PM gestuurd...quote:Op zondag 14 augustus 2011 22:59 schreef dimi_stevens het volgende:
@superweber
Ik heb er een pdf werktekening van. Als je mij je emailadres pmt zal ik je hem toesturen.
Ja LoL, worden die automatisch gegenereerd naar de laatste post ofzo?quote:Op zondag 14 augustus 2011 23:00 schreef Narcotical het volgende:
Haha, bazen topictitel
Waarschijnlijk werkt het voor Gesink goed, maar ik denk dat velen het niet met hem eens zijn
Hangt vooral af van het frame in kwestie, want het een en ander is ook afhankelijk van de geometrie.quote:Op zondag 14 augustus 2011 23:04 schreef Patroon het volgende:
Jongens even een vraag tussen door. Hoeveel mag een zadelpen uit het frame steken (normaal frame no sloping) voordat het gezien wordt als te klein frame en niet meer functioneel.
Ik zou me vooral richten op hoeveel er nog van de zadelpen in het frame moet steken om niet af te breken...quote:Op zondag 14 augustus 2011 23:04 schreef Patroon het volgende:
Jongens even een vraag tussen door. Hoeveel mag een zadelpen uit het frame steken (normaal frame no sloping) voordat het gezien wordt als te klein frame en niet meer functioneel.
Ik gaf aan dat het een recht frame is no slooping. Dat zou in principe genoeg moeten zijn.quote:Op zondag 14 augustus 2011 23:08 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Hangt vooral af van het frame in kwestie, want het een en ander is ook afhankelijk van de geometrie.
Ja precies, daar dacht ik dus ook aan...er moet wel genoeg in de buis overblijven. Ik kwam hier namelijk op omdat ik en 57(57cm hoog en lang) frame heb waarbij de zadelpen 16cm uit het frame steekt. Echter denk ik dat de bovenbuis iets te lang is. Nu had ik ook een 56 (56cm hoog en lang) gezien die dus een cm kortere bovenbuis heeft maar dan steekt mijn zadelpen 17cm uit het frame, kan dat nog..quote:Op zondag 14 augustus 2011 23:09 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ik zou me vooral richten op hoeveel er nog van de zadelpen in het frame moet steken om niet af te breken...
Als je een kort frame nodig hebt (kort bovenlijf en en armpjes) , maar wel heel lange benen, dan ontkom je niet aan een klein frame en een heel hoog zadel.
Carbon of alu pen? Minder dan 10 cm in het frame zou ik niet doen, carbon zelfs nog wat meer, 15 cm. Desnoods langere pen kopen!quote:Op zondag 14 augustus 2011 23:12 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ja precies, daar dacht ik dus ook aan...er moet wel genoeg in de buis overblijven. Ik kwam hier namelijk op omdat ik en 57(57cm hoog en lang) frame heb waarbij de zadelpen 16cm uit het frame steekt. Echter denk ik dat de bovenbuis iets te lang is. Nu had ik ook een 56 (56cm hoog en lang) gezien die dus een cm kortere bovenbuis heeft maar dan steekt mijn zadelpen 17cm uit het frame, kan dat nog..
Hoe berekenen jullie eigenlijk hoe lang de afstand tussen het zadel en het stuur moet zijn?
Note to self: even checken volgende keerquote:Op zondag 14 augustus 2011 23:14 schreef Gripper het volgende:
[..]
Vuistregel voor afstand zadel-stuur: elleboog tegen je zadelpunt, middelvingertop moet dan halverwege je stuurvoorbouw komen.
Precies, dat zij mijn FM ook die helemaal niets moet hebben van die meetsystemen. Hij doet alleen in racefietsen en is wel een autoriteit hier in de omgeving.quote:Op zondag 14 augustus 2011 23:14 schreef Gripper het volgende:
[..]
Carbon of alu pen? Minder dan 10 cm in het frame zou ik niet doen, carbon zelfs nog wat meer, 15 cm. Desnoods langere pen kopen!
Vuistregel voor afstand zadel-stuur: elleboog tegen je zadelpunt, middelvingertop moet dan halverwege je stuurvoorbouw komen.
Tuurlijk niet. Denk je dat de zadelpenlengte representatief is voor de juiste framemaat? Dan spelen er toch wel iets meer factoren mee, bovenbuislengte bijvoorbeeld.quote:Op zondag 14 augustus 2011 23:09 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik gaf aan dat het een recht frame is no slooping. Dat zou in principe genoeg moeten zijn.
Mwah, een stalen vork voor ahead kun je gewoon laten omtappen naar schroefdraad. Een goede fietsenmaker doet dat voor je.quote:Op zondag 14 augustus 2011 11:13 schreef kaasplankje het volgende:
Er zat ook een blanke ahead pen op trouwens. Het wordt ook lastig om een klassieke stuurnok te monteren; je hebt dan een vork nodig met schroefdraad. En dat tijdperk hebben we toch echt gehad.
Ik bedoelde meer tot hoever mensen gaan met de hoogte van het zadel tov het frame. Sorry dat ik het wat verkeerd formuleerde.quote:Op zondag 14 augustus 2011 23:22 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Tuurlijk niet. Denk je dat de zadelpenlengte representatief is voor de juiste framemaat? Dan spelen er toch wel iets meer factoren mee, bovenbuislengte bijvoorbeeld.
Tja, je moet ook voor jezelf bepalen/bekijken hoe het een en ander uitkomt. Wat voor lengte stuurpen moet je dan monteren voor een 56 cm frame? 17 cm lijkt mij trouwens prima.quote:Op zondag 14 augustus 2011 23:24 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer tot hoever mensen gaan met de hoogte van het zadel tov het frame. Sorry dat ik het wat verkeerd formuleerde.
Ik denk dat een 56er beter zou zijn maar met mijn 57 kom ik er ook wel goed op. Ik zie net dat als ik nog 2cm naar voren schuif (dmv zadelpen zonder offset) zit ik met de center knie precies boven het bracket en kom ik met mijn vingers precies tot halverwege de stuurpen. Dat lijkt me dan prima. Ik heb nu een 100mm stuurpen trouwens.quote:Op zondag 14 augustus 2011 23:29 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Tja, je moet ook voor jezelf bepalen/bekijken hoe het een en ander uitkomt. Wat voor lengte stuurpen moet je dan monteren voor een 56 cm frame? 17 cm lijkt mij trouwens prima.
Dat is ook een manier maar dat is ook in orde als het zadel nog iets naar voren komt.quote:Op maandag 15 augustus 2011 07:42 schreef dimi_stevens het volgende:
Het is wel de bedoeling dat je de trappers horizontaal hebt en dat je dan een loodlijntje door je knie en door je padaalas kunt trekken.
Dat is niet samen te vatten in een algemene berekening, ook al willen bepaalde merken je dat doen geloven. Het hangt ook af van iemand zijn flexibiliteit in bijvoorbeeld de rug. Iemand met een lenige rug kan dieper zitten dan iemand met een stijve rug. Dat zijn allemaal dingen waar een berekening geen rekening mee kan houden.quote:Op maandag 15 augustus 2011 08:40 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Wat waren ook alweer die websites waar je je ideale geometrie kon berekenen?
Ja lijkt mij wel, moet je de remmen even open zetten. Hoeveel is een normale raceband eigenlijk?quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:30 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
En nog een vraagje: een 25 mm band past zonder problemen tussen standaard velg remmen toch?
Standaard is 23mm.quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:32 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ja lijkt mij wel, moet je de remmen even open zetten. Hoeveel is een normale raceband eigenlijk?
Bij standaard velgremmen past er zelfs een 28mm onderdoor. Alleen de Campagnolo Deltaremmen zijn een uitzondering. Maar als je frame erg krap gebouwd is kan het toch niet lukken. 28mm is als je remblokjes helemaal beneden in de remmen zitten. Zitten ze helemaal bovenaan (bij standaard remhoeven) kun je je beter tot 23mm beperken.quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:30 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
En nog een vraagje: een 25 mm band past zonder problemen tussen standaard velg remmen toch?
Tussen de staande buis en m'n band zit denk ik ongeveer 1 centimer, zou dat genoeg zijn?quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:44 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Bij standaard velgremmen past er zelfs een 28mm onderdoor. Alleen de Campagnolo Deltaremmen zijn een uitzondering. Maar als je frame erg krap gebouwd is kan het toch niet lukken. 28mm is als je remblokjes helemaal beneden in de remmen zitten. Zitten ze helemaal bovenaan (bij standaard remhoeven) kun je je beter tot 23mm beperken.
Ik heb in Engeland 1 etappe met 28 gereden ivm een stuk gravel (quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:30 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
En nog een vraagje: een 25 mm band past zonder problemen tussen standaard velg remmen toch?
Ok, daar maak ik me niet zo zorgen over. Bedankt!quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:53 schreef ultra_ivo het volgende:
OK, met die remmen, als de blokjes helemaal naar beneden zitten, valt er zelfs een krap gebouwde 32mm band doorheen te frotten. De stand van de remblokjes geeft aan of je frame ruim of krap gebouwd is. De afstand tot de onderbuis is niet relevant, het gaat om de afstand van band tot onderkant van de rem/onderkant van de vork.
Wat een mazzelquote:Op maandag 15 augustus 2011 10:41 schreef Patroon het volgende:
Nu heb ik iemand getroffen die een zelfde fiets heeft maar dan 56. Hij heeft een 57 nodig. Nu gaan we misschien het frame ruilen. Erg toevallig allemaal
Effe fotootje maken als ze naast elkaar staan, levert leuke plaatjes op.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:41 schreef Patroon het volgende:
Nu heb ik iemand getroffen die een zelfde fiets heeft maar dan 56. Hij heeft een 57 nodig. Nu gaan we misschien het frame ruilen. Erg toevallig allemaal
Als je de geometrie van de frames wilt vergelijken?quote:Op maandag 15 augustus 2011 13:13 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Hoe vergelijk je fietsen met een sloping frame en een meer klassiek, recht frame met elkaar?
Een beetje zoals de D-lijn is in het plaatje van deze fiets?quote:Op maandag 15 augustus 2011 13:16 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Als je de geometrie van de frames wilt vergelijken?
Dan zou ik het sloping frame in een plaatje doortrekken tot het ook "recht is" en dan met elkaar vergelijken.. Snap je een beetje wat ik bedoel?
Ik sta wellicht ook aan de start in Veenendaal vrijdag. Welke categorie start je, sportklasse of amateurs?quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:11 schreef Superher0 het volgende:
[..]
Aankomend weekend 2 keer koersen. Eerst vrijdag in Veenendaal en zondag naar Baarn. Kijken of een top 10 notering nog een keer gaat lukken dit jaar. Ben al 3x 11e geworden... (en 1x keer 3e).
Yup, dat bedoelde ikquote:Op maandag 15 augustus 2011 13:18 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Een beetje zoals de D-lijn is in het plaatje van deze fiets?
http://www.giant-bicycles(...)frameset/5778/39755/
Cool! Is het een rondje over één van de klimmetjes in de omgeving?quote:Op maandag 15 augustus 2011 13:19 schreef Marurk het volgende:
[..]
Ik sta wellicht ook aan de start in Veenendaal vrijdag. Welke categorie start je, sportklasse of amateurs?
Sportklasse, om 1245 mag ik al loos gaan. Verleden jaar 21ste, dit jaar moet het beter.quote:Op maandag 15 augustus 2011 13:19 schreef Marurk het volgende:
[..]
Ik sta wellicht ook aan de start in Veenendaal vrijdag. Welke categorie start je, sportklasse of amateurs?
het is een rondje via de Kerkwijk en door de wijk. Geen klimmetje. Wel een haakse bocht en een paar mooie bochten. Vond het een leuk rondje, lekker snel en niet al te zwaar. Als je voorin zit kun je de bochten mooi nemen.quote:Op maandag 15 augustus 2011 13:26 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Cool! Is het een rondje over één van de klimmetjes in de omgeving?
50km, rondjes van iets meer dan een kilometer. Gemiddelde zal zo tegen de 41km/u liggen. En dat met een bocht waar je maar met 20 doorheen kunt, drempels, fietspaden, klinkers, asfalt en dergelijke.quote:Op maandag 15 augustus 2011 13:34 schreef Gripper het volgende:
SH en Marurk, ik denk dat ik twee keer ga kijken Vrijdag: ze komen in Ede vlak langs mn werk, kort na de start, en ik ga de finish in Veenendaal ook wel even aanschouwen![]()
Moet ik nog een spandoek maken?
Fok! groet de coureurs:
Allez Superhero!
Allez Marurk!
edit: oh ja, jullie mogen alleen maar rondjes knallen, alleen de echte grote meneren gaan de echte route rijden. Dan geen spandoek
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |