abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 november 2025 @ 07:47:08 #276
545 dop
:copyright: dop
pi_219204161
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 07:28 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Een spaak is juist van staal door de taaiheid en treksterkte. Er zit ook een terugverend rek in.
Carbon is uiteindelijk ook maar een plastic met wat vezels en is waardeloos voor spaken.
Terugkerende rek heeft niet alleen voordelen, stalen spraken zitten onder spanning in een wiel binnen de rekgrens maar bepaald niet aan de onderkant van de rekgrens. Wat betekent dat je ze ook gemakkelijk kunt overbelasten.
Carbon spaken hebben ook voordelen t.o.v. staal zo absorberen ze trillingen beter en zorgen ze voor een stijver wiel.
In een omafiets zit een andere wiel dan in een tijdrit monster. De keuze is afhankelijk van je specifieke wensen.

Rij jij ook nog op stalen velgen om die reden :)

[ Bericht 6% gewijzigd door dop op 06-11-2025 08:19:13 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 6 november 2025 @ 09:22:46 #278
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_219204561
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 07:47 schreef dop het volgende:

[..]
Terugkerende rek heeft niet alleen voordelen, stalen spraken zitten onder spanning in een wiel binnen de rekgrens maar bepaald niet aan de onderkant van de rekgrens. Wat betekent dat je ze ook gemakkelijk kunt overbelasten.
Carbon spaken hebben ook voordelen t.o.v. staal zo absorberen ze trillingen beter en zorgen ze voor een stijver wiel.
In een omafiets zit een andere wiel dan in een tijdrit monster. De keuze is afhankelijk van je specifieke wensen.

Goed gezegd, ik denk dat er voor de profs en prestatiegerichte amateurs ook echt wel wat in zit.

Maar als je hier op drukke fietspaden door het bos moet zie ik zelf net iets teveel risico.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_219205395
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 07:47 schreef dop het volgende:

[..]

Carbon spaken heb ik gehad, daar kan geen schroefdraad op dus zitten gelijmd
Voor particulieren die niet elke week een nieuwe set kunnen laten bouwen waardeloos.
Vakman pur sang
  vrijdag 7 november 2025 @ 07:17:24 #280
545 dop
:copyright: dop
pi_219211376
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 11:54 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Carbon spaken heb ik gehad, daar kan geen schroefdraad op dus zitten gelijmd
Voor particulieren die niet elke week een nieuwe set kunnen laten bouwen waardeloos.
Er zijn ook carbon spaken die wel met een nippel vast zitten, en niet verlijmd zijn je hebt geen schroefdraad op een spaak nodig om hem vast te kunnen zetten.
En elke week een nieuwe spaak?
Klinkt een beetje als een discussie die hier al eerder is gevoerd.
Nogmaals carbon spaken hebben voor en nadelen, maar je kunt er zeker ook mooie wielen mee bouwen. Afhankelijk wat je precies voor ogen hebt.

De tijd dat we dachten dat carbon fietsen en velgen constant in 1000 stukken breken liggen inmiddels ook jaren achter ons. Natuurlijk zal er onder fans en puristen altijd discussie blijven over welk materiaal het beste of mooiste is.

[ Bericht 10% gewijzigd door dop op 07-11-2025 07:23:20 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_219211421
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 07:18 schreef Yankee het volgende:

[..]
Dit is mogelijk een hele domme opmerking, maar bij een kapotte spaak kan er toch gewoon een nieuwe in?
Jep, maar een stalen spaak lijkt me dan goedkoper en gangbaarder. Dat gezegd hebbende; ik heb nog nooit een spaak kapotgemaakt.
pi_219211434
quote:
Deze heb ik gekocht, zullen dezelfde zijn?
https://a.aliexpress.com/_EHbGNDQ
  vrijdag 7 november 2025 @ 10:03:00 #283
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_219212375
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2025 07:17 schreef dop het volgende:

[..]

De tijd dat we dachten dat carbon fietsen en velgen constant in 1000 stukken breken liggen inmiddels ook jaren achter ons. Natuurlijk zal er onder fans en puristen altijd discussie blijven over welk materiaal het beste of mooiste is.
Staal _O_

Maar ik ben dan ook een bolle toerder
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
pi_219213395
Duh.

(dat staal fantastisch is en jij een bolle toerder bent)
Aldus.
  vrijdag 7 november 2025 @ 13:24:20 #285
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_219213928
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 november 2025 12:16 schreef Z het volgende:
Duh.

(dat staal fantastisch is en jij een bolle toerder bent)
Vooral dat laatste.

Reageerde hij terwijl hij een complete verjaardagstaart achter zn huig propt
pi_219213979
Ik heb in de loop der jaren aardig wat stalen fietsen gehad. De laatste was een KOGA Miyata FullPro C uit 2002. Opgebouwd met een NOS Ultegra 2x10 groepset en Mavic Helium wielen. Echt een fijne fiets.

Helaas gaat de regel N+1 hier niet meer op ivm geen ruimte meer in het schuurtje. Ik wilde vorig jaar een gravelbike kopen en moest kiezen: die stalen fiets eruit of m’n cyclocross fiets eruit. Ik heb voor de eerste gekozen, ook omdat ik nog wel eens vrienden/familie op bezoek heb die een rondje willen gravellen en dan is het wel lekker om twee fietsen met dikke banden te hebben.
pi_219218331
Mijn 1e fiets was ook een Kooogggaaaa
Maar ik kan 't mis hebben...
  vrijdag 7 november 2025 @ 22:36:49 #288
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_219218808
Fryslan Boppe
  zaterdag 8 november 2025 @ 07:41:32 #289
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_219219518
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 13:32 schreef Tommeke het volgende:
Ik heb in de loop der jaren aardig wat stalen fietsen gehad. De laatste was een KOGA Miyata FullPro C uit 2002. Opgebouwd met een NOS Ultegra 2x10 groepset en Mavic Helium wielen. Echt een fijne fiets.

Helaas gaat de regel N+1 hier niet meer op ivm geen ruimte meer in het schuurtje. Ik wilde vorig jaar een gravelbike kopen en moest kiezen: die stalen fiets eruit of m’n cyclocross fiets eruit. Ik heb voor de eerste gekozen, ook omdat ik nog wel eens vrienden/familie op bezoek heb die een rondje willen gravellen en dan is het wel lekker om twee fietsen met dikke banden te hebben.
Hmmm ja ruimte, begint hier ook steeds voller te worden nu er ook meerdere kinderfietsjes zijn. Ga zelf een nieuwe racer kopen, volgende week bikefitting :P , en had bedacht de cervelo daar op in te ruilen. Valt me alleen nogal tegen wat ik daarvoor krijg (1.5k), dus misschien toch maar houden ):O
.
pi_219221138
Een winterfiets is ook belangrijk! Wat voor fiets ga je kopen?
  zaterdag 8 november 2025 @ 18:10:12 #291
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_219223304
Factor Ostro Vam en dan met prisma / customized paint :P
.
pi_219225067
Nice!
pi_219236617
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 07:30 schreef Tommeke het volgende:

[..]
Deze heb ik gekocht, zullen dezelfde zijn?
https://a.aliexpress.com/_EHbGNDQ
die heb ik ook, prima wielen voor weinig. Lekker licht ook!
Wielen komen incl. 3 reserve spaken, en tape om hem tubeless te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')