abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107363319
Ohw kak volgens mij is het niet helemaal goed gegaan :') naja ik hoor het vanzelf wel :P
Ik zwaai naar dieren.
  zondag 29 januari 2012 @ 15:19:48 #52
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107363444
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:17 schreef Geerd het volgende:
Ohw kak volgens mij is het niet helemaal goed gegaan :') naja ik hoor het vanzelf wel :P
Want? Een deel is een box 3 lening?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_107363689
quote:
5s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:19 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Want? Een deel is een box 3 lening?
Nee volgens mij wat vergeten bij het overzicht staat er niks bij, nee heb niks te maken met box 2 of 3 dus alleen in me eigen nadeel
Ik zwaai naar dieren.
  zondag 29 januari 2012 @ 15:30:15 #54
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107363972
Tsja, het blijft vaag. Maar aangezien je weet waar het fout zit, weet je ook waar je het moet corrigeren. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_107364453
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:30 schreef ManAtWork het volgende:
Tsja, het blijft vaag. Maar aangezien je weet waar het fout zit, weet je ook waar je het moet corrigeren. :)
Jup al even gekeken op internet hoe te wijzigen, gewoon opnieuw downloaden en invullen alleen lukt dat natuurlijk niet meer krijg dezelfde gegevens.

Ik dacht laat ik het dit jaar eens zelf proberen :P vorig jaar eerste jaar naar dat ik een huisje had gekocht gewoon laten doen.

En nu vroeg die idd of ik de gegevens van vorig jaar weer wou gebruiken etc.
Nou mooi toch hup even jaar opgaaf van werkgever invullen gegevens van hypotheek derbij hup weg ermee :P

Maja hun zien natuurlijk ook wel dat het niet klopt neem ik aan, het is in me eigen nadeel is toch niet strafbaar ofzo ? :P

Aah wacht eens even ik had op specificeer moeten drukken, daar kan je dus de naam en nummer van je hypotheek in vullen hehehe ik heb hem dus incompleet verzonden :P

[ Bericht 8% gewijzigd door Geerd op 29-01-2012 16:05:40 ]
Ik zwaai naar dieren.
pi_107431236
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:38 schreef Geerd het volgende:

[..]

Jup al even gekeken op internet hoe te wijzigen, gewoon opnieuw downloaden en invullen alleen lukt dat natuurlijk niet meer krijg dezelfde gegevens.

Ik dacht laat ik het dit jaar eens zelf proberen :P vorig jaar eerste jaar naar dat ik een huisje had gekocht gewoon laten doen.

En nu vroeg die idd of ik de gegevens van vorig jaar weer wou gebruiken etc.
Nou mooi toch hup even jaar opgaaf van werkgever invullen gegevens van hypotheek derbij hup weg ermee :P

Maja hun zien natuurlijk ook wel dat het niet klopt neem ik aan, het is in me eigen nadeel is toch niet strafbaar ofzo ? :P

Aah wacht eens even ik had op specificeer moeten drukken, daar kan je dus de naam en nummer van je hypotheek in vullen hehehe ik heb hem dus incompleet verzonden :P

Gewoon opnieuw invullen en verzenden.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 31 januari 2012 @ 09:29:22 #57
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_107431322
gereekst
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  dinsdag 31 januari 2012 @ 20:29:16 #58
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_107454375
Ik heb wat vragen
- Uitgaven voor levensonderhoud kinderen jonger dan 30 jaar? Wat houdt dat in?
- Man heeft een lijfrenteverzekering/ beleggingsverzekering als pensioenopbouw. Dat was spaarloon en gedeeltelijk zelf afdragen. Dat is blijkbaar aftrekbaar. Hoe?
- Wat moest nou eerst? De kinderopvangtoeslag en dan de 'grote aangifte' of andersom?
- We hebben verbouwd, extra hypotheek genomen, kosten gemaakt, die kan ik ook opvoeren onder woning?
- En.... en ik heb daar nog nooit iets mee gedaan, maar ik heb een studieschuld bij het IBG van pak 'm beet 19.000 euro. Ik las dat je daar iets mee kan. Hoe?
- Nog 1, ik heb tot september 4 uur per week ouderschapsverlof gehad. Dat is niet veel, je krijgt er toch alleen iets van terug als je in 2010 minder verdiende als in 2012.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 22:40:48 #59
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_107461018
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 20:29 schreef becky27 het volgende:
Ik heb wat vragen
- Uitgaven voor levensonderhoud kinderen jonger dan 30 jaar? Wat houdt dat in?
Lees dit maar eens door. In 2012 is de leeftijd overigens verlaagd naar 21 jaar.

quote:
- Man heeft een lijfrenteverzekering/ beleggingsverzekering als pensioenopbouw. Dat was spaarloon en gedeeltelijk zelf afdragen. Dat is blijkbaar aftrekbaar. Hoe?
Lees dit maar eens door.

quote:
- Wat moest nou eerst? De kinderopvangtoeslag en dan de 'grote aangifte' of andersom?
Wat jij wil. Dat maakt niks uit. Zolang het maar voor 1 april gebeurd.

quote:
- We hebben verbouwd, extra hypotheek genomen, kosten gemaakt, die kan ik ook opvoeren onder woning?
Wanneer die extra lening enkel is aangewend voor de verbouwing (en je dit eventueel later kunt onderbouwen met facturen richting de Belastingdienst bij een vragenbrief) zijn ook deze rentekosten aftrekbaar in box 1 bij de eigen woning. Eventuele afsluitprovisie, taxatiekosten en notariskosten m.b.t. de hypotheek zijn overigens ook aftrekbaar.

quote:
- En.... en ik heb daar nog nooit iets mee gedaan, maar ik heb een studieschuld bij het IBG van pak 'm beet 19.000 euro. Ik las dat je daar iets mee kan. Hoe?
Die kan je opvoeren als schuld in box 3 (sparen en beleggen).

quote:
- Nog 1, ik heb tot september 4 uur per week ouderschapsverlof gehad. Dat is niet veel, je krijgt er toch alleen iets van terug als je in 2010 minder verdiende als in 2012.
Hier staat hoe deze heffingskorting berekend dient te worden.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_107466837
Allemaal mee eens MyTiredFeet. Behalve de kinderopvangtoeslag. Boventaande informatie is verouderd. Voor de kinderopvangtoeslag is de aanvraagtermijn miv 1 januari 2012 gewijzigd. Voor deze toeslag geldt de 1-maandstermijn
De toeslag kan slechts met 1 maand teugwerkende kracht worden verkregen. Voor alle andere toeslagen 2012 is de aanvraagtermijn verruimd tot 1 september 2013. Deze verlengde termijn gold in voorgaande jaren al als er uitstel van aangifte was aangevraagd en verkregen.
quote:
Tot wanneer kan ik een toeslag over 2012 aanvragen?
Wilt u kinderopvangtoeslag aanvragen? Doe dat dan zo snel mogelijk. Als u deze toeslag aanvraagt wanneer uw kind al naar de kinderopvang gaat, dan kunt u alleen nog kinderopvangtoeslag krijgen voor de maand waarin u de toeslag aanvraagt en voor de maand ervoor.
Bron

[ Bericht 37% gewijzigd door belfis op 01-02-2012 01:27:30 ]
  woensdag 1 februari 2012 @ 09:57:39 #61
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_107470083
Thanx, alleen 1 ding snap ik nog niet, ik zal gekke henkie wel zijn.
Er staat nergens in box 3 dat je een bedrag moet invullen, dus waar voer ik die studieschuld op? Ik heb geen 41.000 euro op de spaar staan (dan had ik ook geen studieschuld meer).

Wat betreft de KOT, wij betalen ieder jaar te veel, vorig jaar kregen we ook wat terug. Nu moest ik de 'eindafrekening' eerder invullen als iets anders, maar ik weet niet meer wat.

Heeft allemaal geen haast hoor, moet nog wachten op WOZ waarde, ouderschapsverlofverklaring van werk, etc etc
pi_107470241
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 09:57 schreef becky27 het volgende:
Thanx, alleen 1 ding snap ik nog niet, ik zal gekke henkie wel zijn.
Er staat nergens in box 3 dat je een bedrag moet invullen, dus waar voer ik die studieschuld op? Ik heb geen 41.000 euro op de spaar staan (dan had ik ook geen studieschuld meer).
Bedrag moet je pas invullen als je boven dat bepaald bedrag komt.

De vragen zijn dus: 'heb je spaargeld, vermogen etc" -> Ja.

"Komt dit boven de drempel?" -> Nee.

MaW: ik dacht dat je zei dat het veranderd was? Maar als ik de IB 2011 open dan is het nog steeds als vanouds, de controlevraag of je vermogen/spaargeld had, met vervolgens de vraag of dat boven de drempel uitkwam.
pi_107470340
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 22:40 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Lees dit maar eens door. In 2012 is de leeftijd overigens verlaagd naar 21 jaar.
Begrijp er eerlijk gezegd weinig van. In dat stuk gaat het over kwartalen, moet je dan per kwartaal een aangifte doen vwb levensonderhoud kinderen jonger dan 30 jaar?
Verder zijn er vaste bedragen die je mag aftrekken, van 18 tot 30 jaar is dat
quote:
- van 18 tot 30 jaar minimaal ¤ 408 per kwartaal
- van 18 tot 30 jaar meer dan 50% bijdrage in de totale kosten én minimaal ¤ 700 per kwartaal
Stel: Als ik mijn zoon van 19 zijn opleiding, kost en inwoning betaal, zo'n 600 per maand. Kan ik dan 12*600 euro aftrekken?

Hoe toon ik kosten vwb huur, kost en inwoning aan?
pi_107470545
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 10:09 schreef Wokkel het volgende:

Stel: Als ik mijn zoon van 19 zijn opleiding, kost en inwoning betaal, zo'n 600 per maand. Kan ik dan 12*600 euro aftrekken?

Hoe toon ik kosten vwb huur, kost en inwoning aan?
De aftrek voor levensonderhoud gebruikt forfaitaire bedragen. Als jij een bepaald bedrag per kwartaal aan levensonderhoud voor je kind kwijt bent,dan mag je per kwartaal een forfaitair bedrag aftrekken, mits de zoon zelf niet in zijn levensonderhoud voorziet (dus geen bijbaan enzo).

Maar nu jij het hebt over een opleiding ga ik er vanuit dat je zoon studiefinanciering krijgt. In dat geval bestaat er geen recht op aftrek voor levensonderhoud.
pi_107470706
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 10:18 schreef Maharbal het volgende:

[..]

De aftrek voor levensonderhoud gebruikt forfaitaire bedragen. Als jij een bepaald bedrag per kwartaal aan levensonderhoud voor je kind kwijt bent,dan mag je per kwartaal een forfaitair bedrag aftrekken, mits de zoon zelf niet in zijn levensonderhoud voorziet (dus geen bijbaan enzo).
Die forfaitare bedragen zijn toch de bedragen die ik uit die tabel had gequote?

Omdat daar 'minimaal' stond had ik de indruk dat het dus ook meer moest kunnen zijn en hoe ik dat dan kan opgeven zonder bonnetjes enzo. Of begrijp ik jouw antwoord niet helemaal goed?

quote:
Maar nu jij het hebt over een opleiding ga ik er vanuit dat je zoon studiefinanciering krijgt. In dat geval bestaat er geen recht op aftrek voor levensonderhoud.
Nee, niet elk kind van 18+ die een opleiding/cursus volgt krijgt stufi. Het kan bijvoorbeeld ook om LOI curssussen etc gaan.
pi_107470758
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2012 10:25 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Die forfaitare bedragen zijn toch de bedragen die ik uit die tabel had gequote?

Omdat daar 'minimaal' stond had ik de indruk dat het dus ook meer moest kunnen zijn en hoe ik dat dan kan opgeven zonder bonnetjes enzo. Of begrijp ik jouw antwoord niet helemaal goed?

Het gaat inderdaad om die bedragen. Er staat minimaal omdat je minimaal zoveel aan je kind moet hebben uitgegeven. Als dat het geval is, DAN mag je de forfaitaire bedragen aftrekken.

quote:
Nee, niet elk kind van 18+ die een opleiding/cursus volgt krijgt stufi. Het kan bijvoorbeeld ook om LOI curssussen etc gaan.
Dat snap ik. Ik had alleen niet door dat je een hypothetische vraag stelde. Er is recht op aftrek als er inderdaad geen recht bestaat op studiefinanciering (en kinderbijslag en nog wat andere kleine regelingen in de wet op het hoger onderwijs).
pi_107470931
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 10:27 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Het gaat inderdaad om die bedragen. Er staat minimaal omdat je minimaal zoveel aan je kind moet hebben uitgegeven. Als dat het geval is, DAN mag je de forfaitaire bedragen aftrekken.
Hoewel ik al aardig wat koffie op heb ben ik toch nog traag van begrip vandaag, excuus daarvoor.

Dus als ik 600 per maand uitgeef aan kost, inwoning en opleiding voor een kind van 19 dan valt dat onder die twee rijen in de tabel. Daarmee kan ik dan ook de forfaitare bedragen aftrekken, die zijn in dit geval die 600 per maand (want meer dan 50% bijdrage in totale kosten en minimaal 700 per kwartaal).

Een aftrekpost van 1800 per kwartaal, 7200 per jaar.
Klopt dat zo? Als het niet klopt, wat zou het dan moeten zijn?

quote:
Dat snap ik. Ik had alleen niet door dat je een hypothetische vraag stelde. Er is recht op aftrek als er inderdaad geen recht bestaat op studiefinanciering (en kinderbijslag en nog wat andere kleine regelingen in de wet op het hoger onderwijs).
De vraag is in zoverre hypothetisch dat ik iemand ken die in zo'n situatie zit en het een mooie opsteker zou zijn als hierdoor een extra aftrekpost binnen het bereik zou liggen.
pi_107471002
Als je de aangifte vorige week digitaal hebt verstuurd, wanneer betaald de Belastingdienst meestal uit?
pi_107471111
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 10:35 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Hoewel ik al aardig wat koffie op heb ben ik toch nog traag van begrip vandaag, excuus daarvoor.

Dus als ik 600 per maand uitgeef aan kost, inwoning en opleiding voor een kind van 19 dan valt dat onder die twee rijen in de tabel. Daarmee kan ik dan ook de forfaitare bedragen aftrekken, die zijn in dit geval die 600 per maand (want meer dan 50% bijdrage in totale kosten en minimaal 700 per kwartaal).

Een aftrekpost van 1800 per kwartaal, 7200 per jaar.
Klopt dat zo? Als het niet klopt, wat zou het dan moeten zijn?

[..]

De vraag is in zoverre hypothetisch dat ik iemand ken die in zo'n situatie zit en het een mooie opsteker zou zijn als hierdoor een extra aftrekpost binnen het bereik zou liggen.
Bij mij in de tabel staat dat je onder de door jou gegeven omstandigheden ¤ 700 per kwartaal mag aftrekken. Let wel, de bedragen die je mag aftrekken zijn dus per kwartaal, niet per maand. Je kunt in jouw situatie dus in totaal ¤ 2.800 aftrekken.

Want nogmaals: als je aan de voorwaarden voldoet voor aftrekbaarheid, dan mag je een vast bedrag per kwartaal aftrekken. Het gaat er, als je eenmaal voldoet aan de voorwaarden voor aftrekbaarheid, dus niet meer om hoeveel je hebt betaald.

edit: dit is wellicht duidelijker dan de site die jij post: http://download.belasting(...)0_ib2731t12fdbui.pdf

quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 10:38 schreef Oliver23 het volgende:
Als je de aangifte vorige week digitaal hebt verstuurd, wanneer betaald de Belastingdienst meestal uit?
Geen peil op te trekken. Bij mij meestal in mei/juni.
  woensdag 1 februari 2012 @ 10:47:02 #70
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_107471209
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 10:05 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Bedrag moet je pas invullen als je boven dat bepaald bedrag komt.

De vragen zijn dus: 'heb je spaargeld, vermogen etc" -> Ja.

"Komt dit boven de drempel?" -> Nee.

MaW: ik dacht dat je zei dat het veranderd was? Maar als ik de IB 2011 open dan is het nog steeds als vanouds, de controlevraag of je vermogen/spaargeld had, met vervolgens de vraag of dat boven de drempel uitkwam.
ahaas, dacht ik al. Je kan het alleen aftrekken als je een bak spaargeld hebt. En dat is hier dus niet het geval.
pi_107471253
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 10:47 schreef becky27 het volgende:

[..]

ahaas, dacht ik al. Je kan het alleen aftrekken als je een bak spaargeld hebt. En dat is hier dus niet het geval.
Dat klopt. Je kunt dus boven die ¤ 41.000 het bedrag ter hoogte van je studieschuld extra sparen zonder belast te worden in box 3.
pi_107471816
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 10:42 schreef Maharbal het volgende:

edit: dit is wellicht duidelijker dan de site die jij post: http://download.belasting(...)0_ib2731t12fdbui.pdf
Inderdaad, daar bevat de tabel nog een extra kolom aan de rechterkant! Bizar dat dit niet zichtbaar is op de nieuwe site van de BD, slecht getest blijkbaar die migratie.
pi_107471875
Kan je ergens je belastingaangifte van voorgaande jaren opvragen? Die dingen krijg je altijd per post, dus als ze al niet een keer bij het oud papier gegaan zijn, liggen ze "ergens" in een doos, achterin een kast, ... Eigenlijk wil ik dat papiertje dus nogmaals ontvangen (of gewoon à la 2011, digitaal). Kan dat?

Ik heb in 2011 bijna 10x zoveel verdient als in 2009, dus ik wil kijken of er nog voordeel valt te halen uit dat middelen :P
pi_107472029
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 11:07 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Inderdaad, daar bevat de tabel nog een extra kolom aan de rechterkant! Bizar dat dit niet zichtbaar is op de nieuwe site van de BD, slecht getest blijkbaar die migratie.
Ja, ik kon 'm inderdaad ook al niet zien!
pi_107472082
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 11:09 schreef LoggedIn het volgende:
Kan je ergens je belastingaangifte van voorgaande jaren opvragen? Die dingen krijg je altijd per post, dus als ze al niet een keer bij het oud papier gegaan zijn, liggen ze "ergens" in een doos, achterin een kast, ... Eigenlijk wil ik dat papiertje dus nogmaals ontvangen (of gewoon à la 2011, digitaal). Kan dat?

Ik heb in 2011 bijna 10x zoveel verdient als in 2009, dus ik wil kijken of er nog voordeel valt te halen uit dat middelen :P
Zou je eventueel kunnen opvragen ja, of bellen bij de BD. Belastingadviseurs hebben een speciale inlogcode etc. waarmee ze alles zo kunnen opvragen (telefonisch), dus misschien ken je er een die je je BSN toevertrouwt?

En middelen kan pas als je over alle 3 de jaren een definitieve aanslag hebt gehad. Je zult dus moeten wachten op je definitieve H.26 aanslag moeten wachten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')