Letterlijk op www.belastingdienst.nlquote:Op dinsdag 21 februari 2012 19:53 schreef Milou__ het volgende:
[..]
Ik bedoel dat programma waar je aangifte mee kan doen. Dit jaar kan ik hem niet vinden
Nee, meestal niet. Kan een paar dagen duren, kan 2 weken duren.quote:Op woensdag 22 februari 2012 11:39 schreef Oliver23 het volgende:
Even een klein vraagje tussendoor.
Als de belastindienst je een bepaald bedrag moet uitbetalen, staat het dan op dezelfde datum op je rekening als de dagtekening van het aanslagbiljet?
Doe ik ook, gewoon net zoveel verliesgevende ondernemingen invoeren totdat je een fatsoenlijk bedrag terugkrijgtquote:Op woensdag 22 februari 2012 11:49 schreef Tha_Duck het volgende:
Als ik daarentegen de 2e onderneming met 240 verlies (netto dus -190) euro er tegenaan gooi dan krijg ik wel opeens meer geld terug.
hahaquote:Op woensdag 22 februari 2012 12:07 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Doe ik ook, gewoon net zoveel verliesgevende ondernemingen invoeren totdat je een fatsoenlijk bedrag terugkrijgt
Natuurlijk komt dat ook omdat de regeling omtrent fiscaal partnershap is gewijzigd en sommige mensen die al jaren die regering hebben er ineens niet met voor in aanmerking komen. vind het persoonlijk ook jammer, maar helaas ;-)quote:Op woensdag 22 februari 2012 23:15 schreef belfis het volgende:
Fiscaal partners en toeslagpartners 2011 – daarover zijn nogal wat misverstanden, niet in de laatste plaats vanwege de foutieve informatie in de Telegraaf.
Het misverstand dat hier speelt is de volgende: men heeft in 2010 gekozen voor fiscaal partnerschap voor de inkomstenbelasting. De consequentie is dat men bij ongewijzigde omstandigheden verplicht toeslagpartners is van elkaar in 2011.
Tav het fiscaal partnerschap inkomstenbelasting 2011 is er geen keus. Als men ongehuwd is en niet voldoet aan de 4 voorwaarden (gezamenlijke eigen woning, kind, pensioen, geregistreerd partnerschap) is men GEEN fiscaal partner van elkaar in het jaar 2011. Ook al woont men al 20 jaar en langer samen.
Als ik jouw tekst zo lees, dan moet je voldoen aan alle 4 de voorwaarden. En dat klopt niet, lijkt me...quote:Op woensdag 22 februari 2012 23:15 schreef belfis het volgende:
Als men ongehuwd is en niet voldoet aan de 4 voorwaarden (gezamenlijke eigen woning, kind, pensioen, geregistreerd partnerschap) is men GEEN fiscaal partner van elkaar in het jaar 2011. Ook al woont men al 20 jaar en langer samen.
Inderdaad, dat klopt niet. Plus dat de opsomming van voorwaarden niet compleet is (notarieel samenlevingscontract hoort in het rijtje).quote:Op donderdag 23 februari 2012 07:47 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Als ik jouw tekst zo lees, dan moet je voldoen aan alle 4 de voorwaarden. En dat klopt niet, lijkt me...
En dat is grappig voor iemand die in zijn tekst aanhaalt dat de Telegraaf foutieve informatie geeftquote:Op donderdag 23 februari 2012 07:50 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Inderdaad, dat klopt niet. Plus dat de opsomming van voorwaarden niet compleet is (notarieel samenlevingscontract hoort in het rijtje).
Je vergeet de belangrijkste voorwaarde: samenwonen/op hetzelfde adres staan ingeschreven bij de GBA. Als je daar niet aan voldoet, kun je geen fiscaal partner zijn ook al voldoe je aan de andere voorwaarden (pensioen,kind, gezamenlijk eigen woning, samenlevingscontract, erkend kind), behoudens bij GP/huwelijk.quote:Op woensdag 22 februari 2012 23:15 schreef belfis het volgende:
Tav het fiscaal partnerschap inkomstenbelasting 2011 is er geen keus. Als men ongehuwd is en niet voldoet aan de 4 voorwaarden (gezamenlijke eigen woning, kind, pensioen, geregistreerd partnerschap) is men GEEN fiscaal partner van elkaar in het jaar 2011. Ook al woont men al 20 jaar en langer samen.
Geen.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:06 schreef Adfundum het volgende:
Even een heel andere vraag, over mijn laese-auto.
Welke extra kosten die ik gemaakt hebt (of komend jaar ga maken) kan ik aftrekken?
-parkeergeld dat niet gedeclareerd is
-benzinekosten die niet gedeclareerd zijn (in het buitenland en in NL toen ik mijn tankpas kwijt was)
-kosten bij inleveren oude leaseauto (zat een krasje op waarvoor 150,- extra werd ingehouden)
-Wasstraat (wordt geacht in nette auto bij de klant te komen maar kan die kosten niet declareren)
-Navigatiesysteem bijvoorbeeld, chiptuning, soundsysteem, om maar wat te noemen.
Op de standaard belastingdiskette kun je dat soort kosten niet eens aangeven. Dien ik hiervoor bijvoorbeeld een belastingdiskette van een ander bedrijf aan te schaffen of zijn er andere mogelijkheden.
Parkeerkosten zijn sowieso aftrekbaar, dat weet ik zeker. Hoe zeker ben je over de rest?quote:
En hoe weet je dat zo zeker?quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:21 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Parkeerkosten zijn sowieso aftrekbaar, dat weet ik zeker. Hoe zeker ben je over de rest?
http://www.zuinigeleaseau(...)re-kosten-leaseauto/quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:22 schreef Maharbal het volgende:
[..]
En hoe weet je dat zo zeker?
Ik weet namelijk 100% zeker van niet. Ben je niet in de war met declareren bij je werkgever?
Dergelijke kosten zijn al jaren niet meer aftrekbaar.
De kosten aftrekken in je aangifte is, zoals Maharbal bedoelt, geen optie.quote:Op donderdag 23 februari 2012 23:41 schreef Adfundum het volgende:
[..]
http://www.zuinigeleaseau(...)re-kosten-leaseauto/
ik ging uit van onder andere dit blijkbaar onvolledige bericht.
Ik kan proberen om de kosten alsnog te declareren bij mijn werkgever, die ze vervolgens weer bij mijn eigen bijdrage optelt waarna ze weer wel aftrekbaar zijn. Kost de werkgever dus niets en levert mij wel voordeel op.
Voor zover ik het zo snel kan beoordelen denkt het programma dat je beginvermogen 0 was, en je eindvermogen 93. Uit de vermogensvergelijking komt dan dat je 93 (afgezien van stortingen/onttrekkingen) winst hebt gehad, dus dat klopt. Wat was het beginvermogen? Dat zou namelijk die 35 moeten zijn.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:40 schreef Tha_Duck het volgende:
Nou, ik zit letterlijk klem
Ik had gehoopt dat het allemaal iets meer voor zich zou spreken, zeker omdat ik maar een klein bedrijfje heb en het allemaal niet zoveel voorstelt. Ze krijgen het echter toch weer voor elkaar om het zo ingewikkeld te maken dat je zowat wel honderden euro's moet uitgeven voor een accountant oid.
De getallen:
Omzet ¤ 1110,27
Inkoop goederen ¤ 78,19
Brutowinst ¤ 1032,08
Kosten
Reiskosten/KM vergoeding ¤ 68
Overige kosten ¤ 908
Totale kosten ¤ 976
Netto winst: ¤ 57,48
Balans 2011 ¤ 93,68
Dat bedrag bij de balans is ook inderdaad het bedrag wat op mijn zakelijke rekening stond op 31-12-2011. Op die rekening stond op 1-1-2011 0 euro (nieuwe rekening).
Nu ben ik dus de belasting aan het invullen, en het stuk van omzet en kosten gaat prima. Vervolgens moet ik blijkbaar bij Activa - Liquide Middelen invullen dat er in het begin van het boekjaar 0 euro was en aan het einde 93. Bij de Passiva - Ondernemingsvermogen idem dito.
Als ik dat doe krijg ik de volgende getallen in mijn overzicht:
Saldo fiscalewinstberekening ¤ 93
Af: mkb winstvrijstelling ¤ 12
Belastbare winst uit onderneming ¤ 81 euro
Daarover betaal je natuurlijk iets, en dat komt neer op 35 euro. 35 euro van mijn magere 57,48 winst is ongeveer 61% belasting! Totaal absurd en dat kan nooit kloppen.
Kan iemand mij een duwtje de goede richting ingeven? Ik doe iets fout en ik begrijp blijkbaar iets niet, maar wat het precies is kom ik niet uit. Ik heb in 2011 geen privé stortingen of onttrekkingen gedaan.
En ik vraag me dus ook af hoe ik met 57,48 winst 93,68 op de rekening kan hebben. Waar komt die ¤ 35,20 opeens vandaan? Het is niet de 19% btw die ik terug heb gekregen (dat was ¤ 63).
WHAAA Belasting.. Leuker kunnen we het niet maken....................
Het staat allemaal in de hulp-file. Maar dat zijn inderdaad globaal gezegd die kosten.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:31 schreef xaban06 het volgende:
Vraag 1a:
Wij hebben in oktober 2011 een nieuwbouwwoning gekocht, deze wordt eind 2012 opgeleverd.
Van 'De Hypotheker' heb ik in december 2011 een brief ontvangen: Aanvraag voorlopige aanslag 2012.
Hier in staat stap voor stap vermeld wat ik moet invullen, dat heb ik dus gedaan, sinds januari 2012 ontvang ik dan ook HRA.
Echter de brief heb ik in 2011 ontvangen, terwijl toen mijn jaaropgaaf nog niet binnen was. Nu mijn jaaropgaaf binnen is, blijkt dat ik EUR 3.502,- te weinig hebt ingevuld. Moet ik het dus opnieuw invullen of is het zo wel ok?
Vraag 1b:
Bij 'Aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning' hebt ik EUR 8.925,- ingevuld. Geen idee wat dit precies inhoud, volgens mij de hypotheek, NHG, taxatie kosten etc, of toch niet?
Nee, je zult gewoon IB 2011 moeten doen. Wat je kunt aftrekken voor je gekochte woning hangt af van de kosten die je hebt gemaakt in 2011.quote:Vraag 2:
Nu mijn opgaaf 2011 binnen is, moet ik de aangifte doen van inkomstenbelasting, of is dit allemaal al geregeld met de Verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2012, volgens mij niet? Kan ik nog iets aftrekken ivm gekochte woning?
Volgens mij maar 0. Althans, de bankrekening was 0 op 1-1-2011. Het is een nieuwe bankrekening die toen gestart is. Ik kan wel 35 euro als beginvermogen invullen, maar ik zou niet weten waar dat vandaan gekomen is of gebleven isquote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:46 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Voor zover ik het zo snel kan beoordelen denkt het programma dat je beginvermogen 0 was, en je eindvermogen 93. Uit de vermogensvergelijking komt dan dat je 93 (afgezien van stortingen/onttrekkingen) winst hebt gehad, dus dat klopt. Wat was het beginvermogen? Dat zou namelijk die 35 moeten zijn.
Of: wat was het eindvermogen per 31/12/2010?
Wat was je eindvermogen per 31/12/2010? Dat moet, volgens jouw verhaal, wel die 35 zijn. Had je geen andere rekening waar geld op stond voordat je de nieuwe rekening opende?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:54 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Volgens mij maar 0. Althans, de bankrekening was 0 op 1-1-2011. Het is een nieuwe bankrekening die toen gestart is. Ik kan wel 35 euro als beginvermogen invullen, maar ik zou niet weten waar dat vandaan gekomen is of gebleven is
Maar dan heb ik de kosten twee maal afgetrokken?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:50 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Het staat allemaal in de hulp-file. Maar dat zijn inderdaad globaal gezegd die kosten.
[..]
Nee, je zult gewoon IB 2011 moeten doen. Wat je kunt aftrekken voor je gekochte woning hangt af van de kosten die je hebt gemaakt in 2011.
Je had aan het eind van het jaar geen voorraad debiteuren, crediteuren, te betalen of te vorderen omzetbelasting?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:54 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Volgens mij maar 0. Althans, de bankrekening was 0 op 1-1-2011. Het is een nieuwe bankrekening die toen gestart is. Ik kan wel 35 euro als beginvermogen invullen, maar ik zou niet weten waar dat vandaan gekomen is of gebleven is
In de brief van de hypotheker stond dus welke kosten die je hebt gemaakt in 2011 in je voorlopige teruggave 2012 moest vermelden?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:59 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Maar dan heb ik de kosten twee maal afgetrokken?
Eerst bij voorlopige aanslag 2012
En dan bij IB 2011
Begrijp ik het nou goed dat de hypotheker heeft aangegeven dat je die kosten in 2012 hebt gemaakt?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 16:59 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Maar dan heb ik de kosten twee maal afgetrokken?
Eerst bij voorlopige aanslag 2012
En dan bij IB 2011
Nee. Dat had ik allemaal niet. Het enige wat nog openstond was een teruggave omzetbelasting over het 4e kwartaal 2011 van 62 euro. Die is op 17-1-2012 gestort door de belastingdienst.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:04 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je had aan het eind van het jaar geen voorraad debiteuren, crediteuren, te betalen of te vorderen omzetbelasting?
Met andere woorden: hoe ziet je gehele balans er uit?
Gelukkig begrijpt er nog iemand hetzelfde als ik.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:10 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Begrijp ik het nou goed dat de hypotheker heeft aangegeven dat je die kosten in 2012 hebt gemaakt?
Is dat bedrag van 8.xxx dat je daar hebt ingevuld niet gewoon je hypotheekrente (maandelijks bedrag x 12)?
Dat staat er toch ook?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:10 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Begrijp ik het nou goed dat de hypotheker heeft aangegeven dat je die kosten in 2012 hebt gemaakt?
Is dat bedrag van 8.xxx dat je daar hebt ingevuld niet gewoon je hypotheekrente (maandelijks bedrag x 12)?
En jij zegt dat dat de kosten zijn (NHG, taxatie, etc).quote:Vraag 1b:
Bij 'Aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning' hebt ik EUR 8.925,- ingevuld. Geen idee wat dit precies inhoud, volgens mij de hypotheek, NHG, taxatie kosten etc, of toch niet?
Omdat het geen teruggave onder de KOR regeling is volgens mij. Het is een teruggave op teveel betaalde omzetbelasting. Dus het is niet zo dat ik 20 euro moest gaan betalen aan de belastingdient.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:15 schreef ManAtWork het volgende:
En waarom staat die teruggave dan niet op je balans?
Het balanstotaal zou dan zelfs nog hoger zijn.
Wat er nu precies staat is me nog niet helemaal duidelijk maar de kosten voor NHG, taxatie etc. horen thuis in 2011, niet in 2012. In 2012 heb je de incidentele kosten niet meer. In dat jaar heb je voor de teruggave alleen te maken met de rente.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:20 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Dat staat er toch ook?
[..]
En jij zegt dat dat de kosten zijn (NHG, taxatie, etc).
KOR of niet, je hebt per balansdatum een vordering. Die hoort op je balans te staan.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:24 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Omdat het geen teruggave onder de KOR regeling is volgens mij. Het is een teruggave op teveel betaalde omzetbelasting. Dus het is niet zo dat ik 20 euro moest gaan betalen aan de belastingdienst.
Dit dus.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:24 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Wat er nu precies staat is me nog niet helemaal duidelijk maar de kosten voor NHG, taxatie etc. horen thuis in 2011, niet in 2012. In 2012 heb je de incidentele kosten niet meer. In dat jaar heb je voor de teruggave alleen te maken met de rente.
Ik begin nog eerder te vermoeden dat het een bug is, ik ga eens een support call inschieten direct. Als ik al mijn boekingen pak en die optel/aftrek van elkaar dan komt er precies die 93,68 uit. Dus dat moet haast wel het goede bedrag zijn.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:28 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Dit dus.
@ Tha_Duck.
Het komt erop neer dat je of ergens aan het begin een vermogen had van die 35, of dat je (en het bent vergeten ofzo?) een onttrekking hebt gedaan van die 35.
Die vlieger gaat sowieso niet op omdat je te maken hebt met de omzetbelasting die niet in je resultaat naar voren komt.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:29 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ik begin nog eerder te vermoeden dat het een bug is, ik ga eens een support call inschieten direct. Als ik al mijn boekingen pak en die optel/aftrek van elkaar dan komt er precies die 93,68 uit. Dus dat moet haast wel het goede bedrag zijn.
Ik ben 1-1-11 begonnen en heb niks met 2010 van doen inderdaad.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:32 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Die vlieger gaat sowieso niet op omdat je te maken hebt met de omzetbelasting die niet in je resultaat naar voren komt.
Voor de zekerheid: je bent in 2011 begonnen? Dus geen balans per 31.12.2010?
Bedoel je niet omzetbelasting?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:35 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ik ben 1-1-11 begonnen en heb niks met 2010 van doen inderdaad.
Ik zie overigens de transacties naar de belastingdienst aangaande de inkomstenbelasting wel netjes in mijn transactieoverzicht staan maar niet in de winst/verlies rekening of de balans.
Maar het kan goed zijn dat BokBiz een beetje lijp is hoor
Hoe bedoel je precies?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:36 schreef ManAtWork het volgende:
En waar zijn de transacties met de belastingdienst geboekt?
Ergens moet je de betalingen/ontvangsten van de belastingdienst, de af te dragen en de voorbelasting toch hebben geboekt?quote:
Yep, die boekt het systeem automatisch aan de hand van de aangiftes. Die staan dus in de boekingen/transacties onder de noemer BTW Afrekening. Echter staan ze niet op de balans of in de winst/verlies rekening.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:49 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ergens moet je de betalingen/ontvangsten van de belastingdienst, de af te dragen en de voorbelasting toch hebben geboekt?
Heel bijzonder,...quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:52 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Yep, die boekt het systeem automatisch aan de hand van de aangiftes. Die staan dus in de boekingen/transacties onder de noemer BTW Afrekening. Echter staan ze niet op de balans of in de winst/verlies rekening.
Volgens BokBiz (heb even 2 recente van 2012 gepakt):quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:54 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Heel bijzonder,...
En waar heb je de betalingen/teruggaven volgens je aangifte dan geboekt? Laat me raden: die staan ook niet geboekt op een balansrekening?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |