abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107821184
Haha, wat een mooi pizza-extremisten-topic begint dit te worden met tuninghandleidingen :D
pi_107822512
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 11:37 schreef MaximusTG het volgende:
Haha, ja, ik moet er ook nog wel een plekje voor zoeken:P. Hoewel ie waarschijnlijk wel vaak gebruikt gaat worden ;). Morgen iig voor een pizza mét kaas.

Keukenmachine heb ik dan weer niet zo'n behoefte aan. Heb een simpel dingetje waar je een staafmixer aan kan koppelen om te vermalen, maar verder..
Een kneedmachine, KitchenAid, zou ik dan wél weer graag willen hebben. Maar die zijn een beetje duur :P.

Niet om te spammen maar ik heb extra deze keukenmachine gekocht om deeg te laten kneden. echt een super prijs en betrouwbare kwaliteit die al sinds een heel lange tijd bestaat. Ziet er natuurlijk niet zo vet uit op het aanrecht als een kitchenaid maar ik wil hem niet meer missen.

http://www.amazon.de/Bosc(...)id=1328871745&sr=8-1
pi_107823444
Hier staat het deeg in de koelkast en de saus op het vuur :9
  † In Memoriam † vrijdag 10 februari 2012 @ 13:32:54 #204
91830 MaximusTG
pi_107825202
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 12:05 schreef Terpentin07 het volgende:

[..]

Niet om te spammen maar ik heb extra deze keukenmachine gekocht om deeg te laten kneden. echt een super prijs en betrouwbare kwaliteit die al sinds een heel lange tijd bestaat. Ziet er natuurlijk niet zo vet uit op het aanrecht als een kitchenaid maar ik wil hem niet meer missen.

http://www.amazon.de/Bosc(...)id=1328871745&sr=8-1
Ziet er idd goed uit, 2,7 kg max totaal deeggewicht. Das best netjes. Wat is de grootste hoeveelheid die je er zelf in gemaakt hebt? En ging dat soepel?

@LieLie: En, ook van plan je Bestron te tunen :P?
pi_107825303
Ik heb een Ferrari he, geen Bestron. Weet niet of die te tunen is ;-)
pi_107825425
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 13:32 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Ziet er idd goed uit, 2,7 kg max totaal deeggewicht. Das best netjes. Wat is de grootste hoeveelheid die je er zelf in gemaakt hebt? En ging dat soepel?

@LieLie: En, ook van plan je Bestron te tunen :P?
Meestal ga ik 500gr bloem laten kneden, maar had ook een keer 1kg gebruikt en dat ging ook wel goed. Alleen beweegt dan de hele machine een beetje. :P maar dat zou normaal zijn heb ik op forums gelezen. Het leuke aan deze machine is ook dat er duizend accessoires voor zijn.
pi_107826319
Wel een goede tip, Terpentin, ik had altijd het idee dat zulke machines of flut waren, of onbetaalbaar.
pi_107831866
Eigenlijk wil ik nu al beginnen met de pizza's :9
  † In Memoriam † vrijdag 10 februari 2012 @ 17:14:42 #209
91830 MaximusTG
pi_107832844
Nou, ik bak de meeste pas rond een uur of 8, maar neem er straks vast eentje. Als test heb ik eens wat echte buffelmozzarella meegenomen, én een zakje met een melange van mozzarella en edammer kaas. Kijken of een van beiden scheelt, of allebei schelen qua hoeveelheid vocht.
Haalde net de deksel van het deegballetje dat nu buiten de koelkast staat. Kwam echt een plof/plop vanaf :+.
pi_107833015
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 17:14 schreef MaximusTG het volgende:
Nou, ik bak de meeste pas rond een uur of 8, maar neem er straks vast eentje. Als test heb ik eens wat echte buffelmozzarella meegenomen, én een zakje met een melange van mozzarella en edammer kaas. Kijken of een van beiden scheelt, of allebei schelen qua hoeveelheid vocht.
Haalde net de deksel van het deegballetje dat nu buiten de koelkast staat. Kwam echt een plof/plop vanaf :+.
De buffelmozzarella wel goed drogen hoor, anders is het te nat!
pi_107834162
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 17:14 schreef MaximusTG het volgende:
Waar heb je de mozzarella/edammer mix vandaan?
  † In Memoriam † vrijdag 10 februari 2012 @ 17:56:19 #212
91830 MaximusTG
pi_107834199
Supermarkt :+. Buffelmozzarella heb ik in plakjes gesneden en op een plaat in de oven gelegd. Oven op 35-40 graden. FF dat vocht eruit zweten :+.

edit: oeps, het was maasdammer ipv edammer.
pi_107834279
Ik neem meestal of mozzarella of edammer. Zijn toch de beste kazen voor pizza.
  † In Memoriam † vrijdag 10 februari 2012 @ 18:00:46 #214
91830 MaximusTG
pi_107834341
Klopt wel ja. Maar ik vind het altijd het leukste om mozzarella vanuit zn bolvorm te verwerken. Maar dat is altijd zo nat. Deze buffelmozzarella is al compacter en minder nat dan de goedkope mozzarella, maar laat em toch maar ff drogen.
pi_107834969
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 18:00 schreef MaximusTG het volgende:
Klopt wel ja. Maar ik vind het altijd het leukste om mozzarella vanuit zn bolvorm te verwerken. Maar dat is altijd zo nat. Deze buffelmozzarella is al compacter en minder nat dan de goedkope mozzarella, maar laat em toch maar ff drogen.
Mag ik bij je eten straks?
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_107834992
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 18:22 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Mag ik bij je eten straks?
Shush, weg jij, dat wilde ik al vragen O+ ;( :(
Ja doei.
  † In Memoriam † vrijdag 10 februari 2012 @ 19:10:23 #217
91830 MaximusTG
pi_107836413
Nou, helaas zijn alle pizza's voor vanavond al vergeven ;). Alleen gaan ze toch weer gewoon in de oven gebakken worden vanavond :(. Op de een of andere manier wil de Bestron ineens niet warm worden. Gisteravond nog aangehad om schoon te bakken. Ben em al helemaal aan het openschroeven, maar het is ook niet zo dat ik dingen zie door teveel hitte kapot zouden kunnen zijn.. Nou ja, beetje meer knutselen dan maar..

Edit:

[ Bericht 25% gewijzigd door MaximusTG op 10-02-2012 19:18:13 ]
pi_107836744
Ben nieuw hier op dit forum. Lees al een tijdje mee omdat ik op zoek was naar handige manier om zelf pizzadeeg te maken. Sinds een paar maanden hebben we een Ferrari G3 Napoli. Het heeft best een tijdje geduurd voordat we vrienden werden. Tuning van dat ding is mi niet nodig, wordt best heel heet. Wat ik wel heb gedaan is het bovenelement los te koppelen van de thermostaat. Die staat nu altijd aan en heeft geen aanlooptijd meer nodig. Overigens had ik nog zo'n losse thermostaat liggen. Misschien een tip voor de Bestron ipv een ventilatortje: binnen in het draaiasje zit een gleufje voor een horlogeschroevendraaiertje. Daarmee kun je de afslagtemperatuur van dat ding veranderen. Als je dit bijv. een kwart slag terugdraait (tegen de klok in) dan slaat ie bij een hogere temperatuur uit. Zelf niet in de praktijk geprobeerd vanwege zoals gezegd al een voldoend hoge temperatuur. Misschien kan iemand hier iets mee?
  † In Memoriam † vrijdag 10 februari 2012 @ 19:21:21 #219
91830 MaximusTG
pi_107836832
Volgens mij werkt dat niet zo bij de Bestron (weet ik nu :P). Zal wel wat foto's maken omdat ie nu toch open ligt.
pi_107836937
Het kan zijn dat er een thermische zekering in zit die nu kapot is.
  † In Memoriam † vrijdag 10 februari 2012 @ 19:45:28 #221
91830 MaximusTG
pi_107837754
Nee, zit er niet in. Het stelt echt niets voor van binnen. Lopen draden van onderste hitte element, en van boven hitte element naar het gedeelte met de knoppen. Door aan de min-max knop te draaien maak je in eerste instantie het circuit compleet, totdat bij verwaming, het metalen stripje dat eraan vastzit ombuigt. De andere draaiknop verbreekt en maakt het circuit voor alleen de bovenste, alleen de onderste, beide niet, of allebei. En er lopen draden naar het lampje.
Het gekke is dat als ie op "off" staat, en ik draai aan de min-max knop, dat dan het lampje aangaat. Doe ik dan echter de stand op een van de 3 aanstanden, gaat het lampje weer uit.
pi_107838681
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 19:10 schreef MaximusTG het volgende:
Nou, helaas zijn alle pizza's voor vanavond al vergeven ;). Alleen gaan ze toch weer gewoon in de oven gebakken worden vanavond :(. Op de een of andere manier wil de Bestron ineens niet warm worden. Gisteravond nog aangehad om schoon te bakken. Ben em al helemaal aan het openschroeven, maar het is ook niet zo dat ik dingen zie door teveel hitte kapot zouden kunnen zijn.. Nou ja, beetje meer knutselen dan maar..

Edit:

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
Weer prachtig Maximus :)
  † In Memoriam † vrijdag 10 februari 2012 @ 20:09:18 #223
91830 MaximusTG
pi_107838912
Dankjewel :)

Foto's binnenwerk Bestron:

Van links naar rechts;
- Onderkant, komt snoer binnen, aftakking naar boven, en weer terug naar beneden voor element.
- Regeling welke elementen aan zijn
- "Thermostaat".
pi_107842451
Snel even voor mezelf een schakeltekening gemaakt. Wanneer het lampje uitgaat bij inschakelen van de elementen lijkt het alsof de elementen kortgesloten raken.
Overigens, kun je de knop van de thermostaat eraf halen? Als je dan in het asje kijkt zie je dan onderin niets iets wat te verdraaien zou zijn?
pi_107843363
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 19:19 schreef Milan7 het volgende:
Ben nieuw hier op dit forum. Lees al een tijdje mee omdat ik op zoek was naar handige manier om zelf pizzadeeg te maken. Sinds een paar maanden hebben we een Ferrari G3 Napoli. Het heeft best een tijdje geduurd voordat we vrienden werden. Tuning van dat ding is mi niet nodig, wordt best heel heet. Wat ik wel heb gedaan is het bovenelement los te koppelen van de thermostaat. Die staat nu altijd aan en heeft geen aanlooptijd meer nodig. Overigens had ik nog zo'n losse thermostaat liggen. Misschien een tip voor de Bestron ipv een ventilatortje: binnen in het draaiasje zit een gleufje voor een horlogeschroevendraaiertje. Daarmee kun je de afslagtemperatuur van dat ding veranderen. Als je dit bijv. een kwart slag terugdraait (tegen de klok in) dan slaat ie bij een hogere temperatuur uit. Zelf niet in de praktijk geprobeerd vanwege zoals gezegd al een voldoend hoge temperatuur. Misschien kan iemand hier iets mee?
Hoe kun je dat bovenelement dan loskoppelen? Want dat merk ik wel inderdaad, die gaat telkens uit en volgens mij krijg ik daardoor ook de rand niet mooi.
pi_107844134
Ik had ook die man gemaild van de Bestron mod, wat een prijs zeg :')

Kan je niet beter blijven kijken tot er toevallig een Bestron Pizza oven van de eerste generatie komt? Met een ventilator is het ook moeilijk om de temperatuur goed afgesteld te krijgen lijkt mij zo.
pi_107844181
@ LieLie
Ja, je moet steeds de thermostaat wat hoger zetten om de bovenverwarming gloeiend te houden. Ik heb de bovenverwarming op de 'voorkant' van de thermostaat aangesloten zodat ie altijd aanstaat. Ik heb daarvoor een stuk hittebestendige draad uit een oude halogeenoven gebruikt. Plus een tweetal dubbele plattestekker connectors. Plus de bestaande draad naar het lampje/bovenelement omgedraaid aangesloten. Klinkt ingewikkeld maar ik wilde niets doorknippen of veranderen. Het kan zo terug in de originele staat. De ruimte is beperkt. Je moet er op letten dat je geen kortsluiting oid gaat maken. Vooral bij de thermostaat. Het moet wel veilig blijven.

[ Bericht 1% gewijzigd door Milan7 op 10-02-2012 21:58:25 (@) ]
  † In Memoriam † vrijdag 10 februari 2012 @ 22:17:42 #228
91830 MaximusTG
pi_107845640
Hier de pizza voor mn vriendin:

Na het weekend weer prutsen met de Bestron. Ff nieuwe batterij voor de multimeter halen. Aan zo'n hitte-element zelf kan volgens mij niet veel kapot gaan. Dat is toch niet meer dan een grote weerstand?
Ik vermoed dat er een draadje kapot is of zo. Zelfs als ik de "thermostaat" omzeil wordt ie nog niet warm..
pi_107846522
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 22:17 schreef MaximusTG het volgende:
Hier de pizza voor mn vriendin:

Na het weekend weer prutsen met de Bestron. Ff nieuwe batterij voor de multimeter halen. Aan zo'n hitte-element zelf kan volgens mij niet veel kapot gaan. Dat is toch niet meer dan een grote weerstand?
Ik vermoed dat er een draadje kapot is of zo. Zelfs als ik de "thermostaat" omzeil wordt ie nog niet warm..
Als je een spanningzoeker hebt kun je zo testen of er spanning staat op de rode draad van de thermostaat naar de schakelaar en vandaar verder naar de witte of de gele.
  † In Memoriam † zaterdag 11 februari 2012 @ 11:30:40 #230
91830 MaximusTG
pi_107855335
Ik ga gewoon maandag ff met de multimeter de geleiding van alle draadstukjes testen. Heb daarnet een oude stekker +kabel gestript en de twee draden direct op het element aangesloten. (Do not try this at home). En hij werd meteen heet. Dus het is echt een breukje ergens in een van de draden. Misschien wel diegene in het flexibele stuk, van de onderkant naar de bovenkant.

Edit; met overgebleven deeg van gisteren nog een lunchpizza gebakken. Zo, voorlopig weer even genoeg foto's gepost ;). Of zijn jullie ze nog niet zat :P?

[ Bericht 50% gewijzigd door MaximusTG op 11-02-2012 12:07:14 ]
pi_107860542
Nee, doe maar meer foto's. Alhoewel het op een gegeven moment klaar is. Wel mooie consistente dikke rand heb jij. Ouwe bestron tweakert!!!

Edit:

Ook een plaatje van net.

En nog eentje van vanmiddag.

[ Bericht 27% gewijzigd door Yvesss op 12-02-2012 19:18:30 ]
  † In Memoriam † maandag 13 februari 2012 @ 17:44:23 #232
91830 MaximusTG
pi_107936797
Zien er ook lekker uit hoor! Vind basilicum altijd zo mooi contrast geven met dat groen.
Goed nieuws; heb een batterij voor mn multimeter gehaald, en had het probleem met mn Bestron snel gevonden; er zit een breuk in een van de twee draden van het voedingssnoer. Twee lasdopjes ff opengemaakt en de losse stekker die ik had eraan geknutseld. En meteen deed ie het weer! Lampje, thermostaat, bovenwarmte, onderwarmte.
Ff kijken of ik een stuk van de kabel kan afknippen, en dan kan ik weer aan het bakken!
pi_107937407
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 11:30 schreef MaximusTG het volgende:
Ik ga gewoon maandag ff met de multimeter de geleiding van alle draadstukjes testen. Heb daarnet een oude stekker +kabel gestript en de twee draden direct op het element aangesloten. (Do not try this at home). En hij werd meteen heet. Dus het is echt een breukje ergens in een van de draden. Misschien wel diegene in het flexibele stuk, van de onderkant naar de bovenkant.

Edit; met overgebleven deeg van gisteren nog een lunchpizza gebakken. Zo, voorlopig weer even genoeg foto's gepost ;). Of zijn jullie ze nog niet zat :P?

Lekkere pizza's weer, ook die voor je vriendin (die ziet er het lekkerst uit) :9
  † In Memoriam † maandag 13 februari 2012 @ 19:10:25 #234
91830 MaximusTG
pi_107940109
Dankje:). Bestron zit inmiddels weer in elkaar. En niet eens een schroefje over :P.
Nu ff testverwarmen.
pi_107950352
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 19:10 schreef MaximusTG het volgende:
Dankje:). Bestron zit inmiddels weer in elkaar. En niet eens een schroefje over :P.
Nu ff testverwarmen.
Heb je nog iets gezien waarmee je de thermostaat anders kunt instellen? Het idee om de bovenverwarming permanent aan te hebben, en de onderverwarming met de thermostaat te schakelen spreekt me ook wel aan.
  † In Memoriam † maandag 13 februari 2012 @ 22:30:27 #236
91830 MaximusTG
pi_107950755
Jahoor, hij is heel simpel te tweaken van binnen. Sowieso, om de bovenkant permanent aan te hebben is een kwestie van een extra kabel trekken, die direct koppelen aan het bovenste element, en aan de buitenkant een schakelaar maken of zo.
Alleen; als je de bovenkant permanent aanhebtt heeft dat natuurlijk ook invloed op de thermostaat. Die zal dan ook onder invloed van het bovenste element afslaan.
De thermostaat is gewoon een metalen plaatje dat buigt als het warm wordt en daardoor het circuit verbreekt. Door dat plaatje wat te buigen, of een schroefje wat losser te draaien kan je ook zorgen dat ie pas later afslaat.

Overigens was het probleem met mijn Bestron toch niet een breukje, of nou ja, de verbinding tussen een van de polen van het voedingssnoer was verbroken, maar dat was omdat de thermische zekering verbroken was. Heb em er nu maar tussenuit gehaald. Misschien vervang ik em wel door een die tot een hogere temperatuur kan. Deze kon maar tot 133 graden..
Beetje jammer dus als je oven veeeel warmer wordt.

Eventueel kan ik wel opschrijven hoe je em openschroeft.
pi_107950879
Tricky business, dit. En dan hebben jullie nog wel de duo-knop-bestron.
  † In Memoriam † maandag 13 februari 2012 @ 22:46:47 #238
91830 MaximusTG
pi_107951688
Mwa, valt wel mee hoor. Die thermische zekering zorgt er alleen voor dat ie uitgaat als ie een bepaalde max temperatuur bereikt. Alleen gaan die dingen ook kapot als ie meerdere malen een temperatuur bereikt die daar een stukje onder ligt.
Nu had ik de oven de dag ervoor ook wel een tijdje boven het "max" punt dat ik gevonden had door de oven een keer een half uur te laten verwarmen met ventilator aan en dan het punt te markeren waar het lampje uitgaat als je terugdraait. Als ik em daarboven zet met ventilator aan dan slaat ie niet af. Dacht even snel de steen schoon te branden. Alleen was daardoor natuurlijk ook het onderste element de hele tijd aan. En die zit het dichtst bij die zekering. Normaal laat ik em voorverwarmen onder dat max punt, en zet hem dan op bovenverwarming en een stuk boven dat punt als de pizza erop gaat. Dan verbrandt de pizza niet aan de onderkant, maar hij wordt wel heel heet van boven.

Vervangende zekeringen kan je trouwens bij de meeste electronica sites bestellen voor maar 60 cent. Vind het wel leuk om er een beetje mee te prutsen. Maar je moet natuurlijk wel opletten als je em gebruikt. Maar dat moet sowieso als je em gaat tunen.
pi_107951791
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 22:30 schreef MaximusTG het volgende:
Jahoor, hij is heel simpel te tweaken van binnen. Sowieso, om de bovenkant permanent aan te hebben is een kwestie van een extra kabel trekken, die direct koppelen aan het bovenste element, en aan de buitenkant een schakelaar maken of zo.
Alleen; als je de bovenkant permanent aanhebtt heeft dat natuurlijk ook invloed op de thermostaat. Die zal dan ook onder invloed van het bovenste element afslaan.
De thermostaat is gewoon een metalen plaatje dat buigt als het warm wordt en daardoor het circuit verbreekt. Door dat plaatje wat te buigen, of een schroefje wat losser te draaien kan je ook zorgen dat ie pas later afslaat.

Overigens was het probleem met mijn Bestron toch niet een breukje, of nou ja, de verbinding tussen een van de polen van het voedingssnoer was verbroken, maar dat was omdat de thermische zekering verbroken was. Heb em er nu maar tussenuit gehaald. Misschien vervang ik em wel door een die tot een hogere temperatuur kan. Deze kon maar tot 133 graden..
Beetje jammer dus als je oven veeeel warmer wordt.

Eventueel kan ik wel opschrijven hoe je em openschroeft.
Dat verstelbare van die thermostaat klinkt goed, maar het doorslaan van je thermische zekering klinkt niet goed. Een goed functionerende thermische zekering vind ik erg belangrijk, want om nou je hele huis te gebruiken als pizza-oven...

Het idee van die permamente bovenverwarming was dit: Het was me opgevallen dat, met een pizza erin, en alleen bovenverwarming, de bovenverwarming maar pak 'm beet 10-15% van de tijd afslaat. Dus als die permanent aan zou staan, wordt hij niet opeens loeiheet, maar ook zo'n 10-15% warmer dan nu, dat zou zo rond de 350 graden moeten uitkomen. Nog niet te gek vind ik. De onderverwarming kan dan mooi helpen de oven snel op te warmen, maar die slaat dan af zodra de max bereikt is.

Maar de thermostaat een beetje opvoeren (niet te gek veel) lijkt me beter.

o ja, openschroeven lukt wel, tenzij er iets speciaals is, maar dat lijkt me niet.
  † In Memoriam † dinsdag 14 februari 2012 @ 11:03:25 #240
91830 MaximusTG
pi_107961291
Ja, nou ja, punt met die zekering is dat dit geen zekering is die eruit vliegt als je teveel stroom trekt, maar als ie te heet is, of vaak bijna tot zn max temperatuur is gekomen.
Nu weet ik dat de oven niet heter kan worden dan ie al een aantal keer zonder problemen geweest is, zonder problemen. Ook omdat ik niet de enige ben die de oven op deze manier gebruikt.
Verder vind ik die zekering op een gekke plek zitten, namelijk de koelste plek van de oven. Als je het bovenste element alleen aan zou zetten heb je veel eerder de kans dat er bovenin iets smelt, terwijl de zekering koel blijft. Wat dat betreft is de ventilator oplossing ook wel mooi, omdat die meteen het bovenste binnenste compartiment koelt.
Als je de thermostaat wil modden moet je hier:

Iets maken waardoor de afstand tussen dat metalen plaatje en hetgeen ie aan vast geschroeft zit groter wordt. Lijkt me alleen lastig om goed te krijgen.

Ik ben nu nog op zoek naar iets van een thermometer. Een IR thermometer is me iets te duur eigenlijk.
Zo'n bbq thermometer lijkt me wel een goed idee. Iemand die een goede kan aanraden misschien?
pi_107962554
DealExtreme heeft hele goedkope IR thermometers. Zolang je niet de kerntemperatuur wilt meten, is dat natuurlijk prima.

Ben wel benieuwd hoe warm zo'n getweakte Bestron precies wordt, want volgens mij verschillen de baktijden niet eens gek veel met mijn oven die 'slechts' 250 graden (en een beetje) wordt :P
  † In Memoriam † dinsdag 14 februari 2012 @ 11:59:04 #243
91830 MaximusTG
pi_107962957
Klopt ja, die ken ik wel. Alleen die laatste komt nog het hoogste, tot 380 graden. Maar daar zou hij volgens verschillende bronnen overheen gaan...
pi_107963150
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 11:59 schreef MaximusTG het volgende:
Klopt ja, die ken ik wel. Alleen die laatste komt nog het hoogste, tot 380 graden. Maar daar zou hij volgens verschillende bronnen overheen gaan...
Ik bak in +/- 6 a 7 minuten een (flink belegde) pizza volledig gaar in mijn oven op 250 graden. Ik betwijfel dus of de Bestron die 380 gaat halen... Dan zou je in pakweg 3 minuten je pizza met topping gaar bakken..
  † In Memoriam † dinsdag 14 februari 2012 @ 12:11:28 #245
91830 MaximusTG
pi_107963420
Nou ja, kijk, nadeel dat de Bestron dan heeft is de beperkte warmtecapaciteit. Moment dat je de bovenkant opendoet verlies je natuurlijk flink wat warmte. Maar dat warmt dan wel weer heel snel op. Heb er nog niet veel in kunnen bakken na het tunen, maar zeker de onderkant is op max (met tunen) binnen die 3 minuten gaar. Zwart zelfs :+. Dus hij wordt echt een stuk warmer dan 250 graden (sowieso heb ik ook een oven die tot 250 graden gaat, en er zit echt een verschil in).
Maar of ie warmer dan 380 wordt weet je pas zeker als je een thermometer hebt die hoger dan dat gaat ;). Als ik er een koop die tot 380 gaat weet ik wel zeker dat ik nooit wat hogers ga meten :+. Maar om er nou 60/70 euro aan uit te geven. Dacht meer aan zoiets:

Maar dan zou ik er wel een gaatje in moeten boren..
pi_107963518
Nouja, als zo'n IR ding van 15 euro aangeeft dat je oven 324,3 graden is, dan weet je in elk geval dat je geen 70 euro hoeft uit te geven aan een duurdere thermometer :P
  † In Memoriam † dinsdag 14 februari 2012 @ 12:17:08 #247
91830 MaximusTG
pi_107963642
Haha, ja, daar heb je wel gelijk in ja. Denk toch dat ik zoiets als ik hierboven postte erin ga bouwen. Die is maar 10 euro. Staat ook wel leuk denk ik.
pi_107965109
Dat je net als bij een Weber een meter er bovenop hebt? Dat staat wel hip ja :)
  † In Memoriam † dinsdag 14 februari 2012 @ 13:16:40 #249
91830 MaximusTG
pi_107965467
Hmm, misschien kan ik het glaasje bovenop wel vervangen door een stukje staal, en dan daar de thermometer inbouwen. Kan ik het altijd nog weer in originele staat brengen.
Glaasje zie je toch niet veel door.
pi_107989137
Maar welke warmte meet je dan precies? De convectiewarmte van de lucht? De geleidingswarmte in de steen? Of de stralingswarmte van de gloeispiraal? Het is een beetje een gemiddelde van deze 3 factoren. Jij bent gewoon nieuwsgierig wat je tuningresultaten aan het vliegwiel opleveren. (ik ook wel trouwens). Maar voor de pizza-bereiding maakt het verder niet zoveel uit. Search your feelings, Lord Vader. You will know it to be true. Die gekke pizza-pannetjes blijven toch de next-best-thing t.o.v. een echte steenoven.
pi_107991838
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 12:04 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ik bak in +/- 6 a 7 minuten een (flink belegde) pizza volledig gaar in mijn oven op 250 graden. Ik betwijfel dus of de Bestron die 380 gaat halen... Dan zou je in pakweg 3 minuten je pizza met topping gaar bakken..
Pardon? 6 minuten? Mijn Bestron heeft toch echt wel 15 minuten nodig en dan zijn de pizza's niet dik en ook niet dik belegd.
pi_107996863
Wow... 15min.
Mijn pizza in een normale oven op een steen van 250graden duren maar 8minuten.
  † In Memoriam † woensdag 15 februari 2012 @ 09:22:13 #253
91830 MaximusTG
pi_107997296
15 minuten is dan wel weer lang ja. Zoals mn Bestron nu is is de pizza eigenlijk al te eten na een minuut of 3/4, maar hij moet langer omdat de buitenste rand niet zo snel bruin wordt.
Gisteren geexperimenteerd met een nat doekje over de steen halen voor de pizza erop gaat. Het is best lastig namelijk om de onderkant niet te bruin te laten worden, terwijl je de temperatuur wel hoog houdt voor de bovenkant.
Dit is zo'n beetje wat het van mij mag worden:

pi_107997437
Ik denk dat je je watergehalte in je deeg moet verhogen omdat je nu op een hogere temperatuur aan het bakken bent. (Waarschijnlijk doe je dit al....)
  † In Memoriam † woensdag 15 februari 2012 @ 09:38:47 #255
91830 MaximusTG
pi_107997572
Nee dat hoef ik niet, het watergehalte in mijn deeg is al hoog genoeg. Het komt gewoon doordat in de Bestron je wel een boven en onder element hebt, maar er zit maar 1 steen in. Die slaat heel veel warmte op; en op het moment dat je dan de pizza erin doet doe je de deksel omhoog, waardoor er een deel van de warmte boven verloren gaat.
Eenmaal weer dicht krijgt de onderkant meteen veel warmte vanuit de steen, terwijl de bovenkant het direct van het bovenste element moet hebben.
Kunst is dus om de onderkant zo heet te hebben dat ie de tijd die de bovenkant nodig heeft om bruin te bakken 'volhoudt' óf om te zorgen dat de bovenkant heter is. Ideaal gezien zou je ook bovenin een steen over het element willen hebben. Alleen als je dat bij de bestron zou doen blijft er geen plek meer voor je pizza :+.
pi_107998174
Volgende stap:

† In Memoriam † woensdag 15 februari 2012 @ 10:10:58 #257
91830 MaximusTG
pi_107998305
Zo, daar staat me een kapitaal :o.
Dat is natuurlijk wel erg mooi om te hebben. Maar ik denk dat de volgende stap voor mij een zelfbouw houtgestookte pizzaoven gaat zijn. En of ik dan een oven van leem bouw, of zo'n halve olievat oven, kijk ik dan wel weer. Voor mij is het bouwen en optimaliseren op zich al leuk :+.
pi_107999328
Vorige week kwam ik bij vrienden die een nieuw huis hadden gekocht.
Sta ik in de achtertuin staat er een zelf gemaakte pizzaoven. Ze hadden geen idee wat ze er mee moesten...
Ik denk dat ik maar een keer een zooi deeg ga maken en er naartoe ga :D
  † In Memoriam † woensdag 15 februari 2012 @ 11:00:18 #259
91830 MaximusTG
pi_107999607
Cool! Das ook nog wel iets om te bedenken als je zo'n oven gaat bouwen... Of je er wel blijft wonen :D!
  † In Memoriam † donderdag 16 februari 2012 @ 10:26:35 #260
91830 MaximusTG
pi_108037754
Gisteravond paar vrienden op bezoek -> pizzaparty!
Keer in de woonkamer de pizza's gemaakt :). Stukken gezelliger:

pi_108037907
Die tomatensaus gebruik ik ook altijd :D
pi_108038615
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 10:26 schreef MaximusTG het volgende:
Gisteravond paar vrienden op bezoek -> pizzaparty!
Keer in de woonkamer de pizza's gemaakt :). Stukken gezelliger:

[ afbeelding ]
Wat doe je met die brander? :P of iets het iets anders?

Oh and pizzaparty ftw ^O^
pi_108041182
Het is vast al vaker gevraagd en gezegd maar ik kan het zo snel niet terugvinden.. Als ik deeg 1 uit de OP wil invriezen, op welk punt doe ik dat dan? Gewoon op het laatst whop de vriezer in?
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
pi_108041260
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 10:05 schreef DrukVout het volgende:
Volgende stap:

[ afbeelding ]
:o :9~ dure grap maar wel gaaf!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_108043540
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 10:10 schreef MaximusTG het volgende:
... zelfbouw houtgestookte pizzaoven gaat zijn. En of ik dan een oven van leem bouw ....
Dat ga ik dus een dezer dagen proberen. Atlhans, een prototype denk ik. Ik heb een paar emmers met klei en stro, en in onze tuin slingert ook nog wel een big-bag met zand rond. Ik ga dan "cob" proberen te maken, geen idee wat dat in het Nederlands is. Als het lukt post ik wel het e.e.a. erover, als het mislukt zwijg ik. :)
pi_108044107
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 13:49 schreef vriendelijkevriend het volgende:

[..]

Dat ga ik dus een dezer dagen proberen. Atlhans, een prototype denk ik. Ik heb een paar emmers met klei en stro, en in onze tuin slingert ook nog wel een big-bag met zand rond. Ik ga dan "cob" proberen te maken, geen idee wat dat in het Nederlands is. Als het lukt post ik wel het e.e.a. erover, als het mislukt zwijg ik. :)
Ook de mislukkingen melden! Dan leren wij er ook van :D
  † In Memoriam † donderdag 16 februari 2012 @ 15:58:36 #267
91830 MaximusTG
pi_108047145
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 11:01 schreef Terpentin07 het volgende:

[..]

Wat doe je met die brander? :P of iets het iets anders?

Oh and pizzaparty ftw ^O^
Dat is een sprayflesje, om water te spuiten. Handig om de onderste steen een beetje te temperen. Die is soms een beetje te heet,waardoor de bodem te snel gaat. Paar spuitjes water erover, en hij koelt snel af. Dat, of een nat doekje :).

@vriendelijkevriend:

cob = leem

@nectarientje; je moet het deeg na het kneden en vormen tot ballen invriezen. Als je het eerst laat rijzen dan rijst het totaal te lang, omdat het ontdooien (in de koelkast!) langzaam verandert in rijzen. Je zou het misschien wel even laten kunnen rijzen, maar daar moet je een beetje mee experimenteren.
Heb het al vaker gezegd, maar ik geef dan eerder de voorkeur aan een bodem met een beetje saus voorbakken, en dan invriezen. Anders moet je het alsnog van te voren plannen, het is nl. niet zo ontdooid.
pi_108049201
Vooruit, bij mislukking laat ik het ook weten, DrukVout :) Er kan niet zo veel misgaan denk ik, ik heb het minste vertrouwen in de klei. Ik hoopte op volvette klompen klei uit de haarlemmermeer, maar heb nu een soort korrels klei die van aardappels komen van een boer. MaximusTG, ik laat me leiden door wikipedia en google translate: loam is leem maar geen loam is geen cob (qua samenstelling). Maar laat ik het voor het gemak inderdaad leem noemen.
  † In Memoriam † donderdag 16 februari 2012 @ 17:11:37 #269
91830 MaximusTG
pi_108049468
Het is verwarrend, omdat wij zowel leem zeggen tegen de grondsoort leem (kleiachtig) maar dat we muren gebouwd van leem (en een mengsel van twijgen, stro, etc.) ook lemen muren noemen.
Terwijl de Engelsen leem dat specifiek voor bouwen gebruikt wordt, gemengd met stro, "cob" noemen.
Ga maar op de wikipagina van "cob" naar de duitse pagina. Lehmwellerbau heet het dan.

Overigens moet je geen toplaag gebruiken he, je moet echt best diep graven. Of je moet het ergens zien te kopen.
Maar zou je er niet beter nog even mee wachten tot het weer weer wat beter wordt :P? Echt vrolijk wordt ik bv ook niet als ik nu buiten in de bagger stond te knooien...
pi_108049922
Behalve no-knead-bread schijnt er ook no-knead-pizza te zijn. Heeft iemand daar ervaring mee?
  † In Memoriam † donderdag 16 februari 2012 @ 17:35:13 #271
91830 MaximusTG
pi_108050149
No-knead-bread heb ik wel eens gemaakt, no-knead-pizza nog niet. Denk dat het inderdaad best lekker is, lekker lang gefermenteerd. Hoewel ik de pizza in het plaatje niet zo mooi gerezen vind langs de rand.
Lijkt me ook lastig om het deeg te verdelen zonder teveel lucht te verliezen, en om er dan mooie pizza's van te vormen. Misschien dat je het ook kunt gebruiken, maar dan verdelen na de eerste menging?
Oh, ik zie nu dat het eigenlijke recept niet meer in het artikel staat :P.
pi_108053716
Oh, wat stom. Hier staat het recept wel.
  † In Memoriam † donderdag 16 februari 2012 @ 19:36:55 #273
91830 MaximusTG
pi_108054066
Maar dat is toch niet het goede recept? In een echt no-knead recept laat je het deeg iets van 12-18 uur staan na het met een lepel gemengd te hebben. Wat zeggen ze daar:

Jim Lahey's Basic No-Knead Pizza

The first time I made this recipe, I didn't mix the dough well enough. Once a ball is formed, knead with your hands until you are sure all the flour clumps have been worked out. The dough should be somewhat thicker and drier than your typical pizza dough.

Once you have a well-mixed ball of dough about the size of a baseball, place it in a clean bowl and cover with plastic wrap. Store in a cool place, out of direct sunlight, and give it two hours to rise.
pi_108054542
Ah, dank voor de uitleg, Maximus. Toen Google Translate me vertelde dat "Lehmwellerbau" van Duits naar Nederlands "maïskolf" zou zijn was ik gestopt met het uitzoeken van hoe 't nou zat ;) Maar m'n kleikorrels gedragen zich wel als klei hoor, je kunt ze fijnknijpen zonder dat ze daardoor uit elkaar vallen en blijven aan je vingers plakken. En 't is zeker geen toplaag-klei, 't komt gewoon van landbouwgrond, alleen heeft het toen aan aardappelen geplakt (die op klei geteeld worden), is het er vervolgens vanaf gehaald en op een hoop gegooid. Ik denk eigenlijk dat er niets mis mee is, maar ik had grote klompen klei in m'n hoofd en kreeg korrels, dat is het meer. En als ik faal met leem maken kan ik altijd de klei de schuld geven :)

En tja, het weer... een baggerzooi wordt het sowieso, en van het platstampen ("kneden") zal ik het vast warm krijgen. Voor het drogen is het alleen niet optimaal, dat moet dan maar binnen gebeuren. Ik heb het nu eenmaal in m'n hoofd en niet veel beters te doen. Maar ik heb besloten om eerst om wat ervaring te krijgen een kleine rocket stove te bouwen.

Dit zijn trouwens m'n voorbeelden: en . Ik wil geen klassieke pizza-oven bouwen, maar volgens het rocket stove-principe. Nou ja, eerst maar die kleine rocket stove bouwen.
  † In Memoriam † donderdag 16 februari 2012 @ 20:03:28 #275
91830 MaximusTG
pi_108055231
Ah, ja, de rocket stove, leuk principe is dat! Ziet er ook mooi uit, die uit dat filmpje.
Maar wordt zo'n oven wel heet genoeg voor pizza vraag ik me alleen af?
Lijkt me iig een heel leuk project om mee bezig te zijn :). Succes!

Edit: Oh wacht, 1250 F zie ik in een commentaar van de maker van het filmpje. Dat is ongeveer 670 graden Celsius. Mwa, dat lijkt me wel heet genoeg :o.

Edit 2: Mijn Bestron was gister ook goed warm; had em eerst op een broodplank op een placemat op de tafel liggen (die placemat omdat de plank anders krast :+). Toen had ik voor ik de oven aandeed de plank nodig. Dus ik had em op de placemat gezet.
Toen zag ik na het bakken ineens dat ie helemaal was kromgetrokken :P

[ Bericht 33% gewijzigd door MaximusTG op 16-02-2012 20:23:50 ]
pi_108090945
Ha, goed bezig, lekker stoken! In onze kas staat nu een mini-rocket-stove van leem te drogen. M'n klei bleek supergoed, de korrels waren alleen erg droog waardoor het niet zo kleiig leek, maar toen ik er eenmaal wat water bij deed...
pi_108114557
Hierbij mijn eerste resultaten met ''frans krokant''. Deze keer uit de gewone oven op 250c. De randen waren super, de bodem krijg ik zelf beter (steviger) in de Bestron. In de oven blijven ze ook minder rond als ik ze erin doe, vind het lastiger om ze er goed in te krijgen.
Maar conclusie is dat het weer jumm was :Y)

Toppings: peer, brie & prosciutto (na het bakken rucola en parmezaan erbij)
en die andere: mozarella, prosciutto (net het bakken rucola, pijnboompitten en parmezaan)

pi_108115359
Nice!

Hier staat het deeg een 2e rijs te doen, het rees de eerste keer een vrij flinke schaal uit dus heb het platgeslagen (lucht eruit) en het staat nu weer in de bak.

Vanavond pizza maken, saus, deeg en groente staan al klaar.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_108120222
Mijn eerste pizza met het recept van Maximus en de Bestron DLD9070, dankje Maximus. Dit deeg werkt een stuk makkelijker dan wat ik eerder gebruikte.

Ben benieuwd naar jullie mening, tips etc.
pi_108121257
Ziet er goed uit, allebei!
  † In Memoriam † zaterdag 18 februari 2012 @ 20:29:40 #281
91830 MaximusTG
pi_108126864
Lekker hoor! Doet me altijd goed om te horen dat het mensen bevalt! Goed deeg is echt cruciaal voor een lekkere pizza :).
  zondag 19 februari 2012 @ 12:49:52 #282
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_108144709
Prachtige pizza's :)
  † In Memoriam † donderdag 23 februari 2012 @ 13:03:17 #283
91830 MaximusTG
pi_108299159
Vanavond weer eens pizza bakken! Hoe is het met de zelfbouwoven, vriendelijkevriend?
pi_108336084
M'n mini-rocket-stove staat al dagen (vandaag een week) te drogen voor onze houtkachel. Hij is opvallend sterk geworden, ik was bang dat de boel zou gaan brokkelen, maar dat valt erg mee. Ik was vandaag van plan hem te gaan pleisteren, en als ik dan toch weer aan het kleien ben ook wat klompjes leem te maken met verschillende verhoudingen klei/zand/stro, om te zien hoe dat uitpakt.

Over de grote versie ben ik nog aan het dubben:
- Dat ding wordt niet verplaatsbaar, in het commentaar van een van die youtube-filmpjes las ik dat er 800kg klei in ging. Ik kan dit ding dus niet even voor de kachel zetten. Buiten droogt het nu nog niet zo lekker. Misschien is uitstellen tot beter weer verstandiger - maar van uitstel komt afstel...
- Voor het onderstel (de soort van tafel) heb ik nog een prachtige stevige plaat hout van een cm of 7 dik en precies de goede grootte liggen. Met genoeg leem als isolatie zou het niet mis moeten kunnen gaan. Maar iets in mij roept "bouw nooit een houtoven van hout" :)

Voor wie het interesseert:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 21% gewijzigd door vriendelijkevriend op 24-02-2012 16:43:39 ]
pi_108389917
Ben ook sinds een tijdje druk met pizza's bakken. Wel in een normale oven. Hoeveel kaas en wat voor kaas gebruiken jullie? Ik gebruik zelf altijd mozzarella (gewone, dus geen buffel) en een halve bol per pizza ik maak gebruik van het recept van Maximus. En denk dat het toch te nat is. De randen van mijn pizza zijn wel goed maar in het midden is het te nat/vet. Gebruik ik de verkeerde kaas of te veel?

Moet je je deeg na het kneden direct voor een nachtje de koelkast in doen, om daarna nog twee uur te laten rijzen bij kamertemp. of andersom?
pi_108390162
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 18:34 schreef P1uu33R het volgende:
Ben ook sinds een tijdje druk met pizza's bakken. Wel in een normale oven. Hoeveel kaas en wat voor kaas gebruiken jullie? Ik gebruik zelf altijd mozzarella (gewone, dus geen buffel) en een halve bol per pizza ik maak gebruik van het recept van Maximus. En denk dat het toch te nat is. De randen van mijn pizza zijn wel goed maar in het midden is het te nat/vet. Gebruik ik de verkeerde kaas of te veel?

Moet je je deeg na het kneden direct voor een nachtje de koelkast in doen, om daarna nog twee uur te laten rijzen bij kamertemp. of andersom?
Ik laat mozzarella altijd nog drogen. Ik snijd het in plakken en leg het tussen twee dubbele lagen keukenpapier. Na een uur vervang ik het papier (dat dan echt doorweekt is) nog een keer en laat het nog een uur liggen. Dan nog heb je in het midden altijd dat het wat natter is, daar is de bodem ook het dunste. Ik heb een pizza-oventje, die steen is wel zo heet dat de bodem meteen dichtschroeit en de nattigheid heeft dan minder invloed op de bodem. Bij een gewone oven kun je proberen om de bodem even een paar minuutjes voor te bakken.

En de volgorde: eerst kneden, dan koelkast en voor het bakken weer op kamertemperatuur laten komen.
  † In Memoriam † zaterdag 25 februari 2012 @ 20:05:12 #287
91830 MaximusTG
pi_108393221
Ja klopt drogen helpt wel wat, maar het blijft behelpen. Als je het niet erg vind kan je ook van die geraspte mozzarella halen, heb je het probleem niet meer.
Dat vind ik trouwens echt wel fijn aan mn Bestron nu, de bodem bakt veel beter omdat ie echt goed heet wordt.
Had afgelopen week beetje geëxperimenteerd, klein beetje suiker om sneller bruin te krijgen, en iets minder water, ook om sneller te bruinen.
Maar dat was geen succes. Droger deeg bakt ook sneller aan, dus de onderkant van de eerste was iets te bruin :p. En veel sneller bruin werd ie niet.
Blijft gewoon een gebrek aan warmtecapaciteit bovenop..

Stoere rocketstove zeg!
pi_108411357
Maar uitgaande van jouw recept MaximusTG, hoeveel mozzarella gebruik je dan per pizza? Ik dus een halve bol, maar misschien is dat wel te veel. Misschien beter om minder te doen? Ik doe tegenwoordig ook al veel minder saus dan voorheen. Dat helpt ook al qua nattigheid.
  † In Memoriam † zondag 26 februari 2012 @ 13:06:09 #289
91830 MaximusTG
pi_108411879
Een halve bol ja, dat deed ik ook. Maar er komt echt ontzettend veel water uit mozzarella. Saus mag idd heel dun, maar is niet eens de grootste factor qua nattigheid. Probeer eens een pizza met gedroogde kaas, of geraspte mozzarella uit een zakje, of een keer een pizza zonder kaas, alleen tomatensaus met salami of zo. Dan zie je heel snel wat een verschil het maakt.
Op een steen bakken in de oven, of in een pizzaoventje zoals de bestron en ferrari zorgen er iig voor dat de onderkant mooi bakt, en dat ie iig niet helemaal door en door zompig wordt.
pi_108428408
Tip: mozzarella in plakken snijden, tussen een paar stukken keukenpapier leggen, en dan iets plat en zwaars erop zetten (snijplank en fles cola of zo).
pi_108431803
Ik gebruikte eerst ook altijd een bol mozzarella totdat ik bij een pizzeria in Italie was, ik zag dat zij geraspte mozzarella gebruikte (heb dit ook nagevraagd). Is ook gewoon te koop bij de supermarkt en is totaal niet vochtig en vult naar mijn mening veel beter je pizza. Eerder had ik altijd de bollen en dat smaakte naar mijn mening gewoon naar rubber.
pi_108466850
Trouwens nog even een vraagje aan Maximus, Yvess etc.

De bovenstaande pizza van mij was verder (naar mijn mening) goed gelukt, ik vond alleen de rand van de pizza behoorlijk droog en hard. Smaakte goed maar niet te vergelijken met de pizza's van de pizzeria. De pizza's die ik daar koop hebben een bodem die iets vettiger is en zachter is. Naar mijn mening dus ook lekkerder.

Is hier een oplossing voor? Mijn deeg had overigens een dagje gestaan voordat ik het gebruikte.
  † In Memoriam † maandag 27 februari 2012 @ 16:25:47 #293
91830 MaximusTG
pi_108467230
Hmm, misschien had je de rand wel te dun gemaakt? Had je em uitgerold of uitgerekt?
Mijn randen zijn altijd lekker luchtig en zacht van binnen. Maar als je echt dat vettige wil moet je wat olijfolie door je deeg doen.
Of misschien gewoon te lang gebakken? Maar ik gok dat ie daar gewoon te dun was.
pi_108467395
Ging om deze foto (pizza) dus:

Deeg uitgerekt en geen roller gebruikt en ook jou recept gevolgd. Ik zie bij jou foto's altijd een mooie zachte rand, althans dat lijkt zo. Dun was de pizza ook niet echt, gewoon normaal.
  † In Memoriam † maandag 27 februari 2012 @ 16:38:13 #295
91830 MaximusTG
pi_108467833
Ja, die bedoelde ik ook. Hmm, zit nu op mn telefoon maar had tijdje terug pizza met alleen tomatensaus in Bestron gemaakt, ook foto van doorgesneden rand, maar weet niet of ik die hier gepost had. Kan je goed de luchtige structuur zien. Had je wel eerst rond het deeg geduwd om wat meer deeg bij de rand te concentreren?
pi_108468137
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 16:38 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, die bedoelde ik ook. Hmm, zit nu op mn telefoon maar had tijdje terug pizza met alleen tomatensaus in Bestron gemaakt, ook foto van doorgesneden rand, maar weet niet of ik die hier gepost had. Kan je goed de luchtige structuur zien. Had je wel eerst rond het deeg geduwd om wat meer deeg bij de rand te concentreren?
Ik werk altijd van binnenuit. Ik sla eerst het deeg plaat tot en een schijfje is. Daarna duw ik de lucht van binnenuit naar de randen toe. Als de pizza dan wat groter is rek ik het deeg met twee handen uit (soort van ronddraaien zoals ze in de pizzeria ook doen).

Volgens mij heb ik die foto van jou hier gezien. Sowieso vind ik de randen van mijn pizza altijd erg licht vergeleken met de pizza's van hier. Die zien er goudbruin uit.
Ik ga je tip van de olijfolie eens proberen, thanks.
  † In Memoriam † maandag 27 februari 2012 @ 17:08:14 #297
91830 MaximusTG
pi_108469079
Ah, ja, ik stort altijd eerst de bal uit het bakje voorzichtig op een bebloemd werkblad, dan met vlakke handen platduwen tot ongeveer 1.5 cm dik. Dan ga ik langs de rand en duw dan voorzichtig. Ook een keer omdraaien en dan weer duwen. Dan met handen /rug van handen verder uitrekken. Op die manier blijft de rand wat dikker en verstoor je de luchtbellen daarin niet.
pi_108512056
Nou ik ben ook overtuigd door maximus met zijn bestron en heb er zojuist ook maar eens 1 besteld. Nu nog ff de meel zien te vinden Soezie Frans krokant of de tipo00 ofzo iets maar de c1000/AH/jumbo hier in het dorp heeft ze niet staan. Kan iemand me vertellen waar ik de meel, muv via internet bestelling en de boerenbond, vandaan kan halen?
  † In Memoriam † dinsdag 28 februari 2012 @ 19:07:40 #299
91830 MaximusTG
pi_108512250
Haha, mooi zo :P. Molen in de buurt, Ekoplaza.. Bijenkorf hebben ze ook wel tipo00.. maar dat is veeeel te duur.
pi_108521204
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 19:03 schreef mp1900 het volgende:
Nou ik ben ook overtuigd door maximus met zijn bestron en heb er zojuist ook maar eens 1 besteld. Nu nog ff de meel zien te vinden Soezie Frans krokant of de tipo00 ofzo iets maar de c1000/AH/jumbo hier in het dorp heeft ze niet staan. Kan iemand me vertellen waar ik de meel, muv via internet bestelling en de boerenbond, vandaan kan halen?
Ik heb mijn meel hier besteld:

http://www.latizia.nl/c-555081/meel-tipo-00/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')