abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97783979
Laat ik beginnen met dat ik al zolang ik me kan herinneren een enorme autoliefhebber ben, en dan niet van de snelle bolides maar toch vooral van de auto's met karakter.

Eigenlijk ben ik al zolang ik me kan heugen een enorme fan van de Citroën 2CV, bekend als eend. :)

Wellicht ingegeven door een oom, die altijd als een soort vader voor mij is geweest, die jarenlang 2CV's heeft gereden.

De verhalen dat ik als klein kind even achter het stuur mocht zitten, of rechtop stond in de eend met het dakje open en m'n hoofd door de frisse wind, de toertochten en hoe er door de bochten gescheurd werd, staan me nog helder voor de geest.

Ondanks dat ik zo weg ben van de eend is het eigenlijk nooit zover gekomen om daadwerkelijk zelf een eend aan te schaffen.

Zo'n 5 jaar geleden heb ik bijna op het punt gestaan er eentje te kopen bij een eendenspecialist nabij Roosendaal, als tweede auto, maar 2 auto's zijn voor mij toch een beetje te veel van het goede.

Als dagelijks vervoer heb ik dus al jaren redelijk anonieme, jonge auto's. Weinig gevoel bij, maar wel betrouwbaar en comfortabel. Van Alfa Romeo 146 tot Opel Astra, en van Toyota Aygo tot de Hyundai Accent 1.6 uit 2007 die ik nu heb.

Allemaal prima, maar om de zoveel tijd begint het bij mij toch weer te kriebelen. Het lijkt mij zoveel leuker om me te verplaatsen in een karakterbak, zoals de eend dat is. :)

De vraag is alleen hoe geschikt een eend is voor dagelijks gebruik? Ik ben namelijk niet in de positie om 2 auto's voor m'n deur te hebben staan, zowel praktisch niet als financieel niet.

Nu is mijn vraag dus of een 2cv geschikt is voor dagelijks gebruik, ook in de winter, waar ik dan rekening mee moet houden, wat te verwachten kosten zijn om een eend in goede staat te houden, en hoe de mede-forummers hier denken over een eventuele overstap van een jonge moderne auto naar een auto van tenminste 20 jaar oud als dagelijks vervoer. :)

Overigens verwacht ik voor mijn huidige Hyundai tussen de 4.000 en 6.000 euro te krijgen bij inruil, en tussen de 5.000 en de 7.000 euro te krijgen bij (particuliere) verkoop. Dus ik ben wel in staat om evt met wat bij betalen een volledig gerestaureerde 2cv aan te schaffen. Een eendenspecialist heeft dan uiteraard mijn voorkeur.



^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door Tomatenboer op 06-06-2011 14:19:26 ]
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Forum Admin maandag 6 juni 2011 @ 14:02:48 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_97784122
Een belangrijk punt om wellicht aan te denken is veiligheid. Dat is bij een eend namelijk nihil.
Toch iets om rekening mee te houden als je er dagelijks de weg mee opgaat.
pi_97784299
quote:
3s.gif Op maandag 6 juni 2011 14:02 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Een belangrijk punt om wellicht aan te denken is veiligheid. Dat is bij een eend namelijk nihil.
Toch iets om rekening mee te houden als je er dagelijks de weg mee opgaat.
Dat dus.
2cv zal hier binnenkort wel uitleg komen geven. :P
Nee.
pi_97784357
Plus dat het mij als liefhebber zijnde niet wenselijk lijkt om in de winter te rijden met een oldtimer. Dan roesten ze binnen no-time.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_97784388
tomatenboer, lang geleden had ik een studiegenoot die zich later is gaan specialiseren in "eenden".
Ik heb geen flauw idee of hij daar nog actief in is, maar ik zal je per pm zijn tel.nr. doen toekomen.

Wellicht kan hij je helpen (rotterdam)
  maandag 6 juni 2011 @ 14:10:20 #6
49017 Reneuh
Met je hoof
pi_97784451
Wat de beide opa's zeggen. Staat de auto altijd voor de deur, of heb je een garage waar je hem in de winter een beetje kunt onderhouden?
I spoke proper England since I was a children.
pi_97784486
quote:
14s.gif Op maandag 6 juni 2011 14:08 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Plus dat het mij als liefhebber zijnde niet wenselijk lijkt om in de winter te rijden met een oldtimer. Dan roesten ze binnen no-time.
Ik ben ook een liefhebber, en ik hoor / lees genoeg verhalen van liefhebbers die hun klassiekers dagelijks gebruiken voor het woon / werk verkeer. :)

Ik besef me dan wel dat ik veel meer (preventief) onderhoud zal moeten (laten) plegen. Maar mits je je klassieker tenminste ieder jaar goed laat behandelen dan moet dat ook overkomelijk zijn lijkt mij?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 6 juni 2011 @ 14:12:24 #8
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_97784533
dagelijks gebruik? Met woon werkverkeer? ik zou het er niet op wagen... vooral als het weer omslaat (en de meeste ongelukken gebeuren) zal je er achterkomen dat je zelf een onderdeel van de kreukelzone bent...

(imho dan, er is een reden dat je maar weinig old timers in het forenzen verkeer ziet,,,(
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_97784550
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 14:10 schreef Reneuh het volgende:
Wat de beide opa's zeggen. Staat de auto altijd voor de deur, of heb je een garage waar je hem in de winter een beetje kunt onderhouden?
Ik heb een eigen kleine oprit, maar de eend zou dus niet overdekt komen te staan. Evt wel bereid om 'm af te dekken met een hoes ofzo, of desnoods een overkapping te maken. :P
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_97784603
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 14:12 schreef Jumparound het volgende:
dagelijks gebruik? Met woon werkverkeer? ik zou het er niet op wagen... vooral als het weer omslaat (en de meeste ongelukken gebeuren) zal je er achterkomen dat je zelf een onderdeel van de kreukelzone bent...

(imho dan, er is een reden dat je maar weinig old timers in het forenzen verkeer ziet,,,(
Gelukkig begeef ik me vrijwel nooit in de randstad (Rotterdam kom ik wel geregeld, maar met name in het weekend), en begeef ik me meestal buiten de standaard spits-uren.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 6 juni 2011 @ 14:14:28 #11
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_97784633
Als je kan overdekken, echt geen hoes gaan kopen.

En verder: met veel onderhoud zal het wellicht lukken maar ik zou het zelf nooit doen. Die van mij komt de oprit niet eens af bij regen.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_97784638
Je wilt anno 2011 toch niet meer met een eend op de weggaan tussen al die hummers al suv's? :? je hebt totaal geen bescherming en als er iets gebeurd zoals een simpele aanrijding dan lig je in de kronkels. :Y
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_97784848
quote:
14s.gif Op maandag 6 juni 2011 14:14 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Als je kan overdekken, echt geen hoes gaan kopen.

En verder: met veel onderhoud zal het wellicht lukken maar ik zou het zelf nooit doen. Die van mij komt de oprit niet eens af bij regen.
Zijn ze zo ontzettend roestgevoelig? En als je er eendje koopt met een gegalvaniseerd chassis bijvoorbeeld?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 6 juni 2011 @ 14:21:21 #14
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_97784893
Dan rot de carrosserie alsnog.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  maandag 6 juni 2011 @ 14:22:37 #15
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_97784940
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 14:20 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Zijn ze zo ontzettend roestgevoelig? En als je er eendje koopt met een gegalvaniseerd chassis bijvoorbeeld?
Ik heb geen specifieke kennis van dat model maar gezien de dikte van het plaatwerk en verhalen die ik hoor (ook hier op FOK!) zou ik het niet doen. Ook niet als liefhebber zijnde. Maar een 2CV naast je 'gewone' daily is toch niet zo erg? Een oldtimer is goedkoop om ernaast te houden hoor.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_97784959
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 14:21 schreef Catch22- het volgende:
Dan rot de carrosserie alsnog.
Uiteraard, maar dat is minder kostbaar om te vervangen of te bewerken volgens mij. Maar misschien heb ik daar totaal geen inzicht in. :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_97785111
quote:
14s.gif Op maandag 6 juni 2011 14:22 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Ik heb geen specifieke kennis van dat model maar gezien de dikte van het plaatwerk en verhalen die ik hoor (ook hier op FOK!) zou ik het niet doen. Ook niet als liefhebber zijnde. Maar een 2CV naast je 'gewone' daily is toch niet zo erg? Een oldtimer is goedkoop om ernaast te houden hoor.
Nee de maandelijkse kosten zijn absoluut het probleem niet inderdaad, ook niet de kosten om 'm dan eventueel in de wintermaanden te stallen. Maar wel de relatief hoge aanschafprijs voor een goede. Voor een goede eend betaal je nu toch al gauw tussen de ¤ 4.000 en ¤ 6.000,-. Ik heb wel wat geld achter de hand, maar ben niet bereid er al m'n geld in te stoppen. Bij de verkoop van m'n huidige dagelijkse vervoermiddel zou ik dat geld in de eend kunnen stoppen en de rest achter de hand houden voor onderhoud etc etc.

Maar inderdaad zit je dan wel met de veiligheid en de roestgevoeligheid. Al zie ik hier in de regio wel al jaren enkele mensen in hun eend rijden, door weer en wind.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 6 juni 2011 @ 14:37:46 #18
54408 Parzival
Where it happens
pi_97785595
ik heb jaren geleden een eend gehad.. wekelijks op en neer van gouda naar enschede.. en in de zomer is het wel te doen.. in de winter en herfst is het een kriem... handdoeken onder het dashboard omdat de regen net zo hard naar binnen komt als bij een cabrio met open dak..

de mijne is uiteindelijk total loss gereden door een.. Sita scooter.. ik bedoel maar..

eendjes zijn leuk, maar wel bij zonnig weer als het dak open kan en de kans op slippen minimaal is..

denk er ook aan dat je regelmatig onderhoud moet plegen (bijstellen van ontsteking bijv.)

aan de andere kant, ik weet nog va ntoen dat er ook mensen waren die m idd gewoon elke dag gebruikten.. denk dat het een keuze is, wil je luxe en comfort en een beetje veiligheid in je woon-werk verkeer, of wil je plezier (niet gegarandeerd)...
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
  maandag 6 juni 2011 @ 14:40:12 #19
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_97785724
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 14:27 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Nee de maandelijkse kosten zijn absoluut het probleem niet inderdaad, ook niet de kosten om 'm dan eventueel in de wintermaanden te stallen. Maar wel de relatief hoge aanschafprijs voor een goede. Voor een goede eend betaal je nu toch al gauw tussen de ¤ 4.000 en ¤ 6.000,-. Ik heb wel wat geld achter de hand, maar ben niet bereid er al m'n geld in te stoppen. Bij de verkoop van m'n huidige dagelijkse vervoermiddel zou ik dat geld in de eend kunnen stoppen en de rest achter de hand houden voor onderhoud etc etc.

Maar inderdaad zit je dan wel met de veiligheid en de roestgevoeligheid. Al zie ik hier in de regio wel al jaren enkele mensen in hun eend rijden, door weer en wind.
Tja mensen met oldtimers als daily zijn er altijd maar ik beredeneer het vanuit de positie als liefhebber en dan is het puur zonde om er zo mee te gaan rijden omdat zeker in de winter de staat snel achteruit holt. Als ik jou was zou ik gewoon doorsparen en de 2CV kopen als tweede auto. Als het weer ofzo dan niet goed is kun je altijd nog je gewone daily nemen.

Ik denk dat je op die manier veel meer plezier van je 2CV zal hebben, zeker gezien het feit dat oldtimers absoluut niet praktisch zijn in bepaalde omstandigheden!
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  Vis een optie? maandag 6 juni 2011 @ 15:23:53 #20
70532 loveli
N
pi_97787564
Eend = kreukelzone. Neem er een levensverzekering bij.
crap in = crap out
  maandag 6 juni 2011 @ 15:30:19 #21
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97787793
quote:
3s.gif Op maandag 6 juni 2011 14:02 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Een belangrijk punt om wellicht aan te denken is veiligheid. Dat is bij een eend namelijk nihil.
Toch iets om rekening mee te houden als je er dagelijks de weg mee opgaat.
ga je zelf heel netjes van rijden hoor kan ik je zeggen.

1:20 is nu wel leuk met een eend ;)
pi_97787915
Wat natuurlijk ook kan is een leuke Dyane opzoeken, die een heel stuk minder hoeven kosten dan een goede Eend! Dan zou het misschien financieel wél haalbaar kunnen zijn om 'm erbij te rijden en hoef je je minder zorgen te maken over het doorrijden in de winter. Wat meteen betekent dat hij technisch niet in de uitmuntende staat hoeft te zijn als je nu graag wil, omdat je er minder afhankelijk van bent en 's winters minder last hebt van de desastreuse omstandigheden.
  maandag 6 juni 2011 @ 15:33:47 #23
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97787922
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 14:12 schreef Jumparound het volgende:
dagelijks gebruik? Met woon werkverkeer? ik zou het er niet op wagen... vooral als het weer omslaat (en de meeste ongelukken gebeuren) zal je er achterkomen dat je zelf een onderdeel van de kreukelzone bent...

(imho dan, er is een reden dat je maar weinig old timers in het forenzen verkeer ziet,,,(
en een motorrijder dan?
weinig oldtimers in verkeer? kijk je wel om je heen? ik kan de weg naar huis (15km) meer dan 20 oldtimers tellen...

owjah T42 heeft nog nooit iets anders dan oudjes gereden (begonne met daily kever)
  maandag 6 juni 2011 @ 15:59:27 #24
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_97789037
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 15:33 schreef T42 het volgende:

[..]

en een motorrijder dan?
weinig oldtimers in verkeer? kijk je wel om je heen? ik kan de weg naar huis (15km) meer dan 20 oldtimers tellen...

owjah T42 heeft nog nooit iets anders dan oudjes gereden (begonne met daily kever)
een motorrijder is ook kwetsbaar, vooral met de rijstijl die sommige van die gasten er op na houden (kunnen japanse piloten nog een puntje aan zuigen)
Ik zie er niet veel, maar ze zullen er ongetwijfeld zijn :)
Als ik weer eens zo een eend, mini, fiat500 of snoek zie op van die wiebelbandjes.... Brr!
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_97789078
Rijdende doodskist. Maar wel een leuke *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')