Die zou ik niet willen, wil winterbanden die met sneeuw en gladheid optimaal grip hebben.quote:Op vrijdag 11 november 2011 15:48 schreef Fiorano het volgende:
Zoals eerder gezegd zijn ze gemiddeld onder normale omstandigheden, alleen verliezen ze op sneeuw.
quote:Op vrijdag 11 november 2011 13:20 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat is al lang en breed ontkracht. Winterbanden zijn alleen beter op ijs en sneeuw. Zelfs tot temperaturen rond het vriespunt zijn zomerbanden beter als het droog of nat is. Maar de winterband presteert dan maar tot 10% slechter dan de zomerband, terwijl de zomerband met sneeuw en ijs tot wel 80% slechter presteert.
Bij mij komen de winterbanden er ook gewoon onder, die keer dat je ze nodig hebt weegt wel op tegen die iets mindere prestaties als je ze niet nodig zou hebben.
Omdat ik hooguit een paar honderd km's ga maken deze winter lijkt het mij nogal zinloos om winterbanden aan te schaffen. Dat die sneeuwbanden bij sneeuw en ijs beter presteren geloof ik direct, maar bij natheid >0°C heb ik volgens mijn gezonde verstand toch meer aan een vochtafdrijvende zomerband.quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:14 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Waar staan die bewijzen precies? Ik weet dat Michelin begon met die uitspraak en Continental heeft de 7 graden grens inmiddels gekopiëerd.
In de testen van (o.a.) Autoweek bleek vorig jaar dat een zomerband boven de 0 graden vrijwel altijd beter is, dan de winterequivalent.
Niet dat ik de werking en/of nut van de winterband betwist (de mijne komen er binnenkort ook weer onder), maar die betere resultaten vanaf 7 graden heb ik sterke vraagtekens bij.
Als je niet veel kilometers rijdt, dan ga ik ervan uit dat je in de zomer ook niet veel rijdt. Schaf dan All-Seasons aan. Sowieso is dat mijn advies voor iedereen die minder dan 10.000 km per jaar rijdt.quote:Op vrijdag 11 november 2011 17:04 schreef citywok het volgende:
[..]
[..]
Omdat ik hooguit een paar honderd km's ga maken deze winter lijkt het mij nogal zinloos om winterbanden aan te schaffen. Dat die sneeuwbanden bij sneeuw en ijs beter presteren geloof ik direct, maar bij natheid >0°C heb ik volgens mijn gezonde verstand toch meer aan een vochtafdrijvende zomerband.
In de laatste pak 'm beet 3 maanden in dit topic nog geen onafhankelijke bevestiging danwel ontkrachtiging van die magische 7°C grens gezien. Alleen marketingpraatjes van bandenboeren en aanverwante lobbyclubs (ANWB etc.). Nu kan ik zo 1, 2, 3 ook geen goede vergelijking vinden; iemand anders wel een fatsoenlijk artikel gevonden?
gezien de echt slechte testresultaten van die all seasons zou ik lekker zomerbanden houden in dat geval.quote:Op vrijdag 11 november 2011 17:29 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Als je niet veel kilometers rijdt, dan ga ik ervan uit dat je in de zomer ook niet veel rijdt. Schaf dan All-Seasons aan. Sowieso is dat mijn advies voor iedereen die minder dan 10.000 km per jaar rijdt.
Ik weet het niet, maar qua remmen op droog en nat wegdek ligt hij maar 5% achter op een zomerband (10% voor een winterband), en bij sneeuw ligt hij maar 20% achter op een winterband (80% voor een zomerband). Dat is gewoon goed, en zeer zeker geen slecht resultaat...quote:Op vrijdag 11 november 2011 17:32 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
gezien de echt slechte testresultaten van die all seasons zou ik lekker zomerbanden houden in dat geval.
ja misschien heb je wel een punt had het niet vanuit die hoek bekeken. iig zou ik eerst mijn zomerbanden op rijden, dat sowieso.quote:Op vrijdag 11 november 2011 17:50 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ik weet het niet, maar qua remmen op droog en nat wegdek ligt hij maar 5% achter op een zomerband (10% voor een winterband), en bij sneeuw ligt hij maar 20% achter op een winterband (80% voor een zomerband). Dat is gewoon goed, en zeer zeker geen slecht resultaat...
En om de een of andere reden vind ik het remgedrag van een band belangrijker dan snelheidsgedrag in een bocht of rotonde. Maar dat is mijn mening...
325 euro nieuw voor toppers uit de testen 16"?quote:Op donderdag 10 november 2011 16:30 schreef Mikkie het volgende:
500 euro voor Falkens? Dan hoop ik dat je minimaal 18 inch hebt, anders ben je genaaid. Ik heb voor zowel bij zomer- als winterbanden voor rond de 325 euro de toppers uit de tests, in 16 inch. De velgen heb ik zelf al en opslag hier in de schuur.
Zomerbanden:quote:Op vrijdag 11 november 2011 21:38 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
325 euro nieuw voor toppers uit de testen 16"?
Flikker toch op man.
Inderdaad maar dan is de vraag waarom je ze dan zou omruilen voor je zomerbanden.quote:Op vrijdag 11 november 2011 15:48 schreef Fiorano het volgende:
Zoals eerder gezegd zijn ze gemiddeld onder normale omstandigheden, alleen verliezen ze op sneeuw.
mijn leasemaatschappij wil geen stalen velgen betalen dus worden de winterbanden op het lichtmetaal gezet.quote:Op maandag 14 november 2011 12:28 schreef RemCOW het volgende:
Deze leek wil ook voor winterbanden gaan. Het is dus blijkbaar normaal om een hele set te nemen (inclusief velgen)? Maar stalenvelgen zijn zo lelijk. Hoe doen jullie dat?
tja, dat hoef je mij niet uit te leggen.quote:Op maandag 14 november 2011 12:48 schreef Mikkie het volgende:
En da's met twee keer per jaar banden wisselen uiteindelijk duurder dan een setje staal. Leasemij's
??quote:Op maandag 14 november 2011 12:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
tja, dat hoef je mij niet uit te leggen.
Nog afgezien van dat ik op deze manier een hele dag een huurauto meekrijg ipv dat ik even een 20-30 minuten wacht
Mijn vorige wagen was van een andere lease maatschappij en als ik die naar de dealer bracht voor winterbanden er op te zetten was ik altijd in minder dan een half uur weer klaar.quote:Op maandag 14 november 2011 13:02 schreef Matty___ het volgende:
[..]
??
ik had elke keer een afspraak bij de bandenboer en ging gewoon een uur wachten tot ze klaar waren.
wat jij wil, als ik het zou willen doen (waarom zou ik als ik een lease wagen heb) dan zou ik een momentsleutel gebruiken, ik weet hoe je zaken hoort te doen.quote:Op maandag 14 november 2011 13:07 schreef Mikkie het volgende:
Daar heb je toch geen momentsleutel voor nodig. Flink handvast draaien en je bent klaar. Heb al regelmatig wielen gewisseld op die manier en ben er nog nooit eentje verloren of met een losse bout komen te zitten...
Jij snapt zeker ook nooit wat van die filemeldingen op de radioquote:Op maandag 14 november 2011 17:59 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik doe niet aan winterbanden, ook nooit gedaan. 10 jaar geleden wist men nog niet eens wat dat was in NL. Nu zou men aan de winterband moeten? Gewoon kwestie van beheerst en met beleid rijden.
uhhh, dat snap ik wel. Leasebak rijders die denken God te zijn met winterbandjes onder hun witte bakquote:Op maandag 14 november 2011 18:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij snapt zeker ook nooit wat van die filemeldingen op de radio
het schijnt dat de zomerbanden van tegenwoordig slechter zijn in de winter dan dat ze vroeger waren. zoals vorig jaar met die sneeuw / ijs zie je wel veel verschil, auto's met winterbanden die gewoon wegrijden ipv met slippende banden op hun plek blijven staan.quote:Op maandag 14 november 2011 17:59 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik doe niet aan winterbanden, ook nooit gedaan. 10 jaar geleden wist men nog niet eens wat dat was in NL. Nu zou men aan de winterband moeten? Gewoon kwestie van beheerst en met beleid rijden.
ach ja, veiligheidswensen veranderen nou eenmaal. 50 jaar geleden had ook niemand autogordels. En 20 jaar geleden nog geen ABS of airbags. Omdat het er toen niet was wil dat niet zeggen dat we het nu ook niet nodig hebbenquote:Op maandag 14 november 2011 17:59 schreef ErwinRommel het volgende:
Dat ligt dan aan de competentie van de bestuurder. Ik kwam prima weg afgelopen winter, op notabene zomerbanden.quote:Op maandag 14 november 2011 18:20 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
het schijnt dat de zomerbanden van tegenwoordig slechter zijn in de winter dan dat ze vroeger waren. zoals vorig jaar met die sneeuw / ijs zie je wel veel verschil, auto's met winterbanden die gewoon wegrijden ipv met slippende banden op hun plek blijven staan.
maakte volgens mij wel veel uit. maar ieder zijn ding ze zijn niet verplichtquote:Op maandag 14 november 2011 18:23 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat ligt dan aan de competentie van de bestuurder. Ik kwam prima weg afgelopen winter, op notabene zomerbanden.
Heb je deels gelijk in.quote:Op maandag 14 november 2011 18:22 schreef Palomar het volgende:
[..]
ach ja, veiligheidswensen veranderen nou eenmaal. 50 jaar geleden had ook niemand autogordels. En 20 jaar geleden nog geen ABS of airbags. Omdat het er toen niet was wil dat niet zeggen dat we het nu ook niet nodig hebben
maar goed, met winterbanden heb je meer grip bij koude, sneeuw etc, bestrijdt je dat?quote:Op maandag 14 november 2011 18:16 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
uhhh, dat snap ik wel. Leasebak rijders die denken God te zijn met winterbandjes onder hun witte bak
Ieder z'n ding idd. Ik ga uit van mijn rijvaardigheid. En heb in de tijd dat ik m'n rijbewijs heb, door weer of geen weer, nooit brokken gemaakt.quote:Op maandag 14 november 2011 18:25 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
maakte volgens mij wel veel uit. maar ieder zijn ding ze zijn niet verplicht
bijna iedereen (vooral mannen) vindt zichzelf goed rijden.quote:Op maandag 14 november 2011 18:27 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ieder z'n ding idd. Ik ga uit van mijn rijvaardigheid. En heb in de tijd dat ik m'n rijbewijs heb, door weer of geen weer, nooit brokken gemaakt.
Maar ik zal wel niet m'n ouders opzoeken in Duitsland, want dan moet ik ze er verplicht onder hebben.
Dat ga ik zeker niet bestrijden.quote:Op maandag 14 november 2011 18:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
maar goed, met winterbanden heb je meer grip bij koude, sneeuw etc, bestrijdt je dat?
Goed rijden, en met beleid rijden is wat andersquote:Op maandag 14 november 2011 18:28 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
bijna iedereen (vooral mannen) vindt zichzelf goed rijden.
Let op aanbieding bij Lidl, Aldi of andere billige zaak voor goedkope redelijke (niet te vaak te gebruiken) momentsleutel:quote:Op maandag 14 november 2011 13:07 schreef Mikkie het volgende:
Daar heb je toch geen momentsleutel voor nodig. Flink handvast draaien en je bent klaar. Heb al regelmatig wielen gewisseld op die manier en ben er nog nooit eentje verloren of met een losse bout komen te zitten...
ABS en airbags heb ik dan ook niet. En winterbanden doe ik ook niet aan.quote:Op maandag 14 november 2011 18:22 schreef Palomar het volgende:
[..]
ach ja, veiligheidswensen veranderen nou eenmaal. 50 jaar geleden had ook niemand autogordels. En 20 jaar geleden nog geen ABS of airbags. Omdat het er toen niet was wil dat niet zeggen dat we het nu ook niet nodig hebben
Je zomerbanden gaan ook langer mee, dus wat bandenkosten betreft is dat natuurlijk onzinquote:Op maandag 14 november 2011 18:28 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat ga ik zeker niet bestrijden.
Maar ik vind het in NL een beetje onzin, om je voor ¤500 weer de nek om te doen. Dat terwijl de winters in NL lang niet zo zijn als in Duitsland.
Gedeeltelijk, bij relatief verse sneeuw wel, maar bij ingereden ijsbanen en ijzel heb je nog geen zak aan winterbanden. Dan moet je spikes/ sneeuwkettingen hebben.quote:Op maandag 14 november 2011 18:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
maar goed, met winterbanden heb je meer grip bij koude, sneeuw etc, bestrijdt je dat?
In combinatie met winterbanden is dat nog beterquote:Op maandag 14 november 2011 18:29 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Goed rijden, en met beleid rijden is wat anders
Aanpassen aan het weer dus.
Ja, maar daar ga ik geen ¤500 aan besteden. Een ieder z'n ding hoor. Maar ik vertrouw op wat ik voel. Feeling dus.quote:Op maandag 14 november 2011 18:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In combinatie met winterbanden is dat nog beter
Het gaat dus niet over winterbanden maar over krenterigheidquote:Op maandag 14 november 2011 18:42 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ja, maar daar ga ik geen ¤500 aan besteden. Een ieder z'n ding hoor. Maar ik vertrouw op wat ik voel. Feeling dus.
als je meer dan 10 jaar rijervaring hebt geef ik je het voordeel van de twijfel.quote:Op maandag 14 november 2011 18:42 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ja, maar daar ga ik geen ¤500 aan besteden. Een ieder z'n ding hoor. Maar ik vertrouw op wat ik voel. Feeling dus.
Niks krenterigheid!quote:Op maandag 14 november 2011 18:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het gaat dus niet over winterbanden maar over krenterigheid
Mag 20 jaar ook?quote:Op maandag 14 november 2011 18:46 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
als je meer dan 10 jaar rijervaring hebt geef ik je het voordeel van de twijfel.
Rijbewijs sinds 1993. En ja, gereden met afgerachte Landrovers in Bosnie en weet ik veel welk soort gebied. Zonder winterbanden.quote:Op maandag 14 november 2011 18:46 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
als je meer dan 10 jaar rijervaring hebt geef ik je het voordeel van de twijfel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |