SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kip - Omelet met kip en groentjesSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door Audreyoot op 12-01-2012 11:24:50 ]
Schijnt toch niet zo gezond te zijn!quote:Op dinsdag 10 januari 2012 14:09 schreef summer2bird het volgende:
Alleen fruit voor ontbijt?
Eventueel een volkoren cracker erbij?
Als je hem nog eens maakt wil je dan een fotootje posten? Dan kunnen we de recepten wat leuke opmakenquote:Op dinsdag 10 januari 2012 14:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb zojuist een wrap op met St Moret (Philadelphia variant), rauwe ham en een berg rauwe spinazie. Absoluut het lekkerste dat ik in weken op heb.
Is niet gezond.quote:
is te weinig en te veel suikersquote:Op dinsdag 10 januari 2012 14:09 schreef summer2bird het volgende:
Alleen fruit voor ontbijt?
Eventueel een volkoren cracker erbij?
Waarom met yoghurt erbij wel?quote:Op dinsdag 10 januari 2012 14:16 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
is te weinig en te veel suikers
met yoghurt erbij kan wel.
Maar fruit met yoghurt lijkt mij geen ongezonde keuze als ontbijt of lunch om een keer af te wisselen? Heb je zelf nog tips?quote:Op dinsdag 10 januari 2012 14:19 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Waarom met yoghurt erbij wel?
Alsof yoghurt zo lekker vullend en voedzaam is?
Dat vult toch voor geen meter?quote:Op dinsdag 10 januari 2012 14:21 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Maar fruit met yoghurt lijkt mij geen ongezonde keuze als ontbijt of lunch om een keer af te wisselen? Heb je zelf nog tips?
als je eiwitten bij je suikers neemt daalt de glycemische waarde van de maaltijd als geheel naar een meer acceptabele waarde. yoghurt bevat eiwit, dat vult ook beter dan fruit.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 14:19 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Waarom met yoghurt erbij wel?
Alsof yoghurt zo lekker vullend en voedzaam is?
Geen idee want ik eet het zelf nooitquote:Op dinsdag 10 januari 2012 14:23 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dat vult toch voor geen meter?
Fruit is iets voor tussendoor (en dan nog met mate), niet als hoofdmaal.
Brinta is een goede optie. Bruine boterhammen met eiwitrijk beleg ook.
Tonijnquote:Op dinsdag 10 januari 2012 14:26 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Geen idee want ik eet het zelf nooit![]()
Iemand nog concrete voorbeelden van eiwitrijk beleg buiten kipfilet en ei natuurlijk?
Ja dat is waar, maar mensen zijn niet zo creatief met eten en vaak worden er 6 boterhammen gesmeerd en that's it. Vandaar dat ik hier wat recepten wil bundelenquote:Op dinsdag 10 januari 2012 14:23 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dat vult toch voor geen meter?
Fruit is iets voor tussendoor (en dan nog met mate), niet als hoofdmaal.
Sowieso de manier waarop men hun eten tegenwoordig over de dag verdeelt slaat nergens op.
De meeste van ons eten 's ochtends het minst en 's avonds het meest. Dit zou omgedraaid moeten worden. 's Ochtends heb je voedsel nodig omdat je de hele dag nog door moet. 's Avonds niet.
Je kunt ook gewoon niet creatief zijn met eten en eten gewoon zien waarvoor het bedoelt is: als bron van energie. Heb je gelijk een stuk minder kopzorgenquote:Op dinsdag 10 januari 2012 14:36 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Ja dat is waar, maar mensen zijn niet zo creatief met eten en vaak worden er 6 boterhammen gesmeerd en that's it. Vandaar dat ik hier wat recepten wil bundelen
Voor veel mensen werkt dat echter niet en om te voorkomen dat die mensen in een eetpatroon terugvallen lijken creatieve recepten mij wel een goed idee.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 14:38 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Je kunt ook gewoon niet creatief zijn met eten en eten gewoon zien waarvoor het bedoelt is: als bron van energie. Heb je gelijk een stuk minder kopzorgen
Denk niet dat er veel mensen zijn die het ooit geprobeerd hebben (behalve je voor voor voor voor ouders misschien).quote:Op dinsdag 10 januari 2012 14:42 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Voor veel mensen werkt dat echter niet en om te voorkomen dat die mensen in een eetpatroon terugvallen lijken creatieve recepten mij wel een goed idee.
Ik heb het eens geprobeerd, in de ochtend een eiwitshake met water en brinta. Neus dicht en naar binnen gooien, dat was ook niet echt de manierquote:Op dinsdag 10 januari 2012 14:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Denk niet dat er veel mensen zijn die het ooit geprobeerd hebben (behalve je voor voor voor voor ouders misschien).
Jouw voor voor voor etc. ouders namen ook geen eitwitshake met water en brinta in de ochtend.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 15:01 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Ik heb het eens geprobeerd, in de ochtend een eiwitshake met water en brinta. Neus dicht en naar binnen gooien, dat was ook niet echt de manier
Nee goed maar we hadden het even over noodzakelijke brandstoffen. Mijn voor voor voor ouder nam gewoon een boterham als ontbijt.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 15:03 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Jouw voor voor voor etc. ouders namen ook geen eitwitshake met water en brinta in de ochtend.
Een kaasbroodje als in een broodje met kaas of een kaasbroodje?quote:Op woensdag 11 januari 2012 13:18 schreef Lippentoine het volgende:
Het wordt al moeilijker als je 's morgens niet veel je keel af krijgt. Meestal pak ik een kaasbroodje 's morgens met een glas melk, dat gaat wel goed.
Een echt kaasbroodje, dat in de oven moet opwarmen zeg maar.quote:Op woensdag 11 januari 2012 13:35 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Een kaasbroodje als in een broodje met kaas of een kaasbroodje?
Dat is niet zo gezond en zitten echt niks van voedingsstoffen inquote:Op woensdag 11 januari 2012 13:18 schreef Lippentoine het volgende:
Het wordt al moeilijker als je 's morgens niet veel je keel af krijgt. Meestal pak ik een kaasbroodje 's morgens met een glas melk, dat gaat wel goed.
En wat is daar precies gezond aan?quote:Op woensdag 11 januari 2012 14:03 schreef Lippentoine het volgende:
[..]
Een echt kaasbroodje, dat in de oven moet opwarmen zeg maar.
klopt. (magere) kwark heeft meer eiwitten en minder suiker dan (magere) yoghurtquote:Op woensdag 11 januari 2012 16:27 schreef Audreyoot het volgende:
Ik heb ook maar kwark in de OP genoemd om dat er volgens mij meer eiwitten dan in yoghurt zitten. Iemand die dit kan beamen?
quote:Op woensdag 11 januari 2012 16:35 schreef The_Hives het volgende:
[..]
klopt. (magere) kwark heeft meer eiwitten en minder suiker dan (magere) yoghurt
Waarom is afbakbrood 'sowieso slecht'?quote:Op woensdag 11 januari 2012 14:15 schreef Audreyoot het volgende:
Probeer met iets vloeibaars te beginnen zoals brinta idd. Is echt een kwestie van wennen. Afbakbrood is sowieso slecht, al helemaal een kaasbroodje.
Tsja, het probleem dat ik heb is dat ik s'ochtends voor werk gewoon geen tijd heb om lekker eitje te bakken etc. Ik hou het dan bij Wasa volkoren crackers met bijvoorbeeld Heute Käse en tomatjes. Daarna eet ik om rond 10en pas wat uitgebreider.quote:Op donderdag 12 januari 2012 09:22 schreef minilot het volgende:
Een cracker met light-smeerkaas? Wat zou ik dan sip en chagrijnig aan mijn dag beginnen, zeg!
Ontbijtfavorieten hier:
- Havermout met dikke griekse yoghurt, vers fruit, gedroogd fruit en noten
- Volkoren broodjes met roerei, rauwe ham en geroosterde paprika
Beetje éten 's ochtends, mensen!![]()
We zitten hier in CUL hè, en een gezond ontbijt is heel wat anders dan een vetvrij en smaakloos crashdieet-'ontbijt'.
Ik heb ook niet gezegt dat dit gezond is, maar het is beter weg te werken dan een boterham. Heb ook Brinta geprobeerd maar dit ga je ook na een tijdje tegen eten.quote:Op woensdag 11 januari 2012 14:06 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
En wat is daar precies gezond aan?
Omdat er vrijwel geen voedingsstoffen inzitten en een afbakbroodje gelijk staat aan het eten van 2 boterhammen zonder dat je er net zo vol van zit.quote:Op donderdag 12 januari 2012 09:53 schreef Naamah het volgende:
[..]
Waarom is afbakbrood 'sowieso slecht'?
De ontbijtjes wat in de OP staan zijn echt geen crashdieet ontbijtjes. 20+ smeerkaas is niet echt een verkeerde keuze(vind hem trouwens hetzelfde als gewone smaken), maar echt gezond ook niet.quote:Op donderdag 12 januari 2012 09:22 schreef minilot het volgende:
Een cracker met light-smeerkaas? Wat zou ik dan sip en chagrijnig aan mijn dag beginnen, zeg!
Ontbijtfavorieten hier:
- Havermout met dikke griekse yoghurt, vers fruit, gedroogd fruit en noten
- Volkoren broodjes met roerei, rauwe ham en geroosterde paprika
Beetje éten 's ochtends, mensen!![]()
We zitten hier in CUL hè, en een gezond ontbijt is heel wat anders dan een vetvrij en smaakloos crashdieet-'ontbijt'.
Op zich lijkt er mij niet veel mis met beginnen met iets kleins en rond 10en je 'echte' ontbijt eten. Ikzelf ontbijt wel, maar meestal pas rond 10-11 uur. Dat zie ik ook niet als een probleem aangezien mijn eetritme gewoon later ligt: ik lunch ook laat, en eet laat avondeten.quote:Op donderdag 12 januari 2012 10:00 schreef Quantic het volgende:
[..]
Tsja, het probleem dat ik heb is dat ik s'ochtends voor werk gewoon geen tijd heb om lekker eitje te bakken etc. Ik hou het dan bij Wasa volkoren crackers met bijvoorbeeld Heute Käse en tomatjes. Daarna eet ik om rond 10en pas wat uitgebreider.
cruesli = suiker. Er zijn wel betere alternatievenquote:Op maandag 16 januari 2012 13:49 schreef Scootmobiel het volgende:
Cruesli met melk, als ontbijt.Bij voorkeur de Multivrucht of Vier Noten.
Kun je beter muesli nemen en als je de suiker mist daar zelf een schapje van bijdoenquote:Op maandag 16 januari 2012 13:49 schreef Scootmobiel het volgende:
Cruesli met melk, als ontbijt.Bij voorkeur de Multivrucht of Vier Noten.
Nee, op de gewone muesli moet je veel te veel kauwen, vind ik. Ik krijg het haast niet weg. Waarschijnlijk door die geplette havervlokken. Geef mij maar de krokante versie.quote:Op maandag 16 januari 2012 13:54 schreef trovey het volgende:
[..]
Kun je beter muesli nemen en als je de suiker mist daar zelf een schapje van bijdoen...cruesli is één en al suiker.
Klopt idd die gebruik ik zelf ook. Ik doe er nog een theelepel kaneel in want dat schijnt ook wel goed te zijn als je wat wilt afvallenquote:Op maandag 16 januari 2012 13:57 schreef Mirjam het volgende:
de lidl heeft ongelooflijk lekkere muesli, met heel veel gedroogd fruit en noten.
in een zak met een paarse streep
Sorry maar cruesli kan ik niet in het lijstje zetten want dat is echt niet gezond en zit idd vol met suiker.quote:Op maandag 16 januari 2012 14:09 schreef Scootmobiel het volgende:
[..]
Nee, op de gewone muesli moet je veel te veel kauwen, vind ik. Ik krijg het haast niet weg. Waarschijnlijk door die geplette havervlokken. Geef mij maar de krokante versie.![]()
Al is die misschien door het hogere suikergehalte inderdaad wat minder gezond, daar kan je wel eens gelijk in hebben.
Jupsquote:Op maandag 16 januari 2012 15:08 schreef Scootmobiel het volgende:
Okee, kan ik me voorstellen.![]()
Dan houden we het bij gewone muesli, die staat al in de OP, zag ik.
Kaasbroodje is idd niet echt gezond, maar ik eet 's ochtends toch wel vaker graag een volkoren/meergranen afbakbroodje ipv twee boterhammen. Vult net zo goed, is lekker warm en is ook afwisselingquote:Op woensdag 11 januari 2012 14:15 schreef Audreyoot het volgende:
Probeer met iets vloeibaars te beginnen zoals brinta idd. Is echt een kwestie van wennen. Afbakbrood is sowieso slecht, al helemaal een kaasbroodje.
Avocado (zonder d...) vind ik helemaal niet lekker, dus ik neem vaak komkommer mee, die ik dan op m'n boterham met smeerkaas (20+) doe. Ook maak ik wel eens quiche (van aardappeldeeg) of tortilla (soort eiquiche zonder korst). Daar kan ik dan twee of drie dagen van lunchen. Ook snoeppaprikaatjes of gewone paprika in reepjes is lekker. Wraps met kipfilet en rucola ofzo zijn ook lekker en volkorenwraps zijn tegenwoordig gewoon te koop bij de Appie. Als je het niet wilt laten 'verpieteren', maak het dan nog niet helemaal klaar, maar stop de ingredienten los in de vakjes, dan blijven ze langer fris.quote:Op donderdag 12 januari 2012 16:30 schreef rhubarb het volgende:
Iemand nog tips voor m'n spanking nieuwe lunchbox (met vakjes) om mee te nemen naar werk? Zie veel kip en advocado voorbijkomen, maar die laat ik liever niet uren in m'n lunchbox verpieteren.
En toch schijnt afbakbrood niet zo heel gezond te zijn. Zitten bijna geen vezels in( lees hier dat er in het donkerste afbakbrood de minste vezels zitten) en veel onnodige stoffen om het langer houdbaar te houden(zelfs E nummers waar je onvruchtbaar van kan wordenquote:Op maandag 16 januari 2012 15:34 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Kaasbroodje is idd niet echt gezond, maar ik eet 's ochtends toch wel vaker graag een volkoren/meergranen afbakbroodje ipv twee boterhammen. Vult net zo goed, is lekker warm en is ook afwisseling
[..]
Xx
Ja, die heb ik ook ontdekt. Beter dan de duurste muesli bij appie. Ik eet die ook, zelf met magere yoghurt nog een lekkker intbijt ivm de zadne, nootjes en gedroogd fruit.quote:Op maandag 16 januari 2012 13:57 schreef Mirjam het volgende:
de lidl heeft ongelooflijk lekkere muesli, met heel veel gedroogd fruit en noten.
in een zak met een paarse streep
Oatmeal is gewoon havermout toch? Zit nu in de VS, en ik eet hier altijd oatmeal als ontbijt. Vult goed!quote:Op maandag 16 januari 2012 20:59 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ja, die heb ik ook ontdekt. Beter dan de duurste muesli bij appie. Ik eet die ook, zelf met magere yoghurt nog een lekkker intbijt ivm de zadne, nootjes en gedroogd fruit.
Overigens is yoghurt met fruit ook best goed in de ochtend. Je moet vooral naar je lichaam luisteren. Krijg je niets naar binnen, dan neem je iets mee van brood voor als je trek krijgt.
Het meest goddelijke ontbijt dat ik ooit kreeg was in een sjiek engels hotel. Ik kon kiezen,full-english, roerei met zalm of zelfgemaakte oatmeal. De eerst twee dagen koos ik de omelet, full english vind ik te zwaar, dus een keer de oatmeal... Nou echt, het was met room en volle melk en turbinado suiker.. maar gvd, wat heerlijk. Fluweelzacht, romig, zoet.. Echt briljant. Brinta is echt in een andere categorie.
Ja, da's havermout.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:29 schreef Marurk het volgende:
[..]
Oatmeal is gewoon havermout toch? Zit nu in de VS, en ik eet hier altijd oatmeal als ontbijt. Vult goed!
Lekker gezond...quote:Op maandag 16 januari 2012 21:31 schreef Spanky78 het volgende:
Ik vermoed dat het gemaakt is met volle melk en slagroom.
Brinta is toch een gezondere keuze gezien ook de TTquote:Op maandag 16 januari 2012 21:58 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Helemaal niet. maar wel ontzettend lekker!
Je kan ook havermout met halvolle melk maken natuurlijk. Zelf koken is echt lekkerder dan brinta. Maarja, lang niet zo lekker als bijna slagroom natuurlijk.quote:Op maandag 16 januari 2012 22:58 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Brinta is toch een gezondere keuze gezien ook de TT
Maargoed, een keer wat minder gezond ontbijt kan echt wel, zeker als je op vakantie bent.
Serieus? Dat is toch meer een toetje als ontbijt dat?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 20:13 schreef uniekhoorn het volgende:
Op een vrije dag eet ik graag een volkorenbroodje met vleeswaar, volkorenbroodje met kaas en een beschuitje met kaas of jam.
Daarna een zacht gekookt eitje!
Op werkdagen 250 gr magere kwark met 200 gr vla en wat bruine suiker, glijd lekker weg om 5 uur 's ochtends
5 uur in de ochtend is ook bijna een toetjequote:Op dinsdag 17 januari 2012 20:55 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Serieus? Dat is toch meer een toetje als ontbijt dat?
Dat doet het vast ook zonder de vla en suikerquote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:14 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
5 uur in de ochtend is ook bijna een toetje
Nee maar dat glijdt dan wel lekker weg
Audreyoot, no offence maar het lijkt alsof je een beetje doordraaft met gezond, gezonder, gezondst. Probeer niet al het eten dood te analyseren, eten is er om van te genietenquote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:32 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Dat doet het vast ook zonder de vla en suiker
Dat snap ik maar dit is een topic over gezonde keuzes en vla en suiker is een toetje en geen ontbijtquote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:34 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Audreyoot, no offence maar het lijkt alsof je een beetje doordraaft met gezond, gezonder, gezondst. Probeer niet al het eten dood te analyseren, eten is er om van te genieten.
Jij vind het geen ontbijt maar alles kan als ontbijt. Wat je 's ochtends als eerste eet, al is het chips, heet ontbijt.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:32 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Dat snap ik maar dit is een topic over gezonde keuzes en vla en suiker is een toetje en geen ontbijt
Dat moeten ze ook zelf weten maar dit topic is bedoeld voor gezonde ontbijt keuzes en hoe je het wendt of keert, vla en suiker is geen gezonde ontbijt keuze. Of je het eet moet je het zelf weten maar het hoort niet in dit topic thuis.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:34 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Jij vind het geen ontbijt maar alles kan als ontbijt. Wat je 's ochtends als eerste eet, al is het chips, heet ontbijt.
Ook al is het niet gezond.
Het is niet gezond maar je zei dat het geen ontbijt was en dat ontkrachtte ik even. Definitie van 'ontbijt' op zichzelf hoeft niet perse gezond te zijn, wat denk je van bv croissantjes?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:56 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Dat moeten ze ook zelf weten maar dit topic is bedoeld voor gezonde ontbijt keuzes en hoe je het wendt of keert, vla en suiker is geen gezonde ontbijt keuze. Of je het eet moet je het zelf weten maar het hoort niet in dit topic thuis.
Kijk eens naar de tt.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:34 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Jij vind het geen ontbijt maar alles kan als ontbijt. Wat je 's ochtends als eerste eet, al is het chips, heet ontbijt.
Ook al is het niet gezond.
Ik zei het op een toontje, je had het niet hoeven ontkrachten. Croissantjes zijn niet gezond, daarom worden ze niet gepost. Kijk naar TT.quote:Op woensdag 18 januari 2012 00:07 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Het is niet gezond maar je zei dat het geen ontbijt was en dat ontkrachtte ik even. Definitie van 'ontbijt' op zichzelf hoeft niet perse gezond te zijn, wat denk je van bv croissantjes?
Het gaat er niet om of je het overdreven vind of niet, of waar de grens ligt tussen wat is wel gezond en wat niet? Dit topic gaat over gezond! ontbijten en lunchen. Dan kan je nu wel moeilijk gaan doen en constant de discussie voortzetten maar dat heeft naar mijn mening weinig zin, dat is namelijk niet het topic onderwerp!quote:Op woensdag 18 januari 2012 00:24 schreef FutureFairytale het volgende:
Voor de 3e keer; ik snap je punt en vraag heus niet of croissantjes in de lijst mogen.
Maar je draaft wat door. Als iemand een boterham kaas eet sta jij op je achterste poten want kaas is VET! Waarom eet je een plakje kaas?? En een krentenboterham of een plakje ontbijtkoek is SUIKER! Aanval op je lichaam! De vijand! Heeelp!
Daarom zeg ik vriendelijk 'relaaax' want als alles wat jij ongezond vind echt zo vreselijk is kunnen we maar beter helemaal niet meer eten.
Nou nee. Dat is wat de productenten ons doen wil geloven.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:34 schreef FutureFairytale het volgende:
eten is er om van te genieten.
Waar in dit topic lees jij dat ik iets over kaas gezegd heb? Ik heb iets over kaasbroodjes en smeerkaas gezegd maar meer ook niet. Ik heb ook nergens iets over krentenbrood en ontbijtkoek gezegd.quote:Op woensdag 18 januari 2012 00:24 schreef FutureFairytale het volgende:
Voor de 3e keer; ik snap je punt en vraag heus niet of croissantjes in de lijst mogen.
Maar je draaft wat door. Als iemand een boterham kaas eet sta jij op je achterste poten want kaas is VET! Waarom eet je een plakje kaas?? En een krentenboterham of een plakje ontbijtkoek is SUIKER! Aanval op je lichaam! De vijand! Heeelp!
Daarom zeg ik vriendelijk 'relaaax' want als alles wat jij ongezond vind echt zo vreselijk is kunnen we maar beter helemaal niet meer eten.
Ik durf te wedden dat ik gebalanceerder, gevarieerder en gezonder eet dan jij denkt.quote:Daarom zeg ik vriendelijk 'relaaax' want als alles wat jij ongezond vind echt zo vreselijk is kunnen we maar beter helemaal niet meer eten.
Volgens mij is daar een feedback topic voor. In plaats van topics te vervuilen met offtopic discussies.quote:Op woensdag 18 januari 2012 11:02 schreef FutureFairytale het volgende:
Ik heb al 3x aangegeven dat ik je punt begrijp maar ik een ander punt had. Verder laat ik t hierbij. Vind t alleen een gezondheidstopic en dus meer voor Lifestyle dan voor Cul.
Mijn theorie:quote:Op dinsdag 10 januari 2012 14:18 schreef kwakz0r het volgende:
ik eet volkorenboterhammen met gepocheerde of gegrilde kipfilet. vult goed, is mager en heeft complexe koolhydraten en magere eiwitten. rauwkost erbij of erop, likje sambal of een drupje maggi. echt heel lekker, ik verheug me op die boterhammen!
je kunt ook gerookte kipfilet kopen, maar ik mik liever zelf een keer per week ofzo wat filets in een badje kokende bouillon wat ik dan lager zet zodat t niet meer kookt. even testen hoe lang ze moeten, desnoods aansnijden.
je kunt t een paardagen bewaren in een bakje, of invriezen en dan na ontdooien gebruiken.
Amen.quote:Op woensdag 18 januari 2012 11:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Mijn theorie:
Je moet juist goed ontbijten. Want na het avondeten doe je weinig meer en is je verbranding het minimale. Als je in de ochtend goed ontbijt heb je de hele dag om dat vet eruit te verbranden. Ook als je goed ontbijt heb je minder nodig in latere maaltijden. Dan hoef je de reserve alleen aan te vullen als het ware.
Ik snap je punt maar ik heb ook wel sportdieeten gevolgd waar ik om 21:00 uur het 's avonds nog kip met salade moest eten (na mijn diner dus). Het is een fabeltje dat het 's avonds laat eten slecht is. Hier lees je er meer over: http://mens-en-gezondheid(...)-dieetfabeltjes.html Het is natuurlijk wat anders als je het 's avonds een zak chips open trekt.quote:Op woensdag 18 januari 2012 11:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Mijn theorie:
Je moet juist goed ontbijten. Want na het avondeten doe je weinig meer en is je verbranding het minimale. Als je in de ochtend goed ontbijt heb je de hele dag om dat vet eruit te verbranden. Ook als je goed ontbijt heb je minder nodig in latere maaltijden. Dan hoef je de reserve alleen aan te vullen als het ware.
Dat is onzin, dit hoort zeker in CUL thuis gezien het over eten en recepten gaat. Dat hier gekozen wordt voor gezonde voeding betekent niet dat het in lifestyle thuishoort of moeten recepten in CUL alleen maar lekker en niet gezond zijn?quote:Op woensdag 18 januari 2012 11:02 schreef FutureFairytale het volgende:
Ik heb al 3x aangegeven dat ik je punt begrijp maar ik een ander punt had. Verder laat ik t hierbij. Vind t alleen een gezondheidstopic en dus meer voor Lifestyle dan voor Cul.
Nee hoor maar genoeg daarover.quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:29 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Dat is onzin, dit hoort zeker in CUL thuis gezien het over eten en recepten gaat. Dat hier gekozen wordt voor gezonde voeding betekent niet dat het in lifestyle thuishoort of moeten recepten in CUL alleen maar lekker en niet gezond zijn?
Kan best lekker zijn, geeft een crunchquote:Op woensdag 18 januari 2012 13:12 schreef RenRen- het volgende:
Nootjes op brood? Daar heb ik nou nog nooit van gehoord. Kan me ook niet voorstellen dat dat lekker is, anyone?
Naar school neem ik alleen, om te lunchen, kaas of pindakaas op donker brood. Is het makkelijkst mee te nemen en kipfilet is heel droog (Soms doe ik er een beeeetje magere roomkaas bij of iets, dat maakt het net wat minder droog).
Ontbijt vaak met knackebrot met magere smeerkaas en een plakje kaas. Of brintaen zoetstof.
Zal vast lekker zijn, maar zo wordt het wel nog droger allemaal. Nootjes naast het brood eten lijkt me logischer.quote:Op woensdag 18 januari 2012 13:12 schreef RenRen- het volgende:
Nootjes op brood? Daar heb ik nou nog nooit van gehoord. Kan me ook niet voorstellen dat dat lekker is, anyone?
Naar school neem ik alleen, om te lunchen, kaas of pindakaas op donker brood. Is het makkelijkst mee te nemen en kipfilet is heel droog (Soms doe ik er een beeeetje magere roomkaas bij of iets, dat maakt het net wat minder droog).
Ontbijt vaak met knackebrot met magere smeerkaas en een plakje kaas. Of brintaen zoetstof.
Volgens mij is het ook meer in combi met, zoals kipfilet/sla/nootjes op het brood. Nootjes zijn gezond maar teveel is ook weer niet goed, ik denk als je ze in het eten mengt dat je dan minder snel geneigd bent meer te pakken.quote:Op woensdag 18 januari 2012 13:57 schreef Adames het volgende:
[..]
Zal vast lekker zijn, maar zo wordt het wel nog droger allemaal. Nootjes naast het brood eten lijkt me logischer.
In elk geval, hoe dan ook, zonder twijfel lékker ja. Of iets gezond is is een tweede als het om culinair gaat, dus ik snap de moeilijkheden in dit topic wel.quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:29 schreef Audreyoot het volgende:
of moeten recepten in CUL alleen maar lekker en niet gezond zijn?
Dankjewel, dit bedoel ik helemaal!quote:Op woensdag 18 januari 2012 19:22 schreef minilot het volgende:
[..]
In elk geval, hoe dan ook, zonder twijfel lékker ja. Of iets gezond is is een tweede als het om culinair gaat, dus ik snap de moeilijkheden in dit topic wel.![]()
De meeste CUL-ers hier zullen niet snel geneigd zijn om lekker op te geven voor wetenschappelijk onzinnige gezondheidsclaims. Ontbijt kun je nauwelijks als 'gezond' lostrekken van de rest van je eetgewoontes - écht gezond eten is de hele dág zeer gevarieerd, voldoende en bevredigend eten, waarbij vetten en suikers allerminst gemeden hoeven te worden.
Gezond willen eten is ook bepaald niet helemaal hetzelfde als gewicht willen verliezen natuurlijk.. Die twee zaken worden helaas nogal eens met elkaar verward.
Wellicht is de titel van dit topic gewoon ongelukkig gekozen: "dieet-ontbijtjes en -lunchkeuzes" zou logischer zijn. Hoe dan ook, mensen die op zoek zijn naar tips over smeerkaas op crackers zijn in CUL gewoon niet helemaal op de juiste plek, vrees ik.
Enfin, on topic - ik bak vanavond zelf volkoren bagels met een keur aan zaadjes en fijngebeukte nootjes erop. Daar gaat morgenochtend een toffe puree op van feta, mint en tuinerwtjes. En wat Livar-ham!![]()
Die puree is zeer aan te raden, vult goed en er zitten pitamientjes en ander goeds in:
- Tuinerwtjes uit de vriezer even blancheren en afspoelen met koud water
- Erwtjes in keukenmachine stoppen. Scheutje lichte olijfolie erbij, met een hoeveelheid feta en mintblaadjes naar smaak. Beetje peper en zout erbij.
- Pureren en een flinke hoeveelheid op een volkoren broodje scheppen.
- Zo ook al erg lekker, maar combineert ook puik met wat van je favoriete ham
Spul blijft gerust een paar dagen goed in de koelkast.
Ik weet niet of ik havermout zo lekker vind maar wat ziet dit er idioot goed uit!quote:Op woensdag 18 januari 2012 19:56 schreef minilot het volgende:
Tot slot, overnight oatmeal!![]()
's Avonds gewoon je havermout al klaarmaken en klaarzetten. Kan het een nachtje trekken in de koelkast en dan slobber je het 's morgens zó op, eventueel met wat andere lekkere ingredienten!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Er zijn online zat recepten voor te vinden. Ik vind die op het foodblog OhSheGlows vaak idioot lekker, al zijn die wél vegan, maar waar rijstmelk staat kun je er natuurlijk ook gewoon koeienmelk voor in de plaats mikken.
Niemand verplicht je hier te reageren, dus als dit je frustreert of je wordt er moe van, kies dan een ander topic. En nogmaals; er is hier geen woord gezegd over kaas of roomkaasquote:Op woensdag 18 januari 2012 20:29 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Dankjewel, dit bedoel ik helemaal!Het is meer een dieettopic want ik vind kaas en zelfs roomkaas echt niet ongezond, tis alleen niet dieettechnisch maar als dat de bedoeling is lijkt het me meer iets voor Lifestyle waar al 'Slank' en 'Dieet'topics te vinden zijn. Als iemand iets met suiker eet wordt er gelijk gezegd dat dat slecht is en waarom eet je geen muesli ipv cruesli en geen appel ipv een banaan? Daar word ik wel wat moe van...
Hier zeg je dat je 20+ kaas al een slechte keuze vind, dan vind je gewone en roomkaas dus helemaal slecht. Kaas staat ook niet in de OP genoemd zie ik.quote:Op donderdag 12 januari 2012 11:28 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
De ontbijtjes wat in de OP staan zijn echt geen crashdieet ontbijtjes. 20+ smeerkaas is niet echt een verkeerde keuze(vind hem trouwens hetzelfde als gewone smaken), maar echt gezond ook niet.
Lege caloriën, hoe werkt datquote:Op donderdag 19 januari 2012 00:23 schreef Audreyoot het volgende:
Meermaals is Smeerkaas (gsm)
Ik heb ook duidelijk aangeven wat ik persoonlijk minder gezond aan afbakbrood vind. Er zitten lege calorieen in, wat heeft je lichaam daaraan?
Das teveel eer. FF is genoegquote:
Aha, dat heb ik dan verkeerd geinterpreteerd ja maar goed dat je dat dan nu zo uitlegtquote:er staat dat meermaals niet echt een verkeerde keuze is, lezen. Smeerkaas is heel wat anders als gewone kaas. Alleen fruit eten is slecht want door de snelle suikers vult het niet genoeg om de dag door te komen. Als tussendoortje prima. Je interpreteert dingen verkeerd denk ik.
Ik blijf erbij; het is een dieetlijst. Als ik 's ochtends en 's middags eet wat in de OP staat dan val ik af. En ik lees graag mee om te kijken wat andere mensen gezond vinden, zoals jijquote:Er worden in lifestyle deze recepten niet gebundeld want er is me zelfs gevraagd een topic over te openen hier.
Je hoeft je niet schuldig te voelen want niemand verplicht je hier mee te lezen.
Ja nou zo werkt mijn brein dus ook niet, ik ben te simpelquote:
Wat een onzin kraam je hier uit. Dat is helemaal geen dieetlijst. Dieetlijsten vind je in dat andere, uitermate ongezonde, topic in LIF. Wat je hier in de OP ziet staan zijn interessante variaties op de standaard boterham met kaas.quote:Op donderdag 19 januari 2012 00:24 schreef FutureFairytale het volgende:
Ik blijf erbij; het is een dieetlijst. Als ik 's ochtends en 's middags eet wat in de OP staat dan val ik af. En ik lees graag mee om te kijken wat andere mensen gezond vinden, zoals jij.
Juist. En gezond eten is wat anders dan dieten. En ervoor zorgen dat de kcals die je binnen krijgt nuttig zijn voor je lijf is ook geen dieten. Dat bedoelt audreyoot met lege kalorien!quote:Op donderdag 19 januari 2012 01:03 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Wat een onzin kraam je hier uit. Dat is helemaal geen dieetlijst. Dieetlijsten vind je in dat andere, uitermate ongezonde, topic in LIF. Wat je hier in de OP ziet staan zijn interessante variaties op de standaard boterham met kaas.
iew?quote:Op donderdag 19 januari 2012 08:54 schreef Nyota het volgende:
• 2 stuks fruit (in ieder geval kiwi (met schil)
En mixen maar!
Dat verteld iemand me vorige week dat je ze met schil kan eten! Zo eten zal ik niet zo snel doen, maar in de blender maakt het toch niet uit en is 2x zo snelquote:
Zelf eet ik ook niet elke dag gezond maar ik probeer er wel zo veel mogelijk op te letten. Ik heb ook wel eens op zondag afbak croissants en met lege calorieën bedoel ik dag calorieën waar je lichaam niet zo veel aan heeft, dus behalve energie er geen of weinig voedingsstoffen uit haalt in verhouding met de energie die het je geeft. Maar iedereen weet wel hoe hij lekker moet ontbijten, maar niet iedereen weet hoe je gezond kunt ontbijten.quote:Op donderdag 19 januari 2012 08:40 schreef FutureFairytale het volgende:
Lekker toch Jagar?
En dat bedoel ik eigenlijk. Brood is heel goed maar je hoeft niet alles door de gezondheidsmeter te halen. Ook een beetje genieten is net zo belangrijk. En das t enige wat ik de hele tijd probeer duidelijk te maken.![]()
Tevens vind ik een paar combinaties uit de OP wel lekker klinken (paprika/kip) maar dan liefst met een dunbesmeerd laagje mayo.
/rent weg
Dat merk je niet echt. Eerst lepelde ik ze altijd uit, maar probeerde het nu dus een keer met schil en eigenlijk proefde ik niet heel veel verschil. Je kan ook gele kiwi's proberen, want die schil is wat gladder volgens mij.quote:Op donderdag 19 januari 2012 09:28 schreef Audreyoot het volgende:
Ik kan de OP niet meer editten dus kan er voor nu geen nieuwe dingen aan toevoegen helaas!
Nyoto; klinkt wel goed die blender shake maar zelf zou ik ook zonder schil kiezenHeb je dan geen kiwi-haren in je drankje?
Aha toch maar eens proberen danquote:Op donderdag 19 januari 2012 09:32 schreef Nyota het volgende:
[..]
Dat merk je niet echt. Eerst lepelde ik ze altijd uit, maar probeerde het nu dus een keer met schil en eigenlijk proefde ik niet heel veel verschil. Je kan ook gele kiwi's proberen, want die schil is wat gladder volgens mij.
Als de blender goed mixt, dan wordt alles toch redelijk fijn gehakt. Ik heb soms meer 'last' van de schilletjes van de blauwe bes
Soms vervang ik trouwens de yoghurt door optimel drink. Ook lekker
Wat ik ook voor af en toe wel lekker vind (want best vet) is avocado met geroosterde amandelen en een klein beetje yofresh: fijn voor bij de lunch.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pindakaas vind ik toch heeeel wat anders dan droge noten op broodquote:Op woensdag 18 januari 2012 13:37 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Kan best lekker zijn, geeft een crunchJe hebt niet voor niks pindakaas
Je kunt je afvragen hoe gezond kaas, ham en salami zijn... Een broodje kroket met mosterd is in mijn visie niet slechter dan een broodje kaas met boter.quote:Op donderdag 19 januari 2012 09:50 schreef Lippentoine het volgende:
Is een tosti eigenlijk ongezond 's morgens? Je krijgt brood, kaas, ham en salami binnen.. Zo slecht lijkt mij dit toch niet, en het vult goed.
Ik neem aan dat je met 'bruin' volkoren bedoelt...quote:Op dinsdag 10 januari 2012 14:23 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Ja pindakaas is smeuïger maar een paar nootjes op de sla en het vlees vind ik niet vies, je kan ook kiezen voor notenbroodquote:Op donderdag 19 januari 2012 10:13 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Pindakaas vind ik toch heeeel wat anders dan droge noten op broodVoor de crunch kun je ook je brood roosteren.
Dit topic is echt confronterend. Vooral in de manier van; ik lust niets of het is niet te vervoeren/niet meer lekker op school.
In principe is er niks mis met geroosterd brood, je haalt wel het vocht uit het brood waardoor het minder vult. De combi ham/kaas/salami is eigenlijk iets too much, ik zou een keuze daaruit maken. Salami is lekker voor een keertje maar bevat ook veel vetten. Erg gezond is deze keuze dan ook niet, als je dan toch zin hebt in een tosti een keertje kan je misschien beter kiezen voor volkorenbrood + kipfilet + verse ananas + beetje kaas en dan roosteren.quote:Op donderdag 19 januari 2012 09:50 schreef Lippentoine het volgende:
Is een tosti eigenlijk ongezond 's morgens? Je krijgt brood, kaas, ham en salami binnen.. Zo slecht lijkt mij dit toch niet, en het vult goed.
Lekkerquote:Op donderdag 19 januari 2012 10:34 schreef Quantic het volgende:
Zometeen lekker lunchen, Roggebrood met Avocado, zongedroogde tomaatjes en een plakje kip filet. Beetje zout en peper erop!
Ik kan yoghurt en kwark niet binnenhouden, dus dat maakt niet uitquote:Op donderdag 19 januari 2012 10:58 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Ja pindakaas is smeuïger maar een paar nootjes op de sla en het vlees vind ik niet vies, je kan ook kiezen voor notenbrood
Zelf vervoer ik mijn eten in van die vacuum bakjes zodat yoghurt enzo er niet uit kan lopen.
Je krijgt bijvoorbeeld van de Lidl van die slamaaltijden(geen maaltijd salades) in verschillende smaken zoals grieks of boerensalade. Deze zitten in zo'n plastic bakje met alles erin, die zijn wel handig om mee te nemen naar het werk en houden zich ook wel goed tot aan de lunchquote:Op donderdag 19 januari 2012 11:07 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Ik kan yoghurt en kwark niet binnenhouden, dus dat maakt niet uitMaar vooral sla, of... Nootjes, dat valt niet echt te eten op school. Maakt te veel zooi en maakt alles vettig
Daar kan ik wel eens naar kijken als ik bij een lidl kom, dankjequote:Op donderdag 19 januari 2012 11:11 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Je krijgt bijvoorbeeld van de Lidl van die slamaaltijden(geen maaltijd salades) in verschillende smaken zoals grieks of boerensalade. Deze zitten in zo'n plastic bakje met alles erin, die zijn wel handig om mee te nemen naar het werk en houden zich ook wel goed tot aan de lunch
Nee, hier zit geen pasta ofzo in. Niet alles in de salade is even gezond. Even uit mijn hoofd;quote:Op donderdag 19 januari 2012 11:27 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Daar kan ik wel eens naar kijken als ik bij een lidl kom, dankjeZijn die alleen niet heel ongezond, zoals toen met die maaltijdsalades van de AH?
Och, wat krijg ik hier een jeuk van! Lieve Audreyoot, hoe kom je er nou toch bij dat je lichaam niets aan mayonaise heeft? Olie, eidooiers, beetje citroensap - reken maar dat mijn lijf van 'hieperdepiep!' gaat als ik een likje zelfgemaakte mayo op mijn broodje kip-met-paprika smeer! Vetten horen onmiskenbaar thuis in een uitgebalanceerd en gezond eetpatroon en in zo'n eidooier zit ook nog 'es vitamine A, B, D, E, K én - vrij uniek voor etenswaren - vitamine D.quote:Op donderdag 19 januari 2012 09:25 schreef Audreyoot het volgende:
Ik ben me gewoon gaan afvragen waarom ik mayo op iets zou doen omdat mijn lichaam er weinig mee kan. Behalve dan dat het lekker is maarja daarvoor is eten in de eerste plaats niet bedoeld. Als ik er dan toch een sausje op wil kies ik voor een lepel kwark met een teentje knoflook erdoor. Vind ik persoonlijk nog lekkerder dan mayo en je lichaam heeft er daadwerkelijk wat aan.
quote:Op donderdag 19 januari 2012 12:49 schreef minilot het volgende:
[..]
Och, wat krijg ik hier een jeuk van! Lieve Audreyoot, hoe kom je er nou toch bij dat je lichaam niets aan mayonaise heeft? Olie, eidooiers, beetje citroensap - reken maar dat mijn lijf van 'hieperdepiep!' gaat als ik een likje zelfgemaakte mayo op mijn broodje kip-met-paprika smeer! Vetten, zeker onverzadigde, horen onmiskenbaar thuis in een uitgebalanceerd en gezond eetpatroon en in zo'n eidooier zit ook nog 'es vitamine A, B, D, E, K én - vrij uniek voor etenswaren - vitamine D.
Dus niet miepen over een beetje mayo, joh!
Enneh, een zinsnede als "Als ik er dan toch een sausje op wil kies ik voor een lepel kwark..." bevestigt voor mij wederom dat jullie hier niet zozeer naar gezond eten zoeken in de vorm van lekker veel voedingsstoffen en goede energiebronnen, als wel naar mager eten met weinig calorieën.
En die twee dingen zijn nog steeds echt niet hetzelfde.
Zo lang dit topic zal blijven gaan om het al dan niet gezond zijn van specifieke ontbijtproducten blijft het allemaal toch een beetje onnozel: eetgewoontes in hun geheel zijn ongezond of gezond - van teveel water ga je dood en iemand die verder superverantwoord eet kan honderd worden met elke ochtend een frikadel.
Enfin, in het kader van mijn-lunch-is-niettemin-gezonder-dan-de-jouwe (![]()
) heb ik zojuist maar even op de foto gezet wat ik as we speak ga opeten.
[ afbeelding ]
Multigranenbroodje van de bio-bakker, erop puree van tuinerwtjes met cottage cheese, dille, munt, olijfolie en veel witte peper. Verder een glaasje versgeblenderde smoothie van minneola, wat gemberwortel en kokoswater.
En omdat ook lunch een toetje nodig heeft: met zeer pure chocolade omhulde rauwe cacaobonen.
Ik kies niet voor mayo omdat er veel minder eiwitten(mayo 1,7g p 100g en kwark 13g p 100g) dan kwark zitten en ik de kwark&knoflook combi lekkerder vind. Nu vind ik zelfgemaakte mayo wel iets anders dan die uit een flesje. Die uit de winkel bevatten namelijk toevoegingen als bindmiddel, zetmeel en suiker. In die mayonaise zitten heel veel vetten en calorieën. Ik wil liever mijn energie zo veel mogelijk uit eiwitten halen, maar die keus is ieder voor zich. Zelf zou ik dus niet snel voor mayo kiezen, ik haal mijn vetten liever uit nootjesquote:Op donderdag 19 januari 2012 12:49 schreef minilot het volgende:
[..]
Och, wat krijg ik hier een jeuk van! Lieve Audreyoot, hoe kom je er nou toch bij dat je lichaam niets aan mayonaise heeft? Olie, eidooiers, beetje citroensap - reken maar dat mijn lijf van 'hieperdepiep!' gaat als ik een likje zelfgemaakte mayo op mijn broodje kip-met-paprika smeer! Vetten, zeker onverzadigde, horen onmiskenbaar thuis in een uitgebalanceerd en gezond eetpatroon en in zo'n eidooier zit ook nog 'es vitamine A, B, D, E, K én - vrij uniek voor etenswaren - vitamine D.
Dus niet miepen over een beetje mayo, joh!
Enneh, een zinsnede als "Als ik er dan toch een sausje op wil kies ik voor een lepel kwark..." bevestigt voor mij wederom dat jullie hier niet zozeer naar gezond eten zoeken in de vorm van lekker veel voedingsstoffen en goede energiebronnen, als wel naar mager eten met weinig calorieën.
En die twee dingen zijn nog steeds echt niet hetzelfde.
Zo lang dit topic zal blijven gaan om het al dan niet gezond zijn van specifieke ontbijtproducten blijft het allemaal toch een beetje onnozel: eetgewoontes in hun geheel zijn ongezond of gezond - van teveel water ga je dood en iemand die verder superverantwoord eet kan honderd worden met elke ochtend een frikadel.
Enfin, in het kader van mijn-lunch-is-niettemin-gezonder-dan-de-jouwe (![]()
) heb ik zojuist maar even op de foto gezet wat ik as we speak ga opeten.
[ afbeelding ]
Multigranenbroodje van de bio-bakker, erop puree van tuinerwtjes met cottage cheese, dille, munt, olijfolie en veel witte peper. Verder een glaasje versgeblenderde smoothie van minneola, wat gemberwortel en kokoswater.
En omdat ook lunch een toetje nodig heeft: met zeer pure chocolade omhulde rauwe cacaobonen.
Is dit nou een afvaltopic of een topic voor lekkere, maar toch gezonde onbijtkeuzes?quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:05 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Ik kies niet voor mayo omdat er veel minder eiwitten(mayo 1,7g p 100g en kwark 13g p 100g) dan kwark zitten en ik de kwark&knoflook combi lekkerder vind. Nu vind ik zelfgemaakte mayo wel iets anders dan die uit een flesje. Die uit de winkel bevatten namelijk toevoegingen als bindmiddel, zetmeel en suiker. In die mayonaise zitten heel veel vetten en calorieën. Ik wil liever mijn energie zo veel mogelijk uit eiwitten halen, maar die keus is ieder voor zich. Zelf zou ik dus niet snel voor mayo kiezen, ik haal mijn vetten liever uit nootjes
Je lunch ziet er lekker uit!
mijn vraagquote:Op donderdag 19 januari 2012 13:21 schreef Adames het volgende:
[..]
Is dit nou een afvaltopic of een topic voor lekkere, maar toch gezonde onbijtkeuzes?
Je hebt wel gelijk, ik ben bezig met een eiwit periode maar dat is meer voor mezelf. Mayo kan best eens een keer op het brood maar voor mezelf is dat nu geen goede keuze, en daarbij vind ik kwark ook lekkerderquote:Op donderdag 19 januari 2012 13:21 schreef Adames het volgende:
[..]
Is dit nou een afvaltopic of een topic voor lekkere, maar toch gezonde onbijtkeuzes?
Zo lang we die lieve Audreyoot hier niet vanaf krijgen gaat dit topic in CUL niet goedkomen!quote:Op donderdag 19 januari 2012 09:25 schreef Audreyoot het volgende:
Behalve dan dat het lekker is maarja daarvoor is eten in de eerste plaats niet bedoeld.
In de eerste plaats is voedsel brandstof voor je lichaam, in de tweede plaats kan eten ook lekker zijn. Volgens mij zijn dit gewoon feitjesquote:Op donderdag 19 januari 2012 13:25 schreef minilot het volgende:
[..]
Zo lang we die lieve Audreyoot hier niet vanaf krijgen gaat dit topic in CUL niet goedkomen!![]()
Die had ik gemist! Dat verklaart het... Er is zo ontzettend veel lekker eten en mensen die niet eten voor t lekker, vind ik zo'n zonde van het leven!quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:25 schreef minilot het volgende:
[..]
Zo lang we die lieve Audreyoot hier niet vanaf krijgen gaat dit topic in CUL niet goedkomen!![]()
Ze zegt steeds het tweede, maar het is weinig creatief om alles met kwark te besmeren. Als je constant aan je 1500 calorieën per dag wilt komen vanwege overgewicht is dat wel zo fijn, maar na een tijdje wil je toch weer normaal, lekker eten zonder weer direct 10 kilo bij te komen. Dan is een topic als dit wel fijn, maar je mag best een beetje mayo gebruiken. Die dingen wat minilot maakt zijn (of lijken iig) belachelijk lekker, maar zijn nog steeds gezond. Nu mag het ook wel wat simpeler, maar gezond eten betekent niet direct een kilo per week afvallen.quote:
Maar CUL staat voor Culinair, en dat draait er zo'n beetje om dat je eten vooral ook kunt zien als driemaaldaags een mogelijkheid tot een heerlijke voedselextase, zingende smaakpapillen, ontroerd raken door textuur, enzovoorts!quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:26 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
In de eerste plaats is voedsel brandstof voor je lichaam, in de tweede plaats kan eten ook lekker zijn. Volgens mij zijn dit gewoon feitjes
Sinds we niet meer onze eigen mammoeten hoeven te slachten (en dat is al ffies geleden) is eten in de eerste plaats om het lekker (als je t kunt betalen). Tenminste, dat vind ikquote:Op donderdag 19 januari 2012 13:26 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
In de eerste plaats is voedsel brandstof voor je lichaam, in de tweede plaats kan eten ook lekker zijn. Volgens mij zijn dit gewoon feitjes
Dat ik eten als eerste plaats als brandstof zie betekent niet dat ik eten niet lekker kan vindenquote:Op donderdag 19 januari 2012 13:27 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Die had ik gemist! Dat verklaart het... Er is zo ontzettend veel lekker eten en mensen die niet eten voor t lekker, vind ik zo'n zonde van het leven!
Ik ga niet met tegenzin eten naar binnen lopen duwen, dan maar iets wat wel lekker is. Ik neem aan dat je jou eetkeuzes nu maakt, omdat je wat overgewicht hebt wat je voor de zomer er af wilt hebben? Niks mis mee, maar die kilo's zijn er in eerste instantie bij gekomen omdat je wél van lekker eten houdt, wat ook goed is. Ga me nou niet zeggen dat je van dit idee helemaal af bent.quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:26 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Off topic: zonnebloemolie bevat een ontstekingsbevorderende vorm van omega-6 en omdat in de rest van het voedsel al zoveel omega-6 zit, is 't niet gezond. We hebben zowel verzadigf als onverzadigd vet nodig, de gemiddelde mens krijgt te veel verzadigd binnen en van onverzadigd te veel omega-6. De balans is niet meer goed. Vandaar alle omega-3 promotie (visolie).quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:21 schreef FutureFairytale het volgende:
Zonnebloemolie is misschien niet net zo gezond als olijfolie (bij zelfgemaakte gebruik je trouwens wel vaak olijfolie) maar het is wel gezond en zeker zoals je zelf aangeeft als het om een lepel gaat waarmee je je boterham smeert. Je lijf gaat niet direct schreeuwen; 'Waarom gaf je me geen olijfolieeeee?'
Dus als we toch dit topic gaan vullen met verantwoorde en lekkere ontbijtkeuzes.quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:30 schreef loveli het volgende:
[..]
Off topic: zonnebloemolie bevat een ontstekingsbevorderende vorm van omega-6 en omdat in de rest van het voedsel al zoveel omega-6 zit, is 't niet gezond. We hebben zowel verzadigf als onverzadigd vet nodig, de gemiddelde mens krijgt te veel verzadigd binnen en van onverzadigd te veel omega-6. De balans is niet meer goed. Vandaar alle omega-3 promotie (visolie).
Zonnebloemolie is misschien beter dan palmolie, maar het is niet gezond.
Je hebt gelijk, ik wil graag wat kilo's kwijt voor de zomer. Mij is verteld dat dat het makkelijkste is door een andere band met eten te krijgen, dingen koken die je minder lekker vindt zodat je maar 1x opschept etc.quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:30 schreef Adames het volgende:
[..]
Ik ga niet met tegenzin eten naar binnen lopen duwen, dan maar iets wat wel lekker is. Ik neem aan dat je jou eetkeuzes nu maakt, omdat je wat overgewicht hebt wat je voor de zomer er af wilt hebben? Niks mis mee, maar die kilo's zijn er in eerste instantie bij gekomen omdat je wél van lekker eten houdt, wat ook goed is. Ga me nou niet zeggen dat je van dit idee helemaal af bent.
Beste post van de pagina.quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:31 schreef Adames het volgende:
[..]
Dus als we toch dit topic gaan vullen met verantwoorde en lekkere ontbijtkeuzes.
Vis een optie?
Is het ook maar zoals Rudolph altijd zegt; maak het vooral lekker! Geen dingen eten dus die je eigenlijk niet zo heel lekker vind maar omdat ze bv meer eiwitten bevatten of minder vet.quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:32 schreef loveli het volgende:
Het is een fabel dat gezond en lekker elkaar bijten.
Staat ook al in de OPquote:Op donderdag 19 januari 2012 13:31 schreef Adames het volgende:
[..]
Dus als we toch dit topic gaan vullen met verantwoorde en lekkere ontbijtkeuzes.
Vis een optie?
Ik weet niet of ik het zo slecht vind om geen dingen te eten die ik niet lekker vind. Vroeger als kind moest je van je moeder toch ook je bord leegeten (bah spruitjes!). En er zijn zoveel mensen die geen groentes lusten, moeten ze die maar helemaal niet meer eten dan?quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:33 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Is het ook maar zoals Rudolph altijd zegt; maak het vooral lekker! Geen dingen eten dus die je eigenlijk niet zo heel lekker vind maar omdat ze bv meer eiwitten bevatten of minder vet.
Ik moet zeggen, ik doe vrolijk met je mee nu. Afgelopen half jaar was ook nogal ongezond, al zit het afvallen bij mij vooral in het feit dat ik nu doordeweeks geen bier meer drinkquote:Op donderdag 19 januari 2012 13:32 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ik wil graag wat kilo's kwijt voor de zomer. Mij is verteld dat dat het makkelijkste is door een andere band met eten te krijgen, dingen koken die je minder lekker vindt zodat je maar 1x opschept etc.
Betekent niet dat ik niet meer lekker eet, maar er zijn ook maaltijden tussen die ik niet zo lekker vind. Misschien leer ik dat eten wel te waarderen en je smaakpapillen veranderen toch elke 7 jaar, dus misschien vind ik het dan wel lekker
Dat vind ik eerder aanstellerij als je zegt helemaal geen groente te lusten.quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:35 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik het zo slecht vind om geen dingen te eten die ik niet lekker vind. Vroeger als kind moest je van je moeder toch ook je bord leegeten (bah spruitjes!). En er zijn zoveel mensen die geen groentes lusten, moeten ze die maar helemaal niet meer eten dan?
Meeste kinderen vinden spruitjes niet lekker, ze hebben een scherpe smaak en de smaakpapillen van een kind werken nou eenmaal beter. Met toch naar binnen duwen bij een kind zorg je juist voor een aversie tegen groentes.quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:35 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik het zo slecht vind om geen dingen te eten die ik niet lekker vind. Vroeger als kind moest je van je moeder toch ook je bord leegeten (bah spruitjes!). En er zijn zoveel mensen die geen groentes lusten, moeten ze die maar helemaal niet meer eten dan?
In het begin vond ik dat ook vies maar nu begin ik het zelfs lekker te vinden. Ik doe er wel een flinke lepel kaneel door (schijnt goed te zijn voor vetverbranding en is gewoon heerlijkquote:Op donderdag 19 januari 2012 13:39 schreef Adames het volgende:
[..]
Ik moet zeggen, ik doe vrolijk met je mee nu. Afgelopen half jaar was ook nogal ongezond, al zit het afvallen bij mij vooral in het feit dat ik nu doordeweeks geen bier meer drink
Net ook kwark met havermout naar binnen gewerkt, bevalt me niet verkeerd, maar om te zeggen dat het lékker is. Nou nee.
Ik denk dat ik ervoor kies voor de afwisseling. Als ik alleen maar kook wat ik lekker vind kom ik te vaak op hetzelfde patroon uit.quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:39 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Dat vind ik eerder aanstellerij als je zegt helemaal geen groente te lusten.
Maar als je niet van spruitjes houdt en je woont niet meer thuis; waarom zou je het dan eten? Kies dan een lekkere andere groente.
Ik at ze wel altijd, want ik heb echt zo'n duivelse moeder haha Denk niet dat ik er daardoor een aversie tegen heb gekregen, denk juist dat ik eerder bereid ben om 'vreemd' eten te proeven.quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:42 schreef Adames het volgende:
[..]
Meeste kinderen vinden spruitjes niet lekker, ze hebben een scherpe smaak en de smaakpapillen van een kind werken nou eenmaal beter. Met toch naar binnen duwen bij een kind zorg je juist voor een aversie tegen groentes.
Mijn hemel...quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:32 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Mij is verteld dat dat het makkelijkste is door een andere band met eten te krijgen, dingen koken die je minder lekker vindt zodat je maar 1x opschept etc.
Zo verknipt vind ik het niet, je leert dingen eten buiten je comfort zone, daarmee leer je ook nieuwe dingen kennen. Ik vind weinig dingen vies, ik kan me er zelfs geen een bedenken. Er zijn dingen die ik minder lekker vind, moet ik ze daarom maar niet eten?quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:53 schreef minilot het volgende:
[..]
Mijn hemel...
Tegen zo'n verknipt advies kan ik niet op.
Damn...quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:44 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Ik denk dat ik ervoor kies voor de afwisseling. Als ik alleen maar kook wat ik lekker vind kom ik te vaak op hetzelfde patroon uit.
Hee dit vind ik een dieetrecept Minilotquote:Op donderdag 19 januari 2012 13:53 schreef minilot het volgende:
[..]
Mijn hemel...
Tegen zo'n verknipt advies kan ik niet op.
Ik en mijn hummus-met-chilipepertussendoortje zeggen 'adieu!' tegen dit topic!
![]()
[ afbeelding ]
Sterkte met je kilo's, Audreyoot!
quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:59 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Zo verknipt vind ik het niet, je leert dingen eten buiten je comfort zone, daarmee leer je ook nieuwe dingen kennen. Ik vind weinig dingen vies, ik kan me er zelfs geen een bedenken. Er zijn dingen die ik minder lekker vind, moet ik ze daarom maar niet eten?
Ook als je die dingen later vanzelf lekker gaat vinden, zoals bijvoorbeeld olijven? Naar mijn idee krijg je dan een grotere variatie in je recepten.quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:03 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Hee dit vind ik een dieetrecept Minilot
[..]omdat het zonde is om dingen te eten die je niet lekker vind.
Nee dat is wat anders maar ik ga ervan uit dat volwassen mensen veel dingen lusten.quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:04 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Ook als je die dingen later vanzelf lekker gaat vinden, zoals bijvoorbeeld olijven? Naar mijn idee krijg je dan een grotere variatie in je recepten.
Waarom is dat anders?quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:08 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Nee dat is wat anders maar ik ga ervan uit dat volwassen mensen veel dingen lusten.
Ik heb nergens gezegd dat ik een handvol veilige gerechten eet. Integendeel zeg ik dat ik ook dingen eet die ik minder lekker vind om zo de gerechten weer uit te kunnen breiden of voor meer variatie te zorgen. Ik lust al alles dus dat hoef je niet te hopenquote:Op donderdag 19 januari 2012 14:09 schreef minilot het volgende:
Sorry Audrey, ik was even uitgegaan van een comfort zone met een flinke reikwijdte. Er komen in CUL doorgaans niet zoveel mensen die op blijkbaar deze manier gepusht moeten worden om eens iets anders te eten dan een handvol veilige gerechten.
Nou ja, succes ermee! Ik hoop van harte dat je heel veel zult gaan lusten en op den duur gewoon je eetpatroon als een flexibele eenheid kunt gaan beschouwen in plaats van het gezondheidsgehalte van het ene ingredient tegen het andere ingredient te gaan lopen afwegen. Dan zul je pas écht op een gezonde manier gaan eten.
Dankjewel maar vind ik zelf van niet. Als ik kies voor gezond eten wil ik weten wát ik eet. Dus ja ik vergelijk de producten met elkaar en probeer hier zoveel mogelijk voedingswaarde uit te halen. Dit betekent niet dat ik nooit een croissant als ontbijt neem op een luie zondag.quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:22 schreef FutureFairytale het volgende:
Ik vind dat je jezelf behoorlijk tegenspreekt Audreyoot.
Ik kan helaas niet verwachten dat dit topic uit CUL verdwijnt dus dan verdwijn ik maar. Voor mij dezelfde wensen als die Minilot je heeft gewenst. Hoop ik van harte.
Ik heb niet het idee dat ik iets niet mag om eerlijk te zijn. Vanavond ga ik met vrienden kaasfondueen, vind ik erg lekker en nee gezond is het niet. Ik probeer gewoon ontopic te blijven en als iemand mij vraagt of een tosti met ham/salami/kaas gezond is reageer ik daarop met een gezondere keuze omdat dit ontopic is.quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:27 schreef The_Hives het volgende:
Audreyoot ik vind dat je een nogal erg dwangmatige gedachte over eten hebt. Voor nu zal het je best helpen om af te vallen hoor, maar als je voorbij deze periode bent zal je beeld van eten zo verrot zijn dat je of hier in blijft hangen of dat je dan zo gaat vreten (omdat je lange tijd niets mocht) dat je dubbel zo veel kilo's weer aankomt.
Maar succes. Dit lijkt toch een 1-vrouwstopic te worden
Dankjewel Skjor, daarvoor is het topic ook bedoeldquote:Op donderdag 19 januari 2012 14:46 schreef Skjor het volgende:
Even uit de lurkstand: Ik vind dit juist een heel erg nuttig topic. De lijst in de eerste post heeft mij in ieder geval veel ideeen gegeven voor een andere lunch/ontbijt dan normaal. Ik snap ook helemaal niet waarom Audreyoot zo wordt aangevallen.
eiwitten 17% en van de 59 gram vet is maar 12 gram verzadigd. Dus niet hoofdzakelijk gehard vetquote:Op donderdag 19 januari 2012 17:59 schreef Scootmobiel het volgende:
Dat ziet er heerlijk uit, Audreyoot!![]()
Alleen vult het niet erg, vrees ik... dus je zult er dan wel wat anders nog bij moeten nemen. Maar dat is op zich geen probleem.
Nog even een vraagje: is pindakaas eigenlijk wel zo gezond? Er zitten weliswaar wat belangrijke vitamines in, maar het bestaat wel voor 50 - 60% uit vet!
Nu is plantaardig vet natuurlijk altijd nog beter dan dierlijk vet, doordat het overwegend onverzadigd vet is, maar aangezien in pindakaas vooral gehard plantaardig vet wordt gebruikt (waardoor het verzadigd wordt), wordt dit voordeel weer teniet gedaan. Waardoor het dus ongeveer net zo ongezond is als dierlijk / verzadigd vet, lijkt me![]()
Hoe denken jullie hierover?
Je zou er nog een volkorenbroodje ofzo bij kunnen nemen iddquote:Op donderdag 19 januari 2012 17:59 schreef Scootmobiel het volgende:
Dat ziet er heerlijk uit, Audreyoot!![]()
Alleen vult het niet erg, vrees ik... dus je zult er dan wel wat anders nog bij moeten nemen. Maar dat is op zich geen probleem.
Nog even een vraagje: is pindakaas eigenlijk wel zo gezond? Er zitten weliswaar wat belangrijke vitamines in, maar het bestaat wel voor 50 - 60% uit vet!
Nu is plantaardig vet natuurlijk altijd nog beter dan dierlijk vet, doordat het overwegend onverzadigd vet is, maar aangezien in pindakaas vooral gehard plantaardig vet wordt gebruikt (waardoor het verzadigd wordt), wordt dit voordeel weer teniet gedaan. Waardoor het dus ongeveer net zo ongezond is als dierlijk / verzadigd vet, lijkt me![]()
Hoe denken jullie hierover?
nou ja, als er een macdonaldstopic in CUL bestaat, dan mag er toch ook best een lijn-proof/dieet-proof/algemeen gezond maar wel lekker-ontbijtjestopic in CULquote:Op donderdag 19 januari 2012 13:29 schreef minilot het volgende:
[..]
Maar CUL staat voor Culinair, en dat draait er zo'n beetje om dat je eten vooral ook kunt zien als driemaaldaags een mogelijkheid tot een heerlijke voedselextase, zingende smaakpapillen, ontroerd raken door textuur, enzovoorts!
Wie eten alleen ziet als brandstof ontzegt zichzelf een heleboel pret en daar zul je in CUL toch wel tegenaan blijven lopen, Aud!
Je kan anderen wel inspiratie gevenquote:Op donderdag 19 januari 2012 22:53 schreef kwakz0r het volgende:
overigens weet ik wel wat ik gezond genoeg vind en wat ik lekker vind, en zou ik hier zelf geen inspiratie opdoen
ik eet heel saai, en ben daar heel tevreden meequote:Op donderdag 19 januari 2012 22:59 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Je kan anderen wel inspiratie geven
Kijk maar eens het het pindagehaltepercentagequote:Op donderdag 19 januari 2012 18:06 schreef computergirl het volgende:
Gewone calve pindakaas worden geen vetten aan toegevoegd. Gewoon pinda's en zout.
Is een plaatje van internet, zelf doe ik ook wat meer op het bordquote:Op donderdag 19 januari 2012 23:05 schreef FutureFairytale het volgende:
Audrey; die salade ziet er heel erg lekker uit! Alleen eet ik liever de hoeveelheid uit de schaal daarachter dan dat kwakje wat op het bord ligt.
oh jee, ik zie het inderdaad. Gewone Calve is wel een van de weinige zonder toegevoegd suiker, misschien was ik daar mee in de warquote:Op donderdag 19 januari 2012 20:15 schreef evo87 het volgende:
sorry, maar dat is gewoon niet waar......
pindakaas met nootjes (oa van AH) zit ook suiker toegevoegdquote:Op donderdag 19 januari 2012 23:07 schreef FutureFairytale het volgende:
WB pindakaas; in NL pindakaas zit geen suiker, dat doen ze in Amerika.
Alleen de Calve light & creamy versie bevatten glucose, verder bestaat pindakaas uit pinda's, arachide of andere plantaardige olie en zout.
Je hebt ook pindapasta van puur pinda en dat kun je kopen bij de biologische winkel. Is net zo lekker (met wat zout) en smeuig want pinda's zelf bevatten al ongeveer 50% olie dus is het makkelijk om daar pasta van te draaien.
Vertel eens? Dat lijkt me wel tofquote:Op vrijdag 20 januari 2012 10:24 schreef minilot het volgende:
Als je een beetje een kloeke keukenmachine hebt is het trouwens supersimpel om pindakaas zelf te maken. Weet je precies wat erin gaat!
Lukt overigens ook prima met amandelen, cashewnoten en hazelnoten!
quote:
quote:250 gram gedopte en geroosterde pinda's (zonder vlies)
1/2 tot 1 eetlepel arachide-olie (dat is pinda-olie)
1 theelepel zout
Als je helemáál bij het begin wilt beginnen, dop je de pinda's en rooster je ze zelf. Dit kan op gematigd vuur in een koekepan zonder toevoeging van vet, terwijl je constant roert. Let op dat de pinda's niet verbranden. Het is beter om de pinda's in een oven op 115grC te roosteren op een bakplaat tot ze lichtbruin zijn en een knapperig korstje hebben. Beweeg de pinda's af en toe, zodat ze rondom egaal roosteren. Dit duurt wel een tijdje, ik heb ze ruim anderhalf uur geroosterd.
Doe pinda's en zout in de blender. Doe er om te beginnen een halve eetlepel olie bij. Sommige pinda's zijn rijker aan olie dan andere, dus de hoeveelheid olie die je erbij moet doen is niet altijd hetzelfde. Het resultaat moet in elk geval smeuïg zijn. Draai een pasta van de pinda's, helemaal glad, of 'chunky' (met stukjes noot). Als je grove pindakaas wilt kun je gewoon eerder ophouden met malen, maar je kunt ook gladde pindakaas maken en daar grofgehakte pinda's bijdoen. Als je blender niet glad genoeg maalt maar je wilt wel gladde pindakaas, dan kun je de pindakaas door een zeef wrijven.
Doe de pindakaas in een schone pot, en bewaar in de koelkast, roer voor ieder gebruik even om. Zelfgemaakte pindakaas blijft zeker twee weken goed.
google vind je hetquote:
Het grootste probleem met dit topic is dat het volstaat met de "vet is slecht" dogma van het voedingscentrum (en ja, ik noem het dogma omdat het door allerlei organisaties al jarenlang wordt geroepen terwijl er nooit bewijs voor is gevonden, integendeel: er zijn stapels bewijs dat vet, ook verzadigd, gewoon noodzakelijk is om gezond te blijven)quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:25 schreef minilot het volgende:
Wat een krampachtigheid - een lepeltje mayo 'geen goede keuze' noemen. Ik zou er sip van worden, zo'n insteek. En ongezond bovendien.
[..]
Als ik in de OP kijk zie ik geen 'vet is slecht dogma van het voedingscentrum'. Kaas, boter en dergelijk mag er ook heus wel in maar dat weet iedereen wel en ik kan de OP niet meet editten. Nu staat er voornamelijk veel eiwitrijk voedsel in de OP maar ook goede vetten zoals pindakaas, nootjes en vis.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 13:10 schreef anboni het volgende:
[..]
Het grootste probleem met dit topic is dat het volstaat met de "vet is slecht" dogma van het voedingscentrum (en ja, ik noem het dogma omdat het door allerlei organisaties al jarenlang wordt geroepen terwijl er nooit bewijs voor is gevonden, integendeel: er zijn stapels bewijs dat vet, ook verzadigd, gewoon noodzakelijk is om gezond te blijven)
Om gezond te leven, eet je behoorlijke hoeveelheden eiwitten en de goede vetten (verzadigd en enkelvoudig onverzadigd) en matig koolhydraten en meervoudig onverzadigde vetten. Als je wilt afvallen, bereik je de beste (langdurigste) resultaten door koolhydraten (in alle vormen: granen, knollen, suikers) te verminderen en eventueel vetinname iets te verhogen.
En als je je realiseert dat koolhydraten de grootste boosdoener zijn bij de gezondheidsproblemen van deze tijd, en dat vet helemaal niet slecht is, dan gaat er een wereld aan lekkere en gezonde ontbijtmogelijkheden open
Niks, maar variatie is leukquote:Op vrijdag 20 januari 2012 13:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat is er mis met een bruine boterham met boter en vleeswaren, een glas karnemelk en een glas verse jus?
Niks, hoezo?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 13:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat is er mis met een bruine boterham met boter en vleeswaren, een glas karnemelk en een glas verse jus?
Hop? LOLquote:Op vrijdag 20 januari 2012 14:06 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Niks, hoezo?
Hoewel volkorenbrood wel al gezonder is dan sommig bruin brood. Er wordt namelijk wel eens hop verbrand om brood een bruine kleur te geven.
Ja hé ik ben geen bakker zegquote:Op vrijdag 20 januari 2012 14:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hop? LOL
Mout bedoel je, en deze wordt gecarameliseerd, niet verbrand.
En ja, voor de rest heb je gelijk, ik bedoel brood met de hele graankorrel, niet geverft witbrood.
Zie dat bij ons in de kantine, toen ik het voor het eerst zag dacht ik chocoladebrood?
Boter is in Nederland een beschermde naam en pindakaas voldoet niet aan de eisen.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 15:47 schreef Audreyoot het volgende:
Ik snap alleen niet zo goed waarom het pindakaas heet
Dan vind ik peanutbutter al wat logischer
Ja, is het ook... maar ik meen eens ergens gelezen te hebben dat dat te maken had met het feit dat de naam 'boter' in Nederland toen nog beschermd was (alleen echte roomboter mocht die naam dragen) en dat ze daarom wat anders erop moesten verzinnen.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 15:47 schreef Audreyoot het volgende:
Ik snap alleen niet zo goed waarom het pindakaas heet
Dan vind ik peanutbutter al wat logischer
Hé verrek dat wist ik niet. Maar kaas is nog onlogisch vind ik, noem het dan pindasmeer ofzoquote:Op vrijdag 20 januari 2012 15:48 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Boter is in Nederland een beschermde naam en pindakaas voldoet niet aan de eisen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ah vandaar.
Zou jij een pot 'pindasmeer' willen kopen dan?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 15:50 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Hé verrek dat wist ik niet. Maar kaas is nog onlogisch vind ik, noem het dan pindasmeer ofzo
Tsja, of pindaprutquote:Op vrijdag 20 januari 2012 15:52 schreef Adames het volgende:
[..]
Zou jij een pot 'pindasmeer' willen kopen dan?
Net zo veel (of weinig) als er mis is met een bruin broodje kroket met mosterd.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 13:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik dacht eerst dat je een grapje maakte.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 16:13 schreef Physics het volgende:
[..]
Net zo veel (of weinig) als er mis is met een bruin broodje kroket met mosterd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maarja een kroket is wel een grotere hoeveelheid dan een plakje kaas dus dan kan je volgens mij wel beter voor de kaas gaan?
quote:Op vrijdag 20 januari 2012 16:21 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Ik dacht eerst dat je een grapje maakte.
OmnomnomIk heb altijd begrepen dat een broodje kroket weliswaar wat meer calorieën levert, maar dat deze vetten wat gezonder zijn (wat daar ook staat) en dat het beter vult dan een broodje kaas.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maarja een kroket is wel een grotere hoeveelheid dan een plakje kaas dus dan kan je volgens mij wel beter voor de kaas gaan?
Over dogma gesprokenquote:Op vrijdag 20 januari 2012 16:21 schreef Audreyoot het volgende:
Dus blijft hij zoeken. Zijn conclusie nu: "In vergelijking met een broodje kaas bevat een broodje kroket minder vet en calorieën, veel minder van het ongezonde verzadigde vet, meer opneembaar ijzer, en qua vitamines schelen ze weinig. Alles bij elkaar is een kroket beter dan kaas."
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 20 januari 2012 17:00 schreef anboni het volgende:
[..]
Over dogma gesprokenMaar goed, die opmerking komt bij Martijn Katan vandaan, die zit nog wel heel erg vast in z'n 'vet en cholesterol zijn slecht' dogma...
Ja maar dat zei je ook al van dit topic. Heb je een bijdrage dan?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eieren (gebakken met spek/ham of gekookt) met een klontje roomboter en wat geschaafde harde kaas is op dit moment mijn favoriet.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 17:03 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Ja maar dat zei je ook al van dit topic. Heb je een bijdrage dan?
Qua ingrediënten kan ik me er wel in vinden, maar smaakt die roomboter wel bij dat hartige?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 17:11 schreef anboni het volgende:
[..]
Eieren (gebakken met spek/ham of gekookt) met een klontje roomboter en wat geschaafde harde kaas is op dit moment mijn favoriet.
Ik vind van wel, zowieso vind ik roomboter redelijk neutral van smaak dus kan eigenlijk overal wel bijquote:Op vrijdag 20 januari 2012 17:13 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Qua ingrediënten kan ik me er wel in vinden, maar smaakt die roomboter wel bij dat hartige?
Misschien dat ik het zondag eens ga maken, dan post ik wel een foto erbij voor in de OPquote:Op vrijdag 20 januari 2012 17:16 schreef anboni het volgende:
[..]
Ik vind van wel, zowieso vind ik roomboter redelijk neutral van smaak dus kan eigenlijk overal wel bijEventueel een beetje zout specifiek over de boter kan nog wat helpen.
Mijn borden hiervan zijn over het algemeen weinig fotowaardigquote:Op vrijdag 20 januari 2012 17:19 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Misschien dat ik het zondag eens ga maken, dan post ik wel een foto erbij voor in de OP
Och we maken het eitje wel fotogeniekquote:Op vrijdag 20 januari 2012 17:23 schreef anboni het volgende:
[..]
Mijn borden hiervan zijn over het algemeen weinig fotowaardig
quote:Op vrijdag 20 januari 2012 17:24 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Och we maken het eitje wel fotogeniek
Maar jouw foto ziet er een stuk smakelijker uitquote:Op vrijdag 20 januari 2012 17:32 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Ziet beter uit dan zoiets ja![]()
[ afbeelding ]
quote:[b]Op vrijdag 20 januari 2012 17:00 schreef anboni het volgende:
Wat is er nou weer mis met omega 6?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
bevordert ontstekingen en allergieën.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 20:27 schreef computergirl het volgende:
[..]
Wat is er nou weer mis met omega 6?
Zegt?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 20:53 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
bevordert ontstekingen en allergieën.
Iets met klok en klepel..quote:
quote:De vetzuren van het omega-6 type kunnen allen worden gevormd uit linolzuur. Via het delta-6-desaturase enzym kan linolzuur worden omgezet in gamma-linoleenzuur. GLA kan ook via de voeding worden opgenomen uit onder meer borageolie en teunisbloemolie. Het komt ook in relatief grote hoeveelheden in moedermelk voor. GLA wordt vervolgens weer omgezet in dihomo-gammalinoleenzuur (DGLA), wat een directe bron is van eicosanoïden van het eerste type (type-1-eicosanoïden). DGLA kan ook worden omgezet in arachidonzuur, bron van eicosanoïden van het tweede type (type-2-eicosanoïden). Type-1-eicosanoïden spelen een anti-inflammatoir rol, stimuleren het immuunsysteem en beschermen hart- en bloedvaten. Type-2-eicosanoïden daarentegen werken pro-inflammatoir en werken mee aan allergische reacties.
dat is wat anders dan wat jij zegtquote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:14 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Iets met klok en klepel..
[..]
http://www.fonteine.com/omega6_vetzuren.htmlquote:
Ik geloof best dat een hoge inname van welke stof dan ook niet gezond is. Wel makkelijk dat elke 'gezonheidsguru' de stijging van kanker in de VS voor zijn eigen overtuiging kan inzetten.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:25 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
http://www.fonteine.com/omega6_vetzuren.html
en sowieso, google erop want het net staat er vol mee.
Ik denk dat je gewoon een goede balans moet zoeken, maar met de producten die tegenwoordig in de schappen liggen wordt dat iets moeilijker.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:31 schreef computergirl het volgende:
[..]
Ik geloof best dat een hoge inname van welke stof dan ook niet gezond is. Wel makkelijk dat elke 'gezonheidsguru' de stijging van kanker in de VS voor zijn eigen overtuiging kan inzetten.
Niks mis met omega 6 op zich, dat heeft je lichaam gewoon nodig. Wel wat mis met de hoeveelheden omega 6 die je op een standaard westers dieet binnenkrijgt, voornamelijk uit plantaardige olie (soja, zonnebloem, mais) waar we weer veel te veel van gebruiken vanwege het 'verzadigd vet is slecht' dogma. Teveel omega 6 zorgt voor ontstekingsreacties in onder meer bloedvaten, die zorgen op termijn weer voor hartaanvallen.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 20:27 schreef computergirl het volgende:
[..]
Wat is er nou weer mis met omega 6?
De flora zelf wel ja, maar onder die naam wordt het in geen enkele supermarkt verkocht.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 15:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Spul heet in het nederlands gewoon ganzevoet,
Kantoor op zaterdag?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 15:34 schreef minilot het volgende:
O, en hoe ik erop kwam.. De kantoorlunch die ik zojuist het opgeknabbeld/geslobberd:
Bladgroente, brave hendrikquote:Op zaterdag 21 januari 2012 15:36 schreef minilot het volgende:
[..]
De flora zelf wel ja, maar onder die naam wordt het in geen enkele supermarkt verkocht. Plant: ganzenvoet (chenopodium quinoa). Eetbare zaadjes in een zakje: quinoa.
Brave Hendrik is een andere soort dan de quinoa-variant, namelijk Chenopodium bonus-henricus.quote:
Ik eet het wel eens in combi met kaas op de boterham, is inderdaad lekker! Maar dat van dat ijzer is maar half waar geloof ik, ik lees iig een hoop tegenstrijdige verhalen.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 15:40 schreef Scootmobiel het volgende:
Appelstroop past ook wel in dit topic, denk ik (maar is minder geschikt voor in je lunchbox, vrees ik, haha). Eet ik ook af en toe op brood.
Ik vond zonet deze site, waar o.a. vermeld staat:
Aan moderne appelstroop wordt ingedikt bietensap toegevoegd. Hierdoor is appelstroop rijk aan ijzer. Let op: appelstroop kan ook rijk zijn aan toegevoegde suikers, dus neem altijd appelstroop met 100% fruiteigen suikers.
Ja, maar je haalt je dagelijkse hoeveelheid toch niet uit alléén appelstroop?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 15:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Appelstroop rijk aan ijzer, LOL
Je moet 150 gram appelstroop eten om aan je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ijzer te komen
Doe je dat koken voordat je naar je werk gaat en opwarmen of eet je dat koud?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 15:34 schreef minilot het volgende:
O, en hoe ik erop kwam.. De kantoorlunch die ik zojuist heb opgeknabbeld/geslobberd:
[ afbeelding ]
Niet fotogeniek, slechte telefoonfoto, maar al met al zéér lekker! Quinoa met komijn, knoflook, chilipeper, komkommer, geroosterde paprika, munt, rode ui, dadels, maanzaad en pistachenootjes. En griekse yoghurt met acacia-honing en een glas groene thee.
quote:Op vrijdag 20 januari 2012 17:00 schreef anboni het volgende:
[..]
Over dogma gesprokenMaar goed, die opmerking komt bij Martijn Katan vandaan, die zit nog wel heel erg vast in z'n 'vet en cholesterol zijn slecht' dogma...
Er zitten bijna tot geen transvetten in de huidige plantaardige frituuroliën.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarnaast slaan een hoop mensen de plank mis met dat omega 6 slecht zou zijn. De RATIO tussen omega 3 en omega 6 is in de richting van omega 6 verschoven omdat we BIJNA GEEN omega 3 consumeren. Daar komt een hoop rottigheid uit rollen omdat die verhouding belangrijk is. Het is dus onzin dat omega 6 slecht voor de gezondheid zou zijn, maar we eten gewoon te weinig voedingsproducten met omega 3. En bijna alle vervangende producten voor op brood bevatten ook geen omega 3, dus die vlieger gaat ook niet op.
Ik kwam net deze site tegen: http://www.leontien.nl/ar(...)_in_appelstroop.aspxquote:Op zaterdag 21 januari 2012 15:46 schreef Scootmobiel het volgende:
Ja, maar je haalt je dagelijkse hoeveelheid toch niet uit alléén appelstroop?![]()
Samen met andere bronnen van ijzer kan het best een waardevolle aanvulling zijn, lijkt me.
Dus omega 6 is wel slecht voor de gezondheid als je er geen 3 bij nuttigt?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 15:47 schreef Physics het volgende:
[..]
Er zitten bijna tot geen transvetten in de huidige plantaardige frituuroliën.
Daarnaast slaan een hoop mensen de plank mis met dat omega 6 slecht zou zijn. De RATIO tussen omega 3 en omega 6 is in de richting van omega 6 verschoven omdat we BIJNA GEEN omega 3 consumeren. Daar komt een hoop rottigheid uit rollen omdat die verhouding belangrijk is. Het is dus onzin dat omega 6 slecht voor de gezondheid zou zijn, maar we eten gewoon te weinig voedingsproducten met omega 3. En bijna alle vervangende producten voor op brood bevatten ook geen omega 3, dus die vlieger gaat ook niet op.
Ik maakte het deze keer 's morgens klaar en ik at het op kamertemperatuur. Ik had het ook in de magnetron kunnen knallen, maar ik vind het zo net zo lekker.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 15:47 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Doe je dat koken voordat je naar je werk gaat en opwarmen of eet je dat koud?
Hee, dat is wel een verhelderende tekst inderdaad. Bedankt!quote:Op zaterdag 21 januari 2012 15:48 schreef Audreyoot het volgende:
Ik kwam net deze site tegen: http://www.leontien.nl/ar(...)_in_appelstroop.aspx
Ja dat is wel slim, ik vries dingen wel eens in maar ik vergeet ze altijd te ontdooienquote:Op zaterdag 21 januari 2012 15:51 schreef minilot het volgende:
[..]
Ik maakte het deze keer 's morgens klaar en ik at het op kamertemperatuur. Ik had het ook in de magnetron kunnen knallen, maar ik vind het zo net zo lekker.
Vaak maak ik het trouwens 's avonds en zet ik het weg in de koelkast. Soms maak ik er veel van en eet ik er een dag of drie van als lunch!
Ik dacht eerst ook altijd dat er veel ijzer in zat maar dat schijnt dus tegenwoordig niet meer helemaal waar te zijn helaas, in ieder geval niet uit de appeltjesquote:Op zaterdag 21 januari 2012 15:51 schreef Scootmobiel het volgende:
[..]
Hee, dat is wel een verhelderende tekst inderdaad. Bedankt!
Doet me denken aan van die gepofte rijst dingetjes, lijken me niet verkeerd neequote:Op zaterdag 21 januari 2012 15:58 schreef minilot het volgende:
Oeeeeee, kijk nou! Je blijkt quinoa ook prima te kunnen poffen!
[ afbeelding ]!
Daar zie ik wel een zondagochtendprojectje in.![]()
Yep, maar dan met andere/meer voedingsstoffen!quote:Op zaterdag 21 januari 2012 16:06 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Doet me denken aan van die gepofte rijst dingetjes, lijken me niet verkeerd nee
croissants natuurlijk! Met roomboter + hagel en roomboter + kaasquote:Op zondag 22 januari 2012 10:18 schreef minilot het volgende:
En, waar ontbeten de luitjes in dit topic vanmorgen mee?
Ik had net een volkoren wrap met een flinke berg rode koolsla (nog over van gisteren) en een smoothie van kokoswater, wortel, sinaasappel en ahornsiroop!![]()
![]()
Gewoon een warme bruine pistolet met roomboterquote:Op zondag 22 januari 2012 10:18 schreef minilot het volgende:
Oh, die smoothie klink errug goed, die combinatie ga ik ook eens proberen! Al vrees ik dat mijn cheap-ass blender de wortel niet aan gaat kunnenquote:Op zondag 22 januari 2012 10:18 schreef minilot het volgende:
Ik had net een volkoren wrap met een flinke berg rode koolsla (nog over van gisteren) en een smoothie van kokoswater, wortel, sinaasappel en ahornsiroop!![]()
![]()
Ik heb ook een cheap ass blender maar je wortel eerst even raspen doet wonderen. :-)quote:Op zondag 22 januari 2012 11:57 schreef cinnamon_M het volgende:
[..]
Oh, die smoothie klink errug goed, die combinatie ga ik ook eens proberen! Al vrees ik dat mijn cheap-ass blender de wortel niet aan gaat kunnen
Ah, slim idee! Ga ik binnenkort proberenquote:Op zondag 22 januari 2012 12:52 schreef minilot het volgende:
[..]
Ik heb ook een cheap ass blender maar je wortel eerst even raspen doet wonderen. :-)
Klopt, het gaat om de verhoudingen. Probleem is dat door het overmatige gebruik van goedkope plantaardige olie (zonnebloem, soja, mais) de hoeveel O6 die we binnenkrijgen dusdanig groot is dat dat eigenlijk niet meer te corrigeren is door O3 in te nemen. Simpelweg die plantaardige olie weglaten (en bij voorkeur weer gewoon boter gebruiken om in te bakken) scheelt al een hoop.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 15:47 schreef Physics het volgende:
Geen idee waar minilot het haalt, maar ik haal het bij de AH. Denk dat de meeste supermarkten het wel zullen hebben, staat waarschijnlijk in de buurt van de aziatische producten. Ik pak meestal de Fair Trade variant, heb een keer conimex geprobeerd maar die beviel me niet zo goed.quote:Op zondag 22 januari 2012 16:12 schreef juliana het volgende:
minilot, mag ik vragen waar jij kokosmelk haalt?
En neem je naturel, of met een smaakje?
Simpel, gewoon zo'n random blik dat in élke supermarkt bij de Aziatische producten staat!quote:Op zondag 22 januari 2012 16:12 schreef juliana het volgende:
minilot, mag ik vragen waar jij kokosmelk haalt?
En neem je naturel, of met een smaakje?
Ik heb het in mijn smoothie inderdaad over kokoswáter ja, en dat is weer heel iets anders!quote:Op zondag 22 januari 2012 17:05 schreef computergirl het volgende:
@minilot je hebt het over kokoswater in je smoothie, kokosmelk lijkt me samen met wortel en siroop wel een hele zoete combinatiel?
Ik australian meatpie, maar dat hangt ook van de definitie van 'ontbijt' afquote:Op zondag 22 januari 2012 10:18 schreef minilot het volgende:
![]()
Opgelet, het is wel een aquired taste, zogezegd. Kokoswater smaakt niet zoet, eerder een beetje, tsja, zoutig. Het heeft wel wat, maar raar is het wél. Echte bikkels drinken het puur (en zijn best veel mensen die het op die manier reuze lekker vinden), maar ik gooi het zelf vooralsnog het liefst door een smoothie.quote:Op zondag 22 januari 2012 17:53 schreef juliana het volgende:
Bedankt, deze had ik wel online gevonden..
Ik bestel ze wel en als ik ze niet lust mag
jij ze hebben!
Ha, gaaf! Zelfgemaakt of gekocht? Pies!quote:Op zondag 22 januari 2012 17:56 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik australian meatpie, maar dat hangt ook van de definitie van 'ontbijt' af
Ik meteen na het opstaan. Wij eten 's avonds na het eten echt nooit tussendoortjes ofzo (überhaupt nooit tussendoortjes, nu ik erover nadenk) en dan heb ik dus bij het opstaan een razende honger!quote:Hoe snel na het opstaan ontbijten jullie overigens? Of ga je bijv eerst sporten oid?
Ik kan helaas niet regelmatig naar de sportschool gaan, heb het een tijdje gedaan maar ik werk ongeveer 60 uur per week en dan ben ik kapot. Ben op het moment bezig om misschien de winkel van hand te doen om wat rust te scheppen. Mijn sport bestaat dus uit een uur met de honden wandelen per dag, 2x per week anderhalf uur baantjes trekken en als het mooi weer is trek ik er graag een dagje met de mountainbike op uit. Ik zou meer willen doen maar op het moment is dat lastig helaas.quote:Op zondag 22 januari 2012 18:22 schreef minilot het volgende:
[..]
TS: sport jij 'n beetje? Want als je flink beweegt mag je gewoon 's morgens lekker pannenkoeken eten natuurlijk.
Aquired taste? Grappig, zo heb ik het nooit gezien, ik vind het heerlijk! Misschien omdat ik t jong heb geproefd, mijn vader ging met ons nog wel eens in het weekend een kokosnoot slachten en dan mochten wij ook een beetje van t kokoswater. Moet wel zeggen dat het dan geen hele oude kokosnoot moet zijn, ik had er pas een die echt op t randje was en dan is het kokoswater niet lekker meer.quote:Op zondag 22 januari 2012 18:19 schreef minilot het volgende:
[..]
Opgelet, het is wel een aquired taste, zogezegd. Kokoswater smaakt niet zoet, eerder een beetje, tsja, zoutig. Het heeft wel wat, maar raar is het wél. Echte bikkels drinken het puur (en zijn best veel mensen die het op die manier reuze lekker vinden), maar ik gooi het zelf vooralsnog het liefst door een smoothie.Dus op die manier krijg jij het vast ook prima weg!
Sporten doe ik eigenlijk niet, behalve dan dat ik sinds kort 1 avond per week ballet (niet echt noemenswaardig dus); maar ik drink eerst even een kopje koffie en als ik thuis werk dan ga ik gewoon aan het werk en als ik honger begin te krijgen ontbijt ik, meestal 1-2 uur nadat ik wakker ben, maar soms (als ik vroeg heb gegeten de dag ervoor) kort nadat ik wakker ben. Ligt er ook aan hoe laat ik ben opgestaan...quote:Op zondag 22 januari 2012 17:56 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Hoe snel na het opstaan ontbijten jullie overigens? Of ga je bijv eerst sporten oid?
ik heb ff gekeken voor quinoa, maar zag het enkel in vlokken, of is dat juist de enige verkrijgbare vorm?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 17:26 schreef minilot het volgende:
Ummm, de PLUS in het nabijgelegen dorp heeft het in elk geval, ik zag het ook eens bij de Jumbo, en anders elke natuurvoedingswinkel en bijpassende kramen op de markt, en desnoods online bij tientallen Nederlandse webshops.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |