abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101307072
Ben dus van plan om winterbanden aan te gaan schaffen, alleen kan er wel wat tips bij gebruiken.

Op mijn huidige banden staat:
205/45/R17

Wil dit dan zeggen dat ik dit op mijn winterbanden ook moet hebben?
Zou er graag stalen velgen bij hebben, moet deze dan ook 17 inch zijn?

Graag nog meer tips!
pi_101307288
Als het met je remklauwen past kun je ook gewoon 15 of 16" velgen gebruiken voor de winterbanden.
Wel even kijken of de maat van de banden dan overeenkomt met je huidige maat qua rolafstand, maar daar kunnen ze je bij de bandenleverancier wel het een en ander over vertellen.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_101307489
Waarom? Je hebt er in NL geen ene zak aan.

Om maar meteen even de toon van het topic vast te leggen.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zondag 28 augustus 2011 @ 21:41:06 #4
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_101307531
Sowieso een kleinere velg nemen. Dan krijg je er voor de winter 'ballonbandjes' onder. Dat werkt beter dan winterbanden om je huidige velgen.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_101307574
Waarom heb je er in NL niks aan?
pi_101307625
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 21:40 schreef Daffodil31LE het volgende:
Waarom? Je hebt er in NL geen ene zak aan.

Om maar meteen even de toon van het topic vast te leggen.
Ben ik niet met je eens.
De term winterband zou beter vervangen kunnen worden door slechtweerband.
Het is echt een wereld van verschil om met slechtweerbanden te rijden als het nat is en beneden de 7 graden.
De uitspraak: je hebt er in NL geen zak aan gaat vooral op voor mensen die nog nooit op winterbanden hebben gereden. ;)
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  zondag 28 augustus 2011 @ 21:43:16 #7
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_101307722
Je kunt voor winterbanden beter een wat hogere band nemen, dus een wat kleinere velg.
Je moet zorgen dat je diameter/omtrek van je band gelijk blijft.
En het is ook niet aan te bevelen brede winterbanden te nemen, dus ga liever naar 195 of 185 i.p.v. die 205.

Laat dat bloempje maar zeiken, winterbanden zijn van een zachtere rubbersoort, die vanaf 7 graden (boven nul) betere grip geeft dan normale banden, en meestal is er ook een wat zwaarder profiel, zodat je een betere waterafvoer bij regen, en betere grip in (niet al te hoge) sneeuw hebt.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  zondag 28 augustus 2011 @ 21:43:40 #8
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_101307753
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 21:40 schreef Daffodil31LE het volgende:
Waarom? Je hebt er in NL geen ene zak aan.

Om maar meteen even de toon van het topic vast te leggen een domme opmerking te maken.
fixed :')
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_101307903
Whatever...

Als TS de geldpest heeft moet hij gewoon winterbanden kopen.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_101307986
Ik zou iets smaller kopen.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zondag 28 augustus 2011 @ 21:47:46 #11
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_101308104
quote:
14s.gif Op zondag 28 augustus 2011 21:45 schreef Daffodil31LE het volgende:
Whatever...

Als TS de geldpest heeft moet hij gewoon winterbanden kopen.
Heb je al eens met slechtweerbanden gereden?
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_101308133
En dan nog tips waar het beste te kopen. Om het specifieker te maken: liefst omgeving Eindhoven.

Of ook handig om te weten, welke winkels absoluut niet!
pi_101308187
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 21:47 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Heb je al eens met slechtweerbanden gereden?
Ze zaten om een set velgen die ik mooi vond. Toen ze versleten waren heb ik er gewone banden omheengelegd.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zondag 28 augustus 2011 @ 21:49:45 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_101308251
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 21:47 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Heb je al eens met slechtweerbanden gereden?
Blijkbaar niet.. ik was er ook niet van overtuigd, tot ik vorig jaar met een Smart op winterrubber probeerde om hem in een slip te krijgen in de sneeuw.

Zonder winterbanden is er op zich best wel te rijden, maar mét is toch echt wel een wereld van verschil :Y
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_101308277
Laten we hier nou geen topic van maken over het nut van winterbanden... Open daar gewoon een apart topic over.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_101308323
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 21:48 schreef Dirkos1987 het volgende:
En dan nog tips waar het beste te kopen. Om het specifieker te maken: liefst omgeving Eindhoven.

Of ook handig om te weten, welke winkels absoluut niet!
Je kan ze via internet bestellen, is best goedkoop. Maar dan moet je wel een garagist hebben die ze voor je wilt monteren.

Heb je al velgen voor de banden overigens? Anders is 2e hands wellicht interessant.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zondag 28 augustus 2011 @ 21:51:53 #17
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_101308385
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 21:48 schreef Dirkos1987 het volgende:
En dan nog tips waar het beste te kopen. Om het specifieker te maken: liefst omgeving Eindhoven.

Of ook handig om te weten, welke winkels absoluut niet!
Merk is merk, rubber is rubber.. maakt geen kont uit waar je een Dunlop/Vredestein/Michelin bandje koopt, zijn overal hetzelfde.. kijk naar het merk en de maat die je wilt hebben, en vlooi uit waar je die het voordeligst op de kop kunt tikken.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_101308475
Ik heb nog geen velgen ervoor, dus moet alles nog aanschaffen
  zondag 28 augustus 2011 @ 22:00:17 #19
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_101308953
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 21:53 schreef Dirkos1987 het volgende:
Ik heb nog geen velgen ervoor, dus moet alles nog aanschaffen
Marktplaats voor de velgen. Misschien dat je een set weet te vinden met kekke winterbandjes. Ben je gelijk klaar.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  zondag 28 augustus 2011 @ 22:01:18 #20
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_101309040
Zou wel opschieten, want volgende maand gaat autorijdend Nederland weer banden kopen. Met bestellingen, wachtlijsten en frustratie als gevolg. Wees dat voor :')
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_101309121
Ja maar weet dus niet voor welke maat ik nu moet gaan , aangezien de omtrek het zelfde moet blijven.
  zondag 28 augustus 2011 @ 22:02:56 #22
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_101309158
Ik vind het weggegooid geld. Als het slecht weer is moet je met winterbanden net zo goed je snelheid aanpassen.
2000 light years from home
pi_101309171
Daar was zo'n site voor, voor de omtrek.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zondag 28 augustus 2011 @ 22:03:58 #24
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_101309233
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 22:02 schreef Dirkos1987 het volgende:
Ja maar weet dus niet voor welke maat ik nu moet gaan , aangezien de omtrek het zelfde moet blijven.
De originele maat velgen en ballonbanden. Dat weet je dealer of het boekje in je handschoenenkastje wel.

Wat voor auto is het?
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_101309317
Het gaat om een Fiat Grande punto uit 2006
  zondag 28 augustus 2011 @ 22:07:10 #26
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_101309461
15".
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  zondag 28 augustus 2011 @ 22:09:42 #27
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_101309683
Maar zou sowieso even langs Fiat rijden. Dan weet je het helemaal zeker. Ook de bandenmaat.

Laat je je auto daar achter en koop je een andere auto 12.gif
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  zondag 28 augustus 2011 @ 22:12:31 #28
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_101309900
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 22:02 schreef Dirkos1987 het volgende:
Ja maar weet dus niet voor welke maat ik nu moet gaan , aangezien de omtrek het zelfde moet blijven.
Als ik deze site gebruik, kom ik uit op 195/60 15, dat is een mooie 13 in een dozijn, en dus gangbare maat ;)

Die knal je hier dus effe in, en dan kun je kiezen, vanaf 54 pleuro, maar ik zou voor een merkbandje gaan, dan zit je rond de 80 - 85 eur per stuk.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 28 augustus 2011 @ 22:19:56 #29
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_101310463
Of deze..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_101311329
Bedankt, ga gelijk een bod plaatsen
pi_101311377
Regenbanden heb je meer aan
I may be wrong, but it's highly unlikely.
pi_101311439
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 22:31 schreef Ghostbuster het volgende:
Regenbanden heb je meer aan
Maak dan ff een eigen topic.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zondag 28 augustus 2011 @ 22:34:21 #33
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_101311556
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 22:02 schreef Merkie het volgende:
Ik vind het weggegooid geld. Als het slecht weer is moet je met winterbanden net zo goed je snelheid aanpassen.
't Verschil is dat met winterbanden je veilige snelheid iets van 20 km/u hoger kan liggen dan met gewone banden. Als er een dun laagje sneeuw ligt, dan is het niet leuk om met brede zomersloffen te moeten rijden.

Ik heb nu 2 winters in mijn lease-auto zitten zweten achter het stuur. Ik ben nu overgestapt op een eigen auto (13 jaar oude Volvo V70), en terwijl er 18" R-velgen met zomerbanden onderzitten, kreeg ik er de oorspronkelijke 15" alu-velgen bij, met versleten zomerbandjes, daar gaan binnenkort smallere winterbandjes omheen.

Overigens hebben alle banden hun grens, een centimeter-dikke laag ijzel op de weg is nagenoeg onrijdbaar voor alles behalve rupsvoertuigen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_101311922
let wel op DOT codes, als je naar bandenzaakjes gaat met lage prijzen voor merkbanden dan heb je kans dat je oud rubber krijgt
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zondag 28 augustus 2011 @ 22:43:10 #35
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_101312168
Die DOT code moet je ook ff goed bekijken bij tweedehands setjes.
Setje hierboven ziet er netjes uit op de foto´s; maar winterbanden ouder dan een jaar of 4 heb je weinig aan.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 28 augustus 2011 @ 22:43:33 #36
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_101312202
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 22:34 schreef mvdejong het volgende:

[..]

't Verschil is dat met winterbanden je veilige snelheid iets van 20 km/u hoger kan liggen dan met gewone banden. Als er een dun laagje sneeuw ligt, dan is het niet leuk om met brede zomersloffen te moeten rijden.
Je kan toch niet harder dan je voorganger rijden. Ik snap echt niet waarom je honderden euro's aan winterbanden uit zou geven terwijl je die twee weken per jaar ook gewoon extra voorzichtig kan rijden.
2000 light years from home
  zondag 28 augustus 2011 @ 22:45:25 #37
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_101312338
Wat een k*tzomer.
Het weer is al slecht en nu ook nog winterbandennutdiscussie in augustus. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 28 augustus 2011 @ 22:50:21 #38
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_101312678
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 22:43 schreef Merkie het volgende:

[..]

Je kan toch niet harder dan je voorganger rijden. Ik snap echt niet waarom je honderden euro's aan winterbanden uit zou geven terwijl je die twee weken per jaar ook gewoon extra voorzichtig kan rijden.
Als je net zo hard rijdt als je voorganger en die gooit hem in de ABS met winterbandjes, en jij rijdt zonder, moet je daarna weer zo'n kutformulier invullen in de kou.
Tevens is de lol van het gewoon weg kunnen rijden op de ijsbaan bij de C1000 terwijl anderen ploeteren om hun hok in beweging te krijgen, gewoon onbetaalbaar ^O^

En als laatste, is dit een discussie die niet in dit topic thuishoort. :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 28 augustus 2011 @ 22:51:16 #39
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_101312732
quote:
14s.gif Op zondag 28 augustus 2011 22:50 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Als je net zo hard rijdt als je voorganger en die gooit hem in de ABS met winterbandjes, en jij rijdt zonder, moet je daarna weer zo'n kutformulier invullen in de kou.
Tevens is de lol van het gewoon weg kunnen rijden op de ijsbaan bij de C1000 terwijl anderen ploeteren om hun hok in beweging te krijgen, gewoon onbetaalbaar ^O^

En als laatste, is dit een discussie die niet in dit topic thuishoort. :)
Oké, maar ik blijf het zonde van je geld vinden.
2000 light years from home
  zondag 28 augustus 2011 @ 22:52:44 #40
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_101312829
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 22:51 schreef Merkie het volgende:

[..]

Oké, maar ik blijf het zonde van je geld vinden.
Voorschade wordt alleen vergoed als je allrisk verzekerd bent, één keertje 'kleng' is genoeg om er jarenlang van te kunnen winterrubberen :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 28 augustus 2011 @ 22:54:51 #41
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_101312953
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 22:43 schreef Merkie het volgende:

[..]

Je kan toch niet harder dan je voorganger rijden. Ik snap echt niet waarom je honderden euro's aan winterbanden uit zou geven terwijl je die twee weken per jaar ook gewoon extra voorzichtig kan rijden.
Je zomerbanden gaan wel veel langer mee
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 28 augustus 2011 @ 23:00:50 #42
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_101313314
quote:
14s.gif Op zondag 28 augustus 2011 22:50 schreef Sounddragon het volgende:
Als je net zo hard rijdt als je voorganger en die gooit hem in de ABS met winterbandjes, en jij rijdt zonder, moet je daarna weer zo'n kutformulier invullen in de kou.
Niet alleen dat, maar verzekeringsmaatschappijen doen aardig moeilijk als je schade rijdt in een situatie waar winterbanden aangeraden zijn.
En wil je in herfst/winter Duitsland, Zwitserland enz. in, dan mag je dat niet eens op normale banden.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_101387299
ik heb onder mijn auto zomers 225-40-17 (die nu op beginnen te raken) waren advies bij apk.
op 8 j brede velgen en een et waarde van 37

en swinters heb ik 185-65-15 banden onder mijn auto. op originel et49 velgen

had laats een dikke plens bui op een stuk slecht asvalt de advies snelheid bij regen was 90

maar met 50 a 60 viel er pas mee te rijden zonder al te veel planeren..

op dat zelfde stuk scheurde van de winter nog 150 met winterbanden in een sneeuwbui..

wie tegen mij zegt dat het sonde van het geld is..... verklaar ik voor gek.

1 maar. mijn auto komt uit 88 en de andere uit 84.
die auto`s hebben het denk ik eerder nodig dan de auto van tegenwoordig met alle electronica zoals abs.

en wanneer ik met winter banden rij, zie ik iedereen om mij heen veeeeeeel rustiger rijden. en ik heb echt meer dan genoeg grip om op iets hogere snelheid veilig te rijden.

ik rij met goodyear eagels

en als iemand nog een goed setje zoekt.

www.autobandenmarkt.nl prijzen daar zijn goed :)
pi_101442172
Koop goede zachte zomer banden

Niet die eco long life stille runflat banden.
Gewoon een band met goed profiel en een zacht compound.

Ja dan slijten ze wat sneller maar een band ouder dan 6 jaar heeft toch al veel minder grip dan een nieuwe (compounds verouderen ook onzichtbaar)

Afgelopen winter nog met mijn zomerbanden auto's met winterbanden uit hun ingesneeuwde parkeerplek getrokken.
pi_101451909
Ik moet nu toch ook echt aan winterbanden gaan geloven. Van de winter naar Noorwegen met de auto. Dus ik ga de komende weken ook maar eens op zoek naar bandjes. Straks even de huidige bandenmaat opmeten.
pi_101456150
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 21:24 schreef Russelheimer het volgende:
ik rij met goodyear eagels
Eagle Asyms? Vreemd dat die zo snel gaan drijven, licht autootje soms? Die onder mijn auto (225/45R17) zijn echt fantastisch, nog nooit last gehad van aquaplaning, ook met >100kmh in sloten water van een paar cm diep. Misschien dat die 1600kg gewicht en 4wd toch wel een beetje verschil maakt :-)
pi_101458720
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 16:33 schreef Timmetjuhs het volgende:
Ik moet nu toch ook echt aan winterbanden gaan geloven. Van de winter naar Noorwegen met de auto. Dus ik ga de komende weken ook maar eens op zoek naar bandjes. Straks even de huidige bandenmaat opmeten.
Dat staat op de band zelf ben ik vandaag achtergekomen :P

Als iemand nog een paar tweedehandse 215/65R16 winterbanden zoekt O-) O-) O-)
pi_101520061
quote:
14s.gif Op zondag 28 augustus 2011 21:45 schreef Daffodil31LE het volgende:
Whatever...

Als TS de geldpest heeft moet hij gewoon winterbanden kopen.
Dat maakt natuurlijk niet zoveel uit.
Het enige wat extra geld kost zijn de velgen maar die banden kosten je niets extra's.

Is winterbanden.nl misschien een tip?
  maandag 5 september 2011 @ 17:07:08 #50
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_101596326
quote:
Zo zijn er honderden testen, maar er zijn nog steeds fokkers die behalve een piemel van 40 cm en een salaris van 250.000 ook beter weten hoe het zit met de banden onder de auto
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_101664876
Thanks to alle winterbanden zeikers hebben we gelijk 700 km file bij precies 1 cm sneeuw. Winterbanden zijn echt nuttig en verhogen veiligheid. En vind je van niet, blijf dan lekker met je 'allweather' banden van de weg af als het sneeuwt. Dan kunnen de mensen die wel om veiligheid geven wel normaal naar huis rijden, zonder zes dagen in de file te staan.
Bovendien, als je in de winterperiode een keer naar duitsland moet is het sowieso verplicht om winterbanden te hebben..
pi_101668360
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 21:24 schreef Russelheimer het volgende:


had laats een dikke plens bui op een stuk slecht asvalt de advies snelheid bij regen was 90

maar met 50 a 60 viel er pas mee te rijden zonder al te veel planeren..

op dat zelfde stuk scheurde van de winter nog 150 met winterbanden in een sneeuwbui..

wie tegen mij zegt dat het sonde van het geld is..... verklaar ik voor gek.


Ik verklaar jou voor gek als je 150 km per uur gaat rijden in een sneeuwbui omdat je winterbanden hebt.
Dan heb je het niet helemaal begrepen.
pi_101702082
Laten we eerlijk zijn: je hebt niet per se winterbanden nodig in Nederland. Maar op dagen dat er kans is op sneeuw en gladheid, moet je dan ook thuis kunnen blijven. In de regen voldoen de normale (zomer)banden prima, maar anders niet. En heb je geluk, dan is het twee dagen glad en sneeuwachtig, maar als je pech hebt en 't duurt zes weken...tsja, dan had je beter wel die winterbanden gehad.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  donderdag 8 september 2011 @ 11:01:45 #54
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_101702443
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 10:42 schreef Mikkie het volgende:
Laten we eerlijk zijn: je hebt niet per se winterbanden nodig in Nederland. Maar op dagen dat er kans is op sneeuw en gladheid, moet je dan ook thuis kunnen blijven. In de regen voldoen de normale (zomer)banden prima, maar anders niet. En heb je geluk, dan is het twee dagen glad en sneeuwachtig, maar als je pech hebt en 't duurt zes weken...tsja, dan had je beter wel die winterbanden gehad.
Onzin
Waarom willen mensen dit niet weten?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_101702727
Dat is ook een gladde baan, niet vergelijkbaar met nat wegdek maar met ijs.

En ja, bij koude temperaturen heb je zeker je voordeel van winterbanden, maar als het de hele winter alleen zou regenen kan ik me best voorstellen dat ik ook alleen op zomerbanden zou rijden het hele jaar. Maar juist doordat die kans er niet is, en je met een beetje vermogen op de achterwielen graag wat grip houdt, adviseer ik ook echt wel winterbanden. Maar de mensen die het toch niet willen, laat die alsjeblieft thuis blijven als het baggerweer is.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  donderdag 8 september 2011 @ 11:29:47 #56
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_101703157
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 11:13 schreef Mikkie het volgende:
Dat is ook een gladde baan, niet vergelijkbaar met nat wegdek maar met ijs.

En ja, bij koude temperaturen heb je zeker je voordeel van winterbanden, maar als het de hele winter alleen zou regenen kan ik me best voorstellen dat ik ook alleen op zomerbanden zou rijden het hele jaar. Maar juist doordat die kans er niet is, en je met een beetje vermogen op de achterwielen graag wat grip houdt, adviseer ik ook echt wel winterbanden. Maar de mensen die het toch niet willen, laat die alsjeblieft thuis blijven als het baggerweer is.
Is nat asfalt bij koude
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_101703351
Die witte, natte baan niet. Heb je er wel eens op gereden? Da's geen nat wegdek, maat bootst ijs na. Want er zit no way twintig meter remafstand tussen zomer- en winterbanden op normaal nat wegdek.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_101852389
Wanneer moeten die winterbanden er eigenlijk onder?
pi_101852427
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 12:04 schreef thumbnail het volgende:
Wanneer moeten die winterbanden er eigenlijk onder?
Zodra jij denkt dat het nodig is.

De een doet het bij regen al (dan kun je verschil merken), de ander doet het helemaal niet. In Duitsland zijn er wel regels voor.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_101852740
quote:
14s.gif Op maandag 12 september 2011 12:06 schreef ZwartmetSuiker het volgende:


Zodra jij denkt dat het nodig is.

De een doet het bij regen al (dan kun je verschil merken), de ander doet het helemaal niet. In Duitsland zijn er wel regels voor.
Ik heb ze al gekocht maar ze staan nog bij de bandenboer.
Wat is gebruikelijk, half oktober?
  maandag 12 september 2011 @ 13:14:07 #61
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_101854073
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 12:04 schreef thumbnail het volgende:
Wanneer moeten die winterbanden er eigenlijk onder?
Er 'moet' niks, maar het is bewezen dat winterbanden hun werk beter doen als normaal rubber bij temperaturen onder de 7 graden (en lager uiteraard ;) )

Dus als de nachttemperatuur in de buurt van de 5 graden of lager gaat komen, zóu je er al voordeel van kunnen hebben. Als het overdag te warm is, slijten ze redelijk hard; een beetje gokken en inschatten dus, maar als je wijs bent, zorg je dat je ze iig vóór die tijd al hebt liggen 3.gif
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_101864323
quote:
14s.gif Op maandag 12 september 2011 13:14 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Er 'moet' niks, maar het is bewezen dat winterbanden hun werk beter doen als normaal rubber bij temperaturen onder de 7 graden (en lager uiteraard ;) )

Dus als de nachttemperatuur in de buurt van de 5 graden of lager gaat komen, zóu je er al voordeel van kunnen hebben. Als het overdag te warm is, slijten ze redelijk hard; een beetje gokken en inschatten dus, maar als je wijs bent, zorg je dat je ze iig vóór die tijd al hebt liggen [ afbeelding ]
harde slijten valt ook wel mee, ik rijd jaarrond met winterrubber en ik heb in 20000 km circa 4 mm versleten.
Ik rijd met Yokohama geolander it banden in de maat 215/65-16
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_101864497
Mja, het nadeel is dat je daarmee al de helft van je profiel opgereden hebt, en je banden nu als winterbanden al nagenoeg niet meer bruikbaar zijn.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_101864545
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 18:05 schreef Mikkie het volgende:
Mja, het nadeel is dat je daarmee al de helft van je profiel opgereden hebt, en je banden nu als winterbanden al nagenoeg niet meer bruikbaar zijn.
zit nog wel 5 mm op, zijn lichte terreinbanden
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  vrijdag 16 september 2011 @ 11:58:19 #65
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_102012258
Mensen, ik heb zojuist misschien ook een setje winterbanden gevonden..

Omdat ik naar oostenrijk wil ivm skieen ben ik dit verplicht ;)

Maar het merk is yokohama, hebben mensen hier ervaring mee?
de ANWB vind ze niet echt erg goed wat ik in de test heb gelezen, en de ADAC (duitse automobiel) bevelen ze juist aan.

Erg tegenstrijdig weer.

n het is R15 185/65
4 banden voor 300 euro (zit nog 6,5 mm profiel onder)

kan iemand mij zeggen of ik de ANWB moet geloven of dat de ADAC beter is?
Ben benieuwd hoe jullie hier over denken.
A man's got to do what a man's got to do
  vrijdag 16 september 2011 @ 12:02:15 #66
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_102012385
Yokohama is goed (genoeg) voor een normale auto met een normale bestuurder. :P

Ik zou meer mijn twijfels hebben over tweedehands voor ¤300. Hoe oud zijn ze? Winterbanden ouder dan 2 jaar zou ik niet kopen; na 4 jaar zijn ze zoizo niet meer zo tof.

Wat kosten vergelijkbare banden nieuw?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 16 september 2011 @ 12:03:09 #67
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_102012408
Vreemd, doorgaans gebruiken anwb en adac dezelfde bronmaterialen en tests.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 16 september 2011 @ 12:35:43 #68
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_102013355
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 12:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Vreemd, doorgaans gebruiken anwb en adac dezelfde bronmaterialen en tests.
mja ik vond het ook erg tegenstrijdig maar goed daarom dacht ik eens kijken wat de mensen van Fok er van vinden :)

maar Yokohama is goed genoeg dus. Volgens mij zijn de banden 1 jaar gebruikt. Dit kan ik zo navragen uiteraard ;) maar zal onthouden dat 4 jaar de max is voor het bewaren van winterbanden.
A man's got to do what a man's got to do
  vrijdag 16 september 2011 @ 12:38:53 #69
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_102013428
overigens had de ANWB het over 95,- per band :)
A man's got to do what a man's got to do
pi_102013444
Een in het leven geroepen hype door autoconstructeurs van Duitse origine wier achterwielaangedreven produkten in winterse omstandigheden met geen mogelijkheid op de weg te houden zijn.

Daar stoor ik me niet aan.
  vrijdag 16 september 2011 @ 12:43:22 #71
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_102013562
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 12:39 schreef DrDarwin het volgende:
Een in het leven geroepen hype door autoconstructeurs van Duitse origine wier achterwielaangedreven produkten in winterse omstandigheden met geen mogelijkheid op de weg te houden zijn.

Daar stoor ik me niet aan.
Wat heeft remweg met rwd te maken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_102014117
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2011 12:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat heeft remweg met rwd te maken?
hij merkt het wel als hij met zijn zomerbandjes bij mij achterin knalt :')
  vrijdag 16 september 2011 @ 13:13:14 #73
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_102014509
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:01 schreef rival het volgende:

[..]

hij merkt het wel als hij met zijn zomerbandjes bij mij achterin knalt :')
Precies, of bij mij.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_102014564
quote:
14s.gif Op maandag 12 september 2011 13:14 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Er 'moet' niks, maar het is bewezen dat winterbanden hun werk beter doen als normaal rubber bij temperaturen onder de 7 graden (en lager uiteraard ;) )
Waar staan die bewijzen precies? Ik weet dat Michelin begon met die uitspraak en Continental heeft de 7 graden grens inmiddels gekopiëerd.

In de testen van (o.a.) Autoweek bleek vorig jaar dat een zomerband boven de 0 graden vrijwel altijd beter is, dan de winterequivalent.
Niet dat ik de werking en/of nut van de winterband betwist (de mijne komen er binnenkort ook weer onder), maar die betere resultaten vanaf 7 graden heb ik sterke vraagtekens bij.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  vrijdag 16 september 2011 @ 13:24:31 #75
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_102014831
Ik heb winterbanden gehad maar vond het verschil in weggedrag te minimaal om elke winter over te gaan. En in Michigan heb je echt een winter.

Goede banden is belangrijk maar het probleem is dat de gemiddelde Nederlander gewoon niet kan rijden in de winter. Aanpassen van je weggedrag is veel belangrijker dan winterbanden.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_102014969
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:24 schreef popolon het volgende:

Goede banden is belangrijk maar het probleem is dat de gemiddelde Nederlander gewoon niet kan rijden in de winter. Aanpassen van je weggedrag is veel belangrijker dan winterbanden.
Op de normale wegen zou het ook geen probleem moeten zijn, maar een paar jaar geleden was ik tot laat aan het overwerken en toen ik weg wilde gaan, ben ik 45 minuten bezig geweest om van een besneeuwde/vastgereden parkeerplaats af te komen.
Volgende dag opnieuw problemen gehad op de parkeerplaats, terwijl een collega in eenzelfde auto, maar dan met winterbanden, gewoon wegreed en mij toezwaaide.

Die grappen op parkeerterreinen hoef ik niet weer ;)
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  vrijdag 16 september 2011 @ 13:32:37 #77
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_102015044
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:29 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Op de normale wegen zou het ook geen probleem moeten zijn, maar een paar jaar geleden was ik tot laat aan het overwerken en toen ik weg wilde gaan, ben ik 45 minuten bezig geweest om van een besneeuwde/vastgereden parkeerplaats af te komen.
Volgende dag opnieuw problemen gehad op de parkeerplaats, terwijl een collega in eenzelfde auto, maar dan met winterbanden, gewoon wegreed en mij toezwaaide.

Die grappen op parkeerterreinen hoef ik niet weer ;)
Ze zijn zeker niet nutteloos hoor. ;) Het is ook een kwestie van wat voor auto je hebt bijv. Als er hier een halve meter sneeuw is gevallen in twee dagen kun je sowieso beter een dagje thuisblijven. :Y)
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_102015236
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:14 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Waar staan die bewijzen precies? Ik weet dat Michelin begon met die uitspraak en Continental heeft de 7 graden grens inmiddels gekopiëerd.

In de testen van (o.a.) Autoweek bleek vorig jaar dat een zomerband boven de 0 graden vrijwel altijd beter is, dan de winterequivalent.
Niet dat ik de werking en/of nut van de winterband betwist (de mijne komen er binnenkort ook weer onder), maar die betere resultaten vanaf 7 graden heb ik sterke vraagtekens bij.
De regel dat een winterband onder de 7 graden beter presteert kun je gewoon in de kliko deponeren. Zo'n algemene regel kan hoe dan ook niet toegepast worden.
  vrijdag 16 september 2011 @ 13:46:00 #79
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_102015496
Ik denk bij winterbanden (heb ze nog nooit gehad hoor maar het lijkt mij :P) dat een rijder enorm veel profeit heeft van de diepe groeven.
Het afvoeren van het smeltwater of sneeuw, waardoor de auto een stuk stabieler op de weg ligt.

En als het nu helpt door bovenstaande reden, en je bent veiliger in een auto, waarom neit aanschaffen? :)
A man's got to do what a man's got to do
pi_102015657
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Precies, of bij mij.
Gelukkig rij ik al 34 jaar schadevrij, dus de kans dat ik net achterop een van jullie rij lijkt me te verwaarlozen.
  vrijdag 16 september 2011 @ 13:56:20 #81
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_102015896
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:39 schreef rycemasta het volgende:

[..]

De regel dat een winterband onder de 7 graden beter presteert kun je gewoon in de kliko deponeren. Zo'n algemene regel kan hoe dan ook niet toegepast worden.
dit vond ik nog.

1.9 Wanneer moet ik van zomer- naar winterband wisselen?

Bij temperaturen beneden 7 graden celcius hebben winterbanden een kortere remweg op natte wegen dan zomerbanden. Het loopvlakrubber blijft bij lage temperaturen ook elastischer en daarom is een optimale grip op sneeuw en ijs gegarandeerd. Uitgaande van een gemidelde temperatuur van 7 graden celcius kunt u – in Nederland - uw winterbanden het best laten monteren aan het eind van september. Het monteren van uw zomerbanden kan het best in april. U rijdt dus met winterbanden als de "R" in de maand zit.

bron: https://www.bandengids.nl/over_banden/
A man's got to do what a man's got to do
pi_102016583
Dat is leuk en aardig allemaal, maar wat betekent precies ''winterband'' en wat precies ''zomerband''? Geen winterband is hetzelfde; talloze merken en types die beschikbaar zijn. Idem voor zomerbanden.

Met een vergelijking tussen winterband X en een zomerband Y kun je waarschijnlijk wel redelijk bepalen bij welke temperatuur de hoeveelheid grip ongeveer gelijk is. Gooi daar vervolgens sneeuw of regen bij en de situatie verandert echter weer. Er zijn veel te veel factoren die meespelen, waardoor zo'n regel niet kan gelden.
pi_102017485
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 12:39 schreef DrDarwin het volgende:
Een in het leven geroepen hype door autoconstructeurs van Duitse origine wier achterwielaangedreven produkten in winterse omstandigheden met geen mogelijkheid op de weg te houden zijn.

Daar stoor ik me niet aan.
QFT

Voorwielaandrijving = druk op de wielen (blok zit voorin) = tractie
Achterwielaandrijving = te weinig druk op de wielen = duwen (vooral Vito-bussen zijn K*T)

en hierbij:
quote:
Men heeft ons wijsgemaakt dat de winterband al voordelen heeft bij temperaturen lager dan 7ºC en op nat wegdek. Autobild neemt in haar jaarlijkse winterbandentest steevast ook een zomerband mee en dan blijkt keer op keer dat alle winterbanden per definitie slechter presteren dan de zomerband, tenzij er op sneeuw of ijs wordt gereden.
Sneeuw of ijs = een thuiswerkdag. Met winterbanden of zelfs een treinkaartje kom je dan ook nergens omdat het hele land toch vast staat :'(
pi_102017587
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:50 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Gelukkig rij ik al 34 jaar schadevrij, dus de kans dat ik net achterop een van jullie rij lijkt me te verwaarlozen.
"gelukkig rij ik al tig jaar schadevrij :') *

met 30 over de snelweg in de sneeuw... en iedereen erachter die wel de moeite neemt om winterbanden te kopen maar wachten op de files die jij maakt :')
pi_102017688
De langste files komen door een overmoedige chauffeur (met of zonder speciale banden)
  vrijdag 16 september 2011 @ 14:47:49 #86
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_102017695
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 14:15 schreef rycemasta het volgende:
Dat is leuk en aardig allemaal, maar wat betekent precies ''winterband'' en wat precies ''zomerband''? Geen winterband is hetzelfde; talloze merken en types die beschikbaar zijn. Idem voor zomerbanden.

Met een vergelijking tussen winterband X en een zomerband Y kun je waarschijnlijk wel redelijk bepalen bij welke temperatuur de hoeveelheid grip ongeveer gelijk is. Gooi daar vervolgens sneeuw of regen bij en de situatie verandert echter weer. Er zijn veel te veel factoren die meespelen, waardoor zo'n regel niet kan gelden.
ik neem aan dat een band niet zomaar de stempel winterband of zomerband krijgt. Ik zou zeggen zoek de eisen op en vergelijk ze met elkaar.
A man's got to do what a man's got to do
pi_102017926
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 14:47 schreef noutie het volgende:
De langste files komen door een overmoedige chauffeur (met of zonder speciale banden)
en de DAGELIJKSE files staan er omdat het gros niet kan anticiperen!

ook al hebben ze misschien nog nooit een ongeluk gehad :)
pi_102018010
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 14:44 schreef rival het volgende:

[..]

"gelukkig rij ik al tig jaar schadevrij :') *

met 30 over de snelweg in de sneeuw... en iedereen erachter die wel de moeite neemt om winterbanden te kopen maar wachten op de files die jij maakt :')
Tsja, het ridiculiseren van gezond verstand is natuurlijk ook een manier om je punt te maken, maar aangezien een snelweg over het algemeen over meerdere rijbanen beschikt lijkt het me geen enkel probleem voor jou met je enorme kennis, ervaring en rijvaardigheidsvermogens om dan gewoon in te halen.
Dat kan daar namelijk, ook met jouw Deutsche wonder op wielen.
pi_102018202
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 14:15 schreef rycemasta het volgende:
Dat is leuk en aardig allemaal, maar wat betekent precies ''winterband''
das een band met groeven in het profiel. hierdoor blijft de sneeuw er niet "in" zitten. hierdoor blijf je profiel houden en dus grip.

een "gewone" band zal tussen het profiel vol gaan zitten met sneeuw, totdat je dus eigenlijk 1 glad ding hebt....

de gem. winterband zal ook van een zachter rubber zijn dan de gem. zomerband.

een zomerband zal (mits een goede band) altijd beter zijn, TOT er sneeuw ligt. en aangezien we hier al 6 jaar lang sneeuw hebben in de winter ;)

[ Bericht 4% gewijzigd door rival op 16-09-2011 15:28:21 ]
pi_102018266
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 14:54 schreef DrDarwin het volgende:


Dat kan daar namelijk
je vergeet alleen ff dat er 3 banen dik mensen 30 rijden omdat ze te gierig zijn om winterbanden te kopen :)
pi_102018540
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 15:01 schreef rival het volgende:

[..]

je vergeet alleen ff dat er 3 banen dik mensen 30 rijden omdat ze te gierig zijn om winterbanden te kopen :)
Gezien die opmerking is de ervaringscurve blijkbaar minimaal, een snelweg ziet er op sneeuwdagen namelijk heel anders uit.
Een gratis tip van mijn kant, spaar je de winterbanden, blijf gewoon thuis en van de weg weg, en investeer dat geld van die banden in een slipcursus, of ga een tijdje rallyrijden, dat wil nog wel eens helpen.
pi_102018699
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 15:08 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Gezien die opmerking is de ervaringscurve blijkbaar minimaal, een snelweg ziet er op sneeuwdagen namelijk heel anders uit.
de rechterbaan vol en ik alleen op de linkerbaan want ik heb wel winterbanden? ja op sommige mooie dagen.. maar helaas is dat vaak alleen de eerste goede sneeuwdag ;(
pi_102019055
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 14:42 schreef noutie het volgende:
QFT

Voorwielaandrijving = druk op de wielen (blok zit voorin) = tractie
Achterwielaandrijving = te weinig druk op de wielen = duwen (vooral Vito-bussen zijn K*T)
Een beetje autofabrikant zorgt wel voor een redelijke voor/achter verdeling hoor...
pi_102020469
Een 50-50 gewichtsverdeling voor-achter maakt nog niet eens uit.

90% van het gewicht op de voorwielen (Toyota Starlet _O_ ) zorgt ervoor dat je in de winter op een hellend parkeerterrein beter wegkomt dan een E-klasse of een Porsche Boxter.
  vrijdag 16 september 2011 @ 16:05:38 #95
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_102020695
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:50 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Gelukkig rij ik al 34 jaar schadevrij, dus de kans dat ik net achterop een van jullie rij lijkt me te verwaarlozen.
Je heb mijn vraag nog niet beantwoord.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_102022003
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2011 12:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat heeft remweg met rwd te maken?
Speciaal voor jou... Al ben ik iemand anders.

De remweg van een voorwielaangedreven auto is korter bij een glad wegdek. Doordat je meer gewicht op de voortrein hebt, heb je meer druk op de wielen die remmen. Voor rem je het meest, 90%. Hierdoor kan je meer remkracht overbrengen op het asfalt/ijs en wordt je remweg korter.

Daarnaast: een voorwielaangedreven auto heeft vaak een veilig onderstuurd karakter. Als deze auto begint te glijden, dan kan je met het gas vaak nog een heel eind corrigeren. Ook heeft deze auto meer tractie door het grotere gewicht op de aangedreven wielen. Een RWD-auto heeft deze eigenschappen minder. Deze breekt uit en wordt lastig bestuurbaar.

Op een glad talud (bijvoorbeeld en file omhoog) is een Renault Laguna veiliger dan een E-klasse. Als de Laguna gaat slippen, dan blijft deze in het spoor. De Mercedes zal naar links of rechts uitbreken.

Op iedere berghelling is te zien dat een RWD-auto in de winter zuigt.
pi_102023379
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 14:47 schreef Olle. het volgende:

[..]

ik neem aan dat een band niet zomaar de stempel winterband of zomerband krijgt. Ik zou zeggen zoek de eisen op en vergelijk ze met elkaar.
Ik bedoel dat die grens in theorie heel vaag kan zijn. Er zullen heus wel winterbanden zijn die waardeloos weten te presteren op droog en nat; dan geldt die 7 graden regel gewoon niet.

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 14:59 schreef rival het volgende:

[..]

das een band met groeven in het profiel. hierdoor blijft de sneeuw er niet "in" zitten. hierdoor blijf je profiel houden en dus grip.

een "gewone" band zal tussen het profiel vol gaan zitten met sneeuw, totdat je dus eigenlijk 1 glad ding hebt....

de gem. winterband zal ook van een zachter rubber zijn dan de gem. zomerband.

een zomerband zal (mits een goede band) altijd beter zijn, TOT er sneeuw ligt. en aangezien we hier al 6 jaar lang sneeuw hebben in de winter ;)
Wat een winterband is en hoe het werkt, dat weet ik wel. ;)

Ik bedoel ''een winterband'' zoals in de context van die regel. Je kunt een winterband pakken en een zomerband pakken en bij wijze van spreken tot de conclusie komen dat vanaf 7 graden Celcius de winterband beter is, maar pak een willekeurige andere winter- of zomerband en de grens verschuift misschien naar 4 graden. Er zijn teveel variabelen die meespelen.

Die regel wordt gepresenteerd alsof er geen speld tussen te krijgen is.
  vrijdag 16 september 2011 @ 17:23:05 #98
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_102023519
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 16:39 schreef noutie het volgende:

[..]

Speciaal voor jou... Al ben ik iemand anders.

De remweg van een voorwielaangedreven auto is korter bij een glad wegdek. Doordat je meer gewicht op de voortrein hebt, heb je meer druk op de wielen die remmen. Voor rem je het meest, 90%. Hierdoor kan je meer remkracht overbrengen op het asfalt/ijs en wordt je remweg korter.


Maak dat eens hard met een paar bronnen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 16 september 2011 @ 17:36:03 #99
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_102023965
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 16:39 schreef noutie het volgende:

[..]

Speciaal voor jou... Al ben ik iemand anders.

De remweg van een voorwielaangedreven auto is korter bij een glad wegdek. Doordat je meer gewicht op de voortrein hebt, heb je meer druk op de wielen die remmen. Voor rem je het meest, 90%. Hierdoor kan je meer remkracht overbrengen op het asfalt/ijs en wordt je remweg korter.

Daarnaast: een voorwielaangedreven auto heeft vaak een veilig onderstuurd karakter. Als deze auto begint te glijden, dan kan je met het gas vaak nog een heel eind corrigeren. Ook heeft deze auto meer tractie door het grotere gewicht op de aangedreven wielen. Een RWD-auto heeft deze eigenschappen minder. Deze breekt uit en wordt lastig bestuurbaar.

Op een glad talud (bijvoorbeeld en file omhoog) is een Renault Laguna veiliger dan een E-klasse. Als de Laguna gaat slippen, dan blijft deze in het spoor. De Mercedes zal naar links of rechts uitbreken.

Op iedere berghelling is te zien dat een RWD-auto in de winter zuigt.
volgens mij is de voorkant van de wagen en beide gevallen (F vs R) even zwaar. dus voor het remmen maakt dat niets uit. en als het glad is als op ijs maakt het al helemaal niet meer uit. want daar heb je gewoon geen grip.

en het uitbreken. tja daar heb je al 10 jaar lang esp voor die je achterwielen in het gareel houden.
en of het zo veilig is dat de voorkant doorschuift in een bocht weet ik zo gauw niet. want ga je snel van het gas of rem je gaat je achterkant schuiven.

en dat die bij elke berghelling zuigt. tja daar heb je ten slotte winter banden voor. Want kijk even hoeveel mercedes en bmws er in duitsland rijden. dus dat zal ook wel weer mee vallen.
Deze muziek smaakt naar bier :)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
  vrijdag 16 september 2011 @ 17:39:58 #100
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_102024127
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 15:08 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Gezien die opmerking is de ervaringscurve blijkbaar minimaal, een snelweg ziet er op sneeuwdagen namelijk heel anders uit.
Een gratis tip van mijn kant, spaar je de winterbanden, blijf gewoon thuis en van de weg weg, en investeer dat geld van die banden in een slipcursus, of ga een tijdje rallyrijden, dat wil nog wel eens helpen.
elke dag dat het sneeuwd thuis blijven. :? wat voor baan heb jij?
Deze muziek smaakt naar bier :)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')