SPOILER: Recept 1Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Recept 2Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Saus:
Je kan op veel verschillende manieren een saus maken; hieronder staat een recept voor een saus die gekookt wordt, maar je kan het ook zo simpel houden als het pureren van goede Italiaanse tomaten en ze op smaak te brengen met wat oregano, zout en peper. Zie bv de link naar de website van Varasano voor een goede (alhoewel iets omslachtige) methode.
Mocht je wat meer haast hebben, dan smaakt bv een Heinz Tomato Frito ook erg lekker als pizzasaus. Over het algemeen kan je echter wel stellen dat er maar weinig saus op de pizza nodig is.SPOILER: SausOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bakken:SPOILER: bakkenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Handige links over pizza maken
Jeff Varasano's Internet best pizza recipe
Pizzamaking.com
Twee pizzastenen:
http://pizzastein.com/
Jamie Oliver steen op fonq.nl
Filmpje over deeg opbollen
Filmpjes over deeg vormen
De laatste foto's uit het vorige topic
Yvesss:
NutKees:
kuifje_fok:
sammyd118:
motorbloempje:
Erasmo:
[ Bericht 0% gewijzigd door Isabeau op 02-02-2012 18:10:14 ]Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Die van Sarabi staat er niet meer in hoor, dat was nog uit het oude topic (of zelfs die daarvoor?). Mocht er nog iemand zn pizza uit het vorige topic in de OP willen, laat het even weten binnen 48 uur
.
Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Zo iets beter? Heb ik ook vaak hoor, ook slecht witbalans, phonecam. Krijg mooiste foto's in daglicht.
Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Ja, dat staat er op. Er staat dan op "farina di grano tenero tipo 00"quote:Op vrijdag 6 januari 2012 00:48 schreef xaban06 het volgende:
Ook maar eens proberen, echter waar/hoe vind ik 'Tipo 00'. Staat dat er op, of?
Maar zorg wel dat er niet al gist in zit. Dat zit in sommige pakken in de supermarkt.
Ook is tipo 00 niet altijd de beste keuze als je niet in een hele hete oven bakt. Bij de boerenbond/welkoop verkopen ze een assortiment aan broodmixen, maar ook gewoon bloemsoorten. Met de "Frans krokant" of "Surfina" krijg je goede resultaten.
@symantec12
Gist ligt bij de bakspullen in de supermarkt. Vrijwel alle supermarkten verkopen de kleine groene zakjes van Dr. Oetker. Of ook bij de Boerenbond /Welkoop voor een grote blauwe verpakking van 500 gram.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Eerste oogst voor dit nieuwe topic, net gemaakt:
Het is zowaar voor het eerst een egt rondje geworden![]()
het is kaas+ui+paprika+zalm erop gedaan toen hij gebakken was. Deeg recept van maximus
hij was trouwens erg lekker
[ Bericht 29% gewijzigd door peerte op 06-01-2012 17:21:31 ]![]()
Morgen ook zalm pizza maken!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....![]()
Mooie kleuring van je rand peerte! Ging het vormen ook makkelijker?Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Thnx, ben er trots op, het begint er steeds meer op te lijkenquote:Op vrijdag 6 januari 2012 20:00 schreef MaximusTG het volgende:
Mooie kleuring van je rand peerte! Ging het vormen ook makkelijker?![]()
Ik had 2 pizza's gemaakt naar jouw recept, en dit keer in 2 afgesloten yoghurtbakjes (gedwongen om deze leeg te eten afgelopen week), de vorige keer in een deegkom die ik zo dicht mogelijk had gemaakt met plasticfolie, misschien werd het daardoor wat droger/stugger.
Ik ging de eerste eruit halen en vormen, het ging zo soepel, als ik nog nooit gehad heb. Ik ging er zelfs een beetje mee gooien. Alleen toen werdtie opeens net te groot voor mijn bestron-oventje, dus dat werd een ravage, want ik heb hem er wel in proberen te krijgen, en toen scheurde hij, afijn..![]()
Van de 2e versie (die op foto) heb ik maar een stuk deeg afgehaald, en het ging nog steeds soepel! eerst een schijfje van maken, en dan steeds meer naar buiten drukken, en een beetje op de handen ook, zoals met dat ene filmpje, top.
Ik had nog wel hetzelfde probleem met de 2e, dat de bodem toch iets minder goed werd (bleef bleker) dan de 1e, terwijl ik tussendoor iets van 10-15 minuten heb gewacht. Lijkt wel of m'n oventje dan niet meer op volle kracht gaat ook al zet ik hem op 3? Of zou het misschien ook kunnen komen doordat ik 00 meel gebruik?![]()
Misschien volgende keer weer een keer op de pizzasteen in oven op 250, met broodmeel..En ik ga een plantenspuit halen voor de randjes!![]()
![]()
Zo in dit topic ben ik lang niet geweest! Heb ook al die tijd geen pizza meer gebakken...
Ben er sinds een tijdje achter dat ik glutenallergie heb dus dat is een beetje lastig met pizza (elasticiteit... Weg!). Heb nog geen glutenvrije pizzadeeg geprobeerd te maken.
Gebruikte altijd het recept van reinhardt/varassano (ofzoiets). Dat pdf'je. Maar eens mee expirimenteren met maismeel en rijstmeel. Spannend...![]()
Kijk eens op pizzamaking.com, volgens mij staat daar een recept voor glutenvrije pizza. Vervelend zeg, zo'n glutenallergie!Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Hallo pizzaliefhebbers! Helaas geen glutenvrij tips, maar is wil tóch even iets delen.. Ik kwam dit vanmorgen toevallig als advertentie tegen in een kookblaadje:
Ik dacht: WTF?!Maar het bestaat echt! Zie vooral ook dit dit geweldige filmpje!
Alles aan dat filmpje is zó verkeerd dat het weer tof wordt! Die miniatuurbaksteentjes! Het rode lampje in de oven!![]()
![]()
![]()
(OT: Ik ga van de weeromstuit overmorgen pizza's bakken! Ik heb nog verschillende soorten gorgonzola in de koelkast, dus ik denk dat het 'witte' pizza's worden met kaas, peer en knoflook)
[ Bericht 3% gewijzigd door minilot op 08-01-2012 10:48:08 ]Let me see you stripped down to the bone![]()
Dat filmpje! The horrorquote:Op zondag 8 januari 2012 10:39 schreef minilot het volgende:
Hallo pizzaliefhebbers! Helaas geen glutenvrij tips, maar is wil tóch even iets delen.. Ik kwam dit vanmorgen toevallig als advertentie tegen in een kookblaadje:
[ afbeelding ]
Alles aan dat filmpje is zó verkeerd dat het weer tof wordt! Die miniatuurbaksteentjes! Het rode lampje in de oven!![]()
![]()
![]()
(OT: Ik ga van de weeromstuit overmorgen pizza's bakken! Ik heb nog verschillende soorten gorgonzola in de koelkast, dus ik denk dat het 'witte' pizza's worden met kaas, peer en knoflook)![]()
![]()
Het leukste is nog dat ze een Italiaanse sfeer willen creëren maar de plank volledig misslaan met een Grieks muziekjequote:Op zondag 8 januari 2012 11:10 schreef peerte het volgende:
dat filmpje!!!
Moet bij die oven de hele tijd aan een schildpad denken...![]()
![]()
Jezus, ja
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>![]()
Ja, de pizzarette. Valt bij mij onder de categorie, leuk idee, slechte uitwerking. Het ding is maar 800 watt.. Als je ziet wat een bergen toppings ze erop doen...Dat is waar ik een beetje bang voor ben met dit soort apparaten, heeft niks meer met pizza te maken, maar meer een lapje deeg als een eetbaar bakje.
Met een gourmetstel lijkt me dit trouwens nog wel lastig. Het kan wel, maar dan moet je de bodem voorbakken, omdat die niet echt gaar wordt aan de onderkant lijkt me?Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Na enige research blijkt dat het ding ook maar ten hoogste 280 graden haalt, en dat vinden wij als puristen natuurlijk een temperatuur voor mietjes! :-)Let me see you stripped down to the bone![]()
Tss, ja!quote:Op zondag 8 januari 2012 13:22 schreef minilot het volgende:
Na enige research blijkt dat het ding ook maar ten hoogste 280 graden haalt, en dat vinden wij als puristen natuurlijk een temperatuur voor mietjes! :-)![]()
![]()
Dat valt me dan op zich nog wel mee. Maar ik denk dat het weer zo'n aankoop zou zijn die je dan een paar keer gebruikt, en vervolgens weer allemaal plek in de kast inneemt.
Stonden een tijd terug bij het Kruidvat te koop.
Ben nog steeds van plan om, zodra ik een woning heb met een tuin die het toelaat, een houtoventje te bouwen. Van klei/leem. Simpele houten overkapping erover, schoorsteentje erop. Lijkt me zo leuk om te maken.
quote:Op zondag 8 januari 2012 13:22 schreef minilot het volgende:
Na enige research blijkt dat het ding ook maar ten hoogste 280 graden haalt, en dat vinden wij als puristen natuurlijk een temperatuur voor mietjes! :-)mijn oven gaat anders ook niet verder dan 250 (hetelucht).
@ Maximus, ik zou het eerder kant en klaar kopen maar ben dan ook niet zo'n zelfbouwer qua apparatuur..
Zijn die dingen niet ergens te koop?Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....![]()
Het kan best hoor. Die van mij gaat volgens de knop tot 300, maar het zal wel iets lager liggen. Samen met een pizzasteen krijg je prima pizza's hoorquote:Op zondag 8 januari 2012 14:28 schreef Ml-etje het volgende:
[..]mijn oven gaat anders ook niet verder dan 250 (hetelucht).
@ Maximus, ik zou het eerder kant en klaar kopen maar ben dan ook niet zo'n zelfbouwer qua apparatuur..
Zijn die dingen niet ergens te koop?
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>![]()
Thanks!quote:Op zaterdag 7 januari 2012 19:42 schreef MaximusTG het volgende:
Kijk eens op pizzamaking.com, volgens mij staat daar een recept voor glutenvrije pizza. Vervelend zeg, zo'n glutenallergie!
Alleen wordt het nu nog lastigerben er net achter gekomen dat ik allergie heb voor tomaat
.
![]()
Maak dan een saus van gepureerde geroosterde rode paprikaquote:Op maandag 9 januari 2012 02:58 schreef Zoheetik het volgende:
[..]
Thanks!
Alleen wordt het nu nog lastigerben er net achter gekomen dat ik allergie heb voor tomaat
.
![]()
![]()
Poe, ook nog voor tomaten allergisch! Wat een pizzapech..
Maar alleen voor verse tomaten, of ook voor verwerkte, gekookte tomaten (blik & pakjes)?Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
@MI-etje:
Nog over de houtoven;
Ja, je kan het zo gek maken als je wil qua prefab houtovens. Een bouwpakket + tekening, een prefab koepel, een complete oven. Maar het lijkt mij nu juist zo leuk om er een zelf te bouwen. Ik denk dat ik dat wel zou kunnen, maar zoiets bouw je natuurlijk ergens waar je nog lang wil blijven wonen. Je kan echter ook veel goedkoper een houtoven bouwen. Van leem of klei (zoektermen "cob" of "adobe" oven). Je kan zo'n oven bouwen voor een klein deel van de kosten voor een stenen houtoven, en zelfs enkele onderdelen ervan hergebruiken mocht je ooit toch een stenen willen bouwen.
Waar het op neer komt is dat je een basis bouwt, op een verhoging, waar je eerst de bodem isoleert met een dikke laag stro en klei. Laagje zand erop. Chamottestenen neerleggen tot je de bodem van je oven vol hebt liggen. Sluit de de stenen op met nog meer klei en stro mengsel. Stort nu grof zand op de chamottestenen en vorm een halve bol. Bedek met kranten. Nu moet je de bol met leem gaan bedekken. Hoe meer lagen je aanbrengt hoe langer je oven de warmte vasthoudt. Afwerklaag kan bv van alleen klei. Als oven wat gedroogd is kan je een deurtje erin snijden, eventueel boog van steen ervoor. Schoorsteentje. Tijd laten drogen, en daarna voorzichtig vuurtjes erin stoken (o ja, wel het zand verwijderen natuurlijk). Oven bedekken met zeil tegen de regen, of er een houten afdakje boven bouwen.
Wil je een permanentere stenen oven, moet je aan de slag met allerlei dure isolatiematerialen, rockwool, perlite, vuurbestendige stenen en specie. En het is dus veel duurder.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Had ik in 't vorige topic ook al gepost, en toen reageerde er niemand opquote:Op zondag 8 januari 2012 10:39 schreef minilot het volgende:
[ afbeelding ]
![]()
![]()
(OT: Ik ga van de weeromstuit overmorgen pizza's bakken! Ik heb nog verschillende soorten gorgonzola in de koelkast, dus ik denk dat het 'witte' pizza's worden met kaas, peer en knoflook)![]()
![]()
Ja doei.![]()
![]()
! Inderdaad! Wel een ander merk he?
Ik zag die dingen afgelopen zaterdag in de Bijenkorf liggen. Naar de de Meyer pannen en Kitchenaid machines....![]()
@MaximusTG bedankt voor je hulp. De Pizza was erg lekker. Bodem was top, precies zoals bij de italiaan. Zat ook ook nog een klein beetje bloem aan de onderkant van de pizza, wat ik altijd erg lekker vind.![]()
Sorry! Gemist. Ik maak vooral pizza's in de zomer dus ik was de topics een beetje uit het oog verloren.quote:Op maandag 9 januari 2012 10:59 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Had ik in 't vorige topic ook al gepost, en toen reageerde er niemand op![]()
![]()
Let me see you stripped down to the bone![]()
Haha, dat ovenfilmpje is leukIk twijfel soms nog wat tussen zo'n Breston-oven te kopen of een houtoven te bouwen. We hebben hier alleen geen klei in de grond, en vuurvaste stenen zijn peperduur.
![]()
Ja, cool he, en echt niet zo moeilijk volgens mij. Klei kan je ook kopen volgens mij. Of zelfs premixed leem. Je kan het op een paar manieren doen, de manier met grote stenen en een ronde basis spreekt mij het meeste aan. Holle vorm en dan vullen met zand of gravel. Zou ik er een hokje naast bouwen voor hout.
Bestron of Ferrari oventje lijkt me meer een aanvulling op een houtoven (of andersom).
Dit is ook een leuke pagina : http://blog.sustainablog.(...)-outdoor-pizza-oven/Leuk dat het gelukt is! Graag gedaanquote:Op maandag 9 januari 2012 12:55 schreef symantec12 het volgende:
@MaximusTG bedankt voor je hulp. De Pizza was erg lekker. Bodem was top, precies zoals bij de italiaan. Zat ook ook nog een klein beetje bloem aan de onderkant van de pizza, wat ik altijd erg lekker vind..
[ Bericht 7% gewijzigd door MaximusTG op 09-01-2012 21:23:33 ]Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Er zit veel histamine in tomaten, maar misschien doen verse biologische het wel beter. (Bestrijdingsmiddelen zijn ook niet bevorderlijk)quote:Op maandag 9 januari 2012 08:18 schreef MaximusTG het volgende:
Poe, ook nog voor tomaten allergisch! Wat een pizzapech..
Maar alleen voor verse tomaten, of ook voor verwerkte, gekookte tomaten (blik & pakjes)?
En een dun laagje en voor de rest van de week histaminevrij eten, misschien dat dat een optie is.
Anders wordt het maar een broodje jonge kaas/mozzarella.
![]()
Kan 't niet zijn dat je misschien niet allergisch bent aan zelf gekweekte ofzo? Misschien een dom voorstel, maar ik weet wel dat sommige mensen die allergisch zijn aan garnalen enz eigenlijk allergisch zijn aan het bewaarprodukt dat erop zit...![]()
Maar dan heb je dus een histamine-allergie begrijp ik? Niet specifiek tomaat? Want veel mensen met een specifieke tomaten-allergie kunnen wel gekookte tomaten eten.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 15:49 schreef Zoheetik het volgende:
[..]
Er zit veel histamine in tomaten, maar misschien doen verse biologische het wel beter. (Bestrijdingsmiddelen zijn ook niet bevorderlijk)
En een dun laagje en voor de rest van de week histaminevrij eten, misschien dat dat een optie is.
Anders wordt het maar een broodje jonge kaas/mozzarella.
Zover ik weet zit er inderdaad histamine in sommige voedselproducten, maar speelt een stof die histamine vrij maakt in het lichaam een grotere rol. Die komt bv ook in tomaten voor.
Er zijn namelijk allerlei verschillende manieren waarop een stof een allergische reactie kan veroorzaken.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Vanavond bij mn ouders thuis weer pizza bakken! Gelukkig hebben ze ook een pizzasteen
Hier wordt het weer een AH Excellent pizza...
Ben alleen thuis en dan nooit zin om iets te maken. Achjah ze smaken best aardig.![]()
Ja, ik weet wat je bedoelt, maar dat is vooral een drempel waar je overheen moet. Als je dan eenmaal aan het koken bent dan is het al gauw weer leuk en de moeite waard.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Piepkuiken is blij, eindelijk na veel gedoe een gasoven bemachtigd, nu lekker pizza en brood bakken.
eerste brood wat ik ga bakken is spelt.![]()
Ik ga vanavond ook weer eens, zag op 24kitchen een leuk recept voor saus in plaats van kant en klaaren we hebben een jaren 60 gasoven die gewoon aan en uit kan, dus lekker heet!
![]()
Zo, daarnet ff twee batches deeg gemaakt van 4 pizza's elk. Staat nu even in bulk in de koelkast, straks verdelen en oprollen en op aanrecht verder rijzen.
Niet helemaal zoals ik het normaal doe maar je moet je toch aanpassen aan waar je bent he:).Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Een half uur maar?? Nee joh, dan moet er een berg gist bij zeker?
Normaal gesproken maak ik deeg een dag vantevoren, zet het direct in de koelkast en haal het een anderhalf uur voor het bakken uit de koelkast.
Nu staat het een paar uur in de koelkast en dan haal ik het twee uur voor het bakken eruit.
Door het in de koelkast te zetten gaat het rijzen een stuk langzamer en heeft het deeg meer tijd om smaak te ontwikkelen.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Ja, er gaat wel gist door... misschien volgende keer een keer iets anders proberen
Saus wordt iig zongedroogde tomaatjes en tomatenpuree gepureerd![]()
![]()
Check de link in mijn ondertitel anders eens. Complete handleiding.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
http://dl.dropbox.com/u/1(...)zzarecept_huidig.pdf
Die dus
Welk recept heb jij dan waar dat half uur in staat?Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
http://www.24kitchen.nl/r(...)zza-met-bietensalade
Oh, in het filmpje zegt ie een half uur trouwensen daar kneedt hij het ook gewoon met de hand
![]()
Ah, het is van Rudolph. Nou, een half uur is echt heel erg kort voor rijzen van brood of pizza. Daarom zit er ook zoveel gist in. Waar ik 1 teaspoon op 525 gram bloem gebruik, zit er in dat recept 7 gram (= > 2 teaspoons) gist op 350 gram bloem. Door de suiker werkt de gist ook nog eens extra snel.
Nou ja, werken zal het wel, maar je bodem zal niet veel smaak ontwikkelen.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Ik gebruik ook altijd 7 gram op 350 gram bloem, maar dan is een half uur echt te kort voor een goed luchtig deeg. Is sowieso veel minder lekker bij zo'n korte rijstijd, lijkt me.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 16:24 schreef MaximusTG het volgende:
Ah, het is van Rudolph. Nou, een half uur is echt heel erg kort voor rijzen van brood of pizza. Daarom zit er ook zoveel gist in. Waar ik 1 teaspoon op 525 gram bloem gebruik, zit er in dat recept 7 gram (= > 2 teaspoons) gist op 350 gram bloem. Door de suiker werkt de gist ook nog eens extra snel.
Nou ja, werken zal het wel, maar je bodem zal niet veel smaak ontwikkelen.![]()
Nou, heb het net gemaakt en heb het in de koelkast gelegd, gasten komen pas over een tijdje. Wel plakkerig deeg, kan me niet herinneren dat het de vorige keer (met een ander recept) ook zo was... Heb maar extra bloem toegevoegd, maar wilde ook niet te lang blijven kneden..![]()
En, hoe was het? Onze 8 pizza's waren iig erg lekker! Ouders hebben wel een mooie oven > 300 graden. Zo pats boem achter elkaar gebakken, met champignons, uien, paprika, ham, salami, mozzarella en wat olijven.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Op de unif hebben ze een oven die tot boven de 1500 gaat. Moet wel een uurtje opwarmen maar ben echt benieuwd hoe snel je daarin een pizza baktquote:Op vrijdag 13 januari 2012 19:51 schreef MaximusTG het volgende:
En, hoe was het? Onze 8 pizza's waren iig erg lekker! Ouders hebben wel een mooie oven > 300 graden. Zo pats boem achter elkaar gebakken, met champignons, uien, paprika, ham, salami, mozzarella en wat olijven.. Zonder 'm te verdampen natuurlijk...
Ga btw je recept in je sig eens proberen, ben benieuwd!
[ Bericht 4% gewijzigd door tony_clifton- op 13-01-2012 20:38:16 ]![]()
Eh, de lekkerste is een simpele wat mij betreft:
- Zlefgemaakt tomatensausje, neutraal.
- Dunne plakjes knoflook
- Buffelmozarella ( goed uitgelekt)
- Verse tomaat, goed rijpe coeur de boeuf ( die is niet zo vochtig, anders drijft de pizza weg
- Na het bakken verse basilicum erop
Een andere lekkere is:
- Goede gekookte ham
- Artisjokhart
- Gegrild rode paprika
Een bijzondere:
- Pizzabodem zonder tomatensaus maar wat vanillesaus
- Bosvruchten.
Ik denk dat een heel hete oven misschien wel het belangrijkste is voor voor alle pizza's...Whatever...![]()
Lekkere combi's ja, ik hou ook van niet te volle pizza's. Snij alles ook altijd lekker dun.
Hete oven en goed 'nat' deeg is de beste combinatie.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Lekker! Mooi krokant en stevig deeg, was gewoon uit de hand te eten en ik had een hele bakplaat gemaakt en vaak wordt ie dan toch een beetje slap in het midden, maar deze dus nietquote:Op vrijdag 13 januari 2012 19:51 schreef MaximusTG het volgende:
En, hoe was het? Onze 8 pizza's waren iig erg lekker! Ouders hebben wel een mooie oven > 300 graden. Zo pats boem achter elkaar gebakken, met champignons, uien, paprika, ham, salami, mozzarella en wat olijven.![]()
Ene kant met rauwe ham en geitenkaas, andere met salami en mozzerellaen van wat over was nog een vegetarische.
![]()
Yup, een pizza moet niet te vol liggen, anders wordt hij zacht en soppig.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 21:35 schreef MaximusTG het volgende:
Lekkere combi's ja, ik hou ook van niet te volle pizza's. Snij alles ook altijd lekker dun.
Hete oven en goed 'nat' deeg is de beste combinatie.Whatever...![]()
Als je zo'n joekel van een plaatpizza maakt kun je hem wel prima volgooien mits je de bodem voorbakt. De bodem is dan toch meer broodachtig...![]()
Dan kan het inderdaad wel ja. Heb je een meer Amerikaanse dikke bodem.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Goedzo jij snapt 't. Ik dacht ik maak er even voor het gemak tomaten-allergie van omdat het hier nou eenmaal om tomaten ging. Ik ben er zelf nog niet uit of het om een allergie of intolerantie gaat. Ik gok het tweede. Maar dat is lastig te bepalen.quote:Op woensdag 11 januari 2012 10:27 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Maar dan heb je dus een histamine-allergie begrijp ik? Niet specifiek tomaat? Want veel mensen met een specifieke tomaten-allergie kunnen wel gekookte tomaten eten.
Zover ik weet zit er inderdaad histamine in sommige voedselproducten, maar speelt een stof die histamine vrij maakt in het lichaam een grotere rol. Die komt bv ook in tomaten voor.
Er zijn namelijk allerlei verschillende manieren waarop een stof een allergische reactie kan veroorzaken.
Voor de geinteresseerden:
Iedereen heeft een bepaalde hoeveelheid histamine in zijn bloed. Histamine is een hormoon dat te maken heeft met je bloedcirculatie en van een teveel zetten je bloedvaten en organen uit. De organen die het meeste aangetast zijn heb je dan het meeste last van. Blijkbaar zijn dat bij mij m'n hersenen en m'n hart... Was van een beetje tomaat echt 3 dagen ziek (maar had ook soja gehad waar ook veel histamine in zat).![]()
Er stond trouwens een flammkuchen in de Allerhande van deze maand, met dezelfde ingrediënten (verhoudingen heb ik niet vergeleken) als jouw recept, MTG (+ een snufje nootmuskaat). Wie weet wordt zo'n ding nog mainstream.![]()
Ja, ik weet wel het een en ander van dat soort dingen. Lijkt me erg vervelend zo'n allergie..quote:Op zondag 15 januari 2012 09:34 schreef Zoheetik het volgende:
[..]
Goedzo jij snapt 't. Ik dacht ik maak er even voor het gemak tomaten-allergie van omdat het hier nou eenmaal om tomaten ging. Ik ben er zelf nog niet uit of het om een allergie of intolerantie gaat. Ik gok het tweede. Maar dat is lastig te bepalen.
Voor de geinteresseerden:
Iedereen heeft een bepaalde hoeveelheid histamine in zijn bloed. Histamine is een hormoon dat te maken heeft met je bloedcirculatie en van een teveel zetten je bloedvaten en organen uit. De organen die het meeste aangetast zijn heb je dan het meeste last van. Blijkbaar zijn dat bij mij m'n hersenen en m'n hart... Was van een beetje tomaat echt 3 dagen ziek (maar had ook soja gehad waar ook veel histamine in zat).
Je leest wel eens van mensen die altijd zo'n Epipen mee hebben, omdat ze anders in een dodelijke anafylactische shock kunnen raken.
@vriendelijkevriend:
Grappig, ben een echte trendsetter blijkt wel weer. Maar Flammkuchen zijn natuurlijk allang mainstream, alleen niet in NL :p.
Mijn creaties van vanavond:)
http://imageshack.us/photo/my-images/829/pizza1b.jpg (copy/paste deze link)
http://imageshack.us/photo/my-images/849/pizza2v.jpg (copy/paste deze link)![]()
Juh dat hoef ik gelukkig niet, maar ik heb wel uitvalverschijnselen gehad. Dat kwam best vaak voor, sinds het dieet nog maar 1x. Vooruitgangquote:Op zondag 15 januari 2012 20:52 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Ja, ik weet wel het een en ander van dat soort dingen. Lijkt me erg vervelend zo'n allergie..
Je leest wel eens van mensen die altijd zo'n Epipen mee hebben, omdat ze anders in een dodelijke anafylactische shock kunnen raken.
@vriendelijkevriend:
Grappig, ben een echte trendsetter blijkt wel weer. Maar Flammkuchen zijn natuurlijk allang mainstream, alleen niet in NL :p.
. Ik voelde het toen ook aankomen had het kunnen voorkomen maar ja...
Er zijn wel antihistaminica (worden bijv. gebruikt bij hooikoorts) maar ik weet niet of dat werkt bij voeding.
Afijn. Ik verdiep me nu maar in brood bakken.
![]()
Ach ja, brood bakken is ook leuk. En met 'mijn' pizzarecept kan je ook een lekkere focaccia of ciabatta bakken hoor
.
Tussendoortje :
In een ver verleden heb ik bij domino's van die cinnarolls gehad.
Heeft iemand een idee, of recept daarvan ?
In mijn herinnering waren het broodjes, met suiker en kaneel, maar ik heb ze nog niet kunnen reproduceren helaas
http://dominos.thuisbezorgd.nl/details.php?prods=01AB1579787AB379
[ Bericht 25% gewijzigd door Spartagek op 17-01-2012 11:28:06 ]![]()
Ze worden van het pizzadeeg gemaakt, allee met wat extra toevoegingen
http://dominos.thuisbezorgd.nl/details.php?prods=01AB1579787AB379![]()
Ik had ook deze gevonden
Ga beiden eens uitproberen, Thnx
edit :
En een grote look a like is deze :
http://www.copykat.com/2009/07/09/dominos-cinnastix/
[ Bericht 40% gewijzigd door Spartagek op 17-01-2012 12:12:27 ]![]()
Mijn oven gaat maar tot ~250C, dus Tipo 00 is dan niet aan te raden? Oh, en de Plus heeft geen Tipo 00, althans niet kunnen vinden.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 08:54 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Ja, dat staat er op. Er staat dan op "farina di grano tenero tipo 00"
Maar zorg wel dat er niet al gist in zit. Dat zit in sommige pakken in de supermarkt.
Ook is tipo 00 niet altijd de beste keuze als je niet in een hele hete oven bakt. Bij de boerenbond/welkoop verkopen ze een assortiment aan broodmixen, maar ook gewoon bloemsoorten. Met de "Frans krokant" of "Surfina" krijg je goede resultaten.
Welke is aan te raden bij een oven van max 250C?![]()
Het kan wel hoor, alleen is het niet perse de bloem die het beste resultaat in je oven geeft. Denk niet dat je bij je supermarkt een goede bloem gaat vinden. Dat zit allemaal in die broodmixen. Losse bloem is meestal patentbloem, of gewone tarwebloem.
Zoals ik dus zei, ga naar de Welkoop/BB en haal daar een zak Frans Krokant. Heerlijke pizza's. Of je moet van internet gaan bestellen.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Bestellen lukt niet meer, wil vandaag al een pizza bakken namelijkquote:Op dinsdag 17 januari 2012 12:25 schreef MaximusTG het volgende:
Het kan wel hoor, alleen is het niet perse de bloem die het beste resultaat in je oven geeft. Denk niet dat je bij je supermarkt een goede bloem gaat vinden. Dat zit allemaal in die broodmixen. Losse bloem is meestal patentbloem, of gewone tarwebloem.
Zoals ik dus zei, ga naar de Welkoop/BB en haal daar een zak Frans Krokant. Heerlijke pizza's. Of je moet van internet gaan bestellen.
Welkoop/BB zegt mij niks.
Moet toch iets van de supermarktAnyways, thanks!
![]()
Welkoop niet nee? http://www.boerenbond-welkoop.nl/pagina/locations.html?search=A
Hebben heel veel filialen..
Supermarkt..nou ja, je zou nog een andere supermarkt kunnen proberen. Soms hebben ze wel pizzabloem. Let wel op dat er dan niet al gist in zit.
Edit: Als mijn google skills me niet in de steek laten dan is dit voor jou wel te bereiken:
http://www.molenderoos.nl/
google username,twitteraccount, website staat daar vermeldt, whois, adres. Big Brother is watching you
[ Bericht 19% gewijzigd door MaximusTG op 17-01-2012 12:51:18 ]Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Jep
komt alleen 5 euro verzendkosten bij :p das tog wel weer veel van het goede.. zouden ze zoiets niet bij ekoplaza hebben? die zit hierachter![]()
Dat is precies de Frans Krokant waar ik het hierboven al over had. Bij de Welkoop/BB te koop.
In Poeldijk zit er een.. Maar weet niet of dat makkelijk te bereiken is voor je? Ligt er een beetje aan waar in Den Haag je woont. Fiets of auto?
Is een beetje het nadeel aan zware dingen bestellen via internet. Beetje zonde van de verzendkosten..
Moet je eigenlijk meer tegelijk bestellen. Maar dan moet je dat wel weer binnen afzienbare tijd opmaken.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Zondag weer! En ik ga 't dit keer met MTC's deeg proberen!
Dit keer maar weer met gewoon tipo00, want volkoren wil voor geen meter
Ja doei.![]()
Als je mijn deeg bedoelt; tis met een G. Succes iig! En LieLie ook natuurlijk! Wel foto's maken he:D?
edit: @peerte: volgens de site van Soezie is Cook & Co ook een verkooppunt van hun producten. Weet niet of ze alles hebben, maar er zit er iig ook een in Den Haag.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Ik vergeet dat altijd en ik vind ook dat ze er altijd een beetje hetzelfde uitzienquote:Op donderdag 19 januari 2012 21:05 schreef MaximusTG het volgende:
Als je mijn deeg bedoelt; tis met een G. Succes iig! En LieLie ook natuurlijk! Wel foto's maken he:D?
edit: @peerte: volgens de site van Soezie is Cook & Co ook een verkooppunt van hun producten. Weet niet of ze alles hebben, maar er zit er iig ook een in Den Haag.
Maar we hebben nu een nieuwe camera, dus zal er misschien aan denken!![]()
Ik wil nog altijd een keer een goed filmpje maken van het deeg maken en pizza bakken, maar heb geen goede filmcamera.. Of een cameraman:p. Misschien maak ik ook wel deeg morgen. Voor zondag of zo.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Cameravrouw dan?quote:Op donderdag 19 januari 2012 21:35 schreef MaximusTG het volgende:
Ik wil nog altijd een keer een goed filmpje maken van het deeg maken en pizza bakken, maar heb geen goede filmcamera.. Of een cameraman:p. Misschien maak ik ook wel deeg morgen. Voor zondag of zo.![]()
Die heeft daar geen zin in :p. Die eet alleen de pizza op:p.
Maar ze vindt mn pizza's wel lekkerder dan die van Domino's, en even lekker als van de Italiaan. Dus dat is wel weer lief
Haha, dat is belangrijker jaquote:Op donderdag 19 januari 2012 21:45 schreef MaximusTG het volgende:
Die heeft daar geen zin in :p. Die eet alleen de pizza op:p.
Maar ze vindt mn pizza's wel lekkerder dan die van Domino's, en even lekker als van de Italiaan. Dus dat is wel weer lief![]()
![]()
Mijn allereerste ervaring met pizza's maken/bakken
Gewoon simpel tarwebloem gebruikt uit de supermarkt.
Tomatensaus, kaas, stukjes kip, mais, champignons en ui.
Ik had genoeg deeg voor 2 grote pizza's, mijn tweede pizza:
Tomatensaus, shoarma (zelf gemaakt), knoflooksaus en kaas.
Ik had van mijzelf niet verwacht dat het zo goed zou smaken en dat ik de deeg zo dun zou kunnen krijgen
Minpuntje: Het was in het midden wat soppig.![]()
Nou, best goed gelukt dan toch? Toppings zijn niet helemaal mijn ding, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Soppig icm jouw toppings lijkt me vrij onontkoombaar. Je hebt en tomatensaus en knoflooksaus, kaas en shoarma. Allemaal best veel vocht.
In mn eerdere post noemde ik nog een molen die volgens mij bij jou in de buurt zit. Misschien voor de volgende keer.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Ja, gelezen, top, thanks. Echter te lui geweest om er langs te rijdenquote:Op vrijdag 20 januari 2012 08:34 schreef MaximusTG het volgende:
Nou, best goed gelukt dan toch? Toppings zijn niet helemaal mijn ding, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Soppig icm jouw toppings lijkt me vrij onontkoombaar. Je hebt en tomatensaus en knoflooksaus, kaas en shoarma. Allemaal best veel vocht.
In mn eerdere post noemde ik nog een molen die volgens mij bij jou in de buurt zit. Misschien voor de volgende keer.
Voor de eerste keer vind ik het ook goed gelukt, ben tevreden. Volgende keer pepers er op, pittig![]()
Forum Opties Forumhop: Hop naar: