Ben ik niet met je eens.quote:Op zondag 28 augustus 2011 21:40 schreef Daffodil31LE het volgende:
Waarom? Je hebt er in NL geen ene zak aan.
Om maar meteen even de toon van het topic vast te leggen.
fixedquote:Op zondag 28 augustus 2011 21:40 schreef Daffodil31LE het volgende:
Waarom? Je hebt er in NL geen ene zak aan.
Om maar meteen even de toon van het topic vast te leggen een domme opmerking te maken.
Heb je al eens met slechtweerbanden gereden?quote:Op zondag 28 augustus 2011 21:45 schreef Daffodil31LE het volgende:
Whatever...
Als TS de geldpest heeft moet hij gewoon winterbanden kopen.
Ze zaten om een set velgen die ik mooi vond. Toen ze versleten waren heb ik er gewone banden omheengelegd.quote:Op zondag 28 augustus 2011 21:47 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Heb je al eens met slechtweerbanden gereden?
Blijkbaar niet.. ik was er ook niet van overtuigd, tot ik vorig jaar met een Smart op winterrubber probeerde om hem in een slip te krijgen in de sneeuw.quote:Op zondag 28 augustus 2011 21:47 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Heb je al eens met slechtweerbanden gereden?
Je kan ze via internet bestellen, is best goedkoop. Maar dan moet je wel een garagist hebben die ze voor je wilt monteren.quote:Op zondag 28 augustus 2011 21:48 schreef Dirkos1987 het volgende:
En dan nog tips waar het beste te kopen. Om het specifieker te maken: liefst omgeving Eindhoven.
Of ook handig om te weten, welke winkels absoluut niet!
Merk is merk, rubber is rubber.. maakt geen kont uit waar je een Dunlop/Vredestein/Michelin bandje koopt, zijn overal hetzelfde.. kijk naar het merk en de maat die je wilt hebben, en vlooi uit waar je die het voordeligst op de kop kunt tikken.quote:Op zondag 28 augustus 2011 21:48 schreef Dirkos1987 het volgende:
En dan nog tips waar het beste te kopen. Om het specifieker te maken: liefst omgeving Eindhoven.
Of ook handig om te weten, welke winkels absoluut niet!
Marktplaats voor de velgen. Misschien dat je een set weet te vinden met kekke winterbandjes. Ben je gelijk klaar.quote:Op zondag 28 augustus 2011 21:53 schreef Dirkos1987 het volgende:
Ik heb nog geen velgen ervoor, dus moet alles nog aanschaffen
De originele maat velgen en ballonbanden. Dat weet je dealer of het boekje in je handschoenenkastje wel.quote:Op zondag 28 augustus 2011 22:02 schreef Dirkos1987 het volgende:
Ja maar weet dus niet voor welke maat ik nu moet gaan , aangezien de omtrek het zelfde moet blijven.
Als ik deze site gebruik, kom ik uit op 195/60 15, dat is een mooie 13 in een dozijn, en dus gangbare maatquote:Op zondag 28 augustus 2011 22:02 schreef Dirkos1987 het volgende:
Ja maar weet dus niet voor welke maat ik nu moet gaan , aangezien de omtrek het zelfde moet blijven.
't Verschil is dat met winterbanden je veilige snelheid iets van 20 km/u hoger kan liggen dan met gewone banden. Als er een dun laagje sneeuw ligt, dan is het niet leuk om met brede zomersloffen te moeten rijden.quote:Op zondag 28 augustus 2011 22:02 schreef Merkie het volgende:
Ik vind het weggegooid geld. Als het slecht weer is moet je met winterbanden net zo goed je snelheid aanpassen.
Je kan toch niet harder dan je voorganger rijden. Ik snap echt niet waarom je honderden euro's aan winterbanden uit zou geven terwijl je die twee weken per jaar ook gewoon extra voorzichtig kan rijden.quote:Op zondag 28 augustus 2011 22:34 schreef mvdejong het volgende:
[..]
't Verschil is dat met winterbanden je veilige snelheid iets van 20 km/u hoger kan liggen dan met gewone banden. Als er een dun laagje sneeuw ligt, dan is het niet leuk om met brede zomersloffen te moeten rijden.
Als je net zo hard rijdt als je voorganger en die gooit hem in de ABS met winterbandjes, en jij rijdt zonder, moet je daarna weer zo'n kutformulier invullen in de kou.quote:Op zondag 28 augustus 2011 22:43 schreef Merkie het volgende:
[..]
Je kan toch niet harder dan je voorganger rijden. Ik snap echt niet waarom je honderden euro's aan winterbanden uit zou geven terwijl je die twee weken per jaar ook gewoon extra voorzichtig kan rijden.
Oké, maar ik blijf het zonde van je geld vinden.quote:Op zondag 28 augustus 2011 22:50 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Als je net zo hard rijdt als je voorganger en die gooit hem in de ABS met winterbandjes, en jij rijdt zonder, moet je daarna weer zo'n kutformulier invullen in de kou.
Tevens is de lol van het gewoon weg kunnen rijden op de ijsbaan bij de C1000 terwijl anderen ploeteren om hun hok in beweging te krijgen, gewoon onbetaalbaar![]()
En als laatste, is dit een discussie die niet in dit topic thuishoort.
Voorschade wordt alleen vergoed als je allrisk verzekerd bent, één keertje 'kleng' is genoeg om er jarenlang van te kunnen winterrubberenquote:Op zondag 28 augustus 2011 22:51 schreef Merkie het volgende:
[..]
Oké, maar ik blijf het zonde van je geld vinden.
Je zomerbanden gaan wel veel langer meequote:Op zondag 28 augustus 2011 22:43 schreef Merkie het volgende:
[..]
Je kan toch niet harder dan je voorganger rijden. Ik snap echt niet waarom je honderden euro's aan winterbanden uit zou geven terwijl je die twee weken per jaar ook gewoon extra voorzichtig kan rijden.
Niet alleen dat, maar verzekeringsmaatschappijen doen aardig moeilijk als je schade rijdt in een situatie waar winterbanden aangeraden zijn.quote:Op zondag 28 augustus 2011 22:50 schreef Sounddragon het volgende:
Als je net zo hard rijdt als je voorganger en die gooit hem in de ABS met winterbandjes, en jij rijdt zonder, moet je daarna weer zo'n kutformulier invullen in de kou.
Eagle Asyms? Vreemd dat die zo snel gaan drijven, licht autootje soms? Die onder mijn auto (225/45R17) zijn echt fantastisch, nog nooit last gehad van aquaplaning, ook met >100kmh in sloten water van een paar cm diep. Misschien dat die 1600kg gewicht en 4wd toch wel een beetje verschil maakt :-)quote:
Dat staat op de band zelf ben ik vandaag achtergekomenquote:Op donderdag 1 september 2011 16:33 schreef Timmetjuhs het volgende:
Ik moet nu toch ook echt aan winterbanden gaan geloven. Van de winter naar Noorwegen met de auto. Dus ik ga de komende weken ook maar eens op zoek naar bandjes. Straks even de huidige bandenmaat opmeten.
Dat maakt natuurlijk niet zoveel uit.quote:Op zondag 28 augustus 2011 21:45 schreef Daffodil31LE het volgende:
Whatever...
Als TS de geldpest heeft moet hij gewoon winterbanden kopen.
Zo zijn er honderden testen, maar er zijn nog steeds fokkers die behalve een piemel van 40 cm en een salaris van 250.000 ook beter weten hoe het zit met de banden onder de autoquote:Op maandag 5 september 2011 17:00 schreef axamenta het volgende:
Om het verschil duidelijk te maken een kort filmpje
en een test
Ik verklaar jou voor gek als je 150 km per uur gaat rijden in een sneeuwbui omdat je winterbanden hebt.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 21:24 schreef Russelheimer het volgende:
had laats een dikke plens bui op een stuk slecht asvalt de advies snelheid bij regen was 90
maar met 50 a 60 viel er pas mee te rijden zonder al te veel planeren..
op dat zelfde stuk scheurde van de winter nog 150 met winterbanden in een sneeuwbui..
wie tegen mij zegt dat het sonde van het geld is..... verklaar ik voor gek.
Onzinquote:Op donderdag 8 september 2011 10:42 schreef Mikkie het volgende:
Laten we eerlijk zijn: je hebt niet per se winterbanden nodig in Nederland. Maar op dagen dat er kans is op sneeuw en gladheid, moet je dan ook thuis kunnen blijven. In de regen voldoen de normale (zomer)banden prima, maar anders niet. En heb je geluk, dan is het twee dagen glad en sneeuwachtig, maar als je pech hebt en 't duurt zes weken...tsja, dan had je beter wel die winterbanden gehad.
Is nat asfalt bij koudequote:Op donderdag 8 september 2011 11:13 schreef Mikkie het volgende:
Dat is ook een gladde baan, niet vergelijkbaar met nat wegdek maar met ijs.
En ja, bij koude temperaturen heb je zeker je voordeel van winterbanden, maar als het de hele winter alleen zou regenen kan ik me best voorstellen dat ik ook alleen op zomerbanden zou rijden het hele jaar. Maar juist doordat die kans er niet is, en je met een beetje vermogen op de achterwielen graag wat grip houdt, adviseer ik ook echt wel winterbanden. Maar de mensen die het toch niet willen, laat die alsjeblieft thuis blijven als het baggerweer is.
Zodra jij denkt dat het nodig is.quote:Op maandag 12 september 2011 12:04 schreef thumbnail het volgende:
Wanneer moeten die winterbanden er eigenlijk onder?
Ik heb ze al gekocht maar ze staan nog bij de bandenboer.quote:Op maandag 12 september 2011 12:06 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Zodra jij denkt dat het nodig is.
De een doet het bij regen al (dan kun je verschil merken), de ander doet het helemaal niet. In Duitsland zijn er wel regels voor.
Er 'moet' niks, maar het is bewezen dat winterbanden hun werk beter doen als normaal rubber bij temperaturen onder de 7 graden (en lager uiteraardquote:Op maandag 12 september 2011 12:04 schreef thumbnail het volgende:
Wanneer moeten die winterbanden er eigenlijk onder?
harde slijten valt ook wel mee, ik rijd jaarrond met winterrubber en ik heb in 20000 km circa 4 mm versleten.quote:Op maandag 12 september 2011 13:14 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Er 'moet' niks, maar het is bewezen dat winterbanden hun werk beter doen als normaal rubber bij temperaturen onder de 7 graden (en lager uiteraard)
Dus als de nachttemperatuur in de buurt van de 5 graden of lager gaat komen, zóu je er al voordeel van kunnen hebben. Als het overdag te warm is, slijten ze redelijk hard; een beetje gokken en inschatten dus, maar als je wijs bent, zorg je dat je ze iig vóór die tijd al hebt liggen [ afbeelding ]
zit nog wel 5 mm op, zijn lichte terreinbandenquote:Op maandag 12 september 2011 18:05 schreef Mikkie het volgende:
Mja, het nadeel is dat je daarmee al de helft van je profiel opgereden hebt, en je banden nu als winterbanden al nagenoeg niet meer bruikbaar zijn.
mja ik vond het ook erg tegenstrijdig maar goed daarom dacht ik eens kijken wat de mensen van Fok er van vindenquote:Op vrijdag 16 september 2011 12:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Vreemd, doorgaans gebruiken anwb en adac dezelfde bronmaterialen en tests.
Wat heeft remweg met rwd te maken?quote:Op vrijdag 16 september 2011 12:39 schreef DrDarwin het volgende:
Een in het leven geroepen hype door autoconstructeurs van Duitse origine wier achterwielaangedreven produkten in winterse omstandigheden met geen mogelijkheid op de weg te houden zijn.
Daar stoor ik me niet aan.
hij merkt het wel als hij met zijn zomerbandjes bij mij achterin knaltquote:Op vrijdag 16 september 2011 12:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat heeft remweg met rwd te maken?
Precies, of bij mij.quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:01 schreef rival het volgende:
[..]
hij merkt het wel als hij met zijn zomerbandjes bij mij achterin knalt
Waar staan die bewijzen precies? Ik weet dat Michelin begon met die uitspraak en Continental heeft de 7 graden grens inmiddels gekopiëerd.quote:Op maandag 12 september 2011 13:14 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Er 'moet' niks, maar het is bewezen dat winterbanden hun werk beter doen als normaal rubber bij temperaturen onder de 7 graden (en lager uiteraard)
Op de normale wegen zou het ook geen probleem moeten zijn, maar een paar jaar geleden was ik tot laat aan het overwerken en toen ik weg wilde gaan, ben ik 45 minuten bezig geweest om van een besneeuwde/vastgereden parkeerplaats af te komen.quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:24 schreef popolon het volgende:
Goede banden is belangrijk maar het probleem is dat de gemiddelde Nederlander gewoon niet kan rijden in de winter. Aanpassen van je weggedrag is veel belangrijker dan winterbanden.
Ze zijn zeker niet nutteloos hoor.quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:29 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Op de normale wegen zou het ook geen probleem moeten zijn, maar een paar jaar geleden was ik tot laat aan het overwerken en toen ik weg wilde gaan, ben ik 45 minuten bezig geweest om van een besneeuwde/vastgereden parkeerplaats af te komen.
Volgende dag opnieuw problemen gehad op de parkeerplaats, terwijl een collega in eenzelfde auto, maar dan met winterbanden, gewoon wegreed en mij toezwaaide.
Die grappen op parkeerterreinen hoef ik niet weer
De regel dat een winterband onder de 7 graden beter presteert kun je gewoon in de kliko deponeren. Zo'n algemene regel kan hoe dan ook niet toegepast worden.quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:14 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Waar staan die bewijzen precies? Ik weet dat Michelin begon met die uitspraak en Continental heeft de 7 graden grens inmiddels gekopiëerd.
In de testen van (o.a.) Autoweek bleek vorig jaar dat een zomerband boven de 0 graden vrijwel altijd beter is, dan de winterequivalent.
Niet dat ik de werking en/of nut van de winterband betwist (de mijne komen er binnenkort ook weer onder), maar die betere resultaten vanaf 7 graden heb ik sterke vraagtekens bij.
Gelukkig rij ik al 34 jaar schadevrij, dus de kans dat ik net achterop een van jullie rij lijkt me te verwaarlozen.quote:
dit vond ik nog.quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:39 schreef rycemasta het volgende:
[..]
De regel dat een winterband onder de 7 graden beter presteert kun je gewoon in de kliko deponeren. Zo'n algemene regel kan hoe dan ook niet toegepast worden.
QFTquote:Op vrijdag 16 september 2011 12:39 schreef DrDarwin het volgende:
Een in het leven geroepen hype door autoconstructeurs van Duitse origine wier achterwielaangedreven produkten in winterse omstandigheden met geen mogelijkheid op de weg te houden zijn.
Daar stoor ik me niet aan.
Sneeuw of ijs = een thuiswerkdag. Met winterbanden of zelfs een treinkaartje kom je dan ook nergens omdat het hele land toch vast staatquote:Men heeft ons wijsgemaakt dat de winterband al voordelen heeft bij temperaturen lager dan 7ºC en op nat wegdek. Autobild neemt in haar jaarlijkse winterbandentest steevast ook een zomerband mee en dan blijkt keer op keer dat alle winterbanden per definitie slechter presteren dan de zomerband, tenzij er op sneeuw of ijs wordt gereden.
"gelukkig rij ik al tig jaar schadevrijquote:Op vrijdag 16 september 2011 13:50 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Gelukkig rij ik al 34 jaar schadevrij, dus de kans dat ik net achterop een van jullie rij lijkt me te verwaarlozen.
ik neem aan dat een band niet zomaar de stempel winterband of zomerband krijgt. Ik zou zeggen zoek de eisen op en vergelijk ze met elkaar.quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:15 schreef rycemasta het volgende:
Dat is leuk en aardig allemaal, maar wat betekent precies ''winterband'' en wat precies ''zomerband''? Geen winterband is hetzelfde; talloze merken en types die beschikbaar zijn. Idem voor zomerbanden.
Met een vergelijking tussen winterband X en een zomerband Y kun je waarschijnlijk wel redelijk bepalen bij welke temperatuur de hoeveelheid grip ongeveer gelijk is. Gooi daar vervolgens sneeuw of regen bij en de situatie verandert echter weer. Er zijn veel te veel factoren die meespelen, waardoor zo'n regel niet kan gelden.
en de DAGELIJKSE files staan er omdat het gros niet kan anticiperen!quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:47 schreef noutie het volgende:
De langste files komen door een overmoedige chauffeur (met of zonder speciale banden)
Tsja, het ridiculiseren van gezond verstand is natuurlijk ook een manier om je punt te maken, maar aangezien een snelweg over het algemeen over meerdere rijbanen beschikt lijkt het me geen enkel probleem voor jou met je enorme kennis, ervaring en rijvaardigheidsvermogens om dan gewoon in te halen.quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:44 schreef rival het volgende:
[..]
"gelukkig rij ik al tig jaar schadevrij*
met 30 over de snelweg in de sneeuw... en iedereen erachter die wel de moeite neemt om winterbanden te kopen maar wachten op de files die jij maakt
das een band met groeven in het profiel. hierdoor blijft de sneeuw er niet "in" zitten. hierdoor blijf je profiel houden en dus grip.quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:15 schreef rycemasta het volgende:
Dat is leuk en aardig allemaal, maar wat betekent precies ''winterband''
je vergeet alleen ff dat er 3 banen dik mensen 30 rijden omdat ze te gierig zijn om winterbanden te kopenquote:
Gezien die opmerking is de ervaringscurve blijkbaar minimaal, een snelweg ziet er op sneeuwdagen namelijk heel anders uit.quote:Op vrijdag 16 september 2011 15:01 schreef rival het volgende:
[..]
je vergeet alleen ff dat er 3 banen dik mensen 30 rijden omdat ze te gierig zijn om winterbanden te kopen
de rechterbaan vol en ik alleen op de linkerbaan want ik heb wel winterbanden? ja op sommige mooie dagen.. maar helaas is dat vaak alleen de eerste goede sneeuwdagquote:Op vrijdag 16 september 2011 15:08 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Gezien die opmerking is de ervaringscurve blijkbaar minimaal, een snelweg ziet er op sneeuwdagen namelijk heel anders uit.
Een beetje autofabrikant zorgt wel voor een redelijke voor/achter verdeling hoor...quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:42 schreef noutie het volgende:
QFT
Voorwielaandrijving = druk op de wielen (blok zit voorin) = tractie
Achterwielaandrijving = te weinig druk op de wielen = duwen (vooral Vito-bussen zijn K*T)
Je heb mijn vraag nog niet beantwoord.quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:50 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Gelukkig rij ik al 34 jaar schadevrij, dus de kans dat ik net achterop een van jullie rij lijkt me te verwaarlozen.
Speciaal voor jou... Al ben ik iemand anders.quote:Op vrijdag 16 september 2011 12:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat heeft remweg met rwd te maken?
Ik bedoel dat die grens in theorie heel vaag kan zijn. Er zullen heus wel winterbanden zijn die waardeloos weten te presteren op droog en nat; dan geldt die 7 graden regel gewoon niet.quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:47 schreef Olle. het volgende:
[..]
ik neem aan dat een band niet zomaar de stempel winterband of zomerband krijgt. Ik zou zeggen zoek de eisen op en vergelijk ze met elkaar.
Wat een winterband is en hoe het werkt, dat weet ik wel.quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:59 schreef rival het volgende:
[..]
das een band met groeven in het profiel. hierdoor blijft de sneeuw er niet "in" zitten. hierdoor blijf je profiel houden en dus grip.
een "gewone" band zal tussen het profiel vol gaan zitten met sneeuw, totdat je dus eigenlijk 1 glad ding hebt....
de gem. winterband zal ook van een zachter rubber zijn dan de gem. zomerband.
een zomerband zal (mits een goede band) altijd beter zijn, TOT er sneeuw ligt. en aangezien we hier al 6 jaar lang sneeuw hebben in de winter
Maak dat eens hard met een paar bronnenquote:Op vrijdag 16 september 2011 16:39 schreef noutie het volgende:
[..]
Speciaal voor jou... Al ben ik iemand anders.
De remweg van een voorwielaangedreven auto is korter bij een glad wegdek. Doordat je meer gewicht op de voortrein hebt, heb je meer druk op de wielen die remmen. Voor rem je het meest, 90%. Hierdoor kan je meer remkracht overbrengen op het asfalt/ijs en wordt je remweg korter.
volgens mij is de voorkant van de wagen en beide gevallen (F vs R) even zwaar. dus voor het remmen maakt dat niets uit. en als het glad is als op ijs maakt het al helemaal niet meer uit. want daar heb je gewoon geen grip.quote:Op vrijdag 16 september 2011 16:39 schreef noutie het volgende:
[..]
Speciaal voor jou... Al ben ik iemand anders.
De remweg van een voorwielaangedreven auto is korter bij een glad wegdek. Doordat je meer gewicht op de voortrein hebt, heb je meer druk op de wielen die remmen. Voor rem je het meest, 90%. Hierdoor kan je meer remkracht overbrengen op het asfalt/ijs en wordt je remweg korter.
Daarnaast: een voorwielaangedreven auto heeft vaak een veilig onderstuurd karakter. Als deze auto begint te glijden, dan kan je met het gas vaak nog een heel eind corrigeren. Ook heeft deze auto meer tractie door het grotere gewicht op de aangedreven wielen. Een RWD-auto heeft deze eigenschappen minder. Deze breekt uit en wordt lastig bestuurbaar.
Op een glad talud (bijvoorbeeld en file omhoog) is een Renault Laguna veiliger dan een E-klasse. Als de Laguna gaat slippen, dan blijft deze in het spoor. De Mercedes zal naar links of rechts uitbreken.
Op iedere berghelling is te zien dat een RWD-auto in de winter zuigt.
elke dag dat het sneeuwd thuis blijven.quote:Op vrijdag 16 september 2011 15:08 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Gezien die opmerking is de ervaringscurve blijkbaar minimaal, een snelweg ziet er op sneeuwdagen namelijk heel anders uit.
Een gratis tip van mijn kant, spaar je de winterbanden, blijf gewoon thuis en van de weg weg, en investeer dat geld van die banden in een slipcursus, of ga een tijdje rallyrijden, dat wil nog wel eens helpen.
Een tip aan jou, begrijpend lezen, dat helpt.quote:Op vrijdag 16 september 2011 17:39 schreef Matty___ het volgende:
[..]
elke dag dat het sneeuwd thuis blijven.wat voor baan heb jij?
dus ik kan beter en slipcursus volgen ipv mijn hechting met de weg te verbeteren. zo beter?quote:Op vrijdag 16 september 2011 19:08 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Een tip aan jou, begrijpend lezen, dat helpt.
Nog steeds van mening dat een fwd een kortere remweg heeft?quote:Op vrijdag 16 september 2011 19:08 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Een tip aan jou, begrijpend lezen, dat helpt.
Dat is niet waar.quote:Op zondag 28 augustus 2011 23:00 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Niet alleen dat, maar verzekeringsmaatschappijen doen aardig moeilijk als je schade rijdt in een situatie waar winterbanden aangeraden zijn.
En wil je in herfst/winter Duitsland, Zwitserland enz. in, dan mag je dat niet eens op normale banden.
quote:Sind M+S das Gleiche wie Winterreifen?
Nein, M+S gibt es als Winter- und Ganzjahresreifen („Allwetter“). Was Sie wählen, ist Ihnen überlassen – es muss nur M+S sein. Die Bezeichnung, die seitlich auf dem Reifen steht, zeigt an, dass der Reifen auch bei Matsch und Schnee noch sicher ist (besserer „Griff“ auf der Straße).
Hier een handige site ( wel in het duits ) wat je nodig hebt in welk land. http://www.avd.de/startse(...)winterreifenpflicht/quote:Welche Strafen drohen?
Sind Sie bei Winterwetter ohne M+S-Reifen unterwegs, drohen 40 Euro Strafe. Behindern Sie dabei andere (z. B. weil Sie an einer Steigung stecken bleiben), 80 Euro und ein Punkt in Flensburg.
Beheersing van je voertuig in welke situatie dan ook lijkt me verstandig.quote:Op vrijdag 16 september 2011 20:52 schreef Matty___ het volgende:
[..]
dus ik kan beter en slipcursus volgen ipv mijn hechting met de weg te verbeteren. zo beter?
kies ik toch eerder voor de kortere remweg.
alleen noodsituaties heb je zelf meestal niet in de hand en met 30km/h over de snelweg rijden is ook zo wat. als een fietser voor jou op zijn bek gaat ben je blij als je eerder stilstaat.quote:Op vrijdag 16 september 2011 21:38 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Beheersing van je voertuig in welke situatie dan ook lijkt me verstandig.
Als je niet bovenop je voorligger gaat rijden en gewoon afstand houd maakt het niet uit hoe lang je remweg is, ik heb nog nooit meegemaakt dat ik niet tijdig tot stilstand kon komen, ook niet in het pré-ABS tijdperk toen de winterbanden maffia er nog niet was.
Uit ervaring kan ik je meededelen dat het meerendeel van de mensen die prima banden in de winter door winterbanden laten vervangen er in plaats daarvan dubieuze 'Winter Wang Ling' o.i.d. op laten leggen, ik wens je er veel plezier mee.quote:Op vrijdag 16 september 2011 21:59 schreef Matty___ het volgende:
[..]
alleen noodsituaties heb je zelf meestal niet in de hand en met 30km/h over de snelweg rijden is ook zo wat. als een fietser voor jou op zijn bek gaat ben je blij als je eerder stilstaat.
doe mij maar winterbanden bij 50dkm per jaar. en de kosten. tja de zomerbanden slijten ook niet in de winter dus onder de streep ben je maar maginaal meer kwijt.
Hehe eindelijk iemand die het ook gelezen heeft! De laatste 10 jaar voeren zij deze testen uit, de zomerband is nog steeds de beste keus. Wel komt de winterband steeds dichterbij. Snelheid aanpassen is de oplossing. Afremmen op de motor etc..quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:14 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Waar staan die bewijzen precies? Ik weet dat Michelin begon met die uitspraak en Continental heeft de 7 graden grens inmiddels gekopiëerd.
In de testen van (o.a.) Autoweek bleek vorig jaar dat een zomerband boven de 0 graden vrijwel altijd beter is, dan de winterequivalent.
Niet dat ik de werking en/of nut van de winterband betwist (de mijne komen er binnenkort ook weer onder), maar die betere resultaten vanaf 7 graden heb ik sterke vraagtekens bij.
Ik zie het ook vaak genoeg andersom. In de winter Vredestein Snowtrac of Dunlop SP Winter Sport eronder leggen en voluit plank, maar in de zomer van die plastic Wanli of Tyfoon (met nota bene het type op de band gedrukt in Comic Sansquote:Op vrijdag 16 september 2011 23:33 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Uit ervaring kan ik je meededelen dat het meerendeel van de mensen die prima banden in de winter door winterbanden laten vervangen er in plaats daarvan dubieuze 'Winter Wang Ling' o.i.d. op laten leggen, ik wens je er veel plezier mee.
Ga maar eens kijken in de bandengarage, je schrikt je een ongeluk als je ziet met wat voor rommel mensen wegrijden.
Ik had Conti's besteld als winterbanden maar nu blijkt dat ze Dunlops hebben.quote:Op zaterdag 17 september 2011 10:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb michelin zomerbanden, en conti winterbanden onder de laguna, en conti zomer en winterbanden onder de A6.
Trieste figuren met hun krenterigheid niet in goed rubber te willen investeren en zichzelf goedpraten met winterbanden zijn onzin..
Hebben net twee winters met wat was het, drie maanden sneeuw achter de rug.
Jouw woord in gods oorquote:Op zaterdag 17 september 2011 10:37 schreef Catch_me het volgende:
Grootste onzin ooit die winterbanden.
Btw zomerbanden bestaan niet.
En ik had nog wel een duidelijk filmpje gepost.quote:Op zaterdag 17 september 2011 10:37 schreef Catch_me het volgende:
Grootste onzin ooit die winterbanden.
Btw zomerbanden bestaan niet.
Je kan 100 testen posten, ze zullen hun mening niet veranderen. Net als aanhangers van homeopatie, die weten het ook altijd beter dan al het onderzoek.quote:Op zaterdag 17 september 2011 10:39 schreef thumbnail het volgende:
[..]
En ik had nog wel een duidelijk filmpje gepost.
Dan heb je gewoon mazzel gehad. Ik heb met m'n zomerbanden toch echt een aantal narrow misses gehad waarbij de stoeprand nodig was om te stoppen.quote:Op vrijdag 16 september 2011 21:38 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Beheersing van je voertuig in welke situatie dan ook lijkt me verstandig.
Als je niet bovenop je voorligger gaat rijden en gewoon afstand houd maakt het niet uit hoe lang je remweg is, ik heb nog nooit meegemaakt dat ik niet tijdig tot stilstand kon komen, ook niet in het pré-ABS tijdperk toen de winterbanden maffia er nog niet was.
Mensen die hun taal niet onder controle hebben...quote:Op zaterdag 17 september 2011 12:42 schreef GJonline het volgende:
Mensen die zijn auto niet onder controle hebben....
of gewoon met michelin primacy hp's of andere kwaliteitsbanden en auto's met ESP/BAS/ESR/etc. rijden; ook dan heb je ze niet nodig bij normaal rijden.quote:Op zondag 28 augustus 2011 21:42 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens.
De term winterband zou beter vervangen kunnen worden door slechtweerband.
Het is echt een wereld van verschil om met slechtweerbanden te rijden als het nat is en beneden de 7 graden.
De uitspraak: je hebt er in NL geen zak aan gaat vooral op voor mensen die nog nooit op winterbanden hebben gereden.
je zit waarschijnlijk in Scandinavië, dan is het inderdaad een ander verhaal. Met bergen enzo.quote:Op maandag 19 september 2011 00:43 schreef GreatPretender het volgende:
Volgende maand weer lekker de auto in 4wd en de spijkerbandjes eronder. Dan kom ik gewoon de berg op en af tot april. (24% met vaak een harde sneeuw- of ijslaag). Verder geen ABS of EPS bij nodig, alleen iets meer tijd, maar dan ga je gewoon wat eerder weg.
hier is dan vast niet in Nederland, waar spijkerbanden nl. verboden zijn.quote:Op zaterdag 17 september 2011 11:13 schreef Heremeteit het volgende:
Wintergekte in NLHier gaan gewoon de spijkerbanden eronder en iedereen rijdt weer normaal door.
Daar helpt geen enkele winterband meerquote:
Onzin, het is bij wet niet verplicht dus de verzekering moet gewoon uitkering, Anders kunnen ze altijd wel een smoesje verzinnen waarom ze niet hoeven te betalen omdat het je eigen schuld is. Ze zullen het wel misschien proberen.quote:Op zondag 28 augustus 2011 23:00 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Niet alleen dat, maar verzekeringsmaatschappijen doen aardig moeilijk als je schade rijdt in een situatie waar winterbanden aangeraden zijn.
dat dus.quote:Op zondag 25 september 2011 23:52 schreef ooge het volgende:
[..]
Onzin, het is bij wet niet verplicht dus de verzekering moet gewoon uitkering, Anders kunnen ze altijd wel een smoesje verzinnen waarom ze niet hoeven te betalen omdat het je eigen schuld is. Ze zullen het wel misschien proberen.
misschien is dat zo in nederland. als je in duitsland bij een ongeluk betrokken bent in de winter en je hebt niet de juiste banden heb je iig een deelschuld. De verzekeringsmaatschappij zal zich conformeren aan de geldende wetten en als je niet allrisk verzekerd bent zal dat wellicht gevolgen kunnen hebben voor de uitkering.quote:Op zondag 25 september 2011 23:55 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
dat dus.
smoesjes van verzekeringsmaatschappijen geloven
Dat zit nog wel iets ingewikkelder in elkaar.quote:Op maandag 26 september 2011 09:34 schreef Matty___ het volgende:
[..]
misschien is dat zo in nederland. als je in duitsland bij een ongeluk betrokken bent in de winter en je hebt niet de juiste banden heb je iig een deelschuld. De verzekeringsmaatschappij zal zich conformeren aan de geldende wetten en als je niet allrisk verzekerd bent zal dat wellicht gevolgen kunnen hebben voor de uitkering.
hoe zit het dan wel in elkaar? want zo begreep ik het altijdquote:Op maandag 26 september 2011 09:52 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Dat zit nog wel iets ingewikkelder in elkaar.
dat maakt wel uit, er zitten meer mensen op de weg die ook graag thuiskomen en zich niet aan jouw achterlijke snelheden willen aanpassenquote:Op vrijdag 16 september 2011 21:38 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Beheersing van je voertuig in welke situatie dan ook lijkt me verstandig.
Als je niet bovenop je voorligger gaat rijden en gewoon afstand houd maakt het niet uit hoe lang je remweg is
Wat een debiel inderdaad.quote:Op maandag 26 september 2011 12:57 schreef thumbnail het volgende:
Hier een filmpje van iemand die overmoedig is geworden doordat hij winterbanden heeft.
Dat heft het effect van die winterbanden meteen op.
In Duitsland is het niet verplicht om winterbanden te voeren. Allweather is voldoende. Vanaf vorig jaar ontvang je een boete wanneer je geen aangepast rubber onder je voertuig hebt. Wanneer je bij een ongeluk betrokken bent wordt deze boete verhoogd.quote:Op maandag 26 september 2011 11:30 schreef Mikkie het volgende:
Volgens kan het je in Duitsland (en Oostenrijk, Zwitserland etc.) wel aangerekend worden als je het voertuig niet hebt aangepast aan de omstandigheden. Het gaat dan dus o.a. om winterbanden. Mocht dat resulteren in een ongeluk, dan keert de verzekering wel uit. Het is echter mogelijk, dat de verzekering ivm nalatigheid (een deel van) dat bedrag op de verzekeringsnemer verhaalt.
Maar dat heb je in Nederland ook. Stel je maakt een ongeluk met een auto waarvan de APK al drie maanden verlopen is. Als na onderzoek blijkt dat dit (grotendeels) veroorzaakt is door een punt dat bij de APK aan het licht zou zijn gekomen en wat afkeur zou hebben betekend, dan keert de verzekering wel uit, maar verhaalt die (een deel van) de schade op de verzekeringsnemer.
Met drankrijders werkt het ook zo: rij jij met drank op iemand de vernieling in, dan keert de verzekering wel uit, maar verhaalt die de schade op jou.
Uiteindelijk ben je dus wél verzekerd, maar tegelijkertijd ook aansprakelijk wanneer er sprake is van laakbaar gedrag.
Het is verplicht om je aan te passen aan de omstandigheden. Als de allweatherbanden een M+S-codering hebben (mud + snow) is het voldoende inderdaad. Dat wordt al gezien als aanpassing en 'winterband'.quote:Op maandag 26 september 2011 13:05 schreef nikky het volgende:
[..]
In Duitsland is het niet verplicht om winterbanden te voeren. Allweather is voldoende. Vanaf vorig jaar ontvang je een boete wanneer je geen aangepast rubber onder je voertuig hebt. Wanneer je bij een ongeluk betrokken bent wordt deze boete verhoogd.
Hoe het zit met de verzekering durf ik niet te zeggen. De meeste verzekeringsmaatschappijen weten zelf niet eens hoe het zit omdat er nogal wat haken en ogen aan de wet zitten. (Dit is wat de verzekeringsman mij vertelde)
Het is een band waar veel mensen op rijden (maar het niet weten).quote:Op maandag 26 september 2011 13:20 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Het is verplicht om je aan te passen aan de omstandigheden. Als de allweatherbanden een M+S-codering hebben (mud + snow) is het voldoende inderdaad. Dat wordt al gezien als aanpassing en 'winterband'.
Omdat in Nederland winterbanden niet verplicht zijn, lijkt het me dat een Nederlandse verzekeraar gewoon uitkeert. Punt is wel dat een Duitse verzekeraar moeilijk kan doen als je met je zomerbandjes door de sneeuw gaat ploegen.
Dan is het alweer een heel ander verhaal inderdaad.quote:Op maandag 26 september 2011 13:36 schreef nikky het volgende:
[..]
Het is een band waar veel mensen op rijden (maar het niet weten).
De Nederlandse verzekering zal vast gewoon uitkeren, maar ik woon in Duitsland en mijn auto is dan ook hier verzekerd
alleen als je daarin trapt (of je ergens in een bijzondere polisvoorwaarden bent getrapt); zolang de auto voldeed aan de APK vereisten (althans het tegendeel niet hard te maken is) kan je verzekeringsmaatschappij niet je uitkering verminderen; schuldvraag is een ander verhaal maar dat heeft alleen consequenties voor een eigen risico etc.quote:Op maandag 26 september 2011 09:34 schreef Matty___ het volgende:
[..]
misschien is dat zo in nederland. als je in duitsland bij een ongeluk betrokken bent in de winter en je hebt niet de juiste banden heb je iig een deelschuld. De verzekeringsmaatschappij zal zich conformeren aan de geldende wetten en als je niet allrisk verzekerd bent zal dat wellicht gevolgen kunnen hebben voor de uitkering.
Liever nog niet. Ik heb m'n zomerbanden er nog onder liggen die aan vervanging toe zijn, dus elke vorm van slecht weer mag nog even wegblijven!quote:Op vrijdag 30 september 2011 12:54 schreef thumbnail het volgende:
Wanneer gaat het nou sneeuwen?
Ik wil m'n winterbanden testen.
en zolang vrekken als jij rondrijden op de wegen in de winter heeft het nemen van winterbanden alleen als voordeel dat je niet frontaal op iemand klapt, maar iemand anders (als jij) wel op jou vanuit een willekeurige richting.quote:Op zondag 2 oktober 2011 00:46 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Liever nog niet. Ik heb m'n zomerbanden er nog onder liggen die aan vervanging toe zijn, dus elke vorm van slecht weer mag nog even wegblijven!
Ga je voor het goedkoopste of voor het beste?quote:Op zondag 2 oktober 2011 12:28 schreef gateway het volgende:
moet nog winterbanden hebben, heb alleen nog geen mooie aanbieding gezien.... Moet eigenlijk banden & velgen hebben, 195/65/r16 voor de touran....... al ligt er voor de zomer 205/55/r16 onder...
Mischien eens kijken voor een set gebruikte velgen en banden, das iets goedkoper, wat ook niet verkeerd is.
quote:Op zondag 2 oktober 2011 12:25 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
en zolang vrekken als jij rondrijden op de wegen in de winter heeft het nemen van winterbanden alleen als voordeel dat je niet frontaal op iemand klapt, maar iemand anders (als jij) wel op jou vanuit een willekeurige richting.
houdt het in ieder geval spannend.
Als de goede maat 205/55/16 is voor de zomer, moet je in de winter niet naar 195/65/16 gaan, maar naar 195/55/15. Of als je per se 16" wil blijven rijden 195/60/16 (of eventueel 195/55/16). Anders wordt de afwijking te groot.quote:Op zondag 2 oktober 2011 12:28 schreef gateway het volgende:
moet nog winterbanden hebben, heb alleen nog geen mooie aanbieding gezien.... Moet eigenlijk banden & velgen hebben, 195/65/r16 voor de touran....... al ligt er voor de zomer 205/55/r16 onder...
Mischien eens kijken voor een set gebruikte velgen en banden, das iets goedkoper, wat ook niet verkeerd is.
Ik zou je aan willen raden in de winter 4 thuiskomers te monteren op je voertuig, die zouden je nog wel eens van pas kunnen komen.quote:Op maandag 26 september 2011 11:40 schreef rival het volgende:
[..]
dat maakt wel uit, er zitten meer mensen op de weg die ook graag thuiskomen en zich niet aan jouw achterlijke snelheden willen aanpassen
ligt aan de auto, heb je H banden nodig?quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 17:38 schreef Schild het volgende:
Ben ook opzoek naar nieuw winterrubber...
Heb nu winterbanden met code 91H (210 Km/h 615 kg), deze zijn trouwens als lager als de zomerbanden (91V).
Nu kom ik winterbanden tegen met de code 91T, dus zelfde loadindex maar maximale snelheid 190 km/h.
Deze zijn echter bijna 25 euro goedkoper per stuk dan de 91H versie...
Zou het dan verstandig zijn om de banden met een lagere max. snelheid te kopen?
eendbandjes, ik denk bij het tuincentrum bij de kruigwagenwielenquote:Op zaterdag 8 oktober 2011 17:52 schreef Erasmo het volgende:
Iemand enig idee waar je Michelin 125/15 kan halen?
Haha enz. Ik ben wel serieus op zoek, maar ze zijn schaars.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 18:05 schreef densmee het volgende:
[..]
eendbandjes, ik denk bij het tuincentrum bij de kruigwagenwielen
Zoveel extra kost het uiteindelijk niet, want je spaart ook weer je zomerbanden uit, waardoor die langer meegaan.quote:Op zondag 28 augustus 2011 21:45 schreef Daffodil31LE het volgende:
Whatever...
Als TS de geldpest heeft moet hij gewoon winterbanden kopen.
Enige dat je jezelf moet afvragen is of jij in de periode dat je de winterbanden eronder hebt liggen 210 km/uur denkt te gaan rijden. Als je dat niet doet dan kan je net zo goed de banden met een lagere snelheidscodering nemen. Doen leasemaatschappijen met de winterbanden vaak ook. Zijn meestal ook een snelheidscodering lager dan de zomerbanden.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 17:48 schreef Schild het volgende:
Volgens mij is dit bij winterbanden geen afkeur, maar moet je bv in Duitsland dan z'n sticker op je dashboard met max. 190 km/h...
Maargoed al zou het mogen, is het dan verstanding om voor die 25 euro banden te kopen met lagere snelheidscodering?
sowieso zullen die banden ook niet spontaan ploffen als je even kortstondig de 200 haalt op een leeg stukje snelweg. Wordt denk ik pas een probleem als je urenlang op de Autobahn 200+ gaat rijden.quote:Op zondag 9 oktober 2011 13:45 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Enige dat je jezelf moet afvragen is of jij in de periode dat je de winterbanden eronder hebt liggen 210 km/uur denkt te gaan rijden. Als je dat niet doet dan kan je net zo goed de banden met een lagere snelheidscodering nemen. Doen leasemaatschappijen met de winterbanden vaak ook. Zijn meestal ook een snelheidscodering lager dan de zomerbanden.
hangt af van het weer.quote:Op zondag 9 oktober 2011 13:58 schreef thumbnail het volgende:
Op 4 november gaan ze er bij mij onder.
De banden komen pas week 44 binnen.
Is dat niet laat eigenlijk?
Inderdaad maar als winterbandenfabrikant zou ik toch denken dat leveren in week 44 betrekkelijk laat is.quote:
Klopt, kortstondig die snelheid rijden levert ook geen problemen op.quote:Op zondag 9 oktober 2011 13:59 schreef Palomar het volgende:
[..]
sowieso zullen die banden ook niet spontaan ploffen als je even kortstondig de 200 haalt op een leeg stukje snelweg. Wordt denk ik pas een probleem als je urenlang op de Autobahn 200+ gaat rijden.
Zou zelf gewoon voor die lagere snelheidsindex gaan, omdat je toch praktisch nooit harder dan 190 rijdt.
[edit] zat uit nieuwsgierigheid even te googlen en schijnt wel wettelijk verplicht te zijn om banden te monteren die voldoen aan de maximale snelheid, maar voor winterbanden is daarvoor een uitzondering (geen officiele bronnen, alleen wat infopagina's op bandensites).
Maar als je op een droge weg al niet fatsoenlijk kan rijden (daar valt remmen ook onder) wat moet je dan in de winter buiten?quote:Op zondag 28 augustus 2011 22:50 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Als je net zo hard rijdt als je voorganger en die gooit hem in de ABS met winterbandjes, en jij rijdt zonder, moet je daarna weer zo'n kutformulier invullen in de kou.
Tevens is de lol van het gewoon weg kunnen rijden op de ijsbaan bij de C1000 terwijl anderen ploeteren om hun hok in beweging te krijgen, gewoon onbetaalbaar![]()
En als laatste, is dit een discussie die niet in dit topic thuishoort.
Het is niet echt vroeg inderdaad. Mocht de winter vroeg inzetten, dan ben je er als leverancier gewoon te laat bij. Ze voorspellen nu al flinke kou tegen die tijd...quote:Op zondag 9 oktober 2011 17:32 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Inderdaad maar als winterbandenfabrikant zou ik toch denken dat leveren in week 44 betrekkelijk laat is.
Ik heb ook gewoon een codering lager. Scheelde me geloof ik zo'n 7 euro per band toen. Nu heb ik H ipv V als winterband. Maar ja, ik rij überhaupt al meestal hooguit zo'n 200 à 210 op de CC en da's in de zomer. Mocht ik in de winter grote afstanden gaan doen, dan zet ik de CC wel op 180. Sowieso rij je dan ivm nat wegdek en meer verraderlijke omstandigheden meestal niet knalhard.quote:Op zondag 9 oktober 2011 13:45 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Enige dat je jezelf moet afvragen is of jij in de periode dat je de winterbanden eronder hebt liggen 210 km/uur denkt te gaan rijden. Als je dat niet doet dan kan je net zo goed de banden met een lagere snelheidscodering nemen. Doen leasemaatschappijen met de winterbanden vaak ook. Zijn meestal ook een snelheidscodering lager dan de zomerbanden.
maar dat is dan ook je belang.quote:Op zondag 9 oktober 2011 17:32 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Inderdaad maar als winterbandenfabrikant zou ik toch denken dat leveren in week 44 betrekkelijk laat is.
Wat zal daar achter zitten?quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:55 schreef Mikkie het volgende:
Het is niet echt vroeg inderdaad. Mocht de winter vroeg inzetten, dan ben je er als leverancier gewoon te laat bij. Ze voorspellen nu al flinke kou tegen die tijd...
Hmmm....eerst zeg je nog dat het afhangt van het weer.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 01:40 schreef dr.dunno het volgende:
maar dat is dan ook je belang.
de rest van ons weet dat het sowieso onzin is.
Ik heb het niet over de leveranciers van winterbanden natuurlijk, duh. Gewoon, de 'weerdeskundigen'.quote:
Het zal wel passen. Maar ET 33 is te laag. Aanbevolen wordt om niet meer dan 5 af te wijken van de originele ET.quote:Op zondag 16 oktober 2011 13:34 schreef gateway het volgende:
Volkswagen zegt dat deze velgen zijn toegestaan voor winderbanden:
195/65 R 15 95T/H 6J x 15 ET 47 steek 5x112 of
205/55 R 16 94T/H 6J x 16 ET 50 steek 5x112
Dan mag dit vast niet?
Maat/Code : 195/65 R15 91T
Uitvoering: Staal
Steek : 5x112
Naaf : 57.1
ET : 33
Als dat met de naaf al past??
De op 1 na laatste in de ANWB test (wel 195 breedte).quote:Op maandag 17 oktober 2011 10:58 schreef Mattt het volgende:
Net 4 mooie falken winterbandjes besteld!
Laat het leveren bij een montage bedrijf, ben heel benieuwd.
344 in totaal. Montage kosten zal wel rond de 70-80 euro zijn denk ik.
Mja, compound is in principe hetzelfde, dus veel verschil zal de andere maat niet maken.quote:Op maandag 17 oktober 2011 11:34 schreef thumbnail het volgende:
[..]
De op 1 na laatste in de ANWB test (wel 195 breedte).
Volgens die test doen ze het niet best in de sneeuw en daar koop je ze nou juits voor toch?
http://www.anwb.nl/binari(...)65-r-15-t_w_link.pdf
Je blind staren op een test van de ANWBquote:Op maandag 17 oktober 2011 11:34 schreef thumbnail het volgende:
[..]
De op 1 na laatste in de ANWB test (wel 195 breedte).
Volgens die test doen ze het niet best in de sneeuw en daar koop je ze nou juits voor toch?
http://www.anwb.nl/binari(...)65-r-15-t_w_link.pdf
De eerste pagina van test 1 lijkt me nou net vertellen wat de ANWB ook zegt.quote:Op maandag 17 oktober 2011 13:36 schreef Mattt het volgende:
Je blind staren op een test van de ANWB. Zegt niet zo heel veel.
Gewoon veel reviews lezen.
http://www.autobandentest(...)su/hs_439/index.html
http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Falken/Eurowinter-HS439.htm
Heeft me doen overtuigen, de ANWB niet.
Ik zie nergens op de eerste pagina dat ze niet werken in sneeuw hoor ?quote:Op maandag 17 oktober 2011 13:42 schreef thumbnail het volgende:
[..]
De eerste pagina van test 1 lijkt me nou net vertellen wat de ANWB ook zegt.
Wat moet je met winterbanden als ze het in de sneeuw nou juist niet goed doen?
O, wat zouden die twee sterren dan betekenen?quote:Op maandag 17 oktober 2011 13:45 schreef Mattt het volgende:
Ik zie nergens op de eerste pagina dat ze niet werken in sneeuw hoor ?
Mss wat minder grip bij 30 cm sneeuw, maar dat hebben we hier helemaal niet.
Ik ga hier niet meer naar Oostenrijk of wat dan ook. Dus gezien de omstandigheden hier vind ik het prima.
De ANWB (en dus ook de grondige Duitse variant ADAC) geven aan dat de banden duidelijke tekortkomingen hebben op sneeuw tov andere winterbanden. En dat gaat echt niet pas op met 30cm sneeuw. Maargoed, als jij je er prettig bij voelt....quote:Op maandag 17 oktober 2011 13:45 schreef Mattt het volgende:
[..]
Ik zie nergens op de eerste pagina dat ze niet werken in sneeuw hoor ?
Mss wat minder grip bij 30 cm sneeuw, maar dat hebben we hier helemaal niet.
Ik ga hier niet meer naar Oostenrijk of wat dan ook. Dus gezien de omstandigheden hier vind ik het prima.
Nouja, tests van de ANWB en de ADAC, waarbij alle banden onder dezelfde vergelijkbare condities op deze manier worden getest, zeggen voor mij meer dan reviews van enkele personen waarvan je geen flauw idee hebt hoe deskundig ze zijn en welke criteria onder welke omstandigheden er gehanteerd zijn.quote:Op maandag 17 oktober 2011 13:36 schreef Mattt het volgende:
[..]
Je blind staren op een test van de ANWB. Zegt niet zo heel veel.
Gewoon veel reviews lezen.
http://www.autobandentest(...)su/hs_439/index.html
http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Falken/Eurowinter-HS439.htm
Heeft me doen overtuigen, de ANWB niet.
De Test van ANWB en ADAC is dezelfde, ze werken samenquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 15:33 schreef tjoptjop het volgende:
Ik ga denk ik voor de Continental TS800, zowel in de ANWB als de ADAC test komen die als beste eruit.
Ik heb geen zin om heel uitgebreid onderzoek te doen dus ga maar af op hun meningen
Nu nog besluiten waar te halen, iemand nog tips? online? bandenboer keten? normale garage. Ook niet echt zin om een hele middag te spenderen aan langsrijden en bellen.
oh lolquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 15:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De Test van ANWB en ADAC is dezelfde, ze werken samen
Auto Motor und Sport is een van de weinige echt goede auto bladen vind ik, voor de auto wat C't Magazin voor de computerbladen is.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 15:37 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
oh lol
Nog andere tests die de moeite waard zijn om te lezen?
Ja ik had het artikel gevonden. Helaas gaat het wel over grotere banden ( ik heb 165 of 175 nodig). Maar als ik het lees doe ik aan die Conti niet echt een miskoop (de grotere is in sneeuw iets minder dan goodyear, maar bij nat wel veel beter. Al is mijn Duits wat roestig)quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 15:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Auto Motor und Sport is een van de weinige echt goede auto bladen vind ik, voor de auto wat C't Magazin voor de computerbladen is.
http://www.auto-motor-und(...)herheit-4013883.html
Ik gok dat het eerder komt door de smallere band dan doordat het een winterband is.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 15:41 schreef mvdejong het volgende:
Mmmm, ik draai 's ochtends de N209 op, redelijk haaks bochtje vanaf stoplichten waarbij de weg de "verkeerde kant" op helt. Als ik dat met goed gas doe bij het soort regen van vanochtend, dan hebben de 225x40R18 zomerbanden achter toch echt niet voldoende grip, dus ik kom dan wat dwars uit. Met de 195x65R15 winterbanden ging dat vanochtend gewoon netjes in het spoor.
Het geld dat je uitgeeft, bespaar je aan je zomerbanden, want die slijten in de winter veel harderquote:Op zaterdag 22 oktober 2011 11:01 schreef Fopje het volgende:
Ik gebruik nooit winterbanden. Puur omdat ik er geen geld aan uit wil geven. Ik rijd wel gewoon wat rustiger
Foute zuinigheid is dat, glij een keer door en rij iemand aan en je betaald meer premie.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 11:01 schreef Fopje het volgende:
Ik gebruik nooit winterbanden. Puur omdat ik er geen geld aan uit wil geven. Ik rijd wel gewoon wat rustiger
Met winterbanden is het net andersom, daar kan ik alleen maar te grote units van vinden.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 11:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het gaat hier om winterbanden
Okay, LOL! touche!quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 11:27 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Met winterbanden is het net andersom, daar kan ik alleen maar te grote units van vinden.
Waar ga je heen?quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 12:12 schreef Tink89 het volgende:
Belden net terug, zou 180,- moeten bijbetalen incl. het omleggen op onze velgen. Ga eerst wel eens even marktplaats afstruinen. Ga sowieso in juli/aug emigreren, dus is alleen voor deze winter.
Xx
Geen idee hoe rap ze zijn. Ze liggen er nog niet onder, het is nog wat te warm voor de winterbandjes nu.quote:Op vrijdag 4 november 2011 15:34 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
iemand dit jaar al via internet bandjes besteld? welke en hoe rap waren ze er?
waar besteld?quote:Op vrijdag 4 november 2011 15:40 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Geen idee hoe rap ze zijn. Ze liggen er nog niet onder, het is nog wat te warm voor de winterbandjes nu.
Besteld via internet en zelf opgehaald.
ah ok. dat is echt velgen, zie geen optie om enkel op banden te zoeken. velgen heb ik alquote:Op vrijdag 4 november 2011 15:54 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
http://www.online-velgen.nl/
Oh, nee dan moet je Inderdaad ergens anders zijn...quote:Op vrijdag 4 november 2011 16:06 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ah ok. dat is echt velgen, zie geen optie om enkel op banden te zoeken. velgen heb ik al
wat is 'weinig'quote:Op vrijdag 4 november 2011 18:26 schreef gateway het volgende:
owjah, heb intussen banden & velgen incl. sierkappen
Van iemand die zijn Touran verkochtdus gelijk de goede maart etc. En dat voor weinig
mjah nog te warm om ze te gaan wisselenen geen tijd
Vorig jaar winterbanden via autobandenmarkt.nl, binnen een dag of vijf geleverd en vlak erna gemonteerd (afspraak duurde paar dagen door drukte van mijn kant). Laatst via topbanden.com zomerbanden besteld, die waren na twee dagen al bezorgd.quote:Op vrijdag 4 november 2011 15:34 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
iemand dit jaar al via internet bandjes besteld? welke en hoe rap waren ze er?
Wat voor maat zoek je dan?quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 11:27 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Met winterbanden is het net andersom, daar kan ik alleen maar te grote units van vinden.
Dat valt ook nogal mee.quote:Op zondag 28 augustus 2011 21:42 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens.
De term winterband zou beter vervangen kunnen worden door slechtweerband.
Het is echt een wereld van verschil om met slechtweerbanden te rijden als het nat is en beneden de 7 graden.
De uitspraak: je hebt er in NL geen zak aan gaat vooral op voor mensen die nog nooit op winterbanden hebben gereden.
Ze presteren toch beter dan een zomerband onder de 7 graden ?quote:Op zondag 6 november 2011 22:26 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
het zijn SNEEUWBANDEN. de reden dat het WINTERBANDEN is gaan heten is puur marketing technisch handiger.
daar zijn de meningen nog wel over verdeeld dacht ik. het is dat ik het verschil met sneeuwachtige omstandigheden heb gemerkt, anders was ik nooit om gegaan. voor nat weer onder de 7 graden maakt het nooit veel uit lijkt me, maar bij sneeuw is het echt een mega verschil.quote:Op zondag 6 november 2011 22:29 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Ze presteren toch beter dan een zomerband onder de 7 graden ?
Dan zijn het niet per definitie sneeuwbanden.
Wel hoor, genoegquote:Op maandag 7 november 2011 14:46 schreef RealBizkit666 het volgende:
Weet je zeker dat de maat klopt? Op autobandenmarkt is er namelijk geen band te vinden met die maat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 7 november 2011 14:52 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Wel hoor, genoegHmm. Ik heb gewoon onder winterbanden gezocht, je mag toch hopen dat hij dan geen onderscheid maakt tussen het voertuig waar ze onder komen te liggen... Een faal aan de kant van de website wat mij betreft...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tuurlijk wel, is een hele andere klasse band. Default zoekt het gewoon op personenwagens.quote:Op maandag 7 november 2011 14:56 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Hmm. Ik heb gewoon onder winterbanden gezocht, je mag toch hopen dat hij dan geen onderscheid maakt tussen het voertuig waar ze onder komen te liggen... Een faal aan de kant van de website wat mij betreft...
Kijk, een expertquote:Op zondag 6 november 2011 22:26 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
het zijn SNEEUWBANDEN. de reden dat het WINTERBANDEN is gaan heten is puur marketing technisch handiger.
Een stukje uit de Volkskrant overgenomen waar men spreekt over een test bij 13 gradenquote:Op donderdag 10 november 2011 13:36 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
http://www.autorij-instructie.nl/?p=373
wel een leuk stukje
Google het. Dealer is duur trouwens.quote:Op donderdag 10 november 2011 14:02 schreef Fiorano het volgende:
Als het goed is gaan ze er van het weekend bij mij ook onder, dealer belt vandaag of die ze binnen heeft. Het worden Falken's. Geen idee of het wat is, iniedergeval is het betaalbaar.
klopt bij anwb ook niet super. geloof dat anwb de testresultaten van adac overneemt trouwens.quote:Op donderdag 10 november 2011 16:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Bij de ADAC komen de zomerbanden van Falken er ook niet goed uit
http://www.reifensuchmasc(...)rreifentest-2011.pdf
jouw geld jouw feestje. als ik iets koop dan het liefst iets waar de prijs/kwaliteitverhouding tenminste redelijk van is. voor het geld van die banden heb je dus ook gewoon de beste band uit die testen. welke overweging speelt er mee dat je dan toch voor de falken gaat.quote:Op donderdag 10 november 2011 16:09 schreef Fiorano het volgende:
Och voor dat geld incl. stalen velgen hoor je mij niet klagen.
En die tests zou ik mij ook niet helemaal op blind staren, verliest namelijk de meeste punten op puur sneeuw rijden. Alles beter als Zomerbanden iniedergeval
wat heb je ervoor betaaldquote:Op donderdag 10 november 2011 16:20 schreef Fiorano het volgende:
Best knap dat je weet hoeveel ik er aan uit gegeven heb.
Overweging die mee telt is gemak, bandjes kan ik opslaan bij de dealer, stalen velgjes heeft hij nog liggen voor mij en volgens hem zijn het prima bandjes.
En als het niet bevalt, dan leggen we er volgend jaar toch andere om ?
nee valt reuze mee iddquote:Op donderdag 10 november 2011 16:24 schreef Fiorano het volgende:
¤500 incl velgen, balanceren, omleggen en opslag.
Niet slecht dacht ik. En zowel, dan ben ik genaait
opslag is niet zoveel waard, heb ergens commerciele opslag gezien voor 10 euro per jaar ofzo. daarbij is het natuurlijk een fijne klantenbinder. velgen zijn wel redelijk prijzig nieuw en 2e hands goeie krijgen kost weer tijd en energie. vind jouw prijs niet een slechte deal.quote:Op donderdag 10 november 2011 16:32 schreef Fiorano het volgende:
Lees dan goed, INCL VELGEN EN OPSLAG. Dat betekend dus dat ik geen velgen heb en geen opslag mogelijkheid.
Volgens mij koop je winterbanden nou juist voor sneeuw.quote:Op donderdag 10 november 2011 16:09 schreef Fiorano het volgende:
Och voor dat geld incl. stalen velgen hoor je mij niet klagen.
En die tests zou ik mij ook niet helemaal op blind staren, verliest namelijk de meeste punten op puur sneeuw rijden. Alles beter als Zomerbanden iniedergeval
Dat is al lang en breed ontkracht. Winterbanden zijn alleen beter op ijs en sneeuw. Zelfs tot temperaturen rond het vriespunt zijn zomerbanden beter als het droog of nat is. Maar de winterband presteert dan maar tot 10% slechter dan de zomerband, terwijl de zomerband met sneeuw en ijs tot wel 80% slechter presteert.quote:Op vrijdag 11 november 2011 13:17 schreef Fiorano het volgende:
En voor als het onder de 7 graden is, aangezien Winterbanden dan beter functioneren dan Zomerbanden. Procentueel gezien is het vaker kouder dan 7 graden als dat er sneeuw ligt...
Waarom neem je dan 1 van de slechtste van de test(en)?quote:Op vrijdag 11 november 2011 13:17 schreef Fiorano het volgende:
En voor als het onder de 7 graden is, aangezien Winterbanden dan beter functioneren dan Zomerbanden. Procentueel gezien is het vaker kouder dan 7 graden als dat er sneeuw ligt...
Die zou ik niet willen, wil winterbanden die met sneeuw en gladheid optimaal grip hebben.quote:Op vrijdag 11 november 2011 15:48 schreef Fiorano het volgende:
Zoals eerder gezegd zijn ze gemiddeld onder normale omstandigheden, alleen verliezen ze op sneeuw.
quote:Op vrijdag 11 november 2011 13:20 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat is al lang en breed ontkracht. Winterbanden zijn alleen beter op ijs en sneeuw. Zelfs tot temperaturen rond het vriespunt zijn zomerbanden beter als het droog of nat is. Maar de winterband presteert dan maar tot 10% slechter dan de zomerband, terwijl de zomerband met sneeuw en ijs tot wel 80% slechter presteert.
Bij mij komen de winterbanden er ook gewoon onder, die keer dat je ze nodig hebt weegt wel op tegen die iets mindere prestaties als je ze niet nodig zou hebben.
Omdat ik hooguit een paar honderd km's ga maken deze winter lijkt het mij nogal zinloos om winterbanden aan te schaffen. Dat die sneeuwbanden bij sneeuw en ijs beter presteren geloof ik direct, maar bij natheid >0°C heb ik volgens mijn gezonde verstand toch meer aan een vochtafdrijvende zomerband.quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:14 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Waar staan die bewijzen precies? Ik weet dat Michelin begon met die uitspraak en Continental heeft de 7 graden grens inmiddels gekopiëerd.
In de testen van (o.a.) Autoweek bleek vorig jaar dat een zomerband boven de 0 graden vrijwel altijd beter is, dan de winterequivalent.
Niet dat ik de werking en/of nut van de winterband betwist (de mijne komen er binnenkort ook weer onder), maar die betere resultaten vanaf 7 graden heb ik sterke vraagtekens bij.
Als je niet veel kilometers rijdt, dan ga ik ervan uit dat je in de zomer ook niet veel rijdt. Schaf dan All-Seasons aan. Sowieso is dat mijn advies voor iedereen die minder dan 10.000 km per jaar rijdt.quote:Op vrijdag 11 november 2011 17:04 schreef citywok het volgende:
[..]
[..]
Omdat ik hooguit een paar honderd km's ga maken deze winter lijkt het mij nogal zinloos om winterbanden aan te schaffen. Dat die sneeuwbanden bij sneeuw en ijs beter presteren geloof ik direct, maar bij natheid >0°C heb ik volgens mijn gezonde verstand toch meer aan een vochtafdrijvende zomerband.
In de laatste pak 'm beet 3 maanden in dit topic nog geen onafhankelijke bevestiging danwel ontkrachtiging van die magische 7°C grens gezien. Alleen marketingpraatjes van bandenboeren en aanverwante lobbyclubs (ANWB etc.). Nu kan ik zo 1, 2, 3 ook geen goede vergelijking vinden; iemand anders wel een fatsoenlijk artikel gevonden?
gezien de echt slechte testresultaten van die all seasons zou ik lekker zomerbanden houden in dat geval.quote:Op vrijdag 11 november 2011 17:29 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Als je niet veel kilometers rijdt, dan ga ik ervan uit dat je in de zomer ook niet veel rijdt. Schaf dan All-Seasons aan. Sowieso is dat mijn advies voor iedereen die minder dan 10.000 km per jaar rijdt.
Ik weet het niet, maar qua remmen op droog en nat wegdek ligt hij maar 5% achter op een zomerband (10% voor een winterband), en bij sneeuw ligt hij maar 20% achter op een winterband (80% voor een zomerband). Dat is gewoon goed, en zeer zeker geen slecht resultaat...quote:Op vrijdag 11 november 2011 17:32 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
gezien de echt slechte testresultaten van die all seasons zou ik lekker zomerbanden houden in dat geval.
ja misschien heb je wel een punt had het niet vanuit die hoek bekeken. iig zou ik eerst mijn zomerbanden op rijden, dat sowieso.quote:Op vrijdag 11 november 2011 17:50 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ik weet het niet, maar qua remmen op droog en nat wegdek ligt hij maar 5% achter op een zomerband (10% voor een winterband), en bij sneeuw ligt hij maar 20% achter op een winterband (80% voor een zomerband). Dat is gewoon goed, en zeer zeker geen slecht resultaat...
En om de een of andere reden vind ik het remgedrag van een band belangrijker dan snelheidsgedrag in een bocht of rotonde. Maar dat is mijn mening...
325 euro nieuw voor toppers uit de testen 16"?quote:Op donderdag 10 november 2011 16:30 schreef Mikkie het volgende:
500 euro voor Falkens? Dan hoop ik dat je minimaal 18 inch hebt, anders ben je genaaid. Ik heb voor zowel bij zomer- als winterbanden voor rond de 325 euro de toppers uit de tests, in 16 inch. De velgen heb ik zelf al en opslag hier in de schuur.
Zomerbanden:quote:Op vrijdag 11 november 2011 21:38 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
325 euro nieuw voor toppers uit de testen 16"?
Flikker toch op man.
Inderdaad maar dan is de vraag waarom je ze dan zou omruilen voor je zomerbanden.quote:Op vrijdag 11 november 2011 15:48 schreef Fiorano het volgende:
Zoals eerder gezegd zijn ze gemiddeld onder normale omstandigheden, alleen verliezen ze op sneeuw.
mijn leasemaatschappij wil geen stalen velgen betalen dus worden de winterbanden op het lichtmetaal gezet.quote:Op maandag 14 november 2011 12:28 schreef RemCOW het volgende:
Deze leek wil ook voor winterbanden gaan. Het is dus blijkbaar normaal om een hele set te nemen (inclusief velgen)? Maar stalenvelgen zijn zo lelijk. Hoe doen jullie dat?
tja, dat hoef je mij niet uit te leggen.quote:Op maandag 14 november 2011 12:48 schreef Mikkie het volgende:
En da's met twee keer per jaar banden wisselen uiteindelijk duurder dan een setje staal. Leasemij's
??quote:Op maandag 14 november 2011 12:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
tja, dat hoef je mij niet uit te leggen.
Nog afgezien van dat ik op deze manier een hele dag een huurauto meekrijg ipv dat ik even een 20-30 minuten wacht
Mijn vorige wagen was van een andere lease maatschappij en als ik die naar de dealer bracht voor winterbanden er op te zetten was ik altijd in minder dan een half uur weer klaar.quote:Op maandag 14 november 2011 13:02 schreef Matty___ het volgende:
[..]
??
ik had elke keer een afspraak bij de bandenboer en ging gewoon een uur wachten tot ze klaar waren.
wat jij wil, als ik het zou willen doen (waarom zou ik als ik een lease wagen heb) dan zou ik een momentsleutel gebruiken, ik weet hoe je zaken hoort te doen.quote:Op maandag 14 november 2011 13:07 schreef Mikkie het volgende:
Daar heb je toch geen momentsleutel voor nodig. Flink handvast draaien en je bent klaar. Heb al regelmatig wielen gewisseld op die manier en ben er nog nooit eentje verloren of met een losse bout komen te zitten...
Jij snapt zeker ook nooit wat van die filemeldingen op de radioquote:Op maandag 14 november 2011 17:59 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik doe niet aan winterbanden, ook nooit gedaan. 10 jaar geleden wist men nog niet eens wat dat was in NL. Nu zou men aan de winterband moeten? Gewoon kwestie van beheerst en met beleid rijden.
uhhh, dat snap ik wel. Leasebak rijders die denken God te zijn met winterbandjes onder hun witte bakquote:Op maandag 14 november 2011 18:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij snapt zeker ook nooit wat van die filemeldingen op de radio
het schijnt dat de zomerbanden van tegenwoordig slechter zijn in de winter dan dat ze vroeger waren. zoals vorig jaar met die sneeuw / ijs zie je wel veel verschil, auto's met winterbanden die gewoon wegrijden ipv met slippende banden op hun plek blijven staan.quote:Op maandag 14 november 2011 17:59 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik doe niet aan winterbanden, ook nooit gedaan. 10 jaar geleden wist men nog niet eens wat dat was in NL. Nu zou men aan de winterband moeten? Gewoon kwestie van beheerst en met beleid rijden.
ach ja, veiligheidswensen veranderen nou eenmaal. 50 jaar geleden had ook niemand autogordels. En 20 jaar geleden nog geen ABS of airbags. Omdat het er toen niet was wil dat niet zeggen dat we het nu ook niet nodig hebbenquote:Op maandag 14 november 2011 17:59 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik doe niet aan winterbanden, ook nooit gedaan. 10 jaar geleden wist men nog niet eens wat dat was in NL. Nu zou men aan de winterband moeten? Gewoon kwestie van beheerst en met beleid rijden.
Dat ligt dan aan de competentie van de bestuurder. Ik kwam prima weg afgelopen winter, op notabene zomerbanden.quote:Op maandag 14 november 2011 18:20 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
het schijnt dat de zomerbanden van tegenwoordig slechter zijn in de winter dan dat ze vroeger waren. zoals vorig jaar met die sneeuw / ijs zie je wel veel verschil, auto's met winterbanden die gewoon wegrijden ipv met slippende banden op hun plek blijven staan.
maakte volgens mij wel veel uit. maar ieder zijn ding ze zijn niet verplichtquote:Op maandag 14 november 2011 18:23 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat ligt dan aan de competentie van de bestuurder. Ik kwam prima weg afgelopen winter, op notabene zomerbanden.
Heb je deels gelijk in.quote:Op maandag 14 november 2011 18:22 schreef Palomar het volgende:
[..]
ach ja, veiligheidswensen veranderen nou eenmaal. 50 jaar geleden had ook niemand autogordels. En 20 jaar geleden nog geen ABS of airbags. Omdat het er toen niet was wil dat niet zeggen dat we het nu ook niet nodig hebben
maar goed, met winterbanden heb je meer grip bij koude, sneeuw etc, bestrijdt je dat?quote:Op maandag 14 november 2011 18:16 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
uhhh, dat snap ik wel. Leasebak rijders die denken God te zijn met winterbandjes onder hun witte bak
Ieder z'n ding idd. Ik ga uit van mijn rijvaardigheid. En heb in de tijd dat ik m'n rijbewijs heb, door weer of geen weer, nooit brokken gemaakt.quote:Op maandag 14 november 2011 18:25 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
maakte volgens mij wel veel uit. maar ieder zijn ding ze zijn niet verplicht
bijna iedereen (vooral mannen) vindt zichzelf goed rijden.quote:Op maandag 14 november 2011 18:27 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ieder z'n ding idd. Ik ga uit van mijn rijvaardigheid. En heb in de tijd dat ik m'n rijbewijs heb, door weer of geen weer, nooit brokken gemaakt.
Maar ik zal wel niet m'n ouders opzoeken in Duitsland, want dan moet ik ze er verplicht onder hebben.
Dat ga ik zeker niet bestrijden.quote:Op maandag 14 november 2011 18:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
maar goed, met winterbanden heb je meer grip bij koude, sneeuw etc, bestrijdt je dat?
Goed rijden, en met beleid rijden is wat andersquote:Op maandag 14 november 2011 18:28 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
bijna iedereen (vooral mannen) vindt zichzelf goed rijden.
Let op aanbieding bij Lidl, Aldi of andere billige zaak voor goedkope redelijke (niet te vaak te gebruiken) momentsleutel:quote:Op maandag 14 november 2011 13:07 schreef Mikkie het volgende:
Daar heb je toch geen momentsleutel voor nodig. Flink handvast draaien en je bent klaar. Heb al regelmatig wielen gewisseld op die manier en ben er nog nooit eentje verloren of met een losse bout komen te zitten...
ABS en airbags heb ik dan ook niet. En winterbanden doe ik ook niet aan.quote:Op maandag 14 november 2011 18:22 schreef Palomar het volgende:
[..]
ach ja, veiligheidswensen veranderen nou eenmaal. 50 jaar geleden had ook niemand autogordels. En 20 jaar geleden nog geen ABS of airbags. Omdat het er toen niet was wil dat niet zeggen dat we het nu ook niet nodig hebben
Je zomerbanden gaan ook langer mee, dus wat bandenkosten betreft is dat natuurlijk onzinquote:Op maandag 14 november 2011 18:28 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat ga ik zeker niet bestrijden.
Maar ik vind het in NL een beetje onzin, om je voor ¤500 weer de nek om te doen. Dat terwijl de winters in NL lang niet zo zijn als in Duitsland.
Gedeeltelijk, bij relatief verse sneeuw wel, maar bij ingereden ijsbanen en ijzel heb je nog geen zak aan winterbanden. Dan moet je spikes/ sneeuwkettingen hebben.quote:Op maandag 14 november 2011 18:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
maar goed, met winterbanden heb je meer grip bij koude, sneeuw etc, bestrijdt je dat?
In combinatie met winterbanden is dat nog beterquote:Op maandag 14 november 2011 18:29 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Goed rijden, en met beleid rijden is wat anders
Aanpassen aan het weer dus.
Ja, maar daar ga ik geen ¤500 aan besteden. Een ieder z'n ding hoor. Maar ik vertrouw op wat ik voel. Feeling dus.quote:Op maandag 14 november 2011 18:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In combinatie met winterbanden is dat nog beter
Het gaat dus niet over winterbanden maar over krenterigheidquote:Op maandag 14 november 2011 18:42 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ja, maar daar ga ik geen ¤500 aan besteden. Een ieder z'n ding hoor. Maar ik vertrouw op wat ik voel. Feeling dus.
als je meer dan 10 jaar rijervaring hebt geef ik je het voordeel van de twijfel.quote:Op maandag 14 november 2011 18:42 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ja, maar daar ga ik geen ¤500 aan besteden. Een ieder z'n ding hoor. Maar ik vertrouw op wat ik voel. Feeling dus.
Niks krenterigheid!quote:Op maandag 14 november 2011 18:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het gaat dus niet over winterbanden maar over krenterigheid
Mag 20 jaar ook?quote:Op maandag 14 november 2011 18:46 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
als je meer dan 10 jaar rijervaring hebt geef ik je het voordeel van de twijfel.
Rijbewijs sinds 1993. En ja, gereden met afgerachte Landrovers in Bosnie en weet ik veel welk soort gebied. Zonder winterbanden.quote:Op maandag 14 november 2011 18:46 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
als je meer dan 10 jaar rijervaring hebt geef ik je het voordeel van de twijfel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |