Dat dus.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:02 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Een belangrijk punt om wellicht aan te denken is veiligheid. Dat is bij een eend namelijk nihil.
Toch iets om rekening mee te houden als je er dagelijks de weg mee opgaat.
Ik ben ook een liefhebber, en ik hoor / lees genoeg verhalen van liefhebbers die hun klassiekers dagelijks gebruiken voor het woon / werk verkeer.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:08 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Plus dat het mij als liefhebber zijnde niet wenselijk lijkt om in de winter te rijden met een oldtimer. Dan roesten ze binnen no-time.
Ik heb een eigen kleine oprit, maar de eend zou dus niet overdekt komen te staan. Evt wel bereid om 'm af te dekken met een hoes ofzo, of desnoods een overkapping te maken.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:10 schreef Reneuh het volgende:
Wat de beide opa's zeggen. Staat de auto altijd voor de deur, of heb je een garage waar je hem in de winter een beetje kunt onderhouden?
Gelukkig begeef ik me vrijwel nooit in de randstad (Rotterdam kom ik wel geregeld, maar met name in het weekend), en begeef ik me meestal buiten de standaard spits-uren.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:12 schreef Jumparound het volgende:
dagelijks gebruik? Met woon werkverkeer? ik zou het er niet op wagen... vooral als het weer omslaat (en de meeste ongelukken gebeuren) zal je er achterkomen dat je zelf een onderdeel van de kreukelzone bent...
(imho dan, er is een reden dat je maar weinig old timers in het forenzen verkeer ziet,,,(
Zijn ze zo ontzettend roestgevoelig? En als je er eendje koopt met een gegalvaniseerd chassis bijvoorbeeld?quote:Op maandag 6 juni 2011 14:14 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Als je kan overdekken, echt geen hoes gaan kopen.
En verder: met veel onderhoud zal het wellicht lukken maar ik zou het zelf nooit doen. Die van mij komt de oprit niet eens af bij regen.
Ik heb geen specifieke kennis van dat model maar gezien de dikte van het plaatwerk en verhalen die ik hoor (ook hier op FOK!) zou ik het niet doen. Ook niet als liefhebber zijnde. Maar een 2CV naast je 'gewone' daily is toch niet zo erg? Een oldtimer is goedkoop om ernaast te houden hoor.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:20 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zijn ze zo ontzettend roestgevoelig? En als je er eendje koopt met een gegalvaniseerd chassis bijvoorbeeld?
Uiteraard, maar dat is minder kostbaar om te vervangen of te bewerken volgens mij. Maar misschien heb ik daar totaal geen inzicht in.quote:
Nee de maandelijkse kosten zijn absoluut het probleem niet inderdaad, ook niet de kosten om 'm dan eventueel in de wintermaanden te stallen. Maar wel de relatief hoge aanschafprijs voor een goede. Voor een goede eend betaal je nu toch al gauw tussen de ¤ 4.000 en ¤ 6.000,-. Ik heb wel wat geld achter de hand, maar ben niet bereid er al m'n geld in te stoppen. Bij de verkoop van m'n huidige dagelijkse vervoermiddel zou ik dat geld in de eend kunnen stoppen en de rest achter de hand houden voor onderhoud etc etc.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:22 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Ik heb geen specifieke kennis van dat model maar gezien de dikte van het plaatwerk en verhalen die ik hoor (ook hier op FOK!) zou ik het niet doen. Ook niet als liefhebber zijnde. Maar een 2CV naast je 'gewone' daily is toch niet zo erg? Een oldtimer is goedkoop om ernaast te houden hoor.
Tja mensen met oldtimers als daily zijn er altijd maar ik beredeneer het vanuit de positie als liefhebber en dan is het puur zonde om er zo mee te gaan rijden omdat zeker in de winter de staat snel achteruit holt. Als ik jou was zou ik gewoon doorsparen en de 2CV kopen als tweede auto. Als het weer ofzo dan niet goed is kun je altijd nog je gewone daily nemen.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:27 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nee de maandelijkse kosten zijn absoluut het probleem niet inderdaad, ook niet de kosten om 'm dan eventueel in de wintermaanden te stallen. Maar wel de relatief hoge aanschafprijs voor een goede. Voor een goede eend betaal je nu toch al gauw tussen de ¤ 4.000 en ¤ 6.000,-. Ik heb wel wat geld achter de hand, maar ben niet bereid er al m'n geld in te stoppen. Bij de verkoop van m'n huidige dagelijkse vervoermiddel zou ik dat geld in de eend kunnen stoppen en de rest achter de hand houden voor onderhoud etc etc.
Maar inderdaad zit je dan wel met de veiligheid en de roestgevoeligheid. Al zie ik hier in de regio wel al jaren enkele mensen in hun eend rijden, door weer en wind.
ga je zelf heel netjes van rijden hoor kan ik je zeggen.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:02 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Een belangrijk punt om wellicht aan te denken is veiligheid. Dat is bij een eend namelijk nihil.
Toch iets om rekening mee te houden als je er dagelijks de weg mee opgaat.
en een motorrijder dan?quote:Op maandag 6 juni 2011 14:12 schreef Jumparound het volgende:
dagelijks gebruik? Met woon werkverkeer? ik zou het er niet op wagen... vooral als het weer omslaat (en de meeste ongelukken gebeuren) zal je er achterkomen dat je zelf een onderdeel van de kreukelzone bent...
(imho dan, er is een reden dat je maar weinig old timers in het forenzen verkeer ziet,,,(
een motorrijder is ook kwetsbaar, vooral met de rijstijl die sommige van die gasten er op na houden (kunnen japanse piloten nog een puntje aan zuigen)quote:Op maandag 6 juni 2011 15:33 schreef T42 het volgende:
[..]
en een motorrijder dan?
weinig oldtimers in verkeer? kijk je wel om je heen? ik kan de weg naar huis (15km) meer dan 20 oldtimers tellen...
owjah T42 heeft nog nooit iets anders dan oudjes gereden (begonne met daily kever)
Met die van mij haalde ik niet beter dan 1:10quote:Op maandag 6 juni 2011 15:30 schreef T42 het volgende:
[..]
ga je zelf heel netjes van rijden hoor kan ik je zeggen.
1:20 is nu wel leuk met een eend
je kunt er natuurlijk ook moderne bandjes op gooien hé die oude bandjes zijn alleen voor de puristen. ze driften wel lekkerquote:Op maandag 6 juni 2011 15:59 schreef Jumparound het volgende:
[..]
een motorrijder is ook kwetsbaar, vooral met de rijstijl die sommige van die gasten er op na houden (kunnen japanse piloten nog een puntje aan zuigen)
Ik zie er niet veel, maar ze zullen er ongetwijfeld zijn
Als ik weer eens zo een eend, mini, fiat500 of snoek zie op van die wiebelbandjes.... Brr!
weet niet wat je er mee hebt gedaan maar die ik heb gehad deed makelijk 1:18/1:20quote:Op maandag 6 juni 2011 16:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Met die van mij haalde ik niet beter dan 1:10
Een eend weegt niets en heeft nauwelijks verstevigingen. Ff wachten tot iemand hier een leuke youtuber voor vindtquote:Op maandag 6 juni 2011 18:36 schreef Hyperdude het volgende:
Zijn niet alle oude auto's rijdende kreukelzone's?
Mij zou vnl. storen dat die dingen niet vooruit te branden zijn. Maar dat hoeft geen probleem te zijn als je nauwelijks op de snelweg komt.
eend niet snelquote:Op maandag 6 juni 2011 18:14 schreef ononono het volgende:
Oldtimer als dagelijks vervoer??
Geen probleem
Ik heb nog nooit een jongere auto bezeten dan het bouwjaar 1973!
Mini (1973 jaren plezier van gehad)
MG midget (1966 mijn huidige daily)
MG BGT (1974 De daily van mijn vriendin)
Winter door rijden?
Geen probleem
Goed laten tectyleren en als er pekel ligt elke week de hoge druk spuit er onder door (is soms wat koud maar ja)
Zorg voor goede banden (geen winter banden dat is bla maar goede zachte zomer banden als een vredestein sprint oid) heb afgelopen winter meerdere moderne auto's met de GT uit de sneeuw getrokken.
Een eend/2CV ?
Van z'n levens dagen niet!!!!!!
Een eend was toen hij nieuw was al niet snel en is nu echt een slak op de weg.
Dat lijkt even leuk relaxt cruisen maar gaat je echt opbreken.
Mijn 998CC mini was eigenlijk al te langzaam om lekker in het dagelijkse verkeer te rijden.
Ik wil dat een daily minimaal over de 160 kan dan heb je wat pit om lekker een keer in te halen en kan je lekker 130 met het verkeer mee rijden.
Denk er ook aan dat een klein blok wat je moet aftrappen om mee te komen veel meer benzine verbruikt dan een stevig blok wat je een beetje relaxt kan laten werken.
Ook gaat dat kleine blokje veel sneller kapot omdat het nooit rust heeft maar altijd aan de top van zijn kunnen zit.
Wat veiligheid betreft....
Erg defensief rijden en tja je loopt wat meer risico.
Als je je dat bewust bent en daar naar rijd is de helft van dat risico al weg.
eend haald ook wel 110/120 hoor en als je kan schakelen trekt een eend echt wel op. stoplicht race ging bestquote:Op maandag 6 juni 2011 18:36 schreef Hyperdude het volgende:
Zijn niet alle oude auto's rijdende kreukelzone's?
Mij zou vnl. storen dat die dingen niet vooruit te branden zijn. Maar dat hoeft geen probleem te zijn als je nauwelijks op de snelweg komt.
moderne auto's zijn voor mietjesquote:Op maandag 6 juni 2011 18:43 schreef 16meter het volgende:
Krijg je echt spijt van. Je hebt een heel geromantiseerd beeld van lekker rondtuffen in zo'n eend, maar binnen een maand zul je je moderne auto gaan missen. Vooral met slecht weer en op de snelweg is zo'n bakkie een drama. Het gebrek aan comfort, de slechte wegligging en het gebrek aan vermogen heb ik het dan nog niet over gehad.En een ongeluk wil je er al helemaal niet mee krijgen.
Als kever rijder mag je het van mij best opnemen voor die franse gebakjes, maar word je nog wel terug gelaten in je "duitse" vrienden groepjequote:Op maandag 6 juni 2011 19:08 schreef T42 het volgende:
[..]
eend niet snelik heb nog nooit zo'n plezier gehad om door bochten te crossen
dan met een eend.
la
[..]
eend haald ook wel 110/120 hoor en als je kan schakelen trekt een eend echt wel op. stoplicht race ging best
heb wel slomere auto gereden met meer motor. (ala citroen HY 2,0 die maar 70kmh top had en een vw t3 1.6 diesel met top op gps 105kmh na 30 minuten) en ik kwam op de snelweg gewoon overal
ergste was het sturen in de HY
dat doe je met spanbanden.
toch wel erg hé dat ik het op neem voor de eend als kever rijder
ik heb ruim3 jaar met een top van 100 op en neer gereden van eindhoven tot breda. meestal gaat het toch niet harderquote:Op maandag 6 juni 2011 20:21 schreef ononono het volgende:
[..]
Als kever rijder mag je het van mij best opnemen voor die franse gebakjes, maar word je nog wel terug gelaten in je "duitse" vrienden groepje![]()
110/120/130 is echt bagger als top
Als je weer eens een vracht wagen in wil halen op een snelweg of een trekker op een provinciale weg zit je echt te trappen en is het nog spannend.
En snel de bochten door in een eend?!
tja het is maar wat je snel vind....
Ik rij regelmatig in voor oorlogse auto's en dat is super!
Hard gaat het niet maar het voelt als 200+ in een moderne auto en defactor is onmeetbaar
Maar dan rij je als je er zin in hebt en zonder verplichtingen.
Natuurlijk kom je overal met 80 maar ik wil graag ergens komen voor mijn pensioen
je kan er een andere bak in gooienquote:Op maandag 6 juni 2011 20:39 schreef junkiexp het volgende:
Hoeveel toeren rijdt zo'n ding met 120 in het uur ?
Hoop herrie ?
Is wel leuk, maar als je dagelijks veel snelweg doet is het wel vervelend denk ik.
Zoals ik al zei, dat gaat primaquote:Op maandag 6 juni 2011 21:21 schreef Tomatenboer het volgende:
De snelheid, of beter het gebrek daaraan, dat deert mij geenzins. Als ik op zoek was naar vermogen en comfort dan ging mijn interesse wel uit naar een oude Mercedes ofzo.
Maar de charme maakt veel goed, en het lijkt me tevens prettig onthaasten.
Pech? Wat wil je voor pech hebben? Er zit amper iets in, niks wat boeiend is. Zolang de motor loopt kom je thuis. Reserveband moet je sowieso hebben ongeacht de auto die je rijdt. Als je accu leeg is slinger je hem aan, of je duwt even in je eentje.quote:Waarmee ik niet wil zeggen dat de overstap naar een klassieker voor dagelijks gebruik niet kan gaan tegenvallen. Maar dat zou dan meer te maken kunnen hebben met het behelpen bij extreme weersomstandigheden of bij pech.
Ook dat valt wel mee. De Eend is absoluut niet onveilig. Natuurlijk als er iemand met 120 naar binnen komt is het niet tof, maar dat is bij menig auto. Kreukelzones heb je voor en achter prima, alleen bij zij impact is het niet zo tof.quote:Ook ben ik me bewust van de beperkte kreukelzone, dat is voor mij niet zo'n issue, in de zin van dat ik me daar niet door wil laten weerhouden.
Op beide is het antwoord: ja. Hij is bruikbaar. En ja hij roest. Heel erg. Je chassis, je koets en je plaatwerk. Echter dat is wel op te lossen. Alles is vervangbaar. Of te repareren. Goed tectyl of anti-roest en goede lak en het is opgelost. Als je het bijhoudt is er niks aan de hand. Je kan ook kiezen voor een bak roest en daar gewoon een jaar of 2 jaar in rijden. Dan ben je voor 1000 euro wel klaar bij de aanschaf.quote:De enige punten waar ik dus over twijfel zijn; de dagelijkse bruikbaarheid, en de roestgevoeligheid.
Pek en veren!quote:Op maandag 6 juni 2011 22:31 schreef junkiexp het volgende:
Ook wel tof om gewoon het plaatwerk aan de buitenkant in de tectyl te zetten
Hij roest niet en de fietser die je aanrijdt blijven gegarandeerd plakken
Alsof stoelverwarming alleen in moderne auto's geleverd wordtquote:Op maandag 6 juni 2011 19:11 schreef T42 het volgende:
moderne auto's zijn voor mietjesdie warm achter het stuur moetten zitten met stoelverwarming op 20
Doe dan schoolbordverf, dan kan degene die je voor zijn donder rijdt nog een boodschap achter latenquote:Op maandag 6 juni 2011 22:31 schreef junkiexp het volgende:
Ook wel tof om gewoon het plaatwerk aan de buitenkant in de tectyl te zetten
Hij roest niet en de fietser die je aanrijdt blijven gegarandeerd plakken
Ik woon niet ver van mijn werk. De afstand is slechts 15 km enkele reis. Wel neem ik graag toeristische routes (zelfs naar en van m'n werkquote:Op maandag 6 juni 2011 23:31 schreef 2cv het volgende:
Zo te horen weet TS wel aardig de voor- en nadelen. Er is 1 ding wat ik mis: hoe lang is een enkele rit woon-werk verkeer ? Want een Eend heeft een luchtgekoelde motor en die dingen komen maar langzaam op bedrijfstemperatuur. Korte ritjes zijn dus niet gezond voor de motor.
Die opmerkingen over die kreukelzone kloppen overigens niet helemaal. Een Eend is vrij 'slap' maar ook erg licht. Als de Eend bij een gelijk gewicht steviger is, dan kreukelt er bij een ongeval niets meer en worden de inzittenden door de auto gelanceerd.
meestal vanaf jare 80 dus modernquote:Op maandag 6 juni 2011 22:33 schreef loveli het volgende:
[..]
Alsof stoelverwarming alleen in moderne auto's geleverd wordt
niet meekomen is grootste onzin! als het al druk is kun je zoiezo niet hardquote:Op dinsdag 7 juni 2011 11:46 schreef Palomar het volgende:
Het hangt helemaal af van de route die je moet rijden. Als je in een rustig dorp/stadje woont en over relatief rustige (binnen)wegen naar je werk kunt komen dan lijkt het mij best te doen. Echter elke dag ermee de snelweg op in het hectische verkeer lijkt me niks. Dan kun je volgens mij ook helemaal niet meekomen.
Verder moet je er ook rekening mee houden dat het technisch allemaal wat minder is dan een moderne auto. Dus dat ie soms niet wil starten bijvoorbeeld
Ik woon in een redelijk landelijke regio en hoef niet over de snelweg om bij mijn werk te komen. Ook ga ik graag toeren, dat is hier ideaal.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 11:46 schreef Palomar het volgende:
Het hangt helemaal af van de route die je moet rijden. Als je in een rustig dorp/stadje woont en over relatief rustige (binnen)wegen naar je werk kunt komen dan lijkt het mij best te doen. Echter elke dag ermee de snelweg op in het hectische verkeer lijkt me niks. Dan kun je volgens mij ook helemaal niet meekomen.
Verder moet je er ook rekening mee houden dat het technisch allemaal wat minder is dan een moderne auto. Dus dat ie soms niet wil starten bijvoorbeeld
Jij hebt duidelijk geen ervaring met oudere auto's ala de 2CV. Je komt meer dan prima mee (110 tot 120 geen enkel probleem!) dus op de snelweg kom je prima mee. Je moet iets minder gejaagd rijden, maar dat is juist fijn.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 11:46 schreef Palomar het volgende:
Het hangt helemaal af van de route die je moet rijden. Als je in een rustig dorp/stadje woont en over relatief rustige (binnen)wegen naar je werk kunt komen dan lijkt het mij best te doen. Echter elke dag ermee de snelweg op in het hectische verkeer lijkt me niks. Dan kun je volgens mij ook helemaal niet meekomen.
Verder moet je er ook rekening mee houden dat het technisch allemaal wat minder is dan een moderne auto. Dus dat ie soms niet wil starten bijvoorbeeld
Waar haal je twijfelachtige betrouwbaarheid vandaan? Noem is 3 problemen waarmee je aan de kant staat? Hoeveel Eenden zie jij langs de kant staan?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 12:01 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Van de twijfelachtige betrouwbaarheid ben ik me wel redelijk bewust, al heb ik niet echt een idee wat ik kan verwachten als ik er dagelijks gebruik van zou maken. Ik lees verhalen van mensen op internet die er 4 keer per jaar iets mee hebben en ik lees verhalen van mensen die al jaren zonder noemenswaardige problemen doorrijden met hun eend.
Ik zie ze nooit langs de kant staan, maar je ziet ze ook niet vaak.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 12:16 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Waar haal je twijfelachtige betrouwbaarheid vandaan? Noem is 3 problemen waarmee je aan de kant staat? Hoeveel Eenden zie jij langs de kant staan?
Topsnelheid maakt nog niet zoveel uit, maar meer de snelheid om te kunnen anticiperen op situaties. Bijv. bij een groen licht rap oprijden en geen gat van 100 meter laten vallen voor je. Of bij kruisingen snel kunnen oprijden als het kan en niet minutenlang staan wachten. Met een moderne auto kun je dan snel anticiperen. Met een oude/langzame auto houd je het andere verkeer teveel op. Ik erger me daar wel eens aan, want als iemand in de spits bij een stoplicht niet snel genoeg doorrijdt dan gaat ie weer op rood en kun je weer wachten. Of als iemand met langzamer dan 130 zich op de linker rijstrook begeeft. Zijn overigens meestal geen oude auto's, maar gewoon trage bestuurders...quote:Op dinsdag 7 juni 2011 12:15 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Jij hebt duidelijk geen ervaring met oudere auto's ala de 2CV. Je komt meer dan prima mee (110 tot 120 geen enkel probleem!) dus op de snelweg kom je prima mee. Je moet iets minder gejaagd rijden, maar dat is juist fijn.
er ligt een slinger in een eend dus starten lukt welquote:Op dinsdag 7 juni 2011 12:18 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik zie ze nooit langs de kant staan, maar je ziet ze ook niet vaak.
Mijn oom had ook nooit problemen met z'n eend. Maar je praat nu toch over auto's van tenminste 20 jaar oud.
Ik lees toch regelmatig over start- of dynamoproblemen.
Dat is natuurlijk niet zo'n ramp, maar ik vraag me dus af of dat regelmatig terugkerende problemen zijn, een bekend zwak punt van de 2cv's of gewoon omdat betreffende 2cv's niet genoeg uitgelaten worden.
Dat forum heb ik inmiddels ook al ontdekt ja.quote:Op woensdag 8 juni 2011 09:35 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=521
Ik zou sowieso flink geld aan de kant laten voor onvoorzien en onderhoud. Ik mag hopen dat je dat sowieso ingecalculeerd hebt?quote:Op woensdag 8 juni 2011 08:50 schreef Tomatenboer het volgende:
Mijn plan wordt toch steeds concreter.
Ik denk dat ik mijn huidige auto in ieder geval te koop ga zetten. Deze is ongeveer tussen de ¤ 6.000,- en de ¤ 7.000,- waard bij particuliere verkoop denk / hoop ik.
Dan is het hopen dat tie snel verkocht is, en dan heb ik 3 opties:
- Voor het volle bedrag een goede, volledig gerestaureerde eend terug kopen
- Het volledige bedrag dat ik voor mijn huidige auto terugkrijg voor de eend gebruiken, maar ¤ 1.000,- achter de hand houden voor noodzakelijk onderhoud de komende jaren.
- Voor ¤ 5.000,- een goede eend kopen, en toch voor ¤ 1.000,- een goedkoop betrouwbaar winter-autootje erbij. Een evt goedkope winterstalling voor de eend heb ik al gevonden.
In het laatste geval hoef ik dan geen of minder geld achter de hand te houden voor onderhoud de komende jaren omdat ik er dan veel minder mee ga rijden dan wanneer ik de eend voor dagelijks vervoer ga inzetten.
Ik hou sowieso rekening met zo'n ¤ 400 tot ¤ 500,- onderhoud per jaar aan een 2cv, dus dat neem ik mee in de maandelijkse kosten, maar als ik geen andere winter-auto erbij koop dan hou ik ook nog eens ¤ 1.000,- extra achter de hand voor onvoorziene kosten, mocht de eend toch sneller gaan roesten dan ik verwacht bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 8 juni 2011 10:39 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Ik zou sowieso flink geld aan de kant laten voor onvoorzien en onderhoud. Ik mag hopen dat je dat sowieso ingecalculeerd hebt?
als ik 500 euro perjaar moet uitgeven aan onderhoud is het veel (dat is voor 3 auto's...)quote:Op woensdag 8 juni 2011 10:39 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Ik zou sowieso flink geld aan de kant laten voor onvoorzien en onderhoud. Ik mag hopen dat je dat sowieso ingecalculeerd hebt?
Uitgeven is wat anders dan aan de kant leggenquote:Op woensdag 8 juni 2011 13:00 schreef T42 het volgende:
[..]
als ik 500 euro perjaar moet uitgeven aan onderhoud is het veel (dat is voor 3 auto's...)
heb ik de luxe om de volgede auto te pakkenquote:Op woensdag 8 juni 2011 13:02 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Uitgeven is wat anders dan aan de kant leggenstel er gaat een keer wat kapot.
Ja maargoed niet iedereen heeft die luxequote:Op woensdag 8 juni 2011 13:26 schreef T42 het volgende:
[..]
heb ik de luxe om de volgede auto te pakkenmaar er gaat wel eens wat stuk jah andere motor 200 euro klaar
uitlaat 40 euroquote:Op woensdag 8 juni 2011 13:31 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Ja maargoed niet iedereen heeft die luxeik reed vorig jaar mijn uitlaat kapot en ja dat soort dingen kosten geld (zeker als je meteen een nieuw systeem koop
).
goed behandelen en na de winter goed schoon spuitenquote:Op woensdag 8 juni 2011 14:58 schreef Tomatenboer het volgende:
De onderdelen van Citroën zijn ook helemaal niet duur.
Al heb ik niet de behoefte ieder jaar de helft van alle onderdelen weer te moeten vernieuwen.
Alleen een nieuw chassis of koets loopt aardig in de papieren, maar dat hoef je hopelijk niet vaak te vervangen.
Of met een kater.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:02 schreef Tomatenboer het volgende:
De laatste dagen geen tijd gehad om me verder bezig te houden met m'n zoektocht naar zo'n leuke eend. Maar aanstaande week ga ik zeker even langs Martien Mooijman.
Wie weet kom ik dan al met een eend thuis.
Op een moter of fiets ook, wat is je punt?quote:Op maandag 6 juni 2011 14:02 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Een belangrijk punt om wellicht aan te denken is veiligheid. Dat is bij een eend namelijk nihil.
Toch iets om rekening mee te houden als je er dagelijks de weg mee opgaat.
Omdat... Euh... De prijs tegenvalt, het eendje roestbuik heeft, de lampjes niet mooi in het midden van het gat zitten, je met je eigen auto per ongeluk tegen de eend aanrijdt ... beiden total loss zijn. Je met de eendeverkoopster wilt daten maar ze lesbisch blijkt. Weet ik veulquote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:08 schreef Tomatenboer het volgende:
En waarom zou ik met een kater thuis komen?
Mwah, de aanschafprijs bepaal ik zelf. Als ik 'm te duur vindt dan laat ik 'm staan, en ik ga een goede eend kopen dus ik ga geen doorgerot eendje kopen.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:15 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Omdat... Euh... De prijs tegenvalt, het eendje roestbuik heeft, de lampjes niet mooi in het midden van het gat zitten, je met je eigen auto per ongeluk tegen de eend aanrijdt ... beiden total loss zijn. Je met de eendeverkoopster wilt daten maar ze lesbisch blijkt. Weet ik veul
Heb nog geen eend. Maar zet m'n auto wel alvast te koop.quote:Op zondag 12 juni 2011 19:56 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Ja de tomatenmarkt gaat niet al te best atm gok ik.
Edit: pics van je eend
Ben benieuwd. Zo' grijze charlstonquote:Op zondag 12 juni 2011 19:59 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Heb nog geen eend. Maar zet m'n auto wel alvast te koop.
Komende week ga ik een aantal 2cv specialisten langs.
Dat wist ik.quote:Op maandag 13 juni 2011 01:45 schreef 2cv het volgende:
Probeer dan -puur voor de lol- een AX te kopen met driegaats velgen.
En de Charleston is er orgineel nooit in het blauw geweest.
Ja die veraderlijke roest altijd inderdaad. Het liefste koop ik een eend met gegalvaniseerd chassis trouwens. Als het goed is heb je daar dan geen omkijken meer naar toch?quote:Kijk bij het kopen voornamelijk goed naar eventuele roest bij het chassis (pas op: die rotten van BINNEN uit weg ! ), bij de bodemplaten, bij de dorpels, bij het voorruitframe, bij de ventilatieklep bij ... Nouja, die krengen rotten overal
Weet jij nog euke eenden te staan voor tomaatje? Zomaar een ideequote:Op maandag 13 juni 2011 14:04 schreef 2cv het volgende:
Ongever 50% minder roest ja. Het koetsje kan ook nog fijn rotten.
Net je topic zitten doorlezen over je 2CV. Erg mooi hoor!quote:
Acadianebak is beter.quote:Op maandag 6 juni 2011 20:50 schreef T42 het volgende:
[..]
je kan er een andere bak in gooienvan bijv een visa d8 ik
Heb jij je eendje bij Martien Mooijman gekocht toevallig?quote:Op maandag 13 juni 2011 20:59 schreef Erasmo het volgende:
*Ervaringsdeskundige meldt
Doe het hele jaar door wekelijks ruim 500 km met een 2CV.
[..]
Acadianebak is beter.
Schitterende Charleston, alleen ik zat meer aan een eend te denken tussen de ¤ 5.000 en de ¤ 6.000,-. Misschien dan niet in concours staat maar in ieder geval met goed chassis (liefst gegalvaniseerd), goede koets en motorisch ook in orde. Voor dat budget moet je toch een goede eend kunnen vinden lijkt mij.quote:Op maandag 13 juni 2011 21:01 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
http://auto.marktplaats.n(...)rage-wormer-2cv.html
Nope, ben wel een paar keer in zijn loods geweest.quote:Op maandag 13 juni 2011 21:01 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Heb jij je eendje bij Martien Mooijman gekocht toevallig?
Hoe bevalt het dagelijks rijden in een eendje trouwens?
Uit welke periode wil je hem hebben?quote:Op maandag 13 juni 2011 21:02 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Schitterende Charleston, alleen ik zat meer aan een eend te denken tussen de ¤ 5.000 en de ¤ 6.000,-. Misschien dan niet in concours staat maar in ieder geval met goed chassis (liefst gegalvaniseerd), goede koets en motorisch ook in orde. Voor dat budget moet je toch een goede eend kunnen vinden lijkt mij.
Het liefste één van begin jaren 80.quote:Op maandag 13 juni 2011 21:10 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Nope, ben wel een paar keer in zijn loods geweest.
Heerlijk, maar je moet geen haast hebben op de weg.
[..]
Uit welke periode wil je hem hebben?
http://auto.marktplaats.n(...)k-tot-juni-2012.htmlquote:Op maandag 13 juni 2011 21:02 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Schitterende Charleston, alleen ik zat meer aan een eend te denken tussen de ¤ 5.000 en de ¤ 6.000,-. Misschien dan niet in concours staat maar in ieder geval met goed chassis (liefst gegalvaniseerd), goede koets en motorisch ook in orde. Voor dat budget moet je toch een goede eend kunnen vinden lijkt mij.
Oudere eendjes zijn vaak wel harder moet ik zeggen. Welk type? In je budget is er iig zat aanbodquote:Op maandag 13 juni 2011 21:11 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Het liefste één van begin jaren 80.
Deze staat inderdaad ook op m'n lijstje waar ik moet gaan kijken binnenkort.quote:Op maandag 13 juni 2011 21:15 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
http://auto.marktplaats.n(...)k-tot-juni-2012.html
Type? Bedoel je 2cv4 of 6? Ik heb het liefste een 6 uiteraard, en het liefst een Club of Special.quote:Op maandag 13 juni 2011 21:17 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Oudere eendjes zijn vaak wel harder moet ik zeggen. Welk type? In je budget is er iig zat aanbod
Een vroege M28 ja, die werden gemaakt vanaf 1970.quote:Op maandag 13 juni 2011 21:22 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Type? Bedoel je 2cv4 of 6? Ik heb het liefste een 6 uiteraard, en het liefst een Club of Special.
Dat is de 2cv6 dus?quote:Op maandag 13 juni 2011 21:30 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Een vroege M28 ja, die werden gemaakt vanaf 1970.
Of je gooit er een andere motor in, is niet bijzonder moeilijk. Kun je gelijk op 95 rijden.quote:Op maandag 13 juni 2011 21:53 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat is de 2cv6 dus?
Ik zoek er overigens ook één met schijfremmen voor. Dat is na 1978 als ik het goed heb?
Met een motor uit een 2cv6 is toch ook niks mis? Dan behoud ik dat karakteristieke eenden-geluid.quote:Op maandag 13 juni 2011 22:49 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Of je gooit er een andere motor in, is niet bijzonder moeilijk. Kun je gelijk op 95 rijden.
Ik bedoel eendenmotoren onderling wisselenquote:Op maandag 13 juni 2011 22:53 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Met een motor uit een 2cv6 is toch ook niks mis? Dan behoud ik dat karakteristieke eenden-geluid.
Maar dus wel 98 tanken begrijp ik? Ik lees daar wisselende adviezen over.
De eerste potentiële koper heeft zich trouwens gemeld via de mail. Ben benieuwd of het echt concreet wordt.
Als een eend wat veiliger was.... Ik wil er door dit topic ook weer 1quote:Op maandag 13 juni 2011 23:15 schreef Tomatenboer het volgende:
Een ander motorblok lijkt me pas aan de orde als de aankomende eend na enkele jaren technisch niet meer in orde is. Al ben ik van plan de eend meer dan zorgvuldig te onderhouden.
Gelukkig is het niet moeilijk om aan onderdelen te komen. Wat ik heb begrepen is dat bepaalde onderdelen zelfs nog gewoon nieuw worden geproduceerd.
Maak je vaak ongelukken dan?quote:Op maandag 13 juni 2011 23:17 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Als een eend wat veiliger was.... Ik wil er door dit topic ook weer 1
Hehe. Kan ook natuurlijkquote:Op dinsdag 14 juni 2011 21:27 schreef Erasmo het volgende:
Tomatenboer is nog aan het toeren en stopt alleen om te tanken
Dus het zou zomaar kunnen zijn dat het chassis van de onderkant er netjes uitziet maar van binnen hartstikke rot is bedoel je.quote:
Ja dat zou kunnen. Het chassis zag er tenminste aan de onderkant en van binnen (onder de vloermatten) nog goed uit.quote:Op woensdag 15 juni 2011 00:12 schreef 2cv het volgende:
Ik beweer niet dat die Eendenboer je naait hoorMaar het is iets om rekening mee te houden. Misschien gaat die Eendenboer er wel van uit dat jij weet dat die chassis' van binnen uit opgevroten worden.
Dat ook, maar ik hoop dat dat nog even duurt.quote:Op woensdag 15 juni 2011 00:22 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Doormidden breken doet ie vanzelf, galva eronder knallen en je kunt weer
Ax jes hoeven niet zo duur te zijn. Ik persoonlijk zou bij je eerste eisen blijven mbt bouwperiode en antiroest behandeld. Gevoel is belangrijk; je gevoel neemt ook de dingen mee die je niet wilt / kan verwoorden.quote:Op woensdag 15 juni 2011 16:51 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik heb toch besloten deze koop (nog) niet door te laten gaan.
Ik heb uiteindelijk toch niet zo'n goed gevoel bij de koop.
Wel heb ik waarschijnlijk al een (op)koper voor mijn Hyundai, en ik heb elders in Brabant al een schitterende eend in betere staat gezien (wel ietsje duurder) dus dat lijkt mij nu wel wat. Ben ook al wezen kijken.
Probleem is dat m'n budget om daarnaast nog een AXje aan te schaffen wel erg krap wordt dan.
Wel dubbel genieten!!!quote:Op woensdag 15 juni 2011 18:10 schreef Ivo1985 het volgende:
Ehm... Die Eend heeft 12 PK. Dat lijkt mij toch wel erg weinig voor dagelijks gebruik.
Nee ik ben toch meer liefhebber van de jongere 2cv modellen.quote:
En lijkt volledig maar dan ook volledig voor ts te zijn gemaakt.quote:Op woensdag 15 juni 2011 20:00 schreef caspervc het volgende:
Die gele uit spanje ziet er erg mooi uit!
Haha, ssssssst, die heb ik al op het oog!quote:Op woensdag 15 juni 2011 20:01 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
En lijkt volledig maar dan ook volledig voor ts te zijn gemaakt.
Ow. Hoe was de gele?quote:Op woensdag 15 juni 2011 20:22 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Haha, ssssssst, die heb ik al op het oog!
Daar ben ik vanmiddag naar wezen kijken (en nog een blauwe).
Gaat het zo slecht met de tomatenindustrie.quote:Op woensdag 15 juni 2011 21:01 schreef Tomatenboer het volgende:
Die gele stond er echt perfect bij. Ik zou 'm wel willen reserveren oid maar ik moet eerst maar 'ns m'n Hyundai kwijt zijn voor een redelijke prijs.
Gewoon reserveren als ie echt goed lijkt.quote:Op woensdag 15 juni 2011 21:01 schreef Tomatenboer het volgende:
Die gele stond er echt perfect bij. Ik zou 'm wel willen reserveren oid maar ik moet eerst maar 'ns m'n Hyundai kwijt zijn voor een redelijke prijs.
Die prijs is onderhandeld of was dat zijn 1e bod. Handelaren geven per definitie minder ook.quote:Op woensdag 15 juni 2011 21:23 schreef Tomatenboer het volgende:
Nee staat alleen hier op Fok en op Marktplaats.
Wel al enige reacties via Marktplaats, waaronder 1 concrete handelaar hier uit de buurt die serieus geinteresseerd is en eigenlijk nét ¤ 500,- te weinig biedt naar m'n zin.
Handelaren bieden inderdaad altijd te laag. Wil mijn auto alleen niet te goedkoop wegdoen. Maar aan de andere kant kan ik daarmee net voldoende krijgen om die gele eend te kopen en een goedkope AX of Alto, en het kriebelt wel.quote:Op woensdag 15 juni 2011 21:26 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Die prijs is onderhandeld of was dat zijn 1e bod. Handelaren geven per definitie minder ook.
Heb je al op autoweek gekeen wat ie ongeveer waard is? Staat volgens mij ook een handelsprijs.quote:Op woensdag 15 juni 2011 21:35 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Handelaren bieden inderdaad altijd te laag. Wil mijn auto alleen niet te goedkoop wegdoen. Maar aan de andere kant kan ik daarmee net voldoende krijgen om die gele eend te kopen en een goedkope AX of Alto, en het kriebelt wel.
Maar mijn vraagprijs is ¤ 6.600,- (in de hoop bij een bepaald bedrag uit te komen ivm wat onderhandelingsruimte) en daar zit hij nog steeds (te) ruim onder.
Ja de handelaar biedt eigenlijk precies de handelsprijs, maar op internet staat dezelfde auto particulier toch gauw voor ¤ 1.000,- meer te koop, en bij autobedrijven vragen ze gerust ¤ 7.500,- voor een vergelijkbare uitvoering, km.stand etc.quote:Op woensdag 15 juni 2011 21:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Heb je al op autoweek gekeen wat ie ongeveer waard is? Staat volgens mij ook een handelsprijs.
Mja hij moet er winst op kunnen maken. Logisch ook, kost hem ook tijd.quote:Op woensdag 15 juni 2011 21:43 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ja de handelaar biedt eigenlijk precies de handelsprijs, maar op internet staat dezelfde auto particulier toch gauw voor ¤ 1.000,- meer te koop, en bij autobedrijven vragen ze gerust ¤ 7.500,- voor een vergelijkbare uitvoering, km.stand etc.
Dat is zo, maar hij biedt slechts ¤ 5.600,-. Mijn inzet is ¤ 6.000,- en ze staan over het algemeen te koop voor bedragen rond de ¤ 7.000,-.quote:Op woensdag 15 juni 2011 21:46 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Mja hij moet er winst op kunnen maken. Logisch ook, kost hem ook tijd.
Ik wens je wijsheiden de eend van je dromen
Heb je de dealer al gevraagd of ie intersse heeft.quote:Op woensdag 15 juni 2011 21:47 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat is zo, maar hij biedt slechts ¤ 5.600,-. Mijn inzet is ¤ 6.000,- en ze staan over het algemeen te koop voor bedragen rond de ¤ 7.000,-.
Gecondoleerd.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 18:48 schreef Tomatenboer het volgende:
Nee het staat even op een laag pitje aangezien gisteren mijn opa is overleden.
Misschien volgende week weer verder met de zoektocht / verkoop van m'n eigen auto.
Dan doe je hem te strak dicht, in het vervolg niet meer dan 2 vingers gebruiken.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 18:51 schreef Tha_Duck het volgende:
Hier was het weer succes, het regent behoorlijk hard... En nu ben ik weer nat haha
Het liep in 3 grote stralen door de ventilatieklepgelukkig is mijn leverancier/garagist er bijna weer, dan kan ik er wat aan doen.
Geloof me, dat is het probleem nietquote:Op vrijdag 17 juni 2011 20:34 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Dan doe je hem te strak dicht, in het vervolg niet meer dan 2 vingers gebruiken.
Om wat voor Hyundai gaat het?quote:Op woensdag 15 juni 2011 21:47 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat is zo, maar hij biedt slechts ¤ 5.600,-. Mijn inzet is ¤ 6.000,- en ze staan over het algemeen te koop voor bedragen rond de ¤ 7.000,-.
Het gaat om een Hyundai Accent uit 2007.quote:Op zondag 19 juni 2011 13:16 schreef Geelman het volgende:
[..]
Om wat voor Hyundai gaat het?
Een winterautootje hoeft heel weinig te kosten. Vanaf ¤300 heb je al een aardige AX. En een AX is ook al veel leuker dan een Hyundai.
2cv is leuk rijden. Troll?quote:Op dinsdag 21 juni 2011 11:31 schreef HenkXL het volgende:
Bij deze wil ik je succes en vooral heul veul sterkte wensen met het rijden in een 2CV in de winter ( en in het algemeen )
Spreek je uit ervaring?quote:Op dinsdag 21 juni 2011 11:31 schreef HenkXL het volgende:
Bij deze wil ik je succes en vooral heul veul sterkte wensen met het rijden in een 2CV in de winter ( en in het algemeen )
Ik vind het altijd een verademing om achter een leuke oldtimer te rijden. Leuk uitzicht. Ff onthaasten.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 11:45 schreef HenkXL het volgende:
Het rijden in een 2CV of een andere dergelijke oldtimer is zeker leuk. Weekend ritjes of een week er mee op vakantie oid is natuurlijk super. Echter voor dagelijks vervoer vind ik het totaal niet geschikt.
En ja, ik spreek uit ervaring, niet met een 2CV maar met een Kever 1200 ( 34 pk ) welke denk ik nog sneller is dan een 2CV. In de spits kan je gewoonweg niet goed meekomen met het verkeer waardoor altijd iritaties ontstaan. Naast het niet meekomen zijn bijv. beslagen ruiten een hel, het eerste kwartier zie je gewoonweg geen reet, zelfde geldt met bevroren ramen. De verwarming is pas warm wanneer je op bestemming bent. Daarnaast heb je vaak gezooi met startperikelen in de winter. Tevens is de veiligheid natuurlijk beneden peil, over de grip op gladde wegen nog niet gesproken.
Maar ik zie dat dit hele verhaal nu overbodig is gezien het feit dat je een AX gaat kopen voor in de winter. Weer 2minuten van mijn leven vergooit
Goeie optie als het financieel haalbaar isquote:Op zaterdag 25 juni 2011 12:32 schreef Tomatenboer het volgende:
Update dan maar; ik wacht nog enkele maanden.
Ik heb besloten mijn huidige auto gewoon te behouden. Ik vind het zonde om de Hyundai voor een appel en een ei weg te doen terwijl ik er een trouwe en comfortabele metgezel aan heb.
Over een maand of 3 koop ik dan alsnog een 2cv voor erbij.
Dat is ook een hele goede keuze.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 12:32 schreef Tomatenboer het volgende:
Update dan maar; ik wacht nog enkele maanden.
Ik heb besloten mijn huidige auto gewoon te behouden. Ik vind het zonde om de Hyundai voor een appel en een ei weg te doen terwijl ik er een trouwe en comfortabele metgezel aan heb.
Over een maand of 3 koop ik dan alsnog een 2cv voor erbij.
Denk ut ook. Eerst het geld bij elkaar en dan heb je een hele winter lang om tegen je droom eendje aan te lopen, zonder haastquote:Op zaterdag 25 juni 2011 14:15 schreef Tomatenboer het volgende:
Ja dat is het overwegen waard. In de winter zal ik de 2CV toch niet gaan gebruiken. Maar dan moet ik wel nóg langer wachten.
Ik denk trouwens ook dat de vraagprijzen voor 2CV's omhoog gaan zodra het mooie weer er weer aankomt, of heb ik dat mis?
Hij wil niet teveel moeten klussen geloof ik. Gewoon wachten tot je tegen de koop van 2011 aanlooptquote:Op zaterdag 25 juni 2011 14:19 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Of je koopt er eentje, dan kun je die in de winter helemaal klaarmaken!
Ik neem dat je achterruitverwarming bedoelt?quote:Op zondag 26 juni 2011 19:18 schreef Tha_Duck het volgende:
Achterruitenwisser zit er al jaaaren op hoor. Kwestie van het juiste dak kopen. Aansluitkabel zit er standaard in.
Dat bedoel ik, ik slaap geloof ik nogquote:Op zondag 26 juni 2011 19:22 schreef Erasmo het volgende:
Top is gewoon 120, hij trekt niet al te snel op maar daar kun je wel mee leven, nooit problemen gehad met de ruitenwissers en met een simpele computerventilator heb je geen verwarmingsproblemen meer. Oh en stress is wel het laatste wat je ervaart in een eend
[..]
Ik neem dat je achterruitverwarming bedoelt?
Knap gevonden op het 2CV forum...quote:Op maandag 27 juni 2011 10:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik zou niet in een eend gaan rijden, daar is mijn hachje me te lief voor. Een moderne auto rijdt er bij een kleine aanrijding al gewoon doorheen.
De een heeft bumberschade, de eend mist zijn voorkant.
[ afbeelding ]
Bestuurder lelijke eend was zwaargewond, in een moderne auto was er niets aan de hand geweest.
Kijk, de kreukelzone werkt precies zoals het moet: kreukelen tot het koetswerk.quote:Op maandag 27 juni 2011 10:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik zou niet in een eend gaan rijden, daar is mijn hachje me te lief voor. Een moderne auto rijdt er bij een kleine aanrijding al gewoon doorheen.
De een heeft bumberschade, de eend mist zijn voorkant.
[ afbeelding ]
Bestuurder lelijke eend was zwaargewond, in een moderne auto was er niets aan de hand geweest.
Alleen is een eend helemaal kreukelzone. Als jij in die deathtrap wilt rijden is dat best, maar ik rij liever 5 sterren ncapquote:Op maandag 27 juni 2011 17:04 schreef 2cv het volgende:
[..]
Kijk, de kreukelzone werkt precies zoals het moet: kreukelen tot het koetswerk.
Ga je nu met droge ogen beweren dat citroen met de eend de kooiconstructie op de markt bracht? Slordige 30 jaar voor mercedes?quote:Op maandag 27 juni 2011 17:58 schreef 2cv het volgende:
Beter kijken Piet, dan zie je dat die Eend tot aan het koetswerk is verkreukeld en niet tot en met het koetswerk.
Niet de kooiconstructie, wel de kreukelzone.quote:Op maandag 27 juni 2011 18:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ga je nu met droge ogen beweren dat citroen met de eend de kooiconstructie op de markt bracht? Slordige 30 jaar voor mercedes?
Rotlflmao
In de eend?quote:Op maandag 27 juni 2011 18:10 schreef 2cv het volgende:
[..]
Niet de kooiconstructie, wel de kreukelzone.
En die motorrijders dan?quote:Op maandag 6 juni 2011 14:14 schreef rubje het volgende:
Je wilt anno 2011 toch niet meer met een eend op de weggaan tussen al die hummers al suv's?je hebt totaal geen bescherming en als er iets gebeurd zoals een simpele aanrijding dan lig je in de kronkels.
Face it, de eend heeft geen kreukelzones, geen kooi, geen veiligheid die maar in de buurt komt van de meest simpele moderne autos.quote:Op maandag 27 juni 2011 18:25 schreef 2cv het volgende:
Of dat was de eerste auto met kreukelzones waarmee geadverteerd werd.
quote:Op maandag 27 juni 2011 18:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Face it, de eend heeft geen kreukelzones, geen kooi, geen veiligheid die maar in de buurt komt van de meest simpele moderne autos.
Het een ontwerp is uit de jaren 30quote:
Prima auto dus!quote:Op maandag 27 juni 2011 18:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Face it, de eend heeft geen kreukelzones, geen kooi, geen veiligheid die maar in de buurt komt van de meest simpele moderne autos.
Laat lekker hangen johquote:Op maandag 27 juni 2011 22:36 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Prima auto dus!
Zei ik auto? Ja ik zei auto, geen kinderkamer op wielen!
Macho Macho manquote:Op maandag 27 juni 2011 23:25 schreef Ivo1985 het volgende:
Mensen die een alleen maar in een 5-sterren NCAP auto geloven durven gewoon niet in een echte auto te rijden. Om dat te verduisteren proberen ze je vervolgens voor gek te verklaren wanneer je wel gewoon auto durft te rijden.
Natuurlijk heb je wat meer kans op verwondingen in een auto met matige constructie, maar ik leef liever een leuk leven met wat risico, dan dat ik overal de veiligste saaie optie kies. Ik stap zelfs nadat ik 8 tot 10 uur in een moderne auto of busje heb gezeten (werk) en het helemaal zat ben nog steeds met veel plezier in m'n eigen 30 jaar oude Mini. Met vrijwel elke moderne auto die binnen mijn budget ligt zou ik door mijn vele werk-kilometers geen plezier meer beleven aan m'n woon-werk verkeer of het zelfs vervelend gaan vinden om na 8-10 uur sturen ook nog in m'n eigen auto in de file te moeten aansluiten.
En zo kiest ieder z'n eigen risico's uit. De een gaat motor rijden, de ander doet aan een wat extremere sport en nummer 3 koopt gewoon een auto naar z'n hart zonder daarbij op het veiligheidsniveau te letten.
Nee geef mij maar plezier, en veilig rijden heb je voor een groot deel zelf in de hand. Anderen kunnen fouten maken, maar in veel gevallen kun je dan zelf met de juiste reactie nog prima een ongeluk voorkomen. En lomp op de rem stampen is niet altijd de juiste reactie. Geen voorrang krijgen? Met lomp sturen kom je dan een heel eind (mits je weet hoe je auto op een lompe stuuractie reageert, zodat je de boel wel in bedwang weet te houden). Achteraan in de file/rij voor het stoplicht? Beetje afstand tot je voorganger houden en in je spiegel blijven kijken. Kun je altijd de vluchtstrook/andere rijstrook of stoep op als een onbenul achter je niet op tijd remt.
Zelf te weinig ruimte om je auto zonder ABS op tijd stil te zetten omdat ze voor je vol in de ABS trappen? Gewoon even je rem een beetje loslaten (=auto weer bestuurbaar) en uitwijken.
Vooral dat laatste zou een hoop ongelukken kunnen voorkomen, maar de gemiddelde automobilist verkrampt nogal als het mis dreigt te gaan waardoor alleen maar geremd wordt en geen andere acties worden ondernomen om een ongeval te voorkomen. Of ze zijn gewoon met te veel andere dingen bezig waardoor ze eerst nog om zich heen moeten kijken welke kant ze op kunnen uitwijken, waardoor ze te laat aan hun uitwijkactie beginnen.
Ik vind dat 'ie wel een punt heeft, altijd maar de weg van de minste weerstand nemen is vaak erg saai, en meedoen met de milieu- en veiligheidshype die ons zo ongemerkt door de overheden wordt ingeramd is ook niet altijd even geweldig.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 06:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Macho Macho man
Jij weet het allemaal beter en al die veiligheidszaken zijn allemaal onzin.
Laat jij een gezin achter? Of zitten ze gewoon bij je in die onveilige milieu vervuilende jaren 30 bak? Heb je schijt aan hun en het milieu en is je smaak van muziek zo crap dat je liever de herrie van die hoestbui hoort ?
Joh, van mij mag je, ga je gang, zweet je vandaag helemaal gek op de weg en wees gelukkig. Ik zit heerlijk met de airco aan naar bach te luisteren.
1 op twaalf joh? da's wel een soort van tegenvallend voor een auto die niks weegt met een klein motortjequote:Op maandag 27 juni 2011 23:46 schreef tjoptjop het volgende:
Ik vind het wel prima die onveiligheid. Als het fout gaat is het gelijk in een keer over ipv dat je loopt te creperen omdat je het wel net hebt overleeft, maar alles in puin is. Dan liever gewoon bij een crash met 90km/u die stuurstang in m'n hart
nu serieus, ik heb tot 2 jaar terug vaak in een eend gereden (waaronder lange stukken snelweg), heb nooit echt problemen gehad met meekomen (of de definitie van meekomen is 120+ op de linkerbaan). Enige wat ik vervelend vond was het geluid, ding maakt enorm lawaai binnen als je 90-110 rijdt, werd erg vermoeiend op lange afstanden (dus oordoppen in wat weer niet zo comfortabel is).
Dit betreft dus voornamelijk lange afstanden. Is je forens afstand niet zo groot kan het imho prima als je het alleen zomers doet.
Die 600cc zuipt wel bij flink doorrijden (1:12 ofzo)
Ik doe overall gemiddeld 1:16.5, kwestie van rijstijl.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:25 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
1 op twaalf joh? da's wel een soort van tegenvallend voor een auto die niks weegt met een klein motortje
Hmm, ik zou echt veel gunstigere cijfers verwachten van zo'n ding, al is gemiddeld 1 op 16 ook niet echt slecht natuurlijk, maar als je daarbij ook nog genoegen moet nemen met een slakkengangetje om het comfortabel te houden qua geluidsdruk, en je doet er ook nog eens een halvequote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:34 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Ik doe overall gemiddeld 1:16.5, kwestie van rijstijl.
Over 3 maanden is het bijna oktober en herfst.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 12:32 schreef Tomatenboer het volgende:
Update dan maar; ik wacht nog enkele maanden.
Ik heb besloten mijn huidige auto gewoon te behouden. Ik vind het zonde om de Hyundai voor een appel en een ei weg te doen terwijl ik er een trouwe en comfortabele metgezel aan heb.
Over een maand of 3 koop ik dan alsnog een 2cv voor erbij.
Vergeet niet dat er een motor van 40 jaar oud in ligt.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:48 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Hmm, ik zou echt veel gunstigere cijfers verwachten van zo'n ding, al is gemiddeld 1 op 16 ook niet echt slecht natuurlijk, maar als je daarbij ook nog genoegen moet nemen met een slakkengangetje om het comfortabel te houden qua geluidsdruk, en je doet er ook nog eens een halveminuut over om aan die 90 km/u te komen..
Bij normaal gebruik zat ik rond de 1:15,5, maar snelweg km's bijna volgas en die 1:12 1:13 was gewoon de praktijk. Ik had geen zin om 80 op de rechterbaan te kachelen. Niet voor niets stond er bij "flink doorrijden"quote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:34 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Ik doe overall gemiddeld 1:16.5, kwestie van rijstijl.
Nogmaals, van mij mag, het is alleen dom macho geneuzelquote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:24 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik vind dat 'ie wel een punt heeft, altijd maar de weg van de minste weerstand nemen is vaak erg saai, en meedoen met de milieu- en veiligheidshype die ons zo ongemerkt door de overheden wordt ingeramd is ook niet altijd even geweldig.
Leve de burgerlijke ongehoorzaamheid, dat voorkomt dat het leven te saai wordt om te leven, en vooral: fuck de publieke opinie; wat kan mij het verotten wat de buurman van mijn gasguzzler vindt?; hij compenseert dat door zich naar zijn werk te verslepen in een overveilig truttenschuddertje waarvoor hij geen of minder belasting hoeft te betalen; ieder zijn meug![]()
Sowieso: wat heb je aan 324235 plofzakken in je auto als je dagelijks een half uur tot een uur lang in de rij naar de reet van je voorganger staat te koekeloeren? dan hang ik liever een beetje onderuitgezakt in mijn rijdende huiskamer, als dat ik in een rijdend sjempotje op een harde stoel zit (want dat is goed voor je rug)
feit blijft dat het eendje een jaren 30 ontwerp is dat niet meer past in de moderne tijd.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:18 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Die sterren zeggen ook niet alles. Een mercedes met 4 sterren is bij een aanrijding beter af dan een aygo met 4 sterren, maar hoe of wat, dat is niet inzichtelijk.
Geniaal leuke autootjes, dat dan weer wel.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
feit blijft dat het eendje een jaren 30 ontwerp is dat niet meer past in de moderne tijd.
Als curiositeit wellicht, maar niet voor dagelijks gebruik. Je vliegt ook niet naar Spanje met een DC3, de NS voert ook geen dienstregeling met stoomlocomotieven.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:28 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Geniaal leuke autootjes, dat dan weer wel.
Maar om je nu druk te maken over die misschein duizend auto's waar het hier over gaat.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als curiositeit wellicht, maar niet voor dagelijks gebruik. Je vliegt ook niet naar Spanje met een DC3, de NS voert ook geen dienstregeling met stoomlocomotieven.
Doet ie niet; hij vindt het gewoon leuk om dwars te liggenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:37 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Maar om je nu druk te maken over die misschein duizend auto's waar het hier over gaat.
Ik maak me niet druk, ik vertel alleen de waarheid over deze auto.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:37 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Maar om je nu druk te maken over die misschein duizend auto's waar het hier over gaat.
Dan moeten er nodig wat mensen en huizen gesloopt worden, die komen ook veelal uit die tijd.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
feit blijft dat het eendje een jaren 30 ontwerp is dat niet meer past in de moderne tijd.
Huizen uit de jaren 30 zijn duurzaam. De huidige huizen gaan lang niet 100 jaar mee.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:21 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Dan moeten er nodig wat mensen en huizen gesloopt worden, die komen ook veelal uit die tijd.
Waarheid bestaat niet. En harde cijfers in deze ook niet. Een nieuwe volvo is veiliger bij gelijke omstandigheden, daar ben ik wel van overtuigd. In de praktijk weet ik het zo net nog niet.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik maak me niet druk, ik vertel alleen de waarheid over deze auto.
Ach gus, ga je nu met poppen gooien?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:21 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Dan moeten er nodig wat mensen en huizen gesloopt worden, die komen ook veelal uit die tijd.
Dan ga je toch lekker rondrijden in een eend, maar als je geschept wordt weet ik waar ik liever in zit, idioten genoeg op de weg.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:25 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Waarheid bestaat niet. En harde cijfers in deze ook niet. Een nieuwe volvo is veiliger bij gelijke omstandigheden, daar ben ik wel van overtuigd. In de praktijk weet ik het zo net nog niet.
Ik ook. Splinternieuwe auto van 1800 kilo schoon aan de haak. Of, liever nog, vrachtwagen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan ga je toch lekker rondrijden in een eend, maar als je geschept wordt weet ik waar ik liever in zit, idioten genoeg op de weg.
Nee hoor, maar ik vind je lachwekkend en sla je met zelfde nutteloos feit om de oren.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ach gus, ga je nu met poppen gooien?
Tja, met argumenten komen is te lastig, niet?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:45 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Nee hoor, maar ik vind je lachwekkend en sla je met zelfde nutteloos feit om de oren.
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, met argumenten komen is te lastig, niet?
Een jaartal is geen argument. Ook in de jaren '30 konden ze nadenken en in WO2 verveelden die Fransozen zich de pleuris (of ze wilden gewoon de Duitsers een hak zetten) en hebben de TPV doorontwikkeld tot de 2cv.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, met argumenten komen is te lastig, niet?
Waar het mij om gaat is dat veel automobilisten met defensief en bewust rijgedrag veel meer op gebied van veiligheid kunnen winnen dan met een tank vol kreukelzones airbags en 3-letterige afkortingen. Vooral die laatste categorie veiligheidsvoorzieningen wekt nog wel eens overmoedig rijgedrag in de hand 'want de auto heeft toch een allerlei snufjes die zorgen voor een veilig weggedrag'. Een een oudje ben je je er veel meer van bewust dat JIJ de bestuurder bent en dat JIJ dus de veiligheid in handen hebt.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 06:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Macho Macho man
Jij weet het allemaal beter en al die veiligheidszaken zijn allemaal onzin.
Laat jij een gezin achter? Of zitten ze gewoon bij je in die onveilige milieu vervuilende jaren 30 bak? Heb je schijt aan hun en het milieu en is je smaak van muziek zo crap dat je liever de herrie van die hoestbui hoort ?
Joh, van mij mag je, ga je gang, zweet je vandaag helemaal gek op de weg en wees gelukkig. Ik zit heerlijk met de airco aan naar bach te luisteren.
Als een jaren 30 woning duurzaam is, waarom is een oldtimer dat in jouw ogen dan niet? Een niet-gerenoveerde jaren 30 woning verstookt al gauw 3 tot 4 keer zo veel gas als een nieuwbouwpand van dezelfde grootte. Een gerenoveerde jaren 30 woning verbuikt toch ook nog zo'n 1,5 tot 2 keer zo veel energie als nieuwbouw.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:24 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Huizen uit de jaren 30 zijn duurzaam. De huidige huizen gaan lang niet 100 jaar mee.
als je de kosten van slopen, opnieuw opbouwen etc ook ff meeneemt geloof ik niet dat het elkaar zoveel ontloopt.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:42 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als een jaren 30 woning duurzaam is, waarom is een oldtimer dat in jouw ogen dan niet? Een niet-gerenoveerde jaren 30 woning verstookt al gauw 3 tot 4 keer zo veel gas als een nieuwbouwpand van dezelfde grootte. Een gerenoveerde jaren 30 woning verbuikt toch ook nog zo'n 1,5 tot 2 keer zo veel energie als nieuwbouw.
Ik denk dat je al dat moderne spul zoals 1047 airbags niet kwijt kan in een Eend.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:51 schreef Ivo1985 het volgende:
Slopen en opnieuw opbouwen, dan heb je dus gewoon nieuwbouw in jaren 30 stijl...
Zelfde als dat je onder het plaatwerk van een oude eend/kever/mini/fiat500 een compleet opnieuw ontworpen auto bouwt met alle kennis en technieken van vandaag de dag...
Gaat kwa kosten ook niet veel duurder uitpakken dan een volledig nieuw auto-ontwerp denk ik, mist het op de gebruikelijke productieschaal gedaan wordt door een autofabrikant.
Want als je niet in een oldtimer rijdt ben je saai?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:39 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Waar het mij om gaat is dat veel automobilisten met defensief en bewust rijgedrag veel meer op gebied van veiligheid kunnen winnen dan met een tank vol kreukelzones airbags en 3-letterige afkortingen. Vooral die laatste categorie veiligheidsvoorzieningen wekt nog wel eens overmoedig rijgedrag in de hand 'want de auto heeft toch een allerlei snufjes die zorgen voor een veilig weggedrag'. Een een oudje ben je je er veel meer van bewust dat JIJ de bestuurder bent en dat JIJ dus de veiligheid in handen hebt.
En nee, op dit moment laat ik geen kinderen achter als er wat gebeurt. Maar zeker wel andere nabestaanden. So be it. Ik blijf er bij: liever een leuk leven met een iets hogere kans op een vroegtijdig einde dan dat ik over 60 jaar in het bejaardenhuis zit en geen mooie herinneringen heb aan de tijd dat ik 'jong' was.
En als ik wel kinderen zou hebben zou ik ze zo meenemen in mijn auto. Net als vele anderen binnen de club waar ik lid van ben. Enige wat bezwaar zal opleveren (zeker bij 2 meer dan 1 kind) is het ruimtegebrek voor de kinderstoeltjes, kinderwagen en later been/hoofdruimte voor pubers.
Stap jij morgen maar weer lekker in je zilvergrijze of zwarte Duitse leasbak op weg naar kantoor. Kun je onderweg naar al die andere saaie blikken staren.
het gaat ook niet in 1 x. geef het tijd! het begin is er.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:57 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Want als je niet in een oldtimer rijdt ben je saai?
Piet heeft natuurlijk gewoon gelijk dat een oldtimer een stuk onveiliger en vervuilender is, nu boeide mij dat destijds niet dus vandaar dat ik 2cv reed, maar dat doet weinig af aan wat hij zegt. En het is niet zo dat ik opeens een stuk saaier ben geworden sinds ik een nieuwe auto heb
ik vind het leuk om kookgek wat te sarren maar ben het wel wat met hem eens. ik denk dat ALS je een ongeluk krijgt in een eend je niet op een goede plek zit.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:01 schreef 2cv het volgende:
In mijn ogen heeft het geen lor te maken met stoer/saai/macho/whatever zijn. Het gaat mij meer om het gelul dat een Eend 'zo ontzettend onveilig is omdat het 1 grote trekharmonica is'.
Ik zit liever in een Eend dan op een motorfiets in een vergelijkbare situatie.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:02 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik vind het leuk om kookgek wat te sarren maar ben het wel wat met hem eens. ik denk dat ALS je een ongeluk krijgt in een eend je niet op een goede plek zit.
Qua actieve veiligheid heb je veel zelf in de hand idd, je moet in een eend imho defensief rijden want als het fout gaat heb je als passieve veiligheid toch echt vrij weinig.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:01 schreef 2cv het volgende:
In mijn ogen heeft het geen lor te maken met stoer/saai/macho/whatever zijn. Het gaat mij meer om het gelul dat een Eend 'zo ontzettend onveilig is omdat het 1 grote trekharmonica is'.
Meer dan wanneer je te voet bent of op een (motor/brom)fiets zit. En daar heb ik nog nooit iemand moeilijk over horen doen ...quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:06 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Qua actieve veiligheid heb je veel zelf in de hand idd, je moet in een eend imho defensief rijden want als het fout gaat heb je als passieve veiligheid toch echt vrij weinig.
Motorrijders zijn dan ook defensieve rijders. Vergelijking met voetgangers is onzinnigquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:11 schreef 2cv het volgende:
[..]
Meer dan wanneer je te voet bent of op een (motor/brom)fiets zit. En daar heb ik nog nooit iemand moeilijk over horen doen ...
Offensief of defensief rijgedrag doet er ff niet toequote:
Waar wil je dan heen? Beweren dat een Eend veilig is in vergelijking met moderne auto's? Veiligheid heb je grootdeels zelf in de hand dus "doet er ff niet toe" is imho onzin. Zeke romdat je bij een eend niet terug kan vallen op systemen als airbags e.d.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:27 schreef 2cv het volgende:
[..]
Offensief of defensief rijgedrag doet er ff niet toe
als je bang wordt en van je eend afwil voor een leuk prijsje laat je het me ff weten he.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:34 schreef Tha_Duck het volgende:
Echt, deze hele discussie slaat nergens op.
Vanaf 2750 euro kan je bellen...quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:42 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
als je bang wordt en van je eend afwil voor een leuk prijsje laat je het me ff weten he.
Nee, dat beweer ik niet. Maar zoals ik het lees gaan veel mensen er van uit dat als een omaatje met haar rollator tegen een Eend aan tikt die Eend al totaal in puin ligt en dat de kreukelzone van de voor- tot de achterbumper loopt en weer terug. En dat klopt niet + ik ben dat domme gelul zat. Zeker omdat je op een motorfiets minder fysieke bescherming geniet maar dat wordt dan even 'vergeten' waarna het rijgedrag er bij gehaald wordt (wat er hier even niet toe doet).quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:30 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Waar wil je dan heen? Beweren dat een Eend veilig is in vergelijking met moderne auto's? Veiligheid heb je grootdeels zelf in de hand dus "doet er ff niet toe" is imho onzin. Zeke romdat je bij een eend niet terug kan vallen op systemen als airbags e.d.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |