abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97783979
Laat ik beginnen met dat ik al zolang ik me kan herinneren een enorme autoliefhebber ben, en dan niet van de snelle bolides maar toch vooral van de auto's met karakter.

Eigenlijk ben ik al zolang ik me kan heugen een enorme fan van de Citroën 2CV, bekend als eend. :)

Wellicht ingegeven door een oom, die altijd als een soort vader voor mij is geweest, die jarenlang 2CV's heeft gereden.

De verhalen dat ik als klein kind even achter het stuur mocht zitten, of rechtop stond in de eend met het dakje open en m'n hoofd door de frisse wind, de toertochten en hoe er door de bochten gescheurd werd, staan me nog helder voor de geest.

Ondanks dat ik zo weg ben van de eend is het eigenlijk nooit zover gekomen om daadwerkelijk zelf een eend aan te schaffen.

Zo'n 5 jaar geleden heb ik bijna op het punt gestaan er eentje te kopen bij een eendenspecialist nabij Roosendaal, als tweede auto, maar 2 auto's zijn voor mij toch een beetje te veel van het goede.

Als dagelijks vervoer heb ik dus al jaren redelijk anonieme, jonge auto's. Weinig gevoel bij, maar wel betrouwbaar en comfortabel. Van Alfa Romeo 146 tot Opel Astra, en van Toyota Aygo tot de Hyundai Accent 1.6 uit 2007 die ik nu heb.

Allemaal prima, maar om de zoveel tijd begint het bij mij toch weer te kriebelen. Het lijkt mij zoveel leuker om me te verplaatsen in een karakterbak, zoals de eend dat is. :)

De vraag is alleen hoe geschikt een eend is voor dagelijks gebruik? Ik ben namelijk niet in de positie om 2 auto's voor m'n deur te hebben staan, zowel praktisch niet als financieel niet.

Nu is mijn vraag dus of een 2cv geschikt is voor dagelijks gebruik, ook in de winter, waar ik dan rekening mee moet houden, wat te verwachten kosten zijn om een eend in goede staat te houden, en hoe de mede-forummers hier denken over een eventuele overstap van een jonge moderne auto naar een auto van tenminste 20 jaar oud als dagelijks vervoer. :)

Overigens verwacht ik voor mijn huidige Hyundai tussen de 4.000 en 6.000 euro te krijgen bij inruil, en tussen de 5.000 en de 7.000 euro te krijgen bij (particuliere) verkoop. Dus ik ben wel in staat om evt met wat bij betalen een volledig gerestaureerde 2cv aan te schaffen. Een eendenspecialist heeft dan uiteraard mijn voorkeur.



^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door Tomatenboer op 06-06-2011 14:19:26 ]
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Forum Admin maandag 6 juni 2011 @ 14:02:48 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_97784122
Een belangrijk punt om wellicht aan te denken is veiligheid. Dat is bij een eend namelijk nihil.
Toch iets om rekening mee te houden als je er dagelijks de weg mee opgaat.
pi_97784299
quote:
3s.gif Op maandag 6 juni 2011 14:02 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Een belangrijk punt om wellicht aan te denken is veiligheid. Dat is bij een eend namelijk nihil.
Toch iets om rekening mee te houden als je er dagelijks de weg mee opgaat.
Dat dus.
2cv zal hier binnenkort wel uitleg komen geven. :P
Nee.
pi_97784357
Plus dat het mij als liefhebber zijnde niet wenselijk lijkt om in de winter te rijden met een oldtimer. Dan roesten ze binnen no-time.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_97784388
tomatenboer, lang geleden had ik een studiegenoot die zich later is gaan specialiseren in "eenden".
Ik heb geen flauw idee of hij daar nog actief in is, maar ik zal je per pm zijn tel.nr. doen toekomen.

Wellicht kan hij je helpen (rotterdam)
  maandag 6 juni 2011 @ 14:10:20 #6
49017 Reneuh
Met je hoof
pi_97784451
Wat de beide opa's zeggen. Staat de auto altijd voor de deur, of heb je een garage waar je hem in de winter een beetje kunt onderhouden?
I spoke proper England since I was a children.
pi_97784486
quote:
14s.gif Op maandag 6 juni 2011 14:08 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Plus dat het mij als liefhebber zijnde niet wenselijk lijkt om in de winter te rijden met een oldtimer. Dan roesten ze binnen no-time.
Ik ben ook een liefhebber, en ik hoor / lees genoeg verhalen van liefhebbers die hun klassiekers dagelijks gebruiken voor het woon / werk verkeer. :)

Ik besef me dan wel dat ik veel meer (preventief) onderhoud zal moeten (laten) plegen. Maar mits je je klassieker tenminste ieder jaar goed laat behandelen dan moet dat ook overkomelijk zijn lijkt mij?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 6 juni 2011 @ 14:12:24 #8
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_97784533
dagelijks gebruik? Met woon werkverkeer? ik zou het er niet op wagen... vooral als het weer omslaat (en de meeste ongelukken gebeuren) zal je er achterkomen dat je zelf een onderdeel van de kreukelzone bent...

(imho dan, er is een reden dat je maar weinig old timers in het forenzen verkeer ziet,,,(
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_97784550
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 14:10 schreef Reneuh het volgende:
Wat de beide opa's zeggen. Staat de auto altijd voor de deur, of heb je een garage waar je hem in de winter een beetje kunt onderhouden?
Ik heb een eigen kleine oprit, maar de eend zou dus niet overdekt komen te staan. Evt wel bereid om 'm af te dekken met een hoes ofzo, of desnoods een overkapping te maken. :P
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_97784603
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 14:12 schreef Jumparound het volgende:
dagelijks gebruik? Met woon werkverkeer? ik zou het er niet op wagen... vooral als het weer omslaat (en de meeste ongelukken gebeuren) zal je er achterkomen dat je zelf een onderdeel van de kreukelzone bent...

(imho dan, er is een reden dat je maar weinig old timers in het forenzen verkeer ziet,,,(
Gelukkig begeef ik me vrijwel nooit in de randstad (Rotterdam kom ik wel geregeld, maar met name in het weekend), en begeef ik me meestal buiten de standaard spits-uren.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 6 juni 2011 @ 14:14:28 #11
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_97784633
Als je kan overdekken, echt geen hoes gaan kopen.

En verder: met veel onderhoud zal het wellicht lukken maar ik zou het zelf nooit doen. Die van mij komt de oprit niet eens af bij regen.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_97784638
Je wilt anno 2011 toch niet meer met een eend op de weggaan tussen al die hummers al suv's? :? je hebt totaal geen bescherming en als er iets gebeurd zoals een simpele aanrijding dan lig je in de kronkels. :Y
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_97784848
quote:
14s.gif Op maandag 6 juni 2011 14:14 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Als je kan overdekken, echt geen hoes gaan kopen.

En verder: met veel onderhoud zal het wellicht lukken maar ik zou het zelf nooit doen. Die van mij komt de oprit niet eens af bij regen.
Zijn ze zo ontzettend roestgevoelig? En als je er eendje koopt met een gegalvaniseerd chassis bijvoorbeeld?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 6 juni 2011 @ 14:21:21 #14
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_97784893
Dan rot de carrosserie alsnog.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  maandag 6 juni 2011 @ 14:22:37 #15
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_97784940
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 14:20 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Zijn ze zo ontzettend roestgevoelig? En als je er eendje koopt met een gegalvaniseerd chassis bijvoorbeeld?
Ik heb geen specifieke kennis van dat model maar gezien de dikte van het plaatwerk en verhalen die ik hoor (ook hier op FOK!) zou ik het niet doen. Ook niet als liefhebber zijnde. Maar een 2CV naast je 'gewone' daily is toch niet zo erg? Een oldtimer is goedkoop om ernaast te houden hoor.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_97784959
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 14:21 schreef Catch22- het volgende:
Dan rot de carrosserie alsnog.
Uiteraard, maar dat is minder kostbaar om te vervangen of te bewerken volgens mij. Maar misschien heb ik daar totaal geen inzicht in. :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_97785111
quote:
14s.gif Op maandag 6 juni 2011 14:22 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Ik heb geen specifieke kennis van dat model maar gezien de dikte van het plaatwerk en verhalen die ik hoor (ook hier op FOK!) zou ik het niet doen. Ook niet als liefhebber zijnde. Maar een 2CV naast je 'gewone' daily is toch niet zo erg? Een oldtimer is goedkoop om ernaast te houden hoor.
Nee de maandelijkse kosten zijn absoluut het probleem niet inderdaad, ook niet de kosten om 'm dan eventueel in de wintermaanden te stallen. Maar wel de relatief hoge aanschafprijs voor een goede. Voor een goede eend betaal je nu toch al gauw tussen de ¤ 4.000 en ¤ 6.000,-. Ik heb wel wat geld achter de hand, maar ben niet bereid er al m'n geld in te stoppen. Bij de verkoop van m'n huidige dagelijkse vervoermiddel zou ik dat geld in de eend kunnen stoppen en de rest achter de hand houden voor onderhoud etc etc.

Maar inderdaad zit je dan wel met de veiligheid en de roestgevoeligheid. Al zie ik hier in de regio wel al jaren enkele mensen in hun eend rijden, door weer en wind.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 6 juni 2011 @ 14:37:46 #18
54408 Parzival
Where it happens
pi_97785595
ik heb jaren geleden een eend gehad.. wekelijks op en neer van gouda naar enschede.. en in de zomer is het wel te doen.. in de winter en herfst is het een kriem... handdoeken onder het dashboard omdat de regen net zo hard naar binnen komt als bij een cabrio met open dak..

de mijne is uiteindelijk total loss gereden door een.. Sita scooter.. ik bedoel maar..

eendjes zijn leuk, maar wel bij zonnig weer als het dak open kan en de kans op slippen minimaal is..

denk er ook aan dat je regelmatig onderhoud moet plegen (bijstellen van ontsteking bijv.)

aan de andere kant, ik weet nog va ntoen dat er ook mensen waren die m idd gewoon elke dag gebruikten.. denk dat het een keuze is, wil je luxe en comfort en een beetje veiligheid in je woon-werk verkeer, of wil je plezier (niet gegarandeerd)...
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
  maandag 6 juni 2011 @ 14:40:12 #19
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_97785724
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 14:27 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Nee de maandelijkse kosten zijn absoluut het probleem niet inderdaad, ook niet de kosten om 'm dan eventueel in de wintermaanden te stallen. Maar wel de relatief hoge aanschafprijs voor een goede. Voor een goede eend betaal je nu toch al gauw tussen de ¤ 4.000 en ¤ 6.000,-. Ik heb wel wat geld achter de hand, maar ben niet bereid er al m'n geld in te stoppen. Bij de verkoop van m'n huidige dagelijkse vervoermiddel zou ik dat geld in de eend kunnen stoppen en de rest achter de hand houden voor onderhoud etc etc.

Maar inderdaad zit je dan wel met de veiligheid en de roestgevoeligheid. Al zie ik hier in de regio wel al jaren enkele mensen in hun eend rijden, door weer en wind.
Tja mensen met oldtimers als daily zijn er altijd maar ik beredeneer het vanuit de positie als liefhebber en dan is het puur zonde om er zo mee te gaan rijden omdat zeker in de winter de staat snel achteruit holt. Als ik jou was zou ik gewoon doorsparen en de 2CV kopen als tweede auto. Als het weer ofzo dan niet goed is kun je altijd nog je gewone daily nemen.

Ik denk dat je op die manier veel meer plezier van je 2CV zal hebben, zeker gezien het feit dat oldtimers absoluut niet praktisch zijn in bepaalde omstandigheden!
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  Vis een optie? maandag 6 juni 2011 @ 15:23:53 #20
70532 loveli
N
pi_97787564
Eend = kreukelzone. Neem er een levensverzekering bij.
crap in = crap out
  maandag 6 juni 2011 @ 15:30:19 #21
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97787793
quote:
3s.gif Op maandag 6 juni 2011 14:02 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Een belangrijk punt om wellicht aan te denken is veiligheid. Dat is bij een eend namelijk nihil.
Toch iets om rekening mee te houden als je er dagelijks de weg mee opgaat.
ga je zelf heel netjes van rijden hoor kan ik je zeggen.

1:20 is nu wel leuk met een eend ;)
pi_97787915
Wat natuurlijk ook kan is een leuke Dyane opzoeken, die een heel stuk minder hoeven kosten dan een goede Eend! Dan zou het misschien financieel wél haalbaar kunnen zijn om 'm erbij te rijden en hoef je je minder zorgen te maken over het doorrijden in de winter. Wat meteen betekent dat hij technisch niet in de uitmuntende staat hoeft te zijn als je nu graag wil, omdat je er minder afhankelijk van bent en 's winters minder last hebt van de desastreuse omstandigheden.
  maandag 6 juni 2011 @ 15:33:47 #23
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97787922
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 14:12 schreef Jumparound het volgende:
dagelijks gebruik? Met woon werkverkeer? ik zou het er niet op wagen... vooral als het weer omslaat (en de meeste ongelukken gebeuren) zal je er achterkomen dat je zelf een onderdeel van de kreukelzone bent...

(imho dan, er is een reden dat je maar weinig old timers in het forenzen verkeer ziet,,,(
en een motorrijder dan?
weinig oldtimers in verkeer? kijk je wel om je heen? ik kan de weg naar huis (15km) meer dan 20 oldtimers tellen...

owjah T42 heeft nog nooit iets anders dan oudjes gereden (begonne met daily kever)
  maandag 6 juni 2011 @ 15:59:27 #24
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_97789037
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 15:33 schreef T42 het volgende:

[..]

en een motorrijder dan?
weinig oldtimers in verkeer? kijk je wel om je heen? ik kan de weg naar huis (15km) meer dan 20 oldtimers tellen...

owjah T42 heeft nog nooit iets anders dan oudjes gereden (begonne met daily kever)
een motorrijder is ook kwetsbaar, vooral met de rijstijl die sommige van die gasten er op na houden (kunnen japanse piloten nog een puntje aan zuigen)
Ik zie er niet veel, maar ze zullen er ongetwijfeld zijn :)
Als ik weer eens zo een eend, mini, fiat500 of snoek zie op van die wiebelbandjes.... Brr!
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_97789078
Rijdende doodskist. Maar wel een leuke *O*
  Vis een optie? maandag 6 juni 2011 @ 16:01:31 #26
70532 loveli
N
pi_97789150
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 15:33 schreef T42 het volgende:
en een motorrijder dan?
Als ik eend zou rijden trok ik m'n motorpak aan :Y
crap in = crap out
pi_97789290
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 15:30 schreef T42 het volgende:

[..]

ga je zelf heel netjes van rijden hoor kan ik je zeggen.

1:20 is nu wel leuk met een eend ;)
Met die van mij haalde ik niet beter dan 1:10 ;(
  maandag 6 juni 2011 @ 17:57:58 #28
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97795101
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 15:59 schreef Jumparound het volgende:

[..]

een motorrijder is ook kwetsbaar, vooral met de rijstijl die sommige van die gasten er op na houden (kunnen japanse piloten nog een puntje aan zuigen)
Ik zie er niet veel, maar ze zullen er ongetwijfeld zijn :)
Als ik weer eens zo een eend, mini, fiat500 of snoek zie op van die wiebelbandjes.... Brr!
je kunt er natuurlijk ook moderne bandjes op gooien hé die oude bandjes zijn alleen voor de puristen. ze driften wel lekker ;)
weet ni
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 16:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Met die van mij haalde ik niet beter dan 1:10 ;(
weet niet wat je er mee hebt gedaan maar die ik heb gehad deed makelijk 1:18/1:20
was er 1 uit 87 (heb hem doormidden gebroken op een drempel ooit :') )
pi_97795842
Oldtimer als dagelijks vervoer??

Geen probleem
Ik heb nog nooit een jongere auto bezeten dan het bouwjaar 1973!
Mini (1973 jaren plezier van gehad)
MG midget (1966 mijn huidige daily)
MG BGT (1974 De daily van mijn vriendin)

Winter door rijden?

Geen probleem
Goed laten tectyleren en als er pekel ligt elke week de hoge druk spuit er onder door (is soms wat koud maar ja)
Zorg voor goede banden (geen winter banden dat is bla maar goede zachte zomer banden als een vredestein sprint oid) heb afgelopen winter meerdere moderne auto's met de GT uit de sneeuw getrokken.

Een eend/2CV ?

Van z'n levens dagen niet!!!!!!
Een eend was toen hij nieuw was al niet snel en is nu echt een slak op de weg.
Dat lijkt even leuk relaxt cruisen maar gaat je echt opbreken.

Mijn 998CC mini was eigenlijk al te langzaam om lekker in het dagelijkse verkeer te rijden.
Ik wil dat een daily minimaal over de 160 kan dan heb je wat pit om lekker een keer in te halen en kan je lekker 130 met het verkeer mee rijden.

Denk er ook aan dat een klein blok wat je moet aftrappen om mee te komen veel meer benzine verbruikt dan een stevig blok wat je een beetje relaxt kan laten werken.
Ook gaat dat kleine blokje veel sneller kapot omdat het nooit rust heeft maar altijd aan de top van zijn kunnen zit.

Wat veiligheid betreft....
Erg defensief rijden en tja je loopt wat meer risico.
Als je je dat bewust bent en daar naar rijd is de helft van dat risico al weg.
  maandag 6 juni 2011 @ 18:36:20 #30
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_97796813
Zijn niet alle oude auto's rijdende kreukelzone's?

Mij zou vnl. storen dat die dingen niet vooruit te branden zijn. Maar dat hoeft geen probleem te zijn als je nauwelijks op de snelweg komt.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_97797041
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 18:36 schreef Hyperdude het volgende:
Zijn niet alle oude auto's rijdende kreukelzone's?

Mij zou vnl. storen dat die dingen niet vooruit te branden zijn. Maar dat hoeft geen probleem te zijn als je nauwelijks op de snelweg komt.
Een eend weegt niets en heeft nauwelijks verstevigingen. Ff wachten tot iemand hier een leuke youtuber voor vindt :9
pi_97797181
Krijg je echt spijt van. Je hebt een heel geromantiseerd beeld van lekker rondtuffen in zo'n eend, maar binnen een maand zul je je moderne auto gaan missen. Vooral met slecht weer en op de snelweg is zo'n bakkie een drama. Het gebrek aan comfort, de slechte wegligging en het gebrek aan vermogen heb ik het dan nog niet over gehad. ;) En een ongeluk wil je er al helemaal niet mee krijgen.
  maandag 6 juni 2011 @ 18:45:02 #33
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_97797294
Er is toch zo'n TopGear filmpje van een Volvo 740 oid tegen een Twingo ofzo?

edit:

How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  maandag 6 juni 2011 @ 19:08:48 #34
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97798819
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 18:14 schreef ononono het volgende:
Oldtimer als dagelijks vervoer??

Geen probleem
Ik heb nog nooit een jongere auto bezeten dan het bouwjaar 1973!
Mini (1973 jaren plezier van gehad)
MG midget (1966 mijn huidige daily)
MG BGT (1974 De daily van mijn vriendin)

Winter door rijden?

Geen probleem
Goed laten tectyleren en als er pekel ligt elke week de hoge druk spuit er onder door (is soms wat koud maar ja)
Zorg voor goede banden (geen winter banden dat is bla maar goede zachte zomer banden als een vredestein sprint oid) heb afgelopen winter meerdere moderne auto's met de GT uit de sneeuw getrokken.

Een eend/2CV ?

Van z'n levens dagen niet!!!!!!
Een eend was toen hij nieuw was al niet snel en is nu echt een slak op de weg.
Dat lijkt even leuk relaxt cruisen maar gaat je echt opbreken.

Mijn 998CC mini was eigenlijk al te langzaam om lekker in het dagelijkse verkeer te rijden.
Ik wil dat een daily minimaal over de 160 kan dan heb je wat pit om lekker een keer in te halen en kan je lekker 130 met het verkeer mee rijden.

Denk er ook aan dat een klein blok wat je moet aftrappen om mee te komen veel meer benzine verbruikt dan een stevig blok wat je een beetje relaxt kan laten werken.
Ook gaat dat kleine blokje veel sneller kapot omdat het nooit rust heeft maar altijd aan de top van zijn kunnen zit.

Wat veiligheid betreft....
Erg defensief rijden en tja je loopt wat meer risico.
Als je je dat bewust bent en daar naar rijd is de helft van dat risico al weg.
eend niet snel :P ik heb nog nooit zo'n plezier gehad om door bochten te crossen :P dan met een eend.

la
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 18:36 schreef Hyperdude het volgende:
Zijn niet alle oude auto's rijdende kreukelzone's?

Mij zou vnl. storen dat die dingen niet vooruit te branden zijn. Maar dat hoeft geen probleem te zijn als je nauwelijks op de snelweg komt.
eend haald ook wel 110/120 hoor en als je kan schakelen trekt een eend echt wel op. stoplicht race ging best ;)

heb wel slomere auto gereden met meer motor. (ala citroen HY 2,0 die maar 70kmh top had en een vw t3 1.6 diesel met top op gps 105kmh na 30 minuten ;) ) en ik kwam op de snelweg gewoon overal ;) ergste was het sturen in de HY :P dat doe je met spanbanden.

toch wel erg hé dat ik het op neem voor de eend als kever rijder :P
  maandag 6 juni 2011 @ 19:11:36 #35
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97798972
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 18:43 schreef 16meter het volgende:
Krijg je echt spijt van. Je hebt een heel geromantiseerd beeld van lekker rondtuffen in zo'n eend, maar binnen een maand zul je je moderne auto gaan missen. Vooral met slecht weer en op de snelweg is zo'n bakkie een drama. Het gebrek aan comfort, de slechte wegligging en het gebrek aan vermogen heb ik het dan nog niet over gehad. ;) En een ongeluk wil je er al helemaal niet mee krijgen.
moderne auto's zijn voor mietjes ;) die warm achter het stuur moetten zitten met stoelverwarming op 20 :')

ik rij dan echt toch liever met dikke jas en handschoenen aan hoor ;) owjah doe ik elk jaar al :P
en een eend heeft al een veel betere kachel dan een kever :P
pi_97803885
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 19:08 schreef T42 het volgende:

[..]

eend niet snel :P ik heb nog nooit zo'n plezier gehad om door bochten te crossen :P dan met een eend.

la

[..]

eend haald ook wel 110/120 hoor en als je kan schakelen trekt een eend echt wel op. stoplicht race ging best ;)

heb wel slomere auto gereden met meer motor. (ala citroen HY 2,0 die maar 70kmh top had en een vw t3 1.6 diesel met top op gps 105kmh na 30 minuten ;) ) en ik kwam op de snelweg gewoon overal ;) ergste was het sturen in de HY :P dat doe je met spanbanden.

toch wel erg hé dat ik het op neem voor de eend als kever rijder :P
Als kever rijder mag je het van mij best opnemen voor die franse gebakjes, maar word je nog wel terug gelaten in je "duitse" vrienden groepje :P

110/120/130 is echt bagger als top
Als je weer eens een vracht wagen in wil halen op een snelweg of een trekker op een provinciale weg zit je echt te trappen en is het nog spannend.

En snel de bochten door in een eend?!
tja het is maar wat je snel vind....

Ik rij regelmatig in voor oorlogse auto's en dat is super!
Hard gaat het niet maar het voelt als 200+ in een moderne auto en de :) factor is onmeetbaar
Maar dan rij je als je er zin in hebt en zonder verplichtingen.

Natuurlijk kom je overal met 80 maar ik wil graag ergens komen voor mijn pensioen ;)
  maandag 6 juni 2011 @ 20:34:10 #37
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97804748
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 20:21 schreef ononono het volgende:

[..]

Als kever rijder mag je het van mij best opnemen voor die franse gebakjes, maar word je nog wel terug gelaten in je "duitse" vrienden groepje :P

110/120/130 is echt bagger als top
Als je weer eens een vracht wagen in wil halen op een snelweg of een trekker op een provinciale weg zit je echt te trappen en is het nog spannend.

En snel de bochten door in een eend?!
tja het is maar wat je snel vind....

Ik rij regelmatig in voor oorlogse auto's en dat is super!
Hard gaat het niet maar het voelt als 200+ in een moderne auto en de :) factor is onmeetbaar
Maar dan rij je als je er zin in hebt en zonder verplichtingen.

Natuurlijk kom je overal met 80 maar ik wil graag ergens komen voor mijn pensioen ;)
ik heb ruim3 jaar met een top van 100 op en neer gereden van eindhoven tot breda. meestal gaat het toch niet harder :P
ik heb een kever die 110kmh in zijn 1 deed ;) dus snelheid ken ik wel
pi_97805061
Hoeveel toeren rijdt zo'n ding met 120 in het uur ?
Hoop herrie ?
Is wel leuk, maar als je dagelijks veel snelweg doet is het wel vervelend denk ik.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 6 juni 2011 @ 20:50:40 #39
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97805847
quote:
2s.gif Op maandag 6 juni 2011 20:39 schreef junkiexp het volgende:
Hoeveel toeren rijdt zo'n ding met 120 in het uur ?
Hoop herrie ?
Is wel leuk, maar als je dagelijks veel snelweg doet is het wel vervelend denk ik.
je kan er een andere bak in gooien ;) van bijv een visa d8 ik
  maandag 6 juni 2011 @ 20:58:59 #40
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_97806464
Ja als je veel snelweg hebt is een oldtimer ook niet fijn zonder overdrive.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_97808295
De snelheid, of beter het gebrek daaraan, dat deert mij geenzins. Als ik op zoek was naar vermogen en comfort dan ging mijn interesse wel uit naar een oude Mercedes ofzo. :P

Maar de charme maakt veel goed, en het lijkt me tevens prettig onthaasten.

Waarmee ik niet wil zeggen dat de overstap naar een klassieker voor dagelijks gebruik niet kan gaan tegenvallen. Maar dat zou dan meer te maken kunnen hebben met het behelpen bij extreme weersomstandigheden of bij pech.

Ook ben ik me bewust van de beperkte kreukelzone, dat is voor mij niet zo'n issue, in de zin van dat ik me daar niet door wil laten weerhouden.

De enige punten waar ik dus over twijfel zijn; de dagelijkse bruikbaarheid, en de roestgevoeligheid. :)

Ik zou graag weten hoe een eend zich houdt in de winter, en na een winter, hoeveel schade ondervindt een eend van de winterse omstandigheden en wat kost het om dat roestspook onder controle te houden en om de eend sowieso rijdend te houden met ongeveer 15.000 km per jaar.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_97810531
Hier een ervaringsdeskundige :)

Enkele weken geleden eindelijk een 2CV gekocht, roep het al jaren en heb het nu dan ook gedaan. Ga er dagelijks mee naar mijn werk (tenzij het heel hard regent, daarover later meer). In de winter gaat ie de stalling ergens in (nog geen idee waar). Doel is gebruik woon-werk en gewoon voor de fun, lekker cabrio en weinig kosten. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt.

Ik heb er gewoon 1 gekocht op MP, zal tijdens de keuring in november wel een en ander hebben. Nu is mijn voornaamste doel om hem waterdicht te krijgen (stuk voorruitframe moet vervangen worden) omdat nat worden niet echt fijn is. Voor de rest wil ik hem de komende jaren wat gaan opknappen (als het lukt, anders niet jammer dan). Ik ben zelf wel enigzins handig en niet te beroerd om wat te doen.

Over het rijden, dat is zoooooveel beter dan mijn Peug. Het is stroever, zwaarder, rammelt harder, hobbelt meer, wiebelt meer en rijdt maar 100 a 110. Maar het is tenminste echt autorijden. Kom nu ontspannen uit mijn werk, met de Peug was het altijd maar jagen en hopen dat je niet geflitst wordt. Nu kan je niet meer, dus is het prima. Lekker radio aan en naar huis hobbelen.

Ik ben erg blij nog steeds, en we zien wel of ik deze over een jaar nog heb of een andere. Je weet nooit :)
pi_97810840
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 21:21 schreef Tomatenboer het volgende:
De snelheid, of beter het gebrek daaraan, dat deert mij geenzins. Als ik op zoek was naar vermogen en comfort dan ging mijn interesse wel uit naar een oude Mercedes ofzo. :P

Maar de charme maakt veel goed, en het lijkt me tevens prettig onthaasten.
Zoals ik al zei, dat gaat prima ;)

quote:
Waarmee ik niet wil zeggen dat de overstap naar een klassieker voor dagelijks gebruik niet kan gaan tegenvallen. Maar dat zou dan meer te maken kunnen hebben met het behelpen bij extreme weersomstandigheden of bij pech.
Pech? Wat wil je voor pech hebben? Er zit amper iets in, niks wat boeiend is. Zolang de motor loopt kom je thuis. Reserveband moet je sowieso hebben ongeacht de auto die je rijdt. Als je accu leeg is slinger je hem aan, of je duwt even in je eentje.

quote:
Ook ben ik me bewust van de beperkte kreukelzone, dat is voor mij niet zo'n issue, in de zin van dat ik me daar niet door wil laten weerhouden.
Ook dat valt wel mee. De Eend is absoluut niet onveilig. Natuurlijk als er iemand met 120 naar binnen komt is het niet tof, maar dat is bij menig auto. Kreukelzones heb je voor en achter prima, alleen bij zij impact is het niet zo tof.

quote:
De enige punten waar ik dus over twijfel zijn; de dagelijkse bruikbaarheid, en de roestgevoeligheid. :)
Op beide is het antwoord: ja. Hij is bruikbaar. En ja hij roest. Heel erg. Je chassis, je koets en je plaatwerk. Echter dat is wel op te lossen. Alles is vervangbaar. Of te repareren. Goed tectyl of anti-roest en goede lak en het is opgelost. Als je het bijhoudt is er niks aan de hand. Je kan ook kiezen voor een bak roest en daar gewoon een jaar of 2 jaar in rijden. Dan ben je voor 1000 euro wel klaar bij de aanschaf.
pi_97811335
As said
Roest kan je erg lang uitstellen zeker met eenden waar voor alles gegalvaniseerd is te krijgen.

En pech?
De BGT van mijn vriendin rijd al meer dan 2 jaar dagelijks op en neer naar haar werk zonder haar ooit te laten staan.
Gewoon een kwestie van goed en preventief onderhoud!
pi_97814202
Ook wel tof om gewoon het plaatwerk aan de buitenkant in de tectyl te zetten :D
Hij roest niet en de fietser die je aanrijdt blijven gegarandeerd plakken :')
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 6 juni 2011 @ 22:32:47 #46
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_97814309
quote:
2s.gif Op maandag 6 juni 2011 22:31 schreef junkiexp het volgende:
Ook wel tof om gewoon het plaatwerk aan de buitenkant in de tectyl te zetten :D
Hij roest niet en de fietser die je aanrijdt blijven gegarandeerd plakken :')
Pek en veren! :D
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  Vis een optie? maandag 6 juni 2011 @ 22:33:39 #47
70532 loveli
N
pi_97814376
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 19:11 schreef T42 het volgende:
moderne auto's zijn voor mietjes ;) die warm achter het stuur moetten zitten met stoelverwarming op 20 :')
Alsof stoelverwarming alleen in moderne auto's geleverd wordt ;)
crap in = crap out
pi_97814387
quote:
2s.gif Op maandag 6 juni 2011 22:31 schreef junkiexp het volgende:
Ook wel tof om gewoon het plaatwerk aan de buitenkant in de tectyl te zetten :D
Hij roest niet en de fietser die je aanrijdt blijven gegarandeerd plakken :')
Doe dan schoolbordverf, dan kan degene die je voor zijn donder rijdt nog een boodschap achter laten ;)
  † In Memoriam † maandag 6 juni 2011 @ 23:31:42 #49
25682 2cv
Niet subtiel
pi_97818828
Zo te horen weet TS wel aardig de voor- en nadelen. Er is 1 ding wat ik mis: hoe lang is een enkele rit woon-werk verkeer ? Want een Eend heeft een luchtgekoelde motor en die dingen komen maar langzaam op bedrijfstemperatuur. Korte ritjes zijn dus niet gezond voor de motor.

Die opmerkingen over die kreukelzone kloppen overigens niet helemaal. Een Eend is vrij 'slap' maar ook erg licht. Als de Eend bij een gelijk gewicht steviger is, dan kreukelt er bij een ongeval niets meer en worden de inzittenden door de auto gelanceerd.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_97820226
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 23:31 schreef 2cv het volgende:
Zo te horen weet TS wel aardig de voor- en nadelen. Er is 1 ding wat ik mis: hoe lang is een enkele rit woon-werk verkeer ? Want een Eend heeft een luchtgekoelde motor en die dingen komen maar langzaam op bedrijfstemperatuur. Korte ritjes zijn dus niet gezond voor de motor.

Die opmerkingen over die kreukelzone kloppen overigens niet helemaal. Een Eend is vrij 'slap' maar ook erg licht. Als de Eend bij een gelijk gewicht steviger is, dan kreukelt er bij een ongeval niets meer en worden de inzittenden door de auto gelanceerd.
Ik woon niet ver van mijn werk. De afstand is slechts 15 km enkele reis. Wel neem ik graag toeristische routes (zelfs naar en van m'n werk :P) en ga ik graag toeren in het weekend ofzo. Gewoon doelloos rondrijden vind ik soms echt heerlijk. Met een eend kan dat alleen maar leuker worden.

Vroeger redelijk veel gereden maar tegenwoordig rij ik zo'n 15.000 tot 17.000 km per jaar, geen idee of dat met een eend meer of minder zou worden. :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')