In elk geval, hoe dan ook, zonder twijfel lékker ja. Of iets gezond is is een tweede als het om culinair gaat, dus ik snap de moeilijkheden in dit topic wel.quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:29 schreef Audreyoot het volgende:
of moeten recepten in CUL alleen maar lekker en niet gezond zijn?
Dankjewel, dit bedoel ik helemaal!quote:Op woensdag 18 januari 2012 19:22 schreef minilot het volgende:
[..]
In elk geval, hoe dan ook, zonder twijfel lékker ja. Of iets gezond is is een tweede als het om culinair gaat, dus ik snap de moeilijkheden in dit topic wel.![]()
De meeste CUL-ers hier zullen niet snel geneigd zijn om lekker op te geven voor wetenschappelijk onzinnige gezondheidsclaims. Ontbijt kun je nauwelijks als 'gezond' lostrekken van de rest van je eetgewoontes - écht gezond eten is de hele dág zeer gevarieerd, voldoende en bevredigend eten, waarbij vetten en suikers allerminst gemeden hoeven te worden.
Gezond willen eten is ook bepaald niet helemaal hetzelfde als gewicht willen verliezen natuurlijk.. Die twee zaken worden helaas nogal eens met elkaar verward.
Wellicht is de titel van dit topic gewoon ongelukkig gekozen: "dieet-ontbijtjes en -lunchkeuzes" zou logischer zijn. Hoe dan ook, mensen die op zoek zijn naar tips over smeerkaas op crackers zijn in CUL gewoon niet helemaal op de juiste plek, vrees ik.
Enfin, on topic - ik bak vanavond zelf volkoren bagels met een keur aan zaadjes en fijngebeukte nootjes erop. Daar gaat morgenochtend een toffe puree op van feta, mint en tuinerwtjes. En wat Livar-ham!![]()
Die puree is zeer aan te raden, vult goed en er zitten pitamientjes en ander goeds in:
- Tuinerwtjes uit de vriezer even blancheren en afspoelen met koud water
- Erwtjes in keukenmachine stoppen. Scheutje lichte olijfolie erbij, met een hoeveelheid feta en mintblaadjes naar smaak. Beetje peper en zout erbij.
- Pureren en een flinke hoeveelheid op een volkoren broodje scheppen.
- Zo ook al erg lekker, maar combineert ook puik met wat van je favoriete ham
Spul blijft gerust een paar dagen goed in de koelkast.
Ik weet niet of ik havermout zo lekker vind maar wat ziet dit er idioot goed uit!quote:Op woensdag 18 januari 2012 19:56 schreef minilot het volgende:
Tot slot, overnight oatmeal!![]()
's Avonds gewoon je havermout al klaarmaken en klaarzetten. Kan het een nachtje trekken in de koelkast en dan slobber je het 's morgens zó op, eventueel met wat andere lekkere ingredienten!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Er zijn online zat recepten voor te vinden. Ik vind die op het foodblog OhSheGlows vaak idioot lekker, al zijn die wél vegan, maar waar rijstmelk staat kun je er natuurlijk ook gewoon koeienmelk voor in de plaats mikken.
Niemand verplicht je hier te reageren, dus als dit je frustreert of je wordt er moe van, kies dan een ander topic. En nogmaals; er is hier geen woord gezegd over kaas of roomkaasquote:Op woensdag 18 januari 2012 20:29 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Dankjewel, dit bedoel ik helemaal!Het is meer een dieettopic want ik vind kaas en zelfs roomkaas echt niet ongezond, tis alleen niet dieettechnisch maar als dat de bedoeling is lijkt het me meer iets voor Lifestyle waar al 'Slank' en 'Dieet'topics te vinden zijn. Als iemand iets met suiker eet wordt er gelijk gezegd dat dat slecht is en waarom eet je geen muesli ipv cruesli en geen appel ipv een banaan? Daar word ik wel wat moe van...
Hier zeg je dat je 20+ kaas al een slechte keuze vind, dan vind je gewone en roomkaas dus helemaal slecht. Kaas staat ook niet in de OP genoemd zie ik.quote:Op donderdag 12 januari 2012 11:28 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
De ontbijtjes wat in de OP staan zijn echt geen crashdieet ontbijtjes. 20+ smeerkaas is niet echt een verkeerde keuze(vind hem trouwens hetzelfde als gewone smaken), maar echt gezond ook niet.
Lege caloriën, hoe werkt datquote:Op donderdag 19 januari 2012 00:23 schreef Audreyoot het volgende:
Meermaals is Smeerkaas (gsm)
Ik heb ook duidelijk aangeven wat ik persoonlijk minder gezond aan afbakbrood vind. Er zitten lege calorieen in, wat heeft je lichaam daaraan?
Das teveel eer. FF is genoegquote:
Aha, dat heb ik dan verkeerd geinterpreteerd ja maar goed dat je dat dan nu zo uitlegtquote:er staat dat meermaals niet echt een verkeerde keuze is, lezen. Smeerkaas is heel wat anders als gewone kaas. Alleen fruit eten is slecht want door de snelle suikers vult het niet genoeg om de dag door te komen. Als tussendoortje prima. Je interpreteert dingen verkeerd denk ik.
Ik blijf erbij; het is een dieetlijst. Als ik 's ochtends en 's middags eet wat in de OP staat dan val ik af. En ik lees graag mee om te kijken wat andere mensen gezond vinden, zoals jijquote:Er worden in lifestyle deze recepten niet gebundeld want er is me zelfs gevraagd een topic over te openen hier.
Je hoeft je niet schuldig te voelen want niemand verplicht je hier mee te lezen.
Ja nou zo werkt mijn brein dus ook niet, ik ben te simpelquote:
Wat een onzin kraam je hier uit. Dat is helemaal geen dieetlijst. Dieetlijsten vind je in dat andere, uitermate ongezonde, topic in LIF. Wat je hier in de OP ziet staan zijn interessante variaties op de standaard boterham met kaas.quote:Op donderdag 19 januari 2012 00:24 schreef FutureFairytale het volgende:
Ik blijf erbij; het is een dieetlijst. Als ik 's ochtends en 's middags eet wat in de OP staat dan val ik af. En ik lees graag mee om te kijken wat andere mensen gezond vinden, zoals jij.
Juist. En gezond eten is wat anders dan dieten. En ervoor zorgen dat de kcals die je binnen krijgt nuttig zijn voor je lijf is ook geen dieten. Dat bedoelt audreyoot met lege kalorien!quote:Op donderdag 19 januari 2012 01:03 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Wat een onzin kraam je hier uit. Dat is helemaal geen dieetlijst. Dieetlijsten vind je in dat andere, uitermate ongezonde, topic in LIF. Wat je hier in de OP ziet staan zijn interessante variaties op de standaard boterham met kaas.
iew?quote:Op donderdag 19 januari 2012 08:54 schreef Nyota het volgende:
• 2 stuks fruit (in ieder geval kiwi (met schil)
En mixen maar!
Dat verteld iemand me vorige week dat je ze met schil kan eten! Zo eten zal ik niet zo snel doen, maar in de blender maakt het toch niet uit en is 2x zo snelquote:
Zelf eet ik ook niet elke dag gezond maar ik probeer er wel zo veel mogelijk op te letten. Ik heb ook wel eens op zondag afbak croissants en met lege calorieën bedoel ik dag calorieën waar je lichaam niet zo veel aan heeft, dus behalve energie er geen of weinig voedingsstoffen uit haalt in verhouding met de energie die het je geeft. Maar iedereen weet wel hoe hij lekker moet ontbijten, maar niet iedereen weet hoe je gezond kunt ontbijten.quote:Op donderdag 19 januari 2012 08:40 schreef FutureFairytale het volgende:
Lekker toch Jagar?
En dat bedoel ik eigenlijk. Brood is heel goed maar je hoeft niet alles door de gezondheidsmeter te halen. Ook een beetje genieten is net zo belangrijk. En das t enige wat ik de hele tijd probeer duidelijk te maken.![]()
Tevens vind ik een paar combinaties uit de OP wel lekker klinken (paprika/kip) maar dan liefst met een dunbesmeerd laagje mayo.
/rent weg
Dat merk je niet echt. Eerst lepelde ik ze altijd uit, maar probeerde het nu dus een keer met schil en eigenlijk proefde ik niet heel veel verschil. Je kan ook gele kiwi's proberen, want die schil is wat gladder volgens mij.quote:Op donderdag 19 januari 2012 09:28 schreef Audreyoot het volgende:
Ik kan de OP niet meer editten dus kan er voor nu geen nieuwe dingen aan toevoegen helaas!
Nyoto; klinkt wel goed die blender shake maar zelf zou ik ook zonder schil kiezenHeb je dan geen kiwi-haren in je drankje?
Aha toch maar eens proberen danquote:Op donderdag 19 januari 2012 09:32 schreef Nyota het volgende:
[..]
Dat merk je niet echt. Eerst lepelde ik ze altijd uit, maar probeerde het nu dus een keer met schil en eigenlijk proefde ik niet heel veel verschil. Je kan ook gele kiwi's proberen, want die schil is wat gladder volgens mij.
Als de blender goed mixt, dan wordt alles toch redelijk fijn gehakt. Ik heb soms meer 'last' van de schilletjes van de blauwe bes
Soms vervang ik trouwens de yoghurt door optimel drink. Ook lekker
Wat ik ook voor af en toe wel lekker vind (want best vet) is avocado met geroosterde amandelen en een klein beetje yofresh: fijn voor bij de lunch.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pindakaas vind ik toch heeeel wat anders dan droge noten op broodquote:Op woensdag 18 januari 2012 13:37 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Kan best lekker zijn, geeft een crunchJe hebt niet voor niks pindakaas
Je kunt je afvragen hoe gezond kaas, ham en salami zijn... Een broodje kroket met mosterd is in mijn visie niet slechter dan een broodje kaas met boter.quote:Op donderdag 19 januari 2012 09:50 schreef Lippentoine het volgende:
Is een tosti eigenlijk ongezond 's morgens? Je krijgt brood, kaas, ham en salami binnen.. Zo slecht lijkt mij dit toch niet, en het vult goed.
Ik neem aan dat je met 'bruin' volkoren bedoelt...quote:Op dinsdag 10 januari 2012 14:23 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Brinta is een goede optie. Bruine boterhammen met eiwitrijk beleg ook.
Ja pindakaas is smeuïger maar een paar nootjes op de sla en het vlees vind ik niet vies, je kan ook kiezen voor notenbroodquote:Op donderdag 19 januari 2012 10:13 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Pindakaas vind ik toch heeeel wat anders dan droge noten op broodVoor de crunch kun je ook je brood roosteren.
Dit topic is echt confronterend. Vooral in de manier van; ik lust niets of het is niet te vervoeren/niet meer lekker op school.
In principe is er niks mis met geroosterd brood, je haalt wel het vocht uit het brood waardoor het minder vult. De combi ham/kaas/salami is eigenlijk iets too much, ik zou een keuze daaruit maken. Salami is lekker voor een keertje maar bevat ook veel vetten. Erg gezond is deze keuze dan ook niet, als je dan toch zin hebt in een tosti een keertje kan je misschien beter kiezen voor volkorenbrood + kipfilet + verse ananas + beetje kaas en dan roosteren.quote:Op donderdag 19 januari 2012 09:50 schreef Lippentoine het volgende:
Is een tosti eigenlijk ongezond 's morgens? Je krijgt brood, kaas, ham en salami binnen.. Zo slecht lijkt mij dit toch niet, en het vult goed.
Lekkerquote:Op donderdag 19 januari 2012 10:34 schreef Quantic het volgende:
Zometeen lekker lunchen, Roggebrood met Avocado, zongedroogde tomaatjes en een plakje kip filet. Beetje zout en peper erop!
Ik kan yoghurt en kwark niet binnenhouden, dus dat maakt niet uitquote:Op donderdag 19 januari 2012 10:58 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Ja pindakaas is smeuïger maar een paar nootjes op de sla en het vlees vind ik niet vies, je kan ook kiezen voor notenbrood
Zelf vervoer ik mijn eten in van die vacuum bakjes zodat yoghurt enzo er niet uit kan lopen.
Je krijgt bijvoorbeeld van de Lidl van die slamaaltijden(geen maaltijd salades) in verschillende smaken zoals grieks of boerensalade. Deze zitten in zo'n plastic bakje met alles erin, die zijn wel handig om mee te nemen naar het werk en houden zich ook wel goed tot aan de lunchquote:Op donderdag 19 januari 2012 11:07 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Ik kan yoghurt en kwark niet binnenhouden, dus dat maakt niet uitMaar vooral sla, of... Nootjes, dat valt niet echt te eten op school. Maakt te veel zooi en maakt alles vettig
Daar kan ik wel eens naar kijken als ik bij een lidl kom, dankjequote:Op donderdag 19 januari 2012 11:11 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Je krijgt bijvoorbeeld van de Lidl van die slamaaltijden(geen maaltijd salades) in verschillende smaken zoals grieks of boerensalade. Deze zitten in zo'n plastic bakje met alles erin, die zijn wel handig om mee te nemen naar het werk en houden zich ook wel goed tot aan de lunch
Nee, hier zit geen pasta ofzo in. Niet alles in de salade is even gezond. Even uit mijn hoofd;quote:Op donderdag 19 januari 2012 11:27 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Daar kan ik wel eens naar kijken als ik bij een lidl kom, dankjeZijn die alleen niet heel ongezond, zoals toen met die maaltijdsalades van de AH?
Och, wat krijg ik hier een jeuk van! Lieve Audreyoot, hoe kom je er nou toch bij dat je lichaam niets aan mayonaise heeft? Olie, eidooiers, beetje citroensap - reken maar dat mijn lijf van 'hieperdepiep!' gaat als ik een likje zelfgemaakte mayo op mijn broodje kip-met-paprika smeer! Vetten horen onmiskenbaar thuis in een uitgebalanceerd en gezond eetpatroon en in zo'n eidooier zit ook nog 'es vitamine A, B, D, E, K én - vrij uniek voor etenswaren - vitamine D.quote:Op donderdag 19 januari 2012 09:25 schreef Audreyoot het volgende:
Ik ben me gewoon gaan afvragen waarom ik mayo op iets zou doen omdat mijn lichaam er weinig mee kan. Behalve dan dat het lekker is maarja daarvoor is eten in de eerste plaats niet bedoeld. Als ik er dan toch een sausje op wil kies ik voor een lepel kwark met een teentje knoflook erdoor. Vind ik persoonlijk nog lekkerder dan mayo en je lichaam heeft er daadwerkelijk wat aan.
quote:Op donderdag 19 januari 2012 12:49 schreef minilot het volgende:
[..]
Och, wat krijg ik hier een jeuk van! Lieve Audreyoot, hoe kom je er nou toch bij dat je lichaam niets aan mayonaise heeft? Olie, eidooiers, beetje citroensap - reken maar dat mijn lijf van 'hieperdepiep!' gaat als ik een likje zelfgemaakte mayo op mijn broodje kip-met-paprika smeer! Vetten, zeker onverzadigde, horen onmiskenbaar thuis in een uitgebalanceerd en gezond eetpatroon en in zo'n eidooier zit ook nog 'es vitamine A, B, D, E, K én - vrij uniek voor etenswaren - vitamine D.
Dus niet miepen over een beetje mayo, joh!
Enneh, een zinsnede als "Als ik er dan toch een sausje op wil kies ik voor een lepel kwark..." bevestigt voor mij wederom dat jullie hier niet zozeer naar gezond eten zoeken in de vorm van lekker veel voedingsstoffen en goede energiebronnen, als wel naar mager eten met weinig calorieën.
En die twee dingen zijn nog steeds echt niet hetzelfde.
Zo lang dit topic zal blijven gaan om het al dan niet gezond zijn van specifieke ontbijtproducten blijft het allemaal toch een beetje onnozel: eetgewoontes in hun geheel zijn ongezond of gezond - van teveel water ga je dood en iemand die verder superverantwoord eet kan honderd worden met elke ochtend een frikadel.
Enfin, in het kader van mijn-lunch-is-niettemin-gezonder-dan-de-jouwe (![]()
) heb ik zojuist maar even op de foto gezet wat ik as we speak ga opeten.
[ afbeelding ]
Multigranenbroodje van de bio-bakker, erop puree van tuinerwtjes met cottage cheese, dille, munt, olijfolie en veel witte peper. Verder een glaasje versgeblenderde smoothie van minneola, wat gemberwortel en kokoswater.
En omdat ook lunch een toetje nodig heeft: met zeer pure chocolade omhulde rauwe cacaobonen.
Ik kies niet voor mayo omdat er veel minder eiwitten(mayo 1,7g p 100g en kwark 13g p 100g) dan kwark zitten en ik de kwark&knoflook combi lekkerder vind. Nu vind ik zelfgemaakte mayo wel iets anders dan die uit een flesje. Die uit de winkel bevatten namelijk toevoegingen als bindmiddel, zetmeel en suiker. In die mayonaise zitten heel veel vetten en calorieën. Ik wil liever mijn energie zo veel mogelijk uit eiwitten halen, maar die keus is ieder voor zich. Zelf zou ik dus niet snel voor mayo kiezen, ik haal mijn vetten liever uit nootjesquote:Op donderdag 19 januari 2012 12:49 schreef minilot het volgende:
[..]
Och, wat krijg ik hier een jeuk van! Lieve Audreyoot, hoe kom je er nou toch bij dat je lichaam niets aan mayonaise heeft? Olie, eidooiers, beetje citroensap - reken maar dat mijn lijf van 'hieperdepiep!' gaat als ik een likje zelfgemaakte mayo op mijn broodje kip-met-paprika smeer! Vetten, zeker onverzadigde, horen onmiskenbaar thuis in een uitgebalanceerd en gezond eetpatroon en in zo'n eidooier zit ook nog 'es vitamine A, B, D, E, K én - vrij uniek voor etenswaren - vitamine D.
Dus niet miepen over een beetje mayo, joh!
Enneh, een zinsnede als "Als ik er dan toch een sausje op wil kies ik voor een lepel kwark..." bevestigt voor mij wederom dat jullie hier niet zozeer naar gezond eten zoeken in de vorm van lekker veel voedingsstoffen en goede energiebronnen, als wel naar mager eten met weinig calorieën.
En die twee dingen zijn nog steeds echt niet hetzelfde.
Zo lang dit topic zal blijven gaan om het al dan niet gezond zijn van specifieke ontbijtproducten blijft het allemaal toch een beetje onnozel: eetgewoontes in hun geheel zijn ongezond of gezond - van teveel water ga je dood en iemand die verder superverantwoord eet kan honderd worden met elke ochtend een frikadel.
Enfin, in het kader van mijn-lunch-is-niettemin-gezonder-dan-de-jouwe (![]()
) heb ik zojuist maar even op de foto gezet wat ik as we speak ga opeten.
[ afbeelding ]
Multigranenbroodje van de bio-bakker, erop puree van tuinerwtjes met cottage cheese, dille, munt, olijfolie en veel witte peper. Verder een glaasje versgeblenderde smoothie van minneola, wat gemberwortel en kokoswater.
En omdat ook lunch een toetje nodig heeft: met zeer pure chocolade omhulde rauwe cacaobonen.
Is dit nou een afvaltopic of een topic voor lekkere, maar toch gezonde onbijtkeuzes?quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:05 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Ik kies niet voor mayo omdat er veel minder eiwitten(mayo 1,7g p 100g en kwark 13g p 100g) dan kwark zitten en ik de kwark&knoflook combi lekkerder vind. Nu vind ik zelfgemaakte mayo wel iets anders dan die uit een flesje. Die uit de winkel bevatten namelijk toevoegingen als bindmiddel, zetmeel en suiker. In die mayonaise zitten heel veel vetten en calorieën. Ik wil liever mijn energie zo veel mogelijk uit eiwitten halen, maar die keus is ieder voor zich. Zelf zou ik dus niet snel voor mayo kiezen, ik haal mijn vetten liever uit nootjes
Je lunch ziet er lekker uit!
mijn vraagquote:Op donderdag 19 januari 2012 13:21 schreef Adames het volgende:
[..]
Is dit nou een afvaltopic of een topic voor lekkere, maar toch gezonde onbijtkeuzes?
Je hebt wel gelijk, ik ben bezig met een eiwit periode maar dat is meer voor mezelf. Mayo kan best eens een keer op het brood maar voor mezelf is dat nu geen goede keuze, en daarbij vind ik kwark ook lekkerderquote:Op donderdag 19 januari 2012 13:21 schreef Adames het volgende:
[..]
Is dit nou een afvaltopic of een topic voor lekkere, maar toch gezonde onbijtkeuzes?
Zo lang we die lieve Audreyoot hier niet vanaf krijgen gaat dit topic in CUL niet goedkomen!quote:Op donderdag 19 januari 2012 09:25 schreef Audreyoot het volgende:
Behalve dan dat het lekker is maarja daarvoor is eten in de eerste plaats niet bedoeld.
In de eerste plaats is voedsel brandstof voor je lichaam, in de tweede plaats kan eten ook lekker zijn. Volgens mij zijn dit gewoon feitjesquote:Op donderdag 19 januari 2012 13:25 schreef minilot het volgende:
[..]
Zo lang we die lieve Audreyoot hier niet vanaf krijgen gaat dit topic in CUL niet goedkomen!![]()
Die had ik gemist! Dat verklaart het... Er is zo ontzettend veel lekker eten en mensen die niet eten voor t lekker, vind ik zo'n zonde van het leven!quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:25 schreef minilot het volgende:
[..]
Zo lang we die lieve Audreyoot hier niet vanaf krijgen gaat dit topic in CUL niet goedkomen!![]()
Ze zegt steeds het tweede, maar het is weinig creatief om alles met kwark te besmeren. Als je constant aan je 1500 calorieën per dag wilt komen vanwege overgewicht is dat wel zo fijn, maar na een tijdje wil je toch weer normaal, lekker eten zonder weer direct 10 kilo bij te komen. Dan is een topic als dit wel fijn, maar je mag best een beetje mayo gebruiken. Die dingen wat minilot maakt zijn (of lijken iig) belachelijk lekker, maar zijn nog steeds gezond. Nu mag het ook wel wat simpeler, maar gezond eten betekent niet direct een kilo per week afvallen.quote:
Maar CUL staat voor Culinair, en dat draait er zo'n beetje om dat je eten vooral ook kunt zien als driemaaldaags een mogelijkheid tot een heerlijke voedselextase, zingende smaakpapillen, ontroerd raken door textuur, enzovoorts!quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:26 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
In de eerste plaats is voedsel brandstof voor je lichaam, in de tweede plaats kan eten ook lekker zijn. Volgens mij zijn dit gewoon feitjes
Sinds we niet meer onze eigen mammoeten hoeven te slachten (en dat is al ffies geleden) is eten in de eerste plaats om het lekker (als je t kunt betalen). Tenminste, dat vind ikquote:Op donderdag 19 januari 2012 13:26 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
In de eerste plaats is voedsel brandstof voor je lichaam, in de tweede plaats kan eten ook lekker zijn. Volgens mij zijn dit gewoon feitjes
Dat ik eten als eerste plaats als brandstof zie betekent niet dat ik eten niet lekker kan vindenquote:Op donderdag 19 januari 2012 13:27 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Die had ik gemist! Dat verklaart het... Er is zo ontzettend veel lekker eten en mensen die niet eten voor t lekker, vind ik zo'n zonde van het leven!
Ik ga niet met tegenzin eten naar binnen lopen duwen, dan maar iets wat wel lekker is. Ik neem aan dat je jou eetkeuzes nu maakt, omdat je wat overgewicht hebt wat je voor de zomer er af wilt hebben? Niks mis mee, maar die kilo's zijn er in eerste instantie bij gekomen omdat je wél van lekker eten houdt, wat ook goed is. Ga me nou niet zeggen dat je van dit idee helemaal af bent.quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:26 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Off topic: zonnebloemolie bevat een ontstekingsbevorderende vorm van omega-6 en omdat in de rest van het voedsel al zoveel omega-6 zit, is 't niet gezond. We hebben zowel verzadigf als onverzadigd vet nodig, de gemiddelde mens krijgt te veel verzadigd binnen en van onverzadigd te veel omega-6. De balans is niet meer goed. Vandaar alle omega-3 promotie (visolie).quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:21 schreef FutureFairytale het volgende:
Zonnebloemolie is misschien niet net zo gezond als olijfolie (bij zelfgemaakte gebruik je trouwens wel vaak olijfolie) maar het is wel gezond en zeker zoals je zelf aangeeft als het om een lepel gaat waarmee je je boterham smeert. Je lijf gaat niet direct schreeuwen; 'Waarom gaf je me geen olijfolieeeee?'
Dus als we toch dit topic gaan vullen met verantwoorde en lekkere ontbijtkeuzes.quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:30 schreef loveli het volgende:
[..]
Off topic: zonnebloemolie bevat een ontstekingsbevorderende vorm van omega-6 en omdat in de rest van het voedsel al zoveel omega-6 zit, is 't niet gezond. We hebben zowel verzadigf als onverzadigd vet nodig, de gemiddelde mens krijgt te veel verzadigd binnen en van onverzadigd te veel omega-6. De balans is niet meer goed. Vandaar alle omega-3 promotie (visolie).
Zonnebloemolie is misschien beter dan palmolie, maar het is niet gezond.
Je hebt gelijk, ik wil graag wat kilo's kwijt voor de zomer. Mij is verteld dat dat het makkelijkste is door een andere band met eten te krijgen, dingen koken die je minder lekker vindt zodat je maar 1x opschept etc.quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:30 schreef Adames het volgende:
[..]
Ik ga niet met tegenzin eten naar binnen lopen duwen, dan maar iets wat wel lekker is. Ik neem aan dat je jou eetkeuzes nu maakt, omdat je wat overgewicht hebt wat je voor de zomer er af wilt hebben? Niks mis mee, maar die kilo's zijn er in eerste instantie bij gekomen omdat je wél van lekker eten houdt, wat ook goed is. Ga me nou niet zeggen dat je van dit idee helemaal af bent.
Beste post van de pagina.quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:31 schreef Adames het volgende:
[..]
Dus als we toch dit topic gaan vullen met verantwoorde en lekkere ontbijtkeuzes.
Vis een optie?
Is het ook maar zoals Rudolph altijd zegt; maak het vooral lekker! Geen dingen eten dus die je eigenlijk niet zo heel lekker vind maar omdat ze bv meer eiwitten bevatten of minder vet.quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:32 schreef loveli het volgende:
Het is een fabel dat gezond en lekker elkaar bijten.
Staat ook al in de OPquote:Op donderdag 19 januari 2012 13:31 schreef Adames het volgende:
[..]
Dus als we toch dit topic gaan vullen met verantwoorde en lekkere ontbijtkeuzes.
Vis een optie?
Ik weet niet of ik het zo slecht vind om geen dingen te eten die ik niet lekker vind. Vroeger als kind moest je van je moeder toch ook je bord leegeten (bah spruitjes!). En er zijn zoveel mensen die geen groentes lusten, moeten ze die maar helemaal niet meer eten dan?quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:33 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Is het ook maar zoals Rudolph altijd zegt; maak het vooral lekker! Geen dingen eten dus die je eigenlijk niet zo heel lekker vind maar omdat ze bv meer eiwitten bevatten of minder vet.
Ik moet zeggen, ik doe vrolijk met je mee nu. Afgelopen half jaar was ook nogal ongezond, al zit het afvallen bij mij vooral in het feit dat ik nu doordeweeks geen bier meer drinkquote:Op donderdag 19 januari 2012 13:32 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ik wil graag wat kilo's kwijt voor de zomer. Mij is verteld dat dat het makkelijkste is door een andere band met eten te krijgen, dingen koken die je minder lekker vindt zodat je maar 1x opschept etc.
Betekent niet dat ik niet meer lekker eet, maar er zijn ook maaltijden tussen die ik niet zo lekker vind. Misschien leer ik dat eten wel te waarderen en je smaakpapillen veranderen toch elke 7 jaar, dus misschien vind ik het dan wel lekker
Dat vind ik eerder aanstellerij als je zegt helemaal geen groente te lusten.quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:35 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik het zo slecht vind om geen dingen te eten die ik niet lekker vind. Vroeger als kind moest je van je moeder toch ook je bord leegeten (bah spruitjes!). En er zijn zoveel mensen die geen groentes lusten, moeten ze die maar helemaal niet meer eten dan?
Meeste kinderen vinden spruitjes niet lekker, ze hebben een scherpe smaak en de smaakpapillen van een kind werken nou eenmaal beter. Met toch naar binnen duwen bij een kind zorg je juist voor een aversie tegen groentes.quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:35 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik het zo slecht vind om geen dingen te eten die ik niet lekker vind. Vroeger als kind moest je van je moeder toch ook je bord leegeten (bah spruitjes!). En er zijn zoveel mensen die geen groentes lusten, moeten ze die maar helemaal niet meer eten dan?
In het begin vond ik dat ook vies maar nu begin ik het zelfs lekker te vinden. Ik doe er wel een flinke lepel kaneel door (schijnt goed te zijn voor vetverbranding en is gewoon heerlijkquote:Op donderdag 19 januari 2012 13:39 schreef Adames het volgende:
[..]
Ik moet zeggen, ik doe vrolijk met je mee nu. Afgelopen half jaar was ook nogal ongezond, al zit het afvallen bij mij vooral in het feit dat ik nu doordeweeks geen bier meer drink
Net ook kwark met havermout naar binnen gewerkt, bevalt me niet verkeerd, maar om te zeggen dat het lékker is. Nou nee.
Ik denk dat ik ervoor kies voor de afwisseling. Als ik alleen maar kook wat ik lekker vind kom ik te vaak op hetzelfde patroon uit.quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:39 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Dat vind ik eerder aanstellerij als je zegt helemaal geen groente te lusten.
Maar als je niet van spruitjes houdt en je woont niet meer thuis; waarom zou je het dan eten? Kies dan een lekkere andere groente.
Ik at ze wel altijd, want ik heb echt zo'n duivelse moeder haha Denk niet dat ik er daardoor een aversie tegen heb gekregen, denk juist dat ik eerder bereid ben om 'vreemd' eten te proeven.quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:42 schreef Adames het volgende:
[..]
Meeste kinderen vinden spruitjes niet lekker, ze hebben een scherpe smaak en de smaakpapillen van een kind werken nou eenmaal beter. Met toch naar binnen duwen bij een kind zorg je juist voor een aversie tegen groentes.
Mijn hemel...quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:32 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Mij is verteld dat dat het makkelijkste is door een andere band met eten te krijgen, dingen koken die je minder lekker vindt zodat je maar 1x opschept etc.
Zo verknipt vind ik het niet, je leert dingen eten buiten je comfort zone, daarmee leer je ook nieuwe dingen kennen. Ik vind weinig dingen vies, ik kan me er zelfs geen een bedenken. Er zijn dingen die ik minder lekker vind, moet ik ze daarom maar niet eten?quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:53 schreef minilot het volgende:
[..]
Mijn hemel...
Tegen zo'n verknipt advies kan ik niet op.
Damn...quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:44 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Ik denk dat ik ervoor kies voor de afwisseling. Als ik alleen maar kook wat ik lekker vind kom ik te vaak op hetzelfde patroon uit.
Hee dit vind ik een dieetrecept Minilotquote:Op donderdag 19 januari 2012 13:53 schreef minilot het volgende:
[..]
Mijn hemel...
Tegen zo'n verknipt advies kan ik niet op.
Ik en mijn hummus-met-chilipepertussendoortje zeggen 'adieu!' tegen dit topic!
![]()
[ afbeelding ]
Sterkte met je kilo's, Audreyoot!
quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:59 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Zo verknipt vind ik het niet, je leert dingen eten buiten je comfort zone, daarmee leer je ook nieuwe dingen kennen. Ik vind weinig dingen vies, ik kan me er zelfs geen een bedenken. Er zijn dingen die ik minder lekker vind, moet ik ze daarom maar niet eten?
Ook als je die dingen later vanzelf lekker gaat vinden, zoals bijvoorbeeld olijven? Naar mijn idee krijg je dan een grotere variatie in je recepten.quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:03 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Hee dit vind ik een dieetrecept Minilot
[..]omdat het zonde is om dingen te eten die je niet lekker vind.
Nee dat is wat anders maar ik ga ervan uit dat volwassen mensen veel dingen lusten.quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:04 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Ook als je die dingen later vanzelf lekker gaat vinden, zoals bijvoorbeeld olijven? Naar mijn idee krijg je dan een grotere variatie in je recepten.
Waarom is dat anders?quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:08 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Nee dat is wat anders maar ik ga ervan uit dat volwassen mensen veel dingen lusten.
Ik heb nergens gezegd dat ik een handvol veilige gerechten eet. Integendeel zeg ik dat ik ook dingen eet die ik minder lekker vind om zo de gerechten weer uit te kunnen breiden of voor meer variatie te zorgen. Ik lust al alles dus dat hoef je niet te hopenquote:Op donderdag 19 januari 2012 14:09 schreef minilot het volgende:
Sorry Audrey, ik was even uitgegaan van een comfort zone met een flinke reikwijdte. Er komen in CUL doorgaans niet zoveel mensen die op blijkbaar deze manier gepusht moeten worden om eens iets anders te eten dan een handvol veilige gerechten.
Nou ja, succes ermee! Ik hoop van harte dat je heel veel zult gaan lusten en op den duur gewoon je eetpatroon als een flexibele eenheid kunt gaan beschouwen in plaats van het gezondheidsgehalte van het ene ingredient tegen het andere ingredient te gaan lopen afwegen. Dan zul je pas écht op een gezonde manier gaan eten.
Dankjewel maar vind ik zelf van niet. Als ik kies voor gezond eten wil ik weten wát ik eet. Dus ja ik vergelijk de producten met elkaar en probeer hier zoveel mogelijk voedingswaarde uit te halen. Dit betekent niet dat ik nooit een croissant als ontbijt neem op een luie zondag.quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:22 schreef FutureFairytale het volgende:
Ik vind dat je jezelf behoorlijk tegenspreekt Audreyoot.
Ik kan helaas niet verwachten dat dit topic uit CUL verdwijnt dus dan verdwijn ik maar. Voor mij dezelfde wensen als die Minilot je heeft gewenst. Hoop ik van harte.
Ik heb niet het idee dat ik iets niet mag om eerlijk te zijn. Vanavond ga ik met vrienden kaasfondueen, vind ik erg lekker en nee gezond is het niet. Ik probeer gewoon ontopic te blijven en als iemand mij vraagt of een tosti met ham/salami/kaas gezond is reageer ik daarop met een gezondere keuze omdat dit ontopic is.quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:27 schreef The_Hives het volgende:
Audreyoot ik vind dat je een nogal erg dwangmatige gedachte over eten hebt. Voor nu zal het je best helpen om af te vallen hoor, maar als je voorbij deze periode bent zal je beeld van eten zo verrot zijn dat je of hier in blijft hangen of dat je dan zo gaat vreten (omdat je lange tijd niets mocht) dat je dubbel zo veel kilo's weer aankomt.
Maar succes. Dit lijkt toch een 1-vrouwstopic te worden
Dankjewel Skjor, daarvoor is het topic ook bedoeldquote:Op donderdag 19 januari 2012 14:46 schreef Skjor het volgende:
Even uit de lurkstand: Ik vind dit juist een heel erg nuttig topic. De lijst in de eerste post heeft mij in ieder geval veel ideeen gegeven voor een andere lunch/ontbijt dan normaal. Ik snap ook helemaal niet waarom Audreyoot zo wordt aangevallen.
eiwitten 17% en van de 59 gram vet is maar 12 gram verzadigd. Dus niet hoofdzakelijk gehard vetquote:Op donderdag 19 januari 2012 17:59 schreef Scootmobiel het volgende:
Dat ziet er heerlijk uit, Audreyoot!![]()
Alleen vult het niet erg, vrees ik... dus je zult er dan wel wat anders nog bij moeten nemen. Maar dat is op zich geen probleem.
Nog even een vraagje: is pindakaas eigenlijk wel zo gezond? Er zitten weliswaar wat belangrijke vitamines in, maar het bestaat wel voor 50 - 60% uit vet!
Nu is plantaardig vet natuurlijk altijd nog beter dan dierlijk vet, doordat het overwegend onverzadigd vet is, maar aangezien in pindakaas vooral gehard plantaardig vet wordt gebruikt (waardoor het verzadigd wordt), wordt dit voordeel weer teniet gedaan. Waardoor het dus ongeveer net zo ongezond is als dierlijk / verzadigd vet, lijkt me![]()
Hoe denken jullie hierover?
Je zou er nog een volkorenbroodje ofzo bij kunnen nemen iddquote:Op donderdag 19 januari 2012 17:59 schreef Scootmobiel het volgende:
Dat ziet er heerlijk uit, Audreyoot!![]()
Alleen vult het niet erg, vrees ik... dus je zult er dan wel wat anders nog bij moeten nemen. Maar dat is op zich geen probleem.
Nog even een vraagje: is pindakaas eigenlijk wel zo gezond? Er zitten weliswaar wat belangrijke vitamines in, maar het bestaat wel voor 50 - 60% uit vet!
Nu is plantaardig vet natuurlijk altijd nog beter dan dierlijk vet, doordat het overwegend onverzadigd vet is, maar aangezien in pindakaas vooral gehard plantaardig vet wordt gebruikt (waardoor het verzadigd wordt), wordt dit voordeel weer teniet gedaan. Waardoor het dus ongeveer net zo ongezond is als dierlijk / verzadigd vet, lijkt me![]()
Hoe denken jullie hierover?
nou ja, als er een macdonaldstopic in CUL bestaat, dan mag er toch ook best een lijn-proof/dieet-proof/algemeen gezond maar wel lekker-ontbijtjestopic in CULquote:Op donderdag 19 januari 2012 13:29 schreef minilot het volgende:
[..]
Maar CUL staat voor Culinair, en dat draait er zo'n beetje om dat je eten vooral ook kunt zien als driemaaldaags een mogelijkheid tot een heerlijke voedselextase, zingende smaakpapillen, ontroerd raken door textuur, enzovoorts!
Wie eten alleen ziet als brandstof ontzegt zichzelf een heleboel pret en daar zul je in CUL toch wel tegenaan blijven lopen, Aud!
Je kan anderen wel inspiratie gevenquote:Op donderdag 19 januari 2012 22:53 schreef kwakz0r het volgende:
overigens weet ik wel wat ik gezond genoeg vind en wat ik lekker vind, en zou ik hier zelf geen inspiratie opdoen
ik eet heel saai, en ben daar heel tevreden meequote:Op donderdag 19 januari 2012 22:59 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Je kan anderen wel inspiratie geven
Kijk maar eens het het pindagehaltepercentagequote:Op donderdag 19 januari 2012 18:06 schreef computergirl het volgende:
Gewone calve pindakaas worden geen vetten aan toegevoegd. Gewoon pinda's en zout.
Is een plaatje van internet, zelf doe ik ook wat meer op het bordquote:Op donderdag 19 januari 2012 23:05 schreef FutureFairytale het volgende:
Audrey; die salade ziet er heel erg lekker uit! Alleen eet ik liever de hoeveelheid uit de schaal daarachter dan dat kwakje wat op het bord ligt.
oh jee, ik zie het inderdaad. Gewone Calve is wel een van de weinige zonder toegevoegd suiker, misschien was ik daar mee in de warquote:Op donderdag 19 januari 2012 20:15 schreef evo87 het volgende:
sorry, maar dat is gewoon niet waar......
pindakaas met nootjes (oa van AH) zit ook suiker toegevoegdquote:Op donderdag 19 januari 2012 23:07 schreef FutureFairytale het volgende:
WB pindakaas; in NL pindakaas zit geen suiker, dat doen ze in Amerika.
Alleen de Calve light & creamy versie bevatten glucose, verder bestaat pindakaas uit pinda's, arachide of andere plantaardige olie en zout.
Je hebt ook pindapasta van puur pinda en dat kun je kopen bij de biologische winkel. Is net zo lekker (met wat zout) en smeuig want pinda's zelf bevatten al ongeveer 50% olie dus is het makkelijk om daar pasta van te draaien.
Vertel eens? Dat lijkt me wel tofquote:Op vrijdag 20 januari 2012 10:24 schreef minilot het volgende:
Als je een beetje een kloeke keukenmachine hebt is het trouwens supersimpel om pindakaas zelf te maken. Weet je precies wat erin gaat!
Lukt overigens ook prima met amandelen, cashewnoten en hazelnoten!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |