Een eend weegt niets en heeft nauwelijks verstevigingen. Ff wachten tot iemand hier een leuke youtuber voor vindtquote:Op maandag 6 juni 2011 18:36 schreef Hyperdude het volgende:
Zijn niet alle oude auto's rijdende kreukelzone's?
Mij zou vnl. storen dat die dingen niet vooruit te branden zijn. Maar dat hoeft geen probleem te zijn als je nauwelijks op de snelweg komt.
eend niet snelquote:Op maandag 6 juni 2011 18:14 schreef ononono het volgende:
Oldtimer als dagelijks vervoer??
Geen probleem
Ik heb nog nooit een jongere auto bezeten dan het bouwjaar 1973!
Mini (1973 jaren plezier van gehad)
MG midget (1966 mijn huidige daily)
MG BGT (1974 De daily van mijn vriendin)
Winter door rijden?
Geen probleem
Goed laten tectyleren en als er pekel ligt elke week de hoge druk spuit er onder door (is soms wat koud maar ja)
Zorg voor goede banden (geen winter banden dat is bla maar goede zachte zomer banden als een vredestein sprint oid) heb afgelopen winter meerdere moderne auto's met de GT uit de sneeuw getrokken.
Een eend/2CV ?
Van z'n levens dagen niet!!!!!!
Een eend was toen hij nieuw was al niet snel en is nu echt een slak op de weg.
Dat lijkt even leuk relaxt cruisen maar gaat je echt opbreken.
Mijn 998CC mini was eigenlijk al te langzaam om lekker in het dagelijkse verkeer te rijden.
Ik wil dat een daily minimaal over de 160 kan dan heb je wat pit om lekker een keer in te halen en kan je lekker 130 met het verkeer mee rijden.
Denk er ook aan dat een klein blok wat je moet aftrappen om mee te komen veel meer benzine verbruikt dan een stevig blok wat je een beetje relaxt kan laten werken.
Ook gaat dat kleine blokje veel sneller kapot omdat het nooit rust heeft maar altijd aan de top van zijn kunnen zit.
Wat veiligheid betreft....
Erg defensief rijden en tja je loopt wat meer risico.
Als je je dat bewust bent en daar naar rijd is de helft van dat risico al weg.
eend haald ook wel 110/120 hoor en als je kan schakelen trekt een eend echt wel op. stoplicht race ging bestquote:Op maandag 6 juni 2011 18:36 schreef Hyperdude het volgende:
Zijn niet alle oude auto's rijdende kreukelzone's?
Mij zou vnl. storen dat die dingen niet vooruit te branden zijn. Maar dat hoeft geen probleem te zijn als je nauwelijks op de snelweg komt.
moderne auto's zijn voor mietjesquote:Op maandag 6 juni 2011 18:43 schreef 16meter het volgende:
Krijg je echt spijt van. Je hebt een heel geromantiseerd beeld van lekker rondtuffen in zo'n eend, maar binnen een maand zul je je moderne auto gaan missen. Vooral met slecht weer en op de snelweg is zo'n bakkie een drama. Het gebrek aan comfort, de slechte wegligging en het gebrek aan vermogen heb ik het dan nog niet over gehad.En een ongeluk wil je er al helemaal niet mee krijgen.
Als kever rijder mag je het van mij best opnemen voor die franse gebakjes, maar word je nog wel terug gelaten in je "duitse" vrienden groepjequote:Op maandag 6 juni 2011 19:08 schreef T42 het volgende:
[..]
eend niet snelik heb nog nooit zo'n plezier gehad om door bochten te crossen
dan met een eend.
la
[..]
eend haald ook wel 110/120 hoor en als je kan schakelen trekt een eend echt wel op. stoplicht race ging best
heb wel slomere auto gereden met meer motor. (ala citroen HY 2,0 die maar 70kmh top had en een vw t3 1.6 diesel met top op gps 105kmh na 30 minuten) en ik kwam op de snelweg gewoon overal
ergste was het sturen in de HY
dat doe je met spanbanden.
toch wel erg hé dat ik het op neem voor de eend als kever rijder
ik heb ruim3 jaar met een top van 100 op en neer gereden van eindhoven tot breda. meestal gaat het toch niet harderquote:Op maandag 6 juni 2011 20:21 schreef ononono het volgende:
[..]
Als kever rijder mag je het van mij best opnemen voor die franse gebakjes, maar word je nog wel terug gelaten in je "duitse" vrienden groepje![]()
110/120/130 is echt bagger als top
Als je weer eens een vracht wagen in wil halen op een snelweg of een trekker op een provinciale weg zit je echt te trappen en is het nog spannend.
En snel de bochten door in een eend?!
tja het is maar wat je snel vind....
Ik rij regelmatig in voor oorlogse auto's en dat is super!
Hard gaat het niet maar het voelt als 200+ in een moderne auto en defactor is onmeetbaar
Maar dan rij je als je er zin in hebt en zonder verplichtingen.
Natuurlijk kom je overal met 80 maar ik wil graag ergens komen voor mijn pensioen
je kan er een andere bak in gooienquote:Op maandag 6 juni 2011 20:39 schreef junkiexp het volgende:
Hoeveel toeren rijdt zo'n ding met 120 in het uur ?
Hoop herrie ?
Is wel leuk, maar als je dagelijks veel snelweg doet is het wel vervelend denk ik.
Zoals ik al zei, dat gaat primaquote:Op maandag 6 juni 2011 21:21 schreef Tomatenboer het volgende:
De snelheid, of beter het gebrek daaraan, dat deert mij geenzins. Als ik op zoek was naar vermogen en comfort dan ging mijn interesse wel uit naar een oude Mercedes ofzo.
Maar de charme maakt veel goed, en het lijkt me tevens prettig onthaasten.
Pech? Wat wil je voor pech hebben? Er zit amper iets in, niks wat boeiend is. Zolang de motor loopt kom je thuis. Reserveband moet je sowieso hebben ongeacht de auto die je rijdt. Als je accu leeg is slinger je hem aan, of je duwt even in je eentje.quote:Waarmee ik niet wil zeggen dat de overstap naar een klassieker voor dagelijks gebruik niet kan gaan tegenvallen. Maar dat zou dan meer te maken kunnen hebben met het behelpen bij extreme weersomstandigheden of bij pech.
Ook dat valt wel mee. De Eend is absoluut niet onveilig. Natuurlijk als er iemand met 120 naar binnen komt is het niet tof, maar dat is bij menig auto. Kreukelzones heb je voor en achter prima, alleen bij zij impact is het niet zo tof.quote:Ook ben ik me bewust van de beperkte kreukelzone, dat is voor mij niet zo'n issue, in de zin van dat ik me daar niet door wil laten weerhouden.
Op beide is het antwoord: ja. Hij is bruikbaar. En ja hij roest. Heel erg. Je chassis, je koets en je plaatwerk. Echter dat is wel op te lossen. Alles is vervangbaar. Of te repareren. Goed tectyl of anti-roest en goede lak en het is opgelost. Als je het bijhoudt is er niks aan de hand. Je kan ook kiezen voor een bak roest en daar gewoon een jaar of 2 jaar in rijden. Dan ben je voor 1000 euro wel klaar bij de aanschaf.quote:De enige punten waar ik dus over twijfel zijn; de dagelijkse bruikbaarheid, en de roestgevoeligheid.
Pek en veren!quote:Op maandag 6 juni 2011 22:31 schreef junkiexp het volgende:
Ook wel tof om gewoon het plaatwerk aan de buitenkant in de tectyl te zetten
Hij roest niet en de fietser die je aanrijdt blijven gegarandeerd plakken
Alsof stoelverwarming alleen in moderne auto's geleverd wordtquote:Op maandag 6 juni 2011 19:11 schreef T42 het volgende:
moderne auto's zijn voor mietjesdie warm achter het stuur moetten zitten met stoelverwarming op 20
Doe dan schoolbordverf, dan kan degene die je voor zijn donder rijdt nog een boodschap achter latenquote:Op maandag 6 juni 2011 22:31 schreef junkiexp het volgende:
Ook wel tof om gewoon het plaatwerk aan de buitenkant in de tectyl te zetten
Hij roest niet en de fietser die je aanrijdt blijven gegarandeerd plakken
Ik woon niet ver van mijn werk. De afstand is slechts 15 km enkele reis. Wel neem ik graag toeristische routes (zelfs naar en van m'n werkquote:Op maandag 6 juni 2011 23:31 schreef 2cv het volgende:
Zo te horen weet TS wel aardig de voor- en nadelen. Er is 1 ding wat ik mis: hoe lang is een enkele rit woon-werk verkeer ? Want een Eend heeft een luchtgekoelde motor en die dingen komen maar langzaam op bedrijfstemperatuur. Korte ritjes zijn dus niet gezond voor de motor.
Die opmerkingen over die kreukelzone kloppen overigens niet helemaal. Een Eend is vrij 'slap' maar ook erg licht. Als de Eend bij een gelijk gewicht steviger is, dan kreukelt er bij een ongeval niets meer en worden de inzittenden door de auto gelanceerd.
meestal vanaf jare 80 dus modernquote:Op maandag 6 juni 2011 22:33 schreef loveli het volgende:
[..]
Alsof stoelverwarming alleen in moderne auto's geleverd wordt
niet meekomen is grootste onzin! als het al druk is kun je zoiezo niet hardquote:Op dinsdag 7 juni 2011 11:46 schreef Palomar het volgende:
Het hangt helemaal af van de route die je moet rijden. Als je in een rustig dorp/stadje woont en over relatief rustige (binnen)wegen naar je werk kunt komen dan lijkt het mij best te doen. Echter elke dag ermee de snelweg op in het hectische verkeer lijkt me niks. Dan kun je volgens mij ook helemaal niet meekomen.
Verder moet je er ook rekening mee houden dat het technisch allemaal wat minder is dan een moderne auto. Dus dat ie soms niet wil starten bijvoorbeeld
Ik woon in een redelijk landelijke regio en hoef niet over de snelweg om bij mijn werk te komen. Ook ga ik graag toeren, dat is hier ideaal.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 11:46 schreef Palomar het volgende:
Het hangt helemaal af van de route die je moet rijden. Als je in een rustig dorp/stadje woont en over relatief rustige (binnen)wegen naar je werk kunt komen dan lijkt het mij best te doen. Echter elke dag ermee de snelweg op in het hectische verkeer lijkt me niks. Dan kun je volgens mij ook helemaal niet meekomen.
Verder moet je er ook rekening mee houden dat het technisch allemaal wat minder is dan een moderne auto. Dus dat ie soms niet wil starten bijvoorbeeld
Jij hebt duidelijk geen ervaring met oudere auto's ala de 2CV. Je komt meer dan prima mee (110 tot 120 geen enkel probleem!) dus op de snelweg kom je prima mee. Je moet iets minder gejaagd rijden, maar dat is juist fijn.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 11:46 schreef Palomar het volgende:
Waar haal je twijfelachtige betrouwbaarheid vandaan? Noem is 3 problemen waarmee je aan de kant staat? Hoeveel Eenden zie jij langs de kant staan?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 12:01 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Van de twijfelachtige betrouwbaarheid ben ik me wel redelijk bewust, al heb ik niet echt een idee wat ik kan verwachten als ik er dagelijks gebruik van zou maken. Ik lees verhalen van mensen op internet die er 4 keer per jaar iets mee hebben en ik lees verhalen van mensen die al jaren zonder noemenswaardige problemen doorrijden met hun eend.
Ik zie ze nooit langs de kant staan, maar je ziet ze ook niet vaak.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 12:16 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Waar haal je twijfelachtige betrouwbaarheid vandaan? Noem is 3 problemen waarmee je aan de kant staat? Hoeveel Eenden zie jij langs de kant staan?
Topsnelheid maakt nog niet zoveel uit, maar meer de snelheid om te kunnen anticiperen op situaties. Bijv. bij een groen licht rap oprijden en geen gat van 100 meter laten vallen voor je. Of bij kruisingen snel kunnen oprijden als het kan en niet minutenlang staan wachten. Met een moderne auto kun je dan snel anticiperen. Met een oude/langzame auto houd je het andere verkeer teveel op. Ik erger me daar wel eens aan, want als iemand in de spits bij een stoplicht niet snel genoeg doorrijdt dan gaat ie weer op rood en kun je weer wachten. Of als iemand met langzamer dan 130 zich op de linker rijstrook begeeft. Zijn overigens meestal geen oude auto's, maar gewoon trage bestuurders...quote:Op dinsdag 7 juni 2011 12:15 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Jij hebt duidelijk geen ervaring met oudere auto's ala de 2CV. Je komt meer dan prima mee (110 tot 120 geen enkel probleem!) dus op de snelweg kom je prima mee. Je moet iets minder gejaagd rijden, maar dat is juist fijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |