abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107865615
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 14:19 schreef Hoplahopla het volgende:

Het gaat om voorgaande jaren waarin ik ze niet heb kunnen aftrekken door het ontbreken van een inkomen. Ik weet dat je ze dan kunt aftrekken in opvolgende jaren, maar ik vraag me even af hoe het zit wanneer je een studieschuld volledig hebt afgelost. Ik ben gestopt met de studie en had het geld wel om de schuld af te lossen.
Je moet ze aangeven in het jaar dat ze gemaakt zijn. Mocht je PGA niet volledig verrekend kunnen worden dan wordt dat op je aanslag vermeld als "De nog te verrekenen persoongebonden aftrek in volgende jaren is: ¤xxxx"

Dat bedrag mag je het jaar erop dan weer opnieuw opgeven, echter onder het kopje "Restant persoonsgebonden aftrek", en dus niet onder studiekosten!

Hou er rekening mee dat je dit elk jaar moet doen, ook als je geen inkomen had. Je mag namelijk alleen het restant persoongebonden aftrek opgeven dat op de aanslag van het jaar ervoor vermeldt staat.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_107877249
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 18:14 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

De 'truc' die daarbij beschreven wordt, is dat het kind de kosten wel maakt maar de ouders hetzelfde bedrag aan het kind schenken. Die twee staan los van elkaar zodat het kind wel studiekosten heeft die kan worden aangegeven.

[..]

Dat begrijp je goed, inderdaad.
Dank voor je toelichting :)
pi_107887132
Al vorige maand ingevuld. Helaas zit het er dik in dat het nog een half jaar wachten wordt op centen.
pi_107888212
Weet iemand misschien een goede maar niet al te dure adviseur in Rotterdam, die me kan helpen bij de aanvraag? Ik heb vorig jaar een huis gekocht en snap er de ballen van.
pi_107888818
quote:
5s.gif Op zondag 12 februari 2012 13:03 schreef clumsy_clown het volgende:
Weet iemand misschien een goede maar niet al te dure adviseur in Rotterdam, die me kan helpen bij de aanvraag? Ik heb vorig jaar een huis gekocht en snap er de ballen van.
Niet het antwoord dat je wilde, maar misschien kun je je vragen hier stellen en dan zien we wel hoe ver je komt.
pi_107889088
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 13:21 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Niet het antwoord dat je wilde, maar misschien kun je je vragen hier stellen en dan zien we wel hoe ver je komt.
Ja, ik heb net besloten vanavond eens een dappere poging te ondernemen. Meteen een goed excuus om de administratie op orde te brengen.
pi_107889545
quote:
6s.gif Op zondag 12 februari 2012 13:28 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Ja, ik heb net besloten vanavond eens een dappere poging te ondernemen. Meteen een goed excuus om de administratie op orde te brengen.
Het is uiteindelijk echt niet lastig als je weet wat je waar moet invullen!

En je je administratie enigszins op orde hebt.
  zondag 12 februari 2012 @ 13:42:07 #133
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107889644
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 13:39 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Het is uiteindelijk echt niet lastig als je weet wat je waar moet invullen!

En je je administratie enigszins op orde hebt.
En je begrijpend kunt lezen.
De vraagtekens voor de invulvelden en de help-file geven ook een toelichting.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 12 februari 2012 @ 17:18:30 #134
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_107897780
Ik snap iets niet... over 2010 kregen mijn vrouw en ik samen iets van 650 euro terug. Mijn vrouw 360 en ik de rest. Nu heb ik de belastingen ingevuld, ik heb wat minder inkomen gehad in 2011 (paar duizend, maar dat komt omdat ik in 2010 3 maanden werkloos ben geweest, maar wel een soort afscheidsbonus kreeg) en mijn vrrouw heeft iets meer inkomen gehad.

Maar meteen krijgen wij 500 euro minder terug, (sterker, ik moet iets bijbetalen, maar dat wordt nihil) en mijn vrouw krijgt 200 minder.

Is er iets drastisch veranderd in de arbeidskortingen en de algemene heffingskorting of zo?

Anderen ook veel minder terug op dat gebied?

(voor de rest hebben wij geen autos van de zaak of eigen woning of zo, gewoon loondienst en dat is het).

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 12 februari 2012 @ 18:27:25 #135
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107900051
Je hebt in 2010 over de drie maanden WW geen arbeidskorting verrekend gekregen. Dit is in de aangifte waarschijnlijk nog rechtgetrokken. Vandaar een teruggave in dat jaar.
Als je verder geen aftrekposten hebt, verbaast het me nog dat je geld terug krijgt. Normaal zou de loonheffing voor je vrouw ook gelijk zijn aan de eindheffing.
pi_107901214
Ik zit al in de knoop :').
Ben nu bezig met de aankoopkosten en financieringskosten van m'n huis te verdelen. Voor zover ik het begrijp vallen onder de aankoop:
- Koopsom huis
- Makelaarskosten
- Overdrachtsbelasting
- Taxatiekosten
- Notariskosten. Hierbij neem ik aan dat het gaat om het honorarium voor de akte van levering. Deze is op m'n rekening opgesplitst in: honorarium, kadastraal recht levering belast, kadastraal recht levering onbelast, en 19% BTW over de eerste twee bedragen. Welke bedragen moet ik hier nu overnemen?

Verder, kan ik de kosten van het bouwkundig rapport onder de aankoopkosten laten vallen?

En valt het honorarium voor de hypotheekakte onder de financieringskosten? Net als de NHG-kosten?
  zondag 12 februari 2012 @ 21:14:27 #137
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107907499
De notariskosten voor de hypotheekakte zijn aftrekbaar. De kosten voor akte van levering niet.
De kosten voor NHG vallen ook onder de kosten voor financiering en dus ook aftrekbaar.
pi_107947891
Clumsy clown: Je noemt oa de taxatiekosten. Taxatie uitgevoerd door een taxateur is meestal noodzakelijk omdat de geldverstrekker (de bank) er om vraagt. Zo kan de waarde van een woning worden vastgesteld. En weet de bank of er voldoende dekking is voor de financiering die wordt aangevraagd.

Taxatiekosten tbv de aanvraag hypotheek zijn aftrekbaar. Deze kosten zijn eenmalige hypothecaire kosten en aftrekbaar. Houd de aankoopkosten en de hypothecaire kosten goed uit elkaar. Je zal een spliting moeten maken in de verschillende soorten kosten. Dat vraagt een zekere deskundigheid. HET advies is hier: laat je eenmalig hierbij helpen. (vakbond, belastingkantoor oid)
  dinsdag 14 februari 2012 @ 15:53:05 #139
317039 Printerkabel
Hello darkness, my old friend
pi_107971150
Ik moet ook 47 euro betalen :(
  dinsdag 14 februari 2012 @ 19:36:59 #140
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107979581
quote:
7s.gif Op maandag 13 februari 2012 21:38 schreef belfis het volgende:
Houd de aankoopkosten en de hypothecaire kosten goed uit elkaar. Je zal een spliting moeten maken in de verschillende soorten kosten. Dat vraagt een zekere deskundigheid.
Dit vraag een zekere leesvaardigheid.
pi_107979606
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 19:36 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dit vraag een zekere leesvaardigheid.
Alles staat in de hulp stukjes inderdaad.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 19:44:28 #142
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107979919
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 19:37 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Alles staat in de hulp stukjes inderdaad.
Aan de andere kant,... ook bij ons moet de kachel roken. Dus ach, adviseren om professionele hulp in te schaken kan geen kwaad. ;)
pi_108015405
Tegenwoordig vullen steeds meer mensen hun aangifte zelf in. Stel nou dat je controle krijgt en dan blijkt dat je een fout hebt gemaakt. Krijg je dan gelijk een boete? En als je sommige bonnetjes niet meer hebt en de kosten toch aftrekt.. Wat doet de belastingdienst dan? Boete of mag je corrigeren?
  woensdag 15 februari 2012 @ 18:55:58 #144
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108016330
Het is natuurlijk aan te bevelen om de bonnetjes te bewaren voor het geval je een controle mocht krijgen. Tenzij je willens en wetens de boel hebt lopen te flessen, krijg je niet snel een boete. Als er posten gecorrigeerd worden, krijg je een naheffingsaanslag plus de rente. En natuurlijk heb je de mogelijkheid om de correctie te betwisten.
pi_108040367
Situatie:
- Getrouwd, man werkt, vrouw niet.
- Dus recht op algemene heffingskorting (~1700,-)

In 2011 is er van alles mis gegaan, dan ontvingen wij een deel, toen moest er weer betaald worden. Halverwege 2011 heb ik maar alles stop gezet, zodat ik achteraf niet weer terug hoef te betalen.

Volgens mij heeft mijn vrouw ook recht op zorgtoeslag?

Nu wil ik dus alles aangeven, echter moet je volgens mij ook direct aangeven wat je al hebt ontvangen, echter zijn deze cijfers mij onbekend.

Kan ik gewoon de formulier invullen, zonder in te vullen wat we al hebben ontvangen/betaald en dat de BD zelf kan zien waar we nog recht op hebben?
pi_108040929
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 11:58 schreef xaban06 het volgende:
Situatie:
- Getrouwd, man werkt, vrouw niet.
- Dus recht op algemene heffingskorting (~1700,-)

In 2011 is er van alles mis gegaan, dan ontvingen wij een deel, toen moest er weer betaald worden. Halverwege 2011 heb ik maar alles stop gezet, zodat ik achteraf niet weer terug hoef te betalen.

Volgens mij heeft mijn vrouw ook recht op zorgtoeslag?

Nu wil ik dus alles aangeven, echter moet je volgens mij ook direct aangeven wat je al hebt ontvangen, echter zijn deze cijfers mij onbekend.

Kan ik gewoon de formulier invullen, zonder in te vullen wat we al hebben ontvangen/betaald en dat de BD zelf kan zien waar we nog recht op hebben?
Bij zorgtoeslag hoef je niet in te vullen wat je reeds hebt ontvangen.

Voor de IB zou je de aangifte kunnen indienen zonder aan te geven wat je op de voorlopige aanslag/teruggaaf hebt betaald/ontvangen. Je kunt natuurlijk ook bellen met de belastingtelefoon om te vragen of zij jou aan een bedrag kunnen helpen.
pi_108042296
In 2011 heb ik een kleine vergoeding ontvangen voor werk op semi-vrijwillige basis. Vul ik dit in onder overig werk, ja toch?
  Licht Ontvlambaar donderdag 16 februari 2012 @ 13:07:50 #148
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_108042313
Bweeh, ik ben geheel willekeurig geselecteerd om mijn aftrekposten van 2010 te voorzien van bewijs :')
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_108044084
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 13:06 schreef Daph_ het volgende:
In 2011 heb ik een kleine vergoeding ontvangen voor werk op semi-vrijwillige basis. Vul ik dit in onder overig werk, ja toch?
Valt het niet onder de vrijstelling voor vrijwilligersvergoeding?

quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 13:07 schreef Sjeen het volgende:
Bweeh, ik ben geheel willekeurig geselecteerd om mijn aftrekposten van 2010 te voorzien van bewijs :')
Ze hebben te weinig mankracht om alle bezwaarschriften af te handelen, maar ze maken wel tijd om jou te controleren? Nou, dan heb je het waarschijnlijk wel héél bont gemaakt! >:)
pi_108045087
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 14:08 schreef DonJames het volgende:

[..]

Valt het niet onder de vrijstelling voor vrijwilligersvergoeding?

[..]

Ze hebben te weinig mankracht om alle bezwaarschriften af te handelen, maar ze maken wel tijd om jou te controleren? Nou, dan heb je het waarschijnlijk wel héél bont gemaakt! >:)
Ik heb het even opgezocht bij de Belastingdienst, maar ik voldoe niet aan de vier voorwaarden die zij stellen, dus in hun ogen ben ik geen vrijwilliger.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')