abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108236312
quote:
8s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 19:53 schreef Milou__ het volgende:

[..]

Ik bedoel dat programma waar je aangifte mee kan doen. Dit jaar kan ik hem niet vinden ;(
Letterlijk op www.belastingdienst.nl

'Aangifte 2011'
pi_108256390
Even een klein vraagje tussendoor.

Als de belastindienst je een bepaald bedrag moet uitbetalen, staat het dan op dezelfde datum op je rekening als de dagtekening van het aanslagbiljet?
pi_108256501
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 11:39 schreef Oliver23 het volgende:
Even een klein vraagje tussendoor.

Als de belastindienst je een bepaald bedrag moet uitbetalen, staat het dan op dezelfde datum op je rekening als de dagtekening van het aanslagbiljet?
Nee, meestal niet. Kan een paar dagen duren, kan 2 weken duren.
pi_108256705
Het programma voor de ondernemers is beschikbaar!

Ben druk aan het invullen, maar het lijkt erop of de winst die ik maak geen enkele invloed op het terug te krijgen bedrag heeft (55 euro winst). Als ik daarentegen de 2e onderneming met 240 verlies (netto dus -190) euro er tegenaan gooi dan krijg ik wel opeens meer geld terug.

Nog maar eens rustig uitproberen :)
pi_108257336
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 11:49 schreef Tha_Duck het volgende:
Als ik daarentegen de 2e onderneming met 240 verlies (netto dus -190) euro er tegenaan gooi dan krijg ik wel opeens meer geld terug.
Doe ik ook, gewoon net zoveel verliesgevende ondernemingen invoeren totdat je een fatsoenlijk bedrag terugkrijgt :P
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_108258186
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 12:07 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Doe ik ook, gewoon net zoveel verliesgevende ondernemingen invoeren totdat je een fatsoenlijk bedrag terugkrijgt :P
haha
Maar ik heb ze wel echt ;)
pi_108285854
Fiscaal partners en toeslagpartners 2011 – daarover zijn nogal wat misverstanden, niet in de laatste plaats vanwege de foutieve informatie in de Telegraaf.

Het misverstand dat hier speelt is de volgende: men heeft in 2010 gekozen voor fiscaal partnerschap voor de inkomstenbelasting. De consequentie is dat men bij ongewijzigde omstandigheden verplicht toeslagpartners is van elkaar in 2011.

Tav het fiscaal partnerschap inkomstenbelasting 2011 is er geen keus. Als men ongehuwd is en niet voldoet aan de 4 voorwaarden (gezamenlijke eigen woning, kind, pensioen, geregistreerd partnerschap) is men GEEN fiscaal partner van elkaar in het jaar 2011. Ook al woont men al 20 jaar en langer samen.
pi_108287249
quote:
7s.gif Op woensdag 22 februari 2012 23:15 schreef belfis het volgende:
Fiscaal partners en toeslagpartners 2011 – daarover zijn nogal wat misverstanden, niet in de laatste plaats vanwege de foutieve informatie in de Telegraaf.

Het misverstand dat hier speelt is de volgende: men heeft in 2010 gekozen voor fiscaal partnerschap voor de inkomstenbelasting. De consequentie is dat men bij ongewijzigde omstandigheden verplicht toeslagpartners is van elkaar in 2011.

Tav het fiscaal partnerschap inkomstenbelasting 2011 is er geen keus. Als men ongehuwd is en niet voldoet aan de 4 voorwaarden (gezamenlijke eigen woning, kind, pensioen, geregistreerd partnerschap) is men GEEN fiscaal partner van elkaar in het jaar 2011. Ook al woont men al 20 jaar en langer samen.
Natuurlijk komt dat ook omdat de regeling omtrent fiscaal partnershap is gewijzigd en sommige mensen die al jaren die regering hebben er ineens niet met voor in aanmerking komen. vind het persoonlijk ook jammer, maar helaas ;-)
pi_108290840
quote:
Als men ongehuwd is en niet voldoet aan de 4 voorwaarden (gezamenlijke eigen woning, kind, pensioen, geregistreerd partnerschap) is men GEEN fiscaal partner van elkaar in het jaar 2011. Ook al woont men al 20 jaar en langer samen.
Als ik jouw tekst zo lees, dan moet je voldoen aan alle 4 de voorwaarden. En dat klopt niet, lijkt me...
  donderdag 23 februari 2012 @ 07:50:21 #210
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108290855
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 07:47 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Als ik jouw tekst zo lees, dan moet je voldoen aan alle 4 de voorwaarden. En dat klopt niet, lijkt me...
Inderdaad, dat klopt niet. Plus dat de opsomming van voorwaarden niet compleet is (notarieel samenlevingscontract hoort in het rijtje).
The love you take is equal to the love you make.
pi_108290903
quote:
1s.gif Op donderdag 23 februari 2012 07:50 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Inderdaad, dat klopt niet. Plus dat de opsomming van voorwaarden niet compleet is (notarieel samenlevingscontract hoort in het rijtje).
En dat is grappig voor iemand die in zijn tekst aanhaalt dat de Telegraaf foutieve informatie geeft :P
pi_108290910
pi_108291488
quote:

Je vergeet de belangrijkste voorwaarde: samenwonen/op hetzelfde adres staan ingeschreven bij de GBA. Als je daar niet aan voldoet, kun je geen fiscaal partner zijn ook al voldoe je aan de andere voorwaarden (pensioen,kind, gezamenlijk eigen woning, samenlevingscontract, erkend kind), behoudens bij GP/huwelijk.
pi_108315913
Even een heel andere vraag, over mijn laese-auto.

Welke extra kosten die ik gemaakt hebt (of komend jaar ga maken) kan ik aftrekken?
-parkeergeld dat niet gedeclareerd is
-benzinekosten die niet gedeclareerd zijn (in het buitenland en in NL toen ik mijn tankpas kwijt was)
-kosten bij inleveren oude leaseauto (zat een krasje op waarvoor 150,- extra werd ingehouden)
-Wasstraat (wordt geacht in nette auto bij de klant te komen maar kan die kosten niet declareren)
-Navigatiesysteem bijvoorbeeld, chiptuning, soundsysteem, om maar wat te noemen.

Op de standaard belastingdiskette kun je dat soort kosten niet eens aangeven. Dien ik hiervoor bijvoorbeeld een belastingdiskette van een ander bedrijf aan te schaffen of zijn er andere mogelijkheden.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_108316200
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:06 schreef Adfundum het volgende:
Even een heel andere vraag, over mijn laese-auto.

Welke extra kosten die ik gemaakt hebt (of komend jaar ga maken) kan ik aftrekken?
-parkeergeld dat niet gedeclareerd is
-benzinekosten die niet gedeclareerd zijn (in het buitenland en in NL toen ik mijn tankpas kwijt was)
-kosten bij inleveren oude leaseauto (zat een krasje op waarvoor 150,- extra werd ingehouden)
-Wasstraat (wordt geacht in nette auto bij de klant te komen maar kan die kosten niet declareren)
-Navigatiesysteem bijvoorbeeld, chiptuning, soundsysteem, om maar wat te noemen.

Op de standaard belastingdiskette kun je dat soort kosten niet eens aangeven. Dien ik hiervoor bijvoorbeeld een belastingdiskette van een ander bedrijf aan te schaffen of zijn er andere mogelijkheden.
Geen.
pi_108316997
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:09 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Geen.
Parkeerkosten zijn sowieso aftrekbaar, dat weet ik zeker. Hoe zeker ben je over de rest?
pi_108320983
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:21 schreef Adfundum het volgende:

[..]

Parkeerkosten zijn sowieso aftrekbaar, dat weet ik zeker. Hoe zeker ben je over de rest?
En hoe weet je dat zo zeker?

Ik weet namelijk 100% zeker van niet ;). Ben je niet in de war met declareren bij je werkgever?

Dergelijke kosten zijn al jaren niet meer aftrekbaar.
pi_108329845
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 21:22 schreef Maharbal het volgende:

[..]

En hoe weet je dat zo zeker?

Ik weet namelijk 100% zeker van niet ;). Ben je niet in de war met declareren bij je werkgever?

Dergelijke kosten zijn al jaren niet meer aftrekbaar.
http://www.zuinigeleaseau(...)re-kosten-leaseauto/

ik ging uit van onder andere dit blijkbaar onvolledige bericht.
Ik kan proberen om de kosten alsnog te declareren bij mijn werkgever, die ze vervolgens weer bij mijn eigen bijdrage optelt waarna ze weer wel aftrekbaar zijn. Kost de werkgever dus niets en levert mij wel voordeel op.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 00:29:31 #219
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108331645
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 23:41 schreef Adfundum het volgende:

[..]

http://www.zuinigeleaseau(...)re-kosten-leaseauto/

ik ging uit van onder andere dit blijkbaar onvolledige bericht.
Ik kan proberen om de kosten alsnog te declareren bij mijn werkgever, die ze vervolgens weer bij mijn eigen bijdrage optelt waarna ze weer wel aftrekbaar zijn. Kost de werkgever dus niets en levert mij wel voordeel op.
De kosten aftrekken in je aangifte is, zoals Maharbal bedoelt, geen optie.
De enige manier om de pijn iets te verzachten is, zoals je aangeeft, het als eigen bijdrage te laten verwerken door je werkgever.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_108386027
Vraag 1a:
Wij hebben in oktober 2011 een nieuwbouwwoning gekocht, deze wordt eind 2012 opgeleverd.

Van 'De Hypotheker' heb ik in december 2011 een brief ontvangen: Aanvraag voorlopige aanslag 2012.

Hier in staat stap voor stap vermeld wat ik moet invullen, dat heb ik dus gedaan, sinds januari 2012 ontvang ik dan ook HRA.

Echter de brief heb ik in 2011 ontvangen, terwijl toen mijn jaaropgaaf nog niet binnen was. Nu mijn jaaropgaaf binnen is, blijkt dat ik EUR 3.502,- te weinig hebt ingevuld. Moet ik het dus opnieuw invullen of is het zo wel ok?

Vraag 1b:
Bij 'Aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning' hebt ik EUR 8.925,- ingevuld. Geen idee wat dit precies inhoud, volgens mij de hypotheek, NHG, taxatie kosten etc, of toch niet?

Programma welke ik gebruikt hebt is:
Verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2012.

Vraag 2:
Nu mijn opgaaf 2011 binnen is, moet ik de aangifte doen van inkomstenbelasting, of is dit allemaal al geregeld met de Verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2012, volgens mij niet? Kan ik nog iets aftrekken ivm gekochte woning?
pi_108386250
Nou, ik zit letterlijk klem :'(

Ik had gehoopt dat het allemaal iets meer voor zich zou spreken, zeker omdat ik maar een klein bedrijfje heb en het allemaal niet zoveel voorstelt. Ze krijgen het echter toch weer voor elkaar om het zo ingewikkeld te maken dat je zowat wel honderden euro's moet uitgeven voor een accountant oid.

De getallen:
Omzet ¤ 1110,27
Inkoop goederen ¤ 78,19
Brutowinst ¤ 1032,08

Kosten
Reiskosten/KM vergoeding ¤ 68
Overige kosten ¤ 908
Totale kosten ¤ 976

Netto winst: ¤ 57,48

Balans 2011 ¤ 93,68

Dat bedrag bij de balans is ook inderdaad het bedrag wat op mijn zakelijke rekening stond op 31-12-2011. Op die rekening stond op 1-1-2011 0 euro (nieuwe rekening).

Nu ben ik dus de belasting aan het invullen, en het stuk van omzet en kosten gaat prima. Vervolgens moet ik blijkbaar bij Activa - Liquide Middelen invullen dat er in het begin van het boekjaar 0 euro was en aan het einde 93. Bij de Passiva - Ondernemingsvermogen idem dito.

Als ik dat doe krijg ik de volgende getallen in mijn overzicht:
Saldo fiscalewinstberekening ¤ 93
Af: mkb winstvrijstelling ¤ 12
Belastbare winst uit onderneming ¤ 81 euro

Daarover betaal je natuurlijk iets, en dat komt neer op 35 euro. 35 euro van mijn magere 57,48 winst is ongeveer 61% belasting! Totaal absurd en dat kan nooit kloppen.

Kan iemand mij een duwtje de goede richting ingeven? Ik doe iets fout en ik begrijp blijkbaar iets niet, maar wat het precies is kom ik niet uit. Ik heb in 2011 geen privé stortingen of onttrekkingen gedaan.

En ik vraag me dus ook af hoe ik met 57,48 winst 93,68 op de rekening kan hebben. Waar komt die ¤ 35,20 opeens vandaan? Het is niet de 19% btw die ik terug heb gekregen (dat was ¤ 63).

WHAAA Belasting.. Leuker kunnen we het niet maken.................... ;)
pi_108386408
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 16:40 schreef Tha_Duck het volgende:
Nou, ik zit letterlijk klem :'(

Ik had gehoopt dat het allemaal iets meer voor zich zou spreken, zeker omdat ik maar een klein bedrijfje heb en het allemaal niet zoveel voorstelt. Ze krijgen het echter toch weer voor elkaar om het zo ingewikkeld te maken dat je zowat wel honderden euro's moet uitgeven voor een accountant oid.

De getallen:
Omzet ¤ 1110,27
Inkoop goederen ¤ 78,19
Brutowinst ¤ 1032,08

Kosten
Reiskosten/KM vergoeding ¤ 68
Overige kosten ¤ 908
Totale kosten ¤ 976

Netto winst: ¤ 57,48

Balans 2011 ¤ 93,68

Dat bedrag bij de balans is ook inderdaad het bedrag wat op mijn zakelijke rekening stond op 31-12-2011. Op die rekening stond op 1-1-2011 0 euro (nieuwe rekening).

Nu ben ik dus de belasting aan het invullen, en het stuk van omzet en kosten gaat prima. Vervolgens moet ik blijkbaar bij Activa - Liquide Middelen invullen dat er in het begin van het boekjaar 0 euro was en aan het einde 93. Bij de Passiva - Ondernemingsvermogen idem dito.

Als ik dat doe krijg ik de volgende getallen in mijn overzicht:
Saldo fiscalewinstberekening ¤ 93
Af: mkb winstvrijstelling ¤ 12
Belastbare winst uit onderneming ¤ 81 euro

Daarover betaal je natuurlijk iets, en dat komt neer op 35 euro. 35 euro van mijn magere 57,48 winst is ongeveer 61% belasting! Totaal absurd en dat kan nooit kloppen.

Kan iemand mij een duwtje de goede richting ingeven? Ik doe iets fout en ik begrijp blijkbaar iets niet, maar wat het precies is kom ik niet uit. Ik heb in 2011 geen privé stortingen of onttrekkingen gedaan.

En ik vraag me dus ook af hoe ik met 57,48 winst 93,68 op de rekening kan hebben. Waar komt die ¤ 35,20 opeens vandaan? Het is niet de 19% btw die ik terug heb gekregen (dat was ¤ 63).

WHAAA Belasting.. Leuker kunnen we het niet maken.................... ;)
Voor zover ik het zo snel kan beoordelen denkt het programma dat je beginvermogen 0 was, en je eindvermogen 93. Uit de vermogensvergelijking komt dan dat je 93 (afgezien van stortingen/onttrekkingen) winst hebt gehad, dus dat klopt. Wat was het beginvermogen? Dat zou namelijk die 35 moeten zijn.

Of: wat was het eindvermogen per 31/12/2010?
pi_108386500
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 16:31 schreef xaban06 het volgende:
Vraag 1a:
Wij hebben in oktober 2011 een nieuwbouwwoning gekocht, deze wordt eind 2012 opgeleverd.

Van 'De Hypotheker' heb ik in december 2011 een brief ontvangen: Aanvraag voorlopige aanslag 2012.

Hier in staat stap voor stap vermeld wat ik moet invullen, dat heb ik dus gedaan, sinds januari 2012 ontvang ik dan ook HRA.

Echter de brief heb ik in 2011 ontvangen, terwijl toen mijn jaaropgaaf nog niet binnen was. Nu mijn jaaropgaaf binnen is, blijkt dat ik EUR 3.502,- te weinig hebt ingevuld. Moet ik het dus opnieuw invullen of is het zo wel ok?

Vraag 1b:
Bij 'Aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning' hebt ik EUR 8.925,- ingevuld. Geen idee wat dit precies inhoud, volgens mij de hypotheek, NHG, taxatie kosten etc, of toch niet?
Het staat allemaal in de hulp-file. Maar dat zijn inderdaad globaal gezegd die kosten.

quote:
Vraag 2:
Nu mijn opgaaf 2011 binnen is, moet ik de aangifte doen van inkomstenbelasting, of is dit allemaal al geregeld met de Verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2012, volgens mij niet? Kan ik nog iets aftrekken ivm gekochte woning?
Nee, je zult gewoon IB 2011 moeten doen. Wat je kunt aftrekken voor je gekochte woning hangt af van de kosten die je hebt gemaakt in 2011.
pi_108386637
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 16:46 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Voor zover ik het zo snel kan beoordelen denkt het programma dat je beginvermogen 0 was, en je eindvermogen 93. Uit de vermogensvergelijking komt dan dat je 93 (afgezien van stortingen/onttrekkingen) winst hebt gehad, dus dat klopt. Wat was het beginvermogen? Dat zou namelijk die 35 moeten zijn.

Of: wat was het eindvermogen per 31/12/2010?
Volgens mij maar 0. Althans, de bankrekening was 0 op 1-1-2011. Het is een nieuwe bankrekening die toen gestart is. Ik kan wel 35 euro als beginvermogen invullen, maar ik zou niet weten waar dat vandaan gekomen is of gebleven is :(
pi_108386766
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 16:54 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Volgens mij maar 0. Althans, de bankrekening was 0 op 1-1-2011. Het is een nieuwe bankrekening die toen gestart is. Ik kan wel 35 euro als beginvermogen invullen, maar ik zou niet weten waar dat vandaan gekomen is of gebleven is :(
Wat was je eindvermogen per 31/12/2010? Dat moet, volgens jouw verhaal, wel die 35 zijn. Had je geen andere rekening waar geld op stond voordat je de nieuwe rekening opende?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')