abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100737338


Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stellen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en sterke verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier.

Vaste klasbakken:

Captain_Fabulous
Leeftijd:38
BMI: maakt heuvels een klus maar zal in het seizoen wel weer zakken
Regio: Hilversum
Fiets: Gazelle alu/Sora/Gele Conti 4000's/Brooks B17 zadel (belangrijkste onderdeel van de fiets)
Doel voor dit seizoen: Samen met Freddeh de RvV toeristen editie rijden. JJC, Dam tot Dam Classic eindelijk eens de langste afstand uit rijden. LBL? Fietsvakantie in Scandinavië met een tentje en zo weinig mogelijk bagage deze zomer misschien.



jpjedi
Leeftijd: 32
Regio: Hoogstraten-Belgie
Fiets: Specialized allez tripple
Doel voor dit seizoen: limburgs Mooiste + weekje De Marken & Limousin (Hoogtemeters!)



Littlecreep
Leeftijd: 20
Regio: Amsterdam en Gouda
Fiets: Stevens Aspin genaamd V2
Licentie: Nee
Doel voor dit seizoen: Een weekje goed fietsen door de Alpen.



marcodej
Leeftijd: 25
Regio: Katwijk, trainingsgebied is zo'n beetje alles tussen Den Haag en Bloemendaal, het Groene Hart en de Haarlemmermeer
Fiets: Cube Agree GTC Pro 2010.
Doel voor dit seizoen: Elfstedenrijwieltocht (240km), en weer de grens van 5000km in een jaar slechten



Superher0
Leeftijd: 29 BMI: 23.3 (1.77 met 73kilo)
Regio: Utrecht, Amersfoort
Licentie: B
Fiets: Felt AR4D, Rose Bull ALS 200
Doel voor dit seizoen: 3 x mont ventoux op 1 dag, top 10 Amateur B wedstrijd, Luik-Bastenaken-Luik, 10.000km+



Tommeke
Leeftijd: 24
Regio: Groningen.
Fiets: Trek 2.5 Ultegra, No-name tijdritfiets, Empella Bonfire Cyclocrosser
Doelen: Aanvallend koersen bij de Sportklasse, 42-43 gemiddeld in tijdritten rijden, een hoge klassering in de Henk Lubberding Classic en gaan veldrijden.



ultra_ivo
Leeftijd: 43
Regio: Zuid-Limburg
Fiets: Bioracer Stage, Bob Jackson, Koga Miyata Grantourer
Doel voor dit seizoen: Parijs-Brest-Parijs

http://img14.imageshack.us/img14/7792/5064126.jpg (copy/paste deze link)

FJD
Leeftijd 26 BMI 20/21(1.96 bij +/- 80kg)
Regio (ivm evt. samen rijden) Rotterdam Fiets Bulls Harrier 105
Doel voor dit seizoen +1000km in 1 week & Rondje Ijsselmeer



Gripper
Leeftijd 28 BMI: +/-22 (1.86 en 78 kg)
Regio: Utrecht
Fiets: Giant TCR advanced Ultegra, Bulls Ultegra, en een Giant ATX880
Licentie: Nee
Doelen 2011: 5000 km of meer rijden, toertochtjes in eigen land, lekker fietsen in de ardennen en wat alpencols: pinksterweekend op de Col du Galibier!



Oksel
Leeftijd:26 BMI: 26 Regio: Twente Fiets: Bianchi 928 T-cube, Campagnolo Centaur Doel voor dit seizoen: Lichter worden! [

Yankee
Leeftijd: 26 BMI: 22.8
Regio: Groningen
Fiets: Wilier Izoard Ultegra
Licentie: Nee Doel voor dit seizoen: Misschien eens een keer een wedstrijd rijden, verder vooral gewoon hard fietsen en genieten! En af en toe georganiseerde tochten rijden.



Pritt
Leeftijd: 23 Bmi: 20
Regio: Amsterdam
Fiets: Koga Miyata Team Edition 2010 Ultegra
Licentie: Nee
Doel voor dit seizoen: Kilometers maken, club zoeken, Marmotte en Ventoux



ursel


dutch_cyclist / Wielracer


No-P
Leeftijd: 25 BMI: 22 (66,5 bij 1,74)
Regio: Nijmegen/achterhoek
Fiets: Concorde Campagnolo Mirage
Doel voor dit seizoen: 4000km



Jakkop
Leeftijd: 18 BMI: 23
Regio: United Kingdom
Fiets: Ben er 1 aan het uitzoeken na diefstal Seizoensdoel: 5000 km, nog een paar cyclo's uitzoeken


hetsjhokleek
Leeftijd: 26 BMI: 20 (170 cm, 59 kg )
Regio: Den Bosch
Fiets: Merida
Licentie: Nee
Doel voor dit seizoen Amstel gold race, Limburgs mooiste, Elfstedentocht en in de zomer een vakantieweek rond alp d' huez tijdens de tour



rockin_the_lowland
Leeftijd: 29 BMI: 62 kg bij 1,72 m
Regio: Weert
Fiets: Trek 1200
Licentie: Nee
Doel voor dit seizoen: ieder week een toertocht fietsen in België


Cyclinggirl
Leeftijd: 30 BMI: 15 (166 cm, 54 kg )
Regio: Dordrecht
Fiets: Trek Madone 4.5 WSD
Licentie: Ja
Doel voor dit seizoen: Veel plezier op de fiets en er goed bij blijven bij de koersen.



Freddeh
Leeftijd: 28 BMI: 26 (183cm, 87kg )
Regio: Dordrecht
Fiets: 2002 Giant OCR
Licentie: Nee
Doel voor dit seizoen: Samen met Captain_Fabulous de Ronde van Vlaanderen (75km) rijden. Op een gezond gewicht komen.



Blik
Leeftijd: 26
BMI: 27 (184cm, 91kg )
Regio: Utrecht
Fiets: Moser instapfietsje
Licentie: Nee
Doel voor dit seizoen: Wil dit seizoen voor de eerste keer een tocht van meer dan 100 km maken


SuperWeber
Leeftijd: 29
BMI: 24 (190 cm, 88 kg)
Regio: Groningen
Fiets: Cube Agree Pro SL
Licentie: Nee
Doel voor dit seizoen: 3000+ km fietsen, inclusief een aantal heuvels in Limburg (dat laatste is inmiddels gehaald)


actuele_vertrektijd
Leeftijd: 31
BMI: 20.1 (184 cm, 68kg)
Regio: Zuid-Holland
Fiets: Ilson Dura-Ace
Licentie: Nee
Doelen voor dit seizoen: La Marmotte (gehad en overleefd), Claude Criquillion en Woon-Werk ritten (24 km enkeltje)


Narcotical
Leeftijd: 21
BMI: Veel te hoog helaas
Regio: Rijswijk (omgeving Den Haag)
Fiets: Bulls Harrier1 2010 model (matzwart, 105 afmontage)
Licentie: Nee
Doelen voor dit seizoen: Alpe d'Huez bedwingen samen met een studiegenoot (mits de portomonnee het toelaat..), BMI omlaag brengen tot een acceptabel niveau en fitter en sterker worden op de fiets


Kaasplankje

Leeftijd: 34
BMI: 75.5 kg; 1.81 meter lang
Regio: ZH
Fiets: Lorini Campagnolo chorus
Licentie: amateur
Doelen voor dit seizoen: uitslagen rijden in wedstrijden in Brabant, Zuid Holland en België


Sciter
Leeftijd: 17
BMI: 21 (188 cm, 73kg)
Regio: Mid-Friesland
Fiets: Look KG 156
Licentie: Nee
Doelen voor dit seizoen: Een rit doen van meer dan 100km


nodisch18
Leeftijd: 30
Regio: Eindhoven
Fiets: Canondale Caad 9
Doel voor dit seizoen: Diekirch-Valkenswaard (±270km)



Nuttige links:

Algemene infoFok! fietsers op de kaartWielersportinfoTeamwebs fietsagenda van de FOK!kers ToertochtenToertochten (komende week) in NLToertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling TourToertochten in FrankrijkToertochten in DldToertochten in Engeland Cyclo'sCyclo's (deze maand) in FrankrijkJedermannrenner in DldGranfondo's in ItaliëCyclo's in Spanje



Fietsen met Fokkers
De eerstvolgende fietsmeet is staat nog niet gepland. Natuurlijk ben je altijd welkom om zelf een meeting te organiseren, vele zullen enthousiast reageren.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_100737423
@superweber

Ik heb er een pdf werktekening van. Als je mij je emailadres pmt zal ik je hem toesturen. ^O^
  zondag 14 augustus 2011 @ 23:00:10 #3
308981 Narcotical
Best in the World
pi_100737487
Haha, bazen topictitel :P

Waarschijnlijk werkt het voor Gesink goed, maar ik denk dat velen het niet met hem eens zijn
"IT'S CLOBBERIN' TIME!!!"
  zondag 14 augustus 2011 @ 23:03:03 #4
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_100737666
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 22:59 schreef dimi_stevens het volgende:
@superweber

Ik heb er een pdf werktekening van. Als je mij je emailadres pmt zal ik je hem toesturen. ^O^
PM gestuurd...


^O^
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_100737740
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 23:00 schreef Narcotical het volgende:
Haha, bazen topictitel :P

Waarschijnlijk werkt het voor Gesink goed, maar ik denk dat velen het niet met hem eens zijn
Ja LoL, worden die automatisch gegenereerd naar de laatste post ofzo?

Het enige moment dat ik met 104 rpm bergop ga hou ik dat een meter vol omdat dan waarschijnlijk mijn ketting er af ligt oid...
If you think that's a crime you should take a look at my bloody birth certificate!
pi_100737783
Jongens even een vraag tussen door. Hoeveel mag een zadelpen uit het frame steken (normaal frame no sloping) voordat het gezien wordt als te klein frame en niet meer functioneel.
Maar ik kan 't mis hebben...
  zondag 14 augustus 2011 @ 23:08:29 #7
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_100738012
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 23:04 schreef Patroon het volgende:
Jongens even een vraag tussen door. Hoeveel mag een zadelpen uit het frame steken (normaal frame no sloping) voordat het gezien wordt als te klein frame en niet meer functioneel.
Hangt vooral af van het frame in kwestie, want het een en ander is ook afhankelijk van de geometrie.
pi_100738065
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 23:04 schreef Patroon het volgende:
Jongens even een vraag tussen door. Hoeveel mag een zadelpen uit het frame steken (normaal frame no sloping) voordat het gezien wordt als te klein frame en niet meer functioneel.
Ik zou me vooral richten op hoeveel er nog van de zadelpen in het frame moet steken om niet af te breken...
Als je een kort frame nodig hebt (kort bovenlijf en en armpjes) , maar wel heel lange benen, dan ontkom je niet aan een klein frame en een heel hoog zadel.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_100738079
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 23:08 schreef RichardHammond het volgende:

[..]

Hangt vooral af van het frame in kwestie, want het een en ander is ook afhankelijk van de geometrie.
Ik gaf aan dat het een recht frame is no slooping. Dat zou in principe genoeg moeten zijn.
Maar ik kan 't mis hebben...
  zondag 14 augustus 2011 @ 23:11:22 #10
308981 Narcotical
Best in the World
pi_100738195
Zolang je nog met minder drop rijdt dan Oksel is er niks aan de hand :P

Nee, ff serieus.. Zolang je zit goed is maakt het denk ik niet zo heel erg veel uit
"IT'S CLOBBERIN' TIME!!!"
pi_100738259
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 23:09 schreef Gripper het volgende:

[..]

Ik zou me vooral richten op hoeveel er nog van de zadelpen in het frame moet steken om niet af te breken...
Als je een kort frame nodig hebt (kort bovenlijf en en armpjes) , maar wel heel lange benen, dan ontkom je niet aan een klein frame en een heel hoog zadel.
Ja precies, daar dacht ik dus ook aan...er moet wel genoeg in de buis overblijven. Ik kwam hier namelijk op omdat ik en 57(57cm hoog en lang) frame heb waarbij de zadelpen 16cm uit het frame steekt. Echter denk ik dat de bovenbuis iets te lang is. Nu had ik ook een 56 (56cm hoog en lang) gezien die dus een cm kortere bovenbuis heeft maar dan steekt mijn zadelpen 17cm uit het frame, kan dat nog..

Hoe berekenen jullie eigenlijk hoe lang de afstand tussen het zadel en het stuur moet zijn? De meting van Cyclefit gaf 551mm aan maar anderen doen weer de traditionele onderarm van zadel tot halverwege stuurpen (elleboog -topje van de vinger) methode waar ik op 46cm kom.
Maar ik kan 't mis hebben...
  zondag 14 augustus 2011 @ 23:13:40 #12
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_100738350
Tekening ontvangen.

Het is me nu helemaal duidelijk...

Bedankt!!
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_100738398
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 23:12 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ja precies, daar dacht ik dus ook aan...er moet wel genoeg in de buis overblijven. Ik kwam hier namelijk op omdat ik en 57(57cm hoog en lang) frame heb waarbij de zadelpen 16cm uit het frame steekt. Echter denk ik dat de bovenbuis iets te lang is. Nu had ik ook een 56 (56cm hoog en lang) gezien die dus een cm kortere bovenbuis heeft maar dan steekt mijn zadelpen 17cm uit het frame, kan dat nog..

Hoe berekenen jullie eigenlijk hoe lang de afstand tussen het zadel en het stuur moet zijn?
Carbon of alu pen? Minder dan 10 cm in het frame zou ik niet doen, carbon zelfs nog wat meer, 15 cm. Desnoods langere pen kopen!

Vuistregel voor afstand zadel-stuur: elleboog tegen je zadelpunt, middelvingertop moet dan halverwege je stuurvoorbouw komen.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  zondag 14 augustus 2011 @ 23:15:58 #14
308981 Narcotical
Best in the World
pi_100738492
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 23:14 schreef Gripper het volgende:

[..]

Vuistregel voor afstand zadel-stuur: elleboog tegen je zadelpunt, middelvingertop moet dan halverwege je stuurvoorbouw komen.
Note to self: even checken volgende keer :P
"IT'S CLOBBERIN' TIME!!!"
  FOK!fotograaf zondag 14 augustus 2011 @ 23:17:37 #15
73911 ultra_ivo
pi_100738585
Net terug van de laatste trainingsrit voor PBP. Vooral bezig geweest met kabels afstellen. Heb afgelopen week de hele fiets voorzien van nieuwe bekabeling, nieuw stuurlint en wat andere kleine dingen.
pi_100738637
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 23:14 schreef Gripper het volgende:

[..]

Carbon of alu pen? Minder dan 10 cm in het frame zou ik niet doen, carbon zelfs nog wat meer, 15 cm. Desnoods langere pen kopen!

Vuistregel voor afstand zadel-stuur: elleboog tegen je zadelpunt, middelvingertop moet dan halverwege je stuurvoorbouw komen.
Precies, dat zij mijn FM ook die helemaal niets moet hebben van die meetsystemen. Hij doet alleen in racefietsen en is wel een autoriteit hier in de omgeving.

Ik zit nog niet halverwege dus we gaan mijn zadelpen vervangen voor een zadelpen zonder setback zodat het zadel weer iets naar voren komt en mijn knie mooier boven de bracket valt.

Mijn stuurpen is 10cm lang. Valt er nog te sturen met een 9cm lange stuurpen?
Maar ik kan 't mis hebben...
  zondag 14 augustus 2011 @ 23:22:37 #17
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_100738907
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 23:09 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik gaf aan dat het een recht frame is no slooping. Dat zou in principe genoeg moeten zijn.
Tuurlijk niet. Denk je dat de zadelpenlengte representatief is voor de juiste framemaat? Dan spelen er toch wel iets meer factoren mee, bovenbuislengte bijvoorbeeld.
  FOK!fotograaf zondag 14 augustus 2011 @ 23:24:14 #18
73911 ultra_ivo
pi_100739017
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 11:13 schreef kaasplankje het volgende:


Er zat ook een blanke ahead pen op trouwens. Het wordt ook lastig om een klassieke stuurnok te monteren; je hebt dan een vork nodig met schroefdraad. En dat tijdperk hebben we toch echt gehad.
Mwah, een stalen vork voor ahead kun je gewoon laten omtappen naar schroefdraad. Een goede fietsenmaker doet dat voor je.
pi_100739057
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 23:22 schreef RichardHammond het volgende:

[..]

Tuurlijk niet. Denk je dat de zadelpenlengte representatief is voor de juiste framemaat? Dan spelen er toch wel iets meer factoren mee, bovenbuislengte bijvoorbeeld.
Ik bedoelde meer tot hoever mensen gaan met de hoogte van het zadel tov het frame. Sorry dat ik het wat verkeerd formuleerde.
Maar ik kan 't mis hebben...
  zondag 14 augustus 2011 @ 23:29:38 #20
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_100739314
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 23:24 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik bedoelde meer tot hoever mensen gaan met de hoogte van het zadel tov het frame. Sorry dat ik het wat verkeerd formuleerde.
Tja, je moet ook voor jezelf bepalen/bekijken hoe het een en ander uitkomt. Wat voor lengte stuurpen moet je dan monteren voor een 56 cm frame? 17 cm lijkt mij trouwens prima.
pi_100739796
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 23:29 schreef RichardHammond het volgende:

[..]

Tja, je moet ook voor jezelf bepalen/bekijken hoe het een en ander uitkomt. Wat voor lengte stuurpen moet je dan monteren voor een 56 cm frame? 17 cm lijkt mij trouwens prima.
Ik denk dat een 56er beter zou zijn maar met mijn 57 kom ik er ook wel goed op. Ik zie net dat als ik nog 2cm naar voren schuif (dmv zadelpen zonder offset) zit ik met de center knie precies boven het bracket en kom ik met mijn vingers precies tot halverwege de stuurpen. Dat lijkt me dan prima. Ik heb nu een 100mm stuurpen trouwens.

[ Bericht 16% gewijzigd door Patroon op 16-08-2011 19:30:24 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_100748576
Het is wel de bedoeling dat je de trappers horizontaal hebt en dat je dan een loodlijntje door je knie en door je padaalas kunt trekken.
pi_100748757
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 07:42 schreef dimi_stevens het volgende:
Het is wel de bedoeling dat je de trappers horizontaal hebt en dat je dan een loodlijntje door je knie en door je padaalas kunt trekken.
Dat is ook een manier maar dat is ook in orde als het zadel nog iets naar voren komt.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_100749081
Wat waren ook alweer die websites waar je je ideale geometrie kon berekenen?
pi_100749300
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 08:40 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Wat waren ook alweer die websites waar je je ideale geometrie kon berekenen?
Dat is niet samen te vatten in een algemene berekening, ook al willen bepaalde merken je dat doen geloven. Het hangt ook af van iemand zijn flexibiliteit in bijvoorbeeld de rug. Iemand met een lenige rug kan dieper zitten dan iemand met een stijve rug. Dat zijn allemaal dingen waar een berekening geen rekening mee kan houden.

Waar ik wel in geloof zijn de metingen waarna ze je op de fietst zetten terwijl je er zelf op zit en dan met de berekeningen en de waarnemingen van de opmeter aanpassingen doet. Iemand ziet dus dat je rug lening is en past daarop de fiets aan. De combinatie dus van visueel en keiharde cijfers.

Volgens de berekening van Cyclefit moet de afstand 551mm zijn tussen zadel en stuur. Nou dan kom ik met mijn vingers net tegen de stuurpen.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_100749340
Het gaat me om een indiciatie, bedankt voor je waarschuwing.

Iemand de link naar die websites?
pi_100749852
En nog een vraagje: een 25 mm band past zonder problemen tussen standaard velg remmen toch?
pi_100749898
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 09:30 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
En nog een vraagje: een 25 mm band past zonder problemen tussen standaard velg remmen toch?
Ja lijkt mij wel, moet je de remmen even open zetten. Hoeveel is een normale raceband eigenlijk?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_100749933
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 09:32 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ja lijkt mij wel, moet je de remmen even open zetten. Hoeveel is een normale raceband eigenlijk?
Standaard is 23mm.
pi_100750127
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 09:30 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
En nog een vraagje: een 25 mm band past zonder problemen tussen standaard velg remmen toch?
Bij standaard velgremmen past er zelfs een 28mm onderdoor. Alleen de Campagnolo Deltaremmen zijn een uitzondering. Maar als je frame erg krap gebouwd is kan het toch niet lukken. 28mm is als je remblokjes helemaal beneden in de remmen zitten. Zitten ze helemaal bovenaan (bij standaard remhoeven) kun je je beter tot 23mm beperken.
pi_100750256
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 09:44 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Bij standaard velgremmen past er zelfs een 28mm onderdoor. Alleen de Campagnolo Deltaremmen zijn een uitzondering. Maar als je frame erg krap gebouwd is kan het toch niet lukken. 28mm is als je remblokjes helemaal beneden in de remmen zitten. Zitten ze helemaal bovenaan (bij standaard remhoeven) kun je je beter tot 23mm beperken.
Tussen de staande buis en m'n band zit denk ik ongeveer 1 centimer, zou dat genoeg zijn?

Die opmerking over de remblokjes gaat alleen op voor 28 mm banden?

Deze remmen heb ik:


.
pi_100750317
OK, met die remmen, als de blokjes helemaal naar beneden zitten, valt er zelfs een krap gebouwde 32mm band doorheen te frotten. De stand van de remblokjes geeft aan of je frame ruim of krap gebouwd is. De afstand tot de onderbuis is niet relevant, het gaat om de afstand van band tot onderkant van de rem/onderkant van de vork.
pi_100750333
Ik heb mijn zadel iets naar voren geschoven en het zit wat beter in de beugels en ook mijn geometrie klopt nu wat beter. Ik denk dat een spacer ertussen het helemaal af maakt.
Haters gonna hate.
pi_100750348
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 09:30 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
En nog een vraagje: een 25 mm band past zonder problemen tussen standaard velg remmen toch?
Ik heb in Engeland 1 etappe met 28 gereden ivm een stuk gravel ( :') ). Ik had mijn oude fiets mee en ze gingen perfect in de Tiagra hoeven zonder bijstellen. Ultegra bij andere deelnemer hetzelfde verhaal.
pi_100750381
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 09:53 schreef ultra_ivo het volgende:
OK, met die remmen, als de blokjes helemaal naar beneden zitten, valt er zelfs een krap gebouwde 32mm band doorheen te frotten. De stand van de remblokjes geeft aan of je frame ruim of krap gebouwd is. De afstand tot de onderbuis is niet relevant, het gaat om de afstand van band tot onderkant van de rem/onderkant van de vork.
Ok, daar maak ik me niet zo zorgen over. Bedankt!

Ga dan ook maar eens nieuwe banden bestellen, de bekende Conti's 25mm. En een nieuwe binnenband met lang genoeg ventiel.
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:11:19 #36
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_100750684
Even weer hoi zeggen. Hoi!
Heb een tijdritstuur op mijn fiets gemonteerd. Ben aan het oefenen voor een ploegentijdrit in September bij de Vughtse ijsclub. 45 km. Gaat best hard met zo'n opzetstuur. 2.5uur gefiets, gemid van 35.3 en bpm van 155. Af en toe door trekken naar de 50, maar grotendeels 44 gereden. Gaat zo gemakkelijk. Merk het nu wel trouwens in mijn onderrug, geen spierpijn maar merk wel dat ze gebruikt is.

Aankomend weekend 2 keer koersen. Eerst vrijdag in Veenendaal en zondag naar Baarn. Kijken of een top 10 notering nog een keer gaat lukken dit jaar. Ben al 3x 11e geworden... (en 1x keer 3e).
Superhero to the rescue!
pi_100751373
Zoals ik al aangaf is waarschijnlijk mijn 57 frame te lang. Ik moet mijn zadel nog meer naar voren doen de juiste afstand tussen mijn zadel en stuur te krijgen. Echter moet ik het zadel niet zo ver naar voren doen dat mijn knie over de bracket komt. Dus je begrijpt wel dat het moeilijk is om allebij perfect af te stellen.

Nu heb ik iemand getroffen die een zelfde fiets heeft maar dan 56. Hij heeft een 57 nodig. Nu gaan we misschien het frame ruilen. Erg toevallig allemaal :)
Maar ik kan 't mis hebben...
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:50:24 #38
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_100751584
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:41 schreef Patroon het volgende:

Nu heb ik iemand getroffen die een zelfde fiets heeft maar dan 56. Hij heeft een 57 nodig. Nu gaan we misschien het frame ruilen. Erg toevallig allemaal :)
Wat een mazzel
.
pi_100753130
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:41 schreef Patroon het volgende:

Nu heb ik iemand getroffen die een zelfde fiets heeft maar dan 56. Hij heeft een 57 nodig. Nu gaan we misschien het frame ruilen. Erg toevallig allemaal :)
Effe fotootje maken als ze naast elkaar staan, levert leuke plaatjes op. :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_100754595
Er zit hier zo'n fietsopbouwer toch? Wie is dat ook alweer?
Doet hij dat ook voor een vergoeding?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_100756391
Hoe vergelijk je fietsen met een sloping frame en een meer klassiek, recht frame met elkaar?
  maandag 15 augustus 2011 @ 13:16:24 #42
308981 Narcotical
Best in the World
pi_100756485
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 13:13 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Hoe vergelijk je fietsen met een sloping frame en een meer klassiek, recht frame met elkaar?
Als je de geometrie van de frames wilt vergelijken?

Dan zou ik het sloping frame in een plaatje doortrekken tot het ook "recht is" en dan met elkaar vergelijken.. Snap je een beetje wat ik bedoel?
"IT'S CLOBBERIN' TIME!!!"
pi_100756559
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 13:16 schreef Narcotical het volgende:

[..]

Als je de geometrie van de frames wilt vergelijken?

Dan zou ik het sloping frame in een plaatje doortrekken tot het ook "recht is" en dan met elkaar vergelijken.. Snap je een beetje wat ik bedoel?
Een beetje zoals de D-lijn is in het plaatje van deze fiets?

http://www.giant-bicycles(...)frameset/5778/39755/
pi_100756591
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:11 schreef Superher0 het volgende:

[..]

Aankomend weekend 2 keer koersen. Eerst vrijdag in Veenendaal en zondag naar Baarn. Kijken of een top 10 notering nog een keer gaat lukken dit jaar. Ben al 3x 11e geworden... (en 1x keer 3e).
Ik sta wellicht ook aan de start in Veenendaal vrijdag. Welke categorie start je, sportklasse of amateurs?
  maandag 15 augustus 2011 @ 13:21:44 #45
308981 Narcotical
Best in the World
pi_100756656
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 13:18 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Een beetje zoals de D-lijn is in het plaatje van deze fiets?

http://www.giant-bicycles(...)frameset/5778/39755/
Yup, dat bedoelde ik
"IT'S CLOBBERIN' TIME!!!"
pi_100756806
quote:
10s.gif Op maandag 15 augustus 2011 13:19 schreef Marurk het volgende:

[..]

Ik sta wellicht ook aan de start in Veenendaal vrijdag. Welke categorie start je, sportklasse of amateurs?
Cool! Is het een rondje over één van de klimmetjes in de omgeving?
  maandag 15 augustus 2011 @ 13:33:06 #47
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_100757034
quote:
10s.gif Op maandag 15 augustus 2011 13:19 schreef Marurk het volgende:

[..]

Ik sta wellicht ook aan de start in Veenendaal vrijdag. Welke categorie start je, sportklasse of amateurs?
Sportklasse, om 1245 mag ik al loos gaan. Verleden jaar 21ste, dit jaar moet het beter.

quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 13:26 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Cool! Is het een rondje over één van de klimmetjes in de omgeving?
het is een rondje via de Kerkwijk en door de wijk. Geen klimmetje. Wel een haakse bocht en een paar mooie bochten. Vond het een leuk rondje, lekker snel en niet al te zwaar. Als je voorin zit kun je de bochten mooi nemen.
Superhero to the rescue!
pi_100757078
SH en Marurk, ik denk dat ik twee keer ga kijken Vrijdag: ze komen in Ede vlak langs mn werk, kort na de start, en ik ga de finish in Veenendaal ook wel even aanschouwen :)

Moet ik nog een spandoek maken? :P

Fok! groet de coureurs:
Allez Superhero!
Allez Marurk!

edit: oh ja, jullie mogen alleen maar rondjes knallen, alleen de echte grote meneren gaan de echte route rijden. Dan geen spandoek :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  maandag 15 augustus 2011 @ 13:45:37 #49
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_100757486
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 13:34 schreef Gripper het volgende:
SH en Marurk, ik denk dat ik twee keer ga kijken Vrijdag: ze komen in Ede vlak langs mn werk, kort na de start, en ik ga de finish in Veenendaal ook wel even aanschouwen :)

Moet ik nog een spandoek maken? :P

Fok! groet de coureurs:
Allez Superhero!
Allez Marurk!

edit: oh ja, jullie mogen alleen maar rondjes knallen, alleen de echte grote meneren gaan de echte route rijden. Dan geen spandoek :)
50km, rondjes van iets meer dan een kilometer. Gemiddelde zal zo tegen de 41km/u liggen. En dat met een bocht waar je maar met 20 doorheen kunt, drempels, fietspaden, klinkers, asfalt en dergelijke.

Volgend jaar wil ik klassiekers gaan rijden, dan praat je inderdaad over 100-120km. Moet alleen nog even kijken en wat. In Amersfoort heb je er eentje maar ik ben te jong :(
Superhero to the rescue!
pi_100766898
Iemand ervaring met zo'n kettingreiniger? Is het een aanrader?
pi_100767082
Heel misschien start ik ook in Veenendaal. Ligt er ff aan wat m'n kameroaden doen.
pi_100768304
Prima fietsweer vandaag, dik 120km gemaakt.
Bij het stoplicht nog langs een 15 jarige op een Cervelo S2 gestaan. Doe mij zo'n fiets!
pi_100768839
Jongens, ik heb nu een frame van 57cm hoog en 57cm lang. Nu is hij qua hoogte goed (zadel steekt 16cm uit) maar qua lengte iets te lang. Nu kan ik hem misschien ruilen voor een zelfde frame van 56cm hoog en 56cm lang. Het zadel komt dan 17cm uit het frame (lijkt mij geen probleem) en de lengte is dan beter.

Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten? Mijn FM (specialist) zag geen problemen en het leek hem qua maat een goed idee als het zo omgeruild kan worden. Hij wil hem af en opbouwen voor 70 euro.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_100770675
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 12:25 schreef Patroon het volgende:
Er zit hier zo'n fietsopbouwer toch? Wie is dat ook alweer?
Doet hij dat ook voor een vergoeding?
Ik bouw wel eens een fiets op. Maar dan alleen speciale modellen voor mezelf. Geen puur racemateriaal.
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:01:03 #55
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_100771019
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 09:44 schreef ultra_ivo het volgende:


Bij standaard velgremmen past er zelfs een 28mm onderdoor. Alleen de Campagnolo Deltaremmen zijn een uitzondering. Maar als je frame erg krap gebouwd is kan het toch niet lukken. 28mm is als je remblokjes helemaal beneden in de remmen zitten. Zitten ze helemaal bovenaan (bij standaard remhoeven) kun je je beter tot 23mm beperken.
Min oude stalen Gazelle démax is zo kort gebouwd dat je met een 23 mm band van conti amper een creditcard tussen de band en de zitbuis kan steken.
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:04:16 #56
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_100771171
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 13:45 schreef Superher0 het volgende:

[..]

50km, rondjes van iets meer dan een kilometer. Gemiddelde zal zo tegen de 41km/u liggen. En dat met een bocht waar je maar met 20 doorheen kunt, drempels, fietspaden, klinkers, asfalt en dergelijke.

Volgend jaar wil ik klassiekers gaan rijden, dan praat je inderdaad over 100-120km. Moet alleen nog even kijken en wat. In Amersfoort heb je er eentje maar ik ben te jong :(
http://www.wielrenbond.nl/index.php?option=com_wrapper&Itemid=88

:P
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:06:20 #57
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_100771247
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 12:25 schreef Patroon het volgende:
Er zit hier zo'n fietsopbouwer toch? Wie is dat ook alweer?
Doet hij dat ook voor een vergoeding?
Ik bouw wel eens fietsen voor mezelf of voor vrienden/kennissen. Ik vraag er dan geen geld voor. Normaal gesproken ben ik er 4 uur mee bezig from scratch.
pi_100772113
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:06 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ik bouw wel eens fietsen voor mezelf of voor vrienden/kennissen. Ik vraag er dan geen geld voor. Normaal gesproken ben ik er 4 uur mee bezig from scratch.
Oke precies. Mijn FM doet het voor 70 euro, ook niet zo gek. Wat bedoelen ze met de trail van een fiets? Kom het tegen bij de geometrie.

En wat is het verschil tussen een balhoofd met industrie lager of kogellager?

[ Bericht 5% gewijzigd door Patroon op 15-08-2011 19:33:34 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:42:44 #59
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_100772834
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:27 schreef Patroon het volgende:


Oke precies. Mijn FM doet het voor 70 euro, ook niet zo gek. Wat bedoelen ze met de trail van een fiets? Kom het tegen bij de geometrie.

En wat is het verschil tussen een balhoofd met industrie lager of kogellager?
70 Euro is niet veel. :P Wat de trail van een fiets is weet ik niet mss iemand anders hier wel.
Misschien de loop van het frame; lui of nerveus stuurgedrag?

Industrielagers en kogellagers zijn beide hetzelfde; kogellagers. Alleen van de eerste is het lager een onderhoudsvrije cartridge die je kan vervangen. Twee industrie balhoofdlagers vervangen is meestal bijna net zo duur als een nieuw balhoofd kopen. Vaak zijn de industrielagers wel iets beter afgedicht tegen water of vuil.
pi_100773832
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:42 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

70 Euro is niet veel. :P Wat de trail van een fiets is weet ik niet mss iemand anders hier wel.
Misschien de loop van het frame; lui of nerveus stuurgedrag?

Industrielagers en kogellagers zijn beide hetzelfde; kogellagers. Alleen van de eerste is het lager een onderhoudsvrije cartridge die je kan vervangen. Twee industrie balhoofdlagers vervangen is meestal bijna net zo duur als een nieuw balhoofd kopen. Vaak zijn de industrielagers wel iets beter afgedicht tegen water of vuil.
Oke bedankt. 70 euro is dan voor af en op bouw dus dat is zeker niet gek.

Ik kwam dit tegen:
Koga Miyata team edition 2008: Tange Seiki industrial bearing - Integrated in frame
Koga Miyata team edition 2009: Ritchey Zero Logic ball bearing - Integrated in frame

Vandaar mijn vraag. Dus het balhoofd van de 2008 is beter als de 2009 of begreep ik je verkeeerd?
Maar ik kan 't mis hebben...
  maandag 15 augustus 2011 @ 20:15:42 #61
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_100774441
Mwoah, geen idee ik zou me er iig geen zorgen over maken. Mocht 't snel stuk gaan heb je voor 4 tientjes een Cane Creek of een FSA.
pi_100774642
quote:
7s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:15 schreef kaasplankje het volgende:
Mwoah, geen idee ik zou me er iig geen zorgen over maken. Mocht 't snel stuk gaan heb je voor 4 tientjes een Cane Creek of een FSA.
Oke een balhoofd is dus los vervangbaar en niet gebonden aan een frame?

Nog even een vraag. De 2008 heeft een balhoofd van 15cm en de 2009 15,5cm. Klopt het dat wedstrijd wielrenners die diep willen zitten een frame kiezen met een kleiner balhoofd? Ik heb nu dus die met 15cm en daar nog 2cm aan spacers boven. Klopt het dat je dan bij de 15,5 gewoon 1,5cm aan spacers doet en je dus even diep kan zitten?

Als ik dan bij de 56cm frame het zadel een cm hoger boven het frame komt moet er dan ook weer 1cm aan spacer bij om dezelfde drop te houden die ik nu heb?
Maar ik kan 't mis hebben...
  maandag 15 augustus 2011 @ 20:51:52 #63
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_100776333
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:19 schreef Patroon het volgende:

[..]

Oke een balhoofd is dus los vervangbaar en niet gebonden aan een frame?

Nog even een vraag. De 2008 heeft een balhoofd van 15cm en de 2009 15,5cm. Klopt het dat wedstrijd wielrenners die diep willen zitten een frame kiezen met een kleiner balhoofd? Ik heb nu dus die met 15cm en daar nog 2cm aan spacers boven. Klopt het dat je dan bij de 15,5 gewoon 1,5cm aan spacers doet en je dus even diep kan zitten?

Als ik dan bij de 56cm frame het zadel een cm hoger boven het frame komt moet er dan ook weer 1cm aan spacer bij om dezelfde drop te houden die ik nu heb?
:Y Voor de zekerheid kan je het even nameten, en een extra spacer erop laten zetten voor je de vork afzaagt. dan kan je nog een cm hoger mocht 't tegenvallen.
pi_100777375
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:51 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

:Y Voor de zekerheid kan je het even nameten, en een extra spacer erop laten zetten voor je de vork afzaagt. dan kan je nog een cm hoger mocht 't tegenvallen.
Ja precies, Ik heb nu ook 2 spacers boven mijn stuurpen zitten omdat ik nog niet zeker ben over mijn houding en zo nog kan veranderen. Verkoopt ook makkelijker trouwens :)

De fiets waarmee ik hem wil ruilen zitten ook spacers onder en boven de stuurpen dus genoeg marge :)
Maar ik kan 't mis hebben...
  maandag 15 augustus 2011 @ 21:56:21 #65
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_100780232
Uiteindelijk wel afzagen hé? :{w Niet soignee spacers op je stuurpen.
pi_100780330
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 21:56 schreef kaasplankje het volgende:
Uiteindelijk wel afzagen hé? :{w Niet soignee spacers op je stuurpen.
Zolang ik nog zoekende ben gaan ze er niet af :p
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_100780419
Mooi wielrennerskapseltje geregeld. Eigenlijk een foutje van de kapster, maar komt wel goed :)
pi_100780575
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 21:59 schreef Freddeh het volgende:
Mooi wielrennerskapseltje geregeld. Eigenlijk een foutje van de kapster, maar komt wel goed :)
Pantani / Ludo - kapsel? :P
pi_100781334
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:42 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

70 Euro is niet veel. :P Wat de trail van een fiets is weet ik niet mss iemand anders hier wel.
Misschien de loop van het frame; lui of nerveus stuurgedrag?
warm. De trail is wat in goed Nederlands de naloop heet. Je laat een loodlijn vallen vanuit je voorwielas. Dan kijk je waar je voorband de grond raakt. De afstand daartussen is de naloop. Hoe meer, hoe luier een frame. Te weinig en je kunt 'm niet rechthouden.

quote:
Industrielagers en kogellagers zijn beide hetzelfde; kogellagers. Alleen van de eerste is het lager een onderhoudsvrije cartridge die je kan vervangen. Twee industrie balhoofdlagers vervangen is meestal bijna net zo duur als een nieuw balhoofd kopen. Vaak zijn de industrielagers wel iets beter afgedicht tegen water of vuil.
Industrielagers worden steeds meer in fietsen gebruikt. Ik vindt ze wel prettig, heb je weinig onderhoud aan. En op sommige plekken makkelijker te vervangen dan klassieke conuslagers. Maar voor het balhoofd kies ik weer voor naaldlagers. Die gaan veel langer mee.
pi_100781368
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 22:01 schreef cafca het volgende:

[..]

Pantani / Ludo - kapsel? :P
Heb dat nog nét weten te voorkomen gelukkig ;)

Meer dan 1 á 2 mm zal het niet meer zijn.
pi_100781720
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:06 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ik bouw wel eens fietsen voor mezelf of voor vrienden/kennissen. Ik vraag er dan geen geld voor. Normaal gesproken ben ik er 4 uur mee bezig from scratch.
Ik ook. Best leuk om te doen! Ben nu met m'n crosser bezig. Daar zat een superlelijke stuurpen en stuur op. En de zadelpen en zadel mochten ook wel vervangen worden. Ohja, er zaten ook baggerwielen in en de lak was ontzettend lelijk en er zit een deuk in het frame.

Kortom, heb 'm maar ff uitelkaar gehaald. Gat dichtgeplamuurd en ben 'm nu aan het overspuiten. Daarna monteer ik 'm af met wielen die ik nog heb liggen (Open Pro-105) en Pro PLT en Vibe onderdelen. Foto's volgen ;)
pi_100781770
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 22:15 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

warm. De trail is wat in goed Nederlands de naloop heet. Je laat een loodlijn vallen vanuit je voorwielas. Dan kijk je waar je voorband de grond raakt. De afstand daartussen is de naloop. Hoe meer, hoe luier een frame. Te weinig en je kunt 'm niet rechthouden.

[]

Industrielagers worden steeds meer in fietsen gebruikt. Ik vindt ze wel prettig, heb je weinig onderhoud aan. En op sommige plekken makkelijker te vervangen dan klassieke conuslagers. Maar voor het balhoofd kies ik weer voor naaldlagers. Die gaan veel langer mee.
Dat van die trail meten begrijp ik niet helemaal.

Is een balhoofd met kogellagers later te vervangen voor industrielagers?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_100781913
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2011 22:23 schreef Patroon het volgende:

[..]

Dat van die trail meten begrijp ik niet helemaal.

Is een balhoofd met kogellagers later te vervangen voor industrielagers?


Een geintegreerd balhoofd is niet te vervangen. Een klassieke balhoofd dat gewoon in het frame geperst zit is te vervangen door een balhoofd met dezelfde of een kleinere hoogte (bij ahead mag 't zelfs hoger zijn, haal je er gewoon een spacer tussenuit).
pi_100782497
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 22:25 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Een geintegreerd balhoofd is niet te vervangen. Een klassieke balhoofd dat gewoon in het frame geperst zit is te vervangen door een balhoofd met dezelfde of een kleinere hoogte (bij ahead mag 't zelfs hoger zijn, haal je er gewoon een spacer tussenuit).
Bedankt. Maar als ik een loodlijntje vanaf de as van het voorwiel naar beneden hang dan komt die op precies dezelfde plek op de grond dan waar mijn voorhand de grond raakt.

Wat is het voordeel van het laatste (ahead)? Wat heeft jouw voorkeur? Klassiek of geïntegreerd?

Er staat bij allebei "integrated in frame" gaat het dus bij allebei om een geïntegreerd balhoofd met de ene kogel en de ander industrielagers?
Ze staan hier boven genoemd. Kan je kogellagers vervangen voor industrielagers als allebei geïntegreerd balhoofd is?

[ Bericht 5% gewijzigd door Patroon op 15-08-2011 22:39:42 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_100785514
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 13:33 schreef Superher0 het volgende:

[..]

Sportklasse, om 1245 mag ik al loos gaan. Verleden jaar 21ste, dit jaar moet het beter.

[..]

Ah ok. Ik start om 14.30 uur bij de amateurs.
pi_100785675
Vandaag trouwens meegedaan aan een koers met de elite/belofte en ik heb 'm netjes uitgereden in het peloton. 100 km in totaal.
pi_100786123
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2011 22:33 schreef Patroon het volgende:

[..]

Bedankt. Maar als ik een loodlijntje vanaf de as van het voorwiel naar beneden hang dan komt die op precies dezelfde plek op de grond dan waar mijn voorhand de grond raakt.

Wat is het voordeel van het laatste (ahead)? Wat heeft jouw voorkeur? Klassiek of geïntegreerd?

Er staat bij allebei "integrated in frame" gaat het dus bij allebei om een geïntegreerd balhoofd met de ene kogel en de ander industrielagers?
Ze staan hier boven genoemd. Kan je kogellagers vervangen voor industrielagers als allebei geïntegreerd balhoofd is?
Klopt, ik heb me wat rottig uitgedrukt. Je moet een lijn trekken door het hart van je balhoofdbuis en tot waar die de grond raakt. Het plaatje boven maakt 't wat duidelijker.
Als het allebei geïntegreerd is durf ik 't niet te zeggen. Met dat nieuwerwetse spul heb ik minder ervaring.
Ahead is handig als je met weinig gereedschap op stap bent. Met een standaard inbussleutel kun je die nastellen en demonteren. Snel de hoogte verstellen is dan weer makkelijker met een klassieke stuurpen. Klassiek ziet bij mijn fietsen beter uit en vindt ik toch wat prettiger rijden (maar dat zal vooral tussen de oren zitten). Bij mij is dus mijn vakantiefiets voorzien van een ahead systeem en de andere fietsen klassiek.
pi_100786302
quote:
7s.gif Op maandag 15 augustus 2011 23:22 schreef Marurk het volgende:
Vandaag trouwens meegedaan aan een koers met de elite/belofte en ik heb 'm netjes uitgereden in het peloton. 100 km in totaal.
Netjes! Ik rij Veenendaal trouwens niet :(

Ik kwam er achter dat ik vrijdag moest werken :P En ik rij zondag al in Vledder.
pi_100787038
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:41 schreef Patroon het volgende:
Zoals ik al aangaf is waarschijnlijk mijn 57 frame te lang. Ik moet mijn zadel nog meer naar voren doen de juiste afstand tussen mijn zadel en stuur te krijgen. Echter moet ik het zadel niet zo ver naar voren doen dat mijn knie over de bracket komt. Dus je begrijpt wel dat het moeilijk is om allebij perfect af te stellen.

Nu heb ik iemand getroffen die een zelfde fiets heeft maar dan 56. Hij heeft een 57 nodig. Nu gaan we misschien het frame ruilen. Erg toevallig allemaal :)
Wat is precies het probleem dat tot deze hele exercitie heeft geleid? Op de foto afgaand zou ik je frame niet te lang noemen.
pi_100790411
Fiets nu in de trainingen eigenlijk vrij gemakkelijk B-amateurs eraf. Misschien ga ik er toch eens over na denken om voor volgend seizoen een licentie te halen.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
pi_100795517
Gewoon proberen Pritt. Als het goed gaat waarom niet?
Haters gonna hate.
pi_100795593
Als ik het allemaal zo lees begint het wel te kriebelen om er 1 aan te schaffen :)
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 08:38:38 #83
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_100795784
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 00:56 schreef Pritt het volgende:
Fiets nu in de trainingen eigenlijk vrij gemakkelijk B-amateurs eraf. Misschien ga ik er toch eens over na denken om voor volgend seizoen een licentie te halen.
Ik rijd tijdens de trainingen altijd voorin, ben gangmaker van het peloton zeg maar. Maar tijdens wedstrijden kom ik telkens wat te kort om er net bij te zitten. Is ook ervaring, en dat begint te komen. Hopelijk vrijdag top 10, daar ga ik voor en wat premies.
Superhero to the rescue!
pi_100796053
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 23:44 schreef eentwee het volgende:

[..]

Wat is precies het probleem dat tot deze hele exercitie heeft geleid? Op de foto afgaand zou ik je frame niet te lang noemen.
Ik zit in principe goed op de fiets maar nog beter zou zijn als het frame iets korter is. Ik heb geen last van de rug enzo maar krijg wel na 30 km last van een zeurende linker schouder wat uitstraalt naar de boven arm. Even de hand van het stuur en het zakt weer af (en komt later terug).

Het zadel staat nu maximaal naar voren en de stuurpen zou van een 100mm misschien naar 90mm moeten. Ik kan dus goed op deze fiets zitten alleen zou een 56 nog beter zijn. Nu ik dus misschien mijn 2008 frame kan ruilen voor een 2009 lijkt me dat wel aantrekkelijk. Ik zou hem dan een 100mm stuurpen kunnen blijven gebruiken en het zadel meer midden in de rail ipv helemaal naar voren. De afstelling verhoudingen blijven dus gelijk maar een 100mm stuurpen lijkt mij iets fijner sturen dan een 90mm en het zadel zit meer in het midden van de rails.

[ Bericht 0% gewijzigd door Patroon op 16-08-2011 09:41:42 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 09:42:21 #85
545 dop
:copyright: dop
pi_100796686
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:18 schreef FastFox91 het volgende:
Iemand ervaring met zo'n kettingreiniger? Is het een aanrader?
geen ervaring maar wel een mening.

in mijn geval , en ik denk ook bij het overgrote deel van de fietsers is mijn ketting eerder opgerekt als dat hij heel erg vuil is , het loont volgens mij dan ook om de ketting tijdig te vervangen , als dat je hem een grote schoonmaak beurt geef en vervolgens nog verder oprekt, en zover hebt dat je ook extra slijtage hebt op je tandwielen.

wat je aan een kant dan uitspaart aan een nieuwe ketting geef je dubbel en dwars uit aan niewe kettingbladen en tandwielen
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_100796709
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 09:42 schreef dop het volgende:

[..]

geen ervaring maar wel een mening.

in mijn geval , en ik denk ook bij het overgrote deel van de fietsers is mijn ketting eerder opgerekt als dat hij heel erg vuil is , het loont volgens mij dan ook om de ketting tijdig te vervangen , als dat je hem een grote schoonmaak beurt geef en vervolgens nog verder oprekt, en zover hebt dat je ook extra slijtage hebt op je tandwielen.

wat je aan een kant dan uitspaart aan een nieuwe ketting geef je dubbel en dwars uit aan niewe kettingbladen en tandwielen
Maar waar haal jij dan het vuil wat tussen de ketting zit mee weg? Ik kan namelijk met een doek wel de buitenkant van de ketting schoonmaken maar tussen de schakeltjes kom ik moeilijk bij.
Maar ik kan 't mis hebben...
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 09:52:12 #87
545 dop
:copyright: dop
pi_100796853
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:42 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

70 Euro is niet veel. :P Wat de trail van een fiets is weet ik niet mss iemand anders hier wel.
Misschien de loop van het frame; lui of nerveus stuurgedrag?

Industrielagers en kogellagers zijn beide hetzelfde; kogellagers. Alleen van de eerste is het lager een onderhoudsvrije cartridge die je kan vervangen. Twee industrie balhoofdlagers vervangen is meestal bijna net zo duur als een nieuw balhoofd kopen. Vaak zijn de industrielagers wel iets beter afgedicht tegen water of vuil.
nederlandse woord voor trail is voorloop of naloop.
als je een hartlijn door je balhoofd naar beneden denkt komt de net voor je wielnaaf uit , daar door zal je stuur recht blijft als je met losse handen fiets.

zonder trail zou het stuur gedrag heel zoekerig worden en met teveel zou je stuur trekken in de bocht bij hogere snelheden

http://www.velofilie.nl/besturing.htm

[ Bericht 0% gewijzigd door dop op 16-08-2011 10:04:00 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 10:01:02 #88
545 dop
:copyright: dop
pi_100797035
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 09:43 schreef Patroon het volgende:

[..]

Maar waar haal jij dan het vuil wat tussen de ketting zit mee weg? Ik kan namelijk met een doek wel de buitenkant van de ketting schoonmaken maar tussen de schakeltjes kom ik moeilijk bij.
ruim smeren met teflonspray en dan met een droge doek, als het heel gortig is dan met een luchtspitje het vuil er tussen uit spuiten , maar dat doe ik zelden
oude tandeborstel kan ook als je geen lucht hebt,

[ Bericht 58% gewijzigd door dop op 16-08-2011 10:06:32 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_100797177
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 09:52 schreef dop het volgende:

[..]

nederlandse woord voor trail is voorloop of naloop.
als je een hartlijn door je balhoofd naar beneden denkt komt de net voor je wielnaaf uit , daar door zal je stuur recht blijft als je met losse handen fiets.

zonder trail zou het stuur gedrag heel zoekerig worden en met teveel zou je stuur trekken in de bocht bij hogere snelheden

http://www.velofilie.nl/besturing.htm
Bedankt voor de link. Wat zegt jou een trail van 57 en 58?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_100797221
Interessant stuk van TU delft over de stabiliteit van een fiets:

http://www.tudelft.nl/liv(...)ce54846a1091&lang=nl

Trail of naloop bleek maar in beperkte mate invloed te hebben op de stabiliteit.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 10:10:39 #91
545 dop
:copyright: dop
pi_100797255
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 10:07 schreef Patroon het volgende:

[..]

Bedankt voor de link. Wat zegt jou een trail van 57 en 58?
weinig , ik weet niet precies welke afstanden bij welke maat fiets horen , als ik een fiets koop kijk ik er ook nooit naar , stuurgedrag voel je uiteindelijk veel beter als je een rondje rijd.
heb je die mogelijkheid niet, dan kun je natuurlijk wel vergelijken met een fiets die je wel kent/heb bereden
als jou getallen in mm meter zijn dan zit dat wel in de buurt van wat volgens mij normaal is
gewone fiets 5 cm race fiets 6 cm

google even op "naloop racefiets" en je zult veel meningen en ideeen er over lezen

uiteindelijk is het ook gewenning natuurlijk , iedereen kent wel het gevoel dat je oude fiets vertrouwd is , en dat een nieuwe fiets wel lekker rijd maar in het begin toch anders voelt op het scherpst van de snede, pas na een poosje word dat vertrouwd

ik rij atb, ligfiets en racefiets , en moet als ik een poos op bijvoorbeeld de atb heb gereden (winter) en weer over ga naar racefiets (zomer) een weekje wennen.

[ Bericht 4% gewijzigd door dop op 16-08-2011 10:24:52 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_100797566
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 10:10 schreef dop het volgende:

[..]

weinig , ik weet niet precies welke afstanden bij welke maat fiets horen , als ik een fiets koop kijk ik er ook nooit naar , stuurgedrag voel je uiteindelijk veel beter als je een rondje rijd.
heb je die mogelijkheid niet, dan kun je natuurlijk wel vergelijken met een fiets die je wel kent/heb bereden
als jou getallen in mm meter zijn dan zit dat wel in de buurt van wat volgens mij normaal is
gewone fiets 5 cm race fiets 6 cm

google even op "naloop racefiets" en je zult veel meningen en ideeen er over lezen

uiteindelijk is het ook gewenning natuurlijk , iedereen kent wel het gevoel dat je oude fiets vertrouwd is , en dat een nieuwe fiets wel lekker rijd maar in het begin toch anders voelt op het scherpst van de snede, pas na een poosje word dat vertrouwd

ik rij atb, ligfiets en racefiets , en moet als ik een ppos op bijvoorbeeld de atb heb gereden (winter) en weer over ga naar racefiets (zomer) een weekje wennen.
Ja precies, elke fiets voelt anders. Heeft dus met die naloop te maken die het stuurgedrag bepaalt. Interessant om te weten.
Maar ik kan 't mis hebben...
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 10:27:55 #93
545 dop
:copyright: dop
pi_100797669
naloop is 1 factor ander stuur ander balhoofd , ander zadel positie eigenlijk alles wat je veranderd heeft invloed , het een meer het ander minder
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_100797790
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 09:43 schreef Patroon het volgende:

[..]

Maar waar haal jij dan het vuil wat tussen de ketting zit mee weg? Ik kan namelijk met een doek wel de buitenkant van de ketting schoonmaken maar tussen de schakeltjes kom ik moeilijk bij.
Noem me gek, maar ik knip altijd een lap in tientallen dunne stukjes die ik dan gebruik om tussen de schakeltjes te poetsen. Kost je misschien 15 minuten, maar dan heb je ook wat :)
pi_100797928
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 10:32 schreef Drassss het volgende:

[..]

Noem me gek, maar ik knip altijd een lap in tientallen dunne stukjes die ik dan gebruik om tussen de schakeltjes te poetsen. Kost je misschien 15 minuten, maar dan heb je ook wat :)
Da's helemaal niet zo gek hoor. Alleen elke keer dat dunne lapje tussen de schakel peuteren kost je veel tijd. Nog sneller: lapje aan een een oude spaak prikken, en daarmee "flossen"
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_100797968
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 10:37 schreef Gripper het volgende:

[..]

Da's helemaal niet zo gek hoor. Alleen elke keer dat dunne lapje tussen de schakel peuteren kost je veel tijd. Nog sneller: lapje aan een een oude spaak prikken, en daarmee "flossen"
Dat is een goed advies!
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 10:32 schreef Drassss het volgende:

[..]

Noem me gek, maar ik knip altijd een lap in tientallen dunne stukjes die ik dan gebruik om tussen de schakeltjes te poetsen. Kost je misschien 15 minuten, maar dan heb je ook wat :)
En deze ook!
Maar ik kan 't mis hebben...
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 10:43:53 #97
545 dop
:copyright: dop
pi_100798114
wattestaafjes passen ook tussen de ketting,
maar gebruik het juiste smeer middel en niet zomaar de eerste de beste bus vettigheid die je kunt vinden , dat scheelt veel vuil dat je mee neemt en aankoekt

ik zweer bij teflon spray, en niets anders.
smeer middelen door elkaar mengen is vaak een ramp voor je ketting
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_100798391
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 10:43 schreef dop het volgende:
wattestaafjes passen ook tussen de ketting,
maar gebruik het juiste smeer middel en niet zomaar de eerste de beste bus vettigheid die je kunt vinden , dat scheelt veel vuil dat je mee neemt en aankoekt

ik zweer bij teflon spray, en niets anders.
smeer middelen door elkaar mengen is vaak een ramp voor je ketting
Ik gebruik een olie op siliconen basis wat water afstotend is maar volgens mij blijft het vuil er aan plakken.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_100798484
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 10:53 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik gebruik een olie op siliconen basis wat water afstotend is maar volgens mij blijft het vuil er aan plakken.
Tja ik gebruik eerst een ontvetter en daarna kettingolie. Allemaal niet teveel, maar met beleid erop mikken. Echt veel vuil trekt het niet aan, want ik was afgelopen zondag in het regenachtige limburg en de ketting ziet er nog puike uit!
pi_100798498
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 10:43 schreef dop het volgende:
wattestaafjes passen ook tussen de ketting,
maar gebruik het juiste smeer middel en niet zomaar de eerste de beste bus vettigheid die je kunt vinden , dat scheelt veel vuil dat je mee neemt en aankoekt

ik zweer bij teflon spray, en niets anders.
smeer middelen door elkaar mengen is vaak een ramp voor je ketting
Zoals ik merk heb jij wel aardig kijk op de afstelling van een fiets. Wat is jouw mening over een afstelling met een 90mm stuurpen? Zal ik qua stuurgedrag een verschil merken tov een 100mm die ik nu heb?
Maar ik kan 't mis hebben...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')