abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † donderdag 5 januari 2012 @ 18:12:06 #1
91830 MaximusTG
pi_106447944


Vervolg op:
[Pizza] Zelf pizza maken voor beginner?
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #2
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #3
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #4
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #5
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #6
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #7
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #8
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #9
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #10
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #11

(ook interessant, maar oud:)
[CUL-wedstrijd] CUL in de keuken (pizza)

Waarom?
Dit is het topic waarin we stoer doen over onze eigengebakken pizza's en tips uitwisselen over het ultieme deeg, het lekkerste beleg en de perfecte baktijd.
Als je het proces een beetje onder de knie hebt dan produceer je voor weinig geld stapels pizza die minstens zo lekker zijn als bij je lokale pizzaboer!

Deeg:
SPOILER: Recept 1
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Recept 2
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Saus:

Je kan op veel verschillende manieren een saus maken; hieronder staat een recept voor een saus die gekookt wordt, maar je kan het ook zo simpel houden als het pureren van goede Italiaanse tomaten en ze op smaak te brengen met wat oregano, zout en peper. Zie bv de link naar de website van Varasano voor een goede (alhoewel iets omslachtige) methode.
Mocht je wat meer haast hebben, dan smaakt bv een Heinz Tomato Frito ook erg lekker als pizzasaus. Over het algemeen kan je echter wel stellen dat er maar weinig saus op de pizza nodig is.

SPOILER: Saus
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bakken:
SPOILER: bakken
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Handige links over pizza maken
Jeff Varasano's Internet best pizza recipe
Pizzamaking.com

Twee pizzastenen:
http://pizzastein.com/
Jamie Oliver steen op fonq.nl

Filmpje over deeg opbollen


Filmpjes over deeg vormen



De laatste foto's uit het vorige topic

Yvesss:


NutKees:


kuifje_fok:


sammyd118:


motorbloempje:


Erasmo:


[ Bericht 0% gewijzigd door Isabeau op 02-02-2012 18:10:14 ]
pi_106448309
Die van Sarabi en Yvesss zien er zeker goed uit!
  † In Memoriam † donderdag 5 januari 2012 @ 18:35:34 #3
91830 MaximusTG
pi_106448877
Die van Sarabi staat er niet meer in hoor, dat was nog uit het oude topic (of zelfs die daarvoor?) :P. Mocht er nog iemand zn pizza uit het vorige topic in de OP willen, laat het even weten binnen 48 uur :P.
pi_106455963
Ik moet echt eens een nieuwe compactcam kopen, mijn pizza ziet er nogal flets uit!
  † In Memoriam † donderdag 5 januari 2012 @ 21:21:18 #5
91830 MaximusTG
pi_106457911
Zo iets beter :P? Heb ik ook vaak hoor, ook slecht witbalans, phonecam. Krijg mooiste foto's in daglicht.
pi_106458427
Whoa! Dat scheelt stukken! Toch maar eens Photoshop oid installeren...
pi_106464984
Oef, krijg weer honger van dit topic. Alweer een tijdje niets gebakken trouwens!
pi_106467660
Ook maar eens proberen, echter waar/hoe vind ik 'Tipo 00'. Staat dat er op, of?
pi_106472283
Is gist gewoon te koop bij de supermarkt?
  † In Memoriam † vrijdag 6 januari 2012 @ 08:54:07 #10
91830 MaximusTG
pi_106472462
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 00:48 schreef xaban06 het volgende:
Ook maar eens proberen, echter waar/hoe vind ik 'Tipo 00'. Staat dat er op, of?
Ja, dat staat er op. Er staat dan op "farina di grano tenero tipo 00"
Maar zorg wel dat er niet al gist in zit. Dat zit in sommige pakken in de supermarkt.
Ook is tipo 00 niet altijd de beste keuze als je niet in een hele hete oven bakt. Bij de boerenbond/welkoop verkopen ze een assortiment aan broodmixen, maar ook gewoon bloemsoorten. Met de "Frans krokant" of "Surfina" krijg je goede resultaten.

@symantec12

Gist ligt bij de bakspullen in de supermarkt. Vrijwel alle supermarkten verkopen de kleine groene zakjes van Dr. Oetker. Of ook bij de Boerenbond /Welkoop voor een grote blauwe verpakking van 500 gram.
pi_106489794
Eerste oogst voor dit nieuwe topic, net gemaakt:
Het is zowaar voor het eerst een egt rondje geworden :@
het is kaas+ui+paprika+zalm erop gedaan toen hij gebakken was. Deeg recept van maximus



hij was trouwens erg lekker :Y

[ Bericht 29% gewijzigd door peerte op 06-01-2012 17:21:31 ]
pi_106491791
Morgen ook zalm pizza maken :9!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  † In Memoriam † vrijdag 6 januari 2012 @ 20:00:48 #13
91830 MaximusTG
pi_106496962
Mooie kleuring van je rand peerte! Ging het vormen ook makkelijker?
pi_106498071
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 20:00 schreef MaximusTG het volgende:
Mooie kleuring van je rand peerte! Ging het vormen ook makkelijker?
Thnx, ben er trots op, het begint er steeds meer op te lijken :)

Ik had 2 pizza's gemaakt naar jouw recept, en dit keer in 2 afgesloten yoghurtbakjes ( O+ gedwongen om deze leeg te eten afgelopen week), de vorige keer in een deegkom die ik zo dicht mogelijk had gemaakt met plasticfolie, misschien werd het daardoor wat droger/stugger.

Ik ging de eerste eruit halen en vormen, het ging zo soepel, als ik nog nooit gehad heb. Ik ging er zelfs een beetje mee gooien. Alleen toen werdtie opeens net te groot voor mijn bestron-oventje, dus dat werd een ravage, want ik heb hem er wel in proberen te krijgen, en toen scheurde hij, afijn.. |:(

Van de 2e versie (die op foto) heb ik maar een stuk deeg afgehaald, en het ging nog steeds soepel! eerst een schijfje van maken, en dan steeds meer naar buiten drukken, en een beetje op de handen ook, zoals met dat ene filmpje, top.

Ik had nog wel hetzelfde probleem met de 2e, dat de bodem toch iets minder goed werd (bleef bleker) dan de 1e, terwijl ik tussendoor iets van 10-15 minuten heb gewacht. Lijkt wel of m'n oventje dan niet meer op volle kracht gaat ook al zet ik hem op 3? Of zou het misschien ook kunnen komen doordat ik 00 meel gebruik? :?

Misschien volgende keer weer een keer op de pizzasteen in oven op 250, met broodmeel..En ik ga een plantenspuit halen voor de randjes! ^O^
  zaterdag 7 januari 2012 @ 19:21:34 #15
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_106533217
Zo in dit topic ben ik lang niet geweest! Heb ook al die tijd geen pizza meer gebakken...
Ben er sinds een tijdje achter dat ik glutenallergie heb dus dat is een beetje lastig met pizza (elasticiteit... Weg! :o). Heb nog geen glutenvrije pizzadeeg geprobeerd te maken.

Gebruikte altijd het recept van reinhardt/varassano (ofzoiets). Dat pdf'je. Maar eens mee expirimenteren met maismeel en rijstmeel. Spannend...
  † In Memoriam † zaterdag 7 januari 2012 @ 19:42:51 #16
91830 MaximusTG
pi_106533932
Kijk eens op pizzamaking.com, volgens mij staat daar een recept voor glutenvrije pizza. Vervelend zeg, zo'n glutenallergie!
pi_106552702
Hallo pizzaliefhebbers! Helaas geen glutenvrij tips, maar is wil tóch even iets delen.. Ik kwam dit vanmorgen toevallig als advertentie tegen in een kookblaadje:



Ik dacht: WTF?! :D Maar het bestaat echt! Zie vooral ook dit dit geweldige filmpje!


Alles aan dat filmpje is zó verkeerd dat het weer tof wordt! Die miniatuurbaksteentjes! Het rode lampje in de oven! :D :+ :')


(OT: Ik ga van de weeromstuit overmorgen pizza's bakken! Ik heb nog verschillende soorten gorgonzola in de koelkast, dus ik denk dat het 'witte' pizza's worden met kaas, peer en knoflook)

[ Bericht 3% gewijzigd door minilot op 08-01-2012 10:48:08 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_106552958
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 10:39 schreef minilot het volgende:
Hallo pizzaliefhebbers! Helaas geen glutenvrij tips, maar is wil tóch even iets delen.. Ik kwam dit vanmorgen toevallig als advertentie tegen in een kookblaadje:

[ afbeelding ]

Ik dacht: WTF?! :D Maar het bestaat echt! Zie vooral ook dit dit geweldige filmpje!


Alles aan dat filmpje is zó verkeerd dat het weer tof wordt! Die miniatuurbaksteentjes! Het rode lampje in de oven! :D :+ :')


(OT: Ik ga van de weeromstuit overmorgen pizza's bakken! Ik heb nog verschillende soorten gorgonzola in de koelkast, dus ik denk dat het 'witte' pizza's worden met kaas, peer en knoflook)
Dat filmpje! The horror :D
pi_106553209
_O- dat filmpje!!!

Moet bij die oven de hele tijd aan een schildpad denken...
pi_106553642
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 11:10 schreef peerte het volgende:
_O- dat filmpje!!!

Moet bij die oven de hele tijd aan een schildpad denken...
Het leukste is nog dat ze een Italiaanse sfeer willen creëren maar de plank volledig misslaan met een Grieks muziekje :')
pi_106554612
Jezus, ja :')
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  zondag 8 januari 2012 @ 12:21:50 #22
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_106554673
Dat kun je volgens mij net zo goed doen met een gourmetstel :P
  † In Memoriam † zondag 8 januari 2012 @ 13:16:50 #23
91830 MaximusTG
pi_106556284
Ja, de pizzarette. Valt bij mij onder de categorie, leuk idee, slechte uitwerking. Het ding is maar 800 watt.. Als je ziet wat een bergen toppings ze erop doen...Dat is waar ik een beetje bang voor ben met dit soort apparaten, heeft niks meer met pizza te maken, maar meer een lapje deeg als een eetbaar bakje.

Met een gourmetstel lijkt me dit trouwens nog wel lastig. Het kan wel, maar dan moet je de bodem voorbakken, omdat die niet echt gaar wordt aan de onderkant lijkt me?
  zondag 8 januari 2012 @ 13:17:57 #24
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_106556316
Bodem kun je voorbakken op de bovenste plaat :P
pi_106556427
Na enige research blijkt dat het ding ook maar ten hoogste 280 graden haalt, en dat vinden wij als puristen natuurlijk een temperatuur voor mietjes! :-)
Let me see you stripped down to the bone
pi_106556701
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 13:22 schreef minilot het volgende:
Na enige research blijkt dat het ding ook maar ten hoogste 280 graden haalt, en dat vinden wij als puristen natuurlijk een temperatuur voor mietjes! :-)
Tss, ja! :{w
  † In Memoriam † zondag 8 januari 2012 @ 14:16:20 #27
91830 MaximusTG
pi_106558358
Dat valt me dan op zich nog wel mee. Maar ik denk dat het weer zo'n aankoop zou zijn die je dan een paar keer gebruikt, en vervolgens weer allemaal plek in de kast inneemt.
Stonden een tijd terug bij het Kruidvat te koop.

Ben nog steeds van plan om, zodra ik een woning heb met een tuin die het toelaat, een houtoventje te bouwen. Van klei/leem. Simpele houten overkapping erover, schoorsteentje erop. Lijkt me zo leuk om te maken :D.
pi_106558859
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 13:22 schreef minilot het volgende:
Na enige research blijkt dat het ding ook maar ten hoogste 280 graden haalt, en dat vinden wij als puristen natuurlijk een temperatuur voor mietjes! :-)
_O- mijn oven gaat anders ook niet verder dan 250 (hetelucht).

@ Maximus, ik zou het eerder kant en klaar kopen maar ben dan ook niet zo'n zelfbouwer qua apparatuur..
Zijn die dingen niet ergens te koop?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_106560755
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 14:28 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

_O- mijn oven gaat anders ook niet verder dan 250 (hetelucht).

@ Maximus, ik zou het eerder kant en klaar kopen maar ben dan ook niet zo'n zelfbouwer qua apparatuur..
Zijn die dingen niet ergens te koop?
Het kan best hoor. Die van mij gaat volgens de knop tot 300, maar het zal wel iets lager liggen. Samen met een pizzasteen krijg je prima pizza's hoor :Y
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  maandag 9 januari 2012 @ 02:58:31 #30
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_106590378
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 19:42 schreef MaximusTG het volgende:
Kijk eens op pizzamaking.com, volgens mij staat daar een recept voor glutenvrije pizza. Vervelend zeg, zo'n glutenallergie!
Thanks!
Alleen wordt het nu nog lastiger :') ben er net achter gekomen dat ik allergie heb voor tomaat :').
pi_106592118
quote:
2s.gif Op maandag 9 januari 2012 02:58 schreef Zoheetik het volgende:

[..]

Thanks!
Alleen wordt het nu nog lastiger :') ben er net achter gekomen dat ik allergie heb voor tomaat :').
Maak dan een saus van gepureerde geroosterde rode paprika ;)
  † In Memoriam † maandag 9 januari 2012 @ 08:18:18 #32
91830 MaximusTG
pi_106592136
Poe, ook nog voor tomaten allergisch! Wat een pizzapech..
Maar alleen voor verse tomaten, of ook voor verwerkte, gekookte tomaten (blik & pakjes)?
  † In Memoriam † maandag 9 januari 2012 @ 10:57:43 #33
91830 MaximusTG
pi_106594724
@MI-etje:

Nog over de houtoven;
Ja, je kan het zo gek maken als je wil qua prefab houtovens. Een bouwpakket + tekening, een prefab koepel, een complete oven. Maar het lijkt mij nu juist zo leuk om er een zelf te bouwen. Ik denk dat ik dat wel zou kunnen, maar zoiets bouw je natuurlijk ergens waar je nog lang wil blijven wonen. Je kan echter ook veel goedkoper een houtoven bouwen. Van leem of klei (zoektermen "cob" of "adobe" oven). Je kan zo'n oven bouwen voor een klein deel van de kosten voor een stenen houtoven, en zelfs enkele onderdelen ervan hergebruiken mocht je ooit toch een stenen willen bouwen.
Waar het op neer komt is dat je een basis bouwt, op een verhoging, waar je eerst de bodem isoleert met een dikke laag stro en klei. Laagje zand erop. Chamottestenen neerleggen tot je de bodem van je oven vol hebt liggen. Sluit de de stenen op met nog meer klei en stro mengsel. Stort nu grof zand op de chamottestenen en vorm een halve bol. Bedek met kranten. Nu moet je de bol met leem gaan bedekken. Hoe meer lagen je aanbrengt hoe langer je oven de warmte vasthoudt. Afwerklaag kan bv van alleen klei. Als oven wat gedroogd is kan je een deurtje erin snijden, eventueel boog van steen ervoor. Schoorsteentje. Tijd laten drogen, en daarna voorzichtig vuurtjes erin stoken (o ja, wel het zand verwijderen natuurlijk ;) ). Oven bedekken met zeil tegen de regen, of er een houten afdakje boven bouwen.

Wil je een permanentere stenen oven, moet je aan de slag met allerlei dure isolatiematerialen, rockwool, perlite, vuurbestendige stenen en specie. En het is dus veel duurder.
pi_106594764
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 10:39 schreef minilot het volgende:
Hallo pizzaliefhebbers! Helaas geen glutenvrij tips, maar is wil tóch even iets delen.. Ik kwam dit vanmorgen toevallig als advertentie tegen in een kookblaadje:

[ afbeelding ]

Ik dacht: WTF?! :D Maar het bestaat echt! Zie vooral ook dit dit geweldige filmpje!


Alles aan dat filmpje is zó verkeerd dat het weer tof wordt! Die miniatuurbaksteentjes! Het rode lampje in de oven! :D :+ :')

(OT: Ik ga van de weeromstuit overmorgen pizza's bakken! Ik heb nog verschillende soorten gorgonzola in de koelkast, dus ik denk dat het 'witte' pizza's worden met kaas, peer en knoflook)
Had ik in 't vorige topic ook al gepost, en toen reageerde er niemand op :') :@ ;(
Ja doei.
  † In Memoriam † maandag 9 januari 2012 @ 11:09:46 #35
91830 MaximusTG
pi_106595036
:o ! Inderdaad! Wel een ander merk he?
pi_106595144
Ik zag die dingen afgelopen zaterdag in de Bijenkorf liggen. Naar de de Meyer pannen en Kitchenaid machines....
  † In Memoriam † maandag 9 januari 2012 @ 11:50:47 #37
91830 MaximusTG
pi_106596159
Cool filmpje van iemand die een lemen oven heeft gebouwd:

pi_106597937
@MaximusTG bedankt voor je hulp. De Pizza was erg lekker. Bodem was top, precies zoals bij de italiaan. Zat ook ook nog een klein beetje bloem aan de onderkant van de pizza, wat ik altijd erg lekker vind.
pi_106598424
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 10:59 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Had ik in 't vorige topic ook al gepost, en toen reageerde er niemand op :') :@ ;(
Sorry! Gemist. Ik maak vooral pizza's in de zomer dus ik was de topics een beetje uit het oog verloren. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_106599440
Haha, dat ovenfilmpje is leuk :) Ik twijfel soms nog wat tussen zo'n Breston-oven te kopen of een houtoven te bouwen. We hebben hier alleen geen klei in de grond, en vuurvaste stenen zijn peperduur.
  † In Memoriam † maandag 9 januari 2012 @ 15:42:23 #41
91830 MaximusTG
pi_106603169
Ja, cool he, en echt niet zo moeilijk volgens mij :). Klei kan je ook kopen volgens mij. Of zelfs premixed leem. Je kan het op een paar manieren doen, de manier met grote stenen en een ronde basis spreekt mij het meeste aan. Holle vorm en dan vullen met zand of gravel. Zou ik er een hokje naast bouwen voor hout.
Bestron of Ferrari oventje lijkt me meer een aanvulling op een houtoven (of andersom).

Dit is ook een leuke pagina : http://blog.sustainablog.(...)-outdoor-pizza-oven/

quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 12:55 schreef symantec12 het volgende:
@MaximusTG bedankt voor je hulp. De Pizza was erg lekker. Bodem was top, precies zoals bij de italiaan. Zat ook ook nog een klein beetje bloem aan de onderkant van de pizza, wat ik altijd erg lekker vind.
Leuk dat het gelukt is! Graag gedaan :).

[ Bericht 7% gewijzigd door MaximusTG op 09-01-2012 21:23:33 ]
  dinsdag 10 januari 2012 @ 15:49:29 #42
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_106644273
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 08:18 schreef MaximusTG het volgende:
Poe, ook nog voor tomaten allergisch! Wat een pizzapech..
Maar alleen voor verse tomaten, of ook voor verwerkte, gekookte tomaten (blik & pakjes)?
Er zit veel histamine in tomaten, maar misschien doen verse biologische het wel beter. (Bestrijdingsmiddelen zijn ook niet bevorderlijk)
En een dun laagje en voor de rest van de week histaminevrij eten, misschien dat dat een optie is.

Anders wordt het maar een broodje jonge kaas/mozzarella _O- .
pi_106649738
Kan 't niet zijn dat je misschien niet allergisch bent aan zelf gekweekte ofzo? Misschien een dom voorstel, maar ik weet wel dat sommige mensen die allergisch zijn aan garnalen enz eigenlijk allergisch zijn aan het bewaarprodukt dat erop zit...
  † In Memoriam † woensdag 11 januari 2012 @ 10:27:57 #44
91830 MaximusTG
pi_106673747
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 15:49 schreef Zoheetik het volgende:

[..]

Er zit veel histamine in tomaten, maar misschien doen verse biologische het wel beter. (Bestrijdingsmiddelen zijn ook niet bevorderlijk)
En een dun laagje en voor de rest van de week histaminevrij eten, misschien dat dat een optie is.

Anders wordt het maar een broodje jonge kaas/mozzarella _O- .
Maar dan heb je dus een histamine-allergie begrijp ik? Niet specifiek tomaat? Want veel mensen met een specifieke tomaten-allergie kunnen wel gekookte tomaten eten.
Zover ik weet zit er inderdaad histamine in sommige voedselproducten, maar speelt een stof die histamine vrij maakt in het lichaam een grotere rol. Die komt bv ook in tomaten voor.
Er zijn namelijk allerlei verschillende manieren waarop een stof een allergische reactie kan veroorzaken.
  † In Memoriam † vrijdag 13 januari 2012 @ 10:27:18 #45
91830 MaximusTG
pi_106753513
Vanavond bij mn ouders thuis weer pizza bakken! Gelukkig hebben ze ook een pizzasteen :D
pi_106753928
Hier wordt het weer een AH Excellent pizza...
Ben alleen thuis en dan nooit zin om iets te maken. Achjah ze smaken best aardig.
  † In Memoriam † vrijdag 13 januari 2012 @ 10:50:42 #47
91830 MaximusTG
pi_106754152
Ja, ik weet wat je bedoelt, maar dat is vooral een drempel waar je overheen moet. Als je dan eenmaal aan het koken bent dan is het al gauw weer leuk en de moeite waard.
pi_106755882
Piepkuiken is blij, eindelijk na veel gedoe een gasoven bemachtigd, nu lekker pizza en brood bakken.
eerste brood wat ik ga bakken is spelt.
pi_106756216
Ik ga vanavond ook weer eens, zag op 24kitchen een leuk recept voor saus in plaats van kant en klaar :) en we hebben een jaren 60 gasoven die gewoon aan en uit kan, dus lekker heet!
  † In Memoriam † vrijdag 13 januari 2012 @ 14:50:27 #50
91830 MaximusTG
pi_106762377
Zo, daarnet ff twee batches deeg gemaakt van 4 pizza's elk. Staat nu even in bulk in de koelkast, straks verdelen en oprollen en op aanrecht verder rijzen.
Niet helemaal zoals ik het normaal doe maar je moet je toch aanpassen aan waar je bent he:).
pi_106763290
Hoe lang laat je het dan rijzen? Ik dacht dat je maar max een half uur moest doen...
  † In Memoriam † vrijdag 13 januari 2012 @ 15:27:01 #52
91830 MaximusTG
pi_106763670
Een half uur maar?? Nee joh, dan moet er een berg gist bij zeker?
Normaal gesproken maak ik deeg een dag vantevoren, zet het direct in de koelkast en haal het een anderhalf uur voor het bakken uit de koelkast.
Nu staat het een paar uur in de koelkast en dan haal ik het twee uur voor het bakken eruit.
Door het in de koelkast te zetten gaat het rijzen een stuk langzamer en heeft het deeg meer tijd om smaak te ontwikkelen.
pi_106763773
Ja, er gaat wel gist door... misschien volgende keer een keer iets anders proberen :)

Saus wordt iig zongedroogde tomaatjes en tomatenpuree gepureerd :)
  † In Memoriam † vrijdag 13 januari 2012 @ 15:39:05 #54
91830 MaximusTG
pi_106764045
Check de link in mijn ondertitel anders eens. Complete handleiding.
pi_106764136
Ah, ik zit via de iPad, dus geen ondertitels... Maar kijk van de week wel even vanaf een pc :)
  † In Memoriam † vrijdag 13 januari 2012 @ 15:56:33 #56
91830 MaximusTG
pi_106765223
http://www.24kitchen.nl/r(...)zza-met-bietensalade

Oh, in het filmpje zegt ie een half uur trouwens :) en daar kneedt hij het ook gewoon met de hand
  † In Memoriam † vrijdag 13 januari 2012 @ 16:24:13 #58
91830 MaximusTG
pi_106765528
Ah, het is van Rudolph :P. Nou, een half uur is echt heel erg kort voor rijzen van brood of pizza. Daarom zit er ook zoveel gist in. Waar ik 1 teaspoon op 525 gram bloem gebruik, zit er in dat recept 7 gram (= > 2 teaspoons) gist op 350 gram bloem. Door de suiker werkt de gist ook nog eens extra snel.
Nou ja, werken zal het wel, maar je bodem zal niet veel smaak ontwikkelen.
pi_106766137
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 16:24 schreef MaximusTG het volgende:
Ah, het is van Rudolph :P. Nou, een half uur is echt heel erg kort voor rijzen van brood of pizza. Daarom zit er ook zoveel gist in. Waar ik 1 teaspoon op 525 gram bloem gebruik, zit er in dat recept 7 gram (= > 2 teaspoons) gist op 350 gram bloem. Door de suiker werkt de gist ook nog eens extra snel.
Nou ja, werken zal het wel, maar je bodem zal niet veel smaak ontwikkelen.
Ik gebruik ook altijd 7 gram op 350 gram bloem, maar dan is een half uur echt te kort voor een goed luchtig deeg. Is sowieso veel minder lekker bij zo'n korte rijstijd, lijkt me.
pi_106766554
Nou, heb het net gemaakt en heb het in de koelkast gelegd, gasten komen pas over een tijdje. Wel plakkerig deeg, kan me niet herinneren dat het de vorige keer (met een ander recept) ook zo was... Heb maar extra bloem toegevoegd, maar wilde ook niet te lang blijven kneden..
  † In Memoriam † vrijdag 13 januari 2012 @ 19:51:42 #61
91830 MaximusTG
pi_106773869
En, hoe was het? Onze 8 pizza's waren iig erg lekker! Ouders hebben wel een mooie oven > 300 graden. Zo pats boem achter elkaar gebakken, met champignons, uien, paprika, ham, salami, mozzarella en wat olijven.
pi_106775385
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 19:51 schreef MaximusTG het volgende:
En, hoe was het? Onze 8 pizza's waren iig erg lekker! Ouders hebben wel een mooie oven > 300 graden. Zo pats boem achter elkaar gebakken, met champignons, uien, paprika, ham, salami, mozzarella en wat olijven.
Op de unif hebben ze een oven die tot boven de 1500 gaat. Moet wel een uurtje opwarmen maar ben echt benieuwd hoe snel je daarin een pizza bakt :P. Zonder 'm te verdampen natuurlijk...

Ga btw je recept in je sig eens proberen, ben benieuwd!

[ Bericht 4% gewijzigd door tony_clifton- op 13-01-2012 20:38:16 ]
pi_106779130
Eh, de lekkerste is een simpele wat mij betreft:
- Zlefgemaakt tomatensausje, neutraal.
- Dunne plakjes knoflook
- Buffelmozarella ( goed uitgelekt)
- Verse tomaat, goed rijpe coeur de boeuf ( die is niet zo vochtig, anders drijft de pizza weg
- Na het bakken verse basilicum erop

Een andere lekkere is:
- Goede gekookte ham
- Artisjokhart
- Gegrild rode paprika

Een bijzondere:
- Pizzabodem zonder tomatensaus maar wat vanillesaus
- Bosvruchten.

Ik denk dat een heel hete oven misschien wel het belangrijkste is voor voor alle pizza's...
Whatever...
  † In Memoriam † zaterdag 14 januari 2012 @ 21:35:38 #64
91830 MaximusTG
pi_106814512
Lekkere combi's ja, ik hou ook van niet te volle pizza's. Snij alles ook altijd lekker dun.
Hete oven en goed 'nat' deeg is de beste combinatie.
pi_106815323
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 19:51 schreef MaximusTG het volgende:
En, hoe was het? Onze 8 pizza's waren iig erg lekker! Ouders hebben wel een mooie oven > 300 graden. Zo pats boem achter elkaar gebakken, met champignons, uien, paprika, ham, salami, mozzarella en wat olijven.
Lekker! Mooi krokant en stevig deeg, was gewoon uit de hand te eten en ik had een hele bakplaat gemaakt en vaak wordt ie dan toch een beetje slap in het midden, maar deze dus niet :)

Ene kant met rauwe ham en geitenkaas, andere met salami en mozzerella :9 en van wat over was nog een vegetarische.
pi_106815620
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 21:35 schreef MaximusTG het volgende:
Lekkere combi's ja, ik hou ook van niet te volle pizza's. Snij alles ook altijd lekker dun.
Hete oven en goed 'nat' deeg is de beste combinatie.
Yup, een pizza moet niet te vol liggen, anders wordt hij zacht en soppig.
Whatever...
  zaterdag 14 januari 2012 @ 22:14:10 #67
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_106815834
Als je zo'n joekel van een plaatpizza maakt kun je hem wel prima volgooien mits je de bodem voorbakt. De bodem is dan toch meer broodachtig...
  † In Memoriam † zaterdag 14 januari 2012 @ 22:15:47 #68
91830 MaximusTG
pi_106815901
Dan kan het inderdaad wel ja. Heb je een meer Amerikaanse dikke bodem.
  zondag 15 januari 2012 @ 09:34:09 #69
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_106825897
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 10:27 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Maar dan heb je dus een histamine-allergie begrijp ik? Niet specifiek tomaat? Want veel mensen met een specifieke tomaten-allergie kunnen wel gekookte tomaten eten.
Zover ik weet zit er inderdaad histamine in sommige voedselproducten, maar speelt een stof die histamine vrij maakt in het lichaam een grotere rol. Die komt bv ook in tomaten voor.
Er zijn namelijk allerlei verschillende manieren waarop een stof een allergische reactie kan veroorzaken.
Goedzo jij snapt 't. Ik dacht ik maak er even voor het gemak tomaten-allergie van omdat het hier nou eenmaal om tomaten ging. Ik ben er zelf nog niet uit of het om een allergie of intolerantie gaat. Ik gok het tweede. Maar dat is lastig te bepalen.

Voor de geinteresseerden:
Iedereen heeft een bepaalde hoeveelheid histamine in zijn bloed. Histamine is een hormoon dat te maken heeft met je bloedcirculatie en van een teveel zetten je bloedvaten en organen uit. De organen die het meeste aangetast zijn heb je dan het meeste last van. Blijkbaar zijn dat bij mij m'n hersenen en m'n hart... Was van een beetje tomaat echt 3 dagen ziek (maar had ook soja gehad waar ook veel histamine in zat).
pi_106827456
Er stond trouwens een flammkuchen in de Allerhande van deze maand, met dezelfde ingrediënten (verhoudingen heb ik niet vergeleken) als jouw recept, MTG (+ een snufje nootmuskaat). Wie weet wordt zo'n ding nog mainstream.
  † In Memoriam † zondag 15 januari 2012 @ 20:52:02 #71
91830 MaximusTG
pi_106846247
quote:
2s.gif Op zondag 15 januari 2012 09:34 schreef Zoheetik het volgende:

[..]

Goedzo jij snapt 't. Ik dacht ik maak er even voor het gemak tomaten-allergie van omdat het hier nou eenmaal om tomaten ging. Ik ben er zelf nog niet uit of het om een allergie of intolerantie gaat. Ik gok het tweede. Maar dat is lastig te bepalen.

Voor de geinteresseerden:
Iedereen heeft een bepaalde hoeveelheid histamine in zijn bloed. Histamine is een hormoon dat te maken heeft met je bloedcirculatie en van een teveel zetten je bloedvaten en organen uit. De organen die het meeste aangetast zijn heb je dan het meeste last van. Blijkbaar zijn dat bij mij m'n hersenen en m'n hart... Was van een beetje tomaat echt 3 dagen ziek (maar had ook soja gehad waar ook veel histamine in zat).
Ja, ik weet wel het een en ander van dat soort dingen. Lijkt me erg vervelend zo'n allergie..
Je leest wel eens van mensen die altijd zo'n Epipen mee hebben, omdat ze anders in een dodelijke anafylactische shock kunnen raken.

@vriendelijkevriend:
Grappig, ben een echte trendsetter blijkt wel weer ;). Maar Flammkuchen zijn natuurlijk allang mainstream, alleen niet in NL :p.
pi_106854536
Mijn creaties van vanavond:)

http://imageshack.us/photo/my-images/829/pizza1b.jpg (copy/paste deze link)

http://imageshack.us/photo/my-images/849/pizza2v.jpg (copy/paste deze link)
  maandag 16 januari 2012 @ 22:32:54 #73
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_106892272
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 20:52 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Ja, ik weet wel het een en ander van dat soort dingen. Lijkt me erg vervelend zo'n allergie..
Je leest wel eens van mensen die altijd zo'n Epipen mee hebben, omdat ze anders in een dodelijke anafylactische shock kunnen raken.

@vriendelijkevriend:
Grappig, ben een echte trendsetter blijkt wel weer ;). Maar Flammkuchen zijn natuurlijk allang mainstream, alleen niet in NL :p.
Juh dat hoef ik gelukkig niet, maar ik heb wel uitvalverschijnselen gehad. Dat kwam best vaak voor, sinds het dieet nog maar 1x. Vooruitgang :). Ik voelde het toen ook aankomen had het kunnen voorkomen maar ja...
Er zijn wel antihistaminica (worden bijv. gebruikt bij hooikoorts) maar ik weet niet of dat werkt bij voeding.

Afijn. Ik verdiep me nu maar in brood bakken :D.
  † In Memoriam † dinsdag 17 januari 2012 @ 09:00:30 #74
91830 MaximusTG
pi_106901598
Ach ja, brood bakken is ook leuk :). En met 'mijn' pizzarecept kan je ook een lekkere focaccia of ciabatta bakken hoor :).
  dinsdag 17 januari 2012 @ 11:20:03 #75
238882 Spartagek
meestal gewoon gek
pi_106904992
Tussendoortje :
In een ver verleden heb ik bij domino's van die cinnarolls gehad.
Heeft iemand een idee, of recept daarvan ?

In mijn herinnering waren het broodjes, met suiker en kaneel, maar ik heb ze nog niet kunnen reproduceren helaas

http://dominos.thuisbezorgd.nl/details.php?prods=01AB1579787AB379

[ Bericht 25% gewijzigd door Spartagek op 17-01-2012 11:28:06 ]
pi_106905065
Kan je beter hier vragen denk ik:

Brood bakken in de oven #6: op zoek naar meel!
Ja doei.
  dinsdag 17 januari 2012 @ 11:29:26 #77
238882 Spartagek
meestal gewoon gek
pi_106905296
Ze worden van het pizzadeeg gemaakt, allee met wat extra toevoegingen

http://dominos.thuisbezorgd.nl/details.php?prods=01AB1579787AB379
  † In Memoriam † dinsdag 17 januari 2012 @ 11:31:49 #78
91830 MaximusTG
  dinsdag 17 januari 2012 @ 11:38:04 #79
238882 Spartagek
meestal gewoon gek
pi_106905544
Ik had ook deze gevonden

Ga beiden eens uitproberen, Thnx

edit :
En een grote look a like is deze :

http://www.copykat.com/2009/07/09/dominos-cinnastix/

[ Bericht 40% gewijzigd door Spartagek op 17-01-2012 12:12:27 ]
pi_106906672
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 08:54 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Ja, dat staat er op. Er staat dan op "farina di grano tenero tipo 00"
Maar zorg wel dat er niet al gist in zit. Dat zit in sommige pakken in de supermarkt.
Ook is tipo 00 niet altijd de beste keuze als je niet in een hele hete oven bakt. Bij de boerenbond/welkoop verkopen ze een assortiment aan broodmixen, maar ook gewoon bloemsoorten. Met de "Frans krokant" of "Surfina" krijg je goede resultaten.

Mijn oven gaat maar tot ~250C, dus Tipo 00 is dan niet aan te raden? Oh, en de Plus heeft geen Tipo 00, althans niet kunnen vinden.

Welke is aan te raden bij een oven van max 250C?
  † In Memoriam † dinsdag 17 januari 2012 @ 12:25:48 #81
91830 MaximusTG
pi_106906865
Het kan wel hoor, alleen is het niet perse de bloem die het beste resultaat in je oven geeft. Denk niet dat je bij je supermarkt een goede bloem gaat vinden. Dat zit allemaal in die broodmixen. Losse bloem is meestal patentbloem, of gewone tarwebloem.
Zoals ik dus zei, ga naar de Welkoop/BB en haal daar een zak Frans Krokant. Heerlijke pizza's. Of je moet van internet gaan bestellen.
pi_106906950
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 12:25 schreef MaximusTG het volgende:
Het kan wel hoor, alleen is het niet perse de bloem die het beste resultaat in je oven geeft. Denk niet dat je bij je supermarkt een goede bloem gaat vinden. Dat zit allemaal in die broodmixen. Losse bloem is meestal patentbloem, of gewone tarwebloem.
Zoals ik dus zei, ga naar de Welkoop/BB en haal daar een zak Frans Krokant. Heerlijke pizza's. Of je moet van internet gaan bestellen.
Bestellen lukt niet meer, wil vandaag al een pizza bakken namelijk :)
Welkoop/BB zegt mij niks.

Moet toch iets van de supermarkt :) Anyways, thanks!
  † In Memoriam † dinsdag 17 januari 2012 @ 12:33:06 #83
91830 MaximusTG
pi_106907093
Welkoop niet nee? http://www.boerenbond-welkoop.nl/pagina/locations.html?search=A

Hebben heel veel filialen..
Supermarkt..nou ja, je zou nog een andere supermarkt kunnen proberen. Soms hebben ze wel pizzabloem. Let wel op dat er dan niet al gist in zit.

Edit: Als mijn google skills me niet in de steek laten dan is dit voor jou wel te bereiken:

http://www.molenderoos.nl/

google username,twitteraccount, website staat daar vermeldt, whois, adres. Big Brother is watching you ;)

[ Bericht 19% gewijzigd door MaximusTG op 17-01-2012 12:51:18 ]
  † In Memoriam † donderdag 19 januari 2012 @ 20:34:11 #85
91830 MaximusTG
pi_107004045
As we speak pizzadeeg aan het maken :9
pi_107004412
komt alleen 5 euro verzendkosten bij :p das tog wel weer veel van het goede.. zouden ze zoiets niet bij ekoplaza hebben? die zit hierachter
  † In Memoriam † donderdag 19 januari 2012 @ 20:56:25 #88
91830 MaximusTG
pi_107004916
Dat is precies de Frans Krokant waar ik het hierboven al over had. Bij de Welkoop/BB te koop :).
pi_107004965
Jah maar die hebben ze dus niet in Den Haag...
  † In Memoriam † donderdag 19 januari 2012 @ 21:01:14 #90
91830 MaximusTG
pi_107005103
In Poeldijk zit er een.. Maar weet niet of dat makkelijk te bereiken is voor je? Ligt er een beetje aan waar in Den Haag je woont. Fiets of auto?
Is een beetje het nadeel aan zware dingen bestellen via internet. Beetje zonde van de verzendkosten..
Moet je eigenlijk meer tegelijk bestellen. Maar dan moet je dat wel weer binnen afzienbare tijd opmaken.
pi_107005134
Zondag weer! En ik ga 't dit keer met MTC's deeg proberen!
Dit keer maar weer met gewoon tipo00, want volkoren wil voor geen meter ;(
Ja doei.
  † In Memoriam † donderdag 19 januari 2012 @ 21:05:01 #92
91830 MaximusTG
pi_107005264
Als je mijn deeg bedoelt; tis met een G :P. Succes iig! En LieLie ook natuurlijk! Wel foto's maken he:D?

edit: @peerte: volgens de site van Soezie is Cook & Co ook een verkooppunt van hun producten. Weet niet of ze alles hebben, maar er zit er iig ook een in Den Haag.
pi_107006261
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 21:05 schreef MaximusTG het volgende:
Als je mijn deeg bedoelt; tis met een G :P. Succes iig! En LieLie ook natuurlijk! Wel foto's maken he:D?

edit: @peerte: volgens de site van Soezie is Cook & Co ook een verkooppunt van hun producten. Weet niet of ze alles hebben, maar er zit er iig ook een in Den Haag.
Ik vergeet dat altijd en ik vind ook dat ze er altijd een beetje hetzelfde uitzien :P
Maar we hebben nu een nieuwe camera, dus zal er misschien aan denken!
  † In Memoriam † donderdag 19 januari 2012 @ 21:35:42 #94
91830 MaximusTG
pi_107006806
Ik wil nog altijd een keer een goed filmpje maken van het deeg maken en pizza bakken, maar heb geen goede filmcamera.. Of een cameraman:p. Misschien maak ik ook wel deeg morgen. Voor zondag of zo.
pi_107006902
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 21:35 schreef MaximusTG het volgende:
Ik wil nog altijd een keer een goed filmpje maken van het deeg maken en pizza bakken, maar heb geen goede filmcamera.. Of een cameraman:p. Misschien maak ik ook wel deeg morgen. Voor zondag of zo.
Cameravrouw dan?
  † In Memoriam † donderdag 19 januari 2012 @ 21:45:35 #96
91830 MaximusTG
pi_107007317
Die heeft daar geen zin in :p. Die eet alleen de pizza op:p.
Maar ze vindt mn pizza's wel lekkerder dan die van Domino's, en even lekker als van de Italiaan. Dus dat is wel weer lief O+
pi_107007379
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 21:45 schreef MaximusTG het volgende:
Die heeft daar geen zin in :p. Die eet alleen de pizza op:p.
Maar ze vindt mn pizza's wel lekkerder dan die van Domino's, en even lekker als van de Italiaan. Dus dat is wel weer lief O+
Haha, dat is belangrijker ja :D
pi_107011040
Mijn allereerste ervaring met pizza's maken/bakken :)

Gewoon simpel tarwebloem gebruikt uit de supermarkt.

Tomatensaus, kaas, stukjes kip, mais, champignons en ui.




Ik had genoeg deeg voor 2 grote pizza's, mijn tweede pizza:
Tomatensaus, shoarma (zelf gemaakt), knoflooksaus en kaas.


Ik had van mijzelf niet verwacht dat het zo goed zou smaken en dat ik de deeg zo dun zou kunnen krijgen :)

Minpuntje: Het was in het midden wat soppig.
  † In Memoriam † vrijdag 20 januari 2012 @ 08:34:05 #99
91830 MaximusTG
pi_107019274
Nou, best goed gelukt dan toch? Toppings zijn niet helemaal mijn ding, maar dat is persoonlijk natuurlijk ;). Soppig icm jouw toppings lijkt me vrij onontkoombaar. Je hebt en tomatensaus en knoflooksaus, kaas en shoarma. Allemaal best veel vocht.
In mn eerdere post noemde ik nog een molen die volgens mij bij jou in de buurt zit. Misschien voor de volgende keer.
pi_107020217
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 08:34 schreef MaximusTG het volgende:
Nou, best goed gelukt dan toch? Toppings zijn niet helemaal mijn ding, maar dat is persoonlijk natuurlijk ;). Soppig icm jouw toppings lijkt me vrij onontkoombaar. Je hebt en tomatensaus en knoflooksaus, kaas en shoarma. Allemaal best veel vocht.
In mn eerdere post noemde ik nog een molen die volgens mij bij jou in de buurt zit. Misschien voor de volgende keer.
Ja, gelezen, top, thanks. Echter te lui geweest om er langs te rijden :P

Voor de eerste keer vind ik het ook goed gelukt, ben tevreden. Volgende keer pepers er op, pittig :P
  vrijdag 20 januari 2012 @ 09:54:02 #101
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_107020568
Na dit topic een hele tijd in mijn AT te hebben gehad moet ook ik er eens aan geloven om zelf eens een pizza proberen te maken. Ik heb een pizzasteen, fornuis met oven en zin in een lekkere pizza!

Ik lees hier dat ik het beste bloem kan halen bij de Boerenbond (Frans Krokant?) Moet ik ook bepaalde soort gist hebben?

Ga zo ook even kijken wat voor tomatensaus ik er op doe.
pi_107020620
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 09:54 schreef mime_negert het volgende:
Na dit topic een hele tijd in mijn AT te hebben gehad moet ook ik er eens aan geloven om zelf eens een pizza proberen te maken. Ik heb een pizzasteen, fornuis met oven en zin in een lekkere pizza!

Ik lees hier dat ik het beste bloem kan halen bij de Boerenbond (Frans Krokant?) Moet ik ook bepaalde soort gist hebben?

Ga zo ook even kijken wat voor tomatensaus ik er op doe.
Je kunt gewoon droge gist gebruiken. In van die kleine zakjes.
  † In Memoriam † vrijdag 20 januari 2012 @ 09:58:41 #103
91830 MaximusTG
pi_107020655
Ja, wat LieLie zegt. Of je haalt meteen zo'n grote verpakking bij de BB. Denk serieus dat qua algemene verkrijgbaarheid, de bloemen van Soezie idd de beste zijn die je op veel plekken makkelijk kunt krijgen. Supermarkten is niks, natuurwinkels ook niet altijd, alleen biologisch. Internet is duur qua versturen. Of je moet een molen met winkel in de buurt hebben.
pi_107020672
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 09:58 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, wat LieLie zegt. Of je haalt meteen zo'n grote verpakking bij de BB. Denk serieus dat qua algemene verkrijgbaarheid, de bloemen van Soezie idd de beste zijn die je op veel plekken makkelijk kunt krijgen. Supermarkten is niks, natuurwinkels ook niet altijd, alleen biologisch. Internet is duur qua versturen. Of je moet een molen met winkel in de buurt hebben.
Of een Sligro, maar daar moet je ook net weer een pasje voor hebben ;)
  vrijdag 20 januari 2012 @ 10:02:12 #105
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_107020717
Heb een Boerenbond en een Sligro (inclusief pasje) in de buurt. Denk dat ik zo even langs de Boerenbond rij voor bloem en gist.

Damn, wat heb ik er zin in. Hoop dat ik morgenavond een lekkere pizza heb!
pi_107020819
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 08:34 schreef MaximusTG het volgende:
Nou, best goed gelukt dan toch? Toppings zijn niet helemaal mijn ding, maar dat is persoonlijk natuurlijk ;). Soppig icm jouw toppings lijkt me vrij onontkoombaar. Je hebt en tomatensaus en knoflooksaus, kaas en shoarma. Allemaal best veel vocht.
In mn eerdere post noemde ik nog een molen die volgens mij bij jou in de buurt zit. Misschien voor de volgende keer.
Dat.

En jezus wat aan kaas! :o

Als hier verder mee gaat experimenteren (met pizza dus), probeer het dan vooral ook eens 'minimalistischer'! En laat dan ook eens de volvette dikke kaaslaag weg, maar probeer wat grana padano of parmezan ofzo ;)
Ja doei.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 10:09:27 #107
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_107020872
Wat is jullie favoriete topping?

Omdat ik van pittig hou zit ik zelf te denken aan salami, pepers, ui, paprika en champignons.
pi_107021086
Ik hou ook wel van wat pit, dus ik maak de saus vaak al wat pittiger met wat chilipoeder en worchestersaus.
Verder hebben we vaak grada padano, mozzarella en gorgonzola. En gegrilde paprika, (rode) ui en champignons. Qua vlees parmaham, salami of een andere pittige worst (fuet). En vervolgens gaat niet alles er tegelijk op ;) maar bijv mozzarella, ham en champignons, of grada, ui, paprika en worst.
  † In Memoriam † vrijdag 20 januari 2012 @ 10:38:06 #109
91830 MaximusTG
pi_107021521
Ik doe meestal dezelfde dingen op mn pizza's ; tomatensaus (heel dun), soms dan een klein beetje parmezaan, salami en/of ham. Dunne uiringen, paprika, champignons. Soms dan dunne schilfers Spaanse peper. Tot slot wat blokjes mozzarella. Ook niet teveel, ongeveer 3 pizza's per bolletje.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 12:32:44 #110
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_107024721
Zo, ben net terug van de inkopen.

Heb bij de boerenbond een zak Frans Krokant (het merk is Soezie, kan een hoop zoeken schelen 8-) ) en heb een zakje Bruggeman instant gist meegenomen.

Vanavond ga ik het deeg maken voor morgen.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 20:01:54 #111
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_107040525
Ik gebruik MaximusTG's recept uit zijn ondertitel. Kan ik dan gewoon de verhoudingen uit de eerste tabel aanhouden met mijn Frans Krokant bloem?
  † In Memoriam † vrijdag 20 januari 2012 @ 20:26:29 #112
91830 MaximusTG
  vrijdag 20 januari 2012 @ 21:38:53 #113
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_107045970
Deeg staat in de koelkast, saus is gemaakt en staat ook in de koelkast. Morgen eerst nog even werken en dan kan ik met het deeg gaan worstelen.

Als het me bevalt moet ik maar eens op zoek gaan een andere mixer, deze had er maar moeilijk mee.
pi_107047508
Een van de pizza's!

  vrijdag 20 januari 2012 @ 22:35:50 #115
238882 Spartagek
meestal gewoon gek
pi_107049025
Expirimentje met plaatpizza
voor de "zekerheid" met supermarktbloem, maar volgende keer gewoon weer met de vertrouwde Soezie Frans Krokant











Gaat hem wel worden in de electro-oven volgende week, als ik voor de familie mag gaan bakken

< leuk, een vrouw die opschept, en iedereen wil dan mee-eten ... ik voorzie overwerk voor mijn Bestron & de oven ... >
pi_107072454
Hier staat ook deeg in de koelkast O+ is 't al morgen? O+
Ja doei.
pi_107073984
Fuck de tering. Heb voor bijna niks een Bestron Pizza oven op de kop kunnen tikken, en niet de nieuwste, nee het oude model _O_ _O_ Wat een bazending, en wat kan dit ding loeiheet ipv de andere. Icm de tipo 00 meel van de AH staat ie nu al een paar dagen garant voor de beste pizzas.
  zondag 22 januari 2012 @ 09:58:56 #118
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_107089260
Mijn eerste pizza:


Maar wat een werk om de pizza van het aanrecht op de steen te krijgen. Iemand hier nog tips voor?
Verder moet ik ook nog veel oefenen om een mooie ronde bodem te maken.
pi_107089388
Even een halve maan van plexihout uitzagen, met handgreep, en klaar is u.
  † In Memoriam † zondag 22 januari 2012 @ 11:48:01 #120
91830 MaximusTG
pi_107090867
En, was ie ook lekker mime_negert? Je hebt een schieter nodig, een pizzaschep. Kan je kopen, maar er staat in mijn ondertitel ook een pdf met tekening van zo'n schep. Kan je er zelf een maken.
  zondag 22 januari 2012 @ 19:46:26 #121
22930 Wolve000
Het loopt wel los
pi_107109941
motorbloempje hier :P

Ze gaan zo de oven in, maar wat is het deeg fijn zeg! O+ O+

En we hebben een pizza met gecarameliseerde rode ui (met wat port), gorgonzola en prosciuto O+

en de andere is met geitenkaas, wat groente en prosciuto! Ben benieuwd!
NT650V - XJR1300 - R1100GS - GTR1000 - XL600R - ZZR600
  † In Memoriam † zondag 22 januari 2012 @ 19:52:52 #122
91830 MaximusTG
pi_107110209
Lekker hoor!
Hier waren ze ook weer heerlijk! Was gisteren niet thuis, dus kon het pas vanmiddag maken. Maar heb er een paar lepeltjes zuurdesem door gedaan, voor ik die ververste. Voor snellere smaakontwikkeling :).

Fotoooo:



pi_107114015
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 19:52 schreef MaximusTG het volgende:
Lekker hoor!
Hier waren ze ook weer heerlijk! Was gisteren niet thuis, dus kon het pas vanmiddag maken. Maar heb er een paar lepeltjes zuurdesem door gedaan, voor ik die ververste. Voor snellere smaakontwikkeling :).

Fotoooo:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ziet er goed uit!

Maarreh, nu heb ik er voor je aan gedacht om foto's te maken, maar ik heb nog geen oeh's en aah's gehoord ;)
pi_107114238






Was lekker, en de bodem goed gelukt! Nu nog een oven die heter wordt dan 230 graden :') ;(
Ja doei.
  † In Memoriam † zondag 22 januari 2012 @ 21:11:34 #125
91830 MaximusTG
pi_107114771
quote:
1s.gif Op zondag 22 januari 2012 21:00 schreef LieLie het volgende:

[..]

Ziet er goed uit!

Maarreh, nu heb ik er voor je aan gedacht om foto's te maken, maar ik heb nog geen oeh's en aah's gehoord ;)
Ooooh... Aaaah...! Helemaal gemist!! Lekker hoor :).

Die van motorbloempje ziet er ook goed uit!
  zondag 22 januari 2012 @ 21:51:54 #126
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_107117628
Ik koop altijd een kant-en-klare bodem van de appie (althans, zo'n rol die je uit moet rollen en de saus erover moet doen).

dan bak ik shoarma met ui en paprika op en tief ik dat eroverheen, even in de oven en dan Knalhard veel knoflooksaus en gaan. Heerly
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_107118025
Even voor de luiheid, waar doe je die zuurdesem er voor in? Merk je echt het verschil ipv de gist?
  † In Memoriam † maandag 23 januari 2012 @ 08:28:41 #128
91830 MaximusTG
pi_107128985
Nee, in mijn laatste pizza zit gewoon gist, maar daarnaast een klein beetje desem.
Zuurdesem is een combinatie van wilde gisten en melkzuurbacterien. Je kan idd ook een pizza maken met alleen maar zuurdesem, maar dat is lastiger, omdat elke zuurdesem anders is. De een rijst snel, de andere langzamer. Je kan het dus niet makkelijk in een tijdsschema gooien. Soms wordt er daarom commerciele gist doorheen gemengd.
Zuurdesem geeft brood en pizza een hele eigen smaak, ik vind het erg lekker. Daarnaast vind ik het ook leuk dat je door zuurdesem te gebruiken weer een ingredient minder nodig hebt. In feite zit er dan namelijk alleen bloem, water en zout in je deeg :).

Dit is mijn desem, die heb ik gisteren ververst, en die heeft vannacht buiten de koelkast gestaan:


  maandag 23 januari 2012 @ 11:27:36 #129
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_107132698
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 11:48 schreef MaximusTG het volgende:
En, was ie ook lekker mime_negert? Je hebt een schieter nodig, een pizzaschep. Kan je kopen, maar er staat in mijn ondertitel ook een pdf met tekening van zo'n schep. Kan je er zelf een maken.
Het smaakte geweldig!
  † In Memoriam † maandag 23 januari 2012 @ 11:36:05 #130
91830 MaximusTG
pi_107132994
Mooi om te horen! Was het voor jou ook zo'n openbaring als voor mij, toen ik de eerste keer zo'n pizza maakte? Dat was zo'n mooi moment. Toen ik voor het eerst op kamers ging wel vaker geprobeerd om pizza te maken, maar het bleven altijd uitgerolde, iets te dikke en compacte bodems met een te zware saus en teveel toppings. Smaak van bodem was ook niet om naar huis te schrijven. Gebakken in zo'n niet warm genoege combi-oven.
Tot ik er een keer echt onderzoek naar ging doen! Oh, wat was dat lekker. En nu ben ik zo ver dat het maken van het deeg echt routine is geworden. 3/4 deeg in de kom, zout, gist, roeren, rest bloem in ander bakje, water in kom. Roeren. Bord erbovenop, wachten, kneden, rest bloem, rusten, klaar!

Verder ben ik normaal niet zo fanatiek hoor :p.
pi_107133025
Ik voel me bijna verplicht een zuurdesempizza te maken, ik kreeg gisteren van m'n lieve buurmeisje een beginnetje voor een "Herman" vriendschapskoek/cake/brood: een bakje melk+bloem+suiker+gist dat deels door weet-ik-veel-hoeveel honderden kinderen aan elkaar is doorgegeven. Als daar ondertussen geen spannende gisten in leven...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  † In Memoriam † maandag 23 januari 2012 @ 11:42:31 #132
91830 MaximusTG
pi_107133178
Mwa, ach, voor mensen met smetvrees is Herman een hel ja, maar verder.. Het wordt natuurlijk allemaal ontzettend verdund. Reken maar eens terug hoeveel er nog van de twee mensen voor jij em kreeg inzit :). Tenzij je gelooft in homeopathie, dan is Herman natuurlijk een nachtmerrie :D. (oh nee, dan moeten ze Herman 'gepotentieerd' hebben.
pi_107188871








pi_107189013
hmmmmm, pizza's _O_
pi_107189359
Fraai, LHO!
pi_107220733
Hoe lang kan je pizzadeeg eigenlijk in de koelkast bewaren?
pi_107230147
quote:
5s.gif Op woensdag 25 januari 2012 16:05 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Hoe lang kan je pizzadeeg eigenlijk in de koelkast bewaren?
Pfoe, wel een aantal dagen geloof ik. Alleen dat heeft wel consequenties voor de smaak en structuur. Ik vind het zelf bijvoorbeeld niet zo fijn dat er een sterkere gist-smaak aan komt, maar sommige mensen vinden dat juist wel lekker.

Maar ik denk dat Maximus hier beter antwoord op kan geven ;)
  † In Memoriam † woensdag 25 januari 2012 @ 22:44:30 #138
91830 MaximusTG
pi_107238538
Nou, je antwoord klopt anders wel hoor ;). Alleen zou ik niet zeggen dat het een sterke gistsmaak is. Er ontstaan veel meer smaken in het deeg. Hoe langer je het van plan bent te bewaren in de koelkast, hoe minder gist je toe hoeft te voegen.
Maar denk dat een dag of 3 toch wel de max is. Langer blijft nog wel even eetbaar. Maar de structuur wordt wel minder doordat het glutennetwerk wordt afgebroken.
pi_107374092
Toch maar 5 kg. Frans krokant van Soezie besteld op internet, geen zin om er een eind voor te rijzen. Ben benieuwd!
Nu doe ik meestal mozarella uit een zakje of een bolletje op m'n pizza, maar dat is best duur qua prijs/hoeveelheid verhouding. Koopt er iemand ook in grootverpakkingen kaas voor op de pizza, en zo ja wat voor?
  † In Memoriam † zondag 29 januari 2012 @ 21:34:02 #140
91830 MaximusTG
pi_107378303
Haha, je zei "rijzen". Pun intended :p? Grootverpakkingen kaas? Lijkt me voor thuisgebruik niet handig ivm houdbaarheid. Of zou je mozzarella kunnen invriezen? Nog nooit geprobeerd iig.

Edit: schijnbaar kan het wel. Mozzarella kan je in van die staven kopen. Maar een bolletje van 125 gram kost geloof ik maar 50 cent bij de Aldi. Dat valt toch wel mee?

[ Bericht 32% gewijzigd door MaximusTG op 29-01-2012 21:40:25 ]
pi_107414944
hahaha waar het hart vol van is.........
Maar dat klinkt inderdaad niet zo duur, ik kom eigenlijk nooit bij aldi/lidl, maar kan er wel ff langsgaan om wat mozarella in te slaan, slim !

[ Bericht 2% gewijzigd door peerte op 30-01-2012 20:41:24 ]
pi_107417781
Ja of de euroshopper van de AH. Als we dan toch voor de niet-buffel variant gaan.
  † In Memoriam † maandag 30 januari 2012 @ 21:28:15 #143
91830 MaximusTG
pi_107417791
Ja, volgens mij is de euroshopper mozzarella ook niet zo duur. Maar goed, je moet natuurlijk wel onderscheid maken in kwaliteit. En echte buffelmozzarella is het allebei niet natuurlijk.
Hangt er ook een beetje vanaf hoeveel je er op doet he.

edit: hehe
  maandag 30 januari 2012 @ 22:25:01 #144
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_107420861
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 11:36 schreef MaximusTG het volgende:
Mooi om te horen! Was het voor jou ook zo'n openbaring als voor mij, toen ik de eerste keer zo'n pizza maakte? Dat was zo'n mooi moment. Toen ik voor het eerst op kamers ging wel vaker geprobeerd om pizza te maken, maar het bleven altijd uitgerolde, iets te dikke en compacte bodems met een te zware saus en teveel toppings. Smaak van bodem was ook niet om naar huis te schrijven. Gebakken in zo'n niet warm genoege combi-oven.
Tot ik er een keer echt onderzoek naar ging doen! Oh, wat was dat lekker. En nu ben ik zo ver dat het maken van het deeg echt routine is geworden. 3/4 deeg in de kom, zout, gist, roeren, rest bloem in ander bakje, water in kom. Roeren. Bord erbovenop, wachten, kneden, rest bloem, rusten, klaar!

Verder ben ik normaal niet zo fanatiek hoor :p.
Openbaring? Nee, zo zou ik het niet willen noemen ;)

Sinds ik op mezelf woon ben ik meer gaan koken. Probeer gezond te eten en zoveel mogelijk zelf maken past daar goed bij. Je weet tenslotte wat je wat je gebruikt.

Zit te denken om een pizzaoven te kopen. Zat aan een Bestron te denken omdat deze maar rond de ¤ 60,- zit. In deze reeks is er ook over een modificatie van deze oven gesproken. Heeft iemand hier een link van? En is dit de moeite waard om toe te passen?

Vrijdag ga ik weer bakken, kijk er weer naar uit!
  † In Memoriam † maandag 30 januari 2012 @ 22:32:07 #145
91830 MaximusTG
pi_107421313
Jep, deze links:

http://www.pizzamaker.info/html/unterschiede_pizzaofen.html

http://www.pizzamaker.info/html/alfredo_tuning.html

Tis niet meer dan een ventilator die de temperatuursensor voor de gek houdt. Je kan waarschijnlijk ook "netter" je oven ombouwen, door die sensor te vervangen voor een andere. Maar op zich is het zo een goede oplossing.
Heb zelf geen Bestron overigens. Wil er nog wel altijd een kopen ergens. Maar tis dan wel maar 60 euro. Maar het is toch weer 60 euro, als je begrijpt wat ik bedoel ;). Zo gaat dat altijd met dingen die op zich niet duur zijn, maar eigenlijk niet nodig.
  maandag 30 januari 2012 @ 23:58:12 #146
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_107426119
True, misschien eerst maar eens een pizzaschep zoeken.
pi_107449051
Jah, of je koopt een bestron op marktplaats. Heb die van mij voor ¤ 20, en doordat het een ouder model is wordtie nog lekker heet!

Ik zit erover te denken deze schep te kopen: http://www.pannen.nl/pizzaschep-gefu
Niet moeders mooiste, maar wel praktisch voor een kleine keuken!
  dinsdag 31 januari 2012 @ 18:32:10 #148
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_107449272
Zoveel staan er helaas niet op Marktplaats.
pi_107488463
Maakt het bij een pizzaschep uit of hij van hout of rvs is in hoe makkelijk de pizza rauw de oven in is te krijgen/schuiven?
  † In Memoriam † woensdag 1 februari 2012 @ 19:15:04 #150
91830 MaximusTG
pi_107489096
Hmm, goede vraag. Heb zelf alleen houten, dus kan het niet uit ervaring zeggen; Maar ik denk eigenlijk dat een houten makkelijker is. Lijkt me dat een RVS schep meer 'plakt'.
Maar je zal toch met wat semolina(gries)meel of maismeel aan de slag moeten.
pi_107489474
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 19:15 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, goede vraag. Heb zelf alleen houten, dus kan het niet uit ervaring zeggen; Maar ik denk eigenlijk dat een houten makkelijker is. Lijkt me dat een RVS schep meer 'plakt'.
Maar je zal toch met wat semolina(gries)meel of maismeel aan de slag moeten.
Ik gebruik gewoon pizzabloem trouwens, werkt ook.
pi_107489545
Volgende week weer pizza bakken trouwens, op verzoek van schoonvader, de grootste fan van mijn pizza's ;)
  † In Memoriam † woensdag 1 februari 2012 @ 20:03:07 #153
91830 MaximusTG
pi_107491672
Ah, leuk, dat zijn de beste mensen om pizza voor te bakken :D
pi_107524258
Nu incl. header dankzij MaximusTG!
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_107524883
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 18:11 schreef Isabeau het volgende:
[info]Nu incl. header dankzij MaximusTG![/info]
Hip!
  donderdag 2 februari 2012 @ 21:32:46 #156
296595 foodlover
live and learn
pi_107534544
Morgenochtend weer eens deeg maken en dan lekker pizza's bakken! Simpel met tomaat uit blik, mozzarella en basilicum. Daarna nog een paar druppels tabasco erover en smullen maar!
Mijn vriend heeft laatst pizzaborden gekocht en een goed pizzames van een Duits merk, dat eet extra lekker! Flesje wijn erbij... kan me er nu al op verheugen...
pi_107535352
Sinds lange tijd weer eens zelf pizza gemaakt.

  † In Memoriam † vrijdag 3 februari 2012 @ 00:33:48 #158
91830 MaximusTG
pi_107543473
Ah, pizza en de computer, een "match made in heaven " :+ (lekker hoor!).

@foodlover: Pizzaborden?? Hoe zijn die anders dan normale borden? Dat flesje wijn kan ik me wel weer voorstellen ;).
  vrijdag 3 februari 2012 @ 13:31:34 #159
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_107554693
Als het goed is krijg ik vandaag deze pizza schep geleverd, die van 51 cm dan. Hoop dat ik de pizza's dan makkelijker de oven in krijg.
  † In Memoriam † vrijdag 3 februari 2012 @ 14:37:26 #160
91830 MaximusTG
pi_107557581
Dat moet vast lukken met zo'n schep.
Mocht iemand het nou echt heel moeilijk vinden, is er nog altijd de SuperPeel

http://www.superpeel.com/videos.html

Grappig ding wel, alleen minder handig als je een steen in een normale oven gebruikt, dicht bij de hitte-elementen bovenin. Dan past het denk ik allemaal wat minder goed.
pi_107593810
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 13:31 schreef mime_negert het volgende:
Als het goed is krijg ik vandaag deze pizza schep geleverd, die van 51 cm dan. Hoop dat ik de pizza's dan makkelijker de oven in krijg.
mooie schep voor een kleine prijs ^O^

Ik ben benieuwd naar je ervaringen!! wanneer ga je hem uitproberen?
pi_107594084
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 13:31 schreef mime_negert het volgende:
Als het goed is krijg ik vandaag deze pizza schep geleverd, die van 51 cm dan. Hoop dat ik de pizza's dan makkelijker de oven in krijg.
Kan je ook nog prima sneeuw scheppen op de momenten dat je geen pizza bakt. :P
  † In Memoriam † zaterdag 4 februari 2012 @ 15:10:04 #163
91830 MaximusTG
pi_107595814
Ik heb net een Bestron Alfredo DLD9070 opgehaald in Amersfoort. Van marktplaats. Nog nooit gebruikt!
Alleen moesten we van Enschede naar Amersfoort, met de trein.. Heen konden wel al niet meteen het station in, vanwege een wisselstoring.
Maar nu net iets meer dan een halfuur gestaan, zonder zeker te weten of er iets zou rijden. Boven in hal gaan wachten, net omroepbericht dat trein naar Enschede op spoor 6 gereed stond. Lachen joh, ieder voor zich, al die oude mensen ineens fanatiek rennen en duwen.
Vanavond dus eens uittesten, morgen echt pizza eten. En dan kijken of ik em ga tunen. Misschien koop ik dan ook wel een IR thermometer van ebay of zo.
pi_107596156
is met die kant en klare bodem van ah ook een beetje goed te doen? Heb het nog nooit gedaan :@
  † In Memoriam † zaterdag 4 februari 2012 @ 15:40:35 #165
91830 MaximusTG
pi_107596831
Je bedoelt zo'n afrol lap deeg? Of bodem met ook saus? Tja, dat is natuurlijk niet zelf pizza maken. Maar je kan er natuurlijk wel zelf op doen wat je wil. Verwacht alleen niet teveel van de bodem.
pi_107597488
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 15:40 schreef MaximusTG het volgende:
Je bedoelt zo'n afrol lap deeg? Of bodem met ook saus? Tja, dat is natuurlijk niet zelf pizza maken. Maar je kan er natuurlijk wel zelf op doen wat je wil. Verwacht alleen niet teveel van de bodem.
ja met die saus ja, nee ik weet het. Ik wil graag zelf gaan maken maar misschien dit om mee te beginnen :@
  † In Memoriam † zaterdag 4 februari 2012 @ 16:17:32 #167
91830 MaximusTG
pi_107597988
Gewoon proberen dan joh. Anders haal je een diepvriespizza als backup. Van zo'n kant en klaar pizzabodem leer je namelijk helemaal niets.
pi_107598109
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 16:17 schreef MaximusTG het volgende:
Gewoon proberen dan joh. Anders haal je een diepvriespizza als backup. Van zo'n kant en klaar pizzabodem leer je namelijk helemaal niets.
Volgens mij is een 'mislukte' zelfgemaakte bodem ook nog altijd lekkerder dan een kant en klare... :@
Ja doei.
  † In Memoriam † zaterdag 4 februari 2012 @ 16:26:48 #169
91830 MaximusTG
pi_107598226
Haha, zou goed kunnen, al is dat wel afhankelijk van de mate van mislukking.
Maar die afrollappen geven een dikke taaie bodem..
  † In Memoriam † zondag 5 februari 2012 @ 11:34:21 #170
91830 MaximusTG
pi_107622070
Gisteren eerste testje gedaan met de Alfredo. Viel me niet tegen, op zn heetste stand tijd laten voorverwarmen, toen de pizza erin. Was echt goed heet, saus en mozzarella begonnen flink te borrelen. Bodem had ook echt van die schroeiplekken. Alleen was ie iets te knapperig wat mij betreft. Maar misschien had ie ook wel iets dikker gemogen, en we hadden ook haast na de treinreis van gisteren, dus het deeg was ook nog niet zoveel gerezen en een beetje koud.

Vanavond nog een keer!

Heb me ook verdiept in de Tuning-kits voor dit model. Lastig om informatie over te vinden, kan ook geen link vinden bij die tomishop om er een los te kopen. In feite is het niet meer dan een 40 mm computer ventilator die je met 7 mm afstandsbusjes ertussen op de luchtgaten monteert.
Volgens een user op een Duits forum blaast de ventilator lucht naar binnen. Daardoor koelt de thermostaat af en slaat ie pas op een hogere temperatuur af. Wat je moet doen is de ventilator aanzetten, de Alfredo op max zetten, en na een half uur , de knop langzaam terugdraaien tot het lampje uitgaat. Dan heb je 475 graden. Daarna experimenteren tot je de beste pizzatemperatuur gevonden hebt. Na bakken ventilator nog half uur aan laten staan.
Tis wel aan te raden om een adapter te gebruiken, zodat de ventilator altijd even hard draait. Met een batterij is het lastig om consistente resultaten te krijgen.


Edit: Mail terug van tomishop.de. Ze kunnen wel een losse set opsturen, maar dan ben je wel je garantie op de oven kwijt (ach, toch tweedehands) maar dat kost 22 euro + 15 euro verzendkosten.. Dat doen we dus maar niet. Heb nu een 40x40x10 mm fan bij een webshop op het oog, inclusief een female dc contrastekker. Die soldeer ik er aan vast, en dan heb ik nog een 9v adapter liggen die er op past. Zit ik maar op 10 euro inclusief verzending. Paar boutjes als afstandhouder en dan nog even wat schroefjes zoeken die erop passen. Wordt denk ik M2 of M1.5..

Edit2: En de ventilator en dc stekkertje zijn besteld! Komt hoop ik dinsdag al binnen. Ben benieuwd! Als jullie niet meer van me horen, ben ik in de brand omgekomen. :P.

[ Bericht 11% gewijzigd door MaximusTG op 05-02-2012 19:38:58 ]
pi_107666595
Maak gelijk even een korte howto als je wil, ben er wel in geinteresseerd ook. ;)
pi_107666768
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 13:31 schreef mime_negert het volgende:
Als het goed is krijg ik vandaag deze pizza schep geleverd, die van 51 cm dan. Hoop dat ik de pizza's dan makkelijker de oven in krijg.
Handig ook met het huidige weer.
  † In Memoriam † maandag 6 februari 2012 @ 11:51:51 #173
91830 MaximusTG
pi_107667233
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 11:30 schreef MonkNL het volgende:
Maak gelijk even een korte howto als je wil, ben er wel in geinteresseerd ook. ;)
Zal ik doen, kort samengevat is het niets meer dan een 40 mm fan op 9V die je thermostaat afkoelt, waardoor ie later afslaat en je oven heter wordt. Maak wel wat foto's als ik het gemonteerd heb.
pi_107673788
Gisteren weer 2 pizza's gemaakt.
Toch wel iets vreemds. Vorige keer had ik voor 4 personen deeg gemaakt. Nu voor 3, het was toch iets teveel. Verhoudingen precies hetzelfde. Maar toch was deze veel droger. Ook al was de meel uit dezelfde verpakking. Opzich niet erg. want het vormen van de pizza ging erg goed. En hij smaakte ook perfect. Maar beetje typisch was het wel.

Maareuh 1 pizza met artichok harten, champignons, origano, tomaten saus, geraspte kaas, mozzarella.
De andere tomatensaus, origano, geraspte kaas, mozzarella, worst en champignons.

Beide erg lekker, maar die met worst was wel erg zout.
pi_107694134
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 11:51 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Zal ik doen, kort samengevat is het niets meer dan een 40 mm fan op 9V die je thermostaat afkoelt, waardoor ie later afslaat en je oven heter wordt. Maak wel wat foto's als ik het gemonteerd heb.
Succes ermee! Heb je trouwens overwogen om je bestron open te schroeven en te kijken of je de thermostaat op een andere manier wat hoger kan krijgen? Dat ben ik altijd nog van plan.
  † In Memoriam † dinsdag 7 februari 2012 @ 00:19:19 #176
91830 MaximusTG
pi_107700498
Bedankt;) ik hoop vandaag (dinsdag ;) ) de spullen in de post te krijgen. Openschroeven zie ik nog niet zo zitten, omdat je sowieso niet weet wat je precies aantreft, en niet hoe je dat dan aanpast om tot het gewenste resultaat te komen. Daarbij komt dan ook nog dat je deze aanpassing weer net zo makkelijk ongedaan maakt, kwestie van ventilator weer verwijderen. Vind het wel een elegante oplossing op deze manier :).
pi_107701672
Maximus; wanneer zie ik weer eens een heerlijke pizza van jou? :)
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  † In Memoriam † dinsdag 7 februari 2012 @ 08:00:33 #178
91830 MaximusTG
pi_107703187
Oh, dat zal niet zo lang meer duren ;). Als ik mn tuning spullen heb ga ik denk ik wel wat experimenteren. Tis alleen zo jammer dat ik geen goed fototoestel heb. Alleen die op mn telefoon.. En die geeft zulke slechte foto's bij kunstlicht.
  † In Memoriam † dinsdag 7 februari 2012 @ 15:49:21 #179
91830 MaximusTG
pi_107716230
Heb het ventilatortje + stekkertje binnen. FF snel een testje aan het draaien. Moet het ventilatortje nog netjes aan de stekker solderen (en een 4de moertje halen, en beter passende schroeven :P).
Moet zo weg, dus geen pizza vandaag..

  dinsdag 7 februari 2012 @ 19:53:50 #180
152968 egg-bird
zo goed als nieuw
pi_107725435
Ook ik ben sinds een paar weken aan t bakken geslagen, met deze HEERLIJKE pizza hawaii als resultaat:
  † In Memoriam † dinsdag 7 februari 2012 @ 22:07:58 #181
91830 MaximusTG
pi_107731709
Leuk he, pizza bakken? Ik hou zelf niet van ananas op de pizza, maar mn vriendin wel. Bak de ananas altijd eerst in een pannetje.

Mocht er nog iemand op zoek zijn naar een Bestron, er staat er nog een op. In Assen. Had er op geboden, 40 euro, zelfde als ik voor deze betaald heb. Hoogste bod is nu 42.50. Niet de meest commerciële mensen, want ik had ze vrij snel gemaild of ze mn bod hadden gezien en zo. Krijg je mail terug; ja, bedankt voor je bod.
En daarna niks meer :p.
pi_107732074
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 22:07 schreef MaximusTG het volgende:
Leuk he, pizza bakken? Ik hou zelf niet van ananas op de pizza, maar mn vriendin wel. Bak de ananas altijd eerst in een pannetje.

Mocht er nog iemand op zoek zijn naar een Bestron, er staat er nog een op. In Assen. Had er op geboden, 40 euro, zelfde als ik voor deze betaald heb. Hoogste bod is nu 42.50. Niet de meest commerciële mensen, want ik had ze vrij snel gemaild of ze mn bod hadden gezien en zo. Krijg je mail terug; ja, bedankt voor je bod.
En daarna niks meer :p.
Ik hou meestal ook meer van simpele authentieke recepten dan allerlei "nieuwerwetse fratsen", maar ik moet zeggen dat ik voor pizza hawaï een uitzondering maak. :)
  dinsdag 7 februari 2012 @ 22:18:29 #183
152968 egg-bird
zo goed als nieuw
pi_107732259
Ik vind het echt geweldig. vooral de reacties van vrienden en familie die er gewoon bij zweren.
Dat is ook eigenlijk het leukste van het bakken, de waardering achteraf.

Momenteel gebruik ik gewone bloem maar wil toch eens een keer proberen om die "00" bloem te gebruiken. Weet iemand een zaak in enschede die dat verkoopt?
  † In Memoriam † woensdag 8 februari 2012 @ 17:48:50 #184
91830 MaximusTG
pi_107757857
In mijn signature staat nu de link naar mn eerste versie over het tunen van de Bestron Alfredo DLD9070. Get it while it's hot (in dit geval zeker toepasselijk ;) ).

@egg-bird; toevallig woon ik ook in Enschede, en er zit hier helaas niet zoveel waar je makkelijk goede bloem kan halen. Ik had ook wat tipo 00 bloem, maar dat had ik via internet besteld. Bij sommige supermarkten verkopen ze wel eens van die 500 grams pakjes, maar je moet wel opletten, soms zit daar al gist en zout in.
pi_107760325
Ik heb gisteren bloem gehaald bij een italiaans zaakje in Groningen (Folkingestraat) en normaal koop ik het bij de Sligro (ongeveer 1,20/kg) :)
  † In Memoriam † woensdag 8 februari 2012 @ 19:23:04 #186
91830 MaximusTG
pi_107761275
Maar dan moet je wel een pasje hebben toch?

Test 1:

pi_107761332
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 19:23 schreef MaximusTG het volgende:
Maar dan moet je wel een pasje hebben toch?

Test 1:

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
Ja, dat wel.

Ziet er goed uit!
  † In Memoriam † woensdag 8 februari 2012 @ 19:53:19 #188
91830 MaximusTG
pi_107762893
Dank je!! Werkt super, die tuning. Hier test 2, verschil met test 1, tijdje voor pizza erin ging de stand op alleen boven gezet. Onderkant ging te hard. Ook iets meer saus, vocht is nu niet meer zo'n issue.
Net als test 1 precies 5 minuten gebakken:

pi_107763180
Hoe vind je het zelf? Veel verschil? Ik daht altijd dat het niet veel zou verschillen met de oven. Boy, daar ben ik van teruggekomen :P
  † In Memoriam † woensdag 8 februari 2012 @ 20:03:29 #190
91830 MaximusTG
pi_107763709
Ja, enorm verschil. Maar ook met zonder en met ventilator. Uit de oven waren ze ook niet verkeerd, maar vooral de onderkant was dan vaak slap, door het vocht. Met de onderwarmte in de bestron bakt de onderkant sowieso veel mooier, maar de hitte bovenop zorgt er ook voor de wat erop ligt heel snel indampt en vocht verliest en gaart.
Dit is ook mooi:

Na het bakken, en dan na nog een kwartiertje aan te hebben gestaan:



[ Bericht 47% gewijzigd door MaximusTG op 08-02-2012 20:09:27 ]
pi_107774311
wat zien die er lekker uit!
  woensdag 8 februari 2012 @ 23:50:04 #192
152968 egg-bird
zo goed als nieuw
pi_107776891
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 17:48 schreef MaximusTG het volgende:
In mijn signature staat nu de link naar mn eerste versie over het tunen van de Bestron Alfredo DLD9070. Get it while it's hot (in dit geval zeker toepasselijk ;) ).

@egg-bird; toevallig woon ik ook in Enschede, en er zit hier helaas niet zoveel waar je makkelijk goede bloem kan halen. Ik had ook wat tipo 00 bloem, maar dat had ik via internet besteld. Bij sommige supermarkten verkopen ze wel eens van die 500 grams pakjes, maar je moet wel opletten, soms zit daar al gist en zout in.
Toevallig zeg dat je ook uit enschede komt.
Ik was vorige week bij de intratuin. Daar hebben ze dus inderdaad wel 00 bloem maar daar zit het gist dus al in verwerkt. Aangezien ik hier had gelezen dat daar niet de voorkeur aan gegeven wordt heb ik die dus maar laten liggen. wellicht dat ik ook maar het www afzoek.

Je pizzas zien er goed uit zeg.
pi_107776977
Jaaa pizza's van Maximus! O+
Nu alleen nog wat vulling erop :P
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_107777658
De pizza's zien er inderdaad erg goed uit, nu nog kaas erop! :9
pi_107777748
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 20:03 schreef MaximusTG het volgende:

Dit is ook mooi:
Na het bakken, en dan na nog een kwartiertje aan te hebben gestaan:

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
Pyrolyse in het klein? Luxe-segment ovens hebben dat ook, kortstondig heel heet om de restjes tot as te reduceren, kun je daarna zo wegvegen met stoffer en blik :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  † In Memoriam † donderdag 9 februari 2012 @ 08:53:04 #196
91830 MaximusTG
pi_107780701
Ja, precies, al het vuil verbrandt gewoon compleet. Best handig ;)
pi_107784185
KEK super! Ik ga dat setje ook maar aanschaffen! :)
  donderdag 9 februari 2012 @ 11:33:18 #198
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_107784872
Ziet er goed uit, maar ben blij dat ik voor een pizzaschep gekozen heb. Zou eigenlijk niet weten waar ik mijn oventje neer moest zetten wanneer het niet in gebruik is.

Denk dat mijn vriendin ook liever een keukenmachine heeft dan een pizza oventje. 8-)
  † In Memoriam † donderdag 9 februari 2012 @ 11:37:23 #199
91830 MaximusTG
pi_107785038
Haha, ja, ik moet er ook nog wel een plekje voor zoeken:P. Hoewel ie waarschijnlijk wel vaak gebruikt gaat worden ;). Morgen iig voor een pizza mét kaas.

Keukenmachine heb ik dan weer niet zo'n behoefte aan. Heb een simpel dingetje waar je een staafmixer aan kan koppelen om te vermalen, maar verder..
Een kneedmachine, KitchenAid, zou ik dan wél weer graag willen hebben. Maar die zijn een beetje duur :P.

@MonkNL: Tis niet echt een bestaand setje wat je kan kopen he? Nou ja, op die Duitse site dan, maar dat kost je dus 37 euro. Had zelf de spullen hier besteld: http://www.elektronica-online.nl/
Had eerst op conrad.nl zitten kijken, maar daar heb je altijd zoveel verzendkosten. Tenzij je meer dan 25 euro uitgeeft, maar dat vond ik dan weer een beetje zonde.
pi_107785320
Wij hebben een kast onder de trap waar de oven kan staan, in de keuken past het echt niet :P een keukenmachine heb ik ook, maar daar heb je voor pizza's weer niks aan ;) en een KitchenAid zou ik wel willen, maar dan moet er eigenlijk ook een nieuwe keuken bij.. En een huis, waar die grotere keuken in past :P
pi_107821184
Haha, wat een mooi pizza-extremisten-topic begint dit te worden met tuninghandleidingen :D
pi_107822512
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 11:37 schreef MaximusTG het volgende:
Haha, ja, ik moet er ook nog wel een plekje voor zoeken:P. Hoewel ie waarschijnlijk wel vaak gebruikt gaat worden ;). Morgen iig voor een pizza mét kaas.

Keukenmachine heb ik dan weer niet zo'n behoefte aan. Heb een simpel dingetje waar je een staafmixer aan kan koppelen om te vermalen, maar verder..
Een kneedmachine, KitchenAid, zou ik dan wél weer graag willen hebben. Maar die zijn een beetje duur :P.

Niet om te spammen maar ik heb extra deze keukenmachine gekocht om deeg te laten kneden. echt een super prijs en betrouwbare kwaliteit die al sinds een heel lange tijd bestaat. Ziet er natuurlijk niet zo vet uit op het aanrecht als een kitchenaid maar ik wil hem niet meer missen.

http://www.amazon.de/Bosc(...)id=1328871745&sr=8-1
pi_107823444
Hier staat het deeg in de koelkast en de saus op het vuur :9
  † In Memoriam † vrijdag 10 februari 2012 @ 13:32:54 #204
91830 MaximusTG
pi_107825202
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 12:05 schreef Terpentin07 het volgende:

[..]

Niet om te spammen maar ik heb extra deze keukenmachine gekocht om deeg te laten kneden. echt een super prijs en betrouwbare kwaliteit die al sinds een heel lange tijd bestaat. Ziet er natuurlijk niet zo vet uit op het aanrecht als een kitchenaid maar ik wil hem niet meer missen.

http://www.amazon.de/Bosc(...)id=1328871745&sr=8-1
Ziet er idd goed uit, 2,7 kg max totaal deeggewicht. Das best netjes. Wat is de grootste hoeveelheid die je er zelf in gemaakt hebt? En ging dat soepel?

@LieLie: En, ook van plan je Bestron te tunen :P?
pi_107825303
Ik heb een Ferrari he, geen Bestron. Weet niet of die te tunen is ;-)
pi_107825425
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 13:32 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Ziet er idd goed uit, 2,7 kg max totaal deeggewicht. Das best netjes. Wat is de grootste hoeveelheid die je er zelf in gemaakt hebt? En ging dat soepel?

@LieLie: En, ook van plan je Bestron te tunen :P?
Meestal ga ik 500gr bloem laten kneden, maar had ook een keer 1kg gebruikt en dat ging ook wel goed. Alleen beweegt dan de hele machine een beetje. :P maar dat zou normaal zijn heb ik op forums gelezen. Het leuke aan deze machine is ook dat er duizend accessoires voor zijn.
pi_107826319
Wel een goede tip, Terpentin, ik had altijd het idee dat zulke machines of flut waren, of onbetaalbaar.
pi_107831866
Eigenlijk wil ik nu al beginnen met de pizza's :9
  † In Memoriam † vrijdag 10 februari 2012 @ 17:14:42 #209
91830 MaximusTG
pi_107832844
Nou, ik bak de meeste pas rond een uur of 8, maar neem er straks vast eentje. Als test heb ik eens wat echte buffelmozzarella meegenomen, én een zakje met een melange van mozzarella en edammer kaas. Kijken of een van beiden scheelt, of allebei schelen qua hoeveelheid vocht.
Haalde net de deksel van het deegballetje dat nu buiten de koelkast staat. Kwam echt een plof/plop vanaf :+.
pi_107833015
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 17:14 schreef MaximusTG het volgende:
Nou, ik bak de meeste pas rond een uur of 8, maar neem er straks vast eentje. Als test heb ik eens wat echte buffelmozzarella meegenomen, én een zakje met een melange van mozzarella en edammer kaas. Kijken of een van beiden scheelt, of allebei schelen qua hoeveelheid vocht.
Haalde net de deksel van het deegballetje dat nu buiten de koelkast staat. Kwam echt een plof/plop vanaf :+.
De buffelmozzarella wel goed drogen hoor, anders is het te nat!
pi_107834162
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 17:14 schreef MaximusTG het volgende:
Nou, ik bak de meeste pas rond een uur of 8, maar neem er straks vast eentje. Als test heb ik eens wat echte buffelmozzarella meegenomen, én een zakje met een melange van mozzarella en edammer kaas. Kijken of een van beiden scheelt, of allebei schelen qua hoeveelheid vocht.
Haalde net de deksel van het deegballetje dat nu buiten de koelkast staat. Kwam echt een plof/plop vanaf :+.
Waar heb je de mozzarella/edammer mix vandaan?
  † In Memoriam † vrijdag 10 februari 2012 @ 17:56:19 #212
91830 MaximusTG
pi_107834199
Supermarkt :+. Buffelmozzarella heb ik in plakjes gesneden en op een plaat in de oven gelegd. Oven op 35-40 graden. FF dat vocht eruit zweten :+.

edit: oeps, het was maasdammer ipv edammer.
pi_107834279
Ik neem meestal of mozzarella of edammer. Zijn toch de beste kazen voor pizza.
  † In Memoriam † vrijdag 10 februari 2012 @ 18:00:46 #214
91830 MaximusTG
pi_107834341
Klopt wel ja. Maar ik vind het altijd het leukste om mozzarella vanuit zn bolvorm te verwerken. Maar dat is altijd zo nat. Deze buffelmozzarella is al compacter en minder nat dan de goedkope mozzarella, maar laat em toch maar ff drogen.
pi_107834969
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 18:00 schreef MaximusTG het volgende:
Klopt wel ja. Maar ik vind het altijd het leukste om mozzarella vanuit zn bolvorm te verwerken. Maar dat is altijd zo nat. Deze buffelmozzarella is al compacter en minder nat dan de goedkope mozzarella, maar laat em toch maar ff drogen.
Mag ik bij je eten straks?
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_107834992
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 18:22 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Mag ik bij je eten straks?
Shush, weg jij, dat wilde ik al vragen O+ ;( :(
Ja doei.
  † In Memoriam † vrijdag 10 februari 2012 @ 19:10:23 #217
91830 MaximusTG
pi_107836413
Nou, helaas zijn alle pizza's voor vanavond al vergeven ;). Alleen gaan ze toch weer gewoon in de oven gebakken worden vanavond :(. Op de een of andere manier wil de Bestron ineens niet warm worden. Gisteravond nog aangehad om schoon te bakken. Ben em al helemaal aan het openschroeven, maar het is ook niet zo dat ik dingen zie door teveel hitte kapot zouden kunnen zijn.. Nou ja, beetje meer knutselen dan maar..

Edit:



[ Bericht 25% gewijzigd door MaximusTG op 10-02-2012 19:18:13 ]
pi_107836744
Ben nieuw hier op dit forum. Lees al een tijdje mee omdat ik op zoek was naar handige manier om zelf pizzadeeg te maken. Sinds een paar maanden hebben we een Ferrari G3 Napoli. Het heeft best een tijdje geduurd voordat we vrienden werden. Tuning van dat ding is mi niet nodig, wordt best heel heet. Wat ik wel heb gedaan is het bovenelement los te koppelen van de thermostaat. Die staat nu altijd aan en heeft geen aanlooptijd meer nodig. Overigens had ik nog zo'n losse thermostaat liggen. Misschien een tip voor de Bestron ipv een ventilatortje: binnen in het draaiasje zit een gleufje voor een horlogeschroevendraaiertje. Daarmee kun je de afslagtemperatuur van dat ding veranderen. Als je dit bijv. een kwart slag terugdraait (tegen de klok in) dan slaat ie bij een hogere temperatuur uit. Zelf niet in de praktijk geprobeerd vanwege zoals gezegd al een voldoend hoge temperatuur. Misschien kan iemand hier iets mee?
  † In Memoriam † vrijdag 10 februari 2012 @ 19:21:21 #219
91830 MaximusTG
pi_107836832
Volgens mij werkt dat niet zo bij de Bestron (weet ik nu :P). Zal wel wat foto's maken omdat ie nu toch open ligt.
pi_107836937
Het kan zijn dat er een thermische zekering in zit die nu kapot is.
  † In Memoriam † vrijdag 10 februari 2012 @ 19:45:28 #221
91830 MaximusTG
pi_107837754
Nee, zit er niet in. Het stelt echt niets voor van binnen. Lopen draden van onderste hitte element, en van boven hitte element naar het gedeelte met de knoppen. Door aan de min-max knop te draaien maak je in eerste instantie het circuit compleet, totdat bij verwaming, het metalen stripje dat eraan vastzit ombuigt. De andere draaiknop verbreekt en maakt het circuit voor alleen de bovenste, alleen de onderste, beide niet, of allebei. En er lopen draden naar het lampje.
Het gekke is dat als ie op "off" staat, en ik draai aan de min-max knop, dat dan het lampje aangaat. Doe ik dan echter de stand op een van de 3 aanstanden, gaat het lampje weer uit.
pi_107838681
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 19:10 schreef MaximusTG het volgende:
Nou, helaas zijn alle pizza's voor vanavond al vergeven ;). Alleen gaan ze toch weer gewoon in de oven gebakken worden vanavond :(. Op de een of andere manier wil de Bestron ineens niet warm worden. Gisteravond nog aangehad om schoon te bakken. Ben em al helemaal aan het openschroeven, maar het is ook niet zo dat ik dingen zie door teveel hitte kapot zouden kunnen zijn.. Nou ja, beetje meer knutselen dan maar..

Edit:

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
Weer prachtig Maximus :)
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  † In Memoriam † vrijdag 10 februari 2012 @ 20:09:18 #223
91830 MaximusTG
pi_107838912
Dankjewel :)

Foto's binnenwerk Bestron:



Van links naar rechts;
- Onderkant, komt snoer binnen, aftakking naar boven, en weer terug naar beneden voor element.
- Regeling welke elementen aan zijn
- "Thermostaat".
pi_107842451
Snel even voor mezelf een schakeltekening gemaakt. Wanneer het lampje uitgaat bij inschakelen van de elementen lijkt het alsof de elementen kortgesloten raken.
Overigens, kun je de knop van de thermostaat eraf halen? Als je dan in het asje kijkt zie je dan onderin niets iets wat te verdraaien zou zijn?
pi_107843363
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 19:19 schreef Milan7 het volgende:
Ben nieuw hier op dit forum. Lees al een tijdje mee omdat ik op zoek was naar handige manier om zelf pizzadeeg te maken. Sinds een paar maanden hebben we een Ferrari G3 Napoli. Het heeft best een tijdje geduurd voordat we vrienden werden. Tuning van dat ding is mi niet nodig, wordt best heel heet. Wat ik wel heb gedaan is het bovenelement los te koppelen van de thermostaat. Die staat nu altijd aan en heeft geen aanlooptijd meer nodig. Overigens had ik nog zo'n losse thermostaat liggen. Misschien een tip voor de Bestron ipv een ventilatortje: binnen in het draaiasje zit een gleufje voor een horlogeschroevendraaiertje. Daarmee kun je de afslagtemperatuur van dat ding veranderen. Als je dit bijv. een kwart slag terugdraait (tegen de klok in) dan slaat ie bij een hogere temperatuur uit. Zelf niet in de praktijk geprobeerd vanwege zoals gezegd al een voldoend hoge temperatuur. Misschien kan iemand hier iets mee?
Hoe kun je dat bovenelement dan loskoppelen? Want dat merk ik wel inderdaad, die gaat telkens uit en volgens mij krijg ik daardoor ook de rand niet mooi.
pi_107844134
Ik had ook die man gemaild van de Bestron mod, wat een prijs zeg :')

Kan je niet beter blijven kijken tot er toevallig een Bestron Pizza oven van de eerste generatie komt? Met een ventilator is het ook moeilijk om de temperatuur goed afgesteld te krijgen lijkt mij zo.
pi_107844181
@ LieLie
Ja, je moet steeds de thermostaat wat hoger zetten om de bovenverwarming gloeiend te houden. Ik heb de bovenverwarming op de 'voorkant' van de thermostaat aangesloten zodat ie altijd aanstaat. Ik heb daarvoor een stuk hittebestendige draad uit een oude halogeenoven gebruikt. Plus een tweetal dubbele plattestekker connectors. Plus de bestaande draad naar het lampje/bovenelement omgedraaid aangesloten. Klinkt ingewikkeld maar ik wilde niets doorknippen of veranderen. Het kan zo terug in de originele staat. De ruimte is beperkt. Je moet er op letten dat je geen kortsluiting oid gaat maken. Vooral bij de thermostaat. Het moet wel veilig blijven.

[ Bericht 1% gewijzigd door Milan7 op 10-02-2012 21:58:25 (@) ]
  † In Memoriam † vrijdag 10 februari 2012 @ 22:17:42 #228
91830 MaximusTG
pi_107845640
Hier de pizza voor mn vriendin:



Na het weekend weer prutsen met de Bestron. Ff nieuwe batterij voor de multimeter halen. Aan zo'n hitte-element zelf kan volgens mij niet veel kapot gaan. Dat is toch niet meer dan een grote weerstand?
Ik vermoed dat er een draadje kapot is of zo. Zelfs als ik de "thermostaat" omzeil wordt ie nog niet warm..
pi_107846522
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 22:17 schreef MaximusTG het volgende:
Hier de pizza voor mn vriendin:

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]

Na het weekend weer prutsen met de Bestron. Ff nieuwe batterij voor de multimeter halen. Aan zo'n hitte-element zelf kan volgens mij niet veel kapot gaan. Dat is toch niet meer dan een grote weerstand?
Ik vermoed dat er een draadje kapot is of zo. Zelfs als ik de "thermostaat" omzeil wordt ie nog niet warm..
Als je een spanningzoeker hebt kun je zo testen of er spanning staat op de rode draad van de thermostaat naar de schakelaar en vandaar verder naar de witte of de gele.
  † In Memoriam † zaterdag 11 februari 2012 @ 11:30:40 #230
91830 MaximusTG
pi_107855335
Ik ga gewoon maandag ff met de multimeter de geleiding van alle draadstukjes testen. Heb daarnet een oude stekker +kabel gestript en de twee draden direct op het element aangesloten. (Do not try this at home). En hij werd meteen heet. Dus het is echt een breukje ergens in een van de draden. Misschien wel diegene in het flexibele stuk, van de onderkant naar de bovenkant.

Edit; met overgebleven deeg van gisteren nog een lunchpizza gebakken. Zo, voorlopig weer even genoeg foto's gepost ;). Of zijn jullie ze nog niet zat :P?



[ Bericht 50% gewijzigd door MaximusTG op 11-02-2012 12:07:14 ]
pi_107860542
Nee, doe maar meer foto's. Alhoewel het op een gegeven moment klaar is. Wel mooie consistente dikke rand heb jij. Ouwe bestron tweakert!!!

Edit:

Ook een plaatje van net.


En nog eentje van vanmiddag.


[ Bericht 27% gewijzigd door Yvesss op 12-02-2012 19:18:30 ]
  † In Memoriam † maandag 13 februari 2012 @ 17:44:23 #232
91830 MaximusTG
pi_107936797
Zien er ook lekker uit hoor! Vind basilicum altijd zo mooi contrast geven met dat groen.
Goed nieuws; heb een batterij voor mn multimeter gehaald, en had het probleem met mn Bestron snel gevonden; er zit een breuk in een van de twee draden van het voedingssnoer. Twee lasdopjes ff opengemaakt en de losse stekker die ik had eraan geknutseld. En meteen deed ie het weer! Lampje, thermostaat, bovenwarmte, onderwarmte.
Ff kijken of ik een stuk van de kabel kan afknippen, en dan kan ik weer aan het bakken!
pi_107937407
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 11:30 schreef MaximusTG het volgende:
Ik ga gewoon maandag ff met de multimeter de geleiding van alle draadstukjes testen. Heb daarnet een oude stekker +kabel gestript en de twee draden direct op het element aangesloten. (Do not try this at home). En hij werd meteen heet. Dus het is echt een breukje ergens in een van de draden. Misschien wel diegene in het flexibele stuk, van de onderkant naar de bovenkant.

Edit; met overgebleven deeg van gisteren nog een lunchpizza gebakken. Zo, voorlopig weer even genoeg foto's gepost ;). Of zijn jullie ze nog niet zat :P?

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
Lekkere pizza's weer, ook die voor je vriendin (die ziet er het lekkerst uit) :9
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  † In Memoriam † maandag 13 februari 2012 @ 19:10:25 #234
91830 MaximusTG
pi_107940109
Dankje:). Bestron zit inmiddels weer in elkaar. En niet eens een schroefje over :P.
Nu ff testverwarmen.
pi_107950352
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 19:10 schreef MaximusTG het volgende:
Dankje:). Bestron zit inmiddels weer in elkaar. En niet eens een schroefje over :P.
Nu ff testverwarmen.
Heb je nog iets gezien waarmee je de thermostaat anders kunt instellen? Het idee om de bovenverwarming permanent aan te hebben, en de onderverwarming met de thermostaat te schakelen spreekt me ook wel aan.
  † In Memoriam † maandag 13 februari 2012 @ 22:30:27 #236
91830 MaximusTG
pi_107950755
Jahoor, hij is heel simpel te tweaken van binnen. Sowieso, om de bovenkant permanent aan te hebben is een kwestie van een extra kabel trekken, die direct koppelen aan het bovenste element, en aan de buitenkant een schakelaar maken of zo.
Alleen; als je de bovenkant permanent aanhebtt heeft dat natuurlijk ook invloed op de thermostaat. Die zal dan ook onder invloed van het bovenste element afslaan.
De thermostaat is gewoon een metalen plaatje dat buigt als het warm wordt en daardoor het circuit verbreekt. Door dat plaatje wat te buigen, of een schroefje wat losser te draaien kan je ook zorgen dat ie pas later afslaat.

Overigens was het probleem met mijn Bestron toch niet een breukje, of nou ja, de verbinding tussen een van de polen van het voedingssnoer was verbroken, maar dat was omdat de thermische zekering verbroken was. Heb em er nu maar tussenuit gehaald. Misschien vervang ik em wel door een die tot een hogere temperatuur kan. Deze kon maar tot 133 graden..
Beetje jammer dus als je oven veeeel warmer wordt.

Eventueel kan ik wel opschrijven hoe je em openschroeft.
pi_107950879
Tricky business, dit. En dan hebben jullie nog wel de duo-knop-bestron.
  † In Memoriam † maandag 13 februari 2012 @ 22:46:47 #238
91830 MaximusTG
pi_107951688
Mwa, valt wel mee hoor. Die thermische zekering zorgt er alleen voor dat ie uitgaat als ie een bepaalde max temperatuur bereikt. Alleen gaan die dingen ook kapot als ie meerdere malen een temperatuur bereikt die daar een stukje onder ligt.
Nu had ik de oven de dag ervoor ook wel een tijdje boven het "max" punt dat ik gevonden had door de oven een keer een half uur te laten verwarmen met ventilator aan en dan het punt te markeren waar het lampje uitgaat als je terugdraait. Als ik em daarboven zet met ventilator aan dan slaat ie niet af. Dacht even snel de steen schoon te branden. Alleen was daardoor natuurlijk ook het onderste element de hele tijd aan. En die zit het dichtst bij die zekering. Normaal laat ik em voorverwarmen onder dat max punt, en zet hem dan op bovenverwarming en een stuk boven dat punt als de pizza erop gaat. Dan verbrandt de pizza niet aan de onderkant, maar hij wordt wel heel heet van boven.

Vervangende zekeringen kan je trouwens bij de meeste electronica sites bestellen voor maar 60 cent. Vind het wel leuk om er een beetje mee te prutsen. Maar je moet natuurlijk wel opletten als je em gebruikt. Maar dat moet sowieso als je em gaat tunen.
pi_107951791
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 22:30 schreef MaximusTG het volgende:
Jahoor, hij is heel simpel te tweaken van binnen. Sowieso, om de bovenkant permanent aan te hebben is een kwestie van een extra kabel trekken, die direct koppelen aan het bovenste element, en aan de buitenkant een schakelaar maken of zo.
Alleen; als je de bovenkant permanent aanhebtt heeft dat natuurlijk ook invloed op de thermostaat. Die zal dan ook onder invloed van het bovenste element afslaan.
De thermostaat is gewoon een metalen plaatje dat buigt als het warm wordt en daardoor het circuit verbreekt. Door dat plaatje wat te buigen, of een schroefje wat losser te draaien kan je ook zorgen dat ie pas later afslaat.

Overigens was het probleem met mijn Bestron toch niet een breukje, of nou ja, de verbinding tussen een van de polen van het voedingssnoer was verbroken, maar dat was omdat de thermische zekering verbroken was. Heb em er nu maar tussenuit gehaald. Misschien vervang ik em wel door een die tot een hogere temperatuur kan. Deze kon maar tot 133 graden..
Beetje jammer dus als je oven veeeel warmer wordt.

Eventueel kan ik wel opschrijven hoe je em openschroeft.
Dat verstelbare van die thermostaat klinkt goed, maar het doorslaan van je thermische zekering klinkt niet goed. Een goed functionerende thermische zekering vind ik erg belangrijk, want om nou je hele huis te gebruiken als pizza-oven...

Het idee van die permamente bovenverwarming was dit: Het was me opgevallen dat, met een pizza erin, en alleen bovenverwarming, de bovenverwarming maar pak 'm beet 10-15% van de tijd afslaat. Dus als die permanent aan zou staan, wordt hij niet opeens loeiheet, maar ook zo'n 10-15% warmer dan nu, dat zou zo rond de 350 graden moeten uitkomen. Nog niet te gek vind ik. De onderverwarming kan dan mooi helpen de oven snel op te warmen, maar die slaat dan af zodra de max bereikt is.

Maar de thermostaat een beetje opvoeren (niet te gek veel) lijkt me beter.

o ja, openschroeven lukt wel, tenzij er iets speciaals is, maar dat lijkt me niet.
  † In Memoriam † dinsdag 14 februari 2012 @ 11:03:25 #240
91830 MaximusTG
pi_107961291
Ja, nou ja, punt met die zekering is dat dit geen zekering is die eruit vliegt als je teveel stroom trekt, maar als ie te heet is, of vaak bijna tot zn max temperatuur is gekomen.
Nu weet ik dat de oven niet heter kan worden dan ie al een aantal keer zonder problemen geweest is, zonder problemen. Ook omdat ik niet de enige ben die de oven op deze manier gebruikt.
Verder vind ik die zekering op een gekke plek zitten, namelijk de koelste plek van de oven. Als je het bovenste element alleen aan zou zetten heb je veel eerder de kans dat er bovenin iets smelt, terwijl de zekering koel blijft. Wat dat betreft is de ventilator oplossing ook wel mooi, omdat die meteen het bovenste binnenste compartiment koelt.
Als je de thermostaat wil modden moet je hier:



Iets maken waardoor de afstand tussen dat metalen plaatje en hetgeen ie aan vast geschroeft zit groter wordt. Lijkt me alleen lastig om goed te krijgen.

Ik ben nu nog op zoek naar iets van een thermometer. Een IR thermometer is me iets te duur eigenlijk.
Zo'n bbq thermometer lijkt me wel een goed idee. Iemand die een goede kan aanraden misschien?
pi_107962554
DealExtreme heeft hele goedkope IR thermometers. Zolang je niet de kerntemperatuur wilt meten, is dat natuurlijk prima.

Ben wel benieuwd hoe warm zo'n getweakte Bestron precies wordt, want volgens mij verschillen de baktijden niet eens gek veel met mijn oven die 'slechts' 250 graden (en een beetje) wordt :P
  † In Memoriam † dinsdag 14 februari 2012 @ 11:59:04 #243
91830 MaximusTG
pi_107962957
Klopt ja, die ken ik wel. Alleen die laatste komt nog het hoogste, tot 380 graden. Maar daar zou hij volgens verschillende bronnen overheen gaan...
pi_107963150
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 11:59 schreef MaximusTG het volgende:
Klopt ja, die ken ik wel. Alleen die laatste komt nog het hoogste, tot 380 graden. Maar daar zou hij volgens verschillende bronnen overheen gaan...
Ik bak in +/- 6 a 7 minuten een (flink belegde) pizza volledig gaar in mijn oven op 250 graden. Ik betwijfel dus of de Bestron die 380 gaat halen... Dan zou je in pakweg 3 minuten je pizza met topping gaar bakken..
  † In Memoriam † dinsdag 14 februari 2012 @ 12:11:28 #245
91830 MaximusTG
pi_107963420
Nou ja, kijk, nadeel dat de Bestron dan heeft is de beperkte warmtecapaciteit. Moment dat je de bovenkant opendoet verlies je natuurlijk flink wat warmte. Maar dat warmt dan wel weer heel snel op. Heb er nog niet veel in kunnen bakken na het tunen, maar zeker de onderkant is op max (met tunen) binnen die 3 minuten gaar. Zwart zelfs :+. Dus hij wordt echt een stuk warmer dan 250 graden (sowieso heb ik ook een oven die tot 250 graden gaat, en er zit echt een verschil in).
Maar of ie warmer dan 380 wordt weet je pas zeker als je een thermometer hebt die hoger dan dat gaat ;). Als ik er een koop die tot 380 gaat weet ik wel zeker dat ik nooit wat hogers ga meten :+. Maar om er nou 60/70 euro aan uit te geven. Dacht meer aan zoiets:



Maar dan zou ik er wel een gaatje in moeten boren..
pi_107963518
Nouja, als zo'n IR ding van 15 euro aangeeft dat je oven 324,3 graden is, dan weet je in elk geval dat je geen 70 euro hoeft uit te geven aan een duurdere thermometer :P
  † In Memoriam † dinsdag 14 februari 2012 @ 12:17:08 #247
91830 MaximusTG
pi_107963642
Haha, ja, daar heb je wel gelijk in ja. Denk toch dat ik zoiets als ik hierboven postte erin ga bouwen. Die is maar 10 euro. Staat ook wel leuk denk ik.
pi_107965109
Dat je net als bij een Weber een meter er bovenop hebt? Dat staat wel hip ja :)
  † In Memoriam † dinsdag 14 februari 2012 @ 13:16:40 #249
91830 MaximusTG
pi_107965467
Hmm, misschien kan ik het glaasje bovenop wel vervangen door een stukje staal, en dan daar de thermometer inbouwen. Kan ik het altijd nog weer in originele staat brengen.
Glaasje zie je toch niet veel door.
pi_107989137
Maar welke warmte meet je dan precies? De convectiewarmte van de lucht? De geleidingswarmte in de steen? Of de stralingswarmte van de gloeispiraal? Het is een beetje een gemiddelde van deze 3 factoren. Jij bent gewoon nieuwsgierig wat je tuningresultaten aan het vliegwiel opleveren. (ik ook wel trouwens). Maar voor de pizza-bereiding maakt het verder niet zoveel uit. Search your feelings, Lord Vader. You will know it to be true. Die gekke pizza-pannetjes blijven toch de next-best-thing t.o.v. een echte steenoven.
pi_107991838
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 12:04 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ik bak in +/- 6 a 7 minuten een (flink belegde) pizza volledig gaar in mijn oven op 250 graden. Ik betwijfel dus of de Bestron die 380 gaat halen... Dan zou je in pakweg 3 minuten je pizza met topping gaar bakken..
Pardon? 6 minuten? Mijn Bestron heeft toch echt wel 15 minuten nodig en dan zijn de pizza's niet dik en ook niet dik belegd.
pi_107996863
Wow... 15min.
Mijn pizza in een normale oven op een steen van 250graden duren maar 8minuten.
  † In Memoriam † woensdag 15 februari 2012 @ 09:22:13 #253
91830 MaximusTG
pi_107997296
15 minuten is dan wel weer lang ja. Zoals mn Bestron nu is is de pizza eigenlijk al te eten na een minuut of 3/4, maar hij moet langer omdat de buitenste rand niet zo snel bruin wordt.
Gisteren geexperimenteerd met een nat doekje over de steen halen voor de pizza erop gaat. Het is best lastig namelijk om de onderkant niet te bruin te laten worden, terwijl je de temperatuur wel hoog houdt voor de bovenkant.
Dit is zo'n beetje wat het van mij mag worden:

pi_107997437
Ik denk dat je je watergehalte in je deeg moet verhogen omdat je nu op een hogere temperatuur aan het bakken bent. (Waarschijnlijk doe je dit al....)
  † In Memoriam † woensdag 15 februari 2012 @ 09:38:47 #255
91830 MaximusTG
pi_107997572
Nee dat hoef ik niet, het watergehalte in mijn deeg is al hoog genoeg. Het komt gewoon doordat in de Bestron je wel een boven en onder element hebt, maar er zit maar 1 steen in. Die slaat heel veel warmte op; en op het moment dat je dan de pizza erin doet doe je de deksel omhoog, waardoor er een deel van de warmte boven verloren gaat.
Eenmaal weer dicht krijgt de onderkant meteen veel warmte vanuit de steen, terwijl de bovenkant het direct van het bovenste element moet hebben.
Kunst is dus om de onderkant zo heet te hebben dat ie de tijd die de bovenkant nodig heeft om bruin te bakken 'volhoudt' óf om te zorgen dat de bovenkant heter is. Ideaal gezien zou je ook bovenin een steen over het element willen hebben. Alleen als je dat bij de bestron zou doen blijft er geen plek meer voor je pizza :+.
pi_107998174
Volgende stap:

  † In Memoriam † woensdag 15 februari 2012 @ 10:10:58 #257
91830 MaximusTG
pi_107998305
Zo, daar staat me een kapitaal :o.
Dat is natuurlijk wel erg mooi om te hebben. Maar ik denk dat de volgende stap voor mij een zelfbouw houtgestookte pizzaoven gaat zijn. En of ik dan een oven van leem bouw, of zo'n halve olievat oven, kijk ik dan wel weer. Voor mij is het bouwen en optimaliseren op zich al leuk :+.
pi_107999328
Vorige week kwam ik bij vrienden die een nieuw huis hadden gekocht.
Sta ik in de achtertuin staat er een zelf gemaakte pizzaoven. Ze hadden geen idee wat ze er mee moesten...
Ik denk dat ik maar een keer een zooi deeg ga maken en er naartoe ga :D
  † In Memoriam † woensdag 15 februari 2012 @ 11:00:18 #259
91830 MaximusTG
pi_107999607
Cool! Das ook nog wel iets om te bedenken als je zo'n oven gaat bouwen... Of je er wel blijft wonen :D!
  † In Memoriam † donderdag 16 februari 2012 @ 10:26:35 #260
91830 MaximusTG
pi_108037754
Gisteravond paar vrienden op bezoek -> pizzaparty!
Keer in de woonkamer de pizza's gemaakt :). Stukken gezelliger:

pi_108037907
Die tomatensaus gebruik ik ook altijd :D
pi_108038615
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 10:26 schreef MaximusTG het volgende:
Gisteravond paar vrienden op bezoek -> pizzaparty!
Keer in de woonkamer de pizza's gemaakt :). Stukken gezelliger:

[ afbeelding ]
Wat doe je met die brander? :P of iets het iets anders?

Oh and pizzaparty ftw ^O^
pi_108041182
Het is vast al vaker gevraagd en gezegd maar ik kan het zo snel niet terugvinden.. Als ik deeg 1 uit de OP wil invriezen, op welk punt doe ik dat dan? Gewoon op het laatst whop de vriezer in?
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
pi_108041260
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 10:05 schreef DrukVout het volgende:
Volgende stap:

[ afbeelding ]
:o :9~ dure grap maar wel gaaf!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_108043540
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 10:10 schreef MaximusTG het volgende:
... zelfbouw houtgestookte pizzaoven gaat zijn. En of ik dan een oven van leem bouw ....
Dat ga ik dus een dezer dagen proberen. Atlhans, een prototype denk ik. Ik heb een paar emmers met klei en stro, en in onze tuin slingert ook nog wel een big-bag met zand rond. Ik ga dan "cob" proberen te maken, geen idee wat dat in het Nederlands is. Als het lukt post ik wel het e.e.a. erover, als het mislukt zwijg ik. :)
pi_108044107
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 13:49 schreef vriendelijkevriend het volgende:

[..]

Dat ga ik dus een dezer dagen proberen. Atlhans, een prototype denk ik. Ik heb een paar emmers met klei en stro, en in onze tuin slingert ook nog wel een big-bag met zand rond. Ik ga dan "cob" proberen te maken, geen idee wat dat in het Nederlands is. Als het lukt post ik wel het e.e.a. erover, als het mislukt zwijg ik. :)
Ook de mislukkingen melden! Dan leren wij er ook van :D
  † In Memoriam † donderdag 16 februari 2012 @ 15:58:36 #267
91830 MaximusTG
pi_108047145
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 11:01 schreef Terpentin07 het volgende:

[..]

Wat doe je met die brander? :P of iets het iets anders?

Oh and pizzaparty ftw ^O^
Dat is een sprayflesje, om water te spuiten. Handig om de onderste steen een beetje te temperen. Die is soms een beetje te heet,waardoor de bodem te snel gaat. Paar spuitjes water erover, en hij koelt snel af. Dat, of een nat doekje :).

@vriendelijkevriend:

cob = leem

@nectarientje; je moet het deeg na het kneden en vormen tot ballen invriezen. Als je het eerst laat rijzen dan rijst het totaal te lang, omdat het ontdooien (in de koelkast!) langzaam verandert in rijzen. Je zou het misschien wel even laten kunnen rijzen, maar daar moet je een beetje mee experimenteren.
Heb het al vaker gezegd, maar ik geef dan eerder de voorkeur aan een bodem met een beetje saus voorbakken, en dan invriezen. Anders moet je het alsnog van te voren plannen, het is nl. niet zo ontdooid.
pi_108049201
Vooruit, bij mislukking laat ik het ook weten, DrukVout :) Er kan niet zo veel misgaan denk ik, ik heb het minste vertrouwen in de klei. Ik hoopte op volvette klompen klei uit de haarlemmermeer, maar heb nu een soort korrels klei die van aardappels komen van een boer. MaximusTG, ik laat me leiden door wikipedia en google translate: loam is leem maar geen loam is geen cob (qua samenstelling). Maar laat ik het voor het gemak inderdaad leem noemen.
  † In Memoriam † donderdag 16 februari 2012 @ 17:11:37 #269
91830 MaximusTG
pi_108049468
Het is verwarrend, omdat wij zowel leem zeggen tegen de grondsoort leem (kleiachtig) maar dat we muren gebouwd van leem (en een mengsel van twijgen, stro, etc.) ook lemen muren noemen.
Terwijl de Engelsen leem dat specifiek voor bouwen gebruikt wordt, gemengd met stro, "cob" noemen.
Ga maar op de wikipagina van "cob" naar de duitse pagina. Lehmwellerbau heet het dan.

Overigens moet je geen toplaag gebruiken he, je moet echt best diep graven. Of je moet het ergens zien te kopen.
Maar zou je er niet beter nog even mee wachten tot het weer weer wat beter wordt :P? Echt vrolijk wordt ik bv ook niet als ik nu buiten in de bagger stond te knooien...
pi_108049922
Behalve no-knead-bread schijnt er ook no-knead-pizza te zijn. Heeft iemand daar ervaring mee?
  † In Memoriam † donderdag 16 februari 2012 @ 17:35:13 #271
91830 MaximusTG
pi_108050149
No-knead-bread heb ik wel eens gemaakt, no-knead-pizza nog niet. Denk dat het inderdaad best lekker is, lekker lang gefermenteerd. Hoewel ik de pizza in het plaatje niet zo mooi gerezen vind langs de rand.
Lijkt me ook lastig om het deeg te verdelen zonder teveel lucht te verliezen, en om er dan mooie pizza's van te vormen. Misschien dat je het ook kunt gebruiken, maar dan verdelen na de eerste menging?
Oh, ik zie nu dat het eigenlijke recept niet meer in het artikel staat :P.
pi_108053716
Oh, wat stom. Hier staat het recept wel.
  † In Memoriam † donderdag 16 februari 2012 @ 19:36:55 #273
91830 MaximusTG
pi_108054066
Maar dat is toch niet het goede recept? In een echt no-knead recept laat je het deeg iets van 12-18 uur staan na het met een lepel gemengd te hebben. Wat zeggen ze daar:

Jim Lahey's Basic No-Knead Pizza

The first time I made this recipe, I didn't mix the dough well enough. Once a ball is formed, knead with your hands until you are sure all the flour clumps have been worked out. The dough should be somewhat thicker and drier than your typical pizza dough.

Once you have a well-mixed ball of dough about the size of a baseball, place it in a clean bowl and cover with plastic wrap. Store in a cool place, out of direct sunlight, and give it two hours to rise.
pi_108054542
Ah, dank voor de uitleg, Maximus. Toen Google Translate me vertelde dat "Lehmwellerbau" van Duits naar Nederlands "maïskolf" zou zijn was ik gestopt met het uitzoeken van hoe 't nou zat ;) Maar m'n kleikorrels gedragen zich wel als klei hoor, je kunt ze fijnknijpen zonder dat ze daardoor uit elkaar vallen en blijven aan je vingers plakken. En 't is zeker geen toplaag-klei, 't komt gewoon van landbouwgrond, alleen heeft het toen aan aardappelen geplakt (die op klei geteeld worden), is het er vervolgens vanaf gehaald en op een hoop gegooid. Ik denk eigenlijk dat er niets mis mee is, maar ik had grote klompen klei in m'n hoofd en kreeg korrels, dat is het meer. En als ik faal met leem maken kan ik altijd de klei de schuld geven :)

En tja, het weer... een baggerzooi wordt het sowieso, en van het platstampen ("kneden") zal ik het vast warm krijgen. Voor het drogen is het alleen niet optimaal, dat moet dan maar binnen gebeuren. Ik heb het nu eenmaal in m'n hoofd en niet veel beters te doen. Maar ik heb besloten om eerst om wat ervaring te krijgen een kleine rocket stove te bouwen.

Dit zijn trouwens m'n voorbeelden: en . Ik wil geen klassieke pizza-oven bouwen, maar volgens het rocket stove-principe. Nou ja, eerst maar die kleine rocket stove bouwen.
  † In Memoriam † donderdag 16 februari 2012 @ 20:03:28 #275
91830 MaximusTG
pi_108055231
Ah, ja, de rocket stove, leuk principe is dat! Ziet er ook mooi uit, die uit dat filmpje.
Maar wordt zo'n oven wel heet genoeg voor pizza vraag ik me alleen af?
Lijkt me iig een heel leuk project om mee bezig te zijn :). Succes!

Edit: Oh wacht, 1250 F zie ik in een commentaar van de maker van het filmpje. Dat is ongeveer 670 graden Celsius. Mwa, dat lijkt me wel heet genoeg :o.

Edit 2: Mijn Bestron was gister ook goed warm; had em eerst op een broodplank op een placemat op de tafel liggen (die placemat omdat de plank anders krast :+). Toen had ik voor ik de oven aandeed de plank nodig. Dus ik had em op de placemat gezet.
Toen zag ik na het bakken ineens dat ie helemaal was kromgetrokken :P



[ Bericht 33% gewijzigd door MaximusTG op 16-02-2012 20:23:50 ]
pi_108090945
Ha, goed bezig, lekker stoken! In onze kas staat nu een mini-rocket-stove van leem te drogen. M'n klei bleek supergoed, de korrels waren alleen erg droog waardoor het niet zo kleiig leek, maar toen ik er eenmaal wat water bij deed...
pi_108114557
Hierbij mijn eerste resultaten met ''frans krokant''. Deze keer uit de gewone oven op 250c. De randen waren super, de bodem krijg ik zelf beter (steviger) in de Bestron. In de oven blijven ze ook minder rond als ik ze erin doe, vind het lastiger om ze er goed in te krijgen.
Maar conclusie is dat het weer jumm was :Y)

Toppings: peer, brie & prosciutto (na het bakken rucola en parmezaan erbij)
en die andere: mozarella, prosciutto (net het bakken rucola, pijnboompitten en parmezaan)



pi_108115359
Nice!

Hier staat het deeg een 2e rijs te doen, het rees de eerste keer een vrij flinke schaal uit dus heb het platgeslagen (lucht eruit) en het staat nu weer in de bak.

Vanavond pizza maken, saus, deeg en groente staan al klaar.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_108120222
Mijn eerste pizza met het recept van Maximus en de Bestron DLD9070, dankje Maximus. Dit deeg werkt een stuk makkelijker dan wat ik eerder gebruikte.



Ben benieuwd naar jullie mening, tips etc.
pi_108121257
Ziet er goed uit, allebei!
  † In Memoriam † zaterdag 18 februari 2012 @ 20:29:40 #281
91830 MaximusTG
pi_108126864
Lekker hoor! Doet me altijd goed om te horen dat het mensen bevalt! Goed deeg is echt cruciaal voor een lekkere pizza :).
  zondag 19 februari 2012 @ 12:49:52 #282
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_108144709
Prachtige pizza's :)
  † In Memoriam † donderdag 23 februari 2012 @ 13:03:17 #283
91830 MaximusTG
pi_108299159
Vanavond weer eens pizza bakken! Hoe is het met de zelfbouwoven, vriendelijkevriend?
pi_108336084
M'n mini-rocket-stove staat al dagen (vandaag een week) te drogen voor onze houtkachel. Hij is opvallend sterk geworden, ik was bang dat de boel zou gaan brokkelen, maar dat valt erg mee. Ik was vandaag van plan hem te gaan pleisteren, en als ik dan toch weer aan het kleien ben ook wat klompjes leem te maken met verschillende verhoudingen klei/zand/stro, om te zien hoe dat uitpakt.

Over de grote versie ben ik nog aan het dubben:
- Dat ding wordt niet verplaatsbaar, in het commentaar van een van die youtube-filmpjes las ik dat er 800kg klei in ging. Ik kan dit ding dus niet even voor de kachel zetten. Buiten droogt het nu nog niet zo lekker. Misschien is uitstellen tot beter weer verstandiger - maar van uitstel komt afstel...
- Voor het onderstel (de soort van tafel) heb ik nog een prachtige stevige plaat hout van een cm of 7 dik en precies de goede grootte liggen. Met genoeg leem als isolatie zou het niet mis moeten kunnen gaan. Maar iets in mij roept "bouw nooit een houtoven van hout" :)

Voor wie het interesseert:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 21% gewijzigd door vriendelijkevriend op 24-02-2012 16:43:39 ]
pi_108389917
Ben ook sinds een tijdje druk met pizza's bakken. Wel in een normale oven. Hoeveel kaas en wat voor kaas gebruiken jullie? Ik gebruik zelf altijd mozzarella (gewone, dus geen buffel) en een halve bol per pizza ik maak gebruik van het recept van Maximus. En denk dat het toch te nat is. De randen van mijn pizza zijn wel goed maar in het midden is het te nat/vet. Gebruik ik de verkeerde kaas of te veel?

Moet je je deeg na het kneden direct voor een nachtje de koelkast in doen, om daarna nog twee uur te laten rijzen bij kamertemp. of andersom?
pi_108390162
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 18:34 schreef P1uu33R het volgende:
Ben ook sinds een tijdje druk met pizza's bakken. Wel in een normale oven. Hoeveel kaas en wat voor kaas gebruiken jullie? Ik gebruik zelf altijd mozzarella (gewone, dus geen buffel) en een halve bol per pizza ik maak gebruik van het recept van Maximus. En denk dat het toch te nat is. De randen van mijn pizza zijn wel goed maar in het midden is het te nat/vet. Gebruik ik de verkeerde kaas of te veel?

Moet je je deeg na het kneden direct voor een nachtje de koelkast in doen, om daarna nog twee uur te laten rijzen bij kamertemp. of andersom?
Ik laat mozzarella altijd nog drogen. Ik snijd het in plakken en leg het tussen twee dubbele lagen keukenpapier. Na een uur vervang ik het papier (dat dan echt doorweekt is) nog een keer en laat het nog een uur liggen. Dan nog heb je in het midden altijd dat het wat natter is, daar is de bodem ook het dunste. Ik heb een pizza-oventje, die steen is wel zo heet dat de bodem meteen dichtschroeit en de nattigheid heeft dan minder invloed op de bodem. Bij een gewone oven kun je proberen om de bodem even een paar minuutjes voor te bakken.

En de volgorde: eerst kneden, dan koelkast en voor het bakken weer op kamertemperatuur laten komen.
  † In Memoriam † zaterdag 25 februari 2012 @ 20:05:12 #287
91830 MaximusTG
pi_108393221
Ja klopt drogen helpt wel wat, maar het blijft behelpen. Als je het niet erg vind kan je ook van die geraspte mozzarella halen, heb je het probleem niet meer.
Dat vind ik trouwens echt wel fijn aan mn Bestron nu, de bodem bakt veel beter omdat ie echt goed heet wordt.
Had afgelopen week beetje geëxperimenteerd, klein beetje suiker om sneller bruin te krijgen, en iets minder water, ook om sneller te bruinen.
Maar dat was geen succes. Droger deeg bakt ook sneller aan, dus de onderkant van de eerste was iets te bruin :p. En veel sneller bruin werd ie niet.
Blijft gewoon een gebrek aan warmtecapaciteit bovenop..

Stoere rocketstove zeg!
pi_108411357
Maar uitgaande van jouw recept MaximusTG, hoeveel mozzarella gebruik je dan per pizza? Ik dus een halve bol, maar misschien is dat wel te veel. Misschien beter om minder te doen? Ik doe tegenwoordig ook al veel minder saus dan voorheen. Dat helpt ook al qua nattigheid.
  † In Memoriam † zondag 26 februari 2012 @ 13:06:09 #289
91830 MaximusTG
pi_108411879
Een halve bol ja, dat deed ik ook. Maar er komt echt ontzettend veel water uit mozzarella. Saus mag idd heel dun, maar is niet eens de grootste factor qua nattigheid. Probeer eens een pizza met gedroogde kaas, of geraspte mozzarella uit een zakje, of een keer een pizza zonder kaas, alleen tomatensaus met salami of zo. Dan zie je heel snel wat een verschil het maakt.
Op een steen bakken in de oven, of in een pizzaoventje zoals de bestron en ferrari zorgen er iig voor dat de onderkant mooi bakt, en dat ie iig niet helemaal door en door zompig wordt.
pi_108428408
Tip: mozzarella in plakken snijden, tussen een paar stukken keukenpapier leggen, en dan iets plat en zwaars erop zetten (snijplank en fles cola of zo).
pi_108431803
Ik gebruikte eerst ook altijd een bol mozzarella totdat ik bij een pizzeria in Italie was, ik zag dat zij geraspte mozzarella gebruikte (heb dit ook nagevraagd). Is ook gewoon te koop bij de supermarkt en is totaal niet vochtig en vult naar mijn mening veel beter je pizza. Eerder had ik altijd de bollen en dat smaakte naar mijn mening gewoon naar rubber.
pi_108466850
Trouwens nog even een vraagje aan Maximus, Yvess etc.

De bovenstaande pizza van mij was verder (naar mijn mening) goed gelukt, ik vond alleen de rand van de pizza behoorlijk droog en hard. Smaakte goed maar niet te vergelijken met de pizza's van de pizzeria. De pizza's die ik daar koop hebben een bodem die iets vettiger is en zachter is. Naar mijn mening dus ook lekkerder.

Is hier een oplossing voor? Mijn deeg had overigens een dagje gestaan voordat ik het gebruikte.
  † In Memoriam † maandag 27 februari 2012 @ 16:25:47 #293
91830 MaximusTG
pi_108467230
Hmm, misschien had je de rand wel te dun gemaakt? Had je em uitgerold of uitgerekt?
Mijn randen zijn altijd lekker luchtig en zacht van binnen. Maar als je echt dat vettige wil moet je wat olijfolie door je deeg doen.
Of misschien gewoon te lang gebakken? Maar ik gok dat ie daar gewoon te dun was.
pi_108467395
Ging om deze foto (pizza) dus:



Deeg uitgerekt en geen roller gebruikt en ook jou recept gevolgd. Ik zie bij jou foto's altijd een mooie zachte rand, althans dat lijkt zo. Dun was de pizza ook niet echt, gewoon normaal.
  † In Memoriam † maandag 27 februari 2012 @ 16:38:13 #295
91830 MaximusTG
pi_108467833
Ja, die bedoelde ik ook. Hmm, zit nu op mn telefoon maar had tijdje terug pizza met alleen tomatensaus in Bestron gemaakt, ook foto van doorgesneden rand, maar weet niet of ik die hier gepost had. Kan je goed de luchtige structuur zien. Had je wel eerst rond het deeg geduwd om wat meer deeg bij de rand te concentreren?
pi_108468137
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 16:38 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, die bedoelde ik ook. Hmm, zit nu op mn telefoon maar had tijdje terug pizza met alleen tomatensaus in Bestron gemaakt, ook foto van doorgesneden rand, maar weet niet of ik die hier gepost had. Kan je goed de luchtige structuur zien. Had je wel eerst rond het deeg geduwd om wat meer deeg bij de rand te concentreren?
Ik werk altijd van binnenuit. Ik sla eerst het deeg plaat tot en een schijfje is. Daarna duw ik de lucht van binnenuit naar de randen toe. Als de pizza dan wat groter is rek ik het deeg met twee handen uit (soort van ronddraaien zoals ze in de pizzeria ook doen).

Volgens mij heb ik die foto van jou hier gezien. Sowieso vind ik de randen van mijn pizza altijd erg licht vergeleken met de pizza's van hier. Die zien er goudbruin uit.
Ik ga je tip van de olijfolie eens proberen, thanks.
  † In Memoriam † maandag 27 februari 2012 @ 17:08:14 #297
91830 MaximusTG
pi_108469079
Ah, ja, ik stort altijd eerst de bal uit het bakje voorzichtig op een bebloemd werkblad, dan met vlakke handen platduwen tot ongeveer 1.5 cm dik. Dan ga ik langs de rand en duw dan voorzichtig. Ook een keer omdraaien en dan weer duwen. Dan met handen /rug van handen verder uitrekken. Op die manier blijft de rand wat dikker en verstoor je de luchtbellen daarin niet.
pi_108512056
Nou ik ben ook overtuigd door maximus met zijn bestron en heb er zojuist ook maar eens 1 besteld. Nu nog ff de meel zien te vinden Soezie Frans krokant of de tipo00 ofzo iets maar de c1000/AH/jumbo hier in het dorp heeft ze niet staan. Kan iemand me vertellen waar ik de meel, muv via internet bestelling en de boerenbond, vandaan kan halen?
  † In Memoriam † dinsdag 28 februari 2012 @ 19:07:40 #299
91830 MaximusTG
pi_108512250
Haha, mooi zo :P. Molen in de buurt, Ekoplaza.. Bijenkorf hebben ze ook wel tipo00.. maar dat is veeeel te duur.
pi_108521204
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 19:03 schreef mp1900 het volgende:
Nou ik ben ook overtuigd door maximus met zijn bestron en heb er zojuist ook maar eens 1 besteld. Nu nog ff de meel zien te vinden Soezie Frans krokant of de tipo00 ofzo iets maar de c1000/AH/jumbo hier in het dorp heeft ze niet staan. Kan iemand me vertellen waar ik de meel, muv via internet bestelling en de boerenbond, vandaan kan halen?
Ik heb mijn meel hier besteld:

http://www.latizia.nl/c-555081/meel-tipo-00/
  † In Memoriam † dinsdag 28 februari 2012 @ 22:51:19 #301
91830 MaximusTG
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')