In het dieettopic lopen we vaak tegen de gezonde ontbijt of lunch keuzes aan. Veel mensen denken dat een boterhammetje met jam wel volstaat maar daar zitten eigenlijk te weinig nuttige voedingsstoffen in. Elke dag precies hetzelfde ritme is ook niet goed! Er is best wel behoefte aan lijstjes en gezonde recepten wat betreft ontbijt en lunch en hoewel ik zelf geen expert ben zal ik maar een kick-off maken.
Gezonde keuzes voor op je brood:- Pindakaas
- Kipfilet
- Kalkoenfilet
- Vis (tonijn)
- Omelet of ander ei product
- Nootjes
- Rosbief
- Rookvlees / paardenrookvlees
- Gegrilde fricandeau
- Hummus
- Avocado
Vullen jullie verder aan?
Gezonde ontbijt en lunch ideeën: - Yoghurt met muesli en fruit
- Wrap met groente en vis/kip
- Boerenomelet
- Havermout of brinta!
- Salade met kip of tonijn. Probeer veel gevarieerde groentes hierin te verwerken zodat je lunch niet saai wordt!
- Boterhammen met paprika, kipfilet en zalm.
- Boterhammen met rucola, gegrilde kipfilet met likje honing en stukjes pinda.
- Boterhammen met stukjes peer en kalkoenfilet.
- Boterhammen met spinazie, garnalen en schepje yoghurt of mayo erover.
- Kwark met iets erin!
- Havermout met dikke griekse yoghurt, vers fruit, gedroogd fruit en noten
- Volkoren broodjes met roerei, rauwe ham en geroosterde paprika
Probeer fruit als tussendoortje te nemen gezien het niet erg vult. Dus beter niet je O en L laten bestaan uit
alleen maar fruit.
Zoals je ziet zijn de lijstjes nog niet wat het zou moeten zijn, post je tips en ideeën hier zodat dit een mooie reeks met nog mooiere OP gaat worden!
Recepten zijn natuurlijk ook welkom!
Recept ideeën:Omeletjes: Pittige tomaten-omelet
![1214_recept-17-pittige_tomaten-omelet?width=160]()
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kip - Omelet met kip en groentjes
![1200_recept-7-omelet_met_kip_en_groentjes?width=160]()
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door Audreyoot op 12-01-2012 11:24:50 ]
Alleen fruit voor ontbijt?
Eventueel een volkoren cracker erbij?
Twiddel
quote:
Is niet gezond.
Fruit verteerd te snel.
l
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
quote:
Waarom met yoghurt erbij wel?
Alsof yoghurt zo lekker vullend en voedzaam is?
quote:
Op dinsdag 10 januari 2012 14:21 schreef Audreyoot het volgende:[..]
Maar fruit met yoghurt lijkt mij geen ongezonde keuze als ontbijt of lunch om een keer af te wisselen? Heb je zelf nog tips?
Dat vult toch voor geen meter?
Fruit is iets voor tussendoor (en dan nog met mate), niet als hoofdmaal.
Brinta is een goede optie. Bruine boterhammen met eiwitrijk beleg ook.
Sowieso de manier waarop men hun eten tegenwoordig over de dag verdeelt slaat nergens op.
De meeste van ons eten 's ochtends het minst en 's avonds het meest. Dit zou omgedraaid moeten worden. 's Ochtends heb je voedsel nodig omdat je de hele dag nog door moet. 's Avonds niet.
quote:
Op dinsdag 10 januari 2012 14:26 schreef Audreyoot het volgende:[..]
Geen idee want ik eet het zelf nooit
Iemand nog concrete voorbeelden van eiwitrijk beleg buiten kipfilet en ei natuurlijk?
Tonijn
quote:
Op dinsdag 10 januari 2012 14:36 schreef Audreyoot het volgende:[..]
Ja dat is waar, maar mensen zijn niet zo creatief met eten en vaak worden er 6 boterhammen gesmeerd en that's it. Vandaar dat ik hier wat recepten wil bundelen

Je kunt ook gewoon niet creatief zijn met eten en eten gewoon zien waarvoor het bedoelt is: als bron van energie. Heb je gelijk een stuk minder kopzorgen
quote:
Op dinsdag 10 januari 2012 14:42 schreef Audreyoot het volgende:[..]
Voor veel mensen werkt dat echter niet en om te voorkomen dat die mensen in een eetpatroon terugvallen lijken creatieve recepten mij wel een goed idee.
Denk niet dat er veel mensen zijn die het ooit geprobeerd hebben (behalve je voor voor voor voor ouders misschien).
quote:
Op dinsdag 10 januari 2012 15:01 schreef Audreyoot het volgende:[..]
Ik heb het eens geprobeerd, in de ochtend een eiwitshake met water en brinta. Neus dicht en naar binnen gooien, dat was ook niet echt de manier

Jouw voor voor voor etc. ouders namen ook geen eitwitshake met water en brinta in de ochtend.
Tips voor lunch:
Boterhammen met paprika, kipfilet en zalm.
Boterhammen met rucola, gegrilde kipfilet met likje honing en stukjes pinda.
Boterhammen met stukjes peer en kalkoenfilet.
Boterhammen met spinazie, garnalen en schepje yoghurt of mayo erover.
Like anything else in life, anal fisting can be made high class by going at it with your pinkie out.
quote:
Op woensdag 11 januari 2012 13:18 schreef Lippentoine het volgende:Het wordt al moeilijker als je 's morgens niet veel je keel af krijgt. Meestal pak ik een kaasbroodje 's morgens met een glas melk, dat gaat wel goed.
Een kaasbroodje als in een broodje met kaas of een kaasbroodje?
Lippentoine
Albertooooo!!!..
quote:
Een echt kaasbroodje, dat in de oven moet opwarmen zeg maar.
En ten tweede... Wat is er?!?!
quote:
En wat is daar precies gezond aan?
Volkoren crackers met 20+ smeerkaas met tomaat/komkommer en wat salade
Volkoren crackers met roomkaas light?
minilot
Nancy boy
Een cracker met light-smeerkaas? Wat zou ik dan sip en chagrijnig aan mijn dag beginnen, zeg!
Ontbijtfavorieten hier:
- Havermout met dikke griekse yoghurt, vers fruit, gedroogd fruit en noten
- Volkoren broodjes met roerei, rauwe ham en geroosterde paprika
Beetje éten 's ochtends, mensen!
We zitten hier in CUL hè, en een gezond ontbijt is heel wat anders dan een vetvrij en smaakloos crashdieet-'ontbijt'.
Let me see you stripped down to the bone
Naamah
Vrouw!
quote:
Op woensdag 11 januari 2012 14:15 schreef Audreyoot het volgende:Probeer met iets vloeibaars te beginnen zoals brinta idd. Is echt een kwestie van wennen. Afbakbrood is sowieso slecht, al helemaal een kaasbroodje.
Waarom is afbakbrood 'sowieso slecht'?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
Lippentoine
Albertooooo!!!..
quote:
Ik heb ook niet gezegt dat dit gezond is, maar het is beter weg te werken dan een boterham. Heb ook Brinta geprobeerd maar dit ga je ook na een tijdje tegen eten.
In het vervolg probeer ik meer variatie te brengen in m'n ontbijt, zoals hierboven beschreven is kwark met muesli of een eitje bakken als er tijd voor is.
En ten tweede... Wat is er?!?!
quote:
Op donderdag 12 januari 2012 10:00 schreef Quantic het volgende:[..]
Tsja, het probleem dat ik heb is dat ik s'ochtends voor werk gewoon geen tijd heb om lekker eitje te bakken etc. Ik hou het dan bij Wasa volkoren crackers met bijvoorbeeld Heute Käse en tomatjes. Daarna eet ik om rond 10en pas wat uitgebreider.

Op zich lijkt er mij niet veel mis met beginnen met iets kleins en rond 10en je 'echte' ontbijt eten. Ikzelf ontbijt wel, maar meestal pas rond 10-11 uur. Dat zie ik ook niet als een probleem aangezien mijn eetritme gewoon later ligt: ik lunch ook laat, en eet laat avondeten.
Qua gezonde ontbijtjes: veel is al genoemd, maar twee volkorenboterhammen met avocado zijn denk ik ook wel een (simpele) gezonde optie.
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
Iemand nog tips voor m'n spanking nieuwe lunchbox (met vakjes) om mee te nemen naar werk? Zie veel kip en advocado voorbijkomen, maar die laat ik liever niet uren in m'n lunchbox verpieteren.
Cruesli met melk, als ontbijt.

Bij voorkeur de Multivrucht of Vier Noten.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
trovey
Nachtoele
quote:
Kun je beter muesli nemen en als je de suiker mist daar zelf een schapje van bijdoen

...cruesli is één en al suiker.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
quote:
Op maandag 16 januari 2012 13:54 schreef trovey het volgende:[..]
Kun je beter muesli nemen en als je de suiker mist daar zelf een schapje van bijdoen

...cruesli is één en al suiker.

Nee, op de gewone muesli moet je veel te veel kauwen, vind ik. Ik krijg het haast niet weg. Waarschijnlijk door die geplette havervlokken. Geef mij maar de krokante versie.
Al is die misschien door het hogere suikergehalte inderdaad wat minder gezond, daar kan je wel eens gelijk in hebben.
Okee, kan ik me voorstellen.
Dan houden we het bij gewone muesli, die staat al in de OP, zag ik.
trovey
Nachtoele
Zelf gebakken brood

....ga ik deze week weer eens doen....als de diepvries wat minder vol zit.

(want anders krijg ik het niet op tijd op is gaat het voordat ik het op heb beschimmelen

).
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
Warme melk met Brinta ( niet teveel Brinta zodat ik nog kan drinken), een banaan er achteraan en ik zit best vol.
quote:
Lekker gezond...
Als eerste onderdeel van het ontbijt eet ik vaak rijstepap (zo'n 500 ml-beker uit de winkel), heerlijk!
Gewoon zonder suiker of andere toevoegingen. En ook weleens griesmeelpap van hetzelfde merk.
En daarna dan meestal 2 boterhammen.
uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
quote:
5 uur in de ochtend is ook bijna een toetje

Nee maar dat glijdt dan wel lekker weg
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
quote:
Audreyoot, no offence maar het lijkt alsof je een beetje doordraaft met gezond, gezonder, gezondst. Probeer niet al het eten dood te analyseren, eten is er om van te genieten

.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
quote:
Jij vind het geen ontbijt maar alles kan als ontbijt. Wat je 's ochtends als eerste eet, al is het chips, heet ontbijt.
Ook al is het niet gezond

.
quote:
Op dinsdag 17 januari 2012 23:56 schreef Audreyoot het volgende:[..]
Dat moeten ze ook zelf weten maar dit topic is bedoeld voor
gezonde ontbijt keuzes en hoe je het wendt of keert, vla en suiker is geen gezonde ontbijt keuze. Of je het eet moet je het zelf weten maar het hoort niet in dit topic thuis.
Het is niet gezond maar je zei dat het geen ontbijt was en dat ontkrachtte ik even. Definitie van 'ontbijt' op zichzelf hoeft niet perse gezond te zijn, wat denk je van bv croissantjes?
Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
quote:
Op dinsdag 17 januari 2012 23:34 schreef FutureFairytale het volgende:[..]
Jij vind het geen ontbijt maar alles kan als ontbijt. Wat je 's ochtends als eerste eet, al is het chips, heet ontbijt.
Ook al is het niet gezond

.
Kijk eens naar de tt.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
Voor de 3e keer; ik snap je punt en vraag heus niet of croissantjes in de lijst mogen

.
Maar je draaft wat door. Als iemand een boterham kaas eet sta jij op je achterste poten want kaas is VET! Waarom eet je een plakje kaas?? En een krentenboterham of een plakje ontbijtkoek is SUIKER! Aanval op je lichaam! De vijand! Heeelp!
Daarom zeg ik vriendelijk 'relaaax' want als alles wat jij ongezond vind echt zo vreselijk is kunnen we maar beter helemaal niet meer eten.
Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
quote:
Nou nee. Dat is wat de productenten ons doen wil geloven.
Eten is primair nodig om te kunnen overleven.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
Ik heb al 3x aangegeven dat ik je punt begrijp maar ik een ander punt had. Verder laat ik t hierbij. Vind t alleen een gezondheidstopic en dus meer voor Lifestyle dan voor Cul.
Red_85
'echt wel'
quote:
Op dinsdag 10 januari 2012 14:18 schreef kwakz0r het volgende:ik eet volkorenboterhammen met gepocheerde of gegrilde kipfilet. vult goed, is mager en heeft complexe koolhydraten en magere eiwitten. rauwkost erbij of erop, likje sambal of een drupje maggi. echt heel lekker, ik verheug me op die boterhammen!
je kunt ook gerookte kipfilet kopen, maar ik mik liever zelf een keer per week ofzo wat filets in een badje kokende bouillon wat ik dan lager zet zodat t niet meer kookt. even testen hoe lang ze moeten, desnoods aansnijden.
je kunt t een paardagen bewaren in een bakje, of invriezen en dan na ontdooien gebruiken.
Mijn theorie:
Je moet juist goed ontbijten. Want na het avondeten doe je weinig meer en is je verbranding het minimale. Als je in de ochtend goed ontbijt heb je de hele dag om dat vet eruit te verbranden. Ook als je goed ontbijt heb je minder nodig in latere maaltijden. Dan hoef je de reserve alleen aan te vullen als het ware.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
Pak straks een meergranenwrap met philadelphia knoflook (light) en serranoham. Is dat ok als lunch?
quote:
Op woensdag 18 januari 2012 12:29 schreef Audreyoot het volgende:[..]
Dat is onzin, dit hoort zeker in CUL thuis gezien het over eten en recepten gaat. Dat hier gekozen wordt voor gezonde voeding betekent niet dat het in lifestyle thuishoort of moeten recepten in CUL alleen maar lekker en niet gezond zijn?

Nee hoor maar genoeg daarover.