PM gestuurd...quote:Op zondag 14 augustus 2011 22:59 schreef dimi_stevens het volgende:
@superweber
Ik heb er een pdf werktekening van. Als je mij je emailadres pmt zal ik je hem toesturen.
Ja LoL, worden die automatisch gegenereerd naar de laatste post ofzo?quote:Op zondag 14 augustus 2011 23:00 schreef Narcotical het volgende:
Haha, bazen topictitel
Waarschijnlijk werkt het voor Gesink goed, maar ik denk dat velen het niet met hem eens zijn
Hangt vooral af van het frame in kwestie, want het een en ander is ook afhankelijk van de geometrie.quote:Op zondag 14 augustus 2011 23:04 schreef Patroon het volgende:
Jongens even een vraag tussen door. Hoeveel mag een zadelpen uit het frame steken (normaal frame no sloping) voordat het gezien wordt als te klein frame en niet meer functioneel.
Ik zou me vooral richten op hoeveel er nog van de zadelpen in het frame moet steken om niet af te breken...quote:Op zondag 14 augustus 2011 23:04 schreef Patroon het volgende:
Jongens even een vraag tussen door. Hoeveel mag een zadelpen uit het frame steken (normaal frame no sloping) voordat het gezien wordt als te klein frame en niet meer functioneel.
Ik gaf aan dat het een recht frame is no slooping. Dat zou in principe genoeg moeten zijn.quote:Op zondag 14 augustus 2011 23:08 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Hangt vooral af van het frame in kwestie, want het een en ander is ook afhankelijk van de geometrie.
Ja precies, daar dacht ik dus ook aan...er moet wel genoeg in de buis overblijven. Ik kwam hier namelijk op omdat ik en 57(57cm hoog en lang) frame heb waarbij de zadelpen 16cm uit het frame steekt. Echter denk ik dat de bovenbuis iets te lang is. Nu had ik ook een 56 (56cm hoog en lang) gezien die dus een cm kortere bovenbuis heeft maar dan steekt mijn zadelpen 17cm uit het frame, kan dat nog..quote:Op zondag 14 augustus 2011 23:09 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ik zou me vooral richten op hoeveel er nog van de zadelpen in het frame moet steken om niet af te breken...
Als je een kort frame nodig hebt (kort bovenlijf en en armpjes) , maar wel heel lange benen, dan ontkom je niet aan een klein frame en een heel hoog zadel.
Carbon of alu pen? Minder dan 10 cm in het frame zou ik niet doen, carbon zelfs nog wat meer, 15 cm. Desnoods langere pen kopen!quote:Op zondag 14 augustus 2011 23:12 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ja precies, daar dacht ik dus ook aan...er moet wel genoeg in de buis overblijven. Ik kwam hier namelijk op omdat ik en 57(57cm hoog en lang) frame heb waarbij de zadelpen 16cm uit het frame steekt. Echter denk ik dat de bovenbuis iets te lang is. Nu had ik ook een 56 (56cm hoog en lang) gezien die dus een cm kortere bovenbuis heeft maar dan steekt mijn zadelpen 17cm uit het frame, kan dat nog..
Hoe berekenen jullie eigenlijk hoe lang de afstand tussen het zadel en het stuur moet zijn?
Note to self: even checken volgende keerquote:Op zondag 14 augustus 2011 23:14 schreef Gripper het volgende:
[..]
Vuistregel voor afstand zadel-stuur: elleboog tegen je zadelpunt, middelvingertop moet dan halverwege je stuurvoorbouw komen.
Precies, dat zij mijn FM ook die helemaal niets moet hebben van die meetsystemen. Hij doet alleen in racefietsen en is wel een autoriteit hier in de omgeving.quote:Op zondag 14 augustus 2011 23:14 schreef Gripper het volgende:
[..]
Carbon of alu pen? Minder dan 10 cm in het frame zou ik niet doen, carbon zelfs nog wat meer, 15 cm. Desnoods langere pen kopen!
Vuistregel voor afstand zadel-stuur: elleboog tegen je zadelpunt, middelvingertop moet dan halverwege je stuurvoorbouw komen.
Tuurlijk niet. Denk je dat de zadelpenlengte representatief is voor de juiste framemaat? Dan spelen er toch wel iets meer factoren mee, bovenbuislengte bijvoorbeeld.quote:Op zondag 14 augustus 2011 23:09 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik gaf aan dat het een recht frame is no slooping. Dat zou in principe genoeg moeten zijn.
Mwah, een stalen vork voor ahead kun je gewoon laten omtappen naar schroefdraad. Een goede fietsenmaker doet dat voor je.quote:Op zondag 14 augustus 2011 11:13 schreef kaasplankje het volgende:
Er zat ook een blanke ahead pen op trouwens. Het wordt ook lastig om een klassieke stuurnok te monteren; je hebt dan een vork nodig met schroefdraad. En dat tijdperk hebben we toch echt gehad.
Ik bedoelde meer tot hoever mensen gaan met de hoogte van het zadel tov het frame. Sorry dat ik het wat verkeerd formuleerde.quote:Op zondag 14 augustus 2011 23:22 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Tuurlijk niet. Denk je dat de zadelpenlengte representatief is voor de juiste framemaat? Dan spelen er toch wel iets meer factoren mee, bovenbuislengte bijvoorbeeld.
Tja, je moet ook voor jezelf bepalen/bekijken hoe het een en ander uitkomt. Wat voor lengte stuurpen moet je dan monteren voor een 56 cm frame? 17 cm lijkt mij trouwens prima.quote:Op zondag 14 augustus 2011 23:24 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer tot hoever mensen gaan met de hoogte van het zadel tov het frame. Sorry dat ik het wat verkeerd formuleerde.
Ik denk dat een 56er beter zou zijn maar met mijn 57 kom ik er ook wel goed op. Ik zie net dat als ik nog 2cm naar voren schuif (dmv zadelpen zonder offset) zit ik met de center knie precies boven het bracket en kom ik met mijn vingers precies tot halverwege de stuurpen. Dat lijkt me dan prima. Ik heb nu een 100mm stuurpen trouwens.quote:Op zondag 14 augustus 2011 23:29 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Tja, je moet ook voor jezelf bepalen/bekijken hoe het een en ander uitkomt. Wat voor lengte stuurpen moet je dan monteren voor een 56 cm frame? 17 cm lijkt mij trouwens prima.
Dat is ook een manier maar dat is ook in orde als het zadel nog iets naar voren komt.quote:Op maandag 15 augustus 2011 07:42 schreef dimi_stevens het volgende:
Het is wel de bedoeling dat je de trappers horizontaal hebt en dat je dan een loodlijntje door je knie en door je padaalas kunt trekken.
Dat is niet samen te vatten in een algemene berekening, ook al willen bepaalde merken je dat doen geloven. Het hangt ook af van iemand zijn flexibiliteit in bijvoorbeeld de rug. Iemand met een lenige rug kan dieper zitten dan iemand met een stijve rug. Dat zijn allemaal dingen waar een berekening geen rekening mee kan houden.quote:Op maandag 15 augustus 2011 08:40 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Wat waren ook alweer die websites waar je je ideale geometrie kon berekenen?
Ja lijkt mij wel, moet je de remmen even open zetten. Hoeveel is een normale raceband eigenlijk?quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:30 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
En nog een vraagje: een 25 mm band past zonder problemen tussen standaard velg remmen toch?
Standaard is 23mm.quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:32 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ja lijkt mij wel, moet je de remmen even open zetten. Hoeveel is een normale raceband eigenlijk?
Bij standaard velgremmen past er zelfs een 28mm onderdoor. Alleen de Campagnolo Deltaremmen zijn een uitzondering. Maar als je frame erg krap gebouwd is kan het toch niet lukken. 28mm is als je remblokjes helemaal beneden in de remmen zitten. Zitten ze helemaal bovenaan (bij standaard remhoeven) kun je je beter tot 23mm beperken.quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:30 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
En nog een vraagje: een 25 mm band past zonder problemen tussen standaard velg remmen toch?
Tussen de staande buis en m'n band zit denk ik ongeveer 1 centimer, zou dat genoeg zijn?quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:44 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Bij standaard velgremmen past er zelfs een 28mm onderdoor. Alleen de Campagnolo Deltaremmen zijn een uitzondering. Maar als je frame erg krap gebouwd is kan het toch niet lukken. 28mm is als je remblokjes helemaal beneden in de remmen zitten. Zitten ze helemaal bovenaan (bij standaard remhoeven) kun je je beter tot 23mm beperken.
Ik heb in Engeland 1 etappe met 28 gereden ivm een stuk gravel (quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:30 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
En nog een vraagje: een 25 mm band past zonder problemen tussen standaard velg remmen toch?
Ok, daar maak ik me niet zo zorgen over. Bedankt!quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:53 schreef ultra_ivo het volgende:
OK, met die remmen, als de blokjes helemaal naar beneden zitten, valt er zelfs een krap gebouwde 32mm band doorheen te frotten. De stand van de remblokjes geeft aan of je frame ruim of krap gebouwd is. De afstand tot de onderbuis is niet relevant, het gaat om de afstand van band tot onderkant van de rem/onderkant van de vork.
Wat een mazzelquote:Op maandag 15 augustus 2011 10:41 schreef Patroon het volgende:
Nu heb ik iemand getroffen die een zelfde fiets heeft maar dan 56. Hij heeft een 57 nodig. Nu gaan we misschien het frame ruilen. Erg toevallig allemaal
Effe fotootje maken als ze naast elkaar staan, levert leuke plaatjes op.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:41 schreef Patroon het volgende:
Nu heb ik iemand getroffen die een zelfde fiets heeft maar dan 56. Hij heeft een 57 nodig. Nu gaan we misschien het frame ruilen. Erg toevallig allemaal
Als je de geometrie van de frames wilt vergelijken?quote:Op maandag 15 augustus 2011 13:13 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Hoe vergelijk je fietsen met een sloping frame en een meer klassiek, recht frame met elkaar?
Een beetje zoals de D-lijn is in het plaatje van deze fiets?quote:Op maandag 15 augustus 2011 13:16 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Als je de geometrie van de frames wilt vergelijken?
Dan zou ik het sloping frame in een plaatje doortrekken tot het ook "recht is" en dan met elkaar vergelijken.. Snap je een beetje wat ik bedoel?
Ik sta wellicht ook aan de start in Veenendaal vrijdag. Welke categorie start je, sportklasse of amateurs?quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:11 schreef Superher0 het volgende:
[..]
Aankomend weekend 2 keer koersen. Eerst vrijdag in Veenendaal en zondag naar Baarn. Kijken of een top 10 notering nog een keer gaat lukken dit jaar. Ben al 3x 11e geworden... (en 1x keer 3e).
Yup, dat bedoelde ikquote:Op maandag 15 augustus 2011 13:18 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Een beetje zoals de D-lijn is in het plaatje van deze fiets?
http://www.giant-bicycles(...)frameset/5778/39755/
Cool! Is het een rondje over één van de klimmetjes in de omgeving?quote:Op maandag 15 augustus 2011 13:19 schreef Marurk het volgende:
[..]
Ik sta wellicht ook aan de start in Veenendaal vrijdag. Welke categorie start je, sportklasse of amateurs?
Sportklasse, om 1245 mag ik al loos gaan. Verleden jaar 21ste, dit jaar moet het beter.quote:Op maandag 15 augustus 2011 13:19 schreef Marurk het volgende:
[..]
Ik sta wellicht ook aan de start in Veenendaal vrijdag. Welke categorie start je, sportklasse of amateurs?
het is een rondje via de Kerkwijk en door de wijk. Geen klimmetje. Wel een haakse bocht en een paar mooie bochten. Vond het een leuk rondje, lekker snel en niet al te zwaar. Als je voorin zit kun je de bochten mooi nemen.quote:Op maandag 15 augustus 2011 13:26 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Cool! Is het een rondje over één van de klimmetjes in de omgeving?
50km, rondjes van iets meer dan een kilometer. Gemiddelde zal zo tegen de 41km/u liggen. En dat met een bocht waar je maar met 20 doorheen kunt, drempels, fietspaden, klinkers, asfalt en dergelijke.quote:Op maandag 15 augustus 2011 13:34 schreef Gripper het volgende:
SH en Marurk, ik denk dat ik twee keer ga kijken Vrijdag: ze komen in Ede vlak langs mn werk, kort na de start, en ik ga de finish in Veenendaal ook wel even aanschouwen![]()
Moet ik nog een spandoek maken?
Fok! groet de coureurs:
Allez Superhero!
Allez Marurk!
edit: oh ja, jullie mogen alleen maar rondjes knallen, alleen de echte grote meneren gaan de echte route rijden. Dan geen spandoek
Ik bouw wel eens een fiets op. Maar dan alleen speciale modellen voor mezelf. Geen puur racemateriaal.quote:Op maandag 15 augustus 2011 12:25 schreef Patroon het volgende:
Er zit hier zo'n fietsopbouwer toch? Wie is dat ook alweer?
Doet hij dat ook voor een vergoeding?
Min oude stalen Gazelle démax is zo kort gebouwd dat je met een 23 mm band van conti amper een creditcard tussen de band en de zitbuis kan steken.quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:44 schreef ultra_ivo het volgende:
Bij standaard velgremmen past er zelfs een 28mm onderdoor. Alleen de Campagnolo Deltaremmen zijn een uitzondering. Maar als je frame erg krap gebouwd is kan het toch niet lukken. 28mm is als je remblokjes helemaal beneden in de remmen zitten. Zitten ze helemaal bovenaan (bij standaard remhoeven) kun je je beter tot 23mm beperken.
http://www.wielrenbond.nl/index.php?option=com_wrapper&Itemid=88quote:Op maandag 15 augustus 2011 13:45 schreef Superher0 het volgende:
[..]
50km, rondjes van iets meer dan een kilometer. Gemiddelde zal zo tegen de 41km/u liggen. En dat met een bocht waar je maar met 20 doorheen kunt, drempels, fietspaden, klinkers, asfalt en dergelijke.
Volgend jaar wil ik klassiekers gaan rijden, dan praat je inderdaad over 100-120km. Moet alleen nog even kijken en wat. In Amersfoort heb je er eentje maar ik ben te jong
Ik bouw wel eens fietsen voor mezelf of voor vrienden/kennissen. Ik vraag er dan geen geld voor. Normaal gesproken ben ik er 4 uur mee bezig from scratch.quote:Op maandag 15 augustus 2011 12:25 schreef Patroon het volgende:
Er zit hier zo'n fietsopbouwer toch? Wie is dat ook alweer?
Doet hij dat ook voor een vergoeding?
Oke precies. Mijn FM doet het voor 70 euro, ook niet zo gek. Wat bedoelen ze met de trail van een fiets? Kom het tegen bij de geometrie.quote:Op maandag 15 augustus 2011 19:06 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ik bouw wel eens fietsen voor mezelf of voor vrienden/kennissen. Ik vraag er dan geen geld voor. Normaal gesproken ben ik er 4 uur mee bezig from scratch.
70 Euro is niet veel.quote:Op maandag 15 augustus 2011 19:27 schreef Patroon het volgende:
Oke precies. Mijn FM doet het voor 70 euro, ook niet zo gek. Wat bedoelen ze met de trail van een fiets? Kom het tegen bij de geometrie.
En wat is het verschil tussen een balhoofd met industrie lager of kogellager?
Oke bedankt. 70 euro is dan voor af en op bouw dus dat is zeker niet gek.quote:Op maandag 15 augustus 2011 19:42 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
70 Euro is niet veel.Wat de trail van een fiets is weet ik niet mss iemand anders hier wel.
Misschien de loop van het frame; lui of nerveus stuurgedrag?
Industrielagers en kogellagers zijn beide hetzelfde; kogellagers. Alleen van de eerste is het lager een onderhoudsvrije cartridge die je kan vervangen. Twee industrie balhoofdlagers vervangen is meestal bijna net zo duur als een nieuw balhoofd kopen. Vaak zijn de industrielagers wel iets beter afgedicht tegen water of vuil.
Oke een balhoofd is dus los vervangbaar en niet gebonden aan een frame?quote:Op maandag 15 augustus 2011 20:15 schreef kaasplankje het volgende:
Mwoah, geen idee ik zou me er iig geen zorgen over maken. Mocht 't snel stuk gaan heb je voor 4 tientjes een Cane Creek of een FSA.
quote:Op maandag 15 augustus 2011 20:19 schreef Patroon het volgende:
[..]
Oke een balhoofd is dus los vervangbaar en niet gebonden aan een frame?
Nog even een vraag. De 2008 heeft een balhoofd van 15cm en de 2009 15,5cm. Klopt het dat wedstrijd wielrenners die diep willen zitten een frame kiezen met een kleiner balhoofd? Ik heb nu dus die met 15cm en daar nog 2cm aan spacers boven. Klopt het dat je dan bij de 15,5 gewoon 1,5cm aan spacers doet en je dus even diep kan zitten?
Als ik dan bij de 56cm frame het zadel een cm hoger boven het frame komt moet er dan ook weer 1cm aan spacer bij om dezelfde drop te houden die ik nu heb?
Ja precies, Ik heb nu ook 2 spacers boven mijn stuurpen zitten omdat ik nog niet zeker ben over mijn houding en zo nog kan veranderen. Verkoopt ook makkelijker trouwensquote:Op maandag 15 augustus 2011 20:51 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Voor de zekerheid kan je het even nameten, en een extra spacer erop laten zetten voor je de vork afzaagt. dan kan je nog een cm hoger mocht 't tegenvallen.
Zolang ik nog zoekende ben gaan ze er niet af :pquote:Op maandag 15 augustus 2011 21:56 schreef kaasplankje het volgende:
Uiteindelijk wel afzagen hé?Niet soignee spacers op je stuurpen.
Pantani / Ludo - kapsel?quote:Op maandag 15 augustus 2011 21:59 schreef Freddeh het volgende:
Mooi wielrennerskapseltje geregeld. Eigenlijk een foutje van de kapster, maar komt wel goed
warm. De trail is wat in goed Nederlands de naloop heet. Je laat een loodlijn vallen vanuit je voorwielas. Dan kijk je waar je voorband de grond raakt. De afstand daartussen is de naloop. Hoe meer, hoe luier een frame. Te weinig en je kunt 'm niet rechthouden.quote:Op maandag 15 augustus 2011 19:42 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
70 Euro is niet veel.Wat de trail van een fiets is weet ik niet mss iemand anders hier wel.
Misschien de loop van het frame; lui of nerveus stuurgedrag?
Industrielagers worden steeds meer in fietsen gebruikt. Ik vindt ze wel prettig, heb je weinig onderhoud aan. En op sommige plekken makkelijker te vervangen dan klassieke conuslagers. Maar voor het balhoofd kies ik weer voor naaldlagers. Die gaan veel langer mee.quote:Industrielagers en kogellagers zijn beide hetzelfde; kogellagers. Alleen van de eerste is het lager een onderhoudsvrije cartridge die je kan vervangen. Twee industrie balhoofdlagers vervangen is meestal bijna net zo duur als een nieuw balhoofd kopen. Vaak zijn de industrielagers wel iets beter afgedicht tegen water of vuil.
Ik ook. Best leuk om te doen! Ben nu met m'n crosser bezig. Daar zat een superlelijke stuurpen en stuur op. En de zadelpen en zadel mochten ook wel vervangen worden. Ohja, er zaten ook baggerwielen in en de lak was ontzettend lelijk en er zit een deuk in het frame.quote:Op maandag 15 augustus 2011 19:06 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ik bouw wel eens fietsen voor mezelf of voor vrienden/kennissen. Ik vraag er dan geen geld voor. Normaal gesproken ben ik er 4 uur mee bezig from scratch.
Dat van die trail meten begrijp ik niet helemaal.quote:Op maandag 15 augustus 2011 22:15 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
warm. De trail is wat in goed Nederlands de naloop heet. Je laat een loodlijn vallen vanuit je voorwielas. Dan kijk je waar je voorband de grond raakt. De afstand daartussen is de naloop. Hoe meer, hoe luier een frame. Te weinig en je kunt 'm niet rechthouden.
[]
Industrielagers worden steeds meer in fietsen gebruikt. Ik vindt ze wel prettig, heb je weinig onderhoud aan. En op sommige plekken makkelijker te vervangen dan klassieke conuslagers. Maar voor het balhoofd kies ik weer voor naaldlagers. Die gaan veel langer mee.
quote:Op maandag 15 augustus 2011 22:23 schreef Patroon het volgende:
[..]
Dat van die trail meten begrijp ik niet helemaal.
Is een balhoofd met kogellagers later te vervangen voor industrielagers?
Bedankt. Maar als ik een loodlijntje vanaf de as van het voorwiel naar beneden hang dan komt die op precies dezelfde plek op de grond dan waar mijn voorhand de grond raakt.quote:Op maandag 15 augustus 2011 22:25 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Een geintegreerd balhoofd is niet te vervangen. Een klassieke balhoofd dat gewoon in het frame geperst zit is te vervangen door een balhoofd met dezelfde of een kleinere hoogte (bij ahead mag 't zelfs hoger zijn, haal je er gewoon een spacer tussenuit).
Ah ok. Ik start om 14.30 uur bij de amateurs.quote:Op maandag 15 augustus 2011 13:33 schreef Superher0 het volgende:
[..]
Sportklasse, om 1245 mag ik al loos gaan. Verleden jaar 21ste, dit jaar moet het beter.
[..]
Klopt, ik heb me wat rottig uitgedrukt. Je moet een lijn trekken door het hart van je balhoofdbuis en tot waar die de grond raakt. Het plaatje boven maakt 't wat duidelijker.quote:Op maandag 15 augustus 2011 22:33 schreef Patroon het volgende:
[..]
Bedankt. Maar als ik een loodlijntje vanaf de as van het voorwiel naar beneden hang dan komt die op precies dezelfde plek op de grond dan waar mijn voorhand de grond raakt.
Wat is het voordeel van het laatste (ahead)? Wat heeft jouw voorkeur? Klassiek of geïntegreerd?
Er staat bij allebei "integrated in frame" gaat het dus bij allebei om een geïntegreerd balhoofd met de ene kogel en de ander industrielagers?
Ze staan hier boven genoemd. Kan je kogellagers vervangen voor industrielagers als allebei geïntegreerd balhoofd is?
Netjes! Ik rij Veenendaal trouwens nietquote:Op maandag 15 augustus 2011 23:22 schreef Marurk het volgende:
Vandaag trouwens meegedaan aan een koers met de elite/belofte en ik heb 'm netjes uitgereden in het peloton. 100 km in totaal.
Wat is precies het probleem dat tot deze hele exercitie heeft geleid? Op de foto afgaand zou ik je frame niet te lang noemen.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:41 schreef Patroon het volgende:
Zoals ik al aangaf is waarschijnlijk mijn 57 frame te lang. Ik moet mijn zadel nog meer naar voren doen de juiste afstand tussen mijn zadel en stuur te krijgen. Echter moet ik het zadel niet zo ver naar voren doen dat mijn knie over de bracket komt. Dus je begrijpt wel dat het moeilijk is om allebij perfect af te stellen.
Nu heb ik iemand getroffen die een zelfde fiets heeft maar dan 56. Hij heeft een 57 nodig. Nu gaan we misschien het frame ruilen. Erg toevallig allemaal
Ik rijd tijdens de trainingen altijd voorin, ben gangmaker van het peloton zeg maar. Maar tijdens wedstrijden kom ik telkens wat te kort om er net bij te zitten. Is ook ervaring, en dat begint te komen. Hopelijk vrijdag top 10, daar ga ik voor en wat premies.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 00:56 schreef Pritt het volgende:
Fiets nu in de trainingen eigenlijk vrij gemakkelijk B-amateurs eraf. Misschien ga ik er toch eens over na denken om voor volgend seizoen een licentie te halen.
Ik zit in principe goed op de fiets maar nog beter zou zijn als het frame iets korter is. Ik heb geen last van de rug enzo maar krijg wel na 30 km last van een zeurende linker schouder wat uitstraalt naar de boven arm. Even de hand van het stuur en het zakt weer af (en komt later terug).quote:Op maandag 15 augustus 2011 23:44 schreef eentwee het volgende:
[..]
Wat is precies het probleem dat tot deze hele exercitie heeft geleid? Op de foto afgaand zou ik je frame niet te lang noemen.
geen ervaring maar wel een mening.quote:Op maandag 15 augustus 2011 17:18 schreef FastFox91 het volgende:
Iemand ervaring met zo'n kettingreiniger? Is het een aanrader?
Maar waar haal jij dan het vuil wat tussen de ketting zit mee weg? Ik kan namelijk met een doek wel de buitenkant van de ketting schoonmaken maar tussen de schakeltjes kom ik moeilijk bij.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 09:42 schreef dop het volgende:
[..]
geen ervaring maar wel een mening.
in mijn geval , en ik denk ook bij het overgrote deel van de fietsers is mijn ketting eerder opgerekt als dat hij heel erg vuil is , het loont volgens mij dan ook om de ketting tijdig te vervangen , als dat je hem een grote schoonmaak beurt geef en vervolgens nog verder oprekt, en zover hebt dat je ook extra slijtage hebt op je tandwielen.
wat je aan een kant dan uitspaart aan een nieuwe ketting geef je dubbel en dwars uit aan niewe kettingbladen en tandwielen
nederlandse woord voor trail is voorloop of naloop.quote:Op maandag 15 augustus 2011 19:42 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
70 Euro is niet veel.Wat de trail van een fiets is weet ik niet mss iemand anders hier wel.
Misschien de loop van het frame; lui of nerveus stuurgedrag?
Industrielagers en kogellagers zijn beide hetzelfde; kogellagers. Alleen van de eerste is het lager een onderhoudsvrije cartridge die je kan vervangen. Twee industrie balhoofdlagers vervangen is meestal bijna net zo duur als een nieuw balhoofd kopen. Vaak zijn de industrielagers wel iets beter afgedicht tegen water of vuil.
ruim smeren met teflonspray en dan met een droge doek, als het heel gortig is dan met een luchtspitje het vuil er tussen uit spuiten , maar dat doe ik zeldenquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 09:43 schreef Patroon het volgende:
[..]
Maar waar haal jij dan het vuil wat tussen de ketting zit mee weg? Ik kan namelijk met een doek wel de buitenkant van de ketting schoonmaken maar tussen de schakeltjes kom ik moeilijk bij.
Bedankt voor de link. Wat zegt jou een trail van 57 en 58?quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 09:52 schreef dop het volgende:
[..]
nederlandse woord voor trail is voorloop of naloop.
als je een hartlijn door je balhoofd naar beneden denkt komt de net voor je wielnaaf uit , daar door zal je stuur recht blijft als je met losse handen fiets.
zonder trail zou het stuur gedrag heel zoekerig worden en met teveel zou je stuur trekken in de bocht bij hogere snelheden
http://www.velofilie.nl/besturing.htm
weinig , ik weet niet precies welke afstanden bij welke maat fiets horen , als ik een fiets koop kijk ik er ook nooit naar , stuurgedrag voel je uiteindelijk veel beter als je een rondje rijd.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 10:07 schreef Patroon het volgende:
[..]
Bedankt voor de link. Wat zegt jou een trail van 57 en 58?
Ja precies, elke fiets voelt anders. Heeft dus met die naloop te maken die het stuurgedrag bepaalt. Interessant om te weten.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 10:10 schreef dop het volgende:
[..]
weinig , ik weet niet precies welke afstanden bij welke maat fiets horen , als ik een fiets koop kijk ik er ook nooit naar , stuurgedrag voel je uiteindelijk veel beter als je een rondje rijd.
heb je die mogelijkheid niet, dan kun je natuurlijk wel vergelijken met een fiets die je wel kent/heb bereden
als jou getallen in mm meter zijn dan zit dat wel in de buurt van wat volgens mij normaal is
gewone fiets 5 cm race fiets 6 cm
google even op "naloop racefiets" en je zult veel meningen en ideeen er over lezen
uiteindelijk is het ook gewenning natuurlijk , iedereen kent wel het gevoel dat je oude fiets vertrouwd is , en dat een nieuwe fiets wel lekker rijd maar in het begin toch anders voelt op het scherpst van de snede, pas na een poosje word dat vertrouwd
ik rij atb, ligfiets en racefiets , en moet als ik een ppos op bijvoorbeeld de atb heb gereden (winter) en weer over ga naar racefiets (zomer) een weekje wennen.
Noem me gek, maar ik knip altijd een lap in tientallen dunne stukjes die ik dan gebruik om tussen de schakeltjes te poetsen. Kost je misschien 15 minuten, maar dan heb je ook watquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 09:43 schreef Patroon het volgende:
[..]
Maar waar haal jij dan het vuil wat tussen de ketting zit mee weg? Ik kan namelijk met een doek wel de buitenkant van de ketting schoonmaken maar tussen de schakeltjes kom ik moeilijk bij.
Da's helemaal niet zo gek hoor. Alleen elke keer dat dunne lapje tussen de schakel peuteren kost je veel tijd. Nog sneller: lapje aan een een oude spaak prikken, en daarmee "flossen"quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 10:32 schreef Drassss het volgende:
[..]
Noem me gek, maar ik knip altijd een lap in tientallen dunne stukjes die ik dan gebruik om tussen de schakeltjes te poetsen. Kost je misschien 15 minuten, maar dan heb je ook wat
Dat is een goed advies!quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 10:37 schreef Gripper het volgende:
[..]
Da's helemaal niet zo gek hoor. Alleen elke keer dat dunne lapje tussen de schakel peuteren kost je veel tijd. Nog sneller: lapje aan een een oude spaak prikken, en daarmee "flossen"
En deze ook!quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 10:32 schreef Drassss het volgende:
[..]
Noem me gek, maar ik knip altijd een lap in tientallen dunne stukjes die ik dan gebruik om tussen de schakeltjes te poetsen. Kost je misschien 15 minuten, maar dan heb je ook wat
Ik gebruik een olie op siliconen basis wat water afstotend is maar volgens mij blijft het vuil er aan plakken.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 10:43 schreef dop het volgende:
wattestaafjes passen ook tussen de ketting,
maar gebruik het juiste smeer middel en niet zomaar de eerste de beste bus vettigheid die je kunt vinden , dat scheelt veel vuil dat je mee neemt en aankoekt
ik zweer bij teflon spray, en niets anders.
smeer middelen door elkaar mengen is vaak een ramp voor je ketting
Tja ik gebruik eerst een ontvetter en daarna kettingolie. Allemaal niet teveel, maar met beleid erop mikken. Echt veel vuil trekt het niet aan, want ik was afgelopen zondag in het regenachtige limburg en de ketting ziet er nog puike uit!quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 10:53 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik gebruik een olie op siliconen basis wat water afstotend is maar volgens mij blijft het vuil er aan plakken.
Zoals ik merk heb jij wel aardig kijk op de afstelling van een fiets. Wat is jouw mening over een afstelling met een 90mm stuurpen? Zal ik qua stuurgedrag een verschil merken tov een 100mm die ik nu heb?quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 10:43 schreef dop het volgende:
wattestaafjes passen ook tussen de ketting,
maar gebruik het juiste smeer middel en niet zomaar de eerste de beste bus vettigheid die je kunt vinden , dat scheelt veel vuil dat je mee neemt en aankoekt
ik zweer bij teflon spray, en niets anders.
smeer middelen door elkaar mengen is vaak een ramp voor je ketting
ik heb een vrij grote algemene kennis en ervaring door dat ik veel zelf doe en veel verschillende soorten fietsen heb bereden, maar ben geen expert op en bepaald gebied.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 10:57 schreef Patroon het volgende:
[..]
Zoals ik merk heb jij wel aardig kijk op de afstelling van een fiets. Wat is jouw mening over een afstelling met een 90mm stuurpen? Zal ik qua stuurgedrag een verschil merken tov een 100mm die ik nu heb?
lang geleden dat ik olie met silicone heb gebruikt , mijn ervaring is at teflon spray beter werktquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 10:53 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik gebruik een olie op siliconen basis wat water afstotend is maar volgens mij blijft het vuil er aan plakken.
Ah oke, ik merk dat ik ook veel leer door het zelf uitvinden en vragen stellen. Niet alles voor waar aannemen maar uitzoeken waarom iets zo is. Op de 1e pagina zie je mij op de fiets zitten. Hoe vind je mij er op zitten? De zadelpen wordt nog vervangen door een 0mm setback zodat mijn knie mooier boven de bracket komt. (1,6cm naar voren).quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 11:30 schreef dop het volgende:
[..]
ik heb een vrij grote algemene kennis en ervaring door dat ik veel zelf doe en veel verschillende soorten fietsen heb bereden, maar ben geen expert op en bepaald gebied.
ik denk dat je stuur gedrag wel iets veranderd maar kan niet zeggen of dat positief of negatief gaat uitpakken , bedenk vooral of het je houding op de fiets ten goede komt, volgens mij is de invloed daar op groter.
Ja dat moet vast te regelen zijn.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 11:37 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Een nieuwe stuurpen zijn ook de kosten niet natuurlijk. Je hebt ondertussen al zoveel geinvesteerd in je plaatselijke fm dat ie je vast wel een weekje een stuurpen laat testen?
Plaatjes zitten inderdaad ver naar voren, de bal van de voet zit wel boven de as van de pedaal. Vind dat wel lekker fietsen. Eerst zaten ze meer naar achteren maar meer het gevoel dat ik met het midden van de voet trapte. (overdreven)quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 11:50 schreef dop het volgende:
een plaatje zegt niet veel , het lijkt ok maar er is geen regel of houding die voor iedereen goed is
jou schoenplaten lijken wat ver naar voren te staan , ik heb die liever wat meer naar achter , maar kan goed zijn dat het op de foto anders lijkt als dat het is, en wat ik lprettig vind hoeft voor jou niet lekker te zijn
Wordt zwaar afgeraden door mijn FM racespecialist. De wasbenzine drinkt door tot binnen in je ketting waardoor het vet binnenuit er ook uit gaat wat je met het smeren van de ketting er niet meer in krijgt. Hij zei heel duidelijk tegen mij dat ik dat niet moest doen toen ik dat vroeg.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 12:18 schreef Holenbeer het volgende:
betreft ketting schoonmaken:
Ik leg mijn ketting nog wel eens in een emmer water met een scheut wasbenzine erin. Even laten weken en dan uitspoelen met water. Vervolgens afdrogen en nieuwe vet erop (Pedros extra dry). Dag later ketting door een doek laten rollen om overtollig vet eraf halen.
Iemand een idee of het eigenlijk goed is voor een ketting om het een tijdje in zwaar verdund wasbenzine te laten weken?
bedankt,quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 12:28 schreef Patroon het volgende:
[..]
Wordt zwaar afgeraden door mijn FM racespecialist. De wasbenzine drinkt door tot binnen in je ketting waardoor het vet binnenuit er ook uit gaat wat je met het smeren van de ketting er niet meer in krijgt. Hij zei heel duidelijk tegen mij dat ik dat niet moest doen toen ik dat vroeg.
Niet helemaal binnen in volgens mij. Kettingreiniger werkt gelijk maar is niet zo agressief als wasbenzine.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 12:31 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
bedankt,
maar wanneer je opnieuw invet en het een nacht in laat trekken, heb je toch nieuw vet binnen in de ketting?
Volgens mij moet je je ketting dan weer uitkoken. Dus eerst je wasbenzine verhaal en dan:quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 12:31 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
bedankt,
maar wanneer je opnieuw invet en het een nacht in laat trekken, heb je toch nieuw vet binnen in de ketting?
Mij teveel moeitequote:Uitkoken
Benodigdheden: electrische kookplaat of kampeerbrander, kettingvet, veel kranten, oude lappen en ergens waar je de ketting op kunt hangen
Smelt de inhoud van een blik kettingvet in een waterbad (au bain marie). Doe dit niet in de keuken, maar buiten of op de werkbank op een kampeerbrander oid. (steek je het vet toch in de fik, schuif er dan een deksel over: nooit met water blussen!)
Leg de schoongemaakte ketting in het blik en beweeg de schakels zodat het vet goed binnenin komt.
Leg kranten op de vloer!
Trek de ketting met een tang uit de hete prut, laat hem uitdruipen boven het blik en leg hem op een krant.
Sla de ketting een paar keer op de krant om de tussenruimtes schoon te krijgen
Hang de ketting aan een spijker en droog de buitenkant goed af.
Gebruik je 2 of 3 kettingen op dezelfde fiets, doe dit dan voor alle kettingen tegelijk. Hang de kettingen op dezelfde spijker, en monteer de kortste eerst.
Je kan, wanneer je je plaatjes wat naar voren hebt je hiel beter naar beneden drukken wanneer je druk op de trapper zet.. Zo lever je dus kracht vanuit je bovenbenen (het naar beneden duwen van het pedaal) en vanuit je kuiten (doordat je ook met je voet nog een duwtje kan geven). Het klinkt nu heel overdreven wat ik zeg, maar als je met je voet midden op je pedaal zit dan duw je eigenlijk voornamelijk uit je bovenbenen.. Je trapt het effectiefst als je mooie cirkels kan draaien door je hielen naar beneden te duwen en later weer omhoog te trekkenquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 11:54 schreef Patroon het volgende:
[..]
Plaatjes zitten inderdaad ver naar voren, de bal van de voet zit wel boven de as van de pedaal. Vind dat wel lekker fietsen. Eerst zaten ze meer naar achteren maar meer het gevoel dat ik met het midden van de voet trapte. (overdreven)
Ik had de bal van de voet aangegeven met een stip op de schoen en die kwam boven de as. Zit jouw bal van de voet dan meer voor de as van de pedaal? Ik heb het idee zo meer kracht te kunnen zetten. (edit de marker van de bal van de voet zit er zelfs nog een beetje voor de as van de pedaal)
hier ben ik het maar voor een deel mee eensquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 12:43 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Je kan, wanneer je je plaatjes wat naar voren hebt je hiel beter naar beneden drukken wanneer je druk op de trapper zet.. Zo lever je dus kracht vanuit je bovenbenen (het naar beneden duwen van het pedaal) en vanuit je kuiten (doordat je ook met je voet nog een duwtje kan geven). Het klinkt nu heel overdreven wat ik zeg, maar als je met je voet midden op je pedaal zit dan duw je eigenlijk voornamelijk uit je bovenbenen.. Je trapt het effectiefst als je mooie cirkels kan draaien door je hielen naar beneden te duwen en later weer omhoog te trekken
ik denk dat ik er net iets voor zit maar als hij er boven zit en het voelt goed dan zou ik het niet te gemakkelijk veranderen,quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 11:54 schreef Patroon het volgende:
[..]
Plaatjes zitten inderdaad ver naar voren, de bal van de voet zit wel boven de as van de pedaal. Vind dat wel lekker fietsen. Eerst zaten ze meer naar achteren maar meer het gevoel dat ik met het midden van de voet trapte. (overdreven)
Ik had de bal van de voet aangegeven met een stip op de schoen en die kwam boven de as. Zit jouw bal van de voet dan meer voor de as van de pedaal? Ik heb het idee zo meer kracht te kunnen zetten. (edit de marker van de bal van de voet zit er zelfs nog een beetje voor de as van de pedaal)
Je kan je knieën best naar achter drukken, ik zou het alleen niet doen want daarmee kun je ook een knieblessure krijgen en die zijn niet fijn. Vaak niet duidelijk wat het probleem is en duren heel lang om vanaf te komen..quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 12:52 schreef dop het volgende:
[..]
hier ben ik het maar voor een deel mee eens
je kunt op verschillende manieren trappen en zo ook verschillende spiergroepen belasten , en door dit afwisselen kun je dus tijdens een rit ook even een deel van je spieren ontlasten
soms is het best lekker om even te focusen op trekken duwen dan weer mooie rondjes en zelfs het naar achter drukken van je knieen is een optie , moet je wel mee opletten dat je je kieen niet overbelast.
knie naar achter is tricky inderdaad , makkelijk overbelasten als je dat teveel doet.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 13:16 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Je kan je knieën best naar achter drukken, ik zou het alleen niet doen want daarmee kun je ook een knieblessure krijgen en die zijn niet fijn. Vaak niet duidelijk wat het probleem is en duren heel lang om vanaf te komen..
Natuurlijk kan je best af en toe even een bepaalde spiergroep ontlasten, ik zeg ook niet dat wat ik zeg dé manier is.. Het is alleen in mijn ogen wel de meest complete traptechniek
Ik denk dat dat niet zozeer te maken heeft met de afwisseling maar meer dat je dan even wat meer kracht kunt leveren en daardoor beter in je cadans kunt blijven. Ik heb dat zelf tenminsten wel wanneer ik klim.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 14:37 schreef dop het volgende:
[..]
berg op zie je dat renners toch vaak even gaan staan , de een meer als de ander , maar dat geeft
volgens mij wel aan dat veel mensen baad hebben bij enige afwisseling.
op het vlakke kan dat dus ook , het zij door verschillende technieken of door even extra te concentreren om 1 bepaalde trap beweging ipv het geen je van nature doet
toch zegt de theorie dat dat zuurstofschuld oplevert en uiteindelijk minder effectief zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 14:45 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik denk dat dat niet zozeer te maken heeft met de afwisseling maar meer dat je dan even wat meer kracht kunt leveren en daardoor beter in je cadans kunt blijven. Ik heb dat zelf tenminsten wel wanneer ik klim.
Ben ik met je eens. Ik doe het dan ook eigenlijk alleen maar op de korte klimmen zoals je in Limburg en Tecklenburg hebt. Op de lange klimmen zoals in de alpen blijf ik de meeste tijd in mijn zadel zitten, na een bocht wil ik wel eens gaan staan.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 14:49 schreef dop het volgende:
[..]
toch zegt de theorie dat dat zuurstofschuld oplevert en uiteindelijk minder effectief zou moeten zijn.
op een kort klimmetje is het inderdaad meer kracht maar op een lange klim is het een ander verhaal denk ik
Precies. Het wedstrijdrijden moet je niet onderschatten. Er komt meer bij kijken dan alleen maar hard fietsen: je moet ook leren om op de juiste momenten goede beslissingen te nemen. En dat is iets dat je niet even snel leert. Om die ervaring op te doen moet je echt een aantal koersen goed hebben gereden.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 08:38 schreef Superher0 het volgende:
[..]
Ik rijd tijdens de trainingen altijd voorin, ben gangmaker van het peloton zeg maar. Maar tijdens wedstrijden kom ik telkens wat te kort om er net bij te zitten. Is ook ervaring, en dat begint te komen. Hopelijk vrijdag top 10, daar ga ik voor en wat premies.
Hard rijden is relatief. 50 in het uur is wel hard, maar geloof mij, iedereen zit in het wiel te wachten totdat jij het gat dichtrijdt, of je zelf kapot rijdt en gaat er dan over heen en dan sta je geparkeerd en als het peleton 45 rijdt rijd je niet zo maar even het gat dicht, helemaal niet als er veel bochten zijn.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:26 schreef Marurk het volgende:
[..]
Precies. Het wedstrijdrijden moet je niet onderschatten. Er komt meer bij kijken dan alleen maar hard fietsen: je moet ook leren om op de juiste momenten goede beslissingen te nemen. En dat is iets dat je niet even snel leert. Om die ervaring op te doen moet je echt een aantal koersen goed hebben gereden.
Ik heb sinds begin dit jaar een licentie en ben tot dusver alleen tijdens trainingskoersjes drie keer in de top 5 terecht gekomen. Tijdens grotere koersen (waaronder een klassieker die ik heb gereden waarbij 200 man aan de start stonden) lukt dat helemaal niet zo gemakkelijk.
Of lampenolie. Ontvet ook redelijk en is minder aggressief.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 12:33 schreef Patroon het volgende:
[..]
Niet helemaal binnen in volgens mij. Kettingreiniger werkt gelijk maar is niet zo agressief als wasbenzine.
Inderdaad, wij hadden vroeger op de training jongens erbij die keihard konden fietsen. Alleen in de wedstrijden waren ze nergens...koers inzicht en lef om naar voren te rammen door het peloton zijn minstens zo belangrijk om goede uitslagen te rijden. De jongens die hard kunnen fietsen maar wat minder behendig zijn in het peloton gaan vaak teveel op kop rijden of juist teveel achteraan.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:37 schreef Superher0 het volgende:
[..]
Hard rijden is relatief. 50 in het uur is wel hard, maar geloof mij, iedereen zit in het wiel te wachten totdat jij het gat dichtrijdt, of je zelf kapot rijdt en gaat er dan over heen en dan sta je geparkeerd en als het peleton 45 rijdt rijd je niet zo maar even het gat dicht, helemaal niet als er veel bochten zijn.
Top 10 is voor mij haalbaar bij sportklasse, maar ik laat mij teveel voor het karretje spannen... Kijken of ik vrijdag iets geleerd heb ;-)
Zelf een periode last gehad van knieklachten. Rekken/Stretchen na een lange tocht wil nog wel eens helpen. Bovendien smeer ik m'n knie na de tocht in met IcePower Cold Gel als die wat pijnlijk aanvoelt. En dat helpt goed.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 17:00 schreef Eirick het volgende:
Iemand tips mbt het voorkomen van knieklachten tijdens een lange rit?
Kan me herinneren dat in eenvan de vorige delen een site met een aantal filmpjes/instructies stonden, maar kan die niet zo snel vinden.
Ik ken dat vanuit het schaatsen. Bij de 10km reed ik jongens op een ronde die mij in de marathon eraf reden. Je moet niet alleen hard kunnen rijden maar ook goed met tempowisselingen mee kunnen gaan. Daar lag voor mij het pijnpunt.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 16:27 schreef Patroon het volgende:
[..]
Inderdaad, wij hadden vroeger op de training jongens erbij die keihard konden fietsen. Alleen in de wedstrijden waren ze nergens...koers inzicht en lef om naar voren te rammen door het peloton zijn minstens zo belangrijk om goede uitslagen te rijden. De jongens die hard kunnen fietsen maar wat minder behendig zijn in het peloton gaan vaak teveel op kop rijden of juist teveel achteraan.
Precies, je dat moet je liggen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 18:54 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ik ken dat vanuit het schaatsen. Bij de 10km reed ik jongens op een ronde die mij in de marathon eraf reden. Je moet niet alleen hard kunnen rijden maar ook goed met tempowisselingen mee kunnen gaan. Daar lag voor mij het pijnpunt.
Die Pedros extra dry is volgens mij het beste wat er momenteel te koop is. Die wasbenzine truuk moet je echter niet uithalen.quote:Betreft ketting schoonmaken:
Ik leg mijn ketting nog wel eens in een emmer water met een scheut wasbenzine erin. Even laten weken en dan uitspoelen met water. Vervolgens afdrogen en nieuwe vet erop (Pedros extra dry). Dag later ketting door een doek laten rollen om overtollig vet eraf halen.
Iemand een idee of het eigenlijk goed is voor een ketting om het een tijdje in zwaar verdund wasbenzine te laten weken?
Heeft dat pedros extra dry tegenwoordig een andere naam ofzo? Ik heb er al meer over gelezen maar als ik op de website van pedros kijk kan ik er niks over vinden..quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:23 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Die Pedros extra dry is volgens mij het beste wat er momenteel te koop is. Die wasbenzine truuk moet je echter niet uithalen.
Ik gebruik Motorex ketting reiniger, daarna sopje met geconcentreerde Dreft en met spons om je ketting haal je zo alle vuil er af, mits je dat iedere keer doet wanneer je ketting vuil is. Droogwrijven met een doek en opnieuw Pedros er op. En voor vertrek die ketting weer droogwrijven. Er hoeft aan de buitenlkant namelijk helemaal niet gesmeerd te worden. En voor het geval er nog wat vuil achter blijft tussen de schalmen, ouderwertse pijpen raggers die je voor bijna niets bij een goede sigarenzaak kunt krijgen.
Kijk maar eens hoe veldrijders hun ketting schoonmaken, en die is altijd brandschoon, net als de mijne. En natuurlijk regelmatig cassette uit elkaar en poetsen net zoals de voor tandwielen.
Je moet er tenslotte wat voor over hebben om een beetje soigneé met een blinkende ketting en cassette rond te rijden.
Wat bedoel je met C1 en C2 enz?quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:18 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik ben ooit van de C2 naar de C1 gepromoveerd omdat ik bij iedere ontsnapping erbij zat. Dat leverde constant punten op. Maar het seizoen erna kwam ik dan te rijden op zondagavond tegen de jongens die op zaterdagavond nog landelijk B hadden gereden. Met als gevolg dat ik bij iedere demmarage gelost werd. Flut seizoen. Met 35 maak je niet meer de progressie per jaar die je met 18 maakt.
Dat zijn categorieën bij het marathonschaatsen. A en B zijn landelijk. C1 t/m C... zijn regionale categorieen.quote:
Ah ik dacht al, mis ik iets?quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:36 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dat zijn categorieën bij het marathonschaatsen. A en B zijn landelijk. C1 t/m C... zijn regionale categorieen.
Volgens mij doe je nu met ultrafietsen dus het andere uiterste..? Eindeloos malen als een onverwoestbare diesel-met-reservetank?quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 18:54 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ik ken dat vanuit het schaatsen. Bij de 10km reed ik jongens op een ronde die mij in de marathon eraf reden. Je moet niet alleen hard kunnen rijden maar ook goed met tempowisselingen mee kunnen gaan. Daar lag voor mij het pijnpunt.
Precies. En de combinatie van in het voorjaar en in de zomer eindeloos dieselen en in de winter hollen en stilstaan werkte niet goed. Alleen de 10km was altijd lachen. Die reed ik als een semi-sprint. Was ook maar 16-17 minuten, dan kun je het gas vrijwel helemaal opendraaien.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:58 schreef eentwee het volgende:
[..]
Volgens mij doe je nu met ultrafietsen dus het andere uiterste..? Eindeloos malen als een onverwoestbare diesel-met-reservetank?
Ik ben er nog nooit geweest, maar deze website heeft een kaartjes van dat gebied:quote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:37 schreef Pritt het volgende:
Ik ben zaterdag in Arnhem, daar nog wat te klimmen?
Zeker wetenquote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:37 schreef Pritt het volgende:
Ik ben zaterdag in Arnhem, daar nog wat te klimmen?
Mogelijk, even afwachten hoe ik zit met mijn tijd. Verder waarschijnlijk nog de Toertocht Via Romana en de pukkeltjestocht in Bemmel.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:58 schreef eentwee het volgende:
[..]
Volgens mij doe je nu met ultrafietsen dus het andere uiterste..? Eindeloos malen als een onverwoestbare diesel-met-reservetank?
Zaterdag nog liefhebbers voor de Reichswald Posbanktoer? Knut, ben jij nog naar Nijmegen gegaan afgelopen weekend? Anders is dit wel een leuke. Moet je wel 180km doen anders heb je nauwelijks klimwerk (alleen Hoch Elten en de Posbank).
Leuke tocht! Erg goed en met veel enthousiasme georganiseerd!quote:Op woensdag 17 augustus 2011 08:30 schreef No-P het volgende:
[..]
Verder waarschijnlijk nog de Toertocht Via Romana .
Klinkt leuk! Ook de 135. 180 met heuvels is voor mij nog net wat te ver.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:58 schreef eentwee het volgende:
[..]
Volgens mij doe je nu met ultrafietsen dus het andere uiterste..? Eindeloos malen als een onverwoestbare diesel-met-reservetank?
Zaterdag nog liefhebbers voor de Reichswald Posbanktoer? Knut, ben jij nog naar Nijmegen gegaan afgelopen weekend? Anders is dit wel een leuke. Moet je wel 180km doen anders heb je nauwelijks klimwerk (alleen Hoch Elten en de Posbank).
Op zich is het wel lachen dat die klimmetjes dwars door woonwijken lopen, maar daardoor is het wel lastig om een lekker lopend rondje te maken. Ik vind het op de posbank fijner fietsen.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:37 schreef Pritt het volgende:
Ik ben zaterdag in Arnhem, daar nog wat te klimmen?
Ik heb aan de voet van deze klim gewoond. http://heuvelsfietsen.nl/Rijk_van_Nijmegen/Oude_Holleweg.phpquote:Op woensdag 17 augustus 2011 09:39 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Op zich is het wel lachen dat die klimmetjes dwars door woonwijken lopen, maar daardoor is het wel lastig om een lekker lopend rondje te maken. Ik vind het op de posbank fijner fietsen.
Nog wel nagedacht over een huis wat bovenop zo'n klim lagIeder tochtje beginnen met een afdaling en alles eruit persen op de laatste klim van de dag
Helaas net te ver van m'n werk..
quote:Op woensdag 17 augustus 2011 11:06 schreef cafca het volgende:
[..]
Ik heb aan de voet van deze klim gewoond. http://heuvelsfietsen.nl/Rijk_van_Nijmegen/Oude_Holleweg.php
Was 's-morgens flink stoempen naar school, 's-avonds wel lekker snel thuis
Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik ook wel eens een ander weg pakte, maar mijn conditie was toen best goed. Is sindsdien wel behoorlijk verminderd (omgekeerd evenredig met mijn gewicht)quote:Op woensdag 17 augustus 2011 11:08 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
![]()
Iedere dag Oude Holleweg?![]()
Wat voor kuiten heb jij wel niet?
Nee.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 15:38 schreef dop het volgende:
zucht klimmen in nederland , ik moet stiekum altijd wel een beetje lachen als ik dat lees.
ik vind het ook altijd heerlijk om al die puisten op te rammen, maar bij klimmen denk ik toch altijd aan iets groters als een heuveltje, wat je op de macht op kan scheuren.
http://www.depers.nl/spor(...)berg-in-aanbouw.html
zou het er ooit van komen
quote:Op woensdag 17 augustus 2011 15:38 schreef dop het volgende:
http://www.depers.nl/spor(...)berg-in-aanbouw.html
Totaal onrealistisch, voor de voorbeelden die ze noemen heb je zeker een berg nodig van 2000 meter hoog zoals voor skiën, Olympische Spelen etc. Ze hebben het zelfs over uitzicht op Londen en Antwerpenquote:Op woensdag 17 augustus 2011 15:38 schreef dop het volgende:
zucht klimmen in nederland , ik moet stiekum altijd wel een beetje lachen als ik dat lees.
ik vind het ook altijd heerlijk om al die puisten op te rammen, maar bij klimmen denk ik toch altijd aan iets groters als een heuveltje, wat je op de macht op kan scheuren.
http://www.depers.nl/spor(...)berg-in-aanbouw.html
zou het er ooit van komen
Inderdaad. Om een top van 2000 meter te realiseren heb je een heeeel groot gebied nodig. Nergens in NL is een gebied groot genoeg zonder huizen en andere obstakels waar je een berg van 2000 meter hoogte kan realiseren.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 16:21 schreef Blik het volgende:
[..]
Totaal onrealistisch, voor de voorbeelden die ze noemen heb je zeker een berg nodig van 2000 meter hoog zoals voor skiën, Olympische Spelen etc. Ze hebben het zelfs over uitzicht op Londen en Antwerpen.
Hoe ga je in hemelsnaam een dergelijke berg:
1. gefinancierd krijgen
2. opgebouwd krijgen, gezien de shitload aan stenen en zand die je nodig gaat hebben. Dat is echt een enorme massa
3. rendabel maken, ze hebben het over mensen die over een tolweg kunnen rijden, skipassen, hotels etc. Ik zie mezelf geen tol betalen om daarnaartoe te gaan rijden
Dit zijn alleen nog maar de vraagstukken die me meteen binnen vielen, er zijn er nog een shitload meer te bedenken
Mwa, er zijn genoeg gebieden waar niemand wil wonen (Groningen, Friesland, Flevolandquote:Op woensdag 17 augustus 2011 16:25 schreef Patroon het volgende:
[..]
Inderdaad. Om een top van 2000 meter te realiseren heb je een heeeel groot gebied nodig. Nergens in NL is een gebied groot genoeg zonder huizen en andere obstakels waar je een berg van 2000 meter hoogte kan realiseren.
En skieen gebeurd in Winterberg ook op 800 meter hoogtequote:Op woensdag 17 augustus 2011 16:21 schreef Blik het volgende:
[..]
Totaal onrealistisch, voor de voorbeelden die ze noemen heb je zeker een berg nodig van 2000 meter hoog zoals voor skiën, Olympische Spelen etc. Ze hebben het zelfs over uitzicht op Londen en Antwerpen.
Hoe ga je in hemelsnaam een dergelijke berg:
1. gefinancierd krijgen
2. opgebouwd krijgen, gezien de shitload aan stenen en zand die je nodig gaat hebben. Dat is echt een enorme massa
3. rendabel maken, ze hebben het over mensen die over een tolweg kunnen rijden, skipassen, hotels etc. Ik zie mezelf geen tol betalen om daarnaartoe te gaan rijden
Dit zijn alleen nog maar de vraagstukken die me meteen binnen vielen, er zijn er nog een shitload meer te bedenken
dat valt nogal mee , flevoland is 100% polder en ruim goot genoeg om een berg te maken, van die hoogte , je hebt maar 20km² nodigquote:Op woensdag 17 augustus 2011 16:25 schreef Patroon het volgende:
[..]
Inderdaad. Om een top van 2000 meter te realiseren heb je een heeeel groot gebied nodig. Nergens in NL is een gebied groot genoeg zonder huizen en andere obstakels waar je een berg van 2000 meter hoogte kan realiseren.
quote:Op woensdag 17 augustus 2011 17:34 schreef marcodej het volgende:
http://erikvanderzee.blogspot.com/
Blog waarbij uitgegaan wordt van een hoogte van 3000m.
zit ik dus heel ruim met 20 km² flevoland is trouwens 1.417,50 km²quote:Op woensdag 17 augustus 2011 17:34 schreef marcodej het volgende:
http://erikvanderzee.blogspot.com/
Blog waarbij uitgegaan wordt van een hoogte van 3000m.
Je moet natuurlijk ook naar de opbrengsten kijken :p we kunnen idd iedereen naar de Alpen sturen maar daar wordt vooral Frankrijk beter van.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 17:29 schreef kanovinnie het volgende:
Een holle berg? Dan kan je nog beter een gevulde berg maken. Een holle berg maken die zo groot is is lastiger dan een gevulde berg. Maar nog steeds, zoiets gaat miljarden kosten. Alleen al aan de prijs van het materiaal. Je kan niet zomaar een hoop zand neerleggen, dat regent zo weg. En steen hebben we hier niet echt in de buurt.
Het is niet onmogelijk, maar wel onzinnig. Van het geld dat het kost kan je iedereen die wilt bergsporten met een auto naar de alpen sturen.
Leuke woordspelingquote:Op woensdag 17 augustus 2011 17:38 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk ook naar de opbrengsten kijken :p we kunnen idd iedereen naar de Alpen sturen maar daar wordt vooral Frankrijk beter van.
Als we hier een alp bouwen levert ons dat ook een berg (:')) op. Niet alleen tol maar ook bijvoorbeeld werkgelegenheid.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."IT'S CLOBBERIN' TIME!!!"
Stel dat er elke dag 10.000 mensen zijn die de berg bezoeken en daarvoor zo'n 75 euro kwijt zijn, dan is er 750.000 euro omzet per dag, 20% winst, 150.000 euro.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 17:38 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk ook naar de opbrengsten kijken :p we kunnen idd iedereen naar de Alpen sturen maar daar wordt vooral Frankrijk beter van.
Als we hier een alp bouwen levert ons dat ook een berg (:')) op. Niet alleen tol maar ook bijvoorbeeld werkgelegenheid.
Die hoogste toren in Dubai kostte 1.5 miljard. Ik denk niet dat die berg 10 miljard zal kosten.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 17:42 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Stel dat er elke dag 10.000 mensen zijn die de berg bezoeken en daarvoor zo'n 75 euro kwijt zijn, dan is er 750.000 euro omzet per dag, 20% winst, 150.000 euro.
Stel dat de berg 10 miljard zou kosten. Dan duurt het dus 180 jaar voordat het is terugverdient.
Hoeveel denk je dan? Reken voor de grap eens uit wat de inhoud is van de berg, en kijk wat een kuub zand kost. Neem daar de helft van omdat je in bulk gaat kopen/transporteren en kijk hoeveel het kost. Dus zonder wegen/vergunningen/arbeidsloon/nog veel meer.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 17:47 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Die hoogste toren in Dubai kostte 1.5 miljard. Ik denk niet dat die berg 10 miljard zal kosten.
En nogmaals, je hoeft het niet alleen van bezoekers te hebben.
Beetje bagger opspuiten en er dure huizen op zetten. Zoveel kost dat ook weer niet. Zo zorgen ze er hier voor dat de kust niet te veel afkalft.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 17:45 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Dubai bouwt palmbomen in zee. Das pas raar. En daar komen ook toeristen op af
Hoezo?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 17:41 schreef Narcotical het volgende:
[..]
En daarbij worden we dan ook nog eens uitgelachen door al onze buurlanden: "Kijk eens wat die gekke hollanders nu weer doen"..
"alles zinkt weg daar en hun gaan een berg makenquote:
Om te voorkomen dat we wegzinken is zo'n berg juist handig. Gooi hem voor de kust. Is voor mij ook een stuk dichterbij.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 17:55 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
"alles zinkt weg daar en hun gaan een berg maken"
Nep druipstenen uiteraard kano! Hele ding is nep!quote:Op woensdag 17 augustus 2011 17:54 schreef kanovinnie het volgende:
Knut, wat is je beroep? Doe je ook maar iets wat technisch is?
Voor druipsteengrotten heb je zacht gesteente nodig met scheurvorming. Als wij een holle berg maken is hij van beton. Daar krijg je geen druipstenen.
Daarnaast is (zoals eerder gezegt) een holle berg waarschijnlijk duurder dan een niet holle berg. Er is een mega staal/betonconstructie voor nodig.
Dat is technisch haalbaar, noodzakelijk en vergroot de veiligheid.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 17:57 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Nep druipstenen uiteraard kano! Hele ding is nep!
Ooit waren mensen net zo sceptisch over de afsluitdijk
1e 2 punten zijn hier ook van toepassingquote:Op woensdag 17 augustus 2011 17:59 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat is technisch haalbaar, noodzakelijk en vergroot de veiligheid.
Behalve de ouderwetse conische cranks; deze kunnen splijten als je ze met vet op de as monteert.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 18:38 schreef No-P het volgende:
Pedalen en krank zou ik wel insmeren. Ik doe het eigenlijk met elk boutje wel.
Weet jij of die tacx montagepasta voo Carbon ook prima voor Alu te gebruiken is?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:53 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Behalve de ouderwetse conische cranks; deze kunnen splijten als je ze met vet op de as monteert.
Geen ideequote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:10 schreef Patroon het volgende:
Weet jij of die tacx montagepasta voo Carbon ook prima voor Alu te gebruiken is?
Haha ik denk zo dat producenten er alles op zetten om maar te verkopenquote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:13 schreef Yankee het volgende:
Met de Tacx carbon montage pasta verminder je het aandraaimoment met 30%.
Unieke pasta voor de probleemloze montage van hoogwaardig carbon, aluminium en stalen onderdelen.
De Tacx carbon montage pasta voorkomt verdraaien en loskomen van onderdelen en beschermt perfect tegen corrosie.
Heb het weleens gebruikt met aluminium, dat wil primaquote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:15 schreef Patroon het volgende:
[..]
Haha ik denk zo dat producenten er alles op zetten om maar te verkopen
Maar het lijkt mij dat montage pasta voor carbon alumium nooit kan beschadigen omdat dat minder gevoelig is voor stoffen dan Carbon. Right?
Oke dankje top. Is ook wel logisch eigenlijk. Montage pasta voor Alumium en staal zou ik niet zo snel op Carbon gebruiken. Andersom lijkt me geen probleem omdat de montagepasta voor Carbon minder agressief zal zijn.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:20 schreef Yankee het volgende:
[..]
Heb het weleens gebruikt met aluminium, dat wil prima
Voor alu gewoon vet of montagepasta, net wat er voorradig is. Voor carbon zou ik die speciale shit nemen. Ik heb niet zoveel van carbon; gewoon alu zadelpen.quote:
Ik heb vanmiddag kopervet gehaald maar dat blijkt niet zo goed te zijn. Dus ga ik even kijken om wat anders.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:31 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Voor alu gewoon vet of montagepasta, net wat er voorradig is. Voor carbon zou ik die speciale shit nemen. Ik heb niet zoveel van carbon; gewoon alu zadelpen.
Precies dat lijkt mij ook. Vet voor de schroefdraad gedeeltes en montagepasta voor op de zadelpen enzo lijkt mij, om goed te klemmen. correct me if i'm wrong.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:42 schreef buzz1291 het volgende:
Heb je die carbon pasta van Tacx wel eens door je vingers gehaald? Dat lijkt wel op Commandant polijst pasta, zo ruw. dat wil je niet op je schroefdraad of aluminium delen gebruiken.
Wel uitstekend geschikt voor carbon op carbon omdat die harde deeltjes in de pasta als het ware in de epoxy vreten en daardoor een goede vaste verbinding vormen.
Wat voor merk is die witte montagepasta?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:42 schreef buzz1291 het volgende:
En voor aluminium delen gewoon die witte montage pasta gebruiken, want als je je spullen niet al te vaak uit elkaar haalt, werk dat veel langer dan gewoon kogellagervet.
Shimano. Kom over 2 weken maar lenen in Appelschaquote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:49 schreef Patroon het volgende:
[..]
Wat voor merk is die witte montagepasta?
alleen of in een groep?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:58 schreef Quitter3 het volgende:
Ik fiets nu 2 keer per week meestal zo´n 40 km.
Nu wil ik volgende week een toertocht rijden, waar je 90 of 150 km kunt doen.
90 zal wel lukken, maar is het reeel om voor 150 te gaan. Heeft iemand hier ervaring mee.
In principe alleen, maar ik hoop wel bij wat groepjes aan te kunnen haken zo nu en dan.quote:
Tja 90 zal wel lukken, ook wel alleen. Je moet alleen wel zorgen dat je genoeg eet en drinkt. 150 zal ik niet gaan doen, dat lijkt me gezien je 'voorbereiding' echt te verquote:Op woensdag 17 augustus 2011 21:17 schreef Quitter3 het volgende:
[..]
In principe alleen, maar ik hoop wel bij wat groepjes aan te kunnen haken zo nu en dan.
Het is een recreatieve toer voor een goed doel georganiseerd in mijn geboortedorp. Dus leek me wel leuk om mee te doen, maar ja, voor trainen is het al te laat.
Ga je met een kaart rijden of een navigatie ofzo? Kan evt wel een rondje voor je uittekenen.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 22:07 schreef Pritt het volgende:
150 moet ook wel lukken als het een rustige tourtocht is en je gewoon bij mensen in hun wiel gaat zitten. Desondanks lijkt mij 90 inderdaad wel een betere tussenstap.
Ik ben zondag dus in Arnhem, niet zaterdag, iemand toevallig zin om een rondje met mee te fietsen die daar in de buurt woont? Ben van plan het gebied rond de Posbank te verkennen.
Ik fiets minder dan jij doet en fiets eigenlijk zo 150km (niet zo dat ik niet kapot ben op het eind hoor). Maar ik heb dan ook wel een aardige basisconditie.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:58 schreef Quitter3 het volgende:
Ik fiets nu 2 keer per week meestal zo´n 40 km.
Nu wil ik volgende week een toertocht rijden, waar je 90 of 150 km kunt doen.
90 zal wel lukken, maar is het reeel om voor 150 te gaan. Heeft iemand hier ervaring mee.
En als je ook maar enigzins twijfelt, niet doen. Je kan altijd nog een keer voor de 1`50 gaan als je de 90 goed vond gaan.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 03:26 schreef thettes het volgende:
[..]
Ik fiets minder dan jij doet en fiets eigenlijk zo 150km (niet zo dat ik niet kapot ben op het eind hoor). Maar ik heb dan ook wel een aardige basisconditie.
Toen ik vorig jaar de damloop (16,1km) liep had ik ook nog nooit meer dan 13km gelopen. Ofwel, op een goede conditie kun je best veel aan. Dus de vraag is toch vooral, heb jij het idee dat je conditie wel aardig is? Dan gewoon doen!
Kan best hoor, je bent toch niet van suiker zoals die andere slapjanussen hier?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 22:07 schreef Pritt het volgende:
150 moet ook wel lukken als het een rustige tourtocht is en je gewoon bij mensen in hun wiel gaat zitten. Desondanks lijkt mij 90 inderdaad wel een betere tussenstap.
Ik ben zondag dus in Arnhem, niet zaterdag, iemand toevallig zin om een rondje met mee te fietsen die daar in de buurt woont? Ben van plan het gebied rond de Posbank te verkennen.
Dat blog is niet officieel.. Volgens mij is de nr 1 locatie op dit moment Flevoland. Lekker centraal.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 09:36 schreef Blik het volgende:
nog even over die berg, volgens dat blog is ene locatie ten Noorden van de Waddenzeede beste plek. Hoe moet je daar dan komen? Met de ferry?
Wie is die pro en hoe gaat de meting in zijn werk?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 08:49 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Morgen een afspraak om met een professional naar de afstelling van m'n fiets te gaan kijken. Ben benieuwd wat daar allemaal uit gaat komen.
Misschien fiets ik daarna wel even door naar Veenendaal om te kijken bij de koers.
Vandaag de Pers gelezen over onze komkommer berg jongens?
Is het via een bedrijf geregeld ofzo dat je niet weet wie die prof is. Dan zal het een dynamische meting zijn wat wel goed is. Wat vragen ze er voor als ik mag vragen?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 10:16 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Dat weet ik nog niet precies. De fiets gaat iig mee en ik ga in m'n fietskleding. Daar word ik opgemeten en gaan we kijken naar het verder afstellen van de fiets.
Als dat is gebeurd zit ik gelijk op de heuvelrug en kan ik rondjes van een uurtje ofzo maken om te kijken of het beter fietst. Daarna nog eventuele aanpassingen.
Ah oke. Een leuk verhaal van mijn FM is dat Bioracer vroeger begon met die metingen. Ze hadden dat zo ontwikkeld dat er altijd wat moest gebeuren. Je betaalde toen 70 gulden ofzo en je had als fietsenmaker ook nog eens de winst van het materiaal, kortere/langere stuurpen etc. Erg lucratief.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 10:29 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Ik bedoelde met "professional" niet een Raborenner oid maar iemand die als beroep bezig is met racefietsen![]()
We hebben geen prijs afgesproken, omdat we op een aantal manieren kunnen afrekenen (arbeidsloon of bv een aantal onderdelen daar afnemen..)
Edi: vlak voor ik begon bij mijn huidige werk hadden zij als bedrijfsuitje een fietstocht met een aantal renners van Skil-Shimano! Die keken met wat mecaniciens dan ook gelijk naar de afstelling van je fiets. Schijnt wel erg tof geweest te zijn.
Maak je maar geen zorgen, die berg komt er nooit. Dit is megalomaner en idioter dan de toren van Babel, hitlers 100-jarige rijk en andere planeten koloniseren bij elkaar. Hoewel we dat laatste misschien nog eerder voor elkaar hebben dan dat er een heuse berg in Nederland staat...quote:Op donderdag 18 augustus 2011 11:13 schreef MZN het volgende:
Ik zat net op www.diebergkomter.nl te kijken. Die Thijs Zonneveld kan het leuk opschrijven maar het klinkt me nog steeds debiel in de oren. Een traject van 20 tot 30 jaar bouwen betekent ook dat ik toch al gauw 50+ ben als ie ook echt af is.
Hoe het ook zij, mocht ik die leeftijd in goede vorm halen ga ik er zeker een keer tegenop fietsen/vanaf boarden/tegenaan klauteren!
Waarom willen we dit? Wordt het land daar beter van, of kunnen die briljante geologen en TU-ers zich misschien niet beter bezig houden met energievraagstukken, hoe we ons land droog en leefbaar houden, etc? Ik wil geen zeikerd zijn, maar volgens mij kunnen we ons in Nederland nog voldoende bezig houden met nuttiger zaken.quote:Niets doen is het makkelijkste wat er is. Ook al kun je zelf niets bijdragen, dan ken je vast wel iemand die dat wel kan. Mail, bel, tweet me. We hebben geologen nodig. En briljante TU-studenten. En projectontwikkelaars. En klimatologen. En politici met lef. En marketeers. En zandsjouwers. En investeerders (koop een bergdorp met je eigen naam!).
We hebben publiciteit nodig. Plus tien of twintig vierkante kilometer grond. Plus een kudde creatieve geesten. En zelfvertrouwen, een Alp aan zelfvertrouwen. Dit kunnen we. Dit doen we.
Die berg komt er. Punt uit.
Goed plan! Bovenop de berg maken we een stuwmeer, 1e waterkracht centrale van Nederland is een feitquote:Op donderdag 18 augustus 2011 11:41 schreef Gripper het volgende:
[..]
Maak je maar geen zorgen, die berg komt er nooit. Dit is megalomaner en idioter dan de toren van Babel, hitlers 100-jarige rijk en andere planeten koloniseren bij elkaar. Hoewel we dat laatste misschien nog eerder voor elkaar hebben dan dat er een heuse berg in Nederland staat...
[..]
[quote]Op donderdag 18 augustus 2011 11:41 schreef Gripper het volgende:
[..]
Maak je maar geen zorgen, die berg komt er nooit. Dit is megalomaner en idioter dan de toren van Babel, hitlers 100-jarige rijk en andere planeten koloniseren bij elkaar. Hoewel we dat laatste misschien nog eerder voor elkaar hebben dan dat er een heuse berg in Nederland staat...
[..]
Waarom willen we dit? Wordt het land daar beter van, of kunnen die briljante geologen en TU-ers zich misschien niet beter bezig houden met energievraagstukken, hoe we ons land droog en leefbaar houden, etc? Ik wil geen zeikerd zijn, maar volgens mij kunnen we ons in Nederland nog voldoende bezig houden met nuttiger zaken.
Ik ben het wel met de oude zeikerd eens ;-). Ze zijn nu bezig met het zoeken naar de financiering van het haalbaarheidsplan... Alleen dat al voelt voor mij als geld over de balk gooien.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 11:52 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Goed plan! Bovenop de berg maken we een stuwmeer, 1e waterkracht centrale van Nederland is een feit![]()
Je klinkt idd wel als een oude zeikerd
quote:Op donderdag 18 augustus 2011 11:34 schreef Blik het volgende:
Meer nieuws
http://www.nusport.nl/ove(...)ederlandse-berg.html
Ja, en op een berg van 2000 meter gaat dat beter wordenquote:"De Limburgse heuvels zijn een mooie opstap, maar de hoogtemeters en met name de lengte van wegen in de heuvels zijn niet te vergelijken met hooggebergten in de Alpen of de Pyreneeën."
Of je nou 10k uitgeeft voor een advertentie in een landelijke krant, of je werkt voor 10k aan een project en wordt daardoor genoemd in een landelijke krant..quote:Op donderdag 18 augustus 2011 12:03 schreef MZN het volgende:
[..]
Ik ben het wel met de oude zeikerd eens ;-). Ze zijn nu bezig met het zoeken naar de financiering van het haalbaarheidsplan... Alleen dat al voelt voor mij als geld over de balk gooien.
Da's een goeie. 'T is maar goed dat ik geen aandrang voel ondernemer te worden...quote:Op donderdag 18 augustus 2011 12:09 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Of je nou 10k uitgeeft voor een advertentie in een landelijke krant, of je werkt voor 10k aan een project en wordt daardoor genoemd in een landelijke krant
0 tot 2000 meter tegen 10% is 20 km klimmenquote:Op donderdag 18 augustus 2011 12:08 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
[..]
Ja, en op een berg van 2000 meter gaat dat beter worden
Ehhh, ja?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 12:08 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
[..]
Ja, en op een berg van 2000 meter gaat dat beter worden
quote:Op donderdag 18 augustus 2011 12:13 schreef kanovinnie het volgende:
20%? Dat is 20 meter hoogtesteiging op 100 meter he?
Als ik het net even goed uit heb getekend, en de berg zou een vierkant grondoppervlak hebben, dan is hij 91% op de stijlste zijde
Ik was van plan gewoon op gevoel daar wat rond te rijden maar als je nog tips hebt voor andere heuvels daar in de buurt houd ik me aanbevolen. Geen zin om zelf mee te fietsen of is het te ver vanuit waar je woont?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 23:24 schreef eentwee het volgende:
[..]
Ga je met een kaart rijden of een navigatie ofzo? Kan evt wel een rondje voor je uittekenen.
Wat moet ik verduidelijken?quote:
Een weg gaat toch nooit recht een berg op?quote:
Als je er nog nooit geweest bent is deze wel leuk:quote:Op donderdag 18 augustus 2011 12:20 schreef Pritt het volgende:
[..]
Ik was van plan gewoon op gevoel daar wat rond te rijden maar als je nog tips hebt voor andere heuvels daar in de buurt houd ik me aanbevolen. Geen zin om zelf mee te fietsen of is het te ver vanuit waar je woont?
Eeeehm, Grand Tour- etappes zijn verre van gratis, hoor!quote:Op donderdag 18 augustus 2011 12:11 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
0 tot 2000 meter tegen 10% is 20 km klimmenDat is gewoon Tour de France HC hoor.
Grand tours zullen in de rij staan om een etappe te organiseren! Allemaal gratis reclame voor Nederland!
Dan wel!quote:Op donderdag 18 augustus 2011 13:35 schreef cafca het volgende:
[..]
Eeeehm, Grand Tour- etappes zijn verre van gratis, hoor!
Oepsquote:Op donderdag 18 augustus 2011 13:49 schreef Blik het volgende:
[..]
[me=Blik]mompelt iets over spuit11
[/me]
al gepost...
quote:Op woensdag 17 augustus 2011 17:41 schreef Narcotical het volgende:
[..]
.. En daarbij worden we dan ook nog eens uitgelachen door al onze buurlanden: "Kijk eens wat die gekke hollanders nu weer doen"..De belgen weten er al van:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
http://www.sporza.be/cm/s(...)18_nederlanders_bergquote:Nederlanders willen berg van 2.000m bouwen
Belga
Nu is Alpe d'Huez nog "de Nederlandse berg".
do 18/08/2011 - 12:29
Dat Nederlanders het soms groot zien, wisten we al. Maar hoe groot ze het in hun nieuwe idee zien, slaat ons toch met verstomming. Verschillende sportbonden willen een heuse berg, een alp doen verrijzen.![]()
quote:Op donderdag 18 augustus 2011 13:50 schreef JohnDDD het volgende:
Ben uitgenodigd om naar Hawaii te gaan in december. Denk er nu over om dan daar de Mauna Kea te beklimmen, de hoogste berg ter wereld als je ook de hoogte onder de zeebodem meerekent. Echt een baas van een berg die 4205 meter boven de zeespiegel uittorent.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mauna_Kea
De laatste 5 km zijn geloof ik onverhard waardoor je het eigenlijk alleen met een MTB kan doen. Er zit geloof ik een kilometer in van 19% en verder nog een heleboel immens steile stukken.
Had de blog van iemand gelezen die er tegen op gefietst was in een uur of 5, 6. Pff.
Wacht even is dat 69 km klimmen? Kolere zeg...quote:
Is wel wat voor in de Flevopolder.quote:
Eens.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:36 schreef marcodej het volgende:
[..]
Is wel wat voor in de Flevopolder.
6% maar.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:36 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Wacht even is dat 69 km klimmen? Kolere zeg...
Was ook mijn eerste gedachte: Wat een afdaling!quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:41 schreef ursel het volgende:
[..]
6% maar.
En betekend ook 69 km dalen![]()
Smeltwater van de gletsjer kunnen we gebruiken voor de bewatering.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 15:01 schreef JohnDDD het volgende:
Supergoed idee Knut, en als de berg nou doorzichtig wordt gemaakt met een soort kas-ramen erin en met zonnepanelen kan dat op heel milieuvriendelijke wijze gebeuren
Er is weinig aan, maar wel handig voor in de winter als je toch eenvoudig wilt kunnen blijven sportenquote:Op donderdag 18 augustus 2011 15:56 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Iemand toevallig in het bezit van een Tacx Flow? Wat zijn je ervaringen daar mee?
Goed idee. Maar dan sneeuwt het. Of er stroomt zand op.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 15:01 schreef JohnDDD het volgende:
Supergoed idee Knut, en als de berg nou doorzichtig wordt gemaakt met een soort kas-ramen erin en met zonnepanelen kan dat op heel milieuvriendelijke wijze gebeuren
Ja, op zich vind ik het zelf wel leuk. Heb nu ook al een nep tacx staan maar daar zitten geen versnellingen oid op. Maakt ook erg veel herrie.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:05 schreef Yankee het volgende:
[..]
Er is weinig aan, maar wel handig voor in de winter als je toch eenvoudig wilt kunnen blijven sporten
Dus dat wat een Tacx doet?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:36 schreef kanovinnie het volgende:
Zou er trouwens markt zijn voor een apparaat wat het fietsen zwaarder maakt?
Dat het lijkt alsof je hoogtemeters maakt terwijl je dit dus niet doet?
Ik heb een idee, ik vraag me alleen af of er uberhaupt markt voor is.
Gewoon je wiel scheef monterenquote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:36 schreef kanovinnie het volgende:
Zou er trouwens markt zijn voor een apparaat wat het fietsen zwaarder maakt?
Dat het lijkt alsof je hoogtemeters maakt terwijl je dit dus niet doet?
Ik heb een idee, ik vraag me alleen af of er uberhaupt markt voor is.
Nee, een apparaat wat op de fiets gaat.quote:
Ik heb zelf een Tacx (ouder type) waarbij ik weerstand (wattage) en klimmen kan instellen. Zit een soort km teller bij die ik op mijn stuur kan monteren.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:33 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ja, op zich vind ik het zelf wel leuk. Heb nu ook al een nep tacx staan maar daar zitten geen versnellingen oid op. Maakt ook erg veel herrie.
Tacx flow zou met versnellingen en watt meter zijn en bovendien te upgraden naar een Virtual Reality trainer. Ben alleen benieuwd of die wat stiller zijn.
Ik zou inderdaad niet proberen een bocht om te gaanquote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:53 schreef kanovinnie het volgende:
Veel op die dingen trainen lijkt me het ook niet helemaal? Je mist toch het weg en snelheidsgevoel, net als het bochtenwerk?
Als er maar voetbal op tv is, dan hou ik het zo 2-3 uur vol :pquote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:54 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik zou inderdaad niet proberen een bocht om te gaan![]()
Maar het kan een prima vervanger zijn voor een regenachtige koude dag. Ken profs die er zo 4uren op gaan zitten. Dit geeft dus ook mooi weer waarom zij prof zijn geworden en een ander niet. Je moet het maar kunnen opbrengen. De meesten stappen na 30min af, net als ik
Inderdaad voor in de winter, of als het echt slecht is. Ik heb de taxc bushido en kan op wattage trainen en dan is het leuk. Eventjes 450watt wegtrappen, heuveltraining etc. Maar als je echt aan trainen ben dan merk je het niet eens dat je binnen zit (behalve dat het warm is, je erg aan het zweten bent). Ik kijk altijd een filmpje of serie, niets te ingewikkeld.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:54 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik zou inderdaad niet proberen een bocht om te gaan![]()
Maar het kan een prima vervanger zijn voor een regenachtige koude dag. Ken profs die er zo 4uren op gaan zitten. Dit geeft dus ook mooi weer waarom zij prof zijn geworden en een ander niet. Je moet het maar kunnen opbrengen. De meesten stappen na 30min af, net als ik
quote:Op donderdag 18 augustus 2011 19:06 schreef kanovinnie het volgende:
Wat gebeurd er met de stroom die je opwekt?
Heb vorig jaar een rondleiding gehad bij Tacx en ze zijn bezig met de ontwikkeling van een Tacx waarbij de stroom die je opwekt gebruikt wordt door het apparaat zelf, waardoor je geen stekkers meer nodig hebt. Weet niet of die inmiddels op de markt is.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 19:06 schreef kanovinnie het volgende:
Wat gebeurd er met de stroom die je opwekt?
Duidelijker kan ik het niet maken.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 19:07 schreef kanovinnie het volgende:
Ja, ik weet echt niet hoe die dingen werken
Ik ben wel eens in de sportschool geweest ja. Gek genoeg werk ik in de techniek. Dus alles wat met wattage te maken heeft, is stroom.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 19:10 schreef Patroon het volgende:
[..]
Duidelijker kan ik het niet maken.
edit: hij heeft trouwens wel veel kleding aan voor binnen
Veel plezier!quote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:07 schreef kaasplankje het volgende:
Morgen naar Porlezza, woei! Lekker even ontspannen en af en toe een klein toertje op de fiets.
Zullen jullie hard trainen en braaf benen scheren als ik weg ben?
Ah mooi man, naar aanleiding van mijn tip? Goede vakantie!quote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:07 schreef kaasplankje het volgende:
Morgen naar Porlezza, woei! Lekker even ontspannen en af en toe een klein toertje op de fiets.
Zullen jullie hard trainen en braaf benen scheren als ik weg ben?
Dank voor de tip iig, ik twijfel nog steeds, ik wil ook wel naar Lago Maggiore. daar is een eiland met een botanische tuin waar ik me wellicht helemaal kan uitleven.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:11 schreef Patroon het volgende:
Ah mooi man, naar aanleiding van mijn tip? Goede vakantie!
Geen dank, ik hoop dat het bevalt. En misschien is een paar dagen Lago Maggiore nog mogelijk.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:22 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Dank voor de tip iig, ik twijfel nog steeds, ik wil ook wel naar Lago Maggiore. daar is een eiland met een botanische tuin waar ik me wellicht helemaal kan uitleven.
Je vriendin heeft het goed bekeken..lekker achterop zitten en niet trappenquote:
Inderdaad. Ik trap me de pleuris..quote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:46 schreef Patroon het volgende:
[..]
Je vriendin heeft het goed bekeken..lekker achterop zitten en niet trappen
Ja, ik. Vandaar dat ik dit ook al vroegquote:Op donderdag 18 augustus 2011 13:26 schreef Patroon het volgende:
Zijn er nog mensen die zaterdag de Reichswald Posbanktoer gaan rijden?
Als ik het zo zie slapen ze niet in een tentquote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:08 schreef ultra_ivo het volgende:
Oksel, met z'n tweeen hebben jullie minder bagage dan ik alleen (of er moet stiekem een volgwagen achter jullie aanrijden).
Groot gelijk, fietsvakantie en dan ook nog kramperen? Brrquote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:10 schreef kanovinnie het volgende:
Als ik het zo zie slapen ze niet in een tent
Bedankt maar ik ben niet meer bezig met het miepen over mijn afstelling van de fiets, ik zit goed nu. Ik zat naar een andere fiets te kijken en vroeg het me af of dat te berekenen is.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:01 schreef SuperWeber het volgende:
Dat valt niet uit te rekenen op deze manier (voor zover ik zo snel kan zien). Volgens mij moet je daarvoor minimaal weten op welk punt de bovenbuis de zitbuis raakt, de lengte van de onderbuiis zal handig zijn en het punt waar beide buizen de head tube raken ook.
Misschien moet je trouwens eens gewoon gaan fietsen en doen wat goed voelt, in plaats van lopen miepen over millimeters afstelling. Naar mijn mening is een fiets afstellen deels meten en deels trial and error...
Ik bedoel je kunt wel eens een op papier optimale afstelling bereikt hebbern, terwijl dat in de praktijk eigenlijk helemaal niet lekker fietst, waardoor je bv. na 100 km al met lichaamsproblemen kampt...
Inderdaadquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |