Ben ik niet met je eens.quote:Op zondag 28 augustus 2011 21:40 schreef Daffodil31LE het volgende:
Waarom? Je hebt er in NL geen ene zak aan.
Om maar meteen even de toon van het topic vast te leggen.
fixedquote:Op zondag 28 augustus 2011 21:40 schreef Daffodil31LE het volgende:
Waarom? Je hebt er in NL geen ene zak aan.
Om maar meteen even de toon van het topic vast te leggen een domme opmerking te maken.
Heb je al eens met slechtweerbanden gereden?quote:Op zondag 28 augustus 2011 21:45 schreef Daffodil31LE het volgende:
Whatever...
Als TS de geldpest heeft moet hij gewoon winterbanden kopen.
Ze zaten om een set velgen die ik mooi vond. Toen ze versleten waren heb ik er gewone banden omheengelegd.quote:Op zondag 28 augustus 2011 21:47 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Heb je al eens met slechtweerbanden gereden?
Blijkbaar niet.. ik was er ook niet van overtuigd, tot ik vorig jaar met een Smart op winterrubber probeerde om hem in een slip te krijgen in de sneeuw.quote:Op zondag 28 augustus 2011 21:47 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Heb je al eens met slechtweerbanden gereden?
Je kan ze via internet bestellen, is best goedkoop. Maar dan moet je wel een garagist hebben die ze voor je wilt monteren.quote:Op zondag 28 augustus 2011 21:48 schreef Dirkos1987 het volgende:
En dan nog tips waar het beste te kopen. Om het specifieker te maken: liefst omgeving Eindhoven.
Of ook handig om te weten, welke winkels absoluut niet!
Merk is merk, rubber is rubber.. maakt geen kont uit waar je een Dunlop/Vredestein/Michelin bandje koopt, zijn overal hetzelfde.. kijk naar het merk en de maat die je wilt hebben, en vlooi uit waar je die het voordeligst op de kop kunt tikken.quote:Op zondag 28 augustus 2011 21:48 schreef Dirkos1987 het volgende:
En dan nog tips waar het beste te kopen. Om het specifieker te maken: liefst omgeving Eindhoven.
Of ook handig om te weten, welke winkels absoluut niet!
Marktplaats voor de velgen. Misschien dat je een set weet te vinden met kekke winterbandjes. Ben je gelijk klaar.quote:Op zondag 28 augustus 2011 21:53 schreef Dirkos1987 het volgende:
Ik heb nog geen velgen ervoor, dus moet alles nog aanschaffen
De originele maat velgen en ballonbanden. Dat weet je dealer of het boekje in je handschoenenkastje wel.quote:Op zondag 28 augustus 2011 22:02 schreef Dirkos1987 het volgende:
Ja maar weet dus niet voor welke maat ik nu moet gaan , aangezien de omtrek het zelfde moet blijven.
Als ik deze site gebruik, kom ik uit op 195/60 15, dat is een mooie 13 in een dozijn, en dus gangbare maatquote:Op zondag 28 augustus 2011 22:02 schreef Dirkos1987 het volgende:
Ja maar weet dus niet voor welke maat ik nu moet gaan , aangezien de omtrek het zelfde moet blijven.
't Verschil is dat met winterbanden je veilige snelheid iets van 20 km/u hoger kan liggen dan met gewone banden. Als er een dun laagje sneeuw ligt, dan is het niet leuk om met brede zomersloffen te moeten rijden.quote:Op zondag 28 augustus 2011 22:02 schreef Merkie het volgende:
Ik vind het weggegooid geld. Als het slecht weer is moet je met winterbanden net zo goed je snelheid aanpassen.
Je kan toch niet harder dan je voorganger rijden. Ik snap echt niet waarom je honderden euro's aan winterbanden uit zou geven terwijl je die twee weken per jaar ook gewoon extra voorzichtig kan rijden.quote:Op zondag 28 augustus 2011 22:34 schreef mvdejong het volgende:
[..]
't Verschil is dat met winterbanden je veilige snelheid iets van 20 km/u hoger kan liggen dan met gewone banden. Als er een dun laagje sneeuw ligt, dan is het niet leuk om met brede zomersloffen te moeten rijden.
Als je net zo hard rijdt als je voorganger en die gooit hem in de ABS met winterbandjes, en jij rijdt zonder, moet je daarna weer zo'n kutformulier invullen in de kou.quote:Op zondag 28 augustus 2011 22:43 schreef Merkie het volgende:
[..]
Je kan toch niet harder dan je voorganger rijden. Ik snap echt niet waarom je honderden euro's aan winterbanden uit zou geven terwijl je die twee weken per jaar ook gewoon extra voorzichtig kan rijden.
Oké, maar ik blijf het zonde van je geld vinden.quote:Op zondag 28 augustus 2011 22:50 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Als je net zo hard rijdt als je voorganger en die gooit hem in de ABS met winterbandjes, en jij rijdt zonder, moet je daarna weer zo'n kutformulier invullen in de kou.
Tevens is de lol van het gewoon weg kunnen rijden op de ijsbaan bij de C1000 terwijl anderen ploeteren om hun hok in beweging te krijgen, gewoon onbetaalbaar![]()
En als laatste, is dit een discussie die niet in dit topic thuishoort.
Voorschade wordt alleen vergoed als je allrisk verzekerd bent, één keertje 'kleng' is genoeg om er jarenlang van te kunnen winterrubberenquote:Op zondag 28 augustus 2011 22:51 schreef Merkie het volgende:
[..]
Oké, maar ik blijf het zonde van je geld vinden.
Je zomerbanden gaan wel veel langer meequote:Op zondag 28 augustus 2011 22:43 schreef Merkie het volgende:
[..]
Je kan toch niet harder dan je voorganger rijden. Ik snap echt niet waarom je honderden euro's aan winterbanden uit zou geven terwijl je die twee weken per jaar ook gewoon extra voorzichtig kan rijden.
Niet alleen dat, maar verzekeringsmaatschappijen doen aardig moeilijk als je schade rijdt in een situatie waar winterbanden aangeraden zijn.quote:Op zondag 28 augustus 2011 22:50 schreef Sounddragon het volgende:
Als je net zo hard rijdt als je voorganger en die gooit hem in de ABS met winterbandjes, en jij rijdt zonder, moet je daarna weer zo'n kutformulier invullen in de kou.
Eagle Asyms? Vreemd dat die zo snel gaan drijven, licht autootje soms? Die onder mijn auto (225/45R17) zijn echt fantastisch, nog nooit last gehad van aquaplaning, ook met >100kmh in sloten water van een paar cm diep. Misschien dat die 1600kg gewicht en 4wd toch wel een beetje verschil maakt :-)quote:
Dat staat op de band zelf ben ik vandaag achtergekomenquote:Op donderdag 1 september 2011 16:33 schreef Timmetjuhs het volgende:
Ik moet nu toch ook echt aan winterbanden gaan geloven. Van de winter naar Noorwegen met de auto. Dus ik ga de komende weken ook maar eens op zoek naar bandjes. Straks even de huidige bandenmaat opmeten.
Dat maakt natuurlijk niet zoveel uit.quote:Op zondag 28 augustus 2011 21:45 schreef Daffodil31LE het volgende:
Whatever...
Als TS de geldpest heeft moet hij gewoon winterbanden kopen.
Zo zijn er honderden testen, maar er zijn nog steeds fokkers die behalve een piemel van 40 cm en een salaris van 250.000 ook beter weten hoe het zit met de banden onder de autoquote:Op maandag 5 september 2011 17:00 schreef axamenta het volgende:
Om het verschil duidelijk te maken een kort filmpje
en een test
Ik verklaar jou voor gek als je 150 km per uur gaat rijden in een sneeuwbui omdat je winterbanden hebt.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 21:24 schreef Russelheimer het volgende:
had laats een dikke plens bui op een stuk slecht asvalt de advies snelheid bij regen was 90
maar met 50 a 60 viel er pas mee te rijden zonder al te veel planeren..
op dat zelfde stuk scheurde van de winter nog 150 met winterbanden in een sneeuwbui..
wie tegen mij zegt dat het sonde van het geld is..... verklaar ik voor gek.
Onzinquote:Op donderdag 8 september 2011 10:42 schreef Mikkie het volgende:
Laten we eerlijk zijn: je hebt niet per se winterbanden nodig in Nederland. Maar op dagen dat er kans is op sneeuw en gladheid, moet je dan ook thuis kunnen blijven. In de regen voldoen de normale (zomer)banden prima, maar anders niet. En heb je geluk, dan is het twee dagen glad en sneeuwachtig, maar als je pech hebt en 't duurt zes weken...tsja, dan had je beter wel die winterbanden gehad.
Is nat asfalt bij koudequote:Op donderdag 8 september 2011 11:13 schreef Mikkie het volgende:
Dat is ook een gladde baan, niet vergelijkbaar met nat wegdek maar met ijs.
En ja, bij koude temperaturen heb je zeker je voordeel van winterbanden, maar als het de hele winter alleen zou regenen kan ik me best voorstellen dat ik ook alleen op zomerbanden zou rijden het hele jaar. Maar juist doordat die kans er niet is, en je met een beetje vermogen op de achterwielen graag wat grip houdt, adviseer ik ook echt wel winterbanden. Maar de mensen die het toch niet willen, laat die alsjeblieft thuis blijven als het baggerweer is.
Zodra jij denkt dat het nodig is.quote:Op maandag 12 september 2011 12:04 schreef thumbnail het volgende:
Wanneer moeten die winterbanden er eigenlijk onder?
Ik heb ze al gekocht maar ze staan nog bij de bandenboer.quote:Op maandag 12 september 2011 12:06 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Zodra jij denkt dat het nodig is.
De een doet het bij regen al (dan kun je verschil merken), de ander doet het helemaal niet. In Duitsland zijn er wel regels voor.
Er 'moet' niks, maar het is bewezen dat winterbanden hun werk beter doen als normaal rubber bij temperaturen onder de 7 graden (en lager uiteraardquote:Op maandag 12 september 2011 12:04 schreef thumbnail het volgende:
Wanneer moeten die winterbanden er eigenlijk onder?
harde slijten valt ook wel mee, ik rijd jaarrond met winterrubber en ik heb in 20000 km circa 4 mm versleten.quote:Op maandag 12 september 2011 13:14 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Er 'moet' niks, maar het is bewezen dat winterbanden hun werk beter doen als normaal rubber bij temperaturen onder de 7 graden (en lager uiteraard)
Dus als de nachttemperatuur in de buurt van de 5 graden of lager gaat komen, zóu je er al voordeel van kunnen hebben. Als het overdag te warm is, slijten ze redelijk hard; een beetje gokken en inschatten dus, maar als je wijs bent, zorg je dat je ze iig vóór die tijd al hebt liggen [ afbeelding ]
zit nog wel 5 mm op, zijn lichte terreinbandenquote:Op maandag 12 september 2011 18:05 schreef Mikkie het volgende:
Mja, het nadeel is dat je daarmee al de helft van je profiel opgereden hebt, en je banden nu als winterbanden al nagenoeg niet meer bruikbaar zijn.
mja ik vond het ook erg tegenstrijdig maar goed daarom dacht ik eens kijken wat de mensen van Fok er van vindenquote:Op vrijdag 16 september 2011 12:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Vreemd, doorgaans gebruiken anwb en adac dezelfde bronmaterialen en tests.
Wat heeft remweg met rwd te maken?quote:Op vrijdag 16 september 2011 12:39 schreef DrDarwin het volgende:
Een in het leven geroepen hype door autoconstructeurs van Duitse origine wier achterwielaangedreven produkten in winterse omstandigheden met geen mogelijkheid op de weg te houden zijn.
Daar stoor ik me niet aan.
hij merkt het wel als hij met zijn zomerbandjes bij mij achterin knaltquote:Op vrijdag 16 september 2011 12:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat heeft remweg met rwd te maken?
Precies, of bij mij.quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:01 schreef rival het volgende:
[..]
hij merkt het wel als hij met zijn zomerbandjes bij mij achterin knalt
Waar staan die bewijzen precies? Ik weet dat Michelin begon met die uitspraak en Continental heeft de 7 graden grens inmiddels gekopiëerd.quote:Op maandag 12 september 2011 13:14 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Er 'moet' niks, maar het is bewezen dat winterbanden hun werk beter doen als normaal rubber bij temperaturen onder de 7 graden (en lager uiteraard)
Op de normale wegen zou het ook geen probleem moeten zijn, maar een paar jaar geleden was ik tot laat aan het overwerken en toen ik weg wilde gaan, ben ik 45 minuten bezig geweest om van een besneeuwde/vastgereden parkeerplaats af te komen.quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:24 schreef popolon het volgende:
Goede banden is belangrijk maar het probleem is dat de gemiddelde Nederlander gewoon niet kan rijden in de winter. Aanpassen van je weggedrag is veel belangrijker dan winterbanden.
Ze zijn zeker niet nutteloos hoor.quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:29 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Op de normale wegen zou het ook geen probleem moeten zijn, maar een paar jaar geleden was ik tot laat aan het overwerken en toen ik weg wilde gaan, ben ik 45 minuten bezig geweest om van een besneeuwde/vastgereden parkeerplaats af te komen.
Volgende dag opnieuw problemen gehad op de parkeerplaats, terwijl een collega in eenzelfde auto, maar dan met winterbanden, gewoon wegreed en mij toezwaaide.
Die grappen op parkeerterreinen hoef ik niet weer
De regel dat een winterband onder de 7 graden beter presteert kun je gewoon in de kliko deponeren. Zo'n algemene regel kan hoe dan ook niet toegepast worden.quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:14 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Waar staan die bewijzen precies? Ik weet dat Michelin begon met die uitspraak en Continental heeft de 7 graden grens inmiddels gekopiëerd.
In de testen van (o.a.) Autoweek bleek vorig jaar dat een zomerband boven de 0 graden vrijwel altijd beter is, dan de winterequivalent.
Niet dat ik de werking en/of nut van de winterband betwist (de mijne komen er binnenkort ook weer onder), maar die betere resultaten vanaf 7 graden heb ik sterke vraagtekens bij.
Gelukkig rij ik al 34 jaar schadevrij, dus de kans dat ik net achterop een van jullie rij lijkt me te verwaarlozen.quote:
dit vond ik nog.quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:39 schreef rycemasta het volgende:
[..]
De regel dat een winterband onder de 7 graden beter presteert kun je gewoon in de kliko deponeren. Zo'n algemene regel kan hoe dan ook niet toegepast worden.
QFTquote:Op vrijdag 16 september 2011 12:39 schreef DrDarwin het volgende:
Een in het leven geroepen hype door autoconstructeurs van Duitse origine wier achterwielaangedreven produkten in winterse omstandigheden met geen mogelijkheid op de weg te houden zijn.
Daar stoor ik me niet aan.
Sneeuw of ijs = een thuiswerkdag. Met winterbanden of zelfs een treinkaartje kom je dan ook nergens omdat het hele land toch vast staatquote:Men heeft ons wijsgemaakt dat de winterband al voordelen heeft bij temperaturen lager dan 7ºC en op nat wegdek. Autobild neemt in haar jaarlijkse winterbandentest steevast ook een zomerband mee en dan blijkt keer op keer dat alle winterbanden per definitie slechter presteren dan de zomerband, tenzij er op sneeuw of ijs wordt gereden.
"gelukkig rij ik al tig jaar schadevrijquote:Op vrijdag 16 september 2011 13:50 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Gelukkig rij ik al 34 jaar schadevrij, dus de kans dat ik net achterop een van jullie rij lijkt me te verwaarlozen.
ik neem aan dat een band niet zomaar de stempel winterband of zomerband krijgt. Ik zou zeggen zoek de eisen op en vergelijk ze met elkaar.quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:15 schreef rycemasta het volgende:
Dat is leuk en aardig allemaal, maar wat betekent precies ''winterband'' en wat precies ''zomerband''? Geen winterband is hetzelfde; talloze merken en types die beschikbaar zijn. Idem voor zomerbanden.
Met een vergelijking tussen winterband X en een zomerband Y kun je waarschijnlijk wel redelijk bepalen bij welke temperatuur de hoeveelheid grip ongeveer gelijk is. Gooi daar vervolgens sneeuw of regen bij en de situatie verandert echter weer. Er zijn veel te veel factoren die meespelen, waardoor zo'n regel niet kan gelden.
en de DAGELIJKSE files staan er omdat het gros niet kan anticiperen!quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:47 schreef noutie het volgende:
De langste files komen door een overmoedige chauffeur (met of zonder speciale banden)
Tsja, het ridiculiseren van gezond verstand is natuurlijk ook een manier om je punt te maken, maar aangezien een snelweg over het algemeen over meerdere rijbanen beschikt lijkt het me geen enkel probleem voor jou met je enorme kennis, ervaring en rijvaardigheidsvermogens om dan gewoon in te halen.quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:44 schreef rival het volgende:
[..]
"gelukkig rij ik al tig jaar schadevrij*
met 30 over de snelweg in de sneeuw... en iedereen erachter die wel de moeite neemt om winterbanden te kopen maar wachten op de files die jij maakt
das een band met groeven in het profiel. hierdoor blijft de sneeuw er niet "in" zitten. hierdoor blijf je profiel houden en dus grip.quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:15 schreef rycemasta het volgende:
Dat is leuk en aardig allemaal, maar wat betekent precies ''winterband''
je vergeet alleen ff dat er 3 banen dik mensen 30 rijden omdat ze te gierig zijn om winterbanden te kopenquote:
Gezien die opmerking is de ervaringscurve blijkbaar minimaal, een snelweg ziet er op sneeuwdagen namelijk heel anders uit.quote:Op vrijdag 16 september 2011 15:01 schreef rival het volgende:
[..]
je vergeet alleen ff dat er 3 banen dik mensen 30 rijden omdat ze te gierig zijn om winterbanden te kopen
de rechterbaan vol en ik alleen op de linkerbaan want ik heb wel winterbanden? ja op sommige mooie dagen.. maar helaas is dat vaak alleen de eerste goede sneeuwdagquote:Op vrijdag 16 september 2011 15:08 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Gezien die opmerking is de ervaringscurve blijkbaar minimaal, een snelweg ziet er op sneeuwdagen namelijk heel anders uit.
Een beetje autofabrikant zorgt wel voor een redelijke voor/achter verdeling hoor...quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:42 schreef noutie het volgende:
QFT
Voorwielaandrijving = druk op de wielen (blok zit voorin) = tractie
Achterwielaandrijving = te weinig druk op de wielen = duwen (vooral Vito-bussen zijn K*T)
Je heb mijn vraag nog niet beantwoord.quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:50 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Gelukkig rij ik al 34 jaar schadevrij, dus de kans dat ik net achterop een van jullie rij lijkt me te verwaarlozen.
Speciaal voor jou... Al ben ik iemand anders.quote:Op vrijdag 16 september 2011 12:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat heeft remweg met rwd te maken?
Ik bedoel dat die grens in theorie heel vaag kan zijn. Er zullen heus wel winterbanden zijn die waardeloos weten te presteren op droog en nat; dan geldt die 7 graden regel gewoon niet.quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:47 schreef Olle. het volgende:
[..]
ik neem aan dat een band niet zomaar de stempel winterband of zomerband krijgt. Ik zou zeggen zoek de eisen op en vergelijk ze met elkaar.
Wat een winterband is en hoe het werkt, dat weet ik wel.quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:59 schreef rival het volgende:
[..]
das een band met groeven in het profiel. hierdoor blijft de sneeuw er niet "in" zitten. hierdoor blijf je profiel houden en dus grip.
een "gewone" band zal tussen het profiel vol gaan zitten met sneeuw, totdat je dus eigenlijk 1 glad ding hebt....
de gem. winterband zal ook van een zachter rubber zijn dan de gem. zomerband.
een zomerband zal (mits een goede band) altijd beter zijn, TOT er sneeuw ligt. en aangezien we hier al 6 jaar lang sneeuw hebben in de winter
Maak dat eens hard met een paar bronnenquote:Op vrijdag 16 september 2011 16:39 schreef noutie het volgende:
[..]
Speciaal voor jou... Al ben ik iemand anders.
De remweg van een voorwielaangedreven auto is korter bij een glad wegdek. Doordat je meer gewicht op de voortrein hebt, heb je meer druk op de wielen die remmen. Voor rem je het meest, 90%. Hierdoor kan je meer remkracht overbrengen op het asfalt/ijs en wordt je remweg korter.
volgens mij is de voorkant van de wagen en beide gevallen (F vs R) even zwaar. dus voor het remmen maakt dat niets uit. en als het glad is als op ijs maakt het al helemaal niet meer uit. want daar heb je gewoon geen grip.quote:Op vrijdag 16 september 2011 16:39 schreef noutie het volgende:
[..]
Speciaal voor jou... Al ben ik iemand anders.
De remweg van een voorwielaangedreven auto is korter bij een glad wegdek. Doordat je meer gewicht op de voortrein hebt, heb je meer druk op de wielen die remmen. Voor rem je het meest, 90%. Hierdoor kan je meer remkracht overbrengen op het asfalt/ijs en wordt je remweg korter.
Daarnaast: een voorwielaangedreven auto heeft vaak een veilig onderstuurd karakter. Als deze auto begint te glijden, dan kan je met het gas vaak nog een heel eind corrigeren. Ook heeft deze auto meer tractie door het grotere gewicht op de aangedreven wielen. Een RWD-auto heeft deze eigenschappen minder. Deze breekt uit en wordt lastig bestuurbaar.
Op een glad talud (bijvoorbeeld en file omhoog) is een Renault Laguna veiliger dan een E-klasse. Als de Laguna gaat slippen, dan blijft deze in het spoor. De Mercedes zal naar links of rechts uitbreken.
Op iedere berghelling is te zien dat een RWD-auto in de winter zuigt.
elke dag dat het sneeuwd thuis blijven.quote:Op vrijdag 16 september 2011 15:08 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Gezien die opmerking is de ervaringscurve blijkbaar minimaal, een snelweg ziet er op sneeuwdagen namelijk heel anders uit.
Een gratis tip van mijn kant, spaar je de winterbanden, blijf gewoon thuis en van de weg weg, en investeer dat geld van die banden in een slipcursus, of ga een tijdje rallyrijden, dat wil nog wel eens helpen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |