Terugkerende rek heeft niet alleen voordelen, stalen spraken zitten onder spanning in een wiel binnen de rekgrens maar bepaald niet aan de onderkant van de rekgrens. Wat betekent dat je ze ook gemakkelijk kunt overbelasten.quote:Op donderdag 6 november 2025 07:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Een spaak is juist van staal door de taaiheid en treksterkte. Er zit ook een terugverend rek in.
Carbon is uiteindelijk ook maar een plastic met wat vezels en is waardeloos voor spaken.
Goed gezegd, ik denk dat er voor de profs en prestatiegerichte amateurs ook echt wel wat in zit.quote:Op donderdag 6 november 2025 07:47 schreef dop het volgende:
[..]
Terugkerende rek heeft niet alleen voordelen, stalen spraken zitten onder spanning in een wiel binnen de rekgrens maar bepaald niet aan de onderkant van de rekgrens. Wat betekent dat je ze ook gemakkelijk kunt overbelasten.
Carbon spaken hebben ook voordelen t.o.v. staal zo absorberen ze trillingen beter en zorgen ze voor een stijver wiel.
In een omafiets zit een andere wiel dan in een tijdrit monster. De keuze is afhankelijk van je specifieke wensen.
Rij jij ook nog op stalen velgen om die reden
Carbon spaken heb ik gehad, daar kan geen schroefdraad op dus zitten gelijmdquote:Op donderdag 6 november 2025 07:47 schreef dop het volgende:
[..]
Terugkerende rek heeft niet alleen voordelen, stalen spraken zitten onder spanning in een wiel binnen de rekgrens maar bepaald niet aan de onderkant van de rekgrens. Wat betekent dat je ze ook gemakkelijk kunt overbelasten.
Carbon spaken hebben ook voordelen t.o.v. staal zo absorberen ze trillingen beter en zorgen ze voor een stijver wiel.
In een omafiets zit een andere wiel dan in een tijdrit monster. De keuze is afhankelijk van je specifieke wensen.
Rij jij ook nog op stalen velgen om die reden
Er zijn ook carbon spaken die wel met een nippel vast zitten, en niet verlijmd zijn je hebt geen schroefdraad op een spaak nodig om hem vast te kunnen zetten.quote:Op donderdag 6 november 2025 11:54 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Carbon spaken heb ik gehad, daar kan geen schroefdraad op dus zitten gelijmd
Voor particulieren die niet elke week een nieuwe set kunnen laten bouwen waardeloos.
Jep, maar een stalen spaak lijkt me dan goedkoper en gangbaarder. Dat gezegd hebbende; ik heb nog nooit een spaak kapotgemaakt.quote:Op donderdag 6 november 2025 07:18 schreef Yankee het volgende:
[..]
Dit is mogelijk een hele domme opmerking, maar bij een kapotte spaak kan er toch gewoon een nieuwe in?
Deze heb ik gekocht, zullen dezelfde zijn?quote:Op donderdag 6 november 2025 09:01 schreef Z het volgende:
Heb jij deze @:Tommeke ?
https://www.carbonspeedcy(...)icycle-wheels-3.html
Staalquote:Op vrijdag 7 november 2025 07:17 schreef dop het volgende:
[..]
De tijd dat we dachten dat carbon fietsen en velgen constant in 1000 stukken breken liggen inmiddels ook jaren achter ons. Natuurlijk zal er onder fans en puristen altijd discussie blijven over welk materiaal het beste of mooiste is.
Vooral dat laatste.quote:Op vrijdag 7 november 2025 12:16 schreef Z het volgende:
Duh.
(dat staal fantastisch is en jij een bolle toerder bent)
Hmmm ja ruimte, begint hier ook steeds voller te worden nu er ook meerdere kinderfietsjes zijn. Ga zelf een nieuwe racer kopen, volgende week bikefittingquote:Op vrijdag 7 november 2025 13:32 schreef Tommeke het volgende:
Ik heb in de loop der jaren aardig wat stalen fietsen gehad. De laatste was een KOGA Miyata FullPro C uit 2002. Opgebouwd met een NOS Ultegra 2x10 groepset en Mavic Helium wielen. Echt een fijne fiets.
Helaas gaat de regel N+1 hier niet meer op ivm geen ruimte meer in het schuurtje. Ik wilde vorig jaar een gravelbike kopen en moest kiezen: die stalen fiets eruit of m’n cyclocross fiets eruit. Ik heb voor de eerste gekozen, ook omdat ik nog wel eens vrienden/familie op bezoek heb die een rondje willen gravellen en dan is het wel lekker om twee fietsen met dikke banden te hebben.
die heb ik ook, prima wielen voor weinig. Lekker licht ook!quote:Op vrijdag 7 november 2025 07:30 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Deze heb ik gekocht, zullen dezelfde zijn?
https://a.aliexpress.com/_EHbGNDQ
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |