20 februari 2012 20:08 schreef just me het volgende:
[heb ik nu wel of geen fiscale partner?
Neem een kind in 2012.quote:Op maandag 20 februari 2012 20:08 schreef just me het volgende:
Het heeft wel voordelen om fiscale partners te zijn ivm wat aftrekkosten.
Het maakt niets uit wanneer je je aangifte indient. Dat kan op 2 januari of op 31 maart. Als het maar voor 1 april (uitstelregelingen daar gelaten) gebeurd.quote:Op maandag 20 februari 2012 20:14 schreef KabulCuisine het volgende:
Is het beter om te wachten tot 2 maart? Dan kan ik het invullen als het al is ingevuld.
Ben bijna 60quote:Op maandag 20 februari 2012 20:11 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Je hebt in 2011 geen fiscale partner.
[..]
Neem een kind in 2012.
Koester dan het kind maar in je. Ehm..quote:
quote:Op maandag 20 februari 2012 20:50 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Koester dan het kind maar in je. Ehm..
quote:Op maandag 20 februari 2012 20:08 schreef just me het volgende:
Verwarring, verwarring, verwarring.... heb ik nu wel of geen fiscale partner?
Dus de informatie in dit artikel, waaruit ik haal dat hun keuze voor fiscaal partnerschap in 2010 betekent dat ze ook in 2011 fiscale partners zijn, klopt niet? Ik dacht dat ik het net helemaal helder had, maar misschien dus nietquote:Op maandag 20 februari 2012 20:11 schreef MyTiredFeet het volgende:
Je hebt in 2011 geen fiscale partner.
Nee, dat klopt niet.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 09:08 schreef Tochjo het volgende:
Dus de informatie in dit artikel, waaruit ik haal dat hun keuze voor fiscaal partnerschap in 2010 betekent dat ze ook in 2011 fiscale partners zijn, klopt niet? Ik dacht dat ik het net helemaal helder had, maar misschien dus niet
Dat klopt inderdaad niet.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 09:08 schreef Tochjo het volgende:
[..]
[..]
Dus de informatie in dit artikel, waaruit ik haal dat hun keuze voor fiscaal partnerschap in 2010 betekent dat ze ook in 2011 fiscale partners zijn, klopt niet? Ik dacht dat ik het net helemaal helder had, maar misschien dus niet
11 seconden!quote:
Ik blijf elke keer met afschuw luisteren/lezen naar de onzin die de helpdeskmedewerkers bij de BD verkondigen. Het is gewoon schrijnend.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 10:10 schreef just me het volgende:
Ik heb wel vorige week de Belastingsdienst gebeld (ik was ziek en heb het niet goed onthouden) en volgens mij was haar laatste vraag c.q. opmerking, was u over 2010 fiscale partners dan ook over 2011.
Ik ga anders nog wel eens bellen en vragen waar het op papier staat. Niet dat het om vele honderden euro's gaat maar elke euro terugkrijgen is mooi meegenomen toch!
En wij moeten raden wat 'dat programma' is?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 19:39 schreef Milou__ het volgende:
Waar kan ik dat programma downloaden?
Ik bedoel dat programma waar je aangifte mee kan doen. Dit jaar kan ik hem niet vindenquote:Op dinsdag 21 februari 2012 19:50 schreef Maharbal het volgende:
[..]
En wij moeten raden wat 'dat programma' is?
Letterlijk op www.belastingdienst.nlquote:Op dinsdag 21 februari 2012 19:53 schreef Milou__ het volgende:
[..]
Ik bedoel dat programma waar je aangifte mee kan doen. Dit jaar kan ik hem niet vinden
Nee, meestal niet. Kan een paar dagen duren, kan 2 weken duren.quote:Op woensdag 22 februari 2012 11:39 schreef Oliver23 het volgende:
Even een klein vraagje tussendoor.
Als de belastindienst je een bepaald bedrag moet uitbetalen, staat het dan op dezelfde datum op je rekening als de dagtekening van het aanslagbiljet?
Doe ik ook, gewoon net zoveel verliesgevende ondernemingen invoeren totdat je een fatsoenlijk bedrag terugkrijgtquote:Op woensdag 22 februari 2012 11:49 schreef Tha_Duck het volgende:
Als ik daarentegen de 2e onderneming met 240 verlies (netto dus -190) euro er tegenaan gooi dan krijg ik wel opeens meer geld terug.
hahaquote:Op woensdag 22 februari 2012 12:07 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Doe ik ook, gewoon net zoveel verliesgevende ondernemingen invoeren totdat je een fatsoenlijk bedrag terugkrijgt
Natuurlijk komt dat ook omdat de regeling omtrent fiscaal partnershap is gewijzigd en sommige mensen die al jaren die regering hebben er ineens niet met voor in aanmerking komen. vind het persoonlijk ook jammer, maar helaas ;-)quote:Op woensdag 22 februari 2012 23:15 schreef belfis het volgende:
Fiscaal partners en toeslagpartners 2011 – daarover zijn nogal wat misverstanden, niet in de laatste plaats vanwege de foutieve informatie in de Telegraaf.
Het misverstand dat hier speelt is de volgende: men heeft in 2010 gekozen voor fiscaal partnerschap voor de inkomstenbelasting. De consequentie is dat men bij ongewijzigde omstandigheden verplicht toeslagpartners is van elkaar in 2011.
Tav het fiscaal partnerschap inkomstenbelasting 2011 is er geen keus. Als men ongehuwd is en niet voldoet aan de 4 voorwaarden (gezamenlijke eigen woning, kind, pensioen, geregistreerd partnerschap) is men GEEN fiscaal partner van elkaar in het jaar 2011. Ook al woont men al 20 jaar en langer samen.
Als ik jouw tekst zo lees, dan moet je voldoen aan alle 4 de voorwaarden. En dat klopt niet, lijkt me...quote:Op woensdag 22 februari 2012 23:15 schreef belfis het volgende:
Als men ongehuwd is en niet voldoet aan de 4 voorwaarden (gezamenlijke eigen woning, kind, pensioen, geregistreerd partnerschap) is men GEEN fiscaal partner van elkaar in het jaar 2011. Ook al woont men al 20 jaar en langer samen.
Inderdaad, dat klopt niet. Plus dat de opsomming van voorwaarden niet compleet is (notarieel samenlevingscontract hoort in het rijtje).quote:Op donderdag 23 februari 2012 07:47 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Als ik jouw tekst zo lees, dan moet je voldoen aan alle 4 de voorwaarden. En dat klopt niet, lijkt me...
En dat is grappig voor iemand die in zijn tekst aanhaalt dat de Telegraaf foutieve informatie geeftquote:Op donderdag 23 februari 2012 07:50 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Inderdaad, dat klopt niet. Plus dat de opsomming van voorwaarden niet compleet is (notarieel samenlevingscontract hoort in het rijtje).
Je vergeet de belangrijkste voorwaarde: samenwonen/op hetzelfde adres staan ingeschreven bij de GBA. Als je daar niet aan voldoet, kun je geen fiscaal partner zijn ook al voldoe je aan de andere voorwaarden (pensioen,kind, gezamenlijk eigen woning, samenlevingscontract, erkend kind), behoudens bij GP/huwelijk.quote:Op woensdag 22 februari 2012 23:15 schreef belfis het volgende:
Tav het fiscaal partnerschap inkomstenbelasting 2011 is er geen keus. Als men ongehuwd is en niet voldoet aan de 4 voorwaarden (gezamenlijke eigen woning, kind, pensioen, geregistreerd partnerschap) is men GEEN fiscaal partner van elkaar in het jaar 2011. Ook al woont men al 20 jaar en langer samen.
Geen.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:06 schreef Adfundum het volgende:
Even een heel andere vraag, over mijn laese-auto.
Welke extra kosten die ik gemaakt hebt (of komend jaar ga maken) kan ik aftrekken?
-parkeergeld dat niet gedeclareerd is
-benzinekosten die niet gedeclareerd zijn (in het buitenland en in NL toen ik mijn tankpas kwijt was)
-kosten bij inleveren oude leaseauto (zat een krasje op waarvoor 150,- extra werd ingehouden)
-Wasstraat (wordt geacht in nette auto bij de klant te komen maar kan die kosten niet declareren)
-Navigatiesysteem bijvoorbeeld, chiptuning, soundsysteem, om maar wat te noemen.
Op de standaard belastingdiskette kun je dat soort kosten niet eens aangeven. Dien ik hiervoor bijvoorbeeld een belastingdiskette van een ander bedrijf aan te schaffen of zijn er andere mogelijkheden.
Parkeerkosten zijn sowieso aftrekbaar, dat weet ik zeker. Hoe zeker ben je over de rest?quote:
En hoe weet je dat zo zeker?quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:21 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Parkeerkosten zijn sowieso aftrekbaar, dat weet ik zeker. Hoe zeker ben je over de rest?
http://www.zuinigeleaseau(...)re-kosten-leaseauto/quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:22 schreef Maharbal het volgende:
[..]
En hoe weet je dat zo zeker?
Ik weet namelijk 100% zeker van niet. Ben je niet in de war met declareren bij je werkgever?
Dergelijke kosten zijn al jaren niet meer aftrekbaar.
De kosten aftrekken in je aangifte is, zoals Maharbal bedoelt, geen optie.quote:Op donderdag 23 februari 2012 23:41 schreef Adfundum het volgende:
[..]
http://www.zuinigeleaseau(...)re-kosten-leaseauto/
ik ging uit van onder andere dit blijkbaar onvolledige bericht.
Ik kan proberen om de kosten alsnog te declareren bij mijn werkgever, die ze vervolgens weer bij mijn eigen bijdrage optelt waarna ze weer wel aftrekbaar zijn. Kost de werkgever dus niets en levert mij wel voordeel op.
Voor zover ik het zo snel kan beoordelen denkt het programma dat je beginvermogen 0 was, en je eindvermogen 93. Uit de vermogensvergelijking komt dan dat je 93 (afgezien van stortingen/onttrekkingen) winst hebt gehad, dus dat klopt. Wat was het beginvermogen? Dat zou namelijk die 35 moeten zijn.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:40 schreef Tha_Duck het volgende:
Nou, ik zit letterlijk klem
Ik had gehoopt dat het allemaal iets meer voor zich zou spreken, zeker omdat ik maar een klein bedrijfje heb en het allemaal niet zoveel voorstelt. Ze krijgen het echter toch weer voor elkaar om het zo ingewikkeld te maken dat je zowat wel honderden euro's moet uitgeven voor een accountant oid.
De getallen:
Omzet ¤ 1110,27
Inkoop goederen ¤ 78,19
Brutowinst ¤ 1032,08
Kosten
Reiskosten/KM vergoeding ¤ 68
Overige kosten ¤ 908
Totale kosten ¤ 976
Netto winst: ¤ 57,48
Balans 2011 ¤ 93,68
Dat bedrag bij de balans is ook inderdaad het bedrag wat op mijn zakelijke rekening stond op 31-12-2011. Op die rekening stond op 1-1-2011 0 euro (nieuwe rekening).
Nu ben ik dus de belasting aan het invullen, en het stuk van omzet en kosten gaat prima. Vervolgens moet ik blijkbaar bij Activa - Liquide Middelen invullen dat er in het begin van het boekjaar 0 euro was en aan het einde 93. Bij de Passiva - Ondernemingsvermogen idem dito.
Als ik dat doe krijg ik de volgende getallen in mijn overzicht:
Saldo fiscalewinstberekening ¤ 93
Af: mkb winstvrijstelling ¤ 12
Belastbare winst uit onderneming ¤ 81 euro
Daarover betaal je natuurlijk iets, en dat komt neer op 35 euro. 35 euro van mijn magere 57,48 winst is ongeveer 61% belasting! Totaal absurd en dat kan nooit kloppen.
Kan iemand mij een duwtje de goede richting ingeven? Ik doe iets fout en ik begrijp blijkbaar iets niet, maar wat het precies is kom ik niet uit. Ik heb in 2011 geen privé stortingen of onttrekkingen gedaan.
En ik vraag me dus ook af hoe ik met 57,48 winst 93,68 op de rekening kan hebben. Waar komt die ¤ 35,20 opeens vandaan? Het is niet de 19% btw die ik terug heb gekregen (dat was ¤ 63).
WHAAA Belasting.. Leuker kunnen we het niet maken....................
Het staat allemaal in de hulp-file. Maar dat zijn inderdaad globaal gezegd die kosten.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:31 schreef xaban06 het volgende:
Vraag 1a:
Wij hebben in oktober 2011 een nieuwbouwwoning gekocht, deze wordt eind 2012 opgeleverd.
Van 'De Hypotheker' heb ik in december 2011 een brief ontvangen: Aanvraag voorlopige aanslag 2012.
Hier in staat stap voor stap vermeld wat ik moet invullen, dat heb ik dus gedaan, sinds januari 2012 ontvang ik dan ook HRA.
Echter de brief heb ik in 2011 ontvangen, terwijl toen mijn jaaropgaaf nog niet binnen was. Nu mijn jaaropgaaf binnen is, blijkt dat ik EUR 3.502,- te weinig hebt ingevuld. Moet ik het dus opnieuw invullen of is het zo wel ok?
Vraag 1b:
Bij 'Aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning' hebt ik EUR 8.925,- ingevuld. Geen idee wat dit precies inhoud, volgens mij de hypotheek, NHG, taxatie kosten etc, of toch niet?
Nee, je zult gewoon IB 2011 moeten doen. Wat je kunt aftrekken voor je gekochte woning hangt af van de kosten die je hebt gemaakt in 2011.quote:Vraag 2:
Nu mijn opgaaf 2011 binnen is, moet ik de aangifte doen van inkomstenbelasting, of is dit allemaal al geregeld met de Verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2012, volgens mij niet? Kan ik nog iets aftrekken ivm gekochte woning?
Volgens mij maar 0. Althans, de bankrekening was 0 op 1-1-2011. Het is een nieuwe bankrekening die toen gestart is. Ik kan wel 35 euro als beginvermogen invullen, maar ik zou niet weten waar dat vandaan gekomen is of gebleven isquote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:46 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Voor zover ik het zo snel kan beoordelen denkt het programma dat je beginvermogen 0 was, en je eindvermogen 93. Uit de vermogensvergelijking komt dan dat je 93 (afgezien van stortingen/onttrekkingen) winst hebt gehad, dus dat klopt. Wat was het beginvermogen? Dat zou namelijk die 35 moeten zijn.
Of: wat was het eindvermogen per 31/12/2010?
Wat was je eindvermogen per 31/12/2010? Dat moet, volgens jouw verhaal, wel die 35 zijn. Had je geen andere rekening waar geld op stond voordat je de nieuwe rekening opende?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:54 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Volgens mij maar 0. Althans, de bankrekening was 0 op 1-1-2011. Het is een nieuwe bankrekening die toen gestart is. Ik kan wel 35 euro als beginvermogen invullen, maar ik zou niet weten waar dat vandaan gekomen is of gebleven is
Maar dan heb ik de kosten twee maal afgetrokken?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:50 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Het staat allemaal in de hulp-file. Maar dat zijn inderdaad globaal gezegd die kosten.
[..]
Nee, je zult gewoon IB 2011 moeten doen. Wat je kunt aftrekken voor je gekochte woning hangt af van de kosten die je hebt gemaakt in 2011.
Je had aan het eind van het jaar geen voorraad debiteuren, crediteuren, te betalen of te vorderen omzetbelasting?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:54 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Volgens mij maar 0. Althans, de bankrekening was 0 op 1-1-2011. Het is een nieuwe bankrekening die toen gestart is. Ik kan wel 35 euro als beginvermogen invullen, maar ik zou niet weten waar dat vandaan gekomen is of gebleven is
In de brief van de hypotheker stond dus welke kosten die je hebt gemaakt in 2011 in je voorlopige teruggave 2012 moest vermelden?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:59 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Maar dan heb ik de kosten twee maal afgetrokken?
Eerst bij voorlopige aanslag 2012
En dan bij IB 2011
Begrijp ik het nou goed dat de hypotheker heeft aangegeven dat je die kosten in 2012 hebt gemaakt?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:59 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Maar dan heb ik de kosten twee maal afgetrokken?
Eerst bij voorlopige aanslag 2012
En dan bij IB 2011
Nee. Dat had ik allemaal niet. Het enige wat nog openstond was een teruggave omzetbelasting over het 4e kwartaal 2011 van 62 euro. Die is op 17-1-2012 gestort door de belastingdienst.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:04 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je had aan het eind van het jaar geen voorraad debiteuren, crediteuren, te betalen of te vorderen omzetbelasting?
Met andere woorden: hoe ziet je gehele balans er uit?
Gelukkig begrijpt er nog iemand hetzelfde als ik.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:10 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Begrijp ik het nou goed dat de hypotheker heeft aangegeven dat je die kosten in 2012 hebt gemaakt?
Is dat bedrag van 8.xxx dat je daar hebt ingevuld niet gewoon je hypotheekrente (maandelijks bedrag x 12)?
Dat staat er toch ook?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:10 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Begrijp ik het nou goed dat de hypotheker heeft aangegeven dat je die kosten in 2012 hebt gemaakt?
Is dat bedrag van 8.xxx dat je daar hebt ingevuld niet gewoon je hypotheekrente (maandelijks bedrag x 12)?
En jij zegt dat dat de kosten zijn (NHG, taxatie, etc).quote:Vraag 1b:
Bij 'Aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning' hebt ik EUR 8.925,- ingevuld. Geen idee wat dit precies inhoud, volgens mij de hypotheek, NHG, taxatie kosten etc, of toch niet?
Omdat het geen teruggave onder de KOR regeling is volgens mij. Het is een teruggave op teveel betaalde omzetbelasting. Dus het is niet zo dat ik 20 euro moest gaan betalen aan de belastingdient.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:15 schreef ManAtWork het volgende:
En waarom staat die teruggave dan niet op je balans?
Het balanstotaal zou dan zelfs nog hoger zijn.
Wat er nu precies staat is me nog niet helemaal duidelijk maar de kosten voor NHG, taxatie etc. horen thuis in 2011, niet in 2012. In 2012 heb je de incidentele kosten niet meer. In dat jaar heb je voor de teruggave alleen te maken met de rente.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:20 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Dat staat er toch ook?
[..]
En jij zegt dat dat de kosten zijn (NHG, taxatie, etc).
KOR of niet, je hebt per balansdatum een vordering. Die hoort op je balans te staan.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:24 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Omdat het geen teruggave onder de KOR regeling is volgens mij. Het is een teruggave op teveel betaalde omzetbelasting. Dus het is niet zo dat ik 20 euro moest gaan betalen aan de belastingdienst.
Dit dus.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:24 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Wat er nu precies staat is me nog niet helemaal duidelijk maar de kosten voor NHG, taxatie etc. horen thuis in 2011, niet in 2012. In 2012 heb je de incidentele kosten niet meer. In dat jaar heb je voor de teruggave alleen te maken met de rente.
Ik begin nog eerder te vermoeden dat het een bug is, ik ga eens een support call inschieten direct. Als ik al mijn boekingen pak en die optel/aftrek van elkaar dan komt er precies die 93,68 uit. Dus dat moet haast wel het goede bedrag zijn.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:28 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Dit dus.
@ Tha_Duck.
Het komt erop neer dat je of ergens aan het begin een vermogen had van die 35, of dat je (en het bent vergeten ofzo?) een onttrekking hebt gedaan van die 35.
Die vlieger gaat sowieso niet op omdat je te maken hebt met de omzetbelasting die niet in je resultaat naar voren komt.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:29 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ik begin nog eerder te vermoeden dat het een bug is, ik ga eens een support call inschieten direct. Als ik al mijn boekingen pak en die optel/aftrek van elkaar dan komt er precies die 93,68 uit. Dus dat moet haast wel het goede bedrag zijn.
Ik ben 1-1-11 begonnen en heb niks met 2010 van doen inderdaad.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:32 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Die vlieger gaat sowieso niet op omdat je te maken hebt met de omzetbelasting die niet in je resultaat naar voren komt.
Voor de zekerheid: je bent in 2011 begonnen? Dus geen balans per 31.12.2010?
Bedoel je niet omzetbelasting?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:35 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ik ben 1-1-11 begonnen en heb niks met 2010 van doen inderdaad.
Ik zie overigens de transacties naar de belastingdienst aangaande de inkomstenbelasting wel netjes in mijn transactieoverzicht staan maar niet in de winst/verlies rekening of de balans.
Maar het kan goed zijn dat BokBiz een beetje lijp is hoor
Hoe bedoel je precies?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:36 schreef ManAtWork het volgende:
En waar zijn de transacties met de belastingdienst geboekt?
Ergens moet je de betalingen/ontvangsten van de belastingdienst, de af te dragen en de voorbelasting toch hebben geboekt?quote:
Yep, die boekt het systeem automatisch aan de hand van de aangiftes. Die staan dus in de boekingen/transacties onder de noemer BTW Afrekening. Echter staan ze niet op de balans of in de winst/verlies rekening.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:49 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ergens moet je de betalingen/ontvangsten van de belastingdienst, de af te dragen en de voorbelasting toch hebben geboekt?
Heel bijzonder,...quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:52 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Yep, die boekt het systeem automatisch aan de hand van de aangiftes. Die staan dus in de boekingen/transacties onder de noemer BTW Afrekening. Echter staan ze niet op de balans of in de winst/verlies rekening.
Volgens BokBiz (heb even 2 recente van 2012 gepakt):quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:54 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Heel bijzonder,...
En waar heb je de betalingen/teruggaven volgens je aangifte dan geboekt? Laat me raden: die staan ook niet geboekt op een balansrekening?
Zie je jaaropgaaf of jaaropgaven.quote:Op maandag 27 februari 2012 14:08 schreef shourisha het volgende:
Ik ben het afgelopen jaar afgestudeerd, en heb toen via een uitzendbureau voor twee verschillende bedrijven gewerkt. Moet ik deze bedrijven uitzonderlijk noemen of moet ik alles opgeven via uitzendbureau?
maar kan ik het verzamelinkomen opgeven bij het aanvragen van toeslagen of niet?quote:Op maandag 27 februari 2012 20:23 schreef ManAtWork het volgende:
Het verzamelinkomen is per persoon en heeft betrekking op het fiscale inkomen.
Het toetsingsinkomen heeft betrekking op toeslagen en heeft betrekking op de toeslagspartners.
Het toesingsinkomen wordt wel afgeleid van het verzamelinkomen en heeft dus wel verband met elkaar.
Yup.quote:Op maandag 27 februari 2012 20:33 schreef donald_dick het volgende:
[..]
maar kan ik het verzamelinkomen opgeven bij het aanvragen van toeslagen of niet?
Ja.quote:Op maandag 27 februari 2012 20:33 schreef donald_dick het volgende:
[..]
maar kan ik het verzamelinkomen opgeven bij het aanvragen van toeslagen of niet?
dat is mooi, het scheelt toch 20 euro per maandquote:
Voldeden jullie ook aan de nieuwe eisen voor fiscaal partnerschap?quote:Op maandag 27 februari 2012 22:44 schreef BeamofLight het volgende:
Ik ben er nog niet aan begonnen; waarschijnlijk loop ik er vanzelf tegenaan: maar alvast een vraag:
Vorig jaar tot en met oktober samengewoond. Alle jaren ervoor fiscaal partner geweest. "Klik" ik mezelf hier gewoon doorheen of moet ik straks verschillende dingen 10/12 gaan berekenen?
? Samen huis, kinderen enzoquote:Op maandag 27 februari 2012 23:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Voldeden jullie ook aan de nieuwe eisen voor fiscaal partnerschap?
Je bent in dat jaar fiscaal partner (indien je voldeed aan de voorwaarden, maar daar lijkt het wel op sinds je samen een kind hebt) tot op het moment dat je jezelf uitschrijft uit die woning bij 't GBA (m.b.t. de woning waar jullie samen hebben gewoond).quote:
Wat is het voor verzekering? Op basis van de dekking en ingangsdatum (geldend belastingregime) zou de polis vrijgesteld kunnen zijn tot een bepaalde waarde. Als je uberhaupt al boven de vrijstelling komt in box 3.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 02:34 schreef Geerd het volgende:
Uhmzz ik kreeg nog een brief binnen van Reaal van een levensverzekering, verzekeringsdeel : kapitaalverzekering box 3.
Kan zo alleen niet vinden waar ik die gegevens kan onder brengen.
Polis nummer etc staat erbij, kan alleen even niet vinden waar in te vullen.
Spaarhypotheek verzekering? Kan dat?quote:Op dinsdag 28 februari 2012 17:40 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Wat is het voor verzekering? Op basis van de dekking en ingangsdatum (geldend belastingregime) zou de polis vrijgesteld kunnen zijn tot een bepaalde waarde. Als je uberhaupt al boven de vrijstelling komt in box 3.
Ja snap ik. In ons geval tot en met oktober dus. Hoe gaat het programma ermee om?quote:Op dinsdag 28 februari 2012 16:37 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Je bent in dat jaar fiscaal partner (indien je voldeed aan de voorwaarden, maar daar lijkt het wel op sinds je samen een kind hebt) tot op het moment dat je jezelf uitschrijft uit die woning bij 't GBA (m.b.t. de woning waar jullie samen hebben gewoond).
Heb je je dus op 1 juni uitgeschreven, dan was je tot 1 juni fiscaal partner.
Nu hoop je dat je van iemand hier toestemming krijgt om het maar oneerlijk te gaan doen?quote:Op woensdag 29 februari 2012 21:24 schreef Razer het volgende:
Wat moet ik nu doen? Oude manier gebruiken, of toch begin saldo 2011 opgeven wat oneerlijk zou zijn?
Nee maar misschien was er uitzondering op regel, maar goed die paar euro extra betalen zullen het hem niet gaan doen dus verstuurd met 01/01/2011 stand.quote:Op woensdag 29 februari 2012 23:27 schreef Arcee het volgende:
[..]
Nu hoop je dat je van iemand hier toestemming krijgt om het maar oneerlijk te gaan doen?
Werkgevers geven best veel informatie door aan de BD. Frauderen is al niet slim, maar zeker niet met zulke gegevens.quote:Op donderdag 1 maart 2012 17:19 schreef frdanny het volgende:
Hoe groot is de kans dat de belastingdienst erachter komt of je wel of geen vergoeding van je werkgever hebt gekregen over je studiekosten?
Nog even wachten,... het jaarlijkse wie-heeft-het-belastinggeld-al-terug-gekregen-topic zal binnenkort wel geopend worden. Kan er daar weer gespeculeerd worden over de volgorde van betaling.quote:Op donderdag 1 maart 2012 12:45 schreef chrisje013 het volgende:
hmmm... zo net ook de aangifte ingevuld. of beter gezegd, gechekt, alles was al ingevuld. toch 830 euro terug te krijgen, gaat lekker zo. en nu ongeduldig nagels bijten tot juli, zoals elk jaar hahaha
Tussen de 0% en 100%.quote:Op donderdag 1 maart 2012 17:19 schreef frdanny het volgende:
Hoe groot is de kans dat de belastingdienst erachter komt of je wel of geen vergoeding van je werkgever hebt gekregen over je studiekosten?
Waar wil je bezwaar tegen maken dan?quote:Op donderdag 1 maart 2012 19:06 schreef xaban06 het volgende:
Hmm, net de vooraf ingevulde formulier gedownload, staat dat ik al via de voorlopige aanslag 2011, ~ EUR 1900,- heb ontvangen. Daar weet ik niks van af? Bezwaar aantekenen of gewoon weglaten?
Nou ja, als ik 'm onveranderd indien, moet ik EUR 1900,- betalen. Ik moet iets terug betalen wat ik niet heb ontvangen.quote:Op donderdag 1 maart 2012 19:21 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waar wil je bezwaar tegen maken dan?
Je hebt nog geen aanslag naar aanleiding van je aangifte en je zegt zelf dat je geen voorlopige aanslag hebt gehad. Blijft er weinig over om nu al bezwaar tegen te maken.
Je kunt ook eerst even bellen en vragen hoe ze aan de voorlopige aanslag komen.quote:Op donderdag 1 maart 2012 20:07 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Nou ja, als ik 'm onveranderd indien, moet ik EUR 1900,- betalen. Ik moet iets terug betalen wat ik niet heb ontvangen.
Hoe bedoel je? Is er 700 euro loonheffing ingehouden, of heb je 700 euro verdiend (in dat geval zal er waarschijnlijk heel weinig/geen lonheffing zijn ingehouden).quote:Op vrijdag 2 maart 2012 08:36 schreef Aardappel2610 het volgende:
Ben ik nou genaaid door de belastingdienst of wat?
In 2009 zat ik nog op school en had ik m.b.t. die studie aftrekposten á pakweg 600 euro. Nou heb ik in datzelfde jaar ook één bijverdienste á 700 euro gehad.
Aftrekruimte? Hoe bedoel je?quote:Aangezien ik over 2011 nog aftrekruimte
Kosten die je in 2009 hebt gemaakt kan je sowieso niet opnemen in je aangifte over 2011. Ik snap dus niet helemaal wat je wil beter gezegd, waarschijnlijk snap jij het niet helemaalquote:heb zat ik even terug te kijken naar mijn verdiensten over 2009, aangezien ik toen niets heb ontvangen (aanslag was nihil). Blijkbaar is die 600 euro afgetrokken van die 700 euro die ik verdiend had en vervolgens heb ik niks terug gehad. Aangezien die post al een keer is afgetrokken kan ik hem niet meer aftrekken als restant en ben ik dus eigenlijk genaaid.
Klopt dit of kan dit niet?
Daar zat ik ook mee te kutten net. Dan heb je waarschijnlijk vooraf al een keer wat ingevuld en opgeslagen (ik wel iig).quote:Op donderdag 1 maart 2012 20:35 schreef maxmin het volgende:
Ik snap er helemaal niks van, het programma biedt mij helemaal niet aan om vooraf ingevulde gegevens te downloaden. handmatig openen werkt ook niet want het bestand is er niet. Weet iemand hier raad mee?
quote:Op woensdag 29 februari 2012 21:24 schreef Razer het volgende:
echt zou dit voor mij super nadelig zijn.
Nou dan.quote:Op donderdag 1 maart 2012 09:49 schreef Razer het volgende:
maar goed die paar euro extra betalen zullen het hem niet gaan doen
Het was een vraag, zie vraagteken.quote:Wel mooi dat je denkt te kunnen denken voor me, heiligboontje
Het is misschien wat simpel gezegd...quote:Op vrijdag 2 maart 2012 08:59 schreef DonJames het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Is er 700 euro loonheffing ingehouden, of heb je 700 euro verdiend (in dat geval zal er waarschijnlijk heel weinig/geen lonheffing zijn ingehouden).
[..]
Aftrekruimte? Hoe bedoel je?
[..]
Kosten die je in 2009 hebt gemaakt kan je sowieso niet opnemen in je aangifte over 2011. Ik snap dus niet helemaal wat je wil beter gezegd, waarschijnlijk snap jij het niet helemaal
Ik heb dat wel.. misschien dat het pas boven een bepaald bedrag meegenomen kan worden?quote:Op vrijdag 2 maart 2012 13:10 schreef Aardappel2610 het volgende:
[..]
Het is misschien wat simpel gezegd...
Ik kan geld terug krijgen mits ik aftrekposten heb over 2011. Nou dacht ik even dat ik nog studiekosten uit 2009 kon aftrekken, aangezien ik toen niks heb teruggekregen. Nou heb ik even gekeken naar mijn aangifte uit 2009 en viel mij op dat er nergens wordt gerept over een restant persoonsgebonden aftrek. Ik vermoed dat dat er niet is omdat ik een inkomen heb gehad in dat jaar. Ergens vind ik het onlogisch dat ik nu geen belasting terug kan vragen, terwijl ik toen dat wel zou hebben gehad als ik meer verdiend had.
Dan ben je WEL fiscaal partner. Als kind zijnde ben je dat normaal niet, maar tot een bepaalde leeftijd. Aangezien jij geboren bent voor 1984 en alsnog bij je ouders woont zijn julie dus fiscale partners. MAAR omdat je vader en moeder natuurlijk al fiscaal partner van elkaar zijn, kunnen ze niet ook nog eens fiscaal partner met jou zijnquote:Op vrijdag 2 maart 2012 13:49 schreef _VoiD_ het volgende:
Trouwens iets wat ik onduidelijk vind in de vraagstelling van het programma:
Woonde u samen?
Dit is toch voor fiscaal partnerschap vast te stellen of niet?
Ik woonde in 2011 met mijn vader en moeder in huis. Ik ben geboren in 1983. Die beschrijving die erbij staat is behoorlijk onduidelijk vind ik. Ik heb nee ingevuld, want ik ben geen fiscale partner met een van beiden (dat zijn ze van elkaar lijkt me).
Dat is niet onlogisch. Je hebt toen geen belasting betaald. Als je toen (iets) meer zou hebben verdiend nog steeds niet. Je gaat er dus niet op achteruit, je had er alleen méér vooruit op kunnen gaan.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 13:10 schreef Aardappel2610 het volgende:
[..]
Het is misschien wat simpel gezegd...
Ik kan geld terug krijgen mits ik aftrekposten heb over 2011. Nou dacht ik even dat ik nog studiekosten uit 2009 kon aftrekken, aangezien ik toen niks heb teruggekregen. Nou heb ik even gekeken naar mijn aangifte uit 2009 en viel mij op dat er nergens wordt gerept over een restant persoonsgebonden aftrek. Ik vermoed dat dat er niet is omdat ik een inkomen heb gehad in dat jaar. Ergens vind ik het onlogisch dat ik nu geen belasting terug kan vragen, terwijl ik toen dat wel zou hebben gehad als ik meer verdiend had.
Woonde u samen in 2011? Ja (want je bent van voor 1984)quote:Op vrijdag 2 maart 2012 13:49 schreef _VoiD_ het volgende:
Trouwens iets wat ik onduidelijk vind in de vraagstelling van het programma:
Woonde u samen?
Dit is toch voor fiscaal partnerschap vast te stellen of niet?
Ik woonde in 2011 met mijn vader en moeder in huis. Ik ben geboren in 1983. Die beschrijving die erbij staat is behoorlijk onduidelijk vind ik. Ik heb nee ingevuld, want ik ben geen fiscale partner met een van beiden (dat zijn ze van elkaar lijkt me).
Ja, inderdaad logischer.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 15:04 schreef Strooper het volgende:
[..]
Woonde u samen in 2011? Ja (want je bent van voor 1984)
Stond u in 2011 op hetzelfde adres ingeschreven als uw huisgenoot? Ja
Daarna volgen een hele rits met vragen waar je volgens mij overal 'nee' op kan antwoorden. Dan staat er als het goed is onderaan 'U hebt geen fiscaal partner'.
Denk dat je hem zo moet invullen.
Wat moet ze doen? Kost dat geld? Van wie moet het? Ik snap het niet..quote:Op vrijdag 2 maart 2012 16:22 schreef Blik het volgende:
Vraag over studiekosten. Vriendin doet opleiding voor systeemtherapeut. Daarvoor moet ze ook supervisie doen (een ervaren systeemtherapeurt die haar "coacht"). Is dit ook aftrekbaar voor de belasting?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |